Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.902 views

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-12 18:56
@LordSpud
Dus, even voor de duidelijkheid, als je gericht op 5060 (http://nil.uniza.sk/netwo...ng-tcpdump-sip-diagnostic) kijkt, komt er niks?

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 18:57
ultrapreventive schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:19:
@LordSpud
Dus, even voor de duidelijkheid, als je gericht op 5060 (http://nil.uniza.sk/netwo...ng-tcpdump-sip-diagnostic) kijkt, komt er niks?
Dat is correct, geen verkeer op die poort van en naar de Draytek.

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-12 18:56
Bizar. Temeer daar er volgens dit bericht geen sprake is van een aparte VLAN voor VoIP.

• LordSpud
Ja klopt, dus zou moeten werken. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik echt alleen op die poort capture, misschien mis ik iets als ik op alle poorten probeer te kijken. Je kunt met wireshark overigens wel filteren op SIP traffic en daar komt niets uit.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:59
Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:19:

Er is geen analoge TV of DVB-C TV meer beschikbaar. Alleen nog IPTV met decoders. Die kan je natuurlijk wel op oude TV's aansluiten met een miniscart kabel maar ze kosten 5 euro per maand extra (behalve de eerste dan) en je moet overal UTP naar toe trekken.
Ah dan is het al geen optie meer voor mij. Dan zou er dus 20 euro extra per maand bijkomen. Alsnog bedankt voor de info.

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-12 22:08
snaggyheadshot schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:47:
[...]

Ah dan is het al geen optie meer voor mij. Dan zou er dus 20 euro extra per maand bijkomen. Alsnog bedankt voor de info.
Misschien is KPN dan wat, krijg je er standaard 2 bij en betaal je €4 per extra ontvanger, dan kom je op €12 per maand... eerste half jaar hebben ze ook een actie waardoor je kosten voor een heel jaar meevallen.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:41
Haalbaarheidsonderzoek aangevraagd bij voda want t gaat hier anders als standaard. Tegen onderbuurvrouw was gezegd dat er obstructie tussen meterkast en de centrale was. Ik snap er niks van want sinds afgelopen week hangt er wel een glasvezelmodem of ftu, maar dit kan ook een dummy zijn.

Irritantste vindt ik dat ik niet bij upc even tijdelijk mijn pakket kan wijzigen naar goedkoper zonder er een jaar aan te zitten omdat ik nu teveel betaal en moet wachten op glasvezel want voor t prijsverschil kan ik nog bijna rijles nemen(37,-)

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12 16:30
Dit artikel gaat niet over Vodafone maar over video on demand en opslag van TV programma's in de cloud.
Dit lijkt me ook handiger dan alles lokaal op te slaan op een harddisk recorder.

De vraag is wat de visie van Vodafone is op wat er nu is en in de toekomst gaat komen.

Artikel

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 24-01-2015 13:36 ]

• LordSpud
ultrapreventive schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:20:
Bizar. Temeer daar er volgens dit bericht geen sprake is van een aparte VLAN voor VoIP.
Mjah ik heb het onderzoekje maar even gestaakt want ik word er niet wijzer van. Voip achter NAT is sowieso erg lastig:

http://www.voip-info.org/wiki/view/NAT+and+VOIP

https://tools.ietf.org/ht...-nat-scenarios-15#page-11

En Vodafone heeft toch bepaalde dingen zodanig geconfigureerd dat het vooralsnog alleen werkt als je de door hen geleverde apparatuur (die Draytek rommel) rechtstreeks aansluit op VLAN 300. Ik heb wel succesvol een capture kunnen doen als ik die Draytek rechstreeks aansluit op mijn managed switch waarbij de poort waar de Draytek op zit alleen onderdeel is van VLAN 300 (ACCESS). Ik zie dan SIP en RTP verkeer voorbij komen maar kan vooralsnog niet achterhalen waarom dat Draytek apparaat alleen dan SIP verkeer genereerd, en het achter mijn eigen router niet eens een poging waagt. Mogelijk worden er bij de DHCP overdracht toch meer gegevens doorgegeven dan ik in eerste instantie kan zien (het zou mij niets verbazen als het intern toch over een ander VLAN gaat).

Die Draytek krijgt ook altijd een ander ip adres als mijn eigen router, ook al pas ik MAC address spoofing toe op mijn eigen router. Dus ja, zeg 't maar |:(

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
LordSpud schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:21:
[...]
Die Draytek krijgt ook altijd een ander ip adres als mijn eigen router, ook al pas ik MAC address spoofing toe op mijn eigen router. Dus ja, zeg 't maar |:(
Wat staat er in de DHCP request? Vraagt de Draytek om een lease met een bepaald IP?
Dat is de simpelste verklaring

• LordSpud
ANdrode schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:08:
[...]

Wat staat er in de DHCP request? Vraagt de Draytek om een lease met een bepaald IP?
Dat is de simpelste verklaring
Inderdaad ANdrode, ik zie meerdere DHCP requests voorbij komen en vanuit de Draytek met twee verschillende MAC adressen. Eén van de WAN interface die naar een extern ip adres vraagt (iets in de 31.201 reeks) en nog een interessante: de Draytek maar dan met een ander MAC adres (de telefoon module?) die vraagt om een heel ander klasse ip adres: 10.64.x.x. Wellicht zegt dat iets over de werking van het telefoongedeelte.

• HoppyF
LordSpud schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:23:
[...]

Inderdaad ANdrode, ik zie meerdere DHCP requests voorbij komen en vanuit de Draytek met twee verschillende MAC adressen. Eén van de WAN interface die naar een extern ip adres vraagt (iets in de 31.201 reeks) en nog een interessante: de Draytek maar dan met een ander MAC adres (de telefoon module?) die vraagt om een heel ander klasse ip adres: 10.64.x.x. Wellicht zegt dat iets over de werking van het telefoongedeelte.
10.64.x.x is het Management WAN adres waarmee Vodafofone (vermoedelijk....) controle heeft over de Draytek en zodoende ook software upgrades e.d. kan uitvoeren.
De uptime van de WAN's en je modem zelf lijkt ook niet gelijk op te lopen.
Mijn modem is 79 dagen up, de WAN 25 dagen en de Management WAN 38 dagen.
Dit kun je zien als je inlogt op de Draytek en bij Online Status kijkt.

Over VoIP zie ik dit in de logs staan:
Jan 24 17:06:23 alert daemon syslog: [sip_initiate_call] state=0, chID=0, url=06xxxxxxxx@tel.vodafonethuis.nl , sID=0

Op de plaats van de xxxx staan getallen, dit 06 nummer zal een uitgaand gesprek zijn denk ik.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Klopt het dat ik op de NPO zenders geen Dolby Digital meer heb?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• White_Collar
  • Laatst online: 01:39
HereIsTom schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:22:
Klopt het dat ik op de NPO zenders geen Dolby Digital meer heb?
ja dat klopt, dat is bij elke provider op dit moment. Er zijn problemen in de nieuwe HD leverstraat van de npo waardoor de audio niet lipsync loopt. Verschillende providers hebben er voor gekozen om de sporen helemaal tijdelijk uit te schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door White_Collar op 30-01-2015 17:30 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• HoppyF
White_Collar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:20:
[...]

ja dat klopt, dat is bij elke provider op dit moment. Er zijn problemen in de nieuwe HD leverstraat van de npo waardoor de audio niet lipsync loopt. Verschillende providers hebben er voor gekozen om de sporen helemaal tijdelijk te schakelen.
Aha!
Dat is goed nieuws want dit betekent dat Vodafone de NPO zenders in dolby Digital gaat doorgeven als het probleem opgelost is.

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Krijgen nieuwe klanten van Vodafone Thuis nog steeds IP adressen uitgedeeld die uit Iran, Duitsland, Amerika ect. komen?

Als dit namelijk nog het geval is, kan Vodafone daar beter zo snel mogelijk wat aan doen. Het is namelijk niet acceptabel om met een probleem te zitten wat is veroorzaakt door Vodafone doordat ze tweedehands IP adressen inkopen :?

[ Voor 0% gewijzigd door Requa op 26-01-2015 22:33 . Reden: Typo ]

• HereIsTom
Ik ben net een week aangesloten maar heb een Nederlands IP adres gekregen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Requa
  • Niet online
Goed om te lezen.

Is dan toch het probleem aangepakt door Vodafone?

Verwijderd

één meting is géén meting ...
Bovendien zit het probleem niet bij Vodafone (iig niet in praktische zin), dus VF kán het (nu) ook niet (meer) oplossen.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2015 23:55 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 18:21
HereIsTom schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:54:
Ik ben net een week aangesloten maar heb een Nederlands IP adres gekregen.
En hoe concludeer jij dat het een Nederlands adres is?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Requa
  • Niet online
Dat weet ik dus ook, vandaar mijn vraag of het ook is opgelost.

Daarnaast kregen (bijna) alle klanten wel een buitenlands IP adres (tweedehands) :)

Trouwens ligt het probleem (naar mijn mening) toch echt bij Vodafone :*).
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:47:
één meting is géén meting ...
Bovendien zit het probleem niet bij Vodafone (iig niet in praktische zin), dus VF kán het (nu) ook niet (meer) oplossen.

• Requa
  • Niet online
Via http://whatismyipaddress.com/ misschien? Of er is gekeken bij RIPE.
Barre73 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:57:
[...]

En hoe concludeer jij dat het een Nederlands adres is?

Verwijderd

Requa schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 00:13:
Dat weet ik dus ook, vandaar mijn vraag of het ook is opgelost.
Ik geef alleen maar de waarschuwing dat je aan één antwoord (waarvan je ook de context niet kent) niets hebt. En er dus ook niet de conclusie aan kunt verbinden dat het probleem is aangepakt of opgepakt door VF.
Daarnaast kregen (bijna) alle klanten wel een buitenlands IP adres (tweedehands) :)
En inmiddels is een aantal klanten van het eerste uur weer overgestapt naar een andere provider; misschien worden die NL adressen wel weer uitgegeven. Geen garantie dus dat wanener je over een maand naar VF gaat, je niet toch weer een 'voormalig buitenlands' adres krijgt
Trouwens ligt het probleem (naar mijn mening) toch echt bij Vodafone :*).
[...]
De (theoretische) oorzaak van het probleem wel (VF had voordat ze op de markt begon maar 1 miljoen NL IP's moeten registreren (ik hoop dat de knipoog over komt)) maar de huidige problematiek oplossen kunnen ze gewoon niet.
Dan kan je nog 20 keer roepen dat je een andere mening hebt, maar daarvan wordt de werkelijkheid niet anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 02:36 ]

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 02:00:
[...]
En inmiddels is een aantal klanten van het eerste uur weer overgestapt naar een andere provider; misschien worden die NL adressen wel weer uitgegeven. Geen garantie dus dat wanener je over een maand naar VF gaat, je niet toch weer een 'voormalig buitenlands' adres krijgt
De eerste meeste 'nieuwe' abonnementen van mensen die hier posten zijn volgens mij in April opgeleverd. Die moeten dus nog even.
De (theoretische) oorzaak van het probleem wel (VF had voordat ze op de markt begon maar 1 miljoen NL IP's moeten registreren.
De theoretische oplossing is het goed registeren van het eigendom van de IP adressen. Met whois kan je dat controleren.

Staat hier een Nederlands bedrijf? Dan is de whois database niet up to date... Buitenlands adres én de verbinding is al een aantal weken actief?

Fout van Vodafone. Als je dat meldt wordt zo'n soort netwerk fout waarschijnlijk snel opgelost.
Maar ik denk niet dat klanten IP adressen die geen eigendom van Vodafone zijn uitgedeeld krijgen. En aangezien die IP's kennelijk al in gebruik waren krijg je vast heel snel een telefoontje :+

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34

Rubman

Retarded or just overjoyed!

De hele discussie over wie het IP-adres beheert en de zichtbaarheid op landniveau is al meermaals naar voren gekomen hier en is eigenlijk steevast dezelfde conclusie uit gekomen.
Dit ligt niet bij Vodafone. Deze heeft de IP-adressen overgekocht en bij RIPE o.i.d. aangemeld als Nederlands IP-adres. In de database van RIPE staat het IP-adres dan wel degelijk goed (in 99% van de gevallen dan) en ligt de fout bij een andere partij. Game-server, online winkel, noem het maar op..
Deze hebben niet tijdig de database van RIPE ingeladen waardoor ze het IP-adres nog zien als komende uit een ander land.

De hele discussie of het probleem is opgelost valt dan ook niet bij Vodafone in mijn ogen, maar dient zich te verplaatsen naar respectievelijk RIPE en andere websites die de database klaarblijkelijk niet op orde hebben.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:36
Ik heb de problemen met mijn Sitecom router en het niet kunnen verwijderen van portforwards kunnen oplossen door een oude versie van Internet Explorer te gebruiken. Versie 8. Ik had nog XP op mijn laptop. Gelukkig dit scheelt heel wat inlogpogingen op poort 22.

Ik ben nu na een jaar een erg tevreden klant. 2x een korte uitval gehad, 1x daarvan in het weekend. Ik vraag me alleen af wanneer ze de mensen op het 'oude' Vodafone pakket gaan benaderen om over te gaan naar het huidige pakket. Is daar al wat zinnigs over te zeggen?

• HereIsTom
Ja daar ook en bij Whois IP.

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12 17:06
Bij mij is de laatste tijd National Geographic HD geworden. Volgens de website van Vodafone zou dit nog SD moeten zijn. Is dit misschien een begin van het overzetten naar de eigen apparatuur? Of heeft iedereen deze zender nu in HD?

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:36

Dazzler2120

FP ProMod
Rhodez schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:12:
Bij mij is de laatste tijd National Geographic HD geworden. Volgens de website van Vodafone zou dit nog SD moeten zijn. Is dit misschien een begin van het overzetten naar de eigen apparatuur? Of heeft iedereen deze zender nu in HD?
WBA is sinds kort National Geographic in HD gaan leveren aan providers. Vodafone maakt op dit moment gebruik van de WBA streams in veel gebieden. Hierdoor wordt Nat Geo dus ook in HD doorgegeven :)

Vermoed dat de site hierop nog niet aangepast is

Edit: Overigens de volgende zenderwijzigen zijn geweest:
- 24Kitchen is HD geworden
- ARD en ZDF zijn verplaatst naar basis-pakket
- SBS9 is toegevoegd in SD kwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Dazzler2120 op 27-01-2015 13:33 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Verwijderd

Hey, ik wil graag overstappen naar vodafone (vanuit kpn glasvezel) vanwege de kosten die gewoon aanzienelijk minder worden. Maar heeft iemand enig idee hoe de nieuwe modem/router (in één) van hun werkt? Hij zou de Draytek 2140 heten...alleen weet onze vriend Google daar helemaal niks vanaf, zelfs niet de site van Draytek zelf. (alleen de oudere modellen)
Nou snap ik dat dit kan voorkomen, maar heeft iemand anders em al? zo ja, al problemen of iets dergelijks geconstateerd?

Ook nog een ander vraagje, hoe zouden jullie Vodafone kwa uitvallen, storing etc beoordelen? Ik lees namelijk 90% negativiteit over de service en netwerk, maar dit dateerd allemaal van mid vorig jaar - semi eind vorig jaar. (oudere routers dus ook).

Alle info is welkom (en ja, ik heb meeste pagina's van deze thread bekeken ;p), thanks.

• HoppyF
HereIsTom schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:01:
[...]

Ja daar ook en bij Whois IP.
Bij mij: 138-133-xxx-xx.ftth.glasoperator.nl
Glasoperator.nl dus.

@bovenstaande post
Vodafone is best wel stabiel weinig storingen.
Draytek 2140 zal wel de 2132 moeten zijn.
Zelf heb ik de voorganger 2130.

Het zijn geen hoogvliegers maar ze werken op zich wel.
Vodafone heeft alleen gemeend de Admin rechten voor zichzelf te houden, dit is jammer omdat het de instel mogelijkheden beperkt.
Vooral voor Tweakers is dat een nadeel.

Voordelen van Vodafone tov de concurrentie zijn een lage prijs en een compleet pakket inclusief veel HD kanalen in het basis pakket. Dat heb ik bij anderen nog niet gezien.
Verder is Vodafone nog steeds bezig zijn eigen infrastructuur op te zetten, dat zal ook positief uitvallen omdat men de zaken beter wil regelen dan bij KPN (en dochters).

[ Voor 22% gewijzigd door HoppyF op 27-01-2015 17:04 ]

Verwijderd

HoppyF schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:01:
[...]

@bovenstaande post
Vodafone is best wel stabiel weinig storingen.
Draytek 2140 zal wel de 2132 moeten zijn.
Zelf heb ik de voorganger 2130.

Het zijn geen hoogvliegers maar ze werken op zich wel.
Vodafone heeft alleen gemeend de Admin rechten voor zichzelf te houden, dit is jammer omdat het de instel mogelijkheden beperkt.
Vooral voor Tweakers is dat een nadeel.
Thanks, en ik dacht ook dat dat zo was, maar de Vodafone verkoper was er 'zeker' van dat het de 2140 was. Ik kan ze natuurlijk altijd even bellen om wat dingen op te helderen, maar eerlijke antwoorden kan ik toch niet verwachten (van geen één provider).

En heb je er ook een router aan de Draytek hangen? Ik heb een goede Linksys die ik nu mij de huiskamer heb hangen aan de Experiabox van KPN. Maar kan doe ook samen met de modem/router combo van Vodafone?

• LordSpud
Mensen even een naar mijn idee belangrijke mededeling: ik hoor dat er mensen zijn die de configuratie a-la netwerkje.com ook willen toepassen zoals ik ook heb gedaan maar waarbij de SFP module niet compatibel is met de bij hen aangeschafte managed switch.

Zelfs eenzelfde model als die ik heb (de TP-Link SG3210) werkt soms niet met de SFP module die wordt gebruikt bij de meegeleverde Draytek (2132FVn). Ben daar dus op voorbereid. Ik gebruik zelf de TP-Link SG3210 revisie 2.1 met de nieuwste firmware maar een oudere revisie kan mogelijk niet werken. Het kan dus zijn dat je in jouw geval een mediaconverter moet toepassen zodat je een gewone UTP kabel in je managed switch kan gebruiken.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 20:55
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:07:
[...]
En heb je er ook een router aan de Draytek hangen? Ik heb een goede Linksys die ik nu mij de huiskamer heb hangen aan de Experiabox van KPN. Maar kan doe ook samen met de modem/router combo van Vodafone?
Waarom zou dat niet kunnen?
Je Experiabox is een modemrouter en de Draytek precies zo.
Je hebt dan wel dubbel-NAT maar aangezien dat nu geen probleem voor jou lijkt zal het dat met de Draytek ook niet zijn.

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
LordSpud schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:21:
Mensen even een naar mijn idee belangrijke mededeling: ik hoor dat er mensen zijn die de configuratie a-la netwerkje.com ook willen toepassen zoals ik ook heb gedaan maar waarbij de SFP module niet compatibel is met de bij hen aangeschafte managed switch.

Zelfs eenzelfde model als die ik heb (de TP-Link SG3210) werkt soms niet met de SFP module die wordt gebruikt bij de meegeleverde Draytek (2132FVn). Ben daar dus op voorbereid. Ik gebruik zelf de TP-Link SG3210 revisie 2.1 met de nieuwste firmware maar een oudere revisie kan mogelijk niet werken. Het kan dus zijn dat je in jouw geval een mediaconverter moet toepassen zodat je een gewone UTP kabel in je managed switch kan gebruiken.
Bij mijn SG3210 Hardware versie 2.0
met zowel de module die uit de draytek 2130 als uit de 2132 werken beide niet.
Lijken overigens dezelfde modules te zijn.
Vraag mijn nog steeds af of dit iets met Mac adres blokkering heeft te maken.
Helaas is het Mac adres niet te veranderen in de SG3210.
Toen mijn modem is vervangen door een 2132 moest de monteur eerst bellen om het Mac adres vrij te geven. Daarna ging het Wan lampje pas branden op de 2132. Vandaar mijn gedachte.

• HoppyF
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:07:
[...]

Thanks, en ik dacht ook dat dat zo was, maar de Vodafone verkoper was er 'zeker' van dat het de 2140 was. Ik kan ze natuurlijk altijd even bellen om wat dingen op te helderen, maar eerlijke antwoorden kan ik toch niet verwachten (van geen één provider).

Ik heb een Cisco E2000 en een TP Link 1043ND achter de Draytek hangen.
Dat werkt gewoon.
De experiabox ken ik niet dus ik weet niet of dit ook een gewone router is.

Verwijderd

andy88 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:25:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen?
Je Experiabox is een modemrouter en de Draytek precies zo.
Je hebt dan wel dubbel-NAT maar aangezien dat nu geen probleem voor jou lijkt zal het dat met de Draytek ook niet zijn.
In het begin was deze experiabox een ware hell. Je kon er vrij weinig mee, en niks werke goed. Gaming als helemaal niet. Nadat ik dagen en uren en uren aan de slag ben geweest (ook met Wjb, forum gast en lange tijd klant van KPN) en de experiabox heb laten omruilen, een monteur laten komen om de bakabeling te checken, en ja daar lag al 1 fout, ze hadden een verkeerde kabel gebruikt die niet bedoeld was voor glasvezel. Verder zijn de problemen pas verholpen toen ze met een update kwamen voor de Experiabox en lange tijd later.
HoppyF schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:28:
[...]

Ik heb een Cisco E2000 en een TP Link 1043ND achter de Draytek hangen.
Dat werkt gewoon.
De experiabox ken ik niet dus ik weet niet of dit ook een gewone router is.
Ahh ok, nee ik vroeg mij dus af wat er wel en niet werkt met deze 'Draytek' routers. Aantal mensen zeggen ware rommel, andere zeggen, hij doet het gewoon.

Ik wil gewoon geen gezeik meer, geen uren en uren verspillen etc. gewoon aansluiten, instellen en dat alles werkt. Paar kleine problemen vind ik niet erg, maar dat dingen niet werken...ugh.

Dus dan luid alleen nog de vraag: De gok nemen om over te stappen op Vodafone (minder betalen en niet weten in hoeverre je het modem/router kan beïnvloeden en hopen dat ze geen storingen hebben), of bij KPN blijven en meer betalen voor hetzelfde (maar dat je weet dat het werkt)?? Wat is wijsheid ;p

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 20:11 ]

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:24
arjan.n schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 19:00:
[...]

Bij mijn SG3210 Hardware versie 2.0
met zowel de module die uit de draytek 2130 als uit de 2132 werken beide niet.
Lijken overigens dezelfde modules te zijn.
Vraag mijn nog steeds af of dit iets met Mac adres blokkering heeft te maken.
Helaas is het Mac adres niet te veranderen in de SG3210.
Toen mijn modem is vervangen door een 2132 moest de monteur eerst bellen om het Mac adres vrij te geven. Daarna ging het Wan lampje pas branden op de 2132. Vandaar mijn gedachte.
Bij mij een zelfde verhaal. Gisteren overgezet naar Vodafone thuis en de SG3210 Hardware versie 2.0 werkt ook niet.

Ander wild idee:
Ik heb de printplaat van de Genexis nog thuisliggen. Dat is volgens mij een mediaconverter. Iemand ervaring met het gebruik hiervan icm Vodafone? Dan zou ik in theorie een utp in mijn switch kunnen prikken ipv een SFP.

Apple en Joppiesaus all the way

• HoppyF
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:10:
[...]

In het begin was deze experiabox een ware hell. Je kon er vrij weinig mee, en niks werke goed. Gaming als helemaal niet. Nadat ik dagen en uren en uren aan de slag ben geweest (ook met Wjb, forum gast en lange tijd klant van KPN) en de experiabox heb laten omruilen, een monteur laten komen om de bakabeling te checken, en ja daar lag al 1 fout, ze hadden een verkeerde kabel gebruikt die niet bedoeld was voor glasvezel. Verder zijn de problemen pas verholpen toen ze met een update kwamen voor de Experiabox en lange tijd later.

[...]

Ahh ok, nee ik vroeg mij dus af wat er wel en niet werkt met deze 'Draytek' routers. Aantal mensen zeggen ware rommel, andere zeggen, hij doet het gewoon.

Ik wil gewoon geen gezeik meer, geen uren en uren verspillen etc. gewoon aansluiten, instellen en dat alles werkt. Paar kleine problemen vind ik niet erg, maar dat dingen niet werken...ugh.

Dus dan luid alleen nog de vraag: De gok nemen om over te stappen op Vodafone (minder betalen en niet weten in hoeverre je het modem/router kan beïnvloeden en hopen dat ze geen storingen hebben), of bij KPN blijven en meer betalen voor hetzelfde (maar dat je weet dat het werkt)?? Wat is wijsheid ;p
Ik denk dat de Draytek stabiel genoeg is.
Het TV platform is zeker stabiel ik heb geen problemen met de kwaliteit van de TV kanalen en zoals gezegd, ook mooi 25 HD kanalen waarvan veel met dolby Digital geluid.
De snelheid van het internet is ook stabiel, dus alles bij elkaar genomen ben ik tevreden.
Er kunnen altijd zaken beter, dus meer controle over de Draytek bijvoorbeeld.

Verwijderd

LordSpud schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:21:

Wat ik hier link aan vindt is dat er genoeg mensen zullen zijn die nog nooit met glasvezel hebben gewerkt. Als ze alleen UTP gewend zijn, waar je rustig aan de connector kan zitten, dan zullen ze een glaspatch snel kapot maken.

• LordSpud
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:59:
[...]

Wat ik hier link aan vindt is dat er genoeg mensen zullen zijn die nog nooit met glasvezel hebben gewerkt. Als ze alleen UTP gewend zijn, waar je rustig aan de connector kan zitten, dan zullen ze een glaspatch snel kapot maken.
Mee eens maar wel inherent aan de keuze van de provider om een dergelijke oplossing toe te passen. Ik zou als provider het glasvezel gedeelte in zijn geheel afschermen en verzegelen en voor klanten alleen utp ter beschikking stellen. Eigenlijk zoals KPN doet met zijn Genexis printplaat. Ik verwacht eigenlijk dat Vodafone er tzt op terug zal komen om met glasvezel patchkabeltjes te werken, zoals ze nu doen bij iig de nieuwe klanten. Overigens: de patchkabels en SFP modules zijn gewoon los te koop. Mocht je dus onverhoopt iets kapot maken dan is het wel vrij eenvoudig te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSpud op 28-01-2015 13:07 ]

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:59:
Als ze alleen UTP gewend zijn, waar je rustig aan de connector kan zitten, dan zullen ze een glaspatch snel kapot maken.
Of de glas patch kabel niet goed in de SFP stoppen waardoor het ook niet werkt :X (been there).

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 16:23

Yucko

One clown to rule them all !

LordSpud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:06:
[...]

Mee eens maar wel inherent aan de keuze van de provider om een dergelijke oplossing toe te passen. Ik zou als provider het glasvezel gedeelte in zijn geheel afschermen en verzegelen en voor klanten alleen utp ter beschikking stellen. Eigenlijk zoals KPN doet met zijn Genexis printplaat. Ik verwacht eigenlijk dat Vodafone er tzt op terug zal komen om met glasvezel patchkabeltjes te werken, zoals ze nu doen bij iig de nieuwe klanten. Overigens: de patchkabels en SFP modules zijn gewoon los te koop. Mocht je dus onverhoopt iets kapot maken dan is het wel vrij eenvoudig te vervangen.
en toch zit er ook bij de verschillende KPN onderdelen verschil hoor.

KPN zelft levert volgens mij een experiabox die dmv vlans de verschillende diensten uit elkaar trekt (zoals vodafone het doet, alleen dan via een UTP patchkabel) maar Telfort splitst de diensten al op het modem zelf zodat je geen gezeur met vlans hebt (telefoons, internet en tv's hebben hun eigen poort op het glasvezelmodem)

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/LM6VFQDM
poortjes voor telefoon, tv en internet zitten gewoon in het witte gedeelte aan de onderkant. Rechts de coax aansluiting voor analoge tv welke niet meer te bestellen is voor nieuwe klanten

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• LordSpud
Dat van Telfort lijkt mij dan eigenlijk nog het beste. Als klant wil je gewoon een modem die de diverse signalen opsplitst. Vervolgens wil je de keuze kunnen maken tussen standaard geleverde hardware (van de provider) of zelf hardware aanschaffen. Ik heb zelf hiervoor KPN gehad met de al genoemde printplaat en Experia Box. In mijn post zie je het Genexis kastje nog zitten maar daar zit dus geen daadwerkelijke inhoud in (alleen een opgerold glasvezel patchkabeltje die direct op de binnenkomende (oranje) glasvezelkabel is aangesloten met een koppelstukje).

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 16:23

Yucko

One clown to rule them all !

die foto in mijn post is dus bij mij thuis :*) en is in mijn ogen ook de beste oplossing.

Ik snap niet waarom sommige providers het splitsen van de verschillende diensten via een extern apparaat zoals de Vigor of ExperiaBox laten doen dmv vlans terwijl ook via de Genexis zelf kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucko op 28-01-2015 18:25 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Barre73
LordSpud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:06:
[...]

Er zijn in principe 3 verschillende FTU's in Nederland in Reggefiber netwerken. Dan moet een operator/provider dus 3 verschillende actieve NT's hanteren om daar vervolgens een extern apparaat op aan te sluiten. Dat vergt planning en bij bijvoorbeeld KPN zien we dat ook regelmatig mis gaan. Verkeerde NT geleverd.
Vodafone heeft bedacht dat ze maar 1 apparaat willen hebben en dat is de Draytek geworden. En ze hoeven geen rekening meer te houden met het soort FTU want overal kan een glaspatchkabeltje op gezet worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Barre73 op 28-01-2015 19:17 ]

• Barre73
LordSpud schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:03:
Dat van Telfort lijkt mij dan eigenlijk nog het beste. Als klant wil je gewoon een modem die de diverse signalen opsplitst. Vervolgens wil je de keuze kunnen maken tussen standaard geleverde hardware (van de provider) of zelf hardware aanschaffen. Ik heb zelf hiervoor KPN gehad met de al genoemde printplaat en Experia Box. In mijn post zie je het Genexis kastje nog zitten maar daar zit dus geen daadwerkelijke inhoud in (alleen een opgerold glasvezel patchkabeltje die direct op de binnenkomende (oranje) glasvezelkabel is aangesloten met een koppelstukje).
Telfort is hier per 5 januari mee gestopt en is nu begonnen met hetzelfde als KPN. En dan bedoel ik ook precies hetzelfde..

• HereIsTom
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:52:
Hey, ik wil graag overstappen naar vodafone (vanuit kpn glasvezel) vanwege de kosten die gewoon aanzienelijk minder worden. Maar heeft iemand enig idee hoe de nieuwe modem/router (in één) van hun werkt? Hij zou de Draytek 2140 heten...alleen weet onze vriend Google daar helemaal niks vanaf, zelfs niet de site van Draytek zelf. (alleen de oudere modellen)
Nou snap ik dat dit kan voorkomen, maar heeft iemand anders em al? zo ja, al problemen of iets dergelijks geconstateerd?

Ook nog een ander vraagje, hoe zouden jullie Vodafone kwa uitvallen, storing etc beoordelen? Ik lees namelijk 90% negativiteit over de service en netwerk, maar dit dateerd allemaal van mid vorig jaar - semi eind vorig jaar. (oudere routers dus ook).

Alle info is welkom (en ja, ik heb meeste pagina's van deze thread bekeken ;p), thanks.
Ik ben kortgeleden ook overgestapt naar Vodafone Thuis en ben tot nu toe zeer tevreden over de kwaliteit en service!
De modem/router die ik heb is de Draytek 2132fvn en die werkt prima, heb overal een perfecte WiFi verbinding!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
Grappig! Net geregeld dat wij op 1 maart naar een andere provider gaan en plots klapt mijn hele verbinding eruit!! Nog meer mensen storing in Alphen aan den Rijn?

DaveD

• robkerkhof
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2021
waarom is een grote onderneming als Vodafone niet in staat om een goed concurrerend product aan te bieden? Waarom lopen zowel UPC/Ziggo als KPN zo ver voor met hun aanvullende producten, denk hierbij aan Horizon GO van UPC of gelijke diensten van KPN.

Ik weet dat het bij UPC al jaren mogelijk is voor de liefhebber om individuele wedstrijden te kopen, Vodafone zal heel snel moeten zorgen om haar aanvullende diensten op een gelijk niveau te brengen als UPC en KPN anders gaan ze absoluut veel klanten aan de concurrentie verliezen.Met name de "gadgets" ontbreken bij Vodafone. Denk hierbij aan het los kopen van een wedstrijd, opnemen via de app, opnames bekijken via de app, opnames bekijken op elke settopbox, rtl xl bekijken, buitenshuis tv-kijken via 3g of 4g, wifi hotspots via Fon of andere routers, aanbieden van spotify of netflix in het vodafone thuis abonnement, pakketkorting bij combinatie mobiel en vodafone thuis.

Volgens een medewerker van de klantenservice bestaat vodafone thuis momenteel uit circa 20.000 abonnees. Ik denk dat de meeste contracten echter in april/mei 2015 aflopen. Indien dergelijke "gadgets" of combinatiekortingen dan niet te regelen zijn, vermoed ik dat dit klantenbestand hard terugloopt en Vodafone een harde dobber heeft om Vodafone thuis te laten groeien.

Jammer, want ik blijf ze toch al 10 jaar trouw. Maar ik vind de ontwikkelingen nu wel erg langzaam gaan in vergelijking met de concurrentie

• tonber
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09-2021
Ja en, het is zo jammer dat er vanuit Vodafone ook niet gecommuniceerd word wat er eventueel gaat gebeuren.
Ik kan je lijst nog wel aanvullen, maar het lijkt dat Vodafone het niet snapt.

Voor onze Genealogie zie www.tonberendsen.com

• weerstand
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-12 21:39
Ik overweeg nu XMS Telfort wordt om naar Vodafone over gaan, leverd me een lager maandbedrag op , zeker het eerste jaar.
.
Kan ik mijn Amino M540 blijven gebruiken op Vodafone thuis (voor opnemen)?

• HoppyF
robkerkhof schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:54:
waarom is een grote onderneming als Vodafone niet in staat om een goed concurrerend product aan te bieden? Waarom lopen zowel UPC/Ziggo als KPN zo ver voor met hun aanvullende producten, denk hierbij aan Horizon GO van UPC of gelijke diensten van KPN.

Ik weet dat het bij UPC al jaren mogelijk is voor de liefhebber om individuele wedstrijden te kopen, Vodafone zal heel snel moeten zorgen om haar aanvullende diensten op een gelijk niveau te brengen als UPC en KPN anders gaan ze absoluut veel klanten aan de concurrentie verliezen.Met name de "gadgets" ontbreken bij Vodafone. Denk hierbij aan het los kopen van een wedstrijd, opnemen via de app, opnames bekijken via de app, opnames bekijken op elke settopbox, rtl xl bekijken, buitenshuis tv-kijken via 3g of 4g, wifi hotspots via Fon of andere routers, aanbieden van spotify of netflix in het vodafone thuis abonnement, pakketkorting bij combinatie mobiel en vodafone thuis.

Volgens een medewerker van de klantenservice bestaat vodafone thuis momenteel uit circa 20.000 abonnees. Ik denk dat de meeste contracten echter in april/mei 2015 aflopen. Indien dergelijke "gadgets" of combinatiekortingen dan niet te regelen zijn, vermoed ik dat dit klantenbestand hard terugloopt en Vodafone een harde dobber heeft om Vodafone thuis te laten groeien.

Jammer, want ik blijf ze toch al 10 jaar trouw. Maar ik vind de ontwikkelingen nu wel erg langzaam gaan in vergelijking met de concurrentie
Vodafone levert en goed concurrent product.
Zeg me maar waar ik goedkoper terecht kan inclusief een pakket met ca. 25 HD kanalen.
Natuurlijk zijn extra's leuk maar of je daarvoor een hogere prijs wilt betalen is maar de vraag.
Niet iedereen heeft die extra's immers nodig.

Je noemt de Horizon van UPC, als er ergens een bagger product is is het de Horizon wel...
Gelukkig heeft Vodafone dit niet.
De Entone is ook niet perfect maar doet wel wat hij moet doen.

• arjan.n
weerstand schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:20:
Ik overweeg nu XMS Telfort wordt om naar Vodafone over gaan, leverd me een lager maandbedrag op , zeker het eerste jaar.
.
Kan ik mijn Amino M540 blijven gebruiken op Vodafone thuis (voor opnemen)?
Als je Telfort belt en zegt dat je wilt overstappen op Vodafone,
Dan bieden ze je een korting aan die gelijk is aan het maandbedrag van Vodafone.
b.v 2 maanden gratis alles in 1.
Scheelt je een hoop gedoe en per saldo kost het even veel.
Ten zij je natuurlijk niet tevreden bent, dan kun je beter overstappen.
Let op XMS heeft analoog Vodafone heeft dit niet meer bij nieuwe abonnementen
Amino werkt niet meer, Vodafone werkt met Entone

[ Voor 3% gewijzigd door arjan.n op 30-01-2015 11:36 ]

• weerstand
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-12 21:39
op zich tevreden met XMS, alles werkt prima.
Bij Telfort ga ik wat meer betalen, het eerste jaar bij Vodafone is wel een stuk goedkoper.

Nog eens even puzzelen, en bellen met Telfort.
Bij Telfort kan ik wel de M540 blijven gebruiken, maar kan ik dan nog opnemen, of kost dan 5 euro/maand?

[ Voor 21% gewijzigd door weerstand op 30-01-2015 12:21 ]

Verwijderd

HoppyF schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:26:
De Entone is ook niet perfect maar doet wel wat hij moet doen.
Ik heb je eerdere topics gelezen en ik weet nog steeds niet 100% zeker of er achter de recente Draytek nu wel of niet een eigen router kan worden geplaatst?
Bij jouw (oudere??) Draytek lukt het je wel lees ik, maar Vodafone support beweert bij hoog en laag dat het niet kan.
Vermoeiend toch?? ;)

Het klopt toch dat de Draytek's bij Vodafone niet in bridge mode kunnen worden gezet??
Met de huidige Genexis is er geen probleem maar dat wordt binnenkort einde verhaal.

Heb mixed feelings over dit Vodafone, de Amino's werken lekker snel maar HDMI-CEC wordt dan weer niet ondersteund, net zo min als de Entone's en dan zit je alsnog met een emmer aan afstandsbedieningen.
Beetje Stenen Tijdperk dit.

Voordeel is dan weer de solid verbinding, maar Vodafone support en de bereikbaarheid daarvan is om te huilen, echt niemand die je een antwoord kan geven op een serieuze vraag.
Tot nu toe niet tenminste. :+

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 12:31 ]

• LordSpud
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:20:
[...]

Ik heb je eerdere topics gelezen en ik weet nog steeds niet 100% zeker of er achter de recente Draytek nu wel of niet een eigen router kan worden geplaatst?
Bij jouw (oudere??) Draytek lukt het je wel lees ik, maar Vodafone support beweert bij hoog en laag dat het niet kan.
Vermoeiend toch?? ;)

Het klopt toch dat de Draytek's bij Vodafone niet in bridge mode kunnen worden gezet??
Met de huidige Genexis is er geen probleem maar dat wordt binnenkort einde verhaal.
Wij hebben een nieuw abonnement (aangesloten in november vorig jaar) en achter de Draytek 2132 FVn die er werd bijgeleverd kan een eigen router worden ingezet. Dit is ook te lezen op het gebruikersforum van Vodafone maar hier:

https://www.vodafone.nl/s...huis/internet/wifi-modem/

staat letterlijk dat er geen gebruik kan worden gemaakt van een eigen router. Er is weliswaar geen echte bridge modus maar ze hebben er wel een DMZ functie in laten zitten zodat je de eigen router in de DMZ kunt zetten. Je eigen router krijgt dan ook het externe ip adres. Het tv en telefonie verkeer loopt dan nog wel via de Draytek (alleen het internet verkeer wordt dus doorgezet). Ik denk zelf wel dat Vodafone er uiteindelijk naartoe wil dat niemand meer eigen apparatuur kan inzetten maar vooralsnog hebben ze dat niet voor elkaar.

Ik heb al flink wat providers versleten en geen enkele support afdeling is eigenlijk echt goed. Het hangt er gewoon vanaf wie je aan de lijn hebt of je, met name op technisch gebied, verder wordt geholpen. De support afdeling van Vodafone is helaas geen uitzondering op die regel.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Toen ik eind vorig jaar alles heb vergeleken kwam Vodafone als goedkoopste uit de bus. Al die 'gadgets' die je opnoemt hoeven van mij niet zo, behalve dan losse wedstrijden kopen.

Ik heb liever een basic goedkoop abonnement, dan extra betalen voor allerlei gadgets die ik toch niet gebruik. Tot nu toe erg tevreden over Vodafone. Nog geen problemen gehad en zodra de nieuwste update voor de TV-box er is dan ben ik daar ook helemaal tevreden over :Y

Maar goed, ik kan me voorstellen dat ik 1 van de weinige ben die er zo over denkt :D
edit: Zeker hier op Tweakers :P

• Barre73
Nee hoor. Ik ben het van harte met je eens!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 19:16
Gadgets hoeven wat mij betreft ook niet, alleen dingen waar je wel voor betaald zouden moeten werken, zoals HBO Go (weet niet zeker of dit misschien al werkt) en Fox Sports Go.

• HoppyF
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:20:
[...]

Vermoeiend toch?? ;)

Heb mixed feelings over dit Vodafone, de Amino's werken lekker snel maar HDMI-CEC wordt dan weer niet ondersteund, net zo min als de Entone's en dan zit je alsnog met een emmer aan afstandsbedieningen.
Beetje Stenen Tijdperk dit.

Voordeel is dan weer de solid verbinding, maar Vodafone support en de bereikbaarheid daarvan is om te huilen, echt niemand die je een antwoord kan geven op een serieuze vraag.
Tot nu toe niet tenminste. :+
Ja, je kunt een eigen router achter de Draytek plaatsen.
Ook achter een Draytek 2130 (want die heb ik).
De Draytek kan alleen niet in bridge mode, maar als je dit niet echt nodig hebt kun je ook zonder.
De tweede router hoeft ook helemaal geen publiek IP adres te krijgen van Vodafone.
Het werkt ook via een 192.168.x.x. netwerk.

Een voorbeeld hoe het bij mij draait.
De Draytek heeft de interne adressen 192.168.3.x, draadloze devices krijgen een 192.168.3.x adres.
Vaste aansluitingen zitten niet direct op de Draytek maar op een tweede router achter de Draytek.
De vaste aansluitingen krijgen een 192.168.1.x adres van de tweede router dus.
Uiteraard kunnen die vaste aansluitingen ook naar buiten toe het internet op.

Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook nog een derde router die achter de tweede router hangt.
Die fungeert min of meer als switch omdat ik nog meer vaste aansluitingen nodig heb die niet door de tweede router verstrekt kunnen worden. Bovendien is de kabelloop door het huis bepalend.
De derde router deelt geen IP adressen uit maar krijgt deze van de tweede router en geeft ze gewoon door.

De derde router kan ik nog wel gebruiken als WiFi verlengstuk voor de Draytek.
Er zit een redelijke afstand tussen de Draytek en de derde router, de derde router kan een ander deel van het huis dekkend krijgen plus een stuk van de tuin.
Vandaar dat ik naar behoefte het draadloze stuk ook nog wel een aanzet van de derde router.
Die gebruikt dan wel het zelfde SSID dan van de Draytek.
Niet persé nodig maar wel handig.

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ten eerste lees ik hier ook mee vol belangstelling.
Ook ik heb sinds kort vodafonethuis 50/50.

Voor mij werkte de voip ook niet meer na de omschakeling.
Maar als ik de draytek 2132 start na de fitzbox doet ie het gewoon out of the box.
Heb misschien al 10 jaar een voip account met eigen nr.
Heb 20 jaar in Belgie gewoond, vandaar de interesse en meteen een Ned. nr.
En je kent vrouwen, he.

Nou ben ik ook met de TP-link bezig en heb de v2 versie.
Software de laatste kan ik vinden 1.9.8 Build 20140818
Past daar het sfp module van de draytek zo in of heb een andere module nodig.
Heeft er iemand een goed idee.
Die stuur ik even een e-mail adres door.

O-)

Groet Guus

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ik zou het tegenovergestelde willen beweren:
Het belangrijkste is dat de basis goed werkt, internet met goede snelheden, goede pings en goede uptime.
Als je TV afneemt dan hoort deze ook gewoon in de basis te werken.

Als die andere frutsels die je noemt zijn juist om meer omzet/winst te genereren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• HoppyF
Juup schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:29:
[...]

Ik zou het tegenovergestelde willen beweren:
Het belangrijkste is dat de basis goed werkt, internet met goede snelheden, goede pings en goede uptime.
Als je TV afneemt dan hoort deze ook gewoon in de basis te werken.

Als die andere frutsels die je noemt zijn juist om meer omzet/winst te genereren.
Precies en die extra's moeten ergens van betaald worden, niets voor niets.
Dit zou dan een optie bij een pakket worden, of de pakketten worden duurder.
Daar zitten veel mensen niet op te wachten.

• DaveD1109
Ik had contact met Vodafone opgenomen ivm een verhuizing. Daar waren kosten aan verbonden ivm een monteur. Nu waren die kosten dus gelijk aan de nog 2 maanden van mijn contract dus besloot ik hen maar op te zeggen en naar een andere provider te gaan. Ik kon ineens de verhuizing kostenloos krijgen evenals de korting van €10 verlengd voor 12 maanden! Ik heb bedankt hiervoor omdat ik persoonlijk helemaal klaar ben met firma vodafone. Ik denk meld de info even omdat een hoop mensen benieuwd waren naar korting bij verlenging.

DaveD

• HoppyF
DaveD1109 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:39:
Ik had contact met Vodafone opgenomen ivm een verhuizing. Daar waren kosten aan verbonden ivm een monteur. Nu waren die kosten dus gelijk aan de nog 2 maanden van mijn contract dus besloot ik hen maar op te zeggen en naar een andere provider te gaan. Ik kon ineens de verhuizing kostenloos krijgen evenals de korting van €10 verlengd voor 12 maanden! Ik heb bedankt hiervoor omdat ik persoonlijk helemaal klaar ben met firma vodafone. Ik denk meld de info even omdat een hoop mensen benieuwd waren naar korting bij verlenging.
Is toch geen slechte aanbieding?

Verwijderd

DaveD1109 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:39:
Is je huidige pakket hetzelfde als wat aangeboden werd? Kan namelijk een andere samenstelling zijn (nieuwe diensten) en daardoor als een geheel nieuwe aanvraag gezien worden (vandaar geen extra kosten en 10 euro korting met 12maanden).

• Barre73
Dave had als een van de eersten het nieuwe Vodafone pakket. Dus niet van oud naar nieuw of zoiets.
En ik vermoedde al wel dat die 10 euro korting verlengd kan worden als je dreigt weg te gaan.

• DaveD1109
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:51:
[...]

Is je huidige pakket hetzelfde als wat aangeboden werd? Kan namelijk een andere samenstelling zijn (nieuwe diensten) en daardoor als een geheel nieuwe aanvraag gezien worden (vandaar geen extra kosten en 10 euro korting met 12maanden).
Doordat het een verhuizing is werd het inderdaad een nieuwe aanvraag. Geen verkeerde aanbieding hoor! Ik bedank er alleen voor gezien mijn eerdere geschil met hen.

DaveD

• DaveD1109
Barre73 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 19:02:
Dave had als een van de eersten het nieuwe Vodafone pakket. Dus niet van oud naar nieuw of zoiets.
En ik vermoedde al wel dat die 10 euro korting verlengd kan worden als je dreigt weg te gaan.
Klopt!

DaveD

• arjan.n
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:52:

O-)

Groet Guus
Nee het lijkt er nog niet op dat de V2 werkt waarschijnlijk V2.1 wel.
De V2 geeft bij mij en een andere forum gebruiker geen link.

• robkerkhof
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik ben het volledig eens dat de basis een stabiele infrastructuur moet zijn. Echter het prijsverschil is niet groot in vergelijking met bijv KPN. Vodafone kost 57,50 per maand voor een 50/50 abonnement met 2 settop boxen. KPN kost 59 per maand voor 100/100, 2 boxen en inclusief spotify premium. Lijkt me een redelijk alternatief in dit geval. Hier zitten dan wel gadgets als losse wedstrijd kopen etc. bij inbegrepen

• LordSpud
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:52:
Hallo Allemaal,

Ten eerste lees ik hier ook mee vol belangstelling.
Ook ik heb sinds kort vodafonethuis 50/50.

Voor mij werkte de voip ook niet meer na de omschakeling.
Maar als ik de draytek 2132 start na de fitzbox doet ie het gewoon out of the box.
Heb misschien al 10 jaar een voip account met eigen nr.
Heb 20 jaar in Belgie gewoond, vandaar de interesse en meteen een Ned. nr.
En je kent vrouwen, he.

O-)

Groet Guus
Wat Arjan.n zegt: bij mij kreeg ik direct een link maar blijkbaar heb ik geluk gehad. Het is een beetje lastig in te schatten waar het precies door komt. Mogelijk ligt het inderdaad aan de revisie van de managed switch. Ik heb revisie 2.1 maar revisie 2.0 werkt dus niet.

• HoppyF
robkerkhof schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:38:
Ik ben het volledig eens dat de basis een stabiele infrastructuur moet zijn. Echter het prijsverschil is niet groot in vergelijking met bijv KPN. Vodafone kost 57,50 per maand voor een 50/50 abonnement met 2 settop boxen. KPN kost 59 per maand voor 100/100, 2 boxen en inclusief spotify premium. Lijkt me een redelijk alternatief in dit geval. Hier zitten dan wel gadgets als losse wedstrijd kopen etc. bij inbegrepen
Prijsverschil niet groot?
Ik betaal voor all-in-one met korting, 37,50 per maand.
Dit voor 50/50, voor 100/100 betaal je 10 euro meer.
Dat is dan wel met 1 settopbox.

Voor mij is KPN dus geen alternatief.
Spotify mogen ze wel houden want dat gebruik ik niet.

Edit:
Nog even de prijs van het KPN pakket gecontroleerd, komt neer op gemiddeld 50 euro per maand.
Het verschil met 100/100 Vodafone is dan maar klein, 2,50.
Je levert echter wel 8 HD kanalen in bij KPN maar krijgt er Spotify voor terug.

[ Voor 13% gewijzigd door HoppyF op 30-01-2015 22:24 ]

• ANdrode
  • Niet online
robkerkhof schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:38:
Lijkt me een redelijk alternatief in dit geval. Hier zitten dan wel gadgets als losse wedstrijd kopen etc. bij inbegrepen
Ik kan op mijn game console, telefoon, tablet én smart tv wedstrijden en films bestellen. Dat hoef ik niet op nog een extra device. Ik zie dit als een ongewenste interventie van de provider om zijn via kanaal diensten te verkopen.

Al helemaal als je verplicht de TV box moet gebruiken die deze diensten bevat.

Rekenfoutje gemaakt :). Ik zit naar het premium pakket van KPN te kijken.

[ Voor 61% gewijzigd door ANdrode op 30-01-2015 22:25 ]

• HereIsTom
kepler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Toen ik eind vorig jaar alles heb vergeleken kwam Vodafone als goedkoopste uit de bus. Al die 'gadgets' die je opnoemt hoeven van mij niet zo, behalve dan losse wedstrijden kopen.

Ik heb liever een basic goedkoop abonnement, dan extra betalen voor allerlei gadgets die ik toch niet gebruik. Tot nu toe erg tevreden over Vodafone. Nog geen problemen gehad en zodra de nieuwste update voor de TV-box er is dan ben ik daar ook helemaal tevreden over :Y

Maar goed, ik kan me voorstellen dat ik 1 van de weinige ben die er zo over denkt :D
edit: Zeker hier op Tweakers :P
Nee hoor ik ben het ook met je eens, na gedonder bij Ziggo en daarna bij KPN ben ik nu heel blij met Vodafone Thuis!
Alles wat ik wil werkt zonder problemen, perfect beeld, maximale snelheid, prima WiFi en dat allemaal voor de helft minder p.m. 37,50 d:)b

• DaveD1109
HoppyF schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:16:
[...]

Prijsverschil niet groot?
Ik betaal voor all-in-one met korting, 37,50 per maand.
Dit voor 50/50, voor 100/100 betaal je 10 euro meer.
Dat is dan wel met 1 settopbox.

Voor mij is KPN dus geen alternatief.
Spotify mogen ze wel houden want dat gebruik ik niet.

Edit:
Nog even de prijs van het KPN pakket gecontroleerd, komt neer op gemiddeld 50 euro per maand.
Het verschil met 100/100 Vodafone is dan maar klein, 2,50.
Je levert echter wel 8 HD kanalen in bij KPN maar krijgt er Spotify voor terug.
En 2 stb's, standaard kunnen opnemen, wel volledig hbo pakket mogelijk, begin gemist, enz

DaveD

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:24
LordSpud schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:02:
[...]

Wat Arjan.n zegt: bij mij kreeg ik direct een link maar blijkbaar heb ik geluk gehad. Het is een beetje lastig in te schatten waar het precies door komt. Mogelijk ligt het inderdaad aan de revisie van de managed switch. Ik heb revisie 2.1 maar revisie 2.0 werkt dus niet.
Ik ga het testen. Heb mijn 2.0 versie retour gestuurd. Heb een TP-link besteld bij dezelfde leverancier als Lordspud. Hopelijk een 2.1 versie. Dat is een gokje. Ik ga jullie op de hoogte houden.

Apple en Joppiesaus all the way

• floepie05
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03 10:03
Is er iemand anders met last van een storing in verband met het TV kastje? Ik heb de witte ovale decoder met opname functie. Een normale beeld verschijnt alleen maar 3 seconden en dan gaat hij gewoon uit gevolgd door 3 brandende LEDs - 2 rode en 1 groene. Een power reset lost het niet op.

Wat wel vreemd is is dat de ThuisTV apps op mobiele apparaten in huis het gewoon goed doen.

[ Voor 16% gewijzigd door floepie05 op 31-01-2015 23:48 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12 17:08

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb Vodafone Thuis besteld en inmiddels het installatiepakket ontvangen in afwachting van Guidion, maar ik vraag me af hoe mijn situatie er nu precies uit gaat zien.

Ik heb een appartement met een aparte meterkast op de galerij, waar mijn signalen binnenkomen. Met de bouw van mijn complex is rekening gehouden met glasvezel, dus ik heb netjes een wanddoos met UTP-aansluitingen. Toen ik nog glasvezel van KPN had, zat er in de meterkast een Genexis met een UTP-kabel naar de wanddoos, waar de router aan hing. Met de Draytek van Vodafone heb ik dus één apparaat en ik begreep dat het glasvezelsignaal dan middels een verloopstukje in de WAN-poort van de Draytek gaat. Ik vraag me nu af of dat betekent dat de Draytek in de meterkast komt te staan (en het draadloze signaal dus door een paar muren moet gaan, plus dat er een kabel naar de Entone gelegd moet worden), of dat in de meterkast het glasvezelsignaal naar de UTP-kabel 'doorgelust' kan worden en de Draytek gewoon via de contactdoos in de woonkamer kan staan.

• HoppyF
Piggen schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:10:
Ik heb Vodafone Thuis besteld en inmiddels het installatiepakket ontvangen in afwachting van Guidion, maar ik vraag me af hoe mijn situatie er nu precies uit gaat zien.

Ik heb een appartement met een aparte meterkast op de galerij, waar mijn signalen binnenkomen. Met de bouw van mijn complex is rekening gehouden met glasvezel, dus ik heb netjes een wanddoos met UTP-aansluitingen. Toen ik nog glasvezel van KPN had, zat er in de meterkast een Genexis met een UTP-kabel naar de wanddoos, waar de router aan hing. Met de Draytek van Vodafone heb ik dus één apparaat en ik begreep dat het glasvezelsignaal dan middels een verloopstukje in de WAN-poort van de Draytek gaat. Ik vraag me nu af of dat betekent dat de Draytek in de meterkast komt te staan (en het draadloze signaal dus door een paar muren moet gaan, plus dat er een kabel naar de Entone gelegd moet worden), of dat in de meterkast het glasvezelsignaal naar de UTP-kabel 'doorgelust' kan worden en de Draytek gewoon via de contactdoos in de woonkamer kan staan.
Je zegt het zelf al.
De Draytek komt dus in de meterkast (mits daar voldoende ruimte is).
Verder moet daar een stopcontact zitten om de Draytek van spanning te voorzien.
Daar vandaan moeten er dus twee UTP kabel naar je huiskamer getrokken worden.
Eentje voor internet en eentje voor de Entone.

Je hebt het over een UTP wandaansluiting, zit er één aansluiting in de woonkamer over lopen er al twee UTP kabels naar de wandcontactdoos vanuit de meterkast.
Ik hoop dat dit zo is want dan maakt de installatie een stuk gemakkelijker.
In het andere geval moet er een UTP kabel bijgetrokken worden.
Dit doet de monteur in de basis installatie NIET, die legt gewoon een UTP kabel langs de plint wat natuurlijk geen gezicht is.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-12 11:52
HoppyF schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:00:
[...]

...
Je hebt het over een UTP wandaansluiting, zit er één aansluiting in de woonkamer over lopen er al twee UTP kabels naar de wandcontactdoos vanuit de meterkast.
Ik hoop dat dit zo is want dan maakt de installatie een stuk gemakkelijker.
In het andere geval moet er een UTP kabel bijgetrokken worden.
Dit doet de monteur in de basis installatie NIET, die legt gewoon een UTP kabel langs de plint wat natuurlijk geen gezicht is.
Als er geen tweede UTP kabel ligt dan zou ik voor 2 smartswitches gaan zodat je tv en internet en gescheiden naar de woonkamer kunt transporteren. Het bijtrekken van een tweede kabel gaat vaak lastig en als het fout gaat dan heb je helemaal niets meer als het tegenzit.

• Barre73
Of de FTU laten verplaatsen naar de woonkamer...

• HoppyF
Barre73 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 18:42:
Of de FTU laten verplaatsen naar de woonkamer...
Dat zal Reggefiber dan vermoedelijk moeten gaan doen omdat je in feite de binnenkomende glasvezel wilt gaan verlengen.
Ik neem aan dat ze deze klus niet gratis gaan doen.
De ingehuurde Vodafone monteur (Guidion) zal dit denk ik niet mogen uitvoeren.

Kortom, zelf de tweede UTP kabel naar de woonkamer trekken lijkt de goedkoopste oplossing te zijn.
Het is nieuwbouw begrijp ik dus wellicht liggen er nog loze leidingen.
Nadeel is wel dat het bereik van het draadloze internet niet geweldig zal zijn als de meterkast op afstand ligt en er een paar betonnen muren met betonijzer tussen zitten.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12 17:08

Piggen

Lekker bakkie

Bedankt voor de reactie allemaal.

Ik heb zelf ook maar wat beter gekeken en ik heb één UTP-aansluiting in de woonkamer. Die is dan voor de TV en dan ga ik er verder van uit dat het bereik nog wel oké zal zijn - nu heb ik Ziggo met een Cisco en dat is volgens mij ook niet alles. Ik heb verder toch geen bedrade apparaten, dus dat is het ook niet probleem niet. Niet ideaal allemaal, maar feit is dat Vodafone (in ieder geval het eerste jaar) de goedkoopste optie is voor mij. Ik kan altijd nog eens de mogelijkheid bekijken om een kabeltje te trekken en wellicht heeft de monteur ook nog een idee.

• Barre73
2 kabels zou nog steeds wel ideaal zijn. Die ene dan voor de TV. En die andere om je eigen Wifi (router of accespoint) achter de Draytek te hangen voor binnen.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:09
je appartement is nieuw. Dan zal er toch nog wel ruimte in de leiding zijn om er een tweede utp-kabel voor TV bij door te laten lopen? Bij mij was dat in ieder geval wel zo....

Verwijderd

2 feb nog geen update van de Entone gezien.

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 11:40
HereIsTom schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 01:19:
[...]

Nee hoor ik ben het ook met je eens, na gedonder bij Ziggo en daarna bij KPN ben ik nu heel blij met Vodafone Thuis!
Alles wat ik wil werkt zonder problemen, perfect beeld, maximale snelheid, prima WiFi en dat allemaal voor de helft minder p.m. 37,50 d:)b
Ik neem aan dat je dan wel doelt op tijdelijk prijs per maand (eerste jaar)? Wat is je pakket?

• Jeroentjuh82
  • Laatst online: 22:41
50/50,tv start en bellen start besteld telefonisch, wat me ook nog 30,- scheelde aan activatiekosten. Via de site betaal je dit wel werd me verteld waarop ik zei vindt ik niet geval van 1 lijn trekken. Hij mocht kiezen wie wel en niet.

Ik moest m vertellen wat haalbaarheidsonderzoek inhield. Je zou verwachten dat die dat wel wist.

• Barre73
Dat zou je verwachten maar er zijn nog erg veel HD medewerkers bij providers die dat niet weten. Ondanks de moeite die Reggefiber doet om dat duidelijk te maken.

• Imperium
  • Niet online
Ik wil eigenlijk graag een nieuwe router kopen alleen lijkt het me nogal zonde om een dure er achter te hangen aangezien die draytek niet in bridge kan. Nu zie ik verschillende mensen met DMZ naar hun router.

Is het alsnog de moeite waard om een goede router (Netgear Nighthawk?) achter de draytek te zetten?

Ik heb er nu een tplink 1043nd achter hangen maar daar valt de WiFi steeds van weg. En de Draytek is ook niet erg goed met de wifi aangezien elke keer als er een apparaat mee verbind de verbinding even wegvalt.

[ Voor 25% gewijzigd door Imperium op 02-02-2015 19:39 ]

Verwijderd

robkerkhof schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:08:
Update tv komt volgens medewerker klantenservice op 2 februari voor iedereen beschikbaar, nu alleen nog een testpanel. Nu alleen nog opnemen via de app, opnames bekijken via de app, tv kijken buitenhuis en losse wedstrijden bestellen bij fox en we zijn enigszins gelijk aan de concurrentie
Inmiddels 2 februari maar helaas nog geen update,weet iemand misschien meer?

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Imperium schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:37:
Ik wil eigenlijk graag een nieuwe router kopen alleen lijkt het me nogal zonde om een dure er achter te hangen aangezien die draytek niet in bridge kan. Nu zie ik verschillende mensen met DMZ naar hun router.

Is het alsnog de moeite waard om een goede router (Netgear Nighthawk?) achter de draytek te zetten?
Dat is het zeker. Ik heb de Apple Airport Extreme er achter hangen. En alles gaat via de Airport, en heb nu een goed en bovenal zeer snel wifi signaal!

• HoppyF
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:38:
[...]

Nee.
Net nog even een herstart van de Entone gedaan.
Niets gewijzigd.
Kortom, Vodafone heeft weer iets beloofd en maakt de belofte niet waar.
Dit is bekend van Vodafone, communicatie is niet hun sterkste kant om het maar voorzichtig uit te drukken.
Wat werkt doet het maar daar moet je het mee doen.
Zolang je geen klantenservice of technische ondersteuning nodig hebt gaat het prima.
Toekomstvisie wordt helaas ook niet gedeeld, een gemiste kans vind ik.

• DaveD1109
Vannacht stond de entone in de slaapkamer te knipperen. Heel irritant dat blauwe licht en kreeg hem ook niet uit. Heb er maar wat voor gezet. Nu start hij wel op maar heb ik geen beeld! Heb ook al de stroom eraf en erop gedaan maar geen resultaat. Misschien een corrupte update?? Beneden doet hij het wel gewoon en is er ook geen update te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door DaveD1109 op 03-02-2015 07:01 ]

DaveD

• Imperium
  • Niet online
Mijn entone stond ook aan vanmorgen, had geen tijd om te zien of de update binnen was, maar ik kon hem gewoon uitzetten met de AB.

• DaveD1109
Ja vaag! Hij geeft nu aan dat die de arg file niet kan laden. Er is overigens geen update te zien. Zal zo is verder kijken als ik mijn dochter naar school heb gebracht.

DaveD

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:38:
[...]

12 februari :)

• ANdrode
  • Niet online
DaveD1109 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:08:
Ja vaag! Hij geeft nu aan dat die de arg file niet kan laden. Er is overigens geen update te zien. Zal zo is verder kijken als ik mijn dochter naar school heb gebracht.
Er zijn eerder storingen geweest nadat er teveel apparaten zijn opgestart. Misschien is dat nu weer zo.

Volgens mij was jij één van de eerste bezoekers hier die Vodafone Thuis had. Woon jij in een gebied waar Vodafone zelf de diensten levert of binnenkort gaat leveren.

Kan je wanneer hij het weer doet (:|) de firmware versie posten?

Ik heb:
  • FokusOn 3.10.2
  • Firmware 2.6.23.4-etv-vma--qtwe...
Pagina: 1 ... 70 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.