Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:20:
[...]
Ik heb je eerdere topics gelezen en ik weet nog steeds niet 100% zeker of er achter de recente Draytek nu wel of niet een eigen router kan worden geplaatst?
Bij jouw (oudere??) Draytek lukt het je wel lees ik, maar Vodafone support beweert bij hoog en laag dat het niet kan.
Vermoeiend toch??
Het klopt toch dat de Draytek's bij Vodafone niet in bridge mode kunnen worden gezet??
Met de huidige Genexis is er geen probleem maar dat wordt binnenkort einde verhaal.
Heb mixed feelings over dit Vodafone, de Amino's werken lekker snel maar HDMI-CEC wordt dan weer niet ondersteund, net zo min als de Entone's en dan zit je alsnog met een emmer aan afstandsbedieningen.
Beetje Stenen Tijdperk dit.
Voordeel is dan weer de solid verbinding, maar Vodafone support en de bereikbaarheid daarvan is om te huilen, echt niemand die je een antwoord kan geven op een serieuze vraag.
Tot nu toe niet tenminste.

Ja, je kunt een eigen router achter de Draytek plaatsen.
Ook achter een Draytek 2130 (want die heb ik).
De Draytek kan alleen niet in bridge mode, maar als je dit niet echt nodig hebt kun je ook zonder.
De tweede router hoeft ook helemaal geen publiek IP adres te krijgen van Vodafone.
Het werkt ook via een 192.168.x.x. netwerk.
Een voorbeeld hoe het bij mij draait.
De Draytek heeft de interne adressen 192.168.3.x, draadloze devices krijgen een 192.168.3.x adres.
Vaste aansluitingen zitten niet direct op de Draytek maar op een tweede router achter de Draytek.
De vaste aansluitingen krijgen een 192.168.1.x adres van de tweede router dus.
Uiteraard kunnen die vaste aansluitingen ook naar buiten toe het internet op.
Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook nog een derde router die achter de tweede router hangt.
Die fungeert min of meer als switch omdat ik nog meer vaste aansluitingen nodig heb die niet door de tweede router verstrekt kunnen worden. Bovendien is de kabelloop door het huis bepalend.
De derde router deelt geen IP adressen uit maar krijgt deze van de tweede router en geeft ze gewoon door.
De derde router kan ik nog wel gebruiken als WiFi verlengstuk voor de Draytek.
Er zit een redelijke afstand tussen de Draytek en de derde router, de derde router kan een ander deel van het huis dekkend krijgen plus een stuk van de tuin.
Vandaar dat ik naar behoefte het draadloze stuk ook nog wel een aanzet van de derde router.
Die gebruikt dan wel het zelfde SSID dan van de Draytek.
Niet persé nodig maar wel handig.