Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 107 Laatste
Acties:
  • 775.415 views

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
Rhodez schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:51:
Heeft iemand trouwens de software-update al op zijn entone ontvangen?

https://www.vodafone.nl/s...tieve-tv/software-update/
Mooie update! Vooral de favorieten-lijst en de mini-gids heb ik gemist (kwam vanaf Ziggo).

Vanavond eens kijken of ik hem kan installeren :)

Verwijderd

Hier nog niet te installeren.

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-01 16:36
Hier ook niet.

DaveD

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07-2025
Even voor mijn beeldvorming:
Ik heb momenteel een Animo met harddiskrecorder, maar ben niet bepaald tevreden over de stabiliteit van dat ding. Ik moet hem regelmatig van de netspanning halen om hem te resetten. Soms omdat de opnamefunctie niet werkt, soms omdat hij niet van Standby komt, etc. etc.

Nu hoor ik dat sommige hier dis een Entone decoder hebben. Werkt dit fijner en is het mogelijk om te ruilen, of is de Entone alleen voor bepaalde recentere abonnementen?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:43

Fiber

Beaches are for storming.

Hoppa! schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:22:
[...] of is de Entone alleen voor bepaalde recentere abonnementen?
Dat. De Entone hoort bij het 'nieuwe' Vodafone.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hoppa!
Fiber schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:35:
[...]

Dat. De Entone hoort bij het 'nieuwe' Vodafone.
En dat zijn de abonnementen waarbij de DVB-C kanalen niet meer via de kabel worden doorgegeven, neem ik aan? Die website van Vodafone thuis is echt zo @#%#$%.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
Yep. Bij de Entone propositie zit geen DVB-C meer.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Hoppa! schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:22:
Even voor mijn beeldvorming:
Ik heb momenteel een Animo met harddiskrecorder, maar ben niet bepaald tevreden over de stabiliteit van dat ding. Ik moet hem regelmatig van de netspanning halen om hem te resetten. Soms omdat de opnamefunctie niet werkt, soms omdat hij niet van Standby komt, etc. etc.
Is de Animo niet gewoon defect?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 10:24
Hoppa! schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:13:
[...]

En dat zijn de abonnementen waarbij de DVB-C kanalen niet meer via de kabel worden doorgegeven, neem ik aan? Die website van Vodafone thuis is echt zo @#%#$%.
Ik vind em prima hoor. Sinds 1 april vorig jaar zie je op die website al geen oude abonnementen meer. Alleen maar nieuwe. Zolang leveren ze al geen abonnementen meer met DVB-C erbij.
Dus of je ze nou nog nieuw moet noemen?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• robkerkhof
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2021
Bij mij nog geen software-update te zien. Heeft iemand hem al ontvangen?

• Barre73
Nee, hier ook nog niet. Ook niet na een powerflip.Zal ook wel 's nachts worden zoals op de website stond.

• DaveD1109
Hier ook nog niet. Dit gaat toch automatisch? Zie ook nergens een optie in het menu om een update te zoeken.

DaveD

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:09

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Heb het ook wel eens gehad dat er geen nieuwe software op stond (ook niet automatisch) maar even de stroom eraf en hoppa entone gaat updaten

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Verwijderd

Hier ook nog niets.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 20:32
Gistermiddag glasvezelmodem geinstalleerd alleen afwerking met kabelgoten is de jonge knaap vergeten terwijl ie zei ik kom straks terug.

Nu dezer dagen telefonisch bestellen bij vodafone.

• Hoppa!
eymey schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:35:
Yep. Bij de Entone propositie zit geen DVB-C meer.
Gemiste kans, toch wel. Tenzij er inmiddels 100% werkende draadloze manieren zijn om het signaal in het hele huis goed te krijgen. Bij mij is UTP leggen naar de slaapkamers gewoonweg onmogelijk zonder enorme investeringen.

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 20:54
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:48:
[...]

Gemiste kans, toch wel. Tenzij er inmiddels 100% werkende draadloze manieren zijn om het signaal in het hele huis goed te krijgen. Bij mij is UTP leggen naar de slaapkamers gewoonweg onmogelijk zonder enorme investeringen.
Is het geen optie om de coax-kabels gewoon te vervangen door UTP-kabels? Dat heb ik bij mij ook gedaan. Prijs daarvan valt erg mee.

• Hoppa!
Rhodez schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:02:
[...]

Is het geen optie om de coax-kabels gewoon te vervangen door UTP-kabels? Dat heb ik bij mij ook gedaan. Prijs daarvan valt erg mee.
Nee, de coax-kabels liggen (letterlijk) muurvast. Als ik die er al uit krijg, dan is het maar zeer de vraag of ik de UTP er terug doorheen krijg. Er hebben al verschillende installateurs naar gekeken en die geven allemaal aan dat het een te groot risico is. Gewoon echt ongelooflijk slecht beunhazenwerk.

De enige optie om boven signaal te krijgen (los van de coax) is draadloos. Powerline was niet stabiel genoeg en ethernet over coax ook niet (de muurvaste coaxkabel is ook nog eens van naad-kwaliteit).

Vandaar dat ik zo blij ben met het DVB-C signaal. Ik hoop dan ook dat Vodafone er niet voor zal kiezen om dat er voor oude klanten af te gooien.

• eymey
Op den duur zal dat (vrees ik) wel gebeuren. Als KPN ITNS die beslissing niet al voor ze neemt op het moment dat de wholesale contracten aflopen.

Tsja, ik vind het ook jammer. Ik ben bezig met overstappen naar Telfort (gelukkit ook nog wel met het coax signaal), maar ik ga er veiligheidshalve maar van uit dat dit het laatste jaar zal worden met een CATV dienst op glas (tenzij provider "Jonaz" plannen heeft naar Almere toe te komen).

Aan de andere kant: Blijkbaar weegt dat doelgroep die KPN/Vodafone zou kunnen behouden door CATV aan te blijven bieden niet meer op tegen de onderhoudskosten ervan. :{

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• DaveD1109
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:09:
[...]

Nee, de coax-kabels liggen (letterlijk) muurvast. Als ik die er al uit krijg, dan is het maar zeer de vraag of ik de UTP er terug doorheen krijg. Er hebben al verschillende installateurs naar gekeken en die geven allemaal aan dat het een te groot risico is. Gewoon echt ongelooflijk slecht beunhazenwerk.

De enige optie om boven signaal te krijgen (los van de coax) is draadloos. Powerline was niet stabiel genoeg en ethernet over coax ook niet (de muurvaste coaxkabel is ook nog eens van naad-kwaliteit).

Vandaar dat ik zo blij ben met het DVB-C signaal. Ik hoop dan ook dat Vodafone er niet voor zal kiezen om dat er voor oude klanten af te gooien.
Dacht dat zij dat wel gaan doen. Volgens mij wordt iedereen op den duur overgezet naar het nieuwe pakket.

DaveD

• Hoppa!
DaveD1109 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:26:
[...]

Dacht dat zij dat wel gaan doen. Volgens mij wordt iedereen op den duur overgezet naar het nieuwe pakket.
Dan ga ik er van uit dat ze een goede oplossing aanbieden voor mijn probleem. Anders zijn ze mij als klant kwijt.

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:44:
[...]

Dan ga ik er van uit dat ze een goede oplossing aanbieden voor mijn probleem. Anders zijn ze mij als klant kwijt.
Maar is Vodafone dan verantwoordelijk voor jouw interne "netwerk" cq bekabeling? Nee dat zijn ze niet..

• Rubman

Rubman

Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:44:
[...]

Beetje scheef vindt je niet. Omdat jouw interne bekabeling door beunhazen is aangelegd moet Vodafone maar een passende oplossing bieden?
Ik ben juist blij dat ik geen Coax kabel meer door het huis heb lopen, maar lekker alles over UTP kan doen.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:27

Als ze doorgaan op de manier zoals wisper gewerkt heeft (waar ik van uit ga door de overname en gebruikte apparatuur (al word ik er vanaf gegooid :( ), dan is dat met een entone via ethernet.

• Barre73
mgizmo schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:27:
[...]

Als ze doorgaan op de manier zoals wisper gewerkt heeft (waar ik van uit ga door de overname en gebruikte apparatuur (al word ik er vanaf gegooid :( ), dan is dat met een entone via ethernet.
Dat doen ze dus al sinds april vorig jaar. Dat is hun nieuwe pakket. Of dat nu via KPN WBA of eigen apparatuur gaat maakt voor de klant niet uit. Geen DVB-C en IPTV via Entone decoders.
Dat zijn overigens wel betere decoders dan die van Multivisie/Wisper.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:27
Barre73 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:34:
[...]Entone decoders.
Dat zijn overigens wel betere decoders dan die van Multivisie/Wisper.
Zelfde merk, andere type? Die op Wisper hebben ze de gui namelijk wel op VF kleuren/beeldmerk ingesteld, maar Wisper is dus niet "VF Thuis nieuw" netwerk?

• Hoppa!
ramos99 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:25:
[...]

Maar is Vodafone dan verantwoordelijk voor jouw interne "netwerk" cq bekabeling? Nee dat zijn ze niet..
Nope, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor aanpassingen in het aanbod wat ze mij hebben gedaan. Ik ben klant bij hun geworden voor een bepaald product en als zij eenzijdig het product aanbieden dan geef ik ze twee opties:
1. Er voor zorgen dat ik geen nadelige gevolgen ondervindt van de wijziging in hun product.
2. Mij kwijt raken als klant.

Lijkt me toch logisch?

• ramos99
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:42:
[...]

Nope, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor aanpassingen in het aanbod wat ze mij hebben gedaan. Ik ben klant bij hun geworden voor een bepaald product en als zij eenzijdig het product aanbieden dan geef ik ze twee opties:
1. Er voor zorgen dat ik geen nadelige gevolgen ondervindt van de wijziging in hun product.
2. Mij kwijt raken als klant.

Lijkt me toch logisch?
Klinkt hard, maar dat zijn ze niet. Vodafone (of welke provider dan ook) is verantwoordelijk jou een goede verbinding tot aan het aansluitpunt (modem) te leveren. Alles "achter" het aansluitpunt/modem is de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker.

• Hoppa!
ramos99 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:54:
[...]

Klinkt hard, maar dat zijn ze niet. Vodafone (of welke provider dan ook) is verantwoordelijk jou een goede verbinding tot aan het aansluitpunt (modem) te leveren. Alles "achter" het aansluitpunt/modem is de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker.
Dat klinkt helemaal niet hard, ik weet ook wel dat het zo zit. Maar dat verandert toch geen drol aan het feit dat zij er dan voor kiezen om een product te wijzigen? Ik heb een abonnement afgesloten met DVB-C, als zij dat wijzigen dan is dat hun keuze. Natuurlijk is dat in de basis mijn probleem, ik zeg ook nergens dat dat anders is. Vandaar dat ik hun de keuze biedt om mij iets aan te bieden zodat ik klant blijf. Doen ze dat niet dan is het zwaai zwaai.

En ja, dat neem ik ze dan kwalijk. Simpelweg omdat ik binnen een paar jaar het product wat ik bij hun heb afgesloten (waarbij ik specifiek heb gekeken naar het onderdeel DVB-C) niet meer kan gebruiken zoals ik wil.

Logisch toch?

• Rubman

Rubman

Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:04:
[...]

Dat klinkt helemaal niet hard, ik weet ook wel dat het zo zit. Maar dat verandert toch geen drol aan het feit dat zij er dan voor kiezen om een product te wijzigen? Ik heb een abonnement afgesloten met DVB-C, als zij dat wijzigen dan is dat hun keuze. Natuurlijk is dat in de basis mijn probleem, ik zeg ook nergens dat dat anders is. Vandaar dat ik hun de keuze biedt om mij iets aan te bieden zodat ik klant blijf. Doen ze dat niet dan is het zwaai zwaai.

En ja, dat neem ik ze dan kwalijk. Simpelweg omdat ik binnen een paar jaar het product wat ik bij hun heb afgesloten (waarbij ik specifiek heb gekeken naar het onderdeel DVB-C) niet meer kan gebruiken zoals ik wil.

Logisch toch?
natuurlijk heb je er recht op om dat te vragen maar ik denk dat je niet alleen bij Vodafone bedrogen uit gaat komen.
Voor zover ik gezien heb heeft alleen Telfort nog de optie tot DVB-C en de vraag is voor hoe lang.

Geen enkele provider gaat voor een handjevol klanten wat graag nog van een "oudere" techniek gebruik wilt blijven maken uitzonderingen implementeren..

• ramos99
[...]

Logisch toch?
Laat ik voorop stellen dat ik uiteraard je punt begrijp en snap!

Echter een provider kan (mits opgenomen in de algemene voorwaarden) zijn/haar diensten en producten binnen de contractperiode aanpassen zonder opgave van reden. Echter zul je dan wel van een koude kermis thuis komen als je zelf nog in je contract zit en deze dan tussentijds wilt gaan opzeggen.

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven ga je dit bij bijna geen enkele provider meer vinden.

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 17:13
Rubman schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:08:
[...]

natuurlijk heb je er recht op om dat te vragen maar ik denk dat je niet alleen bij Vodafone bedrogen uit gaat komen.
Voor zover ik gezien heb heeft alleen Telfort nog de optie tot DVB-C en de vraag is voor hoe lang.

Geen enkele provider gaat voor een handjevol klanten wat graag nog van een "oudere" techniek gebruik wilt blijven maken uitzonderingen implementeren..
Telfort sinds vorige week ook niet meer als nieuwe klant.... volgens mij kun je alleen nog bij Fiber voor DVB-C terecht.

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 16:04
[...]
<...>
Powerline was niet stabiel genoeg en ethernet over coax ook niet (de muurvaste coaxkabel is ook nog eens van naad-kwaliteit).
<...>
Welke EoC heb je gebruikt? MoCA of een type als van Corinex (zie reichelt.de)?

• Hoppa!
ultrapreventive schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:28:
[...]
Welke EoC heb je gebruikt? MoCA of een type als van Corinex (zie reichelt.de)?
MoCA werd door Vodafone aangeraden.

• kepler
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:48:
[...]

Is het niet mogelijk om Chromecast te gebruiken op de slaapkamers? Ze hebben laatst de functie toegevoegd in de app, dus misschien dat dat een optie is? Ok, het zijn niet alle zenders, maar wel een groot gedeelte.

Ik heb het zelf trouwens nog niet geprobeerd met Chromecast, dus misschien werkt het uberhaupt niet (goed) :D

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-01 14:04
[...]

Logisch toch?
Ook Telfort is gestopt met het aanbieden van DVB-C, ten minste ik kan het niet meer vinden.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:17
[...]

Logisch toch?
Je kunt je hier wel boos maken maar WIJ kunnen er ook niets aan doen.
Het enige probleem wat je blijkbaar hebt met het verdwijnen van DVB-C is de coax kabel in huis vervangen door UTP kabel.
Dit is misschien een middag klussen om de oude coaxkabel uit de leidingen te trekken en hiervoor in de plaats UTP aan te leggen maar het moet wel mogelijk zijn, ook bij beun de haas installatie werk.
Coaxkabel is soms dikker dan UTP dus moet de een wel door de ander te vervangen zijn.

• Lelyuser
HoppyF schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:42:
[...]

Het enige probleem wat je blijkbaar hebt met het verdwijnen van DVB-C is de coax kabel in huis vervangen door UTP kabel.
Dit is misschien een middag klussen om de oude coaxkabel uit de leidingen te trekken en hiervoor in de plaats UTP aan te leggen maar het moet wel mogelijk zijn, ook bij beun de haas installatie werk.
Coaxkabel is soms dikker dan UTP dus moet de een wel door de ander te vervangen zijn.
Als je niet te ver weg woont wil ik je wel helpen

• Hoppa!
HoppyF schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:42:
[...]

Nee, jullie kunnen er niets aan doen natuurlijk, gelukkig beweer ik dat ook nergens. Ik maak me trouwens ook helemaal niet boos. Ik vind alleen het nu al afserveren van een (onderdeel van) een product wat ik twee jaar geleden heb afgesloten, wat snel.

Maar goed, er hebben hier twee installateurs naar gekeken. Door de bewuste buis lopen 3 coaxkabels naar boven naar verschillende slaapkamers. Het betreft zeer dunne coax die nauwelijks dikker is dan UTP. Deze coax zit muurvast in leidingen. Loskrijgen is mogelijk, maar dan moeten sowieso alle 3 de coax er uit. Beide installateurs hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat de kans dat het niet lukt om de UTP er door te krijgen groot is. Voor alle coax UTP trekken zagen zij beide als onmogelijk, omdat er naar alle waarschijnlijkheid te veel rotzooi in de leidingen zit en deze waarschijnlijk in een onmogelijke knik zitten. De kans dat ik geen kabels terug krijg is gewoon te groot, daar ga ik dus niet aan beginnen.

Mocht het zo zijn dat DVB-C verdwijnt en er geen draadloze oplossing geboden kan worden, dan ga ik tegen die tijd gewoon terug naar UPC.

• ultrapreventive
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:37:
[...]

MoCA werd door Vodafone aangeraden.
Ik zou een setje Corinex proberen via Reichelt. Retourneren indien evenmin okee. Proprietair protocol, kan net even robuuster zijn.

• Lelyuser
Hoppa! schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:07:
[...]

Nee, jullie kunnen er niets aan doen natuurlijk, gelukkig beweer ik dat ook nergens. Ik maak me trouwens ook helemaal niet boos. Ik vind alleen het nu al afserveren van een (onderdeel van) een product wat ik twee jaar geleden heb afgesloten, wat snel.

Maar goed, er hebben hier twee installateurs naar gekeken. Door de bewuste buis lopen 3 coaxkabels naar boven naar verschillende slaapkamers. Het betreft zeer dunne coax die nauwelijks dikker is dan UTP. Deze coax zit muurvast in leidingen. Loskrijgen is mogelijk, maar dan moeten sowieso alle 3 de coax er uit. Beide installateurs hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat de kans dat het niet lukt om de UTP er door te krijgen groot is. Voor alle coax UTP trekken zagen zij beide als onmogelijk, omdat er naar alle waarschijnlijkheid te veel rotzooi in de leidingen zit en deze waarschijnlijk in een onmogelijke knik zitten. De kans dat ik geen kabels terug krijg is gewoon te groot, daar ga ik dus niet aan beginnen.

Mocht het zo zijn dat DVB-C verdwijnt en er geen draadloze oplossing geboden kan worden, dan ga ik tegen die tijd gewoon terug naar UPC.
Inderdaad de enige optie, alhoewel ik betwijfel dat die drie coaxkabels er niet uit kunnen, trouwens er hoeft er maar één UTP naar boven, de rest doe je met een switch.

• eymey
Idd.

Overigens, de degene die de veel te goedkope/dunne coax erin heeft gestopt is ook niet helemaal handig bezig geweest.

Het had waarschijnlijk minder problemen gegeven als de coax boven gewoon in een "rijgconstructie" had gezeten.

Vanwege "ruimte in leiding"-gebrek is bij mijn ouders thuis Coax op de 1e verdieping en zolder ook allemaal in een rijgbus, 5 aansluitingen in totaal. En met de goede termination, dikke bekabeling, retourgeschikte versterker en multitap in de meterkast (rijgbus zit op de doorvoer-uitgang van de multitap) werkt zelfs het retoursignaal van de digitale set top boxen in de hele installatie, dus inclusief de laatste contactdoos op de rijgbus :).

• kepler
[...]

Chromecast?
Op de tablet kijken?

Op die manier zou je op de slaapkamer(s) ook TV kunnen kijken. Uiteraard niet hetzelfde als een volledige aansluiting, maar het is wel een oplossing. Ligt aan de situatie of het geschikt is :)

• HoppyF
[...]

Wat erin gekomen is kan er ook weer uit.
Drie dunne coaxkabels door één electriciteitspijp trekken (als ik het goed gelezen heb...) is natuurlijk wel een erg slechte oplossing.
Als je die drie coaxkabels zou kunnen vervangen door één UTP kabel, dus niet drie, zou dit een oplossing voor je probleem kunnen zijn.

Ik begrijp wel dat je teleurgesteld bent in Vodafone dat ze hun platform al zo snel gewijzigd hebben maar helaas is daar weinig meer aan te doen.
De investeringen die Vodafone heeft gedaan hebben dan waarschijnlijk niet veel opgeleverd maar de kosten om het netwerk in stand te houden kost ze nog meer.
Vandaar het besluit denk ik om afscheid te nemen van DVB-C, net als veel andere aanbieders gedaan hebben of nog zullen gaan doen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:43

Fiber

Beaches are for storming.

Ik snap best dat je niet het risico wil lopen dat er een kabel ergens halverwege breekt als je probeert om ze er uit te halen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• HoppyF
Fiber schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:01:
Ik snap best dat je niet het risico wil lopen dat er een kabel ergens halverwege breekt als je probeert om ze er uit te halen...
Het goeie nieuws is dat je in dit geval nog twee kansen over hebt ;)
De kans dat drie kabel zomaar breken is niet erg groot, het zijn geen elastiekjes...

• Barre73
Als ze ooit met dreft of zoiets er in zijn gebracht zou ik dat niet zo hard zeggen....

• robkerkhof
Hier nog steeds geen update. Ook niet na powerflip

• Barre73
ramos99 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:24:
[...]

Echter een provider kan (mits opgenomen in de algemene voorwaarden) zijn/haar diensten en producten binnen de contractperiode aanpassen zonder opgave van reden. Echter zul je dan wel van een koude kermis thuis komen als je zelf nog in je contract zit en deze dan tussentijds wilt gaan opzeggen.

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven ga je dit bij bijna geen enkele provider meer vinden.
Even wat reacties ineen:

Klant kan bijna altijd wel kosteloos binnen contract opzeggen als de aanbieder eenzijdig het product wijzigt. Dat zal het probleem niet worden.

Aanbieders met DVB-C: Solcon, Stipte, OBN en Fiber dus.

En het huidige VF Thuis product is inderdaad niet gelijk aan het oude Wisper. Andere Draytek en Entone Kamei of Amulet 515.

• HoppyF
robkerkhof schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:02:
Hier nog steeds geen update. Ook niet na powerflip
Hier ook niet.
Nog een herstart via het menu gedaan, geen update.

Lijkt wel op een situatie die we enige tijd geleden hadden waarbij Vodafone een update aankondigde die uiteindelijk maar niet kwam.

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-01 09:22
Hierbij informatie voor mensen die ook eigen hardware in willen zetten bij hun Vodafone alles-in-één glasvezel abonnement.

Voor zover bij mij bekend is er sprake van drie VLAN ids:

- 100 voor management;
- 300 voor internet;
- 640 voor IPTV.

Telefonie zou, voor zover ik begrepen heb, via hetzelfde VLAN moeten gaan als internet: VLAN 300.

Ik maak gebruik van de volgende hardware:

- Een managed switch van TP-Link, de TL-SG3210. Deze is gekoppeld aan de glasvezelverbinding die bij ons binnen komt;
- Als router gebruik ik de Ubiquiti Egerouter Lite;
- Overige hardware is in principe minder relevant maar ik gebruik dan nog een aparte accesspoint voor WiFi (Ubiquiti AP Pro) die ik buiten de meterkast heb opgehangen.

In de managed switch zit de SFP module die normaal gesproken in de door Vodafone meegeleverde Draytek 2132FVn zit. In mijn geval zit deze in poort 9:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/ftth-to-switch_thumb.jpg

In de managed switch heb ik de volgende VLANs aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/switch-vlan-overview_thumb.png

Let op: alleen VLAN 100, 300 en 640 zijn van belang.

De poorten heb ik als volgt geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/switch-port-config_thumb.png

Poorten 2 en 3 zijn voor internet. Ik heb daar momenteel alleen poort 2 van in gebruik. Deze zit in de hierboven genoemde router.

Poorten 4 en 5 zijn voor tv. Aangezien we momenteel maar één decoder hebben, is alleen poort 4 in gebruik. Er zijn UTP kabels getrokken naar de locatie waar bij ons de tv staat.

Poort 9, daar waar het signaal van Vodafone dus binnen komt, is ingesteld als TRUNK met alle hiervoor genoemde VLANS als member. De poortconfiguratie van poort 9 ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/switch-port-config-detail-trunk_thumb.png

De details van de overige poorten zijn niet interessant maar voor de volledigheid hier een voorbeeld van poort 2:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/switch-port-config-detail-port-2_thumb.png

De ACCESS poorten zijn dus lid van slechts één VLAN.

De rest van de relevante hardware zit, samen met de Draytek in een kastje die ik in de meterkast heb opgehangen:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/cabinet-overview_thumb.jpg

Zoals je ziet staat de Draytek momenteel niet aan. Ik heb wel al een SFP copper module weten te bemachtigen (iemand hier op Tweakers biedt deze voor €5,- aan per stuk welke compatibel is met de Draytek, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen) maar telefonie krijg ik nog niet aan de praat. Ik houd me aanbevolen voor mensen die tips hebben.

Vooralsnog heb ik eigenlijk alleen geprobeerd de Draytek aan de switch te koppelen die aan mijn router zit. In dat geval wordt de Draytek ook onderdeel van VLAN 300 maar dat is kennelijk niet genoeg om de gegevens die nodig zijn voor telefonie op te halen. Overigens gaat het "phone" lampje op de Draytek wel branden als ik de spreekwoordelijke hoorn van de haak pak maar ik krijg vervolgens een "in gesprek" toon als ik iemand probeer te bellen. Inkomende gesprekken worden ook niet geregistreerd.

Optie zou zijn om een vrije poort op de managed switch in te stellen als TRUNK en deze naar de WAN ingang van de Draytek te laten gaan. Deze TRUNK zou dan VLAN 100 en 300 doorgeven. Probleem daarmee is dat de Draytek ook gaat vragen om een ip adres. Ik vermoed dat, indien de Edgerouter aan staat, de Draytek dan in de meeste gevallen eerst van mijn eigen router een ip adres krijgt maar de volgorde van het aanzetten van apparaten wordt in dat geval een issue: de Edgerouter moet dan altijd eerst helemaal zijn opgestart voordat de Draytek aan gaat. Ik heb hier nog geen testen mee uitgevoerd.

Als er vragen zijn dan post ze maar in dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door LordSpud op 17-08-2015 09:18 ]

• Barre73
Maar voor de mensen die het telefoondeel van Vodafone links laten liggen en een eigen VOIP aanbieder gebruiken, al dan niet met een ATA(zoals ik dus) is dit dus helemaal af :-)

Ik moet toegeven: Zeer ingenieus!

• LordSpud
Barre73 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:28:
Maar voor de mensen die het telefoondeel van Vodafone links laten liggen en een eigen VOIP aanbieder gebruiken, al dan niet met een ATA(zoals ik dus) is dit dus helemaal af :-)

Ik moet toegeven: Zeer ingenieus!
Haha, bedankt Barre73. Nou ik betaal voor die telefonie dus ik moet en zal het werkend krijgen :9

• Barre73
Ik betaal ook voor de telefonie en heb zelfs een nummer (schijnt). Ik betaal bewust 2,50 per maand om zodoende 10 euro korting te krijgen op het totaal.
Wil niet zeggen dat ik het moet gebruiken :-)
Cheap Connect werkt prima. Ik hoef bij overstap van aanbieder nu echt nergens rekening mee te houden. Niet met nummerportering en niet met mailadres gedoe.

• DaveD1109
LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:40:
[...]

Haha, bedankt Barre73. Nou ik betaal voor die telefonie dus ik moet en zal het werkend krijgen :9
Fuck als ik moeten kiezen tussen telefonie of een eigen router, dan is de keuze snel gemaakt!! Daaaaaaaag telefoon!!! Top gedaan man en erg duidelijke uitleg!!

DaveD

• HoppyF
LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:40:
[...]

Dat is ook mijn probleem.
Mijn vaste telefoonnummer loopt via Vodafone dus inkomende gesprekken moeten zo blijven lopen.
Uitgaand bellen wil ik graag via een eigen VoIP provider laten lopen.

Verwijderd

Dag mensen

Na meerdere malen vodafone te hebben gebeld en ieder keer maar hetzelfde verhaal te horen krijgen (modem resetten, kanaal veranderen etc etc.) ben ik het zat en dacht ik probeer het hier op tweakers is.

Ik heb hier thuis Vodafone Thuis TV,Telefonie en glasvezel 50Mb internet.
Alles werkt gewoon normaal behalve Wifi. Er zijn eigenlijk 2 problemen:

1. Wifi val soms weg.
Om de zoveel tijd valt Wifi bij iedereen voor ong 15 sec weg en dan kom het weer terug. Nou is dat best wel vervelend als je aan het gamen bent.
Het gaat hier om een Sitecom WLR 4004 Wi-Fi gigabit router N300. Alles staat gewoon op standaard instellingen met een WPA2(AES) beveiliging.
Zelf heb ik dus modem al meerdere malen gereset, verschillende kanalen gebruikt, firewall uit.

2. Bandbreedte oneerlijk verdeeld?
Ik heb zelf niet zoveel verstand over dit onderwerp maar dat lijk me toch onmogelijk?
Nou woon ik met 2 andere die echt super veel streamen en dan bedoel ik echt super veel. Niet alleen streamen naar video/films op standaard europese servers maar ook aziatische servers.
Als 1 van de twee nou begint te streamen begint het hier bij mij weer te "laggen" super sloom internet niet kunnen gamen of zelf streamen. Het lijkt alsof "mijn" deel van het internet ook door hun wordt afgepakt. Dat wordt helemaal duidelijk als ik zelf probeer te downloaden wanneer zij zitten te streamen. Als ik download en zelf een filmpje op youtube probeert te kijken dan lukt dat gewoon niet. Dan zal ik even mijn download moeten pauzeren filmpje afkijken en dan weer mijn download starten. Ook is het duidelijk te zien waneer ik zelf download. Normaal download ik met rond 3mb per sec maar wanneer zij zitten te streamen download ik maar met 500 kb.
Ook ben ik degene die het dichts bij de modem zit van ons drie dus je zal zeggen dat ik normaal gesproken beter internet moet hebben. Of zit dat niet zo? Again ik heb hier geen verstand van.
Nou lijkt mij dit een beetje raar aagezien ik 50mb internet heb. Ik snap ook wel dat ik niet echt 50mb internet binnenkrijg maar volgens mij moet het toch gewoon genoeg zijn?

Overigens heb ik zelf Sitecom Wireless-N Network PCI Card WL-181 in mn computer zitten.

Ik hoop dat ik geholpen kan worden! Alvast bedankt!

Verwijderd

off-topic, maar ik zie deze redenering vaker voorbij komen:
ramos99 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:24:
[...]

Nee, dat (aanpassen) kunnen ze niet! Niet als het over kernbedingen gaat.
Het pakket is destijds op de markt gezet inclusief DVB-C, de klant heeft een pakket inclusief DVB besteld. VF kan binnen de contractsperiode NIET een kernbeding wijzigen.

Zullen ze ook niet doen, ze laten netjes iedereen uit de contractsperiode lopen en kunnen dan zelf met een maand opzeggen. Aan de klant dan de keuze.
Maar dat is een wezenlijk andere situatie (oude contract opzeggen, nieuw contract aangaan).

Wijzigen van kernbedingen kan NIET met een beroep op de Algemene Voorwaarden.

• DaveD1109
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:04:
Dag mensen

Na meerdere malen vodafone te hebben gebeld en ieder keer maar hetzelfde verhaal te horen krijgen (modem resetten, kanaal veranderen etc etc.) ben ik het zat en dacht ik probeer het hier op tweakers is.

Ik heb hier thuis Vodafone Thuis TV,Telefonie en glasvezel 50Mb internet.
Alles werkt gewoon normaal behalve Wifi. Er zijn eigenlijk 2 problemen:

1. Wifi val soms weg.
Om de zoveel tijd valt Wifi bij iedereen voor ong 15 sec weg en dan kom het weer terug. Nou is dat best wel vervelend als je aan het gamen bent.
Het gaat hier om een Sitecom WLR 4004 Wi-Fi gigabit router N300. Alles staat gewoon op standaard instellingen met een WPA2(AES) beveiliging.
Zelf heb ik dus modem al meerdere malen gereset, verschillende kanalen gebruikt, firewall uit.

Ik heb zelf niet zoveel verstand over dit onderwerp maar dat lijk me toch onmogelijk?
Nou woon ik met 2 andere die echt super veel streamen en dan bedoel ik echt super veel. Niet alleen streamen naar video/films op standaard europese servers maar ook aziatische servers.
Als 1 van de twee nou begint te streamen begint het hier bij mij weer te "laggen" super sloom internet niet kunnen gamen of zelf streamen. Het lijkt alsof "mijn" deel van het internet ook door hun wordt afgepakt. Dat wordt helemaal duidelijk als ik zelf probeer te downloaden wanneer zij zitten te streamen. Als ik download en zelf een filmpje op youtube probeert te kijken dan lukt dat gewoon niet. Dan zal ik even mijn download moeten pauzeren filmpje afkijken en dan weer mijn download starten. Ook is het duidelijk te zien waneer ik zelf download. Normaal download ik met rond 3mb per sec maar wanneer zij zitten te streamen download ik maar met 500 kb.
Ook ben ik degene die het dichts bij de modem zit van ons drie dus je zal zeggen dat ik normaal gesproken beter internet moet hebben. Of zit dat niet zo? Again ik heb hier geen verstand van.
Nou lijkt mij dit een beetje raar aagezien ik 50mb internet heb. Ik snap ook wel dat ik niet echt 50mb internet binnenkrijg maar volgens mij moet het toch gewoon genoeg zijn?

Overigens heb ik zelf Sitecom Wireless-N Network PCI Card WL-181 in mn computer zitten.

Ik hoop dat ik geholpen kan worden! Alvast bedankt!
Lijkt mij niet. Welk pakket (oud/nieuw) heb je? De Sitecom router die je gebruikt weleens vervangen? Als daar alles op aangesloten is lijkt mij daar het probleem ook te zitten.

DaveD

• DaveD1109
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:46:
off-topic, maar ik zie deze redenering vaker voorbij komen:

[...]

Nee, dat (aanpassen) kunnen ze niet! Niet als het over kernbedingen gaat.
Het pakket is destijds op de markt gezet inclusief DVB-C, de klant heeft een pakket inclusief DVB besteld. VF kan binnen de contractsperiode NIET een kernbeding wijzigen.

Zullen ze ook niet doen, ze laten netjes iedereen uit de contractsperiode lopen en kunnen dan zelf met een maand opzeggen. Aan de klant dan de keuze.
Maar dat is een wezenlijk andere situatie (oude contract opzeggen, nieuw contract aangaan).

Wijzigen van kernbedingen kan NIET met een beroep op de Algemene Voorwaarden.
Algemene voorwaarden zijn leuk, maar niet wettelijk bindend. Zoals IcyK zegt kunnen ze niet zomaar binnen de contractperiode ten nadele van de klant iets wijzigen.

DaveD

• LordSpud

1. Wifi val soms weg.

Als aanvulling op DaveD1109: het lijkt mij ook dat een alles-in-1 router van eur 50,- al gauw een probleem wordt, zeker als je met meerdere mensen tegelijkertijd aan het streamen bent/aan het gamen bent, allemaal via WiFi. Als er budget is zou ik kijken naar een wat professionelere oplossing. Is dat een optie?

• Hoppa!
LordSpud schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:08:
[...]

Als aanvulling op DaveD1109: het lijkt mij ook dat een alles-in-1 router van eur 50,- al gauw een probleem wordt, zeker als je met meerdere mensen tegelijkertijd aan het streamen bent/aan het gamen bent, allemaal via WiFi. Als er budget is zou ik kijken naar een wat professionelere oplossing. Is dat een optie?
Dit is mijn gedachte ook. Zie het als een auto. Als je weet dat je dagelijks 300km moet rijden met een aanhangwagen en je een paar keer per jaar naar de Alpen op wintersport gaat, dan zoek je ook een auto die daar geschikt voor is.

Met zo'n router rijd je feitelijk in een Kia Picanto. Terwijl je minimaal een flinke middenklasser moet hebben met dergelijk gebruik. En die zijn gewoon 2x zo duur.

Die Picanto brengt je weliswaar van A naar B, maar met horten en stoten en niet bepaald comfortabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoppa! op 21-01-2015 08:44 ]

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 12:22
1. Wifi val soms weg.
Dit probleem had ik in het begin ook toen wij thuis net Vodafone glasvezel hadden. Het probleem zat hem helaas in het door Vodafone verstrekte Sitecom WLR 4004 router. Ik herken precies de genoemde problemen. Ik heb ook verschillende firmware versies geprobeerd, helaas mocht dat allemaal niet baten. Toen ik de router had vervangen door een eigen router was het probleem weg.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 19:45
Ik maak ook gebruik van de Sitecom WLR 4004 en heb vorige week een firmware update gedaan. Ik merk er weinig verbeteringen aan. Maar waar het mij om ging is dat ik portforwards niet kan verwijderen. Hij blijft ze onthouden. Nu was dat niet direct een groot probleem maar ik merk dat mijn Nas heel vaak via poort 22 en 21 wordt benaderd en deze keurig netjes de boel blokkeert. Maar ik gebruik die poorten niet meer en wil ze dus uit de router gooien.

Iemand een idee? het enige wat ik nog kan proberen is in een andere browser proberen om de poorten te verwijderen.

Indien ik besluit om zelf een router te gaan gebruiken (heb nog een Netgear WDR3700 v4 staan) dan dien ik het mac-adres te clonen die de Sitecom heeft? Op die manier kon ik meende ik voorkomen dat ik een ander IP-adres krijg toegewezen.

• LordSpud
Binnetie schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:04:
Ik maak ook gebruik van de Sitecom WLR 4004 en heb vorige week een firmware update gedaan. Ik merk er weinig verbeteringen aan. Maar waar het mij om ging is dat ik portforwards niet kan verwijderen. Hij blijft ze onthouden. Nu was dat niet direct een groot probleem maar ik merk dat mijn Nas heel vaak via poort 22 en 21 wordt benaderd en deze keurig netjes de boel blokkeert. Maar ik gebruik die poorten niet meer en wil ze dus uit de router gooien.

Iemand een idee? het enige wat ik nog kan proberen is in een andere browser proberen om de poorten te verwijderen.

Indien ik besluit om zelf een router te gaan gebruiken (heb nog een Netgear WDR3700 v4 staan) dan dien ik het mac-adres te clonen die de Sitecom heeft? Op die manier kon ik meende ik voorkomen dat ik een ander IP-adres krijg toegewezen.
In een andere browser zou kunnen werken als de web interface van de Sitecom scripting gebruikt die niet (meer) werkt in nieuwere browsers. Wel een vreemde situatie dat je regels niet kunt verwijderen. Soms is het overigens weinig intuïtief en moet je expliciet op bepaalde knoppen drukken om de wijzigingen te bewaren.

Is het een probleem dat je een ander ip adres krijgt als je de netgear router inzet? Dit zou namelijk wel moeten werken.

Verwijderd

DaveD1109 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 07:17:
[...]

Lijkt mij niet. Welk pakket (oud/nieuw) heb je? De Sitecom router die je gebruikt weleens vervangen? Als daar alles op aangesloten is lijkt mij daar het probleem ook te zitten.
il_mostro schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 08:48:
[...]

Dit probleem had ik in het begin ook toen wij thuis net Vodafone glasvezel hadden. Het probleem zat hem helaas in het door Vodafone verstrekte Sitecom WLR 4004 router. Ik herken precies de genoemde problemen. Ik heb ook verschillende firmware versies geprobeerd, helaas mocht dat allemaal niet baten. Toen ik de router had vervangen door een eigen router was het probleem weg.
Bedankt voor jullie reactie mensen!

Na jullie reactie te hebben gelezen denk ik toch maar dat ik de router is probeer te vervangen.
Hebben jullie tips/adviezen? Zoals ik al zei:
We hebben hier Vodafone thuis tv, telefonie en glasvezel internet 50mb dl/50mb up abonnement.
Wonen hier met aantal mensen maar alleen 2 daarvan zijn echt diehard streamers. Plus ik zelf dan die af en toe wat gamet.
Wat voor router/modem is hier meest geschikt voor? Overigens zitten we te denken om het pakket te verhogen naar 100mb/100mb. Dus de nieuwe router moet die snelheden ook eventueel aankunnen.

Nogmaals bedankt!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:17
Iemand ook problemen met bepaalde websites?
Ik probeer een website te benaderen, maar via vodafone lukt het niet. Wel online volgens proxy en www.isup.me

[code]
Tracing route to ninersnation.com [216.146.46.10]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 9 ms 9 ms 11 ms 1-128-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.128.1]
3 10 ms 9 ms 9 ms 10.10.10.85
4 11 ms 10 ms 10 ms tnf-ccrs1-ut-200_tengige0-0-0-2.net.es.vodafone.nl [80.112.255.69]
5 12 ms 11 ms 12 ms te0-0-1-5.rcr21.b015960-1.ams03.atlas.cogentco.com [149.11.80.1]
6 12 ms 12 ms 18 ms be2520.ccr42.ams03.atlas.cogentco.com [130.117.3.101]
7 100 ms 100 ms 100 ms be2266.ccr42.par01.atlas.cogentco.com [154.54.61.197]
8 101 ms 101 ms 101 ms be2268.ccr41.iad02.atlas.cogentco.com [154.54.28.109]
9 101 ms 101 ms 101 ms be2177.ccr22.dca01.atlas.cogentco.com [154.54.41.206]
10 101 ms 101 ms 101 ms be2149.ccr42.jfk02.atlas.cogentco.com [154.54.31.126]
11 102 ms 101 ms 101 ms be2057.ccr21.jfk10.atlas.cogentco.com [154.54.80.178]
12 118 ms 114 ms 113 ms telecomitalia.sjc04.atlas.cogentco.com [154.54.12.146]
13 122 ms 113 ms 110 ms ae-3.r05.nycmny01.us.bb.gin.ntt.net [129.250.4.204]
14 102 ms 102 ms 102 ms ge-102-0-0-32.r05.nycmny01.us.ce.gin.ntt.net [129.250.192.58]
15 99 ms 99 ms 100 ms redirector1.dynect.net [216.146.46.10]

Trace complete.[/code]

Nvm, werkt alweer

• HoppyF
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:56:
[...]

[...]

Na jullie reactie te hebben gelezen denk ik toch maar dat ik de router is probeer te vervangen.
We hebben hier Vodafone thuis tv, telefonie en glasvezel internet 50mb dl/50mb up abonnement.
Wonen hier met aantal mensen maar alleen 2 daarvan zijn echt diehard streamers. Plus ik zelf dan die af en toe wat gamet.
Wat voor router/modem is hier meest geschikt voor? Overigens zitten we te denken om het pakket te verhogen naar 100mb/100mb. Dus de nieuwe router moet die snelheden ook eventueel aankunnen.

Nogmaals bedankt!
Kun je om problemen met het draadloze deel uit te sluiten, niet even een vaste UTP kabel gebruiken en kijken of je dan nog steeds problemen hebt?
Draadloos delen met meerdere gebruikers die stevig wat bandbreedte opslokken is niet ideaal.
Je zou ook nog last kunnen hebben van een slecht signaal, heb je gekeken hoeveel signaal er op jouw PC ontvangen wordt? (aantal dB's)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Interessant om te lezen hoe het werkend is gekregen @LordSpud!
Als ik het goed begrijp kan je op die manier de Draytek volledig uit de opstelling halen? Alleen de telefonie werkt dan niet?
Zeker interessant om te zien!

PS4 PSN: Dazzler2120

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:56:
[...]

[...]

Nogmaals bedankt!
Zou zeggen: kijk eens in de Pricewatch. Paar opties?

1) ga bekabeld ipv draadloos;
2) zet in elke kamer een apart acces point neer die je bekabeld op de router aansluit en zorg dat deze access points op verschillende kanalen uitzenden;
3) laat je huisgenoten de 2.6Ghz band gebruiken, en jezelf de 5Ghz band;
4) stel QoS/limieten in op de router zodat erg gestreamd/gedownload kan worden, maar jij er geen last van hebt.

100Mbit zou overigens elke router aan moeten kunnen.

• LordSpud
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:41:
Interessant om te lezen hoe het werkend is gekregen @LordSpud!
Als ik het goed begrijp kan je op die manier de Draytek volledig uit de opstelling halen? Alleen de telefonie werkt dan niet?
Zeker interessant om te zien!
Thanks. Ja, die staat nu zelfs uit. Inderdaad geen telefonie in dat geval.

Verwijderd

HoppyF schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:05:
[...]

Kun je om problemen met het draadloze deel uit te sluiten, niet even een vaste UTP kabel gebruiken en kijken of je dan nog steeds problemen hebt?
Draadloos delen met meerdere gebruikers die stevig wat bandbreedte opslokken is niet ideaal.
Je zou ook nog last kunnen hebben van een slecht signaal, heb je gekeken hoeveel signaal er op jouw PC ontvangen wordt? (aantal dB's)
Ik snap wat je bedoelt, kabel is altijd beter dan wifi. Maar helaas is een kabel trekken niet mogelijk.
Probleem is alleen bij wifi want ik heb al een keer geprobeerd om met een laptop heel de dag aan de kabel te zitten. Geen problemen. Dus het is echt alleen Wifi. Aangezien il_mostro ook heeft aangegeven problemen te hebben gehad begin ik toch echt te denken dat het gewoon aan modem ligt.

Slecht signaal zal best wel kunnen, maar dat verklaart dan niet waarom ik wel gewoon normaal internet heb als ik alleen thuis ben. En echt alleen problemen met internet heb als iedereen thuis is en zit te streamen.

• ultrapreventive
LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:21:
Probleem daarmee is dat de Draytek ook gaat vragen om een ip adres. Ik vermoed dat, indien de Edgerouter aan staat, de Draytek dan in de meeste gevallen eerst van mijn eigen router een ip adres krijgt maar de volgorde van het aanzetten van apparaten wordt in dat geval een issue: de Edgerouter moet dan altijd eerst helemaal zijn opgestart voordat de Draytek aan gaat. Ik heb hier nog geen testen mee uitgevoerd.

Mooi opgelost, ik heb nog even in gedachte gepuzzeld hoe ik iets kon ritselen met een Edgerouter PoE (5 Eth poorten waarvan 3 switch), maar kwam niet onder de SFP poort uit. Elegante oplossing dit. _/-\o_

Mbt de adresvraag kan toch neem ik aan een DHCP denylist worden aangemaakt met de Draytek mac als enige member (desnoods een FW rule)? Of lees ik het probleem verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door ultrapreventive op 21-01-2015 14:23 ]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 19:45
LordSpud schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:02:
[...]

In een andere browser zou kunnen werken als de web interface van de Sitecom scripting gebruikt die niet (meer) werkt in nieuwere browsers. Wel een vreemde situatie dat je regels niet kunt verwijderen. Soms is het overigens weinig intuïtief en moet je expliciet op bepaalde knoppen drukken om de wijzigingen te bewaren.

Is het een probleem dat je een ander ip adres krijgt als je de netgear router inzet? Dit zou namelijk wel moeten werken.
Ik weet uit ervaring van vorig jaar dat mijn eigen router stuk ging en ik die Sitecom van Vodafone ging gebruiken. Toen kreeg ik een ander IP-adres toegewezen. Liefst hou ik mijn eigen.

Ik heb nog een laptop met XP en met die laatste Internet Explorer ga ik nog even testen. Vreemde is dat wanneer je een poort wilt openen dat dit gewoon gaat. Maar verwijderen wil niet.

• LordSpud
ultrapreventive schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:22:
[...]

Mooi opgelost, ik heb nog even in gedachte gepuzzeld hoe ik iets kon ritselen met een Edgerouter PoE (5 Eth poorten waarvan 3 switch), maar kwam niet onder de SFP poort uit. Elegante oplossing dit. _/-\o_

Mbt de adresvraag kan toch neem ik aan een DHCP denylist worden aangemaakt met de Draytek mac als enige member (desnoods een FW rule)? Of lees ik het probleem verkeerd?
Thanks. De situatie die ik schets geldt in het geval ik zowel de Draytek als de Edgerouter direct op de managed switch aansluit en voor beide routers VLAN 300 doorgeef. Op het moment dat beide routers op hun WAN poort een ip adres gaat opvragen via VLAN 300 is het de vraag wie er als eerste een ip adres van de ISP krijgt. Ik denk, maar ik heb dit nog niet getest, dat als die Edgerouter al is opgestart en al een ip adres heeft gekregen van Vodafone en daarna pas de Draytek opstart, die Draytek zijn DHCP request waarschijnlijk naar de Edgerouter stuurt. Da's echter koffiedik kijken want ik mis hier een stukje kennis en ervaring.

Alle apparaten binnen zo'n VLAN zijn in feite onderdeel van een groot netwerk dus als ik de Draytek rechtstreeks op de managed switch aansluit denk ik niet dat dit goed gaat (zou hilarisch zijn, trouwens, als ik gewoon nog een extern ip adres van Vodafone krijg, maar dat zal wel niet).

Het zou ideaal zijn als telefonie gewoon zou werken terwijl de Draytek "achter" mijn eigen router zit maar ik vrees dat dit niet mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSpud op 21-01-2015 15:02 ]

• ultrapreventive
LordSpud schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:01:
[...]

Thanks. De situatie die ik schets geldt in het geval ik zowel de Draytek als de Edgerouter direct op de managed switch aansluit en voor beide routers VLAN 300 doorgeef. Op het moment dat beide routers op hun WAN poort een ip adres gaat opvragen via VLAN 300 is het de vraag wie er als eerste een ip adres van de ISP krijgt. Ik denk, maar ik heb dit nog niet getest, dat als die Edgerouter al is opgestart en al een ip adres heeft gekregen van Vodafone en daarna pas de Draytek opstart, die Draytek zijn DHCP request waarschijnlijk naar de Edgerouter stuurt. Da's echter koffiedik kijken want ik mis hier een stukje kennis en ervaring.
Dat 'sturen naar' is mi niet aan de orde bij een eerste request, dat is dacht ik altijd broadcast. Bij renewal is er wel sprake van unicast, dwz de opvraging halverwege de leasetijd gaat naar de server die de succesvolle adresafgifte deed, pas als die lange tijd uit de runnning blijkt wordt weer een rondvraag gedaan.
Eea uit het hoofd, helaas.

• robkerkhof
Update tv komt volgens medewerker klantenservice op 2 februari voor iedereen beschikbaar, nu alleen nog een testpanel. Nu alleen nog opnemen via de app, opnames bekijken via de app, tv kijken buitenhuis en losse wedstrijden bestellen bij fox en we zijn enigszins gelijk aan de concurrentie

• LordSpud
Als ik met tcpdump op de ethernetpoort monitor waar de WAN poort van de Draytek router zit verbonden en ik doorloop de volgende stappen:

- ik zet de Draytek router uit;
- ik start een tcpdump op de ethernet poort van mijn router waar de Draytek ook op is aangesloten;
- ik zet mijn Draytek router aan en wacht totdat deze is opgestart;
- ik probeer een nummer te bellen met de telefoon die is aangesloten op de Draytek ("phone" lampje gaat branden);
- ik krijg een "in gesprek toon" omdat de bel actie faalt.

Zou ik nu verkeer moeten zien van bijvoorbeeld het SIP protocol? Ik heb een capture gemaakt en zie eigenlijk nauwelijks verkeer vanuit de Draytek ontstaan en geen enkel verkeer met het SIP protocol tijdens deze stappen maar misschien ga ik er onterecht vanuit dat Vodafone het SIP protocol gebruikt.

Wie kan mij in de goede richting helpen? Doel is om te kijken welk VoIP verkeer er langs komt in de hoop te achterhalen hoe ik telefonie werkend kan krijgen.

• Barre73
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:09:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, kabel is altijd beter dan wifi. Maar helaas is een kabel trekken niet mogelijk.
Probleem is alleen bij wifi want ik heb al een keer geprobeerd om met een laptop heel de dag aan de kabel te zitten. Geen problemen. Dus het is echt alleen Wifi. Aangezien il_mostro ook heeft aangegeven problemen te hebben gehad begin ik toch echt te denken dat het gewoon aan modem ligt.

Slecht signaal zal best wel kunnen, maar dat verklaart dan niet waarom ik wel gewoon normaal internet heb als ik alleen thuis ben. En echt alleen problemen met internet heb als iedereen thuis is en zit te streamen.
Ben ik dan de enige die het zo begrijpt?
Jullie hebben in jullie huis 1 aansluiting met een 50/50 abonnement. Zodra 2 man beginnen te streamen (dus binnenhalen neem ik aan) dropt jouw internetsnelheid.
Dat is toch volkomen normaal? Jij hebt die 50 mbit (dus max 6 Mb/s) toch niet voor jezelf? Als 1 iemand bezig is dan heeft die de volle snelheid. Als er twee zijn dan wordt het herverdeeld. En bij drie nog een keer. En dan zou je kunnen denken dat je 50/3= ca 16 mbit hebt. Maar dat is voor een simpele Sitecom iets te veel gevraagd denk ik. Denk eerder dat jij nog max 10 mbit krijgt en die anderen ieder 20. Of zoiets..

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 21-01-2015 22:18 ]

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Ligt ook aan het verbruik, als 1 gebruiker flink aan het streamen of het downloaden is, zal die een stuk meer gebruiken als een andere gebruiker in het netwerk dat op twitter zit...

• il_mostro
Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:15:
[...]

Jullie hebben in jullie huis 1 aansluiting met een 50/50 abonnement. Zodra 2 man beginnen te streamen (dus binnenhalen neem ik aan) dropt jouw internetsnelheid.
Dat is toch volkomen normaal? Jij hebt die 50 mbit (dus max 6 Mb/s) toch niet voor jezelf? Als 1 iemand bezig is dan heeft die de volle snelheid. Als er twee zijn dan wordt het herverdeeld. En bij drie nog een keer. En dan zou je kunnen denken dat je 50/3= ca 16 mbit hebt. Maar dat is voor een simpele Sitecom iets te veel gevraagd denk ik. Denk eerder dat jij nog max 10 mbit krijgt en die anderen ieder 20. Of zoiets..
Wat ik er van begrijp en herken uit mijn eigen situatie (toen ik nog met de Sitecom router zat op de oude abonnementsvorm, voordat ik overging naar het nieuwere abonnement met o.a. de Draytek) is dat wifi op een willekeurig moment gewoon wegvalt, bekabeld bleef alles prima werken. Draadlozeverbinding is dan voor een x aantal seconden (meestal tussen de 10 en 30) gewoon niet beschikbaar. Dit gebeurde bij mij vooral als ik meer dan 3 apparaten tegelijkertijd had aangesloten via wifi, met 1 of 2 ging het meestal wel goed. Het moment was bij mij meestal als ik iets netwerkintensief deed, maar ook gewoon willekeurig net na het verbinden van een nieuw apparaat (bijvoorbeeld als mijn vriendin thuis kwam en haar smartphone automatisch verbinding zocht of als er een laptop opstartte). Heb ook van alles geprobeerd qua instellingen op de Sitecom router, andere wifi kanaal (na analyse met WiFi analyser app om te zoeken naar een geschikt kanaal en de signaal sterkte te meten), alleen 802.11G gebruiken, firmware updates, reset van instellingen... maakte allemaal niets uit. Tot ik de router verving door een eigen router.

Kortom, wat qwerty231 schrijft doet mij daarom heel erg terug denken aan mijn eigen frustraties destijds met de sitecom 4004 router :X

• Barre73
il_mostro schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:42:
[...]

Wat ik er van begrijp en herken uit mijn eigen situatie (toen ik nog met de Sitecom router zat op de oude abonnementsvorm, voordat ik overging naar het nieuwere abonnement met o.a. de Draytek) is dat wifi op een willekeurig moment gewoon wegvalt, bekabeld bleef alles prima werken. Draadlozeverbinding is dan voor een x aantal seconden (meestal tussen de 10 en 30) gewoon niet beschikbaar. Dit gebeurde bij mij vooral als ik meer dan 3 apparaten tegelijkertijd had aangesloten via wifi, met 1 of 2 ging het meestal wel goed. Het moment was bij mij meestal als ik iets netwerkintensief deed, maar ook gewoon willekeurig net na het verbinden van een nieuw apparaat (bijvoorbeeld als mijn vriendin thuis kwam en haar smartphone automatisch verbinding zocht of als er een laptop opstartte). Heb ook van alles geprobeerd qua instellingen op de Sitecom router, andere wifi kanaal (na analyse met WiFi analyser app om te zoeken naar een geschikt kanaal en de signaal sterkte te meten), alleen 802.11G gebruiken, firmware updates, reset van instellingen... maakte allemaal niets uit. Tot ik de router verving door een eigen router.

Kortom, wat qwerty231 schrijft doet mij daarom heel erg terug denken aan mijn eigen frustraties destijds met de sitecom 4004 router :X
Dat lees ik ook wel maar ik bedoelde meer zijn tweede deel (over bandbreedteverdeling).

Maar in beide gevallen lijkt de conclusie: Koop een betere router :-)

• il_mostro
Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:18:
[...]

Dat lees ik ook wel maar ik bedoelde meer zijn tweede deel (over bandbreedteverdeling).

Maar in beide gevallen lijkt de conclusie: Koop een betere router :-)
Duidelijk.
Een mogelijke optie is Vodafone vragen om snel overgezet te worden naar de nieuwere abonnementsvorm en daarbij de eventuele upgrade naar 100/100. Dan krijg je de Draytek als vervanging, welke ondanks wat beperkingen door Vodafone, een stuk beter werkt (bij mij althans) dan de Sitecom router.

Echter zijn er dan een aantal punten waar qwerty231 rekening mee moet houden:
- Is coax aansluiting voor TV een vereiste?
- Zijn geavanceerde router functies gewenst? (dan voldoet de Draytek wellicht niet)

Verwijderd

Hier in Nijmegen momenteel geen internet.

• kepler
robkerkhof schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:08:
Update tv komt volgens medewerker klantenservice op 2 februari voor iedereen beschikbaar, nu alleen nog een testpanel. Nu alleen nog opnemen via de app, opnames bekijken via de app, tv kijken buitenhuis en losse wedstrijden bestellen bij fox en we zijn enigszins gelijk aan de concurrentie
Ah, handig om te weten. Hoef ik niet elke dag te controleren :P

• Barre73
il_mostro schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:39:
[...]

Duidelijk.
Een mogelijke optie is Vodafone vragen om snel overgezet te worden naar de nieuwere abonnementsvorm en daarbij de eventuele upgrade naar 100/100. Dan krijg je de Draytek als vervanging, welke ondanks wat beperkingen door Vodafone, een stuk beter werkt (bij mij althans) dan de Sitecom router.

Echter zijn er dan een aantal punten waar qwerty231 rekening mee moet houden:
- Is coax aansluiting voor TV een vereiste?
- Zijn geavanceerde router functies gewenst? (dan voldoet de Draytek wellicht niet)
Dat zou ik eerlijk gezegd niet snel doen. Ik heb zelf wel het nieuwe Vodafone maar het oude pakket trekt mij toch meer. De Draytek presteert op Wifi gebied ook niet bepaald goed en het is gewoon veel prettiger om een volledige bridged NT te hebben waar je eigen router achter hangt waar je alles mee kan wat je wil.
Je moet alleen wel even die betere router kopen.

• il_mostro
Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:36:
[...]

Dat zou ik eerlijk gezegd niet snel doen. Ik heb zelf wel het nieuwe Vodafone maar het oude pakket trekt mij toch meer. De Draytek presteert op Wifi gebied ook niet bepaald goed en het is gewoon veel prettiger om een volledige bridged NT te hebben waar je eigen router achter hangt waar je alles mee kan wat je wil.
Je moet alleen wel even die betere router kopen.
Mocht er gekozen worden om de snelheid te verhogen, zou dan de oude abonnementsvorm behouden blijven? Zo niet, dan kan er eerst gekeken worden of de Draytek voldoende presteert en kan er altijd nog een nieuwe router aangeschaft worden. Verder ben ik het met je eens dat een router volledig in eigen beheer veel fijner is.

[ Voor 3% gewijzigd door il_mostro op 22-01-2015 15:28 ]

• HoppyF
Een eigen router achter de Draytek hangen kan zeker.
Ik heb zelfs twee routers achter de Draytek hangen en kan op die andere twee routers ook draadloos gebruiken als ik dat wil.
Eerlijk gezegd zie ik weinig verschil in de WiFi prestaties.
De Draytek doet het dus niet beter of slechter dan de Cisco E2000 of TP link 1043 met DD-WRT.

Mooiste oplossing zou natuurlijk zijn om de Draytek in zijn geheel te kunnen vervangen door een router waarvan je de volledige admin rechten hebt.
Dit blijft een groot gebrek van de Draytek waarvan Vodafone maar niet met een oplossing lijkt te willen komen.
Vreemd want een flexibele oplossing met een modem naar keuze zou toch niet zo'n probleem hoeven te zijn. De enige uitsluiting is dat je geen support krijgt van Vodafone als je een eigen router aansluit.
Dit is eenvoudig vast te leggen.

• Barre73
Bij mij presteert mijn TP Link 1043 (standaard af-fabriek) toch wel beter dan de Draytek. Maar ik heb een Draytek 2130. Dat zou een verschil kunnen maken.

• HoppyF
Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:26:
Bij mij presteert mijn TP Link 1043 (standaard af-fabriek) toch wel beter dan de Draytek. Maar ik heb een Draytek 2130. Dat zou een verschil kunnen maken.
Ik heb ook een Draytek 2130.

Verwijderd

Barre73 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:15:
[...]

Ik snap ook wel dat het normaal is dat mijn internetsnelheid dropt. Maar is het niet heel overdreven dat ik dan echt niks meer kan doen op internet? Zelfs een normale website laden gaat super langzaam.

Ik ga binnenkort maar is een nieuw router halen om achter de sitecom modem te hangen kijken hoe dat gaat.

• Barre73
Nee. In plaats van de Sitecom. Die heeft geen speciale noodzaak. Het was gewoon een door VF geleverde router. Je kan elke andere ook aan de Genexis modem hangen.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 17:32
Zitten er kosten verbonden aan terugkijken via Vodafone Interactief? Heb een mooie aanbieding gekregen via sloop de crisis. (Alles in 1, 50MB, en recorder voor 42 euro p/m) en overweeg dus over te stappen.

• Barre73
Nee. Uitzending gemist zit standaard inbegrepen. Dat kan je ook op hun website allemaal terugvinden hoor.

• Barre73
Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:08:
Nee. Uitzending gemist zit standaard inbegrepen. Dat kan je ook op hun website allemaal terugvinden hoor.
Als je het over glasvezel hebt is dat de normale aanbieding hoor. Eerste jaar 37,50+5 voor de recorder=42,50.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 17:32
Barre73 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:10:
[...]

Als je het over glasvezel hebt is dat de normale aanbieding hoor. Eerste jaar 37,50+5 voor de recorder=42,50.
Het tarief via sloopdecrisis zou blijvend moeten zijn. Wat ik overigens bedoelde met of terugkijken betaald was bedoelde ik niet of het terugkijken zelf gratis was, maar de programma's. Bij Ziggo moet ik op dit moment namelijk betalen voor elk programma muv de programma's van de NPO, terwijl ik andere providers dit gratis zie aanbieden. Naast dat kan ik ook nergens iets vinden over analoge TV. Wel wat berichten over dat het uit hun pakket is weggehaald. Hoe zit dit precies? We kijken namelijk boven nog steeds op enkele tv's analoog.

[ Voor 10% gewijzigd door snaggyheadshot op 22-01-2015 20:08 ]

• Barre73
De aanbieding via sloopdecrisis ken ik verder niet dus dat moet je dan zelf maar even goed uitzoeken. Lijkt mij sterk maar alles is mogelijk.Normaliter is het na een jaar weer 10 euro meer.
Bij Vodafone is er uitzending gemist van de NPO, en de SBS groep (SBS 6, Veronica en Net5).
RTL is bijna overal betaald en misschien daarom dat Vodafone dat zelfs helemaal niet aanbiedt.

Er is geen analoge TV of DVB-C TV meer beschikbaar. Alleen nog IPTV met decoders. Die kan je natuurlijk wel op oude TV's aansluiten met een miniscart kabel maar ze kosten 5 euro per maand extra (behalve de eerste dan) en je moet overal UTP naar toe trekken.

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Anders gezegd, op de eerste interactieve box krijg je gewoon een korting van €5 bij Vodafone. Dat zorgt ervoor dat ene zonder opname gratis is, en eentje met €5 kost

• the_white_shark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:21:
Ik had eigenlijk willen wachten met deze informatie totdat ik alles af zou hebben maar eea duurt wat langer dan verwacht dus hierbij alvast de volgende informatie voor mensen die ook eigen hardware in willen zetten bij hun Vodafone alles-in-één glasvezel abonnement.

Voor zover bij mij bekend is er sprake van drie VLAN ids:

- 100 voor management;
- 300 voor internet;
- 640 voor IPTV.

Telefonie zou, voor zover ik begrepen heb, via hetzelfde VLAN moeten gaan als internet: VLAN 300.

Ik maak gebruik van de volgende hardware:

- Een managed switch van TP-Link, de TL-SG3210. Deze is gekoppeld aan de glasvezelverbinding die bij ons binnen komt;
- Als router gebruik ik de Ubiquiti Egerouter Lite;
- Overige hardware is in principe minder relevant maar ik gebruik dan nog een aparte accesspoint voor WiFi (Ubiquiti AP Pro) die ik buiten de meterkast heb opgehangen.

In de managed switch zit de SFP module die normaal gesproken in de door Vodafone meegeleverde Draytek 2132FVn zit. In mijn geval zit deze in poort 9:

[afbeelding]

In de managed switch heb ik de volgende VLANs aangemaakt:

[afbeelding]

Let op: alleen VLAN 100, 300 en 640 zijn van belang.

De poorten heb ik als volgt geconfigureerd:

[afbeelding]

Poorten 2 en 3 zijn voor internet. Ik heb daar momenteel alleen poort 2 van in gebruik. Deze zit aan de hierboven genoemde router.

Poorten 4 en 5 zijn voor tv. Aangezien we momenteel maar één decoder hebben, is alleen poort 4 in gebruik. Er zijn UTP kabels getrokken naar de locatie waar bij ons de tv staat.

Poort 9, daar waar het signaal van Vodafone dus binnen komt, is ingesteld als TRUNK met alle hiervoor genoemde VLANS als member. De poortconfiguratie van poort 9 ziet er als volgt uit:

[afbeelding]

De details van de overige poorten zijn niet interessant maar voor de volledigheid hier een voorbeeld van poort 2:

[afbeelding]

De ACCESS poorten zijn dus lid van slechts één VLAN.

De rest van de relevante hardware zit, samen met de Draytek in een kastje die ik in de meterkast heb opgehangen:

[afbeelding]

Zoals je ziet staat de Draytek momenteel niet aan. Ik heb wel al een SFP copper module weten te bemachtigen (iemand hier op Tweakers biedt deze voor €5,- aan per stuk welke compatibel is met de Draytek, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen) maar telefonie krijg ik nog niet aan de praat. Ik houd me aanbevolen voor mensen die tips hebben.

Vooralsnog heb ik eigenlijk alleen geprobeerd de Draytek aan de switch te koppelen die aan mijn router zit. In dat geval wordt de Draytek ook onderdeel van VLAN 300 maar dat is kennelijk niet genoeg om de gegevens die nodig zijn voor telefonie op te halen. Overigens gaat het "phone" lampje op de Draytek wel branden als ik de spreekwoordelijke hoorn van de haak pak maar ik krijg vervolgens een "in gesprek" toon als ik iemand probeer te bellen. Inkomende gesprekken worden ook niet geregistreerd.

Optie zou zijn om een vrije poort op de managed switch in te stellen als TRUNK en deze naar de WAN ingang van de Draytek te laten gaan. Deze TRUNK zou dan VLAN 100 en 300 doorgeven. Probleem daarmee is dat de Draytek ook gaat vragen om een ip adres. Ik vermoed dat, indien de Edgerouter aan staat, de Draytek dan in de meeste gevallen eerst van mijn eigen router een ip adres krijgt maar de volgorde van het aanzetten van apparaten wordt in dat geval een issue: de Edgerouter moet dan altijd eerst helemaal zijn opgestart voordat de Draytek aan gaat. Ik heb hier nog geen testen mee uitgevoerd.

Top LordSpud, ik mis eigenlijk alleen nog screenshots van de eigen router achter je managed switch. Heb je hier nog wat speciaals ingesteld? Mac clone gedaan? Of alles op automatisch laten staan? DNS server automatisch? WAN connection type automatisch?

P.s. ik denk trouwens dat je je telefoon niet zomaar aan de praat krijgt. Dit was bij mij met KPN glasvezel dat deze ook via de Xperiabox moest gaan. Ze geven dit niet zomaar vrij anders zou je eventueel gratis kunnen bellen (de Vlan van VOIP is encryptet). Dus als het lukt moet het via de draytek gaan.

Even een quote van netwerkje.com:

KPN levert voor de telefonie verbinding een VoIP aansluiting. Via SIP meldt de Experiabox zich aan op het telefonie netwerk van de provider. Dit gebeurt over een gescheiden VLAN en gaat niet over het publieke internet. De Experiabox heeft 2 analoge telefoonaansluitingen en gedraagt zich als een ATA (Analog Telephony Adapter).
De SIP authenticatie ("ik ben telefoonnummer xyz en dit is mijn wachtwoord") gebeurt niet in plain text, dat wil zeggen dat het wachtwoord niet zichtbaar over de verbinding gaat. In plaats daarvan wordt het gebruikt in een SIP authenticatie uitwisseling waar de Experiabox een belangrijke rol in speelt. De SIP gegevens zijn niet zichtbaar in de Experiabox en KPN geeft deze informatie niet vrij. Met andere woorden, op dit moment is het niet mogelijk om zonder Experiabox gebruik te maken van de telefoniediensten van KPN Glasvezel. Bij andere providers kunnen deze SIP gegevens wel openbaar zijn. Tweak geeft bijvoorbeeld deze informatie desgevraagd aan de klant

[ Voor 13% gewijzigd door the_white_shark op 23-01-2015 07:46 ]

• LordSpud
the_white_shark schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 07:41:
[...]

Top LordSpud, ik mis eigenlijk alleen nog screenshots van de eigen router achter je managed switch. Heb je hier nog wat speciaals ingesteld? Mac clone gedaan? Of alles op automatisch laten staan? DNS server automatisch? WAN connection type automatisch?

P.s. ik denk trouwens dat je je telefoon niet zomaar aan de praat krijgt. Dit was bij mij met KPN glasvezel dat deze ook via de Xperiabox moest gaan. Ze geven dit niet zomaar vrij anders zou je eventueel gratis kunnen bellen (de Vlan van VOIP is encryptet). Dus als het lukt moet het via de draytek gaan.

Even een quote van netwerkje.com:
Thanks white_shark.

Ik heb niet zoveel bijzonders aan de eigen router gedaan. Ik wil daar best screenshots van posten maar het zijn dan natuurlijk nogal merk specifieke afbeeldingen. Ik heb aanvankelijk geen MAC spoofing uitgevoerd, maar toen ik met telefonie aan de slag ging, heb ik wel het MAC adres van de WAN interface van de Draytek ingesteld op de WAN poort van mijn eigen router. Ik kreeg toen prompt een nieuw ip adres. Verder staat alles op die WAN poort (van mijn eigen router dus) op automatisch. Er vindt geen PPPoE authenticatie oid plaats. .

Bedankt voor de informatie over telefonie. Ik had inderdaad ook al gelezen dat je dit niet zomaar zelf, met eigen apparatuur, kunt doen. Daarom heb ik dus een SFP-to-copper module gekocht. Die zit nu in de SFP poort (de WAN poort) van de Draytek en die had ik aanvankelijk gewoon op mijn eigen router aangesloten, gewoon om te kijken of dat werkt. Ik had gehoopt dat ik SIP verkeer zou zien als ik een capture zou doen op mijn eigen router maar ik zie vooralsnog geen enkele SIP handshake oid. Ik zou het telefonie gedeelte dus inderdaad graag door die Draytek willen laten afhandelen, net zoals wordt beschreven op netwerkje.com. Ik vrees, echter, dat daar toch nog een aparte VLAN voor wordt gebruikt. Het SIP protocol vindt plaats op de application layer van het netwerk protocol dus ik vermoed, maar ik begeef mij hier op glas ijs, dat ik het door zou moeten routeren. Hoe dit werkt, weet ik nog niet.
Pagina: 1 ... 69 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.