Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.912 views

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:35
Ik vind het nog veel vermakelijker dat mensen die Genexis aanbieden op MP. Ten eerste is ie van de provider (alhoewel die 'em nooit terug vragen) maar ten tweede heb je er inderdaad geen steek aan. Bovendien krijg je een nieuwe als je bij een provider een abonnement neemt dus waarom zou ik em op MP willen hebben? Vreemd...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
Miglow schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:05:
[...]

Zou je dan ook met een Genexis module op je vezel verbinding moeten kunnen krijgen? Op mp worden die voor weinig aangeboden namelijk en dan zijn we meteen van dat kwetsbare vezeltje in de hoek van de woonkamer af.
De originele beschermkap zit er niet meer op begrijp ik? Je kan altijd even contact opnemen met Vodafone om dat aan te geven en vragen of zij contact kunnen zoeken met Reggefiber voor die kap. Je bent bepaald niet de enige namelijk en ook Reggefiber vindt het niet zo'n prettig idee dat het op deze manier wordt gedaan,

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27
Barre73 schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:20:
[...]

De originele beschermkap zit er niet meer op begrijp ik? Je kan altijd even contact opnemen met Vodafone om dat aan te geven en vragen of zij contact kunnen zoeken met Reggefiber voor die kap. Je bent bepaald niet de enige namelijk en ook Reggefiber vindt het niet zo'n prettig idee dat het op deze manier wordt gedaan,
Nee, de kap zit er wel op, maar aan de onderkant komt er een vezeltje uit die de Draytek in gaat. Die ligt nu een cm of 15 over de vloer te dweilen.

We hebben hier alleen internet via de vezel trouwens, dus gedoe met vlans is niet nodig. Dat is ook mede waarom ik de Draytek kwijt wil. De 2 lanpoorten wil ik voor internet gebruiken en niet voor tv.

[ Voor 14% gewijzigd door Miglow op 24-11-2014 22:09 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:50

Dazzler2120

FP ProMod
Miglow schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:06:
[...]

Nee, de kap zit er wel op, maar aan de onderkant komt er een vezeltje uit die de Draytek in gaat. Die ligt nu een cm of 15 over de vloer te dweilen.

We hebben hier alleen internet via de vezel trouwens, dus gedoe met vlans is niet nodig. Dat is ook mede waarom ik de Draytek kwijt wil. De 2 lanpoorten wil ik voor internet gebruiken en niet voor tv.
Een switch aansluiten dan op poort 1 of 2 geen idee daarvoor?

PS4 PSN: Dazzler2120

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
[quote]Miglow schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:06:
[...]

Dat glasvezel kabeltje kan je toch iets oprollen (inkorten) en achter het dekseltje plaatsen. Heeft die monteur van Vodafone bij mijn dochter ook gedaan. Ziet er gewoon strak uit zo.

• the_white_shark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09 14:30
ANdrode schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:49:
[...]

Vodafone gebruikt geen PPPOE.

Dit + de VLAN id's kan je afleiden als je met de Draytek met "port mirroring" een capture maakt van het verkeer dat over de WAN poort gaat.
Das mooi, maar wat zijn die dan? Of is deze bij elke gebruiker verschillend?
Wat moet ik dan instellen op mijn ASUS router? WAN > automatic IP?

Heeft niemand een screenshot van een eigen router met alle instellingen?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
ANdrode schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:26:
Heeft iemand hier de SFP van de Draytek al in een eigen switch gedaan?

* ANdrode is heel benieuwd of dat "gewoon werkt" nadat je het Internet vlan pakt en MAC spoofed.
De SFP zit vast gesoldeerd. Althans ik heb het over de 1000Vn.

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 18:57
@TheWhiteShark - ben ik ook in geïnteresseerd (de Draytek ertussenuit halen). Ik heb momenteel ook jouw opstelling maar merk heel af en toe een hickup in de verbinding (ineens verbinding weg, wordt na enkele seconden weer opgezet). Weet nog niet of dit aan mijn router ligt of aan de hele configuratie (wellicht is DMZ + allerlei portforwarding instellingn etc. ietwat lastig voor firmware). Ik begrijp dat bij jou alles wel stabiel werkt?

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:10
eymey schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:01:
[...]

Zo ongeveer wel ja, behalve natuurlijk je Entone's, die houd je direct aan de daarvoor bestemde poort op de Draytek.

Overigens, geef je eigen router dan wel even een vast IP-adres binnen het subnet van de Draytek (en liefst buiten diens DHCP pool).
Morgen krijg ik een AirPort extreme binnen en dan gaat die aan poort 1 van de draytek. WiFi uit op de draytek en alle apparaten die bekabelt aangesloten zitten met een switch ook op de AirPort extreme. Entone natuurlijk niet. Mijn pc is via WiFi verbonden en met mijn oude Sitecom kreeg ik streaming niet aan de praat dus hoop dat morgen wel te kunnen!

DaveD

• Barre73
Allen,

Ik zit met een klein puntje. In mijn eigen thuisopstelling heb ik een simpele rood-witte RCA stekker van de RCA uitgang van de Entone Amulet 515 naar een ingang van mijn Sony versterker lopen. Op die manier kan ik digitale radio luisteren zonder de TV aan te houden. Werkt prima.

Nu probeer ik hetzelfde bij mijn vriendin die net vandaag Vodafone Thuis heeft gekregen. En het werkt niet...

Dus nog steeds een rood-witte RCA stekker vanaf de Amulet 515. Nu naar een Pioneer set (XC-L77) aux ingang. En je hoort alleen een donkere brom.

En het vreemde: Deze aux-ingang op de Pioneer versterker werkte prima vanaf de RCA uitgang van de UPC media box. Ik zie het verschil niet. RCA is toch RCA?

• DaveD1109
eymey schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:01:
[...]

Zo ongeveer wel ja, behalve natuurlijk je Entone's, die houd je direct aan de daarvoor bestemde poort op de Draytek.

Overigens, geef je eigen router dan wel even een vast IP-adres binnen het subnet van de Draytek (en liefst buiten diens DHCP pool).
Dit wordt voor mij wel een bridge to far zeg maar! 😜 Ik heb er niet zo heel veel kaas van gegeten. Zeker niet in het menu van de draytek. Ik blijf steken in het menu van de draytek bij lan - general setup en dan??

[ Voor 6% gewijzigd door DaveD1109 op 27-11-2014 19:33 ]

DaveD

• the_white_shark
LordSpud schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:55:
@TheWhiteShark - ben ik ook in geïnteresseerd (de Draytek ertussenuit halen). Ik heb momenteel ook jouw opstelling maar merk heel af en toe een hickup in de verbinding (ineens verbinding weg, wordt na enkele seconden weer opgezet). Weet nog niet of dit aan mijn router ligt of aan de hele configuratie (wellicht is DMZ + allerlei portforwarding instellingn etc. ietwat lastig voor firmware). Ik begrijp dat bij jou alles wel stabiel werkt?
Daar heb ik gelukkig geen last van. DMZ werkt uitstekend op de Draytek 2132. Hij forward alles door naar mijn ASUS router zonder haperingen. Ook wordt er niks geblokkerd (KPN Xperiabox werden nog steeds porten geblokkeerd in DMZ functie)
Als je DMZ instelt hoef je geen porten te forwarden op de draytek, tenslotte staat de verbinding al volledig open naar je router. In je eigen router stel je je portforwarding in.
Je hebt op je Draytek wel je eigen router een fixed IP gegeven in combinatie met t MAC adres van je router?

Het KPN forum leeft iets meer in het opbouwen van eigen VLAN's en managed switches inzetten. Hier hebben nog weinig mensen dit gedaan?

• Meultje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06-2015
Barre73 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:02:
Allen,

Ik zit met een klein puntje. In mijn eigen thuisopstelling heb ik een simpele rood-witte RCA stekker van de RCA uitgang van de Entone Amulet 515 naar een ingang van mijn Sony versterker lopen. Op die manier kan ik digitale radio luisteren zonder de TV aan te houden. Werkt prima.

Nu probeer ik hetzelfde bij mijn vriendin die net vandaag Vodafone Thuis heeft gekregen. En het werkt niet...

Dus nog steeds een rood-witte RCA stekker vanaf de Amulet 515. Nu naar een Pioneer set (XC-L77) aux ingang. En je hoort alleen een donkere brom.

En het vreemde: Deze aux-ingang op de Pioneer versterker werkte prima vanaf de RCA uitgang van de UPC media box. Ik zie het verschil niet. RCA is toch RCA?
gbbijl in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

• Barre73
Dank voor de tip Meultje!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25
Barre73 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:27:
Die laatste zin is eerlijk maar helaas ook erg naief. Een eerlijke vrije marktwerking heeft de ACM nog nooit mogelijk gemaakt naar mijn bescheiden mening

En Vodafone die Liberty Global overneemt is vooralsnog ook niet aan de orde hoor. Dat was een losse gedachte van een CEO in een veel groter interview. Ik heb niet het idee dat daar momenteel serieuze plannen voor zijn.
Vandaag ook weer in het nieuws.
De geruchten houden dus aan, dit zegt nog niet alles maar een eenmalig actie is het dus niet.
http://www.telegraaf.nl/d...et_Liberty_Global___.html

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
DaveD1109 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:27:
[...]

Dit wordt voor mij wel een bridge to far zeg maar! 😜 Ik heb er niet zo heel veel kaas van gegeten. Zeker niet in het menu van de draytek. Ik blijf steken in het menu van de draytek bij lan - general setup en dan??
Ik heb zelf verder geen Vodafone en dus ook geen Draytek en kan je dus niet kant en klaar de instellingen voorschotelen.

Maar volgens mij staan er in dit topic al genoeg tips. En anders zal toch iemand anders je even door de stappen heen moeten loodsen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• DaveD1109
eymey schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 23:46:
[...]

Ik heb zelf verder geen Vodafone en dus ook geen Draytek en kan je dus niet kant en klaar de instellingen voorschotelen.

Maar volgens mij staan er in dit topic al genoeg tips. En anders zal toch iemand anders je even door de stappen heen moeten loodsen.
Thanx! Alles draait nu wel en ook beter dan alleen met de draytek. Heb verder niets aan de instellingen veranderd van de draytek behalve WiFi uitgeschakeld. Ik moest wel de utp op de wan poort aansluiten van de AirPort extreme. Ik kreeg anders geen werkend signaal.

DaveD

• eymey
Dit is een opstelling die an sich prima kan werken, zo lang je geen al te 'ingewikkelde' protocollen gaat gebruiken zoals het opzetten van VOIP verbindingen, p2p/bittorrent, VPN, etc. En zo lang je niet echt dingen gaat doen waardoor je port forwards je eigen netwerk in nodig hebt.

Zonder verder iets aan de router van de provider te veranderen en door de WAN poort van je eigen router te gebruiken heb je in feite een router achter een router geplaatst. En bij 'simpel' gebruik van je verbinding hoeft dat dus ook geen probleem te zijn :)

Om wél een 'werkend signaal' te krijgen met maar 1 router in je netwerk zal je dus wat meer dingen moeten doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 29-11-2014 23:27 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
eymey schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 23:26:
Om wél een 'werkend signaal' te krijgen met maar 1 router in je netwerk zal je dus wat meer dingen moeten doen :)
Als je wilt voorkomen dat je twee routers achter elkaar hebt, moet je de tweede router alleen als access-point instellen.

Een airport apparaat als access-point instellen is simpel.

Bij andere merken verschilt het per firmware... Bij mijn Netgear was dit simpel (geavanceerd -> geavanceerde instellingen -> access point -> AP mode inschakelen) - maar er is voor zover ik weet geen simpele standaard aanpak hiervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 01-12-2014 11:46 ]

• DaveD1109
ANdrode schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:46:
[...]

Als je wilt voorkomen dat je twee routers achter elkaar hebt, moet je de tweede router alleen als access-point instellen.

Een airport apparaat als access-point instellen is simpel.

Bij andere merken verschilt het per firmware... Bij mijn Netgear was dit simpel (geavanceerd -> geavanceerde instellingen -> access point -> AP mode inschakelen) - maar er is voor zover ik weet geen simpele standaard aanpak hiervoor.
Dat is inderdaad ook makkelijk maar niet mogelijk met de draytek van Vodafone. De AE kan de instelling niet overnemen omdat wps is afgeschermd van de draytek.

DaveD

• ANdrode
  • Niet online
Zoals ik het las kon je de airport op "bridge mode" instellen. Daarmee ben je dan als het goed is klaar - de airport is dan alleen een ethernet <-> wifi brug.

Kan iemand dit testen? :)

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:32
nieuws: KPN verhoogt bitrate hd-kanalen glasvezelklanten tot 12,75Mbit/s

Hoe zit dit nu voor de klanten met het oude Vodafone pakket die nog de stream van KPN krijgen? Gaan die ook omhoog? De Animo staat niet in het artikel, maar die kan het neem ik aan wel aan?

• DaveD1109
ANdrode schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:05:
Zoals ik het las kon je de airport op "bridge mode" instellen. Daarmee ben je dan als het goed is klaar - de airport is dan alleen een ethernet <-> wifi brug.

Kan iemand dit testen? :)
Ik kan het zo wel testen. Het is alleen zo dat de de AE de instellingen van de draytek niet over kan nemen omdat Vodafone dit geblokkeerd heeft.

DaveD

• eymey
Binnetie schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:02:
nieuws: KPN verhoogt bitrate hd-kanalen glasvezelklanten tot 12,75Mbit/s

Hoe zit dit nu voor de klanten met het oude Vodafone pakket die nog de stream van KPN krijgen? Gaan die ook omhoog? De Animo staat niet in het artikel, maar die kan het neem ik aan wel aan?
Amino gebruikers ( KPN ITNS, voorheen Glashart Media ) krijgen al sinds 2011 de betere streams.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hoe weet je nu welke stream je krijgt?
Dit is toch afhankelijk van de plaats waar je zit, de aansluitdatum van je abonnement en welke apparatuur je hebt?

Voor mijzelf is dit Amsterdam, afgelopen juli en volgens mij de nieuwste spullen (draytek 2130 en de Entone)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Vind ik wel een goede! Ik woon zelf in Twente (Reggefiber) en ben ook wel benieuwd welke bitrate ik binnen krijg met Vodafone Thuis. Iemand hier antwoord op?

• Binnetie
Vodafone heeft tot ergens achterin januari 2013 het oude pakket verkocht met de KPN ITNS streams. Deze vallen onder KPN. Daarna (die mensen die na januari een abonnement hebben genomen) zijn ze overgestapt op hun eigen platform waarvan ze eind oktober zijn begonnen met het uitrollen van de hogere bitrate. Deze streams komen ergens anders vandaan. Er kan natuurlijk bij een enkel geval een overlap zijn geweest waardoor die nog wel het oude pakket heeft of niet. Het oude pakket heeft nog DVB-C signaal via coax, het nieuwe niet.

@eymey, dus het beeld wordt niet nog beter?

• eymey
Nee, waarschijnlijk wordt het dus niet beter.

Tenzij KPN nog weer substantieel andere streams heeft geintroduceerd dan de HD+ streams die dus al sinds jaar en dag beschikbaar zijn. Maar ik gok dat het gewoon de HD+ streams zullen zijn die ze nu ontsloten hebben.

Overigens komen in alle gebieden waar Vodafone z'n 'nieuwe' propositie aanbiedt en waar Vodafone nog geen eigen apparatuur in de PoP's heeft staan, de streams ook bij KPN vandaan. Maar naar ik dus uit dit topic begrepen heb ook reeds met de HD+ streams.

• eymey
Rubman schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:48:
Hoe weet je nu welke stream je krijgt?
Dit is toch afhankelijk van de plaats waar je zit, de aansluitdatum van je abonnement en welke apparatuur je hebt?

Voor mijzelf is dit Amsterdam, afgelopen juli en volgens mij de nieuwste spullen (draytek 2130 en de Entone)
Flauw antwoord: Meten = weten.

Als je een oud hubje hebt of met switches werkt die port mirror functie hebben, dan kan je er met Wireshark zo achter komen welke bitrate je binnen krijgt.

Uit de apparatuur kan je het niet direct opmaken, tenzij je nog het Amino spul van Glashart Media/ ITNS gebruikt. In dat geval heb je sowieso HD+.

Als je op het Entone platform zit én in een plaats waar Vodafone al eigen ODF heeft lopen, dan heb je hetgeen Vodafone zelf aanbiedt. Zit je nog via WBA, dan krijg je gewoon KPN BCS streams. Ik had wel begrepen (als ik het goed begrepen heb tenminste) dat het in dat geval oo om de HD+ streams gaat.

Maar nogmaals, meten = weten.

Overigens, deze discussie toont eigenlijk wel weer een beetje aan hoe 'overdreven' dat bitrate-mierenneuk gedoe soms kan zijn. Blijkbaar is niet de beeldkwaliteit die je ervaart (en waar je zelf van kan zien of je die goed vindt of niet) belangrijk maat de bitrate :+

• ramos99
Oke, dan probeer ik de vraag anders te stellen.. Hoe kom ik er achter of in mijn regio Vodafone al eigen ODF heeft lopen of dat ik nog onder WBA val? Is dat ergens terug te vinden/lezen?

[ Voor 11% gewijzigd door ramos99 op 02-12-2014 11:49 ]

• Binnetie
In dat geval moet je even de postcodecheck doen op de site van Vodafone Thuis. Kan je 500/500 krijgen dan weet je vrij zeker dat je onder ODF valt...

• Rubman

Rubman

Het gaat me er ook meer om vanwege nieuwsgierigheid dan daadwerkelijk beter beeld verwachten.
Ik ben tevreden met het beeld wat ik nu heb en denk ook niet dat ik het zal merken als de streams beter worden op mijn toch al wat oudere Samsuns LE40C550.

• ramos99
Binnetie schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:50:
In dat geval moet je even de postcodecheck doen op de site van Vodafone Thuis. Kan je 500/500 krijgen dan weet je vrij zeker dat je onder ODF valt...
Kan ik helaas niet krijgen, alleen maximaal 100/100.. Dus ik val nog onder "KPN"..?!

• Binnetie
Denk het wel, maar ik twijfel.

Een vriend van me is 2 maand geleden opgeleverd op glasvezel. Het is in de zomermaanden aangelegd. Als ik zijn postcode invoer dan kan hij ook maar maximaal 100 mbit nemen via Vodafone. In dat geval heeft Vodafone ergens anders de streams vandaan gehaald.

• Barre73
Samenvatting:

1) Vodafone eigen ODF apparatuur draait nog nergens. Zit nog in user-test fase.Dus niemand heeft dat en iedereen zal maximaal 100 mbit kunnen krijgen op de PC check omdat Vodafone er voor kiest niet de 500 mbit variant bij KPN af te nemen maar alleen aan te bieden op haar eigen apparatuur (kostenverhaal).

2) Vodafone biedt overal KPN streams aan via haar eigen Entone platform (met de Draytek als modem). Dat zijn de HD+ streams. Dus 12 tot 13 Mbit. Naar mijn mening hele goede TV beelden en geen merkbaar verschil met de kabelaar. Ik heb het zelf thuis trouwens. Eerder in dit topic is dat al bewezen doot iemand middels een Wireshark meting.

Offtopic: Wat KPN nu aangeeft te doen met haar KPN en XS4all HD zenders zijn ook naar mijn mening de streams die ze al jaren aanleveren via KPN ITNS voor bijvoorbeeld Telfort Glasvezel, etc. De HD+ streams dus.

• Barre73
Binnetie schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:32:
Vodafone heeft tot ergens achterin januari 2013 het oude pakket verkocht met de KPN ITNS streams. Deze vallen onder KPN. Daarna (die mensen die na januari een abonnement hebben genomen) zijn ze overgestapt op hun eigen platform waarvan ze eind oktober zijn begonnen met het uitrollen van de hogere bitrate. Deze streams komen ergens anders vandaan. Er kan natuurlijk bij een enkel geval een overlap zijn geweest waardoor die nog wel het oude pakket heeft of niet. Het oude pakket heeft nog DVB-C signaal via coax, het nieuwe niet.

Je zit er een jaartje naast... het was januari 2014. En dat met die hogere bitrates is alleen in eigen ODF gebieden waarvan ik hierboven al aangaf dat dat ietwat vertraagd is door de testfase.
Vanaf de eerste levering van het nieuwe pakket (april 2014) zaten daar al de dezelfde streams in als in het oude Vodafone pakket met DVB-C signaal. Dus de HD+ versie.

Verwijderd

Binnetie schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:32:

rapanui in "[KPN] Glasvezel"

• Binnetie
Je hebt helemaal gelijk Barre73! Ik dacht dat ik alweer 2 jaar mijn eigen woning had :)

De testfase waar je het over hebt is wat anders dan de testfase die eerder dit jaar onder Vodafone gebruikers was of is dat dezelfde testfase? Ik kon deze link erover even vinden: http://www.breedbandwinke...-ontvang-6-maanden-retour

• Barre73
Nee, dat is inderdaad een andere test. Waar jij naar linkt was de opstart naar hun eigen platform, Entone etc..Dus de loskoppeling van het whitelabel leveren door KPN-ITNS.

Waar ik het over heb is echt het testen van de eigen switches in Reggefiber PoPs zodat ze klanten kunnen gaan bedienen met hun volledig eigen operator activiteiten.

En wellicht is dat inmiddels ook klaar en gebeurt het nu wel hoor, Ik hou het niet dagelijks bij. Maar ik kan me voorstellen dat je dat helemaal goed wil hebben voordat je het gaat leveren. Zie voor hoe het wellicht niet moet ook het Tweak topic...

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01
Was alles maar zo snel als bij Vodafone.. Nou dat hoop ik voor de niet-Vodafone klanten toch even niet |:(.

Hierbij mijn eerste ervaring met Vodafone. tl;dr

Wij hebben in Deventer een nieuwbouwhuis gekocht waarbij op 07-10-2014 de FTU is geplaatst door Reggefiber/KPN.
Op 08-10-2014 heb ik bij Vodafone een puik Alles-in-één pakketje besteld, allerlei opties aangevinkt, ik was helemaal de man 8).
Opleverdatum expres nog wat later gezet, namelijk 01-12-2014 zodat er geen druk op de ketel zit bij Vodafone en wij niet onnodig betalen indien de verhuizing wat uit zou lopen.

Op 16-10-2014 werd ik door Guidion gebeld om een afspraak te maken voor de monteur, dat kon netjes op 01-12-2014 vroeg in de ochtend. Alles goed geregeld, 'like a boss', zou je zeggen.

Maar dan krijg je op 24-11-2014 opeens een mail van Guidion dat de afspraak is geannuleerd, punt, zonder toelichting e.d.
Dus ga je bellen naar Guidion en naar Vodafone, en weer naar Guidion en weer naar Vodafone. Je kan 10 keer bellen en 12 keer een ander verhaal krijgen, om gek van te worden.
Afin, er was volgens Vodafone iets mis gegaan bij Reggefiber en het werd 3 december. Prima, kan ik mee leven... Totdat ook die afspraak op dezelfde wijze werd geannuleerd, what the...

Toen maar even gebeld met Reggefiber. Die begrepen het probleem niet zo, de lijnen waren al lang en breed beschikbaar, bij buren zag ze al actieve verbindingen, weliswaar via andere providers.
Nadat zij zelf contact hebben gehad met Vodafone blijkt de fout toch echt bij Vodafone te liggen, "die hebben gewoon zitten slapen", aldus Reggefiber.

Al met al wordt de verbinding pas op 15 december opgeleverd :(
En wanneer het installatiepakket komt, zodat ik alvast de tuner aan kan sluiten, modem op kan hangen etc? Dat blijft nog een verrassing.

tl;dr: Vodafone alles-in-één met ruime marge aangevraagd per 01-12-2014 en kan pas per 15-12-2014 worden geleverd. Klantenservice Vodafone: slecht. Klantenservice Guidion: slecht.

• Rubman

Rubman

Wat een prutsers zeg, hier is de oplevering ook wat vertraagd omdat Vodafone aangaf het druk te hebben en er werkzaamheden moesten gebeuren in de kast voordat we overgezet konden worden van Tweak naar Vodafone. Bleek uiteindelijk helemaal niet waar te zijn.

Wat betreft het pakket ongeveer 2 weken voor de monteur komt het pakket binnen met de hele bende erin.

Ik heb toen zelf al alles aangesloten (op eigen risico uiteraard) en ruim een week voor de monteur het modem op de glasvezel kwam aansluiten had ik al keurig beeld en internet.
het enige wat de monteur vervolgens gedaan heeft is de genexis gesloopt om de kap als bescherming te gebruiken, dit omdat de monteur die de Genexis heeft aangesloten de beschermkap van de FTU mee heeft genomen. De backplate en de printplaat liggen nog steeds bij mij thuis :X .

• DaveD1109
Weet iemand of er storing is op het tv signaal in Alphen aan den Rijn? Postcodegebied 2404?

DaveD

Verwijderd

2402 Alphen a/d Rijn is tv signaal goed

• DaveD1109
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:40:
2402 Alphen a/d Rijn is tv signaal goed
Bij mij ook (2402) maar bij mijn schoonouders niet

DaveD

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11 19:04
Hoi luitjes, ik heb op het forum gezocht op de term "Vodafone glasvezel lag" maar dit bracht geen resultaten omhoog vandaar dat ik het jullie hier maar vraag. Sinds ik de overstap heb gemaakt van Ziggo naar Vodafone glasvezel kan ik geen fatsoenlijk online spelletje meer spelen.

Bij iedere game die ik speel, het zij LoL, UT2k4, COD:AW krijg ik keiharde lags, waarbij LoL duidelijk het ergste is, daar krijg ik op een slechte dag om de 5 minuten een reconnect van 20 seconden oplopend tot 2 minuten.

Uiteraard heb ik hierover mijn beklag gedaan bij zowel de twitter helpdesk van Vodafone als bij de telefonische helpdesk, en ik krijg nooit eens iemand aan de lijn die verstand van zaken heeft. Bij mijn laatste poging kreeg ik een meisje aan de lijn die volgens mij rechtsteeks van de modeopleiding was geplukt want van de termen "lagspike" & "timeout" had ze nog nooit gehoord. Na het aanmaken van een interne notitie welke niet minder dan 5 minuten hardoplezend in beslag nam zou ze het voorleggen aan de collega's en zou ik binnen een week worden terug gebeld, nou ik kan wachten tot ik een ons weeg, dat telefoontje is 2 maand later nog niet gekomen.

Ligt dat nou puur aan mijn verbinding, of modem of hebben meer mensen dit.
Als ik google op mijn probleem dan krijg ik wel een aantal mensen met hetzelfde probleem, eigenlijks door heel europa heen, en niemand schijnt een echte oplossing te hebben.

Ik heb een 100/100Mbit pakket, zit rechtstreeks met een cat 5e kabel op de modem aan gesloten, en bij speedtest.net haal ik gewoon netjes snelheden die hoger zijn dan 100/100Mbit met 13 ping.

Nu ben ik geen hardcore gamer, ik speel wellicht 1x per week eens een keer, maar het is toch vreselijk irritant dat het je dan onmogelijk wordt gemaakt door een brakke leverancier.

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hallo,
Ik heb nu een paar maandjes vodafone thuis. TV goed. Telefoon zal wel, gebruik ik niet. Internet na beginproblemen nu ook wat stabieler. De hulp van vodafone bij problemen is dramatisch overigens. Maar goed, nu heb ik eindelijk overal wifi in huis. Niet overal even snel, maar meestal werkbaar.
Echter, nu wil ik in de woonkamer zowel de receiver als de mediaspeler als de tv op het netwerk hebben en heb maar 1 kabel lopen (nu van receiver naar draytek (2132).
Het aansluiten van mijn sitecom-wifi-router op de draytek heb ik opgegeven inmiddels. Maar: kan ik een switch installeren aan het eind van de kabel die nu in de receiver zit en dan op die switch de receiver, tv en mediaspeler aansluiten?
Moet ik dan nog ergens instellingen aanpassen of werkt dit zonder meer?

En kan ik dan de sitecom-router als switch inzetten of kan ik daarvoor beter een switch (bij tp-link tl-sg1005) kopen?

Ik heb inmiddels alle posts waar draytek in stond in dit topic gelezen, maar nog niet de werkbare oplossing.

Dank alvast!

• Lelyuser
PFvH schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:47:
Hallo,
Ik heb nu een paar maandjes vodafone thuis. TV goed. Telefoon zal wel, gebruik ik niet. Internet na beginproblemen nu ook wat stabieler. De hulp van vodafone bij problemen is dramatisch overigens. Maar goed, nu heb ik eindelijk overal wifi in huis. Niet overal even snel, maar meestal werkbaar.
Echter, nu wil ik in de woonkamer zowel de receiver als de mediaspeler als de tv op het netwerk hebben en heb maar 1 kabel lopen (nu van receiver naar draytek (2132).
Het aansluiten van mijn sitecom-wifi-router op de draytek heb ik opgegeven inmiddels. Maar: kan ik een switch installeren aan het eind van de kabel die nu in de receiver zit en dan op die switch de receiver, tv en mediaspeler aansluiten?
Moet ik dan nog ergens instellingen aanpassen of werkt dit zonder meer?

En kan ik dan de sitecom-router als switch inzetten of kan ik daarvoor beter een switch (bij tp-link tl-sg1005) kopen?

Ik heb inmiddels alle posts waar draytek in stond in dit topic gelezen, maar nog niet de werkbare oplossing.

Dank alvast!
Hoi, inderdaad gewoon een goede switch (gigabit) gebruiken, gaat zonder problemen en je hoeft verder niets in te stellen. Installeren zoals jezelf al vermeld. Netgear switchen zijn ook goed en goede prijs prestatie.

een voorbeeld maar je hoeft hem niet hier te kopen http://www.routercenter.n...tm_campaign=P40&ref=35552

[ Voor 7% gewijzigd door Lelyuser op 03-12-2014 15:04 ]

• PFvH
  • Niet online
Lelyuser schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:59:
[...]

Hoi, inderdaad gewoon een goede switch (gigabit) gebruiken, gaat zonder problemen en je hoeft verder niets in te stellen. Installeren zoals jezelf al vermeld. Netgear switchen zijn ook goed en goede prijs prestatie.

een voorbeeld maar je hoeft hem niet hier te kopen http://www.routercenter.n...tm_campaign=P40&ref=35552
Dankjewel voor je snelle reactie! _/-\o_

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 17:04
Welke dns-server gebruik je? Hetzelfde probleem gehad met een verbinding waarbij er gewoonweg geen data meer binnenkomt / lag. Met name rete irritant met gamen inderdaad. zorgde iedere keer voor een disconnect. Modem vervangen, lijn monitoring, andere router geprobeerd. niets hielp of bood een verklaring totdat ik naar aanleiding van tip van Reggefiber monteur Google dns instelde. Alle problemen in 1 klap verholpen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Lelyuser
PFvH schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:12:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie! _/-\o_
Graag gedaan ;)

• Glasya
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:15:
[...]

Welke dns-server gebruik je? Hetzelfde probleem gehad met een verbinding waarbij er gewoonweg geen data meer binnenkomt / lag. Met name rete irritant met gamen inderdaad. zorgde iedere keer voor een disconnect. Modem vervangen, lijn monitoring, andere router geprobeerd. niets hielp of bood een verklaring totdat ik naar aanleiding van tip van Reggefiber monteur Google dns instelde. Alle problemen in 1 klap verholpen.
Als ik mij niet vergis heb ik een tijd terug inderdaad wat daarover gelezen, moest je bij ip4 instellingen toch iets van 8.8.8.8 instellen? Had bij mij geen effect, maar ik zal het vanavond voor de zekerheid nog eens proberen.

• Barre73
Lelyuser schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:59:
[...]

Interessant antwoord. Maar dan wil ik graag weten wat PFvH bedoelt met receiver. Als hij daarmee de Entone decoder bedoelt dan gaat dit NIET werken. Het zijn geen flexpoorten zoals bij KPN.
Als je de Entone decoder en de mediaspeler (en dan evt de smart TV) wil aansluiten vanuit de Draytek heb je 2 kabels nodig. Andere mogelijkheid is er niet.
Bij andere providers zie je wel dat je 2 slimme switches kan plaatsen aan beide zijden van e ene kabel en dan met VLANS splitsen. Maar bij Vodafone werkt dat niet.

• PFvH
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:21:
[...]

Interessant antwoord. Maar dan wil ik graag weten wat PFvH bedoelt met receiver. Als hij daarmee de Entone decoder bedoelt dan gaat dit NIET werken. Het zijn geen flexpoorten zoals bij KPN.
Als je de Entone decoder en de mediaspeler (en dan evt de smart TV) wil aansluiten vanuit de Draytek heb je 2 kabels nodig. Andere mogelijkheid is er niet.
Bij andere providers zie je wel dat je 2 slimme switches kan plaatsen aan beide zijden van e ene kabel en dan met VLANS splitsen. Maar bij Vodafone werkt dat niet.
Ik was niet helemaal duidelijk dan. Het gaat om de AV-receiver (Denon), zodat die muziek van de NAS kan spelen, internetradio kan spelen etcetera. Voor de entone loopt er een aparte kabel, dat blijft zo.

En naast de Denon wil ik de smart-tv op internet en de mediaspeler bekabeld op internet en nas.
Dat zouden dus 3 kabels op 1 poort zijn... en dat past niet. Vandaar de vraag of een switch werkt.

• Lelyuser
PFvH schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:23:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk dan. Het gaat om de AV-receiver (Denon), zodat die muziek van de NAS kan spelen, internetradio kan spelen etcetera. Voor de entone loopt er een aparte kabel, dat blijft zo.

En naast de Denon wil ik de smart-tv op internet en de mediaspeler bekabeld op internet en nas.
Dat zouden dus 3 kabels op 1 poort zijn... en dat past niet. Vandaar de vraag of een switch werkt.
Sorry jullie hebben gelijk, ik heb niet goed gelezen en was te enthousiast, gaat inderdaad niet werken. 8)7

• PFvH
  • Niet online
Nou... nogmaals de situatie dan:
Draytek poort 3 ---> kabel naar entone die naar de tv gaat ---> verander ik niets aan, is prima.
Draytek poort 2 ---> kabel naar QNAP NAS in meterkast ---> verander ik niets aan, werkt prima.
Draytek poort 1 ---> kabel naar Denon AV-receiver voor internet ---> wil ik ook mediaspeler en smart-tv mee op internet aansluiten: kan dit eenvoudig via een switch?

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 23:18
Yup, gewoon een switch aan hangen en daar alle devices voor internet op aansluiten.

• HoppyF
PFvH schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:36:
Draytek poort 3 ---> kabel naar entone die naar de tv gaat ---> verander ik niets aan, is prima.
Draytek poort 2 ---> kabel naar QNAP NAS in meterkast ---> verander ik niets aan, werkt prima.
Draytek poort 1 ---> kabel naar Denon AV-receiver voor internet ---> wil ik ook mediaspeler en smart-tv mee op internet aansluiten: kan dit eenvoudig via een switch?
Een router of een switch erachter hangen.
Ik heb hier zelfs twee routers achter de Draytek hangen.
Op de eerste router (Cisco E2000) zitten mijn HTPC, Denon X2000, TV en kabel die naar de tweede router gaat.
Achter de tweede router (TP Link WR1043ND) zitten de PC's boven en de NAS.
Vanwege het beperkte aantal kabels in huis is gekozen voor de tweede router.

• internetinfo
internetinfo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 14:31:
[...]
tl;dr: Vodafone alles-in-één met ruime marge aangevraagd per 01-12-2014 en kan pas per 15-12-2014 worden geleverd. Klantenservice Vodafone: slecht. Klantenservice Guidion: slecht.
WTF. Krijg net een e-mail van Guidion dat de afspraak is geannuleerd 8)7. Geen toelichting, geen voorstel voor een nieuwe afspraak, niks!

Ik heb Vodafone al eens aangegeven dat ze het abonnement nu wel mogen houden, bij twee weken vertraging is bij mij de lol er al wel af, maar dat pareren ze met dat het contractbreuk is en dat ik dan €±400 kwijt ben.
Zijn er toevallig mensen die daar gegrond anders over denken? Vodafone kan onze afspraak van 1 december blijkbaar ruimschoots niet waarmaken, wat mij betreft een prima reden om er maar gewoon mee te stoppen?

Via de telefoon kom je ook niet echt verder, wat zijn die lui ongelooflijk dom en onbehulpzaam zeg.
Zijn dit nou de situaties waar men een Twitter account voor aan zou (moeten) maken?

• eymey
LOL, contractbreuk. Gewoon zo'n medewerker weer pareren dat annuleren wegens WANPRESTATIE absoluut géén contractbreuk is en dat een rechter daar anders wel even korte metten mee zal maken.

En dat vervolgens ook nog schriftelijk bevestigen. In gebreke stellen dus.

Dat is dus overigens wel wat je toch wel degelijk eerst moet doen: In gebreke stellen en een redelijke termijn geven om het alsnog op te lossen .Daarna hebben zij echt geen poot meer om op te staan hoor.

• Lelyuser
PFvH schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:36:
zo kan het volgens mij heel goed :?

• Glasya
internetinfo schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:34:
[...]

WTF. Krijg net een e-mail van Guidion dat de afspraak is geannuleerd 8)7. Geen toelichting, geen voorstel voor een nieuwe afspraak, niks!

Ik heb Vodafone al eens aangegeven dat ze het abonnement nu wel mogen houden, bij twee weken vertraging is bij mij de lol er al wel af, maar dat pareren ze met dat het contractbreuk is en dat ik dan €±400 kwijt ben.
Zijn er toevallig mensen die daar gegrond anders over denken? Vodafone kan onze afspraak van 1 december blijkbaar ruimschoots niet waarmaken, wat mij betreft een prima reden om er maar gewoon mee te stoppen?

Via de telefoon kom je ook niet echt verder, wat zijn die lui ongelooflijk dom en onbehulpzaam zeg.
Zijn dit nou de situaties waar men een Twitter account voor aan zou (moeten) maken?
Helpt je niks, die vragen je alleen om je NAW gegevens en zeggen dan dat ze je niet verder kunnen helpen en dat je moet bellen met de helpdesk, been there done that...

• internetinfo
eymey schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:36:
LOL, contractbreuk. Gewoon zo'n medewerker weer pareren dat annuleren wegens WANPRESTATIE absoluut géén contractbreuk is en dat een rechter daar anders wel even korte metten mee zal maken.

En dat vervolgens ook nog schriftelijk bevestigen. In gebreke stellen dus.

Dat is dus overigens wel wat je toch wel degelijk eerst moet doen: In gebreke stellen en een redelijke termijn geven om het alsnog op te lossen .Daarna hebben zij echt geen poot meer om op te staan hoor.
F8U12 :( Net vodafone en Guidion weer aan de lijn gehad, nu staat er 31-12 in de planning. Like, alsof er op die datum überhaupt een fucking monteur langs gaat komen!!

Ik ben er echt zó ontzettend klaar mee. Lekker straks, zijn we allemaal twee weekjes vrij maar dan wel zonder internet en TV, reuze gezellig wordt dat.

Dus ik aangeven dat ze die verbinding lekker mogen houden, krijg ik bijdehand terug dat we überhaupt nooit een datum hebben afgesproken. Nu heeft die vent nog een punt ook, want in het contract staat niet eens een ingangsdatum :? Bij aanvraag 01-12-2014 opgegeven, die dag is er ook met Guidion een afspraak gemaakt (en weer geannuleerd), maar verder komt die datum nergens terug.
Zo kan ik ook abonnementjes verkopen. En ik ben nu natuurlijk vendor-locked, als ik bij KPN nu een lijn aan ga vragen ben ik helemaal de lul.

Morgen Reggefiber maar weer eens bellen en bij Ziggo inventariseren hoe snel ze kunnen leveren.

* internetinfo gaat even buiten afkoelen :(

• PFvH
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:18:
[...]

Een router of een switch erachter hangen.
Ik heb hier zelfs twee routers achter de Draytek hangen.
Op de eerste router (Cisco E2000) zitten mijn HTPC, Denon X2000, TV en kabel die naar de tweede router gaat.
Achter de tweede router (TP Link WR1043ND) zitten de PC's boven en de NAS.
Vanwege het beperkte aantal kabels in huis is gekozen voor de tweede router.
Thanks!!

Ik had er een Sitecom Gb router aangehangen, type X5, die kreeg ik niet ingesteld (vast verkeerde instellingen en verbindingen, poort 1 zat aan de draytek, poort 2 vd sitecom deed het wel, de andere 2 niet). Zou ik deze als switch kunnen installeren, dus enkel 'domme' doorgeeffunctie? Wifi is immers niet nodig, QoS ook niet... zo niet, haal ik gewoon een eenvoudige Gb-switch.

Verwijderd

internetinfo schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:26:
[...]

F8U12 :( Net vodafone en Guidion weer aan de lijn gehad, nu staat er 31-12 in de planning. Like, alsof er op die datum überhaupt een fucking monteur langs gaat komen!!

Ik ben er echt zó ontzettend klaar mee. Lekker straks, zijn we allemaal twee weekjes vrij maar dan wel zonder internet en TV, reuze gezellig wordt dat.

Dus ik aangeven dat ze die verbinding lekker mogen houden, krijg ik bijdehand terug dat we überhaupt nooit een datum hebben afgesproken. Nu heeft die vent nog een punt ook, want in het contract staat niet eens een ingangsdatum :? Bij aanvraag 01-12-2014 opgegeven, die dag is er ook met Guidion een afspraak gemaakt (en weer geannuleerd), maar verder komt die datum nergens terug.
Zo kan ik ook abonnementjes verkopen. En ik ben nu natuurlijk vendor-locked, als ik bij KPN nu een lijn aan ga vragen ben ik helemaal de lul.

Morgen Reggefiber maar weer eens bellen en bij Ziggo inventariseren hoe snel ze kunnen leveren.

* internetinfo gaat even buiten afkoelen :(
Gelul van VF.
Jij hebt aangegeven 1 december (is juridisch een aanbod), VF heeft bij monde van haar hulppersoon Guidion aangegeven je aan te sluiten per 1 december (is juridisch een aanvaarding van jouw aanbod).
Vodafone heeft dus een afspraak met jou voor aansluiting per 1 december.

• HoppyF
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:22:
[...]

Gelul van VF.
Jij hebt aangegeven 1 december (is juridisch een aanbod), VF heeft bij monde van haar hulppersoon Guidion aangegeven je aan te sluiten per 1 december (is juridisch een aanvaarding van jouw aanbod).
Vodafone heeft dus een afspraak met jou voor aansluiting per 1 december.
Wel even goed controleren of die 1 december een wensdatum is of een werkelijke aansluitdatum.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom ze niet gewoon miv 1 december aangesloten hebben, er is geen reden te bedenken waarom dit opeens naar 31 december geschoven wordt.
Teveel persoon van Guidion die aan het Sinterklaas vieren misschien??

Verwijderd

Gevraagde datum = aanbod, afspraak namens VF = aanvaarding.
Of dat dan wensdatum heet of niet is niet zo relevant, namens VF is het aanbod aanvaardt en daarmee is er een afgesproken leverdatum.

• DaveD1109
Na ruim 7 maanden is het nog steeds een zooitje he met dat schijt Vodafone!! @internetinfo je bent niet de enigste die dat gezeik heeft! Heb het zelf ook gehad alleen heb ik het toen met een schikking geregeld.

DaveD

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

internetinfo schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:26:
[...] Net Vodafone en Guidion weer aan de lijn gehad, nu staat er 31-12 in de planning. Like, alsof er op die datum überhaupt een [...] monteur langs gaat komen!!
Waarom niet? 31-12 is voor de heel veel mensen gewoon een werkdag hoor... 1-1 zou een ander verhaal zijn, dat is een officiële feestdag.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 08:46
Barre73 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:21:
[...]
Waarom zouden VLANs niet werken? Ik heb ook Vodafone Thuis (nieuwe variant) en heb de volgende situatie:

Draytek poort 1 (Internet) ---> Switch 1 poort 2 (VLAN ID 2)
Draytek poort 3 (IPTV) ---> Switch 1 poort 1 (VLAN ID 1)

Switch 1 poort 5 (trunk) ---> Switch 2 poort 5 (VLAN ID 1 en 2)
Switch 1 poort 3 --> Bovenverdieping met PC, Server, Printer (VLAN ID 2)
Switch 2 poort 1 --> Entone (VLAN ID 1)
Switch 2 poort 2,3,4 --> TV, Versterker, Raspberry Pi (VLAN ID 2)

Poort 1 op iedere switch is VLAN ID 1, hierover gaat het IPTV gedeelte.
Poort 5 op iedere switch is de trunk en deze tagged de pakketjes met het juiste VLAN ID
Alle overige poorten zitten op VLAN ID 2 en worden gebruikt voor internet.
Switch 1 staat in de meterkast, en switch 2 in de woonkamer, hiertussen loopt dus 1 kabel waarover zowel IPTV als internet gaan.

Als ik VLAN ID 1 en 2 omwissel, dan werkt alles ook, echter heb ik dan geen TV gids en uitzendinginformatie meer op de Entone. Verder gebruik ik voor de VLANs het 802.1Q protocol en heb hiervoor de Netgear GS105E-200PES switches in gebruik. Ik ben hierop gekomen middels deze pagina: http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

[ Voor 4% gewijzigd door il_mostro op 04-12-2014 09:14 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:46
DaveD1109 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:22:
Na ruim 7 maanden is het nog steeds een zooitje he met dat schijt Vodafone!! @internetinfo je bent niet de enigste die dat gezeik heeft! Heb het zelf ook gehad alleen heb ik het toen met een schikking geregeld.
Een positieve noot tussendoor, bij ons waren ze een week eerder met aansluiten :D

• PFvH
  • Niet online
Na de tips hier (dank!!) een eenvoudige switch gehaald: D-Link DGS-1008D, 8-poorts gigabit. Plug&play, dus wat kan daar mis mee gaan...

Zo: update... kabels verwisseld en nu hebben zowel de tv als de versterker een internet verbinding. Aanvankelijk werkte het niet, maar het blijkt dat een van de kabels niet goed is. Vreemd, want nog niet eerder gebruikt, wel cat-5e, maar blijkbaar zit daar iets mis in |:(

Eind goed, al goed, ik heb de boel werkend aangesloten!! Met dank aan jullie tips, zeer gewaardeerd! _/-\o_

[ Voor 58% gewijzigd door PFvH op 05-12-2014 08:50 ]

• DaveD1109
kepler schreef op donderdag 04 december 2014 @ 17:44:
[...]

Een positieve noot tussendoor, bij ons waren ze een week eerder met aansluiten :D
Dat is inderdaad positief! 😜

DaveD

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Welke router levert Vodafone bij Internet-only 50/50?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
-DarkShadow- schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:29:
Welke router levert Vodafone bij Internet-only 50/50?
Draytek Vigor2132FVn is de modem/router dat vodafone bij alle glasvezel abonnementen levert op dit moment.

• Rubman

Rubman

Dazzler2120 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:46:
[...]

Draytek Vigor2132FVn is de modem/router dat vodafone bij alle glasvezel abonnementen levert op dit moment.
Ik heb bij mijn abonnement van afgelopen juli de 2130 gekregen, ben er dus niet zo zeker van dat de 2132 echt de standaard is.
Zo wel ben ik wel beetje gesjonnied met een ouder model waarbij ik dus niet eens DMZ kan aanzetten.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rubman schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:48:
[...]

Ik heb bij mijn abonnement van afgelopen juli de 2130 gekregen, ben er dus niet zo zeker van dat de 2132 echt de standaard is.
Zo wel ben ik wel beetje gesjonnied met een ouder model waarbij ik dus niet eens DMZ kan aanzetten.
De 2130 is veel in het begin geleverd, die is vervolgens vrij snel uit levering gegaan en omgezet naar de 2132 (volgens mij in juli ergens). Of er echt kwalitatief verschil zit tussen de 2, denk het niet. Wifi is vergelijkbaar en functies ook.

• Rubman

Rubman

Dan heb ik denk ik echt een van de laatste 2130's gekregen.
Functionaliteit verschilt voor mij op 1 belangrijk punt en dat is DMZ mogelijkheden die is in de 2132 namelijk in te stellen als True IP-DMZ en in de 2130 niet.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rubman schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:52:
Functionaliteit verschilt voor mij op 1 belangrijk punt en dat is DMZ mogelijkheden die is in de 2132 namelijk in te stellen als True IP-DMZ en in de 2130 niet.
Ah oke!
Wist niet dat er verschil zat in de DMZ instellingen van de modems!

• PFvH
  • Niet online
Rubman schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:52:
Dan zou ik gewoon Vodafone Thuis mailen of bellen dat je je modem omgeruild wil hebben voor de 2132, omdat met de 2130 niet mogelijk is wat jij nodig hebt en logischerwijs mag verwachten en met de 2132 zou je dit wel kunnen. Tenslotte zijn de modems geen eigendom, maar in bruikleen. Just give it a shot.

• Barre73
En DMZ mogelijkheden mag je logischerwijs verwachten? Dat lijkt me toch niet.... Het ding doet wat ie moet doen namelijk internet mogelijk maken op aangesloten computers en andere apparaten.

• PFvH
  • Niet online
Je mag van een normale router van een isp verwachten dat je meer dan 2 apparaten bedraad kunt aansluiten of met enig gemak een eigen router kunt bridgen. Als dat niet kan, vind ik dat een DMZ of een andere optie logischerwijs verwacht mag worden.

• HoppyF
PFvH schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 09:29:
Je mag van een normale router van een isp verwachten dat je meer dan 2 apparaten bedraad kunt aansluiten of met enig gemak een eigen router kunt bridgen. Als dat niet kan, vind ik dat een DMZ of een andere optie logischerwijs verwacht mag worden.
Precies.
Twee vaste LAN poorten is te weinig, je moet er dus wel een switch of router achter gaan hangen om de rest van de apparaten van internet te kunnen voorzien.
Op zich niet erg want dat is je eigen probleem maar er is dan in ieder geval het volledige beheer van de Draytek voor nodig.
Ik vind het nog steeds vreemd dat Vodafone dit nu nog niet geregeld heeft.
Ik begrijp best dat een nieuw product een aanlooptijd nodig heeft maar er zijn nu al maanden voorbij en ik heb niet de indruk dat dit probleem bij Vodafone een hoge prioriteit heeft.

Buiten dat is de klantenservice bij Vodafone aan het teruglopen. Vodafone is niet in staat een probleem met het mobiele bereik op te lossen. KPN lost dit wel op, anders gezegd, die hebben een goed bereik.
Na jarenlang mobiele telefonie is Vodafone nu drie abonnementen kwijt die gaan naar KPN.
Heeft niets te maken met glasvezel maar het zegt wel wat over de klanttevredenheid.

• ANdrode
  • Niet online
HoppyF schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 10:45:
[...]

Twee vaste LAN poorten is te weinig, je moet er dus wel een switch of router achter gaan hangen om de rest van de apparaten van internet te kunnen voorzien.
Je hebt sowieso een eigen router nodig om de rest van de apparaten van fatsoenlijk wifi te voorzien. Geen probleem - maar ik vind het zonde dat die Draytek onnodig stroom verbruikt.
Op zich niet erg want dat is je eigen probleem maar er is dan in ieder geval het volledige beheer van de Draytek voor nodig.
Ik vind het nog steeds vreemd dat Vodafone dit nu nog niet geregeld heeft.
Kan een Draytek 2130 dit (met niet-vodafone firmware)? Ik kan vinden hoe je PPPOE passthrough doet met een Draytek, maar niet hoe je hem echt bridged :|.

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12 21:54
Nu ik dit lees, ik sta voor de keus glasvezel aan te schaffen of via de kabel (ziggo) te werken. Met een beetje vergelijken kwam ik (helaas zo te lezen) bij Vodafone Thuis aan.

Dit gelezen hebbende, zou je het aanraden? Zijn de mensen die hier zitten de uitzonderingen op de regel? Of werkt het structureel slecht?

• Lelyuser
XiniX88 schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:22:
Nu ik dit lees, ik sta voor de keus glasvezel aan te schaffen of via de kabel (ziggo) te werken. Met een beetje vergelijken kwam ik (helaas zo te lezen) bij Vodafone Thuis aan.

Dit gelezen hebbende, zou je het aanraden? Zijn de mensen die hier zitten de uitzonderingen op de regel? Of werkt het structureel slecht?
Sinds oktober is mijn dochter aangesloten op Vodafone Thuis, Ik hoor geen klachten en als ik naar de Tv's kijk zie ik een heel mooi plaatje.

Het word anders als je zelf een beetje wil stoeien met een server enzo, de Draytek zit aardig dicht getimmerd volgens mij.

Wat betreft de service desk, ach er is overal wel wat als je zo de verschillende forums leest.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Dat ligt er aan welke eisen je stelt en wat je er mee wil gaan doen en wat je budget is en hoe je huis bekabeld is etc. etc. Daar is dus geen algemeen geldend antwoord op te geven.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Rubman

Rubman

XiniX88 schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:22:

Vodafone thuis werkt in de basis gewoon erg goed, snelheid wordt behaald en beeld is gewoon goed (Amsterdam)

Wil je daarentegen een server neerzetten, je spullen van buitenaf bereiken, eigen apparatuur gebruiken als vervanging van de Draytek etc. Dus de wat meer technische dingen dan wordt het een probleem omdat in de Draytek die je krijgt (2130 of 2132) gewoon heel veel opties uitgeschakeld zijn door Vodafone. Daarnaast geven ze dus ook geen inlog gegevens zodat je met eigen apparatuur kan werken.

Kortom
- Geen moeilijke dingen paar pc's en simpel draadloos = Geen probleem
- Wat meer High end user die veel apparaten wil aansluiten servertje heeft draaien etc. = Wordt lastiger.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:20

TheVMaster

Moderator WOS
Rubman schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:43:
[...]

Vodafone thuis werkt in de basis gewoon erg goed, snelheid wordt behaald en beeld is gewoon goed (Amsterdam)

Wil je daarentegen een server neerzetten, je spullen van buitenaf bereiken, eigen apparatuur gebruiken als vervanging van de Draytek etc. Dus de wat meer technische dingen dan wordt het een probleem omdat in de Draytek die je krijgt (2130 of 2132) gewoon heel veel opties uitgeschakeld zijn door Vodafone. Daarnaast geven ze dus ook geen inlog gegevens zodat je met eigen apparatuur kan werken.

Kortom
- Geen moeilijke dingen paar pc's en simpel draadloos = Geen probleem
- Wat meer High end user die veel apparaten wil aansluiten servertje heeft draaien etc. = Wordt lastiger.
Eh...dus het forwarden van poorten voor bv VPN / Xbox etc. kan niet bij Vodafone....WTF... :(

• Lelyuser
TheVMaster schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:04:
[...]

Eh...dus het forwarden van poorten voor bv VPN / Xbox etc. kan niet bij Vodafone....WTF... :(
Niet geprobeerd maar dat gaat wel volgens mij, ook DMZ instellen.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:20

TheVMaster

Moderator WOS
Lelyuser schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:06:
[...]

Niet geprobeerd maar dat gaat wel volgens mij, ook DMZ instellen.
Oohww.....*oef*...ik was al bang. Alleen jammer dat ook bij Vodafone de TV versleuteld is, had gehoopt bij overstap naar glas (en IPTV) ook eindelijk een fatsoenlijke TV server kon gebruiken ala DVBLogic etc.

• eymey
Anno nu kan je er eigenlijk overal van uit gaan dat TV versleuteld is. Het enige netwerk waar dat niet zo was, was WGDO maar dat betreft alleen nog maar een klein deel van de oudere netwerken en dan ook alleen de providers die nu door KPN over genomen zijn.

Vanuit de content aanbieders is bij alle nieuwe overeenkomsten met IPTV aanbieders encryptie gewoon een vereiste (op misschien de NPO na maar die gaat dan gemakshalve gewoon mee). Alleen bij sparql had ik gezien dat die nog wel unencrypted is in Almere en Enschede.

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12 21:54
Fiber schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:33:
Dat ligt er aan welke eisen je stelt en wat je er mee wil gaan doen en wat je budget is en hoe je huis bekabeld is etc. etc. Daar is dus geen algemeen geldend antwoord op te geven.
Daarom nu mijn twijfel, overal loze leidingen laten plaatsen voor of UTP of COAX.

Ik doe niet meer aan thuisservers met uitgaande poorten (VPSen zijn te goedkoop geworden). Maar gezien de reacties, laat ik het eens proberen...

[ Voor 5% gewijzigd door XiniX88 op 08-12-2014 14:39 ]

Verwijderd

Verrassende ontwikkeling: Vodafone lijkt Glasoperator netwerk niet meer te willen voortzetten (zie Verwijderd in "Wisper stopt ermee" en de reakties daaronder).
Zou dat betekenen dat ze verder gaan zonder zelf als operator op te treden, of gaan ze echt helemaal opnieuw beginnen?

• HoppyF
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:35:
Verrassende ontwikkeling: Vodafone lijkt Glasoperator netwerk niet meer te willen voortzetten (zie Verwijderd in "Wisper stopt ermee" en de reakties daaronder).
Zou dat betekenen dat ze verder gaan zonder zelf als operator op te treden, of gaan ze echt helemaal opnieuw beginnen?
Interessante reacties in dat topic.
Het is inderdaad vreemd dat Wisper klanten alleen maar omgezet kunnen worden naar 100/100 terwijl ze daarvoor 200/200 of 500/500 hadden.

Het is altijd de bedoeling van Vodafone geweest om zelf als Operator te gaan werken dus zonder gebruik te maken van KPN diensten. Ik begrijp ook niet waarom Vodafone dit niet sneller uitvoert en daarmee meteen bestaande Wisper klanten kan voorzien van max. 1 Gbit.
Bestaande Vodafone klanten zouden dan ook kunnen gaan profiteren van een hogere snelheid.
Het lijkt erop dat Vodafone nu inzet op een eigen TV platform los van KPN maar het internet "vergeet" mee te nemen.

• eymey
Hmm.

Dat is zeker een interessante ontwikkeling.

Anderszijds: Dat ze nu geen gbit snelheden meer aanbieden kan natuurlijk allerlei redenen hebben. Het hoeft m.i. nog niet meteen te betekenen dat ze dan geen eigen operator meer willen zijn .

Ik had laatst namelijk wel (volgens mij in dit topic?) begrepen dat Vodafone zelf inmiddels al wel volop bezig is met plaatsen van eigen apparatuur .

Ik kan me best voorstellen dat ze nu eerst naar Vodafone willen consolideren en dat ze van daaruit weer gaan opbouwen. Ik weet ook niet hoe moeilijk het is voor het huidige Vodafone om in de administratie onderscheid te maken tussen de verschillende netwerken voor het checken van de beschikbaarheid van div. snelheden. Dus wellicht dat ze daarom maar tot 100 mbit gaan, ook voor Oud-wisper klanten.

Maar goed, het lijkt me iig wel dat dit Vodafone behoorlijk wat Wisper-klanten gaat kosten .

• Barre73
Dat laatste lijkt me evident. En wat ik niet helemaal begrijp: De bulk van de kosten zit in het laten aansluiten van de CityPoP. De backhaul aan laten sluiten dus.
Maar die zit bij Glasoperator al in de PoPs en ook van dezelfde darkfiberleverancier. Dus een kwestie van eigen switch in de PoP zetten paar glasvezels extra aan laten sluiten (tijdelijk ook nog) en over een paar maanden Wisper klanten overzetten naar je eigen 500 mbit aanbod. Daarna glasoperator apparatuur afsluiten, vezelhuur weer opzeggen en klaar.

• respawn123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-10-2024
Mijn Wi-Fi verbinding valt echt de hele tijd weg. Ik heb een Draytek 2132F. Het enige wat Vodafone doet, als ik dit meld, is het wifi kanaal wijzigen en de mode. Daarna is mijn wifi verbinding weer stabiel, maar dit is maar voor een maand. Daarna komt het probleem weer terug. Kan iemand mij de instellingen geven van de router, zodat ik hem goed kan instellen? Vodafone lijkt me niet serieus te nemen.

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 18:57
Even de VLAN en andere instellingen buiten beschouwing gelaten, welke beperkingen zien jullie dan nog bij de inzet van eigen hardware? De Draytek 2132Vfn die hier hangt heeft ook een SFP poort maar managed switches zoals de TL-SG3210 van TP-Link hebben dit ook. Wellicht kom je ook weg met een convertertje als deze: http://www.ad-net.com.tw/index.php?id=270. Voor de duidelijkheid: mijn Genexis modem van KPN is dus vervangen door de alles-in-één oplossing van Vodafone's gemodificeerde Draytek 2132VFN router. Ik zou willen weten of er naast de VLAN instellingen nog andere beperkingen zijn die de inzet van eigen hardware in de weg kunnen staan.

• Rubman

Rubman

Naar aanleiding van de nog meer ondermaatse functionaliteiten van de 2130 Vodafone aangeschreven of er uitwisseling van het modem mogelijk is zodat ik in ieder geval gebruik kan maken van meer functionaliteit en niet met "verouderde" apparatuur zit.

Hierop is het antwoord uiteraard nee omdat hiervoor Guidion ingeschakeld dient te worden en de functionaliteit prima in orde is.

• the_white_shark
LordSpud schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:55:
Even de VLAN en andere instellingen buiten beschouwing gelaten, welke beperkingen zien jullie dan nog bij de inzet van eigen hardware? De Draytek 2132Vfn die hier hangt heeft ook een SFP poort maar managed switches zoals de TL-SG3210 van TP-Link hebben dit ook. Wellicht kom je ook weg met een convertertje als deze: http://www.ad-net.com.tw/index.php?id=270. Voor de duidelijkheid: mijn Genexis modem van KPN is dus vervangen door de alles-in-één oplossing van Vodafone's gemodificeerde Draytek 2132VFN router. Ik zou willen weten of er naast de VLAN instellingen nog andere beperkingen zijn die de inzet van eigen hardware in de weg kunnen staan.
Dankje LordSpud dit is dus ook precies wat ik zoek! Bij KPN kon je er makkelijk een managed switch tussen zetten en je eigen spullen inzetten. Bij Vodafone is dat mij allemaal wat onduidelijker.
@respawn123 zet je Drytek 2132 in DMZ modus, je kunt hem op True IP inzetten.
Het MAC adres welke je moet invullen bij TRUE IP is het MAC adres van je Router. Daarnaast is het verstandig op het MAC Adres van je Router een vast IP adres in je Drytek te zetten.
Nu laat ie alles netjes door en kun je je eigen (goede) WIFI netwerk opzetten.
Pagina: 1 ... 65 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.