Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.912 views

Verwijderd

Een actieve operator zal ook apparatuur in zowel de city als area POPs plaatsen, anders kunnen ze nooit de vezel naar de eindklant huren van Reggefiber, die komt uit in de area POP.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:46
In de citypop is geen actieve apparatuur nodig anders dan 1 switch om alles met de backhaul te vervoeren.
Het gros zit juist in de AP's want daar zitten de klantaansluitingen in.

Vodafone heeft geen ervaring nodig met het aanleggen van backhauls want daar hebben ze gewoon een bestaande operator voor gekocht, nl Glasoperator. Die overigens is opgericht door enkele van de mensen die ook ooit de oude Reggefiber Wholesale oprichtten (WGDO).

[ Voor 35% gewijzigd door Barre73 op 05-11-2014 23:11 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:51:
Een actieve operator zal ook apparatuur in zowel de city als area POPs plaatsen, anders kunnen ze nooit de vezel naar de eindklant huren van Reggefiber, die komt uit in de area POP.
Dat was een slordige denkfout van mij. Ik vind dit een pittig onderwerp, zelfs terwijl ik mijn best heb gedaan om de termen te kennen.

AreaPOPs hebben dus O(2880) of meer aansluitingen waar een van de ODF documenten naar refereert?

Verwijderd

ANdrode schreef op donderdag 06 november 2014 @ 07:44:
[...]

Dat was een slordige denkfout van mij. Ik vind dit een pittig onderwerp, zelfs terwijl ik mijn best heb gedaan om de termen te kennen.

AreaPOPs hebben dus O(2880) of meer aansluitingen waar een van de ODF documenten naar refereert?
De hoeveelheid aansluitingen op een area POP is afhankelijk van het type, als je bijvoorbeelde de documentatie van model 3 neemt zul je zien dat dit verschilt:

Link naar POP specificatie van model 3

Hoger aantal aansluitingen per PoP
PoP model 3 kent drie varianten: :
 CP/AP 1848, 15m2 Area-PoP met 1.848 aansluitingen en City-PoP functionaliteit
AP 3696, 15m2 Area-PoP met 3.696 aansluitingen
 AP 1496, 6,6m2 Area-PoP met 1.496 aansluitingen (gebaseerd op de maximale vulling van
de EQF’s)

Dit in tegenstelling tot de momenteel gangbare 7 varianten van de PoP (CP/AP 1848, AP 2772, AP
1848, CP/AP 924, AP 924, CP/AP 616, AP 616)

• Barre73
We raken wel een beetje off topic hier....

@sysadmin_panic: Bedoel je niet de maximale vulling van de ODF's?

Verwijderd

@Barre73: jup, verwarring?

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 19:30
Ik wil graag mijn telefonie deel kwijt, en daartoe zou ik per januari een nieuw Vodafone Thuis abonnement kunnen nemen. Ik zit in een WGDO gebied, merk ik dan nog veel van de overgang, nieuwe hardware of andere zaken of gaat alleen administratief er dan iets veranderen?

Verwijderd

Ja, nieuwe (extra) hardware in je meterkast, geen DVB-C en analoog meer, andere iptv decoder(s), verplichte router waar niet iedereen gelukkig mee is, wellicht een ip adres dat ooit geregistreerd was in verweggistan.
Zie verder dit topic ;)

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 17:28
Hoe is bij jullie de snelheid van internet? Ik heb sinds kort een 50/50 hier en het wisselt nogal. Zojuist kreeg ik down 20-25 mb/s en nu is de up weer ongeveer zoveel. Hoogste wat ik ooit gemeten heb is iets van 47.

Edit: ik gebruik mijn eigen router en heb de Draytek op true ip dmz staan, maar met een kabel op de Draytek krijg ik dezelfde waardes dus dat is het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Pepperoni op 07-11-2014 16:39 ]

• Barre73
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:03:
Ja, nieuwe (extra) hardware in je meterkast, geen DVB-C en analoog meer, andere iptv decoder(s), verplichte router waar niet iedereen gelukkig mee is, wellicht een ip adres dat ooit geregistreerd was in verweggistan.
Zie verder dit topic ;)
En toegevoegd: vraag me af of je dan goedkoper uit bent. Omdat je geen telefoon neemt krijg je ook geen 10 euro korting en je betaalt volle kosten voor de installatie.

• datadevil
Barre73 schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 21:17:
[...]

En toegevoegd: vraag me af of je dan goedkoper uit bent. Omdat je geen telefoon neemt krijg je ook geen 10 euro korting en je betaalt volle kosten voor de installatie.
mm..nog genoeg om over na te denken dus. Wellicht nog even aanzien hoe de modem situatie opgelost gaat worden. Je krijgt een entone voor IPTV en de oude kastjes zijn niet compatible (ivm boven tv kijken)

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als je het eerste jaar gewoon alles neemt ben je 32,50 kwijt en iets v 37,50 voor installatie. Dan in jaar 2 schakel je telefonie en tv uit - scheelt je een hoop geld.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hoe is het nu eigenlijk het beste mogelijk om de draytek buiten spel te zetten?
Heb een Archer C5 staan die eigenlijk al het huis van WiFi voorziet echter doet de Draytek nog wel alles qua DHCP, poorten en andere randzaken.

Weet dat er geen Bridge mogelijk is, maar er moet toch wel wat te doen zijn om mijn Tp-link meer te laten zijn dan een switch met Acces-Point.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• robkerkhof
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2021
Momenteel al vanaf half geen internet, tv meer, postcode 5741. Net gebeld met KS, kunnen echter niks doen. Technische dienst werkt ook niet in het weekend

• Timmehhh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10-2023
Ik ga binnenkort verhuizen en heb problemen met mijn VPN verbinding met vodafone. Bij mijn vorige woning ging thuiswerken via de VPN verbinding met KPN als provider alles prima en snel.
Bij vodafone is het internet wel snel wanneer ik speedtest run. Echter als ik de VPN verbinding opstart is alles zeer traag en niet werkbaar. Dit was bij KPN nooit het geval. Ik heb een draytek Vigor 3120n

Heb al met vodafone thuis gebeld maar die zeggen dat ze VPN verbinding niet ondersteunen. Terwijl ik bij KPN nooit problemen heb gehad. Het ligt niet aan de VPN verbinding maar echt aan Vodafone zelf!

Iemand hier een idee hoe ik de VPN verbinding op normale snelheid krijg? Zijn er poorten op de router, settings o.i.d. die ik open kan zetten?

Toeval berust dat ik nog een experia router overheb van KPN. Zou ik de draytek kunnen vervangen met deze router?

[ Voor 20% gewijzigd door Timmehhh op 08-11-2014 15:10 ]

• Meultje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06-2015
Rubman schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 12:32:
Hoe is het nu eigenlijk het beste mogelijk om de draytek buiten spel te zetten?
Heb een Archer C5 staan die eigenlijk al het huis van WiFi voorziet echter doet de Draytek nog wel alles qua DHCP, poorten en andere randzaken.

Weet dat er geen Bridge mogelijk is, maar er moet toch wel wat te doen zijn om mijn Tp-link meer te laten zijn dan een switch met Acces-Point.
Zelf heb ik geen Vodafone, maar volg het wel altijd hier. Wellicht dat je met navolgende link je gewenste resultaat kunt behalen..?

Pingelmonster in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

• Meultje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-06-2015
Timmehhh schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 15:08:
Toeval berust dat ik nog een experia router overheb van KPN. Zou ik de draytek kunnen vervangen met deze router?
Vlg. mij niet. De Vigor heeft glas rechstreeks aangesloten op de router, terwijl de EB alleen maar UTP aansluitingen heeft. Enige wat je zou kunnen proberen is zoals ik zojuist ook bij Rubman gepost heb om een andere router (dan lijkt een EB me nou ook niet het gewenste type) in DMZ te zetten en vandaaruit verder alles aan te sluiten. Pingelmonster in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25
robkerkhof schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 12:54:
Momenteel al vanaf half geen internet, tv meer, postcode 5741. Net gebeld met KS, kunnen echter niks doen. Technische dienst werkt ook niet in het weekend
Heb je je modem al eventjes uit gezet en daarna weer aan?
Hoe branden de lampjes?

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hier ook problemen, modem uit gezet, na twee minuten weer aan met als resultaat dit na 10 min weer aan .

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1fkdat.jpg

• HoppyF
Zo'n Genexis heb ik nog nooit gezien...

• Barre73
Dit is de Hybrid Titanium. Als je hier Vodafone op hebt heb je het oude Vodafone pakket. Van KPN ITNS. Deze wordt gebruikt in de gigabit gebieden.

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik ben tot op heden erg ongelukkig met de aansluiting.
Heb enorm veel problemen gekend voordat alles goed opgeleverd was.
Daarnaast weet de monteur ook niet echt veel.

Goed to the point:
Ik heb de bridge modus maar zoveel mogelijk omzeild met mijn router erachter in DMZ te zetten.
Dit zorgt ervoor dat ik tenminste nog maar op 1 router alle port forwarding hoef te regelen.
Helaas heb ik er nog een dhcp tussen zitten, maar vanwege geen andere goede oplossing om mijn router van Linksys erachter te zetten gekozen voor deze setup.

Ik had verschillende services waaronder mailservertje ( 25 is dicht mensen althans open maar niet voor een eigen relay adres.) Verrassing... Elke provider doet dit tegenwoordig, maar ik moest helaas bij XMS weg vanwege de overstap naar Telfort. Bij XMS kon dat nog }:O :)

Toen ging ik spelen met VPN. Nou lachen, |:( waar ik normaal gewoon via 1723 een verbinding heb via PPTP kan ik via mijn linksys gewoon inloggen, hoe dan ook wat ik ook instel bij de Draytek. VPN is one bridge too far letterlijk! Alle andere poorten zoals FTP en dergelijken werken wel gewoon....
Portforwarding nog maar voor de zekerheid ingesteld, alles aan en uit gevinkt zo wat.... Geen weg gevonden nog tot op heden.
Iemand een oplossing?
Ik gebruik vpn via mijn servertje, maar deze kan dus nu alleen maar vanuit mijn lokale netwerk (linksys) worden verbonden door die verdraaidetek ;)
Desnoods moet ik maar naar een ander vpn protocol kijken, maar vind het toch wel bijzonder...

[ Voor 10% gewijzigd door hives op 09-11-2014 10:21 ]

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:32
Per toeval kwam ik er achter dat mijn Genexis ook stond te knipperen. Het power-ledje en het ledje van de tel 1 (van de 2) poortjes. Overigens gebruik ik geen telefoon. Net even de Enexis uit gezet en weet aangezet en nu werkt alles weer.

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hives schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:16:
I
Toen ging ik spelen met VPN. Nou lachen, |:( waar ik normaal gewoon via 1723 een verbinding heb via PPTP kan ik via mijn linksys gewoon inloggen, hoe dan ook wat ik ook instel bij de Draytek. VPN is one bridge too far letterlijk! Alle andere poorten zoals FTP en dergelijken werken wel gewoon....
Portforwarding nog maar voor de zekerheid ingesteld, alles aan en uit gevinkt zo wat.... Geen weg gevonden nog tot op heden.
Iemand een oplossing?
Op de Draytek onder het kopje Remote Access moet je álle vinkjes uitzetten.
Daaronder zit ook de PPTP-server service, welke tcp 1723 in gebruik houdt. Als je hem uitzet wordt hij keurig doorgezet naar je Linksys.

• DaveD1109
  • Laatst online: 19:10
Hoe schakel ik de WiFi compleet uit van de draytek? Ben er helemaal klaar mee en wil nu een WiFi router erachter plaatsen.

DaveD

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:24

OmeJoyo

This is me

Kan me bijna niet voorstellen dat je gekeken hebt, Wireless LAN - General setup - Vinkje weghalen bij enable wireless LAN ;)
DaveD1109 schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:51:
Hoe schakel ik de WiFi compleet uit van de draytek? Ben er helemaal klaar mee en wil nu een WiFi router erachter plaatsen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Barre73
OmeJoyo schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:14:
Kan me bijna niet voorstellen dat je gekeken hebt, Wireless LAN - General setup - Vinkje weghalen bij enable wireless LAN ;)

[...]
Ik ben bang dat je dan ook nog moet vertellen dat hij moet inloggen op de Draytek interface.. voordat je WLan kan enablen.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:50

Dazzler2120

FP ProMod
Barre73 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:19:
[...]

Ik ben bang dat je dan ook nog moet vertellen dat hij moet inloggen op de Draytek interface.. voordat je WLan kan enablen.
Of het "wlan" knopje gebruiken op de draytek 2130...
Ook de Wireless lan knop op de 2132 kan daarvoor gebruikt worden

PS4 PSN: Dazzler2120

• DaveD1109
Sorry had mijn vraag duidelijker moeten stellen... Moet ik nog iets veranderen/instellen aan de draytek als ik ingelogd, vinkje weg, en/of wlan knopje heb ingedrukt? 😜

DaveD

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Dit had ik ook verwacht, maar helaas.

Poort is wel open, maar verbinden ho maar.
Wel via mijn rechtstreekse LAN en mijn linksys.
Dus er is nog een geintje met die vigor 2132f
Pingelmonster schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:48:
[...]

Op de Draytek onder het kopje Remote Access moet je álle vinkjes uitzetten.
Daaronder zit ook de PPTP-server service, welke tcp 1723 in gebruik houdt. Als je hem uitzet wordt hij keurig doorgezet naar je Linksys.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Bij mij in de regio 3317 is de 500mbps variant niet beschikbaar.
Is dan gewoon de hardware in de regio niet toereikend om deze snelheid te handelen?
Iemand een idee of vodafone bezig is om het scope van de 500mbps netwerken uit te breiden?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:24

OmeJoyo

This is me

Vodafone is er wel mee bezig, en op een aantal plekken kan het al wel geleverd worden, maar ze houden de boot nog even af. Helaas is er geen enkele termijn beschikbaar voor de uitrol :(

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DaveD1109 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:48:
Sorry had mijn vraag duidelijker moeten stellen... Moet ik nog iets veranderen/instellen aan de draytek als ik ingelogd, vinkje weg, en/of wlan knopje heb ingedrukt? 😜
Nee, meer is niet nodig ;)

• Barre73
En niet vergeten iets naar beneden te scrollen en op opslaan te drukken. Die fout maakte ik 1 keer :-)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Barre73 schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:38:
[...]

En niet vergeten iets naar beneden te scrollen en op opslaan te drukken. Die fout maakte ik 1 keer :-)
Haha, ja dat is zeker ook belangrijk :P

• DaveD1109
Indd!! 😜

DaveD

Verwijderd

Hoe doe je dit dan met de telefonie / tv streams?

Sluit je dan de tv aan op de asa?
Werkt telefonie dan wel gewoon als je de telefoons aansluit op een sip poort op je router?
Pingelmonster schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:52:
Na een hoop trek en duw-werk is vandaag dan ein-de-lijk (na n maand) mijn lijn opgeleverd.
Wat bleek: de poweradapter van de Draytek was gewoon kapot.

Maargoed. Hoe ik het heb aangesloten.
- Draytek 2132FVn
True IP DMZ aangezet. MAC-adres van de ASA opgegeven

- Cisco ASA 5505
Via CLI commando "ip address dhcp setroute" over de outside-interface gegooid.

En wat zie ik:

code:
1
2
3
4
5
Interface Vlan2 "outside", is up, line protocol is up
  Hardware is EtherSVI
        MAC address 001f.6c3d.d496, MTU 1500
        IP address 31.201.47.xx, subnet mask 255.255.224.0
  Traffic Statistics for "outside":

[afbeelding]

Mijn ASA krijgt nu dus het extern WAN-ip toegewezen!

• Pingelmonster
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 09:22:
Hoe doe je dit dan met de telefonie / tv streams?

Sluit je dan de tv aan op de asa?
Werkt telefonie dan wel gewoon als je de telefoons aansluit op een sip poort op je router?

[...]
De TV blijft gewoon aangesloten op de Draytek. Dat gaat buiten 'internet' om namelijk.

Verwijderd

Allright, goede oplossing!
Zeker fijn bij het opzetten van mn ipsec vanaf mn asa.

En de telefonie, die werkt gewoon als ik die aansluit op de draytek?
Pingelmonster schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:07:
[...]

De TV blijft gewoon aangesloten op de Draytek. Dat gaat buiten 'internet' om namelijk.

• Pingelmonster
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:10:
Allright, goede oplossing!
Zeker fijn bij het opzetten van mn ipsec vanaf mn asa.

En de telefonie, die werkt gewoon als ik die aansluit op de draytek?

[...]
Ik neem geen telefonie af, maar het lijkt me dat die ook gewoon via de Draytek blijft lopen

Verwijderd

Oke prima, zal het eens testen eind v/d maand als mn verbinding word opgeleverd.
Andere vraag, zie dat het IP-Adres dat toegewezen normaliter dynamisch is.
Nu weet ik dat KPN op glasverbindingen vaak zegt dat het dynamische adressen zijn, maar ze toch altijd hetzelfde blijven en nooit veranderen.
Is dit bij vodafone ook het geval? Of veranderd het adres echt wel regelmatig?

• datadevil
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:25:
Oke prima, zal het eens testen eind v/d maand als mn verbinding word opgeleverd.
Andere vraag, zie dat het IP-Adres dat toegewezen normaliter dynamisch is.
Nu weet ik dat KPN op glasverbindingen vaak zegt dat het dynamische adressen zijn, maar ze toch altijd hetzelfde blijven en nooit veranderen.
Is dit bij vodafone ook het geval? Of veranderd het adres echt wel regelmatig?
Bij mij is het laatst veranderd, maar dat was wel na een tijdje downtime omdat de schilder overdag de boel had uitgezet. Vaak blijft het bij providers hetzelfde zolang je bij verlopen leasetime er bent

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 15:58
Een tijdje geleden heeft de Entone HD recorder nieuwe firmware gedownload. Sindsdien als ik op de pauze knop druk, blijft het beeld staan maar speelt het geluid gewoon door. Als ik nogmaals op de pauze/play knop druk gaat het programma normaal verder, bij direct erna nog een keer pauzeren gaat alles goed.
Meer mensen met dit probleem? Of iemand een oplossing hiervoor?

• DaveD1109
Aerox.2000 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:20:
Een tijdje geleden heeft de Entone HD recorder nieuwe firmware gedownload. Sindsdien als ik op de pauze knop druk, blijft het beeld staan maar speelt het geluid gewoon door. Als ik nogmaals op de pauze/play knop druk gaat het programma normaal verder, bij direct erna nog een keer pauzeren gaat alles goed.
Meer mensen met dit probleem? Of iemand een oplossing hiervoor?
Trek de stekker eruit en er dan weer in. Hij laad de firmware dan opnieuw. Ik had ook alleen maar problemen en moest het een paar keer doen. Had eerst transparante menu's en zag mijn opnames niet. Nadat dit verholpen was kon ik niet meer pauzeren. Moest dus uiteindelijk 3 keer de firmware opnieuw laden.

DaveD

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik lees hier over True IP DMZ.

Deze optie heb ik niet in mijn Draytek 2130
Kan iemand mij bevestigen dat deze optie wel in de 2132 zit ?

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
arjan.n schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:29:
Ik lees hier over True IP DMZ.

Deze optie heb ik niet in mijn Draytek 2130
Kan iemand mij bevestigen dat deze optie wel in de 2132 zit ?
In de Vigor2132F zit deze optie inderdaad. Onder het onderdeel NAT staat DMZ Host met de opties None, Private IP en Active True IP.

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-12 20:46
Even mijn ei kwijt, sorry.

Vodafone thuis via glasvezel is gisteren bij me aan gesloten en ik ga UPC vaarwel zeggen per vandaag….. mijn eerste reactie…. Waar ben ik aan begonnen. En zijn ze bij Vodafone helemaal van de pot gerukt?!?!?

Het begon met de ontvangst van de spullen: twee TV boxen besteld, 1 ontvangen, dus contact opnemen met de klantenservice voor de tweede box. Dis is net op tijd binnen maar geen SCART voor de oude LCD TV boven van voor het HDMI tijdperk.

In de documentatie staat dan het volgende over het aansluiten: Port 1 en 2 is voor internet en Poort 3 en 4 voor TV en moet met een dedicated kabel worden aangesloten!?!?. Daar was niks over gezegd bij de “verkoop”.

Er komt dus 1 kabel het huis in, dan wordt het in de modem opgesplitst in 4x 1GB poorten. Voor een 15MB TV signaal moet ik dus een dedicated UTP TV kabel naar mijn TV gaan leggen vanuit de meterkast via plinten en het wordt voor je vastgespijkerd in de basisinstallatie. En dit dan ook naar de slaapkamer TV maar dan via de trap of zo omdat het (natuurlijk) in de meterkast bij de voordeur binnenkomt?!?

Ja, daar maak je elke vrouw blij mee… meer kabels en dan het liefst die lelijke in beige/grijs. Maar ik heb al jaren uitstekende ervaringen met Devolo LAN over power adapters, dus ik maak me niet te druk. Gauw een DEVOLO DUO 500+ DLAN adapter in de meterkast zodat ik internet en TV kan bundelen naar 1 signaal. Mij krijg je niet gek ten slotte.

De monteur komt langs en heeft niet veel ervaring met poweradapters, maar niet getreurd, de modem wordt opgehangen, er is signaal, we sluiten alles aan en gaan de TV box initialiseren… geen DHCP server. Korte check op de modem: geen WAN signaal… Daarstraks nog wel?!?
Dan maar een reserve modem testen met alles erop en er aan. Hmm, nog steeds niks.
Bellen met de support. Modem zal een nieuwe lease krijgen, duurt 2 uur dus de monteur gaat er van door. Ik red het zelf wel, dus doei!

Zelf wat lopen modderen en de UPC modem maar weer aangesloten, kabels wat omgeplugd en gaan maar weer via UPC. Even later kijken. Ja, WAN signaal, gauw alles weer aansluiten op DLAN. Op naar de huiskamer, en TV box aansluiten. Weer niks. Check Modem… WLAN weer verdwenen. De twee uur zijn voorbij, dus tijd om te bellen: "We gaan het waarschijnlijk wel vanuit hier kunnen herstellen, dus komt allemaal goed".

Nog eens een paar keer kijken, telkens niets. Ik haal 1 kabel uit de DUO LAN en voila: WAN signaal. Nog eens een beetje stoeien: 2 LAN kabels in de DUO poweradapter heeft in ongeacht welke configuratie (LAN1+2, LAN1+3, LAN2+4, LAN3+4) tot resultaat dat mijn WAN eruit klapt…..HUH?!??!

OK, dus alleen LAN3 in Poweradapter: TV BOX: works!! Meteen dat ding boven maar eens aansluiten, want daar had ik nog niks mee gedaan. DIN naar SCART kabel aangesloten, opstarten en geen enkel beeld. TV box blijft ook knipperen. Andere SCART ingang: ook niks.

Beneden op een gegeven moment de TV Box uitgezet. Hmm, boven geen knipperende box meer maar ook geen beeld dus ik kan toch niks.

Vanochtend snel de DIN naar SCART op de andere TV box beneden geprobeerd: ook geen beeld. Kabel dus kapot? Vanochtend gebeld met Klantenservice, ik krijg een nieuwe SCART kabel. En Nee verder kunnen we niks, doen we niks en gaan we ook niks doen.

Dus ik heb nu óf internet óf TV en als ik dat al heb, dan schijnbaar maar op 1 TV tegelijkertijd.

De Synology NAS in de meterkast direct op LAN 2 is volgens mij ook al niet te benaderen, dus dat is ook nog een uitdaging.

Ben ik nu gek dat ik denk dat 1 GB port genoeg zou moeten zijn voor een 50MB internet verbinding en 2 15MB TV signalen? Waarom is dit gesplitst? Via QOS, welke is afgeschermd, kunnen ze zelf de voorrang toch al inregelen als TV zo belangrijk lijkt te zijn?

Ik mag nu in allerlei knutsel oplossingen gaan investeren om dingen op te lossen die niet worden verteld bij de aanschaf van het product.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Sluit alles eerst eens met kabels aan. Ja dat is slordig, maar wel handig om te testen of alles werkt. Dan kun je die kabels later altijd nog vervangen door powerline setjes of ethernet over coax setjes of zo. Je hebt sowieso een switch nodig als je twee tv's aansluit. En ja er is één poort voor internet op je Draytec en één poort voor tv en die twee signalen dien je wel gescheiden te houden van elkaar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:03
Dat IPTV en Internet op gescheiden VLANs zitten is niet iets van Vodafone maar vrij normaal onder glasvezel en xDSL providers. Bij kabel / UPC ging e.a. ook niet over dezelfde kabel hoor, coax voor tv en UTP voor internet.

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
Fiber schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:28:
Sluit alles eerst eens met kabels aan. Ja dat is slordig, maar wel handig om te testen of alles werkt. Dan kun je die kabels later altijd nog vervangen door powerline setjes of ethernet over coax setjes of zo. Je hebt sowieso een switch nodig als je twee tv's aansluit. En ja er is één poort voor internet op je Draytec en één poort voor tv en die twee signalen dien je wel gescheiden te houden van elkaar.
Dat is niet correct als je meer dan 2 TV's wilt aansluiten dan pas komt er een switch in zicht. Er zitten namelijk 4 poorten op de Draytek lan1 ethernet, lan2 ethernet, lan3 TV 3n lan4 TV.

Dat je deze gescheiden dient te houden klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Lelyuser op 13-11-2014 16:36 ]

• Fiber
  • Nu online

Fiber

OK, mijn fout, dan is dat ding nog geavanceerder dan ik dacht... :) Dan leg je dus een UTP kabel van poort drie naar de Entone in je huiskamer en een UTP kabel van poort vier naar de Entone in je slaapkamer. (Of andersom.) Als je aan twee internet poorten genoeg hebt gebruik je daar dus poort één en poort twee voor, zo niet dan plaats je daar een switch tussen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Lelyuser
Fiber schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:44:
OK, mijn fout, dan is dat ding nog geavanceerder dan ik dacht... :) Dan leg je dus een UTP kabel van poort drie naar de Entone in je huiskamer en een UTP kabel van poort vier naar de Entone in je slaapkamer. (Of andersom.) Als je aan twee internet poorten genoeg hebt gebruik je daar dus poort één en poort twee voor, zo niet dan plaats je daar een switch tussen.
Helemaal goed zo zit het en ik moet zeggen, een paar weken geleden bij mijn dochter geïnstalleerd en het werkt probleemloos. ;)

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Mooi! En als dat allemaal probleemloos werkt, wat eigenlijk geen punt zou moeten zijn, dan kun je eventueel kabel voor kabel gaan kijken of daar andere (Lees: nettere) oplossingen voor zijn zoals powerline of ethernet over coax of iets dergelijks.

• Lelyuser
Fiber schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:01:
Mooi! En als dat allemaal probleemloos werkt, wat eigenlijk geen punt zou moeten zijn, dan kun je eventueel kabel voor kabel gaan kijken of daar andere (Lees: nettere) oplossingen voor zijn zoals powerline of ethernet over coax of iets dergelijks.
De beste situatie is altijd aansluiten met UTP (liefst Cat6). Als dat goed werkt kijkt dan inderdaad als het esthetisch moet of het werkt met een powerline oplossing.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Voor iptv heb je echt geen Cat6 nodig hoor... Cat5 of Cat5e is goed genoeg... :)

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:06
@Aeolus: afgezien van je problemen, waar ik hoop dat je een oplossing voor vindt, wil ik wel zeggen dat je zelf voor het aangaan van je contract met Vodafone weinig uitgezocht lijkt te hebben. Veel van de dingen die jou tegenvallen (verschillende utp-kabels voor internet en TV, geen scart op de Entone) had je op internet kunnen vinden (ook in dit forum). Staan er geen aansluitschema's op de site van Vodafone? Daar had je ook al naar kunnen kijken.

Neemt overigens niet weg dat Vodafone, zoals de meeste providers erg vaag is over wat men precies levert (welke settopbox etc). Dat zou veel transparanter kunnen......

• DaveD1109
Ik zit met een netwerkvraag... Ik heb nu boven tv via een devolo powerline setje en dat werkt perfect. Boven is alleen echter het WiFi signaal niet optimaal. Ik heb nu een ander setje besteld welke ook over wifi beschikt. Gaat dit werken? Is het mogelijk dat de set zowel tv als wifi door kan geven? Het gaat om dit setje http://www.bol.com/nl/p/t...tartset/9200000011663546/

Ik kan er eventueel ook nog voor kiezen het setje op een andere groep te doen en dan in de computerkamer te gebruiken voor bekabelde aansluiting aan de Mac en WiFi voor de bovenverdieping, echter werk ik dan natuurlijk met 2 setjes op verschillende groepen. Dit werkt uiteraard wel gewoon maar werk het liefst met 1 setje.

DaveD

• AeoIus
@Rallye. De oplossing komt in het vervangen van coax kabels in de leidingen door UTP. Dus het komt allemaal wel goed :-)
En aannames zijn een bitch.
Ik ging er van uit dat het allemaal via utp simpel en makkelijk zou zijn. Dat Was tot nu toe mijn ervaring. Plug in en werken.
Overigens geeft de handleiding en de klantenservice aan dat de entone scart ondersteunt via din naar scart. Ik kreeg die kabel niet voor niets en krijg een nieuwe toegestuurd.

• Lelyuser
DaveD1109 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:38:
Ik zit met een netwerkvraag... Ik heb nu boven tv via een devolo powerline setje en dat werkt perfect. Boven is alleen echter het WiFi signaal niet optimaal. Ik heb nu een ander setje besteld welke ook over wifi beschikt. Gaat dit werken? Is het mogelijk dat de set zowel tv als wifi door kan geven? Het gaat om dit setje http://www.bol.com/nl/p/t...tartset/9200000011663546/

Ik kan er eventueel ook nog voor kiezen het setje op een andere groep te doen en dan in de computerkamer te gebruiken voor bekabelde aansluiting aan de Mac en WiFi voor de bovenverdieping, echter werk ik dan natuurlijk met 2 setjes op verschillende groepen. Dit werkt uiteraard wel gewoon maar werk het liefst met 1 setje.
Dit gaat volgens mij niet werken, je 2e optie is denk ik de enige mogelijkheid, omdat lan3 en lan4 specifiek voor tv is en daar komt geen internet over.

• DaveD1109
Lelyuser schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:02:
[...]

Dit gaat volgens mij niet werken, je 2e optie is denk ik de enige mogelijkheid, omdat lan3 en lan4 specifiek voor tv is en daar komt geen internet over.
Dat dacht ik zelf ook inderdaad. Had gehoopt dat het toch stiekem wel kon.

DaveD

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
AeoIus schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:38:
@Rallye. De oplossing komt in het vervangen van coax kabels in de leidingen door UTP. Dus het komt allemaal wel goed :-)
En aannames zijn een bitch.
Ik ging er van uit dat het allemaal via utp simpel en makkelijk zou zijn. Dat Was tot nu toe mijn ervaring. Plug in en werken.
Overigens geeft de handleiding en de klantenservice aan dat de entone scart ondersteunt via din naar scart. Ik kreeg die kabel niet voor niets en krijg een nieuwe toegestuurd.
Fijn dat het goed komt ;)

Er zijn ook providers die het wel mogelijk maken om je LAN en TV op hetzelfde 'fysieke segment' (zelfde switch) te doen. En dan niet zoals KPN het doet met op MAC adres van het apparaat het juiste VLAN kiezen (waar an sich niet veel mis mee is maar wel wat beperkingen heeft).

Bij Tweak komen de Sparql settopboxen dus bijvoorbeeld wel echt in je gewone LAN terecht. Alle interactieve diensten en communicatie met de Sparql servers gaan gewoon "Over The Top" (dus via dezelfde route als het verkeer van je LAN/WLAN naar internet). En de TV-streams komen met een proxy die op de router draait vanaf het aparte VLAN aan de WAN kant.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• AeoIus
eymey schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:33:
Er zijn ook providers die het wel mogelijk maken om je LAN en TV op hetzelfde 'fysieke segment' (zelfde switch) te doen. En dan niet zoals KPN het doet met op MAC adres van het apparaat het juiste VLAN kiezen (waar an sich niet veel mis mee is maar wel wat beperkingen heeft).

Bij Tweak komen de Sparql settopboxen dus bijvoorbeeld wel echt in je gewone LAN terecht. Alle interactieve diensten en communicatie met de Sparql servers gaan gewoon "Over The Top" (dus via dezelfde route als het verkeer van je LAN/WLAN naar internet). En de TV-streams komen met een proxy die op de router draait vanaf het aparte VLAN aan de WAN kant.
Misschien wordt Vodafone ooit nog eens wijzer dan :P

Ik vind het TV signaal in ieder geval uitstekend en zeker zo goed als UPC dus dat is prettig.
Daarnaast stond de UPC TV box in het TV meubel en moest hier altijd een deur open. De Entone box is visueel beduidend aantrekkelijker en staat nu gewoon bij de voet van de TV onopvallend in zicht.

Verwijderd

eymey schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:33:
[...]

Fijn dat het goed komt ;)

Heb je wat meer details over hoe deze proxy functie werkt? Ik neem aan dat er nog steeds multicast wordt gebruikt?

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:25:
[...]
Heb je wat meer details over hoe deze proxy functie werkt? Ik neem aan dat er nog steeds multicast wordt gebruikt?
Bij vodafone heb je de volgende situatie*:
  • wan bridge met meerdere vlan's (300 internet, 8 iptv, 100 management)
  • poorten in lan vlan (poort 1,2 worden ge-NAT), TV vlan (3,4 bridged met tv vlan?)
Hier kan je de situatie van Tweak niet nabouwen. Je hebt geen controle over het modem en de IPTV box. Deze heeft een specifieke DHCP reply nodig voor zijn config.

Bij niet-vodafone zou proberen om IGMPProxy in te stellen zodat je de igmp joins op het IPTV vlan krijgt. Daarna moet je de pakketten weer forwarden. Dit doen ze - mits ik het goed gelezen heb - op de openwrt wiki.

*: Afgeleid uit port mirroring pcap's van de Draytek, ik weet niet zeker of dit klopt :+

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 16-11-2014 13:50 ]

Verwijderd

Als ik mijn postcode invul bij: https://thuisbestellen.vodafone.nl/pakketsamenstellen dan staat er dat 500Mb niet meer beschikbaar is. Ik heb overigens nu al een 500Mb abonnement. Wat zal hier de reden van zijn?

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:06:
Als ik mijn postcode invul bij: https://thuisbestellen.vodafone.nl/pakketsamenstellen dan staat er dat 500Mb niet meer beschikbaar is. Ik heb overigens nu al een 500Mb abonnement. Wat zal hier de reden van zijn?
Ik herinnerde mij deze post en de post er omheen:
Barre73 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:56:
[...]

KPN zou niet moeten kunnen. Vodafone levert alleen 500 Mbit in eigen ODF gebied als het goed is. De 500 Mbit huren via KPN is te duur om voor de abonnementsprijs te leveren. Maken ze verlies op als ze dat zouden doen.

[ Voor 34% gewijzigd door ANdrode op 16-11-2014 14:39 ]

Verwijderd

ANdrode schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:37:
[...]

Ik herinnerde mij deze post en de post er omheen:

[...]
Scherp ANdrode. Dat zal de reden dan wel zijn.

• Barre73
ANdrode schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:49:
[...]

Bij vodafone heb je de volgende situatie*:
  • wan bridge met meerdere vlan's (300 internet, 8 iptv, 100 management)
  • poorten in lan vlan (poort 1,2 worden ge-NAT), TV vlan (3,4 bridged met tv vlan?)
Hier kan je de situatie van Tweak niet nabouwen. Je hebt geen controle over het modem en de IPTV box. Deze heeft een specifieke DHCP reply nodig voor zijn config.

Bij niet-vodafone zou proberen om IGMPProxy in te stellen zodat je de igmp joins op het IPTV vlan krijgt. Daarna moet je de pakketten weer forwarden. Dit doen ze - mits ik het goed gelezen heb - op de openwrt wiki.

*: Afgeleid uit port mirroring pcap's van de Draytek, ik weet niet zeker of dit klopt :+
En toevallig gaat het op het Tweak topic nu net over de keuze van Tweak daarvoor en hoe slecht het werkt....

• Barre73
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:57:
[...]

Scherp ANdrode. Dat zal de reden dan wel zijn.
Dat is inderdaad de reden. Alleen in het begin hadden ze dat niet helemaal door dus zijn er een aantal mensen met een 500 mbit abonnement alsnog aangesloten via KPN WBA. Via eigen ODF levering is op dit moment nergens nog mogelijk. Apparatuur zit nu in de laatste testfase.

• eymey
Barre73 schreef op zondag 16 november 2014 @ 19:02:
[...]

En toevallig gaat het op het Tweak topic nu net over de keuze van Tweak daarvoor en hoe slecht het werkt....
Mja, het werkt wel.... alleen niet met de Zyxel's die Tweak levert :+. Blijkt dat als je een goede IGMP proxy implementatie gebruikt, dat het dan als de brandweer gaat. :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-12 19:59
Ik ben een behoorlijke beginner wat glasvezel betreft. Ik ben net verhuisd en heb inmiddels bij vodafone een abonnement aangevraagd.

Omdat mijn eletriciteitskastje net buiten m'n appartement ligt (en aan de andere kant van de woonkamer) weet ik vrij zeker dat ik daar geen wifi ga ontvangen indien de router in het elektriciteitskastje zit.

Ik heb nu in elk geval spullen besteld om een cat5e netwerk aan te leggen naar woon en slaapkamer(lang leve de lege leidingen om kabels doorheen te trekken).

Mijn vraag is hoe wordt glasvezel nou aangesloten? Ik zie een kastje hangen met daarin de "fibers". Komt er uiteindelijk een utp poort op dat kastje, of worden de fibers op de modem aangesloten?

In dat eerste geval zou ik de modem pas aansluiten in de woonkamer. (Dus de utp door laten lussen naar de woonkamer). Weten jullie of dat mogelijk is? Of is het tweede geval van toepassing (dus fibers in de geleverde modem).

[ Voor 4% gewijzigd door Gosat op 18-11-2014 12:18 ]

• Barre73
Het Vodafone modem/router wordt met een kleine extra glasvezelkabel direct op de FTU aangesloten. De FTU is dus dat kastje met de vezels. Het modem zit dus vlak boven of naast je FTU.

Je beginpunt voor je bekabeling is dus de FTU in je meterkast. Eventueel zou ik voor WiFi een eigen WiFipunt in je woonkamer overwegen. Die sluit je dan met een UTP kabel op het Vodafone modem aan en je schakelt de WiFi van die laatste uit. Met wifipunt bedoel ik dus een eigen router. Die alleen niet echt als router kan functioneren omdat je dan een router achter router krijgt. Maar voor alleen WiFi werkt het prima.

• DaveD1109
Ik heb een router aangesloten op de draytek voor beter WiFi bereik. Wifi op de draytek staat uit. De router heb ik in de woonkamer gezet en vanaf de router gaan er utp kabels naar mijn tv, blu ray speler en Apple tv. Boven staat de pc aangesloten op het WiFi netwerk. Zit ik zo goed met aansluiten of zie ik iets over het hoofd?

DaveD

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Je moet je router in ieder geval nog even in 'bridge mode' zetten. DHCP uitzetten dus.

• DaveD1109
Fiber schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:42:
Je moet je router in ieder geval nog even in 'bridge mode' zetten. DHCP uitzetten dus.
Oké, de router en niet de draytek neem ik aan?

DaveD

• Fiber
  • Nu online

Fiber

DaveD1109 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 14:05:
[...]

Oké, de router en niet de draytek neem ik aan?
Ja. De Draytek kan helaas niet in bridge...

• Pingelmonster
  • Niet online
True IP DMZ _/-\o_

• Barre73
DaveD1109 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 13:17:
Ik heb een router aangesloten op de draytek voor beter WiFi bereik. Wifi op de draytek staat uit. De router heb ik in de woonkamer gezet en vanaf de router gaan er utp kabels naar mijn tv, blu ray speler en Apple tv. Boven staat de pc aangesloten op het WiFi netwerk. Zit ik zo goed met aansluiten of zie ik iets over het hoofd?
Die UTP kabel naar je TV is voor Smart TV neem ik aan? Je gewone TV signaal kan niet via je router IMHO.

• DaveD1109
Barre73 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:10:
[...]

Die UTP kabel naar je TV is voor Smart TV neem ik aan? Je gewone TV signaal kan niet via je router IMHO.
Die is inderdaad voor smart tv. Voor iTV heb ek een andere kabel lopen.

DaveD

• DaveD1109
Hmmm kreeg op die manier geen verbinding met mijn smart tv en Apple tv. Heel vaag zowel bekabeld als draadloos niet. Met een switch ertussen werkt ook niet want dan zitten alle apparaten niet op dezelfde router. Heb beiden apparaten al gereset.

[ Voor 12% gewijzigd door DaveD1109 op 19-11-2014 08:48 ]

DaveD

• AeoIus
DaveD1109 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 08:47:
Hmmm kreeg op die manier geen verbinding met mijn smart tv en Apple tv. Heel vaag zowel bekabeld als draadloos niet. Met een switch ertussen werkt ook niet want dan zitten alle apparaten niet op dezelfde router. Heb beiden apparaten al gereset.
Welke poort van de Draytek is aangesloten op je router? En in welke poort zit dit op je router?

• Barre73
Dat laatste blijkt inderdaad flink te verschillen. Ik had gisteren mijn eigen router weer eens aangesloten op de draytek voor betere Wifi. Kabel zat in een LAN poort. En vervolgens geen internet op de wifi.
Kabel verplaatst naar de WAN poort van de router. En alles werkte.

• DaveD1109
Utp draytek poort 1 naar wan poort router. Alles werkt via WiFi behalve smart tv en Apple tv. Had deze beiden ook met kabel geprobeerd op de router maar dat werkt ook niet. Heb net geprobeerd met een switch tussen de draytek en de router en dan daarop de tv en apple tv met kabel aangesloten. Dat werkt wel maar dan doet WiFi het niet.

DaveD

• Barre73
Dat is wel heel vreemd... switch is gewoon "dom"?

• DaveD1109
Barre73 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:55:
Dat is wel heel vreemd... switch is gewoon "dom"?
Heb nu de router er weer tussen vandaan gehaald en nu werkt alles weer. Het is nu dus gewoon allemaal op de draytek aangesloten zoals het was. De switch functioneert ook gewoon want daar zitten nu de smart tv, Apple tv, en blu ray op aangesloten. WiFi is uiteraard weer niet al te best van de draytek.

DaveD

• AeoIus
Op dit moment heb ik het niet, maar hiervoor had ik op een UPC omgeving en linksys als mijn eigen router met, meen ik, als de setup:

- DHCP uit op eigen router
- de kabel van UPC netwerk in een normale LAN poort op de eigen router.
- WIFI aan op deze router

Alle andere aangesloten bekabelde systemen kregen op deze manier bij mij de gegevens van de UPC modem. Ik ben even uit alle officiele netwerk termen, maar volgens mij gebruikte je hem zo meer als hub ipv router.(die je wel gebruikt als je via de WAN poort werkt).

• eymey
Je eigen router gebruik je dan dus eigenlijk meer als Access Point met ingebouwde switch :) Dat is nog de meest correcte term :)

Verder is dit een heel goede oplossing als de router vn de provider verder prima is en het je alleen om WIFI gaat. Inderdaad DHCP en WAN op je eigen router uitzetten en hem dus met een LAN poort aan het LAN van de provider-router hangen.

[ Voor 48% gewijzigd door eymey op 19-11-2014 14:58 ]

• DaveD1109
eymey schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:57:
Je eigen router gebruik je dan dus eigenlijk meer als Access Point met ingebouwde switch :) Dat is nog de meest correcte term :)

Verder is dit een heel goede oplossing als de router vn de provider verder prima is en het je alleen om WIFI gaat. Inderdaad DHCP en WAN op je eigen router uitzetten en hem dus met een LAN poort aan het LAN van de provider-router hangen.
Oké dus dhcp en wan op eigen router uitzetten. Utp kabel van draytek naar eigen router in lan poort. Al mijn apparatuur dan met kabel en WiFi op eigen router aansluiten... Klopt het zo een beetje?

DaveD

• DaveD1109
Ik heb al gezocht maar kan het niet echt vinden. Wij gaan misschien verhuizen in dezelfde woonplaats en daar is ook al een glas aansluiting. Iemand ervaring hoe vodafone een verhuizing van de aansluiting regelt? Tijd en kosten?

DaveD

• eymey
DaveD1109 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:17:
[...]

Oké dus dhcp en wan op eigen router uitzetten. Utp kabel van draytek naar eigen router in lan poort. Al mijn apparatuur dan met kabel en WiFi op eigen router aansluiten... Klopt het zo een beetje?
Zo ongeveer wel ja, behalve natuurlijk je Entone's, die houd je direct aan de daarvoor bestemde poort op de Draytek.

Overigens, geef je eigen router dan wel even een vast IP-adres binnen het subnet van de Draytek (en liefst buiten diens DHCP pool).

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DaveD1109 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:29:
Ik heb al gezocht maar kan het niet echt vinden. Wij gaan misschien verhuizen in dezelfde woonplaats en daar is ook al een glas aansluiting. Iemand ervaring hoe vodafone een verhuizing van de aansluiting regelt? Tijd en kosten?
Hmm het advies is om 1 maand voor verhuizing te bellen met de klantenservice, zij kunnen dan de verhuizing voor je doorvoeren. Dit doen ze door een nieuwe bestelling te plaatsen op het nieuwe adres. Het oude adres loopt door tot de datum dat je doorgegeven hebt (minstens 1 maand vooruit)

• ANdrode
  • Niet online
Heeft iemand hier de SFP van de Draytek al in een eigen switch gedaan?

* ANdrode is heel benieuwd of dat "gewoon werkt" nadat je het Internet vlan pakt en MAC spoofed.

• DaveD1109
Dazzler2120 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:08:
[...]

Hmm het advies is om 1 maand voor verhuizing te bellen met de klantenservice, zij kunnen dan de verhuizing voor je doorvoeren. Dit doen ze door een nieuwe bestelling te plaatsen op het nieuwe adres. Het oude adres loopt door tot de datum dat je doorgegeven hebt (minstens 1 maand vooruit)
Oké dan zal ik ze wel even bellen.

DaveD

Verwijderd

ANdrode schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:26:
Heeft iemand hier de SFP van de Draytek al in een eigen switch gedaan?

* ANdrode is heel benieuwd of dat "gewoon werkt" nadat je het Internet vlan pakt en MAC spoofed.
Ik denk dat vooral je eigen switch de SFP niet zal gaan herkennen...

• the_white_shark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09 14:30
Ha allemaal,

Hierbij mijn ervaring welke ik graag met jullie wil delen.
Daarnaast heb ik ook een paar vragen, welke ik niet kan vinden op dit forum.

Ik ben overgestapt van KPN naar Vodafone glasvezel. Tot nu toe super!
KPN glasvezel aansluiting duurde 1 week voordat mijn lijn actief werd.
Van KPN glasvezel naar Vodafone heb ik maar 3 uur zonder internet gezeten. De lijn was gelijk actief.

KPN Experiabox....brr er is al veel over geschreven. Dit ding zo snel mogelijk uit je netwerk gooien. Zie netwerkje.com.
KPN opstellen was bij mij:
Van glasvezelbox utp naar managed switch en daar 1 utp kabel naar Experia (telefoon) en 1 naar mijn Asus router. Hierna de VLAN indelen. Dit werkte super, geen problemen met game en / of geblokkeerde porten.

Vodafone opstelling:
Ik lees hier nergens op het forum PPPOE instellingen.
Ik wil graag het volgende opzetten:
Glasvezel mediaconvertor naar UTP
UTP naar Asus Router
Asus Router VLAN instellen voor Internet en TV (ik lees hier VLAN 300 voor internet VLAN 640 voor TV?)
Maar wat zijn dan de Username en wachtwoord instelling voor Vodafone?
Ik lees op engelse forums:
User: vodafone@vodafone.ie
wachtwoord: broadband
Hoe is dit te achterhalen? Is dit al iemand gelukt?

Mijn opstelling van Vodafone is nu:
Zytek (2132) DMZ instellen op LAN1 deze naar WAN Asus router (alles ingesteld + WIFI).
Zytek DHCP uitgezet, WIFI uitgezet, Firewall uitgezet.
Zytek LAN3 TV
Ik moet zeggen de DMZ van Vodafone werkt 100% beter dan die van KPN, deze modem van Zytek laat tenminste wel alles door. Geen problemen met gamen en / of poorten geblokkeerd.

Als laatste wil ik jullie melden dat de Vodafone TV app HD bitstream heeft in tegenstelling tot KPN TV app. Vodafone app begint eerst met lage kwaliteit en na 5 sec is het HD. Ziet er strak uit!

Al met al super tevreden, alleen wil ik graag die hele Zytek router eruit hebben. Dus heeft jullie van iemand dit al gedaan? Eigenlijk net zoals de KPN opstelling (zie netwerkje.com) maar dan alleen een media convertor tussen (http://sale.sfpcables.com/cov-g03-sfp)

Owja last but not least: voor 42,50 een heel jaar lang: TV, internet (50/50), telefoon, geen aansluitkosten, veel HD zenders, HD vodafone app.

[ Voor 3% gewijzigd door the_white_shark op 22-11-2014 12:26 ]

• HoppyF
@the-white-shark
Je hebt het over een Zytek modem, bedoel je niet een Draytek modem?
Ik heb hier een Draytek 2130 maar later zijn er ook 2132 modellen geleverd.

Nadeel van de Draytek, je kunt er niet alles mee omdat het Admin wachtwoord niet bekend gemaakt wordt.
Verder ondersteunt Vodafone geen Bridge mode.

Kortom, alle doe het zelf ideeën worden zo wel lastig uit te voeren.

De kwaliteit van de TV streams is inderdaad wel prima.

• ANdrode
  • Niet online
the_white_shark schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:23:
Vodafone opstelling:
Ik lees hier nergens op het forum PPPOE instellingen.
Ik wil graag het volgende opzetten:
Glasvezel mediaconvertor naar UTP
UTP naar Asus Router
Asus Router VLAN instellen voor Internet en TV (ik lees hier VLAN 300 voor internet VLAN 640 voor TV?)
Maar wat zijn dan de Username en wachtwoord instelling voor Vodafone?
Ik lees op engelse forums:
User: vodafone@vodafone.ie
wachtwoord: broadband
Hoe is dit te achterhalen? Is dit al iemand gelukt?
Vodafone gebruikt geen PPPOE.

Dit + de VLAN id's kan je afleiden als je met de Draytek met "port mirroring" een capture maakt van het verkeer dat over de WAN poort gaat.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27
ANdrode schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:49:
[...]

Vodafone gebruikt geen PPPOE.

Dit + de VLAN id's kan je afleiden als je met de Draytek met "port mirroring" een capture maakt van het verkeer dat over de WAN poort gaat.
Zou je dan ook met een Genexis module op je vezel verbinding moeten kunnen krijgen? Op mp worden die voor weinig aangeboden namelijk en dan zijn we meteen van dat kwetsbare vezeltje in de hoek van de woonkamer af.

• eymey
Over het algemeen gaat dat niet werken. Tenzij je zelf bij de software van de Genexis module zou kunnen om de nodige instellingen te doen.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:03
Op de Genexis kan je je VLANs niet definiëren ofwel je gaat ook geen verbinding kunnen opzetten.
Pagina: 1 ... 64 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.