denan schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:22:
[...]
Dan moet je toch eens kijken naar een gemeente als wijchen waar dat wel loopt. Of vathorst waar meerdere initiatieven lopen. Zoals Eymey al aangeeft ligt dat aan de lokale partijen niet aan de leveranciers van de infrastructuur.
Helaas ligt dat toch genuanceerder. De support vanuit de platform en netwerk beheerders is nagenoeg nul naar dit soort initiatieven. De marketing boy's zijn gedreven en proberen dikwijls middels een korte communicatie de twee partijen aan het praten te krijgen als er geklaagd is. Maar daarna blijft het weer stil.
Men heeft geen tijd omdat het een groeiend netwerk is en er iedere dag wel ergens een brandje geblust moet worden (ik hoef jou hier niks over te vertellen trouwens).
Ik kan je denk ik wel 10 voorbeelden met man en paard noemen (doe ik niet) die hierdoor of volledig zijn gestopt (door het gevoel van gebrek aan backing) of met een andere partij in zee zijn gegaan.
De zaken worden namelijk zo voorgespiegeld dat men alle steun en/of financiele backing krijgt vanuit -vulmaarin- (GHM, een Reggeborgh ISP, KW, Operator ect ect). Zodra men na de HAS geactiveerd is zijn er vervolgens nog enkele vriendelijk telefoontjes of mailwisselingen waarna het heel rap heel stil word.
De toezeggingen blijken dan ook niet meer dan dat te zijn. Men zegt die ontwikkelingen te willen stimuleren maar door hun gedrag in de afgelopen 7 tot 8 jaar is deze 'markt' totaal afgekeerd van het FttH fenomeen. Er is geen vertrouwen in eerder genoemde partijen. (over SBNA ga ik het al helemaal niet hebben).
Zelfs hele banale zaken als het doorgeven van een lokale TV zender als Putten TV bij KPN en Lokale Omroep Spakenburg bij GHM krijgen ze niet voor elkaar. De leverancier van kerk-TV (goed voor 700 klanten in een plaatsje als Bunschoten die ze nu mislopen) valt in de zelfde molen als hiervoor omschreven en houd het (ook al weer) voor gezien en gaat verder met een andere partij.
Mmmm, nu verval ik toch in het noemen van voorbeelden. Naja, ik heb het al opgetikt
Moraal van het verhaal: "het is stil aan de overkant" (behalve bij marketing) en doe geen toezeggingen die je niet wil of kan nakomen. Voor iedere slechte ervaring heb je 7 goede nodig ter compensatie. Omdat in de afgelopen 7 tot 8 jaar inmiddels ontelbare instanties, bedrijven en andere initiatieven tegen de muur zijn gelopen is het sentiment gewoonweg in het negatieve geslagen.
De ontwikkeling van nieuwe 'over the top' diensten liggen in ons land dan ook echt vrijwel helemaal stil momenteel. TNO doet momenteel wel iets maar die hebben dan ook een complete ontwikkelafdeling en budget. Partijen als Google e.d. zouden dit e.v.t. weer op gang kunnen brengen (hoop ik).