Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.912 views

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Mogelijk dat er onvoldoende capaciteit is op het netwerk van vodafone zelf?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:50

Dazzler2120

FP ProMod
Dat komt doordat vodafone alleen 500mbit op odf gaat leveren. Dat is de aparatuur van glasoperator, oftewel vodafone zelf.
Deze apparatuur wordt langzaam uitgerold zodat daar ook steeds meer gebieden op aangesloten worden en 500mbit mogelijk is

PS4 PSN: Dazzler2120

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 20:41
Ik neem aan in nieuw aan te leggen gebieden dat vodafone eigen apparatuur in de wijkkasten gaat inbouwen aangezien deze ISP onafhankelijk wil zijn. Of heb ik het veerkeerd. Daarom verbaasd het mij dat 500mbit niet aangeboden word bij inschrijving.

[ Voor 71% gewijzigd door doublehelix op 24-07-2014 16:15 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:04

Fiber

Beaches are for storming.

Maar kun je in Noordwijk die 500/500 dan wel bij andere providers krijgen...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
doublehelix schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 16:13:
Ik neem aan in nieuw aan te leggen gebieden dat vodafone eigen apparatuur in de wijkkasten gaat inbouwen aangezien deze ISP onafhankelijk wil zijn. Of heb ik het veerkeerd. Daarom verbaasd het mij dat 500mbit niet aangeboden word bij inschrijving.
In eerste instantie wordt geleverd via KPN WBA, zodra de apparatuur beschikbaar is zal het omgezet worden naar odf, en dus ook de hogere snelheid beschikbaar gemaakt.
Ik durf je niet te zeggen of ze in nieuwe gebieden meteen odf aanleggen...

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12 20:19
Ik zit er sterk over te denken over te stappen van Tweak. Hoe is de ervaring met mogelijke downtijd. Gaat de overstap in principe geruisloos of zo problematisch dat de kans dat ik dagen zonder internet zit groot is? De medewerker van vodafone, suprise suprise, meldde natuurlijk dat het geen probleem zal zijn....

• Brackpc
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:26
DanielAlm schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:17:
Ik zit er sterk over te denken over te stappen van Tweak. Hoe is de ervaring met mogelijke downtijd. Gaat de overstap in principe geruisloos of zo problematisch dat de kans dat ik dagen zonder internet zit groot is? De medewerker van vodafone, suprise suprise, meldde natuurlijk dat het geen probleem zal zijn....
ik kan je hier binnenkort meer over vertellen, ik zit namelijk in dit traject :P

Ik heb tweak opgezegd per 21-07 en op 28-07 komt de vodafone monteur langs.
Ik heb van tweak ook een bevestiging van de opzegging....echter internet ik nu nog steeds op mn tweak lijn o.O

• Kangodo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04-2022
Mogelijk is de "cease-order" dan geannuleerd omdat er ook een migratie is aangevraagd.

• HoppyF
  • Laatst online: 15:25
mgizmo schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 02:06:
Zoveel mogelijk ingelezen, maar ik begrijp dat de merendeel van de mensen die VF glasvezel hebben, altijd bij VF hebben gezeten en dat dit voorheen via KPN verliep. Ik kom uit het klantenbestand van Wisper.
Daarmee altijd entone setupbox in gebruik en een draytek 1000vn. De situatie is vanaf het begin dat deze draytek gemanaged wordt door glasoperator. Ik zag regelmatig beta firmwares op de Draytek geinstalleerd staan. Doordat het gemanaged is vanuit glasoperator heb ik alleen het user account en denk ik sommige functies te missen, zoals vlan tagging.
Op een review site lees ik dat Vodafone de 2130FVn levert, terwijl ik dus de 1000vn heb. Is de 2130FVn ook managed door glasoperator of ben je daar wel volledig admin en weet iemand er verschil is qua opties.

Wat ik vanaf het begin bijv al heb is dat subnets niet direct geconfigureerd op de Draytek niet geNAT worden naar buiten. Omdat ik in mijn dagelijkse werk netwerk- en firewallomgevingen beheer heb ik ook een eigen omgeving met andere subnetten achter de draytek. Ik moet mijn router achter de Draytek nu weer laten NAT'n naar het subnet wat bekend is in de Draytek. Daarmee kan ik feitelijk address spoofing doen. Al jaren teruggemeld, maar nooit iets mee gedaan door Wisper/glasoperator. Is dit in de 2130FVn anders?

Ik zit ook met 200/200. Kon toen voor 7,50 extra naar 600/600 gaan. Nooit gedaan. Kreeg het niet vol, maar volgens mij kan ik daar nu ook niet naar overstappen en is 500/500 de max?
Ik heb sinds kort de Draytek 2130FVN maar verbaas mij er wel over dat de overgenomen Wisper/gGlasoperator eerder ook al een dichtgetimmerde Draytek in gebruik had.
Men lijkt dit nu met de 2130 ook te hebben gedaan.
Nu kan ik me voorstellen dat het voor de operator (nu Vodafone) wel handig kan zijn remote toegang tot de modem te hebben om firmware e.d. te kunnen updaten.
Dit betekent dan nog niet dat de klant opeens niets meer kan/mag.
De instellingen die wel van belang zijn voor een klant zoals NAT moeten gewoon via het user account open gezet word.

Wat is jouw ervaring met de VoIP configuratie?
Heb je in de 1000vn ook de mogelijkheid gehad om een eigen VoIP provider in te stellen?
Ik heb dit nog steeds niet werkend gekregen op de 2130.
In de oude situatie met de Genexis modem werkte een eigen VoIP provider prima.

• doublehelix
Absoluut. Het is waarschijnlijk zo dat de andere providers gebruik gaan maken van KPN apparatuur en vodafone niet.

• respawn123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik zit momenteel bij Tweak en wil graag overstappen, omdat het daar een zooitje is. Nou zit ik te twijfelen aan KPN, Vodafone of Telfort.

Wat is jullie ervaring met Vodafone qua snelheid, stabiliteit, klantenservice etc?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
doublehelix schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:27:
Absoluut. Het is waarschijnlijk zo dat de andere providers gebruik gaan maken van KPN apparatuur en vodafone niet.
Dat is nog maar zeer de vraag hoor.

Behalve bestaande Glasoperator gebieden werkt Vodafone verder gewoon (nog) bijna overal via KPN WBA (met TV-streams van KPN BCS). Mogelijk dat Vodafone in nieuw aan te leggen gebieden wel eigen apparatuur gaat plaatsen maar zelfs dat is volgens mij allerminst zeker.

Verder heeft bijvoorbeeld in Almere en Enschede op dit moment Tweak al eerder dan Vodafone eigen apparatuur in de PoP's :). Dat het er nu een zooitje is omdat Sparql TV nog aan alle kanten rammelt is vervelend, maar op gebied van onafhankelijkheid loopt Tweak in die twee plaatsen voor :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• HoppyF
eymey schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 21:07:
[...]

Dat is nog maar zeer de vraag hoor.

Behalve bestaande Glasoperator gebieden werkt Vodafone verder gewoon (nog) bijna overal via KPN WBA (met TV-streams van KPN BCS). Mogelijk dat Vodafone in nieuw aan te leggen gebieden wel eigen apparatuur gaat plaatsen maar zelfs dat is volgens mij allerminst zeker.

Verder heeft bijvoorbeeld in Almere en Enschede op dit moment Tweak al eerder dan Vodafone eigen apparatuur in de PoP's :). Dat het er nu een zooitje is omdat Sparql TV nog aan alle kanten rammelt is vervelend, maar op gebied van onafhankelijkheid loopt Tweak in die twee plaatsen voor :).
Leuk voor Almere/Enschede, maar Nederland bestaat uit meer plaatsen.
Onafhankelijkheid juich ik toe maar begin gewoon net als KPN bij de start in de PoP al met eigen apparatuur.
Ja, dit kost geld maar KPN kan het dus grote partijen als Vodafone kunnen dat ook betalen.
Tweak is een kleine speler in de markt dus moet wel klein starten.

• doublehelix
Vodafone neemt duidelijk een afwachtende houding tov het aanbieden van 500mbit. Het zou best kunnen zijn dat deze snelheid alleen word aangeboden in gebieden waar whisper vroeger actief was. Vodafone heeft deze provider natuurlijk overgenomen. Ik dacht ook dat vodafone inmiddels hun eigen TV provider heeft en onafhankelijk is van KPN op dit gebied of heeft KPN overal een vinger in de pap.

Verwijderd

doublehelix schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:23:
Vodafone neemt duidelijk een afwachtende houding tov het aanbieden van 500mbit. Het zou best kunnen zijn dat deze snelheid alleen word aangeboden in gebieden waar whisper vroeger actief was. Vodafone heeft deze provider natuurlijk overgenomen. Ik dacht ook dat vodafone inmiddels hun eigen TV provider heeft en onafhankelijk is van KPN op dit gebied of heeft KPN overal een vinger in de pap.
Vodafone gebruikt alleen in bestaande Glasoperator gebieden (whisper) hun eigen streams. In de vorige zeer deel gebruiken ze gewone de streams van KPN. Wel gebruiken ze hun eigen ontvanger met eigen VOD diensten.

Vodafone is dus gewoon afhankelijk van KPN voor de stream netzo als bijjv Telfort

Verwijderd

HoppyF schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:16:
[...]

Leuk voor Almere/Enschede, maar Nederland bestaat uit meer plaatsen.
Onafhankelijkheid juich ik toe maar begin gewoon net als KPN bij de start in de PoP al met eigen apparatuur.
Ja, dit kost geld maar KPN kan het dus grote partijen als Vodafone kunnen dat ook betalen.
Tweak is een kleine speler in de markt dus moet wel klein starten.
Alleen de eerste operator heeft altijd een voordeel dat de vijver al niet voor een deel is leeg gevist.

Ook Vodafone zal naar de kosten moeten kijken.

• Kars
  • Laatst online: 18:09
respawn123 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 20:43:
Ik zit momenteel bij Tweak en wil graag overstappen, omdat het daar een zooitje is. Nou zit ik te twijfelen aan KPN, Vodafone of Telfort.

Wat is jullie ervaring met Vodafone qua snelheid, stabiliteit, klantenservice etc?
Ik kom ook van Tweak af en de overstap naar Vodafone is prima bevallen.

Pluspunten:
- Goedkoper abonnement met hogere snelheid en meer HD zenders
- Vlotte installatie op locatie
- Snelle reactie van de servicedesk

Minpunten:
- Downtime langer dan aangegeven (8 dagen i.p.v. 2)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• HoppyF
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:17:
[...]

Alleen de eerste operator heeft altijd een voordeel dat de vijver al niet voor een deel is leeg gevist.

Ook Vodafone zal naar de kosten moeten kijken.
Je kunt KPN niet de schuld geven dat zij de eerste operator zijn en om die reden een groot marktaandeel hebben kunnen verwerven.
Bedrijven zoals Vodafone hadden vanaf het begin ook in kunnen stappen.
KPN heeft nooit het alleenrecht gehad anders dan de kabelboeren die wel het alleenrecht op de kabel infrastructuur hebben.

Meer operators en aanbieders is goed voor de klant omdat er dan immers onderlinge concurrentie is maar ook omdat het aanbod verschillend is. Eenheidsworsten zijn er al genoeg en de ene klant is de andere niet, de een wil een goedkoop maar uitgekleed pakket de ander juist het hoogst haalbare.

Verwijderd

Is de beeldkwaliteit van Vodafone nu beter dan die van KPN?

• doublehelix
Zo gaat het bij alle vroege monopolisten. Als je eenmaal een enorme markt voorsprong hebt en een uitgebreide politiek en financiele network kost het meer moeite voor de andere spelers om een fatsoenlijke markt aandeel te veroveren. Jouw uitleg is veel te simplistisch.

Je kunt KPN niet de schuld geven dat zij de eerste operator zijn en om die reden een groot marktaandeel hebben kunnen verwerven.
KPN heeft nooit het alleenrecht gehad anders dan de kabelboeren die wel het alleenrecht op de kabel infrastructuur hebben.

Meer operators en aanbieders is goed voor de klant omdat er dan immers onderlinge concurrentie is maar ook omdat het aanbod verschillend is. Eenheidsworsten zijn er al genoeg en de ene klant is de andere niet, de een wil een goedkoop maar uitgekleed pakket de ander juist het hoogst haalbare.
[/quote]

• doublehelix
Als vodafone gebruik maakt van KPN streams in gebieden buiten die van whisper verbaasd het mij dat 500mbit in deze gebieden niet worden aangeboden. Tenslotte via KPN wordt 100mbit wel aangeboden voor een schappelijk bedrag maar geen 500mbit. Verbaasd mij eigenlijk. Kan alleen bedenken dat het prijstechnisch onmogelijk is om gunstige prijs afspraken te maken mbt 500mbit bij KPN en dit de enige reden is waarom niet aangeboden.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:13:
[...]

Vodafone gebruikt alleen in bestaande Glasoperator gebieden (whisper) hun eigen streams. In de vorige zeer deel gebruiken ze gewone de streams van KPN. Wel gebruiken ze hun eigen ontvanger met eigen VOD diensten.

Vodafone is dus gewoon afhankelijk van KPN voor de stream netzo als bijjv Telfort

[ Voor 11% gewijzigd door doublehelix op 25-07-2014 13:25 ]

doublehelix schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:22:
Als vodafone gebruik maakt van KPN streams in gebieden buiten die van whisper verbaasd het mij dat 500mbit in deze gebieden niet worden aangeboden. Tenslotte via KPN wordt 100mbit wel aangeboden voor een schappelijk bedrag maar geen 500mbit. Verbaasd mij eigenlijk. Kan alleen bedenken dat het prijstechnisch onmogelijk is om gunstige prijs afspraken te maken mbt 500mbit bij KPN en dit de enige reden is waarom niet aangeboden.
[...]
Dat vermoeden heb ik ook. Maar laten we de Wisper gebieden niet langer noemen. Vodafone is nu ook begonnen met de uitrol van apparatuur in de Reggefiber PoP's in andere gebieden dan waar Glasoperator zat dus dat is zeker goed nieuws.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:06:
Is de beeldkwaliteit van Vodafone nu beter dan die van KPN?
Ja. IMHO wel. Ik heb Vodafone en ik weet dat in mijn dorp de streams nog van KPN worden gekocht en dan via het eigen Vodafone platform worden aangeboden bij de klant. Maar ik vind ze er beter uitzien dan die van KPN zelf.

• Kars
  • Laatst online: 18:09
Barre73 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:32:
[...]

Ja. IMHO wel. Ik heb Vodafone en ik weet dat in mijn dorp de streams nog van KPN worden gekocht en dan via het eigen Vodafone platform worden aangeboden bij de klant. Maar ik vind ze er beter uitzien dan die van KPN zelf.
Volledig mee eens :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12 17:06
Hier nog één!

• HoppyF
doublehelix schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:17:
Zo gaat het bij alle vroege monopolisten. Als je eenmaal een enorme markt voorsprong hebt en een uitgebreide politiek en financiele network kost het meer moeite voor de andere spelers om een fatsoenlijke markt aandeel te veroveren. Jouw uitleg is veel te simplistisch.
HoppyF schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:03:
[...]

Je maakt een fout, er is op glasvezel nooit een monopolie geweest.
Dat KPN een grote speler is zegt niets, het is een open netwerk waar niet-KPN operators en aanbieders vrij op kunnen komen. Dit is wezenlijk anders dan de kabel.

Dat Vodafone nu een achterstand heeft tov KPN hebben ze geheel aan zichzelf te danken.
Vraag me ook niet waarom ze zo te werk zijn gegaan, wellicht een verkeerde inschatting van de glasvezelmarkt of angst voor de kabelaars.
Dat laatste lijkt terecht te zijn omdat juist die kabelmarkt een engeltje op zijn schouder lijkt te hebben.
Het is nog steeds een raadsel waarom die markt maar niet open te breken is. Politieke lobby? Misschien.
De fusie/overname Ziggo en UPC is op z'n minst opmerkelijk te noemen.

[ Voor 2% gewijzigd door HoppyF op 25-07-2014 17:51 . Reden: Quote hersteld ]

Verwijderd

HoppyF schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:36:
[...]

Dat Vodafone nu een achterstand heeft tov KPN hebben ze geheel aan zichzelf te danken.
Vraag me ook niet waarom ze zo te werk zijn gegaan, wellicht een verkeerde inschatting van de glasvezelmarkt of angst voor de kabelaars.
[...]
Dat ligt een klein beetje genuanceerder. Ik kan me de recente jaarverslagen van KPN nog herinneren waarin juist werd beargumenteerd dat glasvezel geen toekomst had, en KPN heeft een eerder probeersel al een keer de nek om gedraaid.

Dat we nu glasvezel hebben is voornamelijk te danken aan Reggefiber die kansen zag in het medium en bereid was het risico te dragen. Toen het eenmaal bleek te lopen heeft KPN via stukje-bij-beetje aandelenoverdracht de zaak in handen gekregen.

KPN was dus in eerste instantie net zo laf als de rest van de partijen, en durfde pas risico te nemen toen er geen risico bleek te zijn.
Daarnaast ziet KPN nog steeds het licht niet, aangezien ze voorheen glas net zo benaderden als ADSL (bijvoorbeeld de tv streams) en in de toekomst glas net zo benaderen als ADSL (bijvoorbeeld de asymmetrische verbinding).

• Kangodo
HoppyF schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:36:
Zou dat niet kunnen zijn omdat Vodafone op de eerste plaats een mobiele aanbieder is in Nederland?

KPN had al veel ervaring als ISP en had al een gigantische klantenbase.
Ik heb de stap van Vodafone altijd gezien zoals Ziggo opeens Mobiel aanbiedt.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12 22:16

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Kan je, als je bij Vodafone een alles in 1 neemt, later de telefoon eruit halen? Alles in 1 heeft in het eerste jaar korting, maar daarna moeten we 2,50 per maand extra betalen ten opzichte van een abonnement zonder vaste telefoon, terwijl we die niet eens gebruiken (behalve als een of andere oelewapper ons opbelt en mijn huisgenoot bij puur toeval op hetzelfde moment thuis is. Het liefst doen we het eerste jaar dus alles in 1 vanwege de korting, en annuleren we daarna de vaste lijn.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:04

Fiber

Beaches are for storming.

Kangodo schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:12:
[...]

Zou dat niet kunnen zijn omdat Vodafone op de eerste plaats een mobiele aanbieder is in Nederland...?
Voor mijn gevoel hebben die twee activiteiten bij Vodafone op dit moment bar weinig met elkaar te maken. Alleen de naam is hetzelfde volgens mij, verder zijn het volgens mij twee compleet gescheiden organisaties.
Amanoo schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:49:
[...] Het liefst doen we het eerste jaar dus alles in 1 vanwege de korting, en annuleren we daarna de vaste lijn.
Als je echt goedkoop wil dan zeg je na het eerste jaar helemaal op en pak je ergens anders weer de introductie-korting... :z

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 25-07-2014 19:08 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Kan je, als je bij Vodafone een alles in 1 neemt, later de telefoon eruit halen? Alles in 1 heeft in het eerste jaar korting, maar daarna moeten we 2,50 per maand extra betalen ten opzichte van een abonnement zonder vaste telefoon, terwijl we die niet eens gebruiken (behalve als een of andere oelewapper ons opbelt en mijn huisgenoot bij puur toeval op hetzelfde moment thuis is. Het liefst doen we het eerste jaar dus alles in 1 vanwege de korting, en annuleren we daarna de vaste lijn.
Het abonnement is per maand aanpasbaar, dus je kan iedere maand ook iptv of telefonie eraf halen! Tijdens jaarcontract met de actiekorting os dat alleen niet zo slim ;)
Goedkoopste is idd providerhoppen

• Kangodo
Fiber schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:03:
Voor mijn gevoel hebben die twee activiteiten bij Vodafone op dit moment bar weinig met elkaar te maken. Alleen de naam is hetzelfde volgens mij, verder zijn het volgens mij twee compleet gescheiden organisaties.
Het is wel hetzelfde bedrijf ;)
Ik vraag me af hoeveel het zou kosten om overal al je eigen apparatuur te plaatsen, etc.
Het lijkt me niet verstandig om dat te doen voordat je eerst een klantenbase hebt opgebouwd.
Kangodo schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:12:
[...]

Zou dat niet kunnen zijn omdat Vodafone op de eerste plaats een mobiele aanbieder is in Nederland?

KPN had al veel ervaring als ISP en had al een gigantische klantenbase.
Ik heb de stap van Vodafone altijd gezien zoals Ziggo opeens Mobiel aanbiedt.
Vodafone is al jaren lang aanbieder van vaste diensten. In het buitenland dan weliswaar maar dan nog. Het nederlandse Vodafone maakt volledig deel uit van het internationale bedrijf. Dus niet alleen binnen Nederland kijken, maar ook over de grenzen heen.

Sterker nog: vanaf het moment van je activatie kan je telefonie weer opzeggen, TV trouwens ook. Alleen internet moet altijd afgenomen blijven worden (voor een jaar dan). MAAR: door het afnemen van drie diensten in 1 krijg je het eerste jaar 10 euro korting. Zodra je 1 van die diensten opzegt vervalt die korting en ga je ook 10 euro meer betalen.

Maar als ik jou zo lees wil jij pas na het eerste jaar telefonie opzeggen dus dat is voor jou dan geen probleem. Raak je wel je nummer kwijt natuurlijk, tenzij je dat naar een losse VOIP aanbieder porteert.

Verwijderd

Mijn overstap van Tweak naar Vodafone is een puinhoop! :(

Guidion is net langs geweest om de modem te vervangen, ook zijn alle kabeltjes vervangen. Dit heeft niet geholpen.. nog steeds geen internet/tv..

Nu zit ik weer op Reggefiber te wachten om de glasvezel lijn na te kijken.

Bij Tweak werkte alles prima, nu zit ik al met een 25 dagen lange downtime! |:(

• HoppyF
Barre73 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:57:
[...]

Vodafone is al jaren lang aanbieder van vaste diensten. In het buitenland dan weliswaar maar dan nog. Het nederlandse Vodafone maakt volledig deel uit van het internationale bedrijf. Dus niet alleen binnen Nederland kijken, maar ook over de grenzen heen.
Zo is dat!
Vodafone had dus, net als KPN, ook vanaf het begin in kunnen stappen in glasvezel.
KPN is behalve aanbieder op het vaste net ook actief als mobiele provider, in die zin is er weinig verschil met Vodafone.
Vodafone is tov KPN, internationaal een grotere speler dan KPN, het kapitaal om te investeren is dus altijd aanwezig geweest.

Reggefiber is gestart met de aanleg van glas maar is nooit een provider geweest en was dit ook niet van plan. Het is prima dat een niet-provider de aanleg van de infrastructuur op zich genomen heeft.
Dat later KPN een meerderheidsbelang in Reggefiber genomen heeft maakt niet meer uit, ieder bedrijf kan immers toegang krijgen tot de infrastructuur.

Verwijderd

HoppyF schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:21:
[...]

Reggefiber is gestart met de aanleg van glas maar is nooit een provider geweest
Zegt XMS, Lijbrandt, Edutel, Concept je iets?
Dat later KPN een meerderheidsbelang in Reggefiber genomen heeft maakt niet meer uit, ieder bedrijf kan immers toegang krijgen tot de infrastructuur.
Wat heeft het gegeven dat iedereen toegang tot de infra kan krijgen te maken met (het gebrek aan) visie bij KPN?

En je conclusie dat het kapitaal om te investeren 'dus' altijd aanwezig is geweest is ook behoorlijk kort door de bocht. Vodafone in Nederland is Vodafone Libertel, een zelfstandige entiteit die de eigen broek op moet houden binnen het internationale conglomeraat.
Vodafone Zimbabwe gaat echt niet bijspringen om POP apparatuur voor Vodafone Libertel te bekostigen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2014 22:10 ]

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-12 16:40
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:48:
Mijn overstap van Tweak naar Vodafone is een puinhoop! :(

Guidion is net langs geweest om de modem te vervangen, ook zijn alle kabeltjes vervangen. Dit heeft niet geholpen.. nog steeds geen internet/tv..

Nu zit ik weer op Reggefiber te wachten om de glasvezel lijn na te kijken.

Bij Tweak werkte alles prima, nu zit ik al met een 25 dagen lange downtime! |:(
Is er al een lijnmeting uitgevoerd van glasvezelhuisje tot binnenhuis? Er zal toch iets omgezet moeten worden in het glasvezelhuisje?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• eymey
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:06:
[...]

Zegt XMS, Lijbrandt, Edutel, Concept je iets?

[...]
Volgens mij klopt het wel aardig als HoppyF zegt dat Reggefiber in beginsel zelf nooit de ambitie heeft gehad om op laag 2 en hoger (apparatuur in de PoP's) te opereren. Alleen tsja, in den beginne kon men natuurlijk niet mensen warm krijgen voor glasvezel zonder diensten en is Reggefiber dus wel ook een rol gaan spelen als wholesale netwerk operator (WGDO).

Van wat ik de afgelopen jaren aan ontwikkelingen heb gevolgd en gelezen is XMS medio 2005 ontstaan om provider te worden op netwerken van Portaal. Met InterNL als ISP, Hertzinger voor het analoge signaal en later een voorloper van Glashart Media voor IPTV.

Bij Edutel (Ons Brabant Net) zag je aanvankelijk een zelfde soort versnippering (kan ik me ook nog uit het OBN topic herinneren) qua TV-techniek. Analoog en een poging tot digitaal via DVB-C door Hertzinger. Dat heeft zich pas gestabiliseerd toen analoog en IPTV op gingen in Glashart Media.

Maar zo ver terug is ook voor mij een beetje schimmig qua ontwikkeling van glasvezel.

Maar van Concepts en Edutel weet ik wel met vrij grote zekerheid (tenzij iemand me kan corrigeren) dat deze niet origineel bij Reggefiber hebben gehoord. Edutel heeft tot nu toe ook nog steeds een soort van aparte status als het gaat om het (niet) standaardiseren in de structuur waar KPN nu heen gaat.

Concepts bood ook al langer ADSL abonnementen aan en had ook een behoorlijk andere propositie m.b.t. naast internettoegang te leveren diensten. Hun heb ik voor het eerste in Deventer zien opduiken toen in 2007 (net voor- of nadat de joint venture KPN-Reggefiber voor Almere bekend werd) schoonfamilie van me daar werd aangesloten op glas.

Volgens mij zijn ze allen op een gegeven moment (medio 2011-2012) wel door Reggefiber opgeslokt, waarschijnlijk al wel met als 'deal' om uiteindelijk door KPN gekocht te worden. De beruchte joint-venture KPN-Reggefiber medio 2007 die o.a. tot volledige verglazing van Almere en Leeuwarden heeft geleid. Toen was ook al besloten dat op termijn KPN alle WGDO en andere wholesale activiteiten van Reggefiber zou gaan over nemen.

Maar goed, wat eindresultaat heb je natuurlijk wel gelijk: Alle providers zijn nu dus opgeslokt door KPN en (op Edutel na) geintegreerd in Telfort. Alleen de status van voormalig Glashart Media en ISPFabriek (ITNS) blijft nog een beetje dubieus. Je ziet dat KPN voorlopig nog niet van plan lijkt te zijn dit op te heffen (gezien de investeringen in het ITNS IPTV platform).

KPN lijkt dus iig wel iets van een visie te hebben, maar welke? :S

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

eymey schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:44:
[...]

Volgens mij klopt het wel aardig als HoppyF zegt dat Reggefiber in beginsel zelf nooit de ambitie heeft gehad om op laag 2 en hoger (apparatuur in de PoP's) te opereren. Alleen tsja, in den beginne kon men natuurlijk niet mensen warm krijgen voor glasvezel zonder diensten en is Reggefiber dus wel ook een rol gaan spelen als wholesale netwerk operator (WGDO).

[...]
Klopt helemaal, maar dan moet 'ie niet zeggen dat RF nooit provider is geweest.

Mooie samenvatting overigens! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2014 22:53 ]

• zordak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-12 00:05
Zomaar even een vraag.

Is er ook bekend hoe de Vlan opbouw is van Vodafone.

• HoppyF
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:50:
[...]

Het is zoals eymey zegt, Reggefiber is dan wel operator geweest maar een operator is nog geen provider.
De provider rol van Reggefiber uit het verleden is dus te verwaarlozen.

Blijft er natuurlijk een grote vinger in de pap over voor KPN.
Op een slimme manier heeft KPN business naar zich toe getrokken door her en der kleinere providers op te kopen. Eerlijk gezegd zie ik daar voor de consument geen enkel voordeel in.
Onafhankelijke operator en providers zijn dus absoluut nodig, iets wat de ACM beter zou moeten bewaken.

Vodafone is inderdaad een zelfstandige BV in Nederland maar dit betekent niet dat ze niet zelf zouden moeten investeren, de winst uit NL gaat ook gewoon in de internationale pot. Ieder land moet zijn bijdrage leveren aan het geheel, de investeringen komen ook uit de internationale pot, zo werkt dat vaak bij wereldwijd opererende bedrijven.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:24
Sterker nog, op de eerste facturen die werden verstuurt vanuit XMS werden nog onder de noemer: GHM gegooid en niet onder de vlag van XMS.

En GHM = Reggefiber ;)

Maar dan praat ik wel echt uit de tijd van de eerste portaal netwerken en het vathorst glasvezel netwerk, wat bij mij weten de eerst grootschalige glasvezelnetwerk van de wijk was van Reggefiber en co.

Hoe dat nou precies zit weet alleen denan en de operatortjes vermoed ik :)

[ Voor 57% gewijzigd door White_Collar op 25-07-2014 23:44 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Verwijderd

HoppyF schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 23:37:
[...]

Het is zoals eymey zegt, Reggefiber is dan wel operator geweest maar een operator is nog geen provider.
De provider rol van Reggefiber uit het verleden is dus te verwaarlozen.
Reggefiber heeft ISP's gehad als XMS, Lijbrandt, Edutel, Concepts. RF is dus, in tegenstelling tot wat je beweert, wél provider geweest (naast idd ook operator, maar dat was niet het punt).
Vodafone is inderdaad een zelfstandige BV in Nederland maar dit betekent niet dat ze niet zelf zouden moeten investeren, de winst uit NL gaat ook gewoon in de internationale pot. Ieder land moet zijn bijdrage leveren aan het geheel, de investeringen komen ook uit de internationale pot, zo werkt dat vaak bij wereldwijd opererende bedrijven.
Ik zou nog maar eens een lesje Ondernemingsrecht volgen. Het ligt beduidend gecompliceerder dan 'het komt gewoon uit de internationale pot'.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
zordak schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 23:01:
Zomaar even een vraag.

Is er ook bekend hoe de Vlan opbouw is van Vodafone.
Poort 1 en 2 is de interner vlan; 3 en 4 iptv. Telefonie loopt over de internet vlan. Ik kan zo voor je opzoeken hoe de vlans benoemd zijn

Of wat wil je precies weten?

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 26-07-2014 07:51 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 01:07:
[...]

Reggefiber heeft ISP's gehad als XMS, Lijbrandt, Edutel, Concepts. RF is dus, in tegenstelling tot wat je beweert, wél provider geweest (naast idd ook operator, maar dat was niet het punt).

[...]

Ik zou nog maar eens een lesje Ondernemingsrecht volgen. Het ligt beduidend gecompliceerder dan 'het komt gewoon uit de internationale pot'.
Niet helemaal waar maar close enough.. Lijbrandt was de enige die van Reggefiber was. Concepts ICT, XMS, Edutel en KickXL waren van Reggeborgh en zijn allemaal apart van elkaar opgericht met diverse redenen. Maar niet door Reggefiber in ieder geval. Lijbrandt ook niet trouwens maar zoals in de link hieronder te lezen is werden ze al in de zeer vroege jaren ingelijfd.
Voor de meesten lijkt Reggefiber en Reggeborgh wellicht hetzelfde maar er is toch wel een duidelijk verschil. Reggeborgh is de investeringsmaatschappij van de familie Wessels die daarmee aandelen hebben in nog vele andere bedrijven.

Dit verhaal klopt: www.nl.wikisage.org/wikli/Lijbrandt

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Meerdere vragen betreffende de Entone.

Hoe wijzig je de pin die je krijgt toegestuurd van Vodafone? Of is dit gewoon niet mogelijk.

Daarnaast staat in de handleiding dat er keuze is tussen 2 talen voor spraak en dat is ook in te stellen in het menu. Echter blijft de daadwerkelijke spraak altijd Nederlands ipv het gekozen Engels op zenders die normaal 2 talig zijn.

Iemand die hier wat meer over weet?

Laatstgenoemde dingetje wat ik gewoon niet kan vinden en me irriteert is in het rijtje met iconen bovenin de infobalk. Daar staat een soort van SMS wolkje met een cijfer erin 1 of 2 waar staat dat voor? De rest van de iconen begrijp ik maar die is voor mij een beetje raadselachtig.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• eymey
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:50:
[...]

Thanks :). Het is een beetje uit m'n hoofd hoe ik chronologisch alle ontwikkelingen heb gevolgd sinds ik medio 2005 voor het eerst over glasvezel projecten begon te lezen, met natuurlijk medio 2007/2008 de start van de aanleg in mijn eigen stad :).

Hoe dan ook, laten we hopen dat initiatieven, zoals Vodafone dat hopelijk snel in meer plaatsen eigen apparatuur en netwerkconnectiviteit in de PoP's gaat uitrollen en Tweak dat in Almere en Enschede hetzelfde heeft gedaan, snel meer navolging gaan vinden.

Reggefiber mag dan nu al grotendeels in handen zijn van KPN, ik hoop dat de ACM een heeeeel wijs besluit gaat nemen en áls ze al toestemming geven aan KPN om de operationele zeggenschap te krijgen, dat ze dan KPN dwingen om volledige ODF toegang te blijven waarborgen (zoals nu gebeurt) en ook om de verdere uitrol niet te frustreren met hun eigen nep-glasvezel projecten.

Even iets compleet anders: update voor mijn VOIP account. Ik heb hem nu eindelijk aan de praat. Poort 5060 werkte dus zoals inmiddels bekend. 5068 pakte goed. Moet ik wel bij zeggen dat ik een simpele ATA SPA 112 heb.
Maar dat betekent dus ook dat het wel gewoon kan met Vodafone. En dat de goede instellingen afhankelijk zijn van je VOIP toestel wellicht.

Mogelijke poorten naast 5060
5066
5068
5070
5072
5074
5076
5078
5080

• eymey
Nice :). Ik denk alleen wel dat het vooral ook ervan af hankt welke poorten je VOIP provider ondersteunt.

Verwijderd

Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 08:30:
[...]

Niet helemaal waar maar close enough.. Lijbrandt was de enige die van Reggefiber was. Concepts ICT, XMS, Edutel en KickXL waren van Reggeborgh en zijn allemaal apart van elkaar opgericht met diverse redenen. Maar niet door Reggefiber in ieder geval. Lijbrandt ook niet trouwens maar zoals in de link hieronder te lezen is werden ze al in de zeer vroege jaren ingelijfd.
Voor de meesten lijkt Reggefiber en Reggeborgh wellicht hetzelfde maar er is toch wel een duidelijk verschil. Reggeborgh is de investeringsmaatschappij van de familie Wessels die daarmee aandelen hebben in nog vele andere bedrijven.

Dit verhaal klopt: www.nl.wikisage.org/wikli/Lijbrandt
Dank! Weer een educatief momentje voor mij ;)

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-12 18:56
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:08:
Even iets compleet anders: update voor mijn VOIP account. Ik heb hem nu eindelijk aan de praat. Poort 5060 werkte dus zoals inmiddels bekend. 5068 pakte goed. Moet ik wel bij zeggen dat ik een simpele ATA SPA 112 heb.
Maar dat betekent dus ook dat het wel gewoon kan met Vodafone. En dat de goede instellingen afhankelijk zijn van je VOIP toestel wellicht.

5066
5068
5070
5072
5074
5076
5078
5080
eymey schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:30:
Nice :). Ik denk alleen wel dat het vooral ook ervan af hankt welke poorten je VOIP provider ondersteunt.
Ik snap de meldingen niet helemaal, het was toch al bekend dat dit kon? Of bedoel je meer het poortlijstje?
Ik heb een Grandstream GXW4004 overigens en gebruik 5065, hoewel div. andere ook bleken te werken, provider BudgetPhone.

[ Voor 17% gewijzigd door ultrapreventive op 26-07-2014 13:03 ]

• HoppyF
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:08:

5066
5068
5070
5072
5074
5076
5078
5080
Even voor de duidelijkheid: je hebt toch het nieuwe pakket?

Ben dus benieuwd of je inbellen via het door Vodafone ingestelde account kunt laten lopen en uitbellen via een VoIP provider naar keuze.
Ik kan wel een andere poort kiezen die mijn VoIP provider geeft en dan lijkt er een connectie gezet te worden (status: registered) maar vervolgens werkt het niet.
De Vodafone lijn laat geen gesprekken meer binnen komen en uitgaande gesprekken worden niet tot stand gebracht.
Helaas is er niet in detail te zien waar het mis gaat omdat toe gang tot de configuratie in de Draytek niet toegankelijk is.
Ik heb inderdaad het nieuwe pakket. Maar wat jij zegt is een belangrijk verschil. Ik heb mijn hele nummer geporteerd naar Cheap Connect en inbellen en uitbellen gaat via dezelfde SIP account. Kan in mijn geval ook niet anders denk ik aangezien ik geen VOIP telefoon heb maar een ATA.
Waarom porteer je niet alles naar je VOIP provider dan? Je hoeft die van Vodafone niet te gebruiken tenslotte.

@ultrapreventive: Er waren hier toch nog een aantal mensen bij het niet werkt. En ik riep twee weken geleden al dat de alternatieve poorten zou proberen maar nog niet aan toegekomen door vakanties e.d.

• HoppyF
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:07:
Ik heb inderdaad nieuwe pakket. Maar wat jij zegt is inderdaad een belangrijk verschil. Ik heb mijn hele nummer geporteerd naar Cheap Connect en inbellen en uitbellen gaat via dezelfde SIP account. Kan in mijn geval ook niet anders denk ik aangezien ik geen VOIP telefoon heb maar een ATA.
Waarom porteer je niet alles naar je VOIP provider dan? Je hoeft die van Vodafone niet te gebruiken tenslotte.

@ultrapreventive: Er waren hier toch nog een aantal mensen bij het niet werkt. En ik riep twee weken geleden al dat de alternatieve poorten zou proberen maar nog niet aan toegekomen door vakanties e.d.
Aha!
Het zou dus kunnen zijn dat je Vodafone VoIP configuratie door Vodafone verwijderd is dan wel is uitgeschakeld o.i.d.
Ik dat geval komen de poorten vrij en kun je een willekeurige VoIP provider gebruiken.
Ik ben bang dat in mijn geval er toch nog een conflict bestaat tussen de Vodafone VoIP instellingen en die van mijn eigen VoIP provider.
Ik gebruik geen Voip telefoon maar een ATA om precies te zijn de Siemens Gigaset N300A.
Dit is tevens een DECT basis station waarop DECT toestellen geregistreerd staan.
Dit heeft altijd prima gewerkt met het oude Vodafone pakket.
De vaste lijn wordt vanaf de Genexis (nu Draytek) aangesloten op de N300A.
In de configuratie van de N300A geef je vervolgens aan dat de vaste lijn voor inkomend verkeer is en de uitgaande via IP moet lopen.

Alles via VoIP zonder Vodafone zou kunnen, maar dan ben ik mijn all-in-one korting a 10 euro per maand kwijt. Dan kan ik dus beter Vodafone telefonie blijven gebruiken tot het jaarcontract om is.

• eymey
Hmm, misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat is het verschil tussen een Voip telefoon en een VoIP ATA? Met de ene bel je direct met VoIP, een ATA zet je VoIP weer om naar 1 of meerdere analoge poorten.

Maar beiden hebben afhankelijk van hun software dezelfde (on)mogelijklheden. Overigens, een Siemens Gigaset N300A vind ik toch meer een VoIP telefoon dan een ATA. In dit geval is het een VoIP telefoon met DECT extension :).

Als je voor je VOIP provider andere poortnummers instelt dan degene die de Draytek (waarschijnlijk) gebruikt, dan moet dus gewoon nog steeds hetzelfde kunnen als bij de oude propositie :).

Maar het kan idd ook dat Barre73 nu gewoon helemaal geen VoIP account meer heeft bij Vodafone en de Draytek dus ook alles heeft vrij gegeven.

Overigens @Barre73: Interessant stuk, die WIKI pagina! :). Er kloppen dus idd ook een aantal dingen niet met wat ik dacht (zoals de providers/onderdelen die onderdeel van Reggeborgh waren ipv Reggefiber). DWZ, wat ik dacht klopt dus niet daarmee ;)

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 26-07-2014 15:14 ]

• ultrapreventive
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:07:
Ik heb inderdaad nieuwe pakket. Maar wat jij zegt is inderdaad een belangrijk verschil. Ik heb mijn hele nummer geporteerd naar Cheap Connect en inbellen en uitbellen gaat via dezelfde SIP account. Kan in mijn geval ook niet anders denk ik aangezien ik geen VOIP telefoon heb maar een ATA.

Dank Barre. Ja, dat had ik onthouden dat je het nog ging testen, de terugmelding an sich is ook perfect hoor.
Snapte niet "Maar dat betekent dus ook dat het wel gewoon kan met Vodafone." want ik dacht dat al eerder was aangetoond, vandaar de vraag.
Idd zijn er meerdere die er last van hadden, oa Monkeydancer die meldde niet naar een andere voipprovider over te kunnen vanwege de prijs.

Bij mij betreft het trouwens ook een geporteerd nummer, maar dan van ver voor de Vodafonetijd. Mijn VF telnr bestaat dus, ik betaal ook voor telefonie in mijn 3-in-1 abonnement, maar wordt door mij niet gebruikt.
HoppyF schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:31:
[...]

Aha!
Het zou dus kunnen zijn dat je Vodafone VoIP configuratie door Vodafone verwijderd is dan wel is uitgeschakeld o.i.d.
Ik dat geval komen de poorten vrij en kun je een willekeurige VoIP provider gebruiken.
Ik ben bang dat in mijn geval er toch nog een conflict bestaat tussen de Vodafone VoIP instellingen en die van mijn eigen VoIP provider.
Ik gebruik geen Voip telefoon maar een ATA om precies te zijn de Siemens Gigaset N300A.
Dit is tevens een DECT basis station waarop DECT toestellen geregistreerd staan.
Dit heeft altijd prima gewerkt met het oude Vodafone pakket.
De vaste lijn wordt vanaf de Genexis (nu Draytek) aangesloten op de N300A.
In de configuratie van de N300A geef je vervolgens aan dat de vaste lijn voor inkomend verkeer is en de uitgaande via IP moet lopen.

Alles via VoIP zonder Vodafone zou kunnen, maar dan ben ik mijn all-in-one korting a 10 euro per maand kwijt. Dan kan ik dus beter Vodafone telefonie blijven gebruiken tot het jaarcontract om is.
Ik heb wel zeker een Vodafone bellen abonnement. Ik gebruik het alleen niet. Kost me 2,50 per maand maar levert een tientje korting op. Maar ik had voor die tijd mijn eigen vaste nummer al weg geporteerd.
En bij mij werkte poort 5060 ook niet.

Wat ik jou voorstelde was om je eigen vaste nummer bij Vodafone weg te portieren naar een VOIP aanbieder zonder je 3 in 1 abonnent bij Vodafone te stoppen. Dus een ander nieuw nummer krijgen van Vodafone. Dat je verder nergens voor gebruikt dus.
Of gewoon helemaal geen nummer en alleen 2,50 per maand afrekenen (waar een tientje korting tegenover staat).
Dat laatste deed ik bij Telfort een half jaar geleden. Telefonie bleef gewoon actief in mijn abonnement maar ik had geen nummer meer bij hen. Dat was weg geporteerd naar Cheap Connect.

[ Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 26-07-2014 19:30 ]

eymey schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 15:09:
Hmm, misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat is het verschil tussen een Voip telefoon en een VoIP ATA? Met de ene bel je direct met VoIP, een ATA zet je VoIP weer om naar 1 of meerdere analoge poorten.

Maar beiden hebben afhankelijk van hun software dezelfde (on)mogelijklheden. Overigens, een Siemens Gigaset N300A vind ik toch meer een VoIP telefoon dan een ATA. In dit geval is het een VoIP telefoon met DECT extension :).

Als je voor je VOIP provider andere poortnummers instelt dan degene die de Draytek (waarschijnlijk) gebruikt, dan moet dus gewoon nog steeds hetzelfde kunnen als bij de oude propositie :).

Maar het kan idd ook dat Barre73 nu gewoon helemaal geen VoIP account meer heeft bij Vodafone en de Draytek dus ook alles heeft vrij gegeven.

Overigens @Barre73: Interessant stuk, die WIKI pagina! :). Er kloppen dus idd ook een aantal dingen niet met wat ik dacht (zoals de providers/onderdelen die onderdeel van Reggeborgh waren ipv Reggefiber). DWZ, wat ik dacht klopt dus niet daarmee ;)
Je hebt gelijk. ATA of VOIP telefoon maakt niet uit. Kan je nagaan hoe "goed"ik in die materie zit. Ik kan op mijn ATA natuurlijk ook instellen dat uitgaand en inkomend met een andere account werken. Maar wat ik niet kan is mijn analoge telefoon op de Draytek aansluiten voor inkomend, en diezelfde telefoon op de ATA voor uitgaand. Of zie ik iets over het hoofd? Hoe wil HoppyF dat nou eigenlijk doen dan?

• HoppyF
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:28:
[...]

Je hebt gelijk. ATA of VOIP telefoon maakt niet uit. Kan je nagaan hoe "goed"ik in die materie zit. Ik kan op mijn ATA natuurlijk ook instellen dat uitgaand en inkomend met een andere account werken. Maar wat ik niet kan is mijn analoge telefoon op de Draytek aansluiten voor inkomend, en diezelfde telefoon op de ATA voor uitgaand. Of zie ik iets over het hoofd? Hoe wil HoppyF dat nou eigenlijk doen dan?
HoppyF doet het zo:
Vanaf de Draytek loopt een gewoon telefoonsnoer van de Phone1 aansluiting naar de Gigaset N300A IP.
De N300A staat zo ingesteld dat inkomende telefoontjes naar de DECT toestellen gaan (3 stuks)
Mijn vaste telefoonnummer is door Vodafone met nummerbehoud geporteerd, dit van het "oude" pakket naar het nieuwe pakket.
Uitgaand bellen staat in de N300A ingesteld dat dit via IP moet lopen, een VoIP provider staat geconfigureerd met account/wachtwoord.

Dit alles werkte prima met het oude pakket niet met het nieuwe.
Ik zou het telefoonabo niet kunnen gaan gebruiken en inkomend ook via een VoIP provider laten lopen alleen blijft er dan een Vodafone vast telefoonnummer in de Draytek staan.
Ik neem immers het 3-in-1 pakket af, dit lost mijn probleem dus niet op.

De N300A staat nu dus uit, ik ben nu in en uitgaand via Vodafone vast met uiteraard mijn eigen nummer.
Maar als je het het abonnement ook niet gebruikt en inkomend ook via een VOIP provider laat lopen dan kan het dus wel werken. Zie mijn situatie. Dat is precies wat ik doe. Bij mij staat er een Vodafone vast nummer in de Draytek. Ik heb het ook wel ergens genoteerd maar nog nooit iets mee gedaan.

Maar wat jij nu omschrijft dat kan dus niet met een ATA. Aangezien ik dan een "analog gemaakte" lijn (vanuit Draytek phone poort 1) naar de ATA moet brengen. En die is daar niet voor gemaakt. Die moet juist een digitaal signaal krijgen om een analoog signaal te maken om mijn toestellen te kunnen bedienen.

Maar ik neem aan dat je N300A dan naast die 4-aderige kabel voor telefonie ook een UTP kabel krijgt vanuit poort 1 of 2? Het benodigde internetsignaal om uberhaupt IP te kunnen uitbellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 26-07-2014 21:42 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:40:

Maar wat jij nu omschrijft dat kan dus niet met een ATA. Aangezien ik dan een "analog gemaakte" lijn (vanuit Draytek phone poort 1) naar de ATA moet brengen. En die is daar niet voor gemaakt. Die moet juist een digitaal signaal krijgen om een analoog signaal te maken om mijn toestellen te kunnen bedienen.

Maar ik neem aan dat je N300A dan naast die 4-aderige kabel voor telefonie ook een UTP kabel krijgt vanuit poort 1 of 2? Het benodigde internetsignaal om uberhaupt IP te kunnen uitbellen?
De N300A is een hybride ding, die kan zowel PSTN aan als VOIP. HoppyF heeft dus z'n huidige VF lijn in de PSTN lijn van de N300A. Inkomende oproepen komen dus binnen vanaf de Draytek, gaan analoog naar de N300A en dan via dect naar z'n handsets

De N300A hangt dus idd met 3 snoertjes: Voeding, RJ45 (IP netwerk) en RJ11 (PSTN naar de telefoniepoort van de Draytek)

Via dailplan kun je dan opgeven dat UITGAANDE oproepen via sipproviderX lopen. Je kan op die manier ook specifieker routeren, dus bv de buurman via VF bellen, en anderen weer via sipprovider Y.

De setup van HoppyF werkt dus prima, mits er dus niets geblokkeerd wordt in de voorliggende routers, of er gebruik gemaakt kan worden van andere poorten.

Maar goed, het nr compleet wegporteren bij VF kan ook. Ik heb zelf Cheapconnect welke ik eigenlijk alleen gebruik voor inkomend, en uitgaande gesprekken gaan via Cosmovoip (een van de vele Betamax klonen)

Maar als er voip actief blijft in de Draytek (al dan niet met een nieuw ongebruikt nr) lost dat zijn problemen niet op... Alleen als je misschien compleet voip *niet* afneemt dat het dan ook niet actief is en dus die poort vrijgegeven wordt, maar ja...

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 26-07-2014 22:10 ]

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:21
mgizmo schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 02:06:
Zoveel mogelijk ingelezen, maar ik begrijp dat de merendeel van de mensen die VF glasvezel hebben, altijd bij VF hebben gezeten en dat dit voorheen via KPN verliep. Ik kom uit het klantenbestand van Wisper.
Daarmee altijd entone setupbox in gebruik en een draytek 1000vn. De situatie is vanaf het begin dat deze draytek gemanaged wordt door glasoperator. Ik zag regelmatig beta firmwares op de Draytek geinstalleerd staan. Doordat het gemanaged is vanuit glasoperator heb ik alleen het user account en denk ik sommige functies te missen, zoals vlan tagging.
Op een review site lees ik dat Vodafone de 2130FVn levert, terwijl ik dus de 1000vn heb. Is de 2130FVn ook managed door glasoperator of ben je daar wel volledig admin en weet iemand er verschil is qua opties.

Wat ik vanaf het begin bijv al heb is dat subnets niet direct geconfigureerd op de Draytek niet geNAT worden naar buiten. Omdat ik in mijn dagelijkse werk netwerk- en firewallomgevingen beheer heb ik ook een eigen omgeving met andere subnetten achter de draytek. Ik moet mijn router achter de Draytek nu weer laten NAT'n naar het subnet wat bekend is in de Draytek. Daarmee kan ik feitelijk address spoofing doen. Al jaren teruggemeld, maar nooit iets mee gedaan door Wisper/glasoperator. Is dit in de 2130FVn anders?

Ik zit ook met 200/200. Kon toen voor 7,50 extra naar 600/600 gaan. Nooit gedaan. Kreeg het niet vol, maar volgens mij kan ik daar nu ook niet naar overstappen en is 500/500 de max?
klein schopje. Pagina's vliegen voorbij en ik hoop hier toch wel antwoord op te krijgen van tweakers :+

• eymey
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:40:
Maar als je het het abonnement ook niet gebruikt en inkomend ook via een VOIP provider laat lopen dan kan het dus wel werken. Zie mijn situatie. Dat is precies wat ik doe. Bij mij staat er een Vodafone vast nummer in de Draytek. Ik heb het ook wel ergens genoteerd maar nog nooit iets mee gedaan.

De vraag is natuurlijk hoe je "ATA" definieert :). Maar de ATA die jij hebt (en de meeste waarschijnlijk) zijn inderdaad om van VOIP accounts weer een analoge lijn te maken.

De Siemens N300A is inderdaad een "Hybride" ding. Eigenlijk een gewoon DECT basisstation voor de analoge lijn, maar met daaraan dus ook ethernet en VOIP toegevoegd (goede uitsleg van DJSmiley )

Overigens, als jij je ATA achter de Draytek hebt hangen met je VOIP nummer en je sluit een analoge telefoon direct op je Draytek aan, werkt je Vodafone VOIP dan ook nog gewoon?

@HoppyF: Ik denk dat je toch nog eens verder zou moeten kijken of je VOIP provider op andere poortnummers kan werken. Want in principe zou dan je Vodafone gewoon moeten kunnen blijven werken. Als het bij Barre73 zo werkt, moet het bij jou ook kunnen ;)

• eymey
mgizmo schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:09:
[...]

klein schopje. Pagina's vliegen voorbij en ik hoop hier toch wel antwoord op te krijgen van tweakers :+
Ik heb zelf de nieuwe propositie van VF nog niet en zit gewoon in KPN-gebied. En heb dus sowieso nog een NT op de fiber zitten waarachter ik helemaal m'n eigen router heb.

Naar wat ik hier in het topic heb gelezen, heb je ook bij de nieuwere Draytek niet volledige zeggenschap over het ding en het zou me dan ook niet verbazen als ook daarop andere subnetten dan z'n eigen subnet niet naar buiten gerouteerd worden. Volgens mij wordt ook in KPN gebied de Draytek inderdaad helemaal door Glasoperator beheerd.

Ik ben bang dat je dus toch echt op zoek zal moeten naar een mogelijkheid om die Draytek in bridge modus te krijgen (of evt. een DMZ/Exposed host functionaliteit richting je eigen router).

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 26-07-2014 22:46 ]

DJSmiley schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:06:
[...]

De N300A is een hybride ding, die kan zowel PSTN aan als VOIP. HoppyF heeft dus z'n huidige VF lijn in de PSTN lijn van de N300A. Inkomende oproepen komen dus binnen vanaf de Draytek, gaan analoog naar de N300A en dan via dect naar z'n handsets

De N300A hangt dus idd met 3 snoertjes: Voeding, RJ45 (IP netwerk) en RJ11 (PSTN naar de telefoniepoort van de Draytek)

Via dailplan kun je dan opgeven dat UITGAANDE oproepen via sipproviderX lopen. Je kan op die manier ook specifieker routeren, dus bv de buurman via VF bellen, en anderen weer via sipprovider Y.

De setup van HoppyF werkt dus prima, mits er dus niets geblokkeerd wordt in de voorliggende routers, of er gebruik gemaakt kan worden van andere poorten.

Maar goed, het nr compleet wegporteren bij VF kan ook. Ik heb zelf Cheapconnect welke ik eigenlijk alleen gebruik voor inkomend, en uitgaande gesprekken gaan via Cosmovoip (een van de vele Betamax klonen)

Maar als er voip actief blijft in de Draytek (al dan niet met een nieuw ongebruikt nr) lost dat zijn problemen niet op... Alleen als je misschien compleet voip *niet* afneemt dat het dan ook niet actief is en dus die poort vrijgegeven wordt, maar ja...
Ik weet dat de N300A hybride is maar stelde de vraag gewoon even voor de zekerheid aangezien hij dat niet aangaf. Hij had het alleen over de telefoonkabel. Leek me wel een hele basale fout maar toch.. niet geschoten is altijd mis.
En ik stel dus dat dat zijn problemen wel oplost. Dat werkt bij mij namelijk wel prima. 1 UTP kabel met internetverbinding naar mijn ATA, van ATA naar basisstation en klaar. Allebei mijn Dect telefoons werken prima.
En bedenk daarbij dat mijn Draytek ook gewoon een VOIP account geconfigureerd heeft staan. Van Vodafone dus. Ik moest alleen wel even in de SPA112 een andere poort dan 5060 instellen. 5068 bleek dus goed te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 26-07-2014 22:59 ]

• HoppyF
Barre73 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:57:
[...]

Ik weet dat de N300A hybride is maar stelde de vraag gewoon even voor de zekerheid aangezien hij dat niet aangaf. Hij had het alleen over de telefoonkabel. Leek me wel een hele basale fout maar toch.. niet geschoten is altijd mis.
En ik stel dus dat dat zijn problemen wel oplost. Dat werkt bij mij namelijk wel prima. 1 UTP kabel met internetverbinding naar mijn ATA, van ATA naar basisstation en klaar. Allebei mijn Dect telefoons werken prima.
En bedenk daarbij dat mijn Draytek ook gewoon een VOIP account geconfigureerd heeft staan. Van Vodafone dus. Ik moest alleen wel even in de SPA112 een andere poort dan 5060 instellen. 5068 bleek dus goed te werken.
Ik heb het misschien niet duidelijk uitgelegd maar wat DJSmiley heeft uitgelegd klopt.
De N300A is met een analoge kabel met telefoonstekkers verbonden aan de Draytek.
Die analoge lijn wordt zo gepresenteerd vanuit de Draytek, het had ook een echte analoge KPN lijn kunnen zijn.
De N300 is verder via UTP aangesloten om met het IP protocol een VoIP connectie op te zetten.
Ik heb al een niet 5060 poort getest zonder succes, ik ga nog wel eens verder zoeken waar het probleem kan zitten.

Bedankt voor jullie reacties wederom.
HoppyF schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 23:44:
[...]

Ik heb het misschien niet duidelijk uitgelegd maar wat DJSmiley heeft uitgelegd klopt.
De N300A is met een analoge kabel met telefoonstekkers verbonden aan de Draytek.
Die analoge lijn wordt zo gepresenteerd vanuit de Draytek, het had ook een echte analoge KPN lijn kunnen zijn.
De N300 is verder via UTP aangesloten om met het IP protocol een VoIP connectie op te zetten.
Ik heb al een niet 5060 poort getest zonder succes, ik ga nog wel eens verder zoeken waar het probleem kan zitten.

Bedankt voor jullie reacties wederom.
Nog twee mogelijkheden:
* In die N300A zitten meerdere plekken om een poort aan te passen en je hebt het niet op de goede plek aangepast (dat was bij mijn SPA112 in eerste instantie het geval)
*Het ligt toch aan jouw aanbieder en je zou eigenlijk eens de Cheap Connect account van iemand anders moeten proberen. Aangezien we nu weten dat die wel werken.

En anders geef ik het helaas ook op....

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Heeft er iemand fox sports international bij het nieuwe vodafone pakket? Ik heb het van de week via de telefoon aangevraagd en laten activeren, maar ik kan eigenlijk nergens op de website terug vinden op welk kanaal nummer deze uitgezonden word, ik kom in de guide list wel fox sports hd 3 en 4 tegen, maar het voetbal is nog niet begonnen en er wordt op het moment alleen nog maar tennis uitgezonden. Ik kan nog niet echt bevesitigen of dit ook daad werkelijk de fox sport international kanalen zijn.

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:30
2, 4 en 6 zijn de International kanalen. Ik gok dat Vodafone 6 nog niet door geeft.

Verwijderd

Geen internet vanuit de Draytec via een coax verbinding.

Ik kan geen bekabelde verbinding met internet maken vanuit de Draytek router/modem, via een coax kabel, met een laptop.
Sinds een week heb ik een glasvezel abonnement bij Vodafone.
De levering en installatie heeft even op zich laten wachten, wat ook al in dit Forum is genoemd, de apparatuur is pas 5 weken na de aanvraag geïnstalleerd.
In huis zijn op de begane grond drie coax aansluitpunten, waarvan ik er twee wil gebruiken. Eén om tv te kijken (en ook om bekabeld op de smart tv te kunnen internetten, you tube bekijken), en één om bekabeld te kunnen internetten. Pas uit de van Vodafone ontvangen documentatie bleek dat er nieuwe utp kabels nodig zijn. Dat is ook al in dit forum genoemd. Maar het bleek niet mogelijk om de coax kabels te vervangen. En aanleg van kabels langs de plinten is geen oplossing.
Dus is in eerste instantie een losse kabel vanaf de Draytek naar de tv gebruikt. Ook de draadloze verbinding naar de laptop, tablet en telefoon werkten goed.
De oplossing die de installatie monteur aan de hand deed, was om MoCa kastjes aan te schaffen. Dus bij de leverancier (Cablers) geïnformeerd of het mogelijk is tegelijkertijd tv te kijken en te internetten. Dat zou kunnen, dus drie kastjes besteld.
Na installatie bleek dat het toch niet mogelijk is om aan mijn wens te voldoen. Er worden verschillende signalen doorgegeven, wat niet via één kabel kan.
Er zijn blijkbaar twee oplossingen mogelijk. De eerste is om een dedicated Vlan switch aan te schaffen.
De tweede is het aansluiten van een modem/router als switch. Nu lag er nog 52 Gb Sitecom modem van Ziggo in de meterkast. Dus die heb ik gebruikt (allen het switch-deel, niet de router). Lan 1 van de Draytek naar Lan 1 van de Sitecom, Lan 3 van de Draytec naar Lan 2 van de Sitecom, Lan 3 van de Sitecom naar het MoCa kastje. En alles werkte: de bekabelde tv, het bekabelde internet op de laptop (via 2 MoCa kastjes), de draadloze verbindingen op telefoon en tablet.
Ja, alles werkte, maar dat duurde misschien een paar uur. Daarna niet meer.

Mijn opstelling is de volgende:
In de meterkast een Draytek modem (Vigor 2130 FVn), daarachter een Ziggo modem (Sitecom WL579), daarachter een MoCa kastje (Asheridge), die weer is verbonden met een switch voor de coax kabels.
Ik heb een eigen Wireless SSID ingesteld.
Lan 3 van de Draytek (de tv poort) verbonden met Lan 3 van de Sitecom.
De tv doet het. Draadloos internet ook op laptop, tablet, telefoon en tv (via de eigen SSID)
Een utp kabelaansluiting vanaf Lan 1 (de internetaansluiting) van de Draytek naar de laptop geeft een internetverbinding (via de Vodafone SSID). De draadloze verbindingen blijven functioneren.
Maar er treden problemen op als ik Lan 1 of Lan 2 van de DrayTek (de internetpoorten) verbind met een Lan van de Sitecom.
Er kan dan niet bekabeld worden geïnternet.
De SSID van het bekabelde netwerk wordt dan gewijzigd naar de “eigen SSID”, de naam uitgebreid met het cijfer 3 daar achter. Er is wel verbinding op de laptop, maar er is geen internet toegang.
En het draadloos internet doet het ook op alle apparaten niet meer (“er is een fout opgetreden of de verbinding is verbroken”).
De tv blijft wel goed werken.
Ik heb nog diverse andere mogelijkheden geprobeerd, en andere kabels gebruikt.
Kortom het probleem zit blijkbaar in de aansluiting van de internetverbinding van de DrayTek naar de Sitecom.
Mijn vraag is, hoe is dit probleem op te lossen?
Of is het handiger nog wat geld uit te geven en een dedicated Vlan switch aan te schaffen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2014 20:33 . Reden: aanpassing kop ]

• Brackpc
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:26
overstap van Tweak naar vodafone is hier geheel probleemloos verlopen.

Ik had tweak per 21-07 opgezegd, en vodafone zou op 21-07 ingaan.
Monteur van vodafone kon pas op 28-07 langskomen.

Tot 11:30 vanochtend gewoon nog het internet van tweak gehad, 45min later kwam de vodafone monteur en kon ik van vodafone gebruik maken.

Verwijderd

Brackpc schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:50:
overstap van Tweak naar vodafone is hier geheel probleemloos verlopen.

Ik had tweak per 21-07 opgezegd, en vodafone zou op 21-07 ingaan.
Monteur van vodafone kon pas op 28-07 langskomen.

Tot 11:30 vanochtend gewoon nog het internet van tweak gehad, 45min later kwam de vodafone monteur en kon ik van vodafone gebruik maken.
Kijk, zo hoort het ook en blijkt ook te kunnen. Denk ook aan goede service van Tweak in deze.
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:23:

Ik kan geen bekabelde verbinding met internet maken vanuit de Draytek router/modem, via een coax kabel, met een laptop.
De levering en installatie heeft even op zich laten wachten, wat ook al in dit Forum is genoemd, de apparatuur is pas 5 weken na de aanvraag geïnstalleerd.
In huis zijn op de begane grond drie coax aansluitpunten, waarvan ik er twee wil gebruiken. Eén om tv te kijken (en ook om bekabeld op de smart tv te kunnen internetten, you tube bekijken), en één om bekabeld te kunnen internetten. Pas uit de van Vodafone ontvangen documentatie bleek dat er nieuwe utp kabels nodig zijn. Dat is ook al in dit forum genoemd. Maar het bleek niet mogelijk om de coax kabels te vervangen.
Niet bedoeld om je aan te vallen maar het is nog nooit met geen enkele internetprovider mogelijk geweest om via coaxkabels te internetten. Behalve uiteraard met Ziggo en UPC. Dus ADSL of glas nog nooit. Dat mag als algemeen bekende info beschouw worden.
Dat TV via de coaxkabel niet meer mogelijk is bij de meeste glasproviders kan af en toe wel wat duidelijker gesteld worden , dat klopt. Maar jouw oplossing lijkt me onnodig duur. Je geeft aan dat de coax kabels niet vervangen kunnen worden maar toch lijkt me dat de beste oplossing. Er vanuit gaande dat e.e.a. in een buis zit: Knoop de kernen van de bestaande coax kabel en de nieuwe UTP kabel aan elkaar en heel voorzichtig trekken..

Verwijderd

Bedankt voor je reactie.
Voor mij is glas nieuw. Ik heb een abbo aangeschaft vanwege een verhuizing. Hiervoor had ik satelliet tv en internet + bellen. Dat er niet vanuit de Draytek via coax tv gekeken kan worden of geïnternet was mij niet bekend. En dat bleek pas na levering van de apparatuur door Vodafone. Dat er dus nieuwe kabels getrokken moesten worden was dus een (onaangename) verrassing. Maar het lukt niet om kabels te trekken. Er gaan in eerste instantie 3 coaxkabels in één buis, en volgens de installateur lukt het niet om nieuwe utp kabels te trekken.
Ik heb nu dus een halve oplossing. Wel tv via coax, geen internet.
De leverancier van de coax kastjes bood heel genereus aan om ze maar te retourneren. Ik denk dat ik er maar een terugstuur.

• HoppyF
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:52:
Bedankt voor je reactie.
Voor mij is glas nieuw. Ik heb een abbo aangeschaft vanwege een verhuizing. Hiervoor had ik satelliet tv en internet + bellen. Dat er niet vanuit de Draytek via coax tv gekeken kan worden of geïnternet was mij niet bekend. En dat bleek pas na levering van de apparatuur door Vodafone. Dat er dus nieuwe kabels getrokken moesten worden was dus een (onaangename) verrassing. Maar het lukt niet om kabels te trekken. Er gaan in eerste instantie 3 coaxkabels in één buis, en volgens de installateur lukt het niet om nieuwe utp kabels te trekken.
Ik heb nu dus een halve oplossing. Wel tv via coax, geen internet.
De leverancier van de coax kastjes bood heel genereus aan om ze maar te retourneren. Ik denk dat ik er maar een terugstuur.
Helaas geven aanbieders zoals Vodafone niet zo duidelijk aan op welke manier er TV gekeken kan worden.
Pas bij nader onderzoek blijkt dat het nu om IPTV gaat. Een half jaar geleden zat coax nog wel in het pakket.
Als je niet hier op het forum komt en de handleidingen niet van tevoren doorleest kun je op het verkeerde been gezet worden.

Als er bij jou drie coaxkabels door één buis lopen is de buis dik genoeg om zeker twee UTP kabels te trekken, wellicht ook wel drie zo dik zijn UTP kabels niet.
Dit lijkt je voor jou toch de meest voor de hand liggende oplossing.
Kabel is niet duur het kost je alleen wat tijd om de kabels te trekken.

• ultrapreventive
HoppyF schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:28:
[...]

Helaas geven aanbieders zoals Vodafone niet zo duidelijk aan op welke manier er TV gekeken kan worden.
Pas bij nader onderzoek blijkt dat het nu om IPTV gaat. Een half jaar geleden zat coax nog wel in het pakket.
Als je niet hier op het forum komt en de handleidingen niet van tevoren doorleest kun je op het verkeerde been gezet worden.

Als er bij jou drie coaxkabels door één buis lopen is de buis dik genoeg om zeker twee UTP kabels te trekken, wellicht ook wel drie zo dik zijn UTP kabels niet.
Dit lijkt je voor jou toch de meest voor de hand liggende oplossing.
Kabel is niet duur het kost je alleen wat tijd om de kabels te trekken.
Absoluut niet dik, ik weet dat bv Belden 4.75 mm diam. Cat5e in het assortiment heeft. (Hoewel vorster mogelijk liever de zaak aan zijn installateur overlaat en die heeft natuurlijk eigen materiaal, maar ook dan moet het lukken). Vervangen coax zoals ook Barre aanbeveelt lijkt de beste oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door ultrapreventive op 29-07-2014 21:53 ]

• eymey
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:23:

In huis zijn op de begane grond drie coax aansluitpunten, waarvan ik er twee wil gebruiken. Eén om tv te kijken (en ook om bekabeld op de smart tv te kunnen internetten, you tube bekijken), en één om bekabeld te kunnen internetten. Pas uit de van Vodafone ontvangen documentatie bleek dat er nieuwe utp kabels nodig zijn. Dat is ook al in dit forum genoemd. Maar het bleek niet mogelijk om de coax kabels te vervangen. En aanleg van kabels langs de plinten is geen oplossing.
Dus is in eerste instantie een losse kabel vanaf de Draytek naar de tv gebruikt. Ook de draadloze verbinding naar de laptop, tablet en telefoon werkten goed.
De oplossing die de installatie monteur aan de hand deed, was om MoCa kastjes aan te schaffen. Dus bij de leverancier (Cablers) geïnformeerd of het mogelijk is tegelijkertijd tv te kijken en te internetten. Dat zou kunnen, dus drie kastjes besteld.
Na installatie bleek dat het toch niet mogelijk is om aan mijn wens te voldoen. Er worden verschillende signalen doorgegeven, wat niet via één kabel kan.
Er zijn blijkbaar twee oplossingen mogelijk. De eerste is om een dedicated Vlan switch aan te schaffen.
De tweede is het aansluiten van een modem/router als switch. Nu lag er nog 52 Gb Sitecom modem van Ziggo in de meterkast. Dus die heb ik gebruikt (allen het switch-deel, niet de router). Lan 1 van de Draytek naar Lan 1 van de Sitecom, Lan 3 van de Draytec naar Lan 2 van de Sitecom, Lan 3 van de Sitecom naar het MoCa kastje. En alles werkte: de bekabelde tv, het bekabelde internet op de laptop (via 2 MoCa kastjes), de draadloze verbindingen op telefoon en tablet.
Ja, alles werkte, maar dat duurde misschien een paar uur. Daarna niet meer.

Mijn opstelling is de volgende:
In de meterkast een Draytek modem (Vigor 2130 FVn), daarachter een Ziggo modem (Sitecom WL579), daarachter een MoCa kastje (Asheridge), die weer is verbonden met een switch voor de coax kabels.
Ik heb een eigen Wireless SSID ingesteld.
Lan 3 van de Draytek (de tv poort) verbonden met Lan 3 van de Sitecom.
De tv doet het. Draadloos internet ook op laptop, tablet, telefoon en tv (via de eigen SSID)
Een utp kabelaansluiting vanaf Lan 1 (de internetaansluiting) van de Draytek naar de laptop geeft een internetverbinding (via de Vodafone SSID). De draadloze verbindingen blijven functioneren.
Maar er treden problemen op als ik Lan 1 of Lan 2 van de DrayTek (de internetpoorten) verbind met een Lan van de Sitecom.
Er kan dan niet bekabeld worden geïnternet.
De SSID van het bekabelde netwerk wordt dan gewijzigd naar de “eigen SSID”, de naam uitgebreid met het cijfer 3 daar achter. Er is wel verbinding op de laptop, maar er is geen internet toegang.
En het draadloos internet doet het ook op alle apparaten niet meer (“er is een fout opgetreden of de verbinding is verbroken”).
De tv blijft wel goed werken.
Ik heb nog diverse andere mogelijkheden geprobeerd, en andere kabels gebruikt.
Kortom het probleem zit blijkbaar in de aansluiting van de internetverbinding van de DrayTek naar de Sitecom.
Mijn vraag is, hoe is dit probleem op te lossen?
Of is het handiger nog wat geld uit te geven en een dedicated Vlan switch aan te schaffen?
Waar het hier fout gaat (hoewel het verhaal een beetje onhandig leest, no offense ;) ), ook met jouw toevoegen van de extra switch, is dat je LAN en je TV over aparte netwerken moeten gaan. Op een geven moment lijk jij, door het erin hangen van je sitecom, ongewild de netwerken voor IPTV en je LAN op 1 fysiek segment te gooien.

Je moca kastjes creëren, als je alle coax bij elkaar laat komen op een splitter of een tap, ook gewoon 1 'logische' ethernetverbinding.

Je hebt dus een aantal opties:

1) zoals hier al geopperd de coax gewoon vervangen door een aantal UTP kabels.

2) extra MOCA kastjes aanschaffen en coaxverbindingen los halen van de TAP. Aan coax kabel 1 hang je aan elk uiteinde een MOCA kastje en daar gooi je TV overheen. Aan coax kabel 2 hang je aan elk uiteinde een MOCA kastje en daar je LAN op, al dan niet aangevuld met switches.

3) Twee (!) VLAN capable switches halen. In de meterkast zorg je dat LAN en TV van de Draytek in de switch worden gesplitst in aparte port-based VLAN's. Op 1 poort zorg je dat die VLAN's tagged richting MOCA 1 gaan. Aan de andere kant van de MOCA verbinding hang je de andere VLAN switch dan. Hierbij ga ik er overigens wel een beetje van uit dat de MOCA apparaten op hun ethernetpoorten gewoon weer zorgen voor een volledige layer 2 ethernetverbinding (die dus ook ethernet frames voorzien van VLAN tags ondersteunt). Dat is wel een vereiste.

Maar lang verhaal kort, zoals HoppyF en Barre73 ook al opperen: Coax vervangen voor UTP.

Verwijderd

Bedankt voor jullie antwoorden.
De installatie was gratis bij het abonnement. Vandaar de monteur.
De Sitecom kan er dus wel weer tussen uit.
Het handigst is inderdaad het aanleggen van utp kabels.
Maar het probleem met de bekabeling is volgens de monteur niet de dikte van de kabels of de buis, maar de drie 25 jaar oude coax kabels die vanaf een splitter in de meterkast in één buis gaan, en daarna gesplitst zullen worden.
De monteur zag dat niet zitten. Of kostte het te veel tijd?
Ik zal oplossing twee even proberen, zonder nog een extra MoCa kast aan te schaffen. En ook zelf maar eens onder de vloer kijken hoe de buizen lopen en zien waar en hoe de coaxkabels naar verschillende buizen gaan.
Het trekken van nieuwe kabels lijkt me de beste oplossing. Dat moet toch kunnen? Als het trekken van de kabels door de buizen, nadat daar een begin mee is gemaakt, niet lukt, heb ik natuurlijk wel een probleem.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik vermoed dat het te lang zou duren om in de basisinstallatie te passen...

• eymey
Dat denk ik ook ja. Als de monteur de kabels in de meterkast 1 buis in ziet gaan terwijl de kabels op verschillende plekken uit komen, dan wordt het een heel gedoe om te gaan kijken wáár de buis met 3 kabels dan ophoudt en hoe de kabels dan hun weg naar de aparte plekken vervolgen.

Voor het geval je inderdaad ergens vast komt te zitten, ik zou als ik jou was ook alvast een trekveer lenen of kopen :P

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:30
Even geïnformeerd of Fox Sports GO ook mogelijk was bij Vodafone, maar dit blijkt ook nog niet mogelijk. Ook was niet bekend of dit in de toekomst mogelijk wordt.

• soepkip67
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10-2023
Vraagje over Wifi sterkte van nieuwe abonnement.

Heb sinds 18 juli het nieuwe abonnement van VF een alles in 1 pakket met een 100/100 internet verbinding.
Nu de volgende vraag? Klopt het dat het nieuwe modem/router heel slecht wifi signaal door geeft?
Heb nu een snelheid draadloos van Download: 27,8 Mbps en Upload: 36,99 Mbps Ping van 7ms.
Bedraad haal ik ook niet de snelheden Download: 95,92 Mbps Upload: 86,77 Mbps en ping van 5ms

Dit is al vanaf het moment van overgang. Is er iemand die tips heeft om dit te verbeteren?
Is in opstelling niets veranderd als alleen het nieuwe modem/router.

Mijn oude abonnement (met analoog nog in pakket) van 50/50 werkte beter met draadloos Download: 45,2 Mbps en Upload 51,23 Mbps en ping van 6ms

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-04 17:37
Dazzler2120 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 07:39:
[...]

Poort 1 en 2 is de interner vlan; 3 en 4 iptv. Telefonie loopt over de internet vlan. Ik kan zo voor je opzoeken hoe de vlans benoemd zijn

Of wat wil je precies weten?
Ik ga over van KPN glas naar Vodafone glas. Nu gebruik ik mijn eigen Asus router. Om Vlans te scheiden zit er een switch voor die dit regelt.

Glasmodem -> Vlan switch -> Asus router.
Glasmodem -> Vlan switch -> TV ontvanger.

Is dit met Vodafone ook mogelijk? Zo ja welke vlan's en vlan nummers worden gebruikt?

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

Verwijderd

Nee je moet het glasvezelmodem/router van Vodafone gebruiken. Het enige is dat je eigen router kunt aansluiten op de lan poort van het de glasvezelmodem/router van Vodafone.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2014 14:34 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Paulie72 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 14:12:
[...]

Ik ga over van KPN glas naar Vodafone glas. Nu gebruik ik mijn eigen Asus router. Om Vlans te scheiden zit er een switch voor die dit regelt.

Glasmodem -> Vlan switch -> Asus router.
Glasmodem -> Vlan switch -> TV ontvanger.

Is dit met Vodafone ook mogelijk? Zo ja welke vlan's en vlan nummers worden gebruikt?
Of het mogelijk is om via een vlanswitch dit te laten lopen durf ik je niet te zeggen...
Er zijn 2 vLan's;
- Internet (vlan 300)
- IPTV (vlan 640)

Het is niet mogelijk om de vlans aan te passen op de Draytek, of om deze in full bridge te zetten. Naar mijn weten werken dedicated switches wel, ik weet niet of iemand dit kan bevestigen of dit werkt of niet?

• Paulie72
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-04 17:37
Ik maak nu gebruik van een Cisco SLM2005 switch waarin ik nu de Vlan's opgedeeld heb.

Mini PC I5-10400 dual monitor, HP Microserver Freenas

• Rubman

Rubman

Ik heb net het modem gereset nadat het Wi-Fi steevast problemen bleef geven en geen data doorliet. Bedraad werkte prima.

Nu krijgt het modem echter helemaal geen verbinding meer en blijft hij op disconected staan. Het gaat om een Vigor 2130 met de nieuwe propositie van Vodafone.

Moet ik hiervoor weer gaan bellen met Vodafone om alles werkende te krijgen? Neem aan dat hij geen specifieke informatie weggooit bij een reset maar gewoon weer alle verbindingen op kan pakken.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rubman schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 07:47:
Ik heb net het modem gereset nadat het Wi-Fi steevast problemen bleef geven en geen data doorliet. Bedraad werkte prima.

Nu krijgt het modem echter helemaal geen verbinding meer en blijft hij op disconected staan. Het gaat om een Vigor 2130 met de nieuwe propositie van Vodafone.

Moet ik hiervoor weer gaan bellen met Vodafone om alles werkende te krijgen? Neem aan dat hij geen specifieke informatie weggooit bij een reset maar gewoon weer alle verbindingen op kan pakken.
Log eens in op het router gedeelte om te kijken og de wifi interface nog aanstaat.
Het wil wel eens voorkomen dat een reset de wifi uitschakelt

• Rubman

Rubman

Dazzler2120 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 07:56:
[...]

Log eens in op het router gedeelte om te kijken og de wifi interface nog aanstaat.
Het wil wel eens voorkomen dat een reset de wifi uitschakelt
Wifi staat nog aan en het was het modem wat ook geen verbinding meer kreeg (alszijnde helemaal geen internet meer)
Inmiddels is het opgelost

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rubman schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 08:26:
[...]

Wifi staat nog aan en het was het modem wat ook geen verbinding meer kreeg (alszijnde helemaal geen internet meer)
Inmiddels is het opgelost
Ah okay!
Dan duurde het gewoon even voordat je een geldige lease kreeg

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:10
Zo even de beloofde update van mijn problemen met vodafone omtrent het niet kunnen leveren van de aangevraagde diensten. Ontbinden werd lastig omdat ze maar een deel van het pakket niet konden leveren aldus mijn rechtsbijstand verzekeraar. Krijg nu van vodafone €107,50 gecrediteerd wat dus in principe neerkomt op een maandelijkse korting van rond de €10 voor de resterende 10 maanden van mijn contract.

DaveD

Verwijderd

DaveD1109 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:59:
Zo even de beloofde update van mijn problemen met vodafone omtrent het niet kunnen leveren van de aangevraagde diensten. Ontbinden werd lastig omdat ze maar een deel van het pakket niet konden leveren aldus mijn rechtsbijstand verzekeraar. Krijg nu van vodafone €107,50 gecrediteerd wat dus in principe neerkomt op een maandelijkse korting van rond de €10 voor de resterende 10 maanden van mijn contract.
Dan weet je rbs-verzekeraar óf niet waarover ze praten, óf ze hebben geen zin gehad om er energie in te steken. Was het DAS toevallig?

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:56:
[...]

Dan weet je rbs-verzekeraar óf niet waarover ze praten, óf ze hebben geen zin gehad om er energie in te steken. Was het DAS toevallig?
Dat idee had ik zelf ook. Het is hier inderdaad DAS. Ben nog nergens mee akkoord gegaan hoor.

DaveD

• doublehelix
Wat een raar verhaal. Vind ik merkwaardig aangezien vodafone de contractuele verplichting niet nagekokmen is. Belachelijk.
DaveD1109 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:59:

• ultrapreventive
Zal wel lastig zijn als ze zich verzetten, maar daar hoort de rbv nou juist tegen gewapend te zijn.
Zie niet echt een grond om akkoord te gaan met het voorstel, als ontbinding je doel is.

Verwijderd

Voor je überhaupt het contract wegens wanprestatie kan ontbinden moet je wel VF eerst officeel middels een aangetekende brief in gebreke stellen en een acceptabele termijn noemen waarin VF je problemen of niet te leveren maar wel beloofde diensten moet leveren. Daarna kan je pas via juridische weg overgaan tot ontbinding van je contract.

Verwijderd

Hoeft niet via aangetekende brief, gewoon schriftelijk is voldoende.
En wanneer je uit een mededeling van Vodafone kan afleiden dat ze sowieso niet van plan zijn om na te komen, is een ingebrekestelling helemaal niet nodig.

Daarnaast is volgens mij dat hele traject al gelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2014 18:50 ]

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-12 18:06

TRaSH

koffie ?

ik heb vandaag ook maar eens besloten om een vodafone Alles-in-1 100Mb.
maar had toch wat vragen over de mogelijkheden.
wil van tevoren eigenlijk alles klaar hebben voordat de monteur de basis aansluiting komt doen.

ik wil dus de Draytek die je krijgt als bridge instellen.
vooral wegens de instel mogelijkheden en wifi 5Ghz.
nu heb ik een kleine schema gemaakt hoe mijn situatie nu thuis is.
de glas aansluiting zit in de meterkast daar zal de draytek ook komen,
in de woonkamer heb ik een trapkast waar eigenlijk me netwerk verdeeld word voor beneden en naar boven.
daar hangt nu een Asus RT-N66U en een Switch die dan weer internet verdeeld voor beneden en naar boven.
kan ik dezelfde switch gebruiken voor de TV's ?
is dit mogelijk of moet ik anders te werk gaan.
alle TV's krijgen 1 van ander kastje voor TV Beeld

Afbeeldingslocatie: http://pix.defcon5.biz/files/55413313324959827722_thumb.jpg

die TV kastjes welke zijn het die je krijgt en wat voor aansluit mogelijkheden zitten er op ?
wil hem namelijk aan me reciever aansluiten

[ Voor 6% gewijzigd door TRaSH op 01-08-2014 19:25 . Reden: aansluitings vraag ]

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51

robertwebbe

Robert Webbe

De Draytek kan helaas niet in bridge modus ingesteld worden. Je kunt je RT-N66U aansluiten op poort 1 of 2 van de Draytel en dan de DHCP en NAT uitschakelen. De TV settopboxen sluit je op poort 3 en 4 aan van de Draytek.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 01-08-2014 20:12 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.