Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.894 views

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:20
Hoorde net dat het de lichttest was; en dus niet een voor/na foto was . (excuses).

Hij maakt van de week een nieuwe foto met de huidige situatie.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
OK, ben benieuwd :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Kan je met het nieuwe Vodafone nog wel je eigen router gebruiken? Met de oude pakketten en FTU werd ieder VLAN op een aparte ethernetpoort afgeleverd. Op foto's die ik ergens anders op het web heb gezien, loopt het glas tot in de Draytek router en zal de Draytek vermoedelijk het tagged-verkeer op de glasvezel netjes op dedicated poortjes afleveren. Iemand al ervaring mee? Welke VLAN ID'S e.d.?

Ik zou de glasvezel dan graag in deze switch prikken en dan zelf scheiden naar m'n eigen router en naar de DTV decoder. Telefonie zal mij een worst wezen, die gooi ik er na een jaar weer uit.

[ Voor 27% gewijzigd door I_stealth_I op 04-04-2014 13:15 ]

/dev/null

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:18
Deshmir schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:31:
Ik had er nog naar gevraagd; maar er heeft nooit een FTU gezeten.
Zal hem van de week eens porren voor een nieuwe foto.
Er zit zeker een FTU. Dta is waar je naar zit te kijken. Alleen de plastic kap die daar over heen hoort te zitten is er op dat moment af.
En dit is een oude Genexis FTU, ook wel bekend als FXP (100).

Op de nieuwe UFTU zou het heel goed rechtstreeks gekikt kunnen worden alleen heeft Vodafone ervoor gekozen dat niet te doen en ook daar een patchkabel vanuit de connector te maken naar de Draytek die er naast/boven komt te hangen. Dus dezelfde oplossing feitelijk.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
I_stealth_I schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:10:
Kan je met het nieuwe Vodafone nog wel je eigen router gebruiken? Met de oude pakketten en FTU werd ieder VLAN op een aparte ethernetpoort afgeleverd. Op foto's die ik ergens anders op het web heb gezien, loopt het glas tot in de Draytek router en zal de Draytek vermoedelijk het tagged-verkeer op de glasvezel netjes op dedicated poortjes afleveren. Iemand al ervaring mee? Welke VLAN ID'S e.d.?

Ik zou de glasvezel dan graag in deze switch prikken en dan zelf scheiden naar m'n eigen router en naar de DTV decoder. Telefonie zal mij een worst wezen, die gooi ik er na een jaar weer uit.
Dat ga ik je op 15 april melden :-)

Dan zou mijn aansluiting moeten draaien namelijk. TV wil ik best zonder eigen router draaien maar intenert liever niet. Liever een bridge-achtige oplossing waarbij ik mijn eigen router kan laten staan en gebruiken.

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:40
Barre73 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:47:
Dat ga ik je op 15 april melden :-)

Dan zou mijn aansluiting moeten draaien namelijk. TV wil ik best zonder eigen router draaien maar intenert liever niet. Liever een bridge-achtige oplossing waarbij ik mijn eigen router kan laten staan en gebruiken.
Daar ben ik ook reuze benieuwd naar. Ik ben namelijk erg tevreden met m'n ASUS router.

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:46:
[...]

Er zit zeker een FTU. Dta is waar je naar zit te kijken. Alleen de plastic kap die daar over heen hoort te zitten is er op dat moment af.
En dit is een oude Genexis FTU, ook wel bekend als FXP (100).

Op de nieuwe UFTU zou het heel goed rechtstreeks gekikt kunnen worden alleen heeft Vodafone ervoor gekozen dat niet te doen en ook daar een patchkabel vanuit de connector te maken naar de Draytek die er naast/boven komt te hangen. Dus dezelfde oplossing feitelijk.
Betekent dat ook dat er een tweede stopcontact in de meterkast moet komen? Uiteraard is een tafelcontactdoos dan een mogelijke oplossing.

• Barre73
Nee. Nog steeds 1 stopcontact. Bij andere providers kwam er een "actieve"kop op de FTU ( ter vervanging van een lege kap). Die had een stopcontact nodig. Vodafone verplaatst dat deel eigenlijk alleen maar naar buiten de FTU. Dus de Draytek heeft nu het stopcontact nodig.

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:26:
Nee. Nog steeds 1 stopcontact. Bij andere providers kwam er een "actieve"kop op de FTU ( ter vervanging van een lege kap). Die had een stopcontact nodig. Vodafone verplaatst dat deel eigenlijk alleen maar naar buiten de FTU. Dus de Draytek heeft nu het stopcontact nodig.
Dank Barre voor antwoord.

• Barre73
OK. Guidion moet nog even wennen aan de doorlooptijden die gelden in de keten met Reggefiber en operators... Bij een migratie moet de migratiedatum minimaal 14 dagen in het vooruit liggen, gerekend vanaf het moment van inschieten. Guidion maakte met mij op 1 april de afspraak voor 14 dagen later (15 dagen). Dus dat klopte precies. Ze hadden er alleen geen rekening mee gehouden dat de operator (Glasoperator) niet dezelfde dag de order inschoot maar een dag later. Druk, niet aan toe gekomen, kan allerlei redenen hebben. Maar de migratiedatum kon dus pas op 2+14= 16 april liggen. Dat werd alleen niet aan Guidion terug gemeld waardoor de monteur op 15 april voor niks zou zijn gekomen (want geen signaal op de lijn).
Heb ik nu dan opgelost door Guidion naar 16 april te verzetten maar toch.. leerpuntje zal ik maar zeggen.

• eymey
Hehe inderdaad. Maar operator "Glasoperator"?....

Betekent dat dan toch dat in jouw Reggefiber gebied al apparatuur van Glasoperator is geplaatst? :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Barre73
Nee helaas. Dat dacht ik eerst ook even maar dat weet ik toch zeker van niet. Zelfs nog even in de PoP gekeken.
Maar ze hebben gewoon alles aan Glasoperator overgelaten. Dus ook als er via de KPN WBA weg wordt gewerkt (met BCS streams), regelt Glasoperator alles.

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Zojuist het Vodafonethuis installatie pakket ontvangen met de draytek en entone tv decoder.

De draytek zit verzegeld met een vodafone sticker (alleen te monteren door vodafone monteur) :)
De entone heb ik alvast uitgepakt en aangesloten om te kijken of ik het geluid over HDMI kon instellen ofdat ik een optische kabel moet halen. Maar die zat vast in de bootup omdat er geen netwerk gevonden was :P

Er zit ook een brief bij dat alle diensten vanaf 16 april zouden moeten werken. Dus nadat Guidion langs is geweest zou alles het moeten doen.

Nog even geduld tot 16 april! :9

[ Voor 14% gewijzigd door koekkoek op 05-04-2014 16:11 ]

• Barre73
Ik kreeg em vandaag ook binnen. Met 2 Entones (eentje PVR), 2 belachelijk lange UTP kabels en uiteraard ook de Draytek. Wel even opengemaakt. Die is iets kleiner dan ik had verwacht maar ziet er op zich goed uit. Misschien dat ik de TP Link toch maar even ongebruikt laat. Als deze als router goed werkt en alles goed aankan ben ik ook happy. Aan de instellingen zit ik normaal toch niet.

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
dannyreuser schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:09:
Zojuist het Vodafonethuis installatie pakket ontvangen met de draytek en entone tv decoder.

De draytek zit verzegeld met een vodafone sticker (alleen te monteren door vodafone monteur) :)
De entone heb ik alvast uitgepakt en aangesloten om te kijken of ik het geluid over HDMI kon instellen ofdat ik een optische kabel moet halen. Maar die zat vast in de bootup omdat er geen netwerk gevonden was :P

Er zit ook een brief bij dat alle diensten vanaf 16 april zouden moeten werken. Dus nadat Guidion langs is geweest zou alles het moeten doen.

Nog even geduld tot 16 april! :9
Wanneer had jij het besteld?

DaveD

• koekkoek
DaveD1109 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 18:51:
[...]

Wanneer had jij het besteld?
20 Februari

• DaveD1109
Blijkbaar kijken ze voor oplevering niet naar aanvraag datum. Heb eind januari aangevraagd en het is vertraagd tot eind april.

DaveD

• Barre73
Nee, het hangt niet af van je aanvraagdatum maar meer van je regio lijkt het wel. Wanneer zijn ze waar zover dat ze kunnen leveren..
Ik had 30 januari aangevraagd en werd op 1 april gebeld voor een afspraak, die een week later zou hebben gekund.

• DaveD1109
Barre73 schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:21:
Nee, het hangt niet af van je aanvraagdatum maar meer van je regio lijkt het wel. Wanneer zijn ze waar zover dat ze kunnen leveren..
Ik had 30 januari aangevraagd en werd op 1 april gebeld voor een afspraak, die een week later zou hebben gekund.
Oké nou dan wacht ik het nog wel af. Ben wel benieuwd naar de ervaringen met het nieuwe pakket!

DaveD

• Barre73
Ik ook ;-)

• robpoc
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-12 16:11
Is er ook een manier om TV te kijken op de PC via een browser of VLC zoja waar kan ik deze informatie vinden.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:32

Fiber

Beaches are for storming.

Een DVB-C tuner kopen voor je PC...

(Als je nog het oude Vodafone pakket hebt met DVB-C.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 08:35
Fiber schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:34:
Een DVB-C tuner kopen voor je PC...

(Als je nog het oude Vodafone pakket hebt met DVB-C.)
of als je WGDO klant bent het IPTV topic bekijken, ik kan nog steeds een groot aantal (SD) zenders kijken

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-12 12:28
Heb een Surface Pro en zou hierop af en toe tv op willen kijken maar helaas is er geen Windows 8 app beschikbaar van Vodafone. Is er bekend of die er gaat komen

• Barre73
Update: ik had eerlijk gezegd niks verwacht van de opzegging vanuit Vodafone bij Telfort, maar tot mijn verbazing krijg ik vandaag een brief van Telfort binnen.Als je bedenkt dat de migratie op 2 april is aangevraagd en op 16 april wordt uitgevoerd, dan vind ik het best apart dat Telfort ook 16 april als einde datum aanhoudt. Dat is namelijk maar twee weken en geen maand (opzegtermijn in mijn contract).

Dus ook dit blijkt heel goed te gaan!! Al met al kan ik glasvezel-overstappen naar Vodafone op dit moment alleen nog maar aanraden. Maar de feitelijke diensten moet ik natuurlijk nog beoordelen :-)

• Kangodo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04-2022
Maar dat is normaal!
Bij het nieuwe aanbod zit geen overstapservice, maar jij hebt een migratie.
Telfort kan je abonnement niet door laten lopen als ze je niet hebben aangesloten, logisch toch?

(Of de facturatie op 16 april stopt is wat anders, dat zou ik wel in de gaten houden)

• Barre73
@Kangado.. normaal is een zeer relatief begrip in glasvezel-overstap land. Wat ik nu ervaar was bij Vodafone (en een heel aantal andere providers) echt niet normaal of gewoon niet mogelijk. Downtime van meerdere weken was heel normaal omdat je als klant eerst zelf je huidige abo moest opzeggen, wachten tot de lijn fysiek door Reggefiber gedepatcht (1 week max doorlooptijd) was en dan kon Vodfafone (bijvoorbeeld) een nieuwe order inschieten en kon Reggefiber de patch opnieuw zetten maar dan op een andere actieve poort (weer max een week).

En Vodafone was al voorzichtig begonnen met ontvangende migraties op haar oude platform (dus KPN-ITNS) maar vervolgens stopte dat heel snel omdat ze dat hele aanbod eruit gooiden. Dus er was nog zeer onbekend hoe dat zou kunnen lopen met het nieuwe aanbod.
Vandaar mijn vele updates. Er zijn veel mensen hier die graag willen horen dat dit nu goed gaat.

Overigens zit er wel een overstapservice bij het nieuwe aanbod maar dat zit verstopt op een pagina die ik niet kende maar via de klantenservice te horen kreeg. Tijdens je bestelling wordt het niet gevraagd(althans in mijn geval niet)

• Barre73
Kangodo schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:05:
Maar dat is normaal!
Bij het nieuwe aanbod zit geen overstapservice, maar jij hebt een migratie.
Telfort kan je abonnement niet door laten lopen als ze je niet hebben aangesloten, logisch toch?

(Of de facturatie op 16 april stopt is wat anders, dat zou ik wel in de gaten houden)
Nog een kleine opmerking: Je abonnement kan heel goed doorlopen terwijl je niet meer bent aangesloten. Dat zijn twee aparte zaken uiteraard. Ik heb een opzegtermijn van 1 maand. Als ik nu opzeg, maar na 2 weken wordt mijn lijn al overgenomen moet ik echt die laatste twee weken bij Telfort wel betalen hoor. En zo werkt het overal.
Je kan altijd overal eerder opzeggen. Je moet alleen wel je contract uitdienen en betalen. Of het nou gaat over glasvezel, ADSL, mobiele telefonie of wat dan ook..

• Kangodo
Dat is dan misschien de verwarring hier ;)
Overstapservice is wanneer de nieuwe provider de oude opzegt.
Migratie is als je meteen van provider X naar provider Y gaat ipv: X > opzegging > lijnen vrij > aanvraag > Y

Weet je trouwens of je op WGDO of WBA zat? Bij de laatste is een migratie blijkbaar een stuk eenvoudiger te regelen (vraag me niet waarom).

Overstapservice zit trouwens niet bij het nieuwe aanbod.
Jij bedoelt waarschijnlijk deze pagina: https://www.vodafone.nl/s...telling/overstappen.shtml
Dat is nog onderdeel van het oude aanbod, dat is te zien aan het 0900-nummer.
Het nieuwe aanbod linkt ook nergens naar deze pagina :)
Barre73 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:07:
Nog een kleine opmerking: Je abonnement kan heel goed doorlopen terwijl je niet meer bent aangesloten. Dat zijn twee aparte zaken uiteraard. Ik heb een opzegtermijn van 1 maand. Als ik nu opzeg, maar na 2 weken wordt mijn lijn al overgenomen moet ik echt die laatste twee weken bij Telfort wel betalen hoor. En zo werkt het overal.
Je kan altijd overal eerder opzeggen. Je moet alleen wel je contract uitdienen en betalen. Of het nou gaat over glasvezel, ADSL, mobiele telefonie of wat dan ook..
Dat komt omdat je binnen je contract zit en "eigenlijk niet weg mocht".
Als je buiten je contract een migratie hebt wordt het zover ik weet wel op de daadwerkelijke migratiedatum stopgezet.

• Barre73
Ik ken het verschil tussen overstapservicxe en migratie wel natuurlijk maar dan nog heb ik een contract bij Telfort. En dat contract zat buiten de originele termijn maar liep dus gewoon door met dan de standaard maand opzegtermijn. Staat ook gewoon in hun voorwaarden.
Ik klaag uiteraard niet want ik heb zwart op wit dat mijn abonnement (dus ook de betaling daarvan) per 16 april stopt. En dan volgt natuurlijk nog wel een eindafrekening maar dat zien we dan wel.

Ik zat op WMP+ (oftewel WBA). En ik ga dus nu op het nieuwe Vodafone aanbod op WBA draaien. Aangezien Vodafone voorlopig nog via WBA gaat leveren waar ze niet met eigen apparatuur in de PoP zitten (en dat is dus bijna overal..).

• eymey
Volgens mij klopt het "migratie" scenario van Kangodo ook niet helemaal:

Als ik het goed begrijp is er wel degelijk bij migratie ook sprake van een soort van "overstapservivce". In ieder geval is de migratie order naar de nieuwe provider een impliciete opzegging aan de oude provider.

Eerst de oude provider opzeggen en die de lijn vrij laten maken voor de nieuwe provider kan orderen is juist geen migratie en was het oude scenario, waarbij de downtime enkele weken kon zijn.

Overigens zijn WBA migraties dus ook bijna geen probleem meer. Kaal WBA en WMP migraties waren al langer geen enkel probleem meer en qua WMP+ ben ik zelf laatst dus ook naadloos gemigreerd.

• Barre73
En wat die overstapservice betreft: Dat 0900-nummer is niet perse voor alleen het oude aanbod hoor. Ik kreeg vorige maand bij contact met de klantenservice deze pagina doorgegeven. En die persoon snapte wel degelijk dat ik het over het nieuwe aanbod had. Dat 0900 nummer staat ook gewoon op al mijn papieren en binnen de MijnVodafoneThuis omgeving die ik al heb sinds mijn aanvraag.

Maar goed. Het is allemaal gelukt en zonder moeite van mijn kant verder.

• Kangodo
Overstapservice houdt in dat je nieuwe provider het verzoek naar de oude stuurt om het abonnement stop te zetten.
Bij een migratie stopt de oude provider het abonnement zelf omdat er geen diensten meer geleverd kunnen worden.
Komt op hetzelfde neer maar er is dus wel wat verschil :)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:50
Ik heb nu de oude vorm van Vodafone glasvezel. Als ik op eindelijkglasvezel.nl kijk zie ik dat de (nieuwe?) vorm van glasvezel aangeboden wordt. Postcodecheck bij vodafone levert echter op dat het niet beschikbaar is.

Een belletje naar Vodafone leverde ook op dat het niet beschikbaar was omdat ik in een WGDO only gebied woon. Iemand enig idee wanneer (oud portaal) gebieden naar WBA gaan?

CISSP! Drop your encryption keys!

• koekkoek
Ik zie trouwens in de bevestigings mail van guidion dat het volgende ook in het pakket geleverd hoort te worden:

• Settopbox van het merk Amulet 515 of Kamai 500.
• Kartonnen ophang lay out.
• Optic (zit in een roze verpakking).
• Een voedingsadapter.
• Een doorzichtige kabel of een gele kabel en twee blauwe koppelblokjes.

• Modem type: Draytek 2130n Residential Gateway.

Het dik gedrukte heb ik in mijn installatiepakket niet gezien, jij wel Barre73?

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-12 09:40
laurens0619 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 08:36:
Ik heb nu de oude vorm van Vodafone glasvezel. Als ik op eindelijkglasvezel.nl kijk zie ik dat de (nieuwe?) vorm van glasvezel aangeboden wordt. Postcodecheck bij vodafone levert echter op dat het niet beschikbaar is.

Een belletje naar Vodafone leverde ook op dat het niet beschikbaar was omdat ik in een WGDO only gebied woon. Iemand enig idee wanneer (oud portaal) gebieden naar WBA gaan?
Vergelijkbare situatie hier in het oude WGDO-gebied van Eindhoven. Er is wel eens voorbijgekomen op deze forums dat KPN in de loop van 2014 "alle" locaties naar Gigabit zou willen upgraden, zodat ook overal snelheden van boven de 100 Mbps beschikbaar worden. Voorzichtig speculeer ik dan dat dat ook voor oorspronkelijke WGDO-gebieden zal gelden, en dat daarna wellicht ook al het onderscheid wat er nu nog is tussen deze gebieden en de rest voorgoed verdwenen zal zijn?

Vodafone heeft anders ook een probleem, als ze op termijn al hun klanten willen overzetten op het nieuwe product.

• qwert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-07 21:27
dannyreuser schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:00:
Ik zie trouwens in de bevestigings mail van guidion dat het volgende ook in het pakket geleverd hoort te worden:

• Een voedingsadapter.

Dat zat bij mij allemaal in de doos van de Draytek.

• Barre73
dannyreuser schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:00:

• Een voedingsadapter.

Zit er wel in maar dan moet je de sticker van Vodafone die op de doos van de Draytek zit verbreken. Die doos is bij hen opengemaakt, daar zijn die genoemde zaken ingestopt en vervolgens is de doos weer dichtgeplakt met een Vodafone sticker. Die heb ik gewoon losgemaakt :-)

• koekkoek
ohh ok, maar die mocht niet open omdat die verzegelt was en alleen door een monteur mocht worden open gemaakt :) dus officeel valt dat niet te controleren >:)

• Kangodo
Ondanks de melding om deze absoluut niet open te maken? ;)
Het is in ieder geval bekend bij ons, ik heb het doorgegeven.

• Barre73
Vanuit mijn dagelijks werk durf ik de verantwoording wel te nemen om de Draytek doos open te maken en een patchkabel te zoeken ;-)

En mocht ik die toch beschadigen dan lever ik zelf een nieuwe....

Maar alle gekheid op een stokje: Ik snap heel goed waarom dit zo gedaan is. Patchkabels en koppelblokjes raken gewoon veel te snel beschadigd of kwijt als je die los in de hele grote Vodafone doos stopt. Maar met die mail vraag je bij de klanten feitelijk om te controleren of alles er in zit en die zien die genoemde items dan niet en gaan denken dat er het een en ander mist.

Overigens komt de genoemde mail van Guidion Support en ik heb nog wel wat suggesties over een aantal taal-of typefouten daarin. Wil Kangado die opmerkingen hebben of zal ik ze zelf naar Guidon sturen? Even qua professioneel overkomen.
Benadruk ik wel bij dat het verder zeer goed overkomt op deze manier hoor. Direct mail met bevestiging afspraak, wat wel en niet te verwchten, inhoud pakket etc... Dan alleen nog de foutjes en her en der wat te technische termen eruit halen en dan is het helemaal perfect.

• Kangodo
Liever niet. Ik zit hier vooral om zelf meer bij te leren over glasvezel, verheldering te geven en tips te delen.
Ik word niet betaald voor mijn tijd op het forum ;)

Contact met Vodafone kan het beste via de klantenservice.

• Barre73
Is goed. Ik speel het wel even via de voor ons bekende kanalen. Dank je.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn verbinding is ondertussen opgeleverd. Ik ben tevreden met de dienst - bedraad werkt het perfect. De wifi performance is "redelijk" - maar dat komt vooral door het aantal (2.4 ghz) access points hier in de buurt.

Guidion heeft mijn afspraak naar voren kunnen schuiven toen het pakket binnen was. De mail vanaf Guidion was erg duidelijk :) - mijn complimenten hiervoor.

Ik heb de inhoud van het pakket ook gecontroleerd nadat het binnen kwam. Wanneer je de sticker letterlijk leest ("De inhoud van dit pakket mag alleen door een Vodafone monteur worden geïnstalleerd") dan kan je hem zien als een interventie waardoor gebruikers gemaand worden om niet zelf de aan de glasvezel infrastructuur te zitten; "alleen kijken, niet aanraken".

• Barre73
Precies:-) Er staat niet dat de klant de doos niet mag openen. Alleen dat je niet mag installeren (terecht).

Wat vind je van de TV kwaliteit en die van de decoder? Snelheid, opties e.d.? En wat is daarin je referentie (oftewel: wat had je hiervoor?)

• ANdrode
  • Niet online
Ik heb de Entone Kamai 500 (maar ik kijk ook bijna geen TV). Daarom heb ik om te testen de STB even op een computer monitor aangesloten. Ik kan geen duidelijk oordeel over de kwaliteit geven omdat het materiaal door mijn monitor nog geupscaled moet worden van 1080p naar WQXGA.

De STB geeft weinig opties wat betreft geluid/bitrate/etc. Zo kan ik bijvoorbeeld (bij HDMI verbinding) niet kiezen wat voor uitvoer resolutie ik wil. Alleen "HD".

De setup box is duidelijk een setupbox… echt snel voelt hij niet aan**. Zappen tussen HD zenders duurt ongeveer 3 seconden*, SD zenders gaan duidelijk sneller. De ontvangers bij Telfort/KPN ADSL voelen sneller aan omdat zij direct het eerste frame van de nieuwe zender tonen. Bij deze receiver merk je dat duidelijk eerst de GUI verschijnt met de zender info, daarna het geluid en daarna het beeld.

Bij "door" zappen zie je het getal van de huidige zender niet staan. Samen met de vertraging vind ik dat niet zo handig.

Gemeten interval tussen zwart beeld en nieuwe zender, HD zenders:
3.2, 2.6, 2.8, 3.4 secnde

Maar als bijna gratis extra-tje is het mooi :)

*: Gemeten: 3.2, 2.8, 2.6, 3.4 seconde zwart beeld.
**: vergeleken met Samsung 2012 40" met CI+ en Ziggo Cisco HD recorder.

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 09-04-2014 20:38 ]

• DaveD1109
ANdrode schreef op woensdag 09 april 2014 @ 19:51:
Ik heb de Entone Kamai 500 (maar ik kijk ook bijna geen TV). Daarom heb ik om te testen de STB even op een computer monitor aangesloten. Ik kan geen duidelijk oordeel over de kwaliteit geven omdat het materiaal door mijn monitor nog geupscaled moet worden van 1080p naar WQXGA.

De STB geeft weinig opties wat betreft geluid/bitrate/etc. Zo kan ik bijvoorbeeld (bij HDMI verbinding) niet kiezen wat voor uitvoer resolutie ik wil. Alleen "HD".

De setup box is duidelijk een setupbox… echt snel voelt hij niet aan**. Zappen tussen HD zenders duurt ongeveer 3 seconden*, SD zenders gaan duidelijk sneller. De ontvangers bij Telfort/KPN ADSL voelen sneller aan omdat zij direct het eerste frame van de nieuwe zender tonen. Bij deze receiver merk je dat duidelijk eerst de GUI verschijnt met de zender info, daarna het geluid en daarna het beeld.

Bij "door" zappen zie je het getal van de huidige zender niet staan. Samen met de vertraging vind ik dat niet zo handig.

Gemeten interval tussen zwart beeld en nieuwe zender, HD zenders:
3.2, 2.6, 2.8, 3.4 secnde

Maar als bijna gratis extra-tje is het mooi :)

*: Gemeten: 3.2, 2.8, 2.6, 3.4 seconde zwart beeld.
**: vergeleken met Samsung 2012 40" met CI+ en Ziggo Cisco HD recorder.
Toevallig ook de nieuwe app geprobeerd? Kan je de recorder daarmee instellen?

DaveD

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31
Barre73 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:03:
Vandaar mijn vele updates. Er zijn veel mensen hier die graag willen horen dat dit nu goed gaat.
Daar ben ik er inderdaad een van, dus dank voor de minutieuze follow-ups. _/-\o_

Samen met de bevestiging van de klantenservice dat de downtime voor het nieuwe pakket niet langer 4 weken is (zoals bij het oude aangegeven), maar hooguit 1 dag, gaf je verslag me de impuls om de knoop maar es door te hakken.
Oplevering pas laatste week juni, maar dat kan ik wel lijden.
eymey schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:49:
Volgens mij klopt het "migratie" scenario van Kangodo ook niet helemaal:

Als ik het goed begrijp is er wel degelijk bij migratie ook sprake van een soort van "overstapservivce". In ieder geval is de migratie order naar de nieuwe provider een impliciete opzegging aan de oude provider.

Eerst de oude provider opzeggen en die de lijn vrij laten maken voor de nieuwe provider kan orderen is juist geen migratie en was het oude scenario, waarbij de downtime enkele weken kon zijn.
Kangodo schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:57:
Overstapservice houdt in dat je nieuwe provider het verzoek naar de oude stuurt om het abonnement stop te zetten.
Bij een migratie stopt de oude provider het abonnement zelf omdat er geen diensten meer geleverd kunnen worden.
Komt op hetzelfde neer maar er is dus wel wat verschil :)
Volgens mij heb ik een migratie besteld (en wel van WBA->WBA). Toestemming tot vrijmaking aangevinkt.

Bij de bestellingsbevestiging krijg je oa de tekst:
quote: Vodafone
"Wij adviseren je om je contract met je huidige aanbieder op te zeggen, als de afspraak met de Vodafone Thuis-monteur is gepland."
Waarom zou dat moeten als er de facto al een impliciete opzegging door opheffing van de dienst door vrijmaking ontstaat?

• Fiber

Fiber

ANdrode schreef op woensdag 09 april 2014 @ 19:51:

[...] Gemeten: 3.2, 2.8, 2.6, 3.4 seconde zwart beeld...
Ik zou gek worden. Mijn Amino A110 zapt binnen een halve seconde of zo... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Kangodo
ultrapreventive schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:51:
Bij de bestellingsbevestiging krijg je oa de tekst:
[...]
Waarom zou dat moeten als er de facto al een impliciete opzegging door opheffing van de dienst door vrijmaking ontstaat?
Volgens mij is dat een standaardtekst.

Van fora heb ik begrepen dat veel mensen namelijk opzeggen op de wensdatum.
Dat is dus niet handig als die datum niet haalbaar lijkt te zijn.
Sowieso wil je dat niet bij een migratie, niks zo vervelend als een migratie die faalt omdat de oude provider al van de lijn is.

• eymey
Fiber schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:32:
[...]

Ik zou gek worden. Mijn Amino A110 zapt binnen een halve seconde of zo... O-)
Ik vind het ook vrij langzaam ja :).

Als dit Vodafone's oplossing voor "KPN-onafhankelijkheid" is, dan vraag ik me af of ze niet beter gewoon bij ITNS hadden kunnen blijven :P

• ANdrode
  • Niet online
DaveD1109 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:06:
[...]
Toevallig ook de nieuwe app geprobeerd? Kan je de recorder daarmee instellen?
De app is leuk! Beeldkwaliteit is goed en er is echt heel veel moeite voor gedaan om hem soepel te laten werken.

Ik heb geen recorder, dus ik weet niet hoe opnemen werkt :). Ik heb ergens anders TVHeadend draaien (zowel met DVB-C van Ziggo als via een andere IPTV dienst) dus ik vond de recorder overbodig.
eymey schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:20:
[...]
Als dit Vodafone's oplossing voor "KPN-onafhankelijkheid" is, dan vraag ik me af of ze niet beter gewoon bij ITNS hadden kunnen blijven :P
Ik schrok er ook een beetje van. Daarom heb ik in video de tijd zitten nameten omdat ik het niet zomaar wilde claimen.

De kamai 500 gebruikt Opera voor zijn GUI lijkt het. Ik zie ook sporen van de fokusOn appserver – een product dat verimatrix integreert.

Bij het zappen zie ik ook een http request (nadat de nieuwe multicast stream al binnen komt). Maar dat gaat allemaal relatief snel tov het zappen van de box.

Ik hoop dat deze traagheid eenmalig was, de box stond pas 15-30 minuten aan toen ik het testte.

[ Voor 22% gewijzigd door ANdrode op 10-04-2014 08:59 ]

• Kangodo
Even muggenziften: Volgens mij is het de Kamai 510 die je hebt :)

• DaveD1109
ANdrode schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:54:
[...]

De app is leuk! Beeldkwaliteit is goed en er is echt heel veel moeite voor gedaan om hem soepel te laten werken.

Ik heb geen recorder, dus ik weet niet hoe opnemen werkt :). Ik heb ergens anders TVHeadend draaien (zowel met DVB-C van Ziggo als via een andere IPTV dienst) dus ik vond de recorder overbodig.

[...]

Ik schrok er ook een beetje van. Daarom heb ik in video de tijd zitten nameten omdat ik het niet zomaar wilde claimen.

De kamai 500 gebruikt Opera voor zijn GUI lijkt het. Ik zie ook sporen van de fokusOn appserver – een product dat verimatrix integreert.

Bij het zappen zie ik ook een http request (nadat de nieuwe multicast stream al binnen komt). Maar dat gaat allemaal relatief snel tov het zappen van de box.

Ik hoop dat deze traagheid eenmalig was, de box stond pas 15-30 minuten aan toen ik het testte.
Maar zit de optie om op te nemen wel in de app?

DaveD

• eymey
@ANdrode:

Heb je ook mogelijkheden om screenshots te maken van de app ofzo? Ik ben benieuwd of deze wezenlijk anders in elkaar zit dan de Vodafone ThuisTV app die ik hier op het ITNS aanbod gebruik. Die app vind ik namelijk helemaal niet gebruiksvriendelijk en ook helemaal niet intuitief (te veel gecentreerd rond social media, opties om de box te bedienen zijn te ver weg gestopt en niet uitegebreid genoeg).

Wel jammer want op zich ben ik van Lijbrandt/Telfort naar Vodafone over gestapt, deels vanwege de actie van 34 euro het eerste half jaar, maar ook omdat deze app qua android wél werkt op meer dan een handje vol apparaten.

Aan de andere kant: ITNS en Telfort zijn nu bezig met een pilot voor opnemen in de cloud. Dat leek mij ook wel aantrekkelijk maar ja, Vodafone zal daar wel niet aan mee (willen) doen omdat ze ITNS toch gaan afstoten. Als ITNS z'n app nou gewoon op meer Android apparaten had gewerkt, was ik misschien nieteens naar Vodafone over gestapt (A).

En out of curiosity en offtopic: Welke IPTV dienst is het die jij gebruikt icm. TVHeadend?

[ Voor 36% gewijzigd door eymey op 10-04-2014 11:13 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:13

Dazzler2120

FP ProMod
Wat zijn tot nu toe jullie ervaringen over de oplevering van Vodafone Thuis en de diensten van de nieuwe abonnementen? Heb het een beetje doorgelezen, kom tegen dat de settopbox van de kamai 510 wat langzaam reageert, maar dat zodra de box langer aanstaat hij sneller reageert...?

@Eymey De nieuwe TV app is volledig opnieuw ontwikkeld. Deze zullen dan ook verschillend zijn, de nieuwe App heeft ook een veel bredere ondersteuning qua toestellen. Op de nieuwe propositie hebben we al niet meer te maken met ITNS ;) En voor ons op de klantenservice is dat een verademing kan ik je vermelden!

@DaveD Ik zal eens voor je nakijken of dit ook in de app verwerkt zit... Verwacht hier later vandaag antwoord op! :)

EDIT: was maar een korte zoektocht blijkt... In de nieuwe app zit een Pauze functie, je kan er nog geen Opname mee inplannen, dit is een functionaliteit dat later toegevoegd gaat worden. Over eventuele settopbox ermee bedienen dat zou ik graag aan mijn ervaringsdeskundigen willen vragen :)

Over mij; ik ben een medewerker van de klantenservice, net als @kangodo, dat zich wat actiever wil bezig houden met vragen op het internet (fora, GoT etc)

[ Voor 14% gewijzigd door Dazzler2120 op 11-04-2014 09:58 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• DaveD1109
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:55:
Wat zijn tot nu toe jullie ervaringen over de oplevering van Vodafone Thuis en de diensten van de nieuwe abonnementen? Heb het een beetje doorgelezen, kom tegen dat de settopbox van de kamai 510 wat langzaam reageert, maar dat zodra de box langer aanstaat hij sneller reageert...?

@Eymey De nieuwe TV app is volledig opnieuw ontwikkeld. Deze zullen dan ook verschillend zijn, de nieuwe App heeft ook een veel bredere ondersteuning qua toestellen. Op de nieuwe propositie hebben we al niet meer te maken met ITNS ;) En voor ons op de klantenservice is dat een verademing kan ik je vermelden!

@DaveD Ik zal eens voor je nakijken of dit ook in de app verwerkt zit... Verwacht hier later vandaag antwoord op! :)

EDIT: was maar een korte zoektocht blijkt... In de nieuwe app zit een Pauze functie, je kan er nog geen Opname mee inplannen, dit is een functionaliteit dat later toegevoegd gaat worden. Over eventuele settopbox ermee bedienen dat zou ik graag aan mijn ervaringsdeskundigen willen vragen :)

Over mij; ik ben een medewerker van de klantenservice, net als @kangodo, dat zich wat actiever wil bezig houden met vragen op het internet (fora, GoT etc)
Oké ben benieuwd! Had hier in Alphen aan den Rijn al met een medewerker in de shop gesproken over de nieuwe pakketten. Hij is tester ervan en was er wel tevreden over. hij gaf wel aan dat het menu er wat simpel uit zag in vergelijking met de Amino STB. :P

DaveD

• eymey
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:55:

Nog bredere ondersteuning? Ik vind de Vodafone ThuisTV app op ITNS al een verademing qua compatibiliteit! Hij werkt op mijn Sony Xperia Z1c, Samsung Galaxy Ace2 van m'n vriendin, Nexus 7, zelfs op een cheap Rockchip android stickje.

Dit in tegenstelling tot de app van ITNS (Glashart Media) zelf. Maar de Glashart Media app vind ik qua gebruiksvriendelijkheid dan wel weer stukken beter dan de Vodafone ThuisTV-ITNS app.

En tsja, wat jullie klantenservice ervaart met ITNS weet ik niet.

Maar als ik nu al de eerste ervaringen met de Entone boxen lees en dat je met de Android app op het nieuwe platform dus nog nieteens opnames kan regelen, dan vind ik het maar een hele dikke achteruitgang tov. ITNS:

* Tragere boxen (de Amino's zappen heerlijk snel en werken ook snel)
* ITNS en Telfort nu ook bezig met opnemen in de cloud pilot, met o.a. 6 dingen tegelijk opnemen.
* Geen CATV signaal met FM en DVB-C meer. Dit laatste zou ik nog bereid zijn op te geven als de IPTV streams stukken beter zouden zijn dan bij KPN en niet encrypted. Maar als Vodafone gewoon WBA blijft afnemen van KPN (dus niet zelf gaat investeren in apparatuur in de PoP's) valt ook daar geen enkel voordeel te halen. Laat staan dat er nog geen ervaringen zijn met de streams op Glasoperator netwerken, voor zo ver ik weet.

Nee, mocht Vodafone mij voor het einde van m'n jaarcontract over willen zetten naar de nieuwe propositie, dan zal ik dat als aanleiding zien om voortijdig het contract te verbreken en wordt het weer Telfort. I'm not impressed. Vodafone zal op deze manier ook geen "kabel killer" worden.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 11-04-2014 10:34 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
eymey schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:30:
[...]

Nog bredere ondersteuning? Ik vind de Vodafone ThuisTV app op ITNS al een verademing qua compatibiliteit! Hij werkt op mijn Sony Xperia Z1c, Samsung Galaxy Ace2 van m'n vriendin, Nexus 7, zelfs op een cheap Rockchip android stickje.

Dit in tegenstelling tot de app van ITNS (Glashart Media) zelf. Maar de Glashart Media app vind ik qua gebruiksvriendelijkheid dan wel weer stukken beter dan de Vodafone ThuisTV-ITNS app.

En tsja, wat jullie klantenservice ervaart met ITNS weet ik niet.

Maar als ik nu al de eerste ervaringen met de Entone boxen lees en dat je met de Android app op het nieuwe platform dus nog nieteens opnames kan regelen, dan vind ik het maar een hele dikke achteruitgang tov. ITNS:

* Tragere boxen (de Amino's zappen heerlijk snel en werken ook snel)
* ITNS en Telfort nu ook bezig met opnemen in de cloud pilot, met o.a. 6 dingen tegelijk opnemen.
* Geen CATV signaal met FM en DVB-C meer. Dit laatste zou ik nog bereid zijn op te geven als de IPTV streams stukken beter zouden zijn dan bij KPN en niet encrypted. Maar als Vodafone gewoon WBA blijft afnemen van KPN (dus niet zelf gaat investeren in apparatuur in de PoP's) valt ook daar geen enkel voordeel te halen. Laat staan dat er nog geen ervaringen zijn met de streams op Glasoperator netwerken, voor zo ver ik weet.

Nee, mocht Vodafone mij voor het einde van m'n jaarcontract over willen zetten naar de nieuwe propositie, dan zal ik dat als aanleiding zien om voortijdig het contract te verbreken en wordt het weer Telfort. I'm not impressed. Vodafone zal op deze manier ook geen "kabel killer" worden.
De nieuwe TV app is een stuk gebruiksvriendelijker, en zoals gezegd nog in ontwikkeling! D.w.z. dat er een aantal functionaliteiten later toegevoegd gaan worden, opnamens inplannen via de app is hier één van ;) Wat betreft de trage boxen... Daar heb ik nog geen definitief bericht van vernomen, @ANdrode gaf aan dat het een eerste instantie traag was, en in een andere post dat hij hoopt dat dit eenmalig was... Naar de ervaringen dat wij hebben teruggekregen van de testklanten lijkt dit redelijk tot goed te werken. Het is geen snelheid à la F1, maar zeker ook geen langzaam kevertje... ;)
De CaTV is inderdaad slachtoffer geworden van de overstap vanaf ITNS. Voorlopig blijven we nog WBA afnemen via de KPN leverstraat. Wat de toekomst te bieden heeft moeten we afwachten. Wie weet dat we op de lange termijn eigen apparatuur gaan gebruiken in de POP's.
De nieuwe TV streams zijn niet meer via GlasHartMedia, maar via Multivisie, een product van wisper, dat overgenomen is door Vodafone.

Of het een Kabel killer gaat zijn dat moeten we afwachten ;) maar ik denk zeker dat we hiermee een mooi product achter laten, waar veel tevreden klanten gaan komen!

• eymey
Nee, jullie TV streams zijn niet van Multivisie. Ze zijn van KPN! Zolang jullie via WBA blijven werken.

Jullie platform is dan wel van Multivisie, maar de kritische consument zal nog steeds merken dat de beeldkwaliteit lager is dan bij Ziggo en UPC, dat hij het bij een film op RTL nog steeds met stereo geluid moet doen terwijl de kabelaar Dolby Digital 5.1 doorgeeft en dat je op een zender als Cartoon Network niet van taal kan wisselen (wat bij de kabelaar wel kan).

Dát is waar een groot deel van de glasvezelklanten nu over struikelt. Dan kan het platform wel van Multivisie zijn ipv GHM/KPN/ITNS, maar dat gaat slechts om een ander (vooralsnog minder volwassen) kastje met een wat andere bediening en iets ander uiterlijk. In de streams zit jullie fundamentele KPN-afhankelijkheid en die blijft dus.

Maaaar goed, zolang mijn Vodafone abbo nog is gebaseerd op KPN/GHM/ITNS zit ik voorlopig nog wel prima.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 11-04-2014 11:12 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ahhh excuses, ik had het verkeerd gelezen; dacht dat je zei glashartmedia, maar je doelde op ervaringen met het Glasoperator netwerk.
Voor een opbouw moet altijd een begin gelegd worden, dat is nu gedaan door afscheid te nemen van KPN ITNS, en de overstap te maken naar WBA, de rest dat moeten we afwachten! Daar ben ik waarschijnlijk net zo benieuwd naar als jij. Ik zal nieuws zo veel mogelijk proberen te updaten hier!

Dat er geen voordeel te behalen valt valt te betwisten... Het grootste voordeel zit 'm in de prijs natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Dazzler2120 op 11-04-2014 11:24 ]

• eymey
Nou, mijn bedoeling was dus tweeledig. Aan de ene kant haalde ik glasoperator aan omdat dat de enige gebieden zijn waar Vodafone nu al 100% KPN-onafhankelijk is.

Ik ben dus benieuwd welke streams er op het glasoperator netwerk gebruikt worden. Specs zoals wel/geen encryptie? 1 op 1 over genomen uit Hilversum / sat? Dus wél Dolby Digital 5.1 als de zender dat ook doorgeeft? Ergo: Zijn de streams op het glasoperator netwerk wél minstens gelijk aan dat van de kabel of misschien zelfs beter, in plaats van slechter zoals bij KPN?

Vervolgens maak ik uit jouw post dus min of meer op (correct me if I'm wrong) dat er tot nu toe in huidige Reggefiber netwerken dus nog geen concrete activiteiten zijn gestart om ook voor de streams onafhankelijk van KPN te worden (want je zegt: "Wie weet dat in de toekomst eigen apparatuur geplaatst gaat worden").

Dat laatste zal gewoon voor veel mensen (incl. mijzelf) een teleurstelling zijn.

Als er dan toch nog geen betere streams komen, dan ben je bij ITNS dus gewoon beter af met meer functionaliteit, vertrouwde settopboxen die zich bewezen hebben en CATV waar tenminste nog wel goede streams zijn (ookal is het dan niet HD).

edit: Tsja, de puur prijsbewuste consument zal wellicht alsnog voor Vodafone kiezen. De prijzen zijn best scherp. Maar dat zijn ze bij de kabelaar ook (en dan heb je beter beeld). Op 1 punt hebben jullie overigens wel een voordeel: De consument die helemaal geen TV meer wil. Internet Only is bij Vodafone in het huidige plaatje best scherp geprijst ;)

edit: Overigens snap ik natuurlijk dat voor alles ergens een begin gemaakt moet worden. Om eerst afscheid te nemen van een "televisie partner" die redundant is aan wat jullie zelf kunnen doen is best een logische keuze. Maar als jullie groter willen worden dan alleen een propositie voor de puur prijsbewuste consument, dan vind ik de volgende dingen dus nog steeds van belang:

* Wat is de kwaliteit / zijn de specs van de écht KPN-onafhankelijke streams (die hopelijk al worden aangeboden op glasoperator netwerken.
* Is Vodafone voornemens deze ook aan te gaan bieden op Reggefiber netwerken? Uiteraard niet morgen, maar wel óf het gaat gebeuren en wanneer dat merkbaar begint te worden in de eerste gebieden.

[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 11-04-2014 11:50 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
De IP-tv streams zijn voorzien van encyptie, verdere specs van het glasoperator netwerk zijn helaas nog niet bekend. Ik heb eens gezocht op glasoperator.nl maar daar kan ik helaas niet meer info uithalen. Dat durf ik je dus echt niet te zeggen. Voor zover ik weet is er nog geen daadwerkelijke klant voor ons via het glasoperator netwerk aangesloten. Er wordt wel gewerkt aan het plaatsen van de apparatuur in de POP's zodat daar uiteindelijk de levering over gaat (en dan de enige vorm van KPN afhankelijkheid dan nog loopt via Reggefiber...).

Dit is wel iets waar aan gewerkt wordt, maar verwacht op de lange termijn. Ik heb daar helaas ook geen actuele status van.

Ik laat je wat weten zodra ik meer weet over de echt onafhankelijke Glasoperator streams! voel je niet vies om me af en toe een friendly reminder te sturen op me profiel... Maar ik doe me best om eraan te denken ;)

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12 11:45

johanm3

Het kan altijd slechter

Inmiddels is het bij mij opgeleverd op 09-04-2014. Vriendelijke monteur die veel uitlegde over wat hij precies aan het doen was.

Vanuit de glasvezelmodem wordt poort 1 gebruik voor internet. Poort 4 voor het televisie signaal. Beide ethernetkabels via 2 verschillende homeplug ( 2 x 2 homeplug adapters ) in m'n huiskamer laten uitkomen ( meterkast begane grond, huiskamer 1e verdieping )

Levert wel wat snelheidsvelies op. Maar terwijl tv aanstaat kom ik alsnog op 40mbit up/down uit ipv 50mbit.

Het zappen van de decoder werkt redelijk snel. Wel zwart beeld tussendoor inderdaad van ongeveer een seconde.

Probeer alleen mijn samsung tv ( 2013 ) zo in te stellen dat ik kan zappen met mijn samsung tv. Zodat ik niet al die afstandbedieningen heb ;). Maar tot op heden niet gelukt.

Gadgets fan

• eymey
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:56:
De IP-tv streams zijn voorzien van encyptie, verdere specs van het glasoperator netwerk zijn helaas nog niet bekend. Ik heb eens gezocht op glasoperator.nl maar daar kan ik helaas niet meer info uithalen. Dat durf ik je dus echt niet te zeggen. Voor zover ik weet is er nog geen daadwerkelijke klant voor ons via het glasoperator netwerk aangesloten. Er wordt wel gewerkt aan het plaatsen van de apparatuur in de POP's zodat daar uiteindelijk de levering over gaat (en dan de enige vorm van KPN afhankelijkheid dan nog loopt via Reggefiber...).

Dit is wel iets waar aan gewerkt wordt, maar verwacht op de lange termijn. Ik heb daar helaas ook geen actuele status van.

Ik laat je wat weten zodra ik meer weet over de echt onafhankelijke Glasoperator streams! voel je niet vies om me af en toe een friendly reminder te sturen op me profiel... Maar ik doe me best om eraan te denken ;)
Thanks voor het aanbod :).

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:30
eymey schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:30:
Nou, mijn bedoeling was dus tweeledig. Aan de ene kant haalde ik glasoperator aan omdat dat de enige gebieden zijn waar Vodafone nu al 100% KPN-onafhankelijk is.

Ik ben dus benieuwd welke streams er op het glasoperator netwerk gebruikt worden. Specs zoals wel/geen encryptie? 1 op 1 over genomen uit Hilversum / sat? Dus wél Dolby Digital 5.1 als de zender dat ook doorgeeft? Ergo: Zijn de streams op het glasoperator netwerk wél minstens gelijk aan dat van de kabel of misschien zelfs beter, in plaats van slechter zoals bij KPN?

Vervolgens maak ik uit jouw post dus min of meer op (correct me if I'm wrong) dat er tot nu toe in huidige Reggefiber netwerken dus nog geen concrete activiteiten zijn gestart om ook voor de streams onafhankelijk van KPN te worden (want je zegt: "Wie weet dat in de toekomst eigen apparatuur geplaatst gaat worden").

Dat laatste zal gewoon voor veel mensen (incl. mijzelf) een teleurstelling zijn.

Als er dan toch nog geen betere streams komen, dan ben je bij ITNS dus gewoon beter af met meer functionaliteit, vertrouwde settopboxen die zich bewezen hebben en CATV waar tenminste nog wel goede streams zijn (ookal is het dan niet HD).
......
Ik maak me net als eymey, zorgen om het nieuwe pakket van Vodafone.
Dat DVB-C ingeleverd moet worden vind ik nog niet zo erg.
De kwaliteit van de TV streams vind ik wel heel belangrijk, daarvoor neem ik immers een pakket af inclusief TV.
Bij de streams MOET gewoon 5.1 geluid zitten en geen gestripte audio.
Dan kon vroeger wel maar vanwege bandbreedte beperkingen e.d. maar daar is nu geen enkele noodzaak meer voor aanwezig.

Als Vodafone dit niet gaat oplossen zijn ze een doodlopende weg ingeslagen en zal het snel bergafwaarts gaan. Zoals bekend mag zijn zit de concurrentie niet stil en partijen die wel de gewenste diensten leveren hebben een streepje voor.

Een andere belangrijk voordeel dat Vodafone nu nog heeft is het grote aantal HD kanalen in het standaard pakket. Dit voordeel valt weg als de kwaliteit matig is en het geluid niet goed meegezonden wordt.

De prijs zegt weinig, de verschillen tussen de diverse aanbieders zijn klein.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@HoppyF
De feedback dat we tot nu hebben gekregen is dat de kwaliteit goed is. Ik heb eens gegoogled, er is blijkbaar een review; http://testblog.nl/preview-vodafone-thuis-glasvezel-deel-1/
Naar horen zeggen is de beeldkwaliteit niet zo goed als de kabelaars, daar zit nog veel ruimte voor verbetering dus. Wat betreft de dolby streams, daar ben ik je oko het antwoord op verschuldigd!
Ik ga voor jullie kijken of ik dit kan achterhalen, maar via de WBA stream zal dit (naar mijn weten) nog niet mogelijk zijn

Verwijderd

Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:56:
De Wisper klanten? want zo te zien is Wisper nu alleen nog voor zakelijk klanten. En Wisper maakt gebruik van het glasoperator netwerk. Hun tv pakket is volgens mij vorige maand aangepast aan dat van Vodafone.
Voorheen was het Multivisie pakket veel kleiner.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:40:
[...]

De Wisper klanten? want zo te zien is Wisper nu alleen nog voor zakelijk klanten. En Wisper maakt gebruik van het glasoperator netwerk. Hun tv pakket is volgens mij vorige maand aangepast aan dat van Vodafone.
Voorheen was het pakket (Multivisie) veel kleiner.
Ik durf het je helaas niet zo te zeggen of Wisper wel al via Glasoperator leverde... De volgende keer als ik contact met ze heb zal ik eraan proberen te denken om hier wat vragen over te stellen :)

Het pakket zal (hopelijk) steeds meer blijven groeien om een ruim aanbod te kunnen maken.

• eymey
Toch vind ik er nog te veel "hopelijk" en "niet mogelijk zijn" in zitten.

Wat me blijft verbazen, met zo veel ISP's (waarvan enkele grotere) die KPN BCS streams doorgeven, moet het onderhand toch mogelijk zijn om eens wat meer druk op KPN te gaan uitoefenen.

Langzamerhand begin ik steeds minder te geloven van de praatjes dat er helemaal geen mogelijkheid zou zijn (door de apparatuur bij klanten thuis zo genaamd?) om gewoon 1:1 streams door te geven. Of op z'n minst 5.1 en ALLE audio mogelijkheden aan de streams toe te voegen.

Toevallig lees ik in het XMS glasvezel topic dat er bij Ziggo nu al een pilot is gestart voor internet met een upload van 50 mbit.

Het is dat ik niet in Ziggo gebied woon......

Overigens niet persoonlijk aan jou gericht, @Dazzler. Ik waardeer het, netals bij anderen die namens ISP's posten, al dat er op z'n minst iets van transparantie zichtbaar is omkleed met de nodige disclaimers.

Maar ik vraag me gewoon echt af of er ook Management van Vodafone is dat van dit soort dingen op de hoogte is en de signalen wel serieus neemt......

Noch KPN, noch Vodafone, van geen enkele kant komen er concrete statements dat men:

1. Nu serieus werk gaat maken van verbetering van de kwaliteit
2. Nu serieus werk gaat maken (met een grove planning) van upgrades van de netwerken om hogere snelheden mogelijk te maken.

Zelfs een verstokte voorstander van Glasvezel, zoals ik, ontkomt niet aan het opnieuw in overweging nemen van een abonnement op UPC of Ziggo, na dit jaar......

[ Voor 50% gewijzigd door eymey op 11-04-2014 13:51 ]

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12 17:06
Zeker prettig dat een medewerker van Vodafone nu ook meeleest en antwoord geeft! Complimenten!

Zelf hoop ik begin mei aangesloten te worden en dan direct de kwaliteit van het televisiesignaal te kunnen beoordelen. Als deze idd gelijk is aan KPN, kan ik altijd nog besluiten om het televisiedeel uit te zetten bij Vodafone en dat bij de kabelaar te houden. Die flexibiliteit in het pakket van Vodafone vind ik persoonlijk wel erg fijn.

Verwijderd

eymey schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:46:
[...]
Langzamerhand begin ik steeds minder te geloven van de praatjes dat er helemaal geen mogelijkheid zou zijn (door de apparatuur bij klanten thuis zo genaamd?) om gewoon 1:1 streams door te geven. Of op z'n minst 5.1 en ALLE audio mogelijkheden aan de streams toe te voegen.
[...]
Het verbaast me dat mensen dat argument überhaupt serieus namen... (niet lullig bedoeld)
Er is maar één kreet nodig om dat verhaal te weerleggen: WGDO

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Management is hard bezig met dingen uitvoeren. Ze waren er niet tevreden mee hoe ITNS de klantenservice voorheen aanpakte, Het is begonnen met het insourcen van de klantenservice naar het mooie zuiden eind 2013, met nu de stap naar Glasoperator, met de mogelijkheden om via hun straks ook de diensten kunnen te leveren... Wat betreft statements is het zo dat het bij vodafone nog vooral om mobiel gaat, ook op de website (Thuis is nogal verstopt op de website...). Hier kan ik helaas ook geen uitspraak over maken :(
Over de kwaliteit van de diensten, dat is iets waar wij enorm aan gaan werken om die te verbeteren. In ieder geval vanuit de klantenservice zal dit zo zijn. Wat betreft IPTV kwaliteit kan ik niet anders dan ervan uitgaan dat dit ook verbeterd wordt.

Zoals het nu verwacht wordt gaat er wel eigen apparatuur in de POP's geplaatst worden. een exact tijdsbesteding is er echter nog niet, ook kan ik niet vertellen welke specificaties daaraan verbonden zijn.

Ik ben het echter zeker met jullie eens dat meer transperantie niet onwelkom zou zijn...
Ben trouwens wel benieuwd naar die ziggo pilot? Misschien iets voor miij thuis waar helaas nog geen glas ligt!

@Rhodez, ik ben trouwens inderdaad een medewerker, maar dit doe ik in me vrije tijd ;) Dus geen verwachtingen en de officiele support zal gewoon via de vodafone kanalen lopen (vodafone forum, email, post of 0900) , Wel fijn om te horen dat mijn informatie/aanwezigheid welkom is !

[ Voor 10% gewijzigd door Dazzler2120 op 11-04-2014 14:18 ]

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:20
@emey, management mag er ook niets over zeggen. Hebben wij ook al geprobeerd, en tzt willen ze wel op gesprek komen (concurrentiegevoelige info e.d.).

• ANdrode
  • Niet online
Kangodo schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:37:
Even muggenziften: Volgens mij is het de Kamai 510 die je hebt :)
Aan de hand van de site van Entone dacht ik ook dat ik de 510 (europa) had. Maar hij flashed een firmware met 500 in de filename.

Verwarrend kastje :)
eymey schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:10:
@ANdrode:

Heb je ook mogelijkheden om screenshots te maken van de app ofzo? Ik ben benieuwd of deze wezenlijk anders in elkaar zit dan de Vodafone ThuisTV app die ik hier op het ITNS aanbod gebruik. Die app vind ik namelijk helemaal niet gebruiksvriendelijk en ook helemaal niet intuitief (te veel gecentreerd rond social media, opties om de box te bedienen zijn te ver weg gestopt en niet uitegebreid genoeg).
Volgens mij zijn de vragen over de app ondertussen beantwoord. Ik kan er zelf geen opties over het bedienen van mijn box of opnames in terugvinden maar opnemen "mag" ik niet. Er zit wel een optie in voor het maken (en uiteraard sociaal delen) van screenshots uit opnames.
En out of curiosity en offtopic: Welke IPTV dienst is het die jij gebruikt icm. TVHeadend?
Ericsson, NOB, Technicolor en andere streams via Surfnet. Geen betaal zenders maar de rest is zonder encryptie op te nemen…

• HoppyF
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:38:
@HoppyF
De feedback dat we tot nu hebben gekregen is dat de kwaliteit goed is. Ik heb eens gegoogled, er is blijkbaar een review; http://testblog.nl/preview-vodafone-thuis-glasvezel-deel-1/
Naar horen zeggen is de beeldkwaliteit niet zo goed als de kabelaars, daar zit nog veel ruimte voor verbetering dus. Wat betreft de dolby streams, daar ben ik je oko het antwoord op verschuldigd!
Ik ga voor jullie kijken of ik dit kan achterhalen, maar via de WBA stream zal dit (naar mijn weten) nog niet mogelijk zijn
"Goed" is niet goed genoeg.
Paar jaar geleden wel met de komst van IPTV, nu niet meer.
De reden is simpel, er is nu voldoende bandbreedte beschikbaar via glas om een volledig HD signaal inclusief meerkanalen audio door te kunnen sturen zonder dat je internetverbinding daar last van heeft.
Met ADSL e.d. kon dit gewoon niet, maar nu wel.

Het is dan ook belangrijk dat de voordelen die glas biedt benut worden en dan men niet blijven hangen aan standaarden die voorheen wel "goed" waren. De techniek staat immers niet stil.
De kabelaars overigens ook niet want die hebben dan wel het beruchte gelimiteerde upload probleem maar ze werken er vast en zeker aan om de upload nog op te schroeven.
Daarmee zijn ze direct een concurrent van glas want juist die upload maakt nu nog het verschil.

De klantenservice van Vodafone en kabelaars moet ook in orde zijn, ben ik het volledig mee eens maar ik heb liever een goed werkend product dan een heel goed werkende klantenservice.
De diensten gebruik ik iedere dag de klantenservice bijna nooit.
Als de diensten goed werken heb je ook geen klantenservice nodig en is de klantenservice hooguit bedoeld voor echte verstoringen zoals apparatuur die defect is of voor vragen te beantwoorden van minder technisch onderlegde klanten.

Verwijderd

HoppyF schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:55:
[...]

De klantenservice van Vodafone en kabelaars moet ook in orde zijn, ben ik het volledig mee eens maar ik heb liever een goed werkend product dan een heel goed werkende klantenservice.
De diensten gebruik ik iedere dag de klantenservice bijna nooit.
Als de diensten goed werken heb je ook geen klantenservice nodig en is de klantenservice hooguit bedoeld voor echte verstoringen zoals apparatuur die defect is of voor vragen te beantwoorden van minder technisch onderlegde klanten.
Klopt, ik heb voor glasvezel ADSL van HCC en daarna is dat overgenomen door XS4all en heb alleen gebeld bij het opzeggen. En nu 4,5 jaar KPN en ik heb al regelmatig moeten bellen. Ik bel tegenwoordig als het echt niet anders kan.

• DaveD1109
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:38:
@HoppyF
Nou de beeldkwaliteit baad mij echt grote zorgen! In het filmpje flikkert het beeld behoorlijk en de reviewer geeft dat ook aan. Als dat echt werkelijk zo is mogen ze van mij na installatie alles weer inpakken en meenemen! 8)7 Zit niet zo lang te wachten om vervolgens met slechte kwaliteit tv te zitten.
Ik heb een jaar het oude pakket gehad en daar had ik het eerste half jaar ook problemen mee en ben na dat jaar weer terug gegaan naar ziggo. Nu was het laatste half jaar bij Vodafone wel echt een verbetering maar als ik dit zo zie zijn ze echt een grote stap achteruit gegaan met de nieuwe pakketten!

[ Voor 13% gewijzigd door DaveD1109 op 11-04-2014 16:53 ]

DaveD

• eymey
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:15:

Ik ben het echter zeker met jullie eens dat meer transperantie niet onwelkom zou zijn...
Ben trouwens wel benieuwd naar die ziggo pilot? Misschien iets voor miij thuis waar helaas nog geen glas ligt!
Nick39 in "(Het nu nog) XMS glasvezel ervaring topic - deel 17"

Zie de laatste zin van Nick39 :). Misschien kan je via hem aan info komen hoe je in die testgroep kan komen ;)

Hoe dan ook, natuurlijk staan de ontwikkelingen op "de kabel" ook niet stil. Let wel, ik ben nog steeds een warm voorstander van glasvezel -overal- in Nederland. Want een fundamenteel probleem van "de kabel" is nog steeds dat er geen concurrentie mogelijk is. Maar ja, als je op glas ook zo langzaam gaat met de 'concurrentie' en Vodafone hard bezig is een dienst te introduceren die eigenlijk nu al achter loopt op wat bv. ITNS aan het doen is (zoals het opnemen van 6 programma's tegelijk invoeren).....

Anyway, we wachten de ontwikkelingen weer af.
ANdrode schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:44:
[...]

Ericsson, NOB, Technicolor en andere streams via Surfnet. Geen betaal zenders maar de rest is zonder encryptie op te nemen…
Oh ja.... dat heb ik eens ergens gelezen! :). Dat via Surfnet die tegenwoordig te 'ontvangen' zijn :)

[ Voor 60% gewijzigd door eymey op 11-04-2014 16:56 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DaveD1109 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:51:
[...]

Nou de beeldkwaliteit baad mij echt grote zorgen! In het filmpje flikkert het beeld behoorlijk en de reviewer geeft dat ook aan. Als dat echt werkelijk zo is mogen ze van mij na installatie alles weer inpakken en meenemen! 8)7 Zit niet zo lang te wachten om vervolgens met slechte kwaliteit tv te zitten.
Ik heb een jaar het oude pakket gehad en daar had ik het eerste half jaar ook problemen mee en ben na dat jaar weer terug gegaan naar ziggo. Nu was het laatste half jaar bij Vodafone wel echt een verbetering maar als ik dit zo zie zijn ze echt een grote stap achteruit gegaan met de nieuwe pakketten!
Heb je ooit al eens van de TV opgenomen :p haha in het opmerkingveld staat uitgelegd dat dit door de opname gekomen is. Dit zal je tijdens het tv kijken niet zien ;)

• DaveD1109
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:59:
[...]

Heb je ooit al eens van de TV opgenomen :p haha in het opmerkingveld staat uitgelegd dat dit door de opname gekomen is. Dit zal je tijdens het tv kijken niet zien ;)
In het filmpje zegt hij toch anders? Hij geeft in het begin aan dat het beeld flikkert omdat de uitzendingen in 25 fps zijn en rim 7 minuut 19 laat hij dat ook zien onder systeem informatie. Aan het einde benadrukt hij dat nogmaals rond 8 minuut 40.

[ Voor 34% gewijzigd door DaveD1109 op 11-04-2014 17:10 ]

DaveD

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
laurens zegt:
19 februari, 2014 om 23:20
Hi Reinier,

Dit komt inderdaad alleen door de opname met camera.
Video is eigenlijk iets te snel in elkaar gezet. Oorspronkelijk bedoelt voor een lezer, die een vraag had hierover.

Je hebt met Vodafone perfect strak beeld, wat vergelijkbaar is met interactieve tv of kabel tv van bijv. UPC of Ziggo.
van de comment sectie ;) Daaruit maak ik op dat hij het inderdaad over de opname heeft!
Maar ik zal eens het filmpje zelf bekijken, heb alleen de review tot nu toe gelezen... Als ik iets zie wat niet hoor laat ik het in 10minuutjes weten :)

Ik weet trouwens niet meer wie voor screenshots van de app vroegen, maar deze zijn ook in die review verwerkt!

[ Voor 8% gewijzigd door Dazzler2120 op 11-04-2014 17:10 ]

• DaveD1109
Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:09:
[...]

van de comment sectie ;) Daaruit maak ik op dat hij het inderdaad over de opname heeft!
Maar ik zal eens het filmpje zelf bekijken, heb alleen de review tot nu toe gelezen... Als ik iets zie wat niet hoor laat ik het in 10minuutjes weten :)

Ik weet trouwens niet meer wie voor screenshots van de app vroegen, maar deze zijn ook in die review verwerkt!
review en filmpje zijn hierover tegenstrijdig! |:(

DaveD

• DaveD1109
Aan het einde in de video zegt hij ook "nogmaals excusses voor het beeld maar dat ligt eraan hoe Vodafone uitzend"

DaveD

• Barre73
Dazzler2120: er waren 2 providers die hun diensten leverden via Glasoperator. Wisper voor consumenten en Glashelder voor zakelijk. Het nieuwe VF pakket wordt nu in GLOP gebieden geleverd via GLOP. In alle andere gebieden via WBA. Dat wordt echter ook geheel door GLOP geregeld voor jullie. Idee daarachter is ook dat als een POP op een gegeven moment wel is voorzien van GLOP apparatuur, dat een klant die nu via WBA draait overgezet kan worden door simpel om te patchen in de POP. Zonder verder bij de klant thuis te hoeven komen.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Het ligt eraan hoe je het bekijkt, de tv speelt af met een bepaald FPS en frequentie (is dit hetzelfde, don't pin me on this), en de camera neemt op in een andere FPS/frequentie
Dan ga je dit soort flikkeringen krijgen in het beeld; kan je testen door je tv nu eens op te nemen met je telefoon... Kans is groot dat je ook deze flikkeringen krijgt!

@Barre73
Klopt helemaal :P Wisper leverde ook op particulier maak ik op uit de website van http://wisper.nl/, maar alles van particulier wordt tegenwoordig doorverwezen naar de Vodafone shop.
Wanneer werd jullie opgeleverd Barre en David?

• HoppyF
Barre73 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:15:
Dazzler2120: er waren 2 providers die hun diensten leverden via Glasoperator. Wisper voor consumenten en Glashelder voor zakelijk. Het nieuwe VF pakket wordt nu in GLOP gebieden geleverd via GLOP. In alle andere gebieden via WBA. Dat wordt echter ook geheel door GLOP geregeld voor jullie. Idee daarachter is ook dat als een POP op een gegeven moment wel is voorzien van GLOP apparatuur, dat een klant die nu via WBA draait overgezet kan worden door simpel om te patchen in de POP. Zonder verder bij de klant thuis te hoeven komen.
Even voor de duidelijkheid om de appels en peren uit elkaar te houden ...
Hoeveel procent van de huidige Vodafone klanten zit op KPN/ITNS en hoeveel op GLOP?

Het lijkt me voor Vodafone wel zo handig om zo spoedig mogelijk één infrastructuur te gaan leveren en ondersteunen ipv een beetje hier en een beetje daar.
In het begin zal dit een heel gedoe om klanten te gaan overzetten maar uiteindelijk levert dit meer geld op en zijn de klanten tevreden.

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:15:
Dazzler2120: er waren 2 providers die hun diensten leverden via Glasoperator. Wisper voor consumenten en Glashelder voor zakelijk. Het nieuwe VF pakket wordt nu in GLOP gebieden geleverd via GLOP. In alle andere gebieden via WBA.
Hoe kan je dit als gebruiker zien?

Ik gok dat in beide gevallen de (ipv4) routering via het netwerk van whisper gaat en in beide gevallen de Draytek "glasoperator 1.5.4" firmware heeft.

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 23:18
eymey schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:46:
Vergeet aub dat artikel in totaalTV. De persoon die die uitspraken daar deed wist absoluut niet waar hij het over had. (Never ask a marketeer for facts). Iedereen die dat las had een #facepalm reactie.. en
1. Nu serieus werk gaat maken van verbetering van de kwaliteit
De kwaliteit is toch echt steeds wat beter aan het worden, ook op de traditionele HD kanalen. HD+ kanalen liggen qua beeldkwaliteit al op WGDO niveau en ook een aantal HD kanalen die op nieuwe encoders zitten zijn qua kwaliteit echt niet te onderscheiden van WGDO kanalen.

Dolby is wel echt een gemis.. :P

• Fiber

Fiber

denan schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 20:26:
[...]

De kwaliteit is toch echt steeds wat beter aan het worden, ook op de traditionele HD kanalen. HD+ kanalen liggen qua beeldkwaliteit...
Volgens mij gaan de klachten vooral over geluid en (keuzemogelijkheden in) ondertiteling en/of na-synchronisatie...

• denan
Nee, dat is een slechts een deel van de klachten. Er is een (erg vocale) groep die maar blijft hameren op de kwaliteit van een stream en daarbij verwijst naar de bitrate in mpeg4.. en deze vergelijkt met de bitrate in mpeg2 :)

Bij de oude encoders maakte dat veel verschil.. maar met de nieuwe ziet die wereld er anders uit.

MPEG2 zat ooit op 18Mbit en nu rond de 15. Mpeg4 heeft gelijkwaardige kwaliteit ergens tussen de 7 en de 12.

Wat betreft geluid en audiotracks ben ik het met je eens.. vandaar ook mijn dolby opmerking.

• Fiber

Fiber

denan schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 20:34:
[...]

Wat betreft geluid en audiotracks ben ik het met je eens.. vandaar ook mijn dolby opmerking.
Jij gaat daar toch over...? :z

Verwijderd

denan schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 20:26:
[...]

De kwaliteit is toch echt steeds wat beter aan het worden, ook op de traditionele HD kanalen. HD+ kanalen liggen qua beeldkwaliteit al op WGDO niveau en ook een aantal HD kanalen die op nieuwe encoders zitten zijn qua kwaliteit echt niet te onderscheiden van WGDO kanalen.
Wel eens de traditionele HD stream tijdens tekst TV overdag op NL1 HD bekeken?
Vooral de tekst onder in beeld. Er vallen gewoon delen van de letters weg. Of de intro van studio sport Zal eens een foto proberen te maken. Het is alleen bij de HD zenders bij SD blijven de letters gewoon intact.

KPN 1963 ontvanger getest met verschillende HDMI kabels en tv's.

Zal komende week eens proberen te vergelijk met de HD zender op sat.
Nee, dat is een slechts een deel van de klachten. Er is een (erg vocale) groep die maar blijft hameren op de kwaliteit van een stream en daarbij verwijst naar de bitrate in mpeg4.. en deze vergelijkt met de bitrate in mpeg2 :)

Bij de oude encoders maakte dat veel verschil.. maar met de nieuwe ziet die wereld er anders uit.

MPEG2 zat ooit op 18Mbit en nu rond de 15. Mpeg4 heeft gelijkwaardige kwaliteit ergens tussen de 7 en de 12.
Welke sat feed of zender is tegenwoordig in mpeg 2 kost gewoon te veel geld. Het klopt dat als je van mpeg2 naar H264 gaat (zeker met een high profiel) veel bandbreedte kunt besparen. Maar bij een zenders als ARD HD waar de bitrate boven de 15 Mb komt is dat gewoon niet mogelijk.
Tenzij je VP9 of H265 gaat gebruiken dan kun je wel onder 10 komen met live streaming.

H264 met een video bitrate van 15 Mb
https://archive.org/details/jsc-pao-video-collection
https://archive.org/details/SpaceToGround

VP9 testfiles te bekijken met de laatste versie van Google Chrome/ Google Chrome Portable of Firefox (bron bovenstaande NASA HD bestanden)
http://www.space-multimed...tent&view=article&id=8639

NASA gebruikt ook materiaal uit Rusland wat van mindere kwaliteit is.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2014 22:00 ]

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 21:24:
[...]

Vooral de tekst onder in beeld. Er vallen gewoon delen van de letters weg. Of de intro van studio sport Zal eens een foto proberen te maken. Het is alleen bij de HD zenders bij SD blijven de letters gewoon intact.

[...]
Ik zal morgenochtend eens tekst TV kijken op NED2HD. Ik kan alleen maar zeggen dat ik de beeldkwaliteit van KPN iTV met een Arcadyan HMB2260 tot nu toe als goed tot zeer goed ervaar. Opvallende verschillen met Ziggo heb ik nog niet kunnen ontdekken behalve dan het ontbreken van Dolby Digital 5.1 bij een groot aantal zenders. Bij HBO zit het er gelukkig wel bij!

Verwijderd

JanR1969 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:10:
[...]

Ik zal morgenochtend eens tekst TV kijken op NED2HD. Ik kan alleen maar zeggen dat ik de beeldkwaliteit van KPN iTV met een Arcadyan HMB2260 tot nu toe als goed tot zeer goed ervaar. Opvallende verschillen met Ziggo heb ik nog niet kunnen ontdekken behalve dan het ontbreken van Dolby Digital 5.1 bij een groot aantal zenders. Bij HBO zit het er gelukkig wel bij!
Die ontvanger heb ik niet. Ik heb geprobeerd eventueele oorzaken vanaf de HDMI poort uit te sluiten. Ik zal proberen het eens zichtbaar te maken. Jouw ontvanger kan veel hogere bitrates aan vergelijkbaar met de Amino. In theorie.kan KPN bij deze ontvanger hogere bitrates gebruiken (HD+).

Het zou mij verbazen dat de HD+ stream ook problemen geeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2014 22:22 ]

• denan
Fiber schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 21:15:
[...]

Jij gaat daar toch over...? :z
IPTV platform, niet zenderdistributie ;)

• denan
Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 21:24:
[...]

Die ontvanger heeft geen HD+ zenders, alleen HD. Verder zijn de nieuwe encoders niet ingezet op de basis 10 maar op latere zenders. Daar is het verschil kleiner.

• eymey
Tsja, dan wordt het tijd dat voor KPN klanten die nieuwe encoders ook zo snel mogelijk op de basis 10 zenders worden ingezet (en dat die ook naar positie 1 t/m 10 gaan, want als UPC straks ook op oudere mediaboxen dit geregeld heeft, dan is KPN echt nog de enige waar je belachelijk naar 700 en hoger moet zappen. Hoewel dit gelukkig niet voor ITNS geldt :) ).

Én het wordt dus tijd dat KPN nu gewoon echt stopt met audio streams eruit slopen.

En wat betreft die bitrates, tsja.... het kan best zijn dat encoders steeds beter worden en dat ook de 'traditionele' 7 mbit streams dus steeds beter worden. Maar tenzij KPN vanuit de omroepen en de sat streams ontvangt die nog op 'production grade' (1,5 gigabit?) zitten, blijft er nog steeds sprake van het opnieuw comprimeren van een zender die KPN al gecomprimeerd binnen blijft.

De groep die erg 'vocaal' is omtrent beeldkwaliteit zal dus reden blijven houden, terecht of onterecht, om dit af te kraken. Bovendien blijft het ook nog steeds een zwaktebod tov. de kabelaars die dat hercomprimeren blijkbaar niet nodig hebben, terwijl van "de kabel" wordt geclaimed dat het qua bandbreedte inferieur zou zijn aan glas........

Verwijderd

Waar ik woon is Reggefiber momenteel bezig met het aanleggen van glasvezel. Vodafone is verreweg de goedkoopste. Alles-in-1 500Mb voor ongeveer 55 euro p/m. Dit vond ik uiteraard een interessante deal maar nu mag je bij Vodafone geen eigen server draaien. Weet iemand of dit ook echt zo is? Ik heb gezocht in dit topic maar ik krijg niet echt een duidelijk antwoord. Weet iemand hier meer over?

• HoppyF

Wat is nu de reden dat Dolby geluid niet meegestuurd wordt?
Zoveel bandbreedte boven het video signaal kan dat dus niet zijn wat meegestuurd moet worden.
Ik begrijp echt niet waarom dit zo'n groot probleem moet zijn om dit door te geven.

Als dit probleem door Glasaanbieders niet opgelost wordt zou dit een reden voor mij kunnen zijn om naar de kabel terug te gaan hoewel ik daar al vele jaren weg ben en met een reden!
Ik ben een groot tegenstander van de kabel maar als zij wel de diensten leveren is het een overweging waard.
Pagina: 1 ... 41 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.