Zonder een aparte STB TV kijken is natuurlijk inderdaad een groot voordeel van 'de kabel'. Zeker nu Ziggo ook ism. TV-fabrikanten en met behulp van een nieuwe CI+ module interactieve TV-diensten wil gaan aanbieden (wat ze nu al met div. DVB-C STB's kunnen).
Voor een groot aantal consumenten zal dit inderdaad voldoende reden zijn om toch weer voor 'de kabel' te kiezen, vooral als deze ook een iets betere beeldkwaliteit biedt.
Echter, het is ook weer helemaal niet gezegd dat al die glas klanten die na een jaar weg gingen inderdaad terug zijn gegaan naar 'de kabel'. Ik denk namelijk dat de groep consumenten die hoofdzakelijk naar prijs kijkt (en dan aanbod en dan pas kwaliteit) ook aanzienlijk is.
KPN heeft als ik het goed begrepen heb tussen de 1 en de 2 miljoen klanten van Interactieve TV. Slechts een deel daarvan via glas. Die grote groep vindt de wat mindere kwaliteit, lagere snelheid en aparte STB blijkbaar geen enkel probleem.
Ik ken zelfs mensen in Harderwijk die bewust alles via ADSL doen bij KPN, voornamelijk vanwege de pakketkortingen icm. bijvoorbeeld mobiele abonnementen bij KPN. En als er 1 plaats is waarin je gráág alles via 'de kabel' zou doen, dan is het in mijn ogen Harderwijk:
* Enorm pakket free to cable
* Keuze uit meerdere partijen voor telefonie en internet (het kán dus wél) via EURODOCSIS
* Straks ook FttH (Cai Harderwijk ziet het voordeel van FttH voor data wel).
Oh ja, en dan UPC. Hoe veel Horizon klanten zijn er nu al? (volgens UPC zelf).
Ergo, er is meer dan "de beste beeldkwaliteit", "de hoogste downloadsnelheid" of "alles via de ingebouwde dvb-c tuner in de TV".
Ik ben blij dat er dankzij glasvezel nu zo veel keuze is. Mede door de druk die de kabelaars gingen voelen door de uitrol van glas hebben ook zij hun diensten flink verbeterd.
Het mag nu misschien zo zijn dat qua downloadsnelheid de kabelaars 'rondjes om glasvezel heen rennen', in de tijd van de eerste echt grootschalige uitrolprojecten in o.a. Deventer en Almere was 100 mbit, zelfs minus de overhead van IPTV, werkelijk baanbrekend. De kabelaars waren toen pas net bezig met hun slogan "de kabel gaat verder waar ADSL ophoudt". Yeah, een whooping maximale 25 mbit over DOCSIS 2.0, een veilige 5 mbit sneller dan wat met ADSL haalbaar was. Met eventueel de optie om door te gaan tot 50 mbit maar ook niet meer dan dat (dat kon pas na een upgrade naar docsis 3.0).
Die hogere snelheden over glas, ook bij KPN, die komen er vast wel.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.