Tsja, maar toch is het op dit moment geheel koffiedik kijken wat Vodafone precies zou gaan bieden als ze alles zelf gaan doen.
Ik snap de keuze om alleen een basispakket via DVB-C door te geven op zich gewoon prima (paar pagina's terug ook al ter discussie geweest). Functioneel is het vrijwel gelijk aan hoe UPC het bv. doet. "Als service" een basispakket ongecodeerd en op iedere TV te ontvangen, voor de rest moet je een set top box hebben.
Dat UPC ook een CI+ optie heeft voor het uitgebreide pakket is een 'mazzel' die zij hebben omdat zij nou eenmaal aangewezen zijn op DVB-C.
En, zoals in een eerdere discussie hierover ook al werd genoemd: Dat je voor de uitgebreide functionaliteit op glasvezel gewoon IPTV gebruikt is volkomen logisch, gezien het medium. Het uitgebreide standaardpakket ook op dvb-c doorgeven kan wel, maar is rechtentechnisch dus weer veel te duur.
Glas is wat dat betreft eigenlijk gewoon 'te vroeg'. Als men voor IPTV nou ook standaarden zou gaan afspreken (wat voor 95% eigenlijk al het geval is), dan zouden TV fabrikanten ook gewoon IPTV kunnen inbouwen. Dat is wat mij betreft toch de toekomst, ipv dat gedoe met RF modulators, multiplexers en tuners.
Als Vodafone ooit Liberty Global en andere kabelaars in handen zou krijgen, wellicht dat ze dan een sterkere onderhandelingspositie in handen kunnen krijgen om uitgebreide pakketten zowel via IPTV als DVB-C aan te mogen bieden zonder dubbele kosten. Maar zelfs dan nog: Koste wat het kost en tot in lengte van dagen vasthouden aan een standaard ( DVB-C ) die is ontwikkeld om digitale Transport Streams over coax te kunnen vervoeren terwijl je gewoon een medium hebt dat bij uitstek geschikt is voor IP-verkeer is gewoon een beetje raar. Terwijl je ook kan gaan pushen (en zelfs meewerken) naar een standaard zodat TV's ook massaal IGMP en zo kunnen gaan praten.
Maar ja, voorlopig is er zelfs in Smart TV land nog geen standaard
Hoe dan ook, het komende jaar zal wel gaan uitwijzen hoe veel mensen het een probleem vinden dat je voor de uitgebreide zenderpakketten naar IPTV moet en hoe veel mensen dat geen probleem vinden. Zo lang het aantal IPTV abonnees van KPN maar blijft stijgen (via het 'oude' ADSL nog wel het hardst) denk ik niet dat ITNS de resources zal gaan krijgen om DVB-C hard uit te breiden.
Of UPC moet als volgende stap ook HD-simulcasts van meer zenders in het 18 euro p/mnd abbo gaan stoppen.
Maar ik denk eerder dat ze bij KPN en KPN ITNS nu hun hoofd breken over het feit dat UPC op het 50 euro per maand prijspeil nu 120 mbit aanbiedt
[
Voor 14% gewijzigd door
eymey op 06-09-2013 13:53
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.