eymey schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:53:
"Fletsheid" van een Amino is sowieso erg onwaarschijnlijk. Er bestaan over HDMI wel allerlei zaken zoals diepere zwartwaarden en dergelijke, maar deze hebben alleen zin als het bronmateriaal er ook naar is. Bij geen enkele TV-bron (zelfs niet bij 1:1 Technicolor) is dit het geval.
Het bronmateriaal dat ik vergelijk zijn live TV-streams tussen amino via HDMI, DVB-C en DVB-S. Ik zie dan duidelijk dat de amino een wat fletser en minder scherp beeld geeft. M'n familie en kennissen zien het verschil ook, zonder dat ik van tevoren mijn voorkeur kenbaar heb gemaakt.
Het klopt dat digitale TV streams maar een beperkte dynamniek hebben, als ik me niet vergis 8bit/16-255. Mijn Dune speler kan zeker tot 12bit aan, maar geripte TV streams (ik vermoed afkomstig uit een WGDO gebied) die ik wel eens van usenet pluk, zien er op de Dune toch echt beter uit. Zelfs als ik 'm naar 8bit kleurdiepte terugzet.
Het enige waar de Amino niet echt in excelleert is het de-interlacen van TV-materiaal. Met de Amino op 1080p ingesteld krijg ik inderdaad langs diagonale lijnen of ronde lijnen (bv. het HD EO logo) wat onrust. Stel ik de Amino in op 1080i en laat ik mijn TV dus het de-interlace werk doen, net zoals hij het bij DVB-C ook zelf doet en zet ik verder alle beeldverbeteraars hetzelfde (lees: uit), dan is het beeld gewoon bij beiden prima strak.
Klopt helemaal. Daar heb ik op het XMS draadje al eens een opmerking over gemaakt, maar daar leek het verder niemand te zijn opgevallen. Mijn Philips TV biedt erg goede de-interlacing en dus zet ik mijn amino maar op 1080i output. Is er tenminste nog iets dat 1:1 wordt doorgegeven

Met een strakker beeld doel ik overigens niet op wippende logo's oid. Meer of er diepte in zit. Doordat contouren bij een hogere bitrate scherper zijn, komt dit de diepte in het beeld ten goede. Zo heeft een HD stream (zelfs KPN HD) op mijn TV meer diepte dan een SD stream.
En dus ook 'grappig' om te zien dat uiteindelijk massaal voor 1080i is gekozen ten nadele van 720p. Terwijl, voor zo ver ik het begrijp, progressive content veel minder last krijgt van artefacten en kwaliteitsverlies bij conversie naar lagere bitrates (bv. voor IPTV over ADSL) en ook aan de productiekant minder kwaliteitsverlies oploopt.
Veel materiaal wordt tegenwordig wel in 1080p geschoten en ge-edit. 1080 beeldlijnen is weldegelijk beter ook al is het interlaced. Interlacing is vooral hinderlijk bij horizontale bewegingen, maar aangezien de meeste TV-programma's niet zo veel snelle bewegingen hebben, valt het nog wel mee. Maar dat 720p beter naar lagere bitrates converteert, lijkt me wel logisch.
Ik zag vorig jaar op de IBC een leuke 120Hz demo bij NHK. Dat gecombineerd met 4 or 8k UHD (h265 compressie) ziet er best wel geinig uit. Ik zal maandag KPN eens bellen om te vragen wanneer ze met UHD op glas gaan beginnen
If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape.