Wat is jou postcode dan als ik vragen mag?. Ik heb die van mij en een paar andere gedaan, maar zie geen postcode korting staanMattie112 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:27:
[...]
Ja, "postcode korting" volgens de site. Voor zover ik het begrepen heb is dat omdat Vodafone hier eigen switches heeft etc.
Aankomende woensdag komt hier de monteur en ga ik met mijn Mikrotik CRS-109-8G-1S-2HnD-IN proberen. Ik kan dan wel even doorsturen (help me herinneren mocht ik het vergeten) hoe ik het heb staan. Als het dan nog niet lukt kan ik ook wel even een RB2011 er bij pakken om te kijken wat ie daar doet.Thrill schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:46:
Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien en volg dit draadje al ene tijdje,
Met de volgende hardware een en ander al geprobeert:
ER-X-SFP Ubiquiti EdgeRouter X
MikroTik RB2011UiAS-2HnD-IN
TP-MC220L
Netgear GS110TP
Ook een nieuwe SFP module besteld, 13/14 deze werkt gewoon in de DrayTek 2132FVn.
Maar met een eigen router wil het niet werken, op de MikroTik krijg ik alleen een link op de SFP als ik auto negotiation uitzet,
dan zie ik TX pakketjes voorbijvliegen bij dhcp request, maar krijg geen RX terug niks.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
kun je de configuratie hier posten als het lukt? ik ben ook wel geïnteresseerd om evt. over te stappen op een mikrotik router.Mattie112 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:19:
[...]
Aankomende woensdag komt hier de monteur en ga ik met mijn Mikrotik CRS-109-8G-1S-2HnD-IN proberen. Ik kan dan wel even doorsturen (help me herinneren mocht ik het vergeten) hoe ik het heb staan. Als het dan nog niet lukt kan ik ook wel even een RB2011 er bij pakken om te kijken wat ie daar doet.
Dan heeft Vodafone dus geen eigen apparatuur in de PoP waar jij op aangesloten bent.WhySoSerious? schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:13:
[...]
Wat is jou postcode dan als ik vragen mag?. Ik heb die van mij en een paar andere gedaan, maar zie geen postcode korting staan
Alleen dan betaalt de klant namelijk 5 euro minder voor 100 en 500. En ook alleen dan is 20/20 beschikbaar.
Bij jou moet Vodafone dus leveren via KPN Wholesale diensten. En dat kost ze meer dus dan geen korting (en geen 20/20 abonnement).
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
arjanvr schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:43:
Een groot drama bij Vodafone. Ben blij dat ik weg kan door de tarief verhoging
Mijn boefje is liev!
Even een vraagje, ik krijg over 2 weken Vodafone thuis.
Nu heb ik al een router bij de TV staan. In de meterkast staat het aansluitpunt voor glasvezel (met een UTP aansluiting).
Bij tele2 was het volgende nodig:
Glasvezelpunt > Tele2 Router > 1 kabel naar TV en 1 kabel naar eigen router die in DMZ staat en waar ik de firewall beter op kon regelen.
Hierdoor moest ik dus mijn Tele2 router en Eigen router achter het TV kastje zetten wat het nogal rommelig maakte en het liefst heb ik 1 v/d 2 in de meterkast.
Is het bij Vodafone mogelijk om de TV op mijn eigen router aan te sluiten?
Diagram ter verduidelijking:

Of hebben jullie geen eigen router tussen zitten?
Nu heb ik al een router bij de TV staan. In de meterkast staat het aansluitpunt voor glasvezel (met een UTP aansluiting).
Glasvezelpunt > Tele2 Router > 1 kabel naar TV en 1 kabel naar eigen router die in DMZ staat en waar ik de firewall beter op kon regelen.
Hierdoor moest ik dus mijn Tele2 router en Eigen router achter het TV kastje zetten wat het nogal rommelig maakte en het liefst heb ik 1 v/d 2 in de meterkast.
Diagram ter verduidelijking:

Zijn er 1p huishouden hier die ook 50/50 hebben of wel 100/100 internet only?over een half jr-3kwart jaar ga ik terug naar de grotere stad(Doetinchem) en dan overweeg ik om over te gaan naar vdsl omdat ik de hoge upload nu amper gebruik.
Is maar een stuk of 30 keer (als het niet meer is) in dit topic gevraagd en beantwoordAfvalzak schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:41:
Even een vraagje, ik krijg over 2 weken Vodafone thuis.
[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 23-08-2016 23:10 ]
Oepsapis29 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:32:
[...]
Is maar een stuk of 30 keer (als het niet meer is) in dit topic gevraagd en beantwoord(komt in principe neer op situatie 1 maar met 'Telfort router' in de meterkast)
Zo jongens morgen ~15:30 komt de Vodafone monteur, ga maar alvast even de VLAN id's opzoeken dan kan ik zodra hij weer weg is alles omprikken naar de mikrotik!
Die komen af en toe voorbij: mensen die het nodig vinden om te posten dat ze weg gaan bij Vodafone. Geen idee waarom mensen dat graag willen laten weten

[ Voor 6% gewijzigd door LordSpud op 24-08-2016 08:16 ]
Vraag je of er 1 persoonshuishoudens zijn die de upload van het glasvezelabonnement gebruiken? In dat geval: ja, ik upload regelmatig grote bestanden ter backup naar mijn stack account, bijvoorbeeld. Succes met de overwegingJeroentjuh82 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:
Zijn er 1p huishouden hier die ook 50/50 hebben of wel 100/100 internet only?over een half jr-3kwart jaar ga ik terug naar de grotere stad(Doetinchem) en dan overweeg ik om over te gaan naar vdsl omdat ik de hoge upload nu amper gebruik.
Administratief is het wel een zooitje, als het niet geautomatiseerd gaat. Heb een TV box teruggestuurd en elke maand krijg ik te horen dat deze de volgende maand eraf is en de kosten worden verrekend.LordSpud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:15:
[...]
Die komen af en toe voorbij: mensen die het nodig vinden om te posten dat ze weg gaan bij Vodafone. Geen idee waarom mensen dat graag willen laten weten
Maar ja voor de rest ben ik wel te spreken over Vodafone, zeker nu met goedkoop Fox Sport 1 erbij
Nee, was meer een algemene vraag of er 1p huishouden zijn hier die ook voldoende aan 50/50 hebben of wel 100/100 of op vdsl alleen internet. Ik denk namelijk dat 100 of 500 voor een groter huishouden logischer is.LordSpud schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:18:
[...]
Vraag je of er 1 persoonshuishoudens zijn die de upload van het glasvezelabonnement gebruiken? In dat geval: ja, ik upload regelmatig grote bestanden ter backup naar mijn stack account, bijvoorbeeld. Succes met de overweging
Dat ligt er helemaal aan wat je ermee doet.Jeroentjuh82 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:35:
[...]
Nee, was meer een algemene vraag of er 1p huishouden zijn hier die ook voldoende aan 50/50 hebben of wel 100/100 of op vdsl alleen internet. Ik denk namelijk dat 100 of 500 voor een groter huishouden logischer is.
Groot huishouden waar alleen YT filmpjes, netflix, spotify en (online) gaming mee gedaan wordt heeft echt niet per sé 100mbps of 500mbps nodig.
Huishoudens die veel grote bestanden transferen, downloaden of uploaden, daar is het wel handiger voor om hogere snelheden te nemen. Voor de rest is het gewoon een kwestie van de vraag beantwoorden, hoe lang wil jij wachten totdat die film gedownload is.
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik gebruikte de upload (backups). Maar ik zou aan vectored vdsl ook genoeg hebben. Daar heb je 30/60 (bonded) mbit up zonder dat je naar het duurste pakket moet (zoals bij ziggo).Jeroentjuh82 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:35:
[...]
Nee, was meer een algemene vraag of er 1p huishouden zijn hier die ook voldoende aan 50/50 hebben of wel 100/100 of op vdsl alleen internet. Ik denk namelijk dat 100 of 500 voor een groter huishouden logischer is.
Als ik de keuze had ging ik echter voor glasvezel. Gewoon de betere oplossing.
En toch blijf ik het gevoel hebben dat het de meeste mensen toch echt te doen is omdat ze iets tegen Fox/voetbal hebben.Rallye schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:00:
[...]
Kortzichtig is jouw kwalificatie. Drie opmerkingen.
1) Ik weet niet hoe de contracten tussen de providers en deze zenders er uitzien. Betaalt je provider hier wel voor?
2) Het gaat niet om voetbal, maar om misbruik van de monopoliepositie die Fox zich heeft verschaft door voor veel geld iets te kopen waar men dus nu het alleenrecht op heeft. Fox heeft vorig jaar de voetbalrechten gekocht. Nu blijkt dat men teveel betaald heeft (het business-model van Fox brengt tot nu toe te weinig op). In plaats van het verlies zelf te nemen (men heeft immers zelf teveel betaald) probeert Fox zijn fout over de rug van het hele volk goed te maken, met het alleenrecht op het voetbal als chantagemiddel. Van voetballiefhebbers hoor je natuurlijk weinig klachten (die zijn mogelijk zelfs goedkoper uit), maar principieel zouden ook zij hier een probleem mee moeten hebben. Wees dan als Fox een grote kerel en neem je verlies, danwel geef de rechten terug, zodat een andere aanbieder de rechten goedkoper kan overnemen. Dan ligt het verlies ook weer waar het hoort: bij Fox en de Nederlandse voetbalclubs die niet voor het door Fox gevraagde geld een show kunnen bieden waarvan zelfs de voetballiefhebbers vinden dat die zijn geld waard is.
3) Ga eens eerlijk bij jezelf na of je mening andes zou zijn als het niet over voetbal zou gaan, maar over de F1, of voor mijn part handbal......
Fox is een bedrijf, ze draaien nu verlies, maar moeten winst maken. Dan is het toch niet raar dat ze een prijsverhoging vragen aan de providers? Dat ze dan kiezen voor een model waar ze een vast bedrag per aansluiting vragen (ongeacht Fox klant of niet) is een keuze. Dan is het aan de provider om daar in mee te gaan of niet. Het schijnt om zo'n 2,50 per aansluiting te gaan. Die kan de provider zelf vergoeden of (deels) bij de klant terughalen dmv een prijsverhoging.
Als ik nu naar Vodafone, Tele 2 & KPN kijk hebben die alle 3 een andere optie gekozen:
Vodafone heeft er voor gekozen akkoord te gaan en hier 1,50 van door te berekenen. In dit geval mag de klant kosteloos opzeggen.
Tele 2 wil dit bedrag niet betalen en doorberekenen dus die stoppen met het uitzenden van Fox. Ook hier mag de klant opzeggen, al zal je er wat meer moeite voor moeten doen.
KPN daar is het niet exact van bekend of ze het bedrag betalen, maar ze hebben we de Fox pakketten met 10 euro verlaagd, dus het lijkt er wel op dat KPN ook een x bedrag per aansluiting betaald. Dat kan denk ik alleen maar betekenen dat KPN dit bedrag omlaag heeft weten te onderhandelen en/of er gaat op termijn toch een prijsverhoging komen.
Dan heb je het ook nog over dat Fox zijn verlies maar moet nemen. Het zou wat zijn als ieder bedrijf die verlies draait maar meteen de stekker er uit moet trekken. Niet echt realistisch he?
Dan heb je het over "teveel betaald". Welk bedrag vind je het voetbal dan waard en weet je überhaupt wat Fox betaald heeft voor het voetbal?
Je 3e punt is natuurlijk wel appels met peren vergelijken, zeker wanneer je het over handbal hebt. Voor Formule 1 kijk ik er net zo tegen aan, ondanks dat ik daar totaal niks mee heb. Ziggo zendt dit "gratis" uit, maar verhoogt wel regelmatig zijn prijzen. Ik vind het prima dat Ziggo dit doet, het is immers de klant die daar voor kiest en aangezien Formule 1 ook een redelijke achterban heeft juich ik dit initiatief alleen maar toe. Maar voor handbal, dit gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar stel deze sport wordt extreem populair en mijn provider wil een handbalzender aan het basispakket toevoegen en daar voor de kosten verhogen. Dan hangt het er vanaf hoeveel die kosten zullen zijn. Sowieso zal ik dan weer een prijsvergelijking maken om te kijken of overstappen loont. Iets wat ik alle voetbalhaters bij Vodafone ook aan kan raden, al zijn er volgens mij niet veel alternatieven of je moet akkoord gaan met veel minder zenders.
Hoewel ik Formule 1 kijk vind ik het ook bizar dat dit bij Ziggo het basispakket in gedruk is. Je kan gewoon niet als lokale-monopolist van kritieke infrastructuur zulke dingen bij klanten er doorheen drukken.Phoolie schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:59:
[...]
Voor Formule 1 kijk ik er net zo tegen aan, ondanks dat ik daar totaal niks mee heb. Ziggo zendt dit "gratis" uit, maar verhoogt wel regelmatig zijn prijzen. Ik vind het prima dat Ziggo dit doet, het is immers de klant die daar voor kiest en aangezien Formule 1 ook een redelijke achterban heeft juich ik dit initiatief alleen maar toe. Maar voor handbal, dit gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar stel deze sport wordt extreem populair en mijn provider wil een handbalzender aan het basispakket toevoegen en daar voor de kosten verhogen. Dan hangt het er vanaf hoeveel die kosten zullen zijn. Sowieso zal ik dan weer een prijsvergelijking maken om te kijken of overstappen loont. Iets wat ik alle voetbalhaters bij Vodafone ook aan kan raden, al zijn er volgens mij niet veel alternatieven of je moet akkoord gaan met veel minder zenders.
Het punt rondom de term "lokaal monopolie" is al ad nauseam gevoerd in het Ziggo topic, zie deze reeks posts
Ik ga niet in de gelaudeerde public relations verhaallijn mee (het filantropie argument: "providers kunnen ook kiezen om het niet door te rekenen!"). Ik vind dat providers ervoor moeten kiezen om added value toe te voegen in de vorm van diensten, mits er keuze is. Bij gedeelde infrastructuur waar je tussen meerdere providers vind ik het dus minder kwalijk dan bij Ziggo.
Alleen hoe Fox hier de onderhandelingen heeft gevoerd, in combinatie met het tijdelijk niet aanbieden van 'Go abonnementen, is het gedrag van een monopolist. In mijn ogen niet acceptabel
@Phoolie: een normale reactie van een winkelier die zijn kostprijs niet terugverdient is uitverkoop houden. Zeker bij een in principe oneindig te verstrekken dienst, kun je ook je prijs verlagen om meer klanten te trekken. Fox kiest daar niet voor, maar dwingt bij de providers af dat iedereen daaraan meebetaalt. Dat mag, maar ik vind het niet fatsoenlijk.
Mijn opmerking over "teveel betaald" ziet erop dat de consument (zonder de maatregelen die Fox vanuit zijn monopoliepositie nu neemt) het geld dat Fox voor zijn dienst wil hebben niet over heeft. Fox komt niet uit de kosten, danwel maakt te weinig winst. Dan heb je dus teveel betaald voor je inkoop - de voetbalrechten.
Mijn opmerking over "teveel betaald" ziet erop dat de consument (zonder de maatregelen die Fox vanuit zijn monopoliepositie nu neemt) het geld dat Fox voor zijn dienst wil hebben niet over heeft. Fox komt niet uit de kosten, danwel maakt te weinig winst. Dan heb je dus teveel betaald voor je inkoop - de voetbalrechten.
Ik heb op de draytek 3 SSIDS in gebruik.respawn123 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:50:
Hallo iedereen,
Ik word gek van het WiFi van Vodafone. Echt dramatisch dit. Het valt hele tijd weg. Ik heb net een operatie gehad, waardoor ik dus de hele dag in bed moet blijven.
Ik doe niks anders dan hele dag YouTube filmpjes kijken, alleen het WiFi valt de hele tijd uit. Ik heb een draytek 2132Fvn. Ik heb al verschillende kanalen geprobeerd. Kan iemand een screenshot maken en de beste/stabiele instellingen van de router naar mij sturen? Alvast bedankt
1 voor de xbox en playstation, 1 voor gasten en 1 voor mijn telefoon.
De SSID voor mijn telefoon is hidden.
Als ik met een normale SSID op de draytek verbinding maak, blijft hij herhaaldelijk de connectie droppen.
Op de hidden SSID heb ik hier geen last van, werkt perfect.
who put a "stop payment" on my reality check
Nou, de monteur is net geweest, hele aardige gast en hij had meteen wel door hoe ik het aan wilde gaan sluiten 
Alleen volgens hem zijn die SPF modules encrypted waardoor ze niet werken in een ander device (die tplink converter werkt wel). Naja we gaan het zien, ben eerst nog even aan het werk en dan ga ik eens lekker kloten.
Alleen volgens hem zijn die SPF modules encrypted waardoor ze niet werken in een ander device (die tplink converter werkt wel). Naja we gaan het zien, ben eerst nog even aan het werk en dan ga ik eens lekker kloten.
Thrill schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:46:
Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien en volg dit draadje al ene tijdje,
Met de volgende hardware een en ander al geprobeert:
ER-X-SFP Ubiquiti EdgeRouter X
MikroTik RB2011UiAS-2HnD-IN
TP-MC220L
Netgear GS110TP
Ook een nieuwe SFP module besteld, 13/14 deze werkt gewoon in de DrayTek 2132FVn.
Maar met een eigen router wil het niet werken, op de MikroTik krijg ik alleen een link op de SFP als ik auto negotiation uitzet,
dan zie ik TX pakketjes voorbijvliegen bij dhcp request, maar krijg geen RX terug niks.
De module van de Draytek in mn mikrotik gestopt, vlan aangemaakt, dhcp client aan gezet (en even een accept all firewall rule omdat ik nogal wat referenties hebt naar "ether1-gateway" wat nu dus sfp is haha) en hoppa het gaat als een tiet!tiab7 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:18:
[...]
kun je de configuratie hier posten als het lukt? ik ben ook wel geïnteresseerd om evt. over te stappen op een mikrotik router.

(voor de mikrotik liefhebbers zal ik zo even wat screenshots maken)
Sinds gisteren heb ik geen 5.1 geluid meer bij de RTL zenders en SBS zenders. Dit was altijd wel zo. Instellingen zijn niet veranderd, uiteraard alles herstart wat mogelijk is, maar nog steeds alleen stereo geluid.
Nog meer mensen last van? Of zie ik ineens iets over het hoofd?
Waiting on the world to change
Zelfde vlans als eerder genoemd (300 en 640)?Mattie112 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:17:
De module van de Draytek in mn mikrotik gestopt, vlan aangemaakt, dhcp client aan gezet
Zit je op een vodafone pop, of een van kpn? Ik zit op een vf pop en het enige dat ik m ekan bedenken waarom het niet werkt is dat er daar een verschil in zit.
Yes zelfde vlans, is een vodafone pop.tinzarian schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:37:
[...]
Zelfde vlans als eerder genoemd (300 en 640)?
Zit je op een vodafone pop, of een van kpn? Ik zit op een vf pop en het enige dat ik m ekan bedenken waarom het niet werkt is dat er daar een verschil in zit.
Ik was van plan om nu even screenshots te maken maarrrrrrrr
HET INTERNET LIGT ER UIT
Tja geen goed begin natuurlijk en ik zit op mn werk dus kan ook niet even inloggen in de router om te kijken.
Hoop niet dat dit nu al een probleem is omdat het via mn mikrotik loopt
Denk dat het door VF komt. Gisteravond was er een storing, deze lijkt nu wel (bij mij) verholpen te zijn.Mattie112 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:51:
[...]
HET INTERNET LIGT ER UIT
Tja geen goed begin natuurlijk en ik zit op mn werk dus kan ook niet even inloggen in de router om te kijken.
Hoop niet dat dit nu al een probleem is omdat het via mn mikrotik loopt
Ja, laten we het hopensidjoesz schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:24:
[...]
Denk dat het door VF komt. Gisteravond was er een storing, deze lijkt nu wel (bij mij) verholpen te zijn.
Nou ik ben er achter hoor: de aarlek lag er uit
Haha, naja in elk geval geen probleem dus met Vodafone.
Bij deze ook even de stappen voor Mikrotik (CRS109-8G-1S-2HnD-IN)
Ik ga uit van:
- huidige oplossing = ether1 als GW
- nieuwe oplossing = SFP (vlan) als GW
- een bridge (bridge-local) voor je LAN verkeer
1. Zet als eerste even je ether1 poort op disabled of koppel die los
2. Zorg ervoor dat je "sfp" interface beschikbaar is of voeg die toe (via "Interfaces")
3. Voor de SFP zet je "master port" op "none"
4. Voeg nu een VLAN interface toe (ID 300) 'onder' je SFP en noem deze bijv "vlan-internet"
5. Voeg ook een vlan-tv toe met id 640
6. Maak een nieuwe DHCP client (ip/dhcp client) aan op je "vlan-internet" en check of je een IP krijgt (dus NIET DHCP op je SFP zelf)
7. Update je huidige firewall/NAT rules (tip: export, via notepad replace van ether1->vlan-internet en dan clear all op router en import)
8. Belangrijkste is dat je een masquerade action hebt op je srcnat voor de vlan-internet
Als het goed is heb je nu een werkende internet verbinding.
Voor TV doen we nog een paar stappen extra
1. Voeg een nieuwe "bridge" toe (bridge-tv)
2. Via bridge/ports voeg je vlan-tv + 1 (of meer) van je ether interfaces toe (vergeet de master switch niet op NONE te zetten bij ether-x)
3. Je moet nu TV hebben.
Note: ik heb wel all-in-1 besteld maar dat is puur qua kosten, tv doosje heeft 2 tellen aan gestaan en is toen de doos weer ingegaan maar via deze methode had ik in elk geval beeld.
Optioneel:
- Voeg ether1 weer toe aan je bridge-local zodat je die poort voor je interne LAN kan gebruiken.
Vergeet ik iets? Vragen? Let me know!
edit:
En het broodnodige bewijs

(ja een foto van mn beeldscherm, was even voor een whatsappje)
Ik ga uit van:
- huidige oplossing = ether1 als GW
- nieuwe oplossing = SFP (vlan) als GW
- een bridge (bridge-local) voor je LAN verkeer
1. Zet als eerste even je ether1 poort op disabled of koppel die los
2. Zorg ervoor dat je "sfp" interface beschikbaar is of voeg die toe (via "Interfaces")
3. Voor de SFP zet je "master port" op "none"
4. Voeg nu een VLAN interface toe (ID 300) 'onder' je SFP en noem deze bijv "vlan-internet"
5. Voeg ook een vlan-tv toe met id 640
6. Maak een nieuwe DHCP client (ip/dhcp client) aan op je "vlan-internet" en check of je een IP krijgt (dus NIET DHCP op je SFP zelf)
7. Update je huidige firewall/NAT rules (tip: export, via notepad replace van ether1->vlan-internet en dan clear all op router en import)
8. Belangrijkste is dat je een masquerade action hebt op je srcnat voor de vlan-internet
Als het goed is heb je nu een werkende internet verbinding.
Voor TV doen we nog een paar stappen extra
1. Voeg een nieuwe "bridge" toe (bridge-tv)
2. Via bridge/ports voeg je vlan-tv + 1 (of meer) van je ether interfaces toe (vergeet de master switch niet op NONE te zetten bij ether-x)
3. Je moet nu TV hebben.
Note: ik heb wel all-in-1 besteld maar dat is puur qua kosten, tv doosje heeft 2 tellen aan gestaan en is toen de doos weer ingegaan maar via deze methode had ik in elk geval beeld.
Optioneel:
- Voeg ether1 weer toe aan je bridge-local zodat je die poort voor je interne LAN kan gebruiken.
Vergeet ik iets? Vragen? Let me know!
edit:
En het broodnodige bewijs

(ja een foto van mn beeldscherm, was even voor een whatsappje)

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 25-08-2016 13:31 ]
om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb advies nodig en hopelijk kunnen jullie me dit geven.
Momenteel heb ik Tele2 glasvezel 60mb/s met TV. Op zich redelijk tevreden, met name bedraad is de snelheid gewoon stabiel en prima. Wifi is een ander kopje thee
TV is acceptabel met die Amino box.
Nu overweeg ik over te stappen en viel mijn oog op een zeer scherp aanbod via breedbandwinkel op Vodafone Thuis 100 mb/s wat beduidend goedkoper lijkt voor op zijn minst 1 jaar.
Ik betaal nu namelijk 52,50 per maand (daar zou ik eerlijkheidshalve 5 euro voor moeten afhalen voor een hdrecorder die ik nooit gebruik) maar goed, 52,50/47,50 versus 38,33 voor jaar 1 lijkt me een duidelijk verschil. Daarna wordt het wellicht weer aantrekkelijk over te stappen, maar dat is voor later zorg.
Vraag is:
-is dit verstandig met de verplichte verkoop van Vodafone diensten door de fusie met Ziggo. Het aanbod loopt, niet verrassend, tot 1 september (waarschijnlijk door dat Fox gebeuren) en ik heb altijd het gezonde wantrouwen dat het too good to be true is, als er gratis monteurs en cashbacks enzo worden ingezet. En Fox, wat ik op zichzelf wel wil hebben
-bij Tele2 heb ik een Technicolor TG789vn modem wat zeker op wifi gebied niet het allerbeste is. Is het exemplaar van Vodafone vergelijkbaar? Slechter? Beter?
-Mijn thuissituatie is een maisonette, waarbij je de meterkast dus hebt op de begane grond. En mijn modem moest daar blijkbaar ook, want staat pontificaal naast het glasvezel kastje. Wordt dit bij Vodafone anders?
Al met al: zouden jullie de overstap overwegen?
Momenteel heb ik Tele2 glasvezel 60mb/s met TV. Op zich redelijk tevreden, met name bedraad is de snelheid gewoon stabiel en prima. Wifi is een ander kopje thee
Nu overweeg ik over te stappen en viel mijn oog op een zeer scherp aanbod via breedbandwinkel op Vodafone Thuis 100 mb/s wat beduidend goedkoper lijkt voor op zijn minst 1 jaar.
Ik betaal nu namelijk 52,50 per maand (daar zou ik eerlijkheidshalve 5 euro voor moeten afhalen voor een hdrecorder die ik nooit gebruik) maar goed, 52,50/47,50 versus 38,33 voor jaar 1 lijkt me een duidelijk verschil. Daarna wordt het wellicht weer aantrekkelijk over te stappen, maar dat is voor later zorg.
Vraag is:
-is dit verstandig met de verplichte verkoop van Vodafone diensten door de fusie met Ziggo. Het aanbod loopt, niet verrassend, tot 1 september (waarschijnlijk door dat Fox gebeuren) en ik heb altijd het gezonde wantrouwen dat het too good to be true is, als er gratis monteurs en cashbacks enzo worden ingezet. En Fox, wat ik op zichzelf wel wil hebben
-bij Tele2 heb ik een Technicolor TG789vn modem wat zeker op wifi gebied niet het allerbeste is. Is het exemplaar van Vodafone vergelijkbaar? Slechter? Beter?
-Mijn thuissituatie is een maisonette, waarbij je de meterkast dus hebt op de begane grond. En mijn modem moest daar blijkbaar ook, want staat pontificaal naast het glasvezel kastje. Wordt dit bij Vodafone anders?
[ Voor 3% gewijzigd door DarkCh1ld op 28-08-2016 11:56 ]
WiFi van Draytek modem is dramatisch. Het access point dat de "wifi-service" gratis plaatst als wifi niet aan bepaalde eisen voldoet is juist weer erg goedDarkCh1ld schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:53:
Verwijderd
Je zou ook eens kunnen kijken wat je nu bij Tele2 zou betalen voor 100 Mb.DarkCh1ld schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:53:
om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb advies nodig en hopelijk kunnen jullie me dit geven.
Momenteel heb ik Tele2 glasvezel 60mb/s met TV. Op zich redelijk tevreden, met name bedraad is de snelheid gewoon stabiel en prima. Wifi is een ander kopje theeTV is acceptabel met die Amino box.
(knip)
Is volgens mij ook goedkoper. 60 Mb doen ze nu sowieso niet meer op glasvezel,
dus blijkbaar heb je nog een oud(er) contract. Zelf als je alleen die zou vernieuwen zou je
waarschijnlijk al goedkoper uit zijn. Waarschijnlijk hè, ik heb geen prijzen vergeleken.
Is nu dus alleen 50 of 100 Mbps. Zou ook een idee kunnen zijn.
Maar ja, wat zijn die eisen? Ik las op de site iets van 10mbs op de eerste verdieping? (in mijn situatie, met mijn woonkamer op de eerste verdieping en de meterkast op de begane grond, moeten ze dat wel halen. Zeker als ze daadwerkelijk gaan meten op die begane grond)ANdrode schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:36:
[...]
WiFi van Draytek modem is dramatisch. Het access point dat de "wifi-service" gratis plaatst als wifi niet aan bepaalde eisen voldoet is juist weer erg goed
Klopt, 60mbs is een oudje, ik was nogal een early adopterVerwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:26:
[...]
Je zou ook eens kunnen kijken wat je nu bij Tele2 zou betalen voor 100 Mb.
Is volgens mij ook goedkoper. 60 Mb doen ze nu sowieso niet meer op glasvezel,
dus blijkbaar heb je nog een oud(er) contract. Zelf als je alleen die zou vernieuwen zou je
waarschijnlijk al goedkoper uit zijn. Is nu 50 of 100 Mbps. Zou ook een idee kunnen zijn.
Verwijderd
Mmm...Ik zei ook al waarschijnlijk. Ik had geen prijzen vergeleken. 
Nou word ik toch nieuwsgierig. Ik ga het eens bekijken.
Was blijkbaar wel een goeie deal toen.
Nou word ik toch nieuwsgierig. Ik ga het eens bekijken.
Was blijkbaar wel een goeie deal toen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 13:41 ]
Verwijderd
Als ik het bekijk, dan heb ik Glasvezel Internet 50 Mb, Tv basis met 2 ontvangers gekozen, komt op
€ 50,- per maand uit. Scheelt niet heel veel, maar toch iets goedkoper.
En oké, iets langzamer.
Maar dat zal je in de praktijk niet/ nauwelijks merken. O ja, en de eerste 3 maanden voor € 13,-
Die eerste 3 maanden goedkoper is eigenlijk voor nieuwe klanten, maar ik heb al vaker gelezen
dat bestaande klanten dat toch ook kregen bij contract verlenging/ verandering.
€ 50,- per maand uit. Scheelt niet heel veel, maar toch iets goedkoper.
Maar dat zal je in de praktijk niet/ nauwelijks merken. O ja, en de eerste 3 maanden voor € 13,-
Die eerste 3 maanden goedkoper is eigenlijk voor nieuwe klanten, maar ik heb al vaker gelezen
10mbps... En ze meten ook op een verdieping boven/onder het modem.DarkCh1ld schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:33:
[...]
Maar ja, wat zijn die eisen? Ik las op de site iets van 10mbs op de eerste verdieping? (in mijn situatie, met mijn woonkamer op de eerste verdieping en de meterkast op de begane grond, moeten ze dat wel halen. Zeker als ze daadwerkelijk gaan meten op die begane grond)
Zolang er (ook) oude 802.11B only devices verboden zijn ga je in test echt niet meer halen
Sowieso is er een bias voor de monteur om jou te geloven en toch sowieso dat AP te geven
true, maar 38 something Euro per maand voor een jaar is ook een prima deal denk ik. Voor sneller internet. Voor Fox (dat laatste kan Tele2 me niet eens aanbiedenVerwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:50:
Als ik het bekijk, dan heb ik Glasvezel Internet 50 Mb, Tv basis met 2 ontvangers gekozen, komt op
€ 50,- per maand uit. Scheelt niet heel veel, maar toch iets goedkoper.En oké, iets langzamer.
![]()
Als ik die monteur zo gek krijg is het het overwegen denk ik wel waard. Op zichzelf zou ik het niet erg vinden om na een jaar weer over te stappen, maar ik zit ook niet per se te wachten op een enorme puinbak gedurende dat jaar, vandaar dat ik het even hier check. Tele2 is ook weer niet zooo slecht namelijkANdrode schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:50:
[...]
10mbps... En ze meten ook op een verdieping boven/onder het modem.
Zolang er (ook) oude 802.11B only devices verboden zijn ga je in test echt niet meer halen. En dat ligt dan niet echt aan het access point of kanaal of vermogen maar gewoon aan die clients.
Sowieso is er een bias voor de monteur om jou te geloven en toch sowieso dat AP te geven
Ja. Ik zou die overstap wel maken. Verkoop kan natuurlijk altijd plaatsvinden maar OF je houdt je voorwaarden en diensten OF ze veranderen en je mag gratis eerder opzeggen.DarkCh1ld schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:53:
Momenteel heb ik Tele2 glasvezel 60mb/s met TV. Op zich redelijk tevreden, met name bedraad is de snelheid gewoon stabiel en prima. Wifi is een ander kopje theeTV is acceptabel met die Amino box.
Vraag is:
Qua gratis zaken zitten er geen addertjes onder het gras. Je zal alleen wel drie in 1 moeten nemen om van alle actievoorwaarden te profiteren.
Modem is een Draytek 2132. Bij sommigen prima bij anderen niet. Dan is inderdaad de WiFi service een uitkomst. Of gewoon je eigen Accesspoint ergens ophangen en de WiFi van de Draytek evt uitzetten.
Router van Vodafone moet naast de glasvezelaansluiting. Dit omdat de router direct met een glasvezelkabeltje wordt aangesloten vanaf de FTU van Reggefiber. En pas vanaf de router wordt er UTP gebruikt naar de TV en naar de computer.
Dat klinkt al bemoedigender, die setup is hetzelfde als nu bij Tele2. Al moet ik zeggen dat ik best wel moeite moet doen om tevreden glasvezel gebruikers van Vodafone te vinden. Nu is het internet ook wel een beetje een schreeuwplek natuurlijkBarre73 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:26:
[...]
Ja. Ik zou die overstap wel maken. Verkoop kan natuurlijk altijd plaatsvinden maar OF je houdt je voorwaarden en diensten OF ze veranderen en je mag gratis eerder opzeggen.
Qua gratis zaken zitten er geen addertjes onder het gras. Je zal alleen wel drie in 1 moeten nemen om van alle actievoorwaarden te profiteren.
Modem is een Draytek 2132. Bij sommigen prima bij anderen niet. Dan is inderdaad de WiFi service een uitkomst. Of gewoon je eigen Accesspoint ergens ophangen en de WiFi van de Draytek evt uitzetten.
Router van Vodafone moet naast de glasvezelaansluiting. Dit omdat de router direct met een glasvezelkabeltje wordt aangesloten vanaf de FTU van Reggefiber. En pas vanaf de router wordt er UTP gebruikt naar de TV en naar de computer.
Ik begreep overigens dat ik geen gebruik zou kunnen maken van de overstapservice bij glasvezel-overstap, dus om niet zonder internet te raken, wat is dan wijsheid met een maand opzegtermijn bij Tele2?
(en dank tot zover voor alle antwoorden)
[ Voor 12% gewijzigd door DarkCh1ld op 28-08-2016 16:19 ]
Pas opzeggen bij Tele2 als je een datum hebt gekregen van Gideon voor de installatie, dan betaal je hooguit een half maandje teveel oid, maar zit je niet zonder. Zo heb ik het ook gedaan en ging perfect.DarkCh1ld schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:14:
[...]
Dat klinkt al bemoedigender, die setup is hetzelfde als nu bij Tele2. Al moet ik zeggen dat ik best wel moeite moet doen om tevreden glasvezel gebruikers van Vodafone te vinden. Nu is het internet ook wel een beetje een schreeuwplek natuurlijk
Ik begreep overigens dat ik geen gebruik zou kunnen maken van de overstapservice bij glasvezel-overstap, dus om niet zonder internet te raken, wat is dan wijsheid met een maand opzegtermijn bij Tele2?
Ik was tot vorig jaar een tevreden gebruiker hoor. WiFi was beneden goed. Voor boven had ik een AP ingericht. Ik had beneden de decoder met HDD (Entone Amulet) en boven de Kamei (zonder harde schijf). De Kamei zapte traag maar de Amulet was prima. Lekker vlot. Zenderkwaliteit was zonder meer goed.DarkCh1ld schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:14:
[...]
Dat klinkt al bemoedigender, die setup is hetzelfde als nu bij Tele2. Al moet ik zeggen dat ik best wel moeite moet doen om tevreden glasvezel gebruikers van Vodafone te vinden. Nu is het internet ook wel een beetje een schreeuwplek natuurlijk
Ik ben alleen naar KPN gegaan vanwege de kosten na het eerste jaar (en KPN Compleet e.d).
Klinkt goed. dan is misschien de grootste uitdaging de monteur ervan overtuigen dat ik toch echt die AP in bruikleen nodig hebBarre73 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:31:
[...]
Ik was tot vorig jaar een tevreden gebruiker hoor. WiFi was beneden goed. Voor boven had ik een AP ingericht. Ik had beneden de decoder met HDD (Entone Amulet) en boven de Kamei (zonder harde schijf). De Kamei zapte traag maar de Amulet was prima. Lekker vlot. Zenderkwaliteit was zonder meer goed.
Ik ben alleen naar KPN gegaan vanwege de kosten na het eerste jaar (en KPN Compleet e.d).
En even een kleine vodafone update, heb nu sinds vorige week woensdag vodafone 100/100 glasvezel en so far draait het als een zonnetje (via mn Mikrotik). Van de week is er ook naar Foxsports gekeken dus de TV via de Mikrotik werkt ook prima.
Mooi snel maar Port Forwarding werkt niet
Port Forwarding met Draytek Vigor 2132f en toch blijft de port gewoon dicht
Heb een weerstation dat om 2 sec data stuurt naar Wow-Knmi
Met plinq was dat geen probleem, zins ik Vodafone Thuis heb is dat niet meer mogelijk
Probleem is opgelost
Port Forwarding met Draytek Vigor 2132f en toch blijft de port gewoon dicht
Heb een weerstation dat om 2 sec data stuurt naar Wow-Knmi
Met plinq was dat geen probleem, zins ik Vodafone Thuis heb is dat niet meer mogelijk
Probleem is opgelost
[ Voor 5% gewijzigd door Blids op 29-08-2016 16:25 ]
Ha allemaal,
Zoals beloofd hierbij een update mijn constructie m.b.t. het opzeggen van Vodafone en het weer aansluiten om zo de maximale korting te krijgen.
Even een korte samenvatting:
Vodafone Alles in 1 glas opgezegd ivm prijsverhoging door verplichte FOX sport.
Ik had een alles in 1 abbo 100 / 100 betaalde 60 euro in de maand.
Mijn abonnement stopt op 31 augustus
Nieuwe aansluitdatum is 6 september
Huidige apparatuur moet ik opsturen (2 digitale decoders en glasvezel router)
Nieuwe prijs: eerste 6 maanden 37,50 en daarna 52,50.
Ik krijg nu postcode korting en mn 2e decoder gratis zolang mijn contract loopt.
Al met al meer voordeel dan dat ik zou verlengen.
Nadeel: even zonder internet zitten. In mijn geval geen probleem. Ik heb een 4G dongle van mn werk en deze kan ik in mn ASUS router stoppen om een netwerk te creëren.
Daarnaast heb ik een configuratie zonder draytek modem, dus zodra het signaal er weer opstaat heb ik internet.
Ben heel benieuwd of 31 augustus het glasvezel signaal weg is en 6 september weer terug op Vodafone netwerk.
Zoals beloofd hierbij een update mijn constructie m.b.t. het opzeggen van Vodafone en het weer aansluiten om zo de maximale korting te krijgen.
Huidige apparatuur moet ik opsturen (2 digitale decoders en glasvezel router)
Nieuwe prijs: eerste 6 maanden 37,50 en daarna 52,50.
Ik krijg nu postcode korting en mn 2e decoder gratis zolang mijn contract loopt.
Al met al meer voordeel dan dat ik zou verlengen.
Nadeel: even zonder internet zitten. In mijn geval geen probleem. Ik heb een 4G dongle van mn werk en deze kan ik in mn ASUS router stoppen om een netwerk te creëren.
Daarnaast heb ik een configuratie zonder draytek modem, dus zodra het signaal er weer opstaat heb ik internet.
Ben heel benieuwd of 31 augustus het glasvezel signaal weg is en 6 september weer terug op Vodafone netwerk.
Haha, ook vreemd dat ze dat niet gewoon even intern aanpassen.... maargoed scheelt wel ja!
Hoi, Mattie112 super bedankt voor de tutorial.Mattie112 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:08:
Nou ik ben er achter hoor: de aarlek lag er uitHaha, naja in elk geval geen probleem dus met Vodafone.
..... etc.
Heb de afgelopen week niet heel veel tijd gehad om ermee te stoeien maar ben er nu wel mee bezig geweest.
Ik had op deze manier ook al alles ingesteld, maar bij mij blijft het hoe dan ook zo ik krijg niet een link op de SFP.
Configuratie, heb ik nog een keer opnieuw gedaan na een reset maar blijft hetzelfde.
Krijg geen RX terug alleen TX, ik heb echt al van alles geprobeert zou het kunnen zijn dat er in de POP toch iets andere hardware zit?
Weet niet welke regio jij zit maar hier in Almere wil het dus niet.
Sinds ik vorig jaar overging naar de propositie met de Draytek heb ik op geen enkele zender meer 5.1 gezien. De Amino hangt gewoon met HDMI aan mijn 5.1 receiver, maar op alle kanalen slechts stereo. Alle instellingen wel 100x doorlopen, maar geen 5.1.pinda powerrr schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 20:31:
Sinds gisteren heb ik geen 5.1 geluid meer bij de RTL zenders en SBS zenders. Dit was altijd wel zo. Instellingen zijn niet veranderd, uiteraard alles herstart wat mogelijk is, maar nog steeds alleen stereo geluid.
Het gekke was dus, dat ik het tot dan toe wel hadHoppa! schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:01:
[...]
Sinds ik vorig jaar overging naar de propositie met de Draytek heb ik op geen enkele zender meer 5.1 gezien. De Amino hangt gewoon met HDMI aan mijn 5.1 receiver, maar op alle kanalen slechts stereo. Alle instellingen wel 100x doorlopen, maar geen 5.1.
Overigens geen Amino hier, maar de VF Entone en dan ook nog op een Reggefiber aansluiting.
Ik vind het maar vreemd...
Had je eerst een nieuw abo genomen, datum gekregen en toen opgezegd? Kan je je telefoonnummer meenemen zo?the_white_shark schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:53:
Ha allemaal,
Nee eerst opgezegd, afmeldmail gekregen. 2 weken voor het einde van mijn contract een nieuwe afgesloten. Duidelijk vermeld dat ik even zonder internet wil zitten (belangrijk anders zien ze het als een verlenging!)apis29 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:23:
[...]
Had je eerst een nieuw abo genomen, datum gekregen en toen opgezegd? Kan je je telefoonnummer meenemen zo?
Ik gebruik mijn vaste telefoon niet (geeneens aangesloten). Meen mij te herinneren dat je je nummer wel kon meenemen, maar niet getest dus.
Ok, ik zie ook idd op de bestelsite dat het zo'n 3 weken wachttijd is (voor m'n gevoel leek het 4 weken eerder). Hinkte nog steeds op twee gedachten: verlengen (desnoods naar 20/20the_white_shark schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:32:
[...]
Nee eerst opgezegd, afmeldmail gekregen. 2 weken voor het einde van mijn contract een nieuwe afgesloten. Duidelijk vermeld dat ik even zonder internet wil zitten (belangrijk anders zien ze het als een verlenging!)
Ik gebruik mijn vaste telefoon niet (geeneens aangesloten). Meen mij te herinneren dat je je nummer wel kon meenemen, maar niet getest dus.

Sinds gisteren heb ik Vodafone thuis 500MB. Na e.e.a. te hebben gelezen over gebruik eigen modem etc. ben ik toch maar eens gaan proberen met mijn Asus RT-AC68U (Merlin firmware NAT Helper enabled) direct aan poort 1 van de Draytek te hangen. En wat schetst mijn verbazing.... Werkt probleemloos!
Tot nu toe getest: Ipsec, VPN, RDP, allemaal zonder problemen!?
De TV boxen en telefonie hangen direct aan de Draytek. Al het andere internet en wifi via de Asus....
Tot nu toe getest: Ipsec, VPN, RDP, allemaal zonder problemen!?

De TV boxen en telefonie hangen direct aan de Draytek. Al het andere internet en wifi via de Asus....
I'm not bothered by those who think they are right.
Hm dat is vreemd, je hebt wel die VLAN interface ook aangemaakt met je SPF als master? Als je direct een DHCP client aan je SPF toevoegd werkt het niet hij moet echt aan je VLAN interface.Thrill schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:57:
[...]
Hoi, Mattie112 super bedankt voor de tutorial.
Heb de afgelopen week niet heel veel tijd gehad om ermee te stoeien maar ben er nu wel mee bezig geweest.
Ik had op deze manier ook al alles ingesteld, maar bij mij blijft het hoe dan ook zo ik krijg niet een link op de SFP.
Configuratie, heb ik nog een keer opnieuw gedaan na een reset maar blijft hetzelfde.
Krijg geen RX terug alleen TX, ik heb echt al van alles geprobeert zou het kunnen zijn dat er in de POP toch iets andere hardware zit?
Weet niet welke regio jij zit maar hier in Almere wil het dus niet.
Zit hier in Noordwijk
Jahoor werkt prima, drama gaat pas beginnen als je zelf een FTP server gaat draaien oid. Poorten open zetten kan ook nog wel via DMZ.Gearjunkie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:54:
Sinds gisteren heb ik Vodafone thuis 500MB. Na e.e.a. te hebben gelezen over gebruik eigen modem etc. ben ik toch maar eens gaan proberen met mijn Asus RT-AC68U (Merlin firmware NAT Helper enabled) direct aan poort 1 van de Draytek te hangen. En wat schetst mijn verbazing.... Werkt probleemloos!![]()
Tot nu toe getest: Ipsec, VPN, RDP, allemaal zonder problemen!?![]()
Ik heb nog geen enkele aanpassingen in de Draytec gedaan, maar ik zie niet echt in waarom FTP niet zou werken als IPSec en VPN wel werkt. Ik kan natuurlijk wel ff een FTP servertje opzetten en testen... Al is dit iets wat ik zelf niet gebruik.Mattie112 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:12:
[...]
Jahoor werkt prima, drama gaat pas beginnen als je zelf een FTP server gaat draaien oid. Poorten open zetten kan ook nog wel via DMZ.
[ Voor 4% gewijzigd door Gearjunkie op 30-08-2016 13:45 ]
Naja ik heb het over Passive FTP, in dat geval wordt er na de handshake een random poort bekend gemaakt aan de client.Gearjunkie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:44:
[...]
Ik heb nog geen enkele aanpassingen in de Draytec gedaan, maar ik zie niet echt in waarom FTP niet zou werken als IPSec en VPN wel werkt. Ik kan natuurlijk wel ff een FTP servertje opzetten en testen... Al is dit iets wat ik zelf niet gebruik.
- client naar poort 21 -> HALLO
- server geeft antwoord -> joh kom maar langs op poort 1234
- client connect naar 1234
Het probleem is nu dat die poort niet open staat, de meeste routers hebben hier wel een connection tracking iets voor maar met nat achter nat werkt dit niet.
Maargoed puur mijn mening: voor huis-tuin-keuken is nat achter nat "ok", zodra je zelf een servertje hebt oid is het not-done. (een game als COD zal dan ook iets aangeven zoals nat-type: strict, de random poort kent router #2 wel maar router #1 niet).
edit:
hier staat het een stuk beter
https://stackoverflow.com...en-active-and-passive-ftp
[ Voor 6% gewijzigd door Mattie112 op 30-08-2016 13:54 ]
Uiteraard begrijp ik wel wat je bedoeld. Ik was echter behoorlijk verbaasd dat IPSec werkte. Overigens een VoIP verbinding over IPSec wel te verstaan. In dit geval AVAYA IP toestellen voor zakelijk gebruik naar Kantoor. (2 stuks)Mattie112 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:53:
[...]
Naja ik heb het over Passive FTP, ...
Maargoed puur mijn mening: voor huis-tuin-keuken is nat achter nat "ok", zodra je zelf een servertje hebt oid is het not-done. (een game als COD zal dan ook iets aangeven zoals nat-type: strict, de random poort kent router #2 wel maar router #1 niet).
Voor mij persoonlijk lijkt het echter prima te functioneren. Thuis een server draaien doe ik al jaren niet meer. Bespaard mij honderden euro's per jaar aan stroom
Ja het ligt er net aan wat je wil ja. VPN bijv loopt over 1 connectie (of naja in elk geval via 1 poort die de client opzet).
En tja wordt en een beetje offtopic maar ik bespaar juist weer geld aan hosting kosten door mn server thuis te draaien (zonnepanelen
)
En tja wordt en een beetje offtopic maar ik bespaar juist weer geld aan hosting kosten door mn server thuis te draaien (zonnepanelen
Een beetje ftp-server laat je de range instellen. Je beperkt die tot een paar poorten, zet die open en klaar ben je.Mattie112 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:53:
[...]
Naja ik heb het over Passive FTP, in dat geval wordt er na de handshake een random poort bekend gemaakt aan de client.
Ik heb het topic doorzocht op mogelijkheden tot het aansluiten van een eigen router achter de draytek te gebruiken. Het bridgen van dit modem is blijkbaar niet mogelijk.
Oplossingen die ik tegenkwam zijn:
het gebruiken van een eigen router met sfp module, maar hierbij verlies je telefonie.
ppoe passthrough, maar dit zit niet meer in de nieuwe modems
de eigen router als dmz host instellen, hierbij krijgt de router echter geen publiek ip.
Is er een optie die ik mis, waarbij je alle diensten kan blijven gebruiken, en een eigen router kan inzetten die rechtstreeks een publiek ip krijgt? Zo nee, bij welke provider is dit tegenwoordig wel mogelijk?
het gebruiken van een eigen router met sfp module, maar hierbij verlies je telefonie.
de eigen router als dmz host instellen, hierbij krijgt de router echter geen publiek ip.
Is er een optie die ik mis, waarbij je alle diensten kan blijven gebruiken, en een eigen router kan inzetten die rechtstreeks een publiek ip krijgt? Zo nee, bij welke provider is dit tegenwoordig wel mogelijk?
Ook beetje offtopic, ik heb dezelfde zonnepanelen als jou. Leuk formaat.Mattie112 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:12:
Ja het ligt er net aan wat je wil ja. VPN bijv loopt over 1 connectie (of naja in elk geval via 1 poort die de client opzet).
En tja wordt en een beetje offtopic maar ik bespaar juist weer geld aan hosting kosten door mn server thuis te draaien (zonnepanelen)
Ontopic: ik heb uiteindelijk de keus gemaakt om te verlengen met een beetje korting (20% op internet voor de eerste 6 maand). Telefonie eraf (scheelt ook nog weer 2,50 eu). Zo hoef ik nikste veranderen en kan ik eens rustig de ontwikkelen volgen over de verkoop van Vodafone Thuis.
Bij XS4all kan dat geloof ik wel.thesystem schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:28:
Zo nee, bij welke provider is dit tegenwoordig wel mogelijk?
Ik heb 2 jaar geleden mijn vaste nummer geporteerd naar een externe VOIP provider. Dat scheelde wat in de belkosten maar belangrijker voor mij was dat ik daarmee onafhankelijker werd van mijn internetprovider. Net als met e-mail bijvoorbeeld. Daar heb ik dan een Gmail adres voor maar een eigen maildomein is natuurlijk ook zo geregeld.thesystem schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:28:
Ik heb het topic doorzocht op mogelijkheden tot het aansluiten van een eigen router achter de draytek te gebruiken. Het bridgen van dit modem is blijkbaar niet mogelijk.
Als je nu je telefoonnummer zou porteren vanuit Vodafone naar een VOIP provider dan kan je zelfs nog gewoon telefonie behouden bij Vodafone (vanwege de kortingen op een 3-in-1) met een nieuw nummer dat je gewoon niet gebruikt. Maar dan ben je wel bij Vodafone en ook bij andere providers verlost van die beperking waardoor je niet zelf een router kan inzetten.
Bij Vodafone is een mediaconverter op de FTU in combinatie met een eigen router ook prima mogelijk, net als een router met SFP module. Als je die verrekte SIP gegevens maar zou hebben. En bij je eigen VOIP provider heb je die wel.
Dat zou eigenlijk mijn belangrijkste tip zijn. Porteer je nummer weg, koop een ATA of een geschikte VOIP telefoon / router en geniet van je eigen apparatuur.
Zonnepanelen moet ik mij nog eens in verdiepenBinnetie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:52:
[...]
Ook beetje offtopic, ik heb dezelfde zonnepanelen als jou. Leuk formaat.
Ontopic: ik heb uiteindelijk de keus gemaakt om te verlengen met een beetje korting (20% op internet voor de eerste 6 maand). Telefonie eraf (scheelt ook nog weer 2,50 eu). Zo hoef ik nikste veranderen en kan ik eens rustig de ontwikkelen volgen over de verkoop van Vodafone Thuis.
Ik heb in ieder geval een prima oplossing met Vodafone thuis. Gewoon mijn eigen router aan de Draytek, Telefoon en TV. Daarbij een snellere internet verbinding en Ziggo sport kanalen. Werkt als een zonnetje en bespaar op jaarbasis 120,-
En ook ik ga over een jaar gewoon weer shoppen
Tja voip verlies je idd (of je moet ergens de credentials kunnen vinden). Maar als je naar een zaak gaat als http://www.cheapconnect.net/prepaid-voip/ dan betaal je €9 per JAAR (excl belkosten). Pak je een goedkope fritzbox met DECT en hop klaar is kees
Maar pas op... Want poort 5060 (standaardpoort voor SIP) zit bij Vodafone hartstikke dicht. Ook met eigen apparatuur! Ik zou eerst eens kijken of je VoIP goed aan de praat krijgt voordat je nummers gaat porteren.Barre73 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:44:
[...]
Ik heb 2 jaar geleden mijn vaste nummer geporteerd naar een externe VOIP provider. Dat scheelde wat in de belkosten maar belangrijker voor mij was dat ik daarmee onafhankelijker werd van mijn internetprovider. Net als met e-mail bijvoorbeeld. Daar heb ik dan een Gmail adres voor maar een eigen maildomein is natuurlijk ook zo geregeld.
Als je nu je telefoonnummer zou porteren vanuit Vodafone naar een VOIP provider dan kan je zelfs nog gewoon telefonie behouden bij Vodafone (vanwege de kortingen op een 3-in-1) met een nieuw nummer dat je gewoon niet gebruikt. Maar dan ben je wel bij Vodafone en ook bij andere providers verlost van die beperking waardoor je niet zelf een router kan inzetten.
Bij Vodafone is een mediaconverter op de FTU in combinatie met een eigen router ook prima mogelijk, net als een router met SFP module. Als je die verrekte SIP gegevens maar zou hebben. En bij je eigen VOIP provider heb je die wel.
Dat zou eigenlijk mijn belangrijkste tip zijn. Porteer je nummer weg, koop een ATA of een geschikte VOIP telefoon / router en geniet van je eigen apparatuur.
Bij de genoemde VoIP provider hierboven zijn er meerdere andere poorten mogelijk en dat werkte bij mij prima.tiab7 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:12:
[...]
Maar pas op... Want poort 5060 (standaardpoort voor SIP) zit bij Vodafone hartstikke dicht. Ook met eigen apparatuur! Ik zou eerst eens kijken of je VoIP goed aan de praat krijgt voordat je nummers gaat porteren.
5060 is in de Draytek inderdaad gereserveerd voor Vodafone VoIP.
Dus de tip moet zijn: check bij de VoIP provider die je op het oog hebt vooraf even of er andere poorten gebruikt mogen worden dan 5060.
Zoals al eens eerder gemeld: dat staat los van de draytek, want die gebruik ik niet.Barre73 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:11:
[...]
Bij de genoemde VoIP provider hierboven zijn er meerdere andere poorten mogelijk en dat werkte bij mij prima.
5060 is in de Draytek inderdaad gereserveerd voor Vodafone VoIP.
Dus de tip moet zijn: check bij de VoIP provider die je op het oog hebt vooraf even of er andere poorten gebruikt mogen worden dan 5060.
De tip die je geeft is wel goed. Helaas kan dat (zover ik weet) niet bij de voip-providers die ik gebruik (budgetphone en voipcheap)
Dat is inderdaad een belangrijk gegeven: poort 5060 is binnen het hele Vodafone netwerk (althans voor glasvezel) in gebruik op VLAN 300 en kan dus niet worden gebruikt voor een eigen VoIP oplossing al dan niet met de inzet van eigen hardware. Het devies is inderdaad: gebruik een andere poort.
Sinds vanmorgen een uur of tien zijn verschillende sites niet meer bereikbaar, waaronder tweakers.net en microsoft.com.
Tracert stopt na de derde hop (10.10.80.6), dus het probleem ligt na mijn modem. Andere sites werken wel.
Tracert stopt na de derde hop (10.10.80.6), dus het probleem ligt na mijn modem. Andere sites werken wel.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Heb ik ook last van. Met VPN naar het werk kan ik wel naar deze sites.CodeCaster schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:52:
Sinds vanmorgen een uur of tien zijn verschillende sites niet meer bereikbaar, waaronder tweakers.net en microsoft.com.
Mijn boefje is liev!
Het werkt weer.JB schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:58:
[...]
Heb ik ook last van. Met VPN naar het werk kan ik wel naar deze sites.

Het was volgens mij geen DNS-probleem, want resolven naar een IP werkte prima. Het maken van een verbinding naar dat IP alleen niet.The__Virus schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:06:
Zelfde DNS probleem hier. Lijkt nu opeens voorbij, maar het klappert de hele ochtend al.
[ Voor 44% gewijzigd door CodeCaster op 02-09-2016 12:11 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Hier (regio A'dam) gisteravond even voor 18u al begonnen, circa half uur lang geen stabiel contact met oa Tweakers idd.
Daarna afwisselend elke paar seconden wel en niet (via PingInfoView klappereffect goed te zien), waarna een kwartier alles uitviel tot het weer stabiel werd. Vandaag vanaf circa 11:45 opnieuw dat gedoe.
Daarna afwisselend elke paar seconden wel en niet (via PingInfoView klappereffect goed te zien), waarna een kwartier alles uitviel tot het weer stabiel werd. Vandaag vanaf circa 11:45 opnieuw dat gedoe.
Ik gebruik cheapconnect, poort 5060, ingesteld op een N300 gigaset 'ATA', achter de Draytek.LordSpud schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:54:
Dat is inderdaad een belangrijk gegeven: poort 5060 is binnen het hele Vodafone netwerk (althans voor glasvezel) in gebruik op VLAN 300 en kan dus niet worden gebruikt voor een eigen VoIP oplossing al dan niet met de inzet van eigen hardware. Het devies is inderdaad: gebruik een andere poort.
Works like a charm

Ja ik had het gister ook even getest
via FritzBox -> werkt niet
via X-lite client op pc -> werkt wel
beide met poort 5060....
Had die FritzBox gerest maar toen kon ik er niet meer op dus ik moet nog even verder gaan kijken
beide met poort 5060....
Had die FritzBox gerest maar toen kon ik er niet meer op dus ik moet nog even verder gaan kijken
Neem jij wel telefonie af van Vodafone dan? Als onderdeel van een 3 in 1 of zo, waarbij het nummer gewoon niet gebruikt maar je eigen nummer via de ATA laat werken? Want dat zou dus niet moeten werken. Als je uberhaupt geen telefonie afneemt zou het dus inderdaad wel kunnen werken.....Jo0p schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:45:
[...]
Ik gebruik cheapconnect, poort 5060, ingesteld op een N300 gigaset 'ATA', achter de Draytek.
Works like a charm
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is namelijk wat ik doe :-) Ik weet dat ik een vast telefoonnummer heb bij mijn provider maar heb geen idee welke. Ik heb namelijk al 17 jaar een eigen vast nummer waarvan de laatste 3 jaar bij Cheap Connect.
Ja, nog wel (om die korting te behouden de eerste 6 maanden). Ik heb de telefoonlijn uit de draytek op de N300 aangesloten en daardoor gaat het 'vodafone' nummer, wat ik niet gebruik, wel over. Daarnaast is het een fallback als b.v. cheapconnect niet bereikbaar is (maar goed, alles gaat over dezelfde WAN verbinding ;-))
Verwijderd
heb net de klantenservice gesproken, wegens een slecht wifi signaal.
en heb nogmaals nagevraagd of bridge mogelijk was (moest hem zelfs uitleggen wat dat was!)
heb het uitgelegd waar hij het kon vinden en hij had hem bijna in bridge gezet ook! echter moest hij dit navragen of het wel mocht en toen dee hij het toch niet
het zelfde geld voor de vlan om ook poorten 3 en 4 voor het internet te gebruiken dit kon echter niet.
maar hier schijnt dat de technische afdeling er mee bezig is dat wel in te bouwen in de software dat de klant flexibel kan kiezen, ben benieuwd of dat daadwerkelijk gaat komen.
heb nu net een afspraak gemaakt met gedeon voor de wificheck en hoop dat ik die versterker eruit kan praten.
en heb nogmaals nagevraagd of bridge mogelijk was (moest hem zelfs uitleggen wat dat was!)
heb het uitgelegd waar hij het kon vinden en hij had hem bijna in bridge gezet ook! echter moest hij dit navragen of het wel mocht en toen dee hij het toch niet
maar hier schijnt dat de technische afdeling er mee bezig is dat wel in te bouwen in de software dat de klant flexibel kan kiezen, ben benieuwd of dat daadwerkelijk gaat komen.
heb nu net een afspraak gemaakt met gedeon voor de wificheck en hoop dat ik die versterker eruit kan praten.
Wellicht zijn er de nodige dingen veranderd bij VodafoneJo0p schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:45:
[...]
Ik gebruik cheapconnect, poort 5060, ingesteld op een N300 gigaset 'ATA', achter de Draytek.
Works like a charm
En inmiddels werkt het hier ook, waarom het van de week niet ging? Geen idee, maar 5060 lijkt dus gewoon te werken.Mattie112 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:26:
Ja ik had het gister ook even getest
beide met poort 5060....
Ik heb sinds afgelopen zaterdag Glasvezel van internet. Had al CAT6 kabels getrokken in huis dus met wat stekkers inpluggen werkte via de monteur alles in 1 keer. Snelheid bedraad en via wifi laptop in woonkamer 100/100 wat ook het abonnement aangeeft. Prima geregeld dus.
Toen de monteur weg was heb ik zelf boven TV aangesloten op de al gelegde kabels, ook dit werkt zonder problemen. De bekabelde internetverbinding boven is ook gewoon volle snelheid (CAT6 door loze leiding).
Nu wil ik op de internetpoort boven een powerline ontvanger aansluiten (TP Link AV500 set deze dus met 1 station en 2 extenders met wifi uitgang en 2 bedrade aansluitingen). Al 2 avonden aan het klooien geweest, maar de pair met de stations lukt prima, de wifi clone functie lukt echter niet, op geen van de 2 stations. Dit blijkt een probleem met de Draytek modem te zijn las ik via Google zoeken...
Nu heb ik de stations (vraag me in godsnaam niet hoe) zover werkend dat ik op de 1e verdieping en op zolder wifi heb, maar de snelheid is in verhouding om te huilen. Beneden via modem dus 100/100 via wifi, 1e verdieping 30/30 ongeveer en boven op zolder 20/20 als ik dat al haal.... hoe kan dit? Via Ziggo dat ik hiervoor had werkte WPS knop en wifi clone wel, en haalde ik boven op zolder 40/40 (de maximale snelheid van dat abonnement.
Hoop dat iemand me kan helpen. Huis is trouwens een nieuwbouw huis, met nieuwe bedrading, kabels zijn nieuw etc etc...
Toen de monteur weg was heb ik zelf boven TV aangesloten op de al gelegde kabels, ook dit werkt zonder problemen. De bekabelde internetverbinding boven is ook gewoon volle snelheid (CAT6 door loze leiding).
Nu wil ik op de internetpoort boven een powerline ontvanger aansluiten (TP Link AV500 set deze dus met 1 station en 2 extenders met wifi uitgang en 2 bedrade aansluitingen). Al 2 avonden aan het klooien geweest, maar de pair met de stations lukt prima, de wifi clone functie lukt echter niet, op geen van de 2 stations. Dit blijkt een probleem met de Draytek modem te zijn las ik via Google zoeken...
Nu heb ik de stations (vraag me in godsnaam niet hoe) zover werkend dat ik op de 1e verdieping en op zolder wifi heb, maar de snelheid is in verhouding om te huilen. Beneden via modem dus 100/100 via wifi, 1e verdieping 30/30 ongeveer en boven op zolder 20/20 als ik dat al haal.... hoe kan dit? Via Ziggo dat ik hiervoor had werkte WPS knop en wifi clone wel, en haalde ik boven op zolder 40/40 (de maximale snelheid van dat abonnement.
Hoop dat iemand me kan helpen. Huis is trouwens een nieuwbouw huis, met nieuwe bedrading, kabels zijn nieuw etc etc...
Snelheid via wifi is ook 100/100? Gebruik je de standaard Draytek of andere hardware?Tarz schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:39:
Ik heb sinds afgelopen zaterdag Glasvezel van internet. Had al CAT6 kabels getrokken in huis dus met wat stekkers inpluggen werkte via de monteur alles in 1 keer. Snelheid bedraad en via wifi laptop in woonkamer 100/100 wat ook het abonnement aangeeft. Prima geregeld dus.
Daarbij waarom wil je überhaupt nog powerline gebruiken als je overal kabels hebt liggen?
[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 06-09-2016 15:42 ]
De speedtest van Ookla geeft nagenoeg 100/100 met een ping van onder de 10ms op de laptop, wanneer deze via wifi is verbonden met de Draytek router van Vodafone, zonder tussenkomst van andere apparatuur.
Het wifi signaal op de eerste verdieping en zolder is bijna niet bestaand zonder tussenkomst van een wifi repeater/versterker. Als ik de homeplug met wifi niet gebruik heb ik zolder helemaal geen bereik en op de 1e verdieping met geluk 5mb/s. Omdat wij boven ook tablets en telefoons gebruiken wil ik wel op elke verdieping wifi signaal. De homeplug heeft op de 2 extenders wifi....
Het wifi signaal op de eerste verdieping en zolder is bijna niet bestaand zonder tussenkomst van een wifi repeater/versterker. Als ik de homeplug met wifi niet gebruik heb ik zolder helemaal geen bereik en op de 1e verdieping met geluk 5mb/s. Omdat wij boven ook tablets en telefoons gebruiken wil ik wel op elke verdieping wifi signaal. De homeplug heeft op de 2 extenders wifi....
rens-br schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:41:
[...]
Snelheid via wifi is ook 100/100? Gebruik je de standaard Draytek of andere hardware?
Daarbij waarom wil je überhaupt nog powerline gebruiken als je overal kabels hebt liggen?
[ Voor 27% gewijzigd door Tarz op 06-09-2016 15:47 ]
Knappe prestatie op 2,4Ghz. Kom op de Draytek niet veel verder van 35/40Mbit.Tarz schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:45:
De speedtest van Ookla geeft nagenoeg 100/100 met een ping van onder de 10ms op de laptop, wanneer deze via wifi is verbonden met de Draytek router van Vodafone, zonder tussenkomst van andere apparatuur.
Ik download toch echt met 8Mb/s dus het klopt wel.
rens-br schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:46:
[...]
Knappe prestatie op 2,4Ghz. Kom op de Draytek niet veel verder van 35/40Mbit.
Wow! Om welke type Draytek gaat het? Van de 2130/2132 had ik dit niet verwacht!Tarz schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:45:
En voor de zekerheid: Ondersteunt jouw Draytek 5 GHz? Er is namelijk een revisie van de 2132Vfn met "goed wifi" (802.11AC)
[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 06-09-2016 16:53 ]
100/100 op WiFi? Ik haal inderdaad maximaal 35/40 al sta ik bijna naast de router.
Ik zal vanavond eens een testje doen en de resultaten posten. Ik heb de 2132Vfn volgens mij, maar weet niet uit mijn hoofd. Ik heb wel een laptop die AC ondersteunt trouwens.
Ik snap helemaal niks van de verbinding boven alleen. krijg de wifi niet gecloned met een normale snelheid...
Ik snap helemaal niks van de verbinding boven alleen. krijg de wifi niet gecloned met een normale snelheid...
Ik heb diezelfde TP Link set en ik kreeg die WiFi clone ook niet voor elkaar. Oplossing was simpel. Onderstaande toepassen op de extenders:
* Resetten indien nodig , en daarna met UTP kabel aansluiten op je pc.
* Inloggen via de tool die op de cd staat die er bij geleverd was.
* zelf SSid en ww van het Wifisignaal aanpassen naar hetzelfde als wat je beneden hebt op de Draytek. In jouw geval dus twee keer.
* In stopcontacten steken op dezelfde groep om te paren.
En dan plaatsen waar ze horen te komen in jouw huis.
Ik heb gemerkt dat de volgorde van bovenstaande uit lijkt te maken dus dit was de volgorde waarin ik het deed.
* Resetten indien nodig , en daarna met UTP kabel aansluiten op je pc.
* Inloggen via de tool die op de cd staat die er bij geleverd was.
* zelf SSid en ww van het Wifisignaal aanpassen naar hetzelfde als wat je beneden hebt op de Draytek. In jouw geval dus twee keer.
* In stopcontacten steken op dezelfde groep om te paren.
En dan plaatsen waar ze horen te komen in jouw huis.
Ik heb gemerkt dat de volgorde van bovenstaande uit lijkt te maken dus dit was de volgorde waarin ik het deed.
[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 06-09-2016 20:55 ]
Hier het resultaat van mijn speedtest van zojuist. Ik haal toch echt de volle snelheid via Wifi...
http://www.speedtest.net/my-result/5610473216
[ Voor 48% gewijzigd door Tarz op 06-09-2016 20:21 ]
Dat is echt een mooie scoreTarz schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:20:
Hier het resultaat van mijn speedtest van zojuist. Ik haal toch echt de volle snelheid via Wifi...
En met mijn suggestie? Dus niet clonen maar handmatig dezelfde SSID en wachtwoord ingeven.
En firmware misschien updaten?
Zo heb ik het uiteindelijk wel werkend gekregen want de zenders zenden wel uit(anders zou de wifi nooit op zolder komen). De snelheid is echter bar slecht. Heeft iemand ervaring met de wifi service van Vodafone? Is hun repeater wat qua sterkte? Firmware update van de tp link is al gedaan gelijk, en ook geslaagd
Barre73 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:45:
[...]
En met mijn suggestie? Dus niet clonen maar handmatig dezelfde SSID en wachtwoord ingeven.
En firmware misschien updaten?
Hoe is de Firmware van de Vigor2130 van een update te voorzien?
Merk de laatste tijd echt enorme schommelingen in snelheid. Moet 50/50 halen maar kom regelmatig niet boven de 30/30 uit en upload sowieso niet boven de 35 (dan zit ik dus op 50/35
)
Merk de laatste tijd echt enorme schommelingen in snelheid. Moet 50/50 halen maar kom regelmatig niet boven de 30/30 uit en upload sowieso niet boven de 35 (dan zit ik dus op 50/35
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Volgens mij niet, moet vanuit Vodafone gepusht worden naar het modem, andersom gaat niet volgens mij. Of je moet de Vodafone helpdesk vragen of er een update is. Van wat ik heb gelezen is de firmware vanuit de provider aangepast om bepaalde mogelijkheden te blokkeren (zoals WPS functieRubman schreef op woensdag 07 september 2016 @ 06:10:
Hoe is de Firmware van de Vigor2130 van een update te voorzien?
Merk de laatste tijd echt enorme schommelingen in snelheid. Moet 50/50 halen maar kom regelmatig niet boven de 30/30 uit en upload sowieso niet boven de 35 (dan zit ik dus op 50/35)

Wat een pruts apparaat is het toch, ga maar ff bellen voor een replacement gezien de belabberde upload en download atmTarz schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:23:
[...]
Volgens mij niet, moet vanuit Vodafone gepusht worden naar het modem, andersom gaat niet volgens mij. Of je moet de Vodafone helpdesk vragen of er een update is. Van wat ik heb gelezen is de firmware vanuit de provider aangepast om bepaalde mogelijkheden te blokkeren (zoals WPS functie![]()
![]()
![]()
)
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Dit topic is gesloten.