Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Fresno schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:40:
Van de week 1 accu LP-E6N via AliExpress voor €27 binnen gekregen
:o Dat ruikt naar een neppe accu! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 09:06
nero355 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:22:
[...]

:o Dat ruikt naar een neppe accu! :+
Koop al meer dan 10 jaar neppe accu's. Enige verschil wat ik gemerkt heb en ik fotografeer best veel , is op mijn rekening. Dit doet veel minder pijn dan een originele😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Fresno schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:53:
Koop al meer dan 10 jaar neppe accu's. Enige verschil wat ik gemerkt heb en ik fotografeer best veel , is op mijn rekening. Dit doet veel minder pijn dan een originele :+
Dat is ook prima, zolang je beseft dat een accu waarop Canon staat voor een dergelijke prijs waarschijnlijk gewoon een neppe is en je die misschien in de toekomst niet meer uit zal kunnen lezen na een firmware upgrade! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 09:06
nero355 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Dat is ook prima, zolang je beseft dat een accu waarop Canon staat voor een dergelijke prijs waarschijnlijk gewoon een neppe is en je die misschien in de toekomst niet meer uit zal kunnen lezen na een firmware upgrade! ;)
Dit is de 4de camera waarbij ik neppe accu's bij gekocht heb. Heb ook altijd de Meike grips via Ali gekocht en nog nooit 1 hapering of foutmelding gehad, ook niet naar een firmware update.. Meer da 10 accu's gekocht en door een val er 1 verloren. Als je ziet dat de prijs slechts een fractie is van de originele, dan zou ik me over mogelijk fout niet druk maken en gewoon een nieuwe bestellen. Mijn originele accu's gingen bij gebruik ook niet langer mee dan mijn fake accu's. Waren paar jaar terug de Canon imitaties nog 4-9 euro, zijn deze nu rond de 27 euro, maar dat is nu nog 1/5 van de Canon prijs.

BTW ook de accu's van de M50 zijn imitaties, werken prima ook hier gewoon na de updates. Snap de verhalen hier niet over.

[ Voor 8% gewijzigd door Fresno op 21-01-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47

breinonline

Are you afraid to be known?

nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Oww... inderdaad... had ik nog effe erbij moeten zetten, want ik kwam ook tot dezelfde conclusie! :'(
Nog even getest met de 80D van mijn vader, daar doet hij het ook perfect op. Blijft een gok dus. Afhalen en je eigen camera meenemen is verstandig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Fresno schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Koop al meer dan 10 jaar neppe accu's. Enige verschil wat ik gemerkt heb en ik fotografeer best veel , is op mijn rekening. Dit doet veel minder pijn dan een originele😁
Ik geloof je meteen en absoluut fijn dat jij tot nu toe geld hebt kunnen besparen zonder nadelen te ervaren.
In het kader van informatievoorziening voor anderen die je berichten later lezen en hopen dezelfde ervaring te hebben, geef ik ook mijn ervaring.

Namaak accu's zijn KUT, ik heb ze van Jupio gehad (3 jaar garantie, want ons product is awesome), ik heb ze gehad van Ebay met Canon erop (maar dus namaak) ik heb ze gehad van RavPower en stuk voor stuk doen ze het even goed, maar zijn ze na 1 of 2 jaar gewoon zo futloos als wat. Daarentegen had Ik 10 jaar oude Canon accu's die het net zo goed deden als splinternieuwe (van 5d2 naar 5d3 naar 5d4 etc kon ik steeds de accu's meenemen en gebruiken naast de nieuwere). Dus vergelijkingsmateriaal heb/had ik genoeg.

Nu op Sony, want ik ben geswitcht van Canon naar Sony, zijn mijn RavPower batterijen onbruikbaar, de camera heeft na firmware update door dat ze niet origineel zijn en gaan elke zoveel minuten en elke keer dat je opstart eerst waarschuwen. Terwijl ze bij aanschaf het wel deden. Sony is geen Canon, maar de kans dat ze zoiets ook doen is groot, want namaak accu's van slechtere kwaliteit zijn een reëel gevaar voor je camera en dat is een prima excuus om jou te irriteren en te motiveren extra dure originele te kopen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nomad schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:12:
Namaak accu's zijn KUT, ik heb ze van Jupio gehad (3 jaar garantie, want ons product is awesome)
Eerder we moeten ergens op concurreren dus doen we het op basis van de garantieperiode in de hoop dat er niemand die dingen daadwerkelijk terugstuurt! :X :/

* nero355 heeft bij zo'n bedrijf jarenlang gewerkt en dat bedrijf ging dus op een bepaald moment gewoon failliet... :+
stuk voor stuk doen ze het even goed, maar zijn ze na 1 of 2 jaar gewoon zo futloos als wat.
Mijn... ehh... merk waarvan ik maar niet op de naam kom... accu's gingen opzich wel lang mee en vooral in het begin leken ze meer capaciteit te hebben dan een originele LP-E6 maar gingen inderdaad niet langer dan 4 a 5 jaar lang mee en je kan je afvragen of dat echt een ramp is als je maar € 15 of zo per accu betaalt... ??
Daarentegen had Ik 10 jaar oude Canon accu's die het net zo goed deden als splinternieuwe (van 5d2 naar 5d3 naar 5d4 etc kon ik steeds de accu's meenemen en gebruiken naast de nieuwere). Dus vergelijkingsmateriaal heb/had ik genoeg.
Jammer eigenlijk dat er geen geavanceerde laders voor dergelijke accu's bestaan, zoals de vele laders voor NiMH en Li-ion batterijen, waarmee je dan de daadwerkelijke capaciteit om de zoveel tijd zou kunnen meten! :*)

Want laten we eerlijk zijn : Het houdt een keer op!
Net als we dat van de accu's in telefoons en laptops weten om maar wat te noemen...
Nu op Sony, want ik ben geswitcht van Canon naar Sony, zijn mijn RavPower batterijen onbruikbaar, de camera heeft na firmware update door dat ze niet origineel zijn en gaan elke zoveel minuten en elke keer dat je opstart eerst waarschuwen. Terwijl ze bij aanschaf het wel deden.
Oww... Sony toch... zoo typisch dat ze voor de zoveelste keer zo'n naaistreek toepassen! _O- :')

Altijd maar dat soort streken uithalen en eigen standaarden opdringen aan mensen...
Echt een verschrikkelijk bedrijf is het! :| :F
Sony is geen Canon
Als ik naar die mirrorless modellen kijk dan scheelt het niet veel : "Where my EPIC Canon ergonomie gone buddy ?!" :(
maar de kans dat ze zoiets ook doen is groot, want namaak accu's van slechtere kwaliteit zijn een reëel gevaar voor je camera
Je moet wel hele flinke rommel kopen wil een namaak accu je camera slopen... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@nero355 het is vooral wat hun betreft een reeel gevaar bedoel ik dan, ik denk zelf dat het reuze mee valt inderdaad. Maar zij (de Sony/Canon lui) gebruiken dat argument wel als kapstop om hun beperkingen door te voeren qua third party accus.

En crap accus kunnen wel gevaarlijk zijn, maar het is vaker de goedkoopste laders die geen oplaadbeveiliging hebben en niet de accus zelf. Ik vind een 1 euro usb lader wat dat betreft enger.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nomad schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:26:
Ik vind een 1 euro usb lader wat dat betreft enger.
Die koop je gewoon bij Anker/AuKey/UGreen voor € 10 a € 15 of zo en dan zit je al helemaal veilig! d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Wij verkopen al jaren Hahnel accu's en die zijn ook niet goedkoop, maar voor een LP-6N Extreme exemplaar betaal je de helft van wat je betaalt voor een originele Canon LP-E6NH modelletje. Als iemand mij kan uitleggen waarom feitelijk dezelfde accu (als ik vergelijk met de oude originele Canon LP-E6N) opeens het dubbele moet kosten, omdat ie via een usb-kabeltje aan de camera kan opladen (wat bij een paar andere merken met iedere accu kan), dan hoor ik dat graag.
Die Hahnel accu's komen zeer zelden terug met problemen, vooral de extreme versies zijn heel goed en hebben in de praktijk meer capaciteit dan een originele. De garantie is daarnaast ook prima: gewoon direct omruilen voor een nieuwe.

offtopic:
En Sony dringt standaarden op? Die zeuren misschien over een namaak accu, maar kunnen dus wel iedere accu opladen in hun camera, laten andere lenzen met autofocus toe voor hun systeem zonder rechtzaken en per direct uit de winkel te halen

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De goedkope Chinese accu in mijn ombouw topic heeft inweze prima gewerkt totdat 1 cel het begaf. Die 2650mAh bleek dus niet waar te zijn met "maar" 1400mAh cellen en daarom kon die ook zo goedkoop zijn (iets van 8 euro op DX). Er natuurlijk niemand die het meet of opvalt gezien het verbruik van de camera ook variabel is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

memphis schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:12:
De goedkope Chinese accu in mijn ombouw topic heeft inweze prima gewerkt totdat 1 cel het begaf. Die 2650mAh bleek dus niet waar te zijn met "maar" 1400mAh cellen en daarom kon die ook zo goedkoop zijn (iets van 8 euro op DX). Er natuurlijk niemand die het meet of opvalt gezien het verbruik van de camera ook variabel is.
Bestaat DX dan nog :? :D

Dat soort dingen kan je natuurlijk verwachten voor zo'n prijs! ;)
Universal Creations schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:55:
offtopic:
En Sony dringt standaarden op? Die zeuren misschien over een namaak accu, maar kunnen dus wel iedere accu opladen in hun camera, laten andere lenzen met autofocus toe voor hun systeem zonder rechtzaken en per direct uit de winkel te halen
offtopic:
Één pluspuntje dat alleen maar bedoeld is om zieltjes te winnen maakt grofweg 25 jaar aan ellende niet ineens goed... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Universal Creations schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:55:
Wij verkopen al jaren Hahnel accu's en die zijn ook niet goedkoop, maar voor een LP-6N Extreme exemplaar betaal je de helft van wat je betaalt voor een originele Canon LP-E6NH modelletje. Als iemand mij kan uitleggen waarom feitelijk dezelfde accu (als ik vergelijk met de oude originele Canon LP-E6N) opeens het dubbele moet kosten, omdat ie via een usb-kabeltje aan de camera kan opladen (wat bij een paar andere merken met iedere accu kan), dan hoor ik dat graag.
Die Hahnel accu's komen zeer zelden terug met problemen, vooral de extreme versies zijn heel goed en hebben in de praktijk meer capaciteit dan een originele. De garantie is daarnaast ook prima: gewoon direct omruilen voor een nieuwe.

offtopic:
Je hebt met Hahnel dus betere ervaringen dan met Jupio?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
SnoeiKoei schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Je hebt met Hahnel dus betere ervaringen dan met Jupio?
Ja, over het algemeen wel. Maar in onze verhuur worden veel Jupio's gebruikt (waarschijnlijk vanwege de prijs), dus ik zal eens daar vragen of ze veel uitval hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Universal Creations schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:16:
[...]

Ja, over het algemeen wel. Maar in onze verhuur worden veel Jupio's gebruikt (waarschijnlijk vanwege de prijs), dus ik zal eens daar vragen of ze veel uitval hebben.
Graag, ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
In mijn EOS R5 gebruik ik op dit moment tijdens het fotograferen nog steeds een SD-kaart van SanDisk (type Extreme Pro SDXC UHS 1). Tijdens het fotograferen heb ik weinig last van de lage schrijf- en leessnelheden. Bij thuiskomst stop ik de geheugenkaart in de kaartlezer van mijn MacBook pro. Dan loop ik wél tegen de beperkingen van de SD-kaart aan. Het bekijken van de grote RAW-bestanden duurt in de voorvertoning bijvoorbeeld veel te lang.

Nu overweeg ik de aanschaf van een SanDisk CFexpress Card Type B, inclusief de Extreme Pro CFexpress Card Reader. Er is echter één probleem. Deze kaartlezer wordt verkocht met een USB C-kabel. Mijn MacBook Pro heeft alleen USB A-poorten (versie 3.0).

Zal ik in de nabewerking met een USB C- naar USB A-adapter betere prestaties halen dan met de UHS I SD-kaart? Of kan ik beter een UHS II SD-kaart kopen? Met welke geheugenkaarten fotograferen jullie in de R5? :)

(De camera gebruik ik niet om 8K video-opnames te maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Squawk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:17:
In mijn EOS R5 gebruik ik op dit moment tijdens het fotograferen nog steeds een SD-kaart van SanDisk (type Extreme Pro SDXC UHS 1). Tijdens het fotograferen heb ik weinig last van de lage schrijf- en leessnelheden. Bij thuiskomst stop ik de geheugenkaart in de kaartlezer van mijn MacBook pro. Dan loop ik wél tegen de beperkingen van de SD-kaart aan. Het bekijken van de grote RAW-bestanden duurt in de voorvertoning bijvoorbeeld veel te lang.

Nu overweeg ik de aanschaf van een SanDisk CFexpress Card Type B, inclusief de Extreme Pro CFexpress Card Reader. Er is echter één probleem. Deze kaartlezer wordt verkocht met een USB C-kabel. Mijn MacBook Pro heeft alleen USB A-poorten (versie 3.0).

Zal ik in de nabewerking met een USB C- naar USB A-adapter betere prestaties halen dan met de UHS I SD-kaart? Of kan ik beter een UHS II SD-kaart kopen? Met welke geheugenkaarten fotograferen jullie in de R5? :)

(De camera gebruik ik niet om 8K video-opnames te maken.)
Ik wil je even 'waarschuwen' voor het gebruik van de Sandisk CFexpress Card Type B. Deze kaart wordt erg warm; tussen de 80 en 85 graden. Ik gebruik hem zelf in mijn Nikon Z6 II en bij intensief gebruik is de kaart niet meer met blote handen aan te pakken. Nu weet ik niet of je daar problemen mee gaat krijgen (met jouw gebruik) in de R5, maar ik zou kijken of je ervaringen kunt vinden van mensen die deze kaart gebruiken in een R5.

Mijn Sony kaart wordt lang niet zo warm. Ik kan het tabelletje zo niet meer vinden maar ik kan mij herinneren dat Delkin en ProGrade kaarten (afhankelijk van type en formaat) tussen de 45 en 60 graden als maximale temperatuur hadden.

edit: Hier staan de tabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De raw decoding kost de meeste tijd, vooral op een wat oudere computer.
De leessnelheid van een vlotte UHS I kaart ligt vaak rond of zelfs boven 100MB/s. Dus het inladen van het raw-bestand duurt dan minder dan een seconde. Het vervolgens decoden vergt vaak meerdere secondes.

Een UHS-II kaartje gaat helpen, maar vooral bij het wegschrijven en het kopieren van een groter aantal raw-bestanden.

Ik zou CF express kaarten vooral kopen om als mirror te gebruiken, zodat je minder kans hebt op verloren/defecte foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Cannoli schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Ik wil je even 'waarschuwen' voor het gebruik van de Sandisk CFexpress Card Type B. Deze kaart wordt erg warm; tussen de 80 en 85 graden. [...]
Universal Creations schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:55:
De leessnelheid van een vlotte UHS I kaart ligt vaak rond of zelfs boven 100MB/s. Dus het inladen van het raw-bestand duurt dan minder dan een seconde. Het vervolgens decoden vergt vaak meerdere secondes. [...]
Beiden bedankt voor de snelle reactie. Goede punten om mee te nemen in mijn besluitvorming!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Universal Creations schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:16:
[...]

Ja dat klopt inderdaad, daar ben ik toen nog over begonnen aan de balie. Dan huur je een R5 of R6 en krijg je Jupio mee, maar Canon doet dan eigenwijs en zet de handrem op de prestaties van burst. Voor mij was dat niet zo'n issue maar als je denkt zo'n camera te huren vanwege de mogelijke prestaties en je kunt het niet ten volle gebruiken kan dat best een teleurstelling zijn.
Ik gaf dat mee als tip maar het leek niet bekend bij de medewerkers, of niet belangrijk genoeg om te onthouden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Ja dat klopt inderdaad, daar ben ik toen nog over begonnen aan de balie. Dan huur je een R5 of R6 en krijg je Jupio mee, maar Canon doet dan eigenwijs en zet de handrem op de prestaties van burst. Voor mij was dat niet zo'n issue maar als je denkt zo'n camera te huren vanwege de mogelijke prestaties en je kunt het niet ten volle gebruiken kan dat best een teleurstelling zijn.
Ik gaf dat mee als tip maar het leek niet bekend bij de medewerkers, of niet belangrijk genoeg om te onthouden. :P
Ja, dat is dan wel jammer van de mogelijkheden. Ik heb het trouwens nog eens nagevraagd, maar de uitval schijnt mee te vallen. Er zijn vooral bepaalde series uit het verleden die wat minder goed waren, maar bij de huidige accu's is er veel verbeterd. Nu moet ik er ook bij zeggen dat er vooral veel accu's gebruikt worden voor de meer (semi-)pro modellen, dus voornamelijk LP-E6N accu's bij Canon.
offtopic:
Wat ik dan absoluut niet begrijp en ook totaal niet oké vind, is het gebruik van wegwerp AA-batterijen die gewoon bij iedere (voornamelijk flitsers) verhuur nieuw worden meegegeven en daarna weggegooid worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 11-05-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Squawk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:17:
Waarom kopiëer je die niet eerst naar de Interne Opslag van de laptop :?
Dan koop je gewoon een leuk kabeltje erbij van Anker/AuKey/UGreen/enz. :)
Zal ik in de nabewerking met een USB C- naar USB A-adapter betere prestaties halen dan met de UHS I SD-kaart?
Of kan ik beter een UHS II SD-kaart kopen?
:)
Dat ligt IMHO meer aan de gebruikte Card Readers dan het kaartje : Sommigen komen amper boven USB 2.0 snelheden uit op het moment dat het om een ingebouwd exemplaar gaat! :X :F
Universal Creations schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:55:
Maar de boel uitlezen vanaf een lokale SATA of NVMe SSD scheelt een hoop! :)
De leessnelheid van een vlotte UHS I kaart ligt vaak rond of zelfs boven 100MB/s.
Een UHS-I slot gaat niet harder dan 100 MB/s ;)

Je moet dan overstappen naar een UHS-II slot!
Een UHS-II kaartje gaat helpen, maar vooral bij het wegschrijven en het kopieren van een groter aantal raw-bestanden.
Moet de Card Reader of de Camera wel iets ermee kunnen! :)
Ik zou CF express kaarten vooral kopen om als mirror te gebruiken, zodat je minder kans hebt op verloren/defecte foto's.
Ik zou een CF (Express) kaartje altijd als Primary Storage gebruiken voor de RAW files en (micro)SD kaartjes alleen voor de JPEG files :)
Gonadan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:41:
Ja dat klopt inderdaad, daar ben ik toen nog over begonnen aan de balie.

Dan huur je een R5 of R6 en krijg je Jupio mee, maar Canon doet dan eigenwijs en zet de handrem op de prestaties van burst.

Voor mij was dat niet zo'n issue maar als je denkt zo'n camera te huren vanwege de mogelijke prestaties en je kunt het niet ten volle gebruiken kan dat best een teleurstelling zijn.
Laatst een medewerker meegemaakt die niet eens wist dat de 5Ds en 5Ds R bestonden of wat de 800L was... :X :F :+

Ik wilde namelijk heel graag weten wat zoiets mij zou kosten om een weekje te huren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50

RvL

Een vraagje voor de kenners onder ons.

Ik ben op zoek naar een 70-200mm f/2.8 en heb nu de Canon IS L II gehuurd, na afgelopen weekend de Sigma Sports te hebben gehuurd.

Ik heb het idee dat ik met de Canon niet dezelfde resultaten behaal als met de Sigma, terwijl ze optisch toch niet voor elkaar onder zouden moeten doen. Wat me enorm opvalt is hoe onrustig de EVF van mijn M50 is met de Canon t.o.v. met de Sigma.

Als bij de Sigma de IS erin kwam, werd de EVF snaarstrak. De uiteindelijke foto ook, vaak zelfs nog op 1/50 op 200mm.

Bij de Canon, niets van dat. Het beeld is zenuwachtig en zeker niet snaarstrak. Is op de lens staat uiteraard aan, mode 1.

Ligt dit nu aan de lens? Ik hoor IS wel inschakelen als ik de knop vanuit uit weer aanzet met m'n oor tegen de lens, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed werkt natuurlijk

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@RvL
Ik zal eens wat testjes doen morgen op mijn 7D en 7D Mark II :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
RvL schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:55:

Ik ben op zoek naar een 70-200mm f/2.8 en heb nu de Canon IS L II gehuurd, na afgelopen weekend de Sigma Sports te hebben gehuurd.

Ik heb het idee dat ik met de Canon niet dezelfde resultaten behaal als met de Sigma, terwijl ze optisch toch niet voor elkaar onder zouden moeten doen. Wat me enorm opvalt is hoe onrustig de EVF van mijn M50 is met de Canon t.o.v. met de Sigma.

Als bij de Sigma de IS erin kwam, werd de EVF snaarstrak. De uiteindelijke foto ook, vaak zelfs nog op 1/50 op 200mm.

Bij de Canon, niets van dat. Het beeld is zenuwachtig en zeker niet snaarstrak. Is op de lens staat uiteraard aan, mode 1.

Ligt dit nu aan de lens? Ik hoor IS wel inschakelen als ik de knop vanuit uit weer aanzet met m'n oor tegen de lens, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed werkt natuurlijk
De EF 70-200mm f/2.8L IS II USM van Canon staat al jaren bekend als een uitstekende lens. In het algemeen kun je daarom niet stellen dat dit aan de lens ligt. Misschien is het specifieke exemplaar dat je hebt gehuurd niet helemaal oké? Een tweede optie is dat je een adapter gebruikt tussen de lens en de body die voor problemen zorgt. Als derde denk ik aan een gebruikersfout die ervoor zorgt dat je geen goede resultaten haalt. Is de firmware van je camera up-to-date?

Allemaal zaken die we achter ons beeldscherm lastig kunnen beoordelen. Ook een test door een andere gebruiker, met een andere lens, een andere body en zonder adapter hebben mijns inziens weinig toegevoegde waarde.

Mijn advies is daarom om zo snel mogelijk naar de verhuurder te gaan met zowel jouw body, de gebruikte adapter en de gehuurde lens. Dan kun je direct laten zien wat het probleem is. Zij kunnen die lens testen op een andere body en eventueel een andere lens aan je meegeven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:27
RvL schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:55:

Hmm, mijn referentie wordt gevormd door 5DIV, 7D en R5.. In principe altijd zodra de IS aan is met de 70-200 2.8II, is de zoeker rustig. Misschien was de 70-200 niet in orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Squawk schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:03:
[...]

De EF 70-200mm f/2.8L IS II USM van Canon staat al jaren bekend als een uitstekende lens. In het algemeen kun je daarom niet stellen dat dit aan de lens ligt. Misschien is het specifieke exemplaar dat je hebt gehuurd niet helemaal oké? Een tweede optie is dat je een adapter gebruikt tussen de lens en de body die voor problemen zorgt. Als derde denk ik aan een gebruikersfout die ervoor zorgt dat je geen goede resultaten haalt. Is de firmware van je camera up-to-date?

Allemaal zaken die we achter ons beeldscherm lastig kunnen beoordelen. Ook een test door een andere gebruiker, met een andere lens, een andere body en zonder adapter hebben mijns inziens weinig toegevoegde waarde.

Mijn advies is daarom om zo snel mogelijk naar de verhuurder te gaan met zowel jouw body, de gebruikte adapter en de gehuurde lens. Dan kun je direct laten zien wat het probleem is. Zij kunnen die lens testen op een andere body en eventueel een andere lens aan je meegeven. :)
Dank je wel voor je input.

Dat is ook de reden waarom ik ook de 70-200 II wilde proberen, juist omdat het zo'n uitmuntende lens is. Als het al een probleem is, dan is het een probleem met dit exemplaar.

Laat ik met je 2e optie beginnen, de adapter. Deze sluit ik uit. Het is de originele Canon adapter welke nog geen 2 weken oud is. Nu kan dat natuurlijk ook kapot, maar afgelopen maandag werkte de adapter nog uitstekend met de (eveneens) gehuurde Sigma 70-200mm. Beeld in de EVF was superstrak met stabilisatie aan en het verschil met stabilisatie uit was dan ook groot.

Daarnaast vermeld de camera in de EVF en op het scherm d.m.v. icoon of IS is ingeschakeld (tijdelijk icoon) of uitgeschakeld (permanent icoon). Deze zie ik ook gewoon.

Gebruikersfout sluit ik niet uit maar ik doe niets anders dan met de Sigma of mijn gestabiliseerde EF-M 18-150. Bij die laatste zie je heel duidelijk wanneer IS in werking treedt: hij 'schokt' nog even en staat daarna stabiel.

Testen met een andere lens en een andere body heeft weinig zin inderdaad.

Ik heb het algemene telefoonnummer van de verhuurder al gebeld, maar ze hebben geen andere lens liggen. Wel hebben ze een case aangemaakt voor me zodat in ieder geval bekend is dat er een mogelijk probleem is. En sowieso rijd ik straks ook met lens en body langs de winkel in kwestie.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
RvL schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Dank je wel voor je input.

Dat is ook de reden waarom ik ook de 70-200 II wilde proberen, juist omdat het zo'n uitmuntende lens is. Als het al een probleem is, dan is het een probleem met dit exemplaar.

Laat ik met je 2e optie beginnen, de adapter. Deze sluit ik uit. Het is de originele Canon adapter welke nog geen 2 weken oud is. Nu kan dat natuurlijk ook kapot, maar afgelopen maandag werkte de adapter nog uitstekend met de (eveneens) gehuurde Sigma 70-200mm. Beeld in de EVF was superstrak met stabilisatie aan en het verschil met stabilisatie uit was dan ook groot.

Daarnaast vermeld de camera in de EVF en op het scherm d.m.v. icoon of IS is ingeschakeld (tijdelijk icoon) of uitgeschakeld (permanent icoon). Deze zie ik ook gewoon.

Gebruikersfout sluit ik niet uit maar ik doe niets anders dan met de Sigma of mijn gestabiliseerde EF-M 18-150. Bij die laatste zie je heel duidelijk wanneer IS in werking treedt: hij 'schokt' nog even en staat daarna stabiel.

Testen met een andere lens en een andere body heeft weinig zin inderdaad.

Ik heb het algemene telefoonnummer van de verhuurder al gebeld, maar ze hebben geen andere lens liggen. Wel hebben ze een case aangemaakt voor me zodat in ieder geval bekend is dat er een mogelijk probleem is. En sowieso rijd ik straks ook met lens en body langs de winkel in kwestie.
Succes straks in de winkel! Ik ben benieuwd naar hun analyse. Geef je ons een terugkoppeling zodra je meer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Squawk Uiteraard!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

@nero355 @Squawk @analogworm
Update:
net bij de winkel geweest, wat qua verhuur niet meer dan een pickup point is. Daar het probleem uitgelegd en laten beoordelen op mijn body en ze zijn het met me eens dat het waarschijnlijk niet werkt zoals het hoort. De zoeker zou gewoon stabiel moeten zijn.

Ook op een ander, EF, body wordt het beeld niet gestabiliseerd. Dit hebben we getest om de EF-EOS M adapter uit te sluiten. Ze konden me helaas geen andere lens meegeven omdat ze die niet hadden liggen, maar hebben wel een notitie gemaakt en bijgevoegd bij het huurcontract over het waarschijnlijk niet werken van IS i.v.m. mogelijke compensatie.

Nu dus maar zelf stabiliseren tijdens het uitproberen van de lens :)

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 12-05-2022 15:16 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RvL schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:14:
Nu dus maar zelf stabiliseren tijdens het uitproberen van de lens :)
Ik heb net voor de grap de volgende drie bestudeerd wat betreft hun IS element zeg maar :
- pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
- pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
- pricewatch: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

En dan i.c.m. de pricewatch: Canon EOS 7D Mark II Zwart + Grip eronder en daar kwam eigenlijk maar één conclusie uit :

De IS hoort je zoekerbeeld binnen een halve seconde of zo (Heeeel kort/snel in ieder geval!) te stabiliseren vanaf het moment dat je de sluiterknop half indrukt! :)

Grappig eigenlijk dat je niet gauw op dit soort dingen let totdat er iets mis mee lijkt te zijn... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@nero355
Nou ja, het viel me vooral op omdat ik nu zo kort achter elkaar 2 objectieven vergelijk, waarbij ik met de ene (Sigma) vrij eenvoudig een scherpe foto kreeg op 200mm 1/100 en zelfs lager en ik bij de andere (Canon) ik al moeite heb om op 1/200 een scherpe foto te hebben als ik mezelf niet goed stabiliseer.

Maar inderdaad, you don't know what you got till it's gone :)

Ondertussen ben ik er voor mezelf wel uit. Een hoop buiten gelopen vandaag, gebruik makend van het stralende weer om maar aan hoge sluitertijden te komen. Vooralsnog verkies ik de Sigma, vooral omdat hij aan de wijde kant van de lens wijd open een stukje scherper is. Aan de telekant lijkt er niet veel verschil in te zitten.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 22:08
De nieuwe R7 & R10:

https://www.canonrumors.c...eos-r7-and-canon-eos-r10/

Eindelijk de eerste APS-C camera's met de R mount.

Canon EOS R7 Specications
  • 32.5MP APS-C Sensor
  • 5-axis image stabilization
  • In body image stabilization
  • 2.36 million dots EVF
  • 1.62 million dot vari-angle LCD
  • DIGIC X
  • 4K60p video, Full HD 120p video
  • LP-E6NH battery- Dual SD card slots
  • Size: 132.0 x 90.4 x 91.7mm
  • Weight: 612g (including battery and memory card)
Canon EOS R10 Specifications
  • 24.2MP APS-C Sensor
  • 2.36 million dots EVF
  • 1.04 million pixel LCD
  • DIGIC X-4K60p
  • Video, Full HD120p Video
  • LP-E17 Battery
  • Single SD card slot
  • Size: 122.5 x 87.8 x 83.4mm
  • Weight: 429g (including battery and memory card)

[ Voor 59% gewijzigd door equationunequal op 24-05-2022 09:18 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvL

RvL

En de (nog steeds door Canon niet officieel bevestigde) doodsteek voor de EOS M mount. Natuurlijk is dat iets wat iedereen al lang aan zag komen.

Logisch ook wel dat men met APS-C camera's komt in de R mount. Bij EF hebben we jaren niet anders gehad. Het voordeel wat je nu krijgt is dat je voor compact kan gaan door RF-S te kiezen maar je ook altijd de mogelijkheid hebt voor lichtsterkere objectieven. Dat is iets wat in native EOS M mount nooit mogelijk is geweest.

En het blijft mogelijk om EF objectieven te gebruiken, want het betere R glas heeft ook wel een flink prijskaartje

Voor mij komt ie net een jaar te laat. Ik heb vorig jaar voor een EOS M50 gekozen. De Canon RP was er toen nog niet en ik wilde persé een EVF dus de M6ii viel af. Het prijsverschil met de Canon R vond ik te groot. Nog steeds geen spijt van m'n keuze overigens. Maar ik zal niet zo snel native M mount objectieven kopen. Dan liever wat groter door EF te kiezen, mocht ik dan overstappen naar R dan kan ik ze in ieder geval blijven gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 24-05-2022 09:37 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
RvL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:35:
Nog steeds geen spijt van m'n keuze overigens. Maar ik zal niet zo snel native M mount objectieven kopen. Dan liever wat groter door EF te kiezen, mocht ik dan overstappen naar R dan kan ik ze in ieder geval blijven gebruiken.
Ja daar heb je zeker gelijk in. Vanuit het verleden heb je nu een aantal mounts/lens lineups die in de toekomst weinig ondersteund gaan worden. De keuze voor RF/EF mount lenzen is voor de hand liggend.
Het juiste 'keuze-moment' is gewoon moeilijk. Je merkt zeker bij merken waarbij men geen roadmaps publiceert er voor de consument gewoon slecht te kiezen is. :X

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Voor mij komt ie net een jaar te laat. Ik heb vorig jaar voor een EOS M50 gekozen. De Canon RP was er toen nog niet en ik wilde persé een EVF dus de M6ii viel af. Het prijsverschil met de Canon R vond ik te groot. Nog steeds geen spijt van m'n keuze overigens. Maar ik zal niet zo snel native M mount objectieven kopen. Dan liever wat groter door EF te kiezen, mocht ik dan overstappen naar R dan kan ik ze in ieder geval blijven gebruiken.
Hier ook een M50! De R7 en R10 hebben een aardig prijskaartje. Een upgrade naar een R7 zou ik nog wel overwegen (ibis, animal AF, hoge resolutie). Echter maakt de prijs van zowel de R7 als R10 het geen alternatief van de M50. Ook zijn RF lenzen zijn gewoon enorm duur.

Dan koop ik liever een R7 voor erbij, of zelfs een tweedehands toestel voor een betere prijs (7Dii of 90D) voor wildlife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 12:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De Canon RP was er toen nog niet en ik wilde persé een EVF dus de M6ii viel af.
??? De RP is in 2019 geïntroduceerd. Hoezo was die er vorig jaar nog niet?

Ik zit nu wel hevig te twijfelen tussen een RP en een R7. De RP heeft het voordeel van full frame, maar de R7 heeft verder alles aan zijn kant. Dynamic range is beter, AF is beter, IBIS, video. En dat voor 500 euro meer. En aangezien ik alleen nog EF glas heb, hoop ik dat Viltrox een mooie 0.71x EF-RF adapter maken, net zoals ze ook voor de EF-M mount hebben (die zit op mijn EOS-M). Of misschien een kleine adapter plate om van EF_M naar RF te komen.

/edit: Viltrox maakt die adapter al, cool. https://viltroxstore.com/...-mount-071x-focal-reducer

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 24-05-2022 11:30 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

zonoskar schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:27:
[...]

??? De RP is in 2019 geïntroduceerd. Hoezo was die er vorig jaar nog niet?

Ik zit nu wel hevig te twijfelen tussen een RP en een R7. De RP heeft het voordeel van full frame, maar de R7 heeft verder alles aan zijn kant. Dynamic range is beter, AF is beter, IBIS, video. En dat voor 500 euro meer. En aangezien ik alleen nog EF glas heb, hoop ik dat Viltrox een mooie 0.71x EF-RF adapter maken, net zoals ze ook voor de EF-M mount hebben (die zit op mijn EOS-M). Of misschien een kleine adapter plate om van EF_M naar RF te komen.
Je hebt gelijk! Ik heb compleet scheel zitten te kijken. Dan zal het destijds wel te maken hebben gehad met de prijs incl. objectief/objectieven

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vindt de conclusie wel mooi, dat je beter af bent met de X-S10 ;)

[ Voor 72% gewijzigd door hjs op 24-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Ik zie het vooral als positief punt dat de serieuze APS-C fotograaf bij Canon nu ook een goed upgradepad heeft. Ik ben best tevreden met mijn 90D momenteel, maar ik zie in de R7 een mooie upgrade in de nabije toekomst. Ik hoef dan alleen een nieuwe body te kopen en kan gebruik blijven maken van mijn huidige lenzen icm. de adapter.

De EOS-M houd ik lekker erbij als daily camera en voor vakantietripjes waarbij ik niet teveel gear mee wil zeulen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

equationunequal schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:10:
Ik zie het vooral als positief punt dat de serieuze APS-C fotograaf bij Canon nu ook een goed upgradepad heeft. Ik ben best tevreden met mijn 90D momenteel, maar ik zie in de R7 een mooie upgrade in de nabije toekomst.
Ik ben het meer eens met deze gast : https://www.canonrumors.c...eos-r10.41471/post-932704

Als je een 7D Mark II of 5D Mark III dan wel IV gewend bent dan is dit gewoon niet het toestel dat je wil hebben! :| :/

Daarnaast : Prutsen met SD kaartjes ?! Alsjeblieft zeg... :F

Doe mij maar gewoon lekker CF kaartjes! :Y) 8) d:)b
Tk55 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:14:
Of zelfs een tweedehands toestel voor een betere prijs (7Dii of 90D) voor wildlife.
IMHO een zeer verstandige keuze! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:45
Toch wel een mooie upgrade van de toch echt wel verouderde 7d-II. De eerdere R-modellen waren voor mij echt te duur en moest dan ook afscheid nemen van een deel van mijn lenzen.

Op de R7 passen die mooi en is de investering beter te verantwoorden naar mezelf. Alleen wie heeft zitten snurken mbt het ontbreken van een Battery Grip...

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MasterMaceMichu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:49:
Toch wel een mooie upgrade van de toch echt wel verouderde 7d-II.
Ergonomisch gezien echter 100% superieur! >:) 8) :Y) :*) _O_ O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:17:

Daarnaast : Prutsen met SD kaartjes ?! Alsjeblieft zeg... :F

Doe mij maar gewoon lekker CF kaartjes! :Y) 8) d:)b
Ik ben van CF (40D) naar SD (6D en nu R6) gegaan. Ik heb werkelijk niks aan te merken op het gebruik ervan. Snel genoeg, goedkoper dan CF....
Wat is er "gepruts" aan dan?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Ergonomisch gezien echter 100% superieur! >:) 8) :Y) :*) _O_ O+
Ik werk 90% op statief en vaak tot m'n enkels in het water, dan mis je een scherm dat kan kantelen echt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• equationunequal
Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over de ergonomie op basis van plaatjes, zonder het ding in m'n handen te hebben. Ik gooi wel altijd een battery grip op mijn camera's en dat zorgt ervoor dat ook een kleinere camera bij mij een stuk beter in de hand ligt. Mijn oude 750D was ook een vrij kleine body, maar met battery grip prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is sowieso nogal persoonlijk. Niet iedereen heeft even grote handen en waar de één graag een zware body van formaat prettig vindt heeft een ander dat minder.
Elke keer wanneer een nieuwe body minder fors is dan de klassieke pro-DSLR komen dit soort commentaren voorbij, gewoon kiezen wat je zelf prettig vindt.

Zelf heb ik de 70D gehad dus was de R6 een mooie maat, geen klachten bij de overstap. De 7DII heb ik ook gebruikt maar is wel weer wat lomper, met grotere telelenzen combineert dat wel mooi. Voor mij persoonlijk lijkt de R7 wat aan de kleine kant en ook wat krapper bemeten qua knopjes, maar misschien werkt hij juist heel prettig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb nog nooit de behoefte gehad om met mijn 80D een battery grip te gebruiken ondanks dat ik grote handen heb. Als ik met de 100-400 lens bezig ben moet ik niet denken aan nog meer gewicht naast dat ik er ook niet de ruimte voor heb in mijn draagtas..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57
Ik heb een preorder voor de R7 geplaatst. Momenteel heb ik nog een 30D die ik nieuw gekocht heb in 2007 ofzo :) De laatste paar jaar heeft hij echter stof lopen happen ivm tijdgebrek, maar dat is nu opgelost. Daarom maar even een kleine upgrade...

De M6 en M50 heb ik sterk overwogen, vooral vanwege het prijspunt, maar het liefst heb ik die autofocus van de R6, IBIS en flink wat megapixels zodat ik ze lekker kan opblazen voor aan de muur. De canvassen van mijn 8 megapixel 30D hangen er nog prima bij op 60x90, maar je moet niet te dicht bij willen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deathchant schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:44:
Ik ben van CF (40D) naar SD (6D en nu R6) gegaan. Ik heb werkelijk niks aan te merken op het gebruik ervan. Snel genoeg, goedkoper dan CF....
Wat is er "gepruts" aan dan?
- Geen "Lock & Load" handeling zoals een CF kaartje : Een SD kaartje kan makkelijk schuin in een SD slot belanden! :/
- Om het maar niet te hebben over eventueel laten vallen in zand of aarde... :X

Allemaal nadelen die puur door de afmetingen worden veroorzaakt! :|
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:34:
Ik werk 90% op statief en vaak tot m'n enkels in het water, dan mis je een scherm dat kan kantelen echt....
Interessant! :o

Voor welk doeleinde ?? :)
memphis schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:05:
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om met mijn 80D een battery grip te gebruiken ondanks dat ik grote handen heb. Als ik met de 100-400 lens bezig ben moet ik niet denken aan nog meer gewicht naast dat ik er ook niet de ruimte voor heb in mijn draagtas...
De 80D is dan ook als opvolger van de 60D een prima ding qua ergonomie wat mij betreft! :)
Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:40:
Het is sowieso nogal persoonlijk. Niet iedereen heeft even grote handen en waar de één graag een zware body van formaat prettig vindt heeft een ander dat minder.
Daar heeft het niks mee te maken : Ik vond de 400D i.c.m. een Grip eronder best wel een grappig dingetje destijds! O+

Stiekem vraag ik me ook af waarom Canon niet gewoon de spiegel bij dat ding eruit heeft gerukt en een MILC ervan heeft gemaakt als het echt allemaal zo klein moet :? :D
Elke keer wanneer een nieuwe body minder fors is dan de klassieke pro-DSLR komen dit soort commentaren voorbij.
En daarom geef ik er maar wat linkjes bij om herhaling te voorkomen :
- nero355 in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)"
+ Lees eens de reacties daarna ook effe door : Ik ben niet helemaal gek! ;)

En als toetje een hele belangrijke : nero355 in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)" >:) :P :+

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat maakt het makkelijk, als je het al zo vaak geroepen hebt wordt het een herhaling van zetten en kan je de opmerkingen achterwege laten. Serieuze discussie is prima maar MSN-smiley-fest triggerende opmerkingen voegen niet zoveel toe. :)
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:42:
- Geen "Lock & Load" handeling zoals een CF kaartje : Een SD kaartje kan makkelijk schuin in een SD slot belanden! :/

Ik zou dat toch eerder willen toewijzen aan de motoriek van de gebruiker. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:46:
Dat maakt het makkelijk, als je het al zo vaak geroepen hebt wordt het een herhaling van zetten en kan je de opmerkingen achterwege laten. Serieuze discussie is prima maar MSN-smiley-fest triggerende opmerkingen voegen niet zoveel toe. :)
Je zoekt er teveel achter en als er iemand was die een hekel had aan MSN Messenger dan was IK het wel! ;)

Verder leek het me netter dan voor de zoveelste keer dezelfde discussie voeren, zoals je in heel veel andere topics voorbij ziet komen helaas... :/
Ik zou dat toch eerder willen toewijzen aan de motoriek van de gebruiker. ;)
Ik daag je uit om bijvoorbeeld deze card reader te nemen : pricewatch: Lexar Professional USB 3.0 Dual-Slot Reader

En dan te kijken of je een SD of CF kaartje sneller correct erin krijgt!

Ik weet namelijk het antwoord al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 09:08

timovd

Voorsprong door techniek

MasterMaceMichu schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:49:
Toch wel een mooie upgrade van de toch echt wel verouderde 7d-II. De eerdere R-modellen waren voor mij echt te duur en moest dan ook afscheid nemen van een deel van mijn lenzen.

Op de R7 passen die mooi en is de investering beter te verantwoorden naar mezelf. Alleen wie heeft zitten snurken mbt het ontbreken van een Battery Grip...
Ik gebruik nu al flink wat jaren een M50 die mijn 70D heeft opgevolgd. Voornaamste reden was het lichtgewicht en compacte formaat. Alleen miste ik wel heel erg de knopjes en wieltjes op de M50. De R10 of liefst R7 lijkt mij ideaal. Ik ben erg benieuwd...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Nog even een update over de RF-S lenzen die eraan komen:

Canon RF-S 22mm f/2 STM
Canon RF-S 11-55mm f/4-4.5 IS STM
Canon RF-S 55-250mm f/4.5-7.1 IS STM
Canon RF-S 16-55mm f/2.8 IS USM
Canon RF-S 32mm f/1.4 STM

https://photorumors.com/2...-mirrorless-lens-roadmap/

[ Voor 16% gewijzigd door pirke op 25-05-2022 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:42:
[...]

Ik heb het met mijn 5D2 nooit meegemaakt, maar zonder te overdrijven heeft 10% van de occasion 5D camera's 1 of 2 verbogen pinnen in het CF-slot.
SD-kaartjes die verkeerd in het slot vastzitten heb ik pas 2 keer meegemaakt in 6 jaar in een camerawinkel werken.
Een sd-kaartje in het zand is minder vervelend, omdat die niet vol met gaten zit zoals een CF.

Een CF kaartje voelt beter aan, maar de Sony Tough SD voelt ook zeer solide aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 25-05-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

pirke schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:26:
Nog even een update over de RF-S lenzen die eraan komen:

Canon RF-S 11-55mm f/4-4.5 IS STM
11 mm. en dan ook nog eens f/4 :o
Canon RF-S 16-55mm f/2.8 IS USM
Ik hoopte al jaren stiekem op een EF-S 15-45 f/2.8 IS USM maar blijkbaar gaat die er zelfs niet voor de nieuwe modellen komen... Jammer! :-(
Universal Creations schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:59:
Ik heb het met mijn 5D2 nooit meegemaakt, maar zonder te overdrijven heeft 10% van de occasion 5D camera's 1 of 2 verbogen pinnen in het CF-slot.
Dat verhaal ken ik, maar dan heb je de boel echt zitten forceren als een beunhaas om die pinnetjes krom te krijgen! :F
SD-kaartjes die verkeerd in het slot vastzitten heb ik pas 2 keer meegemaakt in 6 jaar in een camerawinkel werken.
Ik bedoelde meer op het moment dat je een SD kaart in een SD slot duwt : Deze gaat er vaak niet meteen recht in en elke keer zit je dat ding recht te zetten... :|

Nou is dat meer een probleem op het moment dat je het kaartje wilt uitlezen dan in je camera stoppen (Werken allemaal met een springveertje als ik me niet vergis ?!) maar toch : Handig is anders...
Een sd-kaartje in het zand is minder vervelend, omdat die niet vol met gaten zit zoals een CF.
Maar een CF kaartje geeft je meer oppervlakte voor een fijne grip dus daar heb je niet de priegeligheid van een SD kaartje en daarmee is gelijk de kans dat het überhaupt gebeurt veel kleiner! :*)
Een CF kaartje voelt beter aan, maar de Sony Tough SD voelt ook zeer solide aan.
NAND tussen twee stukken plastic in beide gevallen dus dat maakt me niet echt heel veel uit eerlijk gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
nero355 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:27:
[...]

11 mm. en dan ook nog eens f/4 :o
Ik heb nog een EF 17-40 f/4 L liggen. 17mm fullframe is nog altijd beter dan 11mm crop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

pirke schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:38:
Ik heb nog een EF 17-40 f/4 L liggen. 17mm fullframe is nog altijd beter dan 11mm crop...
Dat weten we nog niet...

Vergelijk eens de volgende drie met elkaar :
- pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM
- pricewatch: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
- pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

En dan is er nog dit ding : pricewatch: Canon EF 11-24mm f/4L USM

Dan weet je ineens weer waarom de pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM vaak als een weather sealed pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM werd gebruikt door crop eigenaren! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 25-05-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
nero355 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Dat weten we nog niet...

Vergelijk eens de volgende drie met elkaar :
- pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM
- pricewatch: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
- pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

En dan is er nog dit ding : pricewatch: Canon EF 11-24mm f/4L USM

Dan weet je ineens weer waarom de pricewatch: Canon EF 17-40mm f/4L USM vaak als een weather sealed pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM werd gebruikt door crop eigenaren! ;)
Ook ik zit op crop hoor :)

Al moet ik zeggen dat ik ook erg aangetrokken ben naar de R6. Met de huidige cashbacks is hij "slechts" 800 euro duurder dan de R7. Wel slechts 20 megapixel, terwijl ik het leuk vind om foto's flink op te blazen voor aan de muur (60x90cm). En dan is het een verschil tussen 5472 x 3648 en 6960 x 4640, oftewel 154 ppi en 196 ppi.

Nu heb ik de 8 megapixel vd 30D ook regelmatig afgedrukt op 60x90 canvas, daar valt dat allemaal wat minder op, maar voor een poster is een hogere resolutie zeer welkom :)

Voor een 60x90 poster kun je op zich nog wel wegkomen met een R6 (150p ppi), je staat er meestal toch niet met je neus bovenop. Maar als je dat doortrekt: 150 ppi voor een R7 is 80x120cm. Dat is een flinke vergroting.

De enige vraag die ik nog voor mezelf heb is of de R7 significant meer ruis heeft dan een R6, want dan kun je hem weer minder groot afdrukken en vervalt het voordeel vd hogere resolutie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Firmware-updates voor de EOS R5 en R6 beschikbaar (versie 1.6.0). Voornamelijk gericht op video-opnamen, weinig verbeteringen voor de fotograaf. Wellicht interessant voor de eigenaren die de firmware-updates niet zo in de gaten houden. :)

- Canon EOS R5
- Canon EOS R6
Firmwareversie 1.6.0 voor de Canon EOS R5 bevat de volgende verbeteringen en oplossingen:
1. Voegt [Auto Power Off Temp.: Standard/High/Automatische uitschakeltemp.: standaard/hoog] toe aan het menu voor video-opnamen. Wanneer [High/Hoog] is geselecteerd, wordt de camera niet automatisch uitgeschakeld wanneer de temperatuur van de camerabody en -kaart hoog wordt, waardoor de video-opname langer kan duren dan voorheen, afhankelijk van de opnameomstandigheden. De temperatuur aan de onderkant van de camera kan hierdoor stijgen.
2. Voegt de mogelijkheid toe om meerdere HEIF-afbeeldingen te converteren naar meerdere JPEG-afbeeldingen.
3. Verbetert de prestaties van 'Movie Digital IS'. Het stabiliseert het beeld bij het maken van selfies of opnamen terwijl je loopt met behulp van een groothoeklens.
4. Oplossingen voor kleine problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oh, even feedback. Ik was aan het kijken naar een RP of R7, maar toen kwam ineens een R6 langs in de outlet van kamera-express (een terug gestuurd model). Even overlegt met mijn vrouw, want het is toch wel een hoop geld voor een camera, zeker er vanuit gaande dat ik eigenlijk maar 1200 euro had willen uitgeven, om dan de stap te nemen naar 2200 euro. Maar ik ben er blij mee. Ik moet wel heel erg wennen aan de AF, ik vind het niet heel erg intuitief. Vooral in one-pont AF vind ik het vreemd dat je het punt wel via touch kan bewegen, maar voordat jde de AF joystick kunt gebruiken moet je eerst een knopje indrukken. Animal AF werkt wel erg goed op de kat en hond.

Voor nu gebruik ik DPP om de RAW bestanden om te zetten naar TIF om dan in Lightroom 5 te bewerken. Ik heb darktables geprobeerd, maar ik kan daar niet aan wennen. Ik heb er al 2 Lego speedbuild video's mee geschoten, ging een stuk makkelijker dan met de EOS-M (nu kan ik het schermpje naar me toe draaien zodat ik kan zien wat ik opneem :)).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-05 23:36
zonoskar schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:57:
Oh, even feedback. Ik was aan het kijken naar een RP of R7, maar toen kwam ineens een R6 langs in de outlet van kamera-express (een terug gestuurd model). Even overlegt met mijn vrouw, want het is toch wel een hoop geld voor een camera, zeker er vanuit gaande dat ik eigenlijk maar 1200 euro had willen uitgeven, om dan de stap te nemen naar 2200 euro. Maar ik ben er blij mee. Ik moet wel heel erg wennen aan de AF, ik vind het niet heel erg intuitief. Vooral in one-pont AF vind ik het vreemd dat je het punt wel via touch kan bewegen, maar voordat jde de AF joystick kunt gebruiken moet je eerst een knopje indrukken. Animal AF werkt wel erg goed op de kat en hond.

Voor nu gebruik ik DPP om de RAW bestanden om te zetten naar TIF om dan in Lightroom 5 te bewerken. Ik heb darktables geprobeerd, maar ik kan daar niet aan wennen. Ik heb er al 2 Lego speedbuild video's mee geschoten, ging een stuk makkelijker dan met de EOS-M (nu kan ik het schermpje naar me toe draaien zodat ik kan zien wat ik opneem :)).
Je kan beter de Adobe DNG converter gebruiken, dan behoud je je RAW data tenminste ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ventieldopje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:05:
Je kan beter de Adobe DNG converter gebruiken, dan behoud je je RAW data tenminste ;)
Ik meen daarnaar te hebben gezocht, maar ik kon alleen de standaard Adobe abo's vinden. Maar nu ik op Adone DNG download zoek, kan ik hem gewoon downloaden. Weird. Klinkt in ieder geval beter dan via TIFF, en DPP is ook nog eens vreselijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
zonoskar schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:16:
[...]

Ik meen daarnaar te hebben gezocht, maar ik kon alleen de standaard Adobe abo's vinden. Maar nu ik op Adone DNG download zoek, kan ik hem gewoon downloaden. Weird. Klinkt in ieder geval beter dan via TIFF, en DPP is ook nog eens vreselijk traag.
Kun je in die versie van Lightroom de bestanden nog niet omzetten naar dng?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Laatst online: 13:47

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Fijn dat hij je bevalt, over de AF gesproken ik heb hem vrijwel altijd op tracking staan en gebruik dan de AF-on knop voor normale AF en heb de * knop ingesteld als Eye AF. Dat is vrijwel 100% raak ;) In die modus kun je dan nog altijd met het touchscreen een punt selecteren mocht je dat willen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
darkrain schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Fijn dat hij je bevalt, over de AF gesproken ik heb hem vrijwel altijd op tracking staan en gebruik dan de AF-on knop voor normale AF en heb de * knop ingesteld als Eye AF. Dat is vrijwel 100% raak ;) In die modus kun je dan nog altijd met het touchscreen een punt selecteren mocht je dat willen.
Toevallig had mijn R5 onlangs veel moeite met het focussen op een persoon. Het betrof een vrouw met een pet op die ik in de volle zon fotografeerde. Vanwege de pet was er veel schaduw op het gezicht. Met mijn eigen ogen kon ik de ogen van de vrouw nog wel zien. De camera had er best veel moeite mee om correct te focussen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Squawk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Toevallig had mijn R5 onlangs veel moeite met het focussen op een persoon. Het betrof een vrouw met een pet op die ik in de volle zon fotografeerde. Vanwege de pet was er veel schaduw op het gezicht. Met mijn eigen ogen kon ik de ogen van de vrouw nog wel zien. De camera had er best veel moeite mee om correct te focussen. :)
Ja vandaar de "vrijwel" ;) er zijn altijd nog situaties waarbij het moeizaam gaat of niet lukt...

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
darkrain schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:40:
[...]

Ja vandaar de "vrijwel" ;) er zijn altijd nog situaties waarbij het moeizaam gaat of niet lukt...
Ik kan prima begrijpend lezen. :)

Het was ook geen aanval op jou. Het was ter aanvulling op je bericht slechts een voorbeeld waarin de autofocus van een R5 niet in staat was om zijn werk goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Squawk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Ik kan prima begrijpend lezen. :)

Het was ook geen aanval op jou. Het was ter aanvulling op je bericht slechts een voorbeeld waarin de autofocus van een R5 niet in staat was om zijn werk goed te doen.
Geen zorgen ook ik had dat wel door :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Dat brengt mij wel op het volgende punt: Eye AF bij meerdere paren ogen in een dynamische omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalelftal, veel spelende kinderen, of in mijn geval snelle jachthonden met wild in de bek. Dit wild heeft zelf uiteraard ook een paar ogen.

Vaak gaat dit goed en kiest de camera een oog van het hoofdonderwerp. Tegelijkertijd heb ik daardoor ook al eens mijn moment van de dag niet vastgelegd zoals ik het op dat moment zelf voor ogen had.

Hoe gaan jullie met dit soort snel wisselende dynamische situaties om met de Eye AF van Canon met meerdere personen/dieren/voertuigen dicht bij elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@wisselwerking De regel is meestal dat Lightroom de camera's ondersteunt die op het moment van uitkomen van de Lightroom versie beschikbaar waren. Lightroom 5 is ergens in 2010 uitgekomen, de R6 wordt dus zeker niet ondersteund :) Jammer genoeg moet je nu een abo nemen om de nieuwste versie te kunnen gebruiken. Maar voo rmij voldoed 5 prima, ik hoef toch alleen te kunnen croppen, whitebalance aanpassen en een beetje de curves. Heel af en toe wil ik wat wegpoetsen. Dus om daar nou 120 euro per jaar aan uit te geven...

@darkrain Ik fotografeer niet veel mensen, dus ik heb de AF op spot AF staan en servo uit. Als ik AF tracking en servo aanzet springt de AF vaak van de hak op de tak, geen touw aan vast te knopen. (subject detect staat dan op none, case 2). Soms dan krijg ik een redelijk kleine AF box die het onderwerp trackt, dit is wat ik wil. Vaak krijg ik een stuk grotere AF box, ik heb dan geen idee waar hij precies op scherpstelt. Maar meestal krijg ik een hele hoop kleine AF boxjes die maar heen en weer springen en hoewel deze het onderwerp ook lijken te volgen, springen ze vaak van het ene naar het andere voorwerp, of van de achterkant naar de voorkant. Je zou verwachten dat hij het voorwerp waar je initieel op scherp stelt probeert te tracken, maar dat lukt vaak niet. Kan zijn dat ik iets verkeerd doe, of to hoge verwachtingen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vooral in one-pont AF vind ik het vreemd dat je het punt wel via touch kan bewegen, maar voordat jde de AF joystick kunt gebruiken moet je eerst een knopje indrukken.
Als het goed is dan is dat een instelling die je kunt veranderen, en die standaard aan zou moeten staan. }:|

@Squawk meestal doe ik focus recompose een houd met bbf het onderwerp vast. Vind je dat hij te makkelijk verspringt dan kan je dat nog fijnafstellen in de AF instellingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:17:
[...]

Als het goed is dan is dat een instelling die je kunt veranderen, en die standaard aan zou moeten staan. }:|
Op mijn 90D is dat inderdaad het geval. Bij m'n oude 30D stond dat standaard ook aan. Geen idee waarom Canon dat heeft aangepast in nieuwere bodies, want de nieuwe "default" is zo veel omslachtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gonadan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:17:
[...]

Enig idee hoe die instelling genoemd wordt in de menu's? Zowel bij mijn 90D als 5D mk IV staan 'ie standaard uit blijkbaar, ik wist niet eens dat je dat kon verandere. Life changer! 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SnoeiKoei schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:41:
Enig idee hoe die instelling genoemd wordt in de menu's? Zowel bij mijn 90D als 5D mk IV staan 'ie standaard uit blijkbaar, ik wist niet eens dat je dat kon verandere. Life changer! 8)7
Bij de 'customize buttons' de multicontroller opzoeken en dan in plaats van 'off' op 'direct Af point selection'. Weet alleen niet of het ook precies zo op de 5DIV zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gonadan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Bij de 'customize buttons' de multicontroller opzoeken en dan in plaats van 'off' op 'direct Af point selection'. Weet alleen niet of het ook precies zo op de 5DIV zit.
Bedankt, ik heb de camera hier nu niet bij de hand maar daar is vast uit te komen zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 20:09
Viltrox representative reports Canon told the company 'to stop selling all RF mount products'
https://www.dpreview.com/...ing-all-rf-mount-products

[ Voor 27% gewijzigd door Dancing_Animal op 29-08-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vaag verhaal zeg en ben erg benieuwd hoe dit echt zit. Mocht Canon daadwerkelijk AF van third party proberen te voorkomen dan begrijp ik niet zo goed waarom. Is dat uit arrogantie omdat ze denken zelf genoeg op de markt te brengen zodat ze bodies blijven verkopen? Of het is meer uit paniek omdat ze bang zijn dat third party sneller met lenzen gaat komen dan zijn kunnen?
Of iets totaal anders. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Deze opmerking past goed bij het onderwerp "oh no he didn't" waar opmerkelijke uitspraken van bedrijven (of werknemers met name CEO's) worden verzameld.
Soms een goed onderbouwde manier om de markt op te schudden.
Andere keer een ondoordachte actie (eigen initiatief). The road to hell is paved with good intentions.
https://search.engadget.c...TF-8&fr2=sortBy&sort=date

On-topic: de backwards compatibility van het RF- en EF AF-protocol blijkt nu de achilleshiel te zijn? Die zijn 30 jaar oud en wat is de waarde van een patent na die tijd? Wellicht heeft Canon een oplossing daarvoor gevonden.

Op DPreview.com (usa) loopt de discussie uit de hand. Canon forum-gebruikers draaien de zaak om en beschrijven Viltrox als een bedrijf gesteund door de Chinese overheid dat een goedkope kopie maakt van [canon] lens. Ze kunnen zich ook niet voorstellen dat er wel 3rd party lenzen voor Fuji X-mount en andere mounts gemaakt worden. Terwijl Viltrox al een populair drietal APS-c lenzen introduceerde (23/33/56), en onlangs een 13/1,4 voor Fuji en deze week 3 cinema lenzen voor Sony FF en een 75/1,2 voor Fuji.

[ Voor 50% gewijzigd door Johan1995 op 29-08-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dancing_Animal schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:41:
Viltrox representative reports Canon told the company 'to stop selling all RF mount products'
https://www.dpreview.com/...ing-all-rf-mount-products
Wat ik me dan afvraag :
- Hoe interessant was die lens precies :?
- Waarom maken al die merken zoals Viltrox/Samyang/enz. of zelfs Sigma niet ondertussen gewoon hun eigen camera voor hun lenzen :?

Je zou denken dat het niet meer zo'n probleem zou moeten zijn sinds het net lijkt of "iedereen" zowat een eigen MILC aan het maken is ondertussen...
Lijkt een beetje de telefoonmarkt wel : Je koopt vrijwel alles in bij andere merken en laat de boel dan bij Foxconn of zo in elkaar zetten!

Ook een mooie manier om nieuw talent aan een baan te helpen die niet aan de bak komen bij de bestaande merken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Viltrox maakt ook EF-RF adapters, ik heb er zo eentje. Was een stuk goedkoper dan de Canon adapter. Ze maken bijv ook een EF->RF speedbooster die je op de R7 en R10 kunt gebruiken voor EF glas. Zo win je een stop licht en een 0.71x crop factor. Als ze die ook niet meer mogen maken zou dat wel jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Wat ik me dan afvraag :
- Hoe interessant was die lens precies :?
- Waarom maken al die merken zoals Viltrox/Samyang/enz. of zelfs Sigma niet ondertussen gewoon hun eigen camera voor hun lenzen :?

Je zou denken dat het niet meer zo'n probleem zou moeten zijn sinds het net lijkt of "iedereen" zowat een eigen MILC aan het maken is ondertussen...
Sigma maakt al lang camera's, maar het zijn niche producten. Een camera maken is niet zo makkelijk als een telefoon. Schoenmaker blijf bij je leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:58:
Vaag verhaal zeg en ben erg benieuwd hoe dit echt zit. Mocht Canon daadwerkelijk AF van third party proberen te voorkomen dan begrijp ik niet zo goed waarom. Is dat uit arrogantie omdat ze denken zelf genoeg op de markt te brengen zodat ze bodies blijven verkopen? Of het is meer uit paniek omdat ze bang zijn dat third party sneller met lenzen gaat komen dan zijn kunnen?
Of iets totaal anders. :?
Sigma heeft ook nog geen RF mount lenzen uitgebracht, bij mijn weten. En ze hebben genoeg lenzen die zouden passen, dus lijkt vooral moeilijk vanwege de auto-focus.

Kennelijk probeert Canon het goed dicht te houden. Zoveel mogelijk vendor lock-in proberen te creëren met geen alternatieven. Of maximaliseren van afzetmarkt voor hun eigen lens produkten, als je het van een andere kant wilt bekijken.

Niet wat je als consument wilt horen, maar de aandeelhouders zullen er wel blij van worden, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:24:
Sigma maakt al lang camera's, maar het zijn niche producten.
IMHO waren dat meer experimenten dan echt serieuze camera's :)
Een camera maken is niet zo makkelijk als een telefoon. Schoenmaker blijf bij je leest.
Mwa... ik denk dat ze best weleens heel ver zouden kunnen komen als ze het een kans zouden geven! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:40:
IMHO waren dat meer experimenten dan echt serieuze camera's :)
Had ik ook gezegd als m'n serieuze poging niet gelukt was. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Alhoewel ik zelf alleen maar Canon glas heb, zou het toch naadje zijn als Canon 3rd party lenzenmakers weert op het platform.

Aan de andere kant: Probeer eerst maar eens een Canon mert RF mount te pakken te krijgen, heb de R7 op 3 plaatsen in bestelling staan, maar krijg alleen maar 'helaas, we schuiven weer een maand naar achter, u hoort nog van ons'-mailtjes.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:43:
Had ik ook gezegd als m'n serieuze poging niet gelukt was. :P
Alleen werk ik niet bij Sigma en is dat gewoon mijn mening over die Foveon Sensor dSLR van ze en die kleine MILC dingen waarvoor maar iets van drie lenzen tekoop waren... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 17:06
Ik ben nu een aantal dagen met de R6 op pad, maar er zijn wel een aantal punten waarvan ik mij afvraag of het exemplarisch is of standaard:
  1. Ik merk regelmatig dat mijn mode-selectie (Tv, Av, ...) verspringt. Waarschijnlijk bij het uit de tas halen, maar ik schiet standaard eigenlijk altijd in Av, maar heel vaak blijkt die toch in Tv te staan.
  2. Bij het snel scrollen door de foto's "hangt" de camera af en toe een paar seconden.
  3. GPS knippert soms. Als ik de telefoon even unlock en de Canon app weer open dan is het weer terug
Hebben anderen hier ook last van. Zijn allemaal kleinigheden, maar het zijn zaken waar ik bij de 5D IV eigenlijk nooit last had. Ik vind de EVF erg prettig, maar qua beeldkwaliteit zie ik eigenlijk totaal geen verschil met de 5D IV (heb nog niet hele hoge ISO nodig gehad).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 19:36
BugBoy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:37:
Ik ben nu een aantal dagen met de R6 op pad, maar er zijn wel een aantal punten waarvan ik mij afvraag of het exemplarisch is of standaard:
  1. Ik merk regelmatig dat mijn mode-selectie (Tv, Av, ...) verspringt. Waarschijnlijk bij het uit de tas halen, maar ik schiet standaard eigenlijk altijd in Av, maar heel vaak blijkt die toch in Tv te staan.
  2. Bij het snel scrollen door de foto's "hangt" de camera af en toe een paar seconden.
  3. GPS knippert soms. Als ik de telefoon even unlock en de Canon app weer open dan is het weer terug
Hebben anderen hier ook last van. Zijn allemaal kleinigheden, maar het zijn zaken waar ik bij de 5D IV eigenlijk nooit last had. Ik vind de EVF erg prettig, maar qua beeldkwaliteit zie ik eigenlijk totaal geen verschil met de 5D IV (heb nog niet hele hoge ISO nodig gehad).
Voor punt 2 misschien eens een ander (nieuwer/sneller) SD kaartje proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-05 21:16
@BugBoy punt 1 heb ik ook last van. Ook bij mij gebeurd dat bij het uit mijn tas halen.
Punt 2 heb ik zeker geen last van, maar misschien omdat ik inderdaad een heel snel kaartje heb
Punt 3 gebruik ik niet. Ik wist niet eens dat er een canon app is. Hier moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
maar qua beeldkwaliteit zie ik eigenlijk totaal geen verschil met de 5D IV (heb nog niet hele hoge ISO nodig gehad).
Ruisprestaties hangen van de sensorgrootte af. Technologische ontwikkeling op dit gebied is supertraag, dus logisch dat ze vergelijkbaar zijn. Waar de R6 wel moet winnen is dynamisch bereik, maar je moet behoorlijk gaan pushen wil je het gaan zien.

• nero355

nero355

Hebben anderen hier ook last van. Zijn allemaal kleinigheden, maar het zijn zaken waar ik bij de 5D IV eigenlijk nooit last had.
j.f.otten schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:58:
@BugBoy punt 1 heb ik ook last van. Ook bij mij gebeurd dat bij het uit mijn tas halen.
* nero355 pakt pricewatch: Canon EOS R6 Zwart erbij...

Ja hoor! Ze hebben gewoon weer het oude type Mode Dial gebruikt! :F

En destijds maar blij doen met dat knopje in het midden dat hem vast zet vanaf de 60D of 70D of zo... :') _O-

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Bij de xxD zat de knop helemaal links op de hoek, waar hij inderdaad heel makkelijk onbedoeld gedraaid werd. Bij de R6 ben ik zelf verbaasd dat die knop problemen geeft. Hij zit in het midden, verzonken tussen de zoeker en de grip. Kan me niet indenken hoe dat gebeurt bij het uit de tas halen.

• nero355

nero355

Arumes schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:42:
Bij de xxD zat de knop helemaal links op de hoek, waar hij inderdaad heel makkelijk onbedoeld gedraaid werd. Bij de R6 ben ik zelf verbaasd dat die knop problemen geeft. Hij zit in het midden, verzonken tussen de zoeker en de grip. Kan me niet indenken hoe dat gebeurt bij het uit de tas halen.
Dat kon ik ook niet bij de hele dSLR lijn, maar blijkbaar hadden daar heel veel mensen last van als ik de reacties uit die tijd mag geloven :? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Daarom had hij later ook een vergrendeling (knopje wat je in moest drukken), bij de 5D II had ik er last van want daar ontbrak het knopje maar bij de 5Ds/5D III niet want die heeft dus zo'n knopje.

Beetje stom dat ze dan terug gegaan zijn naar een oud ontwerp (maar wel van metaal, lijkt het).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-05 16:43
Helemaal niet stom.
Ik vind juist dat vergrendelknopje irritant. Met mijn oude 1000D (waar de mode dial ook rechts naast de zoeker zit) heb ik nog nooit de mode dial onbedoeld verdraaid.

[ Voor 15% gewijzigd door wappiewappie op 22-09-2022 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wappiewappie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:31:
Helemaal niet stom.
Ik vind juist dat vergrendelknopje irritant. Met mijn oude 1000D (waar de mode dial ook rechts naast de zoeker zit) heb ik nog nooit de mode dial onbedoeld verdraaid.
M'n oude 100D doet dat de hele tijd, m'n 60D heeft gelukkig zo'n vergrendelknopje. Hangt er vast vanaf welke tas je gebruikt bij de camera's, maar ik heb liever zo'n vergrendeling, in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Het fijnste is een vergrendelknop die kan schakelen tussen vast en vrij zonder ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Ik denk dat er binnenkort een iPhone momentje komt voor de ILC markt. Jeweetwel, dat een paar jaar later niemand zich nog kon voorstellen dat je een toetsenbord op je telefoon had.

Ik bedoel, zo'n draaiknop is onhandig (blijkt uit jullie reacties). En het stamt uit de tijd dat je aan een ring kon draaien en dat de (ingebouwde!) lichtmeter daar een arbitraire sluitertijd bij kon berekenen. Tenzij dat niet lukte, dan kreeg je gewoon een zwarte of wazige foto.

Nou dat was niet ideaal dus na de A-mode kwam de M en de S-mode. Toen werden camera's slimmer maar fotografen niet, dus de A/S/M bleven bestaan maar de P werd stiekem toch op alle camera's toegevoegd.

Je ziet al waar dit heen gaat, camera's zijn al jaren goed genoeg om alle input van gebruikers te verwerken, met alle mitsen en maren (bijvoorbeeld auto iso maar maximaal 800). En er dan een gelukte foto van te maken. Een diafragma-waarde is geen doel maar een middel.

De camera zal leren van de foto's die gemaakt zijn, kan beoordelen of een foto scherp of bewogen en de sluitertijd aanpassen. Op basis van sensor read-out of onderwerp herkenning met best-practise. Kan diafragma varieren en de achtergrond onscherpte kiezen op basis van resultaat/beeld dat in de zoeker wordt getoond.

Kan persoonlijke voorkeuren toepassen en feedback uit jouw foto management software verwerken. Bijvoorbeeld bij foto's met lens A en onderwerp X geeft diafragma tussen 2 en 4 de hoogste waardering/aantal keepers. Alles is mogelijk.

De kennis van techniek zal steeds minder belangrijk worden, en de creativiteit van de fotograaf meer. Maar aan een knopje kunnen draaien, maakt je geen betere fotograaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:36:
Het fijnste is een vergrendelknop die kan schakelen tussen vast en vrij zonder ingedrukt te houden.
Gewoon knopjes zoals de 1D / R3 :Y)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 56 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic