Dat is de autofunctie met feedbackloop. Volgens mij schieten maar weinig hobbyisten in auto juist omdat het zo leuk is om aan alle knopjes te kunnen en mogen zitten/draaien.Johan1995 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:29:
Ik denk dat er binnenkort een iPhone momentje komt voor de ILC markt. Jeweetwel, dat een paar jaar later niemand zich nog kon voorstellen dat je een toetsenbord op je telefoon had.
Ik bedoel, zo'n draaiknop is onhandig (blijkt uit jullie reacties). En het stamt uit de tijd dat je aan een ring kon draaien en dat de (ingebouwde!) lichtmeter daar een arbitraire sluitertijd bij kon berekenen. Tenzij dat niet lukte, dan kreeg je gewoon een zwarte of wazige foto.
Nou dat was niet ideaal dus na de A-mode kwam de M en de S-mode. Toen werden camera's slimmer maar fotografen niet, dus de A/S/M bleven bestaan maar de P werd stiekem toch op alle camera's toegevoegd.
Je ziet al waar dit heen gaat, camera's zijn al jaren goed genoeg om alle input van gebruikers te verwerken, met alle mitsen en maren (bijvoorbeeld auto iso maar maximaal 800). En er dan een gelukte foto van te maken. Een diafragma-waarde is geen doel maar een middel.
De camera zal leren van de foto's die gemaakt zijn, kan beoordelen of een foto scherp of bewogen en de sluitertijd aanpassen. Op basis van sensor read-out of onderwerp herkenning met best-practise. Kan diafragma varieren en de achtergrond onscherpte kiezen op basis van resultaat/beeld dat in de zoeker wordt getoond.
Kan persoonlijke voorkeuren toepassen en feedback uit jouw foto management software verwerken. Bijvoorbeeld bij foto's met lens A en onderwerp X geeft diafragma tussen 2 en 4 de hoogste waardering/aantal keepers. Alles is mogelijk.
De kennis van techniek zal steeds minder belangrijk worden, en de creativiteit van de fotograaf meer. Maar aan een knopje kunnen draaien, maakt je geen betere fotograaf.
Een camera met alleen een sluiterknop (ach laat die ook maar weg, kan een ai ook) lijkt me best wel saai.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8