Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

klaaas schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:11:
Mijn camera staat 99% van de tijd op een statief, op ISO100 en ik stel handmatig scherp. Ruisprestaties op hoge iso's, ergonomie en 500 AF punten boeien me dan ook bijzonder weinig. DR des te meer. Ik kan me echter prima voorstellen dat hoge iso's, ergonomie en AF voor anderen wel belangrijk zijn en die ga ik dan ook niet overrated noemen. Ieder zo z'n hobby.
Ik kan me voorstellen dat je dat belangrijk vindt, maar ik doelde uiteraard meer op de overdreven voorbeelden die verder gaan dan "Ik wil zowel mijn landschap als de wolken in één foto goed hebben" om maar wat te noemen... :)

Zo kan ik me een of andere review/preview ergens herinneren waarbij men een aantal boten naast elkaar had gefotografeerd in een haventje met volle bak zon erop en vervolgens zo hadden aangepast dat de verschillen in DR zichtbaar waren.
Wat kreeg je opeens : Schaduwen die totaal verdwenen waren en daardoor een platte saaie foto opleverden! -O-

Dat moet je toch niet willen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dergelijke platen zijn dan inderdaad alleen maar om een review te ondersteunen, niet omdat ze mooi zijn. Al die foto's van muren, takken of boekenkasten in reviews word ik ook niet zo warm van. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:27:
Al die foto's van boekenkasten in reviews word ik ook niet zo warm van. ;)
Dat is toch de reden dat er zelfs "fake boekenplanken" tekoop zijn : Mensen die het stiekem wel mooi vinden! :+

Zelfs een keer in een restaurant gezien! _O- :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
nero355 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:19:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je dat belangrijk vindt, maar ik doelde uiteraard meer op de overdreven voorbeelden die verder gaan dan "Ik wil zowel mijn landschap als de wolken in één foto goed hebben" om maar wat te noemen... :)

Zo kan ik me een of andere review/preview ergens herinneren waarbij men een aantal boten naast elkaar had gefotografeerd in een haventje met volle bak zon erop en vervolgens zo hadden aangepast dat de verschillen in DR zichtbaar waren.
Wat kreeg je opeens : Schaduwen die totaal verdwenen waren en daardoor een platte saaie foto opleverden! -O-

Dat moet je toch niet willen :?
Als er technische verschillen zijn tussen sensoren en dat onder bepaalde omstandigheden merkbaar is, dan vind ik het de taak van reviewers om daarop te wijzen. Ook als dat met lelijke foto's is. Het is vervolgens aan de lezer om te bepalen of de gesignaleerde verschillen voor hem of haar een beperking zijn. Ik weet dat in mijn tak van sport DR belangrijk is, dus als daar verschillen in zijn dan let ik extra goed op.

Voor mijn werk gebruik ik >90% van de tijd een Canon 24mm TS lens op een Sony body. Ik zou om meerdere redenen graag terug gaan naar een Canon body, maar dat was tot voor kort vanwege de mindere DR geen optie. Ik heb indertijd met veel interesse de reviews van de EOS-R gelezen, maar dat bleef niet alleen theoretisch, maar ook in de praktijk gewoon achter bij de DR van een Sony sensor. DPReview plaatste indertijd een voorbeeld van hoe de Canon sensor zich hield bij het opkrikken van de schaduwen. Dat bleef toch echt fors achter bij wat een oudere Sony sensor kan. Die indruk werd versterkt door het spelen met de sample images die ze verstrekken. Voor mij is de conclusie dan simpel en niet in het voordeel van Canon. Voor anderen zal precies het omgekeerde gelden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vaak wordt gezegd dat de R5 en R6 dezelfde autofocus hebben. In de basis klopt dat ook wel, maar het is natuurlijk niet helemaal identiek. Wat mijn interesse wel prikkelt is wat de verschillen nu echt zijn en in hoeverre het aantal pixels van invloed is bij dual pixel AF.

Meestal wordt dual pixel AF omschreven zoals dat elke pixel AF kan doen. Dit is sowieso al niet helemaal waar, aangezien nog maar weinig camera's überhaupt 100% dekking hebben qua AF, maar ik vraag mij ook af hoeveel pixels binnen het dekkingsgebied daadwerkelijk AF kunnen doen.

Het aantal focuspunten is sowieso lager dan de resolutie van de sensor, dus dat kan betekenen dat een focuspunt eigenlijk stiekem als een kleine zone beschouwd moet worden, of dat slechts één op de zoveel punten daadwerkelijk een dual pixel AF pixel is.

Zo heeft de R6 iets meer focuspunten dan de R5, ook al heeft de R5 een veel hogere resolutie. In dat licht is het ook vreemd om te zien dat het focuspunt van de R5 wel een stuk kleiner is.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9mfFfBtJS6yGaDFPI8v2AqF0Z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ej8znn47YBNLreiB8cbnhahO.png?f=fotoalbum_large
Zou dat komen omdat Canon gewoon graag een dure body beter wil doen over komen, of zit er een andere gedachte achter? Ik kan mij voorstellen dat met een hogere pixeldichtheid de focus wat kritischer is en dat je daarom het punt maar kleiner afbeeldt zodat de verwachting beter klopt, maar dat voelt ergens ook wat vergezocht.
Aangezien het aantal focuspunten van de R6 hoger ligt zou je verwachten dat ook al is het punt groter op het scherm, het toch net zo nauwkeurig zou moeten zijn qua raak mikken als de R5. Dan zou het zuiver cosmetisch moeten zijn.

Als tweede onderwerp ben ik ook ergens wel geïnteresseerd of pixeldichtheid invloed heeft op de prestaties van de slimme AF mogelijkheden. Je zou verwachten dat als de resolutie hoger is je bepaalde patronen nog zou kunnen herkennen als ze kleiner in beeld zijn. In die zin zou de R5 dus beter moeten zijn in bijvoorbeeld oogherkenning op grotere afstand, even los van of het op zo'n afstand überhaupt nog uit maakt.
Of zou daar het aantal focuspunten gewoon alsnog beperkend zijn en het feitelijk weinig uit maken.

Zo even wat weekendmijmeringen van mijn kant. Anderen die daar wel eens over nagedacht hebben of zelfs meer informatie over mee gekregen hebben? Ik ben wel benieuwd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 13:19
Ik denk dat vooral de cpu die erachter zit het verschil gaat maken. Het aantal AF punten is eigenlijk niet zo interessant.
De pixels van een R6 zijn misschien wat groter, maar als een oog te herkennen is in de foto, is ie dat ook voor het AF systeem. De vraag is meer waar Canon de grens legt om als nauwkeurig genoeg te bepalen of iets een oog is of niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 17:24

Samueldw

ISO 516

Heeft Canon in het voorjaar standaard een cashback actie?

Er loopt nu wel een cashback i.c.m. geselecteerde lenzen, maar ik had meer gehoopt op een cashback zonder aanschaf van een lens. :)

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:42:
Ik denk dat vooral de cpu die erachter zit het verschil gaat maken. Het aantal AF punten is eigenlijk niet zo interessant.
De CPU maakt zeker verschil in de herkenning en reactiesnelheid, dat is in veel camera's inderdaad een bottleneck. In dit specifieke geval zijn hebben ze bij mijn weten beiden dezelfde Digic X en zou dat in principe niet spelen.

Ondertussen ben ik er nog steeds niet achter wat je nu precies krijgt bij spot AF. Een AF-punt is sowieso niet gelijk aan één DPAF-pixel, want spot AF is nog een kleiner oppervlak maar ook dan blijft het een soort verzameling van pixels die samen een minizone vormen die ze dan punt noemen.

Enerzijds snap ik dat je een minimaal aantal pixels wilt gebruiken om betrouwbaar AF te kunnen doen. Één pixel is natuurlijk veel te onzeker om goed AF op te kunnen doen, zit die net op een stukje onderwerp waar het niet lekker werkt dan heb je niets. Als dat aantal vast staat is het logisch dat de spot AF van de R5 kleiner is dan die van de R6.
Anderzijds hebben ze wel hetzelfde aantal punten (bij benadering). Zou ik het dan juist interpreteren als ik aanneem dat de punten gewoon op basis van een gewenst specsheet bepaald zijn. De sensor gewoon ongeveer op dezelfde manier opsnijden en dan is de AF op papier gelijk. En dat spot AF meer op basis van techniek gedefinieerd is en dat je dus een pixel kiest waarbij er een x aantal omringende standaard mee doen anders is de AF niet goed werkzaam, en dat de grootte van de box dus afhangt van de pixeldichtheid.
(of de eerdere theorie, dat het gewoon cosmetisch is)
De pixels van een R6 zijn misschien wat groter, maar als een oog te herkennen is in de foto, is ie dat ook voor het AF systeem. De vraag is meer waar Canon de grens legt om als nauwkeurig genoeg te bepalen of iets een oog is of niet.
Exact. Mijn vraagstuk gaat dan ook over of een dubbele resolutie zorgt dat een oog eerder te herkennen is. Wanneer je meer pixels hebt op hetzelfde oppervlak dan is het oog bij gelijk aantal pixels in het oog dus relatief kleiner op dat oppervlak. In die zin zou je het dus eerder kunnen herkennen.

Dat is echter maar theorie, want als je daadwerkelijk op dat niveau gaat herkennen kosten je algoritmes ook meteen een bult meer rekenkracht bij hoger aantal pixel lijkt mij. En dat zou dan betekenen dat het de R6 makkelijker af zou moeten gaan, lijkt mij ook niet helemaal te kloppen in de praktijk (oké, hij wordt wel minder heet :+ )

Nu gaat dit over de R5 en R6 maar dat is toevallig omdat Canon geroepen heeft dat ze gelijke AF hebben, maar in feite vraag ik mij al veel langer af wat pixeldichtheid doet. Als het je verder niets interesseert snap ik dat ook hoor, voor foto's maken heb je er niets aan. Maar ik heb de afwijking dat ik dingen wil doorgronden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36
Het oog detecteren wordt afaik gewoon gedaan via de video stream, dat gaat echt niet in de volle resolutie, denk zelfs nog niet eens full-hd. Dan wordt bepaald waar dat oog zich bevind en welke focus pixels hun werk moeten gaan doen. Die focus pixels hebben geen weet van dat oog of wat een oog is.

Kans op detectie hangt dus af van de CPU, algoritmes en resolutie van die video stream.

Accuraatheid van de focus hangt dus af van de focus punten in dat gebied en je focus motor.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:40:
Het oog detecteren wordt afaik gewoon gedaan via de video stream, dat gaat echt niet in de volle resolutie, denk zelfs nog niet eens full-hd. Dan wordt bepaald waar dat oog zich bevind en welke focus pixels hun werk moeten gaan doen. Die focus pixels hebben geen weet van dat oog of wat een oog is.

Kans op detectie hangt dus af van de CPU, algoritmes en resolutie van die video stream.

Accuraatheid van de focus hangt dus af van de focus punten in dat gebied en je focus motor.
Dat is een goede, ik zit puur redeneren over de sensor maar dat hoeft natuurlijk niet één op één te zijn wat gebruikt wordt voor herkenning. Dan is de kans aanzienlijk dat het inderdaad gewoon elkaar niet zoveel ontloopt. Misschien is die stream bij de R5 iets hoger vanwege de EVF?

Dan blijft nog wel staan waarom spot kleiner is bij de één dan bij de ander, maar ik ga er maar vanuit dat dat gewoon is om te kunnen segmenteren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Grappig detail van de nieuw aangekondigde Eos R3 "Eye Controlled Focus"
Oftewel wat ik ook op onze oude analoge Eos 3 bodies heb.
Jij kijkt door de zoeker en bepaald dus daardoor waar je op focust _/-\o_

https://www.usa.canon.com...cameras-and-lenses/eos-r3

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:51
GiLeX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:16:

ik vraag me af of en hoe het werkt. AF van de R5 werkt al dondersgoed.. Het zou het kiezen van de focus punten iets kunnen versnellen.. Net iets sneller switchen ipv met de joystick zitten pielen. Het zal sommige fotografen ongetwijfeld ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Er staat 'initial focus point', dus ik vermoed dat hij op het moment van indrukken van de AF-knop probeert te analyseren waar je naar kijkt en vanaf dat moment z'n ding gaat doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat sinds de objectherkenning in de AF zit dat eigenlijk niet meer zo nodig voelt. Je kunt ook een soort AF en recompose doen als je iets wilt volgen wat hij net meteen pakt. Dat is sowieso al sneller dan het pookje of touchscreen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Gonadan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:21:
Er staat 'initial focus point', dus ik vermoed dat hij op het moment van indrukken van de AF-knop probeert te analyseren waar je naar kijkt en vanaf dat moment z'n ding gaat doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat sinds de objectherkenning in de AF zit dat eigenlijk niet meer zo nodig voelt. Je kunt ook een soort AF en recompose doen als je iets wilt volgen wat hij net meteen pakt. Dat is sowieso al sneller dan het pookje of touchscreen.
Ja precies, nu is het ook zo dat je dmv de joystick een initial focus punt kiest en dan eye-af aan zet. Al kan de camera ook zijn eigen initial focus punt kiezen. Als je een ander persoon wilt stop je AF, verplaats je je initial focus punt met de joystick en zet je AF weer aan. Dat zou nu veranderen door gewoon ergens anders naar te kijken ipv de joystick te gebruiken. Ik ben zeker wel benieuwd naar hoe het zal werken. Maar denk niet dat ik mijn R5 er voor upgrade.. Misschien dat het tzt wel in de R5 II ook komt.

Wat vinden jullie trouwens van die RF100 mm macro? Mooi dat je extra vergroting hebt, maar die SA Control vind ik maar een beetje lame. Als ik BH's intro er over kijk vind ik het nou niet bepaald mooier worden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
analogworm schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:20:
Wat vinden jullie trouwens van die RF100 mm macro? Mooi dat je extra vergroting hebt, maar die SA Control vind ik maar een beetje lame. Als ik BH's intro er over kijk vind ik het nou niet bepaald mooier worden ofzo.[/URL]]
Meer user control is altijd beter naar mijn idee. Nu voorkom je ook de hele discussie dat een lens 'too clinical' is qua rendering doordat de gebruiker zelf aan een wieltje kan draaien. Het ziet er uit als een mooie upgrade over het geliefde EF objectief uit het jaar prik. :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 15:28

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

1.4x vergroting ipv 1.0x bij de huidige EF 100mm L macro vind ik een mooie bonus maar verder vind ik het niet de dubbele aanschafprijs waard. Nieuwprijzen worden langzaam echt te gek vind ik. Ja, de huidige 100mm L komt uit 'het jaar prik' maar er mankeert niks aan die lens, het is nog steeds een ontzettend scherp en fijn stuk glas.

[ Voor 27% gewijzigd door SnoeiKoei op 14-04-2021 13:17 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
SnoeiKoei schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:16:
Ja, de huidige 100mm L komt uit 'het jaar prik' maar er mankeert niks aan die lens, het is nog steeds een ontzettend scherp en fijn stuk glas.
Oh nee dat klopt, er is inderdaad niks mis met de EF L versie. Ik ben het met je eens dat de RF-belasting die je nu overal op betaald doorgaans erg gortig is. Canon heeft er gewoon heel duidelijk voor gekozen om met de RF serie lenzen het super-premium segment te willen bedienen. Voor de gemiddelde consument is dat prijs-technisch gewoon net een stap te ver naar mijn idee.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
Vergeet niet dat de prijzen die we nu zien introductie-adviesprijzen zijn. De populaire L-lenzen waren allemaal bij introductie ook een stuk duurder dan de huidige straatprijzen. Dus hoewel ik ook wel schrik van de prijzen van het RF-glas, is de vergelijking ook niet helemáál eerlijk.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Wormaap schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:09:
Vergeet niet dat de prijzen die we nu zien introductie-adviesprijzen zijn. De populaire L-lenzen waren allemaal bij introductie ook een stuk duurder dan de huidige straatprijzen. Dus hoewel ik ook wel schrik van de prijzen van het RF-glas, is de vergelijking ook niet helemáál eerlijk.
Scheelt wel iets uiteraard maar L-glas daalt nou niet heel sterk in prijs normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Wormaap schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:09:
Wat voor mij betreft ook niet echt helpt is dat veel van de RF primes bijvoorbeeld een f1.2 zijn en dan bijvoorbeeld 3000 euro kosten, terwijl je bij Sony een f1.4 prime hebt voor 2000-2200 euro. Tuurlijk, de f1.2 lens is heel mooi, maar als de eerste lens die daar dan onder zit een f1.8 of f2 is dan is het gat qua potentiele performance groot en ook zeker qua prijs. Tussen de Canon RF 85/1.2 en 85/2 zit bijvoorbeeld een gat van 2300 euro meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:16
SnoeiKoei schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:10:
[...]

Scheelt wel iets uiteraard maar L-glas daalt nou niet heel sterk in prijs normaal.
Als ik de prijsgrafiek in de Pricewatch van de 70-200 f/2.8 IS II erbij pak is die zo'n 400 euro (of een kleine 20%) gedaald. Da's op zich niet zo spannend natuurlijk. Maar als ik me dan bedenk dat ik'm indertijd zelf door een MediaMarkt btw-actie en een Canon cashback te stapelen voor 1500 ofzo nieuw heb gekocht, dan is dat ineens wel een heel ander bedrag. Nu wil ik natuurlijk niet beweren dat iedereen op die manier zijn L-glas koopt, maar ik merk dat dat voor mij het verschil met de adviesprijzen die we nu zien wel een stuk groter maakt. Maar die 70-200 was eigenlijk ook een stuk duurder dan wat ik betaald heb.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja precies, nu is het ook zo dat je dmv de joystick een initial focus punt kiest en dan eye-af aan zet. Al kan de camera ook zijn eigen initial focus punt kiezen. Als je een ander persoon wilt stop je AF, verplaats je je initial focus punt met de joystick en zet je AF weer aan. Dat zou nu veranderen door gewoon ergens anders naar te kijken ipv de joystick te gebruiken. Ik ben zeker wel benieuwd naar hoe het zal werken. Maar denk niet dat ik mijn R5 er voor upgrade.. Misschien dat het tzt wel in de R5 II ook komt.
Als je een ander gezicht wilt draai je toch gewoon de camera bij tot het gezicht in het focuspunt zit, zet je de AF aan en herstel je de compositie? Dat gaat veel makkelijker dan het pookje. En als je dat niet wilt is de touch AF point selectie nog sneller.
Alleen heb ik het 'voordeel' dat ik nog niet besmet ben met jarenlang gebruik van een pookje dus zit het misschien wat minder vastgeroest in m'n systeem. ;)
Wat vinden jullie trouwens van die RF100 mm macro? Mooi dat je extra vergroting hebt, maar die SA Control vind ik maar een beetje lame. Als ik BH's intro er over kijk vind ik het nou niet bepaald mooier worden ofzo.
[YouTube: NEW Canon Lenses! RF 100mm f/2.8L Macro IS USM, RF 400mm f/2.8L IS USM & RF 600mm f/4L IS USM]
Geen idee nog, ik ben wel benieuwd wat die SA control in de praktijk gaat brengen. Ergens vermoed ik dat het er met name duurder van wordt, maar da's misschien wat sceptisch.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
Vraagje, ik heb mijn oude foto studioset uit de kast gehaald. Die gebruikte ik " vroeger" met m'n Canon 450D. Nu heb ik een Canon 5D mark2. Ik flits met een remote op flitsschoen. Wel een oud ding, maar als ik de testknop indruk gaat de flits(en) netjes af. Nu komt het gekke, alleen in de P en AV stand gaat de flits af. Dus niet in M of in de Tv. Iemand hier een verklaring voor? Ik heb er nu precies niks aan, want ik kan de sluitertijd niet zelf bepalen, en dat is wel handig zeg maar...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
kw_nl schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:28:
Vraagje, ik heb mijn oude foto studioset uit de kast gehaald. Die gebruikte ik " vroeger" met m'n Canon 450D. Nu heb ik een Canon 5D mark2. Ik flits met een remote op flitsschoen. Wel een oud ding, maar als ik de testknop indruk gaat de flits(en) netjes af. Nu komt het gekke, alleen in de P en AV stand gaat de flits af. Dus niet in M of in de Tv. Iemand hier een verklaring voor? Ik heb er nu precies niks aan, want ik kan de sluitertijd niet zelf bepalen, en dat is wel handig zeg maar...
Je zit in M en Tv wel onder de flitslimiet van 1/250-ish?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Hahn schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:34:
[...]

Je zit in M en Tv wel onder de flitslimiet van 1/250-ish?
Ik ontdek nu dat zolang de sluiter on de 1/50 zit, de flitser wel afgaat. Dat is toch vreemd? Ik dacht dat het altijd tot 1/200 kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 07-05 22:18
kw_nl schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:48:
[...]

Ik ontdek nu dat zolang de sluiter on de 1/50 zit, de flitser wel afgaat. Dat is toch vreemd? Ik dacht dat het altijd tot 1/200 kon...
Dat hangt van een aantal factoren af. Soms is het 1/250, soms 1/200, soms 1/125. Werkt het bij 1/125e ook al niet meer?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De Canon 5D2 kon bij mij tot 1/160s gaan voor ik problemen kreeg met synchronisatie. Maar de flitser gaat sowieso af, ook al staat de sluitertijd veel te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GiLeX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:16:

:o Dat werd dan ook wel tijd!

Het heeft echt veel te lang geduurd totdat die feature naar een digitaal model kwam! -O-
[YouTube: NEW Canon Lenses! RF 100mm f/2.8L Macro IS USM, RF 400mm f/2.8L IS USM & RF 600mm f/4L IS USM]
Tja, het is dan ook iets dat alleen maar lelijker kan worden als de lens verder goed/perfect is gemaakt dus dat is ook niet zo heel raar! :+
SnoeiKoei schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:16:
1.4x vergroting ipv 1.0x bij de huidige EF 100mm L macro vind ik een mooie bonus maar verder vind ik het niet de dubbele aanschafprijs waard. Nieuwprijzen worden langzaam echt te gek vind ik. Ja, de huidige 100mm L komt uit 'het jaar prik' maar er mankeert niks aan die lens, het is nog steeds een ontzettend scherp en fijn stuk glas.
Ik vind het ook allemaal echt belachelijk duur worden en eigenlijk niet meer leuk als je graag fatsoenlijk spul voor de hobby wil hebben... :/

Gelukkig ben ik voorlopig wel voorzien met de meuk die ik heb dus wat mij betreft mag al dat leuks lekker in de winkels blijven! :w
Wormaap schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:38:
Als ik de prijsgrafiek in de Pricewatch van de 70-200 f/2.8 IS II erbij pak is die zo'n 400 euro (of een kleine 20%) gedaald. Da's op zich niet zo spannend natuurlijk. Maar als ik me dan bedenk dat ik'm indertijd zelf door een MediaMarkt btw-actie en een Canon cashback te stapelen voor 1500 ofzo nieuw heb gekocht, dan is dat ineens wel een heel ander bedrag. Nu wil ik natuurlijk niet beweren dat iedereen op die manier zijn L-glas koopt, maar ik merk dat dat voor mij het verschil met de adviesprijzen die we nu zien wel een stuk groter maakt. Maar die 70-200 was eigenlijk ook een stuk duurder dan wat ik betaald heb.
In mijn geval mag je dat best wel denken, want zo heb ik die van mij ook gekocht! :+

Was € 1799 destijds geloof ik en via de "BTW Dagen" voor € 1500 gekocht :Y) 8) :*)
Gonadan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:51:
Alleen heb ik het 'voordeel' dat ik nog niet besmet ben met jarenlang gebruik van een pookje dus zit het misschien wat minder vastgeroest in m'n systeem. ;)
Pookje FTW!!! O+

Wat was ik blij toen de 7D eindelijk een extra exemplaar erbij kreeg op de grip in de vorm van de 7D Mark II grip :D HEERLIJK!!! d:)b :9~ _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
kw_nl schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:48:
[...]

Nooit eerder dit probleem tegen gekomen. Maar het lijkt er op alsof je hetzelfde ervaart als in dit topic:
https://photo.stackexchan...h-5d-mark-ii-600ex-rt-and

Dan zou als het goed is 1/80 je max sync snelheid zijn (1 stop lager als de 'normale' max sync speed zoals aangegeven door universal). Wat voor trigger gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
analogworm schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:11:
[...]

Nooit eerder dit probleem tegen gekomen. Maar het lijkt er op alsof je hetzelfde ervaart als in dit topic:
https://photo.stackexchan...h-5d-mark-ii-600ex-rt-and

Dan zou als het goed is 1/80 je max sync snelheid zijn (1 stop lager als de 'normale' max sync speed zoals aangegeven door universal). Wat voor trigger gebruik je?
Een Mettle, toentertijd bij de lokale fotozaak gekocht. Denk dat het tijd wordt voor een nieuwe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:48:
Pookje FTW!!! O+

Wat was ik blij toen de 7D eindelijk een extra exemplaar erbij kreeg op de grip in de vorm van de 7D Mark II grip :D HEERLIJK!!! d:)b :9~ _O_
Het ging niet over een DSLR, daar staat de toegevoegde waarde van een pookje wat mij betreft niet ter discussie. ;)
Op mijn 70D moest dat met zo'n multi controller onderaan, dat was het toch net niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:00:
Het ging niet over een DSLR, daar staat de toegevoegde waarde van een pookje wat mij betreft niet ter discussie. ;)
I know :)
Op mijn 70D moest dat met zo'n multi controller onderaan, dat was het toch net niet.
Ik heb destijds de 60D op een beurs kunnen testen iets van 2 maanden of zo voordat die in de winkel kwam en vond het opzich wel meevallen, maar het is inderdaad geen pookje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:18:
Ik heb destijds de 60D op een beurs kunnen testen iets van 2 maanden of zo voordat die in de winkel kwam en vond het opzich wel meevallen, maar het is inderdaad geen pookje! :)
Het werkt ook wel, maar je moet actief je duim en daarmee hand naar beneden draaien. Dan is een pookje waarbij je duim maar een klein stukje opzij hoeft nog weer een stuk makkelijker.

Die extra draaiknop vind ik tegenwoordig ook wel fijn om door het menu heen te gaan. Daardoor blijf het 'per kleur' op het tabblad staan waar hij stond als je tussen de kleuren heen en weer scrolt. Dat scheelt een hoop heen-en-weer-gedoe. Nu nog menu naar rechts zodat je met rechts ook een 'terug' knop hebt en je kunt het echt vlot met één hand bedienen.

In dat licht, zijn er al mensen die uitgevogeld hebben welke dingen in de custom modes opgeslagen worden en wat niet? Ik heb daar nog geen mooi overzicht van kunnen vinden. Zelf ben ik wel aan het testen geweest maar het is echt heel veel maar niet een makkelijke scheiding die ik zo kon vinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het grootste voordeel van het pookje is dat het direct werkt en je dus niet eerst op het focuspunt knopje moet drukken en dan pas met de multiselector je focuspunt kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pfoe, da's waar ook . Dat had ik nog verdrongen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:14:
Het grootste voordeel van het pookje is dat het direct werkt en je dus niet eerst op het focuspunt knopje moet drukken en dan pas met de multiselector je focuspunt kunt kiezen.
Volgens mij was dat eerst een voorkeur instelling dingetje en werd het pas later standaard zo :?

Weet het niet helemaal zeker, maar zoiets kan ik me herinneren in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:54:
[...]

Volgens mij was dat eerst een voorkeur instelling dingetje en werd het pas later standaard zo :?

Weet het niet helemaal zeker, maar zoiets kan ik me herinneren in ieder geval...
Net nog op een R5 nog handmatig in moeten stellen, want dat pookje doet standaard niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:08:
Net nog op een R5 nog handmatig in moeten stellen, want dat pookje doet standaard niets.
Jawel, maar niet voor je AF-punten inderdaad. Alsof je dat uit zou willen hebben staan. :?

@nero355 ik kon dat nooit instellen. De multicontroller kon pas het AF-punt aanpassen ná het drukken op de AF-puntselectieknop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:08:
Dacht dat we het over dSLR's hadden, maar goed... leuk om te weten :)

/EDIT :
analogworm schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:57:
Hetzelfde gold voor de 5DIV. Moest je ook het pookje activeren in de settings. :+
Dus toch! :)

[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 22-04-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
nero355 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:20:
[...]

Hetzelfde gold voor de 5DIV. Moest je ook het pookje activeren in de settings. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 17:24

Samueldw

ISO 516

Heeft iemand enig idee hoe de AgfaPhoto cfexpress kaartjes presteren in een R5?

Ik ben op zoek naar een cfexpress kaartje, maar die prijzen zijn niet mis.

Edit: ik heb de AngelbiRD AV Pro CFexpress gekocht voor een prijs van €0.86/GB. Vind het wel fijn dat ze de sustained read/write speeds vermelden.

[ Voor 32% gewijzigd door Samueldw op 27-04-2021 18:37 ]

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Voor de 5D IV gebruikers onder ons:
Heb je kort geleden de nieuwe firmware versie 1.3.2 geïnstalleerd (net als ik dus) dan moet je voorlopig maar niet de zelf ontspanner optie gebruiken :+

Canon heeft inmiddels de 1.3.2 firmware weer verwijderd en komt binnenkort met een fix
Firmware version 1.3.2 caused a phenomenon when using the self-timer shooting (10 seconds) with the electronic sound set to “ON” where the timer will repeat for 10 to 3 seconds and does not shoot.

This firmware version has been removed from our website and a current fix is being implemented. This fix is expected to be released in the first half of June, there is not an exact release date available at this time.

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

En de fout is hersteld:
Canon EOS 5D Mark IV Firmware Update Version 1.3.3 Now Available
Canon EOS 5D Mark IV
Canon has made Canon EOS 5D Mark IV firmware update version 1.3.3 available for download.

Firmware Version 1.3.3 incorporates the following fixes and enhancements:

Fixes an issue, in which self-timer shooting cannot be performed in Firmware Version 1.3.1 and 1.3.2.
Fixes an issue, in which an electronic beep does not sound when registering an AF frame as the AF start position in Firmware Version 1.3.1 and 1.3.2.
Fixes an issue, in which a small sound is generated from the speaker when the power is turned on in Firmware Version 1.3.2.
download bij Canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48

DirtyBird

Praktiserend denker

nero355 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:20:
[...]

/EDIT :

[...]

Dus toch! :)
Ga je nou naar de toekomst toe quoten? :D

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DirtyBird schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:42:
Ga je nou naar de toekomst toe quoten? :D
Vond het zo lullig om kort erna weer een reactie te posten, that's all! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een gebruikersvraag. Misschien dat iemand van jullie dit zo kan beantwoorden.

Bij mij op het werk moeten producten worden gefotografeerd. Hiervoor is een studio ingericht.
De camera is een Canon 800D. Flitsen gebeurd met een zender op de hotshoe naar diverse flitsers.

De camera staat op manueel, vaste sluitertijd, vast diafragma en ISO. Dit is ingesteld door de partij die de studio heeft opgezet en dit moet voor alle producten gelijk blijven voor consistente resultaten.

Nu wilde men ook van bovenaf fotograferen, maar moest dit 'blind' gebeuren omdat je dan niet door de zoeker kan kijken.

Ik kwam met het idee om aan de muur een scherm op te hangen en met HDMI te verbinden met de camera. Dit is allemaal aangeschaft en aangesloten. Ik ging er vanuit dat met liveview je dan de compositie kan maken en eenvoudig tethered via de aangesloten computer kan fotograferen.

Nu blijkt echter door de ingestelde vaste belichting (die d.m.v. flits wordt ingevuld) het liveview beeld bijna zwart is.

Is er een manier om de liveview een normale belichting te geven, maar de ISO, sluiter en diafragma te laten staan op de gewenste waarde?

In de handleiding kom ik wel wat tegen over exposure simulation (Exp.Sim), maar geen manieren om dit aan of uit te zetten (als dit uberhaupt de manier is...?)

Ik hoop dat jullie mij misschien een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De kans is aanwezig dat de 800D die optie niet heeft, Canon gebruikt dat soort functionaliteit nog wel eens in hun prijssegmentatie. Zou dan in de handleiding moeten staan als het er op zit.

Als je echt niet aan de instellingen wilt zitten omdat je bang bent deze niet goed terug te zetten dan kan je toch ook gewoon foto's gaan maken om je compositie te controleren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gonadan schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:24:
De kans is aanwezig dat de 800D die optie niet heeft, Canon gebruikt dat soort functionaliteit nog wel eens in hun prijssegmentatie. Zou dan in de handleiding moeten staan als het er op zit.

Als je echt niet aan de instellingen wilt zitten omdat je bang bent deze niet goed terug te zetten dan kan je toch ook gewoon foto's gaan maken om je compositie te controleren?
In de handleiding kan ik het niet terugvinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Gezien de hoeveelheid foto's die gemaakt moeten worden is simpelweg proberen geen optie.
Als dit niet de juiste camera is, dan zal er een andere camera moeten komen die het wel kan. Ik ben dan wel benieuwd vanaf welk model dit wél gaat.

Als het niet mogelijk is, hoor ik het ook graag, want dan hoef ik me niet suf te zoeken naar die optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In plaats van een flitser gewone verlichting gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Normaal zou de optie Belichtingssimulatie (bel.simulatie) heten. De vraag is of de 800D dat wel heeft.. durf ik niet te zeggen. Duurdere en daardoor geavanceerdere modellen hebben het in ieder geval wel.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:19
De 800D zou dit wel moeten hebben. Dit kun je in de handleiding vinden onder "simulatie definitieve opname" geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 21:40
Zijn het een beetje studio flitsers kun je de 'modelling light' aanzetten.

Op de camera zelf zou je ook kunnen proberen naar de automatische stand te switchen om de compositie te checken.

Vooral ook niet te bang zijn dingen aan te (moeten) passen. Dikke kans dat je wel eens zult moeten/willen in of uit zoomen. Kans ook dat dan je diafragma kan wijzigen. Wil niet zeggen dat de foto's dan niet meer consistent zijn. Soms is dat juist* nodig om de boel consistent te houden. Zeker als de producten soms veel kunnen verschillen in grootte.

*
In mijn ervaring moet ik vaak switchen tussen grote en kleine objecten. Dan is de afstand tot het object icm het diafragma belangrijk om in de smiezen te houden om het hele product scherp te houden. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met focus stacking etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Schuey op 23-06-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Fairy schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:06:
De camera staat op manueel, vaste sluitertijd, vast diafragma en ISO. Dit is ingesteld door de partij die de studio heeft opgezet en dit moet voor alle producten gelijk blijven voor consistente resultaten.
Ik zou zeggen schrijf die instellingen eens op voor de meeste foto's en ga ondertussen jezelf eens inlezen over hetgene waar je mee bezig bent, want uiteindelijk stelt het allemaal niet zoveel voor als je eenmaal het trucje door hebt ;)
Nu wilde men ook van bovenaf fotograferen, maar moest dit 'blind' gebeuren omdat je dan niet door de zoeker kan kijken.

Ik kwam met het idee om aan de muur een scherm op te hangen en met HDMI te verbinden met de camera. Dit is allemaal aangeschaft en aangesloten. Ik ging er vanuit dat met liveview je dan de compositie kan maken en eenvoudig tethered via de aangesloten computer kan fotograferen.

Nu blijkt echter door de ingestelde vaste belichting (die d.m.v. flits wordt ingevuld) het liveview beeld bijna zwart is.

Is er een manier om de liveview een normale belichting te geven, maar de ISO, sluiter en diafragma te laten staan op de gewenste waarde?

In de handleiding kom ik wel wat tegen over exposure simulation (Exp.Sim), maar geen manieren om dit aan of uit te zetten (als dit uberhaupt de manier is...?)
Die moet je inderdaad uitzetten, maar als je de boel goed tethered aansluit dan kan je gewoon op afstand de instellingen veranderen als je eenmaal weet wat je aan het doen bent ;)

Ik heb zelfs op een bepaald moment deze app gekocht voor "in het veld" als mijn camera op een statief staat op hoogtes waar ik niet bij kan : https://dslrcontroller.com/
Best wel verdomd handig! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

nero355 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:51:

Ik heb zelfs op een bepaald moment deze app gekocht voor "in het veld" als mijn camera op een statief staat op hoogtes waar ik niet bij kan : https://dslrcontroller.com/
Best wel verdomd handig! :Y
Superhandige app inderdaad maar jammer dat 'ie niet verder ontwikkeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Morgen de R3 aankondiging, benieuwd of we dan definitieve duidelijkheid over specs (zoals resolutie) krijgen.

Spannender nieuws vind ik dat Samyang lijkt te zijn gestopt met het maken van RF-lenzen.
Het zijn allemaal maar geruchten maar het zou zomaar kunnen zijn dat Canon in z'n oneindige arrogantie (AF-gesloten houden en af en toe stilzwijgend wijzigen) nu de derde partijen echt aan het wegjagen is.
Dat zou ik heel zuur en heel erg dom vinden als ik zie wat de derde partijen voor de Sony mount allemaal brengen. De professionals zullen vast zo gek zijn om veel van hun EF-glas voor RF te vervangen (marktplaats spoelt al vol met tweedehands 24-70's bijvoorbeeld), maar voor consumenten is dat echt een brug te ver.
Nu zitten er wel wat goedkopere varianten in de pijplijn maar dan is de prestatie daar ook meteen naar. Zo'n Sigma 24-70 DN die nu bestaat zou ik ook graag naar RF zien komen bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

RvL

In een interview met de Chief Executive van Canon wordt (vrij summier) aangegeven dat de EOS M lijn toch wel de aandacht blijft houden van Canon.
What market are you hoping to attract in the long-term with your EOS M range of cameras?

EOS M series cameras are popular with users who prefer compact and lightweight models. Many professional and enthusiast photographers use them as sub cameras. We will continue to promote the EOS M-series cameras as a means of meeting diverse needs.
Maar eigenlijk zegt hij er niet zoveel mee. Ik ben wel benieuwd wat dit in de praktijk gaat betekenen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:16:
Morgen de R3 aankondiging, benieuwd of we dan definitieve duidelijkheid over specs (zoals resolutie) krijgen.

Spannender nieuws vind ik dat Samyang lijkt te zijn gestopt met het maken van RF-lenzen.
Het zijn allemaal maar geruchten maar het zou zomaar kunnen zijn dat Canon in z'n oneindige arrogantie (AF-gesloten houden en af en toe stilzwijgend wijzigen) nu de derde partijen echt aan het wegjagen is.
Dat zou ik heel zuur en heel erg dom vinden als ik zie wat de derde partijen voor de Sony mount allemaal brengen. De professionals zullen vast zo gek zijn om veel van hun EF-glas voor RF te vervangen (marktplaats spoelt al vol met tweedehands 24-70's bijvoorbeeld), maar voor consumenten is dat echt een brug te ver.
Nu zitten er wel wat goedkopere varianten in de pijplijn maar dan is de prestatie daar ook meteen naar. Zo'n Sigma 24-70 DN die nu bestaat zou ik ook graag naar RF zien komen bijvoorbeeld.
De specs zijn al volledig uitgelekt met een hoge zekerheid namelijk 30mp. Aardige sweet spot tegenwoordig, zelfs wat aan de hoge kant voor mij (22-25 was prima).

Zodra hij uit komt wil ik hem aan de tand voelen en misschien dan ook wel over naar mirrorless als het bevalt!

Toch ook wel een beetje benieuwd wat een R1 gaat doen en welke kant ze daar mee uit gaan..

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RvL schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:55:
In een interview met de Chief Executive van Canon wordt (vrij summier) aangegeven dat de EOS M lijn toch wel de aandacht blijft houden van Canon.

[...]

Maar eigenlijk zegt hij er niet zoveel mee. Ik ben wel benieuwd wat dit in de praktijk gaat betekenen.
Dit kan net zo goed betekenen dat ze de huidige modellen blijven produceren en verkopen, maar zegt vrij weinig over het doorontwikkelen binnen de lijn. Gezien het feit dat er ook APS-C varianten van de R-modellen lijken te komen lijkt het mij sterk dat beide lijnen een hoge mate van doorontwikkeling gaan kennen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Samyang is geloof ik officieel gestopt met RF lenzen. 2 officiele kanalen van Samyang hebben dat gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:06:
Samyang is geloof ik officieel gestopt met RF lenzen. 2 officiele kanalen van Samyang hebben dat gezegd.
Dat is wel jammer nieuws. Je hoopt juist dat meer merken op je mount springen (als consument)....blijkbaar maakt Canon het niet makkelijk....en dat is best frustrerend eigenlijk.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:17:
Zodra hij uit komt wil ik hem aan de tand voelen en misschien dan ook wel over naar mirrorless als het bevalt!
:o En dan je 1D's verkopen :?

I call bluff !!! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:50:
[...]

:o En dan je 1D's verkopen :?

I call bluff !!! :P :+
1 van de 2 gaat dan weg ja :) Hoezo bluf? Welk schoolplein is dit? :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

:o :'(
Hoezo bluf? Welk schoolplein is dit? :+
Jij als 1D verslaafde zonder een 1D setje is een soort van science fiction! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Haha, ja maar het is tijd om met de tijd mee te gaan, ik wil in 3D ehh R3 zien :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 23:47
Nou, nieuwe RF 14-35 F4 L lens van Canon. Ik wilde die gelijk aanschaffen want ik heb nog geen UWA lens. Maar dan die prijs! $1700. Pfffff, absurd voor zo'n lens.

Hoog tijd dat Sigma/Tamron ook wat lenzen voor RF gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Sakete schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:11:
Nou, nieuwe RF 14-35 F4 L lens van Canon. Ik wilde die gelijk aanschaffen want ik heb nog geen UWA lens. Maar dan die prijs! $1700. Pfffff, absurd voor zo'n lens.

Ik zou als Canon klant inderdaad ook moe worden van het RF-premium prijskaart op vrijwel alle lenzen. Het is gewoon heel jammer dat je eigenlijk een kant op gedreven word en geeft 3rd party options hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Adaptertje erbij en die van Nikon kopen : pricewatch: Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED }) :+

/Flauw O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
nero355 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Adaptertje erbij en die van Nikon kopen : pricewatch: Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED }) :+

/Flauw O-) ;)
Nou, ik ben wel bijna geneigd zo'n EF-RF adapter te kopen (als ik er een kan vinden, overal uitverkocht hier) en dan de EF 16-35 F4L aan te schaffen (tweede hands) en klaar. Of een vergelijkbare sigma/Tamron. Maar al m'n andere glas is gewoon RF en ik heb een hekel aan adapters. Ik wacht misschien wel totdat de straatprijs omlaag komt. UWA is ook mijn minst gebruikte focal range, dus geen haast ermee. 24mm vind ik meestal wijd genoeg (RF 24-105 F4L).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soji
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-11-2023

In Nederland is de prijs een schamele 1849 euro. Kan geen press release vinden maar Canon Nederland heeft hem al op de site staan met "pre-order" optie waar je hem nog niet kan pre-orderen 8)7. Zat ook op deze lens te wachten maar vind hem toch opvallend hoog die prijs. Had hem wel iets duurder verwacht als de oude EF 16-35mm f/4.0L, maar dit is toch wel flink hoger.

Linkje: https://store.canon.nl/ca...f4l-is-usm-lens/4857C005/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Soji schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:15:
[...]

In Nederland is de prijs een schamele 1849 euro. Kan geen press release vinden maar Canon Nederland heeft hem al op de site staan met "pre-order" optie waar je hem nog niet kan pre-orderen 8)7. Zat ook op deze lens te wachten maar vind hem toch opvallend hoog die prijs. Had hem wel iets duurder verwacht als de oude EF 16-35mm f/4.0L, maar dit is toch wel flink hoger.

Linkje: https://store.canon.nl/ca...f4l-is-usm-lens/4857C005/
Ja, ik zal zelf in elk geval niet op een pre-order springen. Eerst even zien hoe goed deze lens presteert en of het echt $1700 waard is. En daarna gewoon wachten op lagere straat prijzen. Mijn RF 24-105 F4 L die nieuw $1100 kost, heb ik nieuw voor $900 gekocht, met volledige garantie e.d.

En anders, misschien komen Sigma en Tamron nog een keer naar de RF mount. Al hou ik m'n hart daarvoor niet vast, schijnt dat Samyang/Rokinon bijv. de RF mount verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:42

qless

...vraag maar...

Ventieldopje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:17:
[...]

De specs zijn al volledig uitgelekt met een hoge zekerheid namelijk 30mp. Aardige sweet spot tegenwoordig, zelfs wat aan de hoge kant voor mij (22-25 was prima).

Toch ook wel een beetje benieuwd wat een R1 gaat doen en welke kant ze daar mee uit gaan..
De R1 moet dan haast wel magisch gaan worden...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nieuwe firmware beschikbaar

1DX III
Firmware Version 1.5.0 incorporates the following enhancements and fix:
  • Adds [Canon Log 3] to [Canon Log settings].
  • Support for RAW movies shot with Canon Log 3 and RAW (Light) will be available in a future version of Cinema RAW Development and in Digital Photo Professional software.
  • Support for the processing of RAW movies shot with Canon Log 3 and the application of Viewing LUT will be available in a future version of Digital Photo Professional software.
  • Simultaneous movie recording on card 1 and card 2 has been added, however RAW movies and RAW(Light) movies cannot be recorded simultaneously on card 1 and card 2.
  • Support for the VPG 400(Video Performance Guarantee Profile), a standard based on the CFexpress 2.0 specification, has been added.
  • Fixes an issue in which there are rare instances where the shooting settings for Still Photo mode are retained when a user switches to Movie mode.
R6
Firmware Version 1.4.0 incorporates the following enhancements and fixes:
  • Adds [Canon Log 3] to [Canon Log settings].
  • Simultaneous movie recording on card 1 and card 2 has been added.
  • Improves operation stability when using the RF400mm F2.8 L IS USM and RF600mm F4 L IS USM.
  • Fixes an issue in which, during HDMI connection, if the camera’s screen turns off, a zebra pattern is displayed via the HDMI output.
  • Fixes an issue in which sufficient image stabilization effects may not be attained immediately after the start of shooting.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb 1 van mijn accu's voorzien van verse cellen. Ook direct kunnen zien waarom je de capaciteit van die chinese accu's niet moet geloven.
Accu fotocamera fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

memphis schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:38:
Ik heb 1 van mijn accu's voorzien van verse cellen.
Zit ik ook weleens aan te denken dus laat effe wat horen als de originele Canon accu aan de buurt is geweest! ;) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De originele Canon heeft altijd minder lang gewerkt dan die Chinese accu dus betwijfel ik zijn 1865mAh capaciteit. I verwacht overigens dat een dergelijke actie op de canon accu gewoon hetzelfde zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 11:09

mutsje

Certified Prutser

Tijd geleden hobby van 20 jaar geleden weer opgepakt door een 5D mark2 voor weinig te kopen met slechts 17k clicks. Tijd later een Bigma weten te scoren en vorige week woensdag de 70-200 1:4 L IS USM overgenomen voor enorm schappelijk bedrag. Vandaag op klassenfeest jongste ruim 150 foto's genomen in auto stand zodat de andere ouders mooie scherpe foto's hebben van hun kind. De 70-200 heb ik erbij gekocht omdat deze mee gaat op vakantie. Twijfel enorm om de bigma ook mee te nemen naar Zeeland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

mutsje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:13:
ruim 150 foto's genomen in auto stand
:N >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Een korte vraag voor mensen die ervaring hebben met 90D; klopt het dat er geen 'klik' op de sluiterknop zit?
Ik heb een 2e hands 90D overgenomen, maar in tegenstelling tot mijn vorige Canon camera, is er geen klikgevoel als je de sluiter helemaal indrukt. (er word wel een foto gemaakt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
GeleFles schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:11:
Een korte vraag voor mensen die ervaring hebben met 90D; klopt het dat er geen 'klik' op de sluiterknop zit?
Ik heb een 2e hands 90D overgenomen, maar in tegenstelling tot mijn vorige Canon camera, is er geen klikgevoel als je de sluiter helemaal indrukt. (er word wel een foto gemaakt)
Dat is normaal ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik krijg een reclamemailtje van Canon dat er zo een launch event start. Iemand enig idee wat er vandaag gelaunched wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Canon R3 en de 100-400

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Top, thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Het is begonnen. Mijn YouTube feed is allemaal Canon spam nu :D Het feit dat Eye Control ook echt goed werkt is wel echt een opsteker. Zeker een interessante techniek.
De prijs lijkt met 5999 USD ook mee te vallen? Ik had eerder berichten over 6999 gezien! Natuurlijk is het qua prijs nu niet echt competetief met Sony, in het bijzonder met de A9.
Canon hoopt naar mijn idee heel erg dat de vaste klanten gewoon de overstap maken naar deze camera, ongeacht wat de concurrentie allemaal doet.

YouTube: Canon EOS R3 First Impressions Review

De nieuwe RF100-400 word wel heel snel donker, zoals op onderstaande afbeelding te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j3FGcSHwqQvfcLG1MxtiVjvLz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjnvQ7Ycv1XgfC829peeGxxs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door zzzzz op 14-09-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17
De R3 klinkt als een echte winner. Ik zou echt die Eye Spot AF willen proberen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
zzzzz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:30:
Het is begonnen. Mijn YouTube feed is allemaal Canon spam nu :D Het feit dat Eye Control ook echt goed werkt is wel echt een opsteker. Zeker een interessante techniek.
De prijs lijkt met 5999 USD ook mee te vallen? Ik had eerder berichten over 6999 gezien!

YouTube: Canon EOS R3 First Impressions Review

De nieuwe RF100-400 word wel heel snel donker, zoals op onderstaande afbeelding te zien is.
[Afbeelding]
Tja, het lage gewicht en relatief kleine formaat moet ergens vandaan komen :)

Overigens, de RF 100-500 die ik zelf ook heb, de exacte overgang van f/5.6 naar f/6.3 hangt af van of de EV waarden op 1/3 of 1/2 staan ingesteld. Standaard staat dat op 1/3 ingesteld, maar als je dat aanpast naar 1/2 dan springt ie pas op een iets langere focal length naar f/6.3.

Die RF 16mm f/2.8 is wel interessant. Benieuwd hoe die naar voren komt in de diverse recensies.

[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 14-09-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het verloop van je diafragma is natuurlijk geleidelijk, dus dergelijke grenzen zijn ook maar een benadering. Feitelijk is de 100-500 al de nieuwe 100-400 en die RF 100-400 meer een tegenhanger van cropvarianten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Effe gauw de R3 opgezocht op de Canon website en naar de top plate gekeken : NOPE.AVI :N

Nou vind ik die van de 1D Serie ook niet zo geweldig als die van een 5D/6D/7D/90D en alle gerelateerde modellen uit die series, maar toch : "This is not the camera you are looking for!" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:37:
Het verloop van je diafragma is natuurlijk geleidelijk, dus dergelijke grenzen zijn ook maar een benadering. Feitelijk is de 100-500 al de nieuwe 100-400 en die RF 100-400 meer een tegenhanger van cropvarianten?
De 100-500 L is idd de nieuwe 100-400 L.

De niet-L 100-400 is denk ik de nieuwe niet-L 70-300.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 11:09

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de Canon 100 mm F2.8 macro usm kunnen scoren voor 175 via marktplaats. Kan mooi naast mijn 150mm macro van sigma. Laatst genoemde gaat misschien verkoop in , de 100 mm is volgens mij meer geschikt als potretlens dan de 150mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:03
Een vraagje aan R5/R6-bezitters.
Ik heb een specifiek vraagje.

Ik heb het nu zo ingesteld (AF menu) dat de default AF-method de face-tracking (+eye) is. Verder heb ik de andere opties behalve de singlepoint AF uitgeschakeld zodat ik enkel deze twee AF-methods heb.

Ik heb de knopjes achterop de camera als volgt ingesteld:
- AF-ON knopje: metering start+AF
- shutter release knop: metering start
- *-knopje: direct AF-method selection. Dus directe switch van de default facetracking-AF naar single point AF (want de overige AF methods had ik uitgeschakeld).
- focuspoint-knopje: direct focusmode switch. Dus van oneshot <> servo.
- M-Fn knopje: burstrate switch

Met deze knoplayout kan ik dus naast aperture, ISO en eV-comp eigenlijk alles bedienen wat ik veel gebruik zonder het menu in te gaan.

Nou loop ik hiermee tegen het volgende issue aan: zodra ik op de lens naar MF switch en dán op het vergrootglas klik, dan zegt ie "magnify not available in facetracking mode". Nou prima zou je denken, want daar heb je dat *-knopje voor ingesteld dat je naar single point AF mode kan gaan want dan ben je uit de tracking mode en dan doet magnify het wel, maar het drukken op dat knopje werkt dan niet. Hij switcht dan niet meer naar de singlepoint AF, terwijl je dat wél in het menu kunt doen. Ergens logisch ook omdat je lens (en dus ook je cameramenu) in MF staat en de camera AF-functionaliteit dan als 'disabled' ziet. Ik vind het dan een rare programmering van hoe die direct AF-method selection werkt zodra je het achter een knop instelt.

De workaround is dan om eerst op het *-knopje te drukken zodat ie van de facetracking mode af gaat naar single point AF en dán pas de lensknop naar MF zetten. Dan werkt het wel. Diezelfde workaround geldt dan ook voor een lenswissel: als ik van een AF-lens switch naar een zeiss lens, moet ik dus eerst op het *-knopje drukken om van de facetracking naar single point AF te gaan, en daarná pas de manualfocus lens erop draaien.

Ja, de workaround is niet moeilijk, kwestie van aanleren totdat het in mijn systeem zit, maar het voelt voor mij niet intuitief aan dat je in AF-mode wél die direct-switch kunt uitvoeren en dat het knopje in de MF-mode dan gewoon niets doet.

Lopen jullie hier ook tegenaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 07-10-2021 22:59 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nee want ik wissel met dezelfde lens niet vaak tussen AF en MF, meestal wissel ik dan ook de lens. Omdat ik toch al wissel heb ik een andere C-mode gemaakt die puur gericht is op werken met MF. Voor die enkele keer dat ik dan wel met een AF lens per se vergroten wil geef ik wel een slinger aan de mode knop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Geen kritiek, maar nieuwsgierigheid: waarom zou je je lens nog op MF zetten? Gebruik je lenzen zonder FTM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
SnoeiKoei schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:04:
Geen kritiek, maar nieuwsgierigheid: waarom zou je je lens nog op MF zetten? Gebruik je lenzen zonder FTM?
In zijn sig staat een hint ;)

spoiler:
hij heeft een aantal manueel focus Zeiss lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Universal Creations schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

In zijn sig staat een hint ;)

spoiler:
hij heeft een aantal manueel focus Zeiss lenzen
Ah, ik ken die lenzen niet, ik dacht dat dat allemaal wel AF-spul zou zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Nou, ik ben vandaag eropuit gegaan om de R6 eens bij mooi weer uit te proberen....lekker het bos in.
Ik heb de resultaten zojuist bekeken, en geen enkele foto die ik heb gemaakt heeft het 3D effect :'( Met geen enkele Zeiss lens :'(

De foto's zijn "plat" en dan ook echt allemaal, ik vond ook geen enkele foto "iets hebben". Ik heb toch behoorlijk wat foto's gemaakt en het is nog nooit voorgekomen dat ik met een hele set foto's niks kan.
Ik heb ook 1 foto waarbij ik dus wel tack sharp scherpgesteld had op een boompje in iemands tuin, maar de foto was zo plat als maar kon en ik heb dus geen idee hoe dat kan :'(

Zou dit iets met de resolvement van de sensor te maken hebben? Het dynamisch bereik van de sensor is echt in orde, en ook de ruis op hoge iso's is in orde. Ik zal uiteraard de camera verder moeten gaan verkennen om er gewend mee te raken. Ik zal zeker niet meteen gaan panieken ofzo, maar ik hoop toch niet dat ik nu het 3d effect voorgoed kwijt ben. Dat kan toch bijna niet, aangezien dit een lenseigenschap is en geen sensoreigenschap....

Ik had ook gedacht van het issue af te zijn dat mijn diafragma constant dichtknijpt tijdens compositioneren, terwijl de camera gewoon op f/2 staat. Dan krijg je van die issues dat je denkt dat je goed scherpgesteld hebt, en dan is het op de PC enorm wazig, omdat hetgeen waar ik op scherpstelde met een dichtgeknepen diafragma in het scherptegebied zou vallen, maar op f/2 niet.

Wat ik ook vreemd vond: ik had een volle, originele 2e canon batterij gebruikt dit keer, en mij viel op dat ik bij 93% accu geen gebruik kon maken van de 12fps burst, terwijl ik gewoon de mech shutter gebruik. Het icoontje H+ flikkerde wit in plaats van solid groen, want bij de accu die bij de camera kwam kon ik tot zeker 60% accu gebruik maken van die 12fps. Ik heb eventjes wat gezocht, maar het zou volgens mij alleen aan een niet-volle accu kunnen liggen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het maakt ook uit welke lens erop zit. Veel lenzen krijgen geen H+ groen van de camera. Heb zelfs EF L-glas erop gehad wat het niet kreeg.

De capaciteit van de accu maakt volgens mij niet uit, het type wel. Alleen de nieuwste en de één na nieuwste doen groen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Hmmm wat gek dat het uitmaakt welke lens...Overigens de extra die ik heb gekocht is identiek aan die in de doos erbij zat, dus ik vind het maar vreemd.
Ik ga, zodra deze leeg is, ze allebei nog eens opladen en dan even kijken bij welke accu en welke lens ik 12fps kan gebruiken.

Edit: nu met nog 57% over kan ik met de EF 16-35/4L en de 70-20/2.8L II wél de full burst van 12fps krijgen. Met alledrie de Zeiss lenzen dus niet.

Jij hebt overigens geen last van "platte" foto's? Ik heb wel nu de nieuwste LR, maar daar kan het toch ook niet aan liggen lijkt me...
Edit: de nieuwe LR heeft calibration process version 5, waar mijn oudere versie (6.1 dacht ik) version 4 had. Misschien moet ik daar eens mee klooien. Kan ook zijn dat het kleurprofiel in Windows van mijn gecalibreerde monitor niet automatisch mee is overgenomen bij installatie van de nieuwe versie (de rest van de settings allemaal wel). Het kan toch bijna niet aan de camera(sensor) liggen. Ik lees werkelijk nergens iets van dat de R6 of 1D X III problemen de Zeiss-look kapot zouden maken. Het moet toch al echt aan Lightroom liggen vermoed ik. Je kunt micro-contrast/tonal range namelijk ook om zeep helpen in Lightroom...

[ Voor 48% gewijzigd door Deathchant op 10-10-2021 02:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Deathchant schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:33:
Nou, ik ben vandaag eropuit gegaan om de R6 eens bij mooi weer uit te proberen....lekker het bos in.
Ik heb de resultaten zojuist bekeken, en geen enkele foto die ik heb gemaakt heeft het 3D effect :'( Met geen enkele Zeiss lens :'(

De foto's zijn "plat" en dan ook echt allemaal, ik vond ook geen enkele foto "iets hebben". Ik heb toch behoorlijk wat foto's gemaakt en het is nog nooit voorgekomen dat ik met een hele set foto's niks kan.
Ik heb ook 1 foto waarbij ik dus wel tack sharp scherpgesteld had op een boompje in iemands tuin, maar de foto was zo plat als maar kon en ik heb dus geen idee hoe dat kan :'(

Zou dit iets met de resolvement van de sensor te maken hebben? Het dynamisch bereik van de sensor is echt in orde, en ook de ruis op hoge iso's is in orde. Ik zal uiteraard de camera verder moeten gaan verkennen om er gewend mee te raken. Ik zal zeker niet meteen gaan panieken ofzo, maar ik hoop toch niet dat ik nu het 3d effect voorgoed kwijt ben. Dat kan toch bijna niet, aangezien dit een lenseigenschap is en geen sensoreigenschap....

Ik had ook gedacht van het issue af te zijn dat mijn diafragma constant dichtknijpt tijdens compositioneren, terwijl de camera gewoon op f/2 staat. Dan krijg je van die issues dat je denkt dat je goed scherpgesteld hebt, en dan is het op de PC enorm wazig, omdat hetgeen waar ik op scherpstelde met een dichtgeknepen diafragma in het scherptegebied zou vallen, maar op f/2 niet.

Wat ik ook vreemd vond: ik had een volle, originele 2e canon batterij gebruikt dit keer, en mij viel op dat ik bij 93% accu geen gebruik kon maken van de 12fps burst, terwijl ik gewoon de mech shutter gebruik. Het icoontje H+ flikkerde wit in plaats van solid groen, want bij de accu die bij de camera kwam kon ik tot zeker 60% accu gebruik maken van die 12fps. Ik heb eventjes wat gezocht, maar het zou volgens mij alleen aan een niet-volle accu kunnen liggen.
Gebruik je wel een curved monitor, anders kunnen je foto’s er wel erg plat uit komen inderdaad.

:+ #flauw

Kan je wat voorbeelden posten van wat je bedoelt? Ik kan me voorstellen dat de 20mpx sensor welicht minder 3d-pop (ik ga er vanuit dat dat is wat je bedoelt) geeft dan een hogere resolutie. Al heb ik er niet echt verstand van, want ik zie dat verschil eigenlijk überhaupt niet :>

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
Het zal hoogstwaarschijnlijk liggen aan de snelheid van het diafragma om de hoogste snelheid te halen. Bij Canon lenzen weet de camera of het wel of niet gaat, bij Zeiss weet de camera dit niet. Bij de Sony a1 ligt die limiet dacht ik op 15fps.

De 3D pop is voor een groot deel afhankelijk van clarity en sharpening. Het kan zijn dat de R6 raw bestanden een stuk vlakker zijn en dat de sliders iets verder getrokken moeten worden dan met de 6D2 of de 40D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:21:
Het zal hoogstwaarschijnlijk liggen aan de snelheid van het diafragma om de hoogste snelheid te halen. Bij Canon lenzen weet de camera of het wel of niet gaat, bij Zeiss weet de camera dit niet. Bij de Sony a1 ligt die limiet dacht ik op 15fps.
Kan ik beamen.. beaamen? Eh ik kan dit onderstrepen :+ Ik merk duidelijk verschil in FPS als ik afstop met bepaalde lenzen zoals de 300 f/2.8L versus als ik wide open schiet. Met de Zeiss lenzen schiet ik niet vaak afgestopt maar bij mijn weten zijn die van mij aardig snel.

Vind het wel raar dat er nog steeds geen custom optie is om tijdens bursts het diafragma geknepen te houden. Ze hebben met de 1D X toen de hele spiegel aansturing op de schop gegooid om de snelheid mogelijk te maken en dan zou het hangen op een traag diafragma :+

Dus of je Zeiss haalt die snelheid echt niet of het is een electronisch foefje, mij lijkt het eerste. Simpel te testen door wide open te schieten of het om een softwarematige whitelist gaat.

@Deathchant Over de 3D pop hebben we het privé al even gehad maar mocht je een keer in de buurt zijn, doe even een seintje. Pakken we mijn Zeiss arsenaal er ook bij en gaan we eens wat testen, ook met de 5Ds er bij etc.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 54 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic