Een vraagje aan R5/R6-bezitters.
Ik heb een specifiek vraagje.
Ik heb het nu zo ingesteld (AF menu) dat de default AF-method de face-tracking (+eye) is. Verder heb ik de andere opties behalve de singlepoint AF uitgeschakeld zodat ik enkel deze twee AF-methods heb.
Ik heb de knopjes achterop de camera als volgt ingesteld:
- AF-ON knopje: metering start+AF
- shutter release knop: metering start
- *-knopje: direct AF-method selection. Dus directe switch van de default facetracking-AF naar single point AF (want de overige AF methods had ik uitgeschakeld).
- focuspoint-knopje: direct focusmode switch. Dus van oneshot <> servo.
- M-Fn knopje: burstrate switch
Met deze knoplayout kan ik dus naast aperture, ISO en eV-comp eigenlijk alles bedienen wat ik veel gebruik zonder het menu in te gaan.
Nou loop ik hiermee tegen het volgende issue aan: zodra ik op de lens naar MF switch en dán op het vergrootglas klik, dan zegt ie "magnify not available in facetracking mode". Nou prima zou je denken, want daar heb je dat *-knopje voor ingesteld dat je naar single point AF mode kan gaan want dan ben je uit de tracking mode en dan doet magnify het wel, maar het drukken op dat knopje werkt dan niet. Hij switcht dan niet meer naar de singlepoint AF, terwijl je dat wél in het menu kunt doen. Ergens logisch ook omdat je lens (en dus ook je cameramenu) in MF staat en de camera AF-functionaliteit dan als 'disabled' ziet. Ik vind het dan een rare programmering van hoe die direct AF-method selection werkt zodra je het achter een knop instelt.
De workaround is dan om eerst op het *-knopje te drukken zodat ie van de facetracking mode af gaat naar single point AF en dán pas de lensknop naar MF zetten. Dan werkt het wel. Diezelfde workaround geldt dan ook voor een lenswissel: als ik van een AF-lens switch naar een zeiss lens, moet ik dus eerst op het *-knopje drukken om van de facetracking naar single point AF te gaan, en daarná pas de manualfocus lens erop draaien.
Ja, de workaround is niet moeilijk, kwestie van aanleren totdat het in mijn systeem zit, maar het voelt voor mij niet intuitief aan dat je in AF-mode wél die direct-switch kunt uitvoeren en dat het knopje in de MF-mode dan gewoon niets doet.
Lopen jullie hier ook tegenaan?
[
Voor 7% gewijzigd door
Deathchant op 07-10-2021 22:59
]