Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:40:
Nu weet ik van @
iichel en @
Rubencs dat ze met een R5 rond lopen, zijn er onderhand al meer? Of met een R6?
Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Zijn er bepaalde positieve of negatieve verrassingen geweest? Mis je bepaalde functies of zit je nog op je roze wolk?
Vertel eens aan je medetweakers.

Achtergrond:
Ik zag de R5 als vervanger van de 1DM4 en 5DRS, omdat hij zowel de megapixels als de snelheid combineert, echter nog wel als back-up voor mijn 1DX2.
Bij gebruik zou hij gecombineerd worden met EF lenzen, vanaf groothoek tot en met de 600MM F4 v2 met extenders.
Camera gebruik bij: Voetbal, tot op heden alleen nog Amateur voetbal. En een beetje vogelfotografie uit een boot in de biesbosch.
Filmen die ik niet.
Geheugen kaartjes: Om te beginnen simpel een SD kaart(lexar 1667X 64GB), inmiddels twee 128GB CFexpress van Prograde. Combi deal was te leuk om te laten liggen.
Sluitergebruik: Elektronisch eerste gordijn werkt voor mij het beste, ik heb gemerkt dat als ik elektronisch ga ik nog meer foto's maak ook doordat ik soms niet doorheb dat ik de sluiterknop indruk, en dat werkt het geluid prima. 20 foto's is echt leuk echter het nadeel qua selectie weegt (nog) niet op tegen het evt voordeel.
Buffer: inmiddels welke. Bij gebruik van de SD kaart liep de buffer vol, bij de prograde kaarten duurt het met de 14 foto's per seconde van de elektronische sluiter heel lang. (zat afgelopen weekend op 250+ foto's achter elkaar en buffer had nog iets over. Wanneer je volledig elektrisch gaat loopt hij wel merkbaar vol, na een paar seconde.
AF: Gezicht en oog detectie bij voetbal, stelt scherp op het gezicht of ogen, echter in de stand die ik gebruik (geheel af gebied) soms wel eens op de verkeerde. Ik zie hier zeker grote stap voorwaarts ten opzichte van de 1DM4 en 5DRS. Echter zie wel dat dit zeker ook met afstand tot je onderwerp heeft te maken, hoe groter in beeld hoe beter.
Afgelopen weekend in de Biesbosch was het daarom ook niet zo'n succes met deze stand omdat vogels zelfs met 800MM relatief klein blijven. Ik ben helaas te laat geweest met overschakelen naar een ander type van scherpstellen, dus kan geen vergelijking maken tussen de verschillende AF modi.
Ruis: In het begin schoot ik zowel RAW als JPG, en had bij de JPG het idee dat ik naar de ruisreductie keek van de 7d geen rimpel te zien. Inmiddels met de DNG converter van adobe instaat om van de foto's van raw om te zetten en te verwerken in lightroom(heb nog een oude versie van lightroom die raw van de R5 niet leest). Ruis die ik tot op heden heb gezien tot 12.000 iso vind ik goed te doen. Het is veel meer kleine korrels dan dat je de kleur ruis te zien krijgt.
Bestandformaat: Bestanden zijn groot, echter ben over naar het "nieuwe" ingepakte raw formaat: CRAW. Dan vind ik het prima te doen. Bij het omzetten naar DNG en de bewerking daarvan zie ik mijn computer wel wat uitdagingen hebben, maar bestanden worden ook een stuk groter van CRAW naar DNG. Geen idee van water er gebeurd als ik de CRAW direct zou gebruiken, mijn lightroom versie kan dit niet aan.
Resolutie: Croppen is nu echt geen probleem meer, crop foto's die ik nu soms heb zijn qua resultie groter dan de oude 1DM4 resultie.
Warmte afgifte: Ook bij fotograferen voel ik hem wel iets warmer worden, vermoed dat het gebruik van handschoenen voor mijn rechterhand komende winter een stuk minder is. Ik heb tijdens warm weer (25+) al wel een symbool gezien van oververhitting, merkte ook toen dat de camera langzamer werd, en vooral de buffer zwaar verkleint werd.(Nog maar 1 keer meegemaakt)
Conclusie van mijn kant af: De R5 heeft inmiddels de rol van de 1DXM2 overgenomen (wat maakt die trouwens nu een herrie.

)
Éen tip:
Voor de personen in de pre-order bij KE die hem echt graag willen hebben, reken het totaalbedrag in een keer nu af, dus zonder directe levering van de camera, doet wonderen voor de levertijd heb ik gemerkt.