• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:26
guillaumemay schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:48:
Ja, op 3 augustus ontving ik de mail met deze exacte woorden:
"Helaas zijn wij afhankelijk van de levering uitgave van Canon hierin aangezien het product nog niet is uitgekomen.
Zodra wij u body hebben ontvangen nemen wij contact met u op voor het overmaken van het restbedrag.

Helaas kunnen wij nog niet met zekerheid zeggen wanneer dit precies is."

Zodra ik iets hoor laat ik het hier weten.
Ik moet zeggen dat ik de communicatie vanuit KE over de R5 vrij matig vind. Ik had ook voor release de battery grip gekocht. Krijg ik pro actief een mail.. ja nee duurt nog even voordat die beschikbaar komt. Duh.. Ik had voor de gein een voorraad notificatie voor de R5 ingesteld.. krijg ik een mail, ja uh heeft weinig zin die notificatie of ik even een pre order wil doen (die ik al had).

Maar over mijn R5 bestelling. Niets pro-actiefs. En als je ze dan te pakken krijgt, kunnen ze niet eens vertellen of je nummer 1 of 10000 bent. Ik snap dat ze overgeleverd zijn aan de grillen van canon (bij Calumet staat de leverdatum op oktober 8)7 ). Maar op of rond 30 juli een mail dat ik er net niet bij zat, had best gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Modbreak:Ik denk dat een TR afdoende is, ipv zelf modje spelen

[ Voor 83% gewijzigd door Nomad op 15-08-2020 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm

laten we dat lekker achterwege laten in het vervolg

[ Voor 80% gewijzigd door Nomad op 15-08-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is inderdaad niet het R5-levertijden topic, maar het is ook weer niet dat een andere wonderschone discussie ondergesneeuwd raakt dus we hebben het gedoogd. Het zijn spannende tijden nu Canon wellicht eindelijk weer serieus te nemen is op hoger niveau in de full frame MILC markt, maar laten we niet steeds de vraag stellen of iemand hem al heeft. Ik heb zo'n vermoeden dat diegene zich vanzelf al snel meldt in dit topic. ;)

Wanneer je iets constateert wat je niet vind passen, maak dan een topic report via de 'Rapporteer'-optie. Dan kunnen de modjes ernaar kijken en eventueel ingrijpen. Nu levert het alleen maar meer posts op die nóg meer off-topic zijn dan praten over levertijd. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 08:47

iichel

Gazoooo

Aliexpress, it's cheaper for a reason :+
Ik wou wat extra extensie tubes hebben om eens mee te spelen. Deze hebben een Canon logo (stond niet in de ad) maar zijn duidelijk niet van Canon kwaliteit. De tube vergrendelt niet op de mount van de camera. Die gaan we maar niet gebruiken denk ik.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Dat is de high speed easy unmount functionaliteit.
"It's not a bug, it's a feature" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 10:00
Maar je heb toch een knop voor te ontgrendelen,een veerke los of staat die voor de show ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 13:13
Ik weet dat de markIII officieel niet wordt ondersteund maar is er iemand die de markIII werkend gekregen met de Webcam Utility?
https://shop.usa.canon.co...Instructions-with-USB.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 20:09
Als ik door de zoeker van mijn 60d kijk zie ik onderin een rij getallen staan met sluitertijd, diafragma enz enz. Die rij getallen is na 5 seconden weg en dan moet ik opnieuw die ene knop half indrukken om dit in beeld te krijgen. Is dit vast te zetten? Ik wil dit gewoon altijd aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:47:
Als ik door de zoeker van mijn 60d kijk zie ik onderin een rij getallen staan met sluitertijd, diafragma enz enz. Die rij getallen is na 5 seconden weg en dan moet ik opnieuw die ene knop half indrukken om dit in beeld te krijgen. Is dit vast te zetten? Ik wil dit gewoon altijd aan hebben.
In mijn 5DIV is het Rode menu 6: Metering Timer. als je die langer aan zet blijft hij langer licht meten en de getallen onderin de viewfinder weergeven. Kan zijn dat het bij jou net ergens anders zit, maar het is dezelfde optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
analogworm schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:21:
[...]

In mijn 5DIV is het Rode menu 6: Metering Timer. als je die langer aan zet blijft hij langer licht meten en de getallen onderin de viewfinder weergeven. Kan zijn dat het bij jou net ergens anders zit, maar het is dezelfde optie.
Als ik die optie naar een minuut zet gaat die rij getallen nog steeds na 5 seconden weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Zit je in Av/Tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik krijg hetzelfde in alle standen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dancing_Animal op 05-09-2020 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het internet staat er vol mee, je kunt het niet aanpassen. Wordt toch een kwestie van knop vast blijven houden.
Of je stapt over op back button focus, dan houd je hem vaak sowieso al langer vast en blijft die informatie staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:43:
[...]

Als ik die optie naar een minuut zet gaat die rij getallen nog steeds na 5 seconden weg.
Gonadan schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:32:
Het internet staat er vol mee, je kunt het niet aanpassen. Wordt toch een kwestie van knop vast blijven houden.
Of je stapt over op back button focus, dan houd je hem vaak sowieso al langer vast en blijft die informatie staan.
Verdikkeme, inderdaad ja. Maar waar is die functie dan voor? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

analogworm schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:40:
Dat vraag ik me dus ook af! :$ :+

Heb daar een keer mee zitten spelen in het verleden en had echt het idee dat het een bug was of dat het gewoon totaal niks deed i.c.m. mijn gebruiksdoel :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

analogworm schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:40:
Het blijven meten zorgt er in de regel ook voor dat zaken als stabilisatie blijven draaien, wellicht draait je IS wel gewoon door na die vijf seconden?
Dat is namelijk iets waarbij ik blij ben dat ik BBF gebruik, ik zou er knettergek van worden als ik steeds weer die IS moet aanzwengelen bij m'n tele.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nu weet ik van @iichel en @Rubencs dat ze met een R5 rond lopen, zijn er onderhand al meer? Of met een R6?

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Zijn er bepaalde positieve of negatieve verrassingen geweest? Mis je bepaalde functies of zit je nog op je roze wolk?
Vertel eens aan je medetweakers. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ben wel benieuwd naar de Focus Bracketing functie (bijv voor Macro, of ultiem DoF landschap) van de R5. Mogelijk zat die niet of anders op de R6?

Helaas is de ondersteunde objectieven lijst vrij kort. https://support.usa.canon...actp=LIST&showDraft=false

[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 15-09-2020 16:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Get!em schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:21:
Ben wel benieuwd naar de Focus Bracketing functie (bijv voor Macro, of ultiem DoF landschap) van de R5. Mogelijk zat die niet of anders op de R6?

Helaas is de ondersteunde objectieven lijst vrij kort. https://support.usa.canon...actp=LIST&showDraft=false
Werkt heel erg prima met een Sigma 105mm Macro via EF adapter :)
Photoshop vind het wat minder fijn allemaal, maar het principe werkt heel goed.

Edit: DNG'tjes: https://www.dropbox.com/s...dbizEjFvR2LaSV8_ujUa?dl=0
Photoshop maakt er geen mooie stack van. Andere keer maar ff naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DzwIjsx.png

[Streamable: WhatsApp Video 2020-09-15 at 17.24.44]

Edit 2:

de stack, van 100 naar 5 naar 1:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KydZnwQ.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door iichel op 15-09-2020 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die route loopt via Lightroom volgens de instructies.

Maar ziet er erg bruikbaar uit en is ook relatief snel.

En dat voor een functie die al sinds 2014/15 beschikbaar is op ML vamaf de 60D en 5D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• analogworm
Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:40:
Nu weet ik van @iichel en @Rubencs dat ze met een R5 rond lopen, zijn er onderhand al meer? Of met een R6?

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Zijn er bepaalde positieve of negatieve verrassingen geweest? Mis je bepaalde functies of zit je nog op je roze wolk?
Nou ik heb 'm nu een maandje...

- Het was even wennen aan de EVF. Maar met de juiste WB, een beetje warmer tunen van de kleuren en 120hz is het bijna niet van echt te onderscheiden. Wel irritant dat ik niet sneller de WB met K aan kan passen. En met veel verticale lijnen pannen zie je nog een klein beetje haperen, veel minder als met 60hz dat wel. Maar als ik er niet specifiek op let stoort het niet.

- AF vele malen beter dan de 5DIV. Eye-AF werkt, best goed ook. Maar ik vind het wel een beetje nerveus, met wat drukkere omgevingen of moeilijkere onderwerpen verspringt hij vaak. Is wel weer makkelijk te richten waar je wil. Desalniettemin zijn ook de andere focus modi nog steeds nuttig. De hit rate is in ieder geval flink omhoog gegaan. Niet meer focus recompose te hoeven doen is ook een belangrijk pluspunt.

- IBIS, ja leuk dat het er is. Maar ik film niet en fotografeer geen stillevens met lange sluitertijden. Voor mij heeft het enkel nut voor de stabielere viewfinder, en kennelijk helpt het ook met de AF.

- Bruikbaarheid. Voelt vertrouwd en net iets verder custom in te stellen dan de 5DIV en voorlopers. Accuduur is redelijk goed en hangt meer af van gebruiksduur dan aantal foto's. Camera voelt beter in de hand dan de R. Ik vond de R zonder grip te klein. De R5 valt wat dat betreft wel mee. Maar ik ben wel blij met de grip, daarmee is de RF85 beter in balans.

- Bij de DSLR gebruikte ik het scherm enkel voor menus. Een enkele keer misschien liveview. Maar de R5 heeft de irritante eigenschap altijd over te schakelen naar live view zodra mijn oog van de viewfinder gaat. Enige workaround is dat de camera dan maar het Q-achtige menu toont. En ja, ookal is het flippy-screen heel soms nuttig (voor mij), liever had ik een vast scherm. 't is weer iets extra's wat stuk kan.

-CF-express is echt te kneiterduur. Normaliter gebruik ik sandisk kaartjes (nu CF-express 256GB), maar in mijn schrijftesten op de pc (100GB film data vanaf NVME) viel de snelheid terug naar 200MB/s. Dat was verdikkie langzamer dan de Prograde Cobalt 256GB SD kaart, welk diezelfde taak met 250MB/s constant volbracht. Dus omgewisseld voor een Prograde Cobalt 325GB CF-E, die leest en schrijft gewoon continu 500MB/s, wat volgens de limiet is van mijn usb port. Da's wel weer leuk snel foto's inladen.
- De buffer op de R5 heb ik dan ook nog niet vol gekregen en leegt zichzelf ook supersnel weer.

- Mijn R5 had last van 2 'defecte' pixels. Heeft inmiddels al een rondje CPS gedaan :+ Was met een week weer terug, vind ik best netjes.

Al met al, waardige opvolger van de 5DIV.

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 15-09-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Analogworm, jij komt van een 5D4? Hoe vind je de layout van de controls? Ik kom van een EOS R en ik ben constant de knopjes kwijt en ik heb nog geen liefde voor de joystick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
iichel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:28:
Analogworm, jij komt van een 5D4? Hoe vind je de layout van de controls? Ik kom van een EOS R en ik ben constant de knopjes kwijt en ik heb nog geen liefde voor de joystick.
Het is even wennen. Sommige knoppen zitten allemaal op een net andere plek dus ik greep ook wel eens mis. Grappige is als ik nu mijn 5DIV oppak grijp ik ook net mis. Ik zou kunnen zeggen dat het allemaal net iets te krap is, maar het went.

Mbt de joystick. Tsja enerzijds ivm touch control voor af-punten overbodig. Anderzijds, toch wel prettig dat die er zit. Het is betrouwbaarder dan Nose-AF. De Joystick van de 1D series met touch ingebouwd zou waarschijnlijk mooier zijn geweest.

De R heb ik niet lang genoeg kunnen gebruiken om echt een mening te geven over de touchbar. Al is vrijwel iedereen daar niet zo enthousiast over. Dat maakt echter niet dat de standaard joystick de beste oplossing is.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Get!em schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:21:

Ik zie ook EFS lenzen bij staan, toevallig 1 die ik ook heb. Wist net dat de R adapter ook EFS aan kon?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

• PatrickV
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 08:25
Ben eigenlijk benieuwd of de R5 ook zebra striping doet in foto mode?
Of iets van highlight warning tijdens shieten in de EVF.

vind dit zo makkelijk op me sony a7r3.

(zit er heel erg aan te twijfelen om terug naar canon te stappen, en heb nog veel EF glas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

memphis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:36:
[...]

Ik zie ook EFS lenzen bij staan, toevallig 1 die ik ook heb. Wist net dat de R adapter ook EFS aan kon?
EF-S lenzen (o.a. de Canon EF-S 10-18 en 10-22 en de Sigma 15-35 1.8 C DC Art) zijn populaire lenzen op de EOS R om mee te filmen. De R filmt namelijk 4K in 1.7x crop, daardoor kun je prima een APS-C lens erop zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

PatrickV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:09:
Nee, zebra striping doet ie alleen tijdens filmen. Tijdens fotograferen kan hij geen highlight identificeren tijdens schieten, alleen tijdens review. Je hebt wel een live histogram, daar kijk ik wel eens naar.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03

@Enzo Dizono heeft een R6 gehaald toch? Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar eerste ervaringen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
memphis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:36:
[...]

Yep, kan gewoon. Maar je verliest wel aardig wat resolutie. Als ik het goed heb kom je met een R6 op ~8MP, een RP op ~10MP, een R op ~12MP en een R5 op ~18MP.

(zit er heel erg aan te twijfelen om terug naar canon te stappen, en heb nog veel EF glas)
Het beste wat je kan in photomode is het histogram tonen in de EVF. Geeft ook een goed idee van overbelichting. Nu ik er zo over nadenk zouden (instelbare) Zebra's in photomode best handig kunnen zijn idd. Aan de andere kant hou ik juist wel van een zo leeg mogelijke viewfinder. Te veel info leidt af van het fotograferen.

[ Voor 48% gewijzigd door analogworm op 16-09-2020 11:29 ]

• Gonadan

Gonadan

analogworm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:11:
Mbt de joystick. Tsja enerzijds ivm touch control voor af-punten overbodig. Anderzijds, toch wel prettig dat die er zit. Het is betrouwbaarder dan Nose-AF. De Joystick van de 1D series met touch ingebouwd zou waarschijnlijk mooier zijn geweest.
Is die joystick ook niet handig voor het menu en kiezen bij ogen of gezichten bijvoorbeeld?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Gonadan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:57:
[...]

Is die joystick ook niet handig voor het menu en kiezen bij ogen of gezichten bijvoorbeeld?
Ik moest even nagaan hoe ik door het menu scroll.. Denk er namelijk nooit bij na. Touchscreen voor het menu gebruik ik nauwelijks (wel voor pinch en zoom met foto's reviewen). Je kan inderdaad door het menu scrollen met de joystick, ik zelf gebruik (kennelijk) vooral de twee scroll wielen. Die rondom set voor naar boven en beneden, die voor je sluiterknop voor naar links en rechts. Werkt veel sneller dan de joystick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

analogworm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:41:
Ik moest even nagaan hoe ik door het menu scroll.. Denk er namelijk nooit bij na. Touchscreen voor het menu gebruik ik nauwelijks (wel voor pinch en zoom met foto's reviewen). Je kan inderdaad door het menu scrollen met de joystick, ik zelf gebruik (kennelijk) vooral de twee scroll wielen. Die rondom set voor naar boven en beneden, die voor je sluiterknop voor naar links en rechts. Werkt veel sneller dan de joystick.
Zelf ben ik gewend het met de D-pad te doen, dat is in feite net als een joystick. Vandaar dat ik er aan dacht.
Zelf gebruik ik vaak wel touch, gaat nog sneller.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:05
Hoi @Gonadan, in je sig zie ik dat je o.a. beschikt over de 10-18 en 24 2.8. Hoe bevallen deze samen? Ik heb zelf een 10-18 en twijfel tussen de 24 2.8, 35 F2 of iets daar tussenin.

Ik gebruik nu vaak de 10-18 en wissel die af met de 60 2.8 macro. Beide lenzen passen in m'n jaszak, dus ideaal om makkelijk mee te nemen. Alleen is de 60 2.8 (en ook de 50 1.8) wat lang als standaardlens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FordFiasco schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:12:
Hoi @Gonadan, in je sig zie ik dat je o.a. beschikt over de 10-18 en 24 2.8. Hoe bevallen deze samen? Ik heb zelf een 10-18 en twijfel tussen de 24 2.8, 35 F2 of iets daar tussenin.

Ik gebruik nu vaak de 10-18 en wissel die af met de 60 2.8 macro. Beide lenzen passen in m'n jaszak, dus ideaal om makkelijk mee te nemen. Alleen is de 60 2.8 (en ook de 50 1.8) wat lang als standaardlens.
Dat klopt inderdaad, de 50 (80 op crop) is wat dat betreft leuk voor portretten of wat meer sfeer maar als standaard vind ik hem te lang. Daarom pak ik ook vaak de 24 bij scènes met minder licht of om wat achtergrondonscherpte te creëren, daar vind ik hem echt leuk voor. Ook voor binnen als je iets meer wilt dan alleen een medium shot of close-up.
Hij is wijd open ook wat scherper dan de 50 en dat bevalt mij wel, de 50 vind ik eigenlijk te soft.

De 10-18 heb ik eigenlijk echt als UWA gekocht, dus meer voor landschappen en dergelijk gebruik. De laatste jaren heb ik hem maar weinig gebruik om eerlijk te zijn, ik ben minder vaak met statief op pad gegaan wanneer het licht minder is. Wanneer er meer licht is schiet ik tegenwoordig gewoon panorama, dat levert ook best wel heel goede resultaten op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Breakthrough komt met een EF-RF adapter geschikt voor hun drop-in filters. Vroeg me al af wanneer zoiets zou komen.
https://breakthrough.photography/products/drop-in-filters

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 17-09-2020 15:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 14:51

Achtergrond:
Ik zag de R5 als vervanger van de 1DM4 en 5DRS, omdat hij zowel de megapixels als de snelheid combineert, echter nog wel als back-up voor mijn 1DX2.
Bij gebruik zou hij gecombineerd worden met EF lenzen, vanaf groothoek tot en met de 600MM F4 v2 met extenders.
Camera gebruik bij: Voetbal, tot op heden alleen nog Amateur voetbal. En een beetje vogelfotografie uit een boot in de biesbosch.
Filmen die ik niet.

Geheugen kaartjes: Om te beginnen simpel een SD kaart(lexar 1667X 64GB), inmiddels twee 128GB CFexpress van Prograde. Combi deal was te leuk om te laten liggen.

Sluitergebruik: Elektronisch eerste gordijn werkt voor mij het beste, ik heb gemerkt dat als ik elektronisch ga ik nog meer foto's maak ook doordat ik soms niet doorheb dat ik de sluiterknop indruk, en dat werkt het geluid prima. 20 foto's is echt leuk echter het nadeel qua selectie weegt (nog) niet op tegen het evt voordeel.

Buffer: inmiddels welke. Bij gebruik van de SD kaart liep de buffer vol, bij de prograde kaarten duurt het met de 14 foto's per seconde van de elektronische sluiter heel lang. (zat afgelopen weekend op 250+ foto's achter elkaar en buffer had nog iets over. Wanneer je volledig elektrisch gaat loopt hij wel merkbaar vol, na een paar seconde.

AF: Gezicht en oog detectie bij voetbal, stelt scherp op het gezicht of ogen, echter in de stand die ik gebruik (geheel af gebied) soms wel eens op de verkeerde. Ik zie hier zeker grote stap voorwaarts ten opzichte van de 1DM4 en 5DRS. Echter zie wel dat dit zeker ook met afstand tot je onderwerp heeft te maken, hoe groter in beeld hoe beter.
Afgelopen weekend in de Biesbosch was het daarom ook niet zo'n succes met deze stand omdat vogels zelfs met 800MM relatief klein blijven. Ik ben helaas te laat geweest met overschakelen naar een ander type van scherpstellen, dus kan geen vergelijking maken tussen de verschillende AF modi.

Ruis: In het begin schoot ik zowel RAW als JPG, en had bij de JPG het idee dat ik naar de ruisreductie keek van de 7d geen rimpel te zien. Inmiddels met de DNG converter van adobe instaat om van de foto's van raw om te zetten en te verwerken in lightroom(heb nog een oude versie van lightroom die raw van de R5 niet leest). Ruis die ik tot op heden heb gezien tot 12.000 iso vind ik goed te doen. Het is veel meer kleine korrels dan dat je de kleur ruis te zien krijgt.

Bestandformaat: Bestanden zijn groot, echter ben over naar het "nieuwe" ingepakte raw formaat: CRAW. Dan vind ik het prima te doen. Bij het omzetten naar DNG en de bewerking daarvan zie ik mijn computer wel wat uitdagingen hebben, maar bestanden worden ook een stuk groter van CRAW naar DNG. Geen idee van water er gebeurd als ik de CRAW direct zou gebruiken, mijn lightroom versie kan dit niet aan.

Resolutie: Croppen is nu echt geen probleem meer, crop foto's die ik nu soms heb zijn qua resultie groter dan de oude 1DM4 resultie. :)

Warmte afgifte: Ook bij fotograferen voel ik hem wel iets warmer worden, vermoed dat het gebruik van handschoenen voor mijn rechterhand komende winter een stuk minder is. Ik heb tijdens warm weer (25+) al wel een symbool gezien van oververhitting, merkte ook toen dat de camera langzamer werd, en vooral de buffer zwaar verkleint werd.(Nog maar 1 keer meegemaakt)

Conclusie van mijn kant af: De R5 heeft inmiddels de rol van de 1DXM2 overgenomen (wat maakt die trouwens nu een herrie. :) )

Éen tip:
Voor de personen in de pre-order bij KE die hem echt graag willen hebben, reken het totaalbedrag in een keer nu af, dus zonder directe levering van de camera, doet wonderen voor de levertijd heb ik gemerkt.

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 14:51

Zover ik heb ontdekt niet, echter je hebt net als denk ik bij de Sony wel belichtingssimulatie in je zoeker, wat ook helpt.

• guillaumemay
Gonadan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:38:
Breakthrough komt met een EF-RF adapter geschikt voor hun drop-in filters. Vroeg me al af wanneer zoiets zou komen.
https://breakthrough.photography/products/drop-in-filters
Ja mooi. Ik vind de Canon drop in filter mount adapter ook interessant, vooral voor videowerk en een variabel nd filter. Maar de prijs vond ik persoonlijk echt veel te hoog. Nu is er een alternatief. Mooi, concurrentie is altijd goed voor de consument. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickV
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 08:25
Rubencs schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:39:
[...]

Zover ik heb ontdekt niet, echter je hebt net als denk ik bij de Sony wel belichtingssimulatie in je zoeker, wat ook helpt.
Ik ben nu gewent om de belichting helemaal manual te doen, met de belichtingssimulatie en zebra warning.
Zal denk ik wel even wennen worden als dat niet kan. :X

Weet wel zeker dat me EF glas een stuk beter werkt op de R5 dan op me sony met een metabone adapter. :9~
Heb voor volgende maand een R5 en sigma 85 1.4 gehuurd om de kamera te testen.
En als het bevalt dan aan het eind van het jaar eens weer overstappen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 09:31
Mooi om de eerste ervaringen hier te lezen. Zelf een R6 besteld als kit met de 24-105mm RF f4 L lens en de 35mm f1.8 RF waarover veel lovende woorden gesproken worden. Dit na 'eventjes' geen camera te hebben gehad. Mijn laatste camera toen ik nog de voorkeur gaf aan wat draagbaarder was een G1X mk II en daarvoor weer een EOS 30D. En nu even op de handen zitten dan maar tot ie komt!

[ Voor 3% gewijzigd door XElD op 19-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Wormaap schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:38:
[...]

@Enzo Dizono heeft een R6 gehaald toch? Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar eerste ervaringen :)
Late reactie, maar erg fijn toestel. Qua specs ben ik eigenlijk alleen maar tevreden.

Maarrr...

Ik mis toch wel dat schermpje bovenop en wat ik bijvoorbeeld ook jammer vind is dat er geen schroefdraad-aansluiting meer is bij de kabels (de R en de R5 hebben dit wel), zodat je met een meegeleverd klemmetje je tether-kabel kunt aansluiten. Alles bij elkaar voelt de R iets hoogwaardiger dan de R6, terwijl de R6 qua specs en qua ergonomie wel de vloer aanveegt met de R. Kleinigheidjes, maar ik vermoed dat de R5 later dit jaar ook nog wel gaat komen. Ik was een beetje laat met preorderen van de R5, dus toen op de ochtend van de launch van beide toestellen KE ook de preorder van de R6 opende gelijk maar ingeschreven. Kreeg hem ook meteen vanuit de eerste levering, terwijl ik anders waarschijnlijk nu ook nog geen R5 had gehad...

[ Voor 24% gewijzigd door Enzo Dizono op 19-09-2020 14:26 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik weet niet of er nog mensen naar op zoek zijn, maar ik zie dat de MediaMarkt online de R6 (zowel body als kit) op voorraad heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 19 mei 2014 @ 23:10:
17-50 f/2.8 erop, flitser erbij en je kunt echt heel veel leuk op de foto krijgen. 50mm f/2.8 voor de leuke portretjes met goede isolatie van de achtergrond, 17mm voor de wijde overzichtjes en op f/4 voor de groepsfoto's. Verder schieten in M met een redelijk lange sluitertijd van 1/15sec en de iso op 800-1600 (afhankelijk van hoeveel licht je hebt).
Ik heb deze post onthouden. Weet niet of ik me daar destijds veel van gebruik van heb gemaakt, maar komende vrijdag weer een bruiloft (die helaas flink aangepast is).

Deze tips onthouden en benieuwd wat ik eruit kan krijgen.
Apparatuur is niet veranderd, de hobby is toch wat afgezakt...

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 20:48
V&A op het forum is niet de bedoeling.

[ Voor 85% gewijzigd door Wormaap op 23-09-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 26-05 13:13
Het kan zijn dat ik er overheen kijk maar er is geen ‘Het Grote Geheugenkaart Topic’?
Ik merk dat ik tegen mijn eigen beperking aanloop wat betreft geheugenkaartjes.
Mijn Canon EOS 5DmIII heeft de voorkeur voor CF ipv SD.

Elke camera heeft een bufferruimte waar de foto’s naar toe worden geschreven alvorens die naar de geheugenkaart wordt overgebracht. Dat lezen en schrijven snap ik.
Ondermeer via https://rhinocameragear.c...-card-speed-really-matter

Alleen nu las ik ook berichten dat de kaart het opstarten en werken met de camera beïnvloed en dus langzamer of sneller kan maken. Dit begrijp ik niet helemaal want de camera haalt geen informatie van de kaart bij mijn weten.

Wie kan mij helderheid verschaffen hier over zodat ik met deze informatie nieuwe kaarjes kan aanschaffen. Of is dit te veel een adviesvraag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dagg schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:14:
Het kan zijn dat ik er overheen kijk maar er is geen ‘Het Grote Geheugenkaart Topic’?
Ik merk dat ik tegen mijn eigen beperking aanloop wat betreft geheugenkaartjes.

Elke camera heeft een bufferruimte waar de foto’s naar toe worden geschreven alvorens die naar de geheugenkaart wordt overgebracht. Dat lezen en schrijven snap ik.
Ondermeer via https://rhinocameragear.c...-card-speed-really-matter

Alleen nu las ik ook berichten dat de kaart het opstarten en werken met de camera beïnvloed en dus langzamer of sneller kan maken. Dit begrijp ik niet helemaal want de camera haalt geen informatie van de kaart bij mijn weten.

Wie kan mij helderheid verschaffen hier over zodat ik met deze informatie nieuwe kaarjes kan aanschaffen. Of is dit te veel een adviesvraag? ;)
Klopt ja. Dat was een van mijn ergernissen bij de 5DIII, het SD slot was retetraag. Waardoor RAWs naar beide kaarten schrijven maar moeizaam ging. De 5DIV ondersteunde alsnog geen UHS-II, maar had wel een snellere bussnelheid waardoor naar beide kaarten schrijven zonder problemen ging. De R5 heeft wel UHS-II ondersteuning en schrijft behoorlijk rap naar de SD.

Lang verhaal kort. UHS-II kaartjes heb je niets aan met de 5DIII. Je kan het even na gaan, maar volgens mij moet elk willekeurig UHS-I V30 kaartje de bus wel voltrekken. Welk voor SD kaarten kennelijk 20MB/s is, CF 100MB/s

mbt SD kaart snelheden vind ik dit overzicht logischer dan de door jou gegeven link. Omdat er daadwerkelijk snelheden benoemd worden bij de verschillende klasses. Mijn interpretatie hier van is dat de enige echt belangrijke de V rating is. Omdat dat de minimaal ondersteunde continu sequentieeele schrijfsnelheid is. Burst is leuk voor een seconde.

[ Voor 16% gewijzigd door analogworm op 27-09-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dagg schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:14:
Echte mannen/camera's gebruiken dan ook CF kaartjes! }) 8) :P :+

Gewoon wat snelle Sandisk of Lexar kaartjes kopen en gaan met die banaan! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:05
nero355 schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:10:
[...]

Echte mannen/camera's gebruiken dan ook CF kaartjes! }) 8) :P :+

Gewoon wat snelle Sandisk of Lexar kaartjes kopen en gaan met die banaan! :Y)
Voor ~3 keer de prijs van SD, dat is pittig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:39
Dit is een goede bang for buck:
https://www.dataio.nl/lex...mpact-flash-vpg65-160mbs/

Gaat in mijn 7d ii als de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FordFiasco schreef op maandag 28 september 2020 @ 07:18:
Voor ~3 keer de prijs van SD, dat is pittig.
Volgens mij is dat verschil veel kleiner en krijg je er sowieso een veel beter product voor terug :
- Makkelijker om snel te wisselen.
- Sneller.
- En ook nog eens desnoods op een PATA poort aan te sluiten voor het geval het misgaat! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XElD
Zo, ik heb sinds afgelopen vrijdag de R6 samen met de 24-105 f/4 L lens en de 35mm f/1.8 en wat een genot zeg. Als ik vergelijk moet hoe een DSLR aanvoelde... helemaal prima. En wat een mooie foto's kon ik er meteen al mee schieten. Ik ben erg tevreden iig. voor nu.

Ik heb trouwens een pre-order voor de 85mm RF f/2 lens die eind oktober uitkomt geplaatst. Het idee van een wat compactere 85mm die ook de macro functie heeft staat me erg aan. Niet dat de 24-105mm op 85mm niet erg fraaie plaatjes schiet overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

De Eos m50 mk 2 en en nieuwe reportage flitser aangekondigd. Het lijkt een vrij kleine update voor de m50, vooral software.

https://petapixel.com/202...ark-ii-mirrorless-camera/

Stiekem wacht ik een beetje op een M5 mk 2 met een draai kantel scherm, ibis en uhs-2 (evt dual) SD ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Teleurstellend zeg die M50 mark II. (vind ik persoonlijk). Geen nieuwe hardware, lijkt wel op een firmware update. Volgens de geruchten zou er een nieuwe sensor (die van de M6 MkII) in komen, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Canon Speedlite EL-1 is scheduled to be available for purchase in February 2021 at an estimated retail price of $1,099.00.
MWAHAHAHAHA!!! :D _O- :')

Daar moet echt een 0 weg denk ik :?

Zit ook nog eens een accu in dus naast het aantal keren dat je flitst mag je ook nog eens in de gaten gaan houden hoe lang je accu meegaat! :/

Verder snap ik niet waarom ze elke keer zo'n pricewatch: Canon PowerShot G16 Zwart achtige body ervan maken i.p.v. zoiets : https://tweakers.net/spie...500d_p237204/vergelijken/
Of één van de vele voorgangers en opvolgers natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

nero355 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

.......
Nee joh, heeft een "L" in de naam en een rood randje 8)7 O-) :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Waarom? Waar koop jij zo'n flitser voor 200 euro?
Zit ook nog eens een accu in dus naast het aantal keren dat je flitst mag je ook nog eens in de gaten gaan houden hoe lang je accu meegaat! :/
Dat is toch normaal? *knip*, verwacht je dat hij op de accu van de camera werkt?

[ Voor 42% gewijzigd door Gonadan op 14-10-2020 19:44 . Reden: Dat was niet nodig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Ik zag de flits langs komen... maar de waarschijnlijke komst binnenkort van de RF 70-200 f/4 L USM interesseert mij nog het meest: https://www.canonrumors.c...ens-roadmap-for-2021-cr2/

"External zoom, extremely small size. I’m told it’s about the size of a coke can."

Mooi vooruitzicht naast de 24-105mm f/4 L USM... niet te groot, mooi zoombereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Dat zou een flinke prestatie zijn, al Is het natuurlijk nog wel even de vraag welke coke can. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.ad-informatica.com/davideandreani/immagini/Allsizes.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kan bij Amerikanen zomaar een gallon zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Arumes schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:56:
Dat zou een flinke prestatie zijn, al Is het natuurlijk nog wel even de vraag welke coke can. :+

[Afbeelding]
Grappig ook een "L" in de naam en een rood randje :+ _O-

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Arumes schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:45:
Waarom? Waar koop jij zo'n flitser voor 200 euro?
De Canon 430EX II was ooit voor dat bedrag tekoop!
Dat is toch normaal?
Nee : 4x AA is normaal!
verwacht je dat hij op de accu van de camera werkt?
Natuurlijk niet... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 22:55
nero355 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:04:
[...]

[...]

[...]

Natuurlijk niet... :F
En batterijen zijn erg anders dan een accu? 8)7 Heb je de specs gelezen toevallig? Moet je voor de grap eens doen, dan zou je willen dat iedere flitser een accu had O-)

Al met al kun je het een bult geld vinden maar ik vind het een héle gave flitser waar ook wel zeker een markt voor zal zijn (met name journalistiek / bruiloft gok ik).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:59:
En batterijen zijn erg anders dan een accu? 8)7 Heb je de specs gelezen toevallig? Moet je voor de grap eens doen, dan zou je willen dat iedere flitser een accu had O-)

Al met al kun je het een bult geld vinden maar ik vind het een héle gave flitser waar ook wel zeker een markt voor zal zijn (met name journalistiek / bruiloft gok ik).
Heb niet alle specs doorgelezen, maar 1100 $ voor een flitser is wel veel. Ingebouwde accu is prima, maar kan de meerprijs niet verantwoorden, setje eneloops kost ook niet zoveel. Het zal wel in de actieve koeling of de extra features zijn, maar duidelijk dat deze flitser niet voor de meeste mensen bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36

Bonbridge

35-85

Heel veel geld inderdaad. Voor rond de €200,- heb je een vergelijkbaar model (godox V860II) die zeer goed zijn en 95% kunnen van deze speedlite. Ik denk dat de verstandige fotograaf die een beetje research doet niet zal eindigen met de nieuwe Canon speedlites.

Ik ben trouwens zeer blij met de lijst met de RF lenzen die Canon gaat uitbrengen. Er zitten een hoop zeer interessante lenzen tussen voor mijn doeleinden.

Mijn grootste must zou de 14-35 zijn. Als deze weinig vervorming en vignetting heeft dan is dit de lens die me naar mirrorless kan overhalen. De 16-35/4.0L is by far mijn meest gebruikte lens, en Canon moet met een waardige opvolger komen wil ik overstappen. Ik ben zeer benieuwd!

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Bonbridge schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:28:
Heel veel geld inderdaad. Voor rond de €200,- heb je een vergelijkbaar model (godox V860II) die zeer goed zijn en 95% kunnen van deze speedlite. Ik denk dat de verstandige fotograaf die een beetje research doet niet zal eindigen met de nieuwe Canon speedlites.

Ik ben trouwens zeer blij met de lijst met de RF lenzen die Canon gaat uitbrengen. Er zitten een hoop zeer interessante lenzen tussen voor mijn doeleinden.

Mijn grootste must zou de 14-35 zijn. Als deze weinig vervorming en vignetting heeft dan is dit de lens die me naar mirrorless kan overhalen. De 16-35/4.0L is by far mijn meest gebruikte lens, en Canon moet met een waardige opvolger komen wil ik overstappen. Ik ben zeer benieuwd!
Voor strobist, ja dan geef ik je groot gelijk. Voor wat ik noemde, mwa dan heeft de Canon op de juiste punten toch echt veel voordelen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

guillaumemay schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:53:
Teleurstellend zeg die M50 mark II. (vind ik persoonlijk). Geen nieuwe hardware, lijkt wel op een firmware update. Volgens de geruchten zou er een nieuwe sensor (die van de M6 MkII) in komen, maar helaas.
Maar voor "under $600,-" heb je wel een body met clean HDMI output. Dat is erg fijn; zeker in tijden waar livestream in de lift zit.
De M5 mkII met flipscreen zou echt ideaal zijn. Ik mis veel knopjes op mijn M50 (was een 80D gewend).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Voor strobist, ja dan geef ik je groot gelijk. Voor wat ik noemde, mwa dan heeft de Canon op de juiste punten toch echt veel voordelen.
Ik heb 2x een godox V1....weet je een beetje wat die kunnen en doen? Want komende van canon met de 580ex en 600ex....is de V1 nogal een verbetering in power en recycle....ik ken deze nieuwe Canon nog niet uiteraard, maar alle vorige uitingen van Canon waren weinig bijzonder. Plus dat de V1 aansluit als ontvanger en zender in een ecosysteem van goede flitsers zowel on camera als volledige studioflitsers.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nomad schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Ik heb 2x een godot V1....weet je een beetje wat die kunnen en doen? Want komende van canon met de 580ex en 600ex....is de V1 nogal een verbetering in power en recycle....ik ken deze nieuwe Canon nog niet uiteraard, maar alle vorige uitingen van Canon waren weinig bijzonder. Plus dat de V1 aansluit als ontvanger en zender in een ecosysteem van goede flitsers zowel on camera als volledige studioflitsers.
Dat wel, maar in ieder geval voor journalisten lijkt mij een recycle tijd van ver onder de 1 seconde (itt 1.5s) en een enorme burst kunnen doen (ook zonder oververhitting) wel enorm handig.

Dat transceiver verhaal is dus ook puur voor strobist. Iets zegt mij dan ook dat deze daar niet op gericht is. Je moet er dan ook niet 3 willen kopen voor je in paraplu of iets dergelijks, koop dan of die Godox of ga meteen voor echte studio flitsers.

Dus nogmaals niks ten nadele van oa. Godox en de 580EX (600 EX en RT meuk is overpriced vind ik). Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat hier in beperkte kringen best wel animo voor is.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:04:
[...]

Ah, dus een 5D Mk4 mag ook geen €3000 kosten omdat jij ooit een 500D voor €500 gekocht hebt. Dat is toch geen vergelijking?

(dank aan ventieldopje 8)7 )
[...]

En dan hoef je het batterijniveau niet in de gaten te houden? Wat is het verschil dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Arumes op 15-10-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Arumes schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Ah, dus een 1D Mk4 mag ook geen €4000 kosten omdat jij ooit een 500D voor €500 gekocht hebt. Dat is toch geen vergelijking?

[...]

En dan hoef je het batterijniveau niet in de gaten te houden? Wat is het verschil dan?
Nouja een 1D IV mag best €4000 kosten maar dan laat ik hem wel staan :+ Zal nu hooguit €700/800 kosten vrees ik.

Maar dat bedoelde je denk ik niet :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een Youngnuo 600 flitser koop je al voor nog geen 100 euro...

En wil je accu's kan je ook dimpel aan NiMh of NiZn batterijen denken of anders aan 2 lithium 14500 cellen denken met 2 dummies.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
memphis schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:42:
Een Youngnuo 600 flitser koop je al voor nog geen 100 euro...

En wil je accu's kan je ook dimpel aan NiMh of NiZn batterijen denken of anders aan 2 lithium 14500 cellen denken met 2 dummies.
Nu ben je natuurlijk wel héél verschillende producten met elkaar aan het vergelijken. Ik ben prima tevreden over m'n Godox TT600 en TT685 (ik heb een voorkeur voor AA-modellen omdat ik stapels en stapels Ikea Ladda 2450mAh-units heb). En ik zal de EL-1 zeker niet aanschaffen.
Maar dat betekent niet dat't geen meerwaarde heeft voor de kleine groep fotografen waar het ding op gericht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:59:
Een accu is leuk, maar wat was er mis met gewoon een stuk of twee van deze : https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html :?

Nu zit je WEER vast aan een Canon-only accu en ik mag hopen dat die wat meer lijkt op de LP-E6 dan de LP-E6N want die laatste generatie vond ik echt waardeloos in een tijd van LSD AA batterijen : Lopen leeg terwijl ze gewoon in de kast staan!
Ondertussen heeft mijn LP-E6 nergens last van, terwijl die 5 jaar ouder is... :X
Mja, als je zoiets echt nodig hebt dan bestaat daar ook al jarenlang een oplossing voor en is de combo van een flitser+accupack nog steeds goedkoper dan dit nieuwe ding! :/
Ventieldopje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:19:
Dat wel, maar in ieder geval voor journalisten lijkt mij een recycle tijd van ver onder de 1 seconde (itt 1.5s) en een enorme burst kunnen doen (ook zonder oververhitting) wel enorm handig.
Dat vind ik minder meerwaarde hebben dan :
Dat transceiver verhaal is dus ook puur voor strobist. Iets zegt mij dan ook dat deze daar niet op gericht is. Je moet er dan ook niet 3 willen kopen voor je in paraplu of iets dergelijks, koop dan of die Godox of ga meteen voor echte studio flitsers.
:)
Dus nogmaals niks ten nadele van oa. Godox en de 580EX (600 EX en RT meuk is overpriced vind ik). Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat hier in beperkte kringen best wel animo voor is.
Vergeleken met dit ding waren de 580EX II of de 600 serie die erna kwam een koopje! :+
Arumes schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:24:
Ah, dus een 5D Mk4 mag ook geen €3000 kosten omdat jij ooit een 500D voor €500 gekocht hebt. Dat is toch geen vergelijking?
Dat is inderdaad een hele rare vergelijking die je daar maakt! :)

Jij vroeg om een € 200 kostende flitser en ik gaf antwoord... That's it!
Slijtage van de accu en hoe vaak je hem al hebt opgeladen natuurlijk!

Het is een bovendien een Canon accu dus dat betekent dat de prijs ook niet mals zal zijn, terwijl je voor € 10 een pakje LSD AA cellen hebt!

Maar als je geld teveel hebt dan zou ik zeggen koop vooral dat ding zo snel mogelijk nog voordat de prijs een stuk naar beneden gaat :P :+

Echt...

Waarom gaan mensen tegenwoordig zo makkelijk akkoord met meer voor hetzelfde betalen of zelfs meer betalen voor minder :?

ik snap dat niet! -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:02:Dat is inderdaad een hele rare vergelijking die je daar maakt! :)
Ik ben blij dat je het zelf doorhebt.
Dat vroeg ik niet.
Geldt voor oplaadbare batterijen ook.
Het is een bovendien een Canon accu dus dat betekent dat de prijs ook niet mals zal zijn, terwijl je voor € 10 een pakje LSD AA cellen hebt!
En die cellen voldoen aan de eisen voor zo'n flitser, zowel qua stroomoutput als veiligheid? Oh wacht, dat heb je natuurlijk gewoon niet uitgezocht. Waarom zou je ook? Dingen zonder kennis roepen is veel makkelijker.
Maar als je geld teveel hebt dan zou ik zeggen koop vooral dat ding zo snel mogelijk nog voordat de prijs een stuk naar beneden gaat :P :+
Ik heb nergens gezegd dat ik die flitser nodig heb. Ik hoef toch niet alles te kopen waarvan ik de prijs snap?
ik snap dat niet! -O-
Joh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Laten we het verder wel gezellig houden, heren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
nero355 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Een accu is leuk, maar wat was er mis met gewoon een stuk of twee van deze : https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html :?

Nu zit je WEER vast aan een Canon-only accu en ik mag hopen dat die wat meer lijkt op de LP-E6 dan de LP-E6N want die laatste generatie vond ik echt waardeloos in een tijd van LSD AA batterijen : Lopen leeg terwijl ze gewoon in de kast staan!
Ondertussen heeft mijn LP-E6 nergens last van, terwijl die 5 jaar ouder is... :X

[...]

Mja, als je zoiets echt nodig hebt dan bestaat daar ook al jarenlang een oplossing voor en is de combo van een flitser+accupack nog steeds goedkoper dan dit nieuwe ding! :/

[...]

Dat vind ik minder meerwaarde hebben dan :

[...]

:)

[...]

Vergeleken met dit ding waren de 580EX II of de 600 serie die erna kwam een koopje! :+

[...]

Dat is inderdaad een hele rare vergelijking die je daar maakt! :)

[...]

Echt...

Waarom gaan mensen tegenwoordig zo makkelijk akkoord met meer voor hetzelfde betalen of zelfs meer betalen voor minder :?

ik snap dat niet! -O-
Je realiseert je dat er in alle typen LP-E6'S gewoon twee 18500 celletjes zitten? Deze nieuwe accu's voor de flitser lijken iets langer, dus mogelijk zit daar wel een 18650 in. Anyhow, El cheapo puntlas apparaatje nieuwe celletjes a €5,- en Bob is your uncle.

Toegegeven, ik zou het persoonlijk wel mooi vinden als meer apparaten (zoals Zhyjun) gewoon losse cellen zouden gebruiken zodat je idd niet weer €120,-(LP-E6NH!!) voor een flut accu kan lappen. Ik erger me altijd kapot aan de prijzen voor proprietary accu's, terwijl het geen reet voor stelt eigenlijk.

Al begrijp ik ook wel weer dat ze lithium cellen liever beveiligd mooi verpakt verkopen. Dan weet je tenminste dat er minder snel kortsluiting kan ontstaan en dat er cellen met de juiste specificaties gebruikt worden. Owja en het verdient beter :p

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 15-10-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
analogworm schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:13:
Al begrijp ik ook wel weer dat ze lithium cellen liever beveiligd mooi verpakt verkopen. Dan weet je tenminste dat er minder snel kortsluiting kan ontstaan en dat er cellen met de juiste specificaties gebruikt worden. Owja en het verdient beter :p
Het is niet eens een kwestie van willen, maar gewoon wetgeving. Ik zou het artikel zo niet meer kunnen vinden, maar DPReview heeft ook al een keer bij een review gemeld dat de accu bij een nieuw model camera was aangepast (volgens mij met (dieper?) verzonken contacten) omdat de wetgeving strenger was geworden. Zou best die DENAN wet geweest kunnen zijn rond 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Arumes schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:54:
Geldt voor oplaadbare batterijen ook.
Die zijn echter veel makkelijker te vervangen op het moment dat ze versleten zijn en stop je gewoon zorgeloos een stuk of 8/12/16 of zo van in je tas samen met een (snel)lader : KLAAR! :Y)

Modbreak:En nu is het klaar met dat gekat. Jullie hebben allebei je zegje gedaan en ik heb al gevraagd om het gezellig te houden.

[ Voor 37% gewijzigd door Wormaap op 16-10-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Die zijn echter veel makkelijker te vervangen op het moment dat ze versleten zijn en stop je gewoon zorgeloos een stuk of 8/12/16 of zo van in je tas samen met een (snel)lader : KLAAR! :Y)
Ik bestel net zo makkelijk een Canon-accu (of ander merk, ik koop meestal Jupio) als een setje batterijen. Precies dezelfde handeling. En juist omdat die accu's aan strenge veiligheidseisen moeten voldoen, gooi ik die zorgelozer in een tas met een snellader dan gewone AA-cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:49
De aangekondigde Eos 850D in februari lijkt nu pas in de grote winkelketens opgenomen te worden. Zag bijvoorbeeld op YouTube een verkoop filmpje van Mediamarkt.
Ik vraag me alleen af gezien de geruchten dat Canon zicht gaat richten op FF camera’s en ook doordat de EOS RP nu steeds gunstiger geprijsd gaat worden of de 850D niet praktisch DOA is. De kit prijzen van de Eos 850D, Eos 90D en Eos RP liggen heel dicht bij elkaar en vermoedelijk over een week nog meer door BF acties. Uiteraard is er nog een hoop gunstig geprijsd kwalitatief EF glas te verkrijgen maar zou Canon erop gokken dat consumenten nietsvermoedend toch wel hun camera’s koopt omdat er nieuwe Canon Eos op de plank ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Miki schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:15:
De aangekondigde Eos 850D in februari lijkt nu pas in de grote winkelketens opgenomen te worden. Zag bijvoorbeeld op YouTube een verkoop filmpje van Mediamarkt.
Ik vraag me alleen af gezien de geruchten dat Canon zicht gaat richten op FF camera’s en ook doordat de EOS RP nu steeds gunstiger geprijsd gaat worden of de 850D niet praktisch DOA is. De kit prijzen van de Eos 850D, Eos 90D en Eos RP liggen heel dicht bij elkaar en vermoedelijk over een week nog meer door BF acties. Uiteraard is er nog een hoop gunstig geprijsd kwalitatief EF glas te verkrijgen maar zou Canon erop gokken dat consumenten nietsvermoedend toch wel hun camera’s koopt omdat er nieuwe Canon Eos op de plank ligt?
Canon heeft decennia gedaan over het opbouwen van een fantastisch aanbod qua EF-glas in allerlei soorten en prijzen en er zijn ook andere fabrikanten die daar flink aan bijgedragen hebben. Voor de RF-mount komt ook steeds meer mooi glas en ondanks dat er heel veel op de roadmap staat is het meeste glas vooralsnog gericht op professionals die lachend duizenden euro's per objectief neerleggen.
Nu kun je met een adapter ook het EF-glas nog gebruiken, maar dan zou een 850D ook nog net zo goed kunnen.

Het is echter wel duidelijk dat fullframe steeds toegankelijker wordt, meerdere fabrikanten zetten daar wat meer op in. De roadmap van Canon qua RF-mount camera's laat ook zien dat er nog meer lagere modellen komen en zelfs een cropcamera, al zal die laatste waarschijnlijk een 7DII-achtige body worden.
Op termijn zal het waarschijnlijk volledig verschuiven naar RF, maar zolang er werkende camera's en body's zijn voor EF is zal het gebruikt blijven worden.

Veel consumenten denken er helemaal niet zo over na. Die kopen gewoon een kit en wellicht later nog een extra telelens of uwa maar dat is het dan ook wel. In winkels als de Mediamarkt zie je sowieso meestal de oudere modellen liggen, die lopen vaak jaren achter op de markt zoals wij hem kennen.
De vraag is dan eerder of wij niet gewoon erg ver vooruit lopen omdat we alle nieuwste ontwikkelingen graag volgen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Grote kans dat het de winkels als Mediamarkt zijn die niet door hun voorraad heen komen. Daar komt veelal de huismoeder die een camera zoekt en tsja, dan lopen die high-end modellen sowieso al niet zo hard. Hier in Arnhem loopt de camera afdeling al helemaal niet hard en hangen er nog net geen spinnewebben.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:31:
In winkels als de Mediamarkt zie je sowieso meestal de oudere modellen liggen, die lopen vaak jaren achter op de markt zoals wij hem kennen.
Waarom denk/vind je dat :?

Ik heb juist jarenlang de BTW acties misbruikt om Canon EF(-S) spul te kopen! :+
En ik was echt niet de enige daarin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DxOmark heeft nu de sensoren van de R5 en R6 getest. Voor zover je waarde hecht aan hun benchmarks ziet het er goed uit, Canon heeft het gat eindelijk ingehaald en presteert gewoon ongeveer net als de andere recente modellen van andere merken.
Nu wel benieuwd wat een A7IV gaat doen. :+

https://www.dxomark.com/c...ew-enthusiast-mirrorless/
https://www.dxomark.com/c...review-a-high-water-mark/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 22:03
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:39:
DxOmark heeft nu de sensoren van de R5 en R6 getest. Voor zover je waarde hecht aan hun benchmarks ziet het er goed uit, Canon heeft het gat eindelijk ingehaald en presteert gewoon ongeveer net als de andere recente modellen van andere merken.
Nu wel benieuwd wat een A7IV gaat doen. :+

https://www.dxomark.com/c...ew-enthusiast-mirrorless/
https://www.dxomark.com/c...review-a-high-water-mark/
En niet alleen als de recente: de R6 sensor scoort net zo hoog als mijn antieke A7 😄

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

klaaas schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:49:
[...]

En niet alleen als de recente: de R6 sensor scoort net zo hoog als mijn antieke A7 😄
Puur naar totaalscore gekeken misschien, maar vergelijk de 'measurements' en dat gaat niet helemaal meer op. ;)

Maar goed, Sony heeft met z'n A7 serie toen wel een stap gemaakt waardoor Canon ineens echt een gat had inderdaad. Heeft dus echt jaren gekost om weer te dichten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:18:
[...]

Puur naar totaalscore gekeken misschien, maar vergelijk de 'measurements' en dat gaat niet helemaal meer op. ;)

Maar goed, Sony heeft met z'n A7 serie toen wel een stap gemaakt waardoor Canon ineens echt een gat had inderdaad. Heeft dus echt jaren gekost om weer te dichten.
Het probleem is alleen dat ze het gat niet gedicht hebben. Het verschil tussen een A7 en de R6 is 5 punten. Het verschil tussen de R6 en de A7r3 is ook weer 5 punten. Dat is toch echt een behoorlijk verschil in de Dxo wereld. ( hoeveel praktische waarde dat heeft is weer een ander verhaal)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

klaaas schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:25:
Het probleem is alleen dat ze het gat niet gedicht hebben. Het verschil tussen een A7 en de R6 is 5 punten. Het verschil tussen de R6 en de A7r3 is ook weer 5 punten. Dat is toch echt een behoorlijk verschil in de Dxo wereld. ( hoeveel praktische waarde dat heeft is weer een ander verhaal)
Nogmaals, als je blind naar de totaalscore kijkt wel. Ik kijk verder dan dat, de totaalscore vertelt maar een zeer beperkt verhaal. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:32:
[...]

Nogmaals, als je blind naar de totaalscore kijkt wel. Ik kijk verder dan dat, de totaalscore vertelt maar een zeer beperkt verhaal. :)
Dat is precies wat ik bedoel ;). Volgens mij zijn het prima sensoren, die ws nog ietsie achter liggen op die van Sony, maar vast niet veel. Op basis van de totaalscore die er uit rolt zou je dat echter niet zeggen. Gekke manier van waarderen om een sensor die op 2 van de 3 onderdelen beter scoort en op 1 marginaal minder dan een gelijke score te geven.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

klaaas schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:53:
Dat is precies wat ik bedoel ;). Volgens mij zijn het prima sensoren, die ws nog ietsie achter liggen op die van Sony, maar vast niet veel. Op basis van de totaalscore die er uit rolt zou je dat echter niet zeggen. Gekke manier van waarderen om een sensor die op 2 van de 3 onderdelen beter scoort en op 1 marginaal minder dan een gelijke score te geven.
Yup, en het is ook maar een test en dat zegt natuurlijk weinig over praktijk. Maar ik had bijvoorbeeld onderstaand plaatje nog open staan en dat zegt mij wel dat Canon eindelijk de stap gemaakt heeft die wel eens tijd werd.
En daarmee ga ik niet beweren dat Canon nu ineens de beste is hoor, Sony wint het gewoon nog steeds, maak je geen zorgen. :P
Het zit alleen nu zo dicht bij elkaar (zat het misschien zelfs al) dat je er niet te zwaar aan moet tillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg5qMpTN1P1t4Omq6eWnKyZKtik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUNLzIvStUQsW5bqes00V2mR.png?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:02:
[...]
En daarmee ga ik niet beweren dat Canon nu ineens de beste is hoor, Sony wint het gewoon nog steeds, maak je geen zorgen. :P
Het zit alleen nu zo dicht bij elkaar (zat het misschien zelfs al) dat je er niet te zwaar aan moet tillen.

[Afbeelding]
Ik maak me over dit soort dingen sowieso geen zorgen. Zolang m'n camera's het doen vind ik het prima ;)

Maar op basis van de DXO metingen kun je wel mooi zien dat Canon eigenlijk tussen 2008 en 2012 de slag gemist heeft. Nikon ging in die jaren van de D700 naar de D600 en Canon van de 5DmkII naar de 5DmkIII. Bij Canon zat er amper verschil tussen die 2 qua DR als was die van de mkIII beter bruikbaar vanwege minder banding. Maar de D600 had ineens een sensor met op lage iso's een DR van meer dan 14 stops, wat vergelijkbaar is met de sensor van de R6 (ja, na ISO 200 wordt het verschil groter). 2012 vs 2020... Dat is toch echt wel heel lang in electronicaland. Het is dan ook geen wonder dat veel mensen voor wie DR belangrijk is in dit tijd zijn overgestapt, waaronder ondergetekende.

Wat je ook ziet is dat er na 2012 uiteraard nog wel weer wat verbeterd aan de sensoren, maar de grote sprong is echt van daarvoor. Wat dat betreft is het ook goed dat Canon weer bij is. Meer concurrentie is beter!

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jaaa! Laten we het hebben over dat oh zo geweldige Dynamic Range dat getest is door het nog geweldigere DxO Mark dat iedereen hier al lang heeft afgeschreven! _O- :+

VERSCHRIKKELIJK!!! :P

Canon dSLR ergonomie FTW!!! :Y) O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
De nieuwe iPhone 12 Pro heeft nu ook een beter dynamisch bereik van 14 stops, om even olie op het vuur te gooien :Y)

www.maartendeboer.net

• Gonadan

Gonadan

Haha ja maar die heeft autobokeh mode en ingebouwde 3D-pop generator, daar kan geen camera tegenop. :+

@nero355 beetje aan vakantie toe? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:13:
De nieuwe iPhone 12 Pro heeft nu ook een beter dynamisch bereik van 14 stops, om even olie op het vuur te gooien :Y)
_O_
Gonadan schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:26:
Haha ja maar die heeft autobokeh mode en ingebouwde 3D-pop generator, daar kan geen camera tegenop. :+
_O-
@nero355 beetje aan vakantie toe? :P
Altijd! Maar daar gaat het niet om! :P

Ik vind gewoon dat hele dynamisch bereik geneuzel elke keer zo zwaar overrated : Alsof dat alles is en je met een wat lager bereik ineens een onbruikbare camera hebt of zo... 8)7

Echt...

"Zoek lekker een andere hobby!" denk ik dan :F

• Gonadan

Gonadan

Haha wonderlijke manier om dat te uiten heb je dan, maar voel je vrij om met een gespreksonderwerp te komen wat je beter ligt hoor. :P

In de basis ben ik het zeker met je eens, ik heb mij nooit zo druk gemaakt om de theoretisch maximale DR. Toch vond ik het zelf, gezien de historie en recente ontwikkelingen, genoeg nieuwswaarde hebben voor degenen die het wel interessant vinden om te zien. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15
Ventieldopje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:13:
Weet je zeker dat die de Nikon D5200 van de troon gestoten heeft? :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
nero355 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:18:
Ik vind gewoon dat hele dynamisch bereik geneuzel elke keer zo zwaar overrated : Alsof dat alles is en je met een wat lager bereik ineens een onbruikbare camera hebt of zo... 8)7

Echt...

"Zoek lekker een andere hobby!" denk ik dan :F
Mijn camera staat 99% van de tijd op een statief, op ISO100 en ik stel handmatig scherp. Ruisprestaties op hoge iso's, ergonomie en 500 AF punten boeien me dan ook bijzonder weinig. DR des te meer. Ik kan me echter prima voorstellen dat hoge iso's, ergonomie en AF voor anderen wel belangrijk zijn en die ga ik dan ook niet overrated noemen. Ieder zo z'n hobby.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 53 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic