Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:35:
[...]
Dat is jouw mening inderdaad, maar er zijn zoveel meer vormen van beestjes schieten.
Van een beginner verwacht ik juist niet dat ze op de vroege ochtend in een bos gaan liggen. Die zie ik eerder los gaan in parken of dierentuinen en dan met name overdag. Het echte wild in onze natuur is vaak pas een volgende stap.
Daarmee rek je de definitie van 'wildlife' fotografie wel heer erg ver. Met een 50mm portretlens kan ik ook prima schaapjes op de dijk of de hond van de buren fotograferen, maar dat maakt het nog geen 'wildlife' lens. 'Wildlife' is een aparte tak van sport juist omdat het fotograferen dieren
in het wild hele specifieke vereisten met zich mee brengt. In Europa is bijna al het wild dat het fotograferen waard is schemeractief of een nachtdier. Met f/11 is het fotograferen van wilde dieren dus echt een hele lastige opgave.
[...]
Mwoah, het staat er letterlijk bij. Niet geschikt voor de diepe schemering. (gebaseerd op citaat van hierboven)
Canon zegt letterlijk op haar site "Great lens for wildlife -
Get closer than ever to your favourite wildlife, wherever you are.", vergezeld met fotos van hertjes en een kraanvogel.
[...]
Klopt, maar voor wild in een bos ga je het met die 400 op full frame waarschijnlijk ook niet redden. De zooms tot 600 kan, maar zijn wel heel veel groter en zwaarder. Ik loop niet graag met zo'n kanon door het bos te struinen.
Dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat het niet onwaarschijnlijk is dat er een RF versie van de zooms komt die lichter en kleiner zal zijn.