Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 15:13
Get!em schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:56:
Inderdaad, de screen/display time-out moet los instelbaar zijn van de slaapstand van de camera, anders gaat je batterij er heel snel aan.
Ik heb om exact deze reden de custom button van mijn M3 op "display off" gezet. Ik weet niet of de R modellen deze mogelijkheid ook hebben, maar het is wel een aanrader als je het maximale uit je batterij wilt halen en niet continue je camera aan en uit wilt zetten.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Kan je bij de mirrorless modellen niet gewoon het grote scherm uit laten en alleen die van de Viewfinder gebruiken :?

Dus zoals je bij een dSLR het scherm lekker uitzet en alleen de OVF gebruikt ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nero355 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:02:
Kan je bij de mirrorless modellen niet gewoon het grote scherm uit laten en alleen die van de Viewfinder gebruiken :?

Dus zoals je bij een dSLR het scherm lekker uitzet en alleen de OVF gebruikt ?!
zeker, dat kan eigenlijk wel ingesteld worden bij alle mirrorless :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:06
Nu een paar maanden met de R te hebben gefotografeerd moet ik eerlijk bekennen dat de ergonomie van de camera bij best goed bevalt. Ik heb er wel de battery grip op gezet want anders is de camera echt te klein voor mijn , best grote, handen, Maar goed dat had ik ook op mijn 5D camera's en de 1D serie die ik gebruikte waren al lekker fors.

Ik moet wel sommige button's een andere functie toekennen maar dat is gewoon nog even in praktijk aanzien wat voor mij het beste gaat werken en idd die slide bar gebruik ik ook (nog) niet.

De EV bevalt prima en is voor mij 1 van de grote pluspunten tov een spiegel. Je ziet meteen hoe de foto er uit gaat zien en als je in de camera in de M stand zet zie je meteen de consequenties in beeld van je sluitertijd en diafragma keuzes.

Ik heb camera gebruikt met mijn mijn EF 24-70L en 70-200 en mijn 100 mm prime met de adapter en ik merk geen verschil in snelheid met scherpstellen tov mijn oude camera's.
Het is wel wennen om het juiste scherpstel punt te vinden , maar ik gebruik daar de rechterkant van het scherm voor en kan zo best het juiste scherpstel punt instellen. Trouwens wat een verademing om zoveel scherpstel punten te hebben.

En waar het allemaal uiteindelijk om draait, de foto's.....
De kleuren zijn weer als vanouds bij Canon en dus prima in orde. De scherpte van de platen is werkelijk het best wat ik ooit uit , mijn eigen, camera's heb gezien. Ruim 35 - 45MB per stuk in raw dus je moet wel een lekkere snelle SSD en PC/Mac hebben om alles een beetje vlotjes te verwerken.

Voor mij op dit moment is dit een goede camera , ik sta niet meer langs de lijn in de regen honkbal / voetbal en evenementen te fotograferen als in mijn tijd toen ik nog geld verdiende met mijn fotografie dus ik mis de afwerking en robuustheid van mijn 1D's in dat opzicht dan ook niet echt.

Jammer dat er geen 2 kaartjes in kunnen maar als ik eerlijk ben heb ik dat nooit echt gemist met 5D bodies die er ook maar 1 hadden.
Met bruiloften had ik gewoon 2 bodies bij mij en schoot elk onderdeel altijd met beide camera's en wisselde ook veel van kaartje en in al die jaren en echt honderden bruiloften nooit een defect kaartje gehad.

Als flitser voor deze camera nu eens niet terug gevallen op mijn "goto" merk "Metz" maar gekozen voor de Godox V1. In de kit met de remote wel een erg lekkere flitser.

Mocht ik ooit weer eens wat met model shoots gaan doen heb ik alvast weer een begin met off-camera flitsers.

Tot zover mijn ervaring met de R wellicht heeft iemand er wat aan die aan het overwegen is om de (over)stap naar mirrorless te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 22-04-2020 07:57 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
oldsmelly schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:48:
Nu een paar maanden met de R te hebben gefotografeerd moet ik eerlijk bekennen dat de ergonomie van de camera bij best goed bevalt. Ik heb er wel de battery grip op gezet want anders is de camera echt te klein voor mijn , best grote, handen, Maar goed dat had ik ook op mijn 5D camera's en de 1D serie die ik gebruikte waren al lekker fors.

Ik moet wel sommige button's een andere functie toekennen maar dat is gewoon nog even in praktijk aanzien wat voor mij het beste gaat werken en idd die slide bar gebruik ik ook (nog) niet.

De EV bevalt prima en is voor mij 1 van de grote pluspunten tov een spiegel. Je ziet meteen hoe de foto er uit gaat zien en als je in de camera in de M stand zet zie je meteen de consequenties in beeld van je sluitertijd en diafragma keuzes.

Ik heb camera gebruikt met mijn mijn EF 24-70L en 70-200 en mijn 100 mm prime met de adapter en ik merk geen verschil in snelheid met scherpstellen tov mijn oude camera's.
Het is wel wennen om het juiste scherpstel punt te vinden , maar ik gebruik daar de rechterkant van het scherm voor en kan zo best het juiste scherpstel punt instellen. Trouwens wat een verademing om zoveel scherpstel punten te hebben.

En waar het allemaal uiteindelijk om draait, de foto's.....
De kleuren zijn weer als vanouds bij Canon en dus prima in orde. De scherpte van de platen is werkelijk het best wat ik ooit uit , mijn eigen, camera's heb gezien. Ruim 35 - 45MB per stuk in raw dus je moet wel een lekkere snelle SSD en PC/Mac hebben om alles een beetje vlotjes te verwerken.

Voor mij op dit moment is dit een goede camera , ik sta niet meer langs de lijn in de regen honkbal / voetbal en evenementen te fotograferen als in mijn tijd toen ik nog geld verdiende met mijn fotografie dus ik mis de afwerking en robuustheid van mijn 1D's in dat opzicht dan ook niet echt.

Jammer dat er geen 2 kaartjes in kunnen maar als ik eerlijk ben heb ik dat nooit echt gemist met 5D bodies die er ook maar 1 hadden.
Met bruiloften had ik gewoon 2 bodies bij mij en schoot elk onderdeel altijd met beide camera's en wisselde ook veel van kaartje en in al die jaren en echt honderden bruiloften nooit een defect kaartje gehad.

Als flitser voor deze camera nu eens niet terug gevallen op mijn "goto" merk "Metz" maar gekozen voor de Godox V1. In de kit met de remote wel een erg lekkere flitser.

Mocht ik ooit weer eens wat met model shoots gaan doen heb ik alvast weer een begin met off-camera flitsers.

Tot zover mijn ervaring met de R wellicht heeft iemand er wat aan die aan het overwegen is om de (over)stap naar mirrorless te maken.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de R in dat opzicht anders is dan de RP. Om te beginnen heeft de R een échte (batterij)grip. Tegelijkertijd fijn om te weten dat ook hier de "Hollandsche Kolenschoppen" het wat prettiger hebben ;)

Je ziet dat ook wel terug in het gewicht van de R en RP en wanneer je dit vergelijkt met een DSLR als de 6DII.
Ik denk wel dat - hoewel de prijs marktconform is - de R (zeker bij introductie) net niet te verantwoorden was voor de enthousiaste amateur en ik vermoed dat dit met de R5 (iedere keer dat ik de details lees: wat een beest moet dat zijn) ook geldt.
Niet vreemd: de R5 zal echt gepositioneerd worden als "opvolger" van de 5D en ook daarvoor geldt dat je dan een zeer enthousiaste (of vermogende) hobbyist moet zijn.

In dat opzicht ben ik erg benieuwd naar de R6, maar die nieuwsgierigheid zal mogelijk nog niet snel bevredigd worden met details: de R5 pakt nu terecht alle headlines in het (bevestigde) geruchtencircuit...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@ralphilosophy die R6 schijng nog steeds komende maand uit te komen, dus ik verwacht dan wel sneller duidelijkheid.
Zelf zit ik er ook met een schuin ook naar te kijken, want hoe leuk zo'n R5 ook zou zijn, het wordt minder en minder te verantwoorden als ik al die geruchten mag geloven.
De R6 schijnt 'maar' 20MP te worden en ook niet die van de 1DXIII volgens de recente geluiden. Nu red ik het al jaren prima met 20MP maar ergens knaagt het toch wel. Zeker omdat ik met een stap van crop naar ff al wat tele moet inleveren en als croppen dan niet eens makkelijker wordt kan dat wel een beperking worden. Terwijl crop tegenwoordig ook al gewoon op 30+ MP zit. Misschien wordt het een landschap/lowlight beest en is het daarom.
Het meest ben ik nog benieuwd naar alle knoppen en mogelijkheden. Ze zullen allicht snoeien ten opzichte van de R5 maar ik hoop dat je niet een 'net niet'-gevoel gaat over houden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:25
Als de R6 een 20MP sensor krijgt met dezelfde low-light prestaties als die van de 1DX III, dan zou daar niets bijzonders aan zijn. De low-light prestaties zijn echt niets beter dan die van iedere andere vergelijkbare sensor, of 1 met een hogere resolutie. Bij de training over de 1DX III werd gezegd dat de ruisprestaties op hoge iso een stop beter zouden zijn dan die van de 1DX II. Dat is dus bullshit. Ze zeiden er ook dat animal AF voor consumenten camera's was... m.a.w. wij hebben het nog niet op onze professionele camera, dus het is voor consumenten. En ja hoor, opeens zit het wel op R5... ben benieuwd wat voor draai ze er nu aangeven.

BTW: andere fabrikanten zijn bij dit soort training geen haar beter. Kan mij nog een dikke discussie herinneren bij de training over de Panasonic G9. Waarin ik ze wees dat hun vergelijkingen met full frame totaal niet klopten en ze dat alleen maar deden omdat ze zelf geen FF hebben.
* Universal Creations zien ze niet zo graag op die trainingen...

[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 22-04-2020 18:27 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:24:
Als de R6 een 20MP sensor krijgt met dezelfde low-light prestaties als die van de 1DX III, dan zou daar niets bijzonders aan zijn. De low-light prestaties zijn echt niets beter dan die van iedere andere vergelijkbare sensor, of 1 met een hogere resolutie. Bij de training over de 1DX III werd gezegd dat de ruisprestaties op hoge iso een stop beter zouden zijn dan die van de 1DX II. Dat is dus bullshit. Ze zeiden er ook dat animal AF voor consumenten camera's was... m.a.w. wij hebben het nog niet op onze professionele camera, dus het is voor consumenten. En ja hoor, opeens zit het wel op R5... ben benieuwd wat voor draai ze er nu aangeven.
Klopt, daarom neem ik alles nog met een pallet zout.
Het zou overigens juist niet de sensor van de 1DXIII zijn maar een andere. Mijn vermoeden is dat hij niets beter is maar gewoon ibis als verschil.
Daarom ben ik wel erg benieuwd naar het totaalplaatje. Pas dan kunnen we gaan oordelen. Net als bij de R5 als we alle kleine lettertjes ook kennen.
BTW: andere fabrikanten zijn bij dit soort training geen haar beter. Kan mij nog een dikke discussie herinneren bij de training over de Panasonic G9. Waarin ik ze wees dat hun vergelijkingen met full frame totaal niet klopten en ze dat alleen maar deden omdat ze zelf geen FF hebben.
* Gonadan zien ze niet zo graag op die trainingen...
_O-

Nu gaan die vergelijkingen zo vaak mis dat je bijna zou denken dat het echt per ongeluk is. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@ralphilosophy er is een vergelijking uitgebracht, twee foto's voor het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEt3phZ9HNAT1yTJpIL3a09rMv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxYjrMLU6Lx4uYD75WkZluCC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoYS0Nr5l1xzQQuYr6mwMHZqfc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QDdLveLGYrJBjebScUwvGcE.png?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Gonadan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:17:
@ralphilosophy er is een vergelijking uitgebracht, twee foto's voor het idee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens Canon-rumors zouden er volgend jaar (2021) nog 2 body's met RF-mount uitkomen...
Allemaal zeer vaag nog natuurlijk, maar het geeft de burger moed... Het lijkt vroeg voor opvolging van bijvoorbeeld de RP en zou Canon APS-C overwegen met de R of enkel op FF blijven?

Spannende tijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ralphilosophy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:52:
Volgens Canon-rumors zouden er volgend jaar (2021) nog 2 body's met RF-mount uitkomen...
Allemaal zeer vaag nog natuurlijk, maar het geeft de burger moed... Het lijkt vroeg voor opvolging van bijvoorbeeld de RP en zou Canon APS-C overwegen met de R of enkel op FF blijven?

Spannende tijden ;)
Mijn vermoeden is dat ze bij fullframe blijven, maar dat is zuiver op mijn onderbuik gebaseerd. Het feit dat de M-lijn nog serieus doorontwikkeld wordt voedt dat gevoel, evenals het feit dat er al een aantal fullframe STM (wat ik toch als meer consument zie) objectieven in de pijplijn zitten voor de RF-mount.
Daar staat tegenover dat ik nu nog wel een 7DII equivalent mis. Maar wellicht wordt de R5 en dergelijke camera's zo goed qua AF dat je daar ook mee weg gaat komen.

Wat die andere camera's moeten worden ben ik wel benieuwd naar. Een echte hoge resolutie mist inderdaad nog, al vind ik persoonlijk die verwachte 45 MP al meer dan zat. Als de geruchten over de R5 daadwerkelijk kloppen is er ook niet echt plaats voor een specifieke videovariant. Tenzij ze de R5 uitkleden om voor minder aan te kunnen bieden en zo een budgetgat te vullen.

De tijden zijn wat mij betreft even té spannend, het is gewoon vaag. Van zowel de R5 als R6 wachten we nog steeds op definitieve specs en informatie waarbij het er vooralsnog op lijkt dat ze nogal een gat tussen die twee gaan over laten en dan zinspelen op nog meer bodies. Beetje aan het lijntje houden zo. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat is nou de meeste rechter camera precies :?

Die 5R ziet er wel redelijk bruikbaar uit voor een dSLR ergonomie liefhebber :)
Moet wel nog effe een grip onder worden gezet!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
nero355 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:36:
[...]

Wat is nou de meeste rechter camera precies :?
Dat lijkt mij de Canon EOS RP.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

R :
Afbeeldingslocatie: https://sg.canon/media/image/2018/09/05/77740ca8ea0548dca1c5eb62b9ac3b2f_EOS+R+Body+Top.png

R5 :
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/12/2020/03/143A9504-630x420.jpg

RP :
Afbeeldingslocatie: https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2019/02/Canon-EOS-RP-Top-View.jpg

Er is alleen nog wel wat werk aan de winkel qua top plate zo te zien :)

[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 30-04-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die derde is de RP inderdaad. Wat is er met de bovenkant?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gewoon...

Die moet er zo uitzien voor mij :
Afbeeldingslocatie: https://www.cameraland.co.za/media/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/canon-7d-mk-ii-2.jpg
Maar dan weer zonder die suffe GPS Bult als het effe kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
nero355 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:30:
[...]

Gewoon...

Die moet er zo uitzien voor mij :
[Afbeelding]
Maar dan weer zonder die suffe GPS Bult als het effe kan! :)
Wat is daar zoveel beter aan dan wat de R5 heeft?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hahn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:33:
Wat is daar zoveel beter aan dan wat de R5 heeft?
Dat lijkt me duidelijk toch :?

Directe toegang tot alle instellingen die je ook nog eens blind/op de tast kan vinden! :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yup. Lampje en witbalans gebruik ik op m'n DSLR onmeunig veel. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Drive en meteen bij je flitscompensatie komen, vind ik wel handig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat kan toch nog steeds? Je hebt de m-Fn en de extra ring op je objectief of adapter. Een paar instellingen direct bereikbaar vind ik ook wel handig, maar om nu per se een zwik beschikbaar te willen hebben waarvan je toch niet alles gebruikt. Ik kan de keuze van Canon hier wel begrijpen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aankondiging R6 twee maanden uitgesteld volgens de geruchten. Toch meer problemen met bronmaterialen dan ze eerst dachten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:23:
Dat kan toch nog steeds? Je hebt de m-Fn en de extra ring op je objectief of adapter. Een paar instellingen direct bereikbaar vind ik ook wel handig, maar om nu per se een zwik beschikbaar te willen hebben waarvan je toch niet alles gebruikt. Ik kan de keuze van Canon hier wel begrijpen.
Je komt ergens in de knoop met knoppen/draaiwieltjes. Natuurlijk, als je weinig aanpast tijdens het fotograferen, heb je geen problemen, maar als je meer controle wil, dan kom je knopjes te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:52:
Je komt ergens in de knoop met knoppen/draaiwieltjes. Natuurlijk, als je weinig aanpast tijdens het fotograferen, heb je geen problemen, maar als je meer controle wil, dan kom je knopjes te kort.
Ik ken niemand die al die standaardknoppen met grote regelmaat gebruikt. Maak dan gewoon meer knoppen die instelbaar zijn, zoals Sony. Daar zie ik meer heil in.
Dat scheelt je dan één selectie moment ten opzichte van de secundaire opties van m-Fn. Dat kan tijd schelen als je het veel gebruikt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Gonadan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Ik ken niemand die al die standaardknoppen met grote regelmaat gebruikt. Maak dan gewoon meer knoppen die instelbaar zijn, zoals Sony. Daar zie ik meer heil in.
Dat scheelt je dan één selectie moment ten opzichte van de secundaire opties van m-Fn. Dat kan tijd schelen als je het veel gebruikt.
* Ventieldopje steekt hand op

Ik gebruik ze toch echt allemaal? Op de 1D X dan in ieder geval, het modus wieltje gebruik ik op de 5D niet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:48:
* Ventieldopje steekt hand op

Ik gebruik ze toch echt allemaal? Op de 1D X dan in ieder geval, het modus wieltje gebruik ik op de 5D niet.
Really? Verander jij zo vaak dingen als je lichtmeting en witbalans tijdens het schieten? (lampje vergeef ik je :+)
Wanneer heb je dat zoveel nodig dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 04-05-2020 19:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij vogelen/wild spotten wissel ik met de knoppen snel van AF modus, lichtmeting en drive.
En met nachtshoot op interval in M controleer ik via lampje snel de diafragma en sluitertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:55:
[...]

Really? Verander jij zo vaak dingen als je lichtmeting en witbalans tijdens het schieten? (lampje vergeef ik je :+)
Wanneer heb je dat zoveel nodig dan?
Jup, behalve de witbalans knop dan, alright ;)

Lichtmeting bij concerten maar ook portretten. Met een wijdere lens wil je vaak wat anders dan spot meting en andersom. Spot meting zit ook aan het AF punt vast itt andere Canon's.

Witbalans knop is wel erg handig als je veel journalistiek doet (jpeg) of als preview in de studio.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh ja, jij hebt de enige camera waarbij de spot daadwerkelijk de AF volgt. Da's waar ook. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:00:
Oh ja, jij hebt de enige camera waarbij de spot daadwerkelijk de AF volgt. Da's waar ook. :D
Not sure if sarcasm maar, eh oke. Daarom wissel ik op die camera vaker dan op de 5Ds mede ook omdat ik hem voor andere doeleinden gebruik. Spot meting in het centrum is gewoon ruk als je onderwerp niet in het midden staat en je camera op statief staat ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:13:
Not sure if sarcasm maar, eh oke. Daarom wissel ik op die camera vaker dan op de 5Ds mede ook omdat ik hem voor andere doeleinden gebruik. Spot meting in het centrum is gewoon ruk als je onderwerp niet in het midden staat en je camera op statief staat ;)
Huh, met al die manuele focus lenzen van jou had ik eigenlijk ook verwacht dat je manueel de instellingen zette :+ Maar is fijn om te weten dat Canon ook camera's heeft die niet altijd in het midden de lichtmeting doen, is wel eens hinderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Spot op het Af punt is iets wat Canon al een poosje op sommige camera's had.
Heb het iig ook op onze Eos 1N en Eos 3 zitten. O-)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:13:
Nee zeker geen sarcasme. Het is een grote frustratie van mij en ik heb nooit begrepen waarom ze dat niet gewoon standaard doen.
Ik gebruik het dan ook eigenlijk nooit omdat het weinig toevoegt. Ik verander dan ook zelden van meetmethode, compenseer het vaker gewoon.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
henkie196 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:51:
[...]

Huh, met al die manuele focus lenzen van jou had ik eigenlijk ook verwacht dat je manueel de instellingen zette :+ Maar is fijn om te weten dat Canon ook camera's heeft die niet altijd in het midden de lichtmeting doen, is wel eens hinderlijk.
Ik doe ook alles handmatig maar meting en AF confirm zijn soms best handig :+

Daarbij met de 200 ook een beetje met de AF instellingen aan het pielen al is manual focus ook echt heel goed te doen ondanks de drive-by-wire. Fijner dan de 85L :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Gonadan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:00:
henkie196 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:51:
Maar is fijn om te weten dat Canon ook camera's heeft die niet altijd in het midden de lichtmeting doen, is wel eens hinderlijk.
Ik gebruik het ook met enige regelmaat en vind het erg fijn om bijvoorbeeld het verschil in belichting tussen schaduwen en hooglichten te evalueren en dan te belichten hoe ik het wil.
Ik snap ook niet waarom Canon enkel op de duurste modellen spot meting gekoppeld aan het gekozen AF punt. Iets wat offtopic, maar bij Nikon zit het op (bijna) alle modellen. Zelfs op mijn instap Nikon D3200 met het simpele 11 AF punten focussysteem zat spotbelichting gekoppeld aan het gekozen AF punt.

[ Voor 6% gewijzigd door matje500 op 05-05-2020 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
matje500 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:38:
[...]

[...]

Ik gebruik het ook met enige regelmaat en vind het erg fijn om bijvoorbeeld het verschil in belichting tussen schaduwen en hooglichten te evalueren en dan te belichten hoe ik het wil.
Ik snap ook niet waarom Canon enkel op de duurste modellen spot meting gekoppeld aan het gekozen AF punt. Iets wat offtopic, maar bij Nikon zit het op (bijna) alle modellen. Zelfs op mijn instap Nikon D3200 met het simpele 11 AF punten focussysteem zat spotbelichting gekoppeld aan het gekozen AF punt.
En dat evalueren kun je zelfs door de camera laten doen. Je kan met spotmeting meerdere metingen opslaan waarmee hij dan de belichting uitrekent.

Misschien is dat foefje wel ook beschikbaar op niet-1-series modellen maar dat weet ik niet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Ventieldopje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:19:
En dat evalueren kun je zelfs door de camera laten doen. Je kan met spotmeting meerdere metingen opslaan waarmee hij dan de belichting uitrekent.

Misschien is dat foefje wel ook beschikbaar op niet-1-series modellen maar dat weet ik niet.
Ah, dat wist ik nog niet. Lijkt me leuk om eens een keer mee te experimenteren en wat meer over op te zoeken. Wie weet bij een volgende meet o.i.d.

Op de D3200 en D7200 kan dat opslaan en daarna doorrekenen van meerdere metingen in ieder geval niet. Misschien kan het wel op de 1-series equivalenten van Nikon, maar dat weet ik verder niet. Gezien de spotmeting met AF koppeling zelf al hoofdzakelijk is voorbehouden aan de 1-series, verwacht ik dat dat foefje ook enkel tot de 1-series zal behoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Canon heeft wel evaluative metering op het AF punt. In ieder geval op de 5Ds. Het is niet zo een klein punt als spot meting.. maar in de praktijk vind ik het toch wel handiger dan alleen maar evaluative vanuit het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
matje500 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Ah, dat wist ik nog niet. Lijkt me leuk om eens een keer mee te experimenteren en wat meer over op te zoeken. Wie weet bij een volgende meet o.i.d.

Op de D3200 en D7200 kan dat opslaan en daarna doorrekenen van meerdere metingen in ieder geval niet. Misschien kan het wel op de 1-series equivalenten van Nikon, maar dat weet ik verder niet. Gezien de spotmeting met AF koppeling zelf al hoofdzakelijk is voorbehouden aan de 1-series, verwacht ik dat dat foefje ook enkel tot de 1-series zal behoren.
Zie bijv. Pagina 178 van de 1D X handleiding. Op de 1Ds III werkt dit het zelfde dus ik ga er vanuit dat dit bij alle modellen wel zo werkt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

guillaumemay schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:03:
Canon heeft wel evaluative metering op het AF punt. In ieder geval op de 5Ds. Het is niet zo een klein punt als spot meting.. maar in de praktijk vind ik het toch wel handiger dan alleen maar evaluative vanuit het midden.
Dat hebben zowel mijn 7D als 7D Mark II ook inderdaad : Heel erg fijn om te hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
matje500 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:38:
Inderdaad, dat zou erg makkelijk zijn. Gebruik het nog wel eens om de goede belichting te zoeken, en dan een ND filter erop te zetten, kan ik terug rekenen wat voor belichtingstijd ik ongeveer nodig heb. Met spot AF zou ik dan niet de camera te hoeven draaien om belichting te controleren voor donkere en lichte plekken (fijn, aangezien de camera dan op het statief staat).

Als een 7D dit tegenwoordig kan (als ik @nero355 goed begrijp?), zit dit dan tegenwoordig ook op de xxD series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een Canon camera, maar ik vind de overpompsnelheid (gewoon camera op USB aansluiten) nogal tegenvallen.

Ik heb er nu een Samsung EVO Plus 128GB microSDXC (met SD-adapter) inzitten (Lezen 100MB/s / Schrijven 90MB/s), zal dat met een Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 64GB veel sneller gaan, of zijn die Canon camera's gewoon gaar met overpompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Direct vanuit de camera is meestal niet optimaal inderdaad, geen USB 3.
Wat je zou kunnen doen is testen met een losse kaartlezer, als die nu al sneller is dan je camera dan gaat en sneller kaartje niet helpen.

De exacte snelheden weet ik niet uit m'n hoofd maar ik heb zelf gewoon kaartlezers die ik gebruik, dat is het snelst.

Zelf zou ik alleen niet zo snel voor een microsd met adapter gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 08-05-2020 19:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:19:
Mijn dSLR heeft toch echt USB 3.0 maar ik vind dat sowieso een bagger oplossing dus een losse cardreader is gewoon een must have IMHO :)
Wat je zou kunnen doen is testen met een losse kaartlezer, als die nu al sneller is dan je camera dan gaat en sneller kaartje niet helpen.

De exacte snelheden weet ik niet uit m'n hoofd maar ik heb zelf gewoon kaartlezers die ik gebruik, dat is het snelst.
Als ik wat mag aanraden @Blaze85 :

- pricewatch: Lexar Professional USB 3.0 Dual-Slot Reader - Heb ik zowel de USB 2.0 als deze 3.0 versie van :)
- pricewatch: Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Card Reader - Heeft een vriend van mij gekocht op aanraden van mij, omdat ik ook de USB 2.0 versie heb :+
- pricewatch: Sandisk ImageMate Pro USB 3.0 Card Reader - Geen ervaring mee, maar heeft wel zoals mijn oude Sandisk USB 2.0 cardreader een apart microSDXC slot wat helemaal niet verkeerd is :)
Zo'n adapter is niks anders dan wat draadjes in een plastic vormpje voor zover ik weet en is dus eigenlijk niks mis mee! ;)
Blaze85 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:10:
Ik heb er nu een Samsung EVO Plus 128GB microSDXC (met SD-adapter) inzitten (Lezen 100MB/s / Schrijven 90MB/s), zal dat met een Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 64GB veel sneller gaan, of zijn die Canon camera's gewoon gaar met overpompen?
Kijk uit met dat soort ideeën, want als het microSDXC slot in het apparaat niet harder kan dan heb je daar niks aan! ;)

Wikipedia: SD card Legt het een beetje uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:19:

Zonde dat er niet gewoon USB3 en USB-C op de nieuwste camera's zitten. Terwijl veel geheugenkaartjes veel sneller zijn dan USB2.

Maar ik had al een halve oplossing gevonden: als ik de foto's overpompte naar een USB-stick bleek de USB-stick niet zo snel te schrijven (zo'n 10MB/s). Naar een ander station doet ie nu 20MB/s, wat best oke is. Dat micro-SD kaartje zou richting de 80MB/s moeten kunnen, dus ik neem aan dat de USB2 de limitatie is. Of zou een ander normaal supersnel SD-kaartje toch 30-40MB/s kunnen halen?

edit: zo 's testen met cardreader die ik nooit gebruik, maar die gaat ook maar USB2 denk ik :')

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 09-05-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 09:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn genoeg USB3 cardreaders te vinden en ik zag zelfs ook PCI en SATA

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Blaze85 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:15:
Zonde dat er niet gewoon USB3 en USB-C op de nieuwste camera's zitten. Terwijl veel geheugenkaartjes veel sneller zijn dan USB2.
USB Type-C is niks anders dan een connector waar van alles doorheen kan...

Er is niks met met een fatsoenlijke (micro) USB 3.0 connector, want dan zit je al aan de 5.0 Gbps aan bandbreedte t.o.v. de 480 Mbps van USB 2.0 die je nooit zal halen en maar tot de helft komt ;)
Maar ik had al een halve oplossing gevonden: als ik de foto's overpompte naar een USB-stick bleek de USB-stick niet zo snel te schrijven (zo'n 10MB/s). Naar een ander station doet ie nu 20MB/s, wat best oke is. Dat micro-SD kaartje zou richting de 80MB/s moeten kunnen, dus ik neem aan dat de USB2 de limitatie is. Of zou een ander normaal supersnel SD-kaartje toch 30-40MB/s kunnen halen?

edit: zo 's testen met cardreader die ik nooit gebruik, maar die gaat ook maar USB2 denk ik :')
USB 2.0 zal dus niet harder gaan dan 30 a 35 MB/s ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Mijn dSLR heeft toch echt USB 3.0 maar ik vind dat sowieso een bagger oplossing dus een losse cardreader is gewoon een must have IMHO :)

[...]

Als ik wat mag aanraden @Blaze85 :

- pricewatch: Lexar Professional USB 3.0 Dual-Slot Reader - Heb ik zowel de USB 2.0 als deze 3.0 versie van :)
- pricewatch: Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Card Reader - Heeft een vriend van mij gekocht op aanraden van mij, omdat ik ook de USB 2.0 versie heb :+
- pricewatch: Sandisk ImageMate Pro USB 3.0 Card Reader - Geen ervaring mee, maar heeft wel zoals mijn oude Sandisk USB 2.0 cardreader een apart microSDXC slot wat helemaal niet verkeerd is :)

[...]

Zo'n adapter is niks anders dan wat draadjes in een plastic vormpje voor zover ik weet en is dus eigenlijk niks mis mee! ;)

[...]

Kijk uit met dat soort ideeën, want als het microSDXC slot in het apparaat niet harder kan dan heb je daar niks aan! ;)

Wikipedia: SD card Legt het een beetje uit d:)b
Ik was tot de conclusie gekomen dat die oude cardreader van mij die nieuwste SD-kaartjes helemaal niet aankan :')

En volgens Hardware.info zou die huidige micro-SD kaart gewoon 1000x 5 MB bestand lezen 80,6 MB/s moeten doen, dus ik denk dat die 20MB/s gewoon een USB2 limitatie is.
https://nl.hardware.info/...ter.391469#testresultaten

En ik wilde eigenlijk sowieso geen cardreader gebruiken, want dat wisselen van een kaartje vind ik niets.

maar bedankt voor jouw reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:27:
[...]

USB Type-C is niks anders dan een connector waar van alles doorheen kan...

Er is niks met met een fatsoenlijke (micro) USB 3.0 connector, want dan zit je al aan de 5.0 Gbps aan bandbreedte t.o.v. de 480 Mbps van USB 2.0 die je nooit zal halen en maar tot de helft komt ;)

[...]

USB 2.0 zal dus niet harder gaan dan 30 a 35 MB/s ;)
USB-C heeft wel een handige connector die je niet fout erin kan doen ;)

Ja, toch vreemd dat ie die 30-35MB/s niet haalt... maar slechts 20.
edit: op andere pc doet ie 26MB/s :')

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 09-05-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:12:
Mijn dSLR heeft toch echt USB 3.0
Niet qua snelheid voor kaarten leeg trekken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Edit:
Nevermind, mijn vraag is niet de bedoeling in dit topic begrijp ik, ik zal het elders opzoeken ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Henk007 op 09-05-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Blaze85 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:37:
Ik was tot de conclusie gekomen dat die oude cardreader van mij die nieuwste SD-kaartjes helemaal niet aankan :')

En ik wilde eigenlijk sowieso geen cardreader gebruiken, want dat wisselen van een kaartje vind ik niets.

maar bedankt voor jouw reactie :)
En daarom kan je dus ook beter een losse cardreader van een fatsoenlijk merk hebben : Firmware updates die ervoor zorgen dat jouw nieuwer kaartje WEL wordt gelezen!

Bijvoorbeeld zoiets krijgt ze vaak nooit meer : https://www.aliexpress.com/item/32585919020.html :P
Gonadan schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:01:
Niet qua snelheid voor kaarten leeg trekken. :)
Eerlijk gezegd niet getest, maar het zal toch wel sneller gaan dan de 16 MB/s van een USB 2.0 dSLR model :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja iets, maar blijft ondermaats. Bij lange na niet wat mogelijk zou moeten zijn. Volgens mij was het ook meer gericht op rappe tethering dan kaartjes leeg trekken bij de camera's.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Ik lees net dat de Canon R5 per ongeluk op een Australische website geprijsd is: dik 10K in AUSD oftewel $6,750.

Als ik dat vertaal naar Europese prijzen inclusief invoerrechten en BTW kom je op een dikke €7k. Ik hoop dat dit niet waar is, en zo ja: mijn 5D4 is nog prima!

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mennovanw schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:41:
Ik lees net dat de Canon R5 per ongeluk op een Australische website geprijsd is: dik 10K in AUSD oftewel $6,750.

Als ik dat vertaal naar Europese prijzen inclusief invoerrechten en BTW kom je op een dikke €7k. Ik hoop dat dit niet waar is, en zo ja: mijn 5D4 is nog prima!
Gezien die dikke specs is wel vaker gezegd dat als daar geen kleine lettertjes bij horen en significant hogere prijs bij release dan de 5DIV niet vreemd zou zijn. Toch hoop ik ergens dat het gewoon niet klopt en hij enigszins in lijn met de 5D reeks geprijsd wordt.
Niet zozeer omdat ik hem dan zelf wel lachend zou kopen, maar meer omdat die prijzen van mij niet zo extreem hoeven. Dat gaat nergens meer over.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:45:
Gezien die dikke specs is wel vaker gezegd dat als daar geen kleine lettertjes bij horen en significant hogere prijs bij release dan de 5DIV niet vreemd zou zijn. Toch hoop ik ergens dat het gewoon niet klopt en hij enigszins in lijn met de 5D reeks geprijsd wordt.
Niet zozeer omdat ik hem dan zelf wel lachend zou kopen, maar meer omdat die prijzen van mij niet zo extreem hoeven. Dat gaat nergens meer over.
Ik vrees het ergste. Je ziet toch bij een heel aantal fotomerken dat de prijzen voor nieuwe camera’s en objectieven erg aan inflatie onderhevig zijn.

Het is op zich ook logisch omdat het terug verdiend moet worden op een steeds kleiner aantal verkochte nieuwe camera’s, maar de immer oplopende prijzen versterken het effect van minder (nieuw-)verkopen natuurlijk wel.

Heel simpel, ik heb er echt geen moeite mee wat centjes op de fotohobby stuk te slaan (je moet toch wat met je zuurverdiende poen) maar voor €7k (met ook nog eens een onwijs afschrijvingspotentieel) sla ik een beurtje over als particulier (al is de camera nog zo mooi). En vraag me af hoe de business van de gemiddelde fotograaf momenteel is - of die dit soort uitgaven momenteel zonder nadenken doen..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@mennovanw ik vrees ik het ergste, maar blijf ook naïef hopen. Het gaat met de R6 wordt dan wel erg groot, tenzij die ons ook op nare wijze gaat verrassen.

Kijk ik echter naar het RF glas dan ben ik bang dat je als amateur pas op de plaats moet gaan maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:57:
@mennovanw ik vrees ik het ergste, maar blijf ook naïef hopen. Het gaat met de R6 wordt dan wel erg groot, tenzij die ons ook op nare wijze gaat verrassen.

Kijk ik echter naar het RF glas dan ben ik bang dat je als amateur pas op de plaats moet gaan maken. :P
Naja gelukkig is er altijd de tweedehands markt. Die lijkt minder getroffen te worden door die hogere nieuwe prijzen. Prijzen van een vorig model body van een jaar of 3-4 oud liggen mijns inziens toch dicht bij elkaar.

Met andere woorden: de bereidheid van mensen om een hogere tweedehands prijs te betalen neemt niet equivalent toe ten opzichte van de nieuwprijs. De afschrijving is dus met die hogere nieuwprijzen zowel nominaal als procentueel hoger, maakt de propositie niet bepaald aantrekkelijker om even 7000+ bal te lappen voor een body’tje zonder lenzen. Zeker omdat objectief gezien de fotokwaliteit ook al kneitergoed van camera’s over de 1000 euro de afgelopen 7 a 8 jaren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:51
Misschien relevant voor wat mensen hier: Canon introduceert de EOS Webcam Utility.
En dat doet precies wat je denkt dat het doet :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Wormaap schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:32:
Misschien relevant voor wat mensen hier: Canon introduceert de EOS Webcam Utility.
Wat kewl! Webcammen met een échte geblurde achtergrond in plaats van een neppe! 50L FTW! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dit is al tijden en nog steeds in beta. Dacht even van oh, zou het uit beta zijn maar nee helaas.

Hopelijk straks ook op MacOS (en/of in de SDK) :)
mennovanw schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:51:
[...]

Wat kewl! Webcammen met een échte geblurde achtergrond in plaats van een neppe! 50L FTW! 8)
200 f/1.8 ftw! (erg praktisch ook) :+

[ Voor 21% gewijzigd door Ventieldopje op 15-05-2020 19:22 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mennovanw schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:41:

https://www.canonrumors.c...e-reports-cr0/?no_cache=1

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:20:
Dit is al tijden en nog steeds in beta. Dacht even van oh, zou het uit beta zijn maar nee helaas.
Sinds wanneer dan :?

Ik heb het namelijk altijd al stom gevonden dat dergelijke software niet al sinds de eerste 1080p opnemende Canon dSLR bestaat! :)
200 f/1.8 ftw! (erg praktisch ook) :+
:D _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:32:
[...]

Sinds wanneer dan :?

Ik heb het namelijk altijd al stom gevonden dat dergelijke software niet al sinds de eerste 1080p opnemende Canon dSLR bestaat! :)

[...]

:D _O-
Sinds eind april, misschien al wel eerder ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Overigens bestaat zulke software al veel langer, maar misschien is Canon gewoon laat. Of de software heeft bestaan, en is daarna door te weinig gebruik weer verdwenen. Ik weet namelijk nog dat mijn tweede digicam, een Fujifilm Finepix 4800Z, ook als webcam gebruikt kon worden. Dat is een toestel uit 2001...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Arumes schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:41:
Overigens bestaat zulke software al veel langer, maar misschien is Canon gewoon laat. Of de software heeft bestaan, en is daarna door te weinig gebruik weer verdwenen. Ik weet namelijk nog dat mijn tweede digicam, een Fujifilm Finepix 4800Z, ook als webcam gebruikt kon worden. Dat is een toestel uit 2001...
Klopt, maar niet alle camera's vinden het even leuk om langere tijd op liveview te staan. Ik kan mij zo voorstellen dat dat ook nog meegespeeld heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik denk dat daarom veelal een lagere resolutie gebruikt wordt om de boel te ontlasten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ach, als je beetje handig bent: via tethering functie van je eigen camera of standaard software en OBS camera op Windows lus je het camera tethering window zo door als webcambeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 24-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:23:
Ach, als je beetje handig bent: via tethering functie van je eigen camera of standaard software en OBS camera op Windows lus je het camera tethering window zo door als webcambeeld.
Dat heb ik dus laatst geprobeerd, mijn camera stop dan gewoon vanzelf omdat er een tijdslimiet aan liveview zit. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

70D heb je magic lantern, en dan met de live view tweaks haal je nog wat extra tijd. Los van de limiet vanwege oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Get!em schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:34:
70D heb je magic lantern, en dan met de live view tweaks haal je nog wat extra tijd. Los van de limiet vanwege oververhitting.
Tuurlijk, en als ik zelf firmware schrijf heb ik nog meer vrijheid. We hadden het echter over de ondersteuning vanuit Canon voor deze feature. Denk dat die er weinig boodschap aan hebben dat 3rd party firmware het minder nauw neemt met de limieten die ze zelf hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik kan gewoon met originele firmware op de 5Ds via USB hem gebruiken als webcam, niet eens met de Canon software. Geen probleem gehad met het tijdslimiet (of dat moet lang zijn).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Canon staat er natuurlijk wel om bekend om dingen bij lagere camera's wat moeilijker te maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik had het dan ook over non-canon software met obs camera. Beetje Tweakers hoe toch ;)

En de verschillen in duurdere camera’s en goedkopere bij canon: ja dat zit dus niet alleen in de sensor, maar ook flink in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik gebruikte Camera Live (op een Mac) samen met OBS en/of CamTwist. Puur mee lopen pielen uit interesse hoor, geen dingen mee gemaakt maar ik had verwacht dat de camera het niet zo lang vol zou houden. Zal het binnenkort nog wel een keer testen, al heb ik niet zo veel met dat hele live streamen, misschien is het ook handig voor opnames.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nadeel van liveview i.c.m. OBS bij, bijvoorbeeld, mijn 80D is dat de 80D altijd AF-blokjes laat zien in liveview, ook via HDMI. Dus je webcambeeld krijgt dan constant AF-blokjes erdoorheen. Tenzij je MF gebruikt, natuurlijk, maar dan is't ineens een vrij belabberde webcam :P

Maar of het nou op allerlei manieren wel of niet al kon, ik vind het vooral gewoon sympathiek van Canon dat ze dit even snel de wereld ingooien n.a.v. het hele coronagebeuren. Ik heb eerder mijn camera als webcam willen gebruiken (waarom zou ik een webcam aanschaffen als ik wat beters heb? :+), maar liep er altijd tegenaan dat dat allemaal omslachtig was. Nu is het gewoon plug & play.
Als het goed is, heb het nog niet geprobeerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Wormaap schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:09:
Nadeel van liveview i.c.m. OBS bij, bijvoorbeeld, mijn 80D is dat de 80D altijd AF-blokjes laat zien in liveview, ook via HDMI. Dus je webcambeeld krijgt dan constant AF-blokjes erdoorheen. Tenzij je MF gebruikt, natuurlijk, maar dan is't ineens een vrij belabberde webcam :P

Maar of het nou op allerlei manieren wel of niet al kon, ik vind het vooral gewoon sympathiek van Canon dat ze dit even snel de wereld ingooien n.a.v. het hele coronagebeuren. Ik heb eerder mijn camera als webcam willen gebruiken (waarom zou ik een webcam aanschaffen als ik wat beters heb? :+), maar liep er altijd tegenaan dat dat allemaal omslachtig was. Nu is het gewoon plug & play.
Als het goed is, heb het nog niet geprobeerd :+
Wow dat moet toch uit te zetten zijn? Lijkt mij heel irritant, ook tijdens gewoon filmen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Wow dat moet toch uit te zetten zijn? Lijkt mij heel irritant, ook tijdens gewoon filmen.
Voor zover ik heb kunnen vinden is clean HDMI mét AF op de 80D gewoon niet mogelijk. Ik wilde'm gaan gebruiken bij het streamen ofzo, maar dat viel dus snel af. Maar nu niet meer *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Hopelijk straks ook op MacOS (en/of in de SDK) :)
Uw gebeden zijn verhoord, er is nu ook een MacOS-versie :)

https://www.canonrumors.c...their-eos-webcam-utility/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54
Mijn 60D maakt alleen nog maar onscherpe foto's. Door de zoeker ziet het er perfect uit, de foto wordt onscherp. Met meerdere lenzen (50mm 1.8 en de 55-250mm), zowel in de volledige automatische stand als aperture mode. Ook focus automatisch en handmatig geprobeerd. Zowel dichtbij (50cm) als ver weg (2m). Ik heb wat gegoogled, maar daar kwamen vooral opmerkingen over verkeerd focussen door de gebruiker, maar dat heb ik echt goed gedaan.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dancing_Animal schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:39:
Mijn 60D maakt alleen nog maar onscherpe foto's. Door de zoeker ziet het er perfect uit, de foto wordt onscherp. Met meerdere lenzen (50mm 1.8 en de 55-250mm), zowel in de volledige automatische stand als aperture mode. Ook focus automatisch en handmatig geprobeerd. Zowel dichtbij (50cm) als ver weg (2m). Ik heb wat gegoogled, maar daar kwamen vooral opmerkingen over verkeerd focussen door de gebruiker, maar dat heb ik echt goed gedaan.
Wat raden jullie aan?
Hoe ziet het er uit als je liveview gebruikt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54
Gonadan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:41:
[...]

Hoe ziet het er uit als je liveview gebruikt?
Net even geprobeerd en dat gaat goed, maar door de zoeker nu ook. Ik ga morgen even kijken of ik de foto's die ik van de week probeerde te maken nog eens kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Dancing_Animal schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:39:
Wat raden jullie aan?
Kun je misschien wat voorbeeldofoto's laten zien? Zo even wat mogelijke oorzaken
- Zoeker afstelling niet goed afgesteld waardoor beeld scherp lijkt maar het toch niet is
- Autofocusprobleem (bijv op Servo)
- Plotse front-/backfocus
- Te lage ISO waardoor bewogen foto's
- Neutrale Picture Style gekozen die veel minder scherpte toepast dan Standaard
- Lens stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Wormaap schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:32:
Werkt helaas niet op m'n 1Ds II... ;-) Wel jammer dat hij niet werkt op de wat oudere camera's en de 5D IV de enige 5D is die ondersteund wordt. Hebben nieuwere modellen dan andere live view-implementatie? Qua stroomverbruik bv...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 23:35
Ontving een pricewatch alert voor de EOS 90D body via Bol.com Plaza. Prijs van € 701,40, te mooi om waar te zijn. De wederverkoper heeft 10 reviews, allen met de strekking dat ze nooit uitleveren :( , wees dus gewaarschuwd en trap er niet in.

[ Voor 8% gewijzigd door bartpl1 op 28-06-2020 09:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

bartpl1 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:07:
Ontving een pricewatch alert voor de EOS 90D body via Bol.com Plaza. Prijs van € 701,40, te mooi om waar te zijn. De wederverkoper heeft 10 reviews, allen met de strekking dat ze nooit uitleveren :( , wees dus gewaarschuwd en trap er niet in.
Je was niet de enige, heb het ook bij Bol zelf gemeld, dat het zeer waarschijnlijk om een frauduleuze handelaar gaat. Het gehele assortiment van deze handelaar heeft prijzen die niet echt kloppen.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Canon Rumours heeft weer wat meer te vertellen over de nieuwe lenzen.

De 85/2 STM noemen ze macro maar komt niet verder dan 1:2. Toch benieuwd hoe hij optisch wordt en of het evengoed wat voor portretten is.

De F11 telekanonnen zijn wel lekker licht geworden, toch ergens benieuwd.

De 100-500 is ook relatief licht, ongeveer 1300 gram. Als hij optisch en qua AF ook nog oké is dan misschien aantrekkelijker dan een EF 100-400?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:46:
Canon Rumours heeft weer wat meer te vertellen over de nieuwe lenzen.

De 85/2 STM noemen ze macro maar komt niet verder dan 1:2. Toch benieuwd hoe hij optisch wordt en of het evengoed wat voor portretten is.

De F11 telekanonnen zijn wel lekker licht geworden, toch ergens benieuwd.

De 100-500 is ook relatief licht, ongeveer 1300 gram. Als hij optisch en qua AF ook nog oké is dan misschien aantrekkelijker dan een EF 100-400?
Waar ik vooral benieuwd naar ben hoe de focus slag is van de 85/2 STM "Macro". Bij de 100L merk ik echt dat de focus slag erg lang is voor onderwerpen dichtbij (macro dus), waardoor je precies kan focussen. Echter voor portret afstanden (meter of meer) is de slag veel te kort en moet je afgaan op AF. Al vraag ik mij ook af of de AF dan wel precies is op die afstanden.

Niet dat ik het erg vind, gebruik hem als macro lens. Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je portretten wil maken met een macro lens.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:46:
MFD van 0.99m en dus 0.33x magnification is ook wel heel leuk bij die 100-500. Het vervangt geen dedicated macrolens voor 'serieus' macrowerk, maar om tussen de vogels door ook eens een vlinder of hommel te schieten is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, dat gaat bij m'n sigma ook al lekker en maak ik dankbaar gebruik van.

@Ventieldopje jouw 'modellen' zitten vaak wat minder goed stil toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:57:
Klopt, dat gaat bij m'n sigma ook al lekker en maak ik dankbaar gebruik van.

@Ventieldopje jouw 'modellen' zitten vaak wat minder goed stil toch? ;)
Valt mee maar dat maakt met de 100L niet echt uit, MF op langere afstand dan macro is niet te doen. AF werkt vooralsnog prima maar nog geen portretten mee geschoten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat overigens nog grappig is bij die F11 lenzen is dat ze inschuifbaar zijn. In je tas lekker compact en voor het schieten moet je ze even uitschuiven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En de R6 krijgt een pookje, hoeft hij in ieder geval niet direct afgeschreven te worden door velen. ;)

Toch benieuwd hoe de sensor gaat presteren. De 20MP blijft karig voor mijn doeleinden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En? Gaan er nog mensen kijken zo naar de live stream?
Ik lees achteraf wel of er nog iets verrassend gemeld werd, eerst boodschappen doen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:57:
En? Gaan er nog mensen kijken zo naar de live stream?
Ik lees achteraf wel of er nog iets verrassend gemeld werd, eerst boodschappen doen. ;)
Naar een camera die al lang en breed uitgelekt is? meh :/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als het goed is passeert wel meer dan één camera de revue. Al denk ik dat we moeten wachten op ervaringen uit derde hand om de addertjes te ontdekken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Ik ben nu aan het kwijlen ik bedoel kijken. Toch wel wat nieuwe weetjes en feitjes. Zo is het diafragma van de nieuwe 100-500/4.5-7.1 op 400mm f/5.6. En is de IBIS goed voor 8 stops stabilisatie (!). Zal in de praktijk wel minder zijn, maar toch ontzettend veel. En van wat ik hoor een geweldige AF in het donker voor de R6, met 12FPS electronisch en 20FPS mechanische sluiter. Sowieso is het hele AF gebeuren geupgrade met nog betere tracking en herkenningsopties.

Prijzen bekend van de nieuwe R5 en R6:
R5 (body): 4.549,-
R6 (body): 2.739,-

RF 100-500mm: 3.149,-
RF 85mm f/2: 719,-

prijzen gebaseerd op de mail die ik net ontving van cameranu.nl

[ Voor 17% gewijzigd door guillaumemay op 09-07-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@guillaumemay 8 stops alleen met een lens waarmee hij kan samenwerken.

8 stops

24-70mm F2.8L
24-105mm F4L
24-105mm F4-7.1
28-70mm F2L
85mm F1.2L
85mm F2 Macro

7.5 stops

70-200mm F2.8L

7 stops

15-35mm F2.8L
35mm F1.8 IS
50mm F1.2L

6.5 stops

24-240mm F4-6.3

6 stops

100-500mm F4.5-7.1L

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphilosophy
guillaumemay schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:46:
Ik ben nu aan het kwijlen ik bedoel kijken. Toch wel wat nieuwe weetjes en feitjes. Zo is het diafragma van de nieuwe 100-500/4.5-7.1 op 400mm f/5.6. En is de IBIS goed voor 8 stops stabilisatie (!). Zal in de praktijk wel minder zijn, maar toch ontzettend veel. En van wat ik hoor een geweldige AF in het donker voor de R6, met 12FPS electronisch en 20FPS mechanische sluiter. Sowieso is het hele AF gebeuren geupgrade met nog betere tracking en herkenningsopties.

Prijzen bekend van de nieuwe R5 en R6:
R5 (body): 4.549,-
R6 (body): 2.739,-

RF 100-500mm: 3.149,-
RF 85mm f/2: 719,-

prijzen gebaseerd op de mail die ik net ontving van cameranu.nl
Ik snap wat je zegt! :Y

Die R5 is way out of my league, maar die R6... Dat is gewoon pure porno voor de amateur-fotografen... |:(
Het porno-gehalte van de R5 breng ik maar even niet eens ter sprake... Godsamme, kan je leuk boodschappenwagentje van kopen...

Pagina: 1 ... 51 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic