Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-10 11:46

mennovanw

Canon? You can!

Gonadan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:46:
Na alle geruchten is dan toch de R5 officieel.

YouTube: EOS R5 開発発表【キヤノン公式】

Geen veegknop meer, gewoon een pookje, maar wel de oude stijl. (dus niet 1DXIII combo)
Ergonomisch ziet het er prima uit, als je zonder specifieke PASM-knop kunt.

Ben erg benieuwd wanneer hij in de winkels ligt en hoe hij in de praktijk gaat presteren. De prijs zal wel aanzienlijk zijn ben ik bang.

Ook een aantal RF aangekondigd waaronder een 100-500 4.5/7.1L. Daar heeft m'n hoofd nog wat moeite mee, 7.1 + L. :P
Eerst de objectieven op orde - gericht op echte topkwaliteit. Nu de ervaringen van de eerste bodies (en het commentaar erop) in een topbody. Lijkt mij een prima strategie - Sony en Nikon: watch out!

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wormaap schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:00Als M-schieter voel ik er wel wat voor om alledrie de punten van de belichtingsdriehoek tegelijk onder een draaiknop te hebben :)
Als M-schieter heb je nog maar 2 draaiknoppen nodig, namelijk voor Iso en sluiter. Diafragma zit op lens. De derde is vaak belichtingscompensatie maar daar heb je als M schieter niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Als M-schieter heb je nog maar 2 draaiknoppen nodig, namelijk voor Iso en sluiter. Diafragma zit op lens. De derde is vaak belichtingscompensatie maar daar heb je als M schieter niet veel aan.
Bij RF-lenzen zit er natuurlijk een control ring op de lens. Maar als ik over zou gaan op een R-body, zou ik een hoopje EF-glas dat ik voorlopig niet wil vervangen meenemen, dus dan is een derde draaiwiel nog steeds fijn :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wormaap schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:14:
[...]

Bij RF-lenzen zit er natuurlijk een control ring op de lens. Maar als ik over zou gaan op een R-body, zou ik een hoopje EF-glas dat ik voorlopig niet wil vervangen meenemen, dus dan is een derde draaiwiel nog steeds fijn :)
Dan kies je toch voor de EF-RF-adapter mét control ring?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Gonadan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Dan kies je toch voor de EF-RF-adapter mét control ring?
Jamaarjamaar... de versie zonder ring wordt bij de huidige R-bodies meegeleverd. Maar da’s natuurlijk wel een optie als ik over zou stappen. Voorlopig sowieso niet trouwens :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-10 10:26
Het wordt gewoon een mirrorless "5D V" als ik het zo lees. De introductieprijs zal fors zijn maar daar zat sowieso een stijgende lijn in volgens mij. Niet heel bijzonder dus als dat gebeurt.

Reken er op dat als de 1D opvolger komt dat je dik aan de 8/9k zit. Maar als er een hybride mount komt is dat nog niet zo erg. Denk niet dat mensen zitten te wachten om hun tele toeters van 5-10k per stuk te vervangen puur voor het spiegelloze. Om nou zo'n ding aan een adapter te hangen, mwa.

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 15-02-2020 02:00 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-10 23:00
Ventieldopje schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 02:00:
Het wordt gewoon een mirrorless "5D V" als ik het zo lees. De introductieprijs zal fors zijn maar daar zat sowieso een stijgende lijn in volgens mij. Niet heel bijzonder dus als dat gebeurt.

Reken er op dat als de 1D opvolger komt dat je dik aan de 8/9k zit. Maar als er een hybride mount komt is dat nog niet zo erg. Denk niet dat mensen zitten te wachten om hun tele toeters van 5-10k per stuk te vervangen puur voor het spiegelloze. Om nou zo'n ding aan een adapter te hangen, mwa.
Hoe zie je zo’n hybride mount voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Aan een bewegende sensor heb je niet genoeg; de mounts zelf verschillen ook. Niet geheel toevallig dat daar geen enkele oplossing voor geopperd wordt. Die "moving sensor" uit dat gerucht is waarschijnlijk gewoon de IBIS die we in de volgende body gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 17:46

bobcom

Dedicated dabbler

Ventieldopje schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 02:00:

Ik denk niet dat het petapixel-verhaal dat je een paar posts verder noemt het antwoord is. Tussen de registerafstand van mirrorles en reflex gaapt een gat van een paar centimeter, en die zou zo'n "moving sensor" moeten overbruggen. Dat zou betekenen dat de body de diepte van een reflex krijgt, alleen in plaats van de spiegel komt een beweegbaar sensor-sluiterblok. Is inderdaad meer solide dan een adapter, maar of het ook een levensvatbare oplossing is?

Doet een beetje denken aan de oplossing van het fileprobleem: alle auto's uitrusten met een automatisch koppelsysteem, zodat ze bij groot verkeersaanbod toch allemaal in hetzelfde rappe tempo kunnen doorrijden. Zo'n oplossing bestaat al bijna twee eeuwen, die noemen we "trein".

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alleen jammer dat de treincoupé waar ik in zit mij dan niet op mijn bestemming af zet. ;)

Het is al een wat ouder gerucht dat Canon zoiets zou willen ontwikkelen. Het is afwachten of ze dat daadwerkelijk op de markt gaan brengen, voorlopig verwacht ik van niet.
Alle problemen die wij kunnen verzinnen kunnen zij vast oplossen, niets is onmogelijk. Ik vraag mij alleen af of er genoeg markt voor is om dat rendabel te maken.

[ Voor 76% gewijzigd door Gonadan op 16-02-2020 10:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Gonadan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:58:
Alleen jammer dat de treincoupé waar ik in zit mij dan niet op mijn bestemming af zet. ;)
Daarom hebben stations parkeerplaatsen en fietsenstallingen. Een soort adapter tussen het ene en het andere vervoerssysteem ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mooie analogie. Adapters werken in de basis meestal ook wel goed, maar nooit 100% zo lekker als native. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-10 23:00
O, ja. Zoiets zag ik Tony Northrup ook een keer beweren. Leuke gedachte, doet me denken aan de Contax AX. Daarin werd het binnenwerk inclusief filmvlak naar voren en achteren bewogen om te kunnen autofocussen met manuele objectieven. Het werkte niet ideaal en het maakte de body ook behoorlijk groot.

Ik denk niet dat Canon dit gaat doen. Zeker niet in een pro-body, waarin ze meestal niet dit soort grote innovaties stoppen, zonder het eerst uitgeprobeerd te hebben in lager gepositioneerde body's. Ik snap ook niet welk probleem ze hiermee oplossen, een adapter gebruiken is toch geen issue? Op die grote tele-objectieven worden ook teleconverters gebruikt, dus een adapter lijkt me ook niet zo'n probleem.

Volgens mij is het belangrijkste dat ze voor elkaar krijgen dat de gebruikers van de pro-serie hun werk kunnen blijven doen maar dan met een pro-body met R-mount. Die body moet dus minimaal dezelfde functionaliteit en snelheid hebben. Geef ze een aantal adapters kado bij de body, zodat ze die standaard op hun EF-objectieven kunnen laten zitten en je bent ook het probleem kwijt van het telkens wisselen van adapter. Uiteindelijk worden die objectieven ook vervangen (en hoevaak gaat het niet om huur, bij grote evenementen?).

Die bewegende sensor is een leuk idee, maar het lijkt me veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

bobcom schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:03:
Daarom hebben stations parkeerplaatsen en fietsenstallingen. Een soort adapter tussen het ene en het andere vervoerssysteem ;)
Wikipedia: Eurotunnel Shuttle O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Qua investering, praktische bruikbaarheid, veelzijdigheid en draagbaarheid perfect vergelijkbaar met de eerder genoemde "hybride mount" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:06
Deze middag mijn kersverse Canon RP gaan halen *blij*. Was nog even aan het twijfelen door het nieuws van de R6 maar kon me niet meer inhouden en de kortingen waren stevig.

€150 korting op de RP+35mm+EF adapter bundel
€200 cashback op de 24-105mm
Gratis Peak Design sling
En hopelijk kan ik nog €55 cashback uit die 35mm halen, maar daar vrees ik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Pana schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:11:
Deze middag mijn kersverse Canon RP gaan halen *blij*. Was nog even aan het twijfelen door het nieuws van de R6 maar kon me niet meer inhouden en de kortingen waren stevig.

€150 korting op de RP+35mm+EF adapter bundel
€200 cashback op de 24-105mm
Gratis Peak Design sling
En hopelijk kan ik nog €55 cashback uit die 35mm halen, maar daar vrees ik voor.
Veel plezier ermee! Zelf zeer tevreden EOS RP gebruiker..

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20

iichel

Gazoooo

Helaas kun je maar op 1 lens per body een cashback halen. Dus ik zou de cashback doen op de 24-105mm (FWIW...)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zijn hier nog tweakers zit zitten te wachten op de nieuwe hardware waar Canon mee schijnt te gaan komen? R5 of R6, of wellicht die nieuwe M die later in het jaar zou komen?
Komt als het goed is ook nog een hoop glas aan in verschillende segmenten, ben wel benieuwd.

Persoonlijk zou ik wel een R willen, maar ik ben bang dat het weer op de typische Canon manier gaat. De R5 ziet er tof uit maar zal prijstechnisch voor mij moeilijk te verantwoorden zijn. Een R6 kan misschien best een goede keuze zijn, maar wat gaan ze dan daar weer weg laten waardoor ik toch ga twijfelen? Wil onderhand wel eens een AF-pookje namelijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 22:48
Ik wacht op de R5 ter vervanging van mijn RP. Op zich ben ik tevreden over de RP, maar een dual card slot, de IBIS, betere ergonomie en nieuwere sensor spreken me erg aan. Maar goed, even afwachten wat de prijs wordt natuurlijk. Iemand een idee na hoeveel weken/maanden de introductie prijs daalt naar een iets lagere stabielere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wellicht geeft de 5DIV daar een indicatie van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1ZLIyRwj716K_A1Czsa8JSfifs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qusACLwGDjUfQxbMBKSbI8Fi.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien toch zeker een jaar, misschien zelfs anderhalf. Daarvoor moet je het van de aanbiedingen of acties hebben.
Als de specs die nu bekend zijn geen kleine lettertjes hebben dan ga ik er vanuit dat de introductieprijs zeker niet lager zal liggen als die van de 5DIV. Heb niet zo heel veel zin om dan nog een jaar te moeten wachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Aha, bedankt voor de info! Een jaar lang wachten wordt hem niet nee. Ik verwacht een prijs van rond de €4500. Fors, maar tegen de tijd dat die daadwerkelijk in de winkels ligt, is het misschien alweer bijna Black Friday. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

guillaumemay schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:59:
Aha, bedankt voor de info! Een jaar lang wachten wordt hem niet nee. Ik verwacht een prijs van rond de €4500. Fors, maar tegen de tijd dat die daadwerkelijk in de winkels ligt, is het misschien alweer bijna Black Friday. :')
Alwaar je hooguit de R of RP in de aanbieding zal vinden waarschijnlijk. Ben bang dat de nieuwste modellen daar nog niet echt tussen zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 08:44
Zou Canon nog wat met een EF(S)-mount ontwikkelen?
Of moeten we onze hoop gaan vestigen op een RF-EF-adapter?

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze hebben gezegd dat de ontwikkeling van EF-lenzen is gestopt, tenzij ze zich bedenken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:48:
Ze hebben gezegd dat de ontwikkeling van EF-lenzen is gestopt, tenzij ze zich bedenken.
EF ook echt? Niet alleen EF-S? Waar hebben ze dat gezegd dan,want dat heb ik nog niet mee gekregen. Ik merk alleen de laatste tijd een duidelijke focus op onder ander non-L RF-glas. Daarnaast wordt de M-lijn vooralsnog ook nog doorontwikkeld.
Je kunt je afvragen wat een APS-C DSLR nog voor toegevoegde waarde heeft in de lineup, zeker als ze de tracking en fps'jes voor spiegelloos op orde krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ralphilosophy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:17:
Zou Canon nog wat met een EF(S)-mount ontwikkelen?
Of moeten we onze hoop gaan vestigen op een RF-EF-adapter?
Zo'n adapter zou dan een soort telecompressor (of converter, weet niet hoe dat precies uit komt qua afstand tot de sensor) moeten zijn. Heeft vaak wel wat nadelen, zeker 3rd party en ik vraag mij af of Canon zelf met zoiets zou komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 07-04-2020 11:19 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
EF-S lenzen op RF kan natuurlijk al met de bestaande adapter. Kost alleen wat pixels omdat'ie een APS-C-uitsnede maakt. Een adapter die EF-S lenzen sensorvullend op een FF-sensor laat projecteren lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.dpreview.com/...ess-the-market-demands-it

RF lenzen op een dslr lijkt mij geen goed idee overigens. Het is mogelijk, soort van retrofocus constructie, maar de kwaliteit gaat er van achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wormaap schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:23:
EF-S lenzen op RF kan natuurlijk al met de bestaande adapter. Kost alleen wat pixels omdat'ie een APS-C-uitsnede maakt. Een adapter die EF-S lenzen sensorvullend op een FF-sensor laat projecteren lijkt me onwaarschijnlijk.
@ralphilosophy doelde op een RF-EF adapter, niet een EF-RF. Ofwel de nieuwe RF lenzen gebruiken op een DSLR.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:33:
https://www.dpreview.com/...ess-the-market-demands-it

RF lenzen op een dslr lijkt mij geen goed idee overigens. Het is mogelijk, soort van retrofocus constructie, maar de kwaliteit gaat er van achteruit.
Op een laag pitje maar niet EOL. Dus zolang we collectief flink knaken uitgeven aan R/RF-spulletjes zal Canon echt niet veel gaan doen aan de EF-lijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EOL is weer iets anders dan niet meer ontwikkelen. Ze produceren gewoon nog miljoenen EF(-S) objectieven, maar nieuwe ontwerpen zullen er voorlopig niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja het was een bevestiging van jouw conclusie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Dus het wachten is nu op de eerste DSLR's met RF (of wellicht M voor de APS-C?) mounts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ralphilosophy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:19:
Dus het wachten is nu op de eerste DSLR's met RF (of wellicht M voor de APS-C?) mounts?
Dat kan niet. Een dslr heeft een spiegel en die heeft ruimte nodig, dus je kunt dan de RF lens niet dichtbij genoeg de sensor zetten. Een RF lens zit op minder dan de helft van de afstand tot de sensor ivm een dslr.
Wat wel mogelijk is, en dat zie je ook Panasonic doen met de S1 lijn (en ook met een hun G(H)-lijn), is spiegelloze camera's maken met de body van een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat voegt dat sowieso toe? Er zijn best leuke RF lenzen uitgekomen, maar in mijn optiek nog niet echt iets wat op EF niet ook te vinden is (bij benadering). Een voordeel van zonder spiegel is juist ook de kortere registerafstand waardoor je ander lensontwerp kunt toepassen.
Daarbij hebben juist bij Canon de R-bodies (zeker de 5 als ik de geruchten mag geloven) van alle merken nog het meeste weg van een DSLR qua ergonomie.
Voor individuen wellicht een interessant idee, maar niet voor een markt zou ik denken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Universal Creations schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:27:
[...]

Dat kan niet. Een dslr heeft een spiegel en die heeft ruimte nodig, dus je kunt dan de RF lens niet dichtbij genoeg de sensor zetten. Een RF lens zit op minder dan de helft van de afstand tot de sensor ivm een dslr.
Wat wel mogelijk is, en dat zie je ook Panasonic doen met de S1 lijn (en ook met een hun G(H)-lijn), is spiegelloze camera's maken met de body van een dslr.
Een tijdje terug een adapter voor iemand geregeld zodat hij zijn analoge Minolta lens op zijn Nokon kon zetten, deze adapter had een lens om de afstand te corrigeren. Lijkt mij dus wel moglijk om een RF lens op een EF(s) mount te krijgen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van minolta naar nikon is slechts een paar mm. Bij spiegelloos naar dslr gaat het om 10x zoveel afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Optisch zal het vast kunnen, maar of je dan nog enig voordeel uit RF-lenzen gaat halen valt te betwijfelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Een FD naar EF adapter was al moeilijk genoeg. Gaat je optisch ook echt niet lukken :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zonde...

Ik hoopte stiekem ooit nog een EF-S 15-45 f/2.8 IS USM te zien, maar blijkbaar gaat dat niet meer gebeuren :'(

Voorlopig heb ik niet echt interesse in dat hele mirrorless gedoe dus als het echt niet anders kan misschien toch maar een 5D Mark IV of zo erbij kopen met de 24-70 erbij >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:01:
[...]

Zonde...

Ik hoopte stiekem ooit nog een EF-S 15-45 f/2.8 IS USM te zien, maar blijkbaar gaat dat niet meer gebeuren :'(
Ik heb jaren gehoopt op een waardige opvolger van de 17-55 of zelfs nog een snellere variant. Heb de hoop opgegeven, Canon heeft liever dat je dan naar fullframe stapt.
Voorlopig heb ik niet echt interesse in dat hele mirrorless gedoe dus als het echt niet anders kan misschien toch maar een 5D Mark IV of zo erbij kopen met de 24-70 erbij >:) :+
Toch lijkt het erop dat later dit jaar weer twee nieuwe M-bodies aangekondigd worden. Als je graag APS-C schiet kan die mount best interessant zijn, want Canon lijkt daar gewoon mee door te gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:04:
Toch lijkt het erop dat later dit jaar weer twee nieuwe M-bodies aangekondigd worden. Als je graag APS-C schiet kan die mount best interessant zijn, want Canon lijkt daar gewoon mee door te gaan.
Dat is allemaal "My First Canon" spul vergeleken met een 7DMKII of 5DMKIV wat mij betreft dus ehm... HELL NO! :P :+

Mocht er ooit een mirrorless model komen dat qua ergonomie wat beter in elkaar zit dan wil ik daar best wel naar kijken, maar nu is het allemaal een beetje "Meh..." wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:10:
Dat is allemaal "My First Canon" spul vergeleken met een 7DMKII of 5DMKIV wat mij betreft dus ehm... HELL NO! :P :+
Tja de 7DII is natuurlijk wel de absolute topper qua APS-C en de enige die als pro gezien wordt, maar vergis je niet in wat die lijn tegenwoordig te bieden heeft.
Het is wellicht niet als een tank gebouwd en is een topper als de 7DII qua AF nog wel beter, maar de M6II heeft een betere sensor, gewoon goede AF, IBIS.
Mocht er ooit een mirrorless model komen dat qua ergonomie wat beter in elkaar zit dan wil ik daar best wel naar kijken, maar nu is het allemaal een beetje "Meh..." wat mij betreft :)
Dat is ook een reden dat ik geen M hoef, plus het lensaanbod. Qua ergonomie lijkt de R-serie er wel goed uit te zien, met name de R5 en R6. Ben wel heel erg benieuwd hoe die in de praktijk gaan zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:25:
de M6II heeft een betere sensor
Eerlijk gezegd kan dat hele sensor verhaal me een beetje gestolen worden al een aantal jaren net als die hele dynamic range hype die op een bepaald moment is ontstaan... :F

Het zijn altijd hele miniscule verbeteringen en ik heb nog nooit echt een verschil gezien waarvan ik denk : YES! Die moet ik hebben!

Dat gevoel had ik veel meer toen Canon ineens een opvolger van mijn 7D uitbracht die zowat speciaal voor mij gemaakt leek te zijn qua ergonomie en nieuwe software features! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:31:
Eerlijk gezegd kan dat hele sensor verhaal me een beetje gestolen worden al een aantal jaren net als die hele dynamic range hype die op een bepaald moment is ontstaan... :F

Het zijn altijd hele miniscule verbeteringen en ik heb nog nooit echt een verschil gezien waarvan ik denk : YES! Die moet ik hebben!

Dat gevoel had ik veel meer toen Canon ineens een opvolger van mijn 7D uitbracht die zowat speciaal voor mij gemaakt leek te zijn qua ergonomie en nieuwe software features! :*)
Het is allemaal relatief, datzelfde geldt natuurlijk voor features op ander vlak. Een stap naar 32MP met behoud van ruisprestaties is natuurlijk erg netjes, ook al zal niet iedereen dat nodig hebben.
Kijk ik naar mijn gebruik nu dan moet ik soms best aardig croppen en zodra de ISO wat omhoog sjeest is mijn ruis niet echt meer leuk. Nu is de 70D natuurlijk geen hoogvlieger wat dat betreft, maar ik kan de meerwaarde wel zien van een stap vooruit.

Het zijn echter allemaal verbeteringen die je pas gaat waarderen als je tegen grenzen aan gaat lopen. Doe je dat niet dan zijn die specdiscussies inderdaad zinloos. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Eens :). Ik ben van een Canon 5d4 naar een Sony A7rIV gegaan, op papier een mooie stap op allerlei vlakken. In de praktijk heb ik geen spijt van mijn keuze hoor, maar er is niets wat mijn klanten gaan zien qua verbetering. Het is allemaal marge werk. Voor mij is de grootste stap dat ik mirrorless had met 2 kaartjes, Eye-AF, goede AF en body ergo`etc...maar meer voor mijzelf dus.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
[...]

Vind het vooral een beetje achterhaalde discussie.
Met de canon 10D en later de 30D was ik continue bezig met het beperkte bereik en daarnaast de ISO zo laag mogelijk houden. Iedere stap vooruit was erg welkom.

Sinds de sony A7 en eigenlijk al sinds ik de leica M9 let ik er persoonlijk niet meer op. Camera staat gros van de tijd op auto ISO omdat een stopje hoger eigenlijk bijna geen verschil meer geeft.

[ Voor 22% gewijzigd door RobertJRB op 08-04-2020 21:22 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wellicht niet als een tank gebouwd en is een topper als de 7DII qua AF nog wel beter, maar de M6II heeft een betere sensor, gewoon goede AF, IBIS.
Geen IBIS, enkel electronische stabilisatie in video die de kwaliteit van 4k beelden flink omlaag trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:50:
Geen IBIS, enkel electronische stabilisatie in video die de kwaliteit van 4k beelden flink omlaag trekt.
Wtf? Zo heb ik dat wel gelezen, hebben ze (artikelschrijver) daar dan een te mooi verhaal van gemaakt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de Canon-site:
Optical Image Stabilizer op compatibele lenzen.

Foto's: Dual Sensing IS beschikbaar met compatibele lenzen.
Film: Movie Digital IS, Combination IS
Met fotografie heb je een soort samenwerking tussen camera en lens, waarbij de camera waarschijnlijk met accellerometers metingen doet en doorgeeft aan de lens. Ik weet ook niet hoe het werkt.
Maar goed, geen IBIS in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:28
[...]

Tja de 7DII is natuurlijk wel de absolute topper qua APS-C en de enige die als pro gezien wordt, maar vergis je niet in wat die lijn tegenwoordig te bieden heeft.

[...]

Dat is ook een reden dat ik geen M hoef, plus het lensaanbod. Qua ergonomie lijkt de R-serie er wel goed uit te zien, met name de R5 en R6. Ben wel heel erg benieuwd hoe die in de praktijk gaan zijn.
Ik mag graag vogels (in de vlucht) en windsurfers fotograferen.
Met de M50 (24Mp) die ik voorheen had kon ik vogels vergeten, windsurfers ging nog net, nou ja soms. Daarnaast het gefriemel met te weinig en te kleine knopjes.
Overgestapt op de D7ii (20Mp), kijk dat is andere koek: de OVF geeft zoveel rust en is echt live zonder fps/latency perikelen. Autofocus ook een compleet ander wereld.
Heb per ongeluk een paar slokken limonade over de d7ii gegoten, dat krijg je als je de geopende fles onder je oksel klemt en voorover bukt om iets te bekijken.. gewoon afdrogen en door :-)

Ik ben erachter gekomen dat voor mij een snelle en nauwkeurige autofocus VEEL belangrijker is dan megapixels. Ben van 24 naar 20 gegaan en mis die 4 niet. De 10 fps is perfect. Ruis zou wel wat beter mogen.
Ben wel benieuwd of de aangekondigde R5/R6 de D7ii op autofocus- en fps-gebied kunnen evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:28
Gonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:17:
[...]

Wtf? Zo heb ik dat wel gelezen, hebben ze (artikelschrijver) daar dan een te mooi verhaal van gemaakt?
Het is elektronische IBIS, de M50 heeft dat bv ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
_Dekker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:50:
[...]
Het is elektronische IBIS, de M50 heeft dat bv ook.
..klopt soort van. "elektronische IBIS" die alleen werkt tijdens video opnames. Tijdens het fotograferen kun je die functionaliteit niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Dekker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:49:
Overgestapt op de D7ii (20Mp), kijk dat is andere koek: de OVF geeft zoveel rust en is echt live zonder fps/latency perikelen. Autofocus ook een compleet ander wereld.
Heb per ongeluk een paar slokken limonade over de d7ii gegoten, dat krijg je als je de geopende fles onder je oksel klemt en voorover bukt om iets te bekijken.. gewoon afdrogen en door :-)
Ik heb inderdaad ook een aantal keer in de regen(storm) staan fotograferen zonder ook maar een centje pijn! :)

Zowel met de 7D als de 7DMKII i.c.m. de 70-200 f/2.8L IS USM MK II trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_Dekker schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:49:
Ik mag graag vogels (in de vlucht) en windsurfers fotograferen.
Met de M50 (24Mp) die ik voorheen had kon ik vogels vergeten, windsurfers ging nog net, nou ja soms. Daarnaast het gefriemel met te weinig en te kleine knopjes.

Ik ben erachter gekomen dat voor mij een snelle en nauwkeurige autofocus VEEL belangrijker is dan megapixels. Ben van 24 naar 20 gegaan en mis die 4 niet. De 10 fps is perfect. Ruis zou wel wat beter mogen.
Ben wel benieuwd of de aangekondigde R5/R6 de D7ii op autofocus- en fps-gebied kunnen evenaren.
Honderd procent eens wat vogels in vlucht betreft. Dat is ook één van de redenen waarom ik niet naar M of R/RP wilde. :P
De R5 of R6 zouden best mijn nieuwe camera kunnen zijn, mits ze inderdaad op het EVF, AF en tracking vlak een goede stap maken. Mijn geluk is dat ik van en 70D kom dus ligt de lat wat lager, maar dan nog wil ik wel een duidelijke stap vooruit als ik upgrade naar een nieuwe body.

Sensor dan voor BIF minder interessant, maar wel leuk als je de geelgestreepte boomrukker op 700 meter afstand in de schaduw tussen wat blaadjes door nog wil pakken. Maar dat is wel een ander doel. Groot afdrukken doe ik niet echt dus de 20MP van de R6 zou volgens mij meer dan voldoende zijn.
Toch knaagt er ergens iets dat Canon wel weer dat dingen gaat uithalen waarom je gaat twijfelen. ;)

Op zich kan zo'n consumentending ook nog een hoop hebben hoor, regenbuien en zandstralen is niet zo'n punt. Maar toen ik er bier overheen gekieperd had moest ik de paar keer erna toch wel even de scrollwieltjes even los draaien vorodat ze soepel werden. :$

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 09-04-2020 17:11 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wel verdorie... -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsJYsdCHxuKGDxWmcVjZUFu1EPE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itPGFDwRQYy3XzUWvH1SLoxT.jpg?f=fotoalbum_medium

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gekocht? dan mag die in het show je nieuwe apparatuur topic :D
Of ter test momenteel bij je? Ik vind het tof wat ze qua specs en features er in geduwd hebben, maar nu ik mirrorless wat meer gewend ben, vind ik het ook maar een baksteen lijken :D

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Nomad schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:08:
[...]

Gekocht? dan mag die in het show je nieuwe apparatuur topic :D
Of ter test momenteel bij je? Ik vind het tof wat ze qua specs en features er in geduwd hebben, maar nu ik mirrorless wat meer gewend ben, vind ik het ook maar een baksteen lijken :D
Ik kreeg hm vrij onverwacht toegestuurd van Canon Nederland (toch wel handig die connecties).
Maar dat betekent dat hij ook (helaas snel) weer terug moet.
Maar wat een beest....hij ligt heerlijk in de hand veel fijner dan zo'n iel mirrorless ding (ja die heb ik ook).
😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:58
@Gutteguttegut uit nieuwsgierigheid. Schrijf je er dan een review van? Of is dit puur om te testen of jou lekker te maken er één aan te schaffen?

Zelf ben ik geen fan van grote body's. Ik vond de a200 en a58 bij lange na niet zo prettig als mijn A7mk2. Aan de andere kant heb ik nooit met zo'n dergelijke professionele camera geschoten. Is geen verzoek ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphilosophy
Gonadan schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:04:
Wat voegt dat sowieso toe? Er zijn best leuke RF lenzen uitgekomen, maar in mijn optiek nog niet echt iets wat op EF niet ook te vinden is (bij benadering). Een voordeel van zonder spiegel is juist ook de kortere registerafstand waardoor je ander lensontwerp kunt toepassen.
Daarbij hebben juist bij Canon de R-bodies (zeker de 5 als ik de geruchten mag geloven) van alle merken nog het meeste weg van een DSLR qua ergonomie.
Voor individuen wellicht een interessant idee, maar niet voor een markt zou ik denken.
Die ergonomie van de body’s is ook wel een gemis bij bijvoorbeeld de RP, voor mij geweest. Niet gemaakt voor Hollandsche Kolenschoppen, haha
Men zal de betere ergonomie zeker omarmen, maar ook energieverbruik van een mirrorless is nadeliger ten opzichte van de DSLR.

Samen voor mij reden om de RP in te ruilen voor de 6DII (heerlijk cameraatje).

De RF-objectieven hebben inderdaad vaak EF-evenknieën maar toch wel met de nodige verbeteringen. Als het hem niet in gewicht zit, dan wel in de bouwkwaliteit, glaselementen enz. Het zijn natuurlijk stuk voor stuk moderne(re) stukjes glas.
Tegelijkertijd heb ik het idee dat EF-modellen die wel weer eens een update mochten hebben, die nu met een RF-mount krijgen. Naar het schijnt gaat Canon het komende jaar allerlei niet-L objectieven lanceren voor de RF-mount en ook de third parties beginnen zich te roeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ralphilosophy schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:37:
Die ergonomie van de body’s is ook wel een gemis bij bijvoorbeeld de RP, voor mij geweest. Niet gemaakt voor Hollandsche Kolenschoppen, haha
Men zal de betere ergonomie zeker omarmen, maar ook energieverbruik van een mirrorless is nadeliger ten opzichte van de DSLR.

Samen voor mij reden om de RP in te ruilen voor de 6DII (heerlijk cameraatje).
Jij hebt de RP gehad? Wat zijn je ervaringen daarmee geweest? Zou een R6 nu een optie zijn dan, of blijf je definitief bij de spiegel voorlopig?

Zelf heb ik niet zo'n angst voor stroomverbruik. Ik schiet zelden een accu in één keer leeg en heb altijd een tweede mee (die oude van jou :+). De enige keren dat ik in de problemen kwam is wanneer ik maar één accu mee nam die al een tijdje heeft gelegen zonder opladen. Maar goed, in absolute termen is het natuurlijk wel een stuk minder dus voor fotografen die een stuk fanatieker schieten dan ik kan het wel degelijk een struikelblok zijn. Al schijnt de R5 dan weer een nieuwe accu te krijgen (wel compatible met 5DIV).
De RF-objectieven hebben inderdaad vaak EF-evenknieën maar toch wel met de nodige verbeteringen. Als het hem niet in gewicht zit, dan wel in de bouwkwaliteit, glaselementen enz. Het zijn natuurlijk stuk voor stuk moderne(re) stukjes glas.
Tegelijkertijd heb ik het idee dat EF-modellen die wel weer eens een update mochten hebben, die nu met een RF-mount krijgen. Naar het schijnt gaat Canon het komende jaar allerlei niet-L objectieven lanceren voor de RF-mount en ook de third parties beginnen zich te roeren...
Ze hebben een aantal die mooi in de wat meer budget kant vallen, voor zover je dan alles onder de €1500 als budget kunt noemen. :D
De rest vind ik meer de extreme kant op. Het is wel bazenspul maar dat gaat een prijsbewuste DLSR-schieter echt niet betalen, ook al zouden ze een adapter kunnen maken.
f/1.2 primes en f/2 zoom die beginnen bij €2500, en voor een speciale coating betaal je nog €500 extra. Ik kan niet ontkennen dat er qua specs mooi spul bij zit, maar voor een amateur is dit niet leuk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik kan niet voor ralpharma spreken, maar ik heb persoonlijk geen problemen met de grip op de RP (ik ben 1.75 en heb geen kolenschoppen :P).

Wel heb ik, door jarenlange gewenning met 5D bodies, problemen met de 'knoppen aan de achterkant'. De menustructuur en de daarin voorkomende instellingen op de RP zijn helder, de sluiterknop en de draairing bij de de rechterwijsvinger zijn bekend en de knoppen * en [=] en AF ON zijn bekend, so far so good.

Maar als ik dan van mijn 5DS switch naar de RP (en andersom) moet ik toch altijd even bewust nadenken over 'oh ja, zo zoom ik in op de foto en zo wissel ik van ISO en waar de f*ck is het knopje voor het veranderen van de drive modus?
Het is niet slechter. Het is anders. Vroeger had ik een 5D II naast mijn 5DS als tweede body en daar leek alles veel meer op elkaar natuurlijk. Hetzelfde had ik toen ik een 1D mark II gebruikte en een 5D ernaast kocht. Opeens was alles anders, maar ik kwam er toen pas achter dat de 5D eigenlijk veel gebruiksvriendelijker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
guillaumemay schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:42:
Ik kan niet voor ralpharma spreken, maar ik heb persoonlijk geen problemen met de grip op de RP (ik ben 1.75 en heb geen kolenschoppen :P).

Wel heb ik, door jarenlange gewenning met 5D bodies, problemen met de 'knoppen aan de achterkant'. De menustructuur en de daarin voorkomende instellingen op de RP zijn helder, de sluiterknop en de draairing bij de de rechterwijsvinger zijn bekend en de knoppen * en [=] en AF ON zijn bekend, so far so good.

Maar als ik dan van mijn 5DS switch naar de RP (en andersom) moet ik toch altijd even bewust nadenken over 'oh ja, zo zoom ik in op de foto en zo wissel ik van ISO en waar de f*ck is het knopje voor het veranderen van de drive modus?
Het is niet slechter. Het is anders. Vroeger had ik een 5D II naast mijn 5DS als tweede body en daar leek alles veel meer op elkaar natuurlijk. Hetzelfde had ik toen ik een 1D mark II gebruikte en een 5D ernaast kocht. Opeens was alles anders, maar ik kwam er toen pas achter dat de 5D eigenlijk veel gebruiksvriendelijker was.
Same, eerder leek het wat meer op elkaar had ik het idee. Met de wildgroei aan consumenten camera's hebben ze telkens nieuwe dingen zitten proberen om uiteindelijk verbeteringen door te brengen aan prosumer camera's heb ik het idee.

Ik heb zelf ook een 5D II gehad en kon daar prima mee overweg maar de 5Ds en 5D III vind ik toch een heel stuk minder. Nu gebruik ik de 5Ds ook alleen voor portretten en dus als ik tijd genoeg heb. Maar als ik écht dingen moet doen pak ik altijd hands down de 1D X, of wat dat betreft welke andere 1-series body dan ook. Ik ben echt zo blij dat ze daar niet al te veel gekke dingen aan doen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

MRIdev schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:21:
@Gutteguttegut uit nieuwsgierigheid. Schrijf je er dan een review van? Of is dit puur om te testen of jou lekker te maken er één aan te schaffen?
Ik ken via een kennis een vertegenwoordiger bij Canon, die had ik laatst (vier weken terug) gevraagd om een C200 te testen, dat lukte niet op korte termijn, we raakten in gesprek over de 1DX mkIII en opeens was er gisteren een pakketje.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn standaard grip voor een compact is duim aan de onderkant, wijsvinger op de knop om de foto te kunnen nemen. Een dSLR houdt ik normaal vast aan de grip. Een mirrorless camera zit daar net een beetje tussenin, helaas. Als ik die probeer vast te houden als een dSLR, zit m'n duim ongeveer in de positie om de ontspanner in te duwen. Maar zo'n camera is dan ook weer te zwaar om alleen tussen duim en wijsvinger vast te houden. Noch vlees, noch vis, zeg maar. Of gewoon aan de lens vastpakken, en de grip te laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@guillaumemay hoe ervaar jij het selecteren van focuspunt/onderwerp dan als je zoveel moet schakelen? De pookjes zitten alleen op de hogere DSLR tot nu toe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Met het selecteren van een focuspunt / onderwerp heb ik eigenlijk bijna nooit problemen. Ik sleep met m'n vinger over het touchscreen als ik door de VF kijk en ik drag dan het focuspunt naar een andere plek. Alleen gaat het wel ietsjes langzamer als met een pookje, omdat je met het pookje één klik doet en je focuspunt gaat dan bijvoorbeeld meteen van linksonder naar rechtsboven. Bij de touchscreen duurt het schat ik een seconde langer om een grotere afstand te overbruggen. Maar al met al is daar meestal wel mee te werken. Ik hoop dat het pookje op de R5 helpt om het focuspunt snel van rechts naar links of onder naar boven te te brengen, en dan kan ik via het touchscreen eventueel verder finetunen.

Het wennen bij schakelen heb ik vooral bij het snel willen wisselen van bijvoorbeeld de ISO of drive modus. Dat zit anders in elkaar bij die bodies.
Niet slechter hoor, maar als je gewend bent bij de RP om van drive te wisselen door te drukken op de M-fn knop (zo heb ik hem ingesteld) en dan met je wijsvinger moet draaien om de gewenste drivemodus te selecteren, terwijl je bij de 5D op de drive-knop klikt en dan met je duim draait om te selecteren, dat is dat net weer even anders. Vaak draai ik dan even met de verkeerde vinger en gebeurt er iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

guillaumemay schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:49:
Met het selecteren van een focuspunt / onderwerp heb ik eigenlijk bijna nooit problemen. Ik sleep met m'n vinger over het touchscreen als ik door de VF kijk en ik drag dan het focuspunt naar een andere plek. Alleen gaat het wel ietsjes langzamer als met een pookje, omdat je met het pookje één klik doet en je focuspunt gaat dan bijvoorbeeld meteen van linksonder naar rechtsboven. Bij de touchscreen duurt het schat ik een seconde langer om een grotere afstand te overbruggen. Maar al met al is daar meestal wel mee te werken. Ik hoop dat het pookje op de R5 helpt om het focuspunt snel van rechts naar links of onder naar boven te te brengen, en dan kan ik via het touchscreen eventueel verder finetunen.
Die snap ik niet zo goed, je bedoelt dat je met je pookje dan de sensor 'uit' gaat waardoor hij er aan de andere kant 'in' komt of zo? Ik zou zeggen dat je met absolute aanraking ook wel redelijk snel moet kunnen zijn, misschien wel nauwkeuriger?
Zelf doe ik het met de d-pad bij gebrek aan pookje, maar ik vind het zelfs bij mijn aantal punten al alles behalve snel om op de juiste plek te komen.
Wat mij een mooie functionaliteit lijkt is dat je met een pookje bijvoorbeeld van oog naar oog kan springen als hij in die modus staat. Maar ik vraag me af of Canon zoiets gaat leveren.
Het wennen bij schakelen heb ik vooral bij het snel willen wisselen van bijvoorbeeld de ISO of drive modus. Dat zit anders in elkaar bij die bodies.
Niet slechter hoor, maar als je gewend bent bij de RP om van drive te wisselen door te drukken op de M-fn knop (zo heb ik hem ingesteld) en dan met je wijsvinger moet draaien om de gewenste drivemodus te selecteren, terwijl je bij de 5D op de drive-knop klikt en dan met je duim draait om te selecteren, dat is dat net weer even anders. Vaak draai ik dan even met de verkeerde vinger en gebeurt er iets anders.
Gebruik je daar niet het scherm voor? Drive wissel ik eigenlijk nooit blind dus vind dan het snelmenu daar juist erg geschikt voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:29:
[...]

Die snap ik niet zo goed, je bedoelt dat je met je pookje dan de sensor 'uit' gaat waardoor hij er aan de andere kant 'in' komt of zo? Ik zou zeggen dat je met absolute aanraking ook wel redelijk snel moet kunnen zijn, misschien wel nauwkeuriger?
Zelf doe ik het met de d-pad bij gebrek aan pookje, maar ik vind het zelfs bij mijn aantal punten al alles behalve snel om op de juiste plek te komen.
Wat mij een mooie functionaliteit lijkt is dat je met een pookje bijvoorbeeld van oog naar oog kan springen als hij in die modus staat. Maar ik vraag me af of Canon zoiets gaat leveren.

[...]

Gebruik je daar niet het scherm voor? Drive wissel ik eigenlijk nooit blind dus vind dan het snelmenu daar juist erg geschikt voor.
Je kan iig al tijden op 5-series en 1-series bodies een AF punt in te stellen waar je snel naar wil kunnen wisselen. Zet het vaste punt links en je eigen vrij te bewegen punt bijvoorbeeld rechts en je kan met 1 druk wisselen tussen beide (heen én weer). Sinds de 1D X kun je een van de extra knoppen voorop daar ook aan toewijzen en dat werkt erg fijn. Een tikje en ik wissel van punt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:45:
Je kan iig al tijden op 5-series en 1-series bodies een AF punt in te stellen waar je snel naar wil kunnen wisselen. Zet het vaste punt links en je eigen vrij te bewegen punt bijvoorbeeld rechts en je kan met 1 druk wisselen tussen beide (heen én weer). Sinds de 1D X kun je een van de extra knoppen voorop daar ook aan toewijzen en dat werkt erg fijn. Een tikje en ik wissel van punt.
Ja, ja, ik begrijp het al. Je moet echt een professioneel model wil je dergelijke handige trucjes willen gebruiken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:45:
Kunnen mijn beide 7D bodies ook geloof ik... De 7D Mark II sowieso :Y
guillaumemay schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:42:
Hetzelfde had ik toen ik een 1D mark II gebruikte en een 5D ernaast kocht. Opeens was alles anders, maar ik kwam er toen pas achter dat de 5D eigenlijk veel gebruiksvriendelijker was.
Zie daar mijn reden om altijd veel liever met een 5D of 7D body te schieten : Het werkt gewoon zo verdomd fijn! :$ :D d:)b
Dat gaat echt zoveel relaxer op de 7D Mark II dan de oude 7D bijvoorbeeld : Echt HEEEERLIJK gewoon dat je het tegenwoordig in de OVF overlay kan zien :D O+

Canon ergonomie FTW!!! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
[...]

Die snap ik niet zo goed, je bedoelt dat je met je pookje dan de sensor 'uit' gaat waardoor hij er aan de andere kant 'in' komt of zo? ...
Ik zal het zo proberen te tekenen:
LB B RB
L M R
LO M RO

LB = linksboven, M= midden en RO = rechtsonder.

Als ik dan bijvoorbeeld linksboven zit met mijn focuspunt en ik wil naar rechtsonder, dan kan ik op mijn 5D met het pookje in één keer naar rechtsonder drukken en dan ben ik daar. Als ik touch-and-drag doe op mijn RP dan ga ik eerst van linksboven naar het midden naar rechtsonder. Dus ietsjes langzamer dan meteen naar rechtsonder.
Ik zou zeggen dat je met absolute aanraking ook wel redelijk snel moet kunnen zijn, misschien wel nauwkeuriger?
Klopt, het is wel nauwkeuriger. Ik doe met de RP nooit meer focus-recompose, omdat ik mijn focuspunt gewoon plaats op mijn onderwerp (met tracking erbij ook nog).
Ja klopt, drive doe ik ook nooit blind, dus gewoon een slecht voorbeeld :z . Ik had beter het veranderen van ISO kunnen schrijven. Die heb ik bij de RP ook onder de M-fn knop, dus dan moet ik eerst die knop indrukken, dan met de duimdraaiknop naar ISO en dan met de wijsvinger knop de ISO veranderen. Dit kan op de RP trouwens ook evt. met een control ring op de RF lens of adapter. Alleen heb ik niet zo een adapter. Maar het is niet slechter, het is alleen anders. Iets wat mijn brein dan even moet verwerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:04:
[...]

Kunnen mijn beide 7D bodies ook geloof ik... De 7D Mark II sowieso :Y

[...]

Zie daar mijn reden om altijd veel liever met een 5D of 7D body te schieten : Het werkt gewoon zo verdomd fijn! :$ :D d:)b

[...]

Dat gaat echt zoveel relaxer op de 7D Mark II dan de oude 7D bijvoorbeeld : Echt HEEEERLIJK gewoon dat je het tegenwoordig in de OVF overlay kan zien :D O+

Canon ergonomie FTW!!! _O_
Een 1D II is ook eeecht ancient 🙃

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Gonadan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:10:
[...]

Jij hebt de RP gehad? Wat zijn je ervaringen daarmee geweest? Zou een R6 nu een optie zijn dan, of blijf je definitief bij de spiegel voorlopig?

Zelf heb ik niet zo'n angst voor stroomverbruik. Ik schiet zelden een accu in één keer leeg en heb altijd een tweede mee (die oude van jou :+). De enige keren dat ik in de problemen kwam is wanneer ik maar één accu mee nam die al een tijdje heeft gelegen zonder opladen. Maar goed, in absolute termen is het natuurlijk wel een stuk minder dus voor fotografen die een stuk fanatieker schieten dan ik kan het wel degelijk een struikelblok zijn. Al schijnt de R5 dan weer een nieuwe accu te krijgen (wel compatible met 5DIV).
Vooropgesteld: de RP is een prima camera, maar paste niet bij mij. Ik vond hem ergonomisch onprettig, de knoppen achterop onlogisch en daarin een grote stap van DSLR naar mirrorless.
In de programmering had ik blijkbaar een maandagochtend-model want eerst had ik ellende met programmawiel, daarna met de autofocus en toen was ik er eigenlijk wel klaar mee...

Ik heb me nog onvoldoende verdiept in de R6 en het is voornamelijk de geruchtenmachine natuurlijk. De specs zien er leuk uit (vooral de fps word ik blij van). Maar veel valt samen met de ergonomie, goede balans en EVF. Eigenlijk wil ik gewoon de R6 met RF-mount in de body van een 7DII of 6DII :P
Gonadan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:10:

[...]

Ze hebben een aantal die mooi in de wat meer budget kant vallen, voor zover je dan alles onder de €1500 als budget kunt noemen. :D
De rest vind ik meer de extreme kant op. Het is wel bazenspul maar dat gaat een prijsbewuste DLSR-schieter echt niet betalen, ook al zouden ze een adapter kunnen maken.
f/1.2 primes en f/2 zoom die beginnen bij €2500, en voor een speciale coating betaal je nog €500 extra. Ik kan niet ontkennen dat er qua specs mooi spul bij zit, maar voor een amateur is dit niet leuk. :P
Er is natuurlijk ook nog geen tweedehands markt (of nauwelijks), niets third-party en nagenoeg alles is L-kwaliteit. Dat is dan kwalitatief duur glas maar als ik de prestaties van bijvoorbeeld de 24-70/2.8 IS zie... Dat is wel harde porno hoor :9
Voor de amateur niet te doen en betaalbaar RF-glas is er nauwelijks. Dan ben je aangewezen op EF-glas en daar heb ik een prima set in verzameld, maar behalve de 50/1.8 is de balans vreselijk. Nu kan je dat ook verwachten als je een 1,5 kilo zware 70-200/2.8 aan welke body dan ook hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ralphilosophy schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:34:
Vooropgesteld: de RP is een prima camera, maar paste niet bij mij. Ik vond hem ergonomisch onprettig, de knoppen achterop onlogisch en daarin een grote stap van DSLR naar mirrorless.
In de programmering had ik blijkbaar een maandagochtend-model want eerst had ik ellende met programmawiel, daarna met de autofocus en toen was ik er eigenlijk wel klaar mee...

Ik heb me nog onvoldoende verdiept in de R6 en het is voornamelijk de geruchtenmachine natuurlijk. De specs zien er leuk uit (vooral de fps word ik blij van). Maar veel valt samen met de ergonomie, goede balans en EVF. Eigenlijk wil ik gewoon de R6 met RF-mount in de body van een 7DII of 6DII :P
Toch ben ik dan wel benieuwd wat je tegen staat. Zijn dat echt dingen die structureel anders zijn of zit er ook gewenning in?
Er is natuurlijk ook nog geen tweedehands markt (of nauwelijks), niets third-party en nagenoeg alles is L-kwaliteit. Dat is dan kwalitatief duur glas maar als ik de prestaties van bijvoorbeeld de 24-70/2.8 IS zie... Dat is wel harde porno hoor :9
Voor de amateur niet te doen en betaalbaar RF-glas is er nauwelijks. Dan ben je aangewezen op EF-glas en daar heb ik een prima set in verzameld, maar behalve de 50/1.8 is de balans vreselijk. Nu kan je dat ook verwachten als je een 1,5 kilo zware 70-200/2.8 aan welke body dan ook hangt ;)
De RF 24-70 is ietsiepietsie scherper in de hoeken dan het huidige werkpaard, met name op wijd. Je betaalt dan met name 800 piek extra voor een control ring en IS, dat is nogal wat. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

guillaumemay schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:23:
Ik zal het zo proberen te tekenen:
LB B RB
L M R
LO M RO

LB = linksboven, M= midden en RO = rechtsonder.

Als ik dan bijvoorbeeld linksboven zit met mijn focuspunt en ik wil naar rechtsonder, dan kan ik op mijn 5D met het pookje in één keer naar rechtsonder drukken en dan ben ik daar. Als ik touch-and-drag doe op mijn RP dan ga ik eerst van linksboven naar het midden naar rechtsonder. Dus ietsjes langzamer dan meteen naar rechtsonder.
Maar dan maak je gebruik van zones neem ik aan, want met het aantal punten wat een DSLR heeft ben je ook wel even bezig als je met een joystick van punt naar punt naar de andere hoek wilt toch? Althans, ik heb er maar 19 en vind het al lang duren. :P
Klopt, het is wel nauwkeuriger. Ik doe met de RP nooit meer focus-recompose, omdat ik mijn focuspunt gewoon plaats op mijn onderwerp (met tracking erbij ook nog).
Zelf heb ik kortstondig met een R kunnen spelen en vond dat principe op zich wel oké werken. Het is alleen wel erg wennen en als je bijvoorbeeld bewegende onderwerpen hebt is het lastig om die precies raak te slepen en dan te tracken. Al vermoed ik dat als je het raakvlak instelt zoals je prettig vindt en daaraan went het wel een stuk sneller gaat.
Kan je trouwens in zo'n geval niet net zo makkelijk focus recompose met tracking combineren? Ofwel, eerst raak op het onderwerp wat je wilt, dan AF-ON en dan recompose en de camera volgt het initiële onderwerp?
Ja klopt, drive doe ik ook nooit blind, dus gewoon een slecht voorbeeld :z . Ik had beter het veranderen van ISO kunnen schrijven. Die heb ik bij de RP ook onder de M-fn knop, dus dan moet ik eerst die knop indrukken, dan met de duimdraaiknop naar ISO en dan met de wijsvinger knop de ISO veranderen. Dit kan op de RP trouwens ook evt. met een control ring op de RF lens of adapter. Alleen heb ik niet zo een adapter. Maar het is niet slechter, het is alleen anders. Iets wat mijn brein dan even moet verwerken..
De M-Fn is bij mij specifiek voorzien van een AF-selectie logo, dat betekent bij Canon dat je hem niet mag customizen (zucht).
Heb een filmpje zitten kijken van Canon (weliswaar de R) maar die laat zien dat je met M-Fn direct het bovenwiel kunt gebruiken om ISO aan te passen en als je iets anders wilt doen moet je even via de modering draaien om op de juiste instelling te komen.
De beschikbare opties en de volgorde (dus ook degene die direct bruikbaar is) zijn instelbaar zo te zien. Functioneel ziet dat er wel goed uit vind ik. De enige instelknoppen die ik nu bovenop blind gebruik zijn ISO en AF-selectie. AF-selectie zal met een MILC sowieso anders worden en de ISO kan je dus met de M-Fn nog steeds makkelijk bereiken zoals ik het zie. Dingen als drive zijn dan één klik verder, niet veel moeilijker dan ik nu heb. (voor mij dan, voor iemand die wel alles blind aanpast is dat natuurlijk anders)
Is dit bij de RP weer anders?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:28:
Een 1D II is ook eeecht ancient 🙃
Dat maakt niks uit voor de "top plate" zeg maar voor zover ik weet ;)

Een 1D body met de 5D/7D "top plate" zou echt ultiem zijn voor mij : Ik kan sowieso niet zonder een grip onder mijn camera :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:18:
[...]

Dat maakt niks uit voor de "top plate" zeg maar voor zover ik weet ;)

Een 1D body met de 5D/7D "top plate" zou echt ultiem zijn voor mij : Ik kan sowieso niet zonder een grip onder mijn camera :D
Jawel, want de oude 1-series waren echt onhandig met bijv. de ISO knop, om nog maar te zwijgen over de analoge 1-series bodies. Je vergelijkt een 16 jaar oude camera met een aardig nieuwe camera }:O

Ik zeg niet dat je een nieuwe 1-series body wel fijn zou vinden maar je vergelijking slaat een beetje mank in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASCmd1hzz2REG9vyERPCHdqxXJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8vwIEt0S1PIpLEnAAFv6909.jpg?f=fotoalbum_large
Hier bijvoorbeeld de 5Ds (5D III on steroids) en 1D X naast elkaar qua top plates. 1D X heeft overigens de zelfde top plate als de 1D X II en 1D X III alleen hebben die een héél iets kleiner knopje voor de backlight.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGkWlHnNTF-ONHmfOMqpU-1GyF8=/f/image/Zxuk686joAXCL1tol88JjTnl.jpg
Hier de top plate van de 1Ds II (zelfde als de 1D II en 1D II N). Draak van een ding.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:32:
Jawel, want de oude 1-series waren echt onhandig met bijv. de ISO knop, om nog maar te zwijgen over de analoge 1-series bodies. Je vergelijkt een 16 jaar oude camera met een aardig nieuwe camera }:O

Ik zeg niet dat je een nieuwe 1-series body wel fijn zou vinden maar je vergelijking slaat een beetje mank in ieder geval.
Ik weet heel erg zeker dat ik een gloednieuwe 1D body niks zou vinden, want zoals je foto's al laten zien zit de AF-drive knop aan de verkeerde kant voor mij! ;)

De Mode knop/draaiknop mag links blijven, maar al het andere moet gewoon lekker rechts zitten zoals de bij 5D/7D modellen en dat bedoelde ik dus vooral in de vorige reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Gonadan schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:13:
Maar dan maak je gebruik van zones neem ik aan, want met het aantal punten wat een DSLR heeft ben je ook wel even bezig als je met een joystick van punt naar punt naar de andere hoek wilt toch? Althans, ik heb er maar 19 en vind het al lang duren. :P
Mooie post, je hebt een paar goede tips gegeven. Ik had het eerder trouwens verkeerd. Als ik van linksboven naar rechtsonder wil, dan moet ik met m'n 5DS alsnog langs alle tussenliggende AF punten met het pookje. Tot zover dus mijn snelheidswinst argument haha. Ik gebruik overigens de instelling voor 15 focus punten, Zone AF (met ittr) heb ik gebruikt, maar vond ik te onbetrouwbaar. Met de 15 focus punten heb ik meer vertrouwen in het scherpstellen.
...Kan je trouwens in zo'n geval niet net zo makkelijk focus recompose met tracking combineren? Ofwel, eerst raak op het onderwerp wat je wilt, dan AF-ON en dan recompose en de camera volgt het initiële onderwerp?
Klopt, ik heb mijn RP zo ingesteld dat de AF zo werkt. Werkt goed! Één keer je onderwerp selecteren, AF tracking volgt dat onderwerp en je kan verder met je compositie.
De M-Fn is bij mij specifiek voorzien van een AF-selectie logo, dat betekent bij Canon dat je hem niet mag customizen (zucht).
Heb een filmpje zitten kijken van Canon (weliswaar de R) maar die laat zien dat je met M-Fn direct het bovenwiel kunt gebruiken om ISO aan te passen en als je iets anders wilt doen moet je even via de modering draaien om op de juiste instelling te komen.
De beschikbare opties en de volgorde (dus ook degene die direct bruikbaar is) zijn instelbaar zo te zien. Functioneel ziet dat er wel goed uit vind ik.
Ik ben het menu ingedoken en het klopt inderdaad dat je de volgorde kan aanpassen. Ik heb nu mijn ISO als eerste ingesteld, en daarna pas AF en drive. Nu kan ik M-Fn indrukken en meteen het wijsvinger-wieltje draaien naar rechts of links om de ISO te veranderen. Thanks voor de tip!
De enige instelknoppen die ik nu bovenop blind gebruik zijn ISO en AF-selectie. AF-selectie zal met een MILC sowieso anders worden en de ISO kan je dus met de M-Fn nog steeds makkelijk bereiken zoals ik het zie. Dingen als drive zijn dan één klik verder, niet veel moeilijker dan ik nu heb. (voor mij dan, voor iemand die wel alles blind aanpast is dat natuurlijk anders)
Is dit bij de RP weer anders?
Helemaal mee eens. Mijn M5 heeft aan de achterkant een extra duim-draaiwiel. Die staat ingesteld om de AF modus te veranderen (face-tracking naar single point). En de M-Fn toets is nu ingesteld op ISO. Jammer dat de RP dan weer niet zo een extra draaiwiel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 19:25
Zo eerste post hier geloof ik. Jaren met een tweedehands 350D geschoten, toen 50D, en afgelopen jaar die ingewisseld voor een 1Ds MkII en 5D MkII (studentenbudget he!), waarom kun je je afvragen. Ik kom er steeds meer achter, en dat zal een deel van jullie wel bekend voorkomen, dat ook al worden de camera's steeds beter, je uiteindelijke foto wordt toch niet plots groter afgedrukt. Sterker nog ik druk steeds minder foto's af dan vroeger. Ik wilde ook weer een beetje terug naar een "analoog gevoel" zonder rolletjes te hoeven gebruiken en vandaar de 1Ds; geen fancy spul, uitstekende kwaliteit en met het schermpje uitgeschakeld is het net een analoge camera. Mooie L-lens erbij en gaan. De 5D II kwam ik per toeval tegen op V&A en kon ik niet laten liggen; neem ik dan mooi mee met vakanties, of b.v. feestjes. Nu ben ik lang niet veel met fotografie bezig geweest maar ik herinnerde me de vergelijking Nikon vs Canon langer terug, en uit nieuwsgierigheid een D70s + 18-70mm gekocht op Marktplaats... tsja en ik geloof dat die voor 95% van de foto's die ik maak voldoet. Misschien voldoet ie nog meer dan m'n 5D, zoals door de grid in de zoeker en toch iets logischere bediening. Daarom ook een D200 aangeschaft die deze week aankomt. Wellicht word ik nog een Nikon-guy... pixel-peepen heeft namelijk uiteindelijk niks meer met de hobby te maken en naar mijn idee draait het daar tegenwoordig veel te veel om (ja zelf ook zeer zeer schuldig aan). Gegroet allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

guillaumemay schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:38:
Mooie post, je hebt een paar goede tips gegeven. Ik had het eerder trouwens verkeerd. Als ik van linksboven naar rechtsonder wil, dan moet ik met m'n 5DS alsnog langs alle tussenliggende AF punten met het pookje. Tot zover dus mijn snelheidswinst argument haha. Ik gebruik overigens de instelling voor 15 focus punten, Zone AF (met ittr) heb ik gebruikt, maar vond ik te onbetrouwbaar. Met de 15 focus punten heb ik meer vertrouwen in het scherpstellen.
Kan je nagaan als je zo'n 65-punten AF hebt of die honderdmiljoenmiljard van een MILC. :P
Ben zelf inderdaad ook niet zo'n fan van zone, behalve als iets flink beweegt en hij kan niet twijfelen.
Klopt, ik heb mijn RP zo ingesteld dat de AF zo werkt. Werkt goed! Één keer je onderwerp selecteren, AF tracking volgt dat onderwerp en je kan verder met je compositie.
Dan zou het feitelijk makkelijker zijn om je punt nooit te verplaatsen maar gewoon altijd focus recompose i.c.m. tracking te doen.
Ik ben het menu ingedoken en het klopt inderdaad dat je de volgorde kan aanpassen. Ik heb nu mijn ISO als eerste ingesteld, en daarna pas AF en drive. Nu kan ik M-Fn indrukken en meteen het wijsvinger-wieltje draaien naar rechts of links om de ISO te veranderen. Thanks voor de tip!
Nice, daar hoopte ik op. :)
Helemaal mee eens. Mijn M5 heeft aan de achterkant een extra duim-draaiwiel. Die staat ingesteld om de AF modus te veranderen (face-tracking naar single point). En de M-Fn toets is nu ingesteld op ISO. Jammer dat de RP dan weer niet zo een extra draaiwiel heeft.
Heeft 'ie wel, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens Canon is die mode dial nu het achterste draaiwiel. :D

Overigens vind ik het niet zo'n geweldige oplossing dat het echt een aparte AF-modus is. Als ik de filmpjes zo bekijk wordt het automtisch centrale zone-AF met voorkeur voor dichtbij wanneer hij geen gezicht meer kan vinden.
Ik heb echter best wel vaak dat ik het ene moment gezichten in beeld heb maar het volgende moment achterhoofden. Dan zou ik toch wel graag willen dat hij gewoon over gaat op single point als hij geen gezicht kan vinden, dan kan ik nog dat focus recompose doen. Op dat vlak vind ik de Sony oplossing wat mooier, daar kan je het gewoon schakelen ongeacht de AF-modus die je in zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphilosophy
Gonadan schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:00:
[...]

Toch ben ik dan wel benieuwd wat je tegen staat. Zijn dat echt dingen die structureel anders zijn of zit er ook gewenning in?

[...]

De RF 24-70 is ietsiepietsie scherper in de hoeken dan het huidige werkpaard, met name op wijd. Je betaalt dan met name 800 piek extra voor een control ring en IS, dat is nogal wat. :P
Ik was natuurlijk op zoek naar FF-upgrade van de 7DII en dat is best al een opgave, want de 7DII is gewoon een hele goede camera (prima prijs-kwaliteitverhouding ook). En toch daagde hij me niet meer uit op datgene wat ik wilde (leuk al die AF en servo-instellingen, maar die gebruikte ik vrij weinig).

Naar FF had ik budgetair keuze tussen de RP en 6DII (daar zou in de toekomst de R6 als “opvolger” van de RP kunnen staan). Gewenning ging slecht en het maandagochtendmodel dat ik trof helpt ook niet.
Toch stoorde ik me erg aan de ergonomie: zonder grip niet lekker vast te houden, maar de grip zelf (geen batterijcompartiment) voegde relatief weinig toe. Ik miste allerlei knopjes (die wel op de 6DII wel zitten) en omdat ik redelijk grote handen heb, houdt de DSLR-body van een 6DII gewoon echt lekkerder vast (ook zonder grip).

Ik schrijf niet alle R-modellen af, maar ik heb prima EF-glaswerk en een body waarmee dat tot zijn recht komt, dus nog weinig noodzaak over te stappen (als amateur) op mirrorless en de enorme diepte-investeringen die dat (nog) vergt om redenen die al genoemd zijn, haha.

Maar kunnen we grofweg stellen dat de R5 de opvolger is van de R? Want ik zie nogal wat zaken die bij de R ontbraken (dual card slot, bijvoorbeeld) en de R6 als opvolger van de RP? Heb begrepen dat hij er qua formaat en ergonomie op zou lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:16

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

ralphilosophy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:00:
[...]
Maar kunnen we grofweg stellen dat de R5 de opvolger is van de R? Want ik zie nogal wat zaken die bij de R ontbraken (dual card slot, bijvoorbeeld) en de R6 als opvolger van de RP? Heb begrepen dat hij er qua formaat en ergonomie op zou lijken...
Ik denk dat je het eerder als uitbreiding van de R-lijn moet zien dan als opvolgers van de bestaande modellen. Die zijn nog niet zo oud.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik was natuurlijk op zoek naar FF-upgrade van de 7DII en dat is best al een opgave, want de 7DII is gewoon een hele goede camera (prima prijs-kwaliteitverhouding ook). En toch daagde hij me niet meer uit op datgene wat ik wilde (leuk al die AF en servo-instellingen, maar die gebruikte ik vrij weinig).
De 7DII zit inderdaad binnen zijn type eenzaam bovenaan. Wil je dat evenaren op fullframe dan zit je al snel op de 5-serie en dat is budgettechnisch wel wat anders. :P
Naar FF had ik budgetair keuze tussen de RP en 6DII (daar zou in de toekomst de R6 als “opvolger” van de RP kunnen staan). Gewenning ging slecht en het maandagochtendmodel dat ik trof helpt ook niet.
Toch stoorde ik me erg aan de ergonomie: zonder grip niet lekker vast te houden, maar de grip zelf (geen batterijcompartiment) voegde relatief weinig toe. Ik miste allerlei knopjes (die wel op de 6DII wel zitten) en omdat ik redelijk grote handen heb, houdt de DSLR-body van een 6DII gewoon echt lekkerder vast (ook zonder grip).

Ik schrijf niet alle R-modellen af, maar ik heb prima EF-glaswerk en een body waarmee dat tot zijn recht komt, dus nog weinig noodzaak over te stappen (als amateur) op mirrorless en de enorme diepte-investeringen die dat (nog) vergt om redenen die al genoemd zijn, haha.

De R en RP moet je meer zien als tussenstap voor Canon om mee te experimenteren en de consumenten te laten zien dat ze er wel mee bezig zijn. Feitelijk gaat het qua bodies voor de RF-mount nu pas echt beginnen.
Daar waar de R door velen tussen de 5D en 6D reeks werd ingeschaald en de RP onder de 6D lijkt het er nu op dat de R5 wel een waardige spiegelloze 5DV zal worden. Van de R6 is nog wat minder bekend, maar die lijkt wel een stap hoger te staan dan de RP, maar daar zullen de meningen vast ook weer over verdeeld zijn.
Vooralsnog zijn ze niet officieel aangekondigd en zijn dus niet alles specs bekend, laat staan praktijktests. De R5 lijkt nu een beest te gaan worden, met waarschijnlijk beestachtige prijs. Bij de R6 kijk ik zelf nog even de kat uit de boom, hangt er van af hoe ver ze die crippelen of ik het wat ga vinden.
Beiden lijken overigens wel weer een betere grip te hebben dan de R, net name de R5.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Laatst online: 06-10 11:04

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Wat ik begrepen heb is dat de R5 gaat concurreren met de sony A7 serie, en dat de prijs van de R5 rond de 3500 euro gaat zijn, die ongeveer gelijk is aan de A7(4 dacht ik)
ik ben een enorm fan van een OVF ipv EVF omdat een EVF altijd een vertraging heeft en gezien ik wildlife fotografeer kan ik me die vertraging niet veroorloven.
maar heel misschien zal mijn huidige 5D4 dan vervangen gaan worden door de R5.
tevens heb ik ook een 1DxIII maar die zal nog wel even blijven want dat is het HET be(e)st !! man wat een toestel !

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik was natuurlijk op zoek naar FF-upgrade van de 7DII en dat is best al een opgave, want de 7DII is gewoon een hele goede camera (prima prijs-kwaliteitverhouding ook).
5D Mark III of Mark IV en verder is er gewoon niks IMHO :)
En toch daagde hij me niet meer uit op datgene wat ik wilde (leuk al die AF en servo-instellingen, maar die gebruikte ik vrij weinig).
Wat bedoel je precies :?
Dat probleem heb ik dus ook met alle mirrorless meuk : De ergonomie is gewoon bagger! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alle mirrorless meuk : De ergonomie is gewoon bagger! :/
Je hebt ze allemaal in handen gehad? Vast niet de S1-serie. Die houden net zo goed vast als een 5D/7D body imho. A7RIV/A9II met batterijgrip is ook niet verkeerd. Hasselblad X1D is qua vasthouden het fijnste wat ik ooit in handen heb gehad, maar dat is niet een camera die ik ooit zo overwegen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:39:
Je hebt ze allemaal in handen gehad? Vast niet de S1-serie. Die houden net zo goed vast als een 5D/7D body imho. A7RIV/A9II met batterijgrip is ook niet verkeerd. Hasselblad X1D is qua vasthouden het fijnste wat ik ooit in handen heb gehad, maar dat is niet een camera die ik ooit zo overwegen 😄
Afgelopen jaren helaas geen tijd gehad voor de IBC in Amsterdam, maar wel het een en ander van dichtbij gezien en dat gecombineerd met de foto's van de meeste toestellen geeft mij inderdaad een slechte indruk qua ergonomie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Universal Creations schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:39:
[...]

Ben het eens met UC: vond de Sony’s prima in de hand liggen...

En de M-serie van Canon was ook niet verkeerd, al had ik daar ook minder de neiging het vergelijk te zoeken met DSLR’s (maar eerder met compactcamera’s). Helemaal fair is dat natuurlijk ook niet...

De R’s zijn toch gepositioneerd als (gelijkwaardig) alternatief voor een DLSR, maar dan met alle voordelen die mirrorless heeft. Voor mij is de huidige line up geen passende vervanger gebleken, maar wat niet is kan nog komen :)
Verbetering in ergonomie (dus ook “echte” batterijgrips) en het ontwikkelen van tweedehands markt zullen de aantrekkelijkheid gaan vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik ben al bijna een jaar (voor professioneel gebruik) over van 5D4 naar Eos R en nog steeds erg happy en dat geldt ook voor m'n vriendin (ook fotograaf, heeft nog tijdje mijn oude 5D4 gebruikt en nu ook over). Moet wel zeggen dat ik niet kan wachten op de R5 en R6, voornamelijk de hogere fps en ibis komt als geroepen. Voor mij persoonlijk is de stabilisatie van de RF 24-70 een groot pluspunt, al heeft mijn vriendin met haar iets stabielere handen geen probleem met mijn oude EF 24-70 II. Verder momenteel alleen de RF 35 nog vanwege zijn fijne compacte formaat. Zou in ieder geval nog graag de RF 70-200 en RF 85 1.2 toevoegen, een kleine RF 50 1.4 of 1.8 met IS lijkt me erg fijn voor vakanties.

Alleen nog even afwachten of het verstandig gaat zijn de R5 meteen te kopen wanneer hij uit is, eerst maar even zien hoe het werk zich gaat ontwikkelen... :/

[ Voor 10% gewijzigd door Enzo Dizono op 18-04-2020 10:07 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mr.loepie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:52:
ik ben een enorm fan van een OVF ipv EVF omdat een EVF altijd een vertraging heeft en gezien ik wildlife fotografeer kan ik me die vertraging niet veroorloven.
Afgelopen week heb ik veel wild geschoten met een M50 + EF-S 55-250mm. De vertraging van de EVF was eigenlijk geen probleem. Het probleem was het opstarten van de camera en niet altijd door de zoeker kunnen kijken. Ter illustratie, als je aan het wandelen bent en opeens wild ziet, grijp je je camera en doe je het volgende:
- Mirrorless: Zoeker naar oog -> zwart beeld -> Camera aanzetten/Wachten tot camera (paar seconden) aangaat -> Compositie -> Foto.
- DSLR: Zoeker naar oog -> Compositie + Camera aanzetten -> Foto.

Ik heb net een M50 en 500D vergeleken. Het aanzetten + foto maken duurt bij de M50 voor mijn gevoel zeker twee keer zo lang als bij de 500D. Bij de DSLR kun je ook nog aan je compositie werken terwijl je camera opstart.

Ik weet niet of dat anders is dan wat je bedoelde, maar het viel mij in ieder geval op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Laatst online: 06-10 11:04

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Tk55 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:52:
[...]

Afgelopen week heb ik veel wild geschoten met een M50 + EF-S 55-250mm. De vertraging van de EVF was eigenlijk geen probleem. Het probleem was het opstarten van de camera en niet altijd door de zoeker kunnen kijken. Ter illustratie, als je aan het wandelen bent en opeens wild ziet, grijp je je camera en doe je het volgende:
- Mirrorless: Zoeker naar oog -> zwart beeld -> Camera aanzetten/Wachten tot camera (paar seconden) aangaat -> Compositie -> Foto.
- DSLR: Zoeker naar oog -> Compositie + Camera aanzetten -> Foto.

Ik heb net een M50 en 500D vergeleken. Het aanzetten + foto maken duurt bij de M50 voor mijn gevoel zeker twee keer zo lang als bij de 500D. Bij de DSLR kun je ook nog aan je compositie werken terwijl je camera opstart.

Ik weet niet of dat anders is dan wat je bedoelde, maar het viel mij in ieder geval op.
dat is zeker heel anders, probeer maar eens een ijsvogel in vlucht, of dat hij opspringt om weg te vliegen of dat hij net wil gaan landen. of een paar haviken die aan komen vliegen, en zo kan ik nog veel meer bedenken.
ik moet een camera die rete snel is en betrouwbaar daarin. dat is de reden dat ik met een canon 1Dx3 werk.. en geen EVF wil hebben.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meestal als ik rond loop zet ik mijn camera niet uit maar laat hem in de 'slaapstand gaan. Als je dan wat ziet dan kan je alvast de sluiter half indrukken waardoor hij weer aan gaat en tegen de tijd dat je hem aan je oog hebt is hij wel zo'n beetje klaar voor gebruik.
Is zo'n techniek met een MILC niet ook mogelijk?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Is zo'n techniek met een MILC niet ook mogelijk?
Net even gecheckt op mijn M5 en het is mogelijk. Bij power savings: "Auto Power Off" op "Disable" (of 10 minuten) gezet. Als de M5 na 30 seconden (instelbaar) op standby gaat en ik druk half op de sluiterknop dan is deze binnen 1 seconde weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat zou voor mij dan prima werkbaar zijn. Ik bepaal liever zelf wanneer een camera écht uit gaat en zolang ik dat niet doe wil ik hem met een kietel van de sluiter gewoon kunnen activeren. Als ik echt op 'jacht' ben naar onderwerpen is dat mijn favoriete werkwijze.
Reserverbatterij moet sowieso al mee, dus dat is het punt niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mr.loepie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:05:
[...]

dat is zeker heel anders, probeer maar eens een ijsvogel in vlucht, of dat hij opspringt om weg te vliegen of dat hij net wil gaan landen. of een paar haviken die aan komen vliegen, en zo kan ik nog veel meer bedenken.
ik moet een camera die rete snel is en betrouwbaar daarin. dat is de reden dat ik met een canon 1Dx3 werk.. en geen EVF wil hebben.
Ik zal er in het vervolg op letten, heb nog geen ijsvogel gezien ;)
guillaumemay schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:26:
[...]
Net even gecheckt op mijn M5 en het is mogelijk. Bij power savings: "Auto Power Off" op "Disable" (of 10 minuten) gezet. Als de M5 na 30 seconden (instelbaar) op standby gaat en ik druk half op de sluiterknop dan is deze binnen 1 seconde weer aan.
Ik ben benieuwd wat dit doet met de batterijduur. Wellicht dat het weinig uitmaakt, omdat je de EVF/Display time-outs ook los kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Inderdaad, de screen/display time-out moet los instelbaar zijn van de slaapstand van de camera, anders gaat je batterij er heel snel aan.

Met mijn 70D en MagicLantern kun je dat gelukkig ook goed instellen, anders ben ik echt binnen een uur door mn batterij heen. En dan voornamelijk in de usecases met bijv geluidsactivatie en motiondetect en intervalometer.
Pagina: 1 ... 50 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic