Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 02:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb vandaag een YONGNUO YN600EX-RT II besteld. Wilde al een tijdje een high speed flash, nu komt die.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:27
Kwestie van een goeie strap lijkt mij ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Universal Creations schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:54:
Zolang de RF lenzen niet bepaald compact en licht zijn, zullen de rugklachten met een eos r of pro-versie ervan niet opgelost worden. Een A7-serie met een Tamron 28-75 RXD vind ik dan al een betere oplossing.
De nieuwe 70-200 schijnt dan volgens de geruchten wel een stuk lichter te zijn dan bestaande varianten. Wellicht het begin van goede stappen?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 03-04 13:59
Mensen die dit topic zien, zien dat met jouw probleem ook wel. Crossposten zien we liever niet :)

[Voor 79% gewijzigd door Wormaap op 30-10-2019 21:26]

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

GiLeX schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:24:
Ook hier maar even plaatsen:

Een soort van waarschuwing in het algemeen voor eventuele Canon Eos 90D gebruikers of diegene die een 90D wil gaan kopen:
Er is een een klein probleem met de 90D en de EF F1,8 85mm USM
(en waarschijnlijk ook de EF F2.0 100mm USM)
Er komen steeds meer berichten op het net tevoorschijn van Err 01 meldingen met de boven genoemde lenzen in combinatie met de Canon Eos 90D.

Kortom heb je een van de genoemde lenzen kan je beter nog even afwachten of Canon met een recall komt of een firmware update voor de 90D.
En daar is de fix:
EOS 90D Firmware Version 1.1.1 isbeschikbaar te downloaden via Canon.nl
Firmwareversie 1.1.1 bevat de volgende verbeteringen en oplossingen:

1. De optie om zowel 4K- als Full HD-video's te maken met een framerate van 23,98p is toegevoegd.

2. Lost een probleem op waarbij foutcode "Err 01" kan worden weergegeven bij het gebruik van EF85mm F1.8 USM- of EF100mm F2 USM-lenzen
.

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Yellowneck
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

En ook voor de Canon EOS RP is daar de toevoeging van 23.98p/24p in de vorm van een firmware update:
Canon EOS RP Firmware Version 1.4.0

Firmware changes:
Firmware Version 1.4.0 incorporates the following enhancement:

1. The option to capture Full HD movies in the frame rate of 23.98p has been newly added.
2. Support for the RF85mm F1.2 L USM DS lens has been added.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:35

sapphire

Die-hard pruts0r

memphis schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:31:
Heb vandaag een YONGNUO YN600EX-RT II besteld. Wilde al een tijdje een high speed flash, nu komt die.
Hoe bevalt die? Kennisje van me wil ook een flitser en vind de Canon's (nog) wat duur. Lijkt een Yongnuo met TTL me een nette optie om te beginnen :)

Gabriël Ryzen

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:22

Wormaap

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

Hoe bevalt die? Kennisje van me wil ook een flitser en vind de Canon's (nog) wat duur. Lijkt een Yongnuo met TTL me een nette optie om te beginnen :)
Die specifieke Yongnuo heb ik nooit gebruikt. Ik ben wel heel tevreden over mijn Godox TT-685. Voordeel van Godox is dat je een upgradepad hebt van simpele, handmatige speedlights tot studioflitsers van behoorlijk formaat. Ongeveer alles werkt in het zelfde systeem :)

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• memphis

memphis

[...]

Hij is nog niet binnen maar ik lees over het hele net dat deze een prima vervanger is voor de duurdere Canon versie. Ook door vele professionals aanbevolen. Hij staat bij Dealextreme voor 110 euro. Ik heb nog geen bevestiging dat die verstuurd is maar het kan zo zijn dat die ineens bij mijn deur aanbelt ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@memphis Ik ben benieuwd :)

@Wormaap Ja die is ook fijn idd, gebruik ik momenteel zelf ook maar dan voor Fuji dus daar had ze niets aan om te proberen. :+

Gabriël Ryzen

• memphis

memphis

Anders ik wel.

Ik heb een simpele ringflitser: https://nl.aliexpress.com/item/1578955602.html
En op zich werkt die wel aardig maar doet geen high speed tenzij ik hem als lamp aanzet en er is zeker geen TTL mogelijk. Soms moet ik dan even zoeken maar de instellingen hoewel in sommige situaties ik de instellingen wel uitgedocterd heb. Ook het blaue en gele filter werkt gaaf, dit is met de gele filter:

https://tweakers.net/ext/f/M47CFMCJnTbG0LjH6I8Al3lF/full.jpg

En dan werkt die alleen goed op de 50mm lens, op de 18-135 kan ik hem alleen vanaf 50mm gebruiken, daaronder wordt de rand zichtbaar hoewel dat op 18mm wel een mooi effect geeft. En op de 100-400 past die zeker niet en dat is een lens die ik veel gebruik, ook bij het avondracen op de model race club.

Dus ja, ik wil wel meer en hoop dat ik dit ding onder de knie krijg. Van een simpel ding naar een hitech apparaat, dat wordt een hoop uitzoeken.

Mijn hele gear tot nu toe:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Spiegelreflexcamera'sCanon EOS 80D body Zwart€ 829,-€ 829,-
1Camera-accessoiresCanon Extender EF 2x III€ 432,-€ 432,-
1CameralenzenCanon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EW-73B + Lens Cloth€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenCanon EF 50mm f/1.8 STM€ 109,-€ 109,-
1CameralenzenCanon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM€ 199,-€ 199,-
1alpha 2500 statief----
1caruba tas----
1set van 3 focusringen (cheap ebay)----
1Teleuniversar 400mm + 2x extender + T2->Canon adapter----
1Travor RF550D ringflash----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.569,-

• memphis

memphis

[...]

Gister op de deurmat gevallen en uiteraard al volop mee gespeeld en ook bepaalde functies opgezocht waarbij ik op youtube bij filmpjes met de Canon kwam. Hij is dus gewoon idendiek aan de Canon en ik zag net dat die zelfs voor 99 euro in Nederland te bestellen is, ik had hem voor 110 bij DX.

Hij is zwaar, als je al een body met een grip hebt en een aluminium lens zoals mijn 100-400 loopt het gewicht flink op, ik zou het eens voor de lol moeten wegen. Ik miste alleen aan aantal kleurfilters, die je blijkbaar los moet kopen, hier in Nederland 3 kleuren voor 14 euro, is te doen. Ook mis ik een voetje die er blijkbaar niet standaard bij zit, maar dat is alleen handig als je hem als slave flitser gaat gebruiken wat overigens compatibel is met de originele Canon.

De flitser heeft een mechanische focusregeling die op automatische instelling synchroon met de zoom van de lens loopt, manual kan je zelf de zoom onafhankelijk vd lens bepalen. Het bereik is 20-200mm en lijkt perfect samen te werken met mijn 18-135 lens
ETTL is makkelijk, de flitser stuurt een complete laser grid in de richting waar je moet fotograferen zodat die de afstand meet en de auro focus helpt
Speedsync is geweldig, even getest op 1/8000 en prima belicht.

Over anderhalve week een 1e indoor RC race waar ik hem denk te gaan gebruiken, ben benieuwd.

Nogmaals, als je de reviews opzoekt zijn zelfs de erkende fotografen positief over deze flitser.
https://www.fotoclub.nl/b...aanschaf-reportageflitser

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En er is weer een update beschikbaar voor veel camera's.
Dit in verband met het PTP (Picture Transfer Protocol) veiligheidslek:
11 New Canon EOS Firmware Updates Now Available

Canon USA has made security firmware updates available for the following 11 cameras:

Canon EOS 6D
Canon EOS 6D Mark II
Canon EOS 7D Mark II
Canon EOS 70D
Canon EOS 80D
Canon EOS M50
Canon EOS M6 Mark II
Canon EOS Rebel SL3
Canon EOS Rebel T6s
PowerShot SX70 HS
PowerShot SX740 HS
Te downloaden via o.a:
https://www.usa.canon.com...in-canon-digital-cameras/

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Suncatcher
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10-03 20:22
Al enige tijd hou ik camcorders in de gaten gezien ik ergens volgend jaar wil upgraden naar 4k. Vandaag zag ik dat de prijs van de xf400 ineens met 440 euro is gezakt naar 1999 euro. Een opmerkelijke daling gezien het verschil met de xf405 en de algemene prijs verloop de afgelopen 2 jaar.

De xf400 wordt ook Kwa specs boven de nieuwere xa50 geplaatst terwijl de xa50 momenteel duurder is.

Magazijn opruiming?

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@Suncatcher Misschien een pre black friday sale?

• ralpharma
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23-03 07:51
Wie heeft er ervaring met de extenders, niet direct van Canon (dat is geen must).

Ik weet bijvoorbeeld dat de 1.4x van Kenko warm aanbevolen is (die heb ik), maar nu overweeg ik een 2x aan te schaffen. Weet iemand bijvoorbeeld waar ik goed kan vergelijken (online) of heeft iemand er goede ervaringen mee?

“Some infinities are bigger than other infinities.”

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

ralpharma schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:38:
Wie heeft er ervaring met de extenders, niet direct van Canon (dat is geen must).

Ik weet bijvoorbeeld dat de 1.4x van Kenko warm aanbevolen is (die heb ik), maar nu overweeg ik een 2x aan te schaffen. Weet iemand bijvoorbeeld waar ik goed kan vergelijken (online) of heeft iemand er goede ervaringen mee?
Heb hier een Kenko Teleplus MC4 DGX 1,4x die werkt niet altijd even lekker, altijd wel wat speling, het voelt gewoon niet echt stevig als je de Kenko er tussen hebt zitten.
Gebruik deze eigenlijk ook alleen maar op onze analoge EOS bodies met een canon 70-300 of een Sigma 150-500. Autofocus werkt wel maar is niet betrouwbaar :/

En als ik dan een Sigma TC-1401 er naast leg, is het een heel verschil.
Deze gebruiken we alleen met een Sigma 100-400 en een Sigma 150-600 op onze DSLRs
Af werkt goed als is het ook alleen maar op het central AF punt.
Het voelt als een geheel als je lens, TC en body te samen vast hebt.

• memphis

memphis

Ik heb sinds kort de Canon 2x-III en mijn 100-400 (V1) is de enge lens in mijn assortiment die erop past maar de autofocus werkt niet. Het zou mogelijk te maken hebben met dat ik een APSC camera heb en geen full frame.
Wel ben ik online een simpele truuk tegen gekomen hoe de autofocus werkend te krijgen maar helaas moet ik de de focus calibreren, daar moet ik eerst even een goede setup voor opzetten.

Uiteraard prima op handfocus te gebruiken maar merkte toch wel met even snel wat maanplaatjes schieten dat het een hoop licht kost en er wat ruis optreedt maar ook dat is weer een nadeel bij een APSC sensor, een full frame is bij minder licht veel beter en moet je met andere settings spelen om in dat soort omstandigheden foto's te maken.

Overdag bij zonlicht geen probleem. Ik heb even snel de schoorsteen van een huis zo'n 50 meter achter mij geschoten en ik kon het groen aanslag op de dakpan heel goed zien.

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 03-04 18:27
ralpharma schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:38:

Ik heb de Canon 2x TC II. De extender werkt op zich prima, maar hou er rekening mee dat de eisen aan je lens ook verdubbeld worden. Ik ken weinig lenzen die overeind blijven met een 2x extender erachter. (Al moet ik dan zeggen dat ik een APS-C body heb, dus eigenlijk zit ik dan al op een 3,2x extender.)

[Voor 7% gewijzigd door RSpanjaard op 07-12-2019 14:24]

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
memphis schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:10:
Ik heb sinds kort de Canon 2x-III en mijn 100-400 (V1) is de enge lens in mijn assortiment die erop past maar de autofocus werkt niet. Het zou mogelijk te maken hebben met dat ik een APSC camera heb en geen full frame.
Wel ben ik online een simpele truuk tegen gekomen hoe de autofocus werkend te krijgen maar helaas moet ik de de focus calibreren, daar moet ik eerst even een goede setup voor opzetten.

Uiteraard prima op handfocus te gebruiken maar merkte toch wel met even snel wat maanplaatjes schieten dat het een hoop licht kost en er wat ruis optreedt maar ook dat is weer een nadeel bij een APSC sensor, een full frame is bij minder licht veel beter en moet je met andere settings spelen om in dat soort omstandigheden foto's te maken.

Overdag bij zonlicht geen probleem. Ik heb even snel de schoorsteen van een huis zo'n 50 meter achter mij geschoten en ik kon het groen aanslag op de dakpan heel goed zien.
De 100-400 op een 2x extender levert geen AF op omdat je dan een f/11 lens overhoudt. Zelfs een 1DXII heeft dan geen AF meer.
Het afplakken van een deel van de contactjes, waardoor de diafragmawaarde niet meer doorgegeven wordt is een veelgehoorde manier om daar omheen te werken, maar dan nog zal je AF op zijn best matig blijven, omdat er gewoon te weinig licht op de AF-sensor komt om fatsoenlijk scherp te stellen.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:53

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

memphis schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:10:
Dat is je toch al uitgelegd door @Ventieldopje in zijn post : Ventieldopje in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)" :?

Zie ook wat @Wormaap zegt in zijn reactie! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• memphis

memphis

Klopt, maar op youtube zag ik een review van deze lens-extender combo waar het wel werkte dus er moet iets meer zijn. Maar het komt wel goed, ik wil sowieso een opstelling maken om de autofocus te controleren en per lens te hercalibreren waar nodig

• nero355

nero355

memphis schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:06:
Klopt, maar op youtube zag ik een review van deze lens-extender combo waar het wel werkte dus er moet iets meer zijn. Maar het komt wel goed, ik wil sowieso een opstelling maken om de autofocus te controleren en per lens te hercalibreren waar nodig
8)7 NEE!!! :P

Dat zijn allemaal onbetrouwbare hacks in feite en moet je helemaal niet mee aan de slag gaan!

Echt... serieus... Vergeet lekker het hele verhaal en gebruik gewoon Live View + Manual Focus en als dat niet genoeg is dan lekker laten voor wat het is!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• memphis

memphis

Hey, proberen kan altijd en het kan sowieso geen kwaad om de autofocus te controleren.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Er is verder niets meer. Ook met afgeplakte contacten komt er te weinig licht binnen voor fatsoenlijke AF. Neemt niet weg dat het bij optimale omstandigheden (bij volle zon midden op de dag) best kan werken, maar beter dan matig gaat het nooit werken.
Dat gezegd hebbende, leef je uit. Er is niks mis met wat aanklooien :)

• ralpharma
RSpanjaard schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:22:
[...]

Ik heb de Canon 2x TC II. De extender werkt op zich prima, maar hou er rekening mee dat de eisen aan je lens ook verdubbeld worden. Ik ken weinig lenzen die overeind blijven met een 2x extender erachter. (Al moet ik dan zeggen dat ik een APS-C body heb, dus eigenlijk zit ik dan al op een 3,2x extender.)
Die verdubbeling is ingecalculeerd, geen punt wat dat betreft :-)
Ook al omdat ik FF fotografeer...

Ik weet wel dat er onderling grote verschillen bestaan tussen diverse fabrikanten

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:30
ralpharma schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:49:
[...]

Die verdubbeling is ingecalculeerd, geen punt wat dat betreft :-)
Ook al omdat ik FF fotografeer...

Ik weet wel dat er onderling grote verschillen bestaan tussen diverse fabrikanten
Ik vind het verschil maar marginaal tussen een 1.4 en een kleine digitale crop vs een 2x converter...
Op een 500 F/4 prime snap ik het nog enigszins, op een 100-400 achtige lens snap ik de wens geheel niet...waarop ga je de 2x gebruiken?

[Voor 4% gewijzigd door Nomad op 07-12-2019 17:12]

Veel Canon spullen te koop

• ralpharma
Nomad schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:11:
[...]

Ik vind het verschil maar marginaal tussen een 1.4 en een kleine digitale crop vs een 2x converter...
Op een 500 F/4 prime snap ik het nog enigszins, op een 100-400 achtige lens snap ik de wens geheel niet...waarop ga je de 2x gebruiken?
En op een 70-200/2.8? ;)

• Nomad
Ligt er aan welke versie. De 1e versie 2.8 IS sowieso een slecht idee icm 2TC...de versie 2 en 3 is e winst alsnog maar minimaal vind ik..en ja ik heb zelf ook de 70-200 2.8 IS II ( de III is even scherp)

• RSpanjaard
Nomad schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:56:
[...]

Ligt er aan welke versie. De 1e versie 2.8 IS sowieso een slecht idee icm 2TC...de versie 2 en 3 is e winst alsnog maar minimaal vind ik..en ja ik heb zelf ook de 70-200 2.8 IS II ( de III is even scherp)
Dit bedoel ik dus. Je zoomt nog 2x in, maar de hoeveelheid extra detail die je vastlegt stelt niet veel voor. En dan heb je het al over een toplens. Eigenlijk al het beste wat je met zo'n 2x TC kan bereiken.

Hier staat een mooie vergelijking met de 70-200/2.8 II en de 2x TC III. Ik zou in dat geval zeker zonder TC fotograferen en gewoon digitaal croppen. Doe ik zelf trouwens ook: die TC II staat al jaren werkeloos in de kast, omdat het dus ook niet was wat ik ervan verwacht had. Ik heb hem toen samen met m'n 70-200 gekocht met het idee dat ik daarmee mijn Sigma 50-500 kon vervangen. Helaas, achteraf was die Sigma (die al geen beste reputatie had) veel scherper in het gebied tussen 200 en 400mm.

Overigens vind ik dit hele gesprek verdacht veel op een aankoopadvies lijken. En daar was dit topic volgens mij nadrukkelijk niet voor bedoeld.

[Voor 5% gewijzigd door RSpanjaard op 07-12-2019 18:31]

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:44
Zo na meer dan 12 jaar weer eens geïnvesteerd in een nieuwe camera body.
Altijd gefotografeerd met de 1D bodies van Canon nu maar eens een EOD R gekocht.
Ik ben geen professioneel fotograaf meer , in de zin van dat ik er mijn brood mee verdien, dus een nieuwe 1Dx is me te gortig. Heb nog voldoende L glas en met de converter is daar prima mee te werken.

Het is een heerlijke camera maar mijn vraag is of iemand hier een programma gebruikt voor het bewerken van de raw behalve de adobe programma's. Je moet daar tegenwoordig een verplicht abonnement voor afsluiten en ik vindt 13 euro per maand best wel prijzig (tot aan 65 euri aan toe).

Ik weet dat je met DPP de bestanden kunt openen maar dat programma is wel heel erg basic (nog steeds).

Ik heb mijn google skill gebruikt maar kan niks vinden.

Tnx Alvast

Een hernieuwde fotograaf enthousiast

MuziekLiefhebbert

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:01
oldsmelly schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:43:
Altijd gefotografeerd met de 1D bodies van Canon nu maar eens een EOD R gekocht.
Ik ben geen professioneel fotograaf meer , in de zin van dat ik er mijn brood mee verdien, dus een nieuwe 1Dx is me te gortig. Heb nog voldoende L glas en met de converter is daar prima mee te werken.

Het is een heerlijke camera maar mijn vraag is of iemand hier een programma gebruikt voor het bewerken van de raw behalve de adobe programma's. Je moet daar tegenwoordig een verplicht abonnement voor afsluiten en ik vindt 13 euro per maand best wel prijzig (tot aan 65 euri aan toe).

Ik weet dat je met DPP de bestanden kunt openen maar dat programma is wel heel erg basic (nog steeds).

Tnx Alvast

Darktable is gratis.
https://www.darktable.org/2019/12/darktable-300-released/

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@oldsmelly Naast LP's ook fotografie dus _/-\o_
Ik gebruik Gimp en DPP. meer niet.
Maar dan vooral bij de negatieven Gimp (analoge EOS 1N en 3)

• oldsmelly
@GiLeX hahaha das toevallig :) Helaas ondersteund gimp niet de cr3 bestanden

Ja joh ik heb naast mijn carrière als software ontwikkelaar altijd een soort van neven functie/bijbaan gehad als fotograaf.

Vroegah met rolletjes en een doka sinds de canon 10D (2003 alweer) overgestapt op digitaal. Alleen mijn Hasselblad middenformaat camera nog gehouden tot zeg 2010 of zo .

Veel trouwerijen en bedrijfsreportages gedaan en later modellen en natuur.
Zelfs nog een tijdje een eigen fotostudio gehad in Rotterdam .

@JoStad tnx : Ik ga zeker Darktable even bekijken, helaas Darktable ondersteund niet de cr3 bestanden van de canon EOS R :?

[Voor 10% gewijzigd door oldsmelly op 03-01-2020 20:23]

MuziekLiefhebbert

• Ventieldopje

Tnx Alvast

Even zoeken ;)

Het grote alternatieve raw-converters topic

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• RSpanjaard
oldsmelly schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:21:
@JoStad tnx : Ik ga zeker Darktable even bekijken, helaas Darktable ondersteund niet de cr3 bestanden van de canon EOS R :?
Er wordt aan gewerkt. Inderdaad nogal irritant dat camerafabrikanten (bijna) allemaal hun eigen geheime bestandsformaatje moeten hebben. Ik kijk altijd naar de ondersteuning als ik een camera koop, want in Linux is de software die de fabrikant meelevert ook geen lekkere optie.

Overigens ondersteunt GIMP ook 16-bit bestanden, dus je kan tegenwoordig heel veel bewerkingen in GIMP doen zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies. Dus als DPP bijvoorbeeld een 16-bit TIFF kan wegschrijven, hoeft het geen probleem te zijn dat DPP erg basic is.
Daar help je oldsmelly niet echt mee.

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Get!em

Oh die ja!

Aangezien ik ook aan het oriënteren ben, had ik vandaag de trial van Exposure x5 eens geïnstalleerd. Ik moet zeggen, positief verrast. Lichtgewicht catalogus, Lightroomachtige interface met edit functies en layers en masks op de nondestructive manier in 1 supersnel pakket. Alleen de lettertypes en interface zelf zijn wat oubollig.

Maar voor ik hierover verder ga, doe ik dat wel in het alternatieve raw converters topic.

• oldsmelly
Tot nu niks vinden behalve Lightroom om rechtstreeks je RAW's mee te bewerken.
Ben nooit echt een voorstander geweest om eerst weer de raw te converteren naar een ander formaat, ergens denk ik dan toch dat er altijd verlies optreed.
Als het niet anders kan dan moet het maar lightroom worden , maar ik blijf nog wel even doorzoeken :-)

MuziekLiefhebbert

• humi
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:06
Volgens mij kan je (gratis) de Adobe DNG Converter gebruiken (blijft daarmee een RAW-formaat) en daarmee zou je niets hoeven verliezen. Daarna kan je Darktable oid gebruiken die DNG wel ondersteunen (wellicht een goede tijdelijke oplossing?)

Canon 7DII & 90D, EF 400/2.8L ISII USM, 100-400 f/4.5-5.6L IS USM, 50 F/1.8 II, 10-22/3.5-4.5 and Sigma 105/2.8 and 17-50/2.8 EX HSM

• nero355

nero355

Kijk eens naar Krita : https://krita.org/en/download/krita-desktop/

Zit wat te experimenteren met Linux + KDE en dit schijnt een veelbelovende Qt-based applicatie te zijn die uiteindelijk G.I.M.P. moet vervangen! :)
Volgens mij kunnen ze DPP gewoon beter helemaal EOL verklaren, want het is nooit wat geweest en het gaat ook nooit wat worden! :+

• oldsmelly
@nero355 tnx....

Maar helaas ook dit programma heeft geen ondersteuning voor de raw uit de canon EOS R.

Ik denk dat het toch een abootje op Lightroom gaat worden

[Voor 23% gewijzigd door oldsmelly op 04-01-2020 14:53]

MuziekLiefhebbert

• RSpanjaard
oldsmelly schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:52:
@nero355 tnx....

Maar helaas ook dit programma heeft geen ondersteuning voor de raw uit de canon EOS R.

Ik denk dat het toch een abootje op Lightroom gaat worden
Heb je deze al geprobeerd? Die zou de EOS R wel moeten ondersteunen:
Get!em schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:10:
Aangezien ik ook aan het oriënteren ben, had ik vandaag de trial van Exposure x5 eens geïnstalleerd. Ik moet zeggen, positief verrast. Lichtgewicht catalogus, Lightroomachtige interface met edit functies en layers en masks op de nondestructive manier in 1 supersnel pakket. Alleen de lettertypes en interface zelf zijn wat oubollig.

Maar voor ik hierover verder ga, doe ik dat wel in het alternatieve raw converters topic.

[Voor 40% gewijzigd door RSpanjaard op 04-01-2020 15:35]

• oldsmelly
Wheeeee @RSpanjaard tnx die pakt inderdaad de raw bestanden ....

Gelijk ff mee spelen :-)

MuziekLiefhebbert

• Ventieldopje
RSpanjaard schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Er wordt aan gewerkt. Inderdaad nogal irritant dat camerafabrikanten (bijna) allemaal hun eigen geheime bestandsformaatje moeten hebben. Ik kijk altijd naar de ondersteuning als ik een camera koop, want in Linux is de software die de fabrikant meelevert ook geen lekkere optie.

Overigens ondersteunt GIMP ook 16-bit bestanden, dus je kan tegenwoordig heel veel bewerkingen in GIMP doen zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies. Dus als DPP bijvoorbeeld een 16-bit TIFF kan wegschrijven, hoeft het geen probleem te zijn dat DPP erg basic is.

[...]

Daar help je oldsmelly niet echt mee.
Behalve dat het topic er specifiek voor is en ook een hele rits mogelijke (en gratis) software laat zien die hij kan proberen? Nee, heeft hij niks aan :+

www.maartendeboer.net

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

nero355 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Kijk eens naar Krita : https://krita.org/en/download/krita-desktop/

Zit wat te experimenteren met Linux + KDE en dit schijnt een veelbelovende Qt-based applicatie te zijn die uiteindelijk G.I.M.P. moet vervangen! :)

[...]

Volgens mij kunnen ze DPP gewoon beter helemaal EOL verklaren, want het is nooit wat geweest en het gaat ook nooit wat worden! :+
Daar verschillen we dan van mening,
Ik vind DPP ideaal, voor de dingen die wij er mee doen. Ideaal voor de conversie naar jpg/tiffof ander format incl de lenscorrecties en de kleine correcties die we toepassen.
Wij zijn geen photoshoppers, onze foto's zijn verder WYSIWYG :+
Vind (ook persoonlijke mening) veel foto's tegenwoordig te onnatuurlijk en overbewerkt.

Edit: Gimp gebruiken we eigenlijk alleen voor scratch en dust removal verder voor de negatieven en soms voor kleur correcties bij expired film

• nero355

nero355

GiLeX schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:40:
Daar verschillen we dan van mening,
Ik vind DPP ideaal, voor de dingen die wij er mee doen. Ideaal voor de conversie naar jpg/tiffof ander format incl de lenscorrecties en de kleine correcties die we toepassen.
Wij zijn geen photoshoppers, onze foto's zijn verder WYSIWYG :+
Vind (ook persoonlijke mening) veel foto's tegenwoordig te onnatuurlijk en overbewerkt.
Ik doe er ook niks spannends mee of zo, maar DPP werkt gewoon totaal niet fijn voor mij :/

Kan echt serieus met gemak heel veel andere software gebruiken i.p.v. DPP heb ik het idee :+

Onnatuurlijk en overbewerkt ben ik ook niet echt een fan van ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Verdere discussie over RAW converters mag inderdaad in Het grote alternatieve raw-converters topic :)
Dit gaat meer over software dan over Canon, en is daar dus beter op zijn plek.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
De 1DXIII is aangekondigd, hier de specs:
https://www.canonrumors.c...-canon-eos-1d-x-mark-iii/

Zo te zien dus toch geen IBIS. Dan rijst ook meteen de vraag of het bij de aankomende MILC-modellen dan wel gaat komen of dat het voorlopig toch maar bij wat patenten blijft.
Ik ben wel benieuwd wat die gezichtsherkenning in OVF-modus gaat brengen. Daar ben ik nog enigszins sceptisch over.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Ventieldopje
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:14:

Zo te zien dus toch geen IBIS. Dan rijst ook meteen de vraag of het bij de aankomende MILC-modellen dan wel gaat komen of dat het voorlopig toch maar bij wat patenten blijft.
Ik ben wel benieuwd wat die gezichtsherkenning in OVF-modus gaat brengen. Daar ben ik nog enigszins sceptisch over.
Als de AF resolutie zo veel hoger is geworden moet dat best kunnen lijkt mij :)

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ventieldopje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:33:
Als de AF resolutie zo veel hoger is geworden moet dat best kunnen lijkt mij :)
Technisch lijkt het mij ook best mogelijk, maar ik ben (nog) sceptisch over de prestaties. Als ik nu kijk naar de prestaties van oog- en gezichtsherkenning in liveview dan zou het mij verbazen als deze methode een echte pre gaat zijn.

• RSpanjaard
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:14:

Deze camera is geen enkele indicatie. Want alle lenzen op dit niveau hebben IS, de camera is gericht op gebruik met lange brandpuntsafstanden waar lens-IS toch al beter presteert, en de EF-mount mist de mogelijkheid om de IS-systemen te synchroniseren. Hij mist de extra datapins die de RF-mount daarvoor heeft.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
RSpanjaard schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:50:
Want alle lenzen op dit niveau hebben IS
Welnee.
en de EF-mount mist de mogelijkheid om de IS-systemen te synchroniseren. Hij mist de extra datapins die de RF-mount daarvoor heeft.
Dat is geen vereiste, want niet alle lenzen hebben IS.

Je brengt het allemaal wel erg stellig, heb je wellicht inside informatie? ;)

Vooraf werd de hoop gekoesterd dat IBIS ook naar deze camera zou komen. Dat was lange tijd ook niet echt uitgesloten. Als dat gelukt was dan was de kans ook aanzienlijk dat het op latere pro-bodies zou komen.
Nu dat niet het geval is is het zeker niet uitgesloten dat nieuwe RF modellen het wel gaan hebben, maar dat moeten we nog steeds maar afwachten.

• RSpanjaard
Welja. Lekkere onderbouwing.
Dat is geen vereiste, want niet alle lenzen hebben IS.
Alle L-primes vanaf 200mm en alle L-zooms vanaf de 70-200/2.8 hebben IS. En dat is precies het segment wat je bij de Olympische spelen langs de zijlijn zal zien.
Je brengt het allemaal wel erg stellig, heb je wellicht inside informatie? ;)
Waar heb ik inside informatie voor nodig? Om te stellen dat je aan deze body niet kan zien wat er met RF-bodies gaat gebeuren? Vreemde redenatie.
maar dat moeten we nog steeds maar afwachten.
Precies. Heb jij inside informatie nodig om te weten dat we moeten afwachten? Inderdaad. Ik ook niet.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wat is er mis met wat speculeren? Er waren geruchten over IBIS op de 1DXIII en dat zou een mooi bewijs kunnen zijn dat Canon het nu echt serieus voor elkaar heeft. Nu het er toch niet op zich concludeer ik dus dat ik nog moet afwachten tot ik dat bewijs ga zien. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn, dat is mijn redenatie.
Dat de camera mooi voor de Olympische Spelen getimed wordt is slim, maar het gebruik van zo'n ding is natuurlijk gewoon breder dan dat. Zelfs hun eigen promotie heeft het over verschillende vormen van gebruik dus ik zie dat nu niet echt als argument waarom het er niet op zou kunnen zitten. :)

Je posts komen op mij over alsof je een nogal stevige (lees: onprettige) toon hanteert. Waar komt dat vandaan en is dat nu echt nodig? :?

• RSpanjaard
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:01:
Wat is er mis met wat speculeren? Er waren geruchten over IBIS op de 1DXIII
Ik doe niet aan geruchten.
en dat zou een mooi bewijs kunnen zijn dat Canon het nu echt serieus voor elkaar heeft.
Ja. Maar dat bewijs is er pas als je de feiten hebt. Dus speculatie voegt niks toe.
Nu het er toch niet op zich concludeer ik dus dat ik nog moet afwachten tot ik dat bewijs ga zien. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn, dat is mijn redenatie.
Je moet altijd afwachten tot je het bewijs ziet. Daar ben ik het mee eens.
Dat de camera mooi voor de Olympische Spelen getimed wordt is slim, maar het gebruik van zo'n ding is natuurlijk gewoon breder dan dat. Zelfs hun eigen promotie heeft het over verschillende vormen van gebruik dus ik zie dat nu niet echt als argument waarom het er niet op zou kunnen zitten. :)
Ik ook niet. Ik geef argumenten waarom het gebrek van IBIS op deze specifieke camera geen indicatie is voor de toekomst van de RF-lijn. Dat is heel wat anders dan argumenten waarom het niet kan.
Je posts komen op mij over alsof je een nogal stevige (lees: onprettige) toon hanteert. Waar komt dat vandaan en is dat nu echt nodig? :?
En jouw "welnee" zonder enige onderbouwing is wel prettig? Ik ben altijd behoorlijk direct. De een vindt dat prettig, de ander niet. Ik ga dat niet per persoon aanpassen. Van daaruit pas ik m'n toon wel aan aan de discussie. Als je in plaats van die "welnee" met een zinnig antwoord was gekomen, was mijn reactie daarop ook anders geweest. Dus kijk eerst naar jezelf voor je met vingerwijzen begint.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus @Gonadan noem even alle L lenzen op zonder IS want zonder dat is het onzin/geen onderbouwing en hebben ze wel gewoon allemaal IS :+

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Haha, beetje flauw maar zo voelt het wel. Stellen dat voor een 1DXIII alleen lenzen met IS gebruikt worden en alleen op de Olympische Spelen is natuurlijk al een bijzondere. Dan ben ik met een onschuldige 'welnee' nog best netjes. ;)

In dit topic wordt met regelmaat gespeculeerd op basis van geruchten of wensen. Dat niet iedereen dat even interessant vindt kan ik mij goed voorstellen, maar het topic is breder inzetbaar dan alleen maar feiten opsommen. :)

• Ventieldopje
IBIS in een DSLR leek mij sowieso een fabeltje en een knap staaltje miscommunicatie. Ik geloof vrij sterk in dat het in een nieuwe EOS-1 stijl mirrorless body komt samen met de hybride EF/RF mount.

www.maartendeboer.net

• nero355

nero355

sapphire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:05:
Dus @Gonadan noem even alle L lenzen op zonder IS want zonder dat is het onzin/geen onderbouwing en hebben ze wel gewoon allemaal IS :+
Volgens mij kom je dan niet verder dan :

- Een of andere 300 mm. L variant
- De welbekende 400 mm. f/5.6L zonder IS.
- En dan de 70-200 varianten zonder IS.

Dus dat is eigenlijk niet zo heel veel als je de IS modellen ernaast zet :)

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03-04 18:26
Zo'n 1D is een mooi ding, niks voor mij persoonlijk, maar ik zie wel een aantal mooie nieuwe dingen, zoals de nieuwe Digic X processor of een soort touch ding op de AF knop waar ik positieve verhalen over lees. Grote kans dat die bij succes ook meegenomen worden in toekomstige mirrorless bodies.

• RSpanjaard
Ja, die AF ON-knop is een flinke verbetering t.o.v. de geflopte touchbar. Ik heb eigenlijk nog niet gelezen of je ook andere functionaliteit aan dat swipen kan toewijzen, al heeft de 1DX III dan weer zo veel fysieke knoppen dat er weinig zinnige functies voor die swipe over blijven.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Nou ben ik al een tijdje 'weg' bij Canon ( * kijkt naar oude Canon camera :+ ) maar volgens mij kun je een 1DX voor meer gebruiken dan tele-dingen én zijn er ook niet-telelenzen zonder IS O-)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Die combinatieknop lijkt mij echt handig inderdaad. Zeker in combinatie met oog-of gezichtsherkenning zodat je snel van oog naar oog kunt springen bijvoorbeeld.
Ventieldopje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:50:
IBIS in een DSLR leek mij sowieso een fabeltje en een knap staaltje miscommunicatie. Ik geloof vrij sterk in dat het in een nieuwe EOS-1 stijl mirrorless body komt samen met de hybride EF/RF mount.
Dat zou helemaal een nieuw vlaggenschip zijn, maar waarom zou IBIS niet op een DSLR kunnen? Puur vanuit het idee om een nieuwe serie verleidelijker te maken?
Bij de 90D waren die geruchten er ook, maar daar was ik ook wel zeker van een stevige dosis 'wishful thinking'. ;)

Ventieldopje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:50:
IBIS in een DSLR leek mij sowieso een fabeltje en een knap staaltje miscommunicatie.
Ik weet dat Pentax niet echt populair is, maar die hebben dat al sinds jaar en dag. Ook Sony had het met hun A-mount camera's.

Wat betreft IBIS in een 1D-klasse camera: voor de soort fotografie die ermee geschoten wordt, is het doorgaans minder nuttig. Maar... Canon zet de 1DX III (en ook zijn voorganger) neer als een zeer serieuze videocamera en dan is IBIS verdraaid handig met kortere lenzen die vervolgens geen IS hebben (IBIS werkt trouwens ook beter in de praktijk voor dit soort toepassingen dan lens IS).

[Voor 37% gewijzigd door Universal Creations op 07-01-2020 19:17]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• RSpanjaard
sapphire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Nou ben ik al een tijdje 'weg' bij Canon ( * kijkt naar oude Canon camera :+ ) maar volgens mij kun je een 1DX voor meer gebruiken dan tele-dingen én zijn er ook niet-telelenzen zonder IS O-)
Maar kan je ook een situatie noemen waarin je die IS dan mist? We hebben het over een camera die je makkelijk tot 6400 ISO kan trekken, en bij kortere brandpuntsafstanden kan je langere sluitertijden gebruiken zonder dat je last van beweging krijgt. In wat voor situaties fotografeer je dan dat je met (bijvoorbeeld) een 50mm op 1/50e seconde en ISO 6400 nog niet genoeg licht binnenkrijgt?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

RSpanjaard schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Maar kan je ook een situatie noemen waarin je die IS dan mist? We hebben het over een camera die je makkelijk tot 6400 ISO kan trekken, en bij kortere brandpuntsafstanden kan je langere sluitertijden gebruiken zonder dat je last van beweging krijgt. In wat voor situaties fotografeer je dan dat je met (bijvoorbeeld) een 50mm op 1/50e seconde en ISO 6400 nog niet genoeg licht binnenkrijgt?
Donker met haardvuur/kaarslicht/indoor trampoline park/kerstmarkt in de avond/ect.

Maar of ik IS mis, ik niet want dat zijn vaak evenementen/familie dingen en mensen bewegen. Mij hoor je overigens niet zeggen dat ik IS mis, ik reageerde alleen op het feit dat @Gonadan blijkbaar alle non-IS L lenzen moet noemen voordat mensen geloven dat ze bestaan :?

Gabriël Ryzen

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

nero355 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Uit het huidige (L) assortiment:
Alle TS-E lenzen (5 stuks)
De EF 180mm Macro, EF 16-35mm f/2.8L III. EF 11-24mm f4, EF 8-15mm f4, Ef 24-70mm f2.8, EF 17-40 f4, EF35mm f1.4 II, EF 85mm f1.2 II, EF 14mm f2.8 II, Ef 135mm f2.0, EF 50mm f1.2
Geloof dat ze dat allemaal zijn.
En dan zijn er natuurlijk nog genoeg niet L EF lenzen die ook prima passen op de 1DX-III

RSpanjaard schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Ik schiet met dat andere merk (Sony A7RIII) en die kan ook prima iso6400 aan, maar het is toch heel fijn als je een gebouw inloopt of tijdens het blauwe uur tijdens een (stads)wandeling gewoon uit de hand op iso 100-400 perfecte wanddecoratiewaardige platen kunt schieten met je favoriete prime lens (ik schiet enkel met primes). Regelmatig schiet ik met 1/5-1/2sec sluitertijd met een 21mm. Dat is de kracht van IBIS.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Ventieldopje
GiLeX schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:36:
[...]

Uit het huidige (L) assortiment:
Alle TS-E lenzen (5 stuks)
De EF 180mm Macro, EF 16-35mm f/2.8L III. EF 11-24mm f4, EF 8-15mm f4, Ef 24-70mm f2.8, EF 17-40 f4, EF35mm f1.4 II, EF 85mm f1.2 II, EF 14mm f2.8 II, Ef 135mm f2.0, EF 50mm f1.2
Geloof dat ze dat allemaal zijn.
En dan zijn er natuurlijk nog genoeg niet L EF lenzen die ook prima passen op de 1DX-III
Geen van mijn lenzen heeft IS 😋

www.maartendeboer.net

• RSpanjaard
Universal Creations schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Ik schiet met dat andere merk (Sony A7RIII) en die kan ook prima iso6400 aan, maar het is toch heel fijn als je een gebouw inloopt of tijdens het blauwe uur tijdens een (stads)wandeling gewoon uit de hand op iso 100-400 perfecte wanddecoratiewaardige platen kunt schieten met je favoriete prime lens (ik schiet enkel met primes). Regelmatig schiet ik met 1/5-1/2sec sluitertijd met een 21mm. Dat is de kracht van IBIS.
Volgens mij is de 1DX III camera niet echt bedoeld voor een stadswandeling. Zelfs als je de A9 II kan betalen, dan had je voor die wanddecoratiewaardige platen volgens mij alsnog voor de A7RIII gekozen. De A9 is daar niet bepaald de ideale camera voor. De 1DX ook niet.

*knip* Dit is niet echt nodig.

[Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 07-01-2020 20:15]

• Nomad
RSpanjaard schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:10:
[...]

Volgens mij is de 1DX III camera niet echt bedoeld voor een stadswandeling. Zelfs als je de A9 II kan betalen, dan had je voor die wanddecoratiewaardige platen volgens mij alsnog voor de A7RIII gekozen. De A9 is daar niet bepaald de ideale camera voor. De 1DX ook niet.

*knip* Dit is niet echt nodig.
Evenement fotograaf....sfeershotje waarin de menseb bewogen zijn maar de gebouwen/grond wel scherp. Een restaurant waar je de gezelligheid wilt tonen, maar AVG niet wilt schenden met herkenbare mensen er op. En ja in theorie kan dat op statief maar dan ben je een stuk lomper in een restaurant aanwezig.

Daarnaast helpt het je stabiel pannen bij race fotografie en zo kan ik wel door gaan. Ik snap de wens van IBIS wel, ik schiet momenteel met de 5d4 en A7III door elkaar en mis het toch regelmatig.

• RSpanjaard
Nomad schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:31:
[...]

Evenement fotograaf....sfeershotje waarin de menseb bewogen zijn maar de gebouwen/grond wel scherp. Een restaurant waar je de gezelligheid wilt tonen, maar AVG niet wilt schenden met herkenbare mensen er op.
Dat evenement kan ik me inderdaad voorstellen, maar een restaurant? Dat is wel heel beweeglijk publiek in dat restaurant. Anders ga je 't met IS ook niet redden.

[Voor 7% gewijzigd door RSpanjaard op 07-01-2020 21:07]

• Ventieldopje
@RSpanjaard ik ben het wel met @Nomad eens. Ik schiet zelf veel concerten en ook duistere underground dingen, daar is soms letterlijk niet meer dan een paar kaarsen. Je moet dan enorm hoog in de ISO om ook maar een beetje foto's te kunnen maken en ook dan is lang niet alles altijd haarscherp (snelle bewegingen blijf je houden). Bij dat soort optredens zie ik wel een toevoeging van IBIS zodat je ook op f/1.4 kan blijven schieten. Met goede timing kan dit hele sfeervolle beelden geven en geeft het je net even dat beetje meer stabiliteit bij langere sluitertijden zodat de omgeving haarscherp is.

Sommige concertfotografen doen dit nu al maar dan wat extremer met second curtain flash.

www.maartendeboer.net

• RSpanjaard
Ventieldopje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:51:
@RSpanjaard ik ben het wel met @Nomad eens. Ik schiet zelf veel concerten

[ETC, knipje dus]
Prima, ik schrijf toch ook dat ik me dat evenement kan voorstellen? :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

RSpanjaard schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Dat evenement kan ik me inderdaad voorstellen, maar een restaurant? Dat is wel heel beweeglijk publiek in dat restaurant. Anders ga je 't met IS ook niet redden.
Dat zegt hij toch, om geen mensen herkenbaar in beeld te hebben mogen/moeten ze juist bewogen zijn. Restaurant lekker scherp en herkenbaar met langere sluiter dankzij IBIS, mensjes onherkenbaar AVG proof :)

@Nomad Aan zoiets had ik nog nooit gedacht, toch maar naar IBIS gaan kijken dan :+ (nouja nee want ga niets nieuws kopen komende hele lange tijd )
Helemaal mee eens dat statieven lompe dingen zijn!

Gabriël Ryzen

• RSpanjaard
sapphire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:21:
[...]

Dat zegt hij toch, om geen mensen herkenbaar in beeld te hebben mogen/moeten ze juist bewogen zijn.
En ik zeg dat mensen in een restaurant niet genoeg bewegen om ze met een iets langere sluitertijd onscherp te krijgen terwijl die sluitertijd kort genoeg moet zijn om de omgeving scherp te houden. Dat je daarvoor dus wel heel beweeglijk publiek nodig hebt. *knip*

[Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 08-01-2020 09:32]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

*knip*

Maargoed als ik hoor dat 1/2 seconde uit de hand haalbaar is denk ik dat je weinig mensen er dan nog onbewogen, herkenbaar op hebt hoor :)

[Voor 27% gewijzigd door Gonadan op 08-01-2020 09:32]

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Modbreak:Ik heb even wat off-topic posts en opmerkingen weggehaald. Het voegt niets toe en is alleen maar nadelig voor de sfeer. :)

Soms lees je wel eens een woord of zinsnede welke wat direct/bot/onprettig op je over komt. Wanneer dat zo is kan je er ook voor kiezen om adem te halen en er gewoon vanuit te gaan dat iemand het misschien helemaal niet zo onvriendelijk bedoeld heeft, het blijft immers tekst op een scherm.
Er tegenin gaan, of in de discussie mee gaan, of hoe je het ook wilt noemen heeft over het algemeen meer het effect dat men het over en weer een stapje erger maakt in plaats van dat het deëscaleert.
En als iemand dan op jou reageert realiseer je dan dat ook je eigen posts verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden en dat het soms ook anders over kan komen dan je zelf bedoeld hebt.
Negeer het gewoon, of rapporteer desnoods, dan kan de rest on-topic blijven.

Er loopt onderhand namelijk best een leuke inhoudelijke discussie, dus vanaf hier graag weer zuiver on-topic. :)

• guillaumemay
Normaal vind ik het de moeite niet waard om over 'geruchten' te praten, maar dpreview verwijst naar een gerucht van de 'rumor' sites en uit het verleden blijkt dat als ze dat doen, dat een flink deel van zo'n gerucht dan waar is.

Het gaat dit keer om de verwachte aankondiging van een nieuwe Canon full frame systeemcamera, een 'R5', met de volgende specs:
  • 45mp full-frame CMOS sensor
  • IBIS
  • 5 stops with IBIS alone
  • 7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
  • 12fps mechanical, 20fps electronic
  • Dual card slots
  • Scroll wheel added to the back
  • No touch bar
  • Liveview/Movie toggle like previous EOS DSLRs
  • Larger capacity battery, but looks like the LP-E6
  • 4K @ 120fps
  • 4K @ 60fps
  • Built-in 5GHz WiFi
  • New battery, but the same shape and compatibility as the EOS 5D Mark IV
  • Announcement ahead of CP+ next month
  • Launching in July 2020 (I’m assuming this means ship date)
  • Announcement on or around February 13, 2020
Verder heeft Canon het volgende gemeld tijdens de presentatie van hun jaarlijkse resultaten:"‘In order to recover from our late entry into the mirrorless camera market, we have plans to launch a model that incorporates a newly developed image sensor and image-processing engine that offer even more advanced features. "
Al met al nog even afwachten wat er over 2 weken wordt gelanceerd. Maar als dit het is, dan ziet het er naar mijn mening heel goed uit.

• iichel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:17
De bron van al die geruchten is eigenlijk vooral Canon Rumours. Ik neem het met een korreltje zout...
Dual card slots op de R5/R6/R MkII zou wel fijn zijn.

Canon EOS R/M5 - Sigma Art 14 20 24 28 35 40 50 70 85 105 135 14-24 24-70 - Sports 70-200 120-300 60-600 - Contemporary 100-400

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
iichel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:17:
De bron van al die geruchten is eigenlijk vooral Canon Rumours. Ik neem het met een korreltje zout...
Dual card slots op de R5/R6/R MkII zou wel fijn zijn.
Het interessante is dat Canonrumors deze speclijst een CR3-classificatie heeft gegeven. Die bewaren ze voor zaken die ze zo goed als zeker achten en hebben gekregen van meerdere bronnen die ze kennen en die het eerder bij het rechte eind hebben gehad. Aan de ene kant ziet het er uit als de wensenlijst van iemand die de R niet cool vond, maar Canonrumors strooit niet zomaar met CR3’s. We zullen het zien als de daadwerkelijke aankondiging komt :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
CR3 hecht ik inderdaad wel enige waarde aan. Ik lees dan ook met regelmaat canonrumours en wanneer zij niet meer echt een slag om de arm houden is het meestal ook daadwerkelijk aardig in de buurt als het definitief bekend wordt.
Uiteindelijk weten we het natuurlijk pas écht zeker als Canon het zelf vertelt, maar feit is wel dat ze daadwerkelijk gas aan het geven zijn. Mooi om te zien want dat triggert Sony en Nikon waarschijnlijk ook weer. Concurrentie is altijd goed voor de innovatie. :)

• RSpanjaard
Interessante specs, maar als ze zo'n droomcamera gaan verkopen kan je er ook op rekenen dat je bankrekening geplunderd wordt.

Ook wel grappig dat "no touchbar" als feature wordt genoemd.

[Voor 20% gewijzigd door RSpanjaard op 31-01-2020 17:14]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
De geruchten spreken over meerdere camera's waarvan de R5 het meest bevestigd met de R6 daar net achter. Ben dus wel benieuwd.
Maar het blijft inderdaad Canon, dus stevig betalen zal je. ;)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vergeet niet dat de introductieprijs van een 5D4 ook gewoon dik 4k was. Dus een prijs tussen de 4 en 5k zit wel in lijn der verwachting ja.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Ineens wordt oud nieuws weer actueel. In 2019 verwachtte Canon-CEO Fujio Mutirai al dat de digitale cameramarkt de komende 2 jaar met 50% keldert en er uiteindelijk ruimte voor zo'n 5-6 miljoen systeemcamera's per jaar overblijft - grotendeels ter vervanging van DSLR's en oudere spiegelloze camera's. Sinds het piekjaar 21010 levert Canon per jaar zo'n 10% aan verkopen in.

R&D en verdelen over minder camera's en dan ook nog een leuk resultaat draaien wordt moeilijk. Dus de hoofdprijs vragen voor een steeds kleiner (maar beter) wordend aanbod van systeemcamera's en op naar ander geld: medical imaging,security, van die dingen.

En Canon is niet de enige. Nikon doet het al jaren en ook Fuji heeft andere ijzers in het vuur gestoken. Ik denk dat mijn volgende camera een MRI-scanner wordt - misschien zelfs wel een Philips. In die markt wordt straks tenminste nog netjes op prijs geconcurreerd.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
@bobcom
Voordelen van een MRI:
Werkt ook in het donker

Nadelen:
Je kunt er nergens mee komen
Alleen zwart-wit
Zwaar
Ergonomie
Lage resolutie
Lange 'sluitertijd'

;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Na alle geruchten is dan toch de R5 officieel.

YouTube: EOS R5 開発発表【キヤノン公式】

Geen veegknop meer, gewoon een pookje, maar wel de oude stijl. (dus niet 1DXIII combo)
Ergonomisch ziet het er prima uit, als je zonder specifieke PASM-knop kunt.

Ben erg benieuwd wanneer hij in de winkels ligt en hoe hij in de praktijk gaat presteren. De prijs zal wel aanzienlijk zijn ben ik bang.

Ook een aantal RF aangekondigd waaronder een 100-500 4.5/7.1L. Daar heeft m'n hoofd nog wat moeite mee, 7.1 + L. :P

• Flying
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:49
Een R5 als vervanger voor de 6D2 lijkt me met deze specificaties niet realistisch. Mogelijks praten we over een compleet andere prijsklasse. De gelekte specificaties van de R6 (als ze correct zijn) laten dan weer uitschijnen dat het eerder een downgrade of in het beste geval een sidegrade is t.o.v. de 6D2.

[Voor 5% gewijzigd door Flying op 13-02-2020 09:15]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
De R5 als vervanger van de 6D2 zou dan ook op z'n minst vreemd zijn. Ook qua naam lijkt het vrij duidelijk een 5D-opvolger te worden. Ik zou gokken op 4500-5000 euro als introductieprijs. Misschien nog iets hoger als Canon een beetje raar gaat doen.
Ook best een flink formaat body. Qua ergonomie wel zo fijn, maar natuurlijk wat minder draagbaar. Al is het soort lenzen dat bij een camera als dit hoort natuurlijk ook niet slank en licht :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Deze is inderdaad niet bedoeld als binnenzakker, maar daar hebben we natuurlijk de M-serie voor.
Gezien het feit dat er zowel luxe als standaardglas voor de RF-mount geproduceerd en aangekondigd wordt denk ik dat een R6 of zelfs nog cropvariant wellicht wat handzamer zou zijn en een mooie tussenvorm.
Flying schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:14:
Een R5 als vervanger voor de 6D2 lijkt me met deze specificaties niet realistisch. Mogelijks praten we over een compleet andere prijsklasse. De gelekte specificaties van de R6 (als ze correct zijn) laten dan weer uitschijnen dat het eerder een downgrade of in het beste geval een sidegrade is t.o.v. de 6D2.
Deze wordt uiteraard gewoon als spiegelloze 5DV gepositioneerd, qua prijs in ieder geval. :P

Een R6 kan een stevige upgrade zijn t.o.v. de 6DII, want die was ook echt niet zo bijzonder. Het is alleen de vraag wat er dan exact aan techniek in komt, want daar weten we officieel nog niets over.
Geef het een nieuwere generatie sensor, de nieuwe AF en IBIS en het is een hele dikke upgrade.

• Flying
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:49
Om voor mij op het niveau van een 6D2 te komen zal hij minstens evenveel megapixels moeten hebben, liever meer. Het is fijn om een birdshot of macro te kunnen stoppen voor extra bereik. Als de 20mp van de R6 blijkt te kloppen, dan is het voor mij een no go. Kan natuurlijk over 2 jaar aan verminderde prijs en via grijze import een R5 op de kop tikken.

Dat ze in de 1D reeks een voor sportfotografen wegkomen met 20mp, wil niet zeggen dat ze dat met een prosumer mirrorless ook kunnen. Maar goed, het is koffiedik kijken.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Zelfs als de resolutie omlaag gaat, kan de sensor natuurlijk nog steeds beter zijn. Al ben ik het er wel mee eens dat 20MP wat aan de krappe kant zou zijn. Dan nog is er straks tussen de RP, R6, R en R5 wel wat keuze in wat je belangrijk vindt. De high-MP nog erbij en het is best een complete line-up :)

• guillaumemay
Ik vind de R5 een heel aantrekkelijke body: IBIS voor m'n non IS lenzen, ik ben heel blij met de bekende draaiwiel + joystick aan de achterkant van de body en als de sensor de 'DR prestaties' van de 5D IV evenaart (of misschien zelfs overtreft), dan wordt dat m'n nieuwe body. Of er moet opeens toch de high-res RS aangekondigd worden, dan wacht ik misschien op die, maar voor nu ben ik zeer optimistisch en blij ook dat Canon eindelijk eens doorpakt en dat waarschijnlijk ook meteen goed doet.

Over de 100-500L: Op het eerste gezicht inderdaad gek om f/7.1 te zien. Maar als het op 400mm een diafragma heeft van f/5.6, dan ga ik het zien als een soort 100-400L met een extra 100mm als 'bonus'. ¯\_(ツ)_/¯
Waarschijnlijk dat 100-500mm f/5.6 te zwaar zou worden (als in > 1,5kilo).

• nero355

nero355

Dat is echt de eerste mirrorless camera van welk merk dan ook waarvan de ergonomie ergens op lijkt en daarmee dus ook een beetje bruikbaar is! :)
Geen veegknop meer, gewoon een pookje, maar wel de oude stijl. (dus niet 1DXIII combo)
Wat bedoel je precies :?

Ik zie gewoon een pookje dus ik vind het al helemaal prima! :)
Ergonomisch ziet het er prima uit, als je zonder specifieke PASM-knop kunt.
Die zit nu rechts zo te zien wat IMHO nog beter is dan links, want die arm/hand heb ik nodig voor mijn lenzen! :)
Ook een aantal RF aangekondigd waaronder een 100-500 4.5/7.1L. Daar heeft m'n hoofd nog wat moeite mee, 7.1 + L. :P
Als die net zo scherp is als de 100-400 MKII dan maakt dat niet zoveel uit! :D

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
nero355 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:42:
Wat bedoel je precies :?

Ik zie gewoon een pookje dus ik vind het al helemaal prima! :)
De 1DXIII heeft een combinatie van pookje en AF-on. Dus twee knoppen in één gecombineerd. Als dat lekker werkt is dat vrij goed je AF bedienen.

Initieel zou dat ook op de nieuwe R komen, maar zo te zien is daar vanaf gezien.
Met de veegknop doel ik op de 'touch bar' die op de R zat, daar werd niemand echt gelukkig van.
Die zit nu rechts zo te zien wat IMHO nog beter is dan links, want die arm/hand heb ik nodig voor mijn lenzen! :)
Dat is een knop waarmee je het kan doen, door eerst 'mode' te kiezen en dan draaien. Aangenomen dat hij net zo werkt als de R.
In ieder geval geen knop die fysiek de PASM en, in mijn ogen belangrijker, C standen direct kan selecteren.

• nero355

nero355

Gonadan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:50:
De 1DXIII heeft een combinatie van pookje en AF-on. Dus twee knoppen in één gecombineerd. Als dat lekker werkt is dat vrij goed je AF bedienen.

Initieel zou dat ook op de nieuwe R komen, maar zo te zien is daar vanaf gezien.
Oww... dat ding! Helemaal vergeten... :$
Met de veegknop doel ik op de 'touch bar' die op de R zat, daar werd niemand echt gelukkig van.
Dat was sowieso een raar apparaat... :X
Dat is een knop waarmee je het kan doen, door eerst 'mode' te kiezen en dan draaien. Aangenomen dat hij net zo werkt als de R.
In ieder geval geen knop die fysiek de PASM en, in mijn ogen belangrijker, C standen direct kan selecteren.
Hmm... dat is dan wel weer minder... bummer! :-(

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Geen dedicated PASM-knop zie ik juist als een voordeel. Dat betekent namelijk dat dat een derde draaiknop is waar je wat mee kan. Als M-schieter voel ik er wel wat voor om alledrie de punten van de belichtingsdriehoek tegelijk onder een draaiknop te hebben :)

• nero355

nero355

Wormaap schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:00:
Geen dedicated PASM-knop zie ik juist als een voordeel. Dat betekent namelijk dat dat een derde draaiknop is waar je wat mee kan. Als M-schieter voel ik er wel wat voor om alledrie de punten van de belichtingsdriehoek tegelijk onder een draaiknop te hebben :)
Wat zou jij ermee doen dan :?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wormaap schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:00:
Die zal niet configurabel zijn. Als je dat wilt moet je de extra functie ring van de RF lenzen of adapter gebruiken. Heb ik nu ook op m'n G7X, werkt best leuk.

Maar zo te lezen moet jij over naar Fuji? ;)

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True