Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Onderhand zijn er toch al weer wat geruchten en zelfs aankondigingen voor nieuwe camera's in de pijplijn. Iemand nog plannen voor een upgrade of anderzijds interesse?

Lijstje van Canon rumours:
Canon EOS-1D X Mark III

We expect this to be announced sometime in the first half of 2020 ahead of the summer games.

Canon EOS 90D

We expect to see this camera announced in the next couple of months, and its rumoured to replace both the EOS 80D and EOS 7D Mark II.

Canon EOS RS

A high-resolution EOS R camera is coming to replace the EOS 5DS and EOS 5DS R. Pixel count will be above 60mp and we expect to see it in the first half of 2020, though an announcement later in 2019 is possible.

Canon EOS RX

A high-speed, high-performance EOS R system camera. This is the one people really want to see from Canon. We wouldn’t be shocked to see a development announcement some time in 2020 and testing at the 2020 summer games.

Canon EOS C500 Mark II

This might just be Canon’s first 8K camera and we think it could be announced sometime in Q4 of 2019.

Canon EOS C300 Mark III

A follow-up to Canon’s hugely popular EOS C300 Mark II is likely coming soon. We’ve heard it could be a camera capable of both 4K and 8K capture. We predict this camera will be available in the first half of 2020.

EOS M

I don’t care much about the EOS M system, as I still believe it isn’t being taken seriously at Canon. We haven’t heard anything about new EOS M cameras in quite some time. An update of the EOS M5 would make sense around the launch of the EOS 90D, but we’re just guessing at this point.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Canon EOS 90D

We expect to see this camera announced in the next couple of months, and its rumoured to replace both the EOS 80D and EOS 7D Mark II.
* nero355 duimt keihard dat die informatie niet klopt! })

Mijn 7D Mark II is toch wel hele andere koek dan zo'n speels 80D dingetje... :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:32:
Mijn 7D Mark II is toch wel hele andere koek dan zo'n speels 80D dingetje... :Y)
Anderszijds heeft Canon onder en "schuinonder" de huidige 80D wel al de 77D etc.

Ik wacht net met smart op die 90D. Helaas is de voorspelling wel erg vaag in termen van "we verwachten". Dat kan soms lang duren bij Canon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Toch lijkt dit één van de modellen te zijn die niet lang meer op zich laat wachten, mogelijk zelfs deze maand.
Er zijn ook geruchten die spreken van IBIS, maar eerst zien dan geloven. Het zou al mooi zijn als het een upgrade van de 7DII is met de moderne features van de 80D.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:53

sapphire

Die-hard pruts0r

Dit weekend begonnen met mijn EOS5, 50/1.8 en een rolletje Ektar wat er nog inzat :X

Dat geluid van de sluiter en het rolletje, knijterhard, mijn zoontje van 6 weken schrok er van wakker toen ik een foto van hem maakte :+
Maar zo'n lekker geluid :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

sapphire schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:30:
Dit weekend begonnen met mijn EOS5, 50/1.8 en een rolletje Ektar wat er nog inzat :X

Dat geluid van de sluiter en het rolletje, knijterhard, mijn zoontje van 6 weken schrok er van wakker toen ik een foto van hem maakte :+
Maar zo'n lekker geluid :9
Dan zou je eens een EOS 1, 1N of 3 moeten horen :+ (1V is weer stiller geloof ik)
Vooral als je dan er een powerbooster bij gebruikt (afhankelijk van model tot 7 frames per seconde weg schieten)
De 5 is denk ik dan nog een stille camera.

hebben hier naast de boven genoemde ook nog een EOS 33 dat is eigenlijk de stilste 35mm SLR van Canon.
En we hebben hier ook nog een analoog topic _/-\o_
Het grote analoog topic

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 14:24
GiLeX schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:48:
[...]

Dan zou je eens een EOS 1, 1N of 3 moeten horen :+ (1V is weer stiller geloof ik)
Vooral als je dan er een powerbooster bij gebruikt (afhankelijk van model tot 7 frames per seconde weg schieten)

hebben hier naast de boven genoemde ook nog een EOS 33 dat is eigenlijk de stilste 35mm SLR van Canon.
Het grote analoog topic
Ik vind de 1N nog wel meevallen stiekem :X Ondanks dat ik de power booster heb schiet ik maar 1fps, veel leuker. Als ik snelheid wil pak ik zijn digitale broertje wel (ook niet de stilste) O-)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

GiLeX schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:48:
[...]

Het grote analoog topic
Haha nog erger :p?
Ik ken het analoog topic maar sluitergeluiden leek me wat generieker dan alleen analoog dus vandaar het hier posten.

Sinds vrijdag dus ook de 50mm STM en dat is ook best een ervaring. Ik heb ooit de plastic fantastic gehad op mijn 30D maar toen weggedaan omdat ik hem niet heel spannend vond naast mijn Tamron 17-50/2.8. Toen ik naar FF ging werd ik verliefd op de 35/2 en heb ik nooit een 50mm gehad. Na jaren een Sigma 35/1.4 en L- lenzen gebruikt te hebben en nu dus Fuji lenzen waardeer ik de bouw van die allemaal opeens :+
Wat een speeltje is de 50mm dan qua bouw en AF zeg, ondanks de metalen mount en verbeterde bouw voelt hij echt cheap aan. Was gewoon verbaasd want heb lang niet zoiets meegemaakt. Als je het afzet tegen de prijs maakt het wel veel goed maar toch... :X

Trouwens kudo's voor Canon, na jaren niet gebruiken duurde het 2 tellen voor ik de bediening werd door had :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 22-07-2019 07:26 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 00:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[...]

* nero355 duimt keihard dat die informatie niet klopt! })

Niet zo minachtend doen over een 80D, het is een prima camera.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-07 15:41
[...]
De XXD serie is anders wel behoorlijk 'gedowngrade' de laatste jaren. Heb zelf nog een 40D en dat voelt ook veel massiever aan dan de huidige modellen uit de serie. Als ze terug gaan naar die degelijkheid ga ik voor een 90D :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
bzzzt schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:36:
[...]

De XXD serie is anders wel behoorlijk 'gedowngrade' de laatste jaren. Heb zelf nog een 40D en dat voelt ook veel massiever aan dan de huidige modellen uit de serie. Als ze terug gaan naar die degelijkheid ga ik voor een 90D :)
Dat kun je wel vergeten, groot deel van de mensen wil wel de degelijkheid maar niet het gewicht. Ondanks dat zijn ze aardig degelijk gebouwd maar voelt het niet zo ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

memphis schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:44:
Niet zo minachtend doen over een 80D, het is een prima camera.
Net zoals de 7D toch wel hele andere koek was dan een 60D/70D is de 7D Mark II ook hele andere koek dan een 80D en hetzelfde geldt voor de 6D modellen als je die naast de 5D's zet die gewoon veel fijner zijn om mee te werken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:00:
[...]

Net zoals de 7D toch wel hele andere koek was dan een 60D/70D is de 7D Mark II ook hele andere koek dan een 80D en hetzelfde geldt voor de 6D modellen als je die naast de 5D's zet die gewoon veel fijner zijn om mee te werken ;)
Het is dan ook gewoon een andere serie voor een andere doelgroep met een ander budget.

Als koekje van eigen deeg: jouw 7D II is peanuts O-)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@nero355 je slaat de discussie zo een beetje plat naar duurder is beter, zo simpel is het natuurlijk niet. De 70D was gewoon een stap vooruit op een 7D, de 7DII is 'in principe' de 'top' van de crop, maar toch zijn er een hoop punten waar de 80D gewoon wint. Welke dan de voorkeur heeft zal erg persoonlijk zijn, en afhankelijk van je toepassing.

Natuurlijk zit er globaal gezien verschil tussen verschillende series, zeker pro vs. consumer, maar iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes in met eigen argumentatie. Daar denigrerend over gaan doen maakt de discussie niet beter. :)
Ventieldopje schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:43:
Dat kun je wel vergeten, groot deel van de mensen wil wel de degelijkheid maar niet het gewicht. Ondanks dat zijn ze aardig degelijk gebouwd maar voelt het niet zo ;)
Vooral dat laatste. Men associeert zwaar en hard met degelijk, maar ook de materialen evolueren. Het zou zomaar kunnen dat een plastic, licht stuk hardware van tegenwoordig beter tegen vallen kan dan zo'n degelijk ding van vroeger.

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 22-07-2019 17:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:37:
[...]

Vooral dat laatste. Men associeert zwaar en hard met degelijk, maar ook de materialen evolueren. Het zou zomaar kunnen dat een plastic, licht stuk hardware van tegenwoordig beter tegen vallen kan dan zo'n degelijk ding van vroeger.
Zie ook de serie die DigitalRev 7/8 jaar geleden maakte:

YouTube: Canon 7D - Hardcore Durability Test
YouTube: Nikon D90 vs Canon 550D Durability Test (Part 1)*
YouTube: Nikon D90 vs Canon 550D Durability Test (Part 2)*

Ze kunnen aardig wat hebben :>

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

bzzzt schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Ja bij 50D-->60D is dat gebeurd. De body is en stuk kleiner worden, CF-->SD.

Waar is de tijd dat je gewoon XXXD, XXD, 5D en 1D(s) had. Lekker overzichtelijk ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:19:
Het is dan ook gewoon een andere serie voor een andere doelgroep met een ander budget.
Gonadan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:37:
@nero355 je slaat de discussie zo een beetje plat naar duurder is beter, zo simpel is het natuurlijk niet. De 70D was gewoon een stap vooruit op een 7D, de 7DII is 'in principe' de 'top' van de crop, maar toch zijn er een hoop punten waar de 80D gewoon wint. Welke dan de voorkeur heeft zal erg persoonlijk zijn, en afhankelijk van je toepassing.
En daarom moet je die twee niet gaan mengen in de vorm van een 90D naar mijn mening :)
Als koekje van eigen deeg: jouw 7D II is peanuts O-)
Pindatjes kunnen ook lekker zijn! :9~ :+
Natuurlijk zit er globaal gezien verschil tussen verschillende series, zeker pro vs. consumer, maar iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes in met eigen argumentatie. Daar denigrerend over gaan doen maakt de discussie niet beter. :)
Ik denk gewoon dat beide kampen niet blij zullen worden van een dergelijke "versmelting" :
- De 80D gebruikers zullen het een groot onding vinden.
- De 7DMKII gebruikers zullen het een te klein onding vinden dat waarschijnlijk ook geen CF slot meer zal hebben, want xxD serie :/

Heeft dus 0,0 met denigrerend doen te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorheen had een CF slot het voordeel dat het sneller was dan SD. Bij Canon is dat helaas nog altijd zo, maar andere fabrikanten gebruiken UHS-II sloten en die zijn beduidend sneller dan CF.
Dus een UHS-II slot en een UHS-I slot in een 90D zou een mooie oplossing zijn. Maar ik vrees dat Canon dat niet gaat doen (ze stoppen ook maar 1 SD-slot (UHS-I ook nog eens) in een EOS R).

Een 90D in het formaat van een 80D met de weathersealing en snelheid van een 7D2 en upgrade van het AF-systeem van de 7D2 (dus concurrentie met de D500) zou helemaal niet zo gek zijn.

Bedenk wel dat een 90D dan moet concurreren met de D500, maar ook met een A6400. Beiden hebben een focussysteem wat rondjes om de 80D, maar ook 7D2 loopt.

Oja: beeldkwaliteit mag ook echt omhoog, want de 7D2 is op dat vlak echt de mindere t.o.v. de 80D.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
? De EOS R heeft een UHS II kaartslot en ondersteunt zowel UHS II als UHS I SD kaarten.

"The Canon EOS R supports UHS-II SD cards which theoretically operate up to 312 MB/s. The highest average write speed during continuous shooting was 182.7 MB/s. The camera is also compatible with UHS-I cards and supports SDR104 (up to 104 MB/s). The fastest UHS-I cards averaged up to 75.6 MB/s write speed in the EOS R".
Bron is https://www.cameramemoryspeed.com/canon-eos-r/best-sd-cards/ en zo zijn er nog meer van dat soort websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:41:
Ik denk gewoon dat beide kampen niet blij zullen worden van een dergelijke "versmelting" :
- De 80D gebruikers zullen het een groot onding vinden.
- De 7DMKII gebruikers zullen het een te klein onding vinden dat waarschijnlijk ook geen CF slot meer zal hebben, want xxD serie :/
Zo groot is het verschil ook weer niet dat men zich niet wil aanpassen als hij echt op alle fronten een upgrade is.
Waar ik dan meer zorg om heb is het conservatisme van veel fotografen. Als je ziet wat voor heilige oorlogen er al gevoerd zijn om wel/geen pookje of wel/geen kantelscherm dan kunnen er wellicht toch uitdagingen liggen. :P
Heeft dus 0,0 met denigrerend doen te maken ;)
Dat zal dan de wat ongelukkige formulering geweest zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
guillaumemay schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:03:
? De EOS R heeft een UHS II kaartslot en ondersteunt zowel UHS II als UHS I SD kaarten.

"The Canon EOS R supports UHS-II SD cards which theoretically operate up to 312 MB/s. The highest average write speed during continuous shooting was 182.7 MB/s. The camera is also compatible with UHS-I cards and supports SDR104 (up to 104 MB/s). The fastest UHS-I cards averaged up to 75.6 MB/s write speed in the EOS R".
Bron is https://www.cameramemoryspeed.com/canon-eos-r/best-sd-cards/ en zo zijn er nog meer van dat soort websites.
Bedankt voor de rechtzetting van een misverstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 00:11:
Voorheen had een CF slot het voordeel dat het sneller was dan SD. Bij Canon is dat helaas nog altijd zo, maar andere fabrikanten gebruiken UHS-II sloten en die zijn beduidend sneller dan CF.
Maar nog steeds ontzettend priegelig dus doe mij maar gewoon CF of één van de nieuwe snellere varianten! :Y) :+
Bedenk wel dat een 90D dan moet concurreren met de D500, maar ook met een A6400. Beiden hebben een focussysteem wat rondjes om de 80D, maar ook 7D2 loopt.
Nikon D500 : http://www.nikon-asia.com/d500/en/shooting-features1.html
Leuke specificaties, maar die layout lijkt me een ramp om mee te werken...

Sony A6400 : nieuws: Sony kondigt A6400-systeemcamera met snelle autofocus aan
Alsof ik ooit een Sony zou kopen en dan helemaal zo'n model... :+ Nee, bedankt! :P
Oja: beeldkwaliteit mag ook echt omhoog, want de 7D2 is op dat vlak echt de mindere t.o.v. de 80D.
Dat mag altijd, maar persoonlijk heb ik er geen problemen mee op het moment :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:17:
[...]

Maar nog steeds ontzettend priegelig dus doe mij maar gewoon CF of één van de nieuwe snellere varianten! :Y) :+

[...]

Nikon D500 : http://www.nikon-asia.com/d500/en/shooting-features1.html
Leuke specificaties, maar die layout lijkt me een ramp om mee te werken...

Sony A6400 : nieuws: Sony kondigt A6400-systeemcamera met snelle autofocus aan
Alsof ik ooit een Sony zou kopen en dan helemaal zo'n model... :+ Nee, bedankt! :P

[...]

Dat mag altijd, maar persoonlijk heb ik er geen problemen mee op het moment :)
Hmm tsja maar wat voegt dit toe? Ieder zijn ding, dacht dat we het daar wel over eens waren.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Canon heeft de EOS M6 mkII en de EOS 90D officieel gepresenteerd
Beiden hebben een nieuwe sensor, verbeterde autofocus mogelijkheden en voor meer info::
nieuws: Canon EOS 90D en M6 Mark II met 32,5-megapixelsensor kosten 1320 en 9...

Introductieprijzen:
EOS M6 mkII = € 949,-
EOS 90D = € 1319,-

Verder ook de lancering van 2 nieuwe mooie RF lenzen:
Canon RF 15-35mm F/2.8 L IS USM
Canon RF 24-70mm F/2.8 L IS USM

beiden met een pre-order introductieprijs van € 2.539,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De prijs van de 90D valt mij heel erg mee. Ongeveer gelijk aan de introductieprijs van de 80D als ik de pricewatch mag geloven.

www.maartendeboer.net

• Gonadan

Gonadan

Valt inderdaad mee en de specs zijn ook niet verkeerd. Het lijkt echt een opvolger te zijn van de 7DII én 80D.
Blijft toch nog een aantrekkelijke optie tussen al het spiegelloze geweld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Niemand die het volgende opviel blijkbaar :
Canon combineert de sensor met zijn Digic 8-beeldprocessor en zowel de dslr als de spiegelloze camera kan filmen in 4k-resolutie met 30fps. Canon heeft echter de mogelijkheid om in 24fps te filmen weggehaald. Die framerate wordt gebruikt voor de meeste bioscoopfilms.

Eveneens nieuw is de usb-c-poort, die gebruikt kan worden om de camera op te laden en om bestanden over te zetten. De aansluiting maakt overigens gebruik van de usb 2.0-specificatie, waardoor de snelheid voor bestandsoverdracht beperkt is.
Twee hele rare nare streken van Canon wat mij betreft! :/

Verder zie ik nergens foto's van de achterkant van de grip : Wel of geen joystick daarop ?! :P

Je kan hem wel winnen blijkbaar : https://www.canon.nl/cameras/eos-90d/ :*)

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:11:
Niemand die het volgende opviel blijkbaar :

[...]

Twee hele rare nare streken van Canon wat mij betreft! :/
Jawel hoor, maar het is niet opvallend. Dat flink Canon elke keer met zo'n USB-poort dus om daar nu keer op keer opnieuw over te vallen ben ik te lui voor. Het is meer een soort gelaten acceptatie. :+
Verder zie ik nergens foto's van de achterkant van de grip : Wel of geen joystick daarop ?! :P
De afbeeldingen en video's die ik zag toonden een pookje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:00:
Jawel hoor, maar het is niet opvallend. Dat flink Canon elke keer met zo'n USB-poort dus om daar nu keer op keer opnieuw over te vallen ben ik te lui voor. Het is meer een soort gelaten acceptatie. :+
USB 3.0 kennen ze ook hoor :
Afbeeldingslocatie: https://static.videomaker.com/wp-content/uploads/drpl/articles/17962/338-C5-Canon-7D-secondary-1.png
:P :+
De afbeeldingen en video's die ik zag toonden een pookje.
NICE! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:33
Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:25:
Valt inderdaad mee en de specs zijn ook niet verkeerd. Het lijkt echt een opvolger te zijn van de 7DII én 80D.
Blijft toch nog een aantrekkelijke optie tussen al het spiegelloze geweld.
Ik snap niet zo goed waarom mensen dit als een opvolger van de 7DII zien. Als bezitter van de 7DII ben ik nog lang niet overtuigd in ieder geval:
- Kleinere buffer (25 in raw vs 31)
- Minder autofocus punten
- Geen GPS
- Geen dual cards
- Geen 100% viewfinder
- Plastic vs magnesium (de 7DII kan echt tegen een stoot)

Je krijgt wel meer pixels maar we moeten nog afwachten of de performance van de sensor daar voldoende voor is. Ik ben benieuwd naar de testen in ieder geval.

Je mag hopen dat AF performance beter is maar met minder punten is het wellicht niet de stap naar voren waar veel 7DII bezitters op hopen. Denk dat voor wildlife / bird / sport fotografen dit het allerbelangrijkste is.

Er zit volgens mij nog een hoop ruimte qua geld en specs tussen de 90D en de huidige 1DxII en zijn opvolger (olympische spelen volgend jaar?). Volgens mij past daar nog steeds heel goed een duurdere 7DIII tussen. Alle verhalen over de 90D als fusie van de 80D en 7DII zijn alleen maar gebaseerd op een enkel gerucht van canonrumors.com (CR1, wat ook nog eens de minst betrouwbare categorie is)

Wat ik tot nu toe zie is dat de 90D zeker een upgrade is voor de 80D maar of het daardwerkelijk een vervanging voor de 7DII is moet ik nog maar zien. Ik laat voorlopig de 90D nog even liggen en vertrouw erop dat Canon nog met een 7DIII uitkomt.

• Gonadan

Gonadan

De dual slot mist wel inderdaad, maar 100% OVF heeft hij ook gewoon. Volgens mij geen kleinere buffet maar grotere foto's. :P
Er is inderdaad nog wel ruimte voor een 7DIII, maar de 90D doet in feite al een stap vooruit. Betere processor, accuduur en sensor en heeft ook het pookje gekregen.
Het enige wat knaagt is dat dubbele slot, dat is meestal toch echt wel een indicatie van een pro toestel en de 90D is dus niet zo gepositioneerd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• humi
Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:57:
De dual slot mist wel inderdaad, maar 100% OVF heeft hij ook gewoon. Volgens mij geen kleinere buffet maar grotere foto's. :P
Er is inderdaad nog wel ruimte voor een 7DIII, maar de 90D doet in feite al een stap vooruit. Betere processor, accuduur en sensor en heeft ook het pookje gekregen.
Het enige wat knaagt is dat dubbele slot, dat is meestal toch echt wel een indicatie van een pro toestel en de 90D is dus niet zo gepositioneerd.
Sorry, je hebt gelijk inderdaad, wel 100% OVF, het verschil is de zoeker vergroting van .95 vs 1.0 voor de 7DII. De niet ingebouwde GPS is overigens ook een duidelijke indicatie dat het geen pro body is. Dat zit in alle recente pro-body's van Canon. Dit is een van de features van de 7DII die ik graag terug zie.
Wat betreft de buffer, die kan wel groter zijn, maar als het vijf jaar later niet meer foto's per burst oplevert is dat dat niet echt een verbetering.

• Gonadan

Gonadan

Ja ik vermoed dat hij het formaat van de 80D heeft een dus wat kleiner is dan de 7DII, inclusief zoeker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• humi
Volgens de specificaties zou hij inderdaad een beetje kleiner zijn, heel dicht bij de 80D. Ook is het gewicht vrijwel identiek als de 80D, de 7DII is 200 g zwaarder, wat als balast op m'n 400/2.8II niet verkeerd is.
Wat mij betreft is die race naar kleiner, lichter, zonder spiegels etc niet echt nodig voor alle soorten van fotografie.

• memphis

memphis

Gonadan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:57:
Waarom is dual slot een gemis? Omdat je in RAW wat extra geheugen kunt gebruiken?
Ik schiet met mijn 80D hoofdzakelijk in JPG en heb er een 64Gb kaart in zitten en ik heb tot op heden nog niets hoeven te wissen... Ik mis het niet of laat ik het anders zeggen, ik heb het niet nodig.

In weze zal een niet full frame camera nooit als een pro toestel gezien worden, geen enkele beroepsfotograaf zal er mee gezien worden. Maar omdat die de looks van de pro line deelt zie ik de D80 en consorten meer als een instap model voor de pro line of een soort van opstap van de goedkopere modellen zoals de 750D/800D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• humi
Dual slot is met name belangrijk voor dat pro-segment, maar ook als je veel geld steekt in een safari bijvoorbeeld is het heel prettig als je foto's direct op twee kaartjes staan..
De 7Dmark II was een uitzondering omdat het goede AF performance had, een zeer goed gebouwde body, 10 fps en relatief weinig noise bij hogere iso. De APS-C crop geeft je aardige extra reach die je ander alleen met heel duur glas kan bereiken. Vergeet niet dat de 7DmarkII meer pixels heeft dan een 5DsR (bijvb) op crop mode en daarbij hogere burst snelheid en grotere buffer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Qua vergelijking met de 7DII mist dat op de 90D. Of jij dat als gebruiker erg vindt staat daar los van. :)
In weze zal een niet full frame camera nooit als een pro toestel gezien worden, geen enkele beroepsfotograaf zal er mee gezien worden.
Dat is nogal een stelling, die durf ik wel te betwisten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

memphis schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Waarom is dual slot een gemis? Omdat je in RAW wat extra geheugen kunt gebruiken?
Ik schiet met mijn 80D hoofdzakelijk in JPG en heb er een 64Gb kaart in zitten en ik heb tot op heden nog niets hoeven te wissen... Ik mis het niet of laat ik het anders zeggen, ik heb het niet nodig.

In weze zal een niet full frame camera nooit als een pro toestel gezien worden, geen enkele beroepsfotograaf zal er mee gezien worden. Maar omdat die de looks van de pro line deelt zie ik de D80 en consorten meer als een instap model voor de pro line of een soort van opstap van de goedkopere modellen zoals de 750D/800D
Net als @Gonadan durf ik je laatste stelling zeker te betwisten. Wellicht iets minder bij Canon gebruikers maar als je wat verder kijkt zijn er genoeg Fuji en Olympus Pro fotografen hoor ;)

Een aantal beroepsfotografen die ik recent gesproken waren over dual cardslots unaniem. Zonder komt een camera er niet in want ze hadden allemaal al eens een corrupt kaartje gehad.
Dat ging zelf zover dat er één recent geswitcht was na altijd Nikon geschoten te hebben naar Sony. Hij wilde naar mirrorles om een aantal voor hem relevante redenen en de Z-serie heeft geen dual cardslot :+ Toen maar 4~5 body's + bijbehorend glaswerk, accu's echt de deur uit :X

Gabriël AM5

• nero355

nero355

memphis schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:26:
Ik gebruik het alleen op vakantie eerlijk gezegd :
CF Slot = RAW
SD Slot = JPEG

Best handig! :)
Één dag Circuit Zandvoort of Circuit Zolder = 4x 32 GB vol! :+
In weze zal een niet full frame camera nooit als een pro toestel gezien worden, geen enkele beroepsfotograaf zal er mee gezien worden.
Genoeg 7D's gezien die op een 300L/400L/enz. waren gemonteerd en op plekken mochten komen waar ik dat niet mocht als amateurtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, duidelijk, ik wist niet dat een dual slot ook als een soort raid gebruikt kon worden. Dat geeft inderdaad wat meer zekerheid op behoud van foto's bij de kans dat een kaartje dat defect raakt.

Dat APSC camera's toch zoveel professioneel wordt gebruikt had ik niet verwacht. OK toegegeven dat ze niet veel onder doen, toch lijkt het mij dat een full frame net even iets meer beeldkwaliteit levert maar ik kan mij indenken dat het als een 2e camera kostentechnisch beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sapphire schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:33:
[...]

Net als @Gonadan durf ik je laatste stelling zeker te betwisten. Wellicht iets minder bij Canon gebruikers maar als je wat verder kijkt zijn er genoeg Fuji en Olympus Pro fotografen hoor ;)

Een aantal beroepsfotografen die ik recent gesproken waren over dual cardslots unaniem. Zonder komt een camera er niet in want ze hadden allemaal al eens een corrupt kaartje gehad.
Dat ging zelf zover dat er één recent geswitcht was na altijd Nikon geschoten te hebben naar Sony. Hij wilde naar mirrorles om een aantal voor hem relevante redenen en de Z-serie heeft geen dual cardslot :+ Toen maar 4~5 body's + bijbehorend glaswerk, accu's echt de deur uit :X
Ik val ook aardig in die categorie, wil ook naar mirrorless over en heb de Canon Eos kort geprobeerd en afgeschreven door o.a. 1 card slot, en dus heb ik nu een Sony A7....en als die bevalt komt er een tweede A7 camera. Mijn Canon 5ds is deze week al verkocht en heb alleen nog een 5d4 van Canon. Glaswerk ben ik aan het inventariseren wat ik daarmee wil. Duur grapje wordt het sowieso.

Maar ik heb afgelopen dagen xt-30 raws lopen bewerken en Fuji is tof, maar mijn 5d raws bevatten meer detail zonder twijfel. Dus ja het is heerlijk compact, maar nee het is niet net zo goed als FF....dus ik snap pro's die Fuji gebruiken vanwege formaat, maar het is niet alsof ze er niets mee opgeven.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

memphis schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:08:
OK, duidelijk, ik wist niet dat een dual slot ook als een soort raid gebruikt kon worden. Dat geeft inderdaad wat meer zekerheid op behoud van foto's bij de kans dat een kaartje dat defect raakt.
Precies dat is de reden dat profs twee slots willen, de kans dat je foto's kwijt raakt minimaliseren.
Dat APSC camera's toch zoveel professioneel wordt gebruikt had ik niet verwacht. OK toegegeven dat ze niet veel onder doen, toch lijkt het mij dat een full frame net even iets meer beeldkwaliteit levert maar ik kan mij indenken dat het als een 2e camera kostentechnisch beter is.
Fullframe is niet per definitie betere beeldkwaliteit, dat hangt van heel veel factoren af. Voor bewegend spul op afstand (vogeltjes, sport) is een 7DII een zeer goede optie. De cropfactor geeft je een smallere beeldhoek maar de pixeldichtheid is dermate groot dat je daar niet op verliest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:09:
Ik val ook aardig in die categorie, wil ook naar mirrorless over en heb de Canon Eos kort geprobeerd en afgeschreven door o.a. 1 card slot, en dus heb ik nu een Sony A7....en als die bevalt komt er een tweede A7 camera. Mijn Canon 5ds is deze week al verkocht en heb alleen nog een 5d4 van Canon. Glaswerk ben ik aan het inventariseren wat ik daarmee wil. Duur grapje wordt het sowieso.

Maar ik heb afgelopen dagen xt-30 raws lopen bewerken en Fuji is tof, maar mijn 5d raws bevatten meer detail zonder twijfel. Dus ja het is heerlijk compact, maar nee het is niet net zo goed als FF....dus ik snap pro's die Fuji gebruiken vanwege formaat, maar het is niet alsof ze er niets mee opgeven.
Uit nieuwsgierigheid, wat is dan de drukkende reden om zoveel geld te spenderen voor een mirrorless setup? Niet om je keuze aan te vechten, maar gewoon om te begrijpen wat jij daar als groot voordeel ziet. Ik kan me ook voorstellen dat je naast de investering in geld ook wat tijd door zal moeten brengen om de verwerking van de foto's (workflow) hetzelfde te maken (kan me voorstellen dat de huidtinten er wat anders uit zien tussen Canon en Sony).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

henkie196 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is dan de drukkende reden om zoveel geld te spenderen voor een mirrorless setup? Niet om je keuze aan te vechten, maar gewoon om te begrijpen wat jij daar als groot voordeel ziet. Ik kan me ook voorstellen dat je naast de investering in geld ook wat tijd door zal moeten brengen om de verwerking van de foto's (workflow) hetzelfde te maken (kan me voorstellen dat de huidtinten er wat anders uit zien tussen Canon en Sony).
Ik doe eigenlijk alleen portretwerk meer voor de zakelijke markt. In de breedste zin van het woord, dus ook reclame, marketing en branding fotografie, als het maar als onderwerp mensen heeft. En ik gebruik voor 90% van mijn werk flitsers (high speed sync) en werk heel veel op F/1.4 of soortgelijke diafragma's. Samen met een complexe scene, aansturing mensen, flitsers e.d. instellen, vind ik het heel fijn dat ik nu echt kan vertrouwen op Eye-AF en 100% precisie qua focus....ik hoef niet meer in te zoomen op een foto om te checken op scherpte, zodra ik die knop in ram voor de foto, weet ik of ik "het" shot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Nomad Dat zeg ik toch ook niet ;)

We weten beide heel goed wat de voors- en tegens zijn van FF/APS-C of Canon/Fuji :)

Ik zeg alleen dat er genoeg mensen zijn die APS-C of M43 professioneel schieten. Die zullen daar vast hun redenen voor hebben en compact zijn kan daar één van zijn inderdaad.

Over het glaswerk, deze fotograaf kon de A7's ook inzetten om te filmen en daardoor hoefde hij daarvoor geen externe mensen in te huren en kon alles in house met zijn team zelf doen. Ik weet geen bedragen maar begreep dat dat genoeg 'bespaarde' om de overstap interessant te maken ondanks de forse investering :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:11:
Ik doe eigenlijk alleen portretwerk meer voor de zakelijke markt. In de breedste zin van het woord, dus ook reclame, marketing en branding fotografie, als het maar als onderwerp mensen heeft. En ik gebruik voor 90% van mijn werk flitsers (high speed sync) en werk heel veel op F/1.4 of soortgelijke diafragma's. Samen met een complexe scene, aansturing mensen, flitsers e.d. instellen, vind ik het heel fijn dat ik nu echt kan vertrouwen op Eye-AF en 100% precisie qua focus....ik hoef niet meer in te zoomen op een foto om te checken op scherpte, zodra ik die knop in ram voor de foto, weet ik of ik "het" shot heb.
Nou doe ik niks zakelijk, maar voor de foto's van kleine, bewegelijke kinderen, zou ik zeker ook wel graag Eye-AF willen hebben. Kan me goed voorstellen dat je dat graag hebt, zeker als je veel op zulke grote diafragma's schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kleine, beweeglijke kinderen staan altijd stil als ze je aankijken. Zodra ze in beweging zijn kan je de ogen vaak nog maar amper zien. Daar moet je gewoon zorgen voor meer scherptediepte. :P

@Nomad Vanaf welke hoek (gemeten uit de loodlijn op het gezicht) kan een A7 nog ogen herkennen en erop focussen?

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 30-08-2019 10:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:41:
Kleine, beweeglijke kinderen staan altijd stil als ze je aankijken. Zodra ze in beweging zijn kan je de ogen vaak nog maar amper zien. Daar moet je gewoon zorgen voor meer scherptediepte. :P

@Nomad Vanaf welke hoek (gemeten uit de loodlijn op het gezicht) kan een A7 nog ogen herkennen en erop focussen?
Dat gaan we op de komende meet eens testen! Ik zou het niet zo goed weten, voor mijn werk zijn de ogen vaak wel goed zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:41:
Hmm, misschien, maar dan moet ik wel van te voren de focus goed hebben, want die 0.5s dat hij dan misschien stil staat is net genoeg om af te drukken. En meer dan één kans heb je niet, dan rent hij naar je toe omdat hij de foto ook wil zien.

F4.0 is meestal ook niet echt genoeg, overigens, qua scherptediepte, en die 9 focuspunten van m'n 60D zijn niet zo geweldig met tracken.

Daarom lijkt die Eye-AF van Sony me ook wel aantrekkelijk, is alleen weer een flinke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nomad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:16:
Dat gaan we op de komende meet eens testen! Ik zou het niet zo goed weten, voor mijn werk zijn de ogen vaak wel goed zichtbaar.
M'n gezinnetje is dan ook op het eiland aanwezig dus wellicht kunnen we zelfs m'n dochter als test gebruiken. :P

Ik ben erg benieuwd, ook in hoeverre de 90D een beetje knappe ondersteuning heeft. Ook of ze een beetje doorontwikkelen was ze hebben, de versie van de R(P) was nog niet echt vergelijkbaar met die van Sony.
Nu is het niet meer dan geinig wat er op zit. Voor een frontaal portret op statief is LV prima, maar uit de hand ga je dat toch niet gebruiken.

@henkie196 in jouw geval is het meer de AF zelf die dan wat sneller en accurater mag dan dat je echt eye-AF nodig hebt. Een spelend kind is normaal gesproken echt prima raak te schieten.
Dat het aantrekkelijk is ben ik met je eens, maar gezien de prijs ben ik ook goed in relativeren. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 30-08-2019 11:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:30:
@henkie196 in jouw geval is het meer de AF zelf die dan wat sneller en accurater mag dan dat je echt eye-AF nodig hebt. Een spelend kind is normaal gesproken echt prima raak te schieten.
Dat het aantrekkelijk is ben ik met je eens, maar gezien de prijs ben ik ook goed in relativeren. ;)
De AF is wel snel genoeg (niet liveview, uiteraard), alleen om die focuspunten net op z'n gezicht goed te hebben, is gewoon erg moeilijk. Er is veel ruimte tussen de 9 punten om een kind in te verliezen, en focus op z'n borstkast is meestal net niet goed genoeg. Ach, beetje spray and pray, en hopen dat er wat acceptabels tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:37:
De AF is wel snel genoeg (niet liveview, uiteraard), alleen om die focuspunten net op z'n gezicht goed te hebben, is gewoon erg moeilijk. Er is veel ruimte tussen de 9 punten om een kind in te verliezen, en focus op z'n borstkast is meestal net niet goed genoeg. Ach, beetje spray and pray, en hopen dat er wat acceptabels tussen zit.
Tracking heb ik het over. Blijkbaar is de AF dan niet in staat om te blijven volgen of is het echt de spreiding die een probleem geeft?
Zelf heb ik ook niet bovengemiddeld veel punten, maar meestal is een onderwerp wel te volgen als ik maar initieel raak heb gemikt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja zeker de 90d zou iets kunnen vertellen over hoe eye-af bij Canon ontwikkelt en dat is ook voor mij heel welkom om te weten. Want er gaat een Eos R pro komen ga ik vanuit, als die een goede eye-af heeft, 2 slots SD , AF joystick en 50mp of meer, dan is die heel geschikt voor mij.

Want waarom ik twijfel om over te gaan naar Sony zijn vooralsnog de lenzen. De Sony 24-70 vind ik niet zo scherp als de Canon die ik heb (heb de 24-70 G master bijna 2 weken geleend), de 70-200 2.8 II van Canon vind ik ook fijner dan de Sony variant...mijn 16-35 F/4 IS van Canon bevalt ook echt top...en de 3 Sigma Arts zou ik om kunnen zetten naar Sony, dus dat is neutraal....maar netto word ik niet blijer van nieuwe Sony lenzen en het kost geld......kortom, ik ben blijer als ik kan blijven bij Canon, waar ik mee kan lezen en schrijven ook zonder ergens aan te hoeven wennen....dus ik heb nog een beetje geduld en verkoop mijn lenzen nog niet. Worst case moet ik ofwel een A7 (of 2) verkopen....gelukkig is de huidige tussenoplossing met de MC-11 adapter en Canon lenzen heel goed werkbaar....ik moet gewoon geduld hebben ipv gehaast harde keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Gonadan wss gewoon én weinig punten en dus brakke spreiding én alleen de crosstype die goed te gebruiken zijn.
Ken de 60D AF niet maar die van mijn 5DII kon alleen fatsoenlijk tracken met het middelste punt. Dat beperkt je best wel qua mogelijkheden maar is zoals @henkie196 met wat spray en pray wel te doen.

Kan een 90D wel eye AF hebben, alleen in live-view dan lijkt me ?

@Nomad Je bedoeld een 5DIV of 5Ds EOS R variant? Jij en het halve internet hopen daar op, het zou echt bananas zijn als Canon dat niet deed want dan missen ze de boot echt.
Qua objectieven zijn ze gewoon enorm sterk dat zeker, één van hun krachten :)
Ik mis mijn 70-200/4 nog steeds :9

Ik heb nog niemand gehoord over color science O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sapphire schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:00:
@Gonadan wss gewoon én weinig punten en dus brakke spreiding én alleen de crosstype die goed te gebruiken zijn.
Ken de 60D AF niet maar die van mijn 5DII kon alleen fatsoenlijk tracken met het middelste punt. Dat beperkt je best wel qua mogelijkheden maar is zoals @henkie196 met wat spray en pray wel te doen.

@Nomad Je bedoeld een 5DIV of 5Ds EOS R variant? Jij en het halve internet hopen daar op, het zou echt bananas zijn als Canon dat niet deed want dan missen ze de boot echt.
Qua objectieven zijn ze gewoon enorm sterk dat zeker, één van hun krachten :)
Ik mis mijn 70-200/4 nog steeds :9

Ik heb nog niemand gehoord over color science O-)
Color science vind ik wel meevallen, ja naast elkaar is het net anders, maar ik vind het niet zo opvallen als van te voren voor gewaarschuwd.
Ik wacht inderdaad op wat jij noemt, een 5d4/5ds in Eos R formaat met tweede generatie eye-af van Canon.

De lenzen die ik nu heb op Canon is gewoon het beste wat Canon te bieden heeft en het voldoet ook 100% aan wat ik wil....wat ik ook doe, bij Sony gaat dat iets van een compromis opleveren en dat vind ik wel jammer. De Sony body is een grote stap vooruit, dus netto ook wel, maar niet zonder compromis...en dat laatste vind ik lastig. Zodoende de huidige tussenoplossing die eigenlijk verrassend werkbaar is voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb altijd gedacht dat Canon-objectieven op een Sony-body een compromis zou zijn (bruikbaar maar trager ofzo, of minder goede AF-prestaties.) Maar dat valt dus mee begrijp ik?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nomad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:57:
Ja zeker de 90d zou iets kunnen vertellen over hoe eye-af bij Canon ontwikkelt en dat is ook voor mij heel welkom om te weten. Want er gaat een Eos R pro komen ga ik vanuit, als die een goede eye-af heeft, 2 slots SD , AF joystick en 50mp of meer, dan is die heel geschikt voor mij.
Die komt er ook aan, maar waarschijnlijk pas volgend jaar aangekondigd.
Overigens verwacht ik niet dat de 90D het achterste van de tong gaat laten zien qua AF-ontwikkeling hoor, maar ik ben benieuwd of het puur RP is of beter.
ik moet gewoon geduld hebben ipv gehaast harde keuzes maken.
Yup, nog steeds. :>

@sapphire alleen in liveview inderdaad. In OVF modus komt hij niet verder dan gezichtsherkenning.
De 60D heeft 9 punten, allemaal cross bij mijn weten. De 70D heeft er ook maar 19, alleen dat spreidt wel meteen veel beter. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://infotire.files.wordpress.com/2013/08/af.jpg

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SnoeiKoei schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:16:
Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb altijd gedacht dat Canon-objectieven op een Sony-body een compromis zou zijn (bruikbaar maar trager ofzo, of minder goede AF-prestaties.) Maar dat valt dus mee begrijp ik?
Met de MC-11 adapter werkt het verrassend goed. Niet zo goed als native, af en toe een hapering, maar absoluut ook zakelijk prima bruikbaar. Meeste van mijn werk is statisch, dus stilstaande portretten, scenes etc. Ik zou er geen sport mee fotograferen, maar ik zit momenteel zeker niet te vloeken of gefrustreerd te werken met deze combi. De AF precisie en eye-AF maakt het meer dan goed voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Nomad wat voor hapering ervaar je dan? Want die is nieuw voor me.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:34:
@Nomad wat voor hapering ervaar je dan? Want die is nieuw voor me.
Je probeert te focussen, gebeurt weinig...en met contrast detectie gaat hij tikkend en schokkend focussen...je stopt met AF en probeert opnieuw en het gaat wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nomad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:50:
[...]

Je probeert te focussen, gebeurt weinig...en met contrast detectie gaat hij tikkend en schokkend focussen...je stopt met AF en probeert opnieuw en het gaat wel goed.
Dit heb ik met mijn glas ook wel eens, vaak zit er dan een zandkorreltje in mijn oog of heb ik te weinig koffie op :Y)

I'll show myself out :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

sapphire schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:00:
De nieuwe camera heeft echter een meetsensor met 220.000 pixels, die gebruikt wordt voor scène- en gezichtsherkenning bij het fotograferen door de zoeker.

Bij fotograferen in live view via de lcd op de camera wordt de Dual Pixel-autofocus van de sensor gebruikt. Daarmee wordt vrijwel het hele beeldoppervlak bestreken en zijn ruim vijfduizend focuspunten beschikbaar. Net als bij de EOS RP is ook oogdetectieautofocus beschikbaar.
Op voorwaarde dat het artikel helemaal 100% correct is uiteraard : nieuws: Canon EOS 90D en M6 Mark II met 32,5-megapixelsensor kosten 1320 en 9... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nomad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:50:
Dat lijkt mij toch bijzonder irritant. Je kunt er wel gemakkelijk mee werken, maar daar zit je niet echt op te wachten. Is dat iets bekends met die adapter of gebeurt het je met specifieke combinaties?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 16:07:
[...]

Dat lijkt mij toch bijzonder irritant. Je kunt er wel gemakkelijk mee werken, maar daar zit je niet echt op te wachten. Is dat iets bekends met die adapter of gebeurt het je met specifieke combinaties?
Het gebeurt vrij zelden. Gisteren 200 foto's gemaakt op locatie voor een klant en gebeurde het niet 1x....daarvoor een keer gewandeld met de 60-600 en het gebeurde 2x binnen 10 minuutjes. Zal vast ook wel van de lens afhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik had vorige maand een EOS RP+RF24-105/4 kit gekocht voor tijdens de zomervakantie en ik ben net terug van de 3 weken weg met het gezinnetje. Door m'n eerdere Canon bodies was ik binnen no-time (ik schat 4 uur incl. lezen handleiding) gewend en had ik alles ingesteld naar eigen voorkeur.

Ik vind het een hele fijne camera, de JPGs uit de camera zijn uitstekend, de EVF is ok, het lichtere gewicht is perfect voor de langere wandelingen, de grip is uitstekend, responstijden zijn snel en zelfs de accu vond ik gewoon prima presteren. Verder doet de RP+mount adapter het ook uitstekend met al m'n EF lenzen (15 35 50 85 primes, en al m'n zooms van 17-300mm).

Waar ik eigenlijk zeer positief verbaasd over was, was de snelheid en accuraatheid van AF tracking. Ik heb de RP ingesteld bij Initial Servo AF pt for Facetracking (bij instelling CFN II) op optie 2: AF pt set for []. Als ik mijn focuspunt dan plaats over een bepaald onderwerp en focus activeer, dan blijft deze dat onderwerp tracken. Het focuspunt blijft plakken aan mijn zoon of dochter, zelfs als ze aan het rondrennen zijn.Tracking schakelt ook vloeiend over naar face- en eyetracking als het gezicht in beeld komt.

Al met al ben ik zeer tevreden over de RP, een ideale reisgenoot.

Dat gezegd te hebben: Canon heeft aangekondigd dat er in september een nieuwe firmware update aankomt voor de EOS R en de RP. Hierbij is tracking nóg meer verbeterd, zie filmpje:
[YouTube: Introducing the firmware update for EOS R / EOS RP Auto focus functionality (Canon Official)]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:17:
Die komt er ook aan, maar waarschijnlijk pas volgend jaar aangekondigd.
Overigens verwacht ik niet dat de 90D het achterste van de tong gaat laten zien qua AF-ontwikkeling hoor, maar ik ben benieuwd of het puur RP is of beter.
Over het algemeen heeft Canon de tactiek om AF op lagere modellen redelijk uit te kleden.
@sapphire alleen in liveview inderdaad. In OVF modus komt hij niet verder dan gezichtsherkenning.
De 60D heeft 9 punten, allemaal cross bij mijn weten. De 70D heeft er ook maar 19, alleen dat spreidt wel meteen veel beter. Zie:
[Afbeelding]
Inderdaad, is de spreiding van de punten meer dan wat anders. De 9 focus punten van de 60D zijn allemaal cross, en zijn gewoon betrouwbaar te gebruiken, maar het zijn er maar 9, en iets valt makkelijk ertussen of ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

guillaumemay schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:25:
Dat gezegd te hebben: Canon heeft aangekondigd dat er in september een nieuwe firmware update aankomt voor de EOS R en de RP. Hierbij is tracking nóg meer verbeterd, zie filmpje:
[YouTube: Introducing the firmware update for EOS R / EOS RP Auto focus functionality (Canon Official)]
Ik ben erg benieuwd naar stiekem ook sceptisch. Canon had initieel ook van die WC-eend filmpjes en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de prestaties toen dichter bij het linker scenario lagen dan bij de rechter.
Terwijl de rechter meer aansluit bij de praktijk als ik mij voor de geest haal wanneer ik met de R gespeeld heb.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hier nog mensen die naar de lezing van Frits van Eldik gaan?

https://www.kamera-expres...tfotografie-fritsvaneldik

Ach, het is gratis en er was plek dus ik ga komende donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

memphis schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:02:
Hier nog mensen die naar de lezing van Frits van Eldik gaan?
Hij geeft nog weleens workshops op Circuit Zandvoort als het goed is en zoiets lijkt mij veel nuttiger dan zo'n lezing, maar goed...

Het is maar net waar je zelf zin in hebt :)

Helemaal bevroren in de regen staan en bijna niet meer je auto in kunnen komen is fantastisch als het achteraf dit soort foto's oplevert :
Canon 7D + EF 70-200 L f/2.8 IS USM II fun in de regen O+
:$ Was geen workshop en geheel vrijwillig trouwens! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het kon wel eens leerzaam zijn, ik zit nog steeds in een leercurve

Regen en auto's, altijd leuk....

OK, niet op full size:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KBEgE4RSCXqmNZQzT7HxzdjP/full.jpg

Droog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RpnbS0fmc938VByOefd9meCl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tvuKQbRnJymOMvFohGn7hBOb/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3rUGYrShwitaSHVIpBpVvoQX/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik was dus gister bij de lezing, was wel gaaf om te zien en te horen hoe hij zijn foto's maakt. Naast de verplichte zooi voor zijn klanten (persbureaus en teams) dus ook veel creativiteit. En omdat alles heel snel moet plant hij zijn hele schema en met welke apparatuur.

Foto's die lijken op volle snelheid gemaakt te zijn zijn soms niet meer dan met een door het duwen rollende auto. Gewoon zogen dat alles heel stabiel is met een lange sluitertijd.

Meest indrukwekkende is zijn verhaal over iets wat hij al jaren in zijn hoofd had en uiteindelijk ging doen.
https://www.canon.ge/pro/...aEN45CFFn44Q0rzu-2zG8CMdg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

*O* Eindelijk een grote update voor de Eos R serie. Vorige week stond al kortstondig de firmwarenotes online op de Canon site, maar nu zijn de firmwares daadwerkelijk gereleased:
Canon EOS R firmware 1.4.0 now available for download

Changelist
• Enhances eye detection Auto Focus (AF) for improved face and eye recognition at greater distances.
• Improved Auto Focus (AF) performance helps the camera to focus on and track smaller subjects.
• Reduces lag time between the actual Auto Focus (AF) and the AF frame display for images in the viewfinder or on the LCD.
• Fixes a phenomenon in which the AF frame size cannot be changed in the Servo AF setting.
• Fixes PTP communication vulnerability.
Canon EOS RP firmware 1.3.0 now available for download

Changelist:
• Enhances the auto-focus (AF) eye detection to improve face and eye recognition at greater distances.
• Improved AF performance allows the camera to focus and track smaller subjects.
• Reduces the response time between the actual AF and the AF frame to display the image in the viewfinder or on the LCD monitor.
• Corrects a phenomenon in which the main dial icon is not displayed when pressing the zoom in / out button while the image is playing.
• Corrects the PTP communication vulnerability.
Eye-AF werkt nu echt fan-tas-tisch! Zo had het eigenlijk al vanaf het begin moeten zijn (nu is het tenminste competitief met de concurrentie. Lees her en der dat het zich nu aardig goed met die van Sony kan meten wat nu wel zo'n beetje de golden standard is wat betreft Eye-AF)

[ Voor 16% gewijzigd door Yellowneck op 26-09-2019 14:41 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
Op Canonrumors lees ik ook alleen maar positieve geluiden. Touch & drag AF-puntselectie zou ook flink soepeler moeten zijn. Ervaar jij dat ook zo, @Yellowneck?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Wormaap schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:50:
Op Canonrumors lees ik ook alleen maar positieve geluiden. Touch & drag AF-puntselectie zou ook flink soepeler moeten zijn. Ervaar jij dat ook zo, @Yellowneck?
Net even getest en inderdaad. Dit had ik nog niet door, bizar zeg. Touch & Drag was voorheen een beetje laggy en beetje hakkerig/stotterig, maar het is nu een stuk soepeler merk ik. Reageert nu veel meer als een touchpad van een notebook! Lijkt wel alsof ik nu veel meer AF-punten heb met touch and drag :9

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 26-09-2019 14:55 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Gonadan

Gonadan

Yellowneck schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:38:
*O* Eindelijk een grote update voor de Eos R serie. Vorige week stond al kortstondig de firmwarenotes online op de Canon site, maar nu zijn de firmwares daadwerkelijk gereleased:
Mooi, ik ben erg benieuwd. Het ecosysteem vind ik nog steeds wel aantrekkelijk maar Sony heeft wel laten zien dat er veel meer mogelijk is als je niet achterover leunt.
Nu kunnen we eindelijk objectieve reviews gaan verwachten, want dat het in de WC-eend filmpjes van Canon spatzuiver werkt is natuurlijk logisch. O-)

@Universal Creations al wat camera's aan het updaten in de winkel? ;)
Eye-AF werkt nu echt fan-tas-tisch! Zo had het eigenlijk al vanaf het begin moeten zijn (nu is het tenminste competitief met de concurrentie. Lees her en der dat het zich nu aardig goed met die van Sony kan meten wat nu wel zo'n beetje de golden standard is wat betreft Eye-AF)
Maar welke dan van Sony? Want zij hebben natuurljik ook gewoon verschillende niveaus. ;)

@Yellowneck filmpje gevonden:
YouTube: Canon EOS R/RP Firmware 1.4.0/1.3.0 Eye AF Test

@darkrain jij had toch ook een R? Ook al bevindingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 26-09-2019 16:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Gonadan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:56:
@darkrain jij had toch ook een R? Ook al bevindingen?
EOS RP ja, meteen na het lezen van dit bericht even de update erop gezet.

Eerste indruk zeer goed, wat een verschil zeg. Eye AF en touch and drag AF bedoel ik dan.

[ Voor 6% gewijzigd door darkrain op 26-09-2019 17:18 ]

Tweakers Discord

• Gonadan

Gonadan

darkrain schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:16:
[...]

EOS RP ja, meteen na het lezen van dit bericht even de update erop gezet.

Eerste indruk zeer goed, wat een verschil zeg. Eye AF en touch and drag AF bedoel ik dan.
Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt. Gebruikte jij beide features vaak?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Gonadan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:06:
[...]

Touch AF altijd, dat is toch echt de manier om focuspunten te verplaatsen op een Canon systeemcamera...

Nu Eye AF zoveel beter is zal ik dat wellicht ook vaker gaan gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door darkrain op 26-09-2019 20:33 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Gonadan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:06:
[...]

Touch and drag AF is echt briljant en een van de redenen dat ik sinds ik de R heb m'n Dslr's niet meer heb aangeraakt. Vandaag de tweede R gekocht, zodat de 5D4 eruit kan en ik ook qua glaswerk over kan op RF. Eerdaags de RF 24-70 IS halen ter vervanging van de EF 24-70 II, eindelijk stabilisatie (heb nogal last van trilhandjes).

[ Voor 8% gewijzigd door Enzo Dizono op 28-09-2019 22:52 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Nomad lees je mee? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Enzo Dizono
Tja, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar voor mij weegt de betere beeldkwaliteit van andere merken niet op tegen de fijne en bekende ergonomie en het fantastische glaswerk van Canon. En ten opzichte van de 5D4 vind ik de R fijner werken door z'n digitale zoeker en touch af. Enige wat ik mis tov de 5D4 is NFC, wat ik een handigere en veel snellere manier vind om met mn telefoon te verbinden. Laatst weer veel frustratie omdat ik mn nieuwe Xiaomi Mi 9 SE niet verbonden kreeg en de app steeds vast liep.

www.jessekraal.nl

• nero355

nero355

Enzo Dizono schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:25:
Tja, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar voor mij weegt de betere beeldkwaliteit van andere merken niet op tegen de fijne en bekende ergonomie en het fantastische glaswerk van Canon. En ten opzichte van de 5D4 vind ik de R fijner werken door z'n digitale zoeker en touch af. Enige wat ik mis tov de 5D4 is NFC, wat ik een handigere en veel snellere manier vind om met mn telefoon te verbinden. Laatst weer veel frustratie omdat ik mn nieuwe Xiaomi Mi 9 SE niet verbonden kreeg en de app steeds vast liep.
Welke app :?

Deze is IMHO ideaal : https://play.google.com/s....chainfire.dslrcontroller

Verder : Bekabeld aansluiten FTW!!! :Y) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:59:
[...]

Welke app :?

Deze is IMHO ideaal : https://play.google.com/s....chainfire.dslrcontroller

Verder : Bekabeld aansluiten FTW!!! :Y) 8)
Die app heb ik werkelijk jaaaaren gebruikt op mijn 5D en 5DII! Niet de meest stabiele app, zeker vanaf Android 6 ofzo maar man wat heb ik het vaak gebruikt om shots te maken die me anders niet gelukt waren/vele malen meer tijd gekost zouden hebben!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
sapphire schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:06:
[...]

Die app heb ik werkelijk jaaaaren gebruikt op mijn 5D en 5DII! Niet de meest stabiele app, zeker vanaf Android 6 ofzo maar mam wat heb ik het vaak gebruikt om shots te maken die me anders niet gelukt waren/vele malen meer tijd gekost zouden hebben!
Wat heeft je moeder hier mee te maken? :+

Maar ik heb met de 5D IV altijd de Canon-app gebruikt en die werkte prima! Als ik echt meteen goed wilde kunnen beoordelen schoot ik direct aan de laptop, maar voor sommige foto's is die app perfect.

Afbeeldingslocatie: https://pro2-bar-s3-cdn-cf6.myportfolio.com/407aad11a80236175e119bd7172bffb5/7789fcea-90ce-431e-b1f6-edd53ec8f35a_rw_1920.jpg?h=6579bcbf30f80ebb8811c69a0f3bbc4c

Voor bovenstaande compositie (samengesteld beeld uit ca. 20 foto's) bungelde de camera aan een statief met spanbanden boven de patio en bediende ik de camera met de originele app. Dankzij NFC hoefde ik mn Samsung alleen maar even langs de zijkant van de camera te houden. Werkte ook met Honor, maar nu heb ik dus problemen met de EOS R in combinatie met een Xiaomi.

[ Voor 8% gewijzigd door Enzo Dizono op 29-09-2019 11:11 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Ook hier maar even plaatsen:

Een soort van waarschuwing in het algemeen voor eventuele Canon Eos 90D gebruikers of diegene die een 90D wil gaan kopen:
Er is een een klein probleem met de 90D en de EF F1,8 85mm USM
(en waarschijnlijk ook de EF F2.0 100mm USM)
Er komen steeds meer berichten op het net tevoorschijn van Err 01 meldingen met de boven genoemde lenzen in combinatie met de Canon Eos 90D.

Kortom heb je een van de genoemde lenzen kan je beter nog even afwachten of Canon met een recall komt of een firmware update voor de 90D.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-07 03:41
Lijkt mij meer een firmware issue dan een fysieke fout.

Camera is ook nog niet uit, geruchten blijven geruchten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heb een 2x extender III overgenomen, fantastisch hoe ver ik nu kan komen maar vreemd is dat de 100-400 lens wel compatible moet zijn met de extender heb ik geen autofocus. Na wat google gelezen dat je 3 pinnen van de contact met de lens moet afplakken en dat werkt. Helaas focust die niet goed en moet ik er even goed voor gaan zitten om in de camera de AF correctie voor die lens in te stellen.
Maar handmatig focus doet het ook....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
memphis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:04:
Heb een 2x extender III overgenomen, fantastisch hoe ver ik nu kan komen maar vreemd is dat de 100-400 lens wel compatible moet zijn met de extender heb ik geen autofocus. Na wat google gelezen dat je 3 pinnen van de contact met de lens moet afplakken en dat werkt. Helaas focust die niet goed en moet ik er even goed voor gaan zitten om in de camera de AF correctie voor die lens in te stellen.
Dat komt omdat je body geen f/8 focus punten heeft (f/4.5 * 2 = f/9). Zie hier voor een lijst van camera's die het wel kunnen: https://shuttermuse.com/c...us-extenders-f8-aperture/

Voor zover ik weet niet zo veel aan te doen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Liveview gebruiken als de camera dat ondersteunt. Dat zou dan wel moeten werken.

Welke body gaat het om?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het gaat om een 80D

Dit is de tip die ik gevonden had:
http://www.fredmiranda.com/TipsPage/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dan moet het met het middelste punt lukken, de andere punten waarschijnlijk niet ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik focus altijd met de middenstip maar ik zal er nog eens voor gaan zitten. Heb ondertussen wel geleerd dat als ik de focuscorrectie ga veranderen dit in de camera opgeslagen wordt met de lensinfo + extender hoewel de extender niet weergegeven wordt in dat menu. Voor gebruik zonder extender blijft het zoals het al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

memphis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:04:
Volgens mij had het alleen nut om de 1.4 Extender MKIII te combineren met de 100-400 MKII dus naast alle AF problemen moet je ook niet teveel van de beeldkwaliteit verwachten als je een 2.0 Extender MKIII combineert met de oude 100-400 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Overdag bij zonlicht gaat het prima, in het donker de volle maan fotograferen vereist wat aanpassingen want ik had even snel geprobeerd en toch wat zichtbare ruis. Bij beter weer kan ik de statief met remote opzetten en dan met langere sluitertijden en lagere ISO's proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Enzo Dizono schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:04:
[...]

Wat heeft je moeder hier mee te maken? :+

Maar ik heb met de 5D IV altijd de Canon-app gebruikt en die werkte prima! Als ik echt meteen goed wilde kunnen beoordelen schoot ik direct aan de laptop, maar voor sommige foto's is die app perfect.

[Afbeelding]

Voor bovenstaande compositie (samengesteld beeld uit ca. 20 foto's) bungelde de camera aan een statief met spanbanden boven de patio en bediende ik de camera met de originele app. Dankzij NFC hoefde ik mn Samsung alleen maar even langs de zijkant van de camera te houden. Werkte ook met Honor, maar nu heb ik dus problemen met de EOS R in combinatie met een Xiaomi.
Autocorrect :+

Gave foto trouwens :) Hier ook een Xiaomi gebruiker waarbij MIUI wel eens dwarsligt overigens :(

Wilde eigenlijk hier wat aanzwengelen naar aanleiding van je mooie aanwinst in het fotoapparatuur topic :)
Het is echt niet bedoeld als kritiek (aangezien dat hier nogal eens zo aangenomen word) maar als oprechte vraag; namelijk mis je de dubbele cardslot niet bij je EOS R's?

Pas namelijk weer uitgebreid met een beroepsfotograaf gesproken op een bruiloft die ook in dubio zat over gear. Ze schoot met 2x5DIV en 24-7 en 70-200 en viel me op dat ze gedurende de dag haar rug goed voelde wat niet gek is als je uren lang met 6~7kg gear rondloopt. Zodoende kwamen we aan de praat en ze was ook met een schuin oog naar mirrorless aan het kijken maar eigenlijk de enige serieuze optie voor haar was Sony ivm. de combi FF en dubbel kaart slot. Uiteraard ook wat huiverig gezien het vermogen aan glas, flitsers en body's wat ze heeft van Canon. Heb nog een adapter voorgesteld maar wilde ze liever niet. Beide dachten/hopen we dat Canon echt wel met een 5DIV equivalent van de R serie moet gaan komen.

Vandaar mijn lichte verbazing voor je keuze voor de R, mis je dat niet?

Nogmaals echt niet als vervelend punt bedoeld maar ik spreek regelmatig beroeps die van Canikon naar Sony lonken of overstappen (gek genoeg vind niemand Fuji of Olympus een serieuze optie :( :+ ) omdat de R/RP/Z6 en 7 niet aan hun wensen voldoen.

Verder echt een heel leuk gesprek aangezien mijn vrouw haar huis aan haar had verkocht en ik de foto's had gemaakt (en ze stiekem ook erg knap is :+ ). Echt een gepassioneerd fotograaf en heb ook op de bruiloft genoten van haar werkwijze, kan daar best wel van genieten om iemand te zien werken die echt weet wat ze doet! De eerste foto's die ik gezien heb waren ook erg gaaf :)

Daar vanafwijkend, paar maanden geleden een bruiloft gehad waar ik de halve dag "WTF" dacht bij de werkwijze van de fotografen :?
Helaas ook bij het zien van een deel van het eind resultaat :(

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 16-10-2019 09:34 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sapphire schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Autocorrect :+

Gave foto trouwens :) Hier ook een Xiaomi gebruiker waarbij MIUI wel eens dwarsligt overigens :(

Wilde eigenlijk hier wat aanzwengelen naar aanleiding van je mooie aanwinst in het fotoapparatuur topic :)
Het is echt niet bedoeld als kritiek (aangezien dat hier nogal eens zo aangenomen word) maar als oprechte vraag; namelijk mis je de dubbele cardslot niet bij je EOS R's?

Pas namelijk weer uitgebreid met een beroepsfotograaf gesproken op een bruiloft die ook in dubio zat over gear. Ze schoot met 2x5DIV en 24-7 en 70-200 en viel me op dat ze gedurende de dag haar rug goed voelde wat niet gek is als je uren lang met 6~7kg gear rondloopt. Zodoende kwamen we aan de praat en ze was ook met een schuin oog naar mirrorless aan het kijken maar eigenlijk de enige serieuze optie voor haar was Sony ivm. de combi FF en dubbel kaart slot. Uiteraard ook wat huiverig gezien het vermogen aan glas, flitsers en body's wat ze heeft van Canon. Heb nog een adapter voorgesteld maar wilde ze liever niet. Beide dachten/hopen we dat Canon echt wel met een 5DIV equivalent van de R serie moet gaan komen.

Vandaar mijn lichte verbazing voor je keuze voor de R, mis je dat niet?

Nogmaals echt niet als vervelend punt bedoeld maar ik spreek regelmatig beroeps die van Canikon naar Sony lonken of overstappen (gek genoeg vind niemand Fuji of Olympus een serieuze optie :( :+ ) omdat de R/RP/Z6 en 7 niet aan hun wensen voldoen.

Verder echt een heel leuk gesprek aangezien mijn vrouw haar huis aan haar had verkocht en ik de foto's had gemaakt (en ze stiekem ook erg knap is :+ ). Echt een gepassioneerd fotograaf en heb ook op de bruiloft genoten van haar werkwijze, kan daar best wel van genieten om iemand te zien werken die echt weet wat ze doet! De eerste foto's die ik gezien heb waren ook erg gaaf :)

Daar vanafwijkend, paar maanden geleden een bruiloft gehad waar ik de halve dag "WTF" dacht bij de werkwijze van de fotografen :?
Helaas ook bij het zien van een deel van het eind resultaat :(
Ik doe dan steeds minder bruiloften, maar alsnog wil ik erg graag 2 geheugenkaartjes behouden, omdat de klant vertellen dat het opnieuw moet gewoon geen goed gesprek is :P.
Dus ik heb de Eos R getest, 2 weken gehad, en afgekeurd...en 4 maanden geleden ofzo de A7III gekocht, met adapter naar mijn EF glas. En nu aan het wachten op de Eos R pro om te zien wat die gaat doen. En als die ook niet bevalt, dan geheel over naar Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Voor bruiloften was mijn standaard gear: 5DS+35/1.4II of 2.8 zoom vanwege de dubbele kaartsloten en een 5D mkII met daarop de 85/1.2 of een 2.8 zoom. De tweede body gebruik ik maar 20% van de tijd, vind het dus niet nodig om daar een dubbel kaartslot voor te hebben. Hierom en vanwege het lagere gewicht heb ik de 5D mkII twee maanden geleden vervangen voor een EOS RP. Met de laatste firmware is dat ding belachelijk snel en nauwkeurig met de autofocus om portretten te fotograferen, echt een verademing om te gebruiken met de 85/1.2.

Ga ik de 5DS dan vervangen? Nee nu nog niet. Hoewel de RP (en R) heel goed scherpstellen als het donker is (beter dan de Sony A7III), mis ik bij systeemcamera's in extreem donkere situaties (zoals discotheken) de infrarode focus assist van mijn transmitter of flitser. Systeemcamera's werken helaas niet met infrarood licht, ze gebruiken een heldere focus assist beam of een led. In tegenstelling tot het infrarode licht, is zo'n focus assist beam heel helder en erg opvallend. Ik heb gemerkt dat mensen (en dieren) het irritant vinden als er opeens een lichtstraal in hun ogen wordt geprojecteerd ;). Vandaar dat ik nu nog erg blij ben met m'n 5DS.

Tips voor de rugklachten:
Ik heb de Moneymaker dubbele sling voor een aantal bruiloften en evenementen gebruikt, maar ik vond die op een gegeven moment echt snijden in mijn schouders en ook ongemakkelijk verschuiven als ik maar één camera droeg. Ik heb die dus vervangen voor een double sling van Optech met een extra borstclip, die zit stukken comfortabeler voor mij. Verder ook nog een utility belt gekocht met 2 peak design capture clips voor als ik een camera niet snel nodig heb. De camera klik ik dan vast en dan wordt het gewicht gedragen op mijn heupen. En dat scheelt een hoop. Ik heb tot nu toe geen vervelende opmerkingen gehad over de double sling en de capture clips, het ziet er 'tactical' uit, maar het is niet zo hip(ster) als de Moneymaker, dat geef ik wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang de RF lenzen niet bepaald compact en licht zijn, zullen de rugklachten met een eos r of pro-versie ervan niet opgelost worden. Een A7-serie met een Tamron 28-75 RXD vind ik dan al een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Een body + lichtsterke full frame lens zul je helaas altijd wel voelen als het 8+ uren aan je schouder hangt.
Een EOS RP met 24-70/2.8 is niet superveel zwaarder (rond de 100 gram meer) dan je voorgestelde A7 + tamron, en die voel ik ook na een aantal uren. Nu ben ik niet supergespierd (1.75m / 70 kg), dus het ligt waarschijnlijk ook aan mij :P. Maar als je als zoals mij bent: Draag een camera zo nu en dan op je heup en ontlast je schouder wanneer het kan (y).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

guillaumemay schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:22:
Een body + lichtsterke full frame lens zul je helaas altijd wel voelen als het 8+ uren aan je schouder hangt.
Mwa, zal van persoon tot persoon verschillen : Ik kan de hele dag rondlopen op Circuit Zandvoort of Zolder met twee 7D's en de 70-200 MKII en 100-400 daarop zonder enig probleem! :)

En dan zit er nog een tas op mijn rug met een 15-85 + 580EXII en nog wat andere zooi...

Pagina: 1 ... 48 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic