cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Dit komt ook denk ik echt wel heel erg voort uit het verhaal dat veel mensen 'dan maar een Z9' hebben gekocht, terwijl men misschien eigenlijk een Z8 wilde hebben als je zo naar de specs kijkt. Mensen die toen een Z9 hebben gekocht gaan nu natuurlijk niet nog een keer op voor een Z8.litebyte schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:09:
De pre-orders voor de Z8 bij een vestiging van een grote camerawinkel in Osaka zijn stukken lager dan toen de Z9 werd gelanceerd. Toch wel een indicatie mbt de interesse in Japan zelf. Benieuwd hoe dat in de EU zal zijn.
Als ik nog een F-mount DSLR had zou ik het wel weten hoor
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Want?zzzzz schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Wat zouden de echte valide redenen zijn om b.v. over te stappen van een D800E/D850 naar een Z8?
(en dan heb ik het niet over video gebied). En dan praat ik als fotografiegebruiker op het gebied van vooral landschapsfotografie.
Nog afgezien van de investeringen die je zou moeten/kunnen doen in native Z-mount glaswerk?
En ja, natuurlijk kun je er een adapter tussen gooien; maar dan nog...
De overgang van bovengenoemde DSLRs naar b.v. de Z8; in wat voor een opzicht levert dat dan veel voordelen op? Wat meer resolutie? Oké.
Minder mee te sjouwen? niet echt.
Veel betere DR? Ook niet echt.
Uiteraard NAS niet in aanmerking genomen.
Als ik kijk naar m'n NPS collega's die ook de Z9 gebruiken is het eigenlijk de eerste Z (spiegelloze) camera die interessant werd en specifiek is gericht op professioneel gebruik. Was dan ook populair vanaf het begin. Bij Nikon sinds de D3/D700 weet je dat er een model aan komt dat weinig inlevert op de hoogst geplaatste modellen/gericht op professioneel gebruik binnen enkele jaren.zzzzz schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Dit komt ook denk ik echt wel heel erg voort uit het verhaal dat veel mensen 'dan maar een Z9' hebben gekocht, terwijl men misschien eigenlijk een Z8 wilde hebben als je zo naar de specs kijkt. Mensen die toen een Z9 hebben gekocht gaan nu natuurlijk niet nog een keer op voor een Z8.
Z8 is letterlijk een mini Z9, je levert alleen duidelijk in met de batterij en misschien dan bescherming m.b.t. weersinvloeden en bouw. Mbt batterij is dan weer oplosbaar met een grip als je echt lang moet werken. Kan ook prima als backup camera dienen.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Ik gebruik nu een D850 als backup, maar neem eigenlijk alleen nog mee als ik ver weg moet. Mede ook omdat je dan ook nog een F vatting lens moet meenemen.ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
[...]
Want?
Wat zouden de echte valide redenen zijn om b.v. over te stappen van een D800E/D850 naar een Z8?
(en dan heb ik het niet over video gebied). En dan praat ik als fotografiegebruiker op het gebied van vooral landschapsfotografie.
Nog afgezien van de investeringen die je zou moeten/kunnen doen in native Z-mount glaswerk?
En ja, natuurlijk kun je er een adapter tussen gooien; maar dan nog...
De overgang van bovengenoemde DSLRs naar b.v. de Z8; in wat voor een opzicht levert dat dan veel voordelen op? Wat meer resolutie? Oké.
Minder mee te sjouwen? niet echt.
Veel betere DR? Ook niet echt.
Uiteraard NAS niet in aanmerking genomen.
Spiegelreflex is nog prima toch.
Het Z-mount ecoysteem is naar mijn idee inmiddels echt volwassen en als je de mogelijkheid naar Z-mount glas wil behouden/benutten dan is de Z8 een hele mooie camera om dat te doen.ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
[...]
Want?
Daarnaast kun je vrij risico-loos die overstap maken omdat je altijd F-mount of E-mount lenzen kunt adapten. Dat is echt wel een plus als je het mij vraagt.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Voor de camera alleen: nee, ik denk het niet als je voornamelijk landschapjes schiet.ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
Want?
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Dat is, voor mezelf, een validere en economisch verstandigere verbetering qua gear denk ik zo.
als ik al wil upgraden
Hangt ook weer van je gebruik af. Ik schiet met MF voor landschap en dan is de hulp die ik krijg bij het focussen wel weer erg handig, mijn DSLR kon dat niet.Shark.Bait schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:12:
Voor de camera alleen: nee, ik denk het niet als je voornamelijk landschapjes schiet.
Buiten dat de verbindingen per bluetooth en app op modernere camera's ook gewoon weer veel soepeler werken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar dan zou een Z7 i of Z7ii toch ook voldoende moeten zijn, dan is een Z8 niet per se nodig...Gonadan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:52:
[...]
Hangt ook weer van je gebruik af. Ik schiet met MF voor landschap en dan is de hulp die ik krijg bij het focussen wel weer erg handig, mijn DSLR kon dat niet.
Klopt, maar de vraag achter de vraag is waarom je naar MILC zou overstappen. In dat licht blijven de argumenten hetzelfde.Shark.Bait schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:54:
Maar dan zou een Z7 i of Z7ii toch ook voldoende moeten zijn, dan is een Z8 niet per se nodig...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De D850 is (vind ik dan) een fantastisch apparaat. Ik heb er vijf jaar erg veel plezier van gehad.ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:49:
Ik zit er inmiddels zelfs aan te denken om te upgraden naar een D850 (al dan niet 2de hands).
Dat is, voor mezelf, een validere en economisch verstandigere verbetering qua gear denk ik zo.![]()
als ik al wil upgraden
Maar zoals al opgemerkt door Gonadan heeft mirrorless features die een landschapsfotograaf ook kan gebruiken die de D850 niet biedt; maar daar hoef je niet per se voor naar een Z 8, dan volstaat in beginsel de Z7 of Z7ii ook.
Ik gebruik de D850 nu als backup camera. Prima camera waar ik veel jaren heel fijn mee heb gewerkt.ehtweak schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:49:
Ik zit er inmiddels zelfs aan te denken om te upgraden naar een D850 (al dan niet 2de hands).
Dat is, voor mezelf, een validere en economisch verstandigere verbetering qua gear denk ik zo.![]()
als ik al wil upgraden
Een bijkomend groot voordeel van sluiterloze camera's zoals de Z9/8 is dat deze geheel stil zijn. Voor persfotografen, maar ook voor trouw en rouwfotografie is dat heel fijn.
Daarnaast is er eigenlijk intern nog nauwelijks slijtage.
Wel even controleren wat dat voor je dynamisch bereik doet en of je dat erg vindt.
@Cannoli je hebt gelijk, ze hebben géén echte mechanische sluiter meer. Dus ga ik er vanuit dat DR bij Nikon dan ook geen punt is.
[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 14-05-2023 13:44 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De Z8 en Z9 hebben uiteraard een sluiter maar ze hebben geen mechanische sluiter meer. (Wel een sensor shield.) Het is dus niet alleen de spiegel die ontbreekt t.o.v. de D850.Gonadan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:49:
Ze hebben wel een sluiter hoor, alleen geen spiegel. Maar als je de elektronische sluiter gebruikt is dat inderdaad lekker stil.
Wel even controleren wat dat voor je dynamisch bereik doet en of je dat erg vindt.
Hoe stil je wilt schieten hangt bij deze modellen dan ook niet meer van de sluiter af, maar van de geluidsinstellingen. Standaard spelen ze een mechanisch sluiter-geluid over de ingebouwde speakers af. Je kunt het volume en de 'pitch' van dit geluid aanpassen. Leuke extra feature is dat je een koptelefoon aan kunt sluiten (waar je het sluitergeluid dan wel op hoort) terwijl je voor de buitenwereld bijna volledig stil bent.
[ Voor 246% gewijzigd door Cannoli op 14-05-2023 13:46 ]
Er is een speciale "silent mode" instelling (zit onder het 'gereedschap icoon), die niet alleen je geluidsinstelling(en) uitzet, maar ook je externe flitser.Cannoli schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:38:
Hoe stil je wilt schieten hangt bij deze modellen dan ook niet meer van de sluiter af, maar van de geluidsinstellingen.
Dat laatste kwam ik dus achter op een shoot waarbij mijn flitser ineens niet meer werkte. Dankzij google en DPReview er snel achter gekomen waarom mijn flitser niets deed.
Ja die 'Silent Mode' hadden ze beter 'Stealth Mode' kunnen noemen. Nu denken veel mensen dat alleen het geluid uitgeschakeld wordt, maar het gaat om alle optische en geluidssignalen die de aandacht zouden kunnen trekken. (Sluitergeluid, AF-assist lamp, flitser, etc.) Al zo vaak gelezen dat mensen niet wisten waarom hun flitser opeens niet meer wou triggeren.Shark.Bait schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:06:
[...]
Er is een speciale "silent mode" instelling (zit onder het 'gereedschap icoon), die niet alleen je geluidsinstelling(en) uitzet, maar ook je externe flitser.
Dat laatste kwam ik dus achter op een shoot waarbij mijn flitser ineens niet meer werkte. Dankzij google en DPReview er snel achter gekomen waarom mijn flitser niets deed.
Same met de Z9....Cannoli schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Ja die 'Silent Mode' hadden ze beter 'Stealth Mode' kunnen noemen. Nu denken veel mensen dat alleen het geluid uitgeschakeld wordt, maar het gaat om alle optische en geluidssignalen die de aandacht zouden kunnen trekken. (Sluitergeluid, AF-assist lamp, flitser, etc.) Al zo vaak gelezen dat mensen niet wisten waarom hun flitser opeens niet meer wou triggeren.
Toch wel interesse in de Z8 als tweede camera, ipv de Nikon Z7 II.
Klopt dat de Z7 dan prima zou zijn. Een stacked sensor is echter wel heel erg fijn. Ook als ik het niet perse nodig zou hebben zou ik, mocht het haalbaar zijn voor een camera met zo'n sensor gaan.Shark.Bait schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:09:
[...]
De D850 is (vind ik dan) een fantastisch apparaat. Ik heb er vijf jaar erg veel plezier van gehad.
Maar zoals al opgemerkt door Gonadan heeft mirrorless features die een landschapsfotograaf ook kan gebruiken die de D850 niet biedt; maar daar hoef je niet per se voor naar een Z 8, dan volstaat in beginsel de Z7 of Z7ii ook.
Het is heel fijn om continue beeld te hebben zonder blackout. Te zien wat er op de foto staat in plaats van net het moment daarvoor of erna.
Je zou het eigenlijk geen sluiter kunnen noemen. Het is gewoon de sensor uitlezen in een bepaalde snelheid. In die zin zit er dus geen sluiter meer op.Cannoli schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:38:
[...]
De Z8 en Z9 hebben uiteraard een sluiter maar ze hebben geen mechanische sluiter meer. (Wel een sensor shield.) Het is dus niet alleen de spiegel die ontbreekt t.o.v. de D850.
Hoe stil je wilt schieten hangt bij deze modellen dan ook niet meer van de sluiter af, maar van de geluidsinstellingen. Standaard spelen ze een mechanisch sluiter-geluid over de ingebouwde speakers af. Je kunt het volume en de 'pitch' van dit geluid aanpassen. Leuke extra feature is dat je een koptelefoon aan kunt sluiten (waar je het sluitergeluid dan wel op hoort) terwijl je voor de buitenwereld bijna volledig stil bent.
Stil fotograferen is wel een beetje vreemd. Voelt net alsof je iets stiekems aan het doen bent. Vind het dan toch fijner om hem aan te laten staan, en als het stil moet zijn houdt ik mijn vinger gewoon op de speaker.
Leica MM + Sony A9
Dat de flits niet werk is meer om technische redenen. De uitleessnelheid van de sensor in de Z6/7/II is bijvoorbeeld ongeveer 1/15s met de zuiver elektronische sluiter. Groot verschil met 1/200sync die je normaal krijgt. En bij silent mode heb je uiteraard ook een lekkere rolling shutter. Maakt het flitsen nogal moeilijk uiteraard. Het resultaat zou nogal "artistiek" zijn.Cannoli schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Ja die 'Silent Mode' hadden ze beter 'Stealth Mode' kunnen noemen. Nu denken veel mensen dat alleen het geluid uitgeschakeld wordt, maar het gaat om alle optische en geluidssignalen die de aandacht zouden kunnen trekken. (Sluitergeluid, AF-assist lamp, flitser, etc.) Al zo vaak gelezen dat mensen niet wisten waarom hun flitser opeens niet meer wou triggeren.
"Silent mode" aanzetten op m'n Z6II geeft trouwens ook (helaas) problematische foto's met bepaalde LED en bepaalde frequenties. Krijg je banding of strepen in je foto's en zeer moeilijk of onmogelijk weg te werken.
Dat is dan natuurlijk grotendeels opgelost met de Z8/Z9 en bijvoorbeeld Sony A1. Silent mode Op de Z6/7/II's is in realiteit alleen bruikbaar bij natuurlijk licht. Ik gebruik het vaak in een kerk bijvoorbeeld, tijdens een trouw omdat de akoestiek alles uitvergroot. Maar de LED rukt uiteraard overal op tegenwoordig
Ik word er wel nostalgisch van naar de Nikon D70 (en D50) van bijna 15 jaar geleden die wel een soort global shutter hadden en waar je de flits kon gebruiken tot 1/2000 - 1/4000s (zonder HSS, maar wel uiteraard flitssterkte verlies naarmate je kortere sluitertijden kiest). Je moest alleen de hotshoe half aftapen zodat de camera niet wist dat er een flits opstond. Je kon letterlijk van een zonnige middagshoot, een nachtelijke flitsshoot maken
[ Voor 16% gewijzigd door Mlazurro op 16-05-2023 05:21 ]
De Z9 camera heeft geen sluiter...En electronische sluiter..is eigenlijk geen sluiter (meer een simulatie) De 'sluiter' die je ziet als je de lens er af haalt is puur ter bescherming van de sensor. Dat werkt verrassend goed ook m.b.t. stof/vuil etc. Ik heb nog niet de sensor hoeven te reinigen, mooi dat ze dit dus ook op de Z8 hebben meegenomen.Gonadan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:49:
Ze hebben wel een sluiter hoor, alleen geen spiegel. Maar als je de elektronische sluiter gebruikt is dat inderdaad lekker stil.
@Cannoli je hebt gelijk, ze hebben géén echte mechanische sluiter meer. Dus ga ik er vanuit dat DR bij Nikon dan ook geen punt is.
Dan mag je mij uitleggen hoe dat die sluiter dan werkt, want dat is doorgaans (en toen ook) gewoon een spleet die je sensor verticaal af gaat bij een sluitertijd sneller dan de synchronisatiesnelheid.Mlazurro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 05:13:
[...]
Ik word er wel nostalgisch van naar de Nikon D70 (en D50) van bijna 15 jaar geleden die wel een soort global shutter hadden en waar je de flits kon gebruiken tot 1/2000 - 1/4000s (zonder HSS, maar wel uiteraard flitssterkte verlies naarmate je kortere sluitertijden kiest). Je moest alleen de hotshoe half aftapen zodat de camera niet wist dat er een flits opstond. Je kon letterlijk van een zonnige middagshoot, een nachtelijke flitsshoot maken
Je flitser kan natuurlijk veel korter flitsen dan de synchronisatiesnelheid, maar dan kan krijg je hooguit een deel van het beeld goed belicht.
Ik heb mijn sensor in 4 jaar ook maar 1 keer hoeven reinigen en daar staat de sluiter gewoon bij open (wat veel veiliger is voor je sluiter). Sterker nog: ik wissel vaak lenzen en de camera staat daarbij soms lang gewoon open. Geen goed voorbeeld, maar ja.... zo gaat dat weleens.litebyte schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:33:
[...]
De Z9 camera heeft geen sluiter...En electronische sluiter..is eigenlijk geen sluiter (meer een simulatie) De 'sluiter' die je ziet als je de lens er af haalt is puur ter bescherming van de sensor. Dat werkt verrassend goed ook m.b.t. stof/vuil etc. Ik heb nog niet de sensor hoeven te reinigen, mooi dat ze dit dus ook op de Z8 hebben meegenomen.
[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 17-05-2023 20:08 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de enige sluiter die je ziet in de Z9 meer een soort van rolluik is ter bescherming van de sensor. Deze is juist alleen maar zichtbaar als de camera uitstaat. Je kan deze overigens ook uitzetten. En dat werkt dus goed ter bescherming van de sensor en om stof/vuil etc. tevens te weren bij het wisselen van lenzen. Fijn dat deze ook op de Z8 zit.Universal Creations schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:06:
[...]
Ik heb mijn sensor in 4 jaar ook maar 1 keer hoeven reinigen en daar staat de sluiter gewoon bij open (wat veel veiliger is voor je sluiter). Sterker nog: ik wissel vaak lenzen en de camera staat daarbij soms lang gewoon open. Geen goed voorbeeld, maar ja.... zo gaat dat weleens.
Uiteraard gaat het hier om de elektronische sluiter, niet de mechanisch. Lijkt mij nogal duidelijk. Een mechanische sluiter syncen met flits aan 1/4000 is.... sprookjesachtigUniversal Creations schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:06:
[...]
Dan mag je mij uitleggen hoe dat die sluiter dan werkt, want dat is doorgaans (en toen ook) gewoon een spleet die je sensor verticaal af gaat bij een sluitertijd sneller dan de synchronisatiesnelheid.
Je flitser kan natuurlijk veel korter flitsen dan de synchronisatiesnelheid, maar dan kan krijg je hooguit een deel van het beeld goed belicht.
De D50 & D70 en misschien nog andere oudere bodies, hadden een hybride sluiter: mechanisch en CCD electronisch. Alles korter dan 1/125 wordt elektronisch vastgelegd. Uiteraard gaat de mechanische sluiter ook open & dicht, maar die heeft op dat moment niets te maken met de belichting is meer "open & dicht zodat de sensor belicht kan worden met de electronische sluiter" doorgeefluik.
Daar is best vanalles over te vinden als je even googlet.
Je kreeg alleen wat artifacts ("blooming") in de highlights als je richting 1/4000s ging. En 1/8000s was hit or miss. En uiteraard gaat je flitssterkte er wel onder lijden uiteindelijk, want een flits duurt meestal langer dan 1/4000s.. waardoor je eigenlijk té kort belicht om je hele enkele flits vast te leggen. Beetje omgekeerde wereld van HSS, waar er verschillende korte burst na elkaar gegeven worden.
Officiële sync speed van de D70(s) was 1/500s. Wat een luxe in vgl met 1/200s van Z bodies
[ Voor 11% gewijzigd door Mlazurro op 18-05-2023 16:47 ]
Nikon heeft geleerd van de Z9 release. Ze hebben er ditmaal voor gezorgd dat er veel meer bodies beschikbaar zijn op release dag. Viel mij ook al op in de diverse Nikon Z Facebook-groepen. Vrijwel iedereen die er één ge-preordered heeft, heeft hem vandaag ontvangen (of krijgt hem de komende dagen.)hfos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:02:
Dit heb ik nog maar één keer eerder meegemaakt... Een week of twee geleden min of meer op de bonnefooi naar CameraNu (City Foto) hier in de stad met mijn Z6, om de eventuele inruilwaarde te laten controleren bij de eventuele aanschaf van de Z8. 'Er is al een flinke lijst aan bestellingen' - verbaast me niks, zeker in dit segment. Ik heb geen haast, de camera komt er heus wel. Vandaag ineens een mailtje van ze, 'hij ligt klaar hoor!' Ik had op september of zo gerekend... Anyway, morgen maar even langs dan
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Z8. Heb er ook nog even over nagedacht maar de Z8 is teveel camera voor mij qua prijs en specs. Ik ga rustig op de Z6 III wachten.
Ik heb hem zojuist nog kunnen halen. De fotovakman (uden/wijchen) heeft ze nog(in uden geloof ik nog 3 ofzo).Cannoli schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:23:
[...]
Nikon heeft geleerd van de Z9 release. Ze hebben er ditmaal voor gezorgd dat er veel meer bodies beschikbaar zijn op release dag. Viel mij ook al op in de diverse Nikon Z Facebook-groepen. Vrijwel iedereen die er één ge-preordered heeft, heeft hem vandaag ontvangen (of krijgt hem de komende dagen.)
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Z8. Heb er ook nog even over nagedacht maar de Z8 is teveel camera voor mij qua prijs en specs. Ik ga rustig op de Z6 III wachten.
Wel een nadeel. De 3th partij batterij werkt niet(meer) wel de EN EL15 (eerste gen).
Ergens zit wat extra info en de geleverde batterij was leeg. Dus even wachten om alles te gebruiken.
In uden hadden ze er op launch day bijna 50 verkocht. Dat was buiten de pre-order.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Blijkbaar heeft Nikon geleerd van de eerdere leveringsproblemen met de Z9.
Ik zie dat de Z8 bij diverse F&V zaken gewoon de volgende dag af te halen is c.q. binnen 1-3 werkdagen leverbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 28-05-2023 12:20 ]
Of het chips leverprobleem is nu voorbij.ehtweak schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:00:
Opmerkelijk.
Blijkbaar heeft Nikon geleerd van de eerdere leveringsproblemen met de Z9.
Ik zie dat de Z8 bij diverse F&V zaken gewoon de volgende dag af te halen is c.q. binnen 1-3 werkdagen leverbaar.
Er is een terugroepactie ivm een mogelijk defect op de lensvatting.
https://www.notebookcheck...-bevestigen.728156.0.html
[ Voor 15% gewijzigd door superblaag op 28-06-2023 10:04 ]
https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik begreep dat ze in Nederland nog niet eens de onderdelen hadden...
Maar blijft altijd vervelend.
Mijn D750 is ook 2x weggeweest en je most je kindje dan toch
Heb de mijne vandaag ingeleverd. Had (nog) nergens last van maar omdat het nu toch gratis gemaakt wordt...superblaag schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:03:
Iemand zijn Z8 al opgestuurd?
Er is een terugroepactie ivm een mogelijk defect op de lensvatting.
https://www.notebookcheck...-bevestigen.728156.0.html
Ik ben benieuwd wanneer je hem weer terug hebthfos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Heb de mijne vandaag ingeleverd. Had (nog) nergens last van maar omdat het nu toch gratis gemaakt wordt...
Vandaag, dus iets meer dan een week..Alles lijkt prima in orde. Morgen eens uittesten bij een indoor sportwedstrijd.superblaag schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:59:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer je hem weer terug hebt
Overdag buiten ook foto’s geschoten met plenty licht, en dat ging een stuk beter. Heel weinig missers toen.
Maar het was harder werken dan nodig zou moeten zijn met de huidige tech. Ik was er best pissig door. In mijn ogen moet Nikon daar echt werk van maken. Natuurlijk zijn er de Z 8 en Z 9 maar die zitten toch echt in een heel andere prijsklasse.
Dus voor mezelf hoop ik dat Nikon binnen een jaar met de opvolgers komen van de Z 6ii en Z 7ii. Anders overweeg ik echt wel om over te stappen. Ik vind Nikons qua ergonomie het fijnst, maar ze moeten hun focus systeem echt snel op orde brengen in de range onder de Z 8.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Simpele vraag, maar hoeveel licht had je daar bij die musical? Wat voor settings had je bij die bewogen foto's? Kan je aangeven wat voor ISO, sluitertijd en diafragma je bij zo'n foto gebruikte?OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:30:
Deze week heb ik met mijn Z 6ii en 70-200 F2.8 Z lens de musical van mijn zoon gefotografeerd. En dat viel qua focussing mij echt tegen. Camera vond vaak wel goed en snel gezichten of ogen. Maar achteraf veel foto’s net niet goed in focus. Kwam ook regelmatig voor dat ie geen gezicht of ogen kon vinden. Dan switchte ik naar dynamic focussing (object volgen). Dan leek ie goed te focussen maar achteraf ook veel out of focus.
F2.8 iso 3200. En ik schiet in aperture prio. Sluitertijden zou ik moeten opzoeken.Archer_VC10 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:25:
[...]
Simpele vraag, maar hoeveel licht had je daar bij die musical? Wat voor settings had je bij die bewogen foto's? Kan je aangeven wat voor ISO, sluitertijd en diafragma je bij zo'n foto gebruikte?
Het licht was verre van ideaal. De kinderen werden niet belicht, en het decor was wel belicht. Het was ook niet zo dat hij niet leek te kunnen focussen, maar er waren echt opvallend veel foto’s waarbij de focus niet goed was.
Ik zal ze dit weekend eens met nx capture (?) checken wat focuspunt is. In lightroom kun je dat niet zien zover ik weet.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Daar heb je gelijk ik. Maar als je in je viewfinder te zien krijgt dat ie ogen vindt en ook lijkt te focussen, weet je ook niet of je dan zelf moet bijstellen. Je wilt daarop kunnen vertrouwen.Ventieldopje schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:52:
Tsja het is niet dat ondanks de huidige tech je niks meer hoeft te kunnen natuurlijk. Kan goed zijn dat je alsnog wat bij moet sturen af en toe (die ring zit er niet voor niks nog op).
En ja je kunt alles handmatig doen. Wat in sommige gevallen misschien wel slimmer lijkt te zijn.
Ik zie zeker wel meerwaarde in een EVF maar de resolutie is voor mij nog steeds te laag. Je kan wel inzoomen maar dan mis je de mogelijkheid om te kaderen. Dit is de reden waarom ik nog met een "antieke" 1D X schiet die dus een grote OVF heeft en met glas dat een focus ring heeft met grote focusslag.
Maar goed, het kan goed zijn dat er best wel instellingen te vinden zijn die het een stuk beter maken in jouw geval. Goed idee misschien om nog eens goed de handleiding in te duiken en filmpjes op te zoeken met tips en tricks.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Natuurkunde en de beperkingen van onze wereld blijven hetzelfde, dat kan je nooit helemaal met software en automatisering oplossen. Zoals je het nu beschrijft zou het mij niet verbazen als je wellicht een focuspunt ergens had staan waar je niet verwachtte, of de kleine scherptediepte speelt je parten, of je had wat bewegingsonscherpte.OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:40:
[...]
Het licht was verre van ideaal. De kinderen werden niet belicht, en het decor was wel belicht. Het was ook niet zo dat hij niet leek te kunnen focussen, maar er waren echt opvallend veel foto’s waarbij de focus niet goed was.
Ik ben ook zo'n type wat nog graag een stuk glas heeft om naar te kijken, maar zoals altijd: de apparatuur maakt de foto niet, het gaat om wat je ermee doet.
Wat waren de uiteindelijke geschoten sluitertijden?OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:40:
[...]
F2.8 iso 3200. En ik schiet in aperture prio. Sluitertijden zou ik moeten opzoeken.
Ik zal ze dit weekend eens met nx capture (?) checken wat focuspunt is. In lightroom kun je dat niet zien zover ik weet.
Er kan met zo’n lange lens en slecht licht, en vastgesteld diafragma (en weinig scherptediepte!) en iso nog genoeg beperkingen optreden met onscherpte als resultaat
Waarschijnliijk was je focus prima maar met je lens vol open heb je een dof van niets. Samen met je sluitertijd ben je dan al snel onscherp. Waarom niet F4 met iso 6400 of zelfs hoger. Ja je krijgt ruis maar hoe erg is dat, je zal keuzes moeten maken. Veel oefenen dan merk je op een gegeven wat werkt.OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:40:
[...]
F2.8 iso 3200. En ik schiet in aperture prio. Sluitertijden zou ik moeten opzoeken.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Het was zeker een goede les. Er zaten gelukkig ook gewoon genoeg bruikbare foto’s tussen.Frogmen schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:01:
[...]
Waarschijnliijk was je focus prima maar met je lens vol open heb je een dof van niets. Samen met je sluitertijd ben je dan al snel onscherp. Waarom niet F4 met iso 6400 of zelfs hoger. Ja je krijgt ruis maar hoe erg is dat, je zal keuzes moeten maken. Veel oefenen dan merk je op een gegeven wat werkt.
Ik had graag het resultaat gedeeld. Maar foto’s van kids delen ga ik nie doen. En gezichten afschermen om onscherpte aan te tonen defeats the purpose
Maar wat waren dan de sluitertijden die je hebt gebruikt?
Ik heb op Safari er soms ook last van, dan ligt de oorzaak in dat het object ook beweegt. Zeker met een telelens is het scherpte diepte maar erg klein dus als de tijd tussen focussen en afdrukken te groot is dan is het object al snel uit focus.OMX2000 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:44:
[...]
Het was zeker een goede les. Er zaten gelukkig ook gewoon genoeg bruikbare foto’s tussen.
Ik had graag het resultaat gedeeld. Maar foto’s van kids delen ga ik nie doen. En gezichten afschermen om onscherpte aan te tonen defeats the purpose
Hoe snel heb je de fotos afgedrukt na het scherpstellen?
Klinkt als een hel om te fotograferen dus niet gek dat er geen perfecte plaatjes uit komen.OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:40:
[...]Het licht was verre van ideaal. De kinderen werden niet belicht, en het decor was wel belicht.
Maar zoveel variabelen die hier invloed op kunnen hebben: jouw afstand tot het decor en de scherptediepte die op ~5 meter of oneindig verschilt, de beweging van de kinderen, de sluitertijd die je in dit soort omstandigheden dan op safe wil hebben (Dus liefst een stop (of een paar stops) sneller dan 1/200).
Een schrale troost maar met je rolletje ASA 1600 in 1998 met een prosumer SLR had je zo wat niks op beeld gehad.
Ik gebruik op al mijn DSLRs al die autofocus zaken niet zoveel. Vertrouw vaak op ouderwetse single point focus of manueel als de afstand vast is. Maar als de techniek bestaat dan zou ik er in dit soort gevallen zeker gebruik van maken!
Je hebt gelukkig bruikbare resultaten kunnen bereiken en mogelijk een les geleerd over deze situatie.
Om dan gelijk te verwijzen dat je dan maar een high end toestel, zoals de Z9, gaat mij wat te ver.
Van veel ruis is nog nooit een scherpe foto onscherp geworden, en bij deze modellen (z6,z7) is iso 3200 echt niet veel. Er is tegenwoordig ook genoeg software te verkrijgen die daar nog wel raad mee weet, met behulp van ruis reductie.
TLDR; liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe foto.
Dat is een instelling en daar heb ik ook 3 jaar last van gehad wanneer ik de volledige autofocus gebruikte.OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:30:
Deze week heb ik met mijn Z 6ii en 70-200 F2.8 Z lens de musical van mijn zoon gefotografeerd. En dat viel qua focussing mij echt tegen. Camera vond vaak wel goed en snel gezichten of ogen. Maar achteraf veel foto’s net niet goed in focus. Kwam ook regelmatig voor dat ie geen gezicht of ogen kon vinden. Dan switchte ik naar dynamic focussing (object volgen). Dan leek ie goed te focussen maar achteraf ook veel out of focus.
Overdag buiten ook foto’s geschoten met plenty licht, en dat ging een stuk beter. Heel weinig missers toen.
Maar het was harder werken dan nodig zou moeten zijn met de huidige tech. Ik was er best pissig door. In mijn ogen moet Nikon daar echt werk van maken. Natuurlijk zijn er de Z 8 en Z 9 maar die zitten toch echt in een heel andere prijsklasse.
Dus voor mezelf hoop ik dat Nikon binnen een jaar met de opvolgers komen van de Z 6ii en Z 7ii. Anders overweeg ik echt wel om over te stappen. Ik vind Nikons qua ergonomie het fijnst, maar ze moeten hun focus systeem echt snel op orde brengen in de range onder de Z 8.
Het aparte is dat ik het bij het zelf kiezen van een scherpstelpunt niet had.
De instelling laat je kiezen tussen prioriteit voor focus of afdruksnelheid.
Bij het 1 herstelt hij de focus als het object bewogen heeft bij de andere probeert hij zo snel mogelijk een foto te maken ondanks dat het onscherp is.
Ik heb overigens een andere vraag.
Ik heb nu sinds 2019 ene z6 en sinds mijn reis naar Nieuw Zeeland in januari en februari kunnen alle klepjes/rubbertjes niet meer fatsoenlijk dicht (oplaadpoort en hoofdtelefoon). Het is net of de klepjes uitgezet zijn of de camera gekrompen.
Iemand hier ideeën of oplossingen voor? Daarvoor gingen ze wel gewoon goed dicht.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Hangt veel van brandpunt af,toeval ontdekt. 70- 80 mm en lager geen probleem,hoe hoger dat men gaat hoe moeilijker het wordt tot hunting toe en dan spreek ik van heel weinig licht.RobbieHifi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:56:
De Z6 II is ook niet echt een hele sterke camera als het gaat om AF in slecht licht. Ik heb zelf de Z7 II en dat is ook geen ster daarin, de Z9 doet dat vele maken beter.,
Eigenlijk wordt er wel overdreven met de Zii, het zijn goede camera's er zijn wel beperkingen maar dat hebben de zogezegde betere ook. minder maar toch.Voorbeeld oog niet vinden achter een voorwerp,wordt gefocust op het voorliggend voorwerp vb tussen spaken van een wiel , focust op spaken in plaats van oog (fiets ,heb ik voor gehad).
Tijdens een sled dog race stond ik versteld hoe goed die camera kan zijn ,Z6ii .
Met mijn Z6 heb ik juist de tegenovergestelde ervaring. Heb het idee dat als ik met mijn 70-200 werk de autofocus beter is dan met mijn 28-75. Dit kan natuurlijk ook aan mijn eigen kwaliteiten liggen en heb het nog niet echt objectief getest.Patrickccc schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:16:
[...]
Hangt veel van brandpunt af,toeval ontdekt. 70- 80 mm en lager geen probleem,hoe hoger dat men gaat hoe moeilijker het wordt tot hunting toe en dan spreek ik van heel weinig licht.
Eigenlijk wordt er wel overdreven met de Zii, het zijn goede camera's er zijn wel beperkingen maar dat hebben de zogezegde betere ook. minder maar toch.Voorbeeld oog niet vinden achter een voorwerp,wordt gefocust op het voorliggend voorwerp vb tussen spaken van een wiel , focust op spaken in plaats van oog (fiets ,heb ik voor gehad).
Tijdens een sled dog race stond ik versteld hoe goed die camera kan zijn ,Z6ii .
Ik heb het gisteren nog eens uitgetest voor dat ik geen zever verkoopt. mijn Z 24-70 geen probleem dan Tamron 70-200 G2 bij 70 geen probleem bij 200 met wat moeite en 500 pf continu hunten dit alles bij echt heel weinig licht, beide lenzen op 5.6 gezet gelijk met de pf.durcie schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Met mijn Z6 heb ik juist de tegenovergestelde ervaring. Heb het idee dat als ik met mijn 70-200 werk de autofocus beter is dan met mijn 28-75. Dit kan natuurlijk ook aan mijn eigen kwaliteiten liggen en heb het nog niet echt objectief getest.
Eigenlijk werkt het systeem heel goed,uw evf licht sterk op precies een nachtkijker maar ik vind het dan raar dat het voor de ene wel gaat en de andere niet met het zelfde licht.
Ik gebruik de Z 70-200 S van Nikon en de 28-75 waarschijnlijk Tamron lens. Waarschijnlijk dat daar het verschil in zit.Patrickccc schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Ik heb het gisteren nog eens uitgetest voor dat ik geen zever verkoopt. mijn Z 24-70 geen probleem dan Tamron 70-200 G2 bij 70 geen probleem bij 200 met wat moeite en 500 pf continu hunten dit alles bij echt heel weinig licht, beide lenzen op 5.6 gezet gelijk met de pf.
Eigenlijk werkt het systeem heel goed,uw evf licht sterk op precies een nachtkijker maar ik vind het dan raar dat het voor de ene wel gaat en de andere niet met het zelfde licht.
Maar is dat ook effectief tijdens het focusen, of gooit ie dan alsnog het diagrafma open (en voor het maken van de foto weer dicht) zoals bij dSLRs? Ik vraag me even hardop af hoe de mirrorless camera's dat doen?Patrickccc schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:22:
[...]
beide lenzen op 5.6 gezet gelijk met de pf.
Edit: zo te merken aan mijn Z6 houdt ie gewoon het ingestelde diafragma vast.
[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 19-07-2023 16:54 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Goeie vraag,bij dslr is het zo maar of het bij mirrorless denk ik niet omdat je meteen live uw belichting ziet en het scherpstellen gebeurd via contrast of phase detect .Net in de lens gekeken,het diafragma wordt kleiner als men deze instelt maar is licht afhankelijk soms tot F8 dan eens tot F 5.6 (70-200 2.8) stelt men deze vb op F16 wordt deze enkel kleiner als de sluiter gaat, ziet je heel duidelijk.Orion84 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:49:
[...]
Maar is dat ook effectief tijdens het focusen, of gooit ie dan alsnog het diagrafma open (en voor het maken van de foto weer dicht) zoals bij dSLRs? Ik vraag me even hardop af hoe de mirrorless camera's dat doen?
Dus als ik over nadenkt heeft het niet zozeer met de processor te maken maar eerder hoe het uitgelezen wordt.
[ Voor 23% gewijzigd door Patrickccc op 19-07-2023 20:24 ]
Vervangen is misschien een idee.icecreamfarmer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:38:
[...]
Ik heb overigens een andere vraag.
Ik heb nu sinds 2019 ene z6 en sinds mijn reis naar Nieuw Zeeland in januari en februari kunnen alle klepjes/rubbertjes niet meer fatsoenlijk dicht (oplaadpoort en hoofdtelefoon). Het is net of de klepjes uitgezet zijn of de camera gekrompen.
Iemand hier ideeën of oplossingen voor? Daarvoor gingen ze wel gewoon goed dicht.
https://nl.aliexpress.com...4044&gatewayAdapt=glo2nld
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Dankje. €33 is nog aan de prijs voor 2 stukjes rubber maar goed.Xfile schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:17:
[...]
Vervangen is misschien een idee.
https://nl.aliexpress.com...4044&gatewayAdapt=glo2nld
Deze dan, volgens mij 2 stukjes rubber voor 16,34 euro:icecreamfarmer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:54:
[...]
Dankje. €33 is nog aan de prijs voor 2 stukjes rubber maar goed.
https://nl.aliexpress.com...32659294709%21rec%21NL%21
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
een redelijk dure camera en reis kunnen betalen, maar geen originele onderdelen kunnen bekostigenicecreamfarmer schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:54:
[...]
Dankje. €33 is nog aan de prijs voor 2 stukjes rubber maar goed.

Rare reactie dit. De originele onderdelen zijn prut want werken na 3 jaar al niet meer goed dus eigenlijk zou Nikon ze gratis om moeten wisselen maar je kunt ze niet eens bij ze kopen.HyperTrophy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:23:
[...]
een redelijk dure camera en reis kunnen betalen, maar geen originele onderdelen kunnen bekostigen
Verder betreft het iets met een kostprijs van €0,50 en dan vindt ik €33 aan de hoge kant ja.
Gevalletje overbodige opmerking. Gaat er niet om of je het kunt betalen, het is gevoelsmatig gewoon een duur onderdeel. Ik zou het voor die prijs uiteindelijk wel kopen, maar laat wel een rare bijsmaak achter.HyperTrophy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:23:
[...]
een redelijk dure camera en reis kunnen betalen, maar geen originele onderdelen kunnen bekostigen
Mijn context: ik ben geen professional.
Heb je dit bij Nikon nagevraagd? Of ben je hiermee langsgeweest bij het Nikon Service centrum in Beverwijk? Wellicht zijn de specs van deze parts intussen gewijzigd en staan ze er wel voor open om dit voor je ter vervangen. Niet geschoten.... enzovoorts....icecreamfarmer schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:32:
[...]
Rare reactie dit. De originele onderdelen zijn prut want werken na 3 jaar al niet meer goed dus eigenlijk zou Nikon ze gratis om moeten wisselen maar je kunt ze niet eens bij ze kopen.
Verder betreft het iets met een kostprijs van €0,50 en dan vindt ik €33 aan de hoge kant ja.
Z6, Z7, Z6II en Z7II is de AF helaas ontoereikend voor face-detect in dergelijke omstandigheden. Dat kan je eigenlijk alleen doen met de Z8 en Z9.OMX2000 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:30:
Is er dan echt niet te fotograferen in donkerdere omstandigheden? Zeker wel, je moet alleen niet de full auto area met face detect gebruiken.
Wat dingetjes die je aan kan passen: apply preview to live view uit (menu d8 of d9 dacht ik), Gebruik single point AF, en AF-S ipv AF-C.
Dan zul je merken dat het focussen een stuk beter gaat, ook in de donkerste situaties.
Zo gebruik ik mijn Z6 in iedergeval, bij concertjes.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Probeer het eens richting een felle lichtbron? Bij Canon knijpt hij het diafragma wat wanneer hij meet dat er veel licht binnen komt.Orion84 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:49:
[...]
Maar is dat ook effectief tijdens het focusen, of gooit ie dan alsnog het diagrafma open (en voor het maken van de foto weer dicht) zoals bij dSLRs? Ik vraag me even hardop af hoe de mirrorless camera's dat doen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
It is important to note that the stopping down happens only at larger apertures that are prone to focus shift (from maximum aperture to f/5.6). When using smaller apertures like f/8-f/22, the camera keeps the lens locked at large enough aperture to pass sufficient light to the sensor, then stops the lens down to the desired aperture right before the image is captured. This is a very smart way of mitigating focus shift on the Z7, which drastically reduces focusing issues.
Oh ffssuperblaag schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:59:
[...]Ik ben benieuwd wanneer je hem weer terug hebt
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wVjT8NrRpnb77xvwPfiqIUf0.webp?f=user_large)
Full-frame Z-mount met retro look/bediening.
Eerste indrukken: https://petapixel.com/202...ic-toy-or-modern-classic/
Voorbode op de Nikon Z 6III.Archer_VC10 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:39:
Nieuwe telg: de Nikon Zf: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/cameras/z-f
Full-frame Z-mount met retro look/bediening.
Eerste indrukken: https://petapixel.com/202...ic-toy-or-modern-classic/
Ik zit me hier te verbijten om 'm niet te preorderen, want ik heb een berg 'vintage' Nikkor glaswerk en dat AF systeem van de Df zou echt perfect zijn.
Verwachting is wel dat de Z6III ongeveer dezelfde body wordt, maar dan met dual cfexpress, en iets van 2700-3000 gaat kosten, vs de 2000 (dollar) van de Zf nu. Zf zal in NL wel weer 2300 oid worden

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Zf is nu te pre-orderen voor 2499 bij o.a. : https://www.foto-erhardt.de/nikon-neuheit.html Valt me toch tegen. Hoewel die Expeed 7 mooie upgrade is.Chiron schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:54:
Fantastische zet om Expeed 7 in te zetten en de AF van de Z8/9 erin te stoppen. Als Nikon dat niet had gedaan zou de Zf finaal afgekraakt worden vrees ik. Ben heel erg benieuwd naar de reviews.
Ik zit me hier te verbijten om 'm niet te preorderen, want ik heb een berg 'vintage' Nikkor glaswerk en dat AF systeem van de Df zou echt perfect zijn.
Verwachting is wel dat de Z6III ongeveer dezelfde body wordt, maar dan met dual cfexpress, en iets van 2700-3000 gaat kosten, vs de 2000 (dollar) van de Zf nu. Zf zal in NL wel weer 2300 oid worden
Heel leuke camera voor erbij, alleen zie ik 2 nadelen.Chiron schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:54:
Fantastische zet om Expeed 7 in te zetten en de AF van de Z8/9 erin te stoppen. Als Nikon dat niet had gedaan zou de Zf finaal afgekraakt worden vrees ik. Ben heel erg benieuwd naar de reviews.
Geen interne microfoon (of wel?) en het interne stabiliseer systeem wordt niet gezekerd als de camera uitstaat
Er zit gewoon een stereo microfoon in. Heb je een bron voor het VR systeem, en waarom dat slecht zou zijn?litebyte schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:47:
[...]
Heel leuke camera voor erbij, alleen zie ik 2 nadelen.
Geen interne microfoon (of wel?) en het interne stabiliseer systeem wordt niet gezekerd als de camera uitstaat
Mooi dat er een stereo microfoon in zit. Of het slecht is moet natuurlijk blijken, maar het gerammel/getik is, wel hinderlijk als die uitstaat.Chiron schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:10:
[...]
Er zit gewoon een stereo microfoon in. Heb je een bron voor het VR systeem, en waarom dat slecht zou zijn?
Chiron schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:10:
[...]
Er zit gewoon een stereo microfoon in. Heb je een bron voor het VR systeem, en waarom dat slecht zou zijn?
minuut 18.
Fotonerd
Ik ken deze gast niet maar hij zegt zelf vooral dat hij het fijn vind dat de IBIS gelocked is. Maar is dat omdat het bij hem al eens stuk is gegaan? Hoeveel gevallen zijn er waar het tot problemen heeft geleid dat het niet gelocked was? Het blijft natuurlijk ook een camera, een apparaat wat niet is gemaakt om mee te voetballen. Het apparaat moet bij normaal gebruik gewoon blijven werken en zolang hij dat doet ga je zo'n interne feature denk ik totaal niet missen.
Dit is ook één van die 'time will tell' dingetjes. Je kan je er nu wel heel druk om maken, maar we kunnen pas over een paar jaar met zekerheid zeggen of dit een goed idee was of niet. Als tegen die tijd bijna elke Zf al voor een IBIS reparatie in Beverwijk is geweest dan is het duidelijk, maar het is nu nog te vroeg om daar iets van te zeggen.
Het is vooral hinderlijk, want je hoort het echt wel en als constant iets rammelt.Maar het heeft te maken met het nieuwe IBIS de extra functionaliteit hiervan (specifieke focus punt(en) selecterenen hierop IBIIS toepassen) deze functie komt dus ook niet als firmware naar de Z9 helaas.Archer_VC10 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:18:
Min. 18:47: "Nikon says that not having a locking system is not going to have any impact on the reliability or longevity of the IBIS system."
Ik ken deze gast niet maar hij zegt zelf vooral dat hij het fijn vind dat de IBIS gelocked is. Maar is dat omdat het bij hem al eens stuk is gegaan? Hoeveel gevallen zijn er waar het tot problemen heeft geleid dat het niet gelocked was? Het blijft natuurlijk ook een camera, een apparaat wat niet is gemaakt om mee te voetballen. Het apparaat moet bij normaal gebruik gewoon blijven werken en zolang hij dat doet ga je zo'n interne feature denk ik totaal niet missen.
Dit is ook één van die 'time will tell' dingetjes. Je kan je er nu wel heel druk om maken, maar we kunnen pas over een paar jaar met zekerheid zeggen of dit een goed idee was of niet. Als tegen die tijd bijna elke Zf al voor een IBIS reparatie in Beverwijk is geweest dan is het duidelijk, maar het is nu nog te vroeg om daar iets van te zeggen.
Maar zou dat bij de nieuwe Zf dan ook weer het geval zijn?litebyte schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:01:
[...]
Het is vooral hinderlijk, want je hoort het echt wel en als constant iets rammelt
Heeft iemand dat al daadwerkelijk gehoord?
BTW: ik neem dat je niet continu met de camera loopt te schudden? Toch?
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 22-09-2023 21:49 ]
Je kunt het horen, dat wordt ook aangegeven door de bekende Nikon propagandist (zie link naar video clip hierboven)ehtweak schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:43:
[...]
Maar zou dat bij de nieuwe Zf dan ook weer het geval zijn?
Heeft iemand dat al daadwerkelijk gehoord?
BTW: ik neem dat je niet continu met de camera loopt te schudden? Toch?
Als je de camera uit hebt staan en hangt om je nek of schouder...
YouTube: First Look at the NIKKOR Z 135mm f/1.8 S Plena | Nikon prime lens fo...
[ Voor 41% gewijzigd door litebyte op 27-09-2023 16:24 ]
Beetje de spirituele opvolger van de Nikon 135mm f/2 DC lijkt mij.litebyte schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:22:
De Nikon/Nikkor 135mm f/1.8S 'Plena' Een nieuwe lens..voor 'plena of money'...duur is relatief, maar het kost wel veel geld :-)
YouTube: First Look at the NIKKOR Z 135mm f/1.8 S Plena | Nikon prime lens fo...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Alleen geen defocus control. Of zou het in de software komen?Fiber schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:33:
[...]
Beetje de spirituele opvolger van de Nikon 135mm f/2 DC lijkt mij.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Denk het niet anders hadden ze dat wel bekend gemaakt. Mogelijk dat het een nieuwe serie wordt met bijzondere (met name bokeh) exceptionele kwaliteit...verwacht dus ook maar een 35mm f/1.4...of f1.2 en mogelijk nog een 50 met deze Plena benaming.g0tanks schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:35:
[...]
Alleen geen defocus control. Of zou het in de software komen?
Zonder DC..Fiber schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:33:
[...]
Beetje de spirituele opvolger van de Nikon 135mm f/2 DC lijkt mij.
Ook geen enorme CA (paarse testcharts).g0tanks schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:35:
[...]
Alleen geen defocus control. Of zou het in de software komen?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Er waren al vermoedens en vorige week ineens wat geruchten... En nu gelanceerd:
De Nikkor Z 600mm F6.3 VR S PF

Op alle sites en YouTube vind je inmiddels al alle informatie.
Site nikon: https://www.nikon.nl/nl_N.../nikkor-z-600mm-f6.3-vr-s
Wat mij verbaasd is vooral de prijs: €5.800,-
Met de 400mm f/4.5 voor €3.500,- en de 800mm f/6.3 voor €6.750,- (nu voor €6.250,- te krijgen in alle winkels), lijkt ie wat aan de dure kant (ter referentie: de 500 f/5.6 pf f-mount is €3.600).
Met het relatieve lage prijsverschil met de 800mm zullen potentiële kopers wel even goed moeten nadenken.
Ik heb zelf wel interesse in deze lens (of de 800). Ik zoek nog iets langers na mijn 100-400.
Fotonerd
https://nikonrumors.com/2...fficially-announced.aspx/
En wat dacht je van hun eigen 180-600durcie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:42:
En zeker ook met de Tamron 150-500 die ook net aangekondigd is
https://nikonrumors.com/2...fficially-announced.aspx/
Fotonerd
Een uitstekende lens, niet aleen voor beestjes maar ook voor veel sport.
Thom Hogan heeft hierover een mooi artikel geschreven:
https://www.zsystemuser.c...-and/telephoto-today.html
Kort gezegd zijn alle objectieven prima en hangt het vooral van je eigen gebruik af welke (combinatie) je graag gebruikt.
En dan is de verwachting dat er nóg 2 objectieven in het tele-bereik aankomen. Een high-end zoom (150-300 f2.8 ofzo) en de klassieke 70-300.
Fotonerd
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z8-review
Een treffende tekst in het hele verhaal vond ik wel:
It's true that with most modern cameras, the limitations are almost always located in the fleshy accessory immediately behind the viewfinder and that you should be able to get the shot with most cameras in most situations. But the best cameras still make things easier (and, who knows, perhaps more fun).

Ik hoop volgende week eens op zoek te gaan naar wat winter vogels.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Nou goed... beter zullen we dan maar zeggen.Barrycade schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:02:
Weerverwachting ziet er goed uit, eindelijk weer eens zon.
Welnee joh, 't is nog steeds te warm voor de tijd van het jaar.Wel koud.
Ik hoorde trouwens dat de Leuvenumse beek hele delen van het omliggende bos en zandverstuiving onder water gezet heeft. Schijnt nogal bijzonder te zijn.
Wellicht zondag eens met een bezoekje vereren.
Zo ziet 'ie er uit in zonnigere tijden:

Veluwe-LeuvenumseBeek01 by Erik Haak, on Flickr
En aan de zuidkant van de Leuvenumse beek ziet het er zo uit:
(iets ten noorden van Het Roode Koper)
:strip_exif()/f/image/3pd6ATg5uhcP4CG0B3Zzrfym.jpg?f=fotoalbum_large)
De wandelpaden zijn veranderd in een soortement van gracht.
Even voor de goede orde; normaliter zijn dit dus twee normaal begaanbare wegen.
En aan de noordkant (bij A28/Hierden), ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/7fW5LlemMHBQXs6ldBKQViX9.jpg?f=fotoalbum_large)
fietspad is in een soort van waterweg veranderd.
BTW: dit zijn dus GEEN plaatjes van de beek zelf, maar van de wandelpaden daar ergens in de buurt!
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2024 16:56 ]
En zullen we het nu weer over Nikon spulletjes gaan hebben
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6