Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-06 22:39
Vorig jaar een Z fc aangeschaft. Naast de standaard kit-lenzen inmiddels ook een paar primes kunnen kopen, waaronder de Viltrox 13 mm f1.4 en de 85 mm f1.8.

Voor deze Z fc zoek ik nu een telezoom. Als je kijkt naar de Z fc, zou de Tamron 150-500 een prima optie zijn. Maar wellicht wil ik in de toekomst over naar een full frame. Is dan deze Tamron goed genoeg, of heb ik dan alsnog spijt dat ik niet de 180-600 van Nikon zelf heb gekocht?

Hoe zijn de ervaringen met 3th party lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
-

[ Voor 164% gewijzigd door Dancing_Animal op 30-01-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Walker1974 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:52:
Vorig jaar een Z fc aangeschaft. Naast de standaard kit-lenzen inmiddels ook een paar primes kunnen kopen, waaronder de Viltrox 13 mm f1.4 en de 85 mm f1.8.

Voor deze Z fc zoek ik nu een telezoom. Als je kijkt naar de Z fc, zou de Tamron 150-500 een prima optie zijn. Maar wellicht wil ik in de toekomst over naar een full frame. Is dan deze Tamron goed genoeg, of heb ik dan alsnog spijt dat ik niet de 180-600 van Nikon zelf heb gekocht?

Als je het geld hebt ben ik altijd van van de 1th party lensen. Maar die andere zijn ook gewoon nog erg goed. Dus geen rede om je daar echt zorgen over te maken.

Ik weet bv niet of teleconvertors kan gebruiken bij de tamron ik dacht van niet. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. De 1.4 tc wordt best regelmatig gebruikt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Met de cropfactor op de Z fc is het bereik al 275-750 mm. Dat is 2x wat ik nu heb met de kitlens 70-250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor de Nikon gaan, deze lens is alleen niet aan te raden met teleconverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 16:04

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Brilsmurfffje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Ik zou voor de Nikon gaan, deze lens is alleen niet aan te raden met teleconverters
Als je met 600mm + cropfactor niet genoeg lens hebt, heb je nooit genoeg lens :P

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kevinp schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:21:
Als je het geld hebt ben ik altijd van van de 1th party lensen. Maar die andere zijn ook gewoon nog erg goed. Dus geen rede om je daar echt zorgen over te maken.
Er zijn veel 3rd party lenzen gemaakt die rondjes liepen om Nikon's eigen lenzen. Dus het is niet een kwestie van geld, maar van prijs/kwaliteit-verhouding. In dit geval is de Nikon 180-600mm een betere lens dan de Tamron 150-500mm.

ps. dit is nog steeds geen adviestopic....

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 31-01-2024 13:08 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 12:00

Chiron

Moderator Discord
De Viltrox 20mm 2.8 Z mount is eindelijk beschikbaar, net besteld op de officiele Viltrox store. Aanvankelijk dacht ik dat ie minimaal 180 dollar/euro zou zijn, maar ik tikte uiteindelijk 140 euro af.

Absurd goedkoop voor zo'n lensje.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Sigma 150-600mm Contemporary werkt iig prima met Z fc. Ik heb de bijbehorende 14tc wel verkocht want de lens zelf is me al te zwaar.
Z fc is alleen geen vogelcamera, m'n D500 doet dat veel beter. Als dat is wat je van plan bent dan zou ik de Z fc (serieus) upgraden, dus Z8 of Z9. Dat is iig mijn plan, mocht ik daar ooit geld voor hebben :+
En dan een Nikon 500mm pf ipv de zoom, graag O+

Op m'n fotoclub is de Sigma 150-600mm Sports het meest geliefd (maar die is mij dus al helemaal te zwaar). De tamron 150-600mm is ok maar dan wel de G2 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Chiron schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:27:
De Viltrox 20mm 2.8 Z mount is eindelijk beschikbaar, net besteld op de officiele Viltrox store. Aanvankelijk dacht ik dat ie minimaal 180 dollar/euro zou zijn, maar ik tikte uiteindelijk 140 euro af.

Deze lens staat hoog op mijn lijstje mocht ik de volgende keer naar het hoge noorden gaan. Een mooie lens voor het noorderlicht. Voor een mooi prijsje. Zeker als je geen dure lenzen wil kopen omdat je ze eigenlijk nooit gebruikt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Kevinp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Deze lens staat hoog op mijn lijstje mocht ik de volgende keer naar het hoge noorden gaan. Een mooie lens voor het noorderlicht. Voor een mooi prijsje. Zeker als je geen dure lenzen wil kopen omdat je ze eigenlijk nooit gebruikt.
Ja ik vond 180 euro eigenlijk al absurd goedkoop voor zo'n lensje. Als je noorderlicht wil gaan schieten, zou ik even wachten op de Viltrox Z-mount 16mm 1.8 die er nog aan zit te komen. Is er ook al voor Sony mount, en wel iets duurder (400-500 eu) maar is lichtsterker en optisch veel beter dan de 20mm, vooral veel minder vervorming.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
De Viltrox 13 mm 1.4 Z-mount heb ik kunnen scoren voor Eur 280,- in een kortingsactie. Was echt een steal voor dat geld...

Wat betreft uitbreiding: Op mijn lijstje staat een lichte full-frame. Z8 of Z9 vind ik voor mij nog veel te hoog gegrepen. Maar de Z f of de nog te verschijnen Z6iii zou een mooie aanvulling zijn.

Probleem is dat het altijd beter en mooier kan. Maar aan de andere kant wordt het steeds zwaarder én ook duurder.

[ Voor 56% gewijzigd door Walker1974 op 31-01-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik had de Viltrox 85mm 1.8 voor 260 euro. De Nikkor 85mm 1.8 S is uiteraard beter, maar niet 600-700 euro beter…

Zf kriebelt hier ook heel erg maar mn Z6 doet momenteel nog alles wat ik ermee wil doen. Ik zou er wel een tweede body bij willen omdat ik met primes schiet en soms snel moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Archer_VC10 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Heb je dit bij Nikon nagevraagd? Of ben je hiermee langsgeweest bij het Nikon Service centrum in Beverwijk? Wellicht zijn de specs van deze parts intussen gewijzigd en staan ze er wel voor open om dit voor je ter vervangen. Niet geschoten.... enzovoorts....
Afgelopen week eindelijk de moeite genomen om het te vragen maar het kost €75 om ze te vervangen en ik ben de camera een week+ kwijt. Ze maken dan de hele camera open om hem goed te bevestigen. Ze zeiden zelf dat je het ook zelf kon doen maar dan zit het minder vast. Voordeel is wel dat de camera dan niet open hoeft.

Op Ali koop ik ze momenteel van €14 maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft met ze er in te frotten.
Ergens vind ik het nogal ergerlijk dat ik opdraai voor een fout van Nikon. Mijn D5000 uit 2009 heeft dit probleem nooit gehad.

https://www.zsystemuser.c...ng-replacement-parts.html

Handige guide.
YouTube: Nikon 126ZB + 126ZC Rubber Port Cover Replacement Z6 / Z6II & Z7 / ...

[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 01-02-2024 16:53 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Walker1974 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:56:
De Viltrox 13 mm 1.4 Z-mount heb ik kunnen scoren voor Eur 280,- in een kortingsactie. Was echt een steal voor dat geld...

Wat betreft uitbreiding: Op mijn lijstje staat een lichte full-frame. Z8 of Z9 vind ik voor mij nog veel te hoog gegrepen. Maar de Z f of de nog te verschijnen Z6iii zou een mooie aanvulling zijn.

Probleem is dat het altijd beter en mooier kan. Maar aan de andere kant wordt het steeds zwaarder én ook duurder.
Kun je zeggen waar? Want dat ziet er wel interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Via Ali... Kreeg een kortingscoupon van 70 Euro. Daarnaast was de lens toen sterk afgeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Chiron schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:40:
Ik had de Viltrox 85mm 1.8 voor 260 euro.
In Nederland nergens meer verkrijgbaar, maar via Amazon.de momenteel 458,-.

Ik heb deze zelf via Marktplaats over kunnen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Walker1974 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:55:
[...]

In Nederland nergens meer verkrijgbaar, maar via Amazon.de momenteel 458,-.

Ik heb deze zelf via Marktplaats over kunnen nemen.
Ik had m met Chinees nieuwjaar actie en nog wat coupons op aliexpress bij Viltrox France, gewoon met een magazijn in Europa, dus had em binnen 3 dagen binnen (!)

Nog steeds een hele fijne lens, ik weet niet of ik m ooit in ga ruilen voor een Nikkor 85/1.8 S tenzij ik echt budget teveel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Afgelopen week eindelijk de moeite genomen om het te vragen maar het kost €75 om ze te vervangen en ik ben de camera een week+ kwijt. Ze maken dan de hele camera open om hem goed te bevestigen. Ze zeiden zelf dat je het ook zelf kon doen maar dan zit het minder vast. Voordeel is wel dat de camera dan niet open hoeft.

Op Ali koop ik ze momenteel van €14 maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft met ze er in te frotten.
Ergens vind ik het nogal ergerlijk dat ik opdraai voor een fout van Nikon. Mijn D5000 uit 2009 heeft dit probleem nooit gehad.

https://www.zsystemuser.c...ng-replacement-parts.html

Handige guide.
YouTube: Nikon 126ZB + 126ZC Rubber Port Cover Replacement Z6 / Z6II & Z7 / ...
Heb het nu anders opgelost door gewoon een stuk van de rubbers af te knippen.
Ze blijven nu goed zitten en zijn beter waterdicht dan die losse flappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-02 14:23
Chiron schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:27:

Lens al gekregen en of kunnen testen?
Heb gisteren de Zf gekocht, samen met de Z40mm, en deze lijkt me ook wel interessant.
Zeker gezien de prijs ook, en de toch wel goeie reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Asomers schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Lens al gekregen en of kunnen testen?
Heb gisteren de Zf gekocht, samen met de Z40mm, en deze lijkt me ook wel interessant.
Zeker gezien de prijs ook, en de toch wel goeie reviews.
Nee hij is nog onderweg helaas. De 40/2 en 28/2.8 heb ik ook, fijne lensjes, helemaal voor het geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
De line-up voor 2024: De Z90, de Z6iii en de Z9h. De Z90 wordt een APS-C. Ik ga wachten tot de prijzen en specs van de Z6iii bekend zijn, en deze afwegen tegen de Z f.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heeft iemand wel eens zo'n skin op z'n Nikon body geplakt?

Ik bedoel dus zoiets:
https://nikonrumors.com/2...meras-now-available.aspx/

Zowel rechtstreeks bij b.v. bovenstaande leverancier, maar er zijn ook diverse (web)shops via AE die zoiets leveren.

Vroeg me af of het echt goed blijft zitten. Heb namelijk recentelijk van iemand een D850 overgenomen en wilde 'm eigenlijk een net iets ander uiterlijk geven.
Ik bedoel dus niet zo'n siliconen/rubber achtige behuizing. Maar van dat 3M-sticker materiaal.

Voorbeeldplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://alphagvrd.com/cdn/shop/products/z6_mock_8d66cb0e-a799-460d-a12b-3d83e7d83a7e_800x.png

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Walker1974 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:46:
De line-up voor 2024: De Z90, de Z6iii en de Z9h. De Z90 wordt een APS-C. Ik ga wachten tot de prijzen en specs van de Z6iii bekend zijn, en deze afwegen tegen de Z f.
Ook een nieuwe z7 iii, want de z8 is groter en een stuk duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehtweak schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:03:
Heeft iemand wel eens zo'n skin op z'n Nikon body geplakt?

Ik bedoel dus zoiets:
https://nikonrumors.com/2...meras-now-available.aspx/

Zowel rechtstreeks bij b.v. bovenstaande leverancier, maar er zijn ook diverse (web)shops via AE die zoiets leveren.

Vroeg me af of het echt goed blijft zitten. Heb namelijk recentelijk van iemand een D850 overgenomen en wilde 'm eigenlijk een net iets ander uiterlijk geven.
Ik bedoel dus niet zo'n siliconen/rubber achtige behuizing. Maar van dat 3M-sticker materiaal.

Voorbeeldplaatje:
[Afbeelding]
@WoutF heeft zo'n dergelijk wrap op zijn A7 IV zitten, je kunt hem eens vragen hoe dat bevalt. Hij heeft het al een tijdje en de laatste keer dat ik hem zag (in Burgers Zoo), was hij er nog over te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:28

WoutF

Hoofdredacteur
Nog steeds over te spreken :) Het is een behoorlijk gepriegel om alles er netjes op te krijgen, maar hij zit er inmiddels alweer anderhalf jaar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leuk om te horen @WoutF .
Heb je wellicht een plaatje van hoe het er bij jou uitziet?

En waar heb je die skin gekocht?
Dank!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:28

WoutF

Hoofdredacteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bedankt voor de info @WoutF

Ik ga maar eens bedenken welk motiefje ik zou willen. En/of ik ook de tijd heb om het binnenkort te doen.
[to be continued...]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
"Nikon to Acquire US Cinema Camera Manufacturer RED.com, LLC"
https://www.nikon.com/company/news/2024/0307_01.html

Poeh, amper een jaar geleden nog een rechtszaak vanwege patentinbreuken, dit is wel een flinke ommezwaai. Als Nikon Z-shooter die RED een tijdje heeft gevolgd (maar al enkele jaren niet echt meer) zie ik veel mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-06 16:54
ja hele mooie zet van Nikon, ben echt benieuwd wat dit gaat betekenen voor hun line-up. Erg wishfull thinking is dat dit is aangekondigd met de z6iii in gedachten voor internal N-Raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
De Tamron 150-500mm F/5-6.7 Di III VC VXD voor de Nikon Z is nu 200 Euro in prijs gedaald... Helaas is de voorraad op, maar heb er wel 1 gereserveerd staan voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 09:34

OMX2000

By any means necessary...

martindeman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:29:
ja hele mooie zet van Nikon, ben echt benieuwd wat dit gaat betekenen voor hun line-up. Erg wishfull thinking is dat dit is aangekondigd met de z6iii in gedachten voor internal N-Raw.
Ik vermoed dat de Nikon Z 6IV pas echt de camera zal kunnen zijn waarbij technologie van Red gebruikt zal worden. En/of misschien wel eerder een camera die de rechtstreeks concurreert met met de Sony A7s en Sony FX3 met een Red sensor. Nou ja, dat laatste is misschien zelfs wel een gegeven.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

martindeman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:29:
Ik hoop dat ze een beetje opschieten met de mark3, ga deze zomer een lange reis maken en zou graag overstappen van F naar Z.

De zf heeft de juiste techniek maar waardeloze ergonomie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Inmiddels een kleine collectie Z-lenzen, waarvan 3 DX, 2 primes en een telezoom. Bij de Z6iii zou ik kiezen voor de combinatie met de 24-200, boven de 24-70.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Walker1974 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:01:
Inmiddels een kleine collectie Z-lenzen, waarvan 3 DX, 2 primes en een telezoom. Bij de Z6iii zou ik kiezen voor de combinatie met de 24-200, boven de 24-70.
Ik zou persoonlijk voor de 24-120 kiezen, scherpere lens en constant aperture en genoeg zoom om prima portretten mee te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 16:04

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

De Nikon Z9 heeft weer een firmware-update gekregen. Versie 5.0 momenteel.
https://www.dpreview.com/...08/nikon-z9-firmware-v5-0

https://downloadcenter.ni.../nl/products/589/Z_9.html

Via de linkjes vind je ook wat er is bijgekomen.
De hardste geluiden online gaan nu over het niet overnemen van de nieuwe Z8 functie om met de IBIS pixel-shift mogelijk te maken, en men hoogte op RAW precapture. (Beide zitten er niet in dus).

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
De Z fc heeft ook nieuwe firmware, maar er zijn niet echt functionele wijzigingen. Opstartscherm is een leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:43
Ik ben de camera hobby aan het 'opruimen' inmiddels al een hoop in V&A gezet. Nu bespeurde ik helaas dat het scherm van mn d5100 aan het eind van z'n latijn is..

Iemand een idee of het het nog waard is om het scherm van een Nikon d5100 te vervangen? Mijn spiegelreflex ligt al 10 jaar aan de kant, maar zie net dat er een 'zwarte vlek' in het schermpje zit. In dubio of ik hem zo ga verkopen of dat ik 'm (laat) repareren en dan verkoop.

[ Voor 23% gewijzigd door Frantic op 15-03-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 07:05
Frantic schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:19:
Ik ben de camera hobby aan het 'opruimen' inmiddels al een hoop in V&A gezet. Nu bespeurde ik helaas dat het scherm van mn d5100 aan het eind van z'n latijn is..

Iemand een idee of het het nog waard is om het scherm van een Nikon d5100 te vervangen? Mijn spiegelreflex ligt al 10 jaar aan de kant, maar zie net dat er een 'zwarte vlek' in het schermpje zit. In dubio of ik hem zo ga verkopen of dat ik 'm (laat) repareren en dan verkoop.
Gevoelsmatig: zo verkopen. Het zou me niks verbazen als de reparatie meer kost dan de camera gaat opleveren. Op Marktplaats staan diverse D5100's voor rond €200 (complete sets met alles er op en er aan), en op AliExpress kosten losse schermpjes rond de $60. Als je handig bent kun je 'm eventueel zelf vervangen, maar laten repareren financieel niet zo interessant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:43
B64 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Gevoelsmatig: zo verkopen. Het zou me niks verbazen als de reparatie meer kost dan de camera gaat opleveren. Op Marktplaats staan diverse D5100's voor rond €200 (complete sets met alles er op en er aan), en op AliExpress kosten losse schermpjes rond de $60. Als je handig bent kun je 'm eventueel zelf vervangen, maar laten repareren financieel niet zo interessant denk ik.
Ja had ff gekeken.. ben op zich wel handig, maar je moet dus solderen blijkbaar. das niet mijn forte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wie koopt er nu nog een d5100, tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HyperTrophy schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:56:
Wie koopt er nu nog een d5100, tweedehands?
Iemand met een smalle beurs, of voor een kind.
Mijn neefje en nichtje bv hebben mijn D3200 gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 15:45
Nieuwe lens van Nikon. Dit keer een 28-400 F4-8

https://www.dpreview.com/...es-the-z-28-400mm-f4-8-vr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mooie lens maar mis nog een beetje een refresh van de consumenten bodies, het is nu gewoon niet zo een interessante deal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 15:45
Brilsmurfffje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Mooie lens maar mis nog een beetje een refresh van de consumenten bodies, het is nu gewoon niet zo een interessante deal..
Voor mijn gevoel zou dit een perfecte kit lens zijn voor de Z6III. Maar ja waar blijft die camera :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
Met refresh bedoel je dan het uiterlijk? Want functionaliteit is functionaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
durcie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:34:
[...]

de Z6III. Maar ja waar blijft die camera :/
Ik hoop voor de zomer... En ik hoop ook dat de prijspositionering dan meevalt. De Z6ii gaat nu voor 2200 - 2300. De z6iii zal helaas wel boven de 2500 in de markt gezet gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Voor mijn gevoel zou dit een perfecte kit lens zijn voor de Z6III. Maar ja waar blijft die camera :/
Want?
Al de bestaande/leverbare bodies deugen niet? Zijn niet goed genoeg? :?

Zo kun je altijd wel wachten op weer iets nieuws... ;)
Als ik de afgelopen jaren de grafieken met de body resultaten qua resolutie/dr/gevoeligheid/kleurweergaven/etc bekijk, dan zijn de verschillen echt marginaal.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehtweak schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:04:

Als ik de afgelopen jaren de grafieken met de body resultaten qua resolutie/dr/gevoeligheid/kleurweergaven/etc bekijk, dan zijn de verschillen echt marginaal.
Joh... dat proces is al heeeeel lang heel langzaam. Enige wat voor een sprong heeft gezorgd in dat proces is de storingsgevoelige verbindingen zo kort mogelijk maken (tussen de fotocellen en de elektronica die de signalen moeten verwerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
ehtweak schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Want?
Al de bestaande/leverbare bodies deugen niet? Zijn niet goed genoeg? :?
Iedereen hoopt dat de Z6iii een lichte, compacte versie van de Z8 is met de allernieuwste featurs zoals Expeed 7 en AF setting voor vogels... Tegen de prijs van de Z30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Walker1974 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:55:
[...]

... Tegen de prijs van de Z30
Vooral dat ja. O-) Keep on dreaming. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Precies dit, z6iii, 33mp met expeed 7, focus van de zf en kunnen de z6ii en Z7ii uit de handel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://nikonrumors.com/2...-stores-now-800-off.aspx/

The king is dead, long live the king!

The best DSLR camera ever produced (Nikon D850) is slowly disappearing from stores:

Ik heb er nog eentje gekocht. Paar weken geleden een, in-nieuwstaat-verkerende D850 van iemand overgenomen. Wat een beest van een camera. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-06 12:39
ehtweak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:37:
https://nikonrumors.com/2...-stores-now-800-off.aspx/

The king is dead, long live the king!

The best DSLR camera ever produced (Nikon D850) is slowly disappearing from stores:

Ik heb er nog eentje gekocht. Paar weken geleden een, in-nieuwstaat-verkerende D850 van iemand overgenomen. Wat een beest van een camera. d:)b
Heb nu de Z9, maar de D850..... ja dat is mij nog steeds een klapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Wij zijn beide hobby fotografen, en enige tijd geleden overgestapt van de DSLR (D7200 - D3100) naar de Systeem camera (nikon Z6)

Voor ons doel voldoende en het levert ons wat we willen.
Van de DSLR hadden we nog de F-mount Tamron 18-400 F3.5 + convertor over gehouden.
In verband met de veelzijdigheid van deze lens. Helaas een cropfactor, vandaar vervanging naar Nikkon lens

- NIKKOR Z 24-70mm f/4 S
- NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S
- NIKKOR Z 14-30mm f/4 S
- NIKKOR Z 28-400mm f/4-8 VR (in bestelling, vervanging Tamron 18-400)
- Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 Di III RXD Nikon Z (inmiddels verkocht)

Geloof dat we dan wel een vullende set lenzen voor onze camera's hebben.

Met name de scherpte van de Nikkor lenzen is uitstekend, en werken voor ons prettig.
Ook de convector van F-Z mount werkt perfect als je de cropfactor op de koop toe neemt is het een aanwinst.
Je kunt voorlopig met je "oude" f-mount lenzen werken en langzaam maar zeker naar de Z-mount overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 12:24
Het blijft een rumour, maar het lijkt deze keer iets serieuzer.
The Nikon Z6 III camera is rumored to be officially announcement in two weeks. I do not have an exact date yet, but we are talking about the June 10-12 timeframe.
https://nikonrumors.com/2...n-or-around-june-11.aspx/

Fingers crossed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilsb
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22-08-2024
Voor de snelle beslissers. Ik heb afgelopen donderdag een refurbished Nikon Z9 gekocht via de officiele nikon store.

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/refurbished/z-9-body

Met de mogelijkheid om deze binnen 14 dagen terug te sturen en met een volledig jaar garantie dacht ik voor 4500 euro ik neem de gok. De camera kwam gisteren binnen. Ik heb gelijk een testfoto gemaakt om de shuttercount te bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxyhrUY1tc7V2b_f7MrKWmw94d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnbt1iie9mjqEjbs5XJCo3jt.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht heeft nikon de shuttercount gereset, maar de camera ziet er uit als nieuw.

Het serienummer van mijn camera is in de 6029xx range en volgens http://www.photosynthesis.co.nz is dat minder dan 50 van het laatst bekende serienummer van de < 60197xx - 6026003 > Europe batch 2.

Ik heb het gevoel dat ze nog een aantal Z9 camera's hebben gevonden in het warenhuis, dus wellicht is er hier iemand die nog opzoek is naar een Z9. Op dit moment geeft de website van Nikon nog aan dat er refurbished Z9 camera's beschikbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nilsb op 01-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mlazurro schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:12:
Het blijft een rumour, maar het lijkt deze keer iets serieuzer.

[...]

https://nikonrumors.com/2...n-or-around-june-11.aspx/

Fingers crossed.
Ik kreeg vandaag een mailtje van Nikon dat het nu officieel is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8prPOUs5KgqtgNg8ONtcIWsqK4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SpgYyTzf1RCKXf1rJranCg2A.png?f=fotoalbum_large

Nu gelijk allemaal hard rennen om 'm te bestellen.
Want al die andere bodies zijn nu natuurlijk in één keer niet meer goed genoeg... :+

https://www.nikon.nl/nl_NL/ready-to-perform

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06 12:24
ehtweak schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Ik kreeg vandaag een mailtje van Nikon dat het nu officieel is:
(...)]

Nu gelijk allemaal hard rennen om 'm te bestellen.
Want al die andere bodies zijn nu natuurlijk in één keer niet meer goed genoeg... :+

https://www.nikon.nl/nl_NL/ready-to-perform
Een daling in tweedehands waarde van de vorige bodies lijkt mij niet onlogisch en uiteraard zal de Z6III op één punt een pak beter zijn: autofocus. Z6II is niet slecht, maar loopt toch wat achter in vgl met de concurrentie en een Z8/ZF..Hopelijk niet gewoon dezelfde autofocus als de ZF, maar nog iets beter.

Maar mijn Z6II wordt dan gewoon mijn 2de body en de Z6I backup. Doorschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Deze komt zeker op mijn verlanglijstje te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Over een uur (14:00) wordt de Nikon Z6 III officieel aangekondigd!

Ik ben vooral heel benieuwd of hij de autofocus-magie van de Z9 en Z8 krijgt, en daarmee met de Canon R8 / R6 II en Sony A7 IV gaat concurreren. En ik hoop dat de prijs enigszins behapbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Officiële launch video (vanaf 14:00):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/cameras/z6iii

De prijs?

Vanaf€ 2.999,00
incl. BTW + Gratis bezorgd

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 09:34

OMX2000

By any means necessary...

Ik had gehoopt dat ie iets goedkoper zou zijn. Dus iets van 2699 euro. Maar het is wat het is, de prijs zal mogelijk omlaag gaan als de concurrentie met een antwoord komen. En hij is "maar". 1000 euro goedkoper dan de Z 8.

Ik begin gewoon lekker te sparen en blijf voorlopig lekker de Z 6 ii gebruiken. Maar dit is wel een positieve impuls voor het Nikon ecosysteem. De Z 6 IV zal wel de 1e camera worden met Red tech, maar daar hoeven we ons voorlopig niet druk over te maken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Oef. Dat is aan de prijs.

Hier: YouTube: Nikon Z6III Powerhouse is HERE - Detailed First Look | Images And Vi...
wordt 2499 USD genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Walker1974 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:29:
Oef. Dat is aan de prijs.
...
wordt 2499 USD genoemd.
Valt toch wel mee dat verschil?

US prijzen zijn vrijwel altijd zonder sales tax.
Dus als je dan de dollar/euro koers pakt + 21% BTW...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Laatst online: 11:49
Pff, ik zat stiekem te hopen op iets dat wat meer betaalbaar is. We hebben nu een D7500 die inmiddels een zekere leeftijd heeft. En vervelender is dat mijn sigma 150-500 al niet meer goed scherp stelde, maar nu is ook onze 17-70mm aan het klooien met de focusmotor. Ik wil eigenlijk geen nieuwe F-mount lenzen meer kopen, maar even 3000 euro neerleggen voor een camera en daarnaast ook nog vervanging voor de 17-70 wordt wel heel prijzig. Ik geloof dat ik maar moet gaan uitzoeken of de 17-70 nog te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@breadje Maar de stap van een D7500 naar een Z6iii is toch niet alleen maar een grote financiële stap? Dat is ook een enorm verschil qua technologie.

In het, al wat langer beschikbare, gamma van systeemcamera's zijn er bij Nikon natuurlijk veel betaalbaardere opties mogelijk. Die qua mogelijkheden nauwer aansluiten bij de D7500.

Tenzij je natuurlijk in één keer een grote stap wilt maken. Maar dat kost de nodige pegels... ;)

Daarnaast zullen de bestaande modellen, al is het maar de Z6ii, gelijk een stuk betaalbaarder zijn.

Ik heb zelf dit jaar nog een, vrijwel nieuwe, D850 gekocht. Als opvolger van m'n D800E. Gewoon omdat dat een stuk betaalbaarder is dan ook nog al het glaswerk wat ik al heb, uitfaseren.
En eigenlijk, eerlijk en objectief (leuke woordspeling) bekeken zou voor mij de overstap naar de Z[x] praktisch gezien alleen maar, nog meer, geld kosten.
Denk niet dat ik daardoor ineens nog betere foto's ga maken. :)

Tenzij je natuurlijk erg veel last hebt van NAS. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De stacked sensor tech is erg interessant. In plaats van dat ze twee volledige dies op elkaar stapelen (waarvan 1 de sensor), stapelen ze alleen twee chips op de randen van de sensor die. Die kunnen dus kleiner en goedkoper zijn, terwijl ze nog steeds op een meer geavanceerd (en dus zuiniger/sneller) proces kunnen worden gemaakt.

€3000 is wel flink aan de prijs, als Sony en Canon hun equivalenten beide voor €2500 hebben.

Als ze die -10 EV autofocus waar kunnen maken zou dat wel uniek zijn.

Goed om te zien dat Nikon weer helemaal bij is qua tech en capabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
ehtweak schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:42:
@breadje Maar de stap van een D7500 naar een Z6iii is toch niet alleen maar een grote financiële stap? Dat is ook een enorm verschil qua technologie.

In het, al wat langer beschikbare, gamma van systeemcamera's zijn er bij Nikon natuurlijk veel betaalbaardere opties mogelijk. Die qua mogelijkheden nauwer aansluiten bij de D7500.

Tenzij je natuurlijk in één keer een grote stap wilt maken. Maar dat kost de nodige pegels... ;)

Daarnaast zullen de bestaande modellen, al is het maar de Z6ii, gelijk een stuk betaalbaarder zijn
Mijn probleem is meer dat 2 van mijn 3 lenzen richting einde levensduur zijn. En aangezien Nikon stopt met de DSLR lijn zal ik ergens een keer moeten overstappen op de z-mount. Tegelijkertijd zie ik vanuit Nikon niet echt veel enthousiasme voor het DX formaat, dus naar FF gaan is dus ook bijna een gegeven. Maar als ik je goed begrijp zit ik niet op een horizontale overstap naar de z6? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de hele overgang naar mirrorles niet heel erg heb gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
breadje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Mijn probleem is meer dat 2 van mijn 3 lenzen richting einde levensduur zijn. En aangezien Nikon stopt met de DSLR lijn zal ik ergens een keer moeten overstappen op de z-mount. Tegelijkertijd zie ik vanuit Nikon niet echt veel enthousiasme voor het DX formaat, dus naar FF gaan is dus ook bijna een gegeven. Maar als ik je goed begrijp zit ik niet op een horizontale overstap naar de z6? Ik moet eerlijk bekennen dat ik de hele overgang naar mirrorles niet heel erg heb gevolgd.
Als je lenzen AF-S zijn, werkt dat ook naadloos met de FTZ adapter op een DX mirrorless Z body. Het hangt dus een beetje van je eigen plannen, spullen die je al hebt, en budget af. Maar je bent niet per se gedwongen om over te stappen naar fullframe mirrorless. Er zijn inmiddels ook veel 3rdparty DX Z-mount lenzen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

breadje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:37:
Pff, ik zat stiekem te hopen op iets dat wat meer betaalbaar is. We hebben nu een D7500 die inmiddels een zekere leeftijd heeft. En vervelender is dat mijn sigma 150-500 al niet meer goed scherp stelde, maar nu is ook onze 17-70mm aan het klooien met de focusmotor. Ik wil eigenlijk geen nieuwe F-mount lenzen meer kopen, maar even 3000 euro neerleggen voor een camera en daarnaast ook nog vervanging voor de 17-70 wordt wel heel prijzig. Ik geloof dat ik maar moet gaan uitzoeken of de 17-70 nog te repareren is.
Als je geen lenzen hebt die je kan meenemen kan je ook kijken naar bijv fuji? Goedkoper en aps-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Als je geen lenzen hebt die je kan meenemen kan je ook kijken naar bijv fuji? Goedkoper en aps-c
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Ik ben echter sinds de D80 getrouwd met Nikon, dus het duurt even voordat ik zo ver ben dat ik besef dat de liefde niet meer wederzijds is ;). Mijn enige lens die zonder problemen werkt is een 100mm f2.8 macro lens van Sigma. Beide andere lenzen hebben problemen met hun scherpstelmotor. Die macro lens zou ik nog wel kunnen doorverkopen. Mischien is dit het moment om eens naar nieuwe liefdes te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:47
breadje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:37:
Die 17-70 (F/2.8?) zou je prima kunnen vervangen met de 24-120 F/4 kitlens. De stap van DX naar FF compenseert het kleinere diafragma.

Maar het blijft veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24
F mount lenzen (en bodies) gaan nu bij bosjes op marktplaats omdat velen overstappen op Z.

[ Voor 9% gewijzigd door d3vlin op 18-06-2024 13:03 ]

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als het idd zo is dat nu goede objectieven (in goede staat) bij 'bosjes' op MP zouden staan, is het voor @breadje wellicht een idee om goedkoop z'n (half)defecte F-mount glaswerk te vervangen/aan te vullen.

Of je moet per se alles nieuw willen en daar ook het geld voor over hebben...

Daarnaast zijn er nog altijd diverse keuzes qua bestaande (al dan niet FF) Z bodies van Nikon. En de gebruikte versies die beschikbaar komen.
Omdat er altijd mensen zijn die denken dat ze met de meest nieuwe en kostbare gear betere foto's maken. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
breadje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:17:
[...]
Tegelijkertijd zie ik vanuit Nikon niet echt veel enthousiasme voor het DX formaat, dus naar FF gaan is dus ook bijna een gegeven.
Huidige line-up voor DX is idd beperkt. Maar gezien de stijgende prijzen voor de FF blijft DX aantrekkelijk. Er zal vast nog wel een Z50ii gaan komen...

Ik heb nu een aantal prime lenzen naast de DX kitlenzen (16-50 en 50-250). Met name Vitrox zorgt voor een goede prijs/kwaliteit verhouding, zowel FF als DX. Maar ik heb ook de 150-500 van Tamron, welke zowel op de Zfc als op een toekomstige FF past.

[ Voor 23% gewijzigd door Walker1974 op 18-06-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo iedereen,

Ik had eerst een map op mijn Nikon D7500 waar mijn foto’s die ik had gemaakt in kwamen te staan. Per ongeluk heb ik die verwijderd, daardoor moest ik een nieuwe map aanmaken. Maar nu is hij weer vanaf 001 gaan tellen. Is er een manier waarop ik in mijn afbeeldingen weer de juiste shuttercount krijg te zien? Ik ben er bekend mee dat er meerdere manieren zijn om de recente shuttercount te zien. Maar ik wil dus graag weten hoe ik dus de shuttercount in mijn afbeeldingsnaam weer terug krijg..

Alvast hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Je maakt geen mappen op je gehuegen-kaart, je laat de camera je kaart formateren (en dan wordt het vanzelf aangemaakt).
Hoe je de naam van de afbeeldingen door laat tellen waar je gebleven was weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:52
Gadgetjunk schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:40:
Hallo iedereen,

Ik had eerst een map op mijn Nikon D7500 waar mijn foto’s die ik had gemaakt in kwamen te staan. Per ongeluk heb ik die verwijderd, daardoor moest ik een nieuwe map aanmaken. Maar nu is hij weer vanaf 001 gaan tellen. Is er een manier waarop ik in mijn afbeeldingen weer de juiste shuttercount krijg te zien? Ik ben er bekend mee dat er meerdere manieren zijn om de recente shuttercount te zien. Maar ik wil dus graag weten hoe ik dus de shuttercount in mijn afbeeldingsnaam weer terug krijg..

Alvast hartstikke bedankt!
In de handleiding van je camera kan je dit vinden bij de menu uitleg:
https://onlinemanual.niko...24_menu_guide_05_d05.html

De nummering wordt automatisch gereset naar 0001 als je een nieuwe folder gebruikt, wat de camera ook zelf doet wanneer een folder 999 foto's bevat.

Dit heeft trouwens niets met je shuttercount te maken, als je tenminste al meer dan 999 foto's hebt gemaakt. Als je de shuttercount van je body wil weten zijn daar diverse tools/websites voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Twee verse Nikon codec driver updates:

https://nikonrumors.com/2...odec-1-9-0-released.aspx/

NEF Codec 1.31.4 and NRW Codec 1.9.0 released

NRW Codec v.1.9.0: fixed a vulnerability related to buffer overrun during file loading (CVE-2024-8025)
NEF Codec v.1.31.4: fixed a vulnerability related to buffer overrun during file loading (CVE-2024-8025)

The NRW and NEF codec modules allow NRW/NEF (RAW) files to be handled as their JPEG and TIFF equivalents in a Windows environment.

Download links zijn in bovenstaand artikel te vinden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe maken jullie je body schoon? Alcohol op een watje? Alleen water op een watje?

Ben een aantal maanden op reis en m’n Z8 kan wel wat tlc gebruiken van stoffige en zoute omgevingen waar ik ben geweest..

Idem eigenlijk ook voor de zoomlenzen, hoe maken jullie het plastic van de zoom constructie schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:53

g0tanks

Moderator CSA
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 00:33:
Hoe maken jullie je body schoon? Alcohol op een watje? Alleen water op een watje?

Ben een aantal maanden op reis en m’n Z8 kan wel wat tlc gebruiken van stoffige en zoute omgevingen waar ik ben geweest..

Idem eigenlijk ook voor de zoomlenzen, hoe maken jullie het plastic van de zoom constructie schoon?
Ik gebruik de vochtige doekjes die ze uitdelen aan boord van vliegtuigen. Gaat tot nu toe altijd goed met m'n Nikon Z6.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:16
*knip* off-topic

[ Voor 78% gewijzigd door Gonadan op 13-11-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
*knip* feedback op moderatie mag per DM
Ik maak mijn camera serieus schoon onder de douche. Een douchekop is ideaal voor het creëren van een zachte waterstraal.
En Z8 heeft voor zover ik weet ook een weather sealed body, dus dat gaat prima.
Uiteraard wel met een weather sealed lens.
Dat is in ieder geval beter dan met alcohol, wat rubber aan kan tasten.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 13-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@wappiewappie ik heb erg veel moeite om het te geloven, maar als jij stelt dat je serieus bent dan laat ik je staan.
Ik zou het echter niemand aanraden, of sterker nog, afraden. Weather sealing is echt iets heel anders dan waterdicht.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
@Gonadan Wat is volgens jou dan het verschil met een flinke regenbui, waar een Z8 tegen bestand is?
Ik zeg niet dat je de camera moet onderdompelen of onder een sterke straal van de kraan kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
wappiewappie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:05:
@Gonadan Wat is volgens jou dan het verschil met een flinke regenbui, waar een Z8 tegen bestand is?
Ik zeg niet dat je de camera moet onderdompelen of onder een sterke straal van de kraan kan houden.
Ertegen bestand? Een camera heeft weather sealing, ofwel wat afdichting zodat hij het ergste vocht kan overleven. Dat is iets heel anders dan dat hij waterdicht is en ontworpen om onder en continue stroom van water te blijven functioneren. Niet voor niets heb je gewoon geen garantie bij waterschade.

Maar goed, er zijn hordes gebruikers die vinden dat het moet kunnen. Weer, wind, regen, zandstorm. Gewoon lekker doen, maar ik ga het niet aanraden. Je zal niet de eerste zijn waarbij de sealing het uiteindelijk toch niet aan kan en je camera het begeeft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

g0tanks schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 01:01:
[...]

Ik gebruik de vochtige doekjes die ze uitdelen aan boord van vliegtuigen. Gaat tot nu toe altijd goed met m'n Nikon Z6.
Dat is een goede tip, ga ik onthouden. Heb het uiteindelijk opgelost met fles water en make-up doekjes.

De douche zou ik niet durven, vooral de constructie rond het klap scherm ziet er niet van alle kanten waterdicht uit..

Hier in zuid Amerika is Nikon en fotocamera’s echt een onbekend begrip dus kan het spul niet 1 2 3 vervangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb hier in de winkel regelmatig pro-camera's en lenzen van Nikon en Canon gehad, die na een regenbui de geest hebben gegeven. En dan zegt de fabrikant gewoon dat je pech hebt en geen garantie. Maar doe lekker wat je niet laten kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 23:43

Barrycade

Through the...

Ik was een een tijdje in de markt voor een upgrade van mijn D7000, zijn zeker op Nikon gebied best wel prijsdalingen in de Z lijn, zeker de Z5 is op een all time low. (Zie de banner boven aan de pagina onder Black Friday). Z5 body doet nu 877,- en bij Coolblue kan het nog iets goedkoper en krijg je er een tasje bij en een Sandisk SD kaartje. Maar ja dan heb je nog lenzen nodig.

Z50 krijgt een nieuwe update naar II, maar Nikon gooit de Z50 blijkbaar helaas niet in de korting met Black Friday. Nieuwe model lijkt zich helaas te richten op vooral vlogging en dus video. Maar ik zoek een foto camera ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:13:
Ik was een een tijdje in de markt voor een upgrade van mijn D7000, zijn zeker op Nikon gebied best wel prijsdalingen in de Z lijn, zeker de Z5 is op een all time low. (Zie de banner boven aan de pagina onder Black Friday). Z5 body doet nu 877,- en bij Coolblue kan het nog iets goedkoper en krijg je er een tasje bij en een Sandisk SD kaartje. Maar ja dan heb je nog lenzen nodig.

Z50 krijgt een nieuwe update naar II, maar Nikon gooit de Z50 blijkbaar helaas niet in de korting met Black Friday. Nieuwe model lijkt zich helaas te richten op vooral vlogging en dus video. Maar ik zoek een foto camera ;)
Upgrade voor wat? Als je vooral actie, sport, vogels enz fotografeert, en geen video, zou ik nog steeds een D500 overwegen. Veel fijnere camera dan de instap Z modellen. D850 is helemaal mooi, vooral met grip en grote accu voor 9fps, maar wel een pak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Barrycade waarom zou je niet voor de Z5 kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

dragon2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:40:
[...]

Upgrade voor wat? Als je vooral actie, sport, vogels enz fotografeert, en geen video, zou ik nog steeds een D500 overwegen. Veel fijnere camera dan de instap Z modellen. D850 is helemaal mooi, vooral met grip en grote accu voor 9fps, maar wel een pak duurder.
Puur voor foto's, heb helemaal niets met video. Ik heb de D7000 nooit op de high speed stand staan. Dus fps boeien niet. De 4,5 fps van de Z5 zal voldoende zijn. Gaat mij er voornamelijk om om via Wifi naar mijn mobiel de foto's te kunnen overzetten. Ook lijkt mij het fijn om een touch screen te hebben voor focus.
Dat is precies waar ik nu naar kijk. Ik ben alleen best wel zunig van aard dus hoewel financieel er geen bezwaar is zoek ik naar een mooie balans van een upgrade met een zacht prijskaartje.

Ik heb thuis berg (DX) lenzen, maar merk dat ik voornamelijk mijn 16-85 en mijn 35 en 85 1.8 gebruikt. Dus ik zit te kijken naar de 24-70 F4 en dan later naar 1 of 2 primes er bij en de rest allemaal of inruilen of op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:19:
[...]
Gaat mij er voornamelijk om om via Wifi naar mijn mobiel de foto's te kunnen overzetten. Ook lijkt mij het fijn om een touch screen te hebben voor focus.
Zowel D500 als D850 hebben beide.
D500 heeft als voordeel dat je je DX lenzen kunt blijven gebruiken.

Ik heb deze 2, en ik heb een instap Z, en die laatste blijft in de la tenzij ik toevallig wat video moet schieten (van optredende familieleden, vooral). Vandaar mijn suggestie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar tenzij een winkelier wat nog heeft liggen is de D500 nergens nieuw te vinden. En er speelt nog iets mee: mijn vrouw vindt de D7000 te groot voor haar handen. En pakt m dus nooit.

Dus als gevolg; ik sta in tegenstelling tot mijn gezinsleden nooit op de foto. Kan je afvragen of dat erg is...:p maar speelt toch ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Qua formaat ga je met een D500 je vrouw niet blijmaken... die is groter dan de D7000. Maar ik heb de overstap ook gemaakt van de D7100 naar de D500 en als je een beetje rondkijkt naar een 2de hands exemplaar in nette staat dan heb je heel veel camera voor je geld. Hij is qua bediening wel net anders dan de D7x00 reeks, maar vooral de AF is erg fijn. Overweeg ook de DX 16-80 f2.8-4.0. Die doet het erg leuk samen met de D500 (of met een andere DX body).

Wifi en touchscreen heeft deze allebei, maar je kan ook naar de D7500 kijken, daar zitten volgens mij precies dezelfde opties op en die lijkt meer op je huidige camera qua bediening. Die kan je wellicht zelfs nog wel ergens nieuw uit een winkel plukken, maar er is echt heel veel leuks op de 2e hands markt... en als je geld wilt besparen dan zou ik daar gaan zoeken.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6