We Are Borg schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 08:16:
[...]
Dat een fabrikant onrealistische cijfers opgeeft is een gegeven, wat iedereen als het goed is wel weet. Dat cap besluit op een onrealistisch gegeven werknemers te belasten bij oververbruik is daarom extra kwalijk imo: je weet dat niemand binnen de grenzen kan blijven.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Ik rij met mijn auto onder wat ik volgens Capgemini moet rijden. Volgens mij zou ik 6.2 moeten rijden, maar ik rij ongeveer 5.8/5.9.
Maar veel auto's, voornamelijk de "groene" auto's is het bijna onmogelijk om te halen. Maar mijn ervaring is wel, je kan echt veel besparen door gewoon anders te rijden.
Tsurany schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:22:
Ze kunnen natuurlijk alles in de gaten houden, maar daar heb ik zelf sowieso geen behoefte aan. Nu krijg je een systeem waarbij de kosten voor de leaserijder van zoveel variabelen afhankelijk zijn dat het gewoon niet te doen is. Alle gemakken van het rijden van een leaseauto gaan verloren en dit wordt op geen enkele wijze gecompenseerd. Het is gewoon een verkapte salarisverlaging. Zeker de starters worden onevenredig getroffen omdat het verhoudingsgewijs een veel grotere impact op hun salaris gaat hebben.
Ze hadden natuurlijk ook de mogelijkheid, om ieder gewoon meer te laten betalen voor de auto. Maar als jij er dan bijna geen prive km mee rijd, dan wordt jij juist weer nadelig getroffen.
Nu is het veel eerlijker.
Tank jij duur langs de snel weg: maar zou een mede collega daar aan moeten mee betalen? Nu mag je daar zelf voor opdraaien. Je hebt dus zelf de keuze.
Rij jij heel veel prive, en is jouw auto sneller aan zijn km, waarom zou mijn lease bedrag daarvoor omhoog gaan?
Rij jij erg on zuinig, bv met de hybride auto 160km per uur rijden (in Duitsland), waardoor jouw verbruik 3 keer hoger is dan de lease maatschappij niet uit komt met de brandstof kosten. Waarom zou mijn leasebedrag daarom om hoog gaan?
Nu is het op zich veel eerlijker verdeeld.
Uit eindelijk gaan de kosten voor Capgemini hierdoor naar beneden.
Vraag mensen om collectief 100 euro per maand in te leveren en je hebt een probleem van jewelste. Vraag leaserijders om 100 euro per maand extra te betalen via allerlei constructies die het liefst zo vaag mogelijk zijn en je hoort er amper wat over.
Je hoort er op zich niet zoveel van, omdat veel mensen er nog niet mee te maken hebben gehad. Dus ze weten nog niet echt wat het hun extra gaat kosten. Maar onrust is er wel degelijk over.
Maar in een zekere zin, is het ook eerlijker. je hebt zelf nu veel meer in de hand. Je kan bv ook minder gaan betalen voor je lease auto.
Maar ondanks alles is de nieuwe lease regeling waardeloos.
Het is 1 van de redenen waarom ik juist gestopt ben met een lease auto. Het was gewoon goedkoper voor mij om zelf te gaan rijden, ivp een lease auto te nemen.
Momenteel bespaar ik een heel hoop geld per maand

.