• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Riyaaz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:47:
Goedenavond allen,

Ik hoop dat dit bericht geplaatst onder de juiste topic.
Op dit moment studeer ik Computational Intelligence.
Zelf lukt het mij om naast mijn studie te werken bij een supermarkt.

Echter heb ik nog geen relevante werkervaring opgedaan, maar de ervaring is dat dit in het 3e jaar wel voltijds kan. Dat is mij verteld door wat afgestudeerden.
Ik vroeg mij af, verwachten jullie dat het zin heeft om in de zomervakantie te solliciteren bij het bedrijf Capgemini met de intentie om daar te werkervaring op te doen en daar gelijk ook mijn scriptie te schrijven tijdens het afstuderen? Als ik dan ben afgestudeerd, daar uiteraard door blijven werkervaring opbouwen.

De voornaamste reden waarom ik dit wil en vraag is, omdat ik zelf ook zie hoeveel tijd ik overhoud naast mijn studie om te werken. Echter is werken bij een supermarkt (logistieke planner) niet direct relevant voor mijn toekomst.
Als je solliciteert om stage te gaan lopen? Dat kan prima bij Cap, en daarna zijn er zeker mogelijkheden om in dienst te treden. Maar om te werken naast je studie, daar is Cap niet echt het bedrijf voor.
Herax10NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:27:

Ik heb persoonlijk namelijk weinig zin om in een topic over mijn werkgever (waar ik nu na ruim 3,5 jaar nog altijd goed op m'n plek zit) continu hetzelfde verhaal te lezen. Laten we het weer inhoudelijk over ervaringen bij Capgemini hebben en bespreken wat er gebeurt binnen Capgemini. Ik ben namelijk nog altijd wel benieuwd wat de mening is van collega's over de arbeidsvoorwaarden """update""" van vorige week of de status van het lease-debacle (zoals dat nu ondertussen wel genoemd mag worden).
Ja dat ben ik ook wel. Wel sneu dat je een OR hebt en 4 van de 4 voorstellen worden afgewezen. :') Ik heb gelukkig nog 2 jaar contract voor m'n huidige auto, deze wissel was al niet te betalen (moest nota bene toestemming van de manager hebben :') ) en dan heb ik gewoon een middenklasser. Als ik straks over moet op elektrisch gaat 't al helemaal niet meer te doen zijn. Ze maken wel rare kronkels met dat merkenbeleid.. je wil dat iedereen elektrisch gaat rijden.... oh maar nee geen Tesla. Terwijl dat juist de meest populaire elektrische bak is. :') Beetje gek.

[Voor 32% gewijzigd door SmurfLink op 06-01-2023 08:55]

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:36

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:11:
[...]

Voor de lease was het leuk dat er iig iets van de brandstof besparing wordt terug gegeven aan werknemer, maar die is voor mij niet relevant gezien ik een eigen auto heb :)

De correctie naar de 21ct/km stond trouwens nog niet in concur, maar die zal er einde maand wel in gehackt zijn ;)
Kijk dan ook nog even goed naar Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)" Met de wijziging voor parkeerkosten is het goed dat je zelf even scherp blijft, gezien je eigen vervoer rijdt. Ik weet niet of je veel bij klanten over de vloer komt op gekke (lees: dure) locaties, maar het is iets om rekening mee te houden.

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:34
YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:11:
[...]

Het las als een koekje van mysterieus deeg.
Er wordt meer budget beloofd, waarbij geen oude of nieuwe brackets genoemd worden of met wat voor mate de increase zou zijn.
Relevantie voor mij onbekend, want voor Cap Eng zitten we aan de oude beoordeling vast, waar vast niks in de ‘Factor X’ wordt bijgeplust.

Voor de lease was het leuk dat er iig iets van de brandstof besparing wordt terug gegeven aan werknemer, maar die is voor mij niet relevant gezien ik een eigen auto heb :)

De correctie naar de 21ct/km stond trouwens nog niet in concur, maar die zal er einde maand wel in gehackt zijn ;)
Volgens mij heeft Cap Eng dit jaar ook niet meer het oude beoordeling systeem. Maar er moet nog iets gevonden worden hoe over te gaan naar het Cap systeem.

Dit omdat bij oud Altran je je beoordeling krijgt in de maand van in dienst komen. En bij Cap iedereen in Jan/Feb een beoordeling krijgt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tomcool schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Volgens mij heeft Cap Eng dit jaar ook niet meer het oude beoordeling systeem. Maar er moet nog iets gevonden worden hoe over te gaan naar het Cap systeem.

Dit omdat bij oud Altran je je beoordeling krijgt in de maand van in dienst komen. En bij Cap iedereen in Jan/Feb een beoordeling krijgt.
Komend jaar krijgen we als het goed is nog met de factor x en de magische tabel een loonsverhoging.
(performance score 1 tot 5 + RSP in je schaal = verhoging uit het vakje in de 5x5 tabel)

Vanaf 2023 gaan de managers idd stressen omdat ze ieder 50-100 mensen moeten beoordelen in een 6-tal weken ipv dat het over het hele jaar verspreid is. (maar zover ik hoorde was dit nog wel met AAA ipv MyPath)
Vanaf 2024 gaan we idd over naar MyPath ipv AAA beoordeling als het goed is. (maar onze 'oude' klantbeoordeling met schaal 1-4 blijft weer wel bestaan als basis voor de input voor de manager voor de jaar beoordeling)

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 10:07]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Chromoris schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:09:
Dat gezegd hebbende wil ik wel even inhaken op het puntje over ranten op Capgemini. Misschien lijkt dat nu wel zo gezien het topic over het algemeen (en vanwege de reden hierboven) alleen over de wat meer positieve kanten van Cap gaat. Maar niet iedereen is geneigd om door te vragen of om in DM’s te kruipen om wat meer informatie te vragen. Dat was dus ook mijn insteek om hier een uitgebreid verhaal te houden, dat ook de andere kant nu eens hier komt te staan.
Ervaringen delen is exact waar het topic voor is. Voor mijn gevoel lazen de vorige pagina's van dit deel ook niet echt als een sprookjesboek, maar de algemene kritische noot zat wel verstopt tussen een heleboel posts over lease, dat weer wel. :P
Cap is namelijk heel goed in het managen van hun publieke imago en hangt daarbij ook niet zoveel gewicht aan de waarheid. Case en point is dat op Glassdoor gezegd wordt dat men niet vraagt om reviews te plaatsen (bewijs), terwijl in dit topic het tegendeel beweerd wordt (nota bene heb je zelf gezegd Prx dat Glassdoor door cap “ondersteund” wordt). Hierdoor is het publieke verhaal over het algemeen eenzijdig en is het een stuk makkelijker om een verkeerde indruk te krijgen/ontwikkelen.
Heb je misschien naar een verkeerde Glassdoor review gelinkt? Ondanks dat ik deze super interessant vond om te lezen, en de reactie vanuit Capgemini summier was, zie ik geen opmerking over het niet vragen van reviews?

Ben nog wat in mijn mailbox aan het grutten, maar ik zie sowieso in juli 2020 de oproep aan alle medewerkers bij Capgemini Nederland om een review te plaatsen, want positieve reviews helpen de organisatie bij het aantrekken van nieuw talent. Dus als jij dat statement kunt vinden op Glassdoor (gelieve na juli 2020 dus) dan kan ik eens kijken of ik dat gecorrigeerd ga krijgen.
Nu vind ik het wel interessant dat Glassdoor inmiddels door een Recruitment Marketeer wordt beheerd, zo te zien is men er nu wat publiekelijk eerlijker over wat die personen precies doen. Incidenteel: dit is een junior, de voorganger heeft het ook maar een paar jaartjes volgehouden en werkt nu ook elders (de handtekening van die persoon is verdwenen, maar je kan het email adres hier en daar terugvinden), zie hiervoor ook mijn eerdere commentaar over HR medewerkers.
O joh, in die HR wereld schuift het zo snel. Ik weet dat we ook veel inhuren op die posities bij Capgemini. Maar kijk eens naar jouw eigen LinkedIn en wie je een half jaar geleden benaderd heeft voor recruitment, en waar ze nu zitten. Als je denkt dat een gemiddelde consultant snel doorschuift en op een nieuwe plek zit, dan kunnen we echt nog wat 'leren' van de HR en Recruitment wereld. Wat een bende is dat zeg.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Ik ben ook benieuwd wat @Prx van deze situatie vindt. Mijn ervaring is dat werken + studeren bij Cap mogelijk is. Maar dat je wel rekening dient te houden dat als je in dienst gaat, Cap je een contract geeft van minstens 32 uur (32 is van wat ik weet het minimum, en 36 uur of 40 uur is makkelijker te plaatsen omdat je dan niet beperkt wordt door de aantal uren). Daarnaast als je gedetacheerd wordt bij een klant dan bepaald de klant in principe de uren / wanneer je aanwezig moet zijn. Als die momenten/uren samenvallen met je studie dan heb je primair pech gehad. Zorg dat je dus goede afspraken hieromtrent maakt en dat die afspraken ook op papier komen te staan (bonuspunten als dat met handtekening is). Als je het goed aanpakt dan is er veel mogelijk en heb je een uiteindelijk ook een voorsprong bij je carrière (een plusje erbij, wat Wijnands zegt). Enigste is dat je niet te lang bij Cap moet blijven rondhangen, daarvoor kan je het beste even dit topic lezen (of in ieder geval de laatste 10 pagina’s).
Ik denk dat @SmurfLink het hier goed heeft verwoord. Afstuderen bij Capgemini is absoluut mogelijk, maar ik heb nooit gehoord van iemand die hier zat als bijbaan tijdens een studie. Zelfs een stage (anders dan afstuderen) heb ik telkens afgekaatst zien worden. Hier en daar een korte stage (meeloop), waarbij de student dan bij papa/mama meeloopt. Die heb ik wel gezien.

Daarom denk ik dat het niet gaat lukken om dat te regelen. Ik heb namelijk ook CV's van afgestudeerden met een Associate Degree (AD) afgekaatst zien worden, omdat we toch echt een Bachelor willen zien. Dus voor volwaardig werk wil men echt een diploma op niveau zien, en bij een stage moet er een onderwerp zijn wat uitgediept wordt. Ook zijn stagiairs niet altijd even goedkoop (qua onkostenvergoeding valt het mee) want de begeleidinguren moeten ook gedekt worden.

Minimale aantal uren voor dienstverband heb ik even opgezocht in het HR charter en deze is 60% (24 uur/week), met de voorkeur voor minimaal 80% (32 uur/week) om duurzaam inzetbaar te blijven.

Verder deel ik al je inzichten over hoe moeilijk dit zou worden om praktische invulling aan te geven.

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-03 20:22
SmurfLink schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:53:
[...]

Als je solliciteert om stage te gaan lopen? Dat kan prima bij Cap, en daarna zijn er zeker mogelijkheden om in dienst te treden. Maar om te werken naast je studie, daar is Cap niet echt het bedrijf voor.
Mee eens. Ik werk bij de rijksoverheid en daar doen ze nooit moeilijk over studieverlof. Probeer dat maar bij bedrijven als Cap want studieverlof is geen geld in het laatje en daar zijn ze allergisch voor.

• SmurfLink
  • Niet online
HSG schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Mee eens. Ik werk bij de rijksoverheid en daar doen ze nooit moeilijk over studieverlof. Probeer dat maar bij bedrijven als Cap want studieverlof is geen geld in het laatje en daar zijn ze allergisch voor.
Complete onzin. Als jij een Bachelor hebt en naast je werk bij Cap een Master wil doen is daar prima ruimte voor. Bij Invent is dat zelfs een eis om er te mogen beginnen. Ik ken er genoeg die dit gedaan hebben en daar was nooit enig probleem mee.

Het gaat hier echter voor zover ik begrijp om iemand zonder bachelordiploma die z'n bachelor aan het afronden is. En daar is bij Cap geen ruimte voor, tenzij het een afstudeerstage betreft. Want ze nemen alleen mensen aan met minimaal een Bachelor.

[Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 06-01-2023 13:56]

• YakuzA

YakuzA

Prx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:43:
[...]
Kijk dan ook nog even goed naar Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)" Met de wijziging voor parkeerkosten is het goed dat je zelf even scherp blijft, gezien je eigen vervoer rijdt. Ik weet niet of je veel bij klanten over de vloer komt op gekke (lees: dure) locaties, maar het is iets om rekening mee te houden.
Ik zit gelukkig op interne projecten op een Cap kantoor en de klanten waar ik heen moet hebben over het algemeen zelf grote parkeerterreinen, maar dat is idd een goede om in de gaten te houden.

Wat ik daar wel heel raar vind, is dat de parkeerkosten voor de lease het wel met bruto/netto truuk ingevoerd kan worden, maar voor non-lease weer niet, dit spreekt ook weer het nieuws van vorig jaar tegen dat zowel lease als niet-lease hun autowaskosten konden declareren.
https://talent.capgemini.com/nl/news/34414
Die is nu dus ineens alleen nog voor lease beschikbaar.

De 21ct/km is overigens per 10 jan beschikbaar in concur zag ik:
You can claim the €0,21 p/KM in Concur/MyExpenses from Jan 10, 2023 onwards. So, please claim your mileage for 2023 after this date to have the correct rate.
Kostte vast wat meer moeite, die 19ct was al 16 jaar niet geïndexeerd door de overheid, dus dat was vast ergens een constante in de code :+

[Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 14:44]

PSN

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:53
Klopt het dat medewerkers van Capgemini, die al 3 jaar geen salarisverhoging hebben ontvangen, dit jaar 2% salarisverhoging krijgen als compensatie voor de hoge inflatie?

Klopt het ook dat medewerkers van Capgemini een verplichte verhoging van 19 naar 21 cent reiskostenvergoeding krijgen, maar geen verhoging van hun mobiliteitsbudget?

GoT, You have to love it!

• HSG
SmurfLink schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Complete onzin. Als jij een Bachelor hebt en naast je werk bij Cap een Master wil doen is daar prima ruimte voor. Bij Invent is dat zelfs een eis om er te mogen beginnen. Ik ken er genoeg die dit gedaan hebben en daar was nooit enig probleem mee.

Het gaat hier echter voor zover ik begrijp om iemand zonder bachelordiploma die z'n bachelor aan het afronden is. En daar is bij Cap geen ruimte voor, tenzij het een afstudeerstage betreft. Want ze nemen alleen mensen aan met minimaal een Bachelor.
En bij de Rijksoverheid is dat weer geen probleem.

Jeetje zeg...je zou maar je bachelor willen halen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Gisteren te horen gekregen dat onze afdeling verplaatst gaat worden qua reporting/management. Na een jaar van transformatie en integratie, gaan we nu naar een jaar van... transformatie en integratie...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb een aantal offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic blijven :).

• Regent
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-02 17:14
Ik overweeg om te solliciteren bij Cap als Business Analyst. Door mijn geringe werkervaring in de IT (lees: 0) en business achtergrond icm een sterke affiniteit in de IT, denk ik dat BA een stap in de juiste richting is dat momenteel past bij mijn profiel.

Het consultancy deel in de IT trekt mij heel erg. Ik vind het klantcontact onwijs tof en het lijkt me leuk om business vraagstukken te vertalen in de IT en vice versa. Graag duik ik de diepte in en vind ik het niet erg om uitgedaagd te worden. Mijn doel is om bij Cap alle informatie als een spons op te nemen middels trainingen en ervaringen zodat ik deze meteen kan toepassen in de praktijk. Zit ik dan als BA op mijn plek, vooral omdat ik de consulterende wil vervullen?

Verder had ik nog wat praktische vragen:
- In iedere vacature werd thuiswerken benadrukt. Hoe flexibel is het thuiswerken in de praktijk? Eist de klant dat je x aantal dagen per week/maand op locatie bent of mag je dat zelf bepalen?
- Moeten de trainingen in eigen tijd worden gedaan?
- Wat is het startsalaris wat ik mag verwachten anno 2023?
- Welke laptop krijg je? Kun je wat "krachtigers" krijgen?
- Verder: Ik zag nog onwijs veel leuke vacatures voorbijkomen waarbij een Master wordt gevraagd. Is dit een keiharde eis of kom je als HBO bachelor ook aan de bak in deze functies?

[Voor 4% gewijzigd door Regent op 16-01-2023 23:24. Reden: "Tijd" toevoegd bij "eigen tijd"]

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:35
Regent schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:
Ik overweeg om te solliciteren bij Cap als Business Analyst. Door mijn geringe werkervaring in de IT (lees: 0) en business achtergrond icm een sterke affiniteit in de IT, denk ik dat BA een stap in de juiste richting is dat momenteel past bij mijn profiel.

Het consultancy deel in de IT trekt mij heel erg. Ik vind het klantcontact onwijs tof en het lijkt me leuk om business vraagstukken te vertalen in de IT en vice versa. Graag duik ik de diepte in en vind ik het niet erg om uitgedaagd te worden. Mijn doel is om bij Cap alle informatie als een spons op te nemen middels trainingen en ervaringen zodat ik deze meteen kan toepassen in de praktijk. Zit ik dan als BA op mijn plek, vooral omdat ik de consulterende wil vervullen?

- In iedere vacature werd thuiswerken benadrukt. Hoe flexibel is het thuiswerken in de praktijk? Eist de klant dat je x aantal dagen per week/maand op locatie bent of mag je dat zelf bepalen?
- Wat is het startsalaris wat ik mag verwachten anno 2023?
- Verder: Ik zag nog onwijs veel leuke vacatures voorbijkomen waarbij een Master wordt gevraagd. Is dit een keiharde eis of kom je als HBO bachelor ook aan de bak in deze functies?
- Thuiswerken verschilt per klant. Ikzelf hoef maar 1x per week bij de klant te zijn.
- Is vaak een combinatie van, tijdens en buiten werktijd, omdat sommige trainingen alleen in de avonden worden gegeven. Ikzelf deed het veelal buiten werktijd, omdat ik overdag druk had met project.
- Startsalaris van YP was in mijn tijd 2500 en 300 verhoging na 10 maanden en nog een keer 300 na 8 maanden. Startsalaris in deze tijd zou ik nu niet weten.
- Krachtige laptop worden aan developers gegeven, aan een business analist niet per se. Je kan het vragen, maar ze komen al te kort aan krachtigere laptops, waardoor soms een developer een ondermaatste laptop krijgt
- Ligt aan de functie, maar voor business analist en ook developers is HBO voldoende

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Regent schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:

De klant is ALTIJD leidend. Veel klanten zijn best flexibel. Maakt het je klant niet uit dan raad ik je toch aan om zeker de eerste maanden regelmatig vanaf Capgemini kantoor te werken.
Sommige wel
Developer editie kun je krijg. KRachtig maar zwaar. Standaard laptop is office/internet geschikt.
Invent vraagt, dacht ik, om een master. Een enkele klant doet dat ook. Verder is het verschil tussen master of HBO na een jaar of 2 verwaarloosbaar.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• 25adl9051
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01 20:03
Dag allen,

Na een periode als management consultant in het buitenland heb ik nu een aanbieding gekregen bij Capgemini Invent als managing consultant D1.

Wat is volgens jullie een realistisch brutoloon - los van de voordelen? Het voorstel lijkt mij vrij laag.

Wat mij ook niet duidelijk is, ze hebben daar namelijk niet veel verduidelijking over gegeven, is of en vanaf wanneer je als managing consultant bij invent andere consultants moet managen, moet je zelf projecten binnenhalen, veel reizen, … Ze bleven daar heel erg over op de vlakte toen ik daar naar vroeg.

Alvast bedankt voor de input!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

BasIT schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:41:
Ik ben per november bij Capgemini Engineering gestart. Eerste indruk is positief. Professionele club, informele contacten. Zit momenteel in inwerkfase, dus kan verder nog weinig delen. Zal wat ervaringen delen komende tijd.
Verder niets meer van je gehoord. Hoe gaat het bij Cap Engineering?

I like to take things apart further than I'm supposed to

• Wijnands
Wat mij aan onze nieuwe collega's van engineering opvalt is dat er best wat mensen tamelijk omslachtig en procedureel doen als ze hulp nodig hebben van "classic" capgemini. Apart cultuur verschil

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 03:10
Wijnands schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:02:
Wat mij aan onze nieuwe collega's van engineering opvalt is dat er best wat mensen tamelijk omslachtig en procedureel doen als ze hulp nodig hebben van "classic" capgemini. Apart cultuur verschil
Grappig, ik heb juist een hele andere ervaring. Ik heb juist best wat contact met mensen van Engineering en vindt daar leuke gesprekken, mogelijke kansen voor samenwerking, etc.

Allemaal tussen de bedrijven door zonder procedureel gedoe.

• Wijnands
Dan moeten we toch 's namen uitwisselen.

• YakuzA

YakuzA

:+

Misschien dat die onder de indruk waren van de enorme burocratie en formele dingen die we over ons heen hebben gekregen sinds de integratie en dat snel hebben geassimileerd.
Vroeger was het juist erg informeel en persoonsgericht binnen Engineering :)

(al wisselt het wel per locatie, vooral Eindhoven zijn de managers erg op hun KPI's en zijn sommige engineers bang om een uurtje niet facturabel te schrijven)

[Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 03-03-2023 15:21]

PSN

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-03 22:42
Zijn er mensen die private leasen ipv leasen via Cap?
Denken jullie dat dat voordeliger is, aangezien je dan ook reiskosten kunt declareren en je mobiliteitsvergoeding betaald krijgt.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:30

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik en mij vrouw hebben beiden zakelijk geleased bij Capgemini.
Momenteel private lease + auto gekocht.
Enige jammere is de km vergoeding invullen.
En 1 zakelijke lease voelt wel fijn als prive auto..
Maar uiteindelijk is dit veel goedkoper
Lekker prive rijden. Geen last van het merken beleid of regels wie je auto mogen gebruiken.

Gewoon sebastiaan

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-03 22:42
Smuggler schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:34:
Ik en mij vrouw hebben beiden zakelijk geleased bij Capgemini.
Momenteel private lease + auto gekocht.
Enige jammere is de km vergoeding invullen.
En 1 zakelijke lease voelt wel fijn als prive auto..
Maar uiteindelijk is dit veel goedkoper
Lekker prive rijden. Geen last van het merken beleid of regels wie je auto mogen gebruiken.
Private lease is goedkoper?
Waarom voelt een zakelijke lease dan fijn als prive auto?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:30

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Was nog in de tijd met elkaar onbeperkt prive kilometers. Dus als 1 van de 2 auto's een zakelijke lease was. Kan je lekker goedkoop reizen.
En je hoeft niet voor elk zakelijk ritje je kilometers te declareren.

In ons geval was private lease goedkoper
Elektrische mg zs ev. Is 380 euro netto. En daar komt enkel nog de elektra bij.

Andere auto is een tesla model y. En die zit niet in het merken beleid. Kon ook geen waardig alternatief vinden. Dus die is prive aangeschaft.

Gewoon sebastiaan

• YakuzA

YakuzA

blblacklabel schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:30:
Zijn er mensen die private leasen ipv leasen via Cap?
Denken jullie dat dat voordeliger is, aangezien je dan ook reiskosten kunt declareren en je mobiliteitsvergoeding betaald krijgt.
Leasen via de baas kan alleen uit als je echt veel km’s maakt.
(En heeft het voordeel van ontzorgen in het geval van issues met de auto)

Je kan van de mobiliteitsvergoeding idd wel een PL kunnen doen, maar ken er niet veel die dat hebben. Die worden ook duurder als je daar meer km’s in rijd. Hiervoor scheelt het dat je dan de paar 100 per maand die je anders aan bijtelling kwijt was niet als kosten hebt, en je vrij bent in je keus.

Grootste gedeelte hier heeft tegenwoordig een privé auto, sinds de 14% auto’s er niet meer zijn is dat in vrijwel alle situaties voordeliger.
(Vooral nu met het veel meer thuis werken sinds the covidz)
Als je de totale kosten een keer in een excel sheet tegen elkaar af zet kom je daar zo uit.

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 00:07]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 13:34
Na een drukke periode met veel (elektrische) kilometers, krijg ik nu jammer genoeg een rekening van 408 euro voor brandstof. Het budget is namelijk nog steeds maar slechts 0.288 euro per kwh, terwijl zo goed als alle laadpalen in nederland 0.55-0.67 per kwh uur zijn... Echt belachelijk dit... Dit speelt al bijna een jaar!

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Even naar je People Manager stappen om samen wat te bedenken hiervoor. Je zou niet de eerste zijn die gecompenseerd wordt als je geconfronteerd wordt met excessieve brandstofkosten voor veel zakelijke kilometers. Tenminste, ik ga er vanuit dat het voornamelijk komt door zakelijke ritten.

Men kan wel de prijs ophogen, maar dan zal je zien dat jouw leaseprijs van je auto ook gewoon mee zal stijgen voor dat component. Dus dan moet je minder bijbetalen maar wordt je auto misschien wel 50 - 100 EUR per maand duurder. Brandstof is onderdeel van het budget.

• HSG
Kratos schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:43:
Na een drukke periode met veel (elektrische) kilometers, krijg ik nu jammer genoeg een rekening van 408 euro voor brandstof. Het budget is namelijk nog steeds maar slechts 0.288 euro per kwh, terwijl zo goed als alle laadpalen in nederland 0.55-0.67 per kwh uur zijn... Echt belachelijk dit... Dit speelt al bijna een jaar!
Je moet betalen voor "brandstof" omdat jij teveel (waarschijnlijk) zakelijke kilometers hebt gereden?

• Kratos
Nouja het speelt al een tijdje, maar ik heb de afgelopen periode januari - maart ongeveer 4500km gereden. Waarvan ongeveer 900km persoonlijk. Het bedrag komt voornamelijk uit de kwh prijs die nooit rechtgetrokken wordt zoals bij de benzine auto's.

• HSG
Kratos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:28:
Nouja het speelt al een tijdje, maar ik heb de afgelopen periode januari - maart ongeveer 4500km gereden. Waarvan ongeveer 900km persoonlijk. Het bedrag komt voornamelijk uit de kwh prijs die nooit rechtgetrokken wordt zoals bij de benzine auto's.
Maar het komt dus voornamelijk door veel zakelijke kilometers rijden?

• peterb1969
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03 20:48
Leaseregeling is waardeloos. CG wil een groen imago door iedereen in een elektrische auto te laten rijden, dit is echter met de huidige lease en electriceitsprijzen onbetaalbaar zonder dat het budget verhoogd is. Gevolg medewerkers kopen zelf een ouder en daarmee vervuilende 2e hands waardoor er een negatief netto klimaateffect ontstaat. CG heeft echter op papier voetafdruk vermindert.

Gelukkig krijgt een groot gedeelte vd medewerkers weinig tot geen inflatiecorectie (bijzonder in tijd can recordwinst en personeelstekort) dus hopelijk gaan veel van deze medewerkers snel elders weer schoon rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lisadr
peterb1969 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:36:
Gelukkig krijgt een groot gedeelte vd medewerkers weinig tot geen inflatiecorectie (bijzonder in tijd can recordwinst en personeelstekort) dus hopelijk gaan veel van deze medewerkers snel elders weer schoon rijden.
Als er straks geen recordwinsten zijn gaan ze bezuinigen op personeelskosten! Ik hoorde dat bij Capgemini er mensen zijn die 3 jaar lang 0% salarisverhoging kregen en dat ze nu 2% krijgen. 3 jaar lang 0% en nu 2% in tijden van 10% inflatie en recordwinsten zegt genoeg over hoeveel ze personeel waarderen.

Capgemini marketing
"Solidarity, friendship, fidelity, generosity, fairness in sharing the benefits of collective work; and accepting responsibilities and an instinctive willingness to support common efforts when the storm is raging."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-03 20:08
Lisadr schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Als er straks geen recordwinsten zijn gaan ze bezuinigen op personeelskosten! Ik hoorde dat bij Capgemini er mensen zijn die 3 jaar lang 0% salarisverhoging kregen en dat ze nu 2% krijgen. 3 jaar lang 0% en nu 2% in tijden van 10% inflatie en recordwinsten zegt genoeg over hoeveel ze personeel waarderen.

Capgemini marketing
"Solidarity, friendship, fidelity, generosity, fairness in sharing the benefits of collective work; and accepting responsibilities and an instinctive willingness to support common efforts when the storm is raging."
Je kunt het ook als een signaal zien dat je elders moet gaan werken. Je moet eens gaan doorrekenen wat de 15% koopkrachtverlies je de komende 10 jaar kost. Met een salaris van 3500 euro bruto is dat al snel bijna 70.000 euro bruto. Een cadeau van de medewerker aan Capgemini. Capgemini is misschien leuk voor de eerste paar jaar. De beste IT’ers zijn dan meestal al wel vertrokken.

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:18
Lisadr schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Capgemini marketing
Mischien dat ik een biased kijk heb op deze verhoging, maar in mijn directe cirkel binnen Cap is dat toch anders. Hier hoor ik 6.5% tot 13.8% verhoging terwijl ze vorig jaar nog op 4% tot 8.3% zaten. Het is inderdaad geen inflatiecorrectie van 15% maar het is in mijn ogen niet niets.

Wel ik hoor ik weer van de MT's dat er een te kort aan mensen is, maar dat ze gaan focussen op new-hires...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:03
HSG schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Je moet betalen voor "brandstof" omdat jij teveel (waarschijnlijk) zakelijke kilometers hebt gereden?
Volgens mij wel. Het is bekend dat de leaseregeling bij Cap waardeloos is. En dat @Prx de tip geeft om bij je manager aan te kloppen is als je er langer over nadenkt best bizar: je moet, nadat je geconfronteerd en betaald hebt voor je hoge “brandstofkosten” in gesprek om te kijken of je een deel gecompenseerd kan krijgen. Voor zakelijke kilometers met een leaseauto 8)7

Mijn leasebudget heeft ook een brandstofberekening toen ik deze afsloot. Dat component is nu keer 3 gegaan vanwege stroomprijzen. Tsja dat gebeurd: risico voor de werkgever niet de werknemer

• HSG
We Are Borg schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:29:
[...]

Volgens mij wel. Het is bekend dat de leaseregeling bij Cap waardeloos is. En dat @Prx de tip geeft om bij je manager aan te kloppen is als je er langer over nadenkt best bizar: je moet, nadat je geconfronteerd en betaald hebt voor je hoge “brandstofkosten” in gesprek om te kijken of je een deel gecompenseerd kan krijgen. Voor zakelijke kilometers met een leaseauto 8)7

Mijn leasebudget heeft ook een brandstofberekening toen ik deze afsloot. Dat component is nu keer 3 gegaan vanwege stroomprijzen. Tsja dat gebeurd: risico voor de werkgever niet de werknemer
Met andere woorden...gauw weg bij die club. Dat je bij moet betalen omdat je werkgever je overal naartoe stuurt.

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33
tastiestemperor schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:26:
[...]

Mischien dat ik een biased kijk heb op deze verhoging, maar in mijn directe cirkel binnen Cap is dat toch anders. Hier hoor ik 6.5% tot 13.8% verhoging terwijl ze vorig jaar nog op 4% tot 8.3% zaten. Het is inderdaad geen inflatiecorrectie van 15% maar het is in mijn ogen niet niets.

Wel ik hoor ik weer van de MT's dat er een te kort aan mensen is, maar dat ze gaan focussen op new-hires...
Ik kreeg te horen bij ons dat Capgemini NL het erg slecht doet in vergelijking met de group en dat er daarom maar 2% salarisruimte was. Geen idee of dat gewoon bullshit is om te verkopen dat je er niets of heel weinig bij krijgt, maar ik hoor om me heen bij ons heel veel 0% verhoging en af en toe een 2% verhoging.
Geen idee waar die 2% totaal dan heen gaat, ik kreeg er iig voor het eerst niets bij met een prima beoordeling.
Voor mij is het ook tijd om om me heen te gaan kijken in ieder geval.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Als People Manager van een groep van 10 personen, en daarmee ontvanger van de verdeling van het salaris voor mijn mensen, kan ik aangeven dat dit geen 2% kan zijn geweest. De gehele pot is wel wat groter geweest, maar ik denk niet dat we volledige inflatiecompensatie halen inderdaad.

@TigerMooD: zou je (eventueel in een DM) kunnen delen wat jouw beoordeling dan was en waar je in de organisatie zit? Er zijn veel factoren die meespelen met de verdeling over de business units. Maar uiteindelijk is het aan jouw unit manager om het potje weer te verdelen over mensen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:41
Kratos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:28:
Ik zou serieus overwegen om geen KM zakelijk meer te rijden tot Cap dit vergoed en oplost voor je. Schandalige praktijken als je het mij vraagt. Maargoed, elke keer weer komt naar voren dat Cap leuk is als starter maar als je medior en hoger bent moet je eigenlijk zsm weg wezen daar. En ja, uitzonderingen heb je altijd.

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• SmurfLink
  • Niet online
TigerMooD schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Ik kreeg te horen bij ons dat Capgemini NL het erg slecht doet in vergelijking met de group en dat er daarom maar 2% salarisruimte was. Geen idee of dat gewoon bullshit is om te verkopen dat je er niets of heel weinig bij krijgt, maar ik hoor om me heen bij ons heel veel 0% verhoging en af en toe een 2% verhoging.
Geen idee waar die 2% totaal dan heen gaat, ik kreeg er iig voor het eerst niets bij met een prima beoordeling.
Voor mij is het ook tijd om om me heen te gaan kijken in ieder geval.
Dat herken ik niet in ieder geval. Ik vond mijn beoordeling dit jaar wat tegenvallen maar de salarisverhoging is ruim boven die 2%. Hangt wellicht ook van de business unit af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33
Prx schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:50:
Als People Manager van een groep van 10 personen, en daarmee ontvanger van de verdeling van het salaris voor mijn mensen, kan ik aangeven dat dit geen 2% kan zijn geweest. De gehele pot is wel wat groter geweest, maar ik denk niet dat we volledige inflatiecompensatie halen inderdaad.

@TigerMooD: zou je (eventueel in een DM) kunnen delen wat jouw beoordeling dan was en waar je in de organisatie zit? Er zijn veel factoren die meespelen met de verdeling over de business units. Maar uiteindelijk is het aan jouw unit manager om het potje weer te verdelen over mensen.
Ik val onder BTS, beoordeling was een 3B (kind gekregen afgelopen jaar, dus niet echt veel gedaan buiten werk om). Ik werk al ruim 8 jaar bij Cap, elk jaar kreeg ik er wel iets bij, soms een grotere sprong (>5%), soms een klein beetje (1,5-2%), maar zelfs met een 3C beoordeling kreeg ik er ruim 2% bij in 2021. Nu dus voor het eerst met een 3B 0%, met als reden dat er maar heel weinig ruimte was en Frankrijk zelfs niet een beetje inflatiecorrectie wilde toekennen.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt niet erg om niets te krijgen als het slecht gaat met het bedrijf (wat volgens mij nu echt niet aan de hand is) en we even een jaar pas op de plaats moeten maken, maar met deze hoge inflatiecijfers schiet ik mezelf in de voet als ik niet om me heen ga kijken.

[Voor 11% gewijzigd door TigerMooD op 13-03-2023 11:31]

• YakuzA

YakuzA

Het is jammer dat we van Engineering volgend jaar naar de Cap beoordelingsmethode moeten.

Van een objectieve beoordeling lijken we meer naar de subjectieve vriendjespolitiek beoordeling te gaan verschuiven.
'je was niet zichtbaar genoeg in de organisatie' en dat soort minpunten om de kosten te drukken.

PSN

• HSG
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:46:
Het is jammer dat we van Engineering volgend jaar naar de Cap beoordelingsmethode moeten.

Van een objectieve beoordeling lijken we meer naar de subjectieve vriendjespolitiek beoordeling te gaan verschuiven.
'je was niet zichtbaar genoeg in de organisatie' en dat soort minpunten om de kosten te drukken.
Zo te zien zie ik bij Capgemini hetzelfde als bij Atos.

"je was niet zichtbaar genoeg in de organisatie"

of ook bij Atos

"je hebt niet genoeg leads aangebracht".. en bam daar gaat je promotie ook al deed je het op de overige vlakken het heel goed. Alleen maar op een paar leads.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kratos
Juancho schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Ik zou serieus overwegen om geen KM zakelijk meer te rijden tot Cap dit vergoed en oplost voor je. Schandalige praktijken als je het mij vraagt. Maargoed, elke keer weer komt naar voren dat Cap leuk is als starter maar als je medior en hoger bent moet je eigenlijk zsm weg wezen daar. En ja, uitzonderingen heb je altijd.
Het is dat ik Capgemini al ga verlaten binnenkort, maar anders had ik zeker mijn auto weer ingeleverd en ging ik het vertikken om te reizen. Bij mijn nieuwe werkgever (waar ik de auto mee naartoe neem), hebben ze het in ieder geval beter geregeld. Geen kastje meer, geen vagen voorschotten, geen harde richtprijs op kWh laden. Gewoon lekker simpel en geen rare dingen.

Daarnaast krijg ik ook nog eens 33% salarisverhoging, waar ik bij Capgemini maar 5% kreeg :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:50
YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:46:

Dit is precies wat ik van mijn directe Talent Reviewer (manager) te horen kreeg. Ondanks dat ik ontzettend veel heb aangebracht en ook meer dan genoeg in mijn eigen tijd voor Capgemini heb gedaan was ik toch niet zichtbaar genoeg. Gek, aangezien andere managers juist tegen collega's aan hebben gegeven dat je om promotie te kunnen maken je net zo zichtbaar moet zijn als @Kratos en mij. Daarnaast kreeg ik te horen dat ik wat vaker tussen 17.00 en 23.00 werk moest doen, aangezien (blijkbaar) veel collega's dat wel doen. En dat zei 'ie gelijk nadat in de YER werd gevraagd hoe m'n werk/prive balans was >:).

• peterb1969
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-03 20:48
TigerMooD schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Ik val onder BTS, beoordeling was een 3B (kind gekregen afgelopen jaar, dus niet echt veel gedaan buiten werk om). Ik werk al ruim 8 jaar bij Cap, elk jaar kreeg ik er wel iets bij, soms een grotere sprong (>5%), soms een klein beetje (1,5-2%), maar zelfs met een 3C beoordeling kreeg ik er ruim 2% bij in 2021. Nu dus voor het eerst met een 3B 0%, met als reden dat er maar heel weinig ruimte was en Frankrijk zelfs niet een beetje inflatiecorrectie wilde toekennen.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt niet erg om niets te krijgen als het slecht gaat met het bedrijf (wat volgens mij nu echt niet aan de hand is) en we even een jaar pas op de plaats moeten maken, maar met deze hoge inflatiecijfers schiet ik mezelf in de voet als ik niet om me heen ga kijken.
Exact zo voel ik hetzelfde. Meer dan 15 jaar in dienst, op zich prima club met leuk werk en collega''s, alleen jammer van het asociale beleid om een gros vd medewerkers letterlijk in de kou te zetten tbv aandeelhouders.

• Juancho
HSG schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:15:
[...]

"je was niet zichtbaar genoeg in de organisatie"
Krijg letterlijk de kriebels als ik dit weer lees _O-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Herax10NL schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:09:
[...]Daarnaast kreeg ik te horen dat ik wat vaker tussen 17.00 en 23.00 werk moest doen, aangezien (blijkbaar) veel collega's dat wel doen. En dat zei 'ie gelijk nadat in de YER werd gevraagd hoe m'n werk/prive balans was >:).
Wauw, dat is écht niet oke. :X

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-03 20:08
Herax10NL schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Dit is precies wat ik van mijn directe Talent Reviewer (manager) te horen kreeg. Ondanks dat ik ontzettend veel heb aangebracht en ook meer dan genoeg in mijn eigen tijd voor Capgemini heb gedaan was ik toch niet zichtbaar genoeg. Gek, aangezien andere managers juist tegen collega's aan hebben gegeven dat je om promotie te kunnen maken je net zo zichtbaar moet zijn als @Kratos en mij. Daarnaast kreeg ik te horen dat ik wat vaker tussen 17.00 en 23.00 werk moest doen, aangezien (blijkbaar) veel collega's dat wel doen. En dat zei 'ie gelijk nadat in de YER werd gevraagd hoe m'n werk/prive balans was >:).
Ik blijf mij altijd verbazen hoe dit soort clubs van je verwachten dat extra werk gratis doet bij een relatief laag salaris.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HSG
Juancho schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Krijg letterlijk de kriebels als ik dit weer lees _O-
Het is gewoon om te huilen. Wat is nou de definitie van "genoeg zichtbaar zijn"? Net als leads aanbrengen.

Dan moeten ze maar hun duurbetaalde salesmensen maar harder laten werken.

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:14
Erwin1967 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Ik blijf mij altijd verbazen hoe dit soort clubs van je verwachten dat extra werk gratis doet bij een relatief laag salaris.
kan mij nog herinneren van zo'n YP training, werd er een vraag gesteld aan de klas hoeveel avonden in de week je aan Cap zou 'moeten' besteden. wat is normaal / wat zou je zelf doen
Bijna iedereen gaf aan zo'n 2 avonden in de week.
Nou, mij niet gezien. wel af en toe gedaan, maar dat was meer omdat het moest, dan dat het zo hoort te zijn

• HSG
Cue_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:34:
[...]

kan mij nog herinneren van zo'n YP training, werd er een vraag gesteld aan de klas hoeveel avonden in de week je aan Cap zou 'moeten' besteden. wat is normaal / wat zou je zelf doen
Bijna iedereen gaf aan zo'n 2 avonden in de week.
Nou, mij niet gezien. wel af en toe gedaan, maar dat was meer omdat het moest, dan dat het zo hoort te zijn
Het zijn YP...jonkies zonder ervaring. Een ervaren kracht zou "niet" hebben beantwoord tenzij daar afspraken over zijn bijvoorbeeld stand-by of onderhoud aan systemen dat overdag echt niet kan.

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
HSG schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Het zijn YP...jonkies zonder ervaring. Een ervaren kracht zou "niet" hebben beantwoord tenzij daar afspraken over zijn bijvoorbeeld stand-by of onderhoud aan systemen dat overdag echt niet kan.
Ik weet het niet, want veelal zag je op die netwerkborrels en weet ik veel wat niet, ook genoeg ervaren krachten elke keer weer.
Het verbaasde mij vooral dat ze het ook echt vonden en wilden.. en niet perse dat het iets was uit 'moeten'

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Erwin1967 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Living in the past? Denken dat het nog steeds een employer market is?

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Bijzonder complex onderwerp om even zo aan te snijden. Vooropgesteld dat het toverwoord balans hier altijd om de hoek komt kijken, vanuit meerdere perspectieven.

In de consultancy wereld is het niet raar om uit te gaan van "overdag werk je voor de klant, in de avond werk je aan/voor jezelf". Het is een stuk makkelijker om in deze wereld goedkeuring te krijgen voor persoonlijke ontwikkeling in de avonduren, omdat het niet ten koste gaat van facturabele uren. Dat wordt meegewogen in de business case.

Voor nu iedereen weer over me heen gaat vallen: Ja, er is ook een budget in uren voor opleidingen gedurende de dag, maar net als elke andere organisatie moeten daar bewuste keuzes worden gemaakt. Nu is die keuze in de consultancy eigenlijk ook wat makkelijker gemaakt, want de kennis die je verkoopt is de kennis die opgesloten zit in de persoon. Investeren in die persoon is daarmee enerzijds een no-brainer (meer kennis = betere oplossingen en hoger tarief) en tegelijkertijd een risico (persoon weg = kennis weg = betere oplossingen weg). Dat is een stuk makkelijker voor een dozenschuiver of een licentieboer.

Mijn eigen medewerkers geef ik ook aan dat alles (ook een opdracht bij/voor een klant) beide partijen moet bedienen (de medewerker en de werkgever). Als één van de twee iets moet inleggen dan is er dus sprake van wisselgeld wat later ook echt ingewisseld moet kunnen worden. Zo heb ik gesprekken gehad met mensen over een tijdelijke opdracht die ze wat minder lag, om later de beslissing te maken om ze te helpen aan de ideale opdracht of juist een extra stukje training wat zij misschien wilden maar niet in het verlengde lag van het ontwikkelpad. Daar is wisselgeld voor bedoeld.

In dit alles moet dus een balans zitten. Twee avonden per week werken voor Capgemini zonder dat je er zelf iets uithaalt is niet goed. Twee avonden per week trainingen volgen of overwerken omdat je persé bepaalde kennis & ervaring op wil doen zou best 'in balans' kunnen zijn. Aan de persoon zelf om die afweging te maken.

• Juancho
@Prx ik zal het kort houden:
Bijzonder complex onderwerp om even zo aan te snijden. Vooropgesteld dat het toverwoord balans hier altijd om de hoek komt kijken, vanuit meerdere perspectieven.
Hier gaat het denk ik al mis. Capgemini maakt het bijzonder complex terwijl het allemaal niet zo complex is. Zolang bijv. zichtbaarheid blijkbaar zo'n belangrijke factor blijft spelen zal je daar ook nooit van af komen. En ik denk ook een grote reden voor velen om vanaf medior lekker verder te kijken.

[Voor 22% gewijzigd door Juancho op 15-03-2023 11:43]

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
Even een linkje naar een gerelateerd topic waarin Wijnands aangeeft hoe Cap met zijn vertrek omgaat: loonsverhoging ingetrokken na ontslag nemen, kan dat?

Heel eerlijk gezegd is dit wat ik verwacht van Cap en waar in dit topic voor gewaarschuwd is: zorg dat je de dingen op papier krijgt, want mondeling stellen afspraken niets voor. (en ik vermoed ook sterk dat de performance bonus ook niets meer dan wat wettelijk verplicht is zal zijn, i.e. geen correcties vanwege goed presteren en zo).

Jammer te lezen dat een goede nu daar vertrekt, maar ze doen het zichzelf aan.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 21:29

Arfman

Drome!

Chromoris schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:03:
Even een linkje naar een gerelateerd topic waarin Wijnands aangeeft hoe Cap met zijn vertrek omgaat: loonsverhoging ingetrokken na ontslag nemen, kan dat?
Oh, de ironie ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SmurfLink
  • Niet online
Tja MI was het makkelijk te voorkomen geweest door na 14 maart op te zeggen. Dan staat het op papier, is het doorgevoerd en weet je dat je het krijgt.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:42:

[...]

Hier gaat het denk ik al mis. Capgemini maakt het bijzonder complex terwijl het allemaal niet zo complex is. Zolang bijv. zichtbaarheid blijkbaar zo'n belangrijke factor blijft spelen zal je daar ook nooit van af komen. En ik denk ook een grote reden voor velen om vanaf medior lekker verder te kijken.
Precies dit. Zo moeilijk is het allemaal niet, er zijn zat consultancy bedrijven waar ze het wel snappen, bijvoorbeeld 40 uur contracten waarbij je 36 uur inzetbaar bent voor de klant en 4 uur per week (of 1 dag per 2 weken) kan besteden aan scholing. Bij Capgemini mag het allemaal lekker in eigen tijd. Daarbij was het zo (toen ik er nog werkte) dat je een hoop trainingen moest volgen (waar ik voor het grootste gedeelte helemaal niets aan heb gehad), maar dat moest dan wel allemaal in eigen tijd. Uren mocht je er niet voor schrijven.

Ik schreef gewoon overuren hiervoor op een klant code, wat lullig was voor de klant, maar de klant keurde zonder te kijken toch al mijn uren goed, daar had ik nog geluk mee, maar no way dat ik al die uren gratis zou gaan werken voor het honger loontje dat ik bij Cap verdiende. Inmiddels werk ik zo'n 2 jaar niet meer bij Cap, heb ik veel minder gezeur aan m'n hoofd en een stuk hoger salaris. M.a.w. ik kan het iedereen aanraden :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Chromoris
SmurfLink schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:27:
Tja MI was het makkelijk te voorkomen geweest door na 14 maart op te zeggen. Dan staat het op papier, is het doorgevoerd en weet je dat je het krijgt.
Klopt, en ik heb hem indirect ook gewaarschuwd daarvoor mbt de performance tantième.
Nu we het toch hebben over datums, wanneer staat de performance tantième vast & in het systeem? Ik meende dat die brieven altijd begin april eruit gingen.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Beloningen over het verleden noemen we volgens mij een bonus, in het geval bij Capgemini de tantième. Salaris is een structurele verhoging met inzet de toekomst, die @Wijnands hier heeft aangegeven dat hij die niet binnen Capgemini ziet. Ik snap wel waarom men die verhoging uit de pot nu liever aan iemand anders geeft.

Ik mag hem heel graag als collega en baal echt enorm dat hij Capgemini gaat verlaten, maar dat 0% verhoging de standaard is voor alle personen die een ontslagbrief hebben ingediend is gewoon een uitgangspunt vanuit het interne beleid en is al even geleden gedeeld met alle people managers (incluis Wijnands).

Dat dit zuur voelt voor mensen die geen verhoging krijgen omwille van deze reden kan ik ook wel begrijpen, maar investeren in een toekomst die de betreffende mensen zelf niet zien is ook weer zoiets. Overigens ligt dat tegenbod volgens mij ook nog op tafel en kan dat elk moment nog geaccepteerd worden. Dat staat los van deze ronde, want er is los budget voor de verhogingen in juli (mensen die dan promotie gaan maken) en voor individuele gevallen (zoals dit).

Performance tantième hebben we vanuit de people managers een heel duidelijk signaal afgegeven naar HR bij onze afdeling dat we hier geen 'wraakacties' op wensen te zien richting ex-medewerkers. HR schrok nogal dat dit überhaupt ooit is gebeurd (nieuwe HR medewerker) en werd beaamd dat dit niet de bedoeling is. Dus voor mijn afdeling ben ik hier niet bang voor.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Juancho schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:42:

[...]

Wat heeft zichtbaarheid dan precies te maken met het moment waarop je jezelf ontwikkeld? Ik begrijp dat je het kort wil houden (net als ik dat wilde), maar nu mis ik het punt echt even.

Dat consultancy niet voor iedereen is begrijp ik. Maar organisaties als Capgemini veranderen ook, al blijkbaar te langzaam voor sommigen. Ik heb een hele nieuwe generatie medewerk(st)ers die de balans zo belangrijk vinden dat ze helemaal niet meer zitten te wachten op avonden. Dus daar zie je al schipperingen. Daar beweegt de organisatie ook mee, maar dat betekent dat aan de inkomstenkant er ook wat moet meebewegen (tarieven bijvoorbeeld) zodat die ruimte er is.

En ja, ondertussen blijft het met zijn allen wat vechten tegen 'het systeem' om te zorgen dat medewerkers alle kans krijgen om zich goed te ontwikkelen. Heb deze week een uur in een interview gezet met een HR bureau dat ingehuurd is door Capgemini Nederland om onderzoek te doen naar een aantal zaken. Zo ongeveer alles wat jullie hierboven ook hebben genoemd heb ik daar op tafel gegooid. Gesprekje van 45 minuten werd zo 60+, met een uitnodiging voor een vervolg. :+

Overigens zit ik nu in een meeting waarin wederom bevestigd wordt dat de bell-curve de deur uit gaat, happatjee. Eindelijk van dat gedrocht af. Nu zorgen dat er meer houvast komt voor ontwikkeling (incluis budget).

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Chromoris schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Klopt, en ik heb hem indirect ook gewaarschuwd daarvoor mbt de performance tantième.
Nu we het toch hebben over datums, wanneer staat de performance tantième vast & in het systeem? Ik meende dat die brieven altijd begin april eruit gingen.
Hij wordt in ieder geval uitbetaald in april. Vorige week heeft mijn manager extra input gevraagd vanuit de people managers in mijn clubje. Dus toen stond de persoonlijke factor dus in ieder geval nog niet helemaal vast.

in 2022 had ik de brief (over 2021) op 13 april, in 2021 had ik de brief (over 2020) op 14 april. Dus hij zit helemaal tegen de salarisbetaling aan.

• Chromoris
Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:49:
[...]
Performance tantième hebben we vanuit de people managers een heel duidelijk signaal afgegeven naar HR bij onze afdeling dat we hier geen 'wraakacties' op wensen te zien richting ex-medewerkers. HR schrok nogal dat dit überhaupt ooit is gebeurd (nieuwe HR medewerker) en werd beaamd dat dit niet de bedoeling is. Dus voor mijn afdeling ben ik hier niet bang voor.
Nice, maar HR heeft hier ook niet heel veel invloed op (in mijn tijd was HR zeer medelevend, maar afwezig/nutteloos wanneer het erop aan kwam). Grootste beïnvloedende factor is nog steeds het management, en als daar een geldwolf zit dan heeft die vertrekkende medewerker nog steeds pech (dat was bij mij het geval: ieder jaar goede beoordeling + goede bonus, vertrekkend jaar goede beoordeling + wettelijke minimum bonus). Er is daarbij ook nog steeds een verschil tussen iemand iets erbij plussen vanwege zijn prestaties, en gewoon de standaard uitkeren omdat dat dat wettelijk moet en ook geen cent meer (zelfs bij extra/goede prestaties).
Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:56:
[...]
En ja, ondertussen blijft het met zijn allen wat vechten tegen 'het systeem' om te zorgen dat medewerkers alle kans krijgen om zich goed te ontwikkelen. Heb deze week een uur in een interview gezet met een HR bureau dat ingehuurd is door Capgemini Nederland om onderzoek te doen naar een aantal zaken. Zo ongeveer alles wat jullie hierboven ook hebben genoemd heb ik daar op tafel gegooid. Gesprekje van 45 minuten werd zo 60+, met een uitnodiging voor een vervolg. :+
In het kader van leren vanuit het verleden: in 2017/2018 is er ook een groot HR onderzoek geweest waar ook veel van wat hier staat naar voren is gekomen. Daar is destijds expliciet niets mee gedaan. Misschien die onderzoeksresultaten oprakelen en de oorzaken waarom er niets mee is gedaan onderzoeken. Anders krijg je namelijk weer zo'n onderzoek, waarvan de resultaten zwaarwichtig worden opgepakt door management om ze vervolgens met stille trom in een stoffige lade te dumpen.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Het huidige HR onderzoek is in opdracht van TIneke Meints, de HR directeur van Capgemini Nederland en die sinds oktober 2020 werkzaam is voor Capgemini. Hoewel ik denk dat men vast nog kan leren van die punten zullen er ook zaken veranderd zijn (en zeker de behoeftes zullen veranderd zijn). Dus wat dat betreft weet ik niet goed of ik dat moet aanhalen, maar ik zal kijken of ik in mijn volgende gesprek er een goed haakje voor zie. Dank voor de input!

Salarissen en tantième worden door de manager besproken met de HR business partner, omdat die de verdeling moeten maken. Ik heb als people manager ook zelf een advies moeten geven over de persoonlijke contributie factor van de medewerker (dus niet het bedrijfsresultaat). Daarbij had ik de financiële resultaten van de medewerk(st)er ook tot mijn beschikking. HR geeft dit dan weer door voor de verdere verwerking. Maar je hebt gelijk dat het iets is waar nog veel teveel subjectiviteit in zit, waar het (volgens de regels uit de tantième regeling) volledig objectief zou moeten zijn. Hier ook weleens over gesproken met de vorige HR business partner. Was geen gesprek waar ik tevreden over was.

• YakuzA

YakuzA

Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:02:
Het huidige HR onderzoek is in opdracht van TIneke Meints, de HR directeur van Capgemini Nederland en die sinds oktober 2020 werkzaam is voor Capgemini. Hoewel ik denk dat men vast nog kan leren van die punten zullen er ook zaken veranderd zijn (en zeker de behoeftes zullen veranderd zijn). Dus wat dat betreft weet ik niet goed of ik dat moet aanhalen, maar ik zal kijken of ik in mijn volgende gesprek er een goed haakje voor zie. Dank voor de input!

Salarissen en tantième worden door de manager besproken met de HR business partner, omdat die de verdeling moeten maken. Ik heb als people manager ook zelf een advies moeten geven over de persoonlijke contributie factor van de medewerker (dus niet het bedrijfsresultaat). Daarbij had ik de financiële resultaten van de medewerk(st)er ook tot mijn beschikking. HR geeft dit dan weer door voor de verdere verwerking. Maar je hebt gelijk dat het iets is waar nog veel teveel subjectiviteit in zit, waar het (volgens de regels uit de tantième regeling) volledig objectief zou moeten zijn. Hier ook weleens over gesproken met de vorige HR business partner. Was geen gesprek waar ik tevreden over was.
:+
We zullen het gaan zien, voor ons zorgt het het eerste jaar met een PT volgens de berekening uit de onbegrijpelijke pdf :)
Had niet verwacht dat dat nog zoveel subjectief manager handjeklap zat achter de schermen?

PSN

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:15:
[...]

Had niet verwacht dat dat nog zoveel subjectief manager handjeklap zat achter de schermen?
Het zou zo moeten zijn dat jouw KPI's meetbaar omschreven zijn, maar dat zijn ze niet altijd. Sterker nog, ze moeten zo omschreven/beschreven zijn dat je weet wanneer je 0% scoort, wanneer je 100% scoort en wanneer je 200% scoort.

Als jij een KPi hebt dat je 80% 'facturabel' moet werken, dan is 200% scoren op die KPI echt niet dat je 160% 'facturabel' moet werken. Zo is het omschreven in de regeling, maar dit is niet zo ingericht. Als gevolg krijg je dus dat een manager moet kiezen hoeveel % het uiteindelijk moet gaan worden voor je persoonlijke deel van je tantième, want die moet het beoordelen. Maar als die 'grenzen' dus niet goed vastgelegd zijn, dan is het oordeel van de manager per definitie subjectief.

• YakuzA

YakuzA

Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:19:
[...]
Het zou zo moeten zijn dat jouw KPI's meetbaar omschreven zijn, maar dat zijn ze niet altijd. Sterker nog, ze moeten zo omschreven/beschreven zijn dat je weet wanneer je 0% scoort, wanneer je 100% scoort en wanneer je 200% scoort.

Als jij een KPi hebt dat je 80% 'facturabel' moet werken, dan is 200% scoren op die KPI echt niet dat je 160% 'facturabel' moet werken. Zo is het omschreven in de regeling, maar dit is niet zo ingericht. Als gevolg krijg je dus dat een manager moet kiezen hoeveel % het uiteindelijk moet gaan worden voor je persoonlijke deel van je tantième, want die moet het beoordelen. Maar als die 'grenzen' dus niet goed vastgelegd zijn, dan is het oordeel van de manager per definitie subjectief.
Er zijn vziw nooit KPI’s gecommuniceerd of vastgelegd, ook aangezien onze evaluaties niet via het Cap systeem gaan.

Het persoonlijke doel zal vast op 80% gegooid worden gok ik, omdat dat de Cap Engineering breed target is.

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-03-2023 19:22]

PSN

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Ik zie Engineering niet omschreven in de Tantième regeling, dus geen idee hoe dat zal gaan lopen.

• YakuzA

YakuzA

Ik vermoed dat (onze afgeschermde eiland van) HR etc ook nog geen enkel idee hebben.

Wordt iig een goede puzzel, 3 maanden van het jaar waren we nog Altran met die geldende bonus en 9 maanden van het jaar Cap met PT.
(Beiden met eigen uitdaging ivm missende cijfers etc)

[Voor 78% gewijzigd door YakuzA op 15-03-2023 20:37]

PSN

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:44
Er lopen op mijn afdeling sinds kort enkele heren van Cap rond.
Wel grappig om te zien dat jullie blijkbaar nog steeds in maaktpak naar de klant gaan.
Iedereen, inclusief CEO loopt hier gewoon casual rond, dus ze vallen wel op/uit de toon.

Ik heb zeer lang voor Accenture gewerkt, maar daar hebben ze toch al wat langer de regel dat je je dresscode ook moet aanpassen aan de klant waar je zit.
Zo kan ik me nog eens herinneren dat enkele Accenture sales bobo's in maatpak een presentatie kwamen geven aan een publiek waarvan de meesten een overal/werkkledij aan hadden. Werden ze toen toch beleefd gevraagd door de klant om hun jasje uit te doen en een volgende keer "gepaste gekleed" te komen. :)

• Wijnands
Ik ken, buiten enkele sales collega's, eigenlijk niemand die zich ooit in pak vertoond. Weet niet met welk stuk jij zaken doet maar het is uitzonderlijk en zeker geen gewoonte om in pak naar de klant te gaan.

Als ik zelf een formeel iets heb bij een klant draag ik een nette broek en overhemd en geen gympen. En dan ben ik vaak alsnog overdressed

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:44
Wijnands schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:18:
Ik ken, buiten enkele sales collega's, eigenlijk niemand die zich ooit in pak vertoond. Weet niet met welk stuk jij zaken doet maar het is uitzonderlijk en zeker geen gewoonte om in pak naar de klant te gaan.

Als ik zelf een formeel iets heb bij een klant draag ik een nette broek en overhemd en geen gympen. En dan ben ik vaak alsnog overdressed
Dan hebben deze heren blijkbaar een memo gemist :)

• SmurfLink
  • Niet online
wiemelen schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:13:
Er lopen op mijn afdeling sinds kort enkele heren van Cap rond.
Wel grappig om te zien dat jullie blijkbaar nog steeds in maaktpak naar de klant gaan.
"jullie" is maar een zeer beperkt klein deel van Cap. Geen idee met wie je zaken doet maar ik ken er geen die in maatpak naar de klant gaan.. zelf loop ik eigenlijk altijd in jeans met een tshirt en een hoodie.. Maar eh, als zij gelukkig zijn in pak moeten ze dat lekker zelf weten.

[Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 16-03-2023 15:20]

• Juancho
Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Wat heeft zichtbaarheid dan precies te maken met het moment waarop je jezelf ontwikkeld? Ik begrijp dat je het kort wil houden (net als ik dat wilde), maar nu mis ik het punt echt even.
Precies zoals het er staat. Je wordt door Cap afgerekend omdat je niet zichtbaar genoeg bent. Wat dat exact inhoudt is altijd de vraag en eigenlijk altijd weet de manager waar je het gesprek mee hebt geen fatsoenlijk antwoord te geven. Ik vind het echt 1 van de meest lachwekkende argumenten ooit tijdens zulke gesprekken. En al helemaal als je bij de klant werkt en ook nog eens met aardig wat reistijd te maken hebt. Ik ken die gesprekken hoor, geloof me. Ik moet na de eerste keer gewoon lachen. Letterlijk je manager uitlachen om die domme punten.

Als het gaat om ontwikkeling, al dan niet verplicht vanuit je klant/divisie, dan vind ik dat je daar ook tijd voor moet krijgen. Alles wat je daarom heen wil doen, gewoon omdat je het misschien heel tof vindt (sommigen zien werk echt als hobby) dan is dat prima. Die mensen zal je ook niet snel horen over avondjes naar kantoor.

Het gaat er mij om dat de combinatie van zichtbaarheid vs ontwikkeling totaal scheef loopt bij Cap.
Dat consultancy niet voor iedereen is begrijp ik. Maar organisaties als Capgemini veranderen ook, al blijkbaar te langzaam voor sommigen. Ik heb een hele nieuwe generatie medewerk(st)ers die de balans zo belangrijk vinden dat ze helemaal niet meer zitten te wachten op avonden. Dus daar zie je al schipperingen. Daar beweegt de organisatie ook mee, maar dat betekent dat aan de inkomstenkant er ook wat moet meebewegen (tarieven bijvoorbeeld) zodat die ruimte er is.
Het gaat erom dus om dat je dan "gepakt" wordt op het niet zichtbaar zijn. Je wordt er blijkbaar letterlijk nog steeds op afgerekend als ik de verhalen zo lees. Ik zit nu bij een kleinere partij, ook gewoon consultancy die net zo goed aan de inkomsten moet denken als Cap. Maar als daar een training nodig is voor je werk dan zien ze dat als werk. Dus in werktijd. Zal ook wel moeten want de meeste trainingen worden ook overdags gegeven.

Dat bedoelde ik vooral met dat Cap (en sommige posters hier) hier het vooral moeilijker maken dan het is. Het is opzich prima als je als bedrijf dat bijna eist van je mensen, dan kies je daar zelf ook voor als medewerker. Ik kreeg de kriebels van die jaargespreken, echt vreselijk en zo totaal niet relevant. Sowieso al een jaargesprek is vreselijk achterhaald als je het mij vraagt. Ik heb bijna elke maand of soms elke week ff kort een gesprekje. Hoe het gaat, privé en zakelijk. Of ik nog wat nodig ben, wat mijn gedachtes zijn en zo kan je snel en in alle openheid handelen. Goed voor mijn werkgever, goed voor mij en goed voor de klanten.

Maargoed, elk bedrijf heeft natuurlijk zijn eigen wijze van beoordelen. Ik houd het dan ook simpel: als iets je niet aan staat kijk je verder.

• Lisadr
Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:29:
In de consultancy wereld is het niet raar om uit te gaan van "overdag werk je voor de klant, in de avond werk je aan/voor jezelf". Het is een stuk makkelijker om in deze wereld goedkeuring te krijgen voor persoonlijke ontwikkeling in de avonduren, omdat het niet ten koste gaat van facturabele uren. Dat wordt meegewogen in de business case.
In de consultancy wereld is het gebruikelijk, echter de salarissen bij Capgemini waren in 2022 gemideld 15% lager dan de consultancy wereld in 2013! Capgemini is een IT consulting bureau, waarbij salarissen hoger horen te zijn dan het gemiddelde van de consultancy wereld, niet veel lager.

• HSG
Prx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:29:

Dat heet "investeren in je mensen". Als ik b.v. 40 uur p/w werk en lange reistijden heb dan heb ik geen zin om in de avonduren nog te studeren. Bovendien als ik kennis opgebouwd heb plukt het bedrijf daar meer vruchten van dan ik zelf dus mag ik daar ook iets terug van verwachten.

Gelukkig ben ik jaren geleden uit de concultancy/detachering gestapt want ik ben wel een beetje klaar met meukbedrijven als Cap en Atos. Mooie woorden en beloftes maar zodra je binnen bent is de kans groot dat ze je n**i*en waar je bij staat. Waar ik nu werk doen ze nergens moeilijk over.

• Wijnands
Juancho schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Precies zoals het er staat. Je wordt door Cap afgerekend omdat je niet zichtbaar genoeg bent. Wat dat exact inhoudt is altijd de vraag en eigenlijk altijd weet de manager waar je het gesprek mee hebt geen fatsoenlijk antwoord te geven. Ik vind het echt 1 van de meest lachwekkende argumenten ooit tijdens zulke gesprekken. En al helemaal als je bij de klant werkt en ook nog eens met aardig wat reistijd te maken hebt. Ik ken die gesprekken hoor, geloof me. Ik moet na de eerste keer gewoon lachen. Letterlijk je manager uitlachen om die domme punten.
Zichtbaarheid is een ding in ons soort bedrijven. Terecht of niet, het is zo. Als manager heb je daar echter, vind ik, ook een taak, het is niet iets om aan het einde van het jaar op te beoordelen en verder niks te doen.

Mijn team heeft best wat contact gedurende een werkweek, formeel en informeel. Als mensen daar een tijdje ontbreken spreek ik ze erop aan om te kijken of het wel goed gaat. Verder moedig ik het hele team aan om, wanneer mogelijk, toch af en toe op kantoor te komen. Als we er zijn zorgen we ervoor dat we ook mensen uit andere teams spreken. Dat is leuk en het resultaat is zichtbaarheid.
Het lijkt te helpen bij iedereen behalve een. Die spreek ik nooit, kwam bij zijn midyear niet opdagen en ik moest moeite doen om 'm zijn loonsverhoging mee te delen.

[Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 16-03-2023 21:46]

• Juancho
Dat onderstreept dus mijn punt. Zichtbaarheid is een ding, een vaststaand feit. Het is bij organisaties als Cap vaak heel zwart/wit en log. Ik ervaar nu al jaren hoe het ook anders kan, terwijl contact (ik vind dat een veel beter woord dan zichtbaarheid) zeker niet minder belangrijker is. Het contact of de contactmomenten zijn simpelweg anders en beter passend bij deze tijd.

Maargoed, dat is mijn mening. Ik kan me ook voorstellen dat door Corona er ook bij Cap en haar klanten EINDELIJK eens wat flexibel gewerkt kan worden en dat men ook eens heeft ervaren dat het uitstekend kan. Uiteindelijk gaat het om de balans, en in mijn tijd was dat echt ver te zoeken terwijl je elk jaar weer die lachwekkende opmerking kreeg: je bent niet zichtbaar genoeg.

[Voor 3% gewijzigd door Juancho op 17-03-2023 10:40]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:57
Zichtbaarheid kan natuurlijk ook op verschillende manieren.

Op kantoor aanwezig zijn, je communicatie en actief deelnemen met de rest van practice, project of Team. Niet alleen afwachten.

Flexibel werken die ik eigenlijk ook al de afgelopen 10 jaar denk ik. Of ik nu Thuis, kantoor of bij de klant werkt, maakt eigenlijk niemand uit.
Ik communiceer hierover natuurlijk wel met mijn Projectleider en directe collega's of de klant.

Maar ik wil ook geloven dat dit in een practice of klant afhankelijk kan zijn.
Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee