Vraag

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Mijn werkgever maakt elk jaar rond eind februari, begin maart de loonsverhogingen bekend voor het jaar. Die worden dan met terugwerkende kracht alsnog uitbetaald vanaf 1 januari.

Nou heb ik de dag nadat de verhogingen bekend waren geworden ontslag genomen. Dat ging tot nu toe in een goede sfeer, men ziet me eigenlijk niet graag gaan en heeft een tegenbod gedaan. Ik doe mijn best om alles vriendelijk te houden, ik heb bij deze werkgever altijd met veel plezier gewerkt en laat fijne collega's achter.

Loonsverhogingen worden bij dit bedrijf voornamelijk gedaan aan de hand van de beoordeling van afgelopen jaar en die was bij mij uitmuntend. Mij was mondeling een verhoging van 4.5% toegezegd. Nu kijk ik gisteren in het HR systeem en ontdek dat de verhoging niet in het systeem is vastgelegd. Bij navraag krijg ik, mondeling, het antwoord dat de verhoging pas doorgevoerd zou worden als ik zou blijven. Ik loop nu een bedrag van zo'n 1100 euro bruto mis.

Ik heb hier een wat onprettig gevoel bij. Mijn onderbuik gevoel zegt me dat dit niet zomaar kan. Heb ik gelijk?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Beste antwoord (via Wijnands op 15-03-2023 10:59)

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:19
Begrijpelijk dat het voor jou zuur voelt, maar m.i. ook begrijpelijk dat je werkgever geen behoefte voelt om jou nog een extra zak geld mee te geven nadat je hebt aangegeven dat je vertrekt. Wat je werkgever doet zal voor veel mensen niet als onredelijk voelen, zelfs als het in principe niet zou mogen (IANAL, dus daar kan ik geen inschatting van maken).

Zeker als jij toevallig net één dag na de toezegging van een loonsverhoging met terugwerkende kracht meldt dat je vertrekt, komt het over alsof je dat moment met opzet hebt gekozen om er nog wat extra geld uit te halen. Dat is misschien begrijpelijk, maar niet sympathiek. Dat helpt de gunfactor niet, die je hier misschien wel bij nodig zou hebben.

Ik zou je daarom aanraden dit gewoon te laten zitten. Ten eerste heb je niets op papier staan, dus gaat afdwingen minimaal een hoop gedoe worden, en ten tweede is het mij altijd wel wat waard om prettig afscheid te nemen van een werkgever. Afhankelijk van je werkveld is het niet ondenkbaar dat je ex-collega's of ex-leidinggevenden later in je carrière weer een keertje tegenkomt.

Edit, even rekenen: 1100 euro bruto voor 4,5% loonsverhoging. In februari opgezegd, dus waarschijnlijk vertrek eind maart of eind april? Als het om 3 maanden gaat heb je een brutoloon van ruim 8000 euro per maand, bij 4 maanden zou het ruim 6000 euro per maand zijn. Bij een dergelijk loon maakt 1100 euro bruto nou ook weer niet zo heel veel verschil, lijkt me? Nog steeds een leuk zakcentje, maar zou verder weinig invloed op je dagelijks leven moeten hebben.

[Voor 17% gewijzigd door Anakha op 15-03-2023 09:46]

Alle reacties

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik heb wel eens iets soortgelijks mee gemaakt met het weg gaan 3 maanden voor het einde van het jaar waardoor ik de eindejaarsbonus niet kreeg. In het begin baalde ik, maar achteraf zou ik nog steeds 3 maanden eerder weg zijn gegaan voor waar ik nu werk.
Hoe zuur het ook is, ik zou er niet zo punt van maken en vooral denken aan dat je nu naar een leuke nieuwe baan gaat.

• Wijnands
Hoe zuur het ook is, ik zou er niet zo punt van maken en vooral denken aan dat je nu naar een leuke nieuwe baan gaat.
oh, begrijp me niet verkeerd, ik kijk uit naar de nieuwe baan en de laatste twijfel die ik had is door deze zet echt wel verdwenen.
Maar ik vraag me toch af of dit zomaar mag

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
omdat het mondeling aan je is toegezegd en je het nu niet krijgt, zal het een welles-nietes spelletje worden. Wil de betreffende HR/manager verklaren/getuigen dat ze dit hebben toegezegd? en dat dit zonder voorbehoud van 'blijven' werd gedaan?

Zonder meer bewijs dan dit, wordt het sowieso lastig. Houd de eer aan jezelf en steek hier geen energie meer in.

en een les voor de volgende keer: belangrijke mondelinge afspraken direct daarna even samenvatten en vastleggen per email.

[Voor 37% gewijzigd door indexample op 15-03-2023 09:13]

• Relief2009
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 09:19
indexample schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:09:
omdat het mondeling aan je is toegezegd en je het nu niet krijgt, zal het een welles-nietes spelletje worden. Wil de betreffende HR/manager verklaren/getuigen dat ze dit hebben toegezegd? en dat dit zonder voorbehoud van 'blijven' werd gedaan?

Zonder meer bewijs dan dit, wordt het sowieso lastig. Houd de eer aan jezelf en steek hier geen energie meer in.
Learning lesson: elke afspraak die je mondeling maakt op papier (e-mail) bevestigen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +21Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
Begrijpelijk dat het voor jou zuur voelt, maar m.i. ook begrijpelijk dat je werkgever geen behoefte voelt om jou nog een extra zak geld mee te geven nadat je hebt aangegeven dat je vertrekt. Wat je werkgever doet zal voor veel mensen niet als onredelijk voelen, zelfs als het in principe niet zou mogen (IANAL, dus daar kan ik geen inschatting van maken).

Zeker als jij toevallig net één dag na de toezegging van een loonsverhoging met terugwerkende kracht meldt dat je vertrekt, komt het over alsof je dat moment met opzet hebt gekozen om er nog wat extra geld uit te halen. Dat is misschien begrijpelijk, maar niet sympathiek. Dat helpt de gunfactor niet, die je hier misschien wel bij nodig zou hebben.

Ik zou je daarom aanraden dit gewoon te laten zitten. Ten eerste heb je niets op papier staan, dus gaat afdwingen minimaal een hoop gedoe worden, en ten tweede is het mij altijd wel wat waard om prettig afscheid te nemen van een werkgever. Afhankelijk van je werkveld is het niet ondenkbaar dat je ex-collega's of ex-leidinggevenden later in je carrière weer een keertje tegenkomt.

Edit, even rekenen: 1100 euro bruto voor 4,5% loonsverhoging. In februari opgezegd, dus waarschijnlijk vertrek eind maart of eind april? Als het om 3 maanden gaat heb je een brutoloon van ruim 8000 euro per maand, bij 4 maanden zou het ruim 6000 euro per maand zijn. Bij een dergelijk loon maakt 1100 euro bruto nou ook weer niet zo heel veel verschil, lijkt me? Nog steeds een leuk zakcentje, maar zou verder weinig invloed op je dagelijks leven moeten hebben.

[Voor 17% gewijzigd door Anakha op 15-03-2023 09:46]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ik zou vragen waar dit in de cao of iets dergelijks staat. Ik heb het ook met een bonus gehad, maar dit stonf keurig in de cao, dus dan is dat gewoon wat afgesproken is. Als ze dit verzinnen waar je bijstaat dan hebben ze er geen poot om op te staan, lijkt mij.

Tijd van werken, tijd van rusten

• SinergyX
  • Laatst online: 01:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Neem nu de situatie dat jij pas deze maand je ontslag zou indienen, dan zou je dus wel je 4,5% hebben gehad.

Andere kant, zo'n verhoging kan je lezen als 'we willen je dit jaar X gaan betalen', dat jaar in jouw geval is dus amper 3 maanden, daar is natuurlijk ook wel wat van te zeggen.

Het zal mogelijk de strekking van de tekst in je arbeidsvoorwaarden zijn of je dit nog hard kan maken, als daar vermeld is dat elke verhoging en 'individuele verhogingen' elk jaar per 1 januari in gaan, zou je je nog hard kunnen maken om hiervoor in gesprek te gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-03 17:59
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik dit verhaal ook zeker aan ze voorleggen.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Is de loonsverhoging schriftelijk toegezegd?
Lijkt mij dat je dan wel een poot hebt om op te staan. Daarnaast kan je als de beoordeling ook vastgelegd is wel degelijk aanspraak maken op de verhoging als deze de afgelopen jaren wel is doorgevoerd

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Speedmaster schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:
Is de loonsverhoging schriftelijk toegezegd?
Lijkt mij dat je dan wel een poot hebt om op te staan. Daarnaast kan je als de beoordeling ook vastgelegd is wel degelijk aanspraak maken op de verhoging als deze de afgelopen jaren wel is doorgevoerd
Nee, de schriftelijke beoordeling komt pas op 14 maart beschikbaar, dus als TS dus eind februari heeft opgezegd dan heeft hij dit nooit op papier gekregen. En hebben ze het simpelweg niet doorgevoerd omdat hij uit dienst zal treden. Ben bang dat je hier heel weinig mee zal kunnen.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Bij mij zou er spontaan een hele vervelende griep opspelen *kuch* :w
Two can play that game.

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:12
Was het puur toeval dat je een dag nadat je de jaarlijkse verhoging hebt gehad je ontslag indiende of heb je op de verhoging gewacht alvorens je ontslag in te dienen zodat je zeker wist dat je nog een paar maanden wat extra kreeg?

Je werkgever heeft nu misschien het gevoel van Wijnands wacht zijn verhoging af zodat hij nog wat extra centen krijgt en dient daarna snel zijn ontslag in terwijl hij het eerder al wist. Maar het kan natuurlijk ook puur toeval zijn:-)

Ik denk dat je puur juridisch gezien wel recht hebt op je verhoging, maar dat het heel lastig wordt om je gelijk te bewijzen als het enkel mondeling is toegezegd.

• Wijnands
Dank voor de inzichten. Ik laat dit inderdaad lekker zitten

Acties:
  • +25Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-03 07:46

Mickey77

Allround ICT-er

Mag ik @Anakha even complimenteren met de reactie en de TS voor het tot inzicht komen? Ik lees vaker topics met een dergelijke start als deze en zelden wordt een nieuw inzicht gevonden. Meestal gaat het de kant op van de griep suggestie (ik vind het dan ook jammer dat die plusjes krijgt).

Ik zou de timing van het ontslag als werkgever ook vervelend vinden. Misschien als je er een week eerder mee was gekomen, dat ze de verhoging juist WEL hadden gegeven, ter ondersteuning van het nieuwe aanbod dat ze wilden doen. Je weet het niet, maar dat zou ik als werkgever wel hebben overwogen.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:22
Ik zou dit nooit laten zitten. De loonsverhoging hoort bij het loon dat je in Q1 hebt verdiend, ze wisten alleen nog niet hoeveel er extra bij is gekomen. Dat is nu wel duidelijk door je beoordeling.

En het lijkt me niet noodzakelijk dat jij dit schriftelijk bevestigd heb gekregen, het is namelijk een algemeen proces dat voor iedereen geldt en waarschijnlijk al jaren zo is.

Acties:
  • +26Henk 'm!

• Wijnands
Mijn timing was overigens niet opzettelijk. Ik heb zodra ik een deal had met de nieuwe werkgever mijn brief ingeleverd. En ik ga zeker niet de griep krijgen, ik ga mijn best doen om mijn collega's netjes verzorgd achter te laten

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 14:42

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Klein puntje voor je om ook over na te denken ;

Als dit de reguliere gang van zaken is betreffende de jaarlijkse verhoging, dan heb je wel degelijk recht op dit extra bedrag. Je hebt immers de maanden gewoon voor de organisatie gewerkt en dient hier evenredig voor beloont te worden met betrekking tot jouw collega's.
Juridisch gezien heb je dus recht op deze verhoging.
Je werkgever mag hier ook niet zomaar van afzien.

Wabbawabbawabbawabba

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:29
Sovieto schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:57:
Ik zou dit nooit laten zitten. De loonsverhoging hoort bij het loon dat je in Q1 hebt verdiend, ze wisten alleen nog niet hoeveel er extra bij is gekomen. Dat is nu wel duidelijk door je beoordeling.

En het lijkt me niet noodzakelijk dat jij dit schriftelijk bevestigd heb gekregen, het is namelijk een algemeen proces dat voor iedereen geldt en waarschijnlijk al jaren zo is.
Helemaal mee eens. Snap niet hoe mensen hier zo makkelijk mee om springen. De loonsverhoging is ook beloning voor het ''uitmuntende'' presteren van het voorgaande jaar, en de maanden jan--feb. TS heeft van de toekomstige effecten van de verhoging niet eens profijt, omdat TS vertrekt.
Anakha schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:22:
Wat mij betreft zou voor mij als werknemer hier per definitie geen sprake zijn van een prettig afscheid, omdat een aangekondigde loonsverhoging wordt ingetrokken. Het feit dat een werknemer een dag later vertrekt is puur ondernemersrisico. Daar mag je wat van vinden, maar afspraak is afspraak. Daarbij geeft TS aan dat deze timing niet opzettelijk was.
Mickey77 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:39:
Ik zou de timing van het ontslag als werkgever ook vervelend vinden. Misschien als je er een week eerder mee was gekomen, dat ze de verhoging juist WEL hadden gegeven, ter ondersteuning van het nieuwe aanbod dat ze wilden doen. Je weet het niet, maar dat zou ik als werkgever wel hebben overwogen.
De verhoging is al gegeven.
indexample schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:09:
De eer aan jezelf houden betekent in deze context wat mij betreft: proberen de werkgever te bewegen zijn (mondelinge) afspraak na te komen.

• logix147
  • Registratie: November 2014
EkkeHH schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:37:
[...]
De eer aan jezelf houden betekent in deze context wat mij betreft: proberen de werkgever te bewegen zijn (mondelinge) afspraak na te komen.
Een werkgever bewegen doe je heel makkelijk door te melden dat bij geen reactie je aanneemt dat de samenvatting van het gesprek zojuist correct is en dat de afspraken geldend zijn zoals besproken.

Veelal krijg je akkoord of juist een reactie dat A of B nog toegevoegd wordt of dat HR dat bevestigt via de gebruikelijke wijze.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je een goede relatie hebt met je manager zou ik dit nog wel kenbaar maken al is het puur om je perspectief te delen en niet per se om je gelijk te halen.
Dat het vanuit jouw kant: daar waar jij absoluut niet bewust gekozen hebt voor het ontslag nemen ná de loonsverhoging dit (het intrekken v.d. loonsverhoging) wel kan voelen als een steek onder water en

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Ik heb vrijwel precies hetzelfde gedaan, en een goede werkgever/leidinggevende zou niet zo kleinzerig zijn om je salarisverhoging in te trekken, want die heb je verdiend over het afgelopen jaar, niet het aankomende.

Mijn situatie: ik was in gesprek voor een nieuwe baan, terwijl mijn jaarlijkse beoordelingsgesprek er ook aan kwam. De gesprekken met het nieuwe bedrijf waren nog in een afrondende fase, dus ik kon nog niet met 100% zekerheid opzeggen. Tijdens mijn beoordelingsgesprek kreeg ik een 3 uit 5 score, waar ik het eigenlijk niet mee eens was, want in het eerste half jaar had ik een dikke 4 uit 5 gescoord, en voorgaande jaren eigenlijk ook altijd 4 of 5 uit 5 behaald. Dus daar hadden mijn leidinggevende en ik wat discussie over. Hij gaf aan dat 'ie erin zou duiken.

Toen kwamen we aan op het punt dat we doelen voor het aankomende jaar gingen bespreken, en toen heb ik eerlijk opgebiecht dat ik zeer waarschijnlijk weg zou gaan. Daar baalde m'n leidinggevende flink van, en ook al begreep 'ie het wel, zei 'ie "je snapt nu wel dat ik geen moeite meer ga doen om je beoordeling op te hogen, hè?", en dat snapte ik ook wel weer, en kon ik ook wel mee leven. Wel nog even gedubbelcheckt of 'ie wel mijn salarisverhoging door zou voeren, en dat bevestigde 'ie inderdaad.

Dit was op een donderdag. Vrijdag (de dag erna) was mijn salarisverhoging doorgevoerd in het systeem, en de maandag daarna heb ik mijn ontslag ingediend.

In mijn geval ging het om 'slechts' 200 euro bruto voor 1 maand, plus nog wat vakantiegeld. Maar geld is geld, en je hebt het verdiend door goed werk af te leveren in het afgelopen jaar. Ging het om 5 of 10 euro, dan zou ik zeggen dat het niet de moeite waard is om je er druk over te maken, maar in jouw geval voor 1100 euro zou ik het er absoluut niet bij laten zitten.

The devil is in the details.

• JEightyFive
  • Nu online
Mickey77 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:39:
Meestal gaat het de kant op van de griep suggestie (ik vind het dan ook jammer dat die plusjes krijgt).
Je kan het jammer vinden, als een werkgever mij een oor aannaait t.w.v. 1100 euro dan kan ie de bal die hij kaatst gewoon terug verwachten. We hebben het hier niet over een happy meal.
Wil je dat ik nog op kom draven en inzet toon tijdens de opzegtermijn, houd je dan maar aan de afspraak.
Ik vind het juist onbegrijpelijk dat men maar meent alles van werkgevers te moeten slikken en ondertussen 100% loyaliteit verwachten.
Maar goed, dat is voor mij dan ook een van de redenen dat ik überhaupt niet meer in loondienst zit.

[Voor 7% gewijzigd door JEightyFive op 15-03-2023 13:21]

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Gevalletje van gelijk hebben en gelijk krijgen. Je hebt gelijk dat dit niet mag, maar probeer dat maar eens te bewijzen en dan ook nog eens af te dwingen. Uiteindelijk ga je dan helaas aan het korte eind trekken (danwel er meer kosten & energie insteken dan wat het uiteindelijk oplevert).

Voor degenen die zoiets hebben: dit valt wel mee. Houdt er rekening mee dat de TS wanneer hij uit dienst gaat 1/3 jaar nog voor zijn huidige werkgever heeft lopen werken. En van wat ik zo lees probeert hij dan ook gewoon goed werk te leveren, dus een productieve 1/3 jaar. De overige 2/3 jaar kost de werkgever niets omdat TS er dan toch niet meer werkt. Dat is toch mooi stukje extra winst voor de werkgever.

Gezien het bedrijf waarvoor TS werkt is dit niet heel verrassend. Budgetten voor loonsverhogingen zijn altijd moeilijk, dus de redenatie is dan als volgt: Geen loonsverhoging voor TS want die gaat toch weg. En de ruimte die we dan in het beperkte budget over houden gaat naar iemand anders om ervoor te zorgen dat die wel nog blijft (of gaat naar management bonussen, hangt van de manager/afdeling aldaar af).

Ziek melden is een optie om dan de balans op die manier terug te pakken, niet netjes, maar dat is de werkgever ook niet. Wel vervelend dat in dit soort situaties de vertrekkers toch vaak netjes dingen afhandelen uit naam van de collega's. Terwijl de baas dan lachend de centjes verdient en er zo van zijn slechte gedrag geen last heeft.
Weet dat bij je huidige werkgever je ziek melden omdat het zo loopt niet zonder precedent is. En men laat in dat geval er een ijskoude rekensom op los om er uiteindelijk achter te komen dat het het niet waard is om erachteraan te gaan. Laat staan dat je nog consequenties zult hebben als je hierdoor ongemotiveerd gaat lopen doen.

We hebben er in het topic over je werkgever al over gehad: Precies dit soort natrappen zijn de redenen dat er zoveel wrok richting je werkgever is. Ik ben benieuwd wat je vertrek voor je performance bonus gaat doen. Ik vermoed dat je daar ook nog wat op gaat inleveren als je dat vergelijkt met je voorgaande jaren. Dus ga er even maar vanuit dat die 1100 euro bruto nog hoger gaat worden.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:08

ralpje

Deugpopje

Chromoris schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:37:

De overige 2/3 jaar kost de werkgever niets omdat TS er dan toch niet meer werkt. Dat is toch mooi stukje extra winst voor de werkgever.
Uuuh, op wat voor manier is dat winst? Iemand die uit dienst is levert ook niets meer op. Geen inkomsten, dus. Dat is geen winst.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-03 20:22
JEightyFive schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:00:
Bij mij zou er spontaan een hele vervelende griep opspelen *kuch* :w
Two can play that game.
Zat ik ook net aan te denken.

Hoe lang moet ik nog? Nog 1.5 week? Oei nu krijg ik de griep kuch kuch kuch. He? Op de dag dat ik vertrek en mijn spullen inleveren ben ik beter. Hoe kan dat nou? ;)

[Voor 12% gewijzigd door HSG op 15-03-2023 13:49]

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
ralpje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Uuuh, op wat voor manier is dat winst? Iemand die uit dienst is levert ook niets meer op. Geen inkomsten, dus. Dat is geen winst.
Misschien wat ongelukkig verwoord aan mijn kant. Ik bedoelde de 1100 euro die de werkgever niet hoeft te betalen gedurende het 1/3 jaar dat TS er nog werkt.

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-03 21:18
Als je 's middags je vriendin dumpt, verwacht je 's avonds dan nog die enorme beurt die ze je die ochtend had beloofd?

Zeer verwerpelijk dat de aanroep tot fraude (ziekmelden) de meeste duimpjes krijgt. 8)7 Het zijn dat soort acties die ervoor zorgen dat de werknemersbescherming wordt afgebroken.

Los van het ethische aspect: stel dat je nieuwe baan toch tegenvalt, en je wil iets anders zoeken, dan kun je fluiten naar een referentie hier.
JEightyFive schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Je kan het jammer vinden, als een werkgever mij een oor aannaait t.w.v. 1100 euro dan kan ie de bal die hij kaatst gewoon terug verwachten.
Tja, en de werkgever ziet het andersom: die loonsverhoging was bedoeld om de werknemer te behouden, en de dag erna kondigt hij zijn vertrek aan. Het is niet alsof de loonsverhoging een verrekening van de vorig jaar uitgevoerde diensten was.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:23
Murphy78 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
Tja, en de werkgever ziet het andersom: die loonsverhoging was bedoeld om de werknemer te behouden, en de dag erna kondigt hij zijn vertrek aan. Het is niet alsof de loonsverhoging een verrekening van de vorig jaar uitgevoerde diensten was.
Slechte vergelijking met de vriendin (tenzij je met haar ook een strikt zakelijke relatie op nahoudt, dan is het antwoord IMHO ook "ja" :+ ), maar wel eens met je opmerking over ziekmelden. Dat zou mij iig ook de eer te na zijn.

Maar bovenstaande vind ik dan juist weer niet, zeker niet als TS dit schrijft:
Loonsverhogingen worden bij dit bedrijf voornamelijk gedaan aan de hand van de beoordeling van afgelopen jaar en die was bij mij uitmuntend. Mij was mondeling een verhoging van 4.5% toegezegd.
Dus: op basis van de voorgaande prestaties van TS heeft de werkgever dit beloofd. De enige reden dat hij het nog niet eerder heeft gehad is omdat die beoordelingen pas in feb/mar worden uitgevoerd, maar daarom is de verhoging ook met terugwerkende kracht.

Ik zou via alle kanalen die je nog hebt (nu je er nog rondloopt) gaan lopen trekken om ze aan de belofte te houden. HR, je manager en zijn manager. En dan zou ik juist niet dreigen met ziekte, maar gewoon volwassen het gesprek aangaan: jullie mogen van mij verwachten dat ik zo goed mogelijk het werk afmaak en overdraag, maar dan verwacht ik dat jullie je aan "the other end of the deal" houden.

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Anakha schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:22:

Afspraak = afspraak is een van de meest heilige in het zakenleven. Wat ook de intentie was; er is een mondelinge toezegging gedaan welke men simpelweg niet nakomt. Bij deze werknemer voelt dit beroerd; weinig kans dat deze ooit terugkomt op deze manier.

Ik zou een moreel appel doen en aangeven dat je het terugkomen op afspraken een nare afsluiting vind en dat je dit van ze tegenvalt, maar er geen werk van gaat maken. Zij hebben ook belang bij een goede naam/relatie, welke ze met zulke acties op het spel zetten. Ik had het voor zo’n klein bedrag in deze salarisgroep niet gedaan als werkgever.

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 19:54
Je kan proberen met argumenten als “beloofd is beloofd” en “een man een man, een woord woord”, alsnog die loonsverhoging te krijgen. Maar als dat niet lukt, zou ik er het inderdaad maar bij laten zitten. Omdat het een mondelijke toezegging betreft, is het lastig of niet te bewijzen en daarnaast levert een juridisch traject je sowieso al een hoop vervelend gedoe op. En zoals eerder gezegd, op goede voet uit elkaar gaan is ook wat waard.

En ja, ik geloof best dat het toeval is dat je precies op de dag na die toezegging je ontslag indient, maar tegelijkertijd snap ik ook heel goed dat je werkgever dat nooit gelooft.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:55
Zeer verwerpelijk dat de aanroep tot fraude (ziekmelden) de meeste duimpjes krijgt. 8)7 Het zijn dat soort acties die ervoor zorgen dat de werknemersbescherming wordt afgebroken.
Ik zou het ook niet snel doen maar ik begrijp het wel. Dit kun je daarom ook precies omdraaien:
Zeer verwerpelijk dat het niet houden aan afspraken van de werkgever zo geaccepteerd wordt. Het zijn dat soort acties die ervoor zorgen dat de werknemersbescherming wordt versterkt.

Het is een beetje dubbel om van werknemer te vragen volledih binnen de lijnen te kleuren terwijl werkgever er dwars doorheen gaat.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Wat kinderachtig van de werkgever en leidinggevende: kom gewoon je afspraken na en stap over je eigen ego heen. Ik zou me er absoluut niet om gaan ziek melden. Maar als werkgever roep je het wel over je af dat iemands motivatie en inzet in de laatste maand verandert. Dat je een kennelijk goed dienstverband op deze manier wil eindigen als werkgever, zou voor mij ook de bevestiging zijn dat het geen werkgever voor de lange termijn was. Kennelijk kunnen ze zelf niet zo denken.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb er nog eens over gedacht en wijzig mijn advies.

Ik ben nog steeds van mening dat je er mentaal niet te veel energie of negativiteit aan moet besteden, dat maar strategisch gezien is beter om het wel gewoon aan te kaarten bij HR en je manager. Zie het als een leuke uitdaging of spelletje, waarbij jij een extraatje kunt verdienen en je werkgever alleen maar kan verliezen (moreel of financieel).
Ga het gesprek aan met de volgende inhoud:

- Afspraak is afspraak, mondelinge toezegging
- jij gaat je de komende tijd nog gewoon 100% inzetten, wat tot uitmuntende beoordelingen heeft geleid.

Voor hen is overigens het net zo goed een risico als dit slecht wordt afgerond. Wellicht spreek jij toekomstige sollicitanten, wat voor hun reputatieafbreuk betekent.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:32
Beetje apart inderdaad. Ik ken de constructie bij mij was dat in het kader van een eindbeoordeling. Dus eind van het jaar beoordeeld over de afgelopen jaar, vervolgens krijg je een bepaalde percentage loonsverhoging in maart met terugwerkende kracht die vanaf januari ingaat. Als het een soortgelijke verhoging is dan zou je verwachten dat je er recht op hebt, want je hebt immers die verhoging gekregen in het kader van je functioneren afgelopen jaar. Maargoed als het nergens vermeld is in je cao of personeelsgids dan is die discussie wellicht niet de moeite waard.

• JEightyFive
  • Nu online
Het was een beloning over zijn presteren van vorig jaar wat met terugwerkende kracht uitbetaald zou worden.
Of zal TS ineens sinds 1 januari minder goed presteren? Hij heeft gewoon recht op het geld. Of ie nou een dag, een week of een maand erna zijn ontslagbrief in zou dienen. Waar ligt dan de grens?
Op het moment dat het, noem eens wat, over een week wel in het systeem verwerkt was en hij had daarna zijn ontslag ingediend dan had er geen haan naar gekraaid. Dus nu moeten ze ook niet zeuren en hun afspraak nakomen.
Via een ander topic gezien wat zijn werkgever is. Die 1100 is voor die gasten kleingeld terwijl het voor TS gewoon een leuke vakantie kan zijn. Maar dat bedrijf kennende kijk ik er ook niet van op.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 16:41
Sovieto schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:57:

Maar hoeveel energie zou je in zo'n discussie willen steken? Het gaat over een paar maanden dus netto over maximaal een paar honderd euro als het om een forse verhoging gaat. Ik zou, net als TS, de zaak sluiten een doorgaan.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Als je 's middags je vriendin dumpt, verwacht je 's avonds dan nog die enorme beurt die ze je die ochtend had beloofd?
Heb jij een zakelijk contract met je vriendin waarin staat hoeveel beurten je per week krijgt? Zo niet, dan slaat de vergelijking al nergens meer op. Romantische relatie != zakelijke relatie.

Dat de zakelijke relatie niet meer te redden zou zijn als ik dat extra geld zou eisen, en dat ik dan niet meer op een goede referentie hoef te wachten, zou me echt een worst wezen.
[...]

Dat is het wel, of in ieder geval een beloning van het vorige jaar:
Loonsverhogingen worden bij dit bedrijf voornamelijk gedaan aan de hand van de beoordeling van afgelopen jaar en die was bij mij uitmuntend.
Frame164 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Maar hoeveel energie zou je in zo'n discussie willen steken? Het gaat over een paar maanden dus netto over maximaal een paar honderd euro als het om een forse verhoging gaat. Ik zou, net als TS, de zaak sluiten een doorgaan.
Hij heeft al aangegeven dat het om 1100 euro bruto gaat. Dat zal zo'n €550-600 netto zijn. Dat noem ik geen kattenpis. Zou jij het erbij laten als er bij je volgende salaris opeens €500 te weinig uitbetaald zou worden, zelfs al is het maar 1 keer?

[Voor 21% gewijzigd door Hahn op 16-03-2023 11:25]

The devil is in the details.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 14:33
Wat je kunt proberen is de vraag nogmaals bij HR neerleggen, maar dan per email. Als ze dan dezelfde reactie terugsturen (krijg je niet want opgezegd) dan heb je zwart op wit dat het je beloofd is, en kun je daarmee verder, als je dat wilt.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
In sommige organisaties moet een X percentage above, on, below norm krijgen.
Maw: als ze iemand een verhoging geven vanuit above norm, kan dat betekenen dat iemand anders een on of below norm moet krijgen.
Als dat zo is heeft je manager misschien nu je loonsverhoging aan iemand anders kunnen gunnen.

Misschien verzacht dat de pijn dat het gemiste geld nu naar iemand anders vloeit ipv de organisatie (als het zo is tenminste...)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee