• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:53
Lisadr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:54:
Hebben medewerkers van Capgemini en Sogeti een inflatiecorrectie ontvangen in 2022?
Bij Capgemini is het "verzoek" door de BU NL directie bij de global directie neergelegd begrijp ik. Daar zouden we voor de kerst een antwoord op ontvangen. Ik verwacht dus voor het einde van vandaag nog een antwoord 8)7

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Hebben medewerkers van Capgemini en Sogeti een inflatiecorrectie ontvangen in 2022?
Er is nog een lopen gesprek tussen de OR en de Bestuurder, maar het feit dat dit al zo lang duurt zegt de medewerkers eigenlijk wel genoeg over waar het op uit gaat komen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:25

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Herax10NL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:15:
[...]

Bij Capgemini is het "verzoek" door de BU NL directie bij de global directie neergelegd begrijp ik. Daar zouden we voor de kerst een antwoord op ontvangen. Ik verwacht dus voor het einde van vandaag nog een antwoord 8)7
Die zijn aan het zwarte pieten zodat ze ‘de schuld voor het niet geven van inflatie correctie’ bij global kunnen parkeren. ;)

Of we krijgen iets sufs als alleen indexeren van de salaris schalen :+

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 23-12-2022 15:49]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-03 16:49
Hoe ik het zie, en in veel gevallen lees ik dat ook wel hier terug, is dat de slimme mensen die bij Cap starten, vrij snel door hebben hoe dit spelletje gespeeld wordt. Niet meteen, dat kost wat jaren, maar alle ex cappers die ik gesproken heb, zeggen hetzelfde.
Het is een springplank, maar je moet er vooral niet te lang zitten. Ik heb zelf ook vele andere bedrijven gezien erna, waar het veel beter eraan toe ging.

Wat mij wel verbaasde: vd zomer kreeg ik een LinkedIn in berichtje van iemand van cap. Hoog in de boom altijd, dikke sales cijfers en alles voor elkaar. Buitenland, ceo's, de hele rambam. Die wilde bijpraten. Prima, ben zzper inmiddels en netwerken is belangrijk. Maarja, wat moet die met mij dacht ik? maargoed..

Was een eigen bedrijf gestart dus en zocht de betere mensen die hij kende om zijn eigen bedrijf te bouwen. Dus gepraat en hij zei ook: heb er ruim 25 jaar gezeten maar hoe t gaat bij Cap... we waren het met elkaar eens..

Ik vond t frappant dat het zo iemand schijnbaar 25 jaar kost om te zien, terwijl anderen zoals ik al na een paar jaar denken: hou een ander voor de gek. Kreeg ook nog inside info over mijn vertrek, wat toen gezegd werd naar elkaar in de wandelgangen.. Erg leuk om te horen ja, daar zet je je dan al die jaren voor in ;w

Hoe dan ook: uiteindelijk ben je er zelf bij en zou ik goed kijken hoe alles gaat, en of je je daar fijn bij voelt en inpast. De 1 floreert erbij, de ander absoluu niet. Het is net wat bij je past. Ik heb er altijd een leuke tijd gehad, maar zou nooit meer terug keren :)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:02
Naast wat hierboven al wordt gezegd, kijk ook is naar voren.

Er is maar 14% groei. Alle bedrijven in de sector groeien veel harder. Nemen meer (ervaren) mensen aan en investeren in de medewerkers.

De salarissen lopen meer dan een schaal achter - een manager bij Cap verdient minder dan een (sr) consultant bij de concurrentie.

En dan al dat beknibbel op alles. Hoe motiverend is dat? In een markt waar iedereen uitverkocht is en om mensen staat te trappelen.

Vage leaseautoconstructies, geen inflatiecorrectie (De meeste concurrenten hebben gedurende het jaar al extra verhogingen doorgevoerd), geen kerstfeest, etc etc

[Voor 8% gewijzigd door Sethro op 23-12-2022 22:41]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06
Heel technisch antwoord.

Nee. Capgemini maakt verhogingen bekend in maart/april. Die gaan dan met terugwerkende kracht vanaf januari.
Prx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:32:
[...]

Er is nog een lopen gesprek tussen de OR en de Bestuurder, maar het feit dat dit al zo lang duurt zegt de medewerkers eigenlijk wel genoeg over waar het op uit gaat komen.
Bedrijven zonder CAO, waaronder Capgemini, heeft de OR Wat te zeggen over beloningsmethodiek. M.a.w. wel over hoe het geld verdeelt wordt maar niet over hoeveel geld er is voor salarisverhoging. Uiteraard kan de OR wel vragen en erop aandringen...

Wet op de ondernemingsraden artikel 27
De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van:

c. een belonings- of een functiewaarderingssysteem;
Sethro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:05:
De salarissen lopen meer dan een schaal achter - een manager bij Cap verdient minder dan een (sr) consultant bij de concurrentie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 70% gewijzigd door Wijnands op 23-12-2022 20:46]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-03 20:22
ID-College schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:52:
[...]

Kreeg ook nog inside info over mijn vertrek, wat toen gezegd werd naar elkaar in de wandelgangen.. Erg leuk om te horen ja, daar zet je je dan al die jaren voor in ;w
Iets als "geen ambitie", "was toch niet zo'n goede", "kan er niks van", "zit weinig vooruitgang in", "weer een kostenpot minder", "heeft niks bijgedragen" en noem maar?

• ID-College
HSG schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:16:
[...]
Iets als "geen ambitie", "was toch niet zo'n goede", "kan er niks van", "zit weinig vooruitgang in", "weer een kostenpot minder", "heeft niks bijgedragen" en noem maar?
Allemaal in die strekking ja, de exacte woorden weet je natuurlijk nooit.. vind het gewoon flauw van zo'n bedrijf dat ze zo over je praten terwijl ik ben weggegaan door hen zelf. Get the future you want noemen ze dat dan.. dat mensen erin trappen maargoed 8)7

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:57
[...]

Hoe dan ook: uiteindelijk ben je er zelf bij en zou ik goed kijken hoe alles gaat, en of je je daar fijn bij voelt en inpast. De 1 floreert erbij, de ander absoluu niet. Het is net wat bij je past. Ik heb er altijd een leuke tijd gehad, maar zou nooit meer terug keren :)
Helemaal mee eens, leuke tijd gehad, prima als springplank en ik waardeer nog steeds de ESOP regeling. ;)
Maar terugkeren, no way. _O-

• HSG
ID-College schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:49:
[...]

Allemaal in die strekking ja, de exacte woorden weet je natuurlijk nooit.. vind het gewoon flauw van zo'n bedrijf dat ze zo over je praten terwijl ik ben weggegaan door hen zelf. Get the future you want noemen ze dat dan.. dat mensen erin trappen maargoed 8)7
Ik herken dat. Atos is net zo. Een collega kreeg een zwaar minpunt op zijn beoordeling omdat hij niks aan opleidingen had gedaan. Zijn verweer, en dat kon hij ook bewijzen, dat hij er meerdere keren om gevraagd had maar dat het nooit geregeld was.

De manager zei daarop: "Ja maar jij hebt mij ook nooit goed overtuigd omdat die opleidingen te gaan regelen".

Dan ben je gewoon een l*l en ontzettend laf.

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:53
Gropah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:56:
[...]

Als Sogetist heb ik dit jaar niets aan inflatiecorrectie gekregen, en ik heb er ook (nog) niets over gelezen.
In 2021 had Sogeti Nederland 12,7% meer omzet en 53,2% meer winst ten opzichte van 2020. Voldoende financiële middelen om medewerkers te voorzien van een inflatiecorrectie. Aandeelhouders hebben in 2022 een dividend van € 23,5 miljoen ontvangen. Dat is 78% meer dan 2021.

GoT, You have to love it!

• chunwl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-03 22:30
Helemaal eens met het uitgebreide verhaal van @Chromoris. Vooral het punt omtrent de beoordelingen op Glassdoor is heel belangrijk voor Invent. Capgemini Invent vraagt actief of je hen wilt beoordelen op Glassdoor. In mijn tijd (1 jaar) heb ik tweemaal dezelfde mail gekregen of ik een beoordeling wilde schrijven. Echter, ken ik collega's die deze mail elke maand kregen (zit hier nog een systeem achter m.b.t. huidige werknemerstevredenheid?).

Ik ben inderdaad blij dat ik weg ben bij Capgemini Invent. Ik zit nu bijna 3 maanden als consultant bij een van de big-4 en het verschil is heel groot op elk gebied (salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, klantprojecten, teamuitjes en trainingen etc.).

Ik zou niemand aanraden om bij Capgemini Invent te starten als je enigszins ervaring hebt / weet wat je wilt.

Tot slot volledig eens met @Chromoris: korte termijn verkopen ze veel projecten met 'handjeswerk' wat heel mooi wordt verkocht naar consultants. Echter, is het gewoon detacheringswerk. Vooral binnen huidige hot topics verkoopt Invent veel projecten. Echter, lange termijn hebben zij zich hierzelf heel erg mee. Mocht ik in de toekomst ooit in een hiring positie komen, dan staan de cv's van Cap onderaan.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-03 23:47

Don Quijote

El Magnifico

chunwl schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:53:

Tot slot volledig eens met @Chromoris: korte termijn verkopen ze veel projecten met 'handjeswerk' wat heel mooi wordt verkocht naar consultants. Echter, is het gewoon detacheringswerk.
Tja dat is ook de realiteit voor een partij als Cap. Wij (grote multinational) zien Cap als een prima leverancier van handjes voor projecten waar we met Randstad het net niet redden (qua niveau). Voor serieuze consultancy opdrachten staat Cap (Invent) zelfs niet bij de preferred suppliers. Dan is het eigenlijk Big-4, McKinsey en BCG (en wat niche kantoren). Als je dat soort opdrachten wilt, lijkt mij Cap niet echt een handige werkgever..

• Wijnands
Nou heb ik over de jaren heen nogal s wat uitvoerend werk gedaan naar aanleiding van big 4 rapporten. Ik vond het niveau van die rapporten regelmatig niet speciaal. Het lijkt alsof de naam van de leverancier ze dat wel maakt.

[Voor 28% gewijzigd door Wijnands op 29-12-2022 23:07]

• zoarakrzs
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03 14:41
Hi mede-cappers, ik zit met een probleem. Ik zit sinds 2 maanden op een project voor een andere unit dan mijn eigen. Ik ben destijds gevraagd voor dit project door een principal consultant vanuit dat andere unit. Ik ben destijds een week later begonnen aan het project in verband met ziekte. Flash forward twee maanden en ik ben nu ongeveer twee weken ziek geweest. Vanmiddag ben ik gebeld door de manager die bij heeft binnengebracht op het project met het bericht dat de klant heeft gebeld en zorgen heeft geuit over mijn langdurige ziekmelding. De klant heeft onterecht aangegeven dat ik inmiddels drie keer ziek ben geweest wat niet klopt. De enige keer dat ik ziek ben geweest is mijn huidige ziekmelding aangezien de vorige keer ik nog niet was gestart.

Een ander onderwerp die de klant heeft aangekaart is dat de communicatie niet goed is verlopen voor en tijdens mijn ziekmelding. Ik heb op de dag dat ik mijzelf bij Cap heb ziek gemeld een bericht gestuurd naar de klant dat ik ben ziek gemeld, en dat ik hen een bericht zal sturen zodra ik weer zou kunnen werken. De maandag daarop stuurde de klant mij een teams bericht met de vraag of het beter ging en ik weer zou beginnen, maar ik was dus heftig ziek en dat was niet het geval. Ik heb dit ook verteld aan de Cap manager met de vraag wat ik nog meer had moeten doen aangezien dit voor mij voldoende communicatie lijkt voor een ziekmelding.

Het derde punt is dat er in de laatste weken bij de klant regelmatig de opmerking is gemaakt dat zij waarschijnlijk geen budget zullen krijgen voor volgend jaar om het project waarin ik betrokken ben voort te zetten. Nu krijg ik dubbele gevoelens bij de manier waarop de klant mij zwart probeert te maken. Zou het bijvoorbeeld een reden kunnen zijn om mij op deze manier eruit te zetten om te voorkomen dat ze dit op basis van budgettering moeten doen?

Er is nu dus geklaagd over mij met twee punten die eigenlijk niet waar zijn. De klant heeft aangegeven mijn inzet voor het project te willen stoppen. Net voor de jaarwisseling valt dit gewoon enorm slecht bij mij en ik maak me zorgen over hoe dit reflecteert naar mijn eigen unit en manager. Kunnen de ervaren collega's mij wegwijs maken in hoe ik dit het beste kan aanvliegen?

• Wijnands
Ik snap de klant wel. Een week later beginnen door ziekte en vervolgens nog 2 weken ziek zijn..

Als je een beetje met je manager kan praten zou ik met hem/haar je zorgen bespreken.

De budgetinvalshoek zie ik niet. Het gebeurt vaak genoeg dat projecten sneuvelen aan het einde van het jaar.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:09
@zoarakrzs je denkt erg vanuit jezelf. Een bedrijf huurt Capgemini in om direct / zo spoedig mogelijk een project te kunnen draaien. Als je dan direct ziek bent en 2 weken is best lang, dan staat er vaak ook in het contract dat er snel vervanging moet worden geregeld.

De klant wil niet meer met je verder, dat kan en moet je accepteren. In plaats van een slachtoffer rol te kruipen, ga er boven staan. Zeg je tegen je manager: Ik heb mij netjes opgesteld tegen de klant, de klant wil niet door en de funding houdt snel op dus er is geen match meer, op naar de volgende opdracht. Wees netjes en correct naar de klant mocht je nog contact hebben en laat het zakelijke deel de principal regelen. Dus eigenlijk niets meer doen, richting de klant.

• zoarakrzs
wm1234 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:01:
@zoarakrzs je denkt erg vanuit jezelf. Een bedrijf huurt Capgemini in om direct / zo spoedig mogelijk een project te kunnen draaien. Als je dan direct ziek bent en 2 weken is best lang, dan staat er vaak ook in het contract dat er snel vervanging moet worden geregeld.

De klant wil niet meer met je verder, dat kan en moet je accepteren. In plaats van een slachtoffer rol te kruipen, ga er boven staan. Zeg je tegen je manager: Ik heb mij netjes opgesteld tegen de klant, de klant wil niet door en de funding houdt snel op dus er is geen match meer, op naar de volgende opdracht. Wees netjes en correct naar de klant mocht je nog contact hebben en laat het zakelijke deel de principal regelen. Dus eigenlijk niets meer doen, richting de klant.
Nee het is niet dat ik het niet accepteer en ook niet dat ik de slachtoffer wil uithangen. Het gaat er mij meer om dat ik pas 2 jaar in dienst ben en niet de verkeerde stappen wil maken zo vroeg in mijn carrière. Tot nu toe is het altijd goed gegaan tijdens voorgaande projecten en nooit problemen meegemaakt. Om nu ineens voor het eerst zo een tegenslag te krijgen is even slikken als recente young professional. Ik heb zelf verder geen contact meer gehad met de klant en dat was ik inderdaad ook niet van plan. Het is even oppakken en verder met een volgend opdracht. Een domper zo net voor het nieuwe jaar is wat mij een beetje kut liet voelen.

Mijn eigen manager is volgende week weer aan het werk, maar een goed gesprek staat bovenaan mijn lijstje.

Bedankt voor je input, het is gewaardeerd.

[Voor 4% gewijzigd door zoarakrzs op 30-12-2022 00:15]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:09
Tellerustelling hoort erbij en daar leer je vaak meer van dan alleen succes. Klanten doen de gekste dingen en gebruiken je vaak ook voor hun eigen politieke agenda / gewin. Dat moet je doorkrijgen en bespelen, hoe de hazen lopen (intern en extern). Je kan het je bijna niet voorstellen maar sommige klanten vroegen projecten zelfs te laten falen of over budget te gaan omdat ze zelf een andere richting in wilde ten opzichte van de directie of meer projectgeld. In zo'n geval kan je dus alleen maar falen.

Vraag maar eens bij de meer ervaren consultants en je manager verhalen, over projecten die niet lekker liepen. Dat relativeert zeer snel kan ik je verzekeren plus er komen leuke verhalen uit.

• zoarakrzs
wm1234 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:22:
Tellerustelling hoort erbij en daar leer je vaak meer van dan alleen succes. Klanten doen de gekste dingen en gebruiken je vaak ook voor hun eigen politieke agenda / gewin. Dat moet je doorkrijgen en bespelen, hoe de hazen lopen (intern en extern). Je kan het je bijna niet voorstellen maar sommige klanten vroegen projecten zelfs te laten falen of over budget te gaan omdat ze zelf een andere richting in wilde ten opzichte van de directie of meer projectgeld. In zo'n geval kan je dus alleen maar falen.

Vraag maar eens bij de meer ervaren consultants en je manager verhalen, over projecten die niet lekker liepen. Dat relativeert zeer snel kan ik je verzekeren plus er komen leuke verhalen uit.
Toch wel heftig om te horen allemaal als je er geen ervaring mee hebt. Op den duur met meer ervaring zal die inzicht in de motieven van de klant wel vanzelf komen. Ik heb gelukkig goed contact met mijn manager en het enige wat in dit geval gedaan kan worden is vertellen zoals het is en doorgaan. Alles is een ervaring, dus daar heb je groot gelijk in. Ik zit in de aanloop naar een bruiloft en het kopen van een huis, dus dit was even een druppel die de stress emmer deed overvloeien.

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-03 22:42
en zijn jullie tevreden met de aanpassingen?

salaris / lease

[Voor 17% gewijzigd door blblacklabel op 30-12-2022 15:12]

• maart1975
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-01 07:29
Zoals verwacht heeft de bestuurder zich weer flink zitten drukken (ook als is nederland erg afhankelijk van wat parijs aan ruimte geeft) en zorgen ze ervoor dat ze als grote werkgever steeds meer achter beginnnen te lopen qua inlatiecorrectie. Zeker gezien de 14% groei die ze hebben gemaakt is de aanpassing dat de seniors met een c beoordeling (en daar zorgen ze wel voor) nu ipv 1% maar liefst 2% krijgen per 3 jaar, best een belediging.

De Or doet zijn best maar er een te scheve machtsverhouding

[Voor 6% gewijzigd door maart1975 op 30-12-2022 15:21]

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 03:10
blblacklabel schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:12:
en zijn jullie tevreden met de aanpassingen?

salaris / lease
Nee, totaal niet.
Er is extra budget aangevraagd en dat wordt vooral verspreid onder de YP's.
Ik snap dat collega's aan de onderkant van het salarishuis wellicht het meest krap zitten aan het einde van de maand, maar het is niet zo dat bij mij niet alles duurder wordt.

De core inflatie in Nederland bedroeg in november 7,38%.
Ik ga ervan uit dat we dit jaar in de CD schalen er 2% bij krijgen. Dat betekent dan effectief er dit jaar dus gewoon 5,38% op achteruit gaan.

Wat betreft de lease...
We gaan nu omlaag met het leasetarief, maar ook veel naar beneden met de kilometers. Leuk als je naast de deur van het kantoor woont, maar ik rijd voor de zaak gemiddeld 30.000 km (en dan komt mijn privé er dus nog bovenop). Wie gaat dat nu betalen dan?

• blblacklabel
sunflame schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:54:
[...]

Nee, totaal niet.
Ik snap dat collega's aan de onderkant van het salarishuis wellicht het meest krap zitten aan het einde van de maand, maar het is niet zo dat bij mij niet alles duurder wordt.

Ik ga ervan uit dat we dit jaar in de CD schalen er 2% bij krijgen. Dat betekent dan effectief er dit jaar dus gewoon 5,38% op achteruit gaan.

Wat betreft de lease...
We gaan nu omlaag met het leasetarief, maar ook veel naar beneden met de kilometers. Leuk als je naast de deur van het kantoor woont, maar ik rijd voor de zaak gemiddeld 30.000 km (en dan komt mijn privé er dus nog bovenop). Wie gaat dat nu betalen dan?
Eens, we gaan er juist op achteruit.
Best jammer hoe ze hiermee omgaan.

• zoarakrzs
Is er al wat bekend gemaakt over eventuele verhogingen? Heb ik wat gemist?

• blblacklabel
zoarakrzs schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:20:
Is er al wat bekend gemaakt over eventuele verhogingen? Heb ik wat gemist?
Check je mailbox.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Laat ik beginnen met zo ongeveer het enige positieve wat ik eruit heb kunnen halen. De OR geeft aan dat de bestuurder heeft verzocht om meer salarisruimte voor structurele verhogingen, de bestuurder geeft in de nieuwsbrief over de arbeidsvoorwaarden 2023 aan dat ze die ook daadwerkelijk gekregen hebben. Dat betekent dat er in ieder geval hoger in de boom ook meegedacht wordt over structurele oplossingen, los van een eenmalige compensatie (die we dus niet krijgen).

Waar ik dan weer echt boos over kan worden (zeker ook richting de OR) is dat er met geen woord gerept wordt over het aanpassen van de bandbreedtes per grade. Dat betekent dat er misschien nu bovengemiddeld verhoogd kan gaan worden qua salarissen, maar als de bandbreedtes per grade niet meebewegen met de verhogingen (liever nog de gehele inflatie) dan kom je eigenlijk alleen maar sneller aan het maximum van je schaal (qua grade). Ondertussen wordt je wel gezien als iemand die (bijvoorbeeld) al op 80% van zijn bandbreedte zit en dus ook bovengemiddeld geacht wordt te performen conform de grade waar je in zit. Als het mee zou bewegen had je meer ruimte voor financiële groei in de toekomst, maar ook zit je niet gelijk heel hoog in je bandbreedte (relatief gezien) en zijn de verwachtingen vanaf de andere kant van de tafel wat minder.

Waar ik nog meer van schrok is de opmerking over eigen vervoer. Wordt een Consultant (op wat voor niveau) nu echt geacht om zijn zakelijke parkeerkosten voor zijn detacheringsklus in hartje Amsterdam (waar de klant geen parkeerplek voor hem heeft) uit die 21 ct/km te gaan betalen als hij ooit voor eigen vervoer heeft gekozen (om wat voor reden dan ook)? Zijn ze helemaal gek geworden? Het leest weer 100% als Capgemini die een risico verlegt naar de medewerker, namelijk het risico op die parkeerkosten. Of je moet een (op dit moment relatief dure) lease nemen om dat probleem te omzeilen. Komop zeg. Wat is dit voor raar iets. Hier ga ik nog wel een mailtje over sturen naar de OC/OR en/of mijn eigen VP. Dit is afwikkelen van de risico op de medewerker en gaat geheid leiden tot discussies over parkeren bij het accepteren/afwijzen van een bepaalde inzet. Laat je daar nou géén discussie over willen hebben, alsof het allemaal nog niet gezeik genoeg is qua mobiliteit en reistijd tegenwoordig (zowel met klanten als met medewerkers).

Ik lig aardig goed bij mijn MT, dus met wat geluk kom ik er goed vanaf in de komende ronde, maar ik moet voor mijn gevoel echt terug naar de crisis van 2008 - 2009 dat ik voor het laatst écht het gevoel had dat mijn werkgever gewoon niet voor mij wil zorgen (in 2008 zat ik als stagiair, in 2009 begonnen als Consultant). Ik heb in de jaren daarna de nasleep meegemaakt en had echt gehoopt die lelijke kant nooit meer te hoeven zien, maar dit begint er weer op te lijken, verdikkeme.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Nee, totaal niet.
Young Professionals zijn de medewerkers die nog in het groeipad zitten van 1,5 jaar, waarin ze al stevig omhoog gaan. De verhogingen die zij (zo ongeveer) gegarandeerd gaan knrijgen worden wel als eerste van het budget afgehaald, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat groeipad nu opeens aan gaan passen. Daar heb ik nog niemand over gehoord. Wel verwachtig ik inderdaad dat ze bovengemiddeld zullen verhogen bij de lagere grades (B-C).
Normaliter biedt parijs 2,5% verhoging aan salarisruimte. Dat was vorig jaar al verdubbeld naar 5%. Stel dat ze dat dit jaar weer doen dan kun je dus over de gehele linie iedereen die 5% geven en klopt het plaatje. Maar je zit met de mensen die gaan graden, die krijgen hogere percentages (tot wel 14%) conform het model. Dan moeten ze het ergens anders weer weghalen. Ik hoop echt dat ze meer dan die 5% hebben gekregen, maar ik vrees ervoor.
Wat betreft de lease...
Er is geen limiet, noch risico, qua kilometrage voor zakelijke kilometers. Als jij 100.000 zakelijke kilometers maakt in een jaar dan zal jouw lease er geen euro duurder op worden. Haal je echter het berekende verbruike van je auto niet, of tank je duurder dan gecalculeerd, dan zal je daar wel de meerkosten voor terug zien... over die gehele 100.000 kilometer. Dus als je een auto hebt die daar last van heeft, of brandstofprijzen die totaal over de kop gaan (zoals afgelopen jaar het geval was), dan is dit weer wel een risico. Maar het verminderen van die kilometrage doet niets voor jou als individuele rijder. Dit is gewoon wat gemiddeld gereden wordt door een Capgemini medewerker, waarbij ze dus iedereen op de grote hoop gooien. Dat is hoe fleet management werkt.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
maart1975 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:21:
Zoals verwacht heeft de bestuurder zich weer flink zitten drukken (ook als is nederland erg afhankelijk van wat parijs aan ruimte geeft) en zorgen ze ervoor dat ze als grote werkgever steeds meer achter beginnnen te lopen qua inlatiecorrectie. Zeker gezien de 14% groei die ze hebben gemaakt is de aanpassing dat de seniors met een c beoordeling (en daar zorgen ze wel voor) nu ipv 1% maar liefst 2% krijgen per 3 jaar, best een belediging.

De Or doet zijn best maar er een te scheve machtsverhouding
Die 14% groei is dan ook alleen maar op omzet. Als je kijkt naar het bericht over 2022 H1 dan zul je zien dat de marge maar 0.2 procentpunt is gestegen. Dus die hele groei is geen winst geweest. Grappig genoeg hebben ze in de Q3 publicatie geen woord gerept over marge, alleen de omzet (revenue).

Overigens zou het me niets verbazen als Nederland gewoon bagger draait. We waren voor de financiële crisis altijd het beste jongetje van de klas. In de crisis zijn we door de hoeven gezakt en daarna zijn we nooit meer teruggekomen op het oude niveau. Ze hebben zelfs besloten om Nederland maar onder 'The rest of Europe' te scharen in de kwartaal & (half)jaar cijfers. Dat zegt eigenlijk genoeg, als we het niet meer waard zijn om los te rapporteren. Sinds die tijd is het dus ook koffiedik kijken hoe het gaat met Nederland, zeker als Cloud Infrastructure Services en Insights & Data nu Global Business Lines zijn, die dus niet via Nederland (en dus Jeanine) lopen. Dat maakt het ook ingewikkeld.

De OR zal verder absoluut hun best doen, maar het is al jaren niet genoeg. Persoonlijk denk ik dat we als medewerkers eens moeten nadenken om een stevigere vuist te gaan maken, daar lijkt de tijd wel rijp voor (en de organisatie lijkt er haast om te vragen dat het gebeurt).

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
zoarakrzs schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:35:
[...]

Toch wel heftig om te horen allemaal als je er geen ervaring mee hebt. Op den duur met meer ervaring zal die inzicht in de motieven van de klant wel vanzelf komen. Ik heb gelukkig goed contact met mijn manager en het enige wat in dit geval gedaan kan worden is vertellen zoals het is en doorgaan. Alles is een ervaring, dus daar heb je groot gelijk in. Ik zit in de aanloop naar een bruiloft en het kopen van een huis, dus dit was even een druppel die de stress emmer deed overvloeien.
Ik onderschrijf alles wat de anderen ook al hebben gezegd. Je bent een blijft een externe bij die klant, ze zijn jou niets verplicht en als jouw inzet afloopt (wat het vaak doet aan het einde van het jaar) dan is het hun goed recht om niet te verlengen. Zelfs al zit je op een klus en hebben ze in principe gezegd dat je een heel jaar mag blijven, dan kan een klant altijd nog van je af met inachtneming van de opzegtermijn (ik zie veelal 1 maand voorbijkomen).

Het is nu eenmaal je 'plek' als externe. Sommige klanten laten je echt het gevoel hebben dat je one-of-them bent en dat is heel prettig, maar ik heb ook klanten gezien die je echt in dat externe hokje plaatsen. Uiteindelijk is dat maar net wat de cultuur daar is (en waar ze je voor nodig hadden). Zo nu en dan moet er iemand geslachtofferd worden, dat kan dan maar beter een externe zijn dan een interne (aldus de klant).

Voor nu zou ik dit gewoon bespreken met je Counselor/People Manager/Talent Review Manager of hoe ze bij jullie mogen heten. Die kan dit ook beter voor je duiden in de context van jouw onderdeel van de organisatie en de klanten waar jullie mee te maken hebben. Jouw belang is dat niet slecht gaat reflecteren op jou en je groei binnen de organisatie. Dat moet je gaan managen met je Manager en je Unit Manager.

Overigens nog even een speciale opmerking over die (project)manager vanuit Capgemini die jou heeft gebeld, wat klinkt die als iemand zonder ruggegraat. Juist in die positie zou die persoon moeten opkomen voor de Capgemini medewerker richting de klant, om daarna intern best feedback te mogen delen, maar dan wel constructief. Die zou van mij echt even mogen gaan kijken welk logo boven de salarisstrook staat die op de 15e (digitaal) op de mat ligt, want een boodschappenjongen namens de klant hebben we echt niets aan. Deze persoon zou juist jouw input dan moeten vragen en daarna het verhaal richting de klant netjes brengen. Dit lijkt niet zo te gebeuren. Je zou daar nog even achteraan kunnen gaan of daar nog echt iets mee gebeurd is, om jouw eigen relatie met die klant zo nog wat te kunnen beïnvloeden.

[Voor 5% gewijzigd door Prx op 30-12-2022 20:39]

• Wijnands
Counselor/People Manager/Talent Review Manager of hoe ze bij jullie mogen heten.
Dat blijft toch opmerkelijk, dat zo'n belangrijke rol zoveel verschillende labels heeft.

• zoarakrzs
Prx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:37:
[...]

Ik onderschrijf alles wat de anderen ook al hebben gezegd. Je bent een blijft een externe bij die klant, ze zijn jou niets verplicht en als jouw inzet afloopt (wat het vaak doet aan het einde van het jaar) dan is het hun goed recht om niet te verlengen. Zelfs al zit je op een klus en hebben ze in principe gezegd dat je een heel jaar mag blijven, dan kan een klant altijd nog van je af met inachtneming van de opzegtermijn (ik zie veelal 1 maand voorbijkomen).

Het is nu eenmaal je 'plek' als externe. Sommige klanten laten je echt het gevoel hebben dat je one-of-them bent en dat is heel prettig, maar ik heb ook klanten gezien die je echt in dat externe hokje plaatsen. Uiteindelijk is dat maar net wat de cultuur daar is (en waar ze je voor nodig hadden). Zo nu en dan moet er iemand geslachtofferd worden, dat kan dan maar beter een externe zijn dan een interne (aldus de klant).

Voor nu zou ik dit gewoon bespreken met je Counselor/People Manager/Talent Review Manager of hoe ze bij jullie mogen heten. Die kan dit ook beter voor je duiden in de context van jouw onderdeel van de organisatie en de klanten waar jullie mee te maken hebben. Jouw belang is dat niet slecht gaat reflecteren op jou en je groei binnen de organisatie. Dat moet je gaan managen met je Manager en je Unit Manager.

Overigens nog even een speciale opmerking over die (project)manager vanuit Capgemini die jou heeft gebeld, wat klinkt die als iemand zonder ruggegraat. Juist in die positie zou die persoon moeten opkomen voor de Capgemini medewerker richting de klant, om daarna intern best feedback te mogen delen, maar dan wel constructief. Die zou van mij echt even mogen gaan kijken welk logo boven de salarisstrook staat die op de 15e (digitaal) op de mat ligt, want een boodschappenjongen namens de klant hebben we echt niets aan. Deze persoon zou juist jouw input dan moeten vragen en daarna het verhaal richting de klant netjes brengen. Dit lijkt niet zo te gebeuren. Je zou daar nog even achteraan kunnen gaan of daar nog echt iets mee gebeurd is, om jouw eigen relatie met die klant zo nog wat te kunnen beïnvloeden.
Bedoel je dat dit niet slecht zal reflecteren op mijn groei binnen de afdeling en organisatie? Dat is namelijk hetgeen waar ik me deels zorgen over maak. Ik ga natuurlijk spreken met mijn talent reviewer hierover en de unit manager, maar ik wil voorkomen dat hier ernstige gevolgen aan hangen voor mij. Op een punt was ik zelfs bezorgd dat ontslag een mogelijkheid zou zijn, maar ik denk dat dat nu een overdreven reactie is vanuit mijn kant.

Ik heb komende week nog contact met de projectmanager inderdaad om dit verder uit te diepen, want ik heb ook mijn eigen kant van het verhaal. Het is natuurlijk de keuze van de klant en die mag doen wat ie wil, maar ik ben dus gewoon ziek geweest. Langdurig of niet het is niet iets waar ik controle over heb gehad.

[Voor 5% gewijzigd door zoarakrzs op 30-12-2022 21:02]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
zoarakrzs schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:00:
[...]

Bedoel je dat dit niet slecht zal reflecteren op mijn groei binnen de afdeling en organisatie? Dat is namelijk hetgeen waar ik me deels zorgen over maak. Ik ga natuurlijk spreken met mijn talent reviewer hierover en de unit manager, maar ik wil voorkomen dat hier ernstige gevolgen aan hangen voor mij. Op een punt was ik zelfs bezorgd dat ontslag een mogelijkheid zou zijn, maar ik denk dat dat nu een overdreven reactie is vanuit mijn kant.

Ik heb komende week nog contact met de projectmanager inderdaad om dit verder uit te diepen, want ik heb ook mijn eigen kant van het verhaal. Het is natuurlijk de keuze van de klant en die mag doen wat ie wil, maar ik ben dus gewoon ziek geweest. Langdurig of niet het is niet iets waar ik controle over heb gehad.
Eventuele gevolgen voor jouw persoonlijke groei binnen de Capgemini organisatie kun je managen via jouw Talent Review Manager. Dat is even zorgen dat jouw eigen management team op het juiste informatieniveau zit, zodat dit nooit tegen je kan gaan werken. Daarvoor zit die persoon in een zeer geschikte rol. Die zal dan ook (desnoods samen met jou) met de Unit Manager in gesprek gaan daarover.

Ik kan je verzekeren dat dit nooit reden kan zijn voor ontslag. Je bent niet weggestuurd bij de klant, je wordt simpelweg niet verlengd omdat er geen budget is. Dat wordt jouw verhaal vanaf nu. Alles omtrent de ziekte manage je wel met je Talent Review Manager verder.

De klant heeft natuurlijk weinig verhaal aan jouw ziekte. Wat het ook moge zijn geweest en voor hoe lang. Die hadden een probleem en daar hadden ze kennis & kunde voor nodig om daar iets mee te doen. Hier had die (Project)manager nog in kunnen springen door je vroegtijdig te vervangen, om zo de continuiteit te waarborgen. Daar is niet voor gekozen en dat is niet jouw probleem.

Stel je in de komende gesprekken in ieder geval open op en ga erin met de gedachte 'ik wil alleen even dat iedereen op hetzelfde informatieniveau zit', want die klus is al verloren en dat gaat niet meer goed komen. Een reputatie bij een klant (of überhaupt ergens) reikt ook maar tot de manager die er zit en zolang die er zit. Maak je dus niet druk over dat soort zaken, dat komt wel goed. Alleen even zorgen dat je geen last krijg in de salarisverdeling die in Q1 gedaan zal worden. :)

Mocht je toch ergens nog een knoop in je maag hebben, wil ik altijd even met je bellen. We zitten dan (mogelijk) niet bij dezelfde unit, maar soms werkt een stem wat beter in geruststellen dan wat letters op een scherm. En ik heb zelf ook de nodige verhalen van mijzelf en collega's waar het totaal mis is gegaan en waar het ook weinig effect heeft gehad op de loopbaan. Echt, met een goede TRM hoef jij je niet druk te maken.

• Herax10NL
Prx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:22:
Er is geen limiet, noch risico, qua kilometrage voor zakelijke kilometers. Als jij 100.000 zakelijke kilometers maakt in een jaar dan zal jouw lease er geen euro duurder op worden. Haal je echter het berekende verbruike van je auto niet, of tank je duurder dan gecalculeerd, dan zal je daar wel de meerkosten voor terug zien... over die gehele 100.000 kilometer. Dus als je een auto hebt die daar last van heeft, of brandstofprijzen die totaal over de kop gaan (zoals afgelopen jaar het geval was), dan is dit weer wel een risico. Maar het verminderen van die kilometrage doet niets voor jou als individuele rijder. Dit is gewoon wat gemiddeld gereden wordt door een Capgemini medewerker, waarbij ze dus iedereen op de grote hoop gooien. Dat is hoe fleet management werkt.
Hier zit je echter wel gelijk met het probleem dat iedereen nu bijna gedwongen wordt om een (PH)EV te leasen. Vooral de laadkosten van deze auto's worden niet goed bijgesteld met de echte prijzen. Meerdere directe collega's die een EV rijden geven aan dat hun normbedrag per kWh nog op €0,25 staat. Ik citeer even:
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,84 euro per kWh.
In augustus 2021 was dit nog gemiddeld €0,24 per kWh.
Er wordt bij EV's dus nog gewoon gerekend met een tarief van bijna 1,5 jaar geleden. In de mail van vanmiddag staat daarnaast het volgende:
Members only:
Hieruit maak ik op dat ze dus gaan kijken om evt. de nog bestaande contracten met een benzine/diesel auto een aanbod te doen om over te gaan op een (PH)EV. Dan mogen ze wel met een hele geweldig aanbod komen wil ik hier überhaupt over na gaan denken, zeker na mijn verhaal eerder dit jaar.
Prx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:29:
[...]
De OR zal verder absoluut hun best doen, maar het is al jaren niet genoeg. Persoonlijk denk ik dat we als medewerkers eens moeten nadenken om een stevigere vuist te gaan maken, daar lijkt de tijd wel rijp voor (en de organisatie lijkt er haast om te vragen dat het gebeurt).
Ik heb al eens grappend gezegd dat we op de Franse manier (gele hesjes) naar kantoor moeten komen. Het was altijd als grap bedoeld, maar ik zie het langzamerhand nog realiteit worden ook 8)7

[Voor 10% gewijzigd door Herax10NL op 30-12-2022 23:48]

• Lisadr
[...]

Nee, totaal niet.

Wat betreft de lease...
Geschat 2022 inflatie in Nederland is 9,7%, we weten het definitief over enkele weken. Als je salaris niet met minimaal 9,7% omhoog gaat, ga je er op achteruit. Een IT-bedrijf als Capgemini/Sogeti hoort veel meer te betalen dan inflatie. Ze halen recordwinsten en er is een tekort aan mensen binnen de IT-branche.

• zoarakrzs
Prx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:21:
[...]

Eventuele gevolgen voor jouw persoonlijke groei binnen de Capgemini organisatie kun je managen via jouw Talent Review Manager. Dat is even zorgen dat jouw eigen management team op het juiste informatieniveau zit, zodat dit nooit tegen je kan gaan werken. Daarvoor zit die persoon in een zeer geschikte rol. Die zal dan ook (desnoods samen met jou) met de Unit Manager in gesprek gaan daarover.

Ik kan je verzekeren dat dit nooit reden kan zijn voor ontslag. Je bent niet weggestuurd bij de klant, je wordt simpelweg niet verlengd omdat er geen budget is. Dat wordt jouw verhaal vanaf nu. Alles omtrent de ziekte manage je wel met je Talent Review Manager verder.

De klant heeft natuurlijk weinig verhaal aan jouw ziekte. Wat het ook moge zijn geweest en voor hoe lang. Die hadden een probleem en daar hadden ze kennis & kunde voor nodig om daar iets mee te doen. Hier had die (Project)manager nog in kunnen springen door je vroegtijdig te vervangen, om zo de continuiteit te waarborgen. Daar is niet voor gekozen en dat is niet jouw probleem.

Stel je in de komende gesprekken in ieder geval open op en ga erin met de gedachte 'ik wil alleen even dat iedereen op hetzelfde informatieniveau zit', want die klus is al verloren en dat gaat niet meer goed komen. Een reputatie bij een klant (of überhaupt ergens) reikt ook maar tot de manager die er zit en zolang die er zit. Maak je dus niet druk over dat soort zaken, dat komt wel goed. Alleen even zorgen dat je geen last krijg in de salarisverdeling die in Q1 gedaan zal worden. :)

Mocht je toch ergens nog een knoop in je maag hebben, wil ik altijd even met je bellen. We zitten dan (mogelijk) niet bij dezelfde unit, maar soms werkt een stem wat beter in geruststellen dan wat letters op een scherm. En ik heb zelf ook de nodige verhalen van mijzelf en collega's waar het totaal mis is gegaan en waar het ook weinig effect heeft gehad op de loopbaan. Echt, met een goede TRM hoef jij je niet druk te maken.
Ik ga hier deze week achteraan om ervoor te zorgen dat iedereen binnen mijn eigen unit in ieder geval de juiste informatie krijgt. Daarnaast heb je inderdaad gelijk over de project manager en de rol die hij hierin gaat spelen. Hij is weliswaar wel van een ander unit, maar dat zou natuurlijk niet moeten uitmaken aangezien we allen Capgemini medewerkers zijn.

Ik waardeer de input enorm en ik zou het wel fijn vinden als we hierover kunnen contacten van de week. Ik heb je een berichtje gestuurd!

• YakuzA

YakuzA

Lisadr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:31:
[...]
Geschat 2022 inflatie in Nederland is 9,7%, we weten het definitief over enkele weken. Als je salaris niet met minimaal 9,7% omhoog gaat, ga je er op achteruit. Een IT-bedrijf als Capgemini/Sogeti hoort veel meer te betalen dan inflatie. Ze halen recordwinsten en er is een tekort aan mensen binnen de IT-branche.
Ik zag al wat mailtjes in de inbox.…
Members only:

PSN

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 15:58
Wijnands schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:12:
Nou heb ik over de jaren heen nogal s wat uitvoerend werk gedaan naar aanleiding van big 4 rapporten. Ik vond het niveau van die rapporten regelmatig niet speciaal. Het lijkt alsof de naam van de leverancier ze dat wel maakt.
Dit. Ik zit nu (zelfstandig) bij een opdrachtgever waar Deloitte was ingehuurd om eea te onderzoeken.
In een presentatie die de organisatie door is gegaan stond dat het team waar o.a. ik in zit niet volwassen is.
Reden? Er was 600 uur onder het kopje "Beheer" geboekt, dus hun conclusie was: ze snappen de applicatie niet waar ze mee werken (we zijn er nota bene in gespecialiseerd).
Als die lui ook maar 2 seconden onze kamer in waren gekomen en de vraag hadden gesteld: waarom staat er zoveel uur op beheer? Dan was het antwoord geweest: er waren op dat moment geen andere boekingscodes.
Maar stel je voor je kijkt even verder dan je neus lang is 8)7
Ik wil niet weten wat men voor die figuren betaalt per uur maar het is toch te triest voor woorden te noemen dat je zoiets rond durft te sturen zonder überhaupt even te checken hoe en wat.

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 13:34
Ik ken meerdere collega's die het gewoon bijna niet meer vol kunnen houden en van "paycheck to paycheck" leven. Het is echt niet normaal dat Capgemini zich zo erg terughoudt. Ongelooflijk dit...
Herax10NL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:42:
Ik heb al eens grappend gezegd dat we op de Franse manier (gele hesjes) naar kantoor moeten komen. Het was altijd als grap bedoeld, maar ik zie het langzamerhand nog realiteit worden ook 8)7
Ik ken er ondertussen behoorlijke groep die dit zouden doen. Maar ik denk dat je een hele grote groep nodig hebt om Capgemini te kunnen overtuigen. Maar waarschijnlijk kan je het gezegde "als er een schaap over de dam is, volgen er meer" in dit geval waar maken! :P

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kratos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:31:
Ik ken meerdere collega's die het gewoon bijna niet meer vol kunnen houden en van "paycheck to paycheck" leven. Het is echt niet normaal dat Capgemini zich zo erg terughoudt. Ongelooflijk dit...
Beetje een realitycheck: Bij Cap verdienen we écht niet zo slecht dat dit een normale situatie zou zijn. Dat mensen met lagere inkomens hun hoofd niet meer boven water houden vind ik niet vreemd, maar in de IT waar je relatief goed verdient tegenover andere branches? Dan zou ik toch echt eerder verwachten dat er iets niet goed gaat met hun uitgavenpatroon dan dat het aan de werkgever ligt... :/

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 13:34
SmurfLink schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Beetje een realitycheck: Bij Cap verdienen we écht niet zo slecht dat dit een normale situatie zou zijn. Dat mensen met lagere inkomens hun hoofd niet meer boven water houden vind ik niet vreemd, maar in de IT waar je relatief goed verdient tegenover andere branches? Dan zou ik toch echt eerder verwachten dat er iets niet goed gaat met hun uitgavenpatroon dan dat het aan de werkgever ligt... :/
Dat kan ik natuurlijk ook niet beoordelen, maar als je ineens een paar honderd euro per maand extra kosten hebt voor de verwarming/stroom en er een inflatie van meer dan 10% is, kan ik me voorstellen dat veel mensen het erg krap krijgen. Het verschilt natuurlijk ook heel erg per persoon, sommige collega's wonen alleen en hebben veel ruimte, andere hebben 4 kinderen. Maar het moet niet zo zijn dat je hoe dan ook het net tot het einde van de maand kan halen. Het punt is dat de meeste bedrijven gewoon netjes correcties doorvoeren en Capgemini dit niet doet, dat terwijl je constant wordt doodgegooid met hoe goed Capgemini het de afgelopen jaar heeft gedaan.
Bij een bedrijf zijn er een aantal pillaren die beoordelen of een bedrijf "goed is", waarvan er 1 de mensen is. Die pilaar wordt steeds meer en meer achterwegen gelaten, we hebben zelfs geen kerstfeest gehad, alleen een borrel met wat drankjes en anderhalve bitterbal...

• maart1975
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-01 07:29
Capgemini is een mooi bedrijf om voor te werken met leuke projecten en over het algemeen slimme en fijne collega’s maar je moet echt hoog instappen, want als je eenmaal binnen bent dan houdt het zo’n beetje op. Ze pakken het slim aan met procentuele verhogingen maar als je salaris zozo is en je krijgt r 1 a 2 %erbij dan stelt het netto nog weinig voor. Verhogingen dienen eigenlijk een netto bedrag te vertegenwoordigen voor een grote groep professionals die achterlopen met hun marktwaarde

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-03 18:08
Wijnands schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:06:
[...]

Nou, ik beoordeel al 2 jaar mensen maar dit heb ik nog nooit gezien.
Prx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:49:
[...]

'Het systeem' bestaat dan inderdaad ook gewoon niet. Want ARVE cijfers worden niet ingeladen in het beoordelingssysteem voor (half)jaargesprekken. En 'het systeem' waar wij dit jaar de beoordelingen moesten aanleveren aan HR qua performance & potentieel heet Microsoft Excel.

Dus die ben ik het inderdaad ook niet mee eens en onderschrijf ik ook dat dit zo niet werkt. Als iemand dat zo heeft gevoeld in het verleden dat ARVE leidend was voor de beoordeling, dan was dit toch echt een bewuste keuze van de (people) manager van die persoon om een bepaalde beoordeling te geven.
Ik kan me nog goed herinneren dat bij een lunch een manager de volgende situatie aankaartte: een langdurige zieke medewerker kreeg standaard een slechte beoordeling omdat hij niet genoeg declarabele uren heeft gemaakt. Hij kon dat niet aanpassen en vond de gang van zaken niet correct. Hierop schrok het management en werd er stel aangegeven dat men na de lunch wel even samen zou gaan kijken wat er aan de hand was. Vervolgens ging men snel door met andere onderwerpen/aanwezigen.
Nu hoop ik dat dat inmiddels verbeterd is, maar ik vermoed heel sterk dat die gegevens niet aangeleverd hoeven te worden (omdat dit rechtstreeks uit de HR backend systemen gehaald kan worden). Dat kan ARVE zijn, omzet zijn, declarabele uren, etc. Veel vind op de achtergrond plaats waar zelfs de normale managers geen weet van hebben.
Trouwens interessant dat er uit mijn verhaal maar 1 punt wordt genomen waarvan ook nog eens gezegd wordt dat deze niet waar is. Op de overige punten en op de punten van @chunwl wordt niet verder gereageerd. Dit lijkt haast op de standaard Cap strategie om maar niet te reageren op moeilijke dingen en dit heeft ook wat weg van de klassieke strategie om een heel verhaal met een puntje onderuit proberen de halen. Jammer, maar ook interessant.

@zoarakrzs : Probleem waarmee je zit is dat de directe manager richting de klant van een andere afdeling is. En dan is het voor een manager met wat minder scrupules gemakkelijk om iemand anders (namelijk jij) onder de bus te gooien. Je zou zeggen dat iedereen voor Cap werkt, maar in de praktijk werkt dat toch anders (zeker op management niveau). Heb je nog de mogelijkheid om met de klant zelf te praten? Je hoort nu een eenzijdig verhaal van de manager, mogelijk ligt de situatie toch wat complexer/anders. Gezien die gast het had over 3 keer ziekmelden en je bent maar 2x ziek geweest, vermoed ik dat je de zwarte piet van 3 incidenten hebt gekregen (mogelijk omdat je als YP wat zwakker bent/staat en omdat dit makkelijk voor hem is om van een lastige situatie af te zijn). Zoals je eerder hier kan lezen: management kan meedogenloos zijn (als je de verkeerde manager tegen komt) en al deze informatie komt maar van 1 bron.
Zo weet ik via via dat management van afdelingen vooral eerst naar hun eigen afdeling kijkt (want daar zijn ook hun kpi’s van afhankelijk). Voor andere afdelingen dingen doen is daardoor minder populair (en wilt nog wel eens gebruikt worden als excuus om ook managers klein te houden: er is namelijk niets gedaan voor de eigen afdeling). En ook interne politiek wilt nog wel eens meespelen. Zo heb ik gezien dat een junior projectmanager bij zijn eerste project een fout maakte (cost overrun van een paar procent gezien op wat er maandelijks naar de klant werd gefactureerd) en dat hem dat zijn kop heeft gekost, terwijl een senior manager een forse fout helemaal geen consequenties heeft gehad (cost overrun van tientallen procenten, genoeg dat dit automatisch bij Frankrijk een alarm doet afgaan). Houdt er dus ook rekening mee dat die manager potentieel zijn eigen hachje probeert te redden ten koste van jou (zeker gezien het budget blijkbaar op was).
Ik onderschrijf verder wat Prx zegt, met de enige kanttekening: zorg dat je de communicatie en al het andere wat er op papier staat veilig stelt (op een locatie die onder eigen beheer staat, dus niet je Cap laptop). Maak er anders gewoon een dossiertje van zodat je altijd kan teruglezen wat er is gebeurd (het is menselijk om dingen te vergeten, maar hoe recenter je dingen opschrijft, hoe beter het bewaard blijft). Mocht dit gebruikt worden tijdens je review/salarisverdeling (mogelijk omdat een manager een reden/excuus zoekt), dan sta je ook wat sterker.

Wat projecten/detacheringswerk betreft: Een groot probleem bij Cap is de kwestie: kip of het ei. Je hebt ervaren mensen nodig om de zwaardere projecten aan te trekken/doen. Die mensen zijn niet goedkoop, maar de projecten leveren dan ook weer flink wat geld op. Cap wilt niet betalen voor die ervaren mensen, waardoor ze gemiddeld alleen de middelmatige projecten winnen. Hierdoor krijg je ook dat je mensen wegzet op de minder leuke & middelmatige projecten (waarvan ze niet kunnen groeien, en waar ze dan ook klein op gehouden worden). Wanneer men echter op de zwaardere projecten wilt gaan, dan komt men in de problemen. En dan heb ik het ook nog niet gehad over het feit dat je ervaren mensen nodig hebt om junioren op te leiden en te begeleiden. Cap schiet zichzelf in zijn voet.
En dan krijg je de situatie dat ervaren personeel (senior, maar ook medior) maar moeilijk worden aangetrokken en ook snel uitgekeken/klaar zijn met cap. En dat je junioren na verloop van tijd gaan lopen om dezelfde redenen. En vaak is het voor management dan makkelijker om de consequenties van het vertrek maar af te wentelen op degene die is vertrokken (die is er namelijk toch niet om zichzelf te verdedigen of om de waarheid naar voren te brengen). Cap is helaas in de middelmoot terecht gekomen en dat blijkt. Als men lang er blijft zitten dan is dat vaak omdat men het middelmatige salaris waard is, of omdat ze via andere kanalen/methoden hun salaris goed weten te krijgen.
En uiteindelijk is het resultaat dan:
Don Quijote schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:13:
[...]

Tja dat is ook de realiteit voor een partij als Cap. Wij (grote multinational) zien Cap als een prima leverancier van handjes voor projecten waar we met Randstad het net niet redden (qua niveau). Voor serieuze consultancy opdrachten staat Cap (Invent) zelfs niet bij de preferred suppliers. Dan is het eigenlijk Big-4, McKinsey en BCG (en wat niche kantoren). Als je dat soort opdrachten wilt, lijkt mij Cap niet echt een handige werkgever..
How the mighty have fallen.

En wat betreft het puntje inflatiecorrectie: Dat kost geld, dus dat doet Cap liever niet. Verwacht de gebruikelijke excuses:
YakuzA schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:48:
[...]

Die zijn aan het zwarte pieten zodat ze ‘de schuld voor het niet geven van inflatie correctie’ bij global kunnen parkeren. ;)

Of we krijgen iets sufs als alleen indexeren van de salaris schalen :+
YakuzA schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Ik zag al wat mailtjes in de inbox.…

***members only***
Ga er maar vanuit dat men het gaat afschuiven op:
  • Een of andere hoge pief heeft niet zijn toestemming gegeven waardoor het niet doorgaat
  • We hebben geen toestemming gegeven en geven de schuld aan een of andere hoge pief (bonuspunten als die in Frankrijk zit)
  • Verhogingen zijn altijd individueel, maak je maar geen zorgen het komt wel goed (komt het niet, maar zo is men over het algemeen weer even stil)
  • Met het beperkte budget hebben we toch een hele mooie verhoging / inflatie correctie weten te realiseren (en als je het dan doorberekent dan stelt dat niets voor)
Prx zegt het nog wel het beste:
Prx schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:32:
[...]

Nog wat puntjes wat betreft de uitkomst:
Prx schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:14:
Ik lig aardig goed bij mijn MT, dus met wat geluk kom ik er goed vanaf in de komende ronde, maar ik moet voor mijn gevoel echt terug naar de crisis van 2008 - 2009 dat ik voor het laatst écht het gevoel had dat mijn werkgever gewoon niet voor mij wil zorgen (in 2008 zat ik als stagiair, in 2009 begonnen als Consultant). Ik heb in de jaren daarna de nasleep meegemaakt en had echt gehoopt die lelijke kant nooit meer te hoeven zien, maar dit begint er weer op te lijken, verdikkeme.
Pas bij een crisis weet je wat je hebt aan een bedrijf. Tijdens de laatste crisis heeft men een bepaald type CEO aangesteld om dingen gedaan te krijgen. Die zit nu hoog in de boom in Frankrijk en heeft waarschijnlijk nog best wel hier het een en ander te vertellen. Dus in dat opzichte denk ik dat ook deze crisis op hetzelfde gaat uitkomen. Persoonlijk vind ik de hypocrisie vanuit het management nog wel het meest stuitend: Als je zo lelijk wilt zijn, wees het dan ook. Maar ga niet roepen dat je zo'n sociaal bedrijf bent en goed voor je mensen zorgt.
Overigens zou het me niets verbazen als Nederland gewoon bagger draait. We waren voor de financiële crisis altijd het beste jongetje van de klas. In de crisis zijn we door de hoeven gezakt en daarna zijn we nooit meer teruggekomen op het oude niveau. Ze hebben zelfs besloten om Nederland maar onder 'The rest of Europe' te scharen in de kwartaal & (half)jaar cijfers. Dat zegt eigenlijk genoeg, als we het niet meer waard zijn om los te rapporteren. Sinds die tijd is het dus ook koffiedik kijken hoe het gaat met Nederland, zeker als Cloud Infrastructure Services en Insights & Data nu Global Business Lines zijn, die dus niet via Nederland (en dus Jeanine) lopen. Dat maakt het ook ingewikkeld.
Probleem is dat Frankrijk na de crisis Nederland op dezelfde toon is blijven beoordelen / verwachtingen neer heeft gezet. Men denkt & doet daar nog steeds alsof die crisis er niet geweest is voor Nederland en dat Nederland volledig hersteld is toen de crisis is afgelopen. Daardoor vallen de resultaten over het algemeen altijd tegen en dat heeft consequenties voor de budgetten.

Algemene opmerking over aanpassingen van arbeidsvoorwaarden: Alles wat Cap geeft probeert zij via een andere manier weer terug te halen. Hetzij via de parkeerkosten, wel verhogingen geven maar de salarisschalen/bandbreedtes niet aanpassen, aanpassingen van de secundaire voorwaarden (b.v. leaseregeling), etc.
Herax10NL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:42:
Zou idd moeten gebeuren, maar wees daar heel erg voorzichtig mee. Capgemini kan meedogenloos zijn voor mensen die opkomen voor de/hun arbeidsvloer. Zo weet ik dat een manager zich hard gemaakt heeft voor zijn mensen/afdeling. Hij vond dat hij er was voor zijn mensen (en zijn mensen waren er voor hem), en deed dus ook echt zijn best voor hen. Dat kon Capgemini niet hebben, dus kwam er een gesprek met o.a. HR, hogere management, etc.. Eindconclusie was dat men niet meer samen verder kon. HR heeft een potje lopen te huilen, vond het heel erg, en heeft toen in 1 adem een uitgewerkte vaststellingsovereenkomst overlegd. Zo kan het dus ook lopen.
En voordat iemand roept: Dit is waar je vakbonden voor hebt. Vakbonden worden binnen Cap waar het even kan buiten spel gezet, zwart gemaakt en genegeerd. Tijdens de afloop van de laatste crisis hebben een aantal vakbondsleden geprotesteerd door emails rond te sturen. Het had effect: het email systeem ging even door zijn hoeven vanwege al het email verkeer. Management was toen heel erg boos geworden want er was namelijk een officieel kanaal waar geprotesteerd kon worden: Yammer. En dat kanaal was er zodat de minder welgevallen dingen gewoon genegeerd kunnen worden (of ook weggemodereerd kunnen worden, van wat ik gehoord heb). Protesten worden dus ook weggemanaged en weggemoffeld waar het even kan.
Kortom: wees dus heel voorzichtig met protesteren en dingen aankaarten.
Kratos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:31:

[...]

Ik ken er ondertussen behoorlijke groep die dit zouden doen. Maar ik denk dat je een hele grote groep nodig hebt om Capgemini te kunnen overtuigen. Maar waarschijnlijk kan je het gezegde "als er een schaap over de dam is, volgen er meer" in dit geval waar maken! :P
Je hebt idd een groep nodig, maar houdt er ook rekening mee dat de woordvoerders/leiders van die groep bereid moeten zijn om ontslagen te worden en/of om andere consequenties te ondergaan.
SmurfLink schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Dan zit jij op een goede afdeling & situatie. Ik weet bijvoorbeeld dat er oud-collega's zijn die hun volledige leasebudget bij hun salaris hebben laten optellen om toch maar een enigszins competitief salaris te hebben. En dat werkt op zich best aardig als je in de randstad woont en alles met het OV kan doen. Maar je bouwt daardoor geen extra pensioen op, sociale verzekeringen, etc. Waarom denk je dat zoveel mensen Cap verlaten om ergens meer te gaan verdienen? Dat zou toch het geval niet zijn als Cap enigszins fatsoenlijk zou betalen?

En nog een puntje ter afsluiting: Wees je bewust dat veel van de positieve verhalen hier gebaseerd zijn op survivorship bias. Als gedurende je hele carrière je alle stoplichten op groen hebt gehad: dan is het op zich logisch dat je denkt dat het dan ook allemaal in orde zit. Maar dat hoeft het niet te zijn.

• SmurfLink
  • Niet online
Kratos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Dat kan ik natuurlijk ook niet beoordelen, maar als je ineens een paar honderd euro per maand extra kosten hebt voor de verwarming/stroom en er een inflatie van meer dan 10% is, kan ik me voorstellen dat veel mensen het erg krap krijgen. Het verschilt natuurlijk ook heel erg per persoon, sommige collega's wonen alleen en hebben veel ruimte, andere hebben 4 kinderen. Maar het moet niet zo zijn dat je hoe dan ook het net tot het einde van de maand kan halen. Het punt is dat de meeste bedrijven gewoon netjes correcties doorvoeren en Capgemini dit niet doet, dat terwijl je constant wordt doodgegooid met hoe goed Capgemini het de afgelopen jaar heeft gedaan.
Bij een bedrijf zijn er een aantal pillaren die beoordelen of een bedrijf "goed is", waarvan er 1 de mensen is. Die pilaar wordt steeds meer en meer achterwegen gelaten, we hebben zelfs geen kerstfeest gehad, alleen een borrel met wat drankjes en anderhalve bitterbal...
Oh dat laatste ben ik zeker met je eens. Als het gebruikelijk is dat een werkgever dit compenseert moet Cap meedoen. Maar ik vind dat idee nog steeds erg vreemd. Mijn energiekosten zijn mijn probleem, niet dat van m'n baas. Ja voor thuiswerken mogen ze daar wat mee doen, daar krijgen we nu iig iets voor. Duurdere boodschappen kan m'n baas ook niks aan doen, dan moet ik zelf maar meer op de aanbiedingen gaan letten.
Nou ja we gaan het merken wat het wordt. Meestal is 't gesprek ergens eind januari voor mij dus dat duurt nog wel ff.

• SmurfLink
  • Niet online
Chromoris schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:19:

Dan zit jij op een goede afdeling & situatie. Ik weet bijvoorbeeld dat er oud-collega's zijn die hun volledige leasebudget bij hun salaris hebben laten optellen om toch maar een enigszins competitief salaris te hebben. En dat werkt op zich best aardig als je in de randstad woont en alles met het OV kan doen. Maar je bouwt daardoor geen extra pensioen op, sociale verzekeringen, etc. Waarom denk je dat zoveel mensen Cap verlaten om ergens meer te gaan verdienen? Dat zou toch het geval niet zijn als Cap enigszins fatsoenlijk zou betalen?

En nog een puntje ter afsluiting: Wees je bewust dat veel van de positieve verhalen hier gebaseerd zijn op survivorship bias. Als gedurende je hele carrière je alle stoplichten op groen hebt gehad: dan is het op zich logisch dat je denkt dat het dan ook allemaal in orde zit. Maar dat hoeft het niet te zijn.
Omdat ze elders meer kunnen verdienen wil niet zeggen dat je bij Cap op een houtje moet bijten. Ja de salarissen mogen best wat omhoog, maar ter vergelijking, ik heb eens een aanbod van een klant gehad, die vonden dat ze heel goede voorwaarden en een goed salaris boden.. dat kwam niet eens in de buurt van wat Cap me bood. Dus zo slecht is het echt niet, vergeleken met de grote middenmoot. Maar ja, als je méér wilt kan je altijd overstappen inderdaad. Voor mij hoeft dat niet zo, ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te halen.

• Wijnands

Trouwens interessant dat er uit mijn verhaal maar 1 punt wordt genomen waarvan ook nog eens gezegd wordt dat deze niet waar is. Op de overige punten en op de punten van @chunwl wordt niet verder gereageerd. Dit lijkt haast op de standaard Cap strategie om maar niet te reageren op moeilijke dingen en dit heeft ook wat weg van de klassieke strategie om een heel verhaal met een puntje onderuit proberen de halen. Jammer, maar ook interessant.
Ik zit hier als enige duidelijk herkenbaar. Mede daarom zijn er behoorlijk grenzen aan wat ik in een publiek forum ga bespreken over mijn werkgever. Da's geen strategie van cap, dat is mijn keuze.

Elke collega die wat kwijt wil kan me mailen, teamsen of voor een koffie op LR uitnodigen. En hij/zij kan vervolgens mijn ongezouten mening krijgen. Ik ga moeilijke dingen echt niet uit de weg, ik kies alleen waar ik ze bespreek en dat is veelal niet hier.

[Voor 5% gewijzigd door Wijnands op 03-01-2023 07:56]

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

SmurfLink schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:29:
[...]

Omdat ze elders meer kunnen verdienen wil niet zeggen dat je bij Cap op een houtje moet bijten. Ja de salarissen mogen best wat omhoog, maar ter vergelijking, ik heb eens een aanbod van een klant gehad, die vonden dat ze heel goede voorwaarden en een goed salaris boden.. dat kwam niet eens in de buurt van wat Cap me bood. Dus zo slecht is het echt niet, vergeleken met de grote middenmoot. Maar ja, als je méér wilt kan je altijd overstappen inderdaad. Voor mij hoeft dat niet zo, ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te halen.
Het is ook maar net hoe je er in staat, en waar de functie zit die je aangeboden krijgt.

Ik zit bij een dochterbedrijf van Cap. De mensen zijn heel fijn om mee te werken, maar progressie in carriere is niet altijd even makkelijk. Ik ben (wat mij betreft) te laag ingeschaald. Dat was na een half jaar voor mij wel duidelijk, en ik had ook een goede onderbouwing doorvoor incl. feedback vanuit directe collega's en de klant. Toch was het niet mogelijk mij hoger in te schalen.

Onderandere daarom ben ik nu bezig om een overstap te maken naar een functie bij een ander bedrijf dat een niveau (wellicht 2) hoger is en die (zoals het lijkt) beter bij mij past, en daar gaan al mijn arbeidsvoorwaarden significant op vooruit.

• ID-College
chunwl schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:53:
Mocht ik in de toekomst ooit in een hiring positie komen, dan staan de cv's van Cap onderaan.
Ja, dat is wel het gevolg.. Ik vind het wel bijzonder dat het bedrijf blijft bestaan in zijn huidige vorm. Ik ken veel ontevreden mensen en alle cap cv's denk ik bij voorbaat al: rrrright.. Ik heb nog best wat interim posities vervuld later, en wat zeker onderaan hing waren de cap cv's. Ik ga eigenlijk nooit voor dit soort partijen. Ik kies liever voor niche bedrijfjes of zzp'ers. Maarja, ik zit dan ook niet op de plek waar grote projecten verkocht worden, en daar wil cap natuurlijk wel zitten. Dan kan je lekker veel verdienen en Juniors weg zetten tegen managing tarieven :'(

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Ik kan me nog goed herinneren dat bij een lunch een manager de volgende situatie aankaartte: een langdurige zieke medewerker kreeg standaard een slechte beoordeling omdat hij niet genoeg declarabele uren heeft gemaakt. Hij kon dat niet aanpassen en vond de gang van zaken niet correct. Hierop schrok het management en werd er stel aangegeven dat men na de lunch wel even samen zou gaan kijken wat er aan de hand was. Vervolgens ging men snel door met andere onderwerpen/aanwezigen.
Nu hoop ik dat dat inmiddels verbeterd is, maar ik vermoed heel sterk dat die gegevens niet aangeleverd hoeven te worden (omdat dit rechtstreeks uit de HR backend systemen gehaald kan worden). Dat kan ARVE zijn, omzet zijn, declarabele uren, etc. Veel vind op de achtergrond plaats waar zelfs de normale managers geen weet van hebben.
Dit is -gelukkig- niet zoals ik het heb meegemaakt als People Manager. Bij ons stond wel duidelijk in de sheets vermeld dat een medewerker die langdurig ziek is geweest standaard een 3C beoordeling krijgt, dat is dus op de norm en horizontale groei. Daar is niets slecht aan. De medewerker komt daarmee gewoon in het overgrote deel van de beoordelingen terecht. Het idee daarbij is dat iemand niet de gelegenheid heeft gehad om echt te tonen wat die waard is, dus dan maar een beoordeling die de medewerker geen kwaad doet, maar ook niet wereldschokkend gaat zijn. Daarbij stond wel vermeld dat de People Manager in overleg met de Unit Manager en de HR Business Partner van deze beoordeling af kan wijken. Dus als je iemand hebt die 6 maanden ziek is geweest maar daarna het fantastisch heeft gedaan, dan was hier alles nog mogelijk. Uiteindelijk moeten de beoordelingen passen in de Bellcurve die gehanteerd wordt en als de unit er voor zorgt dat het hieraan voldoet, dan zal het verder bovenin worst zijn.

Ik denk dat men hier dus met een manager te maken had die iets te strak in de leer zat, niet wist wat de spelregels eigenlijk waren of waar de unit het zelf maar bedacht had om het strakker te doen dan Capgemini dat vraagt.
Voor mij was het gewoon zaak om, net als hierobven, iets aan te kaarten waarvan ik weet dat het niet klopt. Daar meer context aan te geven vanuit een (ander) bedrijfsonderdeel en misschien zelfs vanuit een andere positie. Het heeft voor mij weinig zin om op elk ander punt een hoofdknik smilie neer te gaan zetten, ook niet echt hoe we hier op GoT werken volgens mij. Daar zijn de duimpjes voor als je het er helemaal mee eens bent (en dat was ik dus niet).

Verder ben ik wat anoniemer dan @Wijnands met mijn alias, maar weet Marketing & Communicatie wel degelijk wie ik ben, omdat ik in het verleden ook heb geholpen met acties op T.net te ondersteunen qua Q&A, dus ook ik weeg mijn woorden zo nu en dan. Ik doe ook veel aanbiedingen om met mensen te bellen of gewoon in de DM te kruipen, daar deel ik met veel plezier wat meer detail over situaties en ervaringen.

Want om maar even te reageren op die andere quote die @Wijnands al plaatste: niemand, maar dan ook helemaal niemand hier op Tweakers, reageert namens Capgemini. Iedereen hier is medewerker, ex-medewerker of heeft zijdelings te maken gehad met Capgemini en wil zijn/haar mening hier verkondigen. Dat is ook waar dit topic voor bedoeld is. Dus we moeten proberen om niet iedereen over één kam te scheren, of onze reacties te zien als iets van/namens Capgemini. Want Capgemini is heel groot en, zo heb je hier denk ik al vaker kunnen lezen, heel verschillend in way-of-working.

Capgemini is geen globale organisatie (hoe graag ze ook zouden willen), maar heel veel kleine bedrijfjes die samen een logo delen. Je ziet het met het voorbeeld hierboven waarbij een manager ervoor kiest om iets anders te doen, je ziet het met mijn uitleg en voorbeeld over de global business lines van Cloud Infrastructure Services en Insights & Data, maar op zoveel andere plekken. Het is gewoon complex qua organisatie en daarmee heeft elke situatie wel een lokaal unit sausje over waarom iets is gelopen, want landelijk/wereldwijd zijn de spelregels vaak beperkend, maar ook vrij beperkt.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-03 23:47

Don Quijote

El Magnifico

Wijnands schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Ik zit hier als enige duidelijk herkenbaar. Mede daarom zijn er behoorlijk grenzen aan wat ik in een publiek forum ga bespreken over mijn werkgever. Da's geen strategie van cap, dat is mijn keuze.
En volledig terecht me dunkt. Ik sta er sowieso van te kijken hoe veel er hier inhoudelijk over Cap wordt besproken. Is er binnen de organisatie geen platform waar dit ook op wordt gestimuleerd? Als werkgever zou ik altijd liever hebben dat er een stevige discussie op het intranet gebeurt, dan dat mensen de noodzaak zien dat op een publiek forum te doen.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Don Quijote schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:42:
[...]

En volledig terecht me dunkt. Ik sta er sowieso van te kijken hoe veel er hier inhoudelijk over Cap wordt besproken. Is er binnen de organisatie geen platform waar dit ook op wordt gestimuleerd? Als werkgever zou ik altijd liever hebben dat er een stevige discussie op het intranet gebeurt, dan dat mensen de noodzaak zien dat op een publiek forum te doen.
Er wordt gebruik gemaakt van Yammer, maar daar doen mensen echt vooral wat de naam aangeeft: jammeren. Maar het leeft niet en dus weinig interactie. Het is dus een zeer beperkte groep van mensen die daar actief is, die dus weinig aandacht krijgen en trekken van de organisatie,

Wel is er een maandelijkse uitnodiging per e-mail om je mening te geven op een soort van enquete platform over (wisselende) aspecten van de organisatie in een anonieme vorm. Daar wordt wel gebruik van gemaakt en de verschillende managementlagen kunnen die reacties (kwantitatief en kwalitatief) ook inzien. Daar kunnen ze (als ze dat willen) ook op reageren. Daar zie ik met enige regelmaat wel feedback vanuit mijzelf een +1 krijgen of een inhoudelijke reactie.

Verder zie ik in dit topic niet veel meer voorbij komen dan wat er op Glassdoor ook voorbij komt, en die laatste wordt door Capgemini ondersteund intern. Daar zijn mails over geweest om daar als medewerker je mening te laten horen.

Verder lees je in dit topic ook veel meningen van ex-medewerkers, daar kun je intern zo weinig mee.

Persoonlijk vind ik de transparantie hier wel prettig werken, omdat mensen echt weten waar ze aan beginnen. Zolang de informatie die hier gedeeld wordt door mensen dus maar accuraat is en met de juiste context. Het is zonde dat de rotloopbaan van één persoon omdat hij een k*tmanager had indicatief zou zijn over hoe de hele Nederlandse organisatie is. Maar daar zijn we met zijn allen bij om daar dus een geheel kloppend verhaal van te maken.

En zou het minder worden dan dit, dan kunnen we het topic net zogoed sluiten en gewoon naar Glassdoor verwijzen. Daar staan nog veel meer meningen en inzichten, maar zonder de mogelijkheid om context te vragen of dingen te bespreken.

[Voor 22% gewijzigd door Prx op 03-01-2023 11:49]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Lisadr schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:31:
[...]

Ik ben er dus niet van overtuigd dat die recordwinsten ook daadwerkelijk in Nederland worden gemaakt. Helaas is het dus ook niet meer te controleren omdat Nederland nu 'The Rest of Europe' is geworden sinds een aantal jaar.

Verder is compenseren in salaris voor de gehele inflatie een enorme gok voor de organisatie. CBS geeft ook aan dat de inflatie -bijna- ongekend hoog is, maar geeft ook aan dat die voornamelijk veroorzaakt wordt door energieprijzen. Die zijn op dit moment heel volatiel, maar als die weer zakken dan zal de inflatie dus ook weer om kunnen slaan. Zit je dan met je 10% salarisverhogingen aan iedereen. Ik snap wel dat men terughoudend is in die context, maar persoonlijk heb ik natuurlijk ook het liefste wel die stijging in de vaste inkomsten.

Bron CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/52/jaaroverzicht-2022

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
[...]

Hoe ik het zie, en in veel gevallen lees ik dat ook wel hier terug, is dat de slimme mensen die bij Cap starten, vrij snel door hebben hoe dit spelletje gespeeld wordt. Niet meteen, dat kost wat jaren, maar alle ex cappers die ik gesproken heb, zeggen hetzelfde.
Het is een springplank, maar je moet er vooral niet te lang zitten. Ik heb zelf ook vele andere bedrijven gezien erna, waar het veel beter eraan toe ging.

Wat mij wel verbaasde: vd zomer kreeg ik een LinkedIn in berichtje van iemand van cap. Hoog in de boom altijd, dikke sales cijfers en alles voor elkaar. Buitenland, ceo's, de hele rambam. Die wilde bijpraten. Prima, ben zzper inmiddels en netwerken is belangrijk. Maarja, wat moet die met mij dacht ik? maargoed..

Was een eigen bedrijf gestart dus en zocht de betere mensen die hij kende om zijn eigen bedrijf te bouwen. Dus gepraat en hij zei ook: heb er ruim 25 jaar gezeten maar hoe t gaat bij Cap... we waren het met elkaar eens..

Ik vond t frappant dat het zo iemand schijnbaar 25 jaar kost om te zien, terwijl anderen zoals ik al na een paar jaar denken: hou een ander voor de gek. Kreeg ook nog inside info over mijn vertrek, wat toen gezegd werd naar elkaar in de wandelgangen.. Erg leuk om te horen ja, daar zet je je dan al die jaren voor in ;w

Omdat ik geloof dat het beter kan, dat de organisatie echt beter kan. Maar ik ben nu ook een aantal MT's verder en het lijkt gewoon niet te lukken. Ergens bovenin drukt iemand zo'n stempel op zaken dat onderin de creativiteit en flexibiliteit er niet lijkt te zijn. Die ruimte lijkt er niet te zijn.

Ik ga 2023 in met een blauw logo boven de salarisstrook, maar ook ik weet niet of ik die eind 2023 er ook nog boven heb staan. Daar heeft ook voor een deel wat wijzigingen in de privésfeer mee van doen, waardoor ik minder tijd heb om de energie erin te steken om zelf het verschil te kunnen maken voor (mijn) medewekers.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
ID-College schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Ja, dat is wel het gevolg.. Ik vind het wel bijzonder dat het bedrijf blijft bestaan in zijn huidige vorm. Ik ken veel ontevreden mensen en alle cap cv's denk ik bij voorbaat al: rrrright.. Ik heb nog best wat interim posities vervuld later, en wat zeker onderaan hing waren de cap cv's. Ik ga eigenlijk nooit voor dit soort partijen. Ik kies liever voor niche bedrijfjes of zzp'ers. Maarja, ik zit dan ook niet op de plek waar grote projecten verkocht worden, en daar wil cap natuurlijk wel zitten. Dan kan je lekker veel verdienen en Juniors weg zetten tegen managing tarieven :'(
Waarom zou je de CV's opzij zetten vanwege het logo wat erboven staat? Er zit enorm veel kwaliteit in de organisatie qua mensen. Juist de mensen vind ik één van de beste aspecten bij Capgemini. Dat is toch echt kennis & kunde die je alsnog binnen kunt halen. Ga je die mensen (en jouw eigen opdrachtgever) de kans ontnemen om elkaar te vinden omdat je het (bijvoorbeeld) niet eens bent hoe Capgemini met lease omgaat?

Juist bij projecten kan ik me voorstellen dat je dan Capgemini even scheef aankijkt, maar bij detachering (en dus CV's beoordelen) snap ik die echt niet.

• SmurfLink
  • Niet online
Don Quijote schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Er is iets wat Yammer heet, maar ik weet nog steeds niet wat het is na al die jaren. :+

• Lisadr
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Ik ben er dus niet van overtuigd dat die recordwinsten ook daadwerkelijk in Nederland worden gemaakt. Helaas is het dus ook niet meer te controleren omdat Nederland nu 'The Rest of Europe' is geworden sinds een aantal jaar.
Jaarverslagen zijn openbaar
https://www.capgemini.com...mini_jaarverslag_2021.pdf

https://www.sogeti.nl/sit...geti_jaarverslag_2021.pdf

In 2021 had Capgemini Nederland een resultaat voor belastingen groei van 35% ten opzichte van 2020 en 67% ten opzichte van 2019! Bij dochter Sogeti Nederland was het een groei van 50% ten opzichte van 2020 en 26% ten opzichte van 2019.

De bezoldiging van de directie van Capgemini Nederland steeg in 2021 met 39%!

• HSG
Lisadr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Dus daar gaat het geld naartoe.

[Voor 49% gewijzigd door HSG op 03-01-2023 13:06]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
[...]

In 2021 had Capgemini Nederland een resultaat voor belastingen groei van 35% ten opzichte van 2020 en 67% ten opzichte van 2019! Bij dochter Sogeti Nederland was het een groei van 50% ten opzichte van 2020 en 26% ten opzichte van 2019.

Dank hiervoor!

Die directie bezoldiging zou verklaard kunnen worden omdat Jeannine per 1 mei in dienst trad maar de oude CEO nog een tijdje is blijven plakken voor overdracht. Ze kwam ook van buiten, dus zal wel (traditioneel) 'marktconform' zijn ingestapt. :p Ben benieuwd hoe 2022 eruit ziet qua cijfers.

Edit:

Heb het even opgezocht. Jeannine is in maart 2021 begonnen, in mei 2021 benoemd tot CEO en daarna is Hans nog tot en met juni aangebleven om haar in te werken (4 maanden overlap dus totaal). Daarna is hij non-executive chairman geworden. Dat zou kunnen betekenen dat hij ook de rest van het jaar nog in dit financiële plaatje zit.

[Voor 15% gewijzigd door Prx op 03-01-2023 15:57]

• ID-College
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Waarom zou je de CV's opzij zetten vanwege het logo wat erboven staat? Er zit enorm veel kwaliteit in de organisatie qua mensen. Juist de mensen vind ik één van de beste aspecten bij Capgemini. Dat is toch echt kennis & kunde die je alsnog binnen kunt halen. Ga je die mensen (en jouw eigen opdrachtgever) de kans ontnemen om elkaar te vinden omdat je het (bijvoorbeeld) niet eens bent hoe Capgemini met lease omgaat?

Juist bij projecten kan ik me voorstellen dat je dan Capgemini even scheef aankijkt, maar bij detachering (en dus CV's beoordelen) snap ik die echt niet.
Het ging niet om leasecontracten, het ging in zijn algeheel hoe Capgemini werkt (omdat ik er zelf gewerkt heb en weet hoe het gaat). Ik heb veel dingen gezien die gewoon niet zuiver zijn of simpelweg niet kunnen. Doordat je er gewerkt hebt, weet hoe dingen gaan, ben ik heel voorzichtig met Capgemini mensen aannemen. Ik heb ook projecten met Capgemini gedaan (terwijl ik er niet meer werkte), en veelal kwam daar een hoop shit naar boven toen Capgemini weg was. En dat kan altijd gebeuren, en kleeft ook niet per se altijd 100% aan cap maar er wordt gemiddeld genomen gewoon heel veel junioriteit naar binnen gefietst bij klanten (het 'learning-on-the-job' principe) is mijn ervaring.

Door die ervaringen heb ik gewoon weinig vertrouwen gekregen in Capgemini. Er zijn zeker goede mensen, maar die moet je net kennen. En als je die kent, dan ga je naar die persoon, niet naar Capgemini in zijn geheel. Daar doelde ik op, niet op leasecontracten. Dat zal mij aan mijn reet roesten wat ze daar allemaal mee uitspoken.

On a side note: en er zal ook best veel goed gaan maar ik heb gewoon vele male betere ervaringen met niche spelers of ZZP'ers. Dan krijg je vaak specialisten en daar ben je uiteindelijk het meest mee geholpen.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
ID-College schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Het ging niet om leasecontracten, het ging in zijn algeheel hoe Capgemini werkt (omdat ik er zelf gewerkt heb en weet hoe het gaat). Ik heb veel dingen gezien die gewoon niet zuiver zijn of simpelweg niet kunnen. Doordat je er gewerkt hebt, weet hoe dingen gaan, ben ik heel voorzichtig met Capgemini mensen aannemen. Ik heb ook projecten met Capgemini gedaan (terwijl ik er niet meer werkte), en veelal kwam daar een hoop shit naar boven toen Capgemini weg was. En dat kan altijd gebeuren, en kleeft ook niet per se altijd 100% aan cap maar er wordt gemiddeld genomen gewoon heel veel junioriteit naar binnen gefietst bij klanten (het 'learning-on-the-job' principe) is mijn ervaring.

Door die ervaringen heb ik gewoon weinig vertrouwen gekregen in Capgemini. Er zijn zeker goede mensen, maar die moet je net kennen. En als je die kent, dan ga je naar die persoon, niet naar Capgemini in zijn geheel. Daar doelde ik op, niet op leasecontracten. Dat zal mij aan mijn reet roesten wat ze daar allemaal mee uitspoken.

On a side note: en er zal ook best veel goed gaan maar ik heb gewoon vele male betere ervaringen met niche spelers of ZZP'ers. Dan krijg je vaak specialisten en daar ben je uiteindelijk het meest mee geholpen.
Dan nog blijf ik er bij dat je gewoon een CV kan behandelen zoals dat voor je ligt en je in een intakegesprek erachter kan komen of iemand voldoet aan jouw voorwaarden. Dat heeft wederom niets met het draaien van een gezamenlijk project te maken. Dat je daar je ervaringen toepast om te zeggen dat je dat liever niet doet is 1 ding (en dan nog is heel Capgemini over die ene kam scheren niet heel correct). Maar beoordeel een CV gewoon als elke andere, want die persoon achter het CV zit daar echt niet om jou te naaien, maar om kennis & kunde aan te bieden die je zoekt. Dat je blijkbaar meer uitdagingen hebt voor superspecialisten kan ik dan wel bij inkomen dat die wat moeilijker te vinden zijn bij een consultancy toko (daar is Capgemini niet uniek in).

Junioriteit naar binnen fietsen kan ook echt alleen bij FIxed Price projecten, want zelfs bij Time & Material projecten heeft de klant vaak echt een vinger in de pap WIE er dan komt, dus heb je alsnog een intakegesprek. Bij detachering zie ik het helemaal als een klantverantwoordelijkheid om de juiste persoon te selecteren, van welk bedrijf ze ook komen.

En ik had ook niet voor niets "(bijvoorbeeld)" neergezet bij het voorbeeld van lease. Ik vind dat er hier heel negatief wordt gedaan over het inhuren van competente mensen omdat je toevallig wat meer weet over de wereld erachter. Hebben we hier dan echt de illusie dat het bij andere -grote- bedrijven dan zoveel anders is? Of gaat transparantie en eerlijkheid hier gewoon tegen Capgemini gebruikt worden?

Ik zou het gewoon jammer vinden als goede, competente mensen overgeslagen worden voor een intakegesprek omdat er toevallig een bepaald logo boven het papiertje staat. Mijn insziens is daar niemand bij gebaat. Maar als hiring manager heb je wel de verantwoordelijkheid om door het vernislaagje heen te prikken wat er misschien over zo'n CV is gegoten, maar wederom is Capgemini daar echt niet uniek in.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:41

aex351

I am the one

Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:24:
[...]
Dit is -gelukkig- niet zoals ik het heb meegemaakt als People Manager. Bij ons stond wel duidelijk in de sheets vermeld dat een medewerker die langdurig ziek is geweest standaard een 3C beoordeling krijgt, dat is dus op de norm en horizontale groei. Daar is niets slecht aan. De medewerker komt daarmee gewoon in het overgrote deel van de beoordelingen terecht. Het idee daarbij is dat iemand niet de gelegenheid heeft gehad om echt te tonen wat die waard is, dus dan maar een beoordeling die de medewerker geen kwaad doet, maar ook niet wereldschokkend gaat zijn.
Natuurlijk is dat wel slecht. Je beoordeeld iemand op zijn presteren/toegevoegde waarde binnen een vastgestelde periode. Ziek zijn en al helemaal langdurig valt buiten deze periode. Je beoordeeld iemand niet op zijn gezondheid. Je hebt dan de keus iemand te beoordelen excl. ziek zijn voor de periode waarover het gaat. Of je beoordeeld iemand niet omdat de periode waarover beoordeeld kan worden te kort blijkt te zijn.

Nu stel je simpelweg dat iemand een 3C krijgt bij een langdurige ziekte. En zoals je leest zijn er andere ervaringen waarbij lagere beoordelingen zijn uitgedeeld. Iets dat ook ik heb gezien.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
aex351 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Natuurlijk is dat wel slecht. Je beoordeeld iemand op zijn presteren/toegevoegde waarde binnen een vastgestelde periode. Ziek zijn en al helemaal langdurig valt buiten deze periode. Je beoordeeld iemand niet op zijn gezondheid. Je hebt dan de keus iemand te beoordelen excl. ziek zijn voor de periode waarover het gaat. Of je beoordeeld iemand niet omdat de periode waarover beoordeeld kan worden te kort blijkt te zijn.

Nu stel je simpelweg dat iemand een 3C krijgt bij een langdurige ziekte. En zoals je leest zijn er andere ervaringen waarbij lagere beoordelingen zijn uitgedeeld. Iets dat ook ik heb gezien.
Natuurlijk moet je iemand beoordelen op wat ze hebben laten zien, maar iemand die echt langdurig ziek is heeft een stuk minder tijd om te excelleren en te laten zien dat ze boven het maaiveld uitsteken. Zeker in een grote organisatie met een Bell Curve wordt je dus ook afgezet tegen je collega's. Je prestaties en potentie moeten dan dus wel echt goed uit de resterende tijd kunnen blijken. Zoals aangegeven is het aan het lokale MT (op laag niveau) om daar zelf een inschatting te maken.

Die keuze om dus langdurig zieken maar slecht te beoordelen is geen keuze van Capgemini en geen keuze van Capgemini Nederland. Dit is de keuze van één specifieke afdeling om zo om te gaan met die Bell Curve, door de langdurig zieken dus nog lager uit te laten komen dan wat ik als ervaring heb meegemaakt. Noem dan alsjeblieft gewoon die afdeling met naam en toenaam, zodat we weten waar in het bedrijf het er echt zo lelijk aan toe gaat, dan is er toegevoegde waarde om dit hier te plaatsen. Maar nu heb ik werkelijk geen idee welk onderdeel men van Capgemini zou moeten vermijden, want ik kan je zeggen dat bij de Cyber Security Unit binnen Cloud Infrastructure Services we ziekte dus absoluut niet tegen mensen gebruiken en zelfs vanuit HR van Cloud Infrastrucure Services dus gewoon de mogelijkheid krijgen om een langdurig zieke gewoon een 1A beoordeling te geven.

Ik ben zelf ooit langdurig ziek geweest door omstandigheden en heb ook lang moeten vechten om van het label af te komen en weer fatsoenlijk beoordeeld te worden. Dus ik weet wat het met een mens kan doen, daarom waak ik er nu ook extreem hard voor als People Manager dat ik mijn medewerkers hier geen slachtoffer van laat worden.

[Voor 7% gewijzigd door Prx op 03-01-2023 16:03]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Als het aan mij zou liggen dan zouden we gewoon afstappen van die Bell Curve. Gewoon iedereen beoordelen conform de vooraf bepaalde en afgesproken KPI's en de potentie ook echt zien voor wat het zou moeten zijn: potentie voor de toekomst.

Omdat de curve in het midden zo groot is heb je mensen die een performance beoordeling van 3 krijgen die bijna een 2 zijn, en mensen die een 3 krijgen waarbij het net geen 4 is. De groep in het midden is zo groot dat het nauwelijks uit te leggen is waarom iemand toch een 3 krijgt, terwijl de buurman vele malen minder heeft gedaan en ook een 3 krijgt. Tjah...

Ik haat dat systeem en vind dat ook het moeilijkste om uit te leggen aan mijn medewerkers.

• ID-College
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Dan nog blijf ik er bij dat je gewoon een CV kan behandelen zoals dat voor je ligt en je in een intakegesprek erachter kan komen of iemand voldoet aan jouw voorwaarden. Dat heeft wederom niets met het draaien van een gezamenlijk project te maken. Dat je daar je ervaringen toepast om te zeggen dat je dat liever niet doet is 1 ding (en dan nog is heel Capgemini over die ene kam scheren niet heel correct). Maar beoordeel een CV gewoon als elke andere, want die persoon achter het CV zit daar echt niet om jou te naaien, maar om kennis & kunde aan te bieden die je zoekt. Dat je blijkbaar meer uitdagingen hebt voor superspecialisten kan ik dan wel bij inkomen dat die wat moeilijker te vinden zijn bij een consultancy toko (daar is Capgemini niet uniek in).

Junioriteit naar binnen fietsen kan ook echt alleen bij FIxed Price projecten, want zelfs bij Time & Material projecten heeft de klant vaak echt een vinger in de pap WIE er dan komt, dus heb je alsnog een intakegesprek. Bij detachering zie ik het helemaal als een klantverantwoordelijkheid om de juiste persoon te selecteren, van welk bedrijf ze ook komen.

En ik had ook niet voor niets "(bijvoorbeeld)" neergezet bij het voorbeeld van lease. Ik vind dat er hier heel negatief wordt gedaan over het inhuren van competente mensen omdat je toevallig wat meer weet over de wereld erachter. Hebben we hier dan echt de illusie dat het bij andere -grote- bedrijven dan zoveel anders is? Of gaat transparantie en eerlijkheid hier gewoon tegen Capgemini gebruikt worden?

Ik zou het gewoon jammer vinden als goede, competente mensen overgeslagen worden voor een intakegesprek omdat er toevallig een bepaald logo boven het papiertje staat. Mijn insziens is daar niemand bij gebaat. Maar als hiring manager heb je wel de verantwoordelijkheid om door het vernislaagje heen te prikken wat er misschien over zo'n CV is gegoten, maar wederom is Capgemini daar echt niet uniek in.
Hij ligt laag op de stapel, dat is waar ik het mee eens was! Niet dat ik hem afschuif, ik snap ook wel dat het Capgemini label dat niet verandert. De persoon is de persoon, en of daar nou een Ik heb gewoon niet al te beste ervaringen. Als jij dat zou hebben, zou je net zo voorzichtig handelen :)
Junioriteit naar binnen fietsen kan ook echt alleen bij FIxed Price projecten, want zelfs bij Time & Material projecten heeft de klant vaak echt een vinger in de pap WIE er dan komt, dus heb je alsnog een intakegesprek.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.. Ook bij T&T wordt er 'gewoon' gewisseld. Als er iemand met een senior tarief zit, en weg wilt/opstapt/wil wisselen dan komt er beschikbaar wat er op de bank zit.. Dat is zeker niet altijd senior, maar kan ook gewoon junior zijn. De klant vertrouwt Capgemini daarin, maar ik vind (mijn mening) dat Cap daar gewoon misbruik van maakt.. Het zal ook zeker wel netjes gaan, ongetwijfeld, maar stellen dat dit alleen bij Fixed Price projecten gebeurt is gewoon niet waar. Dat weet je zelf ook wel als je eerlijk bent ;)

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
ID-College schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:13:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.. Ook bij T&T wordt er 'gewoon' gewisseld. Als er iemand met een senior tarief zit, en weg wilt/opstapt/wil wisselen dan komt er beschikbaar wat er op de bank zit.. Dat is zeker niet altijd senior, maar kan ook gewoon junior zijn. De klant vertrouwt Capgemini daarin, maar ik vind (mijn mening) dat Cap daar gewoon misbruik van maakt.. Het zal ook zeker wel netjes gaan, ongetwijfeld, maar stellen dat dit alleen bij Fixed Price projecten gebeurt is gewoon niet waar. Dat weet je zelf ook wel als je eerlijk bent ;)
Maar dat is dus mijn punt, dat de klant daar ook een verantwoordelijkheid heeft. Natuurlijk zal Capgemini voornamelijk CV's sturen van mensen die op dat moment beschikbaar zijn. Als de klant continuiteit wil dan kan die daar ook nog wat van zeggen. Ik denk echter dat je hier dan langzaam richting de situaties gaat die op de FP bij nieuwsitems ook zijn besproken: klanten geloven het wel en vertrouwen het wel en nemen eigen verantwoordelijkheid niet meer. En daar wil ik inderdaad best met je meegaan dat het 'leegpoetsen van de bank' een fenomeen is wat ik vaker heb gehoord, helaas. Dan staat 'de beste match' niet altijd meer voorop, zoals dat wel zou moeten. Maar de klant laat dat dus voor een deel ook gebeuren.

Bij mijn huidige klant had ik een soortgelijk dilemma. Men zocht een Information Security Officer met een technische achtergrond, die ook kon sparren met de Security Architect van de klant. Beetje unieke combinatie en dus een uitvraag voor het schaap met 19 poten. Uiteindelijk een perfecte collega erop kunnen matchen, maar die werd wat te licht bevonden door de klant. Dan vind ik dat de houding & skills van een persoon de boventoon moeten voeren, dus zelf aangeboden die medewerker dan in te werken bij de klant en de klantorganisatie, zodat die sneller uit de startblokken kan. Ik schaam me absoluut niet dat ik het zo aan heb gepakt, want ik denk dat ze nu iemand krijgen die ze echt verder kan helpen, ze hadden alleen de capaciteit niet bij de klant om die persoon goed in te werken. Dus hadden ze liever iemand met grijze haren die direct met de zweep erover kon, om het zo maar te zeggen. Belangrijkste vind ik dat je in het dialoog met de klant eerlijk blijft, dus dat heb ik ook gedaan.

• ID-College
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Maar dat is dus mijn punt, dat de klant daar ook een verantwoordelijkheid heeft. Natuurlijk zal Capgemini voornamelijk CV's sturen van mensen die op dat moment beschikbaar zijn. Als de klant continuiteit wil dan kan die daar ook nog wat van zeggen. Ik denk echter dat je hier dan langzaam richting de situaties gaat die op de FP bij nieuwsitems ook zijn besproken: klanten geloven het wel en vertrouwen het wel en nemen eigen verantwoordelijkheid niet meer. En daar wil ik inderdaad best met je meegaan dat het 'leegpoetsen van de bank' een fenomeen is wat ik vaker heb gehoord, helaas. Dan staat 'de beste match' niet altijd meer voorop, zoals dat wel zou moeten. Maar de klant laat dat dus voor een deel ook gebeuren.

Bij mijn huidige klant had ik een soortgelijk dilemma. Men zocht een Information Security Officer met een technische achtergrond, die ook kon sparren met de Security Architect van de klant. Beetje unieke combinatie en dus een uitvraag voor het schaap met 19 poten. Uiteindelijk een perfecte collega erop kunnen matchen, maar die werd wat te licht bevonden door de klant. Dan vind ik dat de houding & skills van een persoon de boventoon moeten voeren, dus zelf aangeboden die medewerker dan in te werken bij de klant en de klantorganisatie, zodat die sneller uit de startblokken kan. Ik schaam me absoluut niet dat ik het zo aan heb gepakt, want ik denk dat ze nu iemand krijgen die ze echt verder kan helpen, ze hadden alleen de capaciteit niet bij de klant om die persoon goed in te werken. Dus hadden ze liever iemand met grijze haren die direct met de zweep erover kon, om het zo maar te zeggen. Belangrijkste vind ik dat je in het dialoog met de klant eerlijk blijft, dus dat heb ik ook gedaan.
Volgens mij zijn we het met elkaar eens als ik het zo lees, maar dat was dus ook een beetje mijn input op mijn eerste opmerking: hierdoor verlies je dus vertrouwen in een dergelijke partij. Met als gevolg dat je die cv's minder snel oppikt. Cap begint in dat opzich al met 1-0 achter. Ik heb niets tegen het merk, ik heb er een hele leuke tijd gehad, maar door dit soort ervaringen ben je gewoon veel voorzichtiger..

Overigens ben ik het met je eens dat ook de opdrachtgever een verplichting heeft maar laten we ook niet vergeten dat het ook van 2 kanten kan komen.. Ik heb het niet vanuit de cap kant meegemaakt in ieder geval.. De werknemer vind het mooi (want mooi tarief, dus goede beoordeling hopelijk) en de account manager heeft ook geen enkel belang bij het tarief bijstellen naar beneden. Als de klant niet oplet, wie doet het dan? Dat is toch geen goede basis om in samen te werken of wel?

• MyTweaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:46
Directie + 39 % !!!!!!!! :( :( :( :( :(

[Voor 79% gewijzigd door MyTweaker op 03-01-2023 21:53]

• MyTweaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:46
[...]

:( :( :( :(

• Chromoris
HSG schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:35:
[...]

Ik herken dat. Atos is net zo. Een collega kreeg een zwaar minpunt op zijn beoordeling omdat hij niks aan opleidingen had gedaan. Zijn verweer, en dat kon hij ook bewijzen, dat hij er meerdere keren om gevraagd had maar dat het nooit geregeld was.

De manager zei daarop: "Ja maar jij hebt mij ook nooit goed overtuigd omdat die opleidingen te gaan regelen".

Dan ben je gewoon een l*l en ontzettend laf.
Even teruggrijpen op dit puntje (nu ik me die situatie weer herinner). Ik weet van een collega dat die jarenlang als programmeur in een wat oudere tech stack aan de slag was. Jarenlang gaf hij aan bij Capgemini dat hij cursussen wilde doen voor recentere technologieën en weer up to date wilde worden. Al die jaren heeft Capgemini hem dat geweigerd met het commentaar dat hij prima op zijn plek zat, zijn werk goed deed en dat er geen reden was om die cursussen te volgen. Totdat het project afliep en die collega op de bank terecht kwam. Zijn kennis was helaas niet meer up to date en Cap heeft hem toen na een paar maanden bankzitten de schuld gegeven van de situatie: Cap heeft meedogenloos een trouwe medewerker een loonsverlaging door de strot geduwd omdat zijn marktwaarde niet meer in verhouding stond tot zijn salaris. Dat dit Capgemini’s eigen schuld was, dat speelde daarin niet mee.
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:45:
Er wordt gebruik gemaakt van Yammer, maar daar doen mensen echt vooral wat de naam aangeeft: jammeren. Maar het leeft niet en dus weinig interactie. Het is dus een zeer beperkte groep van mensen die daar actief is, die dus weinig aandacht krijgen en trekken van de organisatie,

Wel is er een maandelijkse uitnodiging per e-mail om je mening te geven op een soort van enquete platform over (wisselende) aspecten van de organisatie in een anonieme vorm. Daar wordt wel gebruik van gemaakt en de verschillende managementlagen kunnen die reacties (kwantitatief en kwalitatief) ook inzien. Daar kunnen ze (als ze dat willen) ook op reageren. Daar zie ik met enige regelmaat wel feedback vanuit mijzelf een +1 krijgen of een inhoudelijke reactie.
Yammer wordt door management genegeerd. Het enquête platform zal vaak dingen tonen die men allang weet, maar waar men niets mee kan of wilt doen. En waar dus dan ook geen feedback op komt (of hoogstens een +1 en daar blijft het dan bij).

Verder lees je in dit topic ook veel meningen van ex-medewerkers, daar kun je intern zo weinig mee.

Persoonlijk vind ik de transparantie hier wel prettig werken, omdat mensen echt weten waar ze aan beginnen. Zolang de informatie die hier gedeeld wordt door mensen dus maar accuraat is en met de juiste context. Het is zonde dat de rotloopbaan van één persoon omdat hij een k*tmanager had indicatief zou zijn over hoe de hele Nederlandse organisatie is. Maar daar zijn we met zijn allen bij om daar dus een geheel kloppend verhaal van te maken.
Ik vind het grappig dat je de meningen van ex-medewerkers zo gemakkelijk aan de kant schuift, terwijl je later wel loopt te klagen over de impact dat dat heeft op het inhuren van mensen van Capgemini. Weet dat ik (en anderen) hier openlijk aangeven hoe we erin staan, er zijn er veel meer die dat minder openlijk spelen (en soms zelfs nog verder gaan dan wat wij aangeven).
Daarnaast zou ik zeggen dat juist de dingen die de ex-medewerkers aangeven best wel wat interne aandacht mogen hebben: dat zijn namelijk de dingen waarom ze zijn weggegaan. Die punten zijn pijnlijk genoeg dat men er uiteindelijk vertrekt en zouden dus ook daarom de aandacht verdienen. Plus als je de retentie wilt verbeteren is dat juist de waardevolle bron om mensen te houden.
En het is niet één persoon die hier aangeeft dat er een k*tmanager is geweest die hem heeft genaaid. Inmiddels staat er genoeg dat het meervouden zijn geworden en dat er patronen in te herkennen zijn. Je zegt zelf namelijk ook dat je het een en ander hebt gezien en ook het een en ander hebt gehoord. Dit proberen te bagatelliseren staat niet heel netjes.

Verder zie ik in dit topic niet veel meer voorbij komen dan wat er op Glassdoor ook voorbij komt, en die laatste wordt door Capgemini ondersteund intern. Daar zijn mails over geweest om daar als medewerker je mening te laten horen.
[...]
En zou het minder worden dan dit, dan kunnen we het topic net zogoed sluiten en gewoon naar Glassdoor verwijzen. Daar staan nog veel meer meningen en inzichten, maar zonder de mogelijkheid om context te vragen of dingen te bespreken.
Zoals al eerder is aangegeven doet Cap aan actief imago management op Glassdoor, dus daar kan je niet heel erg veel mee (tenzij je weet hoe het werkt en kan filteren).
Maar ik waardeer wel deze over en weer. Ik denk dat voor velen het zeer interessant is voor het verkrijgen van een accuraat beeld van Cap.
HSG schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Dus daar gaat het geld naartoe.
Vergeet de aandeelhouders (in Frankijk) en de Franse managementlaag niet. Ook zij strijken behoorlijk wat geld op. Probleem is dat de winst eerst langs veel managementlagen moet, en vervolgens gemaximaliseerd voor de aandeelhouders dient te worden. Dan blijft er helaas weinig over voor Nederland. Zoals ik al eerder aangaf: Frankrijk slacht de Nederlandse koe voor haar melk.
aex351 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Het kan erger: ik weet dat een collega een half jaar eruit heeft gelegen vanwege een botbreuk. Het half jaar daarna was er netjes volledig gewerkt. Echter kwam bij de jaarbeoordeling naar voren dat er niet voldoende uren gemaakt waren en werd er een keuze voorgelegd: Salaris inleveren of het diamant programma ingaan. Gezien die collega al wat ouder was, wat zwakker en dichtbij pensioen zat, heeft die de keuze maar gemaakt om salaris in te leveren.

Extra leuk feitje: Als je te veel ziektedagen hebt, dan haalt Cap dat na een tijdje dat van je vrije dagen af. Dus mocht je er een keertje een paar weekjes uitliggen, dan wordt dat van je vakantiedagen afgehaald. Wel naar ratio, maar wel iets wat men niet verteld wanneer je in dienst gaat of wanneer dit optreedt (mijn manager heeft er met geen woord over gerept).
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Natuurlijk moet je iemand beoordelen op wat ze hebben laten zien, maar iemand die echt langdurig ziek is heeft een stuk minder tijd om te excelleren en te laten zien dat ze boven het maaiveld uitsteken. Zeker in een grote organisatie met een Bell Curve wordt je dus ook afgezet tegen je collega's. Je prestaties en potentie moeten dan dus wel echt goed uit de resterende tijd kunnen blijken. Zoals aangegeven is het aan het lokale MT (op laag niveau) om daar zelf een inschatting te maken.

Die keuze om dus langdurig zieken maar slecht te beoordelen is geen keuze van Capgemini en geen keuze van Capgemini Nederland. Dit is de keuze van één specifieke afdeling om zo om te gaan met die Bell Curve, door de langdurig zieken dus nog lager uit te laten komen dan wat ik als ervaring heb meegemaakt. Noem dan alsjeblieft gewoon die afdeling met naam en toenaam, zodat we weten waar in het bedrijf het er echt zo lelijk aan toe gaat, dan is er toegevoegde waarde om dit hier te plaatsen. Maar nu heb ik werkelijk geen idee welk onderdeel men van Capgemini zou moeten vermijden, want ik kan je zeggen dat bij de Cyber Security Unit binnen Cloud Infrastructure Services we ziekte dus absoluut niet tegen mensen gebruiken en zelfs vanuit HR van Cloud Infrastrucure Services dus gewoon de mogelijkheid krijgen om een langdurig zieke gewoon een 1A beoordeling te geven.

Ik ben zelf ooit langdurig ziek geweest door omstandigheden en heb ook lang moeten vechten om van het label af te komen en weer fatsoenlijk beoordeeld te worden. Dus ik weet wat het met een mens kan doen, daarom waak ik er nu ook extreem hard voor als People Manager dat ik mijn medewerkers hier geen slachtoffer van laat worden.
De onderdelen zijn (of waren, reorganiseren is populair) AD en ADM. En zo te horen is Invent uit hetzelfde hout gesneden. Ik weet ook dat zowel Infra alsook Security wat meer niche afdelingen zijn en dat die wat meer uit de wind liggen (t.o.v. de rest). Ik vermoed dat dat ook meespeelt met wat er wel/niet mogelijk is en welke vrijheden er zijn.
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:09:
Als het aan mij zou liggen dan zouden we gewoon afstappen van die Bell Curve. Gewoon iedereen beoordelen conform de vooraf bepaalde en afgesproken KPI's en de potentie ook echt zien voor wat het zou moeten zijn: potentie voor de toekomst.

Omdat de curve in het midden zo groot is heb je mensen die een performance beoordeling van 3 krijgen die bijna een 2 zijn, en mensen die een 3 krijgen waarbij het net geen 4 is. De groep in het midden is zo groot dat het nauwelijks uit te leggen is waarom iemand toch een 3 krijgt, terwijl de buurman vele malen minder heeft gedaan en ook een 3 krijgt. Tjah...

Ik haat dat systeem en vind dat ook het moeilijkste om uit te leggen aan mijn medewerkers.
Het systeem wat er beschreven wordt is deze: Wikipedia: Vitality curve
En het siert je dat je het probeert uit te leggen aan je medewerkers en dat je er eerlijk over bent. Ik kwam daar pas achter toen ik niet meer in dienst was. Mijn manager en ook andere managers waarmee ik af en toe sprak over performance en zo hebben dit nooit vermeld en altijd vastgehouden aan wat de getallen & cijfers betekenen. En vaak genoeg vroeg ik me dan af waarom mijn inzet +cursussen/certificeringen + zij/extra projectjes niets meer opleverden dan iemand die gewoon zijn ding deed en af en toe bij meetings kwam opdragen.
Het is de Amerikaanse manier van beoordelen & behandelen.
Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Omdat ik geloof dat het beter kan, dat de organisatie echt beter kan. Maar ik ben nu ook een aantal MT's verder en het lijkt gewoon niet te lukken. Ergens bovenin drukt iemand zo'n stempel op zaken dat onderin de creativiteit en flexibiliteit er niet lijkt te zijn. Die ruimte lijkt er niet te zijn.

Ik ga 2023 in met een blauw logo boven de salarisstrook, maar ook ik weet niet of ik die eind 2023 er ook nog boven heb staan. Daar heeft ook voor een deel wat wijzigingen in de privésfeer mee van doen, waardoor ik minder tijd heb om de energie erin te steken om zelf het verschil te kunnen maken voor (mijn) medewekers.
Het kan ook beter, maar daarvoor zitten er te veel mensen in de boom die dat niet willen (dat kost ze namelijk). Weet ook dat het goed kan zijn dat er wordt aangegeven dat men wilt, maar eigenlijk wilt men liever niet (en als er dan vanuit de boom iemand daar toch een stokje voor steekt dan is het maar wat makkelijk om daarop mee te liften). En je hard maken voor je medewerkers is iets dat binnen Capgemini disproportioneel veel tijd & energie kost. Vaak komt het er ook op neer dat het water naar de zee dragen is. En voor iedere Prx die zijn best doet voor zijn mensen, heb je talloze managers die de eigen projecten prioriteit geven en eerst voor zichzelf zorgen/kiezen. De organisatie voert daar min of meer een beetje een natuurlijke selectie op uit.
Capgemini is inmiddels wat managementstijl betreft meer een Amerikaans bedrijf geworden, maar men probeert zich nog steeds voor te doen als een sociaal Europees/Nederlands bedrijf.

Uiteindelijk denk ik dat Cap zo (alweer) een goede manager gaat verliezen. Maar ik denk dat een keuze voor buiten Cap best wel eens heel goed kan gaan bevallen. Ik ben benieuwd.

En ik hoop ook dat er nu een wat accurater beeld is neergezet over hoe Capgemini daadwerkelijk is. Het viel me namelijk op dat er niet heel veel kritische geluiden te horen waren in dit topic en dat een uitgebreide toelichting van de andere kant ontbrak. Hopelijk zijn de nieuwe en/of naïeve deelnemers aan de arbeidsmarkt nu wat meer op de hoogte.
Wel jammer te lezen dat de situatie nu ook voor starters niet meer is wat het is geweest (voorheen wou ik dat soort mensen nog wel eens adviseren om met een YP traject bij cap te beginnen, waarbij ik dan wel een hele dikke disclaimer deed).

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Chromoris schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:54:
Even teruggrijpen op dit puntje (nu ik me die situatie weer herinner). Ik weet van een collega dat die jarenlang als programmeur in een wat oudere tech stack aan de slag was. Jarenlang gaf hij aan bij Capgemini dat hij cursussen wilde doen voor recentere technologieën en weer up to date wilde worden. Al die jaren heeft Capgemini hem dat geweigerd met het commentaar dat hij prima op zijn plek zat, zijn werk goed deed en dat er geen reden was om die cursussen te volgen. Totdat het project afliep en die collega op de bank terecht kwam. Zijn kennis was helaas niet meer up to date en Cap heeft hem toen na een paar maanden bankzitten de schuld gegeven van de situatie: Cap heeft meedogenloos een trouwe medewerker een loonsverlaging door de strot geduwd omdat zijn marktwaarde niet meer in verhouding stond tot zijn salaris. Dat dit Capgemini’s eigen schuld was, dat speelde daarin niet mee.
Waardeloos en, net als je Diamant programma verwijzing verderop, iets wat ik ook tegen ben gekomen bij directe collega's in het verleden. Dat hele Diamant was leuk bedacht, maar voelde voor iedereen als de laatste stop voor de achterdeur. Dat helpt ook niet.

Het moeilijkste vind ik ook om een beeld te schetsen aan mensen die een technische superspecialist/-talent zijn. Er wordt zoveel meer van een Consultant verwacht dan alleen goed zijn in je werk, en dat is niet aan iedereen gelegen. Ik kijk daarom nogsteeds met een schuin oog naar Engineering, want ze passen zo enorm niet in het standaard plaatje van Capgemini. Er lopen hier gelukkig wat mensen rond in het topic die daar nu zitten, dus die ervaringen gaan we ook meekrijgen.
Ik vind het grappig dat je de meningen van ex-medewerkers zo gemakkelijk aan de kant schuift, terwijl je later wel loopt te klagen over de impact dat dat heeft op het inhuren van mensen van Capgemini. Weet dat ik (en anderen) hier openlijk aangeven hoe we erin staan, er zijn er veel meer die dat minder openlijk spelen (en soms zelfs nog verder gaan dan wat wij aangeven).
Daarnaast zou ik zeggen dat juist de dingen die de ex-medewerkers aangeven best wel wat interne aandacht mogen hebben: dat zijn namelijk de dingen waarom ze zijn weggegaan. Die punten zijn pijnlijk genoeg dat men er uiteindelijk vertrekt en zouden dus ook daarom de aandacht verdienen. Plus als je de retentie wilt verbeteren is dat juist de waardevolle bron om mensen te houden.
En het is niet één persoon die hier aangeeft dat er een k*tmanager is geweest die hem heeft genaaid. Inmiddels staat er genoeg dat het meervouden zijn geworden en dat er patronen in te herkennen zijn. Je zegt zelf namelijk ook dat je het een en ander hebt gezien en ook het een en ander hebt gehoord. Dit proberen te bagatelliseren staat niet heel netjes.
Sorry, ik heb het dan compleet verkeerd verwoord. Wat ik bedoel is dat je ex-medewerkers geen intern platform kunt geven bij Capgemini, ze zijn weg. Je kunt er vanuit die optiek dan zo weinig mee. Ik vind absoluut dat de ervaringen van de mensen die weg gaan heel belangrijk zijn om naar te luisteren en daar iets mee te doen.

Weet je waar wij (mijn unit) juist last van hebben? Mensen die niet eerlijk genoeg zijn in het exit-gesprek. Ik heb meerdere mensen zien vertrekken omwille van persoonlijke situaties en die gewoon niet op tafel zijn gegooid bij het gesprek. Als ik de ex-medewerker dan spreek dan 'vonden ze het te laat en niet meer nodig' om erover te beginnen. Dat vind ik enorm zonde.

Zo zijn mij ook weleens een aantal stokken om mee te slaan ontnomen, omdat de woorden en ervaringen gewoon niet uitgesproken werden.

Maar nogmaals, wat je hier aangeeft is absoluut niet hoe en wat ik over wilde brengen. Ik waardeer de meningen in dit topic enorm, maar wil overal de juiste context bij aangeven. Ook om mijn eigen hoekje van de organisatie waar we het (mijns inziens) echt beter doen te verdedigen.
Extra leuk feitje: Als je te veel ziektedagen hebt, dan haalt Cap dat na een tijdje dat van je vrije dagen af. Dus mocht je er een keertje een paar weekjes uitliggen, dan wordt dat van je vakantiedagen afgehaald. Wel naar ratio, maar wel iets wat men niet verteld wanneer je in dienst gaat of wanneer dit optreedt (mijn manager heeft er met geen woord over gerept).
Niet netjes van jouw situatie, maar weet even dat het alleen verrekend wordt met de 6 bovenwettelijke dagen. De wettelijke 20 dagen blijven gewoon overeind.
Het systeem wat er beschreven wordt is deze: Wikipedia: Vitality curve
En het siert je dat je het probeert uit te leggen aan je medewerkers en dat je er eerlijk over bent. Ik kwam daar pas achter toen ik niet meer in dienst was. Mijn manager en ook andere managers waarmee ik af en toe sprak over performance en zo hebben dit nooit vermeld en altijd vastgehouden aan wat de getallen & cijfers betekenen. En vaak genoeg vroeg ik me dan af waarom mijn inzet +cursussen/certificeringen + zij/extra projectjes niets meer opleverden dan iemand die gewoon zijn ding deed en af en toe bij meetings kwam opdragen.
Het is de Amerikaanse manier van beoordelen & behandelen.
Ik heb mijn medewerkers hier altijd persoonlijk over geïnformeerd, zodat ze ook op de hoogte waren van de way-of-working nog lang voor het echte moment waarop de beoordeling gedeeld werd. Warempel hebben ze bij mijn unit besloten om de gehele systematiek en achterliggende cijfers (zoveel % een 1, zoveel % een 2, zoveel % een 3, etc) gewoon uit te leggen aan de hele unit (250 man). Dat was een prachtig voorbeeld van transparantie. Natuurlijk riep het de nodige vragen op van medewerkers, maar die hebben hopelijk hun antwoord gekregen.

Dank overigens voor de link. Ik wist niet dat het zo'n specifieke naam had voor dat model.
Wel jammer te lezen dat de situatie nu ook voor starters niet meer is wat het is geweest (voorheen wou ik dat soort mensen nog wel eens adviseren om met een YP traject bij cap te beginnen, waarbij ik dan wel een hele dikke disclaimer deed).
Wat zou voor de starters dan zo anders zijn in jouw optiek? Ik denk dat het nog steeds een prima springplank is voor de start van je carrière, met een mooi groeipad van 1,5 jaar waarin men er 24% op vooruit gaat in salaris en er legio mogelijkheden zijn bij Capgemini Academy om je people skills te ontwikkelen, naast de certificeringen die altijd van YP worden verwacht om te halen zodat het CV aantrekkelijk is.

Ik denk dat een Senior die stevig in zijn schoenen staat ook bij Capgemini een prima tijd kan hebben, want die komen toch altijd al goed binnen. Het is juist de Medior laag, en dan vooral de doorgroeiers binnen de eigen organisatie, die het volgens mij enorm moeilijk hebben. Tenminste, dat is zelfs mijn eigen ervaring als technisch specialist. Heb behoorlijk wat moeten spijkeren aan andere kwaliteiten om boven het maaiveld uit te blijven steken. Heeft me ook een hoop opgeleverd qua ontwikkeling, maar het ging niet zonder slag of stoot, true.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Kijk even naar Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)" We hebben een tijdje rondgelopen met een extra directielid in dat jaar dat Hans het stokje overdroeg aan Jeannine. Dat kan een deel van de verhoging qua kosten verklaren. Ik kan dat echter niet hard maken want ik zie geen breakdown per persoon in die cijfers.

[Voor 9% gewijzigd door Prx op 03-01-2023 22:28]

• YakuzA

YakuzA

Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:19:
[...]
Ik kijk daarom nogsteeds met een schuin oog naar Engineering, want ze passen zo enorm niet in het standaard plaatje van Capgemini. Er lopen hier gelukkig wat mensen rond in het topic die daar nu zitten, dus die ervaringen gaan we ook meekrijgen.
Members only:

PSN

• Wijnands
Weet je waar wij (mijn unit) juist last van hebben? Mensen die niet eerlijk genoeg zijn in het exit-gesprek. Ik heb meerdere mensen zien vertrekken omwille van persoonlijke situaties en die gewoon niet op tafel zijn gegooid bij het gesprek. Als ik de ex-medewerker dan spreek dan 'vonden ze het te laat en niet meer nodig' om erover te beginnen. Dat vind ik enorm zonde.
Cap is een bedrijf van lief zijn tegen elkaar vind ik.

• zoarakrzs
Hebben jullie tips voor iemand die inmiddels bijna twee jaar in dienst is binnen een team waar bijna alle collega's op projecten zitten die niet perse relevantie tonen tot waar het team voor staat. Ik heb destijds een rol aangenomen voor een jaar vlak na mijn start binnen Capgemini als Young Professional die niet perse past bij mijn rol waar ik voor was aangenomen. Vervolgens heb ik meegeholpen met twee (interne) klusjes die weer niet passen bij mijn rol. Sindsdien ben ik aan het rondkijken en zoeken naar opdrachten waar ik ervaring kan opdoen en leren om te kunnen groeien in mijn eigen rol. Mijn talent reviewer en directe collega's binnen het team zitten ook telkens op kortlopende projecten en hebben moeite met het vinden van een aansluiting.

Ik heb nu het gevoel dat ik zelf moet zoeken naar relevante trainingen/certificaten om mijzelf passend te krijgen voor het aanbod van opdrachten. We zijn nu bijna twee jaar verder en ik ben inmiddels geen YP meer, maar ik heb niet het gevoel dat ik inmiddels enige relevante werkervaring heb opgedaan buiten het feit dat er straks 2 jaar werkervaring Capgemini in mijn CV gaat staan. Van het op de bank zitten wordt ik ook akelig nerveus van, omdat je dan natuurlijk niet veel bijdraagt en er een signaaltje brand dat er iemand alleen maar geld kost.

Wanner ik de beschikbare opdrachten bekijk heb ik telkens de neiging om iets buiten mijn eigen unit te gaan doen, omdat ik anders niet aan een opdracht ga komen. Wat is hier wijsheid om te doen? Wachten op een relevante klus binnen mijn eigen team of de touw in eigen handen nemen en een ander richting op gaan? Ik wil niet straks 4 jaar verder zijn bij Capgemini en bij een eventuele overstap naar een andere baan geen vertrouwen hebben in de ervaring en kennis die ik opgebouwd zou moeten hebben.

Ik heb trouwens ook een lease auto sinds november 2021 waar ik nu de voorwaarden van ben aan het onderzoeken. Mocht ik straks alsnog denken dat het wijsheid is om van baan te veranderen wil ik niet met de kosten ervan zitten. Is daar ook nog een handigheidje voor? Ik herinner mij namelijk dat ik een extra bedrag per maand had opgenomen in mijn leaseovereenkomst voor vroegtijdig annuleren van de lease, maar ik moet dat even bespreken met mijn contact bij de leasemaatschappij.

[Voor 11% gewijzigd door zoarakrzs op 04-01-2023 11:42]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:08
@zoarakrzs super herkenbaar. Ik heb het zelfs nog langer gehad, van hot naar her maar nooit kunnen doen wat je zelf graag wil doen ondanks dat je er zelf wel actief mee bezig bent geweest. Dat is, zeker bij sommige divisies, echt een heel groot probleem en daar telt gewoon: inzet = inzet. Mijn advies zou zijn: ga eens buiten de deur kijken waar je bijv. datgene wat jij graag wil doen ook echt kan doen. Dan praat je vaak over kleinere maar gespecialiseerde bedrijven. Is dat bij. Salesforce? Dan weet je dat je sowieso met Salesforce gaat werken. Wil je verder in het testvak? Ga dan eens kijken bij gespecialiseerde testbedrijven. Dan zal je misschien ook niet altijd helemaal perfect op een juist opdracht zitten, maar je blijft iig wel binnen het gebied waar je jezelf in wil ontwikkelen.

Je ziet nu eigenlijk 2 jaar te vergooien vind ik. Hard gezegd, maar het is zo herkenbaar. Mijn advies is echt, blijf daar niet te lang in hangen want dat gaat eerder tegen je werken.

Wbt je auto, volgens mij was het altijd dat je per jaar dat je nog te gaan hebt 1 maand boete moet betalen. Maar als je een toffe andere organisatie hebt gevonden en zij willen jou ook graag is die boete vaak geen punt. Of je kan de auto overnemen, ook een mogelijkheid.

[Voor 3% gewijzigd door Juancho op 04-01-2023 12:25]

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• Rmg
  • Laatst online: 20:17
zoarakrzs schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:38:
Wachten op een relevante klus binnen mijn eigen team of de touw in eigen handen nemen en een ander richting op gaan?
Sowieso zelf de regie nemen, dat is altijd de beste optie ook buiten Capgemini :Y)

• zoarakrzs
Juancho schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:25:
@zoarakrzs super herkenbaar. Ik heb het zelfs nog langer gehad, van hot naar her maar nooit kunnen doen wat je zelf graag wil doen ondanks dat je er zelf wel actief mee bezig bent geweest. Dat is, zeker bij sommige divisies, echt een heel groot probleem en daar telt gewoon: inzet = inzet. Mijn advies zou zijn: ga eens buiten de deur kijken waar je bijv. datgene wat jij graag wil doen ook echt kan doen. Dan praat je vaak over kleinere maar gespecialiseerde bedrijven. Is dat bij. Salesforce? Dan weet je dat je sowieso met Salesforce gaat werken. Wil je verder in het testvak? Ga dan eens kijken bij gespecialiseerde testbedrijven. Dan zal je misschien ook niet altijd helemaal perfect op een juist opdracht zitten, maar je blijft iig wel binnen het gebied waar je jezelf in wil ontwikkelen.

Je ziet nu eigenlijk 2 jaar te vergooien vind ik. Hard gezegd, maar het is zo herkenbaar. Mijn advies is echt, blijf daar niet te lang in hangen want dat gaat eerder tegen je werken.

Wbt je auto, volgens mij was het altijd dat je per jaar dat je nog te gaan hebt 1 maand boete moet betalen. Maar als je een toffe andere organisatie hebt gevonden en zij willen jou ook graag is die boete vaak geen punt. Of je kan de auto overnemen, ook een mogelijkheid.
Geruststellend in ieder geval om te horen dat ik niet de enige ben. Ik merk ook vaak dat andere collega's waarschijnlijk met hetzelfde probleem zitten, maar niet hier openlijk over communiceren. Wat betreft gespecialiseerde organisatie, ik ben zelf bijvoorbeeld heel geïnteresseerd op het gebied van Microsoft en ben ook actief bezig in het verzamelen wat ik kan verzamelen wat betreft certificaties. Ik ben ook af en toe aan het rondkijken naar vacatures die hierop gericht zijn. Ik weet bijvoorbeeld niet of het handig is om deze zorgen bij mijn talent reviewer neer te leggen, omdat die natuurlijk het van beide kanten moet bekijken (CAP en ik).

Hoe ben jij uiteindelijk terechtgekomen op je plek? Ben je wel binnen Capgemini doorgegaan of ook mee gekapt?

• Chromoris
Sorry, ik heb het dan compleet verkeerd verwoord. Wat ik bedoel is dat je ex-medewerkers geen intern platform kunt geven bij Capgemini, ze zijn weg. Je kunt er vanuit die optiek dan zo weinig mee. Ik vind absoluut dat de ervaringen van de mensen die weg gaan heel belangrijk zijn om naar te luisteren en daar iets mee te doen.

Zo zijn mij ook weleens een aantal stokken om mee te slaan ontnomen, omdat de woorden en ervaringen gewoon niet uitgesproken werden.

Maar nogmaals, wat je hier aangeeft is absoluut niet hoe en wat ik over wilde brengen. Ik waardeer de meningen in dit topic enorm, maar wil overal de juiste context bij aangeven. Ook om mijn eigen hoekje van de organisatie waar we het (mijns inziens) echt beter doen te verdedigen.
Dan begrijp ik wat je zegt en met die verduidelijking neem ik mijn wat hardere mening terug.

Twee punten over de feedback van mensen die uit dienst gaan:
  1. Weet wel dat de meeste die vertrekken vaak op een punt gekomen zijn dat hun blik op Capgemini volledig is omgeslagen. Het probleem dat Cap voor zichzelf creëert is dat men te vaak beloftes maakt dat het goed komt, te vaak mooi weer speelt en te vaak zegt dat men goed voor de mens zorgt. Als dan de eerste paar voorvallen optreden waarbij Cap de medewerker laat vallen, dan wordt dat eigenlijk meteen afgedaan als incident, voorval en uitzondering. In het goede geval zou dat ook zo zijn, echter wanneer het keer naar keer optreedt en je lang genoeg rondhangt om de verhalen te horen, dan kom je er achter dat dit blijkbaar dus toch de norm is. Op dat moment heeft Cap je vertrouwen in de haar en de organisatie vernietigd. En dan komt men op het punt dat wanneer je dingen hoort/ziet, je het negatief zal gaan uitleggen i.p.v. voordeel van de twijfel gunnen. Zo ook met uitdiensttreding: Leuk dat jij het zegt, maar na wat er is meegemaakt vertrouwt die persoon je ook niet meer, reden: Cap manager.

Plus Cap heeft door het mooi weer te spelen een hele grote vloedgolf achter een dam gecreëerd. Zodra eenmaal de blik op Cap is omgeslagen komt een hele forse desillusie, en dat uit zich in pessimisme, fatalisme en ook bij een heel groot deel: wrok. Een hele boel dingen kunnen prima door de mensen geaccepteerd worden als je ze het maar eerlijk verteld (case in point: de uitleg over de beoordelingscurve bij jouw afdeling), maar veel wordt expres vaag uitgelegd in de hoop dat je op je roze wolk het beste denkt van iets. Voorbeeld is dat bij mijn oude afdeling je 5 jaar lang geen recht meer hebt op een performance bonus als je zo’n bonus krijgt. Dat was mij nooit medegedeeld en ik heb een aantal keren toch op het laatste moment een project naar de eindstreep weten te krijgen. Pas later hoorde ik van een bevriende manager over dat je een sterretje bij je naam krijgt wanneer je een bonus hebt ontvangen en dat je dan 5 jaar lang geen recht meer hebt op zo’n bonus.

Te veel gebroken beloftes en dingen die er primair zijn voor Capgemini (en die vaak ook nog eens ten koste gaan van de medewerker): Ik geef die mensen geen ongelijk dat ze het uiteindelijk maar opgeven. En de wrok waarmee de mensen dan weggaan, op zich ook heel logisch. Cap is in dat opzichte echt een bedrijf waar professionele relaties en professioneel begrip eenrichtingswegen zijn en waar goed misbruik gemaakt wordt van “je bruggen niet achter je verbranden” en “je weet nooit wat je in de toekomst aan mekaar hebt”.
  2. De feedback wordt gegeven aan HR medewerkers. En die zeggen dat ze het noteren en dat er wat mee gaat gebeuren, maar naderhand hoor je vaak dat er helemaal niets mee is gedaan. Kan best dat de ongemakkelijke/ongewenste feedback na dat gesprek verdwenen is, of dat management er toch niets mee gedaan heeft. Ik weet dat ik tijdens mijn vertrek nog even mijn unitmanager gesproken heb. Mijn directe manager wist namelijk al ruim een half jaar dat ik liep te spelen met andere opties/uitdiensttreding, maar heeft daar niets mee gedaan. Ik heb toen aangegeven dat een andere collega die onder die persoon viel ook niet heel erg happy was, en dat hij misschien daar wat aan zou moeten doen. Paar maanden nadat ik uit dienst was gegaan zag ik dat hij ook een andere baan had, dus ik kan wel raden wat er met mijn opmerking gedaan is. Al helemaal toen ik een half jaar later weer een oud collega zag vetrekken (en die ging naar een van de grote en directe concurrenten van Cap, nota bene naar eenzelfde soort bedrijf, kan je nagaan). En reken er maar op dat ik mijn commentaar heb geuit in mijn exit gesprek. Maar gezien ik mijn oude manager nog gewoon zie doen wat die altijd al gedaan heeft, tja, dan vraag ik me af waarom dat exit gesprek in de eerste plaats. Zie hiervoor ook al mijn eerdere commentaar.
Wees trouwens voorzichtig wanneer je uit dienst gaat: Men wilt je dan nog wel eens naaien op je performance tantième. En ik weet dat de salariscompoment van managers voor een wat groter deel bepaald worden daardoor.

Die bonus is nooit 100%: ik heb altijd vage berekeningen gezien waardoor het meestal tussen de 80 – 85% uitkwam, want redenen (die berekening is nooit uitgespecificeerd en altijd heel globaal met de redenen waarom die getallen). Goede inzet en een goede beoordeling hebben altijd voor een mooi plusje gezorgd (waardoor ik wel netjes de 100 en soms wat meer haalde). Maar toen ik eenmaal uit dienst was heeft dezelfde goede prestaties en beoordeling voor niets extra’s gezorgd. Dus als je gaat, houdt er rekening mee dat Cap je daarop naait. En ik vermoed dat voor velen dat als een trap na wordt ervaren. Voor mij was het bedrag niet genoeg voor juridische stappen, maar ik vind wel dat Cap hierin ontzettend kleinzielig is geweest.
[...]

Wat zou voor de starters dan zo anders zijn in jouw optiek? Ik denk dat het nog steeds een prima springplank is voor de start van je carrière, met een mooi groeipad van 1,5 jaar waarin men er 24% op vooruit gaat in salaris en er legio mogelijkheden zijn bij Capgemini Academy om je people skills te ontwikkelen, naast de certificeringen die altijd van YP worden verwacht om te halen zodat het CV aantrekkelijk is.

Ik denk dat een Senior die stevig in zijn schoenen staat ook bij Capgemini een prima tijd kan hebben, want die komen toch altijd al goed binnen. Het is juist de Medior laag, en dan vooral de doorgroeiers binnen de eigen organisatie, die het volgens mij enorm moeilijk hebben. Tenminste, dat is zelfs mijn eigen ervaring als technisch specialist. Heb behoorlijk wat moeten spijkeren aan andere kwaliteiten om boven het maaiveld uit te blijven steken. Heeft me ook een hoop opgeleverd qua ontwikkeling, maar het ging niet zonder slag of stoot, true.
Je kan de recente verhalen in dit draadje teruglezen: starters krijgen niet meer de ervaring/opdrachten die ze nodig hebben om een goede carrière op te bouwen. Opleidingen zijn een ding, maar goede & relevante werkervaring zijn de andere, essentiële component. En wat ik zo lees van @zoarakrzs en @Juancho hierboven krijg je dat niet meer bij cap. En ook van vertrekkers hierboven lees ik dat men bij Cap niet echt meer geeft om mensen op de juiste inzetten te krijgen. En daarmee vervalt een kritieke component voor de start van een goede carrière.

En wat ik nu ook nu te vaak heb gehoord is dat Cap mensen maar aanneemt op bepaalde rollen / bepaalde titels, maar dat men weet dat er geen werk voor is. En dan worden mensen na een paar maanden bankzitten gedwongen om dan maar wat anders te gaan doen. Cap wist dit al van te voren, en gebruikt deze bait & switch om mensen te werven voor posities die ze anders niet zouden hebben geaccepteerd.

@zoarakrzs: Gewoon buiten je afdeling gaan zoeken, maar houdt er ook even rekening mee dat je afdeling daar minder happy van kan worden. Je maakt immers dan omzet voor een andere afdeling. En sowieso nooit afhankelijk worden van een werkgever, dus wees ook niet bang om bij andere organisaties rond te kijken (de betere organisaties hebben er geen enkele moeite mee om boetes voor je te betalen of auto’s over te nemen).

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:14

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben in 2014 begonnen en ik heb anderhalf jaar bij Cap gewerkt en ik kan daar wel iets aan toevoegen waarom ik gegaan ben.
Wat mij enorm tegenstond is dat ik de hele tijd in een soort duo constructie werd aangeboden omdat ik junior was. Natuurlijk ging dat van mijn uurtarief af, dus mijn performance tantième leed daaronder. Echter, ik had daar 0 invloed op want staffing bepaalde. Hierbij zag ik ook dat dit op de korte termijn gewoon niet ging veranderen, misschien na 5 jaar wel, maar als junior word je constant geslachtofferd.

De sollicitatieprocedure vond ik vreemd en heb nooit iemand van de afdeling zelf gesproken voordat ik aan de slag ging.

De lease constructie met een 14% auto vond ik werkelijk waar een gedrocht. Ik kon nog zo m’n best doen, maar effectief verbruikte de auto te veel volgens de calculatie waardoor ik dus bijbetaal wanneer ik naar de klant moet, belachelijk. Dan had je ook nog de 3 maandelijkse indexering van je privé kilometers, dus het kon zo maar zijn dat je op vakantie ging met de auto, zwaar door je privé kilometers heen ging en de 3 maanden daarna flink mag bijbetalen, om dan de 3 maanden daarna weer een soort korting te krijgen. Hoe moeilijk wil je het allemaal maken. Fijn ook dat de fleetmanger alles met de fiets deed en daardoor 0 gevoel had van wat er bij de medewerkers speelde. Dit mag geen zorgenkindje van de medewerker zijn vind ik. Tevens was iedereen veel te veel bezig in het mobility dashboard, dat kost ook telkens tijd.

Ik heb in anderhalf jaar tijd 3 verschillende people managers gehad, waarbij de laatste opeens een mailtje stuurde met “houdoe en bedankt” en die heb ik nooit meer gesproken. Daarnaast werd de cluster ook iets van 3 keer omgegooid waardoor ik op een gegeven moment niet eens meer begreep waar ik nou nog onder viel.

Ik ben aangenomen voor een bepaalde rol, waarvan ik achteraf dacht waarom heb ik dat nou eigenlijk gedaan, leuk is anders. Toen ben ik me gaan verdiepen in wat meer innovatievere software en ik merkte daarbij dat Cap een logge dinosaurus is (wat ik in dit geval ook begreep), maar dat ging mij te langzaam. Toen kwam er een mooi aanbod van een andere partij die zich juist daarop wilde specialiseren en zo ben ik destijds overgestapt.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:08
zoarakrzs schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:41:
[...]
ik ben zelf bijvoorbeeld heel geïnteresseerd op het gebied van Microsoft en ben ook actief bezig in het verzamelen wat ik kan verzamelen wat betreft certificaties. Ik ben ook af en toe aan het rondkijken naar vacatures die hierop gericht zijn. Ik weet bijvoorbeeld niet of het handig is om deze zorgen bij mijn talent reviewer neer te leggen, omdat die natuurlijk het van beide kanten moet bekijken (CAP en ik).

Er is volgens mij binnen het DCX team een Microsoft team? Ik weet niet waar je nu onder valt, maar misschien is dat iets? Maar los daarvan, ook dan blijf je afhankelijk van de opdrachten die er zijn. En is er niks in dat straatje, wat je dus al 2 jaar hebt?, dan is het inzet = inzet. Je moet voor jezelf bepalen of je gelukkig wordt van die twijfel of dat je liever bij een partij wil werken waar het één en al Microsoft is.

Hoe ben jij uiteindelijk terechtgekomen op je plek? Ben je wel binnen Capgemini doorgegaan of ook mee gekapt?
Ik heb het flink wat langer dan jou volgehouden bij Cap maar zat er nooit helemaal op mijn plek omdat ik van hot naar her ging. 100x mijn ambities en plannen uitgesproken, maar altijd was er wel een excuus. En op een gegeven moment ga je zelf ook denken: inzet = inzet. En dat was voor mij een beetje de doodsteek want ik leek wel een zombie. Toen er ook nog eens keiharde leugens werden verteld om mij maar de schuld van bepaalde dingen te geven was ik er wel zo klaar mee.

Dus toen idd knopen door gehakt, helaas op een hele vervelende manier vertrokken via de achterdeur maar achteraf gezien had ik dat duwtje wel nodig want ik heb het nu vele malen meer naar mijn zin en voel me helemaal thuis, gewaardeerd en kan vooral mijn eigen ambities waarmaken. Cap was voor mij altijd een soort droom om voor te werken. Destijds nog in dat oude pand wat zo indrukwekkend was toen ik er zo'n experience day had. Daar wilde ik werken na mijn studie. Maar ik ga eerlijk zijn, wat viel het voor een groot deel enorm tegen in praktijk. Niet alleen wat ik zelf heb ervaren, maar ook vooral wat ik zag en hoorde om mij heen. Echt heel, heel veel van wat ik hier terug lees klopt gewoon. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 03:10
zoarakrzs schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Geruststellend in ieder geval om te horen dat ik niet de enige ben. Ik merk ook vaak dat andere collega's waarschijnlijk met hetzelfde probleem zitten, maar niet hier openlijk over communiceren. Wat betreft gespecialiseerde organisatie, ik ben zelf bijvoorbeeld heel geïnteresseerd op het gebied van Microsoft en ben ook actief bezig in het verzamelen wat ik kan verzamelen wat betreft certificaties. Ik ben ook af en toe aan het rondkijken naar vacatures die hierop gericht zijn. Ik weet bijvoorbeeld niet of het handig is om deze zorgen bij mijn talent reviewer neer te leggen, omdat die natuurlijk het van beide kanten moet bekijken (CAP en ik).

Ik zit binnen DCX in het Microsoft team en ben Microsoft Trainer bij de Capgemini Academy.
Mocht je een keer willen afspreken via Teams kan je me even een DM sturen.

• HSG
[...]

Vergeet de aandeelhouders (in Frankijk) en de Franse managementlaag niet. Ook zij strijken behoorlijk wat geld op. Probleem is dat de winst eerst langs veel managementlagen moet, en vervolgens gemaximaliseerd voor de aandeelhouders dient te worden. Dan blijft er helaas weinig over voor Nederland. Zoals ik al eerder aangaf: Frankrijk slacht de Nederlandse koe voor haar melk.
Het verbaast mij dat Cap (en Atos) denken dat dit nog werkt. Ik zie bij Cap (en ooit bij Atos) veel goede mensen vertrekken vanwege de houding van hun werkgever en de werkgever vervolgens stomverbaasd zijn dat ze geen goede mensen kunnen vinden. Dit soort bedrijven zijn leuk voor hele jongen mensen die bij hun orientatie met grote interesse kunnen aanhoren waar ze aan het werk kunnen gaan om na een paar jaar nadat ze voldoende ervaring en certificeringen hebben gehaald vertrekken om elders meer te verdienen.

• HSG
[...]

Niet netjes van jouw situatie, maar weet even dat het alleen verrekend wordt met de 6 bovenwettelijke dagen. De wettelijke 20 dagen blijven gewoon overeind.
Als iemand ziek wordt dan kan die persoon daar niks aan doen. Ik snap niet een werkgever zichzelf zo kan verlagen om bovenwettelijke dagen van je af te halen als die persoon langdurig ziek is. Je zou maar met een ernstige ziekte in het ziekenhuis liggen en komt je werkgever aangehuppeld om te vertellen dat ze even vakantiedagen van je af gaan halen.

Alstjeblief zeg...en straks gaat Cap klagen, of ze doen dat al, dat ze geen mensen kunnen vinden want men vergeet dat een bedrijf niet groeit zonder werknemers. Mensen pikken het niet meer en vertrekken uiteindelijk.

• Chromoris
HSG schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Als iemand ziek wordt dan kan die persoon daar niks aan doen. Ik snap niet een werkgever zichzelf zo kan verlagen om bovenwettelijke dagen van je af te halen als die persoon langdurig ziek is. Je zou maar met een ernstige ziekte in het ziekenhuis liggen en komt je werkgever aangehuppeld om te vertellen dat ze even vakantiedagen van je af gaan halen.

Alstjeblief zeg...en straks gaat Cap klagen, of ze doen dat al, dat ze geen mensen kunnen vinden want men vergeet dat een bedrijf niet groeit zonder werknemers. Mensen pikken het niet meer en vertrekken uiteindelijk.
Dit is niet eens bij langdurig ziek. Dat gebeurt al als je per jaar meer dan 10 ziekdagen hebt geboekt. Dus 2x een griep en je krijgt er al mee te maken.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Het is verder gewoon naar rato, dus de impact valt nog mee. Het is niet alsof Capgemini wachtdagen kent ofzo.

• HSG
Chromoris schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Dit is niet eens bij langdurig ziek. Dat gebeurt al als je per jaar meer dan 10 ziekdagen hebt geboekt. Dus 2x een griep en je krijgt er al mee te maken.
Dat is toch onbeschoft. Alsof jij ervoor kiest om ziek te worden. Je zou maar een zwakke weerstand hebben of zo.
Prx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:19:
Het is verder gewoon naar rato, dus de impact valt nog mee. Het is niet alsof Capgemini wachtdagen kent ofzo.
Niks ratio. Gewoon met je handen van andermans vakantiedagen afblijven. Als je het niet vertrouwd als bedrijf dat iemand weer ziek is dan roep je de bedrijfsarts op en ga je niet even zomaar vakantiedagen intrekken.

[Voor 35% gewijzigd door HSG op 05-01-2023 15:45]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Van de bovenwettelijke vakantiedagen worden er ook 3 aangewezen als verplichte verlofdagen, tenzij je facturabel bent. Nu je toch al on-a-roll bent mag je dat ook gelijk meenemen.

Oh, en al deze zaken heeft de OR goedgekeurd namens de medewerkers, want dit is pas iets van de afgelopen 8 jaar ofzo.

[Voor 25% gewijzigd door Prx op 05-01-2023 15:56]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 17:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Members only:

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Members only:

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Ik ben hier trouwens al een pagina of 2 de spreekwoordelijke advocaat van de duivel aan het spelen hoor mensen, want zij die weten wie ik echt ben zullen me omschrijven als één van de grootste leveranciers van feedback in de interne organisatie. :P Maar ik wil niet dat dit in zijn geheel een rant-topic gaat worden op/over Capgemini.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 16:36
Chromoris schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:05:
[...]

[...]

Wees trouwens voorzichtig wanneer je uit dienst gaat: Men wilt je dan nog wel eens naaien op je performance tantième. En ik weet dat de salariscompoment van managers voor een wat groter deel bepaald worden daardoor.

Die bonus is nooit 100%: ik heb altijd vage berekeningen gezien waardoor het meestal tussen de 80 – 85% uitkwam, want redenen (die berekening is nooit uitgespecificeerd en altijd heel globaal met de redenen waarom die getallen). Goede inzet en een goede beoordeling hebben altijd voor een mooi plusje gezorgd (waardoor ik wel netjes de 100 en soms wat meer haalde). Maar toen ik eenmaal uit dienst was heeft dezelfde goede prestaties en beoordeling voor niets extra’s gezorgd. Dus als je gaat, houdt er rekening mee dat Cap je daarop naait. En ik vermoed dat voor velen dat als een trap na wordt ervaren. Voor mij was het bedrag niet genoeg voor juridische stappen, maar ik vind wel dat Cap hierin ontzettend kleinzielig is geweest.

[...]
Herkenbaar. Kwam toevallig afgelopen week de brief tegen waarop mijn tantième gemeld stond na uitdienst. Altijd goede beoordelingen gehad (A, B en 1, 2) en 99% van mijn tijd bij Cap facturabel geweest, één week op de bank gezeten nadat ik in dienst kwam. Die laatste tantième kwam opeens uit op factor 0,7.

Nu vond ik die hele tantième sowieso al een bijzonder verhaal. Voorbeeld: een Cap collega die een maand na mij begonnen was bij Cap, we zaten bij dezelfde klant, min of meer dezelfde rol/functie, zelfde uurtarief. We hadden ook dezelfde delegate/people manager/counselor. Over het algemeen ook dezelfde beoordelingen, één jaar heb ik een hogere beoordeling gehad. Allebei senior consultant geworden op hetzelfde moment.
Bij de salaris verhoging horende bij de stap naar senior kreeg ik een salarisverhoging die +/- €20 bruto (per maand) hoger lag dan die van hem, maar zijn basis tantième bedrag lag €1000 (!) hoger dan die van mij. Niemand heeft mij ooit kunnen uitleggen waarom dat zo was. Een maand nadat dit bekend werd gemaakt heb ik m'n ontslag ingediend. Ik was al bezig met wat anders, maar dit maakte het niet beter.
Nadat ik m'n ontslag had ingediend belde de unit manager met de vraag waarom ik weg ging. Hij zei letterlijk: 'als het om geld gaat kunnen we altijd praten en dan is er wel iets mogelijk!'. Oh, nu kan dat opeens wel? Toen ik m'n ontslag niet ingediend had kon dat allemaal niet, want alles lag aan Parijs :D

Als YP'er vond ik het een prima bedrijf, en misschien dat het voor YP'ers nog steeds wel prima is. Maar zodra je hoger komt, zie ik alleen maar voordelen aan een overstap maken naar een andere werkgever. Misschien dat het voordelig is om te blijven als je de sales kant op wilt, maar als developer houdt het wel op na max. 5 jaar is mijn ervaring.
Members only:

[Voor 12% gewijzigd door Tankiej op 05-01-2023 16:28]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Nvm

[Voor 99% gewijzigd door Thomas op 05-01-2023 17:35]

• Lisadr
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door Lisadr op 05-01-2023 20:33]

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
Tankiej schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Herkenbaar. Kwam toevallig afgelopen week de brief tegen waarop mijn tantième gemeld stond na uitdienst. Altijd goede beoordelingen gehad (A, B en 1, 2) en 99% van mijn tijd bij Cap facturabel geweest, één week op de bank gezeten nadat ik in dienst kwam. Die laatste tantième kwam opeens uit op factor 0,7.
[...]
Ik ben in oktober opgestapt dus ik ga dit binnenkort ervaren. Wel kreeg ik ook al mee van TR hier inderdaad weinig van te verwachten. Het is blijkbaar de makkelijkste "bezuiniging"/schuifpost.
Het voelt niet echt als een warm afscheidsverhaal (dat was het toch al niet) maar ligt in de lijn met de andere verhalen hier hoe CAP met de workforce omgaat. Update volgt t.z.t.

• Riyaaz
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01 16:14
Goedenavond allen,

Ik hoop dat dit bericht geplaatst onder de juiste topic.
Op dit moment studeer ik Computational Intelligence.
Zelf lukt het mij om naast mijn studie te werken bij een supermarkt.

Echter heb ik nog geen relevante werkervaring opgedaan, maar de ervaring is dat dit in het 3e jaar wel voltijds kan. Dat is mij verteld door wat afgestudeerden.
Ik vroeg mij af, verwachten jullie dat het zin heeft om in de zomervakantie te solliciteren bij het bedrijf Capgemini met de intentie om daar te werkervaring op te doen en daar gelijk ook mijn scriptie te schrijven tijdens het afstuderen? Als ik dan ben afgestudeerd, daar uiteraard door blijven werkervaring opbouwen.

De voornaamste reden waarom ik dit wil en vraag is, omdat ik zelf ook zie hoeveel tijd ik overhoud naast mijn studie om te werken. Echter is werken bij een supermarkt (logistieke planner) niet direct relevant voor mijn toekomst.

[Voor 4% gewijzigd door Riyaaz op 05-01-2023 22:54]

• Wijnands
Vind ik altijd wel een bonus als ik een CV van een net afgestuurde krijg die op die manier wat praktische ervaring opdoet.

• Chromoris
Prx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:15:
Ik ben hier trouwens al een pagina of 2 de spreekwoordelijke advocaat van de duivel aan het spelen hoor mensen, want zij die weten wie ik echt ben zullen me omschrijven als één van de grootste leveranciers van feedback in de interne organisatie. :P Maar ik wil niet dat dit in zijn geheel een rant-topic gaat worden op/over Capgemini.
Misschien een goede herinnering voor iedereen dat we hier inderdaad een discussie hebben en dat beide kanten het recht hebben om hier dingen neer te zetten. Ik waardeer het ontzettend dat @Prx rond blijft hangen om zijn visie op dingen te vertellen en commentaar te leveren.
Daarnaast ook even een herinnering dat degenen die momenteel bij Capgemini werken niet alles kunnen zeggen:
Wijnands schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Prx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:24:
Verder ben ik wat anoniemer dan @Wijnands met mijn alias, maar weet Marketing & Communicatie wel degelijk wie ik ben, omdat ik in het verleden ook heb geholpen met acties op T.net te ondersteunen qua Q&A, dus ook ik weeg mijn woorden zo nu en dan. Ik doe ook veel aanbiedingen om met mensen te bellen of gewoon in de DM te kruipen, daar deel ik met veel plezier wat meer detail over situaties en ervaringen.
En persoonlijk wil ik daaraan toevoegen dat het best wel gevaarlijk kan zijn om meningen/opmerkingen te plaatsen die tegen de officiële lezing vanuit Capgemini in gaat (en soms extreem gevaarlijk als je de verkeerde persoon in de boom daardoor tegen komt). Dus houdt rekening daarmee wanneer je de bijdragen leest van de internen, de meesten kunnen er ook niets aan doen en zijn beperkt met wat ze openbaar/publiekelijk kunnen mededelen.
Incidenteel was dat ook wat ik met mijn eerdere opmerking “Trouwens interessant dat er uit mijn verhaal maar 1 punt wordt genomen …” bedoelde: De Cap mensen zijn hier niet vrij en/of veilig om alles te zeggen en moeten hun woorden zorgvuldig uitkiezen. Ik had al een heel sterk vermoeden, en dit werd door de bovenstaande reacties bevestigd. Hier kunnen die personen NIETS aan doen.

Dat gezegd hebbende wil ik wel even inhaken op het puntje over ranten op Capgemini. Misschien lijkt dat nu wel zo gezien het topic over het algemeen (en vanwege de reden hierboven) alleen over de wat meer positieve kanten van Cap gaat. Maar niet iedereen is geneigd om door te vragen of om in DM’s te kruipen om wat meer informatie te vragen. Dat was dus ook mijn insteek om hier een uitgebreid verhaal te houden, dat ook de andere kant nu eens hier komt te staan.
Cap is namelijk heel goed in het managen van hun publieke imago en hangt daarbij ook niet zoveel gewicht aan de waarheid. Case en point is dat op Glassdoor gezegd wordt dat men niet vraagt om reviews te plaatsen (bewijs), terwijl in dit topic het tegendeel beweerd wordt (nota bene heb je zelf gezegd Prx dat Glassdoor door cap “ondersteund” wordt). Hierdoor is het publieke verhaal over het algemeen eenzijdig en is het een stuk makkelijker om een verkeerde indruk te krijgen/ontwikkelen.
Nu vind ik het wel interessant dat Glassdoor inmiddels door een Recruitment Marketeer wordt beheerd, zo te zien is men er nu wat publiekelijk eerlijker over wat die personen precies doen. Incidenteel: dit is een junior, de voorganger heeft het ook maar een paar jaartjes volgehouden en werkt nu ook elders (de handtekening van die persoon is verdwenen, maar je kan het email adres hier en daar terugvinden), zie hiervoor ook mijn eerdere commentaar over HR medewerkers.

Punt is: De publieke aandacht voor de andere kant van Cap (die niet belicht danwel doodgezwegen wordt) mag dan even vreemd aanvoelen vanwege het contrast van eerder, maar is net zo noodzakelijk voor het geven van een duidelijk beeld van hoe Capgemini is. Dat er nu zoveel anderen naar voren zijn gekomen zegt misschien ook wel iets over hoeveel (negatief) sentiment er is.
HSG schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Het verbaast mij dat Cap (en Atos) denken dat dit nog werkt. Ik zie bij Cap (en ooit bij Atos) veel goede mensen vertrekken vanwege de houding van hun werkgever en de werkgever vervolgens stomverbaasd zijn dat ze geen goede mensen kunnen vinden. Dit soort bedrijven zijn leuk voor hele jongen mensen die bij hun orientatie met grote interesse kunnen aanhoren waar ze aan het werk kunnen gaan om na een paar jaar nadat ze voldoende ervaring en certificeringen hebben gehaald vertrekken om elders meer te verdienen.
Bij Atos weet ik dat de directie weet wat de gevolgen zijn. Via via heb ik ooit gehoord dat iemand van de Atos directie (ik geloof zelfs de directeur) tegen een wat kleiner bureau heeft gezegd: “Ik leidt de mensen op zodat ze bij jou in dienst kunnen gaan.” De top weet dus heel goed wat de daadwerkelijke situatie is.

Dat doet me trouwens aan een gesprek herinneren die ik in het begin van mijn carriére heb gehad met het HR hoofd van Cap destijds (zeer goed gesprek, heel verduidelijkend & verhelderend en nu nog steeds toepasbaar, beste man heeft het daarom ook niet heel lang bij Cap volgehouden).
Hij legde de operatie van Capgemini als volgt uit (en dit is toepasbaar op eigenlijk alle consultancy/detacheringsbureau’s):
Capgemini is eigenlijk 2 stapeltjes contracten: een stapeltje arbeidscontracten en een stapeltje bedrijfscontracten (detachering, consultancy, project, etc.). Het enige wat we doen is het ene stapeltje matchen aan het andere stapeltje. En beide stapeltjes dienen gemanaged te worden.
En dat is ook precies wat er bij Cap fout gaat: alle aandacht ligt op het stapeltje bedrijfscontracten. Het stapeltje arbeidscontracten wordt door het merendeel (niet iedereen gelukkig) van het management gezien als lastig. Daarom is er ook altijd zoveel aandacht op nieuwe contracten, contracten die werden uitgebreid en op cijfertjes (gerelateerd aan contracten/resultaten). En daarom wordt er ook altijd zo gepocht met wat men gerealiseerd heeft voor een klant/contract.
Ik heb tijdens mijn kwartaalmeetings altijd gezien dat daarmee werd geopend en dat daar de nadruk op kwam te liggen (deze reactie op Glassdoor beschrijft hetzelfde fenomeen). Pas daarna kwamen dingen rondom medewerkers aan de beurt. En dan vaak werd er stil gestaan bij zaken die volgens het management te veel geld kosten, ziekteverzuim was daar een vaak geziene favoriet (dat was namelijk niet zo goed voor de billable uren).
Cap realiseert zich te weinig de consequenties van alleen bezig zijn met de reputatie voor de ene stapel en wat dat doet als je de andere stapel verwaarloost, marginaliseerd, etc.
Members only:
Riyaaz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:47:
Goedenavond allen,

Ik hoop dat dit bericht geplaatst onder de juiste topic.
Op dit moment studeer ik Computational Intelligence.
Zelf lukt het mij om naast mijn studie te werken bij een supermarkt.

Echter heb ik nog geen relevante werkervaring opgedaan, maar de ervaring is dat dit in het 3e jaar wel voltijds kan. Dat is mij verteld door wat afgestudeerden.
Ik vroeg mij af, verwachten jullie dat het zin heeft om in de zomervakantie te solliciteren bij het bedrijf Capgemini met de intentie om daar te werkervaring op te doen en daar gelijk ook mijn scriptie te schrijven tijdens het afstuderen? Als ik dan ben afgestudeerd, daar uiteraard door blijven werkervaring opbouwen.

De voornaamste reden waarom ik dit wil en vraag is, omdat ik zelf ook zie hoeveel tijd ik overhoud naast mijn studie om te werken. Echter is werken bij een supermarkt (logistieke planner) niet direct relevant voor mijn toekomst.
Ik ben ook benieuwd wat @Prx van deze situatie vindt. Mijn ervaring is dat werken + studeren bij Cap mogelijk is. Maar dat je wel rekening dient te houden dat als je in dienst gaat, Cap je een contract geeft van minstens 32 uur (32 is van wat ik weet het minimum, en 36 uur of 40 uur is makkelijker te plaatsen omdat je dan niet beperkt wordt door de aantal uren). Daarnaast als je gedetacheerd wordt bij een klant dan bepaald de klant in principe de uren / wanneer je aanwezig moet zijn. Als die momenten/uren samenvallen met je studie dan heb je primair pech gehad. Zorg dat je dus goede afspraken hieromtrent maakt en dat die afspraken ook op papier komen te staan (bonuspunten als dat met handtekening is). Als je het goed aanpakt dan is er veel mogelijk en heb je een uiteindelijk ook een voorsprong bij je carrière (een plusje erbij, wat Wijnands zegt). Enigste is dat je niet te lang bij Cap moet blijven rondhangen, daarvoor kan je het beste even dit topic lezen (of in ieder geval de laatste 10 pagina’s).

• Herax10NL
Niet om het een of ander hoor en iedereen is vrij om te plaatsen wat hij/zij wil. Maar ondertussen is het al je zoveelste mega post waarin je eigenlijk elke keer hetzelfde verhaalt brengt. Namelijk dat Capgemini leuk is om te beginnen maar dat je er niet te lang moet blijven. Volgens mij heb je dat ondertussen wel duidelijk kunnen maken, mocht je nu nog met wrok tegen Capgemini zitten dan raad ik je aan om eens met iemand van je oude afdeling binnen Capgemini in gesprek te gaan zodat ze hier van weten (en hier mogelijk wat aan kunnen doen). Daarnaast verschilt het binnen Capgemini heel erg per afdeling, dus vergeet niet dat als je het over Capgemini hebt dat je dan heel Capgemini aanspreekt, terwijl de kans aanwezig is dat jouw ervaring enkel en alleen gaat over één bepaalde afdeling.

Ik heb persoonlijk namelijk weinig zin om in een topic over mijn werkgever (waar ik nu na ruim 3,5 jaar nog altijd goed op m'n plek zit) continu hetzelfde verhaal te lezen. Laten we het weer inhoudelijk over ervaringen bij Capgemini hebben en bespreken wat er gebeurt binnen Capgemini. Ik ben namelijk nog altijd wel benieuwd wat de mening is van collega's over de arbeidsvoorwaarden """update""" van vorige week of de status van het lease-debacle (zoals dat nu ondertussen wel genoemd mag worden).

En nogmaals, begrijp me niet verkeerd. Iedereen mag zeggen wat 'ie wil. Maar herhaal het niet een tig aantal keren. Het is duidelijk wat je van Capgemini vindt, dus kunnen we nu weer door. :X

[Voor 9% gewijzigd door Herax10NL op 05-01-2023 23:37]

• Wijnands
Wat dat glassdoor betreft, onze groep werd tijdens de eerste paar dagen al gevraagd om het in te vullen. Ik heb gewacht tot ik er 2 jaar zat. Wat kun je nou van een bedrijf zeggen na een week?

• YakuzA

YakuzA

Herax10NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:27:
[...]
Laten we het weer inhoudelijk over ervaringen bij Capgemini hebben en bespreken wat er gebeurt binnen Capgemini. Ik ben namelijk nog altijd wel benieuwd wat de mening is van collega's over de arbeidsvoorwaarden """update""" van vorige week of de status van het lease-debacle (zoals dat nu ondertussen wel genoemd mag worden).
Het las als een koekje van mysterieus deeg.
Er wordt meer budget beloofd, waarbij geen oude of nieuwe brackets genoemd worden of met wat voor mate de increase zou zijn.
Relevantie voor mij onbekend, want voor Cap Eng zitten we aan de oude beoordeling vast, waar vast niks in de ‘Factor X’ wordt bijgeplust.

Voor de lease was het leuk dat er iig iets van de brandstof besparing wordt terug gegeven aan werknemer, maar die is voor mij niet relevant gezien ik een eigen auto heb :)

De correctie naar de 21ct/km stond trouwens nog niet in concur, maar die zal er einde maand wel in gehackt zijn ;)

PSN

Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee