• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SmurfLink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:31:
[...]

Hm, ik zie het inderdaad. Dat is anders dan hoe het mij uitgelegd is destijds. Nooit opgevallen op de stroken. :+
Het is ergens in de loop der jaren veranderd idd.
Dat kwam ook eens in de presentaties langs.
Enige wat ik zeker weet was dat 2020 en 2021 van netto loon af gingen.

Kwam toen een verhaal uit dat dit makkelijker was ivm belastingen etc. Snapte daar niet alles van ;)

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 13:12]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:10:
[...]

Kwam toen een verhaal uit dat dit makkelijker was ivm belastingen etc. Snapte daar niet alles van ;)
Hm morgen even kijken of ik in ESS oudere salarisstroken kan halen dan 2020. Dan zou het op die van 2017/8/9 te vinden moeten zijn.

• Tinito
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-01 16:15
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:10:
[...]

Ah ok, dat zou het wel verklaren inderdaad.
Zeewolf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:56:
Ik denk dat we nu langs elkaar praten, maar als je geen belasting betaald over je inleg, is dat bruto toch? Het gaat mij er om hoeveel ik ga missen in de maanden dat het van mijn loon ingehouden word. Het bedrag bruto missen lukt wel, netto wordt toch lastiger.

Zie nu pas dat het laatste regeltje, " Na de 5 jaar krijg je dan bij beeindigen 500 netto (heb je bij inleg al belasting over betaald) plus 400 bruto." Als dit het geval is betaal je in elk geval geen 2x belasting, maar moet ik wel rekenen op 500 netto minder in december.
Onderaan de streep maakt het natuurlijk niet zoveel uit of je vooraf of achteraf de belasting betaald, maar ik snap wel dat het een cashflow dingetje kan zijn. (Voorheen had je in december nog eindejaars uitkering en/of deel vd tantieme, maar dat is nu ook anders ingedeeld.)
Je hoeft trouwens niet alles in december te doen, je kan je inleg ook over 3? maanden verdelen.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:54
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe job en kom organisaties als Cap en Ordina tegen. Ik vroeg me af hoeveel verlofdagen jullie hebben en hoeveel onderhandelingsruimte hier in zit. Ik zag 26 dagen, maar dat is dan nog wel wat minder dan dat ik nu heb. Bijkopen kan altijd, maar ik heb liever een hogere standaard hoeveelheid.

Wat is jullie ervaring hiermee?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:18
Ik kom ermee uit.
Ik denk dat onderhandelen vrij zinloos is, misschien dat het voor de hogere management functies wel kan maar ...

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Belecthor
Wijnands schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:08:
[...]

Ik kom ermee uit.
Ik denk dat onderhandelen vrij zinloos is, misschien dat het voor de hogere management functies wel kan maar ...
Hmm, jammer. Ik zal niet in het hogere management gaan zitten. Ik twijfel tussen dit en de overheid, maar het verschil in secundaire arbeidsvoorwaarden is wel relatief groot.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Belecthor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:16:
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe job en kom organisaties als Cap en Ordina tegen. Ik vroeg me af hoeveel verlofdagen jullie hebben en hoeveel onderhandelingsruimte hier in zit. Ik zag 26 dagen, maar dat is dan nog wel wat minder dan dat ik nu heb. Bijkopen kan altijd, maar ik heb liever een hogere standaard hoeveelheid.

Wat is jullie ervaring hiermee?
Als je het te weinig vind dan kun je ook 32 of 36/week werken?
Tig vrije dagen erbij daarmee.
Over de standaard 26 dagen wordt vziw niet onderhandeld.

PSN

• Belecthor
YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:41:
[...]

Als je het te weinig vind dan kun je ook 32 of 36/week werken?
Tig vrije dagen erbij daarmee.
Over de standaard 26 dagen wordt vziw niet onderhandeld.
Ja, dat zou kunnen. Overheid is dan weer 40 uur elke week 4 uur verlof uren extra, omdat 36u full-time is. Dat tikt toch aan. Altijd lastig met een partner in het onderwijs met bijna 60 verlofdagen 😁. Dank voor de antwoorden!

• Wijnands
Belecthor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:22:
[...]

Hmm, jammer. Ik zal niet in het hogere management gaan zitten. Ik twijfel tussen dit en de overheid, maar het verschil in secundaire arbeidsvoorwaarden is wel relatief groot.
Cap kun je een stuk meer verdienen. Plus eventuele auto. Overheid ligt het tempo lager en heb je meer vrije tijd.

• Belecthor
Wijnands schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:09:
[...]

Cap kun je een stuk meer verdienen. Plus eventuele auto. Overheid ligt het tempo lager en heb je meer vrije tijd.
Ja, ik ben echter verbaasd over hoe goed de overheid betaalt. Tot 5k kun je nog best makkelijk terechtkomen. Dan heb je een giga pensioenbijdrage, veel verlofdagen en andere voorwaarden afhankelijk van je functie (leaseauto evt). Ik wist dat helemaal niet, terwijl ze echt leuke functies hebben. Dat draagt wel flink bij aan de twijfel.

Maar goed, ik kijk nog even rond. Nogmaals thx!

[Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 25-09-2022 10:34]

• SmurfLink
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:34:
[...]

Ja, ik ben echter verbaasd over hoe goed de overheid betaalt. Tot 5k kun je nog best makkelijk terechtkomen. Dan heb je een giga pensioenbijdrage, veel verlofdagen en andere voorwaarden afhankelijk van je functie (leaseauto evt). Ik wist dat helemaal niet, terwijl ze echt leuke functies hebben. Dat draagt wel flink bij aan de twijfel.

Maar goed, ik kijk nog even rond. Nogmaals thx!
Maar die pensioenbijdrage komt uit die 5k salaris. Dat viel mij toch even vies tegen toen ik een aanbod had liggen van een overheidsinstantie. Bij Cap betaalt Cap jouw hele pensioen, dat gaat dus niet ten koste van het geboden salaris maar komt daar bovenop. Naast dat je bij Cap elk jaar wel iets kan groeien aan de hand van prestaties, einde van een schaal kom je niet echt snel (die gaan bij ons per 'niveau' en die bandbreedte is vrij groot). Deze zaken waren voor mij mede de reden dat ik bij Cap ben gebleven, naast dat ik het er prima naar m'n zin heb. En de lease auto, die afbetalen zou me bijna 3k hebben gekost omdat ik net een nieuwe had, en een nieuwe terugleasen ook zo'n 500 per maand.. dan lijkt dat hoge bruto salaris wat de overheid bood erg leuk, maar met de pensioenbijdrage en autokosten eraf was het niet echt best meer.

• Belecthor
SmurfLink schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:58:
[...]

Maar die pensioenbijdrage komt uit die 5k salaris. Dat viel mij toch even vies tegen toen ik een aanbod had liggen van een overheidsinstantie. Bij Cap betaalt Cap jouw hele pensioen, dat gaat dus niet ten koste van het geboden salaris maar komt daar bovenop. Naast dat je bij Cap elk jaar wel iets kan groeien aan de hand van prestaties, einde van een schaal kom je niet echt snel (die gaan bij ons per 'niveau' en die bandbreedte is vrij groot). Deze zaken waren voor mij mede de reden dat ik bij Cap ben gebleven, naast dat ik het er prima naar m'n zin heb. En de lease auto, die afbetalen zou me bijna 3k hebben gekost omdat ik net een nieuwe had, en een nieuwe terugleasen ook zo'n 500 per maand.. dan lijkt dat hoge bruto salaris wat de overheid bood erg leuk, maar met de pensioenbijdrage en autokosten eraf was het niet echt best meer.
Begrijpelijk, zeker als je net een nieuwe auto hebt! Maar Cap betaalt 100% van je pensioenpremie en je hebt geen eigen bijdrage? Dat is meestal tussen de 3-5% van je bruto salaris. Dat is bij een salaris van bijv 5k toch niet zoveel, toch?

[Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 25-09-2022 18:09]

• SmurfLink
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:07:
[...]

Begrijpelijk, zeker als je net een nieuwe auto hebt! Maar Cap betaalt 100% van je pensioenpremie en je hebt geen eigen bijdrage? Dat is meestal tussen de 3-5% van je bruto salaris. Dat is bij een salaris van bijv 5k toch niet zoveel, toch?
8,90% volgens m'n statement. Er is geen eigen bijdrage, Cap heeft een eigen pensioenfonds. Je kan kiezen hoe je het belegd wil hebben, je kan hoog risico, midden (staat ie standaard op) of laag risico instellen. En dit kan je ook altijd weer wijzigen.

• Belecthor
SmurfLink schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:11:
[...]

8,90% volgens m'n statement. Er is geen eigen bijdrage, Cap heeft een eigen pensioenfonds. Je kan kiezen hoe je het belegd wil hebben, je kan hoog risico, midden (staat ie standaard op) of laag risico instellen. En dit kan je ook altijd weer wijzigen.
Ahja, ik heb iets van 35% bijdrage, waarvan >30% door de werkgever. Kun je dan via je vrije ruimte je pensioen nog aanvullen bij Cap?

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:05

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Belecthor schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:07:
[...]

Ahja, ik heb iets van 35% bijdrage, waarvan >30% door de werkgever. Kun je dan via je vrije ruimte je pensioen nog aanvullen bij Cap?
Regeling bij Capgemini is gebaseerd op leeftijd. Kijk even op onderstaande site. Daar kun je ook alles vinden over eigen inleg en de hoogte van de franchise.

https://www.pensioenfondscg.nl/werknemer/hoeveel-betaalt-u/

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00

Arfman

Drome!

Ik "gok" dat ook de pensioen voorwaarden bij de overheid een stuk beter zullen zijn dan bij Cap. Wellicht ook de moeite waard om even te onderzoeken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Belecthor
Prx schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:04:
[...]

Regeling bij Capgemini is gebaseerd op leeftijd. Kijk even op onderstaande site. Daar kun je ook alles vinden over eigen inleg en de hoogte van de franchise.

https://www.pensioenfondscg.nl/werknemer/hoeveel-betaalt-u/
Ah oke. Maar dat is echt een fors verschil qua inleg in je pensioen, dat scheelt in veel gevallen +10k per jaar als ik dat met m’n huidige inleg vergelijk, terwijl ik geen giga salaris heb nu. Dan haal je toch nooit voor je 68e de 70% dekkingsgraad zonder extra pensioen te nemen?

[Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 25-09-2022 22:48]

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:01
Arfman schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:26:
Ik "gok" dat ook de pensioen voorwaarden bij de overheid een stuk beter zullen zijn dan bij Cap. Wellicht ook de moeite waard om even te onderzoeken.
Eens de pensioen opbouw bij Cap is een lachertje, helemaal vergeleken met overheidsinstellingen. Ik ging bij mijn overstap van +/- 350eu pensioen inleg Capgemini naar ruim 1600eu per maand. (1/3 werknemer, 2/3 werkgever)
Wat nu in mijn pensioen pot gaat, zou bij Cap pas gerealiseerd worden vanaf 50j, kijkende naar de staffel tabel.

[Voor 10% gewijzigd door PSP123 op 25-09-2022 23:00]

• SmurfLink
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:07:
[...]

Bij de overheid zou ik 8% krijgen, en dat ging dan van m'n salaris af ipv erop dus in mijn geval was dit al meer.

• Belecthor
SmurfLink schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:29:
[...]

Bij de overheid zou ik 8% krijgen, en dat ging dan van m'n salaris af ipv erop dus in mijn geval was dit al meer.
Ja, zo werkt het pensioenpremie gedeelte. Je betaalt een gedeelte zelf en je werkgever betaalt het leeuwendeel. Bij ABP (overheid) is dat 25,9% in totaal aan premie over je brutoloon minus franchise. Als jij bij de overheid minder opbouwt met 8%, dan zou je niet onder de cao vallen. Je minder pensioen geven mag helemaal niet, want cao is cao.

[Voor 6% gewijzigd door Belecthor op 26-09-2022 08:55]

• Wijnands
PSP123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:58:
[...]

Eens de pensioen opbouw bij Cap is een lachertje, helemaal vergeleken met overheidsinstellingen. I
Ik kom bij een bedrijf vandaan waarbij Cap echt heel royaal is.

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 15:12
Wijnands schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:58:
[...]

Ik kom bij een bedrijf vandaan waarbij Cap echt heel royaal is.
Kwestie van perspectief helaas. Bij mijn nieuwe werkgever had ik in 6 maanden meer opgebouwd dan in 3+ jaar bij Cap (het salaris was ook navenant hoger, dus dat scheelt natuurlijk ook).

• Belecthor
volcurd schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:18:
[...]

Kwestie van perspectief helaas. Bij mijn nieuwe werkgever had ik in 6 maanden meer opgebouwd dan in 3+ jaar bij Cap (het salaris was ook navenant hoger, dus dat scheelt natuurlijk ook).
Ja, dat maakt het ook lastig vergelijken. Als je nu overstapt naar een bedrijf met een slechter pensioen, dan kan je salaris wel groeien van bijvoorbeeld 3.5k naar 5k, maar als je dan via de achterdeur 15k pensioen verliest per jaar (die fiscaal vriendelijk ingelegd wordt, buiten vermogen- en inkomstenbelasting om), dan ben je netto onder de streep slechter af uiteindelijk.

Dat maakt de vergelijking tussen werkgevers ook wel wat moeilijker. Legio mensen die vooral naar de primaire arbeidsvoorwaarden en een beetje de secundaire (auto, opleidingsmogelijkheden) kijken, etc. Logisch overigens, gezien het niet echt doorzichtig is allemaal. Ik pleit ook voor een universeel document waarmee je het aanbod naar de werknemers kunt vergelijken, zoiets wat wettelijk ook geregeld is voor verzekeringen via een IPID.

Iets als een AOV, overlijdensrisicoverzekering en hiaat-verzekeringen bieden veel werkgevers ook aan, dat zou je eigenlijk ook in de vergelijking mee moeten nemen. Als je dat niet hebt en er gebeurt onverhoopt iets, ben je ook meer het haasje dan zonder.

Anyway, kennis is macht, altijd dit soort argumenten meenemen naar je onderhandelingsgesprek, misschien valt er wat los te peuteren ;)

• Daivdav11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:28
Belecthor schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:55:
[...]

Ja, dat maakt het ook lastig vergelijken. Als je nu overstapt naar een bedrijf met een slechter pensioen, dan kan je salaris wel groeien van bijvoorbeeld 3.5k naar 5k, maar als je dan via de achterdeur 15k pensioen verliest per jaar (die fiscaal vriendelijk ingelegd wordt, buiten vermogen- en inkomstenbelasting om), dan ben je netto onder de streep slechter af uiteindelijk.

Dat maakt de vergelijking tussen werkgevers ook wel wat moeilijker. Legio mensen die vooral naar de primaire arbeidsvoorwaarden en een beetje de secundaire (auto, opleidingsmogelijkheden) kijken, etc. Logisch overigens, gezien het niet echt doorzichtig is allemaal. Ik pleit ook voor een universeel document waarmee je het aanbod naar de werknemers kunt vergelijken, zoiets wat wettelijk ook geregeld is voor verzekeringen via een IPID.

Iets als een AOV, overlijdensrisicoverzekering en hiaat-verzekeringen bieden veel werkgevers ook aan, dat zou je eigenlijk ook in de vergelijking mee moeten nemen. Als je dat niet hebt en er gebeurt onverhoopt iets, ben je ook meer het haasje dan zonder.

Anyway, kennis is macht, altijd dit soort argumenten meenemen naar je onderhandelingsgesprek, misschien valt er wat los te peuteren ;)
Exact, toen ik van consultancy naar inhouse ging kwam ik er ook achter dat mijn leaseauto eigenlijk in de plaats van mijn pensioen kwam en ik bijna niks opbouwde. Liever de auto weg en een goed pensioen, dan een sigaar uit eigen doos en een te dure leasebak rijden. Als ik ooit terug ga naar consultancy ga ik zeker honderden euro's bruto extra vragen als ze denken dat ze met een 'competetief' aanbod komen met een ruk pensioen.

• diek12345
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Als je het bedrag van je reiskosten bruto laat uitkeren wordt dit dan als bijzondere beloning gezien?

• MrBeestje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 09:37
Via via ben ik terecht gekomen voor een kennismaking gesprek bij Capgemini engineering.
Op dit moment nog werkzaam maar ik ben wel benieuwd naar de eventuele primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Die zullen na de volgende gesprekken zeker komen, maar ik wil zelf natuurlijk ook wat onderzoek doen.

Alleen kan ik nergens een CAO online vinden, behalve eentje uit 2014.
Iemand die mij daarin kan helpen of zijn ervaringen in de engineering tak wilt delen? Zou heel tof zijn!
Op dit moment doe ik al veel project management, maar bij Cap zal dit voornamelijk consulting zijn.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53
MrBeestje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:08:
Via via ben ik terecht gekomen voor een kennismaking gesprek bij Capgemini engineering.
Op dit moment nog werkzaam maar ik ben wel benieuwd naar de eventuele primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Die zullen na de volgende gesprekken zeker komen, maar ik wil zelf natuurlijk ook wat onderzoek doen.

Iemand die mij daarin kan helpen of zijn ervaringen in de engineering tak wilt delen? Zou heel tof zijn!
Op dit moment doe ik al veel project management, maar bij Cap zal dit voornamelijk consulting zijn.
Kan je verzekeren dat je geen Capgemini Engineering cao uit 2014 gevonden hebt.

Sowieso heeft cap geen CAO en we (Capgemini engineering) bestonden nog niet toen :+

Het salarishuis is vziw grootendeels hetzelfde als bij Capgemini met dezelfde indeling in grades (A,B,C etc etc) dus het meeste wat genoemd is in dit topic is gelijk aan Cap Engineering.

Zit zelf in Embedded software unit bij engineering, als je specifieke vragen heb zal ik die zoveel mogelijk beantwoorden. Ik ben zelf bij engineering gekomen via de overnames (Altran), dus geen ervaring in het sollicitatieproces als kandidaat.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

MrBeestje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:08:

Enige cao’s die je zal vinden zijn van onze oude altran mechanical in Helmond (opkopen Benteler engineering dacht ik) die onder de automotive cao vielen en vallen.
Verder zijn er geen mensen met contracten die onder cao’s vallen vziw.

Onze engineering contracten zijn nu gelijk aan de cap contracten tegenwoordig.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2022 22:06]

PSN

• yrneH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01 21:17
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

WAADI 9a zou dat (het tegenhouden om daar te gaan werken) eigenlijk moeten verbieden.
IMNAL

[Voor 10% gewijzigd door True op 14-10-2022 13:37]

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-03 18:02
[...]

Eens de pensioen opbouw bij Cap is een lachertje, helemaal vergeleken met overheidsinstellingen. Ik ging bij mijn overstap van +/- 350eu pensioen inleg Capgemini naar ruim 1600eu per maand. (1/3 werknemer, 2/3 werkgever)
Wat nu in mijn pensioen pot gaat, zou bij Cap pas gerealiseerd worden vanaf 50j, kijkende naar de staffel tabel.
Dan zou je toch gigantisch veel jaarruimte moeten hebben als werknemer bij Cap?

• PSP123
herrieschopper schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Dan zou je toch gigantisch veel jaarruimte moeten hebben als werknemer bij Cap?
Klopt, heb vorig jaar nog 14x de maand bijdrage (werkgever) fiscaal vriendelijk bij kunnen storten.

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-03 00:15
Prx schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:34:
[...]

Je kunt een fiets tot maximaal 750 Euro (E-bike: 1.500 Euro) laten verrekenen met je bruto salaris voor een netto voordeel. Hierdoor krijg je dus de betaalde loonbelasting terug over dat bedrag en kost de fiets je dus maar 50-60% van de netto aanschafprijs.

Daarnaast is het mogelijk om via Lease-a-bike een fiets te leasen, met een door de overheid vastgestelde 7% bijtelling voor privégebruik.
Maar geldt dit ook voor medewerkers die een leaseauto hebben?

• BMS080
Prx schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Je zult sowieso iets met elektrisch moeten doen, want ICE auto's zijn geen onderdeel meer van de leaseregeling. Dus dan houd je EV, Plug-In Hybrid en Mild Hybrid (het ouderwetse hybride) over. Volgens mij valt de Polo dan automatisch af. De Golf zal nog wat te duur zijn is mijn gok.

Heb een tijdje geleden een uitdraai voor iemand gemaakt uit mijn leaseportaal, zal eens kijken of ik die ergens vandaag voor je kan opsnorren.
Heb je die uitdraai nog kunnen vinden? Ik wil graag ook een beeld krijgen van de auto's die je kunt kiezen.

• SmurfLink
  • Niet online
BMS080 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Voor wat ik heb uitgezocht (staat een paar pagina's geleden) geldde dat tijdelijk wel maar inmiddels niet meer.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
BMS080 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Het fiscaal vriendelijke verrekenen van een fiets is niet mogelijk voor medewerkers die een leaseauto hebben. Het is wel mogelijk om een fiets te leasen naast je leaseauto:
De leasefiets is beschikbaar voor alle medewerkers met een contract voor onbepaalde tijd.
Deze kan zowel naast een leaseauto of eigen vervoer met auto of OV gebruikt worden.
Voor deze regeling is Capgemini een samenwerking aangegaan met LEASE A BIKE.
Medewerkers die niet in Nederland wonen, kunnen niet deelnemen aan de regeling.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
BMS080 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Heb je die uitdraai nog kunnen vinden? Ik wil graag ook een beeld krijgen van de auto's die je kunt kiezen.
Zeker, maar die zet ik niet publiek in het topic. Dus ik stuur je hier een DM over.

• MrBeestje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 09:37
Net online de capaciteitentest afgerond, helaas toch gestoord door een deurbel die 4x afging waardoor ik véél tijd ben verloren. Echt echt jammer.

Twijfel om toch maar een mailtje sturen naar de recruiter, maar aan de andere kant denk ik van dit is er gebeurd en ga ermee door.
Members only:

Hoe zijn anderen de capaciteitentest doorlopen?

[Voor 5% gewijzigd door MrBeestje op 23-10-2022 22:36]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-03 00:53
[...]

Niet alleen overheid!

Na die van mij te hebben vergeleken met een kennis die bij Capgemini werkt (Grade D) was het voor hem schrikken! Mijn pension is bijna 4,7x hoger ondanks dat hij iets meer verdient! 8)7 8)7

GoT, You have to love it!

• BMS080
Ik wil misschien binnenkort solliciteren bij Capgemini en werk momenteel voor de concurrent. Hoe bevalt het momenteel bij Capgemini? Ik twijfel namelijk nog een beetje bij welke organisatie ik moet solliciteren.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

BMS080 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:03:
Ik wil misschien binnenkort solliciteren bij Capgemini en werk momenteel voor de concurrent. Hoe bevalt het momenteel bij Capgemini? Ik twijfel namelijk nog een beetje bij welke organisatie ik moet solliciteren.
Ik denk dat je het beste kunt nadenken over waarom je zou willen overstappen/weg wil bij je huidige bedrijf en vervolgens kijken waar je dat beter kunt vinden?

edit: als voorbeeld; ik zit zelf bij 1 van de labels van Capgemini (en heel veel word gedeeld, dus close enough?) en wil zelf meer de cloud native hoek op. Binnen het label waar ik nu zit, is dat nog niet echt een ding. Dus ben ik nu voorzichtig aan het rondkijken naar een bedrijf waar dat een focuspunt is. DIt zodat ik zeker weet dat ik in die hoek opdrachten kan krijgen, en dat ik ook collega's heb om mij aan op te kunnen trekken of kennis mee te delen.

[Voor 32% gewijzigd door Gropah op 24-10-2022 21:08]

• Wijnands
MrBeestje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:34:

Hoe zijn anderen de capaciteitentest doorlopen?
Als ik mensen aanneem kijk ik voornamelijk naar de learning agility. De rest vind ik minder spannend
Lisadr schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:45:

Na die van mij te hebben vergeleken met een kennis die bij Capgemini werkt (Grade D) was het voor hem schrikken! Mijn pension is bijna 4,7x hoger ondanks dat hij iets meer verdient! 8)7 8)7
Nou ben ik echt benieuwd waar jij werkt. Als je het hier niet wil delen dan een DM?

[Voor 42% gewijzigd door Wijnands op 24-10-2022 21:45]

• BMS080
Gropah schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Ik denk dat je het beste kunt nadenken over waarom je zou willen overstappen/weg wil bij je huidige bedrijf en vervolgens kijken waar je dat beter kunt vinden?

edit: als voorbeeld; ik zit zelf bij 1 van de labels van Capgemini (en heel veel word gedeeld, dus close enough?) en wil zelf meer de cloud native hoek op. Binnen het label waar ik nu zit, is dat nog niet echt een ding. Dus ben ik nu voorzichtig aan het rondkijken naar een bedrijf waar dat een focuspunt is. DIt zodat ik zeker weet dat ik in die hoek opdrachten kan krijgen, en dat ik ook collega's heb om mij aan op te kunnen trekken of kennis mee te delen.
Meer uitdagende opdrachten en meer keus aan opdrachten. Tevens is er veel vraag naar IT'ers en kan ik ook nog meer verdienen en is er geen waardering voor de medewerkers omdat het bedrijf waar ik nu werk crisistijden ondervindt/niet haar medewerkers beloont met een mooie salarisverhoging of groei naar volgende schaal.

[Voor 6% gewijzigd door BMS080 op 24-10-2022 22:20]

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10-2022
BMS080 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:03:
Ik heb er ooit eens ook over nagedacht maar na het zien van de volgende documentaire heb ik het bedrijf vermeden ;p

[Voor 8% gewijzigd door KiriLLu op 25-10-2022 10:30]

• Lisadr
Wijnands schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Als ik mensen aanneem kijk ik voornamelijk naar de learning agility. De rest vind ik minder spannend

[...]

Nou ben ik echt benieuwd waar jij werkt. Als je het hier niet wil delen dan een DM?
Het is niet alleen waar ik nu werk, zoals de persoon waar ik op reageerde ook liet zien. Het is ook niet alleen bij mijn huidige werkgever. Als ik het vergelijk met mijn vorige werkgevers is het pensioen bij Capgemini erg laag! Ze vergoeden het voor 100%, maar 100% van een bedrag die velen malen lager is dan marktconform.

Denk dat veel mensen (waaronder ik vroeger) bij salarisonderhandelingen niet of te weinig kijken naar het totale pensioen bedrag en de werkgeversbijdrage. Bedrijven zoals Capgemini en Sogeti vergoeden 100%, maar 100% van een bedrag dat waarschijnlijk het minimale wettelijke bedrag is.

[Voor 54% gewijzigd door Lisadr op 26-10-2022 00:15]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
KiriLLu schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb er ooit eens ook over nagedacht maar na het zien van de volgende documentaire heb ik het bedrijf vermeden ;p

[YouTube: Zembla Spaghetticode door Capgemini]
7 jaar geleden in een project voor de Nederlandse Overheid. Heb je misschien iets actuelers voor de overweging van deze persoon? Consultancy gaat vrij snel en ik ken nog maar weinig collega's die er al waren toen ik er kwam, 13 jaar geleden. En dat gedrag wat je daar ziet ben ik nooit tegengekomen in mijn projecten bij Capgemini. Sterker nog, ben ooit onderdeel geweest van een project waar ook discussie was over scope en wat juist Capgemini geld kostte omdat dit soort schimmige dingen niet gebeurden, we het dan vanuit Nederland wel gewoon trokken en we wel op de blaren gingen zitten.

Kan dit nog een keer gebeuren bij Capgemini? Ja. Kan dit net zo goed gebeuren bij ATOS of Deloitte? Jup. Incapabele en schimmige managers kom je overal tegen. Heb anders nog wel wat subreddits voor je met dit soort verhalen.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:36
Aan de Tesla rijders hier, hoe komen jullie uit met het verbruik en de kWh prijzen? Ik neig er naar om een Model 3 SR+ over te nemen maar struikel hier nog over, hoor vooral dat je met een EV totaal niet uitkomt?

Situatie met mijn huidige ICE: structureel in het rood met de privékm (YTD 17k), echter heft dat zich op met de literprijs en verbruik.

Puur op basis van leasetarief en bijtelling kom ik op een verschil van €140 per maand tussen beide auto's als ik met een hoog energievoorschot (€150) reken. Echter, hoeveel blijft er van dat voordeel over als het complete dashboard in het rood staat? Verdampt het voordeel en kan ik beter het laatste jaar genieten van de gemakken die een ICE heeft tov een EV, of heeft het toch zin om die Tesla over te nemen?

Nb, bij beide huizen is thuis laden enkel met verlengkabels op een gewoon stopcontact mogelijk, maar door gebrek aan zonnepanelen amper een optie.

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
R-R-L schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:02:
Aan de Tesla rijders hier, hoe komen jullie uit met het verbruik en de kWh prijzen? Ik neig er naar om een Model 3 SR+ over te nemen maar struikel hier nog over, hoor vooral dat je met een EV totaal niet uitkomt?

Situatie met mijn huidige ICE: structureel in het rood met de privékm (YTD 17k), echter heft dat zich op met de literprijs en verbruik.

Puur op basis van leasetarief en bijtelling kom ik op een verschil van €140 per maand tussen beide auto's als ik met een hoog energievoorschot (€150) reken. Echter, hoeveel blijft er van dat voordeel over als het complete dashboard in het rood staat? Verdampt het voordeel en kan ik beter het laatste jaar genieten van de gemakken die een ICE heeft tov een EV, of heeft het toch zin om die Tesla over te nemen?

Nb, bij beide huizen is thuis laden enkel met verlengkabels op een gewoon stopcontact mogelijk, maar door gebrek aan zonnepanelen amper een optie.
Ik heb zelf 1,5 jaar een Tesla Model 3 LR gereden (2019 en 2020) via Capgemini. Ik kwam ook structureel in het rood om precies de redenen die je aangeeft. Ik heb het een en ander in dit verhaal uitgetypt en hier ook met de OR over gepraat. Vooralsnog is hier niks uitgekomen helaas, ik blijf dus nog even doorrijden met mijn benzine-auto en ben ook niet van plan om op korte termijn terug te gaan naar een EV zolang de leaseregeling niet bijgewerkt wordt.

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:36
Heb je een voorbeeld hoe het voor je uitpakte? Merk dat het lastig is om dat boven water te krijgen, mensen die ik tot nu toe gevraagd heb rijden veel minder, hebben zonnepanelen en/of zijn evalgelisten. Ik vind de Model 3 geen mooie auto en zie de beperkte actieradius en plus gebrek aan laadopties aan huis vooral als nadelen, maar als het financieel zoveel scheelt is het nog eens te overwegen.

Members only:

• Herax10NL
R-R-L schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:51:
Heb je een voorbeeld hoe het voor je uitpakte? Merk dat het lastig is om dat boven water te krijgen, mensen die ik tot nu toe gevraagd heb rijden veel minder, hebben zonnepanelen en/of zijn evalgelisten. Ik vind de Model 3 geen mooie auto en zie de beperkte actieradius en plus gebrek aan laadopties aan huis vooral als nadelen, maar als het financieel zoveel scheelt is het nog eens te overwegen.

***members only***
De precieze bedragen heb ik niet meer aangezien het al weer 2 jaar terug is. Maar ik reed dagelijks van mijn woonplaats (net boven Almelo) naar Groningen (vaak minimaal 230km per dag). Daardoor moest ik natuurlijk zo goed als dagelijks laden. Ik had een laadbudget van €100, maar omdat ik zoveel moest laden ging ik daar met gemak overheen. Normaliter wordt er dan gekeken naar je verbruikscijfers, en wanneer je niet zuinig rijdt (lees: binnen de fabrieksopgave) dan betaal je zelf het verschil (want dan moet je maar zuinig gaan rijden). Het probleem was echter dat toentertijd het normverbruik voor alle EV's op 13,3 Wh/km stond, terwijl je met de grootst mogelijke moeite nog geen 16 Wh/km kon halen (veel snelweg verkeer en relatief weinig stadsverkeer, wat voor een EV juist ongunstig is). Daarnaast ging de winterdag het verbruik vaak richting de 20 Wh/km. Ik geloof dat mijn gemiddelde verbruik in een jaar op 17,9 Wh/km lag, dik boven die 13,3 Wh/km dus. Daardoor kon ik zelf het verschil gaan bijbetalen voor die vele KM's die ik nota bene zakelijk moest maken.

Mocht je meer info willen dan mag je me altijd een DM sturen, dan plannen we een keer een Teams call in ;)

[Voor 3% gewijzigd door Herax10NL op 03-11-2022 16:06]

• BasIT
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik ben per november bij Capgemini Engineering gestart. Eerste indruk is positief. Professionele club, informele contacten. Zit momenteel in inwerkfase, dus kan verder nog weinig delen. Zal wat ervaringen delen komende tijd.

• BMS080
Moeten alle sollicitanten nog steeds het assessment maken? Ik ben medior en zit het staan bij de vacature.

• BasIT
  • Laatst online: 01-12-2022
BMS080 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:23:
Moeten alle sollicitanten nog steeds het assessment maken? Ik ben medior en zit het staan bij de vacature.
Ja, tussen het 1e en 2e gesprek.

• Capper
  • Laatst online: 20-01 23:07
Hi Cappers,

Korte vraag. Ik heb een mooie en relatief goedkope ID3 bij de leasemaatschappij in bestelling staan. Deze wordt een februari afgeleverd. Echter heb ik een nieuwe baan aangeboden gekregen bij een ander bedrijf.

Zij willen de auto niet overnemen. Hoe kom ik hier nu het "goedkoopst " van af?

Gr

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Dat zal gewoon de afkoop boete worden en die rekening bij je nieuwe werkgever neerleggen.
Als die je graag wil hebben zal dat geen probleem zijn.

Eigenlijk geen idee wat de afkoop boete is voor nog niet geleverde auto’s?

[Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 00:03]

PSN

• SmurfLink
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:55:

Die loopt per maand dat je contract loopt dus dat zal een dure grap zijn in maand 0. Voor mij was ie op nog 3 jaar contract al 2600 ofzo toen ik het eens doorrekende dus 4 jaar zal wel 3k+ zijn.

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:55
Capper schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:58:
Hi Cappers,

Korte vraag. Ik heb een mooie en relatief goedkope ID3 bij de leasemaatschappij in bestelling staan. Deze wordt een februari afgeleverd. Echter heb ik een nieuwe baan aangeboden gekregen bij een ander bedrijf.

Zij willen de auto niet overnemen. Hoe kom ik hier nu het "goedkoopst " van af?

Gr
Je kan hem even op het intranet plaatsen op de overname lijst.
Vast wel mensen die een auto zoeken die redelijk snel geleverd gaat worden.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Capper schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:58:
Hoe kom ik hier nu het "goedkoopst " van af?
Je auto aanbieden op de genoemde overnnamelijst, in de hoop dat een Capgemini-collega je (aanstaande) contract in zijn volledigheid over wil nemen. Met een ID.3 moet dat nog wel enigzins mogelijk zijn, gezien die niet helemaal in het (dure) topsegment zit.

Je kunt ook overwegen om hier een financiële vergoeding voor te geven aan die persoon (envelopje). Hieronder zie je waarom en tot hoever je zou kunnen gaan om het voor jou alsnog voordeliger te laten zijn.
YakuzA schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:55:
Full-Electric (EV) onder de 52K waarde hebben de 'afkoop voortijdge inlevering' bij het contract inzitten. Dat betekent dat het niet nodig is om deze additioneel te verzekeren hiertegen (kosten: 22,50 EUR bruto per maand) zodat je hem in kunt leveren tijdens looptijd. Die verzekering is niet mogelijk bij auto's boven de 52K, maar dus wel voor de PHEV/MHEV.

Echter heeft elk contract, incluis die met de verzekering, de clausule dat je hem de eerste 6 maanden niet boetevrij in mag leveren.1

Normaliter is de boete het ([bruto leasebedrag zonder brandstofvoorschot] * [aantal jaren resterend contract afgerond naar boven]) + 21% BTW. Dat is het nettobedrag dat de medewerker moet voldoen. Echter gaat het hier niet om inleveren tijdens de looptijd, maar in die 6 maanden 'bestel-/startperiode'. Dan is de boete in bovenstaande formule 6 keer dat brutomaandbedrag.

Pak bijvoorbeeld die Volkswagen ID.3 150kW / 58kWH Pro Edition automaat die op dit moment voor 752 EUR in de calculator staat (ex brandstof). Dan wordt de inleverboete dus (6 * 752) * 1,21 = 5.460 EUR netto.

Uit ervaring met andere medewerkers die te maken hebben gekregen met een inleverboete kan ik je ook vertellen dat de boete laten betalen door een nieuwe werkgever een drama is. De boete (factuur) wordt namelijk op jouw naam gezet en er wordt geen medewerking verleend om deze op naam van een (ander) bedrijf te zetten.

Probeer hem dus over te dragen aan iemand, of heroverweeg je overstap met dit in het achterhoofd.

[1] De 6 maanden lopen vanaf bestelling, maar als de bestelling langer duurt dan 3 maanden dan wordt de teller tijdelijk stil gezet. Pas bij aanvang van rijden gaan de laatste 3 maanden dan lopen. Een auto met een levertijd van 12 maanden heeft dus in totaal (vanaf bestellen) 15 maanden dit inleverrisico voor de medewerker.

Ps. De reden dat die boete hoger is, is om te voorkomen dat mensen die 'toch al weten dat ze uit dienst gaan' nog even een auto bestellen en dan *poef* gaan.

[Voor 16% gewijzigd door Prx op 21-11-2022 23:33]

• Wijnands
D'r zijn altijd wel mensen die een ID3 willen en geen zin hebben om lang te wachten.

In de aanbieding, desnoods met 250 euro bonus erop

• chunwl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-03 22:30
chunwl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:48:
Hey allemaal,

Ik zit in een procedure om als Management Consultant bij Capgemini Invent te starten. Tot nu toe zijn de ervaringen heel positief, het bedrijf komt over als een bedrijf met een hele fijne cultuur en voldoende doorgroeimogelijkheden. Echter ben ik benieuwd wat ik kan verwachten qua arbeidsvoorwaarden. Met name op het punt van salaris. Heeft er iemand meer kennis omtrent het salaris (en de rest van de arbeidsvoorwaarden) op dit moment ? :)
Hi allen,

Even een update t.a.v. mijn post anderhalf jaar terug.

Uiteindelijk ben ik sinds 1 september 2021 begonnen bij Capgemini Invent en ben ik op eigen initiatief zelf uitdienst getreden per 1 oktober 2022. Al met al was het starten bij Capgemini Invent een verkeerde keus.

Hieronder kort een paar plus- en minpunten:

Pluspunten:
- Veel Capgemini (invent) brede events
- Fijne collega's om samen mee te werken (consultant niveau)
- The Institute periode
- Gratis lease van bureaustoel & tafel

Minpunten:
- Laag salaris en geen bonussen (als consultant)
- Geen inspraak op soorten opdrachten
- Opdrachten betreffen vaak uitzend- en detacherings opdrachten en geen consultancy opdrachten
- Vriendjespolitiek en ellebogenwerk worden beloond (onbegrijpelijke promoties)

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:20
chunwl schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:55:
[...]

Hi allen,

Uiteindelijk ben ik sinds 1 september 2021 begonnen bij Capgemini Invent en ben ik op eigen initiatief zelf uitdienst getreden per 1 oktober 2022. Al met al was het starten bij Capgemini Invent een verkeerde keus.

Pluspunten:
- The Institute periode

Minpunten:
- Opdrachten betreffen vaak uitzend- en detacherings opdrachten en geen consultancy opdrachten
Uit nieuwsgierigheid:
- Heb je onderhandeld over het salaris, of heeft men destijds toezeggingen gedaan? En op welk niveau ben je binnen gekomen (YP of consultant)?
- Heb je invloed proberen uit te oefenen op de soorten opdrachten, of heeft het men je het opgelegd? En heeft men je consultancy opdrachten beloofd? (gezien in je vorige bericht de waarschuwing over detacheringsopdrachten hebt begrepen)
- Hoe heb jij de vriendjespolitiek/ellebogenwerk ervaren? Waren de promoties terug te leiden met hoe vaak iemand op meetings/lunchen met management was?

• Lisadr
chunwl schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:55:
[...]

Hi allen,

Pluspunten:
- The Institute periode

Minpunten:
Dit bevestigt de verhalen die ik ken vanuit Capgemini en Sogeti (ex) medewerkers. Het zijn voornamelijk uitzend- en detachering opdrachten. Voorbij gade-C is het heel lastig om salarisverhoging te krijgen en promoties zijn gebaseerd op interne netwerk en zichtbaarheid ofwel vriendjespolitiek.

• chunwl
Chromoris schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:40:
[...]

Uit nieuwsgierigheid:
- Heb je onderhandeld over het salaris, of heeft men destijds toezeggingen gedaan? En op welk niveau ben je binnen gekomen (YP of consultant)?
- Heb je invloed proberen uit te oefenen op de soorten opdrachten, of heeft het men je het opgelegd? En heeft men je consultancy opdrachten beloofd? (gezien in je vorige bericht de waarschuwing over detacheringsopdrachten hebt begrepen)
- Hoe heb jij de vriendjespolitiek/ellebogenwerk ervaren? Waren de promoties terug te leiden met hoe vaak iemand op meetings/lunchen met management was?
Zie hierbij de antwoorden op jouw vragen.

- Salaris was bij mij niet te onderhandelen. Echter, weet ik nu dat de salarisranges heel klein / laag zijn. Zelfs voor Senior Consultants. Zo is het startende salaris van een big-4 consultant uit de schoolbanken hoger dan het startsalaris van een senior consultant bij Capgemini Invent.

Ze laten overkomen of het salaris heel hoog is doordat zij actief het mobiliteitsbudget 'meenemen' bij een salarisberekening. Echter, dien je je reiskosten vanuit dat budget te betalen of als je een leaseauto neemt gaat je budget daar bijna volledig aan op. Kijkend naar het niveau waar ik binnenkwam betrof het consultant niveau, wat tevens het startersniveau is als je na een master begint bij Capgemini Invent. Echter, had ik wel al ervaring door diverse stages, mijn tussenjaar en een werkstudentschap

- Jazeker. In eerste instantie werd ik gebeld door een senior consultant voor een project. In eerste instantie weigerde ik deze op een vriendelijke manier. Vervolgens bleek het de enige optie te zijn en werd de opdracht vele malen mooier voorgedaan dan het daadwerkelijk was (lees: voorliegen). Ook gedurende het project meermaals aangegeven dat dit niet iets is wat ik zoek, maar het maakte ze niet uit omdat hen puur om geld gaat.

Tevens zonder enige aankondiging was ik verlengd bij de opdracht waar ik het niet naar mijn zin had. Ook toen de opdracht afgelopen was werd er niet tot nauwelijks rekening gehouden met je eigen voorkeuren. Het was gewoon: Opdracht X is beschikbaar en dit ga je doen. Tegenspraak werd niet geduld.

Ze hadden gedurende de interviews zeer mooie verhalen. Echter, bleek dat dus allemaal niet waar te zijn. Nu wil ik niet zeggen dat heel Capgemini Invent een grote leugen is maar o.b.v. mijn ervaring is bovenstaande omtrent zaken mooier voordoen dan daadwerkelijk is best gemeengoed binnen het bedrijf. Achteraf had ik toch kritischer moeten kijken naar o.a. de reviews hier en meer moeten doorvragen naar de soort opdrachten, dus dat is wel een wijze les :X

- Bij Capgemini Invent is het, net als bij andere consultancies, wel belangrijk om aan je 'zichtbaarheid' te werken. Dus laten zien wat je kan / veel dingen oppakt / opdrachten goed uitvoert etc. Echter, wat je zag was dat mensen die heel goed waren met een bepaald persoon (vaak VP of hele hoge functie) heel snel promotie konden maken, terwijl de kwaliteiten er niet zijn. Zo zag je dat consultants snel senior consultants werden en senior consultants snel manager omdat zij heel goed zijn met de VP.

Een voorbeeld: Gedurende mijn project werd er zeker ellebogenwerk gepleegd. Al het simpele werk werd door persoon A opgepakt terwijl de rest daardoor continue het moeilijke werk moest doen. Dit is meermaals aangegeven bij persoon B (teamlead) echter deed die er niks mee. Eindstand maakt persoon A snel promotie omdat diegene 'sneller' werkt levert dan anderen. Voor persoon B gold dat diegene kon laten zien dat zij in staat was 'om mensen te ontwikkelen' waardoor die ook snel promotie maakte.

Ik hoop je vragen zo voldoende te hebben beantwoord. Als je nog vragen hebt, voel je vrij om deze te stellen!

• Chromoris
chunwl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:48:
[...]

Zie hierbij de antwoorden op jouw vragen.

- Salaris was bij mij niet te onderhandelen. Echter, weet ik nu dat de salarisranges heel klein / laag zijn. Zelfs voor Senior Consultants. Zo is het startende salaris van een big-4 consultant uit de schoolbanken hoger dan het startsalaris van een senior consultant bij Capgemini Invent.

Ze laten overkomen of het salaris heel hoog is doordat zij actief het mobiliteitsbudget 'meenemen' bij een salarisberekening. Echter, dien je je reiskosten vanuit dat budget te betalen of als je een leaseauto neemt gaat je budget daar bijna volledig aan op. Kijkend naar het niveau waar ik binnenkwam betrof het consultant niveau, wat tevens het startersniveau is als je na een master begint bij Capgemini Invent. Echter, had ik wel al ervaring door diverse stages, mijn tussenjaar en een werkstudentschap

- Jazeker. In eerste instantie werd ik gebeld door een senior consultant voor een project. In eerste instantie weigerde ik deze op een vriendelijke manier. Vervolgens bleek het de enige optie te zijn en werd de opdracht vele malen mooier voorgedaan dan het daadwerkelijk was (lees: voorliegen). Ook gedurende het project meermaals aangegeven dat dit niet iets is wat ik zoek, maar het maakte ze niet uit omdat hen puur om geld gaat.

Tevens zonder enige aankondiging was ik verlengd bij de opdracht waar ik het niet naar mijn zin had. Ook toen de opdracht afgelopen was werd er niet tot nauwelijks rekening gehouden met je eigen voorkeuren. Het was gewoon: Opdracht X is beschikbaar en dit ga je doen. Tegenspraak werd niet geduld.

Ze hadden gedurende de interviews zeer mooie verhalen. Echter, bleek dat dus allemaal niet waar te zijn. Nu wil ik niet zeggen dat heel Capgemini Invent een grote leugen is maar o.b.v. mijn ervaring is bovenstaande omtrent zaken mooier voordoen dan daadwerkelijk is best gemeengoed binnen het bedrijf. Achteraf had ik toch kritischer moeten kijken naar o.a. de reviews hier en meer moeten doorvragen naar de soort opdrachten, dus dat is wel een wijze les :X

- Bij Capgemini Invent is het, net als bij andere consultancies, wel belangrijk om aan je 'zichtbaarheid' te werken. Dus laten zien wat je kan / veel dingen oppakt / opdrachten goed uitvoert etc. Echter, wat je zag was dat mensen die heel goed waren met een bepaald persoon (vaak VP of hele hoge functie) heel snel promotie konden maken, terwijl de kwaliteiten er niet zijn. Zo zag je dat consultants snel senior consultants werden en senior consultants snel manager omdat zij heel goed zijn met de VP.

Een voorbeeld: Gedurende mijn project werd er zeker ellebogenwerk gepleegd. Al het simpele werk werd door persoon A opgepakt terwijl de rest daardoor continue het moeilijke werk moest doen. Dit is meermaals aangegeven bij persoon B (teamlead) echter deed die er niks mee. Eindstand maakt persoon A snel promotie omdat diegene 'sneller' werkt levert dan anderen. Voor persoon B gold dat diegene kon laten zien dat zij in staat was 'om mensen te ontwikkelen' waardoor die ook snel promotie maakte.

Ik hoop je vragen zo voldoende te hebben beantwoord. Als je nog vragen hebt, voel je vrij om deze te stellen!
Dank voor de antwoorden _/-\o_ !

Paar Aantal vervolgvragen:
- Hadden ze je een totaal salaris aangeboden, of een uitgespecificeerd? (of kwam de uitspecificering later pas, bij het eerste loonstrookje)
- Hoe reageerde de senior consultant initieel toen je beleefd weigerde?
- Hoe heeft die persoon je voorgelogen? (als je dat wilt/mag vertellen)
- Hoe reageerde je manager/councelor/delegate toen je aangaf die opdracht niet leuk te vinden? (en later over hoe de verlenging verliep?)
- En hoe reageerde die op de opmerkingen rondom salaris? (hoe verliepen jouw salarisrondes wat betreft de onderhandelingen/excuses/etc.?)
- Tegenspraak werd niet geduld: Hoe werd je dat duidelijk gemaakt (voorbeeld)?
- Welke mooie verhalen hebben ze (tegenwoordig)?
- Hoe snel gingen de vriendjespromoties? En welke kwaliteiten miste die personen volgens jou? (en naar welke functies werden die personen gepromoveerd?)
- Heeft de rest van het team (die de moeilijke dingen oppakte) nog enige erkenning gekregen? En hoe reageerden die op de situatie?
- Hoe zit het met de opleidingsmogelijkheden? Waren er veel mogelijkheden tot cursussen? (en ook mbt tot dagcursussen & avondcursussen in je eigen tijd)
- Hoeveel van je eigen tijd heb je in avond meetings/opleidingen/bijeenkomsten/vakgroepen/etc. gestoken?
- Met ongeveer hoeveel mensen ben je destijds bij Cap begonnen? (hoe groot was de groep op de eerste/algemene onboardingsdag)
- Hoe verliep het exit gesprek?

By the way, een aantal punten zijn heel herkenbaar, maar ik ben nieuwsgierig hoe de situatie momenteel bij Cap (nog steeds) is.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
-Hadden ze je een totaal salaris aangeboden, of een uitgespecificeerd? (of kwam de uitspecificering later pas, bij het eerste loonstrookje)
Als je in dienst komt bij Capgemini dan krijg je een aanbod waarbij de verschillende componenten los gespecificeerd staan. Het is inderdaad zo dat een aantal zaken bij elkaar worden opgeteld, waardoor de totale som dus een 'groot bedrag' lijkt, maar daar zit dus zomaar 10K aan mobiliteitsbudget in verwerkt. De recruiter kan dit overzicht altijd geven, want dat is het aanbod wat wordt uitgebracht. Als je start als Young Professional (fris uit de schoolbanken) dan is het een standaard groeipad, maar alsnog kan dit gespecificeerd worden.

edit:
Hier, mijn overzicht in totale transparantie. Kun je zelf even kijken of je in zo'n overzicht kunt vinden wat je zoekt.
Hoe reageerde de senior consultant initieel toen je beleefd weigerde?
De specifieke situatie laat ik natuurlijk even aan @chunwl, maar in principe gaan alle inzetten in goed overleg. Echter komt er een moment dat een medewerker gewoon 'te lang' (en dat is subjectief) niet billable is, dan komt er een moment dat er spijkers met koppen geslagen moeten worden. Persoonlijk heb ik zo weleens een opdracht voor 2-3 maanden geaccepteerd die me niet zo lag, om dat als 'wisselgeld' te gebruiken om daarna een opdracht te krijgen die in het verlengde lag van mijn groeipad. Voort wat hoort wat heeft bij mijn afdeling ook wel echt wat betekend (in ieder geval bij mij).
En hoe reageerde die op de opmerkingen rondom salaris? (hoe verliepen jouw salarisrondes wat betreft de onderhandelingen/excuses/etc.?)
Salarisverhogingen zijn nog altijd een mededeling bij Capgemini, geen onderhandeling. Die start eigenlijk pas als je het er niet mee eens bent. De salarisverhogingen voor 2023 zijn gebaseerd op een inventarisatie die in oktober & november is geweest, waarbij alle Managers hun medewerkers dienden te beoordelingen op prestatie (resultaten) en op potentieel (groeicurve). Op basis daarvan wordt dan in begin 2023 (als de budgetten bekend zijn) bepaald wie er euro's bijkrijgt en hoeveel. Dat proces is vaak van de managementteams en worden de managers (welke titel ze ook mogen hebben) eigenlijk niet meer bij betrokken. Goed liggen bij je manager is betere beoordeling? Vast, maar dan moet het ook gemotiveerd kunnen worden. En goed liggen bij de bakker levert je ook af en toe een gratis broodje op. Gewoon stakeholder management, hoort bij het zakelijke leven. Ellenbogenwerk is dan weer absoluut niet de bedoeling (en maak ik amper mee in mijn hoek van de organisatie).
Tegenspraak werd niet geduld: Hoe werd je dat duidelijk gemaakt (voorbeeld)?
"Accepteer deze klus op anderhalf uur reizen maar gewoon, want je zit te lang op de bank en dat is niet goed voor de cijfers en jouw eigen ontwikkeling." Die is veelgehoord als voorbeeld. Zelf niet heel vaak gehoord, maar weleens voorbij horen komen. Als Manager probeer ik hem zelf niet te gebruiken met mijn eigen talents, maar ik maak ook zeker wel duidelijk dat het van twee kanten moet komen.
Hoe snel gingen de vriendjespromoties? En welke kwaliteiten miste die personen volgens jou? (en naar welke functies werden die personen gepromoveerd?)
Ach, promoties zijn titels en sommigen geven daar wat meer om dan anderen. De bandbreedtes van de salarissen overlappen nogal wat, dus het hoeft je echt niet hard te remmen in die ontwikkeling. Die bandbreedtes en welke salarisranges daar bij horen heb ik hier al eens gepost, dus die kun je zo opzoeken.

Voornamelijk zie je tegenwoordig dat mensen best snel doorstromen naar de hogere titels. Dat wordt dan soms juist gebracht als een promotie, ook al is de salarisverhoging er niet altijd naar. Snel doorstromen hoeft ook helemaal niet zo positief te zijn en ik raad het mijn eigen medewerkers vaak ook af. Er staat vaste percentages voor salarisverhoging bij een promotie. Een (half)jaartje wachten met een promotie kan dus wat meer rendement opleveren, omdat 10% van X minder is dan 10% van X + Y (verhoging van het tusenjaar). Keuzes...
Hoe zit het met de opleidingsmogelijkheden? Waren er veel mogelijkheden tot cursussen? (en ook mbt tot dagcursussen & avondcursussen in je eigen tijd)
Cursussen gedurende de dag zijn iets meer business case dan die in de avonduren, logisch. Er is namelijk niet alleen sprake van kosten voor het volgen van een cursus, maar ook sprake van gederfde omzet. Het is dus absoluut niet onmogelijk, maar avonden hebben de voorkeur.

Alle trainingen van Capgemini Academy zijn nog steeds vrij te volgen voor iedereen, ook zijn er veel korte trainingen gegeven door collega's die je kunt volgen. Geen full-blown trainingen, maar wel een doorkijk in een vakgebied/technologie en een eerste stap qua kennisontwikkeling.
Hoeveel van je eigen tijd heb je in avond meetings/opleidingen/bijeenkomsten/vakgroepen/etc. gestoken?
Je kunt elke avond zo ongeveer bezig zijn als je veel trainingen doet en meetings bijwoont, maar in mijn geval doe ik gemiddeld een avondje per twee weken ofzo. Nu zit ik zelf dus al 13 jaar bij Capgemini, dus ik weet wel waar ik op moet focussen en welke zaken ik kan laten.

[Voor 2% gewijzigd door Prx op 30-11-2022 23:07. Reden: Toevoegen salariscomponenten]

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-03 18:02
.

[Voor 100% gewijzigd door herrieschopper op 01-12-2022 01:05]

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Zag dat je me had gequote in mijn meldingen, maar je berichtje dus helaas hebt aangepast. Mag ik vragen wat de strekking was van je post? Ben wel erg benieuwd of er iets is wat ik nog kan toelichten dan namelijk. :)

• chunwl
Chromoris schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:28:
[...]

Dank voor de antwoorden _/-\o_ !

Paar Aantal vervolgvragen:
- Hadden ze je een totaal salaris aangeboden, of een uitgespecificeerd? (of kwam de uitspecificering later pas, bij het eerste loonstrookje)
- Hoe reageerde de senior consultant initieel toen je beleefd weigerde?
- Hoe heeft die persoon je voorgelogen? (als je dat wilt/mag vertellen)
- Hoe reageerde je manager/councelor/delegate toen je aangaf die opdracht niet leuk te vinden? (en later over hoe de verlenging verliep?)
- En hoe reageerde die op de opmerkingen rondom salaris? (hoe verliepen jouw salarisrondes wat betreft de onderhandelingen/excuses/etc.?)
- Tegenspraak werd niet geduld: Hoe werd je dat duidelijk gemaakt (voorbeeld)?
- Welke mooie verhalen hebben ze (tegenwoordig)?
- Hoe snel gingen de vriendjespromoties? En welke kwaliteiten miste die personen volgens jou? (en naar welke functies werden die personen gepromoveerd?)
- Heeft de rest van het team (die de moeilijke dingen oppakte) nog enige erkenning gekregen? En hoe reageerden die op de situatie?
- Hoe zit het met de opleidingsmogelijkheden? Waren er veel mogelijkheden tot cursussen? (en ook mbt tot dagcursussen & avondcursussen in je eigen tijd)
- Hoeveel van je eigen tijd heb je in avond meetings/opleidingen/bijeenkomsten/vakgroepen/etc. gestoken?
- Met ongeveer hoeveel mensen ben je destijds bij Cap begonnen? (hoe groot was de groep op de eerste/algemene onboardingsdag)
- Hoe verliep het exit gesprek?

By the way, een aantal punten zijn heel herkenbaar, maar ik ben nieuwsgierig hoe de situatie momenteel bij Cap (nog steeds) is.
- Salaris is uitgestippeld naar component. Basissalaris, mobiliteitsbudget en vergoeding (vaste vergoeding van uit mijn hoofd €20).

- Senior Consultant reageerde eerst heel nuchter, fijn en vond het geen probleem. Echter, kwam toen de senior manager eroverheen en was het eigenlijk van: 'je gaat dit doen.'

- Zonder in te gaan op de klant zelf, maar het ging als volgt: Ik had aangegeven dat ik project X niet wilde doen, omdat ik dit niet leuk zou vinden en het voor mij een stap terug zou zijn van mijn huidige ervaring (ik was werkstudent bij een big-4).

Toen werd er verteld: bij project X ga je eerst werkzaamheden Y doen (die ik dus niet wilde doen) en na paar maanden ga je werkzaamheden Z doen. Werkzaamheden Y wilde ik dus niet doen terwijl werkzaamheden Z op papier nog leuk leken. Eindstand: bleek dat werkzaamheden Z nooit onderdeel waren van de scope van de werkzaamheden en gewoon erbij verzonnen om het zo 'leuker' te laten klinken

- Reageerde enigszins betrokken en snapte het. Echter, was het ook van: 'je hebt unieke skills opgebouwd dus we kunnen je niet zomaar vervangen'. Eindstand was het dus van: pech je blijft dit doen. Achteraf, had ik misschien eerder naar HR moeten gaan om het daar aan te geven. Maar HR delft bij Invent altijd het onderspit van de business (lees: de mensen die geld binnenhalen)

- Salaris is niet per se een onderhandeling maar gewoon een mededeling van: hier is je salarisverhoging. Welke ook heel generiek zijn en niet wordt gekeken naar performance. Nogmaals salaris (dus zonder mobiliteitsbudget) is echt zeer laag voor consultancy begrippen.

- Voorbeeld m.b.t. tegenspraak: er was een sessie waarbij iedereen (in een groepssamenstelling) vrij zijn mening kon geven over het project. Ikzelf zei eerlijk dat ik het niet leuk vond en dit niet matchte met mijn verwachtingen. Later kwam de manager naar mij toe en zei: je moet niet zo negatief zijn dit is gewoon een goede opdracht.

Nog een voorbeeld: wat ik hoorde van collega's, welke nu nog in dienst zijn bij Cap Invent, ze worden verplicht 4 tot 5 dagen naar kantoor te gaan vanwege een groot project. Mensen waren het daar niet mee eens, aangezien het werk ook makkelijk vanuit thuiswerken kan worden voltooid. Toen werd er verteld: jullie moeten niet zeuren en gewoon komen.

- Tegenwoordig: ze branden zaken als 'traineeship' terwijl het eigenlijk gewoon een uitzend- detacheringsopdracht is. Bovenstaande omtrent werkzaamheden die je gaat uitvoeren en in de praktijk er niet zijn wordt naar mijn weten nog steeds gebruikt. Verder zou ik het niet per se weten. Ik zou gewoon goed doorvragen mocht je er gesprekken hebben.

- De vriendjespromoties gingen vrij snel. Echter, verschilt de tijd wel per persoon. Maar als je kijkt naar de promotie van Senior Consultant naar manager miste de Manager naar mijns inziens: ervaring, leidinggevende capaciteiten en kennis.

- Diegene is nu ook weg omdat die niet genoeg gechallenged werd. Eindstand deden we beide hetzelfde project wat gewoon een uitzendopdracht is.

- Je hebt onbeperkt leren via Coursera wat gratis is. Echter, wat ik merkte was dat zodra iets geld kost (ongeacht of het een teamuitje is of een cursus) er wel echt moeilijk gedaan werd.

- Ik denk over 1 jaar tijd rond de 40 uur voor trainingen / voorbereidingen en overwerken bij elkaar

- Als ik mij het goed herinner rond de 150 mensen voor Capgemini breed en rond de 20 voor Capgemini Invent.

- Exit gesprek was met een neutraal iemand (HR). Fijn gesprek waarbij ik ook eerlijk ben geweest. Ze begrepen het maar vonden het wel jammer.

Belangrijk om nog te vermelden: ik heb nooit op de bank gezeten voordat ik aan dit project begon. Dus het is niet dat ik al 10 maanden op de bank zat en daarna dit project kreeg.

Voor verdere vragen stuur vooral een berichtje of reageer op deze post!

• Wijnands
Belangrijk om te weten is dat carrierehuis en promotie mogelijkheden en hoe werk precies wordt gedaan toch wel wezenlijk kunnen verschillen tussen de diverse bedrijfsonderdelen.
Lisadr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:28:
en promoties zijn gebaseerd op interne netwerk en zichtbaarheid ofwel vriendjespolitiek.
Noem mij een branche genoot waar interne netwerk niet heel bepalend is voor promotie?

[Voor 45% gewijzigd door Wijnands op 01-12-2022 21:02]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Wijnands schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:59:
[...]

Noem mij een branche genoot waar interne netwerk niet heel bepalend is voor promotie?
Capgemini Engineering nog niet. :P

Maar over een jaartje worden we ook omgezet naar de standaard Cap beoordelingen en promotie systeem, dus dan zal dat ook wel veranderen.

PSN

• Wijnands
Hoe werkt promotie daar dan?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Vrijwel geen consultancy, dus promoties gaan gewoon op hoe goed je bent in je werk en hoever je expertise is op je werkgebied. (+ welke kant je op wil, engineer/architect/overhead etc)
Loonsverhoging gewoon op basis van prestatie score voor je project/opdracht (initiële beoordeling door klant, niet intern, op basis van die klant beoordeling komt je interne) en relatieve positie in je rol schaal.

(Binnen het kleine stuk consultancy wat er bij ons gebeurt is de beoordeling etc ook op deze manier, maar daar zal extern netwerk wel een van de weegfactoren zijn in je beoordeling)

[Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2022 22:23]

PSN

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:46
YakuzA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:51:
[...]

Capgemini Engineering nog niet. :P

Maar over een jaartje worden we ook omgezet naar de standaard Cap beoordelingen en promotie systeem, dus dan zal dat ook wel veranderen.
Deze week nog een berichtje gehad of ik interesse had in een gespek bij Cap Engineering... Toen ik zei dat ik 2 jaar geleden op een heel vervelend manier weg gegaan ben bij Cap was het snel klaar 😬😁

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

• SmurfLink
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:17:
[...]

Vrijwel geen consultancy, dus promoties gaan gewoon op hoe goed je bent in je werk en hoever je expertise is op je werkgebied. (+ welke kant je op wil, engineer/architect/overhead etc)
Loonsverhoging gewoon op basis van prestatie score voor je project/opdracht (initiële beoordeling door klant, niet intern, op basis van die klant beoordeling komt je interne) en relatieve positie in je rol schaal.

(Binnen het kleine stuk consultancy wat er bij ons gebeurt is de beoordeling etc ook op deze manier, maar daar zal extern netwerk wel een van de weegfactoren zijn in je beoordeling)
Klinkt als hoe het bij mij gaat eigenlijk. En ik zit gewoon bij Cap. :+

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:39
chunwl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:36:
[...]

Toen werd er verteld: bij project X ga je eerst werkzaamheden Y doen (die ik dus niet wilde doen) en na paar maanden ga je werkzaamheden Z doen. Werkzaamheden Y wilde ik dus niet doen terwijl werkzaamheden Z op papier nog leuk leken. Eindstand: bleek dat werkzaamheden Z nooit onderdeel waren van de scope van de werkzaamheden en gewoon erbij verzonnen om het zo 'leuker' te laten klinken
Dan liegen ze toch? Een werkgever die verwacht dat jij een positieve, flexibele en trouwe instelling hebt maar ondertussen tegen je loopt te liegen is het mij niet waard.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:13
Ik ben zelf inmiddels iets meer dan anderhalf jaar in dienst en ga ook stoppen bij Capgemini. Ben het grotendeels eens met de punten die @chunwl benoemt. De projecten lagen steeds niet in mijn interessegebied en waren niet uitdagend genoeg voor mij. Daarnaast is het salaris ook laag vergeleken met de huidige markt.

[Voor 7% gewijzigd door perform93 op 02-12-2022 09:38]

• Woesjj
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-12-2022
Hoi allemaal! Mijn proefperiode is gisteren afgelopen, dus ik mocht eindelijke een lease auto bestellen. Heeft iemand een inschatting van hoe lang dit gemiddeld duurt? Iemand die er recent eentje heeft besteld en iwil vertellen over zijn ervaring? Ik snap dat het nog even gaat duren, maar dan weet ik hopelijk een beetje waar ik aan toe ben :)

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Woesjj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:14:
Hoi allemaal! Mijn proefperiode is gisteren afgelopen, dus ik mocht eindelijke een lease auto bestellen. Heeft iemand een inschatting van hoe lang dit gemiddeld duurt? Iemand die er recent eentje heeft besteld en iwil vertellen over zijn ervaring? Ik snap dat het nog even gaat duren, maar dan weet ik hopelijk een beetje waar ik aan toe ben :)
Dat wordt toch een kwestie van langs de dealer gaan voor de auto die je wil. Zij kunnen vaak een 'proefbestelling' plaatsen en dan zien ze ongeveer wat de levertijd is. Of ze hebben een sheetje hangen met de actuele levertijd. Het is verder heel afhankelijk van welk merk en model je zou willen. Want sommige auto's zijn ook weleens (in de basisuitvoering) uit voorraad leverbaar.

Maar zo heb ik vorig jaar zitten kijken naar een Volkswagen ID.4 en die levertijd liep op tot > 1 jaar.

• chunwl
HSG schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:33:
[...]

Dan liegen ze toch? Een werkgever die verwacht dat jij een positieve, flexibele en trouwe instelling hebt maar ondertussen tegen je loopt te liegen is het mij niet waard.
Helemaal mee eens. Wat ik trouwens niet vermeld heb is dat Capgemini Invent ook een vrij streng concurrentiebeding heeft. Ik heb 'handjeswerk' gedaan bij corporate X. Toen ik mijn ontslag indiende wilde zij desondanks niet afwijken van het concurrentiebeding.

• Lisadr
chunwl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:17:
[...]

Helemaal mee eens. Wat ik trouwens niet vermeld heb is dat Capgemini Invent ook een vrij streng concurrentiebeding heeft. Ik heb 'handjeswerk' gedaan bij corporate X. Toen ik mijn ontslag indiende wilde zij desondanks niet afwijken van het concurrentiebeding.
Bedrijven kunnen van alles zetten in hun eigen contract, maar dat betekent niet dat een rechter daar mee akkoord gaat. Concurrentiebeding en relatiebeding zijn twee onderwerpen die vaak op papier heel streng en nadelig lijken voor werknemers, maar in de praktijk niet standhouden.

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:45
Hoe zien de meer ervaren mensen bij Cap hier de kans in dat de door OR voorgestelde extra compensatie + structurele salarisverhogingen daadwerkelijk goedgekeurd gaan worden?

Voor zover ik begrijp zullen we hier einde jaar uitsluitsel over krijgen maar tot dusver ben ik sceptisch. Het is voor mij nog geen reden om meteen verder te kijken maar ik merk wel een leegloop in mijn cluster.

• MyTweaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-03 20:46
Ik acht de kans erg klein. De OR roert zich maar ik heb de indruk dat Capgemini de OR ziet als een lastig stemmetje dat wat piept in de ruimte. Als meer ervaren medewerker lijkt het erop dat je vlot moet wegwezen bij deze club.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

chunwl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:17:
[...]
Hmm. Bijzonder.
In de normale Cap contracten zit alleen een relatie beding dacht ik.
Volgens mij zat in dat stuk geen significante verandering bij de harmonisatie van dit jaar.

Relatie beding is iets normaler, je relatie met het bedrijf waar je werk uitvoert heb je (vaak) alleen maar gedaan omdat je daar via werkgever binnen bent gekomen.

[Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2022 22:13]

PSN

• Wijnands
MyTweaker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:56:
Ik acht de kans erg klein. De OR roert zich maar ik heb de indruk dat Capgemini de OR ziet als een lastig stemmetje dat wat piept in de ruimte.
Raar idee maar zoek 's contact met het OR lid van je unit

• PSP123
wuzzy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:26:
Hoe zien de meer ervaren mensen bij Cap hier de kans in dat de door OR voorgestelde extra compensatie + structurele salarisverhogingen daadwerkelijk goedgekeurd gaan worden?

Voor zover ik begrijp zullen we hier einde jaar uitsluitsel over krijgen maar tot dusver ben ik sceptisch. Het is voor mij nog geen reden om meteen verder te kijken maar ik merk wel een leegloop in mijn cluster.
Niet teveel van verwachten, afgaande op de resultaten van de afgelopen 10j.
Ik heb het altijd gezien als zoethoudertje, voor de over enthousiaste collega's. ;w

• SmurfLink
  • Niet online
wuzzy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:26:

Ik acht de kans 0. We hebben net de quarterly update gehad en daar werd het expliciet gevraagd, maar het antwoord werd overal omheen gedraaid. :+ Ze willen niks globaals, alleen per persoon kijken.

• Herax10NL
SmurfLink schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:38:
[...]

Ik acht de kans 0. We hebben net de quarterly update gehad en daar werd het expliciet gevraagd, maar het antwoord werd overal omheen gedraaid. :+ Ze willen niks globaals, alleen per persoon kijken.
Ik blijf het wel gek vinden dat ze eerst brengen dat we dit jaar 14% groei hebben doorgemaakt, maar dat er geen 'ouderwets' kerstfeest of loonsverhoging vanaf kan. Er zullen ongetwijfeld redenen voor zijn, maar leg die dan uit in plaats van er continu omheen draaien. |:(

• SmurfLink
  • Niet online
Herax10NL schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:19:
[...]

Ik blijf het wel gek vinden dat ze eerst brengen dat we dit jaar 14% groei hebben doorgemaakt, maar dat er geen 'ouderwets' kerstfeest of loonsverhoging vanaf kan. Er zullen ongetwijfeld redenen voor zijn, maar leg die dan uit in plaats van er continu omheen draaien. |:(
Ja die vraag had ik gesteld maar is 'toevallig' niet voorbij gekomen. :+

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[...]

De 'geen duur kerstfeest' optie uit de Covid tijd was goed bevallen ;)

Verder krijgen we wel een mini-borrel met kerstpakket op een doordeweekse dag.

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2022 09:26]

PSN

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Het is niet gek, dat heet winst maken. Ik had hier een heel verhaal staan over hoe bedrijven prijzen verhogen maar hun lonen niet, dat ze een recessie zien aankomen en hun rol daar in, maar dat ging veels te offtopic. Maar het zou mij niets verbazen als het zo iets is.

• Herax10NL
Gropah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:47:
[...]

Het is niet gek, dat heet winst maken. Ik had hier een heel verhaal staan over hoe bedrijven prijzen verhogen maar hun lonen niet, dat ze een recessie zien aankomen en hun rol daar in, maar dat ging veels te offtopic. Maar het zou mij niets verbazen als het zo iets is.
Dat snap ik ook, alleen leg dat dan uit als directie zijnde. Er wordt nu constant omheen gedraaid zonder een echt antwoord te geven. Ik merk bij meerdere collega's dat dit irritatie opwekt.

• PSP123
[...]

'People matter, results count.' <+:)

• Wijnands
YakuzA schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:25:
[...]

De 'geen duur kerstfeest' optie uit de Covid tijd was goed bevallen ;)
Ik vond dat kerstdiner thuis wel heel erg leuk gevonden voor de covid jaren. Alleen het tweede jaar viel het inhoudelijk wel heel erg tegen! Vieze ingredienten, raar menu van een of andere blaaskaak chef.

• SmurfLink
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:11:
[...]

Ik vond dat kerstdiner thuis wel heel erg leuk gevonden voor de covid jaren. Alleen het tweede jaar viel het inhoudelijk wel heel erg tegen! Vieze ingredienten, raar menu van een of andere blaaskaak chef.
Ja het eerste jaar was enorm lekker en leuk. Maar vorig jaar.. een pasta is nou niet echt een kerstdis ofzo. Vond er geen klap aan eigenlijk. Het was wel te eten, maar vooral de borrelplank was lekker. En filmpjes in plaats van geschreven instructies heb ik ook nogal een broertje dood aan. :+

• Chromoris
Zo, eindelijk even tijd gehad om het een en ander neer te schrijven. Ik wou het al eerder doen, maar kwestie van tijd en een goed moment vinden. En de laatste paar posts die ik hier teruglees zijn te mooi om niet op in te grijpen. Waarschuwing: grote lap tekst.

Verwacht niet dat Cap een flinke looncorrectie gaat uitvoeren, dat doen ze alleen in uitzonderlijke gevallen. Misschien persoonlijk dat je nog wat gedaan kan krijgen, maar dan ook alleen als je met een ander aanbod in je hand staat. Dat laatste heb ik een keer gedaan, en toen werd mijn salaris slechts gelijkgetrokken. Met ook de opmerking erbij dat dit slechts eenmalig was (en een behoorlijk grote geste, hint: dat was het niet). En ik vermoed dat de enige manier waarom ik dat voor mekaar heb gekregen was omdat ik goed met mijn Councilor kon optrekken, dat die ook nog eens mijn Practice Head was en dat ik ook nog behoorlijk wat potentiaal had. Ik weet van een mede collega destijds die samen met mij was begonnen dat ze hem een paar jaar aan het lijntje hebben gehouden, waarna hij na te veel loze & gebroken beloftes weg is gegaan.

De OR heb ik al eerder in dit topic benoemd dat deze een wassen neus is. Lees deze post en daarna mijn eerdere post erover maar terug en je zult begrijpen dat deze niets voorsteld.

Want ik weet niet of je het door hebt @SmurfLink, maar ook in dit topic laat je de kritiekpunten liggen en ga je alleen in op de wat positievere punten (of de kleine negatieve dingetjes). Dat is echt wel een Capgemini dingetje, case en point de quarterly update die je benoemd en het feit dat men die vraag “toevallig” niet voorbij laat komen. Men is daar behoorlijk goed in om dingen met pappen en nathouden door te trekken in de hoop dat het dan maar weggaat. (en dat gaat samen met het vermelden van uitstekende resultaten waar vervolgens weinig tot geen salarisverhoging tegenover staat)

En wat het punt van die groei betreft en het feit dat men dit niet voor inflatiecompensatie wilt gebruiken, dat heeft een grote reden: Frankrijk en de consequenties van hun opschoning tijdens de laatste crisis (die van 2008 – 2012). Frankrijk bepaald namelijk de budgetten en stelt het geld beschikbaar. Daarnaast willen ze daar zoveel mogelijk geld uit NL trekken om hun eigen budgetten op te schalen. En dat zorgt ervoor dat NL in een spagaat zit.
Daarbij heeft men tijdens de laatste crisis de CEO vervangen door een corporate raider achtig type. Die heeft toen met de botte bijl de boel lopen bezuinigen. En dat heeft zich toen onder zijn leiding voortgezet: secundaire arbeidsvoorwaarden werden meer en meer uitgekleed (en tot eigen sigaar getransformeerd), lonen werden geherindexeerd (kalibratie) en loonsverhogingen werden kleiner en kleiner. En dat heeft de eerste paar jaren vruchten afgeworpen, goede winsten en de mensen bleven nog (uit inertie of omdat het nog crisis was). Maar uiteindelijk is er daar een leegloop geweest van goed, kundig personeel tot het punt dat er een aantal afdelingen in de problemen zaten (en waarschijnlijk nog zitten, grootste issue is vergrijzing, jong personeel blijft niet, kundig/ervaren personeel vertrekt na een paar jaar). Om dat te managen heeft de nieuwe CEO mensen zoals hemzelf aangesteld/gepromoveerd, om maar met lege beloftes en pappen en nathouden mensen te behouden. Dat is lang genoeg gelukt voor meneer om weg te promoveren naar een mooie baan op Capgemini Hoofdkantoor Frankrijk, maar het resultaat is dat de management structuur te veel rot bevat (het is zo’n beetje als zo’n manager die in een productieplant ook kostenbesparingen doorvoert, veel succes heeft en dan promotie maakt, en daarna breken alle machines vanwege achterstallig onderhoud).

Het grootste issue met Capgemini (en met veel van die grote jongens) is dat het prima gaat zolang alle seinen op groen staat. Zie het als een autoweg, met stoplichten (managers) en aftakkingen (carrierepaden). Zolang alle stoplichten op groen staan, dan gaat het prima, geen probleem. Maar er zijn zoveel stoplichten, dat als er ook maar eentje op rood komt te staan, dan heb je een probleem. En het meest makkelijke waarop dat gebeurt is als je een ander pad gaat bewandelen, of op een pad bent waar een stoplicht niets om geeft. En dat doolhof aan paden proberen te ontwarren is als je niet diep genoeg in de organisatie zit bijna onmogelijk (al helemaal als je jong en onervaren bent). Incidenteel is dat ook de reden dat ik destijds behoorlijk wat eigen tijd heb gestoken in Capgemini: meerdere paden uitgekozen zodat ik altijd een plan B en een plan C had.

Want dat is ook de reden @chunwl dat ik de vragen vroeg met als opmerking “hoe de situatie bij Capgemini nog steeds is”. Want wat je beschrijft is heel herkenbaar en komt veelvuldig voor in de organisatie. De actieve cappers hier zitten het security deel en het infrastucture deel, en dat is wat meer afgeschermd van de rest van Cap (die zitten dus wat meer uit de wind). Anderzijds kan je dit ook anders uitleggen door ze onder het cap management gedrag te schuiven.

Ik onderschrijf het een en ander ook even met wat Glassdoor reviews. Als je denkt: maar het merendeel van die reviews is toch positief? Lees eerst even deze. En ja, er wordt echt druk uitgeoefend om zo’n positieve review neer te zetten.

Ze nemen namelijk veel Juniors aan, om ervoor te zorgen dat men later (hopelijk) ook nog wat mediors en seniors eraan over houdt. Retentie is namelijk nogal een ding bij Cap (en veroorzaken ze zelf). Bij Juniors gaan ze er vanuit dat je naïef en onervaren genoeg bent dat je je makkelijk laat peoplen: genoeg druk en dan ga je vanzelf het project wel doen. En dat houdt ook gewoon in dat je moet doen wat ze zeggen, tegenspraak wordt niet geduld (zie hiervoor https://www.glassdoor.nl/...Capgemini-RVW34088584.htm ).
Het hele euvel is namelijk dat geld en inzetbare uren het goed doen in Excel bestandjes, en daarop worden zij ook beoordeeld. Voor vele die net beginnen kan dit op zich werken: als je niet beter weet is elke ervaring er eentje. Maar daarmee heb je dan ook het risico dat je iets totaal anders moet gaan doen (als je niet in de juiste kringen daar rondhangt, dan heb je daar geen invloed op). Wees je getroost, ook mediors & seniors hebben hier mee van doen. Zelf heb ik ook een keer een intake gehad bij een interne manager voor het overnemen van een taak/project die eerst door andere cappers werden uitgevoerd (betrof transitie naar beheer). Op mijn vraag waarom die andere cappers dat niet meer ging doen kwam het antwoord dat de klant niet tevreden was met het eerdere team die de boel gemaakt had: dus ik mocht gaan puinruimen en kop van jut spelen. Ik heb hier toen voor bedankt, om vervolgens mijn manager achter me aan te krijgen van hoe het kon dat ik daar nee tegen heb gezegd. Zo werkt het dus daar.

Peoplen willen ze ook best goed doen door managers door te schuiven en/of het issue door te schuiven naar boven. Veel gehanteerde strategie is om iemand elke 3 jaar een andere manager te geven. Eerste jaar kunnen ze namelijk zeggen dat ze je nog niet goed genoeg kennen en je daarom geen salaris/promotie kunnen geven, tweede jaar zeggen ze dat het dit jaar niet lukt, en in het derde jaar geven ze aan dat ze wat anders gaan doen en begint het riedeltje weer overnieuw. Of men maakt dan promotie omdat ze een afdeling klein hebben weten te houden (en zo kun eigen kpi’s netjes gespekt hebben). Leuk voorbeeld bij de glassdoor reviews is dat degene die er eerst over ging nu wat anders aan het doen is. Je kan haar email bij nog een paar oude reviews zien staan, maar nu doet ze weer wat anders in de organisatie. Zie je trouwens best vaak bij HR (en vooral als er iemand zit die het ook echt goed wilt doen), dan branden ze af en vinden ze elders in de organisatie (of ook vaak buiten de organisatie) hun heil.

Het puntje wat betreft elleboogwerk: dat is redelijk standaard om promotie te maken en dat hoor je heel veel. Van een manager die een idee van een junior verkoopt naar het management als zijnde van hemzelf, tot het succes van anderen gebruiken om zelf maar promotie te maken. Zelf heb ik dat meegemaakt met een junior: deed zijn werk niet goed, liep er de kantjes vanaf, maar op een of andere manier wist hij wel promotie te maken tot een of andere sales positie. Ikzelf vindt dat het Gervais principe Capgemini heel goed beschrijft.

Wat betreft salaris, dat is inderdaad meestal minder dan marktconform. En men gebruikt alle truukjes om dat beter te doen lijken dan wat het is. En als je eenmaal binnen bent, dan is verhoging altijd moeilijk. Enerzijds omdat zoals ik al eerder aangaf: Frankrijk bepaald de budgetten. En die zien heel veel dingen als te duur (met name bij de lease regeling en overige secundaire voorwaarden, die zijn sinds de vorige crisis hard achteruit gegaan). Maar anderzijds bepalen de managers hoe dat verdeeld wordt. En dan loop je tegen 2 issues aan: de interne kliekjes zorgt goed voor mekaar, en de excel bepaald (computer says no). Dat laatste zag je ook een tijdje terug in dit topic met de opmerking dat er een jaar geweest is dat het hogere management alles al bepaald had (vanuit hun excel sheets). Verdere complicatie is ook dat er nogal eens dingen gebeuren die capgemini liever niet wilt dat die naar buiten gebracht worden, en dat wordt dan afgekocht met een vaststellingsovereenkomst. Ook dat komt uiteindelijk uit de budgetten, en men is redelijk gul want men wilt niet dat die zaken naar buiten komen (heel af en toe glipt er eens eentje er tussendoor: zie deze uitspraakvan de rechter over hoe Cap destijds en nu nog omgaat met haar mensen, tegenwoordig is men guller en komt het niet in de publiciteit). Zo weet ik dat incidenten vaak stil gehouden worden (danwel benut worden voor carrière voortgang/zekerheid).

En daarmee kom ik ook even terug op het puntje van @Prx over die uitzending van Zembla met daarin de sneer naar iets recenter. Iets recenter is niet nodig omdat er hier een trend is: we zijn begonnen bij Equihold, vervolgens de verkapte reorganisatie en het slecht omgaan met personeel om dan te eindigen bij de spagettie code. En tussendoor loopt nog de betrokkenheid van Capgemini bij het feiten feuilleton van UWV (Geenstijl – UWV: Kroniek van een faalfabriek). Veel van de zaken blijven onder de pet, maar er is genoeg dat het zo nu en dan overstroomt. En vanuit jouw uithoek in Capgemini heb je daar weinig last van en ook weinig kijk op. Grootste probleem van Cap is de loze beloftes van sales en: “Hebben jullie die mensen? Ja, die hebben we, geen probleem. Krijgen we die mensen ook? Uhm, daar kom ik op terug.” En daar is men inmiddels achter gekomen. Ik heb via via vernomen dat een groot project gewonnen werd door Capgemini onder de voorwaarde dat de team die de aanbesteding won, ook het team werd dat het werk ging uitvoeren (dat is zo'n 3 jaar geleden, dus hierbij je recentere voorbeeld). Toen moest Cap heel plotseling best wat mensen vrij maken voor het project (en zijn een aantal andere projecten/klanten van het ene op het andere moment minder plezierig verrast geworden).
En dat is ook meteen de reden dat cap zoveel detachering heeft bij de (semi-) overheid, of hele grote klanten. De markt is er inmiddels ook achter, en Cap wordt dus wat minder bij kleinere/innovatievere dingen betrokken omdat daar ook echt resultaat neergezet moet worden (zie daarvoor ook heel mooi omschreven: https://www.glassdoor.nl/...Capgemini-RVW44564424.htm). Dus dan blijven de partijen over waar nog de oude spreuk heerst: “Nobody got ever fired for hiring IBM” (of in dit geval capgemini).

Best wel wat punten die volgen heb ik opgepikt door rond te blijven hangen bij borrels en management lunches (was destijds nog een ding). Wat je dan oppikt is behoorlijk nuttig, zeker omdat men dan nog wel eens de neiging heeft om wat meer toelichting te geven (of wat meer te vertellen dan wat eigenlijk handig is).

De Co-zone is niet voor innovatie, maar voor het opdoen van ervaring van cappers. Zodra die de vereiste ervaring hebben, dan worden ze ingezet. Het innovatie verhaal is leuk voor powerpoints en om leuk te doen in de pers, maar meer ook eigenlijk niet.

Over powerpoints gesproken: men is meer goed in het maken van een mooie, hippe powerpoint dan om wat erin staat ook daadwerkelijk te realiseren. Met name dingen die te maken hebben voor hun eigen mensen: men heeft hele mooie powerpoints en word documenten over bureau’s e.d. voor hun eigen mensen, maar als er gebruik van gemaakt moet worden dan is daar niemand voor. Het bestaat slechts op papier omdat dit nodig is bij aanbestedingen (overheden vereisen nogal eens maatschappelijke betrokkenheid, en dit is de makkelijkste manier om dat te bewijzen).

Opleidingen e.d. (het meeste eigenlijk) is altijd in de avonduren omdat dit Cap zo weinig mogelijk kost. Opleidingen en overige interne codes (bijvoorbeeld tandartsbezoek) mogen zo weinig mogelijk gebruikt worden. Want dat drukt de declarabele uren in Excel. En daarmee kom ik dan ook op het puntje van work-life balance: Ik had gezien wat je had geschreven @herrieschopper en je hebt gelijk. Work-life balance binnen Cap is namelijk je eigen verantwoordelijkheid. Wat ze er niet bij vertellen is dat als je niet genoeg van je eigen tijd (life) in cap stopt/investeert, dat dat nadelige gevolgen heeft voor je carrière (dit kunnen ze achterhalen in hun Excel). Maar als jij vervolgens eronder door gaat (te veel tijd erin hebt gestoken) met een burnout, dan ben je dat ook zelf schuld. Een prachtige catch-22. Tijdens de periode dat ik wegging was er dermate veel ziekteverzuim vanwege psychische redenen en burn-out dat zelfs het management bezorgd begon te raken. Dit werd natuurlijk gemanaged vanuit het oogpunt dat dit het aantal declarabele uren en daarmee de omzet drukte.
Ik heb zo een keer overhoord dat een groepje een project gedraaid heeft wat zo heftig was dat de ene na de andere er overspannen / met burnout uit vloog. De setting was bijna alsof oorlogsveteranen het hadden over wat ze hadden meegemaakt, maar dan met een hoge dosis pochen erbij (waarvan ik destijds dacht dat het toch niet normaal is).
Ander incident is dat een collega maar niet de cursussen mocht volgen die hij wou volgen ten behoeve van zijn eigen carrière. Daar heeft hij jarenlang geen toestemming voor gekregen. Wat hij wel gekregen heeft is toen hij op de bank kwam en zijn skills niet up to date waren, dat ze hem een loonkorting erdoor gedrukt hebben want hij was nu eenmaal niet zoveel meer waard.

Wat beoordeling op uren betreft: de ARVE is daarin heilig. Zodra je onder een magische grens valt (door interne projecten of ziekte), dan krijg je standaard een slechte beoordeling (systeem doet dit automatisch). Ik weet van een junior dat ze buiten haar schuld langdurig ziek werd, graag meer wou werken, maar dat niet mocht van de bedrijfsarts. Vervolgens kwam haar manager met een slechte beoordeling en geen salarisverhoging aanzetten (wat icm inflatie eigenlijk een loonkorting is), want ze had niet genoeg in cap geïnvesteerd. Van een andere collega weet ik dat ze een keer wegens een botbreuk een half jaar niet heeft kunnen werken. Overige half jaar heeft ze netjes haar uren gedraaid. Maar einde van het jaar was het niet voldoende en kwam haar manager aanzetten met een loonsverlaging (of anders). Beide zijn op zich illegaal (je mag een werknemer geen slechte beoordeling geven omdat hij/zij ziek is), maar daar trekt cap zich niets van aan (of koopt het af zodra het wel een issue wordt).

Begeleiding is trouwens vaak een grap: je counselor is namelijk ook verantwoordelijk voor hun eigen projecten. En als je eenmaal management consultant grade bent (en dat is het merendeel van counselors), dan mag je geen overuren meer schrijven. En als dan de keuze gemaakt moet worden tussen de eigen mensen, of de eigen kpi’s waar de bonus vanaf hangt, dan wordt vaak gekozen voor het laatste ten koste van het eerste (ook vaak onbewust). En ja, ze krijgen wat tijd toegewezen voor hun counselor taken, maar dat is een interne code. En je kan hierboven nalezen wat dat inhoudt (en het heeft ook direct impact op hun kpi’s). En bij sommige afdelingen zijn de counselors ook betrokken bij het verdelen van de salarisverhogingen, mag je raden waar die verhogingen dan naar toe gaan...

Puntje over beloftes: als het niet op papier staat dan is het niets waard. Dit is vooral bij Cap het geval. Ik heb vaak genoeg gehoord over beloftes die gedaan werden, en die dan mysterieus vergeten werden (of vergeten werden om opgeschreven te worden bij councilor wissel). Paar beloftes die ook gewoon gebroken werden. De mensen van engineering (@YakuzA) moeten nu heel even opletten. Capgemini heeft tijdens de vorige crisis BAS overgenomen (was eerst onderdeel van Gentronic, ging toen over naar KPN, en werd toen gekocht door Capgemini). Bij de overname heeft men de belofte gemaakt dat men de lonen niet ging korten, dat alles gewoon bij het oude zou blijven. Een paar jaar later heeft men die belofte ijskoud naast zich neer geschoven en is de bijl erdoor gegaan. Management werd door die belofte niet tegen gehouden.
En in dat kader heb ik ook meegemaakt dat een collega een auto van een manager heeft overgenomen. Die manager had het een en ander beloofd/toegezegd wat later niet waar bleek te zijn. Maar toen zat die collega al met die auto in haar maag en had ze pech (cap heeft niets voor haar gedaan).
Haar manager zou het gaan bespreken, dat is ook gebeurd, maar daar is niets uitgekomen. En daarmee was de kwestie af gedaan. Dat is trouwens ook wat je vaak ziet: alles is bespreekbaar, maar of er ook echt iets uit het bespreken komt is afhankelijk van of alle stoplichten op groen komen te staan.

Je exit gesprek is herkenbaar @chunwl, ook ik heb zo’n gesprek gehad. Herkenbaar, jammer, men ging het noteren om erop terug te komen, etc. Het grootste probleem is dat de HR persoon die het doet, er niet lang blijft zitten. En het doel is niet om daadwerkelijk feedback te verkrijgen (kom ik zo nog op terug), maar om damage control te doen (smooth exit). Veel mensen verlaten namelijk Cap teleurgesteld, gefrustreerd en bijzonder ontevreden over wat ze hebben meegemaakt. En dat doet de reputatie (en de sales bij alles wat geen aanbesteding is) van Capgemini geen goed.
Management weet namelijk bijzonder goed wat de problemen zijn. Aantal jaren geleden is er een onderzoek geweest (een oud collega die inmiddels ex cap is, heeft mij de resultaten medegedeeld). Probleem nummer 1 was management, salaris was maar probleem nummer 2. Nummer 3 was iets minders, dus heeft men de eerste 2 genegeerd en nummer 3 met veel fanfare opgepakt. Grootste probleem is ook de rot die zit in het management, en die krijg je er niet meer zo snel uit. Alle managers die er ook echt waren voor hun mensen heb ik zien vertrekken naar andere bedrijven.

Ik ga afsluiten, want het wordt nu wel heel veel tekst. Wat advies om af te sluiten:
Voor de cappers: wees voorzichtig met het uitzoeken binnen Cap of wat ik hier heb geschreven ook de waarheid is. Zorg op zijn minst voor een plan B. En als het nu goed gaat, zorg dat je weet wat je moet/kunt doen als een van je groene stoplichten vervangen wordt door een rood licht.
Voor degenen die net zijn overgenomen in Capgemini Engineering: ga eens met een paar oud bas mensen praten over hoe hun overname geweest is. Merendeel zit bij ADM, en hun grootste contract was UWV. Goede kans dat je ze daar vind en vraag ze dan hoe Cap omgaat met overnames en beloftes die gedaan worden tijdens de overname.
@perform93 & @chunwl: Weet dat je zeker niet de enige bent. Hoe hard & unfair het ook mag zijn, accepteer het en move on. Vergeet het echter niet, want hiermee heeft Cap wel een prachtig voorbeeld neergezet van hoe het niet moet. (en mocht je ooit in de positie zijn dat je mensen kan inhuren, dan kunnen de CV's van Capgemini netjes aan de onderkant van de stapel / in de prullenbak)
Voor iedereen die denkt om bij Cap aan de slag te gaan: zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven, zorg dat je een plan hebt voor binnenkomst en vertrek. En weet dat je voorzichtig moet zijn met wat men je beloofd/toezegt.

En weet dat veel wat ik hier schrijf niet onbekend is, genoeg weten dat de keizer geen kleren aan heeft en wat in de wind loopt te bungelen ziet niet bepaald charmant uit. Enige is nu dat dit nu een keertje hardop wordt uitgesproken.

• SmurfLink
  • Niet online
Chromoris schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:55:

Want ik weet niet of je het door hebt @SmurfLink, maar ook in dit topic laat je de kritiekpunten liggen en ga je alleen in op de wat positievere punten (of de kleine negatieve dingetjes). Dat is echt wel een Capgemini dingetje, case en point de quarterly update die je benoemd en het feit dat men die vraag “toevallig” niet voorbij laat komen. Men is daar behoorlijk goed in om dingen met pappen en nathouden door te trekken in de hoop dat het dan maar weggaat. (en dat gaat samen met het vermelden van uitstekende resultaten waar vervolgens weinig tot geen salarisverhoging tegenover staat)
Jij bent onbekend met het concept sarcasme?

• Wijnands
Wat beoordeling op uren betreft: de ARVE is daarin heilig. Zodra je onder een magische grens valt (door interne projecten of ziekte), dan krijg je standaard een slechte beoordeling (systeem doet dit automatisch)
Nou, ik beoordeel al 2 jaar mensen maar dit heb ik nog nooit gezien.

• Prx

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Topicstarter
Wijnands schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:06:
[...]

Nou, ik beoordeel al 2 jaar mensen maar dit heb ik nog nooit gezien.
'Het systeem' bestaat dan inderdaad ook gewoon niet. Want ARVE cijfers worden niet ingeladen in het beoordelingssysteem voor (half)jaargesprekken. En 'het systeem' waar wij dit jaar de beoordelingen moesten aanleveren aan HR qua performance & potentieel heet Microsoft Excel.

Dus die ben ik het inderdaad ook niet mee eens en onderschrijf ik ook dat dit zo niet werkt. Als iemand dat zo heeft gevoeld in het verleden dat ARVE leidend was voor de beoordeling, dan was dit toch echt een bewuste keuze van de (people) manager van die persoon om een bepaalde beoordeling te geven.

• Lisadr
Hebben medewerkers van Capgemini en Sogeti een inflatiecorrectie ontvangen in 2022?

[Voor 14% gewijzigd door Lisadr op 23-12-2022 14:54]

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Lisadr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:54:
Hebben medewerkers van Capgemini en Sogeti een inflatiecorrectie ontvangen in 2022?
Als Sogetist heb ik dit jaar niets aan inflatiecorrectie gekregen, en ik heb er ook (nog) niets over gelezen.

[Voor 7% gewijzigd door Gropah op 23-12-2022 14:57]

Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee