Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CsprMrkrk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 09:52
Volgens mij kan een Golf hybride nog net, je hebt dan wel instapmodel zonder eventuele extra's.
Zelf dacht ik meteen een leaseauto te bestellen maar mijn huidige situatie is voordeliger.

Aantal auto's waar je aan kunt denken die goed binnen het budget passen: Peugeot 208-e (duurste versie, GT, past binnen budget), Peugeot 2008-e, Opel Corsa-e, DS3 Crossback, Citroen e-C4. Iets duurder maar wel mogelijk is bijvoorbeeld een Cupra Born.
Als je liever hybride wilt rijden kun je qua goedkope optie denken aan een Renault Clio of nieuwe Megane. Als je echt aan je max gaat zitten (750 + 20% eroverheen) dan kun je volgens mij nog net een Mercedes A kiezen.
Maar als ik eerlijk mag zijn, dan vreet je met bijtelling erbij wel een stuk van je salaris eraf, dat moet je maar willen :).

Mocht je specifieke modellen willen weten kan je mij ook wel even een bericht sturen dan kijk ik voor je.

• C_Tates
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-04-2023
Prx schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Je zult sowieso iets met elektrisch moeten doen, want ICE auto's zijn geen onderdeel meer van de leaseregeling. Dus dan houd je EV, Plug-In Hybrid en Mild Hybrid (het ouderwetse hybride) over. Volgens mij valt de Polo dan automatisch af. De Golf zal nog wat te duur zijn is mijn gok.

Heb een tijdje geleden een uitdraai voor iemand gemaakt uit mijn leaseportaal, zal eens kijken of ik die ergens vandaag voor je kan opsnorren.
Ah helder, zo'n uitdraai zal wel fijn zijn. Elektrisch vind ik prima. Thanks!

• C_Tates
CsprMrkrk schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:25:
Volgens mij kan een Golf hybride nog net, je hebt dan wel instapmodel zonder eventuele extra's.
Zelf dacht ik meteen een leaseauto te bestellen maar mijn huidige situatie is voordeliger.

Aantal auto's waar je aan kunt denken die goed binnen het budget passen: Peugeot 208-e (duurste versie, GT, past binnen budget), Peugeot 2008-e, Opel Corsa-e, DS3 Crossback, Citroen e-C4. Iets duurder maar wel mogelijk is bijvoorbeeld een Cupra Born.
Als je liever hybride wilt rijden kun je qua goedkope optie denken aan een Renault Clio of nieuwe Megane. Als je echt aan je max gaat zitten (750 + 20% eroverheen) dan kun je volgens mij nog net een Mercedes A kiezen.
Maar als ik eerlijk mag zijn, dan vreet je met bijtelling erbij wel een stuk van je salaris eraf, dat moet je maar willen :).

Mocht je specifieke modellen willen weten kan je mij ook wel even een bericht sturen dan kijk ik voor je.
Bij dat laatste houd ik inderdaad niet veel meer over :D
Thanks!

• Davyron
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-12-2024
Is het mogelijk om een een transfer aan te vragen naar een ander land waar een Capgemini kantoor aanwezig is? Bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Australië? Er van uitgaande dat je geen YP meer bent.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45
Davyron schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:47:
Is het mogelijk om een een transfer aan te vragen naar een ander land waar een Capgemini kantoor aanwezig is? Bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Australië? Er van uitgaande dat je geen YP meer bent.
Euh, als jij contacten hebt opgedaan bij Capgemini Australië op bijvoorbeeld een klus, of gewoon omdat je het zelf initieert en daar contact zoekt met mensen, en zij daar een plek voor je hebben, dan sure. Ik heb zo collega's naar Canada en USA zien gaan, interne transfer binnen Capgemini.

Maar als jij in dienst komt bij Capgemini Nederland en je verwacht dat Nederland dan kan zeggen "Hé Australië, ik heb hier een medewerker die naar je toe wil komen. Hebben?", dan zal het iets met een koude kermis worden. :P

Maar het is dus absoluut mogelijk, je moet het alleen zelf initiëren/regelen met Capgemini Australië.

[ Voor 12% gewijzigd door Prx op 11-08-2022 22:51 ]

• Prx
C_Tates schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Ah helder, zo'n uitdraai zal wel fijn zijn. Elektrisch vind ik prima. Thanks!
Het hele riedeltje ligt in een DM op je te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Prx schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:46:

Maar het is dus absoluut mogelijk, je moet het alleen zelf initiëren/regelen .
Dat is eigenlijk de essentie van werken bij Capgemini

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 20:13
@Davyron Vanuit consulting heb ik er nu al 2 zien langskomen richting Australië, paar jaar ervaring met een transfer (consultant/senior consultant = 2 jaar ervaring). Als je intern gaat navragen, kan je zeker achter de namen komen, kijken of ze een goed woordje voor je doen en hoe ze het zelf hebben aangepakt.

Ik denk als je het vanuit andere units gaat doen, het wel wat lastiger is.

• diek12345
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Welke laptop krijg je als je werkt bij Capgemini? Qua model

• Wijnands
diek12345 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:18:
De laptop die je nodig hebt. Als je niks anders aan vraagt krijg je een 14 inch 8gb HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

De laptop die je nodig hebt. Als je niks anders aan vraagt krijg je een 14 inch 8gb HP.
En zelfs dat ding is eigenlijk wel prima als je niet veel zwaars erop hoeft te doen. :+ Het is mijn 'bij'laptop, vooral voor mail, urenboeken en Tweakers. Voor ontwikkelwerk zou ik wel een niveautje hoger willen, maar dat doe ik op m'n andere laptop.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superwasbeer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 15:27
Wat is een beetje het startsalaris als je bij capgemini begint? (als starter dus)

EDIT: 2600 dus ofzo.

Ik wilde het vergelijken met CGI waar ik na 1 jaar en 3 maanden nu 2950 verdien. Exclusief secundaire arbeidsvoorwaarden die in de 800 oplopen

[ Voor 51% gewijzigd door Superwasbeer op 26-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Superwasbeer schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:39:
Wat is een beetje het startsalaris als je bij capgemini begint? (als starter dus)

EDIT: 2600 dus ofzo.

Ik wilde het vergelijken met CGI waar ik na 1 jaar en 3 maanden nu 2950 verdien. Exclusief secundaire arbeidsvoorwaarden die in de 800 oplopen
Startsalaris van een Young Professional is 2500 (of 2525, die vraag staat nog uit). Bij goed presteren kan dit na 18 maanden dus 3100 (of 3125) zijn. Secundaire arbeidsvoorwaarden bij Capgemini lopen iets hoger op dan die 800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
diek12345 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:18:
Standaard laptop heb je antwoord op. Zelf heb ik de beschikking over een 'Developer Laptop', gezien ik veel zware VM's draai voor demo, pre-sales en development. Dit is een HP Zbook Fury 15 G7 (i7-10850H, 32GB). Daarnaast is het ook mogelijk om een laptop om te wisselen voor een Macbook, mits je manager dat goedkeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Macbook is dubbel zo duur als een developer. Ik heb er over na gedacht maar kwam tot de conclusie dat het ding het geld niet waard was voor me.
De standaard laptop is er eentje voor office en internet, wil je meer dan moet je inderdaad een developer hebben. Nadeel is dat die erg zwaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diek12345
En krijg je ook een bureau eventueel voor thuis als je die niet hebt en een beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
diek12345 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:47:
En krijg je ook een bureau eventueel voor thuis als je die niet hebt en een beeldscherm?
Ja..maar... dit is Cap dus niets gaat vanzelf. Dit moet je wel aanvragen. Verder let er bij meubilair op dat je alles in een keer besteld. Ik wilde een aantal maanden na mijn stoel een buro bestellen (er was een kamer in huis vrij gekomen) en de vervoerskosten die ik zelf moest betalen waren dusdanig dat ik maar een buro bij de ikea ben gaan halen.

Stoel is prima, enorm verstelbaar. Er is ook een leuk opklap buro in het assortiment wat een kastje wordt als je het niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
diek12345 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:47:
Zeker, je kan uit 2 of 3 bureaus kiezen en uit een aantal stoelen. Een bedrijf komt het bij je thuis afleveren en afstellen. Gratisch ende voor niets. En als je uit dienst gaat wordt het weer opgehaald.

Je kan ook een extra monitor bestellen via HP, die wordt uiteindelijk wel van jou dmv afschrijvingswaarde per jaar. Wordt ook gewoon bezorgd aan de deur voor niets.

Toetsenbord en muis kan je ook krijgen maar ik kreeg zo'n vreselijk minitoetsenbordje dus heb zelf maar gewoon een goeie gehaald. Zou ik wellicht kunnen declareren maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SmurfLink schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

r ik kreeg zo'n vreselijk minitoetsenbordje
Deel van de ergo kit. Samen met een laptopstandaard kun je daarmee voorkomen dat je de typische consultant rugklachten ontwikkeld als je ergens op lokatie werkt (kantoor bijv, daar zijn weinig monitoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Deel van de ergo kit. Samen met een laptopstandaard kun je daarmee voorkomen dat je de typische consultant rugklachten ontwikkeld als je ergens op lokatie werkt (kantoor bijv, daar zijn weinig monitoren)
Met zo'n toetsenbordje krijg ik andere klachten dan rugklachten. Ik ga echt niet werken op zo'n miniding zonder numpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diek12345
Bedankt! Monitor is idd wel fijn met thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dageeknerd
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Zijn er recente ervaringen met Capgemini van Java developers die net hun HBO hebben afgerond? Capgemini lijkt me wel wat aangezien het doorleren gestimuleerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Danton
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-06 14:37
Mogelijk heb ik interesse om voor Capgemini te werken. Echter, wil ik pas solliciteren als ik een beter beeld heb van wat de arbeidsvoorwaarden zijn van een managing consultant, senior managing consultant en principal consultant. Heb al paar keer met een recruiter gebeld, maar volledige transparantie kreeg ik niet, dus ik vraag me af of iemand hier mij meer kan vertellen. Alvast bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-06 15:09
R.Danton schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:56:
Mogelijk heb ik interesse om voor Capgemini te werken. Echter, wil ik pas solliciteren als ik een beter beeld heb van wat de arbeidsvoorwaarden zijn van een managing consultant, senior managing consultant en principal consultant. Heb al paar keer met een recruiter gebeld, maar volledige transparantie kreeg ik niet, dus ik vraag me af of iemand hier mij meer kan vertellen. Alvast bedankt voor het delen!
Zie: Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
R.Danton schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:56:
Ik ga 'm niet delen met een buitenstaander maar waarom vraag je de recruiter niet om het HR charter en de lease regeling? Kun je 't zelf na lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.Danton
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-06 14:37
Thanks @Googolplex1, je bent een held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Stel ik mag 800 euro besteden, leaseauto 750 per maand. Zitten de zakelijke km's hier dan bij in en jaarlijks 11k privé km ook of betaal je die extra? En dan houd ik 50 over wat bijgeteld wordt bovenop het salaris? Eigen bijdrage is er niet zo ver ik weet.

Alvast bedankt!

[ Voor 45% gewijzigd door CMSTRR op 03-09-2022 03:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
CMSTRR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 02:56:
Stel ik mag 800 euro besteden, leaseauto 750 per maand. Zitten de zakelijke km's hier dan bij in en jaarlijks 11k privé km ook of betaal je die extra? En dan houd ik 50 over wat bijgeteld wordt bovenop het salaris? Eigen bijdrage is er niet zo ver ik weet.

Alvast bedankt!
Kilometers zitten erin maar elke 4 maanden verandert je leasebedrag aan de hand van je privékilometers, zuinig rijden en zuinig tankgedrag. Rij je boven de normen wordt je auto duurder, blijf je eronder dan goedkoper.

In jouw voorbeeld zou je inderdaad 50 euro bruto bij je salaris opgeteld zien worden in de auto post. Heb je een auto van 850 euro dan wordt dat bruto/netto verrekend met je salaris .De bijtelling wordt opgeteld bij je bruto salaris en gaat zo via de loonheffing eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Heeft iemand misschien een printscreen van waaruit je zoal kan kiezen tussen de 600-900 euro? Ik begreep al dat de private lease prijzen op 30k km per jaar zetten nog onder de prijzen van full operational lease liggen, dus ik ben benieuwd wat er overblijft.

Alvast bedankt weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Stuur je wel even een DM met alle screenshots die ik een tijdje geleden heb gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
CMSTRR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:04:
Heeft iemand misschien een printscreen van waaruit je zoal kan kiezen tussen de 600-900 euro? Ik begreep al dat de private lease prijzen op 30k km per jaar zetten nog onder de prijzen van full operational lease liggen, dus ik ben benieuwd wat er overblijft.

Alvast bedankt weer!
Als je voor 800 geld wil over houden zit je in de Renault Clio/Twingo of de fiat 500/panda range. Hybride uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woesjj
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 14:16
Hallo allemaal! Ik begin binnenkort bij Capgemini en heb wat vragen voor jullie. Ik ga bij Cap beginnen aan mijn eerste grote mensenbaan als junior test engineer, dus ik weet nog niet zo goed wat ik kan verwachten. :+

Ik begin met een zes weekse cursus waarin ik alles leer over het testen, scrum etc. Heeft iemand ervaring met deze cursus, is deze intensief? Hoe gaat zo'n cursus dag, is dit vergelijkbaar met een college dag of kan je vooral zelf aan het werk? En is deze cursus de gehele dag van 9 tot 5 of kan je hier al je eigen tijd indelen?

Verder heb ik ook nog wat vragen over het leasen van een auto. Ik woon in het zuiden van het land, dus moet wel een stukje rijden voor Utrecht (+- 1 uur). Ik heb wel een auto ter beschikking, maar deze deel ik met anderen dus ik wil eigenlijk snel een lease auto. Is dit ook mogelijk in je proeftijd? En aan wat voor lease auto's moet ik denken om binnen het budget (750 euro) te blijven? Ik las dat je alleen hybride of elektrisch kan rijden, maar ik heb geen elektrische laadpaal hier in de buurt, is dit een probleem? En zo ja, is het aanschaffen van zo'n laadpaal voor mijn eigen rekening? Zijn er nog veel verborgen kosten bij het leasen van een auto of blijft het meestal binnen het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 10:21
Woesjj schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:33:
. Is dit ook mogelijk in je proeftijd?
Nee, alleen bij een vast contract en dus ook na je proeftijd mag je bestellen.
En aan wat voor lease auto's moet ik denken om binnen het budget (750 euro) te blijven?
Is een aantal keer gevraagd hier boven, volgens mij kan @Prx je een aantal screenshots tonen. Maar voor je beeldvorming: Binnen budget zijn alleen de kleine auto's (Fiat 500/Panda, Clio etc).
Ik las dat je alleen hybride of elektrisch kan rijden, maar ik heb geen elektrische laadpaal hier in de buurt, is dit een probleem? En zo ja, is het aanschaffen van zo'n laadpaal voor mijn eigen rekening?
Je hebt ook genoeg hybrides die niet aan een laadpaal hoeven, die hebben een kleinere accu en laden gewoon bij het remmen of via een dynamo oid. Een laadpaal lease je mee en komt gewoon bovenop de leaseprijs zover ik weet. Die mag dan natuurlijk wel alleen op je eigen grond geplaatst worden, dus je hebt een oprit of erf nodig.
Zijn er nog veel verborgen kosten bij het leasen van een auto of blijft het meestal binnen het budget?
We hebben ook een bonus/malus regeling. Als jij meer dan 11.500 privé kilometers rijdt, meer benzine verbruikt dan de norm of duur tankt kost dat extra. Als jij onder de norm zit dan levert dat juist weer korting op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Iedere keer als ik dit topic lees blijf ik me verbazen over het geneuzel met regels en auto’s bij Cap. Zou voor mij al een reden zijn om deze tent over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sethro schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:02:
Iedere keer als ik dit topic lees blijf ik me verbazen over het geneuzel met regels en auto’s bij Cap. Zou voor mij al een reden zijn om deze tent over te slaan.
Je hoeft ook geen lease auto te nemen, dan heb je gewoon een mobi budget.

Dat lease auto/gouden ketting gedoe heb ik ook nooit zoveel mee gehad ;)
Persoonlijke keus :)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2022 21:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Sethro schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:02:
Weet dan niet zozeer welke regels je op doelt, maar mobiliteit kent bij Capgemini veel flexibiliteit. Maar tegelijk is er dus ook een richting ingezet om mobiliteit een stuk groener in te richting. Dan zijn er wat bewuste keuzes die gemaakt moeten worden. Ach, het is bij elke organisatie wel wat. En als dit het ergste is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Verder heb ik ook nog wat vragen over het leasen van een auto. Ik woon in het zuiden van het land, dus moet wel een stukje rijden voor Utrecht (+- 1 uur). Ik heb wel een auto ter beschikking, maar deze deel ik met anderen dus ik wil eigenlijk snel een lease auto. Is dit ook mogelijk in je proeftijd?
Neem even contact op met je nieuwe manager, eventueel via de recruiter die je hebt gesproken. Het is niet standaard, maar zij kunnen eventueel een huur/poolauto ter beschikking stellen in je proeftijd. Na je proeftijd mag je zelf een auto bestellen, of een auto overnemen van een collega.

Hoe is de verbinding met het OV voor je? Ik begrijp dat het vast een lange rit zal zijn, maar als je gewoon je laptop open klapt in de trein is het ook gewoon werktijd. :)
Woesjj schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:33: En aan wat voor lease auto's moet ik denken om binnen het budget (750 euro) te blijven? Ik las dat je alleen hybride of elektrisch kan rijden, maar ik heb geen elektrische laadpaal hier in de buurt, is dit een probleem? En zo ja, is het aanschaffen van zo'n laadpaal voor mijn eigen rekening? Zijn er nog veel verborgen kosten bij het leasen van een auto of blijft het meestal binnen het budget?
Een thuislader kan inderdaad meegenomen worden in de leaseprijs. De prijs van de paal gaat dan gewoon gedeeld door 48 (looptijd contract) en is na het contract ook gewoon voor jou. Dus als jij een woning hebt waar dat bij kan, dan vooral doen.

Anders even een aanvraag starten bij je gemeente. Het is overal anders, maar hier wordt bij behoefte gewoon een paal (bij)geplaatst. Maar dat is dan wel een kwestie van aanvragen.

Prijzen van auto's zal ik even met je delen in een DM. Dan kun je even kijken wat binnen je budget valt en hoe je je daar bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Prx schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:50:
[...]

Weet dan niet zozeer welke regels je op doelt, maar mobiliteit kent bij Capgemini veel flexibiliteit. Maar tegelijk is er dus ook een richting ingezet om mobiliteit een stuk groener in te richting. Dan zijn er wat bewuste keuzes die gemaakt moeten worden. Ach, het is bij elke organisatie wel wat. En als dit het ergste is. :P
Ik geloof niet dat die rare bonus / malus regels met oa verplicht tanken bij goedkope tankstations nou echt bijdraagt aan een groene inrichting. Klinkt meer als een bezuinigingsmaatregel.

Zet dan de stap naar all electric / waterstof door huidige benzine/diesel/hybride contracten open te breken en versneld afscheid te nemen daarvan (zoals veel concurrenten doen).

Wat ik ook niet helemaal begrijp is wat er met die leasebudgetten gebeurd. Voor 800 euro lease kun je normaal gewoon Kia EV6 of Tesla M3 rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 05-09-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Sethro schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:43:
[...]

Ik geloof niet dat die rare bonus / malus regels met oa verplicht tanken bij goedkope tankstations nou echt bijdraagt aan een groene inrichting. Klinkt meer als een bezuinigingsmaatregel.

Zet dan de stap naar all electric / waterstof door huidige benzine/diesel/hybride contracten open te breken en versneld afscheid te nemen daarvan (zoals veel concurrenten doen).

Wat ik verder ook niet helemaal begrijp is waarom je bij Cap met vrij hoge budgetten toch hele karige auto’s moet rijden. Met 800 euro budget ben je normaal al goed op weg naar een Tesla M3.
De meeste pijn zit hem niet in de hybride die nog aangeboden worden in de komende transitie jaren. Het probleem is dat er een merkenbeleid is ingevoerd met 51% van de stemmen van medewerkers. En daar zitten alleen de dure jongens nog maar in. Tesla is geen keuze meer dankzij die collega's die dachten dat 3 tientjes inkoopkorting ze meer ging brengen dan het erin houden van de goedkopere Aziaten en zo.

Versneld openbreken is geen optie, veel te hoge kosten voor medewerkers en niet genoeg keuze nu met veel te lange levertijden. Maar elektrisch is gewoon ni de standaard.

Bonus/Malus ook geen fan van, maar dat is in 2012 ingevoerd met goedkeuring van OR, ten faveure van het ophogen van lease prijzen door stijgende kosten voor privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[...]

Ik vind het wel prettig. Ben nu gemiddeld 100 euro per maand minder kwijt aan lease (maar ik rij nog bezine)
Wat ik ook niet helemaal begrijp is wat er met die leasebudgetten gebeurd. Voor 800 euro lease kun je normaal gewoon Kia EV6 of Tesla M3 rijden.
Ik hoor graag waar je die inc. brandstof/elektra budget voor 30k km per jaar kan rijden voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 10:21
Wijnands schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:07:

Ik hoor graag waar je die inc. brandstof/elektra budget voor 30k km per jaar kan rijden voor dat geld.
Ik ben ook wel benieuwd. Op DirectLease is de goedkoopste Model3 al 945. En dan heb ik alleen nog maar de contractduur op 48 en de afstand op 30.000km gezet, geen winterbanden etc

[ Voor 15% gewijzigd door wuzzy op 07-09-2022 08:47 ]

• CsprMrkrk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 09:52
Hallo allemaal! Ik begin binnenkort bij Capgemini en heb wat vragen voor jullie. Ik ga bij Cap beginnen aan mijn eerste grote mensenbaan als junior test engineer, dus ik weet nog niet zo goed wat ik kan verwachten. :+

Ik begin met een zes weekse cursus waarin ik alles leer over het testen, scrum etc. Heeft iemand ervaring met deze cursus, is deze intensief? Hoe gaat zo'n cursus dag, is dit vergelijkbaar met een college dag of kan je vooral zelf aan het werk? En is deze cursus de gehele dag van 9 tot 5 of kan je hier al je eigen tijd indelen?

Verder heb ik ook nog wat vragen over het leasen van een auto. Ik woon in het zuiden van het land, dus moet wel een stukje rijden voor Utrecht (+- 1 uur). Ik heb wel een auto ter beschikking, maar deze deel ik met anderen dus ik wil eigenlijk snel een lease auto. Is dit ook mogelijk in je proeftijd? En aan wat voor lease auto's moet ik denken om binnen het budget (750 euro) te blijven? Ik las dat je alleen hybride of elektrisch kan rijden, maar ik heb geen elektrische laadpaal hier in de buurt, is dit een probleem? En zo ja, is het aanschaffen van zo'n laadpaal voor mijn eigen rekening? Zijn er nog veel verborgen kosten bij het leasen van een auto of blijft het meestal binnen het budget?
Ik ben 1 feb dit jaar begonnen als junior test engineer. Vanuit creatief werk bij startup (5/6 jaar) naar groot IT bedrijf gegaan, dus scrum en test etc was voor mij ook nieuw. De masterclass is redelijk intensief want je krijgt veel theorie. Er zitten bij meeste cursussen wel wat praktische opdrachten tussendoor, maar dat is redelijk kort. Je bent wel elke dag van 9 tot half 5 bezig. Ook ga je aan de slag met een praktijkopdracht in een team, daarin moet je zelf je tijd indelen voor een aantal dagen. Na die 5 weken heb je wel enorm veel geleerd, en als het goed is 2 certificaten op zak (TMap en PSM1).
Je krijgt ook 2 dikke boeken thuis, maar laat je niet afschrikken die hoef je niet van begin tot eind te lezen :).
Als je nog vragen hebt mag je mij altijd een DM sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_Tates
Iemand een idee hoe je OV reiskosten kan declareren? Zit nu in 't systeem te kijken en kom er even niet uit. Kan iemand mij hierbij helpen? Mogelijk dat er instructies aanwezig zijn die ik heb gemist. Thanks.

[ Voor 3% gewijzigd door C_Tates op 11-09-2022 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

C_Tates schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:11:
Iemand een idee hoe je OV reiskosten kan declareren? Zit nu in 't systeem te kijken en kom er even niet uit. Kan iemand mij hierbij helpen? Mogelijk dat er instructies aanwezig zijn die ik heb gemist. Thanks.
Afhankelijk van:
1 hoe de reis was (Cap NS business of zelf betaald) en/of
2 je een leaseauto hebt of mobi budget

gaat dat via andere posten in concur.
(Ik weet ook niet van elke combi de oplossing ;) )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Wijnands schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:07:
[...]

Ik vind het wel prettig. Ben nu gemiddeld 100 euro per maand minder kwijt aan lease (maar ik rij nog bezine)

[...]

Alle werkgevers die ik ken adverteren excl. brandstof. Daar zit dus dat verschil in. Blijf maar rare manier van doen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
wuzzy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:45:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd. Op DirectLease is de goedkoopste Model3 al 945. En dan heb ik alleen nog maar de contractduur op 48 en de afstand op 30.000km gezet, geen winterbanden etc
Bij alle grote (Leaseplan etc)? Als je beetje klant bent gaat er van die prijs nog wel wat af.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 11-09-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sethro schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:37:
[...]

Bij alle grote (Leaseplan etc)? Als je beetje klant bent gaat er van die prijs nog wel wat af.
Simpelste model 3 is 949 ex btw en ex brandstof voorschot
https://www.leaseplandire...stellen/4534595800010000/ (druk op de i achter brandstof voorschot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 13:20
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding gaat per 01-01-2023 naar 21 cent per km. Een verhoging van 10,5%. Gaat Capgemini hun mobiliteitsvergoeding verhogen met 10,5% aangezien reiskostenvergoeding voor mensen met eigen vervoer tenkoste gaan van de mobiliteitsvergoeding.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lisadr schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:16:
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding gaat per 01-01-2023 naar 21 cent per km. Een verhoging van 10,5%. Gaat Capgemini hun mobiliteitsvergoeding verhogen met 10,5% aangezien reiskostenvergoeding voor mensen met eigen vervoer tenkoste gaan van de mobiliteitsvergoeding.
Vraag het aan de OR zou ik zeggen. Die zullen hier wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:08
SmurfLink schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:32:
[...]

Vraag het aan de OR zou ik zeggen. Die zullen hier wat mee kunnen.
Good luck met het vragen stellen aan de OR, daar zou ik ondertussen 0 van verwachten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06 14:15
Herax10NL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:57:
[...]

Good luck met het vragen stellen aan de OR, daar zou ik ondertussen 0 van verwachten 8)7
Ik zou niet de gehele OR over 1 kam scheren, er zijn best wel wat leden die ook echt wat voor mekaar willen krijgen. Echter worden die tegengewerkt door: A. OR leden die daar zitten voor hun eigen eer en glorie (staat goed op CV, goed voor je interne carrière binnen Cap, etc.) en B. Capgemini management.

Dus je kan de vraag stellen aan de OR. Als je geluk hebt dan is je OR lid een goede en zal die de vraag in de vergadering naar voren brengen. Maar daarna kan je er beter vanuit gaan dat dit (zoals zoveel) dood loopt. Cap management is zeer terughoudend (om het netjes uit te drukken) wanneer het om geld uitgeven aan de werkvloer gaat en zal als werkgever over het algemeen negatief reageren op dit soort voorstellen. En hun eigen vriendjes in de OR zorgen er vervolgens voor dat het voorstel vanuit de OR niet genoeg tanden heeft om daar ook maar enigszins tegenin te gaan.
[...]
Dat is het ook, net als zoveel dingen binnen Cap. Men probeert het leuk te verkopen, maar onder de streep is het verkooppraatje het papier waarop dat geschreven is niet waard, en financieel valt het altijd in het voordeel van Cap uit.

Verder nadeel is dat veel van die bezuinigingsmaatregelen door Frankrijk worden opgelegd/doorgeduwd. Die zorgen ervoor dat het hogere management van Cap NL zich volledig naar hun wensen conformeert, of die kunnen vertrekken / einde interne carrière. Dus alleen de carrièrejagers die zich volledig conformeren aan Frankrijk komen op de posities die invloed hebben op dit soort dingen. Dat heb ik wel gezien met de CEO die we destijds hadden (en die nu C-suite sales is op hoofdkantoor Frankrijk), jaar in jaar uit de arbeidsvoorwaarden uitkleden. En dan voordat de bom barst (lees: de goeden vertrekken en de reputatie als werkgever kapot), promotie maken en wegwezen. Met name het uitkleden van de lease werd standaard verkocht als groen/mileubewust, terwijl het gewoon een bezuinigingsmaatregel is (en je kan eerder in dit topic lezen hoe men daarop "niet achteruit" is gegaan bij de eerstvolgende salarisonderhandeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Is bij Cap eigenlijk het leasebudget dan ook omhoog gegaan aangezien met EV/Hybrid stimuleren of nu zelfs verplicht stellen? Of blijft het leasebudget gelijk, terwijl een EV natuurlijk (veel) duurder is en dus heb je als medewerker opeens veel en veel minder keuze?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:38
Weet iemand of je je mobilteitsvergoeding kan gebruiken voor het aanvragen van een hypotheek?

En kan je werkgeversverklaring krijgen op je volgende salarisgroei binnen 6 maanden binnen YP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-06 10:32
Juancho schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:44:
Is bij Cap eigenlijk het leasebudget dan ook omhoog gegaan aangezien met EV/Hybrid stimuleren of nu zelfs verplicht stellen? Of blijft het leasebudget gelijk, terwijl een EV natuurlijk (veel) duurder is en dus heb je als medewerker opeens veel en veel minder keuze?
Als ik de laatste berichten over mobiliteitsbudget lees dan is het volgens mij nog steeds hetzelfde. Dat staat dan al jaren op de nullijn, elk jaar minder keuze..
tudeurnus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:33:
Weet iemand of je je mobilteitsvergoeding kan gebruiken voor het aanvragen van een hypotheek?
Dat is een vraag voor je hypotheekadviseur, dat ligt niet aan de werkgever. Mijn eigen ervaring is 'nee', maar misschien vindt jij een hypotheekadviseur die het wel mee wil nemen.
En kan je werkgeversverklaring krijgen op je volgende salarisgroei binnen 6 maanden binnen YP?
Dat lijkt me wel, die staat toch al vast net zoals vroeger? Vraag het bij je manager of HR zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
tudeurnus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:33:

Nee op de eerste vraag ,ja op de tweede vraag. Zo heb ik het destijds ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:38
SmurfLink schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:01:
[...]

Nee op de eerste vraag ,ja op de tweede vraag. Zo heb ik het destijds ook gedaan.
Bedankt voor het antwoord, maar ik krijg net van BNL administratie te horen dat het niet mogelijk om toekomstige inkomen te zetten in je werkgeversverklaring, terwijl ik in de YP traject zit. En mijn counsilor weet niet of mogelijk is.

Heb jij dit recent gedaan, en hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
tudeurnus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:00:
[...]

Bedankt voor het antwoord, maar ik krijg net van BNL administratie te horen dat het niet mogelijk om toekomstige inkomen te zetten in je werkgeversverklaring, terwijl ik in de YP traject zit. En mijn counsilor weet niet of mogelijk is.

Heb jij dit recent gedaan, en hoe heb je het voor elkaar gekregen?
Ik heb het mijn manager gevraagd, die wilde garant staan en toen is het via HR geregeld. Ik zat ook in het YP traject en in april kreeg ik een verklaring voor het salaris wat ik in oktober zou gaan verdienen. In Juli was ik verhuisd dus dat zat nog een beetje halverwege. Was wel in 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 14:07
Ik had het toentertijd ook via HR aangevraagd. Je krijgt dan een getekend intentieverklaring.

[ Voor 6% gewijzigd door perform93 op 13-09-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
perform93 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:56:
Ik had het toentertijd ook via HR aangevraagd. Je krijgt dan een getekend intentieverklaring.
Het gaat hier waarschijnlijk om een werkgeversverklaring met daarop alle arbeidsvoorwaarden en componenten, gezien het om een hypotheekaanvraag gaat.

Persoonlijk snap ik de toevoeging van mobiliteit niet zo op die verklaring, maar mis ik weer totaal de werkgeversbijdrage voor het pensioen. Die gaat bij elk ander persoon nog van het loon af, maar bij ons is het 100% werkgeverinleg en staat nergens vermeld wat dat is. Die vind ik dan namelijk weer wel meetellen, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:47:
[...]

maar mis ik weer totaal de werkgeversbijdrage voor het pensioen. Die gaat bij elk ander persoon nog van het loon af, maar bij ons is het 100% werkgeverinleg en staat nergens vermeld wat dat is. Die vind ik dan namelijk weer wel meetellen, maar soit.
Maar is dat juist daarom niet logisch? De hypotheekverstrekker wil de draagkracht op dit moment weten, daarvoor zou juist de werknemersbijdrage relevant voor zijn (natuurlijk wel als een negatief component). Van de werkgeversbijdrage kan je de hypotheek niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
RagingPenguin schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:05:
[...]

Maar is dat juist daarom niet logisch? De hypotheekverstrekker wil de draagkracht op dit moment weten, daarvoor zou juist de werknemersbijdrage relevant voor zijn (natuurlijk wel als een negatief component). Van de werkgeversbijdrage kan je de hypotheek niet betalen.
Maar bij andere organisaties wordt hij er niet vanaf gehaald, daar worden gewoon bruto salariscomponenten op de verklaring gezet zonder die verrekening. En dat vind ik dan weer wel gek en dus in ons nadeel.

• diek12345
Heeft Capgemini ook iets van een fietsplan

• Chromoris
Je kan een werkgeversverklaring krijgen en daarnaast ook nog een ondertekende intentieverklaring. Die 2 heb ik destijds ook geregeld (even via je manager en mogelijk zelfs practice head doen), en dat was destijds voldoende. Geen idee of met de verscherpte regels vanuit de banken dat nog steeds afdoende is.
Prx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:30:
[...]

Maar bij andere organisaties wordt hij er niet vanaf gehaald, daar worden gewoon bruto salariscomponenten op de verklaring gezet zonder die verrekening. En dat vind ik dan weer wel gek en dus in ons nadeel.
Helaas hangt dat volledig af van hoe de mobiliteit is ingeregeld t.o.v. de salariscomponenten. En wanneer je dat combineert met risico vermijdend gedrag van banken, dan kom je op de volgende 2 situaties uit.

Wanneer er een mobiliteitsbudget is (icm een mobiliteitsregeling), dan ziet de bank dat als iets aparts t.o.v. het salaris. En dat is dan ook met name omdat je dat budget gemakkelijk kan aanwenden voor vervoer. Dus hoewel je wel aangeeft dat je het component volledig gebruikt voor het aanvullen van je salaris, kan dat over een paar jaar veranderen en gebruik je dat component voor vervoer (mooie lease wagen). En dan is het percentage van je salaris wat je gebruikt voor het betalen van de hypotheek op eens gestegen. Hierdoor kan het zijn dat je niet langer je hypotheek kan betalen, en kan je dus in de problemen komen. Een bank wilt dat risico niet nemen, dus zegt deze (geheel terecht): mag niet.

Je hebt ook bedrijven die geen mobiliteitsbudget hebben, maar wel de mogelijkheid om een leasebak te nemen waarvan de kosten van je bruto salaris afgaan. Onder aan de streep komt dat op hetzelfde neer, maar de bank heeft daar geen zicht op. Die ziet slechts dat je een bruto salaris hebt van x hoeveelheid. Dat je dan zelf later dit kan beïnvloeden door een leasebak te nemen, kan de bank niet weten en houden ze dus ook niet echt rekening mee (gaat met de rest van de risico's op de algemene risico hoop). Grootste verschil daarmee is dat omdat je de leasebak volledig uit eigen salaris bekostigd (gelukkig wel bruto), dat je dat 1-op-1 kan verrekenen met de bijtelling. Dat heb je bij een mobiliteitsbudget niet. En je kan voor de bank volledig gebruik maken van je bruto salaris.

• Prx
diek12345 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:52:
Heeft Capgemini ook iets van een fietsplan
Je kunt een fiets tot maximaal 750 Euro (E-bike: 1.500 Euro) laten verrekenen met je bruto salaris voor een netto voordeel. Hierdoor krijg je dus de betaalde loonbelasting terug over dat bedrag en kost de fiets je dus maar 50-60% van de netto aanschafprijs.

Daarnaast is het mogelijk om via Lease-a-bike een fiets te leasen, met een door de overheid vastgestelde 7% bijtelling voor privégebruik.

• Wijnands
Herax10NL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:57:
[...]

Je kan het ook een individueel OR lid vragen, die praten ook wel 's met achterban.

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:34:
[...]

Je kunt een fiets tot maximaal 750 Euro (E-bike: 1.500 Euro) laten verrekenen met je bruto salaris voor een netto voordeel. Hierdoor krijg je dus de betaalde loonbelasting terug over dat bedrag en kost de fiets je dus maar 50-60% van de netto aanschafprijs.
Ik was vandaag jaar oud dat ik dit leerde. :+ Heb m'n hele leven alleen maar afgetrapte bagger van Marktplaats gehad en opgeknapt, dus ik ga eens naar die fietsregeling kijken, klinkt aantrekkelijk iig!

ETA: Jammer, alleen voor mensen zonder leaseauto. Nou ja, het was een leuk idee.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 15-09-2022 08:18 ]

• Prx
SmurfLink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:14:
[...]

Ik was vandaag jaar oud dat ik dit leerde. :+ Heb m'n hele leven alleen maar afgetrapte bagger van Marktplaats gehad en opgeknapt, dus ik ga eens naar die fietsregeling kijken, klinkt aantrekkelijk iig!

ETA: Jammer, alleen voor mensen zonder leaseauto. Nou ja, het was een leuk idee.
Huh, dit is een flexregeling die je quote. Die is voor iedereen. Tenminste, ik heb er een paar jaar geleden gebruik van gemaakt en ik heb altijd lease gereden. :o

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:23:
[...]

Huh, dit is een flexregeling die je quote. Die is voor iedereen. Tenminste, ik heb er een paar jaar geleden gebruik van gemaakt en ik heb altijd lease gereden. :o
Gek, als ik het op Talent opzoek staat dat er vrij duidelijk bij. Ben nu het HR document flexkeuze aan het lezen.
Flex choice business bicycle

If you do not have a lease car, you can purchase a bicycle through Capgemini’s flex choice benefits arrangement. For a regular bicycle you can claim up to €750 euros and for an e-bike up to €1.500. By using the flex choice benefits you can settle costs on a tax beneficial way for specific purposes (meaning that you will ultimately only have to pay approximately 50-60% of the cost). For more information, please check our flexible benefits page.
Lijkt hier te staan dat het niet uit het salaris (ruimte 3) mag als je mobiliteitsvergoeding krijgt.. dus als ik het van mijn tantiéme (ruimte 1) zou laten halen moet het wel mogen... denk ik?
Voor bepaalde ruimten en bestedingsdoelen gelden voorwaarden waaraan de medewerker
moet voldoen, om er gebruik van te kunnen maken. Zo heeft de medewerker alleen een
ruimte 3 als hij recht heeft op een mobiliteitsvergoeding, maar geen gebruik wenst te maken
van een leaseauto via Capgemini.
Op het moment waarop de medewerker voornemens is een bestedingsdoel te gebruiken
hoeft hij nog niet aan de gestelde voorwaarde(n) te voldoen. Hij hoeft hier pas aan te
voldoen binnen de (toekomstige) periode waarop de flexkeuze betrekking heeft en wel vanaf
het moment waarop het gebruik daadwerkelijk intreedt.

[ Voor 33% gewijzigd door SmurfLink op 15-09-2022 08:28 ]

• Prx
SmurfLink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:26:
[...]

Gek, als ik het op Talent opzoek staat dat er vrij duidelijk bij. Ben nu het HR document flexkeuze aan het lezen.

[...]

Lijkt hier te staan dat het niet uit het salaris (ruimte 3) mag als je mobiliteitsvergoeding krijgt.. dus als ik het van mijn tantiéme (ruimte 1) zou laten halen moet het wel mogen... denk ik?

[...]
Heb zojuist mijn declaratie uit 2017 teruggezocht en die passage over het 'niet mogen hebben van een lease auto' is in de tussentijd toegevoegd. Daar zullen onze grote vrienden uit Apeldoorn wel weer achter hebben gezeten.

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:06:
[...]

Heb zojuist mijn declaratie uit 2017 teruggezocht en die passage over het 'niet mogen hebben van een lease auto' is in de tussentijd toegevoegd. Daar zullen onze grote vrienden uit Apeldoorn wel weer achter hebben gezeten.
Da's jammerlijk. Nou ja ik ga even de documenten verder doorlezen, er zijn er aardig wat, wie weet vind ik nog wel iets dat kan. Als ik dit van m'n tantiéme zou kunnen doen zou dat erg mooi zijn.

Dit staat er iig in het formulier, dat lijkt toch leaseautorijders uit te sluiten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swp1R67YvA1B7IJErmJE047dcXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ph5CeG6M52qm9BKvlNvaD8vk.png?f=fotoalbum_large

In zowel de presentaties van 2015 en 2020 staat het ook vrij specifiek. Maar toch heb ik nog een collega gevonden die ook gebruik heeft gemaakt van de regeling, vlak voor covid dus dat moet 2020 zijn geweest... die ook een leaseauto heeft. En bij haar werd het specifiek benadrukt dat ze mensen uit de auto probeerden te krijgen dus het voor iedereen was. Was er wellicht een tijdelijke regeling?

[ Voor 45% gewijzigd door SmurfLink op 15-09-2022 09:43 ]

• Prx
Mijn formulier uit 2017:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AFdw3orbLzAdm5fpJDG3q03b.png

• Chromoris
Als ik het goed herinner is het over het algemeen altijd al geweest dat je alleen een lease fiets mocht nemen als je geen leaseauto had.

Alleen is de regeling een paar keer tijdelijk verruimd zodat ook degenen met een lease auto er gebruik van mochten maken. Communicatie rondom dit onderwerp is altijd al belabberd geweest. Ik heb nooit die verruimingen meegekregen waardoor ik buiten de boot viel, terwijl andere collega's er wel dankbaar gebruik van gemaakt hebben. Je kan altijd een keer informeren of er weer een keer zo'n verruiming komt en dan even wachten.

• SmurfLink
  • Niet online
Die rept inderdaad met geen woord over wel/geen leaseauto hebben. Vreemd. Wellicht is het dan inderdaad zo'n uitzonderingsperiode geweest, ik kan me inderdaad vaag herinneren dat we daar ooit een mailtje over gehad hebben maar die kan ik niet meer terugvinden. Dat het tijdelijk ook voor mensen met lease auto was oid, net als dat we een keer een maand juli op onze businesscard privé mochten reizen om te kijken of we dan de auto vaker lieten staan.

Hopelijk komt er snel weer zo'n periode. :+

Enig idee bij wie ik dat zou kunnen informeren @Chromoris? Moet ik dan bij de mailgroep voor dat flexbudget zijn, of juist de OR of heel wat anders?

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 15-09-2022 15:56 ]

• Chromoris
SmurfLink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:55:
[...]
Enig idee bij wie ik dat zou kunnen informeren @Chromoris? Moet ik dan bij de mailgroep voor dat flexbudget zijn, of juist de OR of heel wat anders?
Destijds was de communicatie dermate slecht hierover dat ik dat niet 100% kan zeggen.
Als het goed is zou bij zo'n uitzonderingsperiode dit bij de mailgroep voor flexbudget bekend moeten zijn, of dat er in die mailgroep over gecommuniceerd wordt.
Dit is echter ook iets van arbeidsvoorwaarden, en dat zou bekend moeten zijn bij de OR. Dus ik zou dit voor nu even gaan navragen bij de OR. Die zouden dat ook moeten weten, danwel zouden ze moeten weten of er weer zo'n periode aan komt.
Dit soort dingen wilt nog wel eens tegen het einde van het jaar gedaan worden, omdat er dan nog budget voor over is. Dat budget moet er namelijk zowel voor cap zijn, alsook nog passen in wat de blauwe vrienden toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diek12345
Kan je via Capgemini ook voor je thuiswerkplek extra beeldscherm enz bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-05 14:34
Ik mag mee doen met ESOP maar wat is tegenwoordig het advies? Max meedoen of gewoon links laten liggen en zelf beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:08
fr3sc0 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:44:
Ik mag mee doen met ESOP maar wat is tegenwoordig het advies? Max meedoen of gewoon links laten liggen en zelf beleggen?
Het is vrij risicoloos beleggen. Stel de koers zakt krijg jij na 5 jaar je inleg volledig terug. Met andere woorden, je kunt dus geen geld verliezen en (hopelijk) alleen maar winst behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
diek12345 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:23:
Ja we hebben recent een actie gehad dat je bij HP een scherm kon bestellen, dat is in de emails voorbij gekomen, je kan het als het goed is ook op Talent vinden. Dit heb je op 27 augustus overigens ook al gevraagd...
fr3sc0 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:44:
Je krijgt altijd minimaal je inleg terug, dus als je het kan missen is het altijd de moeite waard. Ik krijg in december m'n eerste uiterking, de 700 euro die ik 2017 heb ingelegd staat nu rond de 3000 euro. Natuurlijk gaat de helft naar Den Haag maar dan is het bedrag alsnog verdubbeld wat ik eruit krijg (en bruto ingelegd uiteraard). Dus goeie deal.
Enige die er niet zo florissant voorstaat is 2021, dus ik hoop dat we nu op een dieptepunt zitten zodat 2022 lekker omhoog kan vliegen. :+ Maarja, je weet het maar nooit. Als je het geld binnenkort nodig hebt kan je het beter niet doen, kan je het missen dan is het een enorm veilige belegging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredmulder
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-06 18:58
diek12345 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:23:
Ja dat is mogelijk.

• Wijnands
Herax10NL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:14:
[...]

Het is vrij risicoloos beleggen. Stel de koers zakt krijg jij na 5 jaar je inleg volledig terug. Met andere woorden, je kunt dus geen geld verliezen en (hopelijk) alleen maar winst behalen.
Om heel precies te zijn, je kunt de winst die je ergens anders had kunnen behalen met dat geld mis lopen.En met de huidige rentes... Ik neem de gok.
Let er wel op dat je inleg van je salaris wordt ingehouden ook in december, dat komt sommige mensen slecht uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
Wijnands schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:30:
[...]

Om heel precies te zijn, je kunt de winst die je ergens anders had kunnen behalen met dat geld mis lopen.En met de huidige rentes... Ik neem de gok.
Let er wel op dat je inleg van je salaris wordt ingehouden ook in december, dat komt sommige mensen slecht uit
Nou dat zeg maar. Het is toch weer "inleveren" van een deel van je salaris en zeker in deze huidige tijden blijf ik liever wat meer liquide. Ik laat het voor deze keer voorbij gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:47

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:30:
[...]

Ik heb hier ook wat mailtjes van voorbij zien komen. Welke gok neem je? Om het wel te doen, of juist niet?
Zag in de mailtjes zelf niets staan mbt bedragen oid.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
ThunderNet schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:56:
[...]

Ik heb hier ook wat mailtjes van voorbij zien komen. Welke gok neem je? Om het wel te doen, of juist niet?
Zag in de mailtjes zelf niets staan mbt bedragen oid.
Dat is de enige gok die je eigenlijk neemt ja, het wel of niet doen. Want je inleg krijg je gegarandeerd terug. Het kan alleen maar naar boven toe. Op de website kun je zien wat jij maximaal mag inleggen qua euro's. Dat geld staat dus voor een aantal jaren vast in ESOP, tenzij je eerder uit dienst gaat (dan mag je het eruit halen, maar ook nog laten zitten en deelnemer blijven).
Je kunt maximaal 2,5% van jouw bruto salaris inleggen. De minimale inleg voor ESOP 2022 is €100,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
fr3sc0 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:43:
[...]

Nou dat zeg maar. Het is toch weer "inleveren" van een deel van je salaris en zeker in deze huidige tijden blijf ik liever wat meer liquide. Ik laat het voor deze keer voorbij gaan denk ik.
Je kan ook de minimale inleg van 100 euro pakken. Da's 50 euro minder salaris (loonbelasting enzo) dus in de praktijk zal je het niet merken. En het kan alleen maar meer worden of in waarde gelijk blijven dus over vijf jaar kan het dan weer een leuk extraatje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:47

ThunderNet

Flits!

SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:07:
[...]

Je kan ook de minimale inleg van 100 euro pakken. Da's 50 euro minder salaris (loonbelasting enzo) dus in de praktijk zal je het niet merken. En het kan alleen maar meer worden of in waarde gelijk blijven dus over vijf jaar kan het dan weer een leuk extraatje zijn.
Ah het is dus een per maand dingetje? Ik zal er morgen op kantoor eens even induiken hoe dat precies qua regels hier zit (ik werk niet voor Capgemini in NL).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ThunderNet schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:09:
[...]

Ah het is dus een per maand dingetje? Ik zal er morgen op kantoor eens even induiken hoe dat precies qua regels hier zit (ik werk niet voor Capgemini in NL).
Nee je legt eenmaal per ESOP periode in, die zijn er nu elk jaar. Je kan kiezen of je 1x wil inleggen of het wil spreiden over 3 salarisperiodes. Ik leg nu eenmaal in december in, omdat ik in december de uitkering van ESOP 2017 erbij krijg. Maar normaliter kan je het uitsmeren over drie maanden als je dat zelf prettiger vindt. Die optie krijg je nu bij inschrijving.

Dat geld ligt bij ESOP lekker te bakken, bij Amundi krijg je een inlog en dan kan je al je ESOP jaren zien en hoe ze renderen. Ik log eens per maand in en gooi het in een excelletje om dat ik de grafiekjes leuk vind, maar je kan er ook gewoon nooit meer naar omkijken. Als het goed is krijg je aan het einde van de periode een signaal of je het wil laten uitkeren of wil omzetten naar Franse aandelen (volgens Frans recht dus afrader!!) en dan krijg je het in december als 't goed is weer bruto op je rekening gestort. Dit is mijn eerste uitkering dus ik weet nog niet 100% hoe die werkt maar dit is hoe het mij verteld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:13:
Dit is mijn eerste uitkering dus ik weet nog niet 100% hoe die werkt maar dit is hoe het mij verteld was.
Ik zou het wel interessant vinden als je het proces even deelt, hetzij hier, hetzij via de mail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Als ik wat hoor zal ik het doorgeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:48:
Als ik wat hoor zal ik het doorgeven. :)
Ben ook wel benieuwd. Hoorde een verhaal over een increase in vijf jaar van 1233%. Dat zou nog eens de moeite zijn hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
fr3sc0 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:07:
[...]

Ben ook wel benieuwd. Hoorde een verhaal over een increase in vijf jaar van 1233%. Dat zou nog eens de moeite zijn hehe.
Oh dat wisselt enorm per jaar. 2017 staat er erg goed voor, die is verviervoudigd. Die increase waar jij het over hebt is waarschijnlijk 2014 geweest, dat jaar stond echt bekend als een klapper, 2012 geloof ik ook. Toen kwamen ze net uit de crisis en opeens groeide alles door het dak heen. Ken een collega die destijds iets van 500 had ingelegd en er 10k uitkreeg. Da's pas een goeie investering. Helaas is dat nu niet meer zo. :+ Maar hee, ik krijg straks alsnog ruim het dubbele netto wat ik bruto heb ingelegd, dat vind ik ook best prima voor geld wat ik allang vergeten was dat ik 5 jaar geleden niet kreeg.

Dat vind ik wel het fijne aan ESOP. Als je het geld kan missen, juist omdat het Bruto is mis je het een stuk minder dan wanneer het netto was. Ja de uitbetaling is dan ook weer bruto, maar eh, ik was het geld toch al vergeten dus alles is een leuke bonus.

Hou wel rekening dat het elk jaar weer afwachten is. Tot nu toe doet alles bij mij het prima, behalve 2021. Die blijft een beetje rond hetzelfde bedrag kwakkelen. Geen idee waarom eigenlijk. Dus geen idee of 2022 het goed gaat doen of ook kwakkelt.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 20-09-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SmurfLink schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:40:
[...]
Hou wel rekening dat het elk jaar weer afwachten is. Tot nu toe doet alles bij mij het prima, behalve 2021. Die blijft een beetje rond hetzelfde bedrag kwakkelen. Geen idee waarom eigenlijk. Dus geen idee of 2022 het goed gaat doen of ook kwakkelt.
Zolang de koers onder de 186 blijft, zal die ook niet omhoog gaan.
De oorlog heeft de beurs aardig gedrukt dit jaar.

PSN

• SmurfLink
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:16:
[...]

Zolang de koers onder de 186 blijft, zal die ook niet omhoog gaan.
De oorlog heeft de beurs aardig gedrukt dit jaar.
Ah dat verklaart 't dan ja. Hm, dan zou het juist wel verstandig zijn om nu laag in te stappen, als het later weer omhoog gaat.. Nou ja geen idee of de oorlog nog vijf jaar gaat duren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinito
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 12:40
SmurfLink schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:13:
[...]

Nee je legt eenmaal per ESOP periode in, die zijn er nu elk jaar. Je kan kiezen of je 1x wil inleggen of het wil spreiden over 3 salarisperiodes. Ik leg nu eenmaal in december in, omdat ik in december de uitkering van ESOP 2017 erbij krijg. Maar normaliter kan je het uitsmeren over drie maanden als je dat zelf prettiger vindt. Die optie krijg je nu bij inschrijving.

Dat geld ligt bij ESOP lekker te bakken, bij Amundi krijg je een inlog en dan kan je al je ESOP jaren zien en hoe ze renderen. Ik log eens per maand in en gooi het in een excelletje om dat ik de grafiekjes leuk vind, maar je kan er ook gewoon nooit meer naar omkijken. Als het goed is krijg je aan het einde van de periode een signaal of je het wil laten uitkeren of wil omzetten naar Franse aandelen (volgens Frans recht dus afrader!!) en dan krijg je het in december als 't goed is weer bruto op je rekening gestort. Dit is mijn eerste uitkering dus ik weet nog niet 100% hoe die werkt maar dit is hoe het mij verteld was.
Hoe ik het begrepen heb:
-De inleg gaat het van je Netto salaris af (dus niet Bruto zoals jij ergens anders noemt, dit kun je ook checken in je salarisstrook van bijv. afgelopen december als je toen meedeed).
-De waardevermeerdering is Bruto na afloop van de 5 jaar.

Dus als voorbeeldje:
Je inleg was initieel 500 en is 900 waard na 5 jaar.
Na de 5 jaar krijg je dan bij beeindigen 500 netto (heb je bij inleg al belasting over betaald) plus 400 bruto.

• SmurfLink
  • Niet online
Tinito schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:26:
[...]

Hoe ik het begrepen heb:
-De inleg gaat het van je Netto salaris af (dus niet Bruto zoals jij ergens anders noemt, dit kun je ook checken in je salarisstrook van bijv. afgelopen december als je toen meedeed).
-De waardevermeerdering is Bruto na afloop van de 5 jaar.

Dus als voorbeeldje:
Je inleg was initieel 500 en is 900 waard na 5 jaar.
Na de 5 jaar krijg je dan bij beeindigen 500 netto (heb je bij inleg al belasting over betaald) plus 400 bruto.
Hm, ik zie het inderdaad. Dat is anders dan hoe het mij uitgelegd is destijds. Nooit opgevallen op de stroken. :+

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
SmurfLink schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:31:
[...]

Hm, ik zie het inderdaad. Dat is anders dan hoe het mij uitgelegd is destijds. Nooit opgevallen op de stroken. :+
Waar zie je dit? Ik kan het nergens terug vinden. Ik zie alleen op de ESOP website:
Hoe betaal ik voor mijn bijdrage?
Vóór eventuele belastingen en sociale bijdragen; wij verwijzen naar het lokale supplement.
In het lokale supplement kan ik het dan weer niet zo duidelijk vinden.

Maar ik vind over inleggen,
1. BIJ INSCHRIJVING
I. Moet ik belasting en sociale verzekeringspremies betalen op het moment van inschrijving?
Nee, je hoeft geen belasting of sociale verzekeringspremies te betalen op het moment van inschrijving.
2. GEDURENDE DE LOOPTIJD VAN HET PLAN
II. Is het rentevrije voorschot op mijn salaris belast?
Eventuele belastingheffing en sociale verzekeringspremies die verschuldigd zijn over het rentevrije voorschot neemt jouw
werkgever voor haar rekening.
III. Moet ik belasting betalen over mijn fondseenheden gedurende de blokkeringsperiode?
Nee, gedurende de looptijd van het plan (dus vóór vrijval) hoef je geen belasting te betalen over de door jou gehouden
fondseenheden.
en dan weer betalen bij ontvangst
In Nederland zijn de fondseenheden voor loonbelastingdoeleinden belast op het moment van vrijval (d.w.z. indien je je fondseenheden aanbiedt aan het FCPE-compartiment omdat zich een reden voor vervroegde vrijval voordoet of aan het einde van de blokkeringsperiode) tegen het dan geldende progressieve belastingtarief voor bijzondere beloningen.
lijkt mij erg gek.

edit, belasting over inleg, ik lees het toch echt als bruto

[ Voor 28% gewijzigd door Zeewolf op 21-09-2022 09:49 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Zeewolf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:46:
[...]

Waar zie je dit? Ik kan het nergens terug vinden. Ik zie alleen op de ESOP website:
Op mijn salarisstroken van december 2021 en 2020. Daarvoor heb ik niet bij de hand, gezien m'n laptop in 2020 kaput ging en ik deze dus pas sinds april 2020 heb. :+

• Zeewolf
Oke gek, ook geen gekke compensatie bijdrage t.b.v. de belastingafdracht daarvan te vinden? Lijkt in mijn quites hierboven uit het lokale supplement ten laste te komen van de werkgever.

Als er belasting betaald word bij inleg en vrijval, moet ik er toch nog eens even goed over na gaan denken of het wel een goede deal is

• SmurfLink
  • Niet online
Zeewolf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:54:
Oke gek, ook geen gekke compensatie bijdrage t.b.v. de belastingafdracht daarvan te vinden? Lijkt in mijn quites hierboven uit het lokale supplement ten laste te komen van de werkgever.

Als er belasting betaald word bij inleg en vrijval, moet ik er toch nog eens even goed over na gaan denken of het wel een goede deal is
Bij inleg dus niet, dat is blijkt nu netto.

• Zeewolf
Ik denk dat we nu langs elkaar praten, maar als je geen belasting betaald over je inleg, is dat bruto toch? Het gaat mij er om hoeveel ik ga missen in de maanden dat het van mijn loon ingehouden word. Het bedrag bruto missen lukt wel, netto wordt toch lastiger.

Zie nu pas dat het laatste regeltje, " Na de 5 jaar krijg je dan bij beeindigen 500 netto (heb je bij inleg al belasting over betaald) plus 400 bruto." Als dit het geval is betaal je in elk geval geen 2x belasting, maar moet ik wel rekenen op 500 netto minder in december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 20:13
Ik heb mee gedaan met ESOP een aantal jaar, 4 jaar met een circa een inleg van 700 tot 800 euro per keer, dit is altijd bruto dus laten we zeggen 2800 euro inleg bruto.

Uitkering na 4 jaar (uit dienst) was (net even nagekeken): 16.221 euro bruto en daar moet dan nog circa 40/50% belasting van dus er bleef rond de 10.000 euro netto over.

De ESOPS ervoor waren net zo goed. Ik zou dus altijd maximaal proberen in te leggen (een collega grapte dat die er zelf voor zou lenen en dat meende die ook echt) en er niet meer over nadenken. Verschil is nu wel dat de koers bij aankoop tussen de 80 en 120 euro was, vond ik toen ook al hoog de laatste keer (toen stond die op 120 euro) maar ik heb verkocht bijna op het toppunt van 200 euro bij uitdiensttreding (dat kan per direct met een formulier).

Uiteindelijk een leuk extraatje omdat elke euro op de koers x 8 gaat dus 1 euro stijging is 8 euro extra bruto op de ESOP. Hij komt van 200 euro en nu op 160 euro, stel de koers herstelt weer dan krijg je 40 euro x 8 euro = 3200 euro per aandeel. Gemiddeld kreeg ik 7 tot 9 aandelen per keer / jaar dus reken maar uit. Als die na 5 jaar (verloop van de aandelen) of tussentijds (laten staan mag ook als je weg bent) lager staat, dan verlies je niets alleen je hebt Cap dan gefinancierd voor een aantal jaar. In die 5 jaar zal er vast wel een moment zijn dat die hoger staat.

[ Voor 24% gewijzigd door wm1234 op 21-09-2022 12:15 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 83 Laatste