Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
wm1234 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:32:
Als je net van school komt en je gaat er vol voor door certificaten te halen plus werkervaring bij klanten, dan kan het snel gaan en kan je flinke stappen maken in korte tijd. Dat is het grote voordeel van bij Cap werken en daarom zitten de meeste mensen er ook.

Als je er langer zit, zou ik dat ook niet meer doen.
En volgens mij gaan al die school verlaters weer erg op moment dat ze ervaring bieden. Ik heb iig zoveel mensen gezien die echt veel kennis hadden en toen besloten om te vertrekken. Dus wat heb je er aan als Cap zijne? Goede mensen, veel ervaring en de juiste balans... Dat wil je toch behouden? In mijn jaren bij Cap heb ik daar eigenlijk amper iets van gezien.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:52
Juancho schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:29:
[...]

En volgens mij gaan al die school verlaters weer erg op moment dat ze ervaring bieden. Ik heb iig zoveel mensen gezien die echt veel kennis hadden en toen besloten om te vertrekken. Dus wat heb je er aan als Cap zijne? Goede mensen, veel ervaring en de juiste balans... Dat wil je toch behouden? In mijn jaren bij Cap heb ik daar eigenlijk amper iets van gezien.
Ik ben zelf het voorbeeld ervan, ik vind het nogal een dom en kortzichtig beleid. De schakeling tussen iemand als kostenpost zien t.o.v. wat levert iemand op na een aantal jaar. Dat loopt helemaal scheef. Maar ach wie ben ik om daar wat van te zeggen, het bedrijf groeit als kool dus het model zit toch aardig in elkaar (in ieder geval internationaal gezien en in NL toch wat minder als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:11
Ik ben ook weggegaan tijdje terug. Super mooi bedrijf maar die bedroevende salarissen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 21:56
In verschillende advertenties van Capgemini zie ik dat er onder andere opleidingen aangeboden worden voor afstudeerders: "Trainingen en cursussen via het Stagebureau en AdvantageYou". Hoe moet ik dit mij in de praktijk voorstellen, kan je (veel) certificaten halen tijdens je afstudeerstage, of zijn het voornamelijk (interne) cursussen? Zo ja, hoe zit het met de bekostiging, krijg je deze volledig vergoed? Bron: https://www.linkedin.com/jobs/view/2775296975

Zelf ben ik een vierdejaars Business IT & Management student die opzoek is naar een afstudeerstage en dit vind ik best een belangrijke factor. Ik volg als een tijdje dit forum, maar kon weinig informatie vergaren over dit onderwerp.

[ Voor 0% gewijzigd door Waltro op 03-11-2021 11:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
AdvantageYou zijn vooral kleine cursussen/trainingen. Over het algemeen vond ik die niet van toegevoegde waarde.
Maar misschien heb ik er te weinig gedaan / niet alles gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36
Het zijn trainingen gegeven voor collega's door ervaren collega's. Soms zijn het echte hardskills onderwerpen, maar soms is het ook juist allemaal wat losser.

Zo heb ik zelf onder de AdvantageYou vlag jaren hacking demonstraties gegeven. Dat heeft wat meer entertainment waarde en daar bovenop was het handig voor het upskillen van medewerkers in de security awareness.

Ook ben ik jaren trainer geweest in het Identity & Access Management domein binnen AdvantageYou. Daar was het wel echt meer om medewerkers/stagiairs zelf aan de knoppen te zetten en kennis te laten maken met dat gedeelte van het vakgebied.

Uiteindelijk is geen van deze zaken iets met een certificering. Er zijn wel degelijk AdvantageYou klasjes om je klaar te stomen voor certificeringen als (even security weer hier hoor) CISSP, CCSP, CISM, etc. Maar de certificering moet los aangevraagd en bekostigd worden door jouw eigen practice. Het is aan jouw manager of hij wil investering in de certificering van een stagiair.

Maar verder is AdvantageYou ook gewoon leuk om collega's te leren kennen, nieuwe onderwerpen te leren kennen en zo ook de organisatie. De extra kennis die je op kunt doen is ook zeker niet verkeerd.

Heb even de planning erbij gepakt van nov-dec 2021 en dit wordt aangeboden binnen AdvantageYou:
  • Agile, getting acquainted
  • Ancient lifehacks to boost your mental wellbeing
  • Artificial Intelligence Awareness
  • Azure Fundamentals: Getting Started & Exam Prep
  • Banking Foundation
  • Being a lead business analyst
  • Capgemini Quick Start Guide
  • Data Management Fundamentals
  • Design Thinking
  • Dutch for daily life
  • Effective use of Microsoft 365 (Teams, OneDrive, OneNote)
  • Emotional Intelligence - the science behind it
  • Excel Foundation
  • Excel VBA Basis
  • Git for Beginners
  • How to work with remote teams
  • Human Profiling
  • Internet of Things
  • Introductie PRINCE2 2017
  • Introductie Test Automation - Robot Framework
  • Introduction to IT4IT
  • Introduction to Python
  • Mindful@work (introduction)
  • Mural for Virtual Collaboration
  • Ontologies in RDF
  • Overtuigend presenteren
  • Power BI Basics
  • Pyramid Principle Introduction
  • SAFe Foundation - scaling agile
  • Security Series CCSP for Security Professionals
  • Security Series: Certified Information Privacy Professional (CIPP/E)
  • Security Series: Certified Information Security Manager (CISM)
  • Security Series: CISSP Examentraining
  • SEMBA Overview
  • Social Selling
  • Storytelling Advanced
  • Storytelling Foundation
  • Taxonomies and Thesauri in RDF
  • The Selling Consultant (Awareness)
  • Train the Trainer
  • Usability Testing
  • Winnend schrijven voor aanbestedingen
Dit is dus absoluut geen uitputtend lijstje van alles wat in totaal wordt aangeboden, maar puur nog wat er wordt aangeboden in de komende 2 maanden van het jaar. Sommige trainingen worden maar enkele keren per jaar gegeven, dus dan is het even wachten. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Prx op 03-11-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Cue_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:01:
AdvantageYou zijn vooral kleine cursussen/trainingen. Over het algemeen vond ik die niet van toegevoegde waarde.
Ik heb er flink wat gevolgd, er zitten hele goeie tussen en wat minder boeiende.Vooral voor soft skills vind ik ze erg praktisch.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
Cue_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:01:
Online zie ik hier ook wisselende verhalen over. Misschien is het wel een persoonlijk dingetje zoals SmurfLink aangeeft onder jou bericht.
Prx schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:29:
Het zijn trainingen gegeven voor collega's door ervaren collega's. Soms zijn het echte hardskills onderwerpen, maar soms is het ook juist allemaal wat losser.
[...]
Bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord. Ik zie hier inderdaad veel handige en leuke cursussen tussen zitten. Helaas zijn het geen certificaten, maar dat moeten we maar voor lief nemen. Ik zag dat je aangeeft dat het aan de manager ligt of je het zelf moet bekostigen of niet, hoe gaat dit in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Waltro schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:33:
Bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord. Ik zie hier inderdaad veel handige en leuke cursussen tussen zitten. Helaas zijn het geen certificaten, maar dat moeten we maar voor lief nemen. Ik zag dat je aangeeft dat het aan de manager ligt of je het zelf moet bekostigen of niet, hoe gaat dit in de praktijk?
Dan heb ik het echt over het examengeld hoor. Al deze trainingen zijn als stagiair gewoon vrij te volgen zonder kosten. Maar bijvoorbeeld CISSP kost iets van 500 euro per poging om het examen te doen. Dat zijn geen kosten die zomaar extra gemaakt worden tijdens een stage. Maar als je de training doet en doorstroomt na je diploma als Young Professional, dan zal het alleen maar gewaardeerd worden dat je dan wel direct je examen kunt halen bijvoorbeeld.

Ik merkte dat ik als stagiair verder helemaal niet anders behandeld werd. Reiskosten werden vergoed voor zaken die niet onder mijn OV abbo vielen. Werd uitgenodigd voor alle bijeenkomsten en meetings, en daarnaast ook nog gewoon een stagevergoeding (toen 500 EUR per maand, geen idee wat het nu is).

Als je eenmaal in dienst bent dan zijn er eigenlijk nooit kosten voor jezelf verbonden aan certificeringen. Alleen grote/dure opleidingen willen heeeeeeel soms vergezeld komen van een overeenkomst, maar denk dan echt aan MBA opleidingen, niet dingen van 2-3K.

Is dit het inzicht waar je naar op zoek was, of kan ik nog wat anders toelichten? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
wuzzy schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:22:
[...]

Werkt dit ook zo als je extra vakantiedagen koopt? In hoeverre ik het begreep wordt je werklast en daarmee ook salaris en vergoedingen zoals het mobiliteitsbudget met x% verlaagd. Dat het mobiliteitsbudget ook lager wordt is voor mij nu de reden dat ik twijfel om dagen te kopen. Eventueel mag je een PBtje sturen als deze discussie hier niet hoort.
Uit persoonlijke ervaring met het bijkopen van dagen: ja.
Het is een bepaald percentage van je jaarloon (iets van 0,29% als ik het goed heb) . En je leasebedrag met de helft, dus 50% van 0,29%) per dag.

Ik kan de getallen mis hebben, maar het is feitelijk hetzelfde.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
Ikke_Niels schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:55:
[...]

Uit persoonlijke ervaring met het bijkopen van dagen: ja.
Het is een bepaald percentage van je jaarloon (iets van 0,29% als ik het goed heb) . En je leasebedrag met de helft, dus 50% van 0,29%) per dag.

Ik kan de getallen mis hebben, maar het is feitelijk hetzelfde.
Heb het even nagerekend in de tool en dan zie je inderdaad dat bij dagenkoop het Arbeidspercentage wordt bijgesteld.

Bijvoorbeeld bij een Senior Consultant met 4.000 EUR salaris en 3.000 EUR Tantième wordt bij dagenkoop van 5 dagen het bijgesteld naar 97,85%.

Het salaris wordt dan ook 3.914 EUR en 3.935.50 EUR tantième, maar de mobiliteitsvergoeding wordt maar verlaagd van 850 EUR naar 840,86 EUR en niet naar 831,73 EUR.

1 dag gekocht is in de tool 0,43% correctie op het arbeidspercentage, dus Capgemini gaat uit van 232,5 werkbare dagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltro
Prx schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:01:
[...]

Dan heb ik het echt over het examengeld hoor. Al deze trainingen zijn als stagiair gewoon vrij te volgen zonder kosten. Maar bijvoorbeeld CISSP kost iets van 500 euro per poging om het examen te doen. Dat zijn geen kosten die zomaar extra gemaakt worden tijdens een stage. Maar als je de training doet en doorstroomt na je diploma als Young Professional, dan zal het alleen maar gewaardeerd worden dat je dan wel direct je examen kunt halen bijvoorbeeld.

Ik merkte dat ik als stagiair verder helemaal niet anders behandeld werd. Reiskosten werden vergoed voor zaken die niet onder mijn OV abbo vielen. Werd uitgenodigd voor alle bijeenkomsten en meetings, en daarnaast ook nog gewoon een stagevergoeding (toen 500 EUR per maand, geen idee wat het nu is).

Als je eenmaal in dienst bent dan zijn er eigenlijk nooit kosten voor jezelf verbonden aan certificeringen. Alleen grote/dure opleidingen willen heeeeeeel soms vergezeld komen van een overeenkomst, maar denk dan echt aan MBA opleidingen, niet dingen van 2-3K.

Is dit het inzicht waar je naar op zoek was, of kan ik nog wat anders toelichten? :)
Thanks voor je antwoord. Dit geeft inderdaad veel duidelijkheid wat ik mee zal nemen in de keuze. Heb inmiddels een PB gekregen dus komt zeker goed ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 11:06
maart1975 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:44:
Mijn ervaring is dat de salaris verbetering van een promotie naar managing consultant niet proportioneel is tov de nieuwe eisen die je krijgt. Ik heb dit al van meerdere collega's gehoord. Ik heb zelfs gehoord dat een collega een promotie kreeg zonder salarisverhoging omdat grade c (senior) en grade d (managing ) elkaar overlappen

Het is een menselijk en mooi bedrijf om voor te werken en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt goed maar als je niet hoog met je salaris begint als senior of managing dan is het sappelen om vooruit te komen. O.a omdat inflatiecorrectie niet is ingeregeld voor de gehele Capgemini populatie. Het is elk jaar knokken om er 1 a 2% persoonlijk erbij te krijgen (en dan ben je afhankelijk van of je manager ervoor wilt gaan en welk potje geld Capgemini frankrijk geeft en hoe dit wordt verdeeld op basis van kalibratie gehele bu)

C
min 40.500
max 68.500
D
min 54.000
max 94.000
Ik heb nu een contract aangeboden gekregen voor D grade (managing consultant) dat hoger ligt dan je genoemde max hoor.

Spoiler: ik ga niet tekenen omdat ik geen zin heb om KPIs te behalen voor mijn tantième (variabel loon). Ik ben momenteel software ontwikkelaar en dus heb ik ook geen zin in het extra commerciële takenpakket.
Ik zie zomaar dat ik ga leven om te werken en dat doe ik mijn (jong) gezinnetje niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door seanpaul op 05-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
seanpaul schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:14:
[...]

Ik heb nu een contract aangeboden gekregen voor D grade (managing consultant) dat hoger ligt dan je genoemde max hoor.

Spoiler: ik ga niet tekenen omdat ik geen zin heb om KPIs te behalen voor mijn tantième (variabel loon). Ik ben momenteel software ontwikkelaar en dus heb ik ook geen zin in het extra commerciële takenpakket.
Ik zie zomaar dat ik ga leven om te werken en dat doe ik mijn (jong) gezinnetje niet aan.
Vergelijk je dit dan met "Total Cash" of met "Total Compensation & Benefits" op jouw overzichtje? Je zou het moeten vergelijken met de eerste, want die bandbreedtes die werden aangegeven kloppen inderdaad.

Verder denk ik dat je een weloverwogen keuze maakt, met een insteek die ik niet vaak zie. En toevallig dat ik juist vanochtend in een meeting ook weer benoemd heb dat een Expert profiel niet zit te wachten op commerciële KPI's en dat het ook bullshit is om dat te vragen. Iemand die goed is in het rennen van een race vraag je niet om de race te organiseren/verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 05-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1975
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-01-2023
Het verbaast mij dat je boven de Mac uitkomt. Maar wie weet houdt Capgemini ons voor de gek dat er geen ruimte is boven de Max van een grade terwijl dit mogelijk wel gewoon kan.

Ik snap dat je als expert geen zin hebt in de commerciële kpi’s. Dat is ook mijn reden dat ik geen promotie wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Ligt dat sowieso niet meer aan de sales kant? Als je een hogere positie hebt als ontwikkelaar, ben je dan niet meer betrokken met een goede uitvoering van het project en niet zozeer wat dat commercieel oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
Prx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:02:
[...]

Vergelijk je dit dan met "Total Cash" of met "Total Compensation & Benefits" op jouw overzichtje? Je zou het moeten vergelijken met de eerste, want die bandbreedtes die werden aangegeven kloppen inderdaad.
Ah helder, nee het betreft total + benefits.
Verder denk ik dat je een weloverwogen keuze maakt, met een insteek die ik niet vaak zie. En toevallig dat ik juist vanochtend in een meeting ook weer benoemd heb dat een Expert profiel niet zit te wachten op commerciële KPI's en dat het ook bullshit is om dat te vragen. Iemand die goed is in het rennen van een race vraag je niet om de race te organiseren/verkopen.
Heb net nog snel even opgemerkt dat de rol Managing Software Engineer betreft, overigens. De grade betref Managing Consultant. Niemand heeft me ooit uitgelegd wat ik kan verwachten. Zou dit dat misschien betekenen dat ik me niet bezig houdt met het commerciële aspect?

[ Voor 8% gewijzigd door seanpaul op 05-11-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
seanpaul schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:41:
[...]

Heb net nog snel even opgemerkt dat de rol Managing Software Engineer betreft, overigens. De grade betref Managing Consultant. Niemand heeft me ooit uitgelegd wat ik kan verwachten. Zou dit dat misschien betekenen dat ik me niet bezig houdt met het commerciële aspect?
Ik ben sinds dit jaar Managing Consultant op het gebied van Cyber Security. Net als jij heb ik een Expert profiel (SME) en totaal niet geïnteresseerd in projectmanagement en/of sales-achtige functies (als ik er naast zit, laat het even weten).

Toch heb ik als Managing Consultant een target op billable uren (80%), een target op marge (dus 'verkooptarief' versus 'persoonlijke kostprijs') en een target op de mensen die ik begeleid. Deze tellen voor 60% van mijn tantième.

Daar bovenop heb ik een sales target van 150K per jaar, ondanks dat ik dus meer expert-profiel ben. Deze target telt voor 20% van mijn tantième.

De overige 20% wordt beoordeeld op basis van mijn bijdrage aan het portfolio, goede hygiëne (timesheets op tijd insturen enzo), publicaties en goede beoordelingen voor projecten die we leveren.

Dit alles is dus 100%, maar dat bepaalt wederom maar 50% van mijn tantième, want de andere 50% wordt bepaald door bedrijfsresultaat.

Dus mijn gok: als jij als Managing Consultant start, dan verwacht ik -ongeacht je profiel- wel degelijk toevoeging van commerciële componenten in je rol.
perform93 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:17:
Ligt dat sowieso niet meer aan de sales kant? Als je een hogere positie hebt als ontwikkelaar, ben je dan niet meer betrokken met een goede uitvoering van het project en niet zozeer wat dat commercieel oplevert?
Maar natuurlijk ben je daar meer betrokken bij. Maar dat neemt niet weg dat je waarschijnlijk wel afgerekend gaat worden (voor een deel) op de financiële resultaten van diezelfde projecten en/of verkoop van nieuwe projecten.

Mijn target hierboven is op basis van een "Staff Augmentation" profiel aan de Cloud Infrastructure Services tak van Capgemini. Dat betekent dat ik dus KPI's heb op basis van een profiel dat ik voornamelijk detachering doe.

Had ik gekozen voor een "Projects" profiel, dan zou ik minder afgerekend worden op die billable uren (65%), maar veel harder op het financiële resultaat van de projecten (marge). Ook zou mijn target van 150K dan zijn gestegen naar 450K.

De verhoudingen van die targets op mijn tantième zouden ook verschuiven. Die billable uren telt ook nog maar 50% ipv 60%, maar die business development gaat van 20% naar 30%.

Uiteindelijk hebben we het over peanuts hoor mensen. Mijn tantième is iets minder dan 3.5K, dus daar houd ik (met geluk) de helft van over na belastingen. Om nu een heel jaar krom te liggen qua business development voor die paar honderd euro die dat verschil gaat maken is het mij niet waard. Maar helaas word het ook in je algemene beoordeling meegenomen, dus tjah... negeren kun je het ook niet.

Daarom probeer ik al jaren te compenseren voor mijn gemiste bd target aan de kant van portfolio en (people) development. Dat lijkt goed te gaan, want mijn beoordelingen zijn al jaren goed. Maar dit is het eerste jaar dat ik dus een MC beoordeling ga krijgen... ik ben benieuwd.

Uiteindelijk valt en staat het dus (ook hier) op wie je hebt als manager/management en hoe zij er tegenaan kijken. Want zij bepalen uiteindelijk je beoordeling en ook hoe stevig ze in die cijfertjes zitten te grutten voor diezelfde beoordeling. Alsof het mensenwerk is. :P
maart1975 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:08:
Ik snap dat je als expert geen zin hebt in de commerciële kpi’s. Dat is ook mijn reden dat ik geen promotie wil maken.
Senior Consultant (C2) heeft hier ook gewoon een BD target van 65K. Dus echt eraan ontsnappen kun je ook weer niet. Niet graden naar SC (C1) betekent dat je carrière binnen de toko met een jaar of 5 dus wel stopt. De bandbreedte van Consultant is nou niet heel fantastisch. En die stap bij ons intern van C1 naar C2 is redelijk standaard om te maken, die tegenhouden is wel echt even een dingetje.

Maar op papier zou je dus Senior Consultant kunnen worden en dan niet de target krijgen door nooit het stapje naar het tweede niveau te maken binnen die grade. Maar dat werkt misschien alleen bij Cloud Infrastructure Services, want andere bedrijfsonderdelen werken niet (vaak) met die subgrades. Dit is het internationale model.

Wel benieuwd hoe het zit met BD targets bij andere bedrijfsonderdelen, zoals bijvoorbeeld Insights & Data ofzo.

[ Voor 53% gewijzigd door Prx op 05-11-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
Prx schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:02:
[...]

Ik ben sinds dit jaar Managing Consultant op het gebied van Cyber Security. Net als jij heb ik een Expert profiel (SME) en totaal niet geïnteresseerd in projectmanagement en/of sales-achtige functies (als ik er naast zit, laat het even weten).

Toch heb ik als Managing Consultant een target op billable uren (80%), een target op marge (dus 'verkooptarief' versus 'persoonlijke kostprijs') en een target op de mensen die ik begeleid. Deze tellen voor 60% van mijn tantième.

Daar bovenop heb ik een sales target van 150K per jaar, ondanks dat ik dus meer expert-profiel ben. Deze target telt voor 20% van mijn tantième.

De overige 20% wordt beoordeeld op basis van mijn bijdrage aan het portfolio, goede hygiëne (timesheets op tijd insturen enzo), publicaties en goede beoordelingen voor projecten die we leveren.

Dit alles is dus 100%, maar dat bepaalt wederom maar 50% van mijn tantième, want de andere 50% wordt bepaald door bedrijfsresultaat.

Dus mijn gok: als jij als Managing Consultant start, dan verwacht ik -ongeacht je profiel- wel degelijk toevoeging van commerciële componenten in je rol.

[...]

Maar natuurlijk ben je daar meer betrokken bij. Maar dat neemt niet weg dat je waarschijnlijk wel afgerekend gaat worden (voor een deel) op de financiële resultaten van diezelfde projecten en/of verkoop van nieuwe projecten.

Mijn target hierboven is op basis van een "Staff Augmentation" profiel aan de Cloud Infrastructure Services tak van Capgemini. Dat betekent dat ik dus KPI's heb op basis van een profiel dat ik voornamelijk detachering doe.

Had ik gekozen voor een "Projects" profiel, dan zou ik minder afgerekend worden op die billable uren (65%), maar veel harder op het financiële resultaat van de projecten (marge). Ook zou mijn target van 150K dan zijn gestegen naar 450K.

De verhoudingen van die targets op mijn tantième zouden ook verschuiven. Die billable uren telt ook nog maar 50% ipv 60%, maar die business development gaat van 20% naar 30%.

Uiteindelijk hebben we het over peanuts hoor mensen. Mijn tantième is iets minder dan 3.5K, dus daar houd ik (met geluk) de helft van over na belastingen. Om nu een heel jaar krom te liggen qua business development voor die paar honderd euro die dat verschil gaat maken is het mij niet waard. Maar helaas word het ook in je algemene beoordeling meegenomen, dus tjah... negeren kun je het ook niet.

Daarom probeer ik al jaren te compenseren voor mijn gemiste bd target aan de kant van portfolio en (people) development. Dat lijkt goed te gaan, want mijn beoordelingen zijn al jaren goed. Maar dit is het eerste jaar dat ik dus een MC beoordeling ga krijgen... ik ben benieuwd.

Uiteindelijk valt en staat het dus (ook hier) op wie je hebt als manager/management en hoe zij er tegenaan kijken. Want zij bepalen uiteindelijk je beoordeling en ook hoe stevig ze in die cijfertjes zitten te grutten voor diezelfde beoordeling. Alsof het mensenwerk is. :P

[...]

Senior Consultant (C2) heeft hier ook gewoon een BD target van 65K. Dus echt eraan ontsnappen kun je ook weer niet. Niet graden naar SC (C1) betekent dat je carrière binnen de toko met een jaar of 5 dus wel stopt. De bandbreedte van Consultant is nou niet heel fantastisch. En die stap bij ons intern van C1 naar C2 is redelijk standaard om te maken, die tegenhouden is wel echt even een dingetje.

Maar op papier zou je dus Senior Consultant kunnen worden en dan niet de target krijgen door nooit het stapje naar het tweede niveau te maken binnen die grade. Maar dat werkt misschien alleen bij Cloud Infrastructure Services, want andere bedrijfsonderdelen werken niet (vaak) met die subgrades. Dit is het internationale model.

Wel benieuwd hoe het zit met BD targets bij andere bedrijfsonderdelen, zoals bijvoorbeeld Insights & Data ofzo.
Bedankt voor dit uitgebreid antwoord. Voor een tantième van 3,5k zou ik me ook niet stukwerken nee. Mijn tantième in het aanbod ligt helaas bijna 3 keer hoger en dat is pijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
seanpaul schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:30:
[...]

Bedankt voor dit uitgebreid antwoord. Voor een tantième van 3,5k zou ik me ook niet stukwerken nee. Mijn tantième in het aanbod ligt helaas bijna 3 keer hoger en dat is pijnlijk.
Je zou altijd een tegenbod kunnen doen waarbij je dat omlaag brengt en overbrengt naar vast salaris. Dat zou om meer dan één reden niet raar gevonden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1975
Hier zie je dus weer een duidelijk voorbeeld dat je als zij instromer een fantastisch salaris kan krijgen + tantième maar als je eenmaal bij Capgemini werkt en vanuit een senior grade managing consultant word, dan wordt je vaak niet proportioneel beloond. Maw interne verhogingen zijn behoorlijk bagger bij capgemini helaas.

Ik ben zelf senior consultant die niet meer kan groeien in zijn schaal en heb een tantième van 5800

[ Voor 11% gewijzigd door maart1975 op 05-11-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
Weet iemand al wat het nieuwe aanbod is aan de auto's die je met de nieuwe regeling kunt leasen? Ik geloof dat het aanbod beperkt zou zijn.

En wat vinden jullie van de nieuwe regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
blblacklabel schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:03:
Weet iemand al wat het nieuwe aanbod is aan de auto's die je met de nieuwe regeling kunt leasen? Ik geloof dat het aanbod beperkt zou zijn.

En wat vinden jullie van de nieuwe regeling?
Dit stond eerder dit jaar (juni/juli oid) in de mail:

Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Fiat, Jeep, Mercedes, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Smart, Volkswagen, Volvo en mogelijk ook Polestar

Verder ben ik er nog niet echt onder de indruk van. Vooral de verbruiksmeting bij EV's valt me erg tegen. Wat mede de reden is waarom ik dit jaar nog gauw ben overgestapt van een EV naar een benzine-auto. Van maandelijks €200-€300 in het rood staan naar maandelijks €400 in het groen. :o
Daarnaast is het jammer dat bijv. de Japanse en Koreaanse merken niet meer te leasen zijn. Mocht ik nu een EV bestellen dat zou een Hyundai Ioniq 5/Kia EV6 een zeer interessante optie zijn, maar dat mag dus niet meer... :(

[ Voor 12% gewijzigd door Herax10NL op 04-12-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
Herax10NL schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:40:
[...]

Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Fiat, Jeep, Mercedes, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Smart, Volkswagen, Volvo en mogelijk ook Polestar

Verder ben ik er nog niet echt onder de indruk van. Vooral de verbruiksmeting bij EV's valt me erg tegen. Wat mede de reden is waarom ik dit jaar nog gauw ben overgestapt van een EV naar een benzine-auto. Van maandelijks €200-€300 in het rood staan naar maandelijks €400 in het groen. :o
Daarnaast is het jammer dat bijv. de Japanse en Koreaanse merken niet meer te leasen zijn. Mocht ik nu een EV bestellen dat zou een Hyundai Ioniq 5/Kia EV6 een zeer interessante optie zijn, maar dat mag dus niet meer... :(
ah duidelijk, idd. daarnaast valt de actieradius van een ev behoorlijk tegen. thanks voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Ja ik ben blij dat ik dit jaar m'n contract net heb verlengd met een benzinewagen. Over 4 jaar zal het er vast weer heel anders uitzien allemaal, wellicht is elektrisch dan wel interessant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 00:58
[...]

Ai, ik kreeg tijdens de onboarding te horen dat het hybride of elektrisch moet worden, dus ik baal er wel van dat ik Toyota niet in dat lijstje zie staan. Gelukkig nog twee maanden om er over na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:41

Arfman

Drome!

Wat mede de reden is waarom ik dit jaar nog gauw ben overgestapt van een EV naar een benzine-auto. Van maandelijks €200-€300 in het rood staan naar maandelijks €400 in het groen. :o
Mijn groene hart bloedt. Ik snap je overweging volledig (zou het zelf ook doen) maar dit kan toch niet de bedoeling zijn als we met z'n allen wat beter voor de wereld proberen te zorgen ...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
[...]

Verder ben ik er nog niet echt onder de indruk van. Vooral de verbruiksmeting bij EV's valt me erg tegen.
Wat houdt verbruiksmeting in eigenlijk? Mogen er minder privékilometers gemaakt worden dan een benzineauto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
perform93 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:33:
[...]

Wat houdt verbruiksmeting in eigenlijk? Mogen er minder privékilometers gemaakt worden dan een benzineauto?
Er is een bepaald "fabrieksverbruik" opgesteld, wat je in de praktijk never nooit zult halen. Voor EVs is die blijkbaar nog net wat strakker dan benzine. Verbruik je minder dan het fabrieksverbruik krijg je geld toe, verbruik je meer dan kost dat weer geld.

Bij mij is het eigenlijk altijd groen maar ik rij dan ook vrij zuinig. Ga je volgas de bocht door, lekker constant optrekken en afremmen dan krijg je 'm bij benzine ook wel in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Houd er wel rekening mee dat in het nieuwe model er uitgegaan wordt van de WLTP-norm en niet langer meer van de -waardeloze- NEDC-norm. Als gevolg zal je zien dat het geschatte verbruik een stuk dichter bij de werkelijkheid zal zitten. In de nieuwe contracten wordt alsnog met 110% WLTP gewerkt, om toch nog iets op te plussen voor de veel stad/winter-rijdende consultant. Maar uiteindelijk wordt dit in het dashboard altijd weer verrekend (groen en rood, zoals hierboven al aangehaald), maar hopelijk dus met veel minder uitschieters.

Ik ben persoonlijk helemaal niet blij met de beperking van de merken, maar blijkbaar heeft 51% van onze collega's hier wel voor gestemd (aldus de OR). Dan valt er weinig op af te dingen. Geen idee of die mensen dan wel echt doorhadden wat het resultaat ging zijn, maar soit. Onze interne 'Brexit' is er dus doorheen.

Achtergrond van de keuze van deze merken heeft Jack toegelicht in de centrale sessie. Dit zijn de klanten waar Capgemini zelf veel zaken mee doet. Dit zijn dus onze Automotive klanten. Men vond het wel zo netjes om dan juist met deze partijen in zee te gaan. Daar zit een zakelijke gedachte in, hoewel ik als medewerker toch met iets andere motieven denk.

Wat ik wel heel netjes vind is dat voor de EV de 'boete voortijdige inlevering' standaard onderdeel is van het contract en dat deze geldt tot 52K (oude was maar tot 42K). Dus bij het leasen van een EV hoef je nooit bang te zijn voor een boete als je hem wil inleveren bij het verlaten van Capgemini.

Dat het bedrag voor PHEV (en Mild Hybrid) niet is opgehoogd tot datzelfde bedrag voor de (daar optionele) 'verzekering voor voortijdige inlevering' is mij een raadsel, want zoveel goedkoper zijn die niet. Alleen juist wat praktischer omdat je ook nog gewone brandstof kunt tanken. De OC van CIS deelde die mening met me, maar of er iets mee gedaan gaat worden is nog even de vraag.

Ben benieuwd naar de nieuwe leaseprijzen als (over)morgen de portals weer opengaan. Het effect van 36K naar 30K moet wel zichtbaar zijn... daarnaast heeft men 'tientjes' korting in het vooruitzicht gesteld met het merkenbeleid, dus we gaan het zien. Heb vorige week bij Alphabet de nodige screenshots gemaakt van de basisprijzen van bepaalde auto's. Eens zien of er echt zoveel vanaf gaat. Hopelijk komen dan een aantal auto's weer wat gunstiger uit, want ik moet in februari mijn huidige auto inleveren en kon tot op heden dus ook geen bestelling plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32
Ik vind de nieuwe leasregeling ook wel wat lastig, vooral kijkend naar YP'ers. Ik heb de mijne gelukkig kunnen bestellen voordat de regeling veranderd is, al is het wel een mild hybrid. Begrijp dat de merken gekozen zijn op basis van onze Automotive klanten maar dat zijn over het algemeen best prijzige auto's. De korting op de bijtelling voor EV's wordt ook steeds minder maar de fiscale waarde blijft hoog. De merken die over het algemeen 'veel voor weinig' bieden zie ik er niet echt tussen staan. Overigens, iedereen die ik heb gesproken over de regeling was tegen het merkenbeleid dus blijkbaar zit mijn huidige (kleine) netwerk in de 49%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Eigenlijk best vreemd als je je bedenkt dat het hybride werken na corona bij veel klanten de standaard wordt. Dat betekent minder uren op de weg en dus minder noodzaak om een luxere, comfortabele en dus vaak duurdere leaseauto te nemen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
wuzzy schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:05:
Ik vind de nieuwe leasregeling ook wel wat lastig, vooral kijkend naar YP'ers. Ik heb de mijne gelukkig kunnen bestellen voordat de regeling veranderd is, al is het wel een mild hybrid. Begrijp dat de merken gekozen zijn op basis van onze Automotive klanten maar dat zijn over het algemeen best prijzige auto's. De korting op de bijtelling voor EV's wordt ook steeds minder maar de fiscale waarde blijft hoog. De merken die over het algemeen 'veel voor weinig' bieden zie ik er niet echt tussen staan. Overigens, iedereen die ik heb gesproken over de regeling was tegen het merkenbeleid dus blijkbaar zit mijn huidige (kleine) netwerk in de 49%.
Als nieuwe YP'er voelt het inderdaad best wel zuur, zeker omdat we verplicht hybride of elektrisch moeten rijden. Ik had de Toyota Yaris erg hoog op mijn lijstje staan als betaalbare optie, maar dat gaat dus kennelijk niet.

Maargoed, misschien is een auto voorlopig toch niet nodig ivm covid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
SmurfLink schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:03:
[...]

Er is een bepaald "fabrieksverbruik" opgesteld, wat je in de praktijk never nooit zult halen. Voor EVs is die blijkbaar nog net wat strakker dan benzine. Verbruik je minder dan het fabrieksverbruik krijg je geld toe, verbruik je meer dan kost dat weer geld.

Bij mij is het eigenlijk altijd groen maar ik rij dan ook vrij zuinig. Ga je volgas de bocht door, lekker constant optrekken en afremmen dan krijg je 'm bij benzine ook wel in het rood.
Als je rustig rijdt is met vrijwel alle auto's te halen. Maar je zit er heel snel boven als je 1 of 2 keer enthousiast optrekt. Maar zolang je constant rijdt is het mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Frame164 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:47:
[...]

Als je rustig rijdt is met vrijwel alle auto's te halen. Maar je zit er heel snel boven als je 1 of 2 keer enthousiast optrekt. Maar zolang je constant rijdt is het mogelijk.
Dan heb je het wel over de WLTP meting. Bij de NEDC meting stond het verbruik op 13,3wh/km. Zelfs met de grootste moeite kreeg je met een Tesla Model 3 (wat toch een van de meest zuinige EV's is) 'm daar niet op. 16wh/km was, ook bij collega's, zo'n beetje het maximale wat je er uit kon halen. Ik rijdt per jaar al gauw tegen de 70.000km, waardoor ik maandelijks al gauw €200 in het rood stond.

Bij mijn huidige benzine auto staat het op 7,02l/100km. Zelfs met niet eens mega zuinig rijden zit ik op 5,9l/100km. Daarnaast kan ik ook nog eens tanken in Duitsland (ik woon op een kwartier rijden van de Duitse grens) waardoor ik met veel gemak €400 in het groen sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
K0L3N schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:42:
[...]

Als nieuwe YP'er voelt het inderdaad best wel zuur, zeker omdat we verplicht hybride of elektrisch moeten rijden. Ik had de Toyota Yaris erg hoog op mijn lijstje staan als betaalbare optie, maar dat gaat dus kennelijk niet.

Maargoed, misschien is een auto voorlopig toch niet nodig ivm covid.
Hopelijk morgen de portals weer open. Kijk dan even wat al die besparingen doen op de net-niet-betaalbare auto. Met die aanpassing naar 30K en merkenbeleid kunnen sommige auto's nu wel eens in je range komen. Houd er verder ook rekening mee dat je in je eerste 18 maanden bij Capgemini sowieso gaat graden en dus 50 euro bruto mobiliteit erbij gaat krijgen. Ook ga je honderden euro's in salaris erop vooruit, een deel daarvan zou je in kunnen zetten hiervoor, mits je hem ook privé gaat rijden. (privé rijden doe je nu eenmaal uit salaris, niet uit je zakelijke vergoeding, tenminste... dat is het idee achter die mobiliteitsvergoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Prx schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:24:
[...]

Hopelijk morgen de portals weer open. Kijk dan even wat al die besparingen doen op de net-niet-betaalbare auto. Met die aanpassing naar 30K en merkenbeleid kunnen sommige auto's nu wel eens in je range komen. Houd er verder ook rekening mee dat je in je eerste 18 maanden bij Capgemini sowieso gaat graden en dus 50 euro bruto mobiliteit erbij gaat krijgen. Ook ga je honderden euro's in salaris erop vooruit, een deel daarvan zou je in kunnen zetten hiervoor, mits je hem ook privé gaat rijden. (privé rijden doe je nu eenmaal uit salaris, niet uit je zakelijke vergoeding, tenminste... dat is het idee achter die mobiliteitsvergoeding)
Die is me niet helemaal duidelijk, ik ging er van uit dat de privé kilometers ook bij de mobiliteit vergoeding zaten (11.000 per jaar?), en dat ik alleen nog bijtelling moest betalen. Of vergis ik me en moet ik ook de privé brandstof vanuit mijn netto loon betalen?

Verder kijk ik het sowieso nog even aan, ik hoor aan alle kanten dat je toch de hele tijd thuis zit, dan lijkt me het budget bruto uit laten keren veel meer de moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door K0L3N op 06-12-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
K0L3N schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:12:
[...]

Die is me niet helemaal duidelijk, ik ging er van uit dat de privé kilometers ook bij de mobiliteit vergoeding zaten (11.000 per jaar?), en dat ik alleen nog bijtelling moest betalen. Of vergis ik me en moet ik ook de privé brandstof vanuit mijn netto loon betalen?

Verder kijk ik het sowieso nog even aan, ik hoor aan alle kanten dat je toch de hele tijd thuis zit, dan lijkt me het budget bruto uit laten keren veel meer de moeite.
Nee wat jij zegt klopt wel, 11.500 zelfs als ik het niet mis hebt. Prx heeft het waarschijnlijk meer over de gedachte erachter. Als in, Cap betaald die auto voor je om je werk goed te kunnen doen, niet om privé luxe te rijden. Daar heb je gewoon je salaris voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
wuzzy schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:17:
[...]

Nee wat jij zegt klopt wel, 11.500 zelfs als ik het niet mis hebt. Prx heeft het waarschijnlijk meer over de gedachte erachter. Als in, Cap betaald die auto voor je om je werk goed te kunnen doen, niet om privé luxe te rijden. Daar heb je gewoon je salaris voor.
Ah dat is inderdaad fair. Ik zit zelf voornamelijk met een gebrek aan mogelijkheid om een eigen laadpaal te hebben, dus voor het gemak van een grotere accu zou ik best bereid zijn om zelf wat bij te leggen (mits dat betaalbaar is). Maar ik ben inderdaad benieuwd wat er allemaal beschikbaar gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Precies wat @wuzzy zegt inderdaad, ook die 11.5K privé kilometers is spot-on. Natuurlijk is dat voor de rest allemaal onzin, want als je die 11.5K niet rijdt dan krijg je ze terug (in het groen), en als je er veeeeel meer gaat rijden dan betaal je die ook weer tegen een bepaald bedrag per KM. Dus eigenlijk... stiekem... betaal je elke kilometer sowieso. Er zitten er alleen 11.5K meegerekend in de standaard leaseprijs die je te zien krijgt.

Mijn idee was inderdaad om meer aan te geven dat het helemaal niet erg is om een beetje salaris in te moeten leveren om wel die leuke auto privé te kunnen gaan rijden. Die 20% overschrijding norm was ooit zelfs 30% voordat je toestemming moet hebben van je manager. Natuurlijk heeft dat verlagen een reden.

Overigens zie ik al jaren de trend doorzetten dat Young Professionals al gelijk heul stevige auto's gaan rijden. De Model 3 deed het goed, maar dat kwam voornamelijk omdat de lage bijtelling compenseerde voor de enorme hoge leaseprijs.

[ Voor 38% gewijzigd door Prx op 06-12-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
Prx schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:49:
Overigens zie ik al jaren de trend doorzetten dat Young Professionals al gelijk heul stevige auto's gaan rijden. De Model 3 deed het goed, maar dat kwam voornamelijk omdat de lage bijtelling compenseerde voor de enorme hoge leaseprijs.
Ik heb zelf inderdaad ook die neiging, zeker omdat elektrisch rijden leuk is, maar omdat de techniek redelijk jong is en je toch een bepaalde range wil zit je al gauw op een wat forsere auto. Wat dat betreft voelt het ook wel zuur dat we nu tegelijkertijd te horen krijgen dat we hybride of elektrisch moeten gaan rijden, maar ook dat het aantal merken dusdanig beperkt word dat de interessante betaalbare hybrides er weer buiten vallen.

Het zou me ook niet verbazen als het er uiteindelijk op neerkomt dat ik een Polestar 2 kies als het zo ver is. (Of toch maar die e208?, Maarja fors minder range)
Als Tesla met die nieuwe hatchback komt over een tijdje dan verwacht ik dat een heleboel mensen daar voor gaan kiezen.
Had je me 10 jaar terug iets uit laten zoeken dan was het waarschijnlijk gewoon een polo geworden. Maar auto's in die klasse zijn er nauwelijks als hybride (buiten de Yaris), en als ze er zijn dan worden ze al gauw zo duur dat een elektrische auto ook wel birnen bereik ligt.

[ Voor 37% gewijzigd door K0L3N op 07-12-2021 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Helaas is Tesla ook niet langer meer één van de merken die je kunt bestellen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Bij ons (Open Web) kun je nog wel een Tesla bestellen, ook geen gedoe met werk en privé kilometers.
Maar ik wilde vooral reageren op de range voor elektrische auto's. Het ligt erg aan je situatie, maar zolang je dichtbij huis kan opladen, wat tegenwoordig in bijna iedere gemeente kan. Als het goed is valt er iets te regelen als er nog geen dichtbij staat, dan is het al snel genoeg. Ik heb nu 250km, en ja ik zat een keer op 0% toen ik naar België was en weer terug op dezelfde dag, maar verder is het prima. Je laad veel makkelijker een beetje op dan dat je naar een benzinepomp moet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:12:
Helaas is Tesla ook niet langer meer één van de merken die je kunt bestellen. :(
Huh, wie heeft dat bedacht? :F Mensen gingen juist hun benzinebakken inleveren toen ze die MOdel 3 konden leasen! Wat een vreemde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Een Polestar zit ook al snel aan de 60k hoor. Dat is ook gewoon 1 van de duurdere EVs. Ik rijd zelf een xc40 P8 en die valt ook in die groep. Ik had nog geluk met een model die in december 2020 op kenteken gezet kon worden. Ondertussen is de bijtelling alweer gestegen.

Best bizar dat Cap blijkbaar EVs stimuleert maar je dan geen vrije keuze geeft in modellen. En dat je dan ook verplicht bent om de duurdere modellen te nemen. En dat in een tijd dat hybride werken meer de standaard wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Het is geen Europees merk en het is geen klant van ons in de Automotive sector, dus niet op de lijst.

Zou weleens een enquête willen zien hoeveel medewerkers spijt hebben van die keuze voor restrictie.

edit
Dus nog even eenmaal ter lering en vermaak: er is een enquête geweest onder alle medewerkers met de vraag of je een beperkte set van merken zou accepteren als het 'tientjes' korting per maand zou opleveren. 51% van de mensen heeft daarop 'Ja' geantwoord en op basis van die resultaten heeft de OR dus ingestemd met het voorstel voor die beperking.

Tenzij de OR cijfers heeft zitten vervalsen kan ik hier 'Capgemini' moeilijk op aankijken, alleen mijn collega's die 'Ja' hebben gestemd.

[ Voor 55% gewijzigd door Prx op 07-12-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Belangrijkste vraag is dan toch ook of ze bekend maakte welke merken het dan zouden worden zodat je als werknemer ook kon inschatten welke autos opties zouden kunnen worden. Helemaal voor EVs... De opmerking paar tientjes goedkoper zegt dan ook niks als je niet weet in welke prijs categorie je kan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Er ging medio 2020 al wel een presentatie rond met merken, maar die is toen niet door de OR rondgestuurd als achtergrond. Dus nee, ik denk niet dat mensen dat toen beseften. Maar verandert dat de zaak echt wezenlijk? Je wist bij de Ja-stem dat er een (flinke) beperking zou komen. Welke is dan iets minder relevant.

[ Voor 29% gewijzigd door Prx op 07-12-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Nou dat lijkt me niet juist. Zeker als je als werkgever EVs wilt stimuleren mag je er toch vanuit gaan dat je je personeel in diverse prijs categorieën kan laten kiezen. Niet iedereen heeft het budget of geld er voor over om 1 van die duurste merken te kiezen. Dan beperkt je jezelf zo enorm. En al helemaal nu hybrid werken veel meer de maatstaf gaat zijn. Houd nu nog eens die enquete en zeg daarbij dat je alleen uit de duurdere topmodellen mag kiezen. En niet de groep autos en EVs daaronder. Ik denk dat de uitslag heel anders zal zijn.

Nee, ik vind het zo'n onverklaarbare keuze van Cap eigenlijk. Heb er zelf niks mee te maken, maar vind het nog wel leuk om die ontwikkelingen een beetje te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 07-12-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:47
Wel gek dat Toyota en Tesla niet in de lijst staan, dat waren (toen ik bij Cap werkte), toch wel de meest populaire merken.

Je kan natuurlijk je mobiliteitsbudget laten uitkeren, en dan iets anders/leukers gaan rijden. bijv. private lease of tweedehands. Zeker nu met het flexwerken/thuiswerken kan dat financieel gezien goed uitpakken.
Heb ik als young professional destijds ook gedaan, omdat ik met mijn mobiliteitsbudget enkel uit kleine oncomfortabele auto's kon kiezen.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Prx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:18:
Er ging medio 2020 al wel een presentatie rond met merken, maar die is toen niet door de OR rondgestuurd als achtergrond. Dus nee, ik denk niet dat mensen dat toen beseften. Maar verandert dat de zaak echt wezenlijk? Je wist bij de Ja-stem dat er een (flinke) beperking zou komen. Welke is dan iets minder relevant.
Volgens mij stond in de enquete wel gewoon welke merken het zouden worden. Maar er was ook een optie om aan te geven welke merken je nog zou missen. Misschien dat mensen er vanuit gegaan zijn dat merken die daar hoog scoorden nog meegenomen zouden worden? Als ik het mij goed herinner werd op die vraag ook wel hoog gescoord met een 'ja ik mis nog merken' maar dat is blijkbaar wel gewoon genegeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
wuzzy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:57:
[...]

Volgens mij stond in de enquete wel gewoon welke merken het zouden worden. Maar er was ook een optie om aan te geven welke merken je nog zou missen. Misschien dat mensen er vanuit gegaan zijn dat merken die daar hoog scoorden nog meegenomen zouden worden? Volgens mij werd op die vraag ook wek hoog gescoord met een 'ja ik mis nog merken' maar dat is blijkbaar wel gewoon genegeerd.
Je hebt helemaal gelijk! Heb even de e-mail teruggezocht met de uitnodiging voor de enquete en daarin staat inderdaad:
het beperken van het leaseaanbod tot de merken Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Fiat, Jeep, Mercedes, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Smart, Volkswagen, Volvo en mogelijk ook Polestar; ook dit is op basis van internationaal beleid, waarbij met deze merken kortingsafspraken zijn gemaakt; volgens de bestuurder zal dit leiden tot een verlaging van de leaseprijs van tussen de 25 en 50 euro per maand
Mijn eerdere reactie slaat dus helemaal nergens op @Juancho, dus het was voor de medewerkers toen wel degelijk duidelijk waar ze voor kozen. Dank @wuzzy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:52
Even een andere vraag, ik sta voor dezelfde keuze, ik heb nog een paar maanden voordat mijn huidige leasecontract afloopt, maar ik heb besloten om geen nieuwe leaseauto te nemen. Ik heb geen mogelijkheid tot thuis opladen (ja, 200 meter verderop, maar met 2 kleine kinderen is dat echt niet te doen), dus ik ga zelf een 2ehands auto zoeken.

Een collega zei gister tegen me dat er tegenwoordig standaard een OV-kaart wordt verstrekt, ongeacht of je een leaseauto hebt of niet en dat de zakelijke reizen niet van je mobiliteitsbudget afgaan. Dat lijkt me toch niet helemaal juist of heb ik ergens iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
TigerMooD schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:27:
Even een andere vraag, ik sta voor dezelfde keuze, ik heb nog een paar maanden voordat mijn huidige leasecontract afloopt, maar ik heb besloten om geen nieuwe leaseauto te nemen. Ik heb geen mogelijkheid tot thuis opladen (ja, 200 meter verderop, maar met 2 kleine kinderen is dat echt niet te doen), dus ik ga zelf een 2ehands auto zoeken.

Een collega zei gister tegen me dat er tegenwoordig standaard een OV-kaart wordt verstrekt, ongeacht of je een leaseauto hebt of niet en dat de zakelijke reizen niet van je mobiliteitsbudget afgaan. Dat lijkt me toch niet helemaal juist of heb ik ergens iets gemist?
Dat zou inderdaad niet moeten kloppen. Hoe het mij verteld is is dat zonder leaseauto de zakelijke OV ritjes gewoon van je mobiliteitsbudget afgehaald worden en de rest uitgekeerd en met leaseauto krijg je ze wel kado. Om toch een soort van te promoten dat je de auto laat staan en milieubewust het OV pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Wauw, de leaseregeling bij Cap was al niet bijzonder aantrekkelijk, maar dit maakt het nog erger. Gelukkig heb ik daar geen last meer van :+

@Gijs007 zelfde hier. Nadat m'n leaseauto met 14% bijtelling ingeleverd moest worden heb ik zelf een auto gekocht, declareren 19ct/km en de rest bruto uitkeren. Het was geen nieuwe auto die ik toen reed, maar wel een veel leukere auto dan ik had kunnen leasen via Cap.

De initiële aanschaf kan natuurlijk een probleem zijn, zeker voor YP'ers. Die hebben niet altijd een bedrag van een paar duizend beschikbaar om een auto te kopen.
Maar als je niet veel geeft om een nieuwe auto, en er een bedrag voor beschikbaar hebt, zou ik altijd aanraden om zelf je vervoer te regelen ipv te leasen via Cap. Tenzij die paar tientjes minstens honderd euro wordt, kan ik me niet voorstellen dat het erg interessant is om het via het bedrijf te blijven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Vandaag zijn de portalen weer opengezet. Heb even bij Alphabet gekeken en vergeleken met wat screenshots van auto's die ik vorige week had gemaakt. Ze zijn ongeveer 80 - 105 euro per maand goedkoper geworden in de lease. Met een gelijkblijvende mobiliteitsvergoeding is dat op zich wel prima, al had ik stiekem meer verwacht (gehoopt).

Heb even vergeleken met auto's als de Seat Leon, Volvo XC40 en Audi A3.

[ Voor 10% gewijzigd door Prx op 08-12-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Geen idee wat de e208 voorheen kostte, maar die ziet er relatief betaalbaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoeveel moet een wagen bij Cap kosten voor een YP die geen laadpaal kan krijgen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
True schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:16:
Hoeveel moet een wagen bij Cap kosten voor een YP die geen laadpaal kan krijgen?
Als ik het systeem goed begrijp dan is je beste optie een clio hybrid, die zit rond de 650-700 afhankelijk van uitvoering.

Of dus een e208 voor dezelfde prijs maar dan word het laadpaal zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
K0L3N schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:09:
Geen idee wat de e208 voorheen kostte, maar die ziet er relatief betaalbaar uit.
Dat was voorheen ook al één van de uitstekers die echt goed betaalbaar was. Volgens mij hooguit een tientje of twee aan eigen bijdrage maximaal als je hem helemaal aankleed GT e.d.

Vind het aanbod best tegenvallen eerlijk gezegd. Ben blij dat ik al besteld heb want anders was de keuze moeilijk geworden. Lijkt alsof de korting op de EV's meer is dan die op de 'premium' PHEV's zoals de A-klasse of CLA-klasse. De Enyaq vind ik best goed te betalen en daar krijg je behoorlijk wat auto voor terug. Zou zelf als YP'er nu snel voor die, of voor een XC40 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-08 12:33
Heb het er maar moeilijk mee.. die actieradius van de EVs zijn niet al te best, zeker als kantoor 80 kilometer enkeltje is. Ook geen mogelijkheid voor een laadpunt thuis, staan wel 2 plaatsen in de buurt gelukkig. Het aanbod maakt me niet heel veel uit, die Opel Corsa nu is behoorlijk goedkoop. Heeft dus wel een actieradius van 240 in de winter en 290 in de zomer (gecombineerd snelweg en bebouwde kom, bron: https://www.whattherange....he-auto/120787/Opel-Corsa). Dan moet ik bijna evenveel opladen als toen ik tankte met de motor, en dat was vaak..

Aan de pluszijde, ik kan opladen bij beide sportgelegenheden waar ik vaak kom (4-6 keer per week, dichtbij huis). Pik je toch wat mee.

Die corsa is dus zelfs goedkoper dan de hybride renault clio.

@wuzzy waar zie jij de Enyaq? Had die ook op het oog, maar komt niet terug in alphabet leaseportaal voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Athylus op 10-12-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Misschien net de verkeerde optie geselecteerd. Maar Enyaq kun je zoeken op dit forum. Nu bestellen is (met pech) in 2023 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
@Athylus Zoals @Prx idd noemt. De lijsten zijn nu opgesplitst. Elektrisch en hybride. Als je voor elektrisch gaat en op merk en model filtert kan je bij Skoda alleen de Enyaq aanvinken.

De EQA en XC40 zijn ook mogelijk als YP als je die 20% eigen bijdrage wilt doen. Met name die EQA lijkt een stuk goedkoper dan voorheen, die viel bij mij ruim buiten bereik van budget + eigen bijdrage.

@Prx Wat ik bij de Enyaq wel gek vind is dat er tussen de modellen specifiek eentje staat met 'verwachte registratie 2021'. Lijkt me vrijwel onmogelijk als je nu in het proces van bestellen zit er nog eentje dit jaar te kunnen registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
D'r zal nog een klein beetje Skoda voorraad in Nederland zijn.

Verder.. wel 's overwogen om je mening over de nieuwe leaseregeling 's naar de OR te mailen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:31
Ik heb binnenkort een oriënterend gesprek gehad betreffende een vacature als Java medior developer bij Capgemini.

Nou vroeg ik mij af, wat is ongeveer het salaris range/arbeidsvoorwaarden voor deze functie? In de vacature zie ik namelijk geen getallen staan en was benieuwd of iemand hier dat wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 12:30
champion16 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:48:
Ik heb binnenkort een oriënterend gesprek gehad betreffende een vacature als Java medior developer bij Capgemini.

Nou vroeg ik mij af, wat is ongeveer het salaris range/arbeidsvoorwaarden voor deze functie? In de vacature zie ik namelijk geen getallen staan en was benieuwd of iemand hier dat wist.
Vraag de recruiter, die kan het vertellen. Het is helemaal niet vreemd om te vragen naar salarisrange en arbeidsvoorwaarden. Het is voor mij een red flag als bedrijven niet bereid zijn dit te communiceren.

Een sollicitatiegesprek gaat twee kanten op. Bedrijf wil weten of een kandidaat geschikt is en een kandidaat wil weten of een bedrijf geschikt is. Daar hoort een salaris range en arbeidsvoorwaarden.
Zo bespaar je tijd en bespaar je hun tijd.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fr3sc0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-08 18:15
Hatseeeee per 1 maart starten bij Capgemini. Tot dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipbo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-05-2023
Hoe zit het met EV rijders binnen Capgemini?
Wat voor EV rijden jullie en blijven jullie rondom de verbruiksnorm? Of is er erger dan bij een benzine/Hybrid auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CsprMrkrk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 14:01
Hoor ook graag ervaringen! Ik kan over 3 weken een leaseauto uitkiezen (mits ik dat wil, twijfel nog). Maar kreeg onlangs een mail dat ze de brandstofpas gaan verlagen omdat er nu minder wordt gereden. Dan kom je dus makkelijker boven de norm lijkt me.
Ik wacht in ieder geval even af op die verlaging omdat dat wel gunstig is als je net als ik niet bijzonder veel rijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
CsprMrkrk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:55:
Hoor ook graag ervaringen! Ik kan over 3 weken een leaseauto uitkiezen (mits ik dat wil, twijfel nog). Maar kreeg onlangs een mail dat ze de brandstofpas gaan verlagen omdat er nu minder wordt gereden. Dan kom je dus makkelijker boven de norm lijkt me.
Ik wacht in ieder geval even af op die verlaging omdat dat wel gunstig is als je net als ik niet bijzonder veel rijd natuurlijk.
Ik denk dat je bedoeld dat het aantal jaarlijkse kilometers verlaagd wordt. Brandstof voorschot is gewoon berekend op auto en aantal km. Die gaan ze niet zomaar naar beneden doen zonder ook het aantal km te verlagen.

Is ook nog niet zeker hoe die naar beneden gaat. Hij is pas nog al aangepast van 36k naar 30k en ze kijken nu naar werkelijk gebruik of die nog lager moet. Dat zal zorgen voor een lagere leaseprijs, en als je dan meer rijdt (privé) dan zal je inderdaad iets bij moeten leggen.

Ik rij al sinds september een voorloop auto en ik moeten zeggen dat de kosten mij bijzonder laag uitvallen, maar dit is gewoon benzine nog. Deze maand mag ik mijn bestelde lease auto eindelijk ontvangen en dan gaan we zien hoeveel impact het metertje zal gaan hebben op de kosten. Op dit moment rij ik ook meer privé dan zakelijk eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
CsprMrkrk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:55:
Ze veranderen niets aan de brandstofnorm maar aan de normkilometers. Die stonden eerst op (ik dacht) 48k zakelijk per jaar, is al verlaagd naar 36 en dat gaan ze verder verlagen. Als je daar boven gaat zitten wordt ie duurder, maar dan woon je dus ver van je opdracht dus dat kunnen ze aanpassen. Dit heeft geen effect op je verbruik, brandstof of de 11.500 privékilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
SmurfLink schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Ze veranderen niets aan de brandstofnorm maar aan de normkilometers. Die stonden eerst op (ik dacht) 48k zakelijk per jaar, is al verlaagd naar 36 en dat gaan ze verder verlagen. Als je daar boven gaat zitten wordt ie duurder, maar dan woon je dus ver van je opdracht dus dat kunnen ze aanpassen. Dit heeft geen effect op je verbruik, brandstof of de 11.500 privékilometers.
Hoort bij de zakelijke kilometerverlaging ook een lager leasebedrag per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
perform93 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Hoort bij de zakelijke kilometerverlaging ook een lager leasebedrag per maand?
Zeker. We hebben eind vorig jaar na de eerste verlaging een bedrag teruggestort gekregen met ik dacht het salaris van december. Kan ook november zijn geweest. Maar dat is allemaal keurig naar rato verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
SmurfLink schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Zeker. We hebben eind vorig jaar na de eerste verlaging een bedrag teruggestort gekregen met ik dacht het salaris van december. Kan ook november zijn geweest. Maar dat is allemaal keurig naar rato verrekend.
Dat is wel netjes. Ik hoor vaak genoeg de verhalen "ik gebruik mijn auto meer voor privé dan zakelijk". Zou mooi zijn als dat qua verhouding meer balans in getrokken kan worden en zodoende dus per maand wat meer overhoudt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Ik denk niet dat ze die 11.500km snel zullen gaan verhogen. Eerder het totaal aantal km weer verder naar beneden omdat we minder naar kantoor gaan. Denk dat 11.500km ook redelijk gemiddeld is voor aantal privé km al zal ik er persoonlijk misschien wat boven komen. Zoals ik het nu bij collega's gezien heb betaal je eigenlijk alleen de benzine extra over die km'ers die je boven je budget gaat dus daar kan ik wel mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
wuzzy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:38:
Zoals ik het nu bij collega's gezien heb betaal je eigenlijk alleen de benzine extra over die km'ers die je boven je budget gaat dus daar kan ik wel mee leven.
helaas, je betaalt een bepaald bedrag per 100KM (en dat wordt gewoon per KM verrekend verder), daar bovenop betaal je het brandstofcomponent inderdaad. Als je inlogt op Mobility Concept en je gaat naar "Mijn gegevens" en dan naar "Mijn auto" dan staat daar een "Meer- en minder km-kosten (100km)". In mijn geval is dat € 4,50 voor een KIA e-Niro.

Daarbij staat soms ook al een totaalprijs voor 100km. In het geval van mijn vorige auto, een Volvo V40 D2 staat daar het volgende:
Gegevens auto - 01 jan 2022 - 24 feb 2022
Basis leasetarief:€ 793,72
Fiscale waarde:€ 29.014,00
Bijtellingspercentage:22%
Brandstof:Diesel
Brandstofverbruik (l/100km):3,37
Brandstofverbruik (incl. 45.00% opslag) in l/100km:4,88
Norm brandstof prijs (excl. BTW):€ 1,383
Meer- en minder km-kosten (100km):€ 4,50
Kosten privégebruik (100km):€ 11,25

[ Voor 29% gewijzigd door Prx op 11-03-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Prx schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:16:
[...]

helaas, je betaalt een bepaald bedrag per 100KM (en dat wordt gewoon per KM verrekend verder), daar bovenop betaal je het brandstofcomponent inderdaad. Als je inlogt op Mobility Concept en je gaat naar "Mijn gegevens" en dan naar "Mijn auto" dan staat daar een "Meer- en minder km-kosten (100km)". In mijn geval is dat € 4,50 voor een KIA e-Niro.

Daarbij staat soms ook al een totaalprijs voor 100km. In het geval van mijn vorige auto, een Volvo V40 D2 staat daar het volgende:

[...]
Ah dat is dan anders dan ik dacht inderdaad. Ik zal het binnenkort eens gaan moeten bekijken. Ik heb nu nog een voorloop auto dus geen toegang tot mobility concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipbo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-05-2023
Prx schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:16:
[...]

[...]
Aha helder, maar is die 4.50 € bruto of netto? Extra brandstofkosten lijkt me in het geval van EV niet van toepassing. Misschien heb ik het mis hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
@Skipbo Ik heb 'van horen zeggen' dat de norm voor EV's juist strakker is. Zonder oprit met lader is het vrijwel niet te halen. Maar geen ervaring mee dus ga daar niet blind vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
SmurfLink schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Toen ik in 2009 echt in dienst kwam was het 40.000 kilometerr per jaar, met een all-you-can-drive concept (alles inbegrepen, incluis brandstof en buitenland). Dat is nog voor de nieuwe regeling veranderd, want ik heb mijn auto uit 2010 ingeleverd met 144.000 KM op de teller (4 * 36.000). Daar is nu dus 'pas' weer verandering in gekomen met de aanpassing naar 30.000 kilometer per jaar, waarbij deze inderdaad geëvalueerd zal gaan worden om te kijken of dit verder moet dalen, of juist weer moet stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Skipbo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Aha helder, maar is die 4.50 € bruto of netto? Extra brandstofkosten lijkt me in het geval van EV niet van toepassing. Misschien heb ik het mis hoor.
Dit zijn allemaal bruto bedragen die 1:1 verrekend worden met de mobiliteitsvergoeding. Mocht je daardoor boven je mobliteit uit gaan stijgen dan zal het netto verrekend worden, maar wordt het in mindering gebracht op de bijtelling zodat het effectief toch weer bruto is.

En een EV heeft ook gewoon een verbruik. Als jij 400KM zou moeten kunnen rijden op een volle accu en je doet er maar 300KM mee omdat je lekker raced, dan zal die Kwh die je extra verstookt hebt dus gezien worden als meerverbruik en verrekend worden met je. (zo werkte het met benzine/diesel ook al)

Alles wordt afgezet tegen de norm, zie mijn bericht hieronder.

[ Voor 25% gewijzigd door Prx op 11-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
wuzzy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:32:
@Skipbo Ik heb 'van horen zeggen' dat de norm voor EV's juist strakker is. Zonder oprit met lader is het vrijwel niet te halen. Maar geen ervaring mee dus ga daar niet blind vanuit.
In principe wordt daarom ook gewerkt met twee soorten voorschotten (hoewel ze bij mij, ondanks goed aangeven, de verkeerde lijken te hanteren):
1) Laadpaal beschikbaar op eigen terrein en dus voor lagere kosten
2) Publiek laden noodzakelijk

Volgens mij was 1 dan 85 EUR per maand aan brandstofvoorschot op basis van die 30K / 12, voor 2 was het dan 115 EUR.

De norm voor EV is gebaseerd op de WLTP, niet op de NEDC, waarbij de eerstgenoemde dus een stuk betrouwbaarder is. Omdat die nogsteeds niet perfect zal zijn wordt gewerkt met 110% brandstofvoorschot voor een EV op basis van die WLTP norm.

Ter indicatie, zoals je hierboven kon zien werd voor mijn Diesel Volvo V40 D2 gewerkt met 145% brandstofvoorschot op basis van de (fabrieks)norm.

[ Voor 22% gewijzigd door Prx op 11-03-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
wuzzy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:38:
Ik denk niet dat ze die 11.500km snel zullen gaan verhogen. Eerder het totaal aantal km weer verder naar beneden omdat we minder naar kantoor gaan. Denk dat 11.500km ook redelijk gemiddeld is voor aantal privé km al zal ik er persoonlijk misschien wat boven komen. Zoals ik het nu bij collega's gezien heb betaal je eigenlijk alleen de benzine extra over die km'ers die je boven je budget gaat dus daar kan ik wel mee leven.
Toen men in 2012 de introductie deed van 'het kastje' en de ritten ging registreren was de norm tijdelijk gesteld op 10.000 KM privé. Maar die pipo's zijn vanaf toen gaan meten wat men eigenlijk gemiddeld reed en daar is 11.500 KM uit gekomen. Wat natuurlijk bullshit is, want je zat te meten bij mensen die al voorzichtiger waren gaan rijden privé omdat je in principe al gehouden werd aan die 10.000 KM. Fijne meting en norm. Maar we doen het er maar mee sinds die tijd.

Met norm bedoel ik dan niet dat je niet meer mag rijden, maar dat in de leaseprijs er gewoon zoveel KM per jaar is inbegrepen. Dat delen ze dan weer door 365 en dat wordt per dag bijgeplust op je dashboard en afgezet tegen wat je daadwerkelijk tot die dag hebt verreden in die periode. (een periode is 4 maanden, dan wordt de rekening opgemaakt)

[ Voor 14% gewijzigd door Prx op 11-03-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Members only:

[ Voor 32% gewijzigd door Prx op 12-03-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:34
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
En voor heel veel mensen dus een reden om als medior en zeker senior Cap te gaan verlaten. Maar tis volgens mij gewoon ook het verdienmodel van Cap. Jammer want in mijn tijd heb ik zoveel goede ervaren mensen zien vetrekken die een bak aan kennis weg haalden binnen de divisie. En bijna allemaal met dezelfde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1975
Dit is herkenbaar. Seniors krijgen als ze binnen zijn er nauwelijks meer wat bij. Je moet echt hoog binnenkomen want daarna houdt het aardig op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Denk dat het vooral afhangt van de afdeling waar je zit eigenlijk. Ik krijg tot nu toe jaarlijks prima verhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 11:24
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chromoris
Members only:
Members only:
Juancho schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:38:
En voor heel veel mensen dus een reden om als medior en zeker senior Cap te gaan verlaten. Maar tis volgens mij gewoon ook het verdienmodel van Cap. Jammer want in mijn tijd heb ik zoveel goede ervaren mensen zien vetrekken die een bak aan kennis weg haalden binnen de divisie. En bijna allemaal met dezelfde redenen.
Voor veel mensen is dat ook niet de enige reden om bij Cap weg te gaan (zijn nog flink aantal andere mogelijk dingen). Wel zorgt dat er mede voor dat het merendeel wat weg gaat, ontevreden weg gaat. En dat is niet bepaald goede reclame voor Capgemini. Plus het feit dat de uitstroom van mediors en seniors ook voor tekorten van personeel van dat caliber zorgt, wat weer impact heeft hoe je je klanten kan bedienen, juniors kan begeleiden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Chromoris schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:08:
[...]

***members only***

[...]

***members only***

[...]

Voor veel mensen is dat ook niet de enige reden om bij Cap weg te gaan (zijn nog flink aantal andere mogelijk dingen). Wel zorgt dat er mede voor dat het merendeel wat weg gaat, ontevreden weg gaat. En dat is niet bepaald goede reclame voor Capgemini. Plus het feit dat de uitstroom van mediors en seniors ook voor tekorten van personeel van dat caliber zorgt, wat weer impact heeft hoe je je klanten kan bedienen, juniors kan begeleiden, etc.
Kan mij heel goed voorstellen dat mensen weggaan wanneer een bedrijf financieel een top jaar heeft gehad met record omzet en winst, maar medewerker 0% salarisverhoging geeft.

Als een bedrijf niet op zijn minst doet aan inflatiecorrectie en daar minimaal een paar % boven op doet gebaseerd op prestatie, dan is het een teken dat ze medewerkers niet waarderen. Het is iets begrijpelijker om geen of beperkt salarisverhoging te geven wanneer het financieel slecht gaat, maar Capgemini had in 2021 een recordjaar qua omzet en winst. 14,6% meer omzet en 21% meer winst ten opzicht van 2020, wat ook een goede jaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart1975
Chronoris je hebt helemaal gelijk. Dat is wat er bij mij ook wringt. Ik heb echt wel een ok salaris maar na 3 jaar geen inflatiecorrectie mag je na zo’n topjaar wel iets verwachten. Ik vraag niet de hoofdprijs maar het leven is ondertussen de laatste 3 ook een stuk duurder geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:11
maart1975 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:11:
Chronoris je hebt helemaal gelijk. Dat is wat er bij mij ook wringt. Ik heb echt wel een ok salaris maar na 3 jaar geen inflatiecorrectie mag je na zo’n topjaar wel iets verwachten. Ik vraag niet de hoofdprijs maar het leven is ondertussen de laatste 3 ook een stuk duurder geworden
Na vertrek Cap verdien ik vele vele malen meer, Cap vond ik geweldig, alleen salaris niet. anders zou ik zo terug willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
Ik had het ook naar mijn zin bij Capgemini, maar als je door een overstap je salaris kan verdubbelen wegens chronische onderbetaling bij Capgemini dan is de keuze wel snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
Mijn advies is dat je met een plan van begin tot eind naar Capgemini moet gaan: onderhandel dat je op een goed niveau instapt, houdt er rekening mee dat je dat op dat niveau blijft stilstaan (geen salaris er bij, potentieel wel secundaire voorwaarden inleveren), plan wat je wilt bereiken, en plan wanneer & hoe je weer wilt vertrekken. En plan ook voor als je doel niet lukt, niet mogelijk is/wordt, of gesaboteerd wordt. Capgemini heeft met de academy opleidingsmogelijkheden waarmee je je weer kan bijspijkeren. Ze hebben over het algemeen grote (overheids)contracten, waar eventueel mogelijkheden/ervaringen liggen. Kijk goed wat je uit Capgemini wilt halen, want Capgemini probeert alles en meer uit jou te halen (de werkvloer is over het algemeen voor management productiemiddelen).

Dan, en alleen dan, is het redelijk verstandig om bij Cap te komen. En ik sluit me aan wat de rest hierboven zegt, na verloop van tijd (mits je natuurlijk ook je ontwikkelt hebt) kan je bij de concurrentie al snel veel meer verdienen, met betere arbeidsvoorwaarden, en betere omstandigheden.
Members only:
Pagina: 1 ... 70 ... 84 Laatste