seanpaul schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:41:
[...]
Heb net nog snel even opgemerkt dat de rol Managing Software Engineer betreft, overigens. De grade betref Managing Consultant. Niemand heeft me ooit uitgelegd wat ik kan verwachten. Zou dit dat misschien betekenen dat ik me niet bezig houdt met het commerciële aspect?
Ik ben sinds dit jaar Managing Consultant op het gebied van Cyber Security. Net als jij heb ik een Expert profiel (SME) en totaal niet geïnteresseerd in projectmanagement en/of sales-achtige functies (als ik er naast zit, laat het even weten).
Toch heb ik als Managing Consultant een target op billable uren (80%), een target op marge (dus 'verkooptarief' versus 'persoonlijke kostprijs') en een target op de mensen die ik begeleid. Deze tellen voor 60% van mijn tantième.
Daar bovenop heb ik een sales target van 150K per jaar, ondanks dat ik dus meer expert-profiel ben. Deze target telt voor 20% van mijn tantième.
De overige 20% wordt beoordeeld op basis van mijn bijdrage aan het portfolio, goede hygiëne (timesheets op tijd insturen enzo), publicaties en goede beoordelingen voor projecten die we leveren.
Dit alles is dus 100%, maar dat bepaalt wederom maar 50% van mijn tantième, want de andere 50% wordt bepaald door bedrijfsresultaat.
Dus mijn gok: als jij als Managing Consultant start, dan verwacht ik -ongeacht je profiel- wel degelijk toevoeging van commerciële componenten in je rol.
perform93 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:17:
Ligt dat sowieso niet meer aan de sales kant? Als je een hogere positie hebt als ontwikkelaar, ben je dan niet meer betrokken met een goede uitvoering van het project en niet zozeer wat dat commercieel oplevert?
Maar natuurlijk ben je daar meer betrokken bij. Maar dat neemt niet weg dat je waarschijnlijk wel afgerekend gaat worden (voor een deel) op de financiële resultaten van diezelfde projecten en/of verkoop van nieuwe projecten.
Mijn target hierboven is op basis van een "Staff Augmentation" profiel aan de Cloud Infrastructure Services tak van Capgemini. Dat betekent dat ik dus KPI's heb op basis van een profiel dat ik voornamelijk detachering doe.
Had ik gekozen voor een "Projects" profiel, dan zou ik minder afgerekend worden op die billable uren (65%), maar veel harder op het financiële resultaat van de projecten (marge). Ook zou mijn target van 150K dan zijn gestegen naar 450K.
De verhoudingen van die targets op mijn tantième zouden ook verschuiven. Die billable uren telt ook nog maar 50% ipv 60%, maar die business development gaat van 20% naar 30%.
Uiteindelijk hebben we het over peanuts hoor mensen. Mijn tantième is iets minder dan 3.5K, dus daar houd ik (met geluk) de helft van over na belastingen. Om nu een heel jaar krom te liggen qua business development voor die paar honderd euro die dat verschil gaat maken is het mij niet waard. Maar helaas word het ook in je algemene beoordeling meegenomen, dus tjah... negeren kun je het ook niet.
Daarom probeer ik al jaren te compenseren voor mijn gemiste bd target aan de kant van portfolio en (people) development. Dat lijkt goed te gaan, want mijn beoordelingen zijn al jaren goed. Maar dit is het eerste jaar dat ik dus een MC beoordeling ga krijgen... ik ben benieuwd.
Uiteindelijk valt en staat het dus (ook hier) op wie je hebt als manager/management en hoe zij er tegenaan kijken. Want zij bepalen uiteindelijk je beoordeling en ook hoe stevig ze in die cijfertjes zitten te grutten voor diezelfde beoordeling. Alsof het mensenwerk is.

Senior Consultant (C2) heeft hier ook gewoon een BD target van 65K. Dus echt eraan ontsnappen kun je ook weer niet. Niet graden naar SC (C1) betekent dat je carrière binnen de toko met een jaar of 5 dus wel stopt. De bandbreedte van Consultant is nou niet heel fantastisch. En die stap bij ons intern van C1 naar C2 is redelijk standaard om te maken, die tegenhouden is wel echt even een dingetje.
Maar op papier zou je dus Senior Consultant kunnen worden en dan niet de target krijgen door nooit het stapje naar het tweede niveau te maken binnen die grade. Maar dat werkt misschien alleen bij Cloud Infrastructure Services, want andere bedrijfsonderdelen werken niet (vaak) met die subgrades. Dit is het internationale model.
Wel benieuwd hoe het zit met BD targets bij andere bedrijfsonderdelen, zoals bijvoorbeeld Insights & Data ofzo.
[
Voor 53% gewijzigd door
Prx op 05-11-2021 17:17
]