Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36
We Are Borg schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Of het pensioen “goed” is kan je niet bepalen op het feit dat er op jonge leeftijd wordt ingelegd. Opbouwpercentage per leeftijdscategorie (staffel) en franchise zijn de indicatoren :)
Opbouwpercentages:
https://www.pensioenfondscg.nl/werknemer/hoeveel-betaalt-u/

Franchise 2021:
https://www.pensioenfondscg.nl/media/6461/laag1.pdf

Ik zette ook niet voor niets 'goed' met aanhalingstekens, want het is allemaal maar betrekkelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgeri
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-09 00:56
DutchCommando schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:53:
[...]

Al je inkomen wordt op dezelfde manier belast. Er bestaat niet een speciaal vakantiedagentarief.
Ja en nee, doordat al je kortingen al zijn verekend valt het hele bedrag sowieso in het hoogste tarief wat je betaald. Er is inderdaad geen ander tarief, echter betaal je vaak toch meer belasting. Je belasting kortingen worden minder als je inkomen omhoog gaat, dit wordt dus ook verrekend als vakantiedagen of bijvoorbeeld een bonus worden uitbetaald, dan wordt je inkomen namelijk hoger dan aanvankelijk berekend. Zo kan de belastingdruk op deze uitkering hoger zijn dan de schijf waar je in zit.

Zie ook hier (met tarieven van een paar jaar geleden). https://www.unp.nl/nieuws...s-hoger-dan-verwacht.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53
rutgeri schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Ja en nee, doordat al je kortingen al zijn verekend valt het hele bedrag sowieso in het hoogste tarief wat je betaald. Er is inderdaad geen ander tarief, echter betaal je vaak toch meer belasting. Je belasting kortingen worden minder als je inkomen omhoog gaat, dit wordt dus ook verrekend als vakantiedagen of bijvoorbeeld een bonus worden uitbetaald, dan wordt je inkomen namelijk hoger dan aanvankelijk berekend. Zo kan de belastingdruk op deze uitkering hoger zijn dan de schijf waar je in zit.

Zie ook hier (met tarieven van een paar jaar geleden). https://www.unp.nl/nieuws...s-hoger-dan-verwacht.html
Snap ik. Alleen zijn dit soort voorbeelden niet handig want: (1) we kennen niet het inkomen van degene die de vraag stelt en (2) de nieuwe inkomenssituatie kan alle kanten op. Uiteindelijk is het simpel: bij het verwerken van de aangifte inkomstenbelasting worden dezelfde regels toegepast op het box 1 inkomen. Er is niet een speciaal bonus/vakantiedagen/whatever tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
Prx schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:20:
[...]

Die mag je gewoon 'omdenken' wat mij betreft. Het ging er altijd al om dat de trein (en ander OV) wordt gezien als groener alternatief voor de lease auto. Dat is gewoon iets wat ze wilden stimuleren. Eis was natuurlijk vroeger wel dat als je het OV nam, dat de lease auto dan stil moest staan. Met het nieuwe verrekeningsmodel mag de lease nog wel gebruikt worden, maar dan alleen in Privé-stand. Dat geeft ook voor gezinnen wel wat flexibiliteit terug.

Ook krijgt Capgemini voor minder-kilometers met de lease auto's natuurlijk ook wat geld terug. En dat kunnen ze op de privé kant niet stimuleren, want dat geld komt tegenwoordig bij jou weer terug, maar voor zakelijk kunnen ze dat dus wel.

Je krijgt wel een rare prikkel overigens. Want het is voor mensen die heul veul met het OV naar klanten gaan dus voordeliger om maar een goedkope lease te nemen (zoals zo'n Up of Aygo) en dan die OV kaart maximaal zakelijk te benutten, aangezien je dan geen verdere verrekening hebt van je OV kosten. Maar tegenwoordig mag je ook een OV abonnement via je mobilteitsregeling laten verrekenen, dus is er weer een alternatief voor die prikkel. Vroeger moest je verplicht dan losse ritten maken, dan liep het hard op. En als het één ding is wat je niet wilt, dan is het boven je mobiliteitsvergoeding uitstijgen qua kosten, want dan verrekenen ze het bruto-netto met andere salariscomponenten en die waren daar nou niet echt voor bedoeld.
Ik maak redelijk wat gebruik van die OV regeling naast mijn leasebak. Ik moet regelmatig bijvoorbeeld naar klanten in centrum utrecht/amsterdam/DH, dan is het makkelijk om je auto op LR neer te knallen en met je zakelijke OV reizen.

Wat betreft die blackbox, ik vind het een godszegen (geen moeilijke km stand bijhouden zoals bijv bij mijn vrouw) daarentegen ken ik ook collega's die af en toe vergeten die knop in te rammen (standaard)...

Wat betreft Chapters --> Binnen CIS is dit nu de norm, bij DCX keken ze raar op toen ik er over begon.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32
Ik ga binnenkort in gesprek met Capgemini voor een junior functie. Momenteel werk ik bij een klein (<20) bedrijf dus dit is een wereld van verschil. Wat zijn jullie ervaringen met thuiswerken momenteel bij cap? De functie is in principe voor Utrecht en ik woon in omgeving Haarlem. Leaseauto zit eventueel bij mijn wensen maar kan je dat als junior wel verwachten, en wat als je 75% thuiswerkt? Dan snap ik vanuit de werkgever dat een leaseauto raar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
wuzzy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:35:
Ik ga binnenkort in gesprek met Cap Gemini voor een junior functie. Momenteel werk ik bij een klein (<20) bedrijf dus dit is een wereld van verschil. Wat zijn jullie ervaringen met thuiswerken momenteel bij cap? De functie is in principe voor Utrecht en ik woon in omgeving Haarlem. Leaseauto zit eventueel bij mijn wensen maar kan je dat als junior wel verwachten, en wat als je 75% thuiswerkt? Dan snap ik vanuit de werkgever dat een leaseauto raar is.
Ik had als YP een Model 3, dus daar kijkt niemand raar naar om (in mijn beleving). Nou ben ik begonnen in 2019 en woon ik letterlijk aan de andere kant van het land.

Qua thuiswerken merk ik dat het zoveel mogelijk gefaciliteerd wordt. Er is een mogelijkheid tot het 'in bruikleen nemen' van een bureau en bureaustoel en je kunt monitoren ophalen op HQ om thuis (tijdelijk?) te gebruiken. Wanneer ik de thuiswerkregeling vergelijk met andere bedrijven (oa. Rijksoverheid) dan hebben wij het bij Capgemini goed voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31
wuzzy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:35:
Ik ga binnenkort in gesprek met Cap Gemini voor een junior functie.
Auw!! Laat het Cap niet lezen... ;)
en wat als je 75% thuiswerkt? Dan snap ik vanuit de werkgever dat een leaseauto raar is.
Zolang jij geen vaste functie hebt op het kantoor van Cap op LR weet je nooit waar je op project komt. Dat kan een jaar om de hoek zijn waardoor je geen auto nodig bent, dat kan een paar maand in hartje Den Haag zijn waardoor je (deels) met het OV gaat of het kan een project zijn waar je heerlijk relaxt met de auto naar toe kan. of het is een klant die thuiswerken stimuleert, of het is een klant waar je steeds moet discussiëren of je misschien alsjeblieft een dag thuis mag werken.

Kortom, je weet het nooit van te voren en al helemaal niet bij een grote speler als Cap. Het enige wat je evt. kan doen als je auto echt voor langere tijd niet nodig is voor je opdracht deze in opstal zetten. Volgens mij betaal je dan 50% minder maar ben je de auto dus wel kwijt. Dus ook voor privé ritjes.

Wbt spullen voor je thuiswerkplek merk ik juist bij mijn nieuwe werkgever (kleinere organisatie) dat er veel meer mogelijk is, er meer wordt meegedacht en er vaker/sneller wordt gezegd: bestel maar lekker joh! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 18-05-2021 14:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Herax10NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Ik had als YP een Model 3, dus daar kijkt niemand raar naar om (in mijn beleving). Nou ben ik begonnen in 2019 en woon ik letterlijk aan de andere kant van het land.

Qua thuiswerken merk ik dat het zoveel mogelijk gefaciliteerd wordt. Er is een mogelijkheid tot het 'in bruikleen nemen' van een bureau en bureaustoel en je kunt monitoren ophalen op HQ om thuis (tijdelijk?) te gebruiken. Wanneer ik de thuiswerkregeling vergelijk met andere bedrijven (oa. Rijksoverheid) dan hebben wij het bij Capgemini goed voor elkaar.
Klinkt goed! Als echte tweaker heb ik natuurlijk al uitstekend spul thuis staan als kantoortje, maar mijn huidige werkgever heeft liever iedereen op kantoor. Een Model 3 is wel even van een ander kaliber dan ik zou verwachten maar ik weet in ieder geval dat als ik zo ver in het sollicitatie proces kom het niet gek is om over een leaseauto te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
wuzzy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:05:
[...]

Klinkt goed! Als echte tweaker heb ik natuurlijk al uitstekend spul thuis staan als kantoortje, maar mijn huidige werkgever heeft liever iedereen op kantoor. Een Model 3 is wel even van een ander kaliber dan ik zou verwachten maar ik weet in ieder geval dat als ik zo ver in het sollicitatie proces kom het niet gek is om over een leaseauto te beginnen.
Ik zou tijdens de sollicitatie überhaupt niet over een leaseauto beginnen. De eerste 2 maand heb je nog geen vast contract en krijg je dus ook nog geen vaste leaseauto (huurauto of poolauto kan wel). Daarna mag je in principe bestellen wat je wil. Al weet ik van mijn Talent Reviewer dat hij bij een YP die een Porsche bestelde geen toestemming gaf :+. Je moet dus wel kunnen verantwoorden dat je de auto kunt betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wuzzy
Herax10NL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Ik zou tijdens de sollicitatie überhaupt niet over een leaseauto beginnen. De eerste 2 maand heb je nog geen vast contract en krijg je dus ook nog geen vaste leaseauto (huurauto of poolauto kan wel). Daarna mag je in principe bestellen wat je wil. Al weet ik van mijn Talent Reviewer dat hij bij een YP die een Porsche bestelde geen toestemming gaf :+. Je moet dus wel kunnen verantwoorden dat je de auto kunt betalen.
Goed om te weten, sla ik die Lambo even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Recent kon je zelfs bij Cap een zit/sta bureau regelen, die heb je dan in bruikleen tot je weggaat bij Cap. Best prima regeling voor zoiets wat je niet snel zelf zou komen. Verder kan je nog wat ergonomie dingen krijgen als laptopstandaard, draadloos toetsenbord e.d. dus dat is allemaal ingesteld op thuiswerken.

Moet er zelf nog gebruik van gaan maken, gezien ik op dit moment geen plek heb voor een bureau, maar ik ga volgende maand verhuizen naar 2x de m2 dus dan ga ik er zeker gebruik van maken! :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Een Model 3 is wel even van een ander kaliber dan ik zou verwachten maar ik weet in ieder geval dat als ik zo ver in het sollicitatie proces kom het niet gek is om over een leaseauto te beginnen.
Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde (Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)") voert Capgemini geen merkenbeleid of enige beperking in je keuze van lease auto. Je hebt een mobiliteitsvergoeding en als jij die inzet voor een lease auto dan is dat gewoon prima. Alleen wanneer een auto meer dan 20% boven je vergoeding zit dient je manager ook akkoord te geven, anders is het lekker aan jezelf welke auto jij wilt rijden.

Een Young Professional begint met 750 EUR budget na de twee maanden proefperiode. Na 10 maanden is dan het eerste beoordelingsmoment en dan zul je hoogstwaarschijnlijk stijgen in salaris, titeltje en lease (800 EUR).

Binnen dat budget zit op het niveau van een leuke Volkswagen Polo. Vind je het niet erg om een eigen bijdrage (bruto) in te leggen dan kun je leuker dan dat gaan rijden.

Tesla Model 3 zit bijvoorbeeld op 1.050+ EUR aan leaseprijs, maar omdat de bijtelling zo laag is ben je ook al snel klaar. Bij een stevige benzine/diesel auto ben je weer meer kwijt aan bijtelling, dus zijn ze mogelijk even duur. Mocht je een idee will krijgen van de kosten van een auto die je wilt gaan rijden, laat het dan gewoon even weten en doe ik een proefberekening voor je.

Maar kortom: praten over lease heeft geen zin. Je hebt een budget, gekoppeld aan je grade conform het model, en wat jij er mee doet is aan jou. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Prx op 18-05-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
SmurfLink schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:49:
[...]

Recent kon je zelfs bij Cap een zit/sta bureau regelen, die heb je dan in bruikleen tot je weggaat bij Cap. Best prima regeling voor zoiets wat je niet snel zelf zou komen. Verder kan je nog wat ergonomie dingen krijgen als laptopstandaard, draadloos toetsenbord e.d. dus dat is allemaal ingesteld op thuiswerken.

Moet er zelf nog gebruik van gaan maken, gezien ik op dit moment geen plek heb voor een bureau, maar ik ga volgende maand verhuizen naar 2x de m2 dus dan ga ik er zeker gebruik van maken! :+
Ik vind deze nieuwe regeling echt fantastisch. Daar bovenop kun je (verdere) inrichting van je werkplek, inclusief monitor en airco, ook nog eens fiscaal vriendelijke laten verrekenen. Dat scheelt je op de korte termijn toch even 40-50% die je even terug kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Prx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde (Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)") voert Capgemini geen merkenbeleid of enige beperking in je keuze van lease auto. Je hebt een mobiliteitsvergoeding en als jij die inzet voor een lease auto dan is dat gewoon prima. Alleen wanneer een auto meer dan 20% boven je vergoeding zit dient je manager ook akkoord te geven, anders is het lekker aan jezelf welke auto jij wilt rijden.

Een Young Professional begint met 750 EUR budget na de twee maanden proefperiode. Na 10 maanden is dan het eerste beoordelingsmoment en dan zul je hoogstwaarschijnlijk stijgen in salaris, titeltje en lease (800 EUR).

Binnen dat budget zit op het niveau van een leuke Volkswagen Polo. Vind je het niet erg om een eigen bijdrage (bruto) in te leggen dan kun je leuker dan dat gaan rijden.

Tesla Model 3 zit bijvoorbeeld op 1.050+ EUR aan leaseprijs, maar omdat de bijtelling zo laag is ben je ook al snel klaar. Bij een stevige benzine/diesel auto ben je weer meer kwijt aan bijtelling, dus zijn ze mogelijk even duur. Mocht je een idee will krijgen van de kosten van een auto die je wilt gaan rijden, laat het dan gewoon even weten en doe ik een proefberekening voor je.

Maar kortom: praten over lease heeft geen zin. Je hebt een budget, gekoppeld aan je grade conform het model, en wat jij er mee doet is aan jou. :)
Is bijtelling op zo'n Model 3 ondertussen al niet weer een stuk hoger? Ik dacht dat je boven x bedrag (45.000 ofzo) 'gewoon' 22% bijtelling betaald. Ik ben gek op auto's dus het lijkt mij al heerlijk om elke 5 jaar met een leuke leaseregeling een nieuwe auto te rijden, hoeft geen dure bak te zijn maar zat meer in de richting Ford Puma, Mazda CX-30/MX-30. Maar als die buiten budget vallen vind ik de huidige Fiesta's ook al topmodelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:58:
[...]

Ik vind deze nieuwe regeling echt fantastisch. Daar bovenop kun je (verdere) inrichting van je werkplek, inclusief monitor en airco, ook nog eens fiscaal vriendelijke laten verrekenen. Dat scheelt je op de korte termijn toch even 40-50% die je even terug kunt krijgen.
Ja dat heeft de OR goed bij elkaar geregeld. Ook die 20 euro nettto thuiswerkvergoeding per maand is in ieder geval iets. Maar die fiscale regelingen zijn vooral erg fijn inderdaad, kan je zelf je eigen spul uitzoeken en het zo bont maken als je zelf wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
wuzzy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:01:
[...]

Is bijtelling op zo'n Model 3 ondertussen al niet weer een stuk hoger? Ik dacht dat je boven x bedrag (45.000 ofzo) 'gewoon' 22% bijtelling betaald. Ik ben gek op auto's dus het lijkt mij al heerlijk om elke 5 jaar met een leuke leaseregeling een nieuwe auto te rijden, hoeft geen dure bak te zijn maar zat meer in de richting Ford Puma, Mazda CX-30/MX-30. Maar als die buiten budget vallen vind ik de huidige Fiesta's ook al topmodelletjes.
Zal straks even een paar van die variantjes er doorheen mikken. Qua bijtelling heb je gelijk, maar omdat het pas "vanaf" een bedrag is valt het dus allemaal wel mee.

Stel je hebt een Tesla Model 3 van 50K EUR.

Bijtelling van 12% over 40K is 4.8K
Bijtelling van 22% over 10K is 2.2K
Totaal dus 7K bijtelling.in een jaar, dat is dus ~583 EUR per maand, dus ongeveer de helft netto.

Stel dat jij 7K bijtelling moet uitgeven aan een bezine/diesel die geheel in de 22% valt.
(7K / 22) * 100 = ~31.8K

Daar zit je dus een stuk sneller aan. Maar het is inderdaad wel even een heel stuk minder voordelig geworden, correct. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
SmurfLink schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:05:
[...]

Ja dat heeft de OR goed bij elkaar geregeld. Ook die 20 euro nettto thuiswerkvergoeding per maand is in ieder geval iets. Maar die fiscale regelingen zijn vooral erg fijn inderdaad, kan je zelf je eigen spul uitzoeken en het zo bont maken als je zelf wilt.
Mwah, er zit een maximum aan van ~1.800 EUR voor de fiscale verrekening in het kader van thuiswerkplek. Daar bovenop moet je er wel rekening mee houden dat de bruto-netto omzetten van je salaris er ook toe leidt dat je over datzelfde bedrag geen pensioeninleg krijgt. We hebben het dan over euro's, maar wel euro's die niet nog jaaaaaren kunnen renderen in je pensioenfondsje (er vanuit gaan dat je nog geen 30 jaar ouder bent geworden opeens :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Prx schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Bijtelling van 12% over 40K is 4.8K
Bijtelling van 22% over 10K is 2.2K
Ahh kijk, ik dacht dus dat vanaf die aanschafprijs je 22% betaald over het gehele bedrag. Dat scheelt wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
wuzzy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Ahh kijk, ik dacht dus dat vanaf die aanschafprijs je 22% betaald over het gehele bedrag. Dat scheelt wel inderdaad.
Mits je een BEV rijdt 4%-22%, als je PHEV/ICE rijdt dan betaal je wel 22%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met ESOP bij uit dienst treding? Ik kreeg een standaard mail van HR waar in stond dat ik een refund form kan gebruiken dat ik heb ontvangen toen ik deel nam aan ESOP. Ik heb in 2017 deelgenomen aan ESOP. Ik kan nergens in mijn mail (heb alle mails omtrent ESOP bewaard) een refund form vinden.

En wat krijg ik ongeveer? Als ik inlog op die site van Amundi dan zie ik dat het nu iets van 2200 waard is, is dat ook het bedrag dat ik krijg bij mijn uitdiensttreding?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
miicker schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:30:
Weet iemand hoe het zit met ESOP bij uit dienst treding? Ik kreeg een standaard mail van HR waar in stond dat ik een refund form kan gebruiken dat ik heb ontvangen toen ik deel nam aan ESOP. Ik heb in 2017 deelgenomen aan ESOP. Ik kan nergens in mijn mail (heb alle mails omtrent ESOP bewaard) een refund form vinden.

En wat krijg ik ongeveer? Als ik inlog op die site van Amundi dan zie ik dat het nu iets van 2200 waard is, is dat ook het bedrag dat ik krijg bij mijn uitdiensttreding?
Ik zou even contact opnemen met ESOP team binnen Cap, emailadres moet op Talent te vinden zijn. Zorg in ieder geval dat ze een (privé) emailadres hebben waarop je te bereiken bent na uitdiensttreding. Dit moet voor zover ik me kan herinneren met Amundi geregeld worden namelijk. Volgens mij krijg je inderdaad de huidige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Nog een eventueel wat stomme vraag. Hoe is naar jullie ervaring je startsalaris onderhandelbaar? Inmiddels eerste gesprek en testen achter de rug. Salaris waar over gesproken werd was wat aan de lage kant, minder dan ik nu verdien, maar ik vond onderhandelingen in dat gesprek nog niet op z'n plaats. Al ga je na een jaar al redelijk omhoog en na het 2de (even vergeten wanneer dat is) beoordeel moment weer, en zitten er natuurlijk ook wat leuke regelingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
wuzzy schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:03:
Nog een eventueel wat stomme vraag. Hoe is naar jullie ervaring je startsalaris onderhandelbaar? Inmiddels eerste gesprek en testen achter de rug. Salaris waar over gesproken werd was wat aan de lage kant, minder dan ik nu verdien, maar ik vond onderhandelingen in dat gesprek nog niet op z'n plaats. Al ga je na een jaar al redelijk omhoog en na het 2de (even vergeten wanneer dat is) beoordeel moment weer, en zitten er natuurlijk ook wat leuke regelingen bij.
Startsalaris was bij mij niet onderhandelbaar, ondanks dat ik al wat ervaring had. Gelukkig ga je om de 6-maanden €200 bruto omhoog. Na 2 jaar zit ik op een hoger loon dan oud-klasgenoten van het HBO.
Bedenk je er daarnaast ook nog bij dat na een jaar je mobiliteitsvergoeding van €750 naar €800 gaat als je YP-er bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Googolplex1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 16:05
Ik zal mijn persoonlijke ervaring hierop antwoorden, ook al komt die niet geheel over met je vraag denk ik dat je er wel wat aan kunt hebben.

Persoonlijk kreeg ik een erg mooie aanbieding van Capgemini. Hierop heb ik nog een poging gedaan er iets meer uit te halen, maar dat mocht niet baten. Ze wilden het laten bij de aanbieding die ze hadden gedaan (die was ook alles behalve slecht) en daar ben ik akkoord mee gegaan.

Nu ik er zit vallen me een aantal dingen op en ben ik tot een aantal realisaties gekomen..

Ten eerste is Capgemini oprecht een goede werkgever. Opmerkelijk veel persoonlijke aandacht voor zo’n groot bedrijf. Zowel individueel als collectief merk je dat.

Ten tweede kun je bij Cap heel erg veel leren. En dat heeft meerdere redenen.
Je hebt een all you can train principe waarmee je een scala aan technische en soft-skill trainingen kunt volgen. Daarbij moet je je ook beseffen dat veel technische skills daadwerkelijk bij klanten toepasbaar zijn. Het is dus niet alleen even een certificering binnenslepen… er is ook een grote kans dat je hiermee voor een opdracht in aanmerking komt.
Wat ik op dit onderwerp ook belangrijk vind om te vermelden is dat het kennis- en ervaringsniveau van de senior collega’s bijzonder hoog te noemen is. Je kunt je dus goed optrekken aan de rest, en dat is voor mij veel waard.

Hiernaast zijn er nog hartstikke veel positieve punten te noemen maar dan wordt dit een hele lange post. Als je een keer een op een wilt praten mag je me een DM sturen.

Ik zou willen afsluiten met het advies dat salaris op een bepaald niveau moet zitten waarmee je je gelukkig voelt. Als dat zo is, zijn bovenstaande punten de kersen op de taart en heb je aan Cap een topwerkgever waar een leuke en ambitieuze sfeer hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
Dat was inderdaad ook mijn gedachtegang. Het pure basis salaris mag dan iets onder m'n huidige salaris zijn, de extra's moet je daar ook nog bij tellen. En uiteindelijk is voor mijn situatie persoonlijke ontwikkeling het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Kom je binnen als YPer of hoger? YP salaris is totaal niet onderhandelbaar, dat ligt vast met vaste verhogingen na 2, 6, 12 en 18 maanden (18 is je promotie naar Consultant).

Hogere niveaus zijn beperkt onderhandelbaar, maar kijk je niet stuk op het bruto salaris. Cap heeft ook nog een redelijk mobiliteitsbudget en wat andere vergoedingen en bruto/netto deals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
SmurfLink schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:47:
[...]

Kom je binnen als YPer of hoger? YP salaris is totaal niet onderhandelbaar, dat ligt vast met vaste verhogingen na 2, 6, 12 en 18 maanden (18 is je promotie naar Consultant).

Hogere niveaus zijn beperkt onderhandelbaar, maar kijk je niet stuk op het bruto salaris. Cap heeft ook nog een redelijk mobiliteitsbudget en wat andere vergoedingen en bruto/netto deals.
Klopt niet helemaal. Ben zelf als YP bij Cap begonnen, een paar andere YPérs waren toch één of twee stapjes hoger ingeschaald, omdat ze al werkervaring hadden (buiten de IT).

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Gijs007 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:54:
[...]

Klopt niet helemaal. Ben zelf als YP bij Cap begonnen, een paar andere YPérs waren toch één of twee stapjes hoger ingeschaald, omdat ze al werkervaring hadden (buiten de IT).
In dat geval starten ze gelijk als Consultant en niet in het Young Professional groeipad. Daar zitten tegenwoordig twee beoordelingsmomenten in (10 en 18 maanden) met verhogingen. Die hebben zij dan niet meer. Zij zullen dan, net als de rest, alleen de verhoging aan het begin van het jaar krijgen op basis van de beoordeling over het jaar ervoor.

Bij uitzondering is een aanpassing halverwege het jaar mogelijk, maar dat is echt een uitzondering, niet omdatje toevallig dan een jaar in dienst bent.

Vroeger had het YP model 3 groeipaden met 3 startsalarissen en 3 eindsalarissen aan het einde van het groeipad. Toen was het inderdaad mogelijk om jezelf naar een hoger groeipad te praten.

[ Voor 10% gewijzigd door Prx op 22-05-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Prx schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:30:
[...]

In dat geval starten ze gelijk als Consultant en niet in het Young Professional groeipad. Daar zitten tegenwoordig twee beoordelingsmomenten in (10 en 18 maanden) met verhogingen. Die hebben zij dan niet meer. Zij zullen dan, net als de rest, alleen de verhoging aan het begin van het jaar krijgen op basis van de beoordeling over het jaar ervoor.

Bij uitzondering is een aanpassing halverwege het jaar mogelijk, maar dat is echt een uitzondering, niet omdatje toevallig dan een jaar in dienst bent.

Vroeger had het YP model 3 groeipaden met 3 startsalarissen en 3 eindsalarissen aan het einde van het groeipad. Toen was het inderdaad mogelijk om jezelf naar een hoger groeipad te praten.
Misschien is het tegenwoordig anders.
De ene collega was als grade A (assistent) binnen gestroomd, maar wel één stap hoger dan waar je normaal mee start. De andere collega was twee stappen hoger ingestroomd en kwam daarmee direct in grade B (consultant) binnen.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je hebt ook zijn instromers hé. Daar viel ik ook onder. Op papier YP'er (vooral voor klanten) maar je wordt wel op medior/consultant ingeschaald.

Niet het het veel uitmaakte want hoeveel ik iets meer salaris kreeg dan een YP'er schoten geregeld YP'ers mij na 1 jaar voorbij door hun vaste stijgings momenten. En dan kom je toch wel weer uit dat het lang niet altijd eerlijk gaat bij Cap en het soms ook een kwestie is van geluk met je manager, divisie etc.

Als ik iets bijv absoluut niet mis nu ik weg ben bij Cap zijn het wel die beoordeling gesprekken. Of beter gezegd, de wijze waarop dat proces gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door Juancho op 23-05-2021 11:12 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Ik ben in 2009 ook gestart op een hogere trap. Niet omdat ik het onderhandeld had, maar ik was 6 maanden weggeweest tussen mijn afstudeerstage en mijn start bij Capgemini. Ze konden me aan het einde van mijn stage geen contract aanbieden in verband met de kredietcrisis. Toen het 6 maanden later wel kon en lukte vond hij het wel zo netjes om me dan op de stap van 6 maanden te zetten uit het groeipad.

Consequentie was wel dat ik bij de verhogingen (1 jaar en 2 maanden daarna) vergeten werd door mijn people manager omdat ik 'op het groeipad zat, toch?'. Dat was dus niet zo, juist omwille van wat ik hierboven schetste (en Juancho ook doet). Ze hebben toen via een escalatie toch nog mijn verhoging geregeld, maar ik liep ook eigenlijk achter op het pad.

De jaren erna heb ik ook maar mondjesmaat verhogingen gehad. Ik moet zeggen dat het voornamelijk de laatste 4 jaar zijn dat ik flinke stappen heb gemaakt, de eerste 2 met de opmerking 'je loopt scheef met je peers terwijl je het super goed doet, dus we gaan even wat rechttrekken'. Tjah... dat krijg je als je blijkbaar niet zo mondig bent over salaris. :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Inmiddels testen en eerste gesprek gehad, volgens mij best goed verlopen. Goede klik en intelligentietest behaald. Aankomende week heb ik een volgend gesprek die meer inhoudelijk over het werk zal gaan. Wat kan ik hierna verwachten? Volgens dit topic en sollicatieprocedure in de vacature is dat de laatste 'ronde' . Krijg ik dan direct wel of niet een aanbod of gaat daar wat tijd overheen en krijg ik een belletje?

Verder nog 1 vraag over het leasen (hierna hou ik er over op, beloofd :) ). Kan ik van tevoren al een beetje kijken wat er wel en niet binnen het budget of net er buiten zal vallen? Alphabet laat alleen aanbiedingen zien zonder inlog, Athlon toont wel de catalogus, maar cap zal een bepaalde regeling hebben voor 48mnd en x aantal km, waarbij de leaseprijs wat hoger zal vallen. Anders zou een elektrische Mercedes al binnen het budget vallen van een YP en dat lijkt mij toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
wuzzy schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:32:
Inmiddels testen en eerste gesprek gehad, volgens mij best goed verlopen. Goede klik en intelligentietest behaald. Aankomende week heb ik een volgend gesprek die meer inhoudelijk over het werk zal gaan. Wat kan ik hierna verwachten? Volgens dit topic en sollicatieprocedure in de vacature is dat de laatste 'ronde' . Krijg ik dan direct wel of niet een aanbod of gaat daar wat tijd overheen en krijg ik een belletje?
Ik kreeg in ieder geval direct een aanbod, maar ik weet niet of dat voor iederen zo is.
Verder nog 1 vraag over het leasen (hierna hou ik er over op, beloofd :) ). Kan ik van tevoren al een beetje kijken wat er wel en niet binnen het budget of net er buiten zal vallen? Alphabet laat alleen aanbiedingen zien zonder inlog, Athlon toont wel de catalogus, maar cap zal een bepaalde regeling hebben voor 48mnd en x aantal km, waarbij de leaseprijs wat hoger zal vallen. Anders zou een elektrische Mercedes al binnen het budget vallen van een YP en dat lijkt mij toch niet.
YP is dacht ik 700 euro leasebudget. Dit is echter voor een leaseprijs incl brandstof dus wellicht vallen die online prijzen daarom lager uit. Voorwaarden zijn dacht ik 48mnd/100.000 km en 11500 privékms per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
SmurfLink schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:37:
[...]

Ik kreeg in ieder geval direct een aanbod, maar ik weet niet of dat voor iederen zo is.

[...]

YP is dacht ik 700 euro leasebudget. Dit is echter voor een leaseprijs incl brandstof dus wellicht vallen die online prijzen daarom lager uit. Voorwaarden zijn dacht ik 48mnd/100.000 km en 11500 privékms per jaar.
Ah top, ben benieuwd :)

Dan zal de hogere prijs vooral in die 100.000km zitten. Ik kan bij Athlon max 50.000 aangeven en dan schiet de prijs al omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
SmurfLink schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:37:
[...]

[...]

100.000km? Het was 144k, 36k per jaar. 100k lijkt me wat weinig :o
wuzzy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:47:
[...]

Ah top, ben benieuwd :)

Dan zal de hogere prijs vooral in die 100.000km zitten. Ik kan bij Athlon max 50.000 aangeven en dan schiet de prijs al omhoog.
Die 100k (wat misschien iets meer moet zijn) is over de hele looptijd, die 50k die je bij Athlon kan aangeven is per jaar lijkt me. Dus als het 100k is, moet je 25k bij Athlon aangeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tankiej schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Ah oops :+ Ik kan niet rekenen blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Tankiej schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:04:
[...]

[...]

Die 100k (wat misschien iets meer moet zijn) is over de hele looptijd, die 50k die je bij Athlon kan aangeven is per jaar lijkt me. Dus als het 100k is, moet je 25k bij Athlon aangeven :)
Ah dan kom je weer in de buurt van wat leukere auto's. Dan zou ik met een relatief kleine eigen bijdrage nog best leuk elektrisch kunnen rijden, brandstof kosten waren 160 zoals Prx in een eerder antwoord duidelijk maakte.

een VW ID.4 bijvoorbeeld zou rond de 680 uitkomen zonder al te veel poespas erbij. daar 160 brandstofkosten bij dan zit je op 840. Valt binnen de 20% die je over de 750 heen mag. 90 euro wordt dan eigen bijdrage en daar de bijtelling bij zit je op +-240-250 euro per maand voor een leuke auto. Daar krijg je met private lease een twingo voor.

[ Voor 22% gewijzigd door wuzzy op 25-05-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 09:00
wuzzy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Ah dan kom je weer in de buurt van wat leukere auto's. Dan zou ik met een relatief kleine eigen bijdrage nog best leuk elektrisch kunnen rijden, brandstof kosten waren 160 zoals Prx in een eerder antwoord duidelijk maakte.

een VW ID.4 bijvoorbeeld zou rond de 680 uitkomen zonder al te veel poespas erbij. daar 160 brandstofkosten bij dan zit je op 840. Valt binnen de 20% die je over de 750 heen mag. 90 euro wordt dan eigen bijdrage en daar de bijtelling bij zit je op +-240-250 euro per maand voor een leuke auto. Daar krijg je met private lease een twingo voor.
Je mag je eigen bijdrage ook nog eens van je bijtelling aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
wuzzy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Heb even gekeken, de goedkoopste ID.4 is de "ID 4 109kW / 52kWh City Automaat" met een kale cataloguswaarde van 39.585 EUR. Die staat nu voor zo ongeveer 870 EUR bij Alphabet in de module. Dat gooit hem volledig in de 12% bijtelling categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
Prx schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:16:
[...]

Heb even gekeken, de goedkoopste ID.4 is de "ID 4 109kW / 52kWh City Automaat" met een kale cataloguswaarde van 39.585 EUR. Die staat nu voor zo ongeveer 870 EUR bij Alphabet in de module. Dat gooit hem volledig in de 12% bijtelling categorie.
Dat is best netjes. Ik heb dit topic even zitten doorlezen vandaag en ik lees best wat negatieve verhalen over het leasebeleid en dat je net aan een polo kan krijgen binnen budget. Maar het feit dat je als YP direct een leaseauto mag vind ik al best wat en een gloednieuwe polo is tegenwoordig gewoon een prima auto. Daarnaast als je graag een wat leukere auto rijdt moet je ook wel bereid zijn zelf wat meer in te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Eerlijk is eerlijk, Capgemini heeft niet de goedkoopste leaseregeling. De gemiddelde leaseauto kan echt wel wat goedkoper als je naar bedrijven om ons heen kijkt. Het zal wel te maken hebben met flexibiliteit in onze contracten op corporate niveau, maar het is best prijzig.

Daarentegen heeft Capgemini ook wel weer een heel flexibele invulling van de mobiliteit. Keuze uit leaseauto, leasemotor, gewoon declareren voor 19 ct/km, NS Businesscard en ook nog alle reizen daarmee vergoed als je een lease hebt (zodat je meer groener gaat reizen met de trein). Eventueel restant van je vergoeding krijg je ook nog eens maandelijks op je rekening gestort... dat kan echt behoorlijk minder.

Maar wat ik zeg, de leaseauto an sich is niet goedkoop. Dan is het best zuur om je klasgenoot nu wel rond te zien rijden in een Audi A3 met leuke opties, wat jou niet 1-2-3 lukt met je vergoeding. Tjah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
We Are Borg schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Of het pensioen “goed” is kan je niet bepalen op het feit dat er op jonge leeftijd wordt ingelegd. Opbouwpercentage per leeftijdscategorie (staffel) en franchise zijn de indicatoren :)
Percentages bij CG zijn beduidend hoger dan bij mijn vorige werkgever.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Prx schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:32:
Eerlijk is eerlijk, Capgemini heeft niet de goedkoopste leaseregeling. De gemiddelde leaseauto kan echt wel wat goedkoper als je naar bedrijven om ons heen kijkt. Het zal wel te maken hebben met flexibiliteit in onze contracten op corporate niveau, maar het is best prijzig.

Daarentegen heeft Capgemini ook wel weer een heel flexibele invulling van de mobiliteit. Keuze uit leaseauto, leasemotor, gewoon declareren voor 19 ct/km, NS Businesscard en ook nog alle reizen daarmee vergoed als je een lease hebt (zodat je meer groener gaat reizen met de trein). Eventueel restant van je vergoeding krijg je ook nog eens maandelijks op je rekening gestort... dat kan echt behoorlijk minder.

Maar wat ik zeg, de leaseauto an sich is niet goedkoop. Dan is het best zuur om je klasgenoot nu wel rond te zien rijden in een Audi A3 met leuke opties, wat jou niet 1-2-3 lukt met je vergoeding. Tjah.
Is maar net wat je vergelijkingsmateriaal is denk ik. Ik kom vanuit Frontend development (voor cap zou ik een andere richting op gaan) en daar is een leaseauto eigenlijk nooit een optie. Dat het duur is, tja daar kan ik dus niks over zeggen. Het is voor mij altijd nog goedkoper dan een dergelijke auto zelf aanschaffen, want dat geld heb ik niet liggen. En er zal vast wel het een en ander tegenover staan wat bij cap dan weer beter is dan de bedrijven met goedkopere lease.

Moet je overigens altijd nieuw bestellen of kan je via het portaal ook uit voorraad of occasion leasen? Dan zou je zelfs nog een elektrische auto met 8% bijtelling kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
wuzzy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Is maar net wat je vergelijkingsmateriaal is denk ik. Ik kom vanuit Frontend development (voor cap zou ik een andere richting op gaan) en daar is een leaseauto eigenlijk nooit een optie. Dat het duur is, tja daar kan ik dus niks over zeggen. Het is voor mij altijd nog goedkoper dan een dergelijke auto zelf aanschaffen, want dat geld heb ik niet liggen. En er zal vast wel het een en ander tegenover staan wat bij cap dan weer beter is dan de bedrijven met goedkopere lease.

Moet je overigens altijd nieuw bestellen of kan je via het portaal ook uit voorraad of occasion leasen? Dan zou je zelfs nog een elektrische auto met 8% bijtelling kunnen krijgen.
Er is een poollijst waar je auto's uit de pool kunt kiezen, vaak met poolkorting. Vaak staan er wel alleen hele dure wagens in. Daarnaast heb je een overnamelijst waar je kan kijken. Soms komt er nog wel eens een Model 3 met 4% bijtelling op te staan. Daar vind je over het algemeen auto's van mensen die hun auto vroegtijdig in willen leveren (wat alleen kan als je een afkoopboete betaald). Daar krijg je geen korting op (al zijn er wel collega's die bijvoorbeeld €500 cash geven bij het overnemen van het contract).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wuzzy
Laatste gesprekken gehad en meteen een aanbod ontvangen. Ziet er naar uit dat ik deze zomer mij dus capper kan noemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaartje28
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-09-2021
Ik ga binnenkort praten over een functie bij Cap Invent, maar nu komt via een andere route ook een functie voorbij voor een soortgelijke rol bij een ander department.

Heeft iemand meer info over hoe Invent verschilt van de rest; cultuur, groeipad, werkdruk etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Capgemini Invent, eerder Capgemini Consultancy, is een beetje de Management Consultancy tak van sport. Veel meer strategisch van aard en dus een stuk minder 'poten in de modder'. Rollen die daar dan ook meer bij passen en volgens mij wat kortere trajecten.

Ze nemen standaard WO aan, dus geen HBO, dat is al een verschil in aanpak en cultuur. Groeipad is volgens mij daar wel wat steiler, maar ook de werkdruk zal er wel naar zijn. Geen idee hoeveel mensen we uit die hoek hebben hier in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
Invent is wel anders dan opzet, dan de andere afdelingen. Zo wordt je in het begin direct naar de institute gestuurd in Berlijn (zal vast snel weer opstarten) om te trainen als consultant en elkaar te leren kennen. De cultuur is ook anders, meer jonge mensen en meer een studentikoze sfeer. De andere afdelingen hebben vergelijkbare programma's maar zijn toch iets anders en de cultuur is ook anders door leeftijdvserschillen.

De opdrachten erna is heel wisselend van adviestrajecten (naar mijn idee zijn die er beperkt en gaan vaak naar meer ervaren consultants) maar ook veel detachering los bij een klant, bijvoorbeeld een rol bij een bank en dan zie je Capgemini bijna niet meer.

De overige afdelingen hebben vaak raamcontracten, waar je meer in een Capgemini omgeving met klanten/projecten (heel belangrijk naar mijn idee om meer feeling te houden met het bedrijf, cultuur en je carriere) zit en minder losse rollen/inzet (wordt je toch snel vergeten, zolang er maar wordt overgemaakt elke maand en krijg je weinig credits voor doordat je ontzichtbaar bent en geen waarde toevoegt aan het bedrijf).

Dus terugkoppelend, het licht eraan waar je terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Hoe is de situatie omtrent laadpalen eigenlijk op kantoor? Kan je doorgaans wel een plekje vinden om te laden of is het vechten wie eerst komt? Ik kan thuis geen eigen laadpaal plaatsen dus dat weegt wel mee in de keus om dan wel of niet elektrisch te leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
wuzzy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:34:
Hoe is de situatie omtrent laadpalen eigenlijk op kantoor? Kan je doorgaans wel een plekje vinden om te laden of is het vechten wie eerst komt? Ik kan thuis geen eigen laadpaal plaatsen dus dat weegt wel mee in de keus om dan wel of niet elektrisch te leasen.
Op kantoor zijn aardig wat plekken voor elektrische auto's, zowel onder het gebouw als bij de losse parking. Maar als je naar een klant gaat ben je volledig afhankelijk van wat die hebben. Voor mij een reden om nu nog niet elektrisch te gaan, gezien mijn klant 1 laadpaal voor het gehele terrein heeft en die altijd bezet zijn. :+ En ik thuis bij de flat dus ook geen laadpaal heb noch kan neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
SmurfLink schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Op kantoor zijn aardig wat plekken voor elektrische auto's, zowel onder het gebouw als bij de losse parking. Maar als je naar een klant gaat ben je volledig afhankelijk van wat die hebben. Voor mij een reden om nu nog niet elektrisch te gaan, gezien mijn klant 1 laadpaal voor het gehele terrein heeft en die altijd bezet zijn. :+ En ik thuis bij de flat dus ook geen laadpaal heb noch kan neerzetten.
Onder LR alleen voor CSS-I en DSS he :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Onder LR alleen voor CSS-I en DSS he :P
hangt af van het moment dat je er bent. Ik zou alleen na m'n reguliere werktijd op LR komen voor avondcursussen/trainings/events, na 15u mag je gewoon onder het gebouw parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
SmurfLink schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Ja vooral dat laatste zie ik dus ook snel gebeuren. Zelf nu anti-kraak in een arbeiderswijkje met welgeteld 2 openbare laadpalen voor die hele wijk. Wel aan het rond kijken voor huisjes maar dat zal niet meer dan een flatje worden en dan zit je ook lastig qua palen. Denk dat het een lekker roffelend benzine motortje gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Binnen CIS kennen we als grade C1, C2, D1, D2 enzovoorts. Zit er eigenlijk verschil in functietitel officieel dan wel officieus? Kan er niet 123 achter komen... (ook omdat ik niet meer in dienst ben O-))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
Nexz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:01:
Binnen CIS kennen we als grade C1, C2, D1, D2 enzovoorts. Zit er eigenlijk verschil in functietitel officieel dan wel officieus? Kan er niet 123 achter komen... (ook omdat ik niet meer in dienst ben O-))
In principe kennen we de Global Grades, die na wat iteraties zijn onderverdeeld in de Unified Grades. Het idee erachter is dat elke grade wereldwijd hetzelfde voorstelt, en dat je binnen een grade nog onderscheid kunt maken tussen verschillende niveaus. Onderstaand zoals ik het in NL heb begrepen:

GradeUnified GradeTitel
AA(5?)Assistant
BB1Consultant
B2
CC1Senior Consultant
C2
DD1Managing Consultant
D2
EE1Principal Consultant
E2
FFVice President
Executive Vice President

KPI's en de Tantième-regeling zijn primair opgehangen aan de Grade, soms bepaalde aspecten aan de Unified Grade. Opleidingsplannen, verwachte groei van een persoon en 'promoties' zijn opgehangen aan de Unified Grade.

Als jij daarnaast een bepaalde functietitel wilt voeren zoals Architect, Engagement Manager of Test Consultant dan staat dat je vrij, maar intern in de HR zaken wordt er met het bovenstaande lijstje gewerkt.

Zoals aangegeven zijn opleidingsplannen er wel op afgestemd, maar ook daar heb je natuurlijk stromingen in. Van een Senior Consultant (C1) die Security Architectuur doet zijn andere verwachtingen qua opleidingen en certificeringen an een Senior Consultant (C1) die een SAP Architectuur pad volgt, of een Azure Architectuur pad.

Ga je naar Capgemini locaties in het buitenland dan zal je zien dat we mogelijk wel andere titels voeren. India bijvoorbeeld kent de "Manager" titel in plaats van de "Managing Consultant", en daarboven dan een "Senior Manager" en een "Director".

[ Voor 6% gewijzigd door Prx op 20-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
Thanks @Prx! Ik zie sommige Cappers op mijn LinkedIn de andere titels (Senior Manager) voeren, terwijl ze wel in NL (CIS zelfs) werken. Vandaar mijn vraag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Dat zijn dus inderdaad allemaal mensen die zelf kiezen een ander titeltje te voeren. Senior Manager klinkt natuurlijk ook een stuk spannender dan Senior Consultant. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Prx op 21-06-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Senior manager is toch gewoon een senior managing consultant = D2?

Volgens mij klopt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Prx schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:37:
[...]

In principe kennen we de Global Grades, die na wat iteraties zijn onderverdeeld in de Unified Grades. Het idee erachter is dat elke grade wereldwijd hetzelfde voorstelt, en dat je binnen een grade nog onderscheid kunt maken tussen verschillende niveaus. Onderstaand zoals ik het in NL heb begrepen:

GradeUnified GradeTitel
AA(5?)Assistant
BB1Consultant
B2
CC1Senior Consultant
C2
DD1Managing Consultant
D2
EE1Principal Consultant
E2
FFVice President
Executive Vice President

KPI's en de Tantième-regeling zijn primair opgehangen aan de Grade, soms bepaalde aspecten aan de Unified Grade. Opleidingsplannen, verwachte groei van een persoon en 'promoties' zijn opgehangen aan de Unified Grade.

Als jij daarnaast een bepaalde functietitel wilt voeren zoals Architect, Engagement Manager of Test Consultant dan staat dat je vrij, maar intern in de HR zaken wordt er met het bovenstaande lijstje gewerkt.

Zoals aangegeven zijn opleidingsplannen er wel op afgestemd, maar ook daar heb je natuurlijk stromingen in. Van een Senior Consultant (C1) die Security Architectuur doet zijn andere verwachtingen qua opleidingen en certificeringen an een Senior Consultant (C1) die een SAP Architectuur pad volgt, of een Azure Architectuur pad.

Ga je naar Capgemini locaties in het buitenland dan zal je zien dat we mogelijk wel andere titels voeren. India bijvoorbeeld kent de "Manager" titel in plaats van de "Managing Consultant", en daarboven dan een "Senior Manager" en een "Director".
Kleine toevoeging; Je wordt wel in een functieprofiel/huis gezet -> Ik ben bijvoorbeeld geplot in het onderdeel Architecture met als titel Solution Architect.

@Prx ik weet zo even niet hoe dat binnen de andere lines zit, maar binnen de GBL is dit wel normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
Ja, maar dat is dus wat ik bedoel met opleiding/stromingen. Dat is per afdeling helemaal specifiek, maar HR-technisch hebben we het alleen over de Grades en Unified Grades.

En dat functiehuis is als het goed is opgehangen aan de Unified Grades.

[ Voor 17% gewijzigd door Prx op 21-06-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Om eerlijk te zijn mis ik dat allemaal dus absoluut niet nu ik weg ben bij Cap :) . Vond dat altijd zo'n geneuzel en onzin, vreselijk. Net als de bijbehorende gesprekken... zelden hoor je zoveel onzin om iemand maar geen verhoging te hoeven geven.

Nee, ik ben blij dat ik dit niet meer heb en nu ik merk hoe het ook kan vind ik het zelfs een oneerlijke of noem het asociale benadering. Maargoed, dat is mijn mening en ik heb het sowieso niet op dure management woordjes, titels, jezelf beter en groter voelen door een titel of wat dan ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 21-06-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nexz
Paganstars schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Kleine toevoeging; Je wordt wel in een functieprofiel/huis gezet -> Ik ben bijvoorbeeld geplot in het onderdeel Architecture met als titel Solution Architect.

@Prx ik weet zo even niet hoe dat binnen de andere lines zit, maar binnen de GBL is dit wel normaal
Ik was Managing Software Engineer 8)7... Mijn werk had daar werkelijk niets mee te maken (zat bij CIS/CSU)! Maar goed, ik was dus gewoon benieuwd. Thanks @Prx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaaas
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-07-2021
Sorry voor de amateuristische vraag.. klopt het dat je bij zakelijke lease moet kijken? En moet je voor mobiliteitsbudget de excl of incl BTW prijs gebruiken op Athlon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Yaaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:57:
Sorry voor de amateuristische vraag.. klopt het dat je bij zakelijke lease moet kijken? En moet je voor mobiliteitsbudget de excl of incl BTW prijs gebruiken op Athlon?
Volgens mij moet je in de excel sheet kijken of even wachten tot je een login hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Yaaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:57:
Capgemini heeft geen contract meer met Athlon. Je krijgt inloggegevens voor Alphabet en Arval. En via die portal wijst het zich vanzelf. Het bedrag dat daar staat haal je van je mobiliteitsbudget af en dat zet je boven de streep op je salaris, de bijtelling ook, dan bereken je daar de loonbelasting over en dat gaat van je loon + mobiliteitsbudget - leaseprijs af. De bijtelling wordt dus met de belasting verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

Inmiddels ook een capper, door overname, van (tass, tass tss,) Altran naar Capgemini Engineering.

Afgelopen jaar nog mee kunnen doen aan de esop.

Maar die amundi site is wel ondoorgrondelijk.

Elke maand komt er (aantal aangekochte shares via esop)*(aandeel waarde op de 22e) in de portefeuille bij. En om een ballpark figure te krijgen van de uiteindelijke opbrengst had ik (totaal wat in die pot zit)/(aantal malen "inleg") gedaan.

Is dit een aardige indicatie of is er een makkelijkere manier? Of misschien een online calculator :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaaas
  • Laatst online: 19-07-2021
SmurfLink schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:35:
[...]

Capgemini heeft geen contract meer met Athlon. Je krijgt inloggegevens voor Alphabet en Arval. En via die portal wijst het zich vanzelf. Het bedrag dat daar staat haal je van je mobiliteitsbudget af en dat zet je boven de streep op je salaris, de bijtelling ook, dan bereken je daar de loonbelasting over en dat gaat van je loon + mobiliteitsbudget - leaseprijs af. De bijtelling wordt dus met de belasting verrekend.
En je kan niet bij andere bedrijven leasen zoals directlease? Wat ik (niet-ingelogd) kan zien bij alphabet en arval is best karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Rmg schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:52:
Inmiddels ook een capper, door overname, van (tass, tass tss,) Altran naar Capgemini Engineering.

Afgelopen jaar nog mee kunnen doen aan de esop.

Maar die amundi site is wel ondoorgrondelijk.

Elke maand komt er (aantal aangekochte shares via esop)*(aandeel waarde op de 22e) in de portefeuille bij. En om een ballpark figure te krijgen van de uiteindelijke opbrengst had ik (totaal wat in die pot zit)/(aantal malen "inleg") gedaan.

Is dit een aardige indicatie of is er een makkelijkere manier? Of misschien een online calculator :+
Je hebt als het goed is je eigen inlogsite gekregen, daarmee kan je inloggen bij Amundi met je Cap emailadres en de 6(?) cijferige pincode die je zelf hebt moeten opgeven. Daarmee zie je de stand van elk van je ESOP inleg met de originele inleg en huidige waarde. Ik schrijf ze 1x per jaar over in een excelletje omdat ik cijfertjes leuk vind, maar alles staat daar in principe gewoon in.
Yaaas schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:08:
[...]

En je kan niet bij andere bedrijven leasen zoals directlease? Wat ik (niet-ingelogd) kan zien bij alphabet en arval is best karig.
Je kan altijd je mobiliteitsbudget gebruiken om te private leasen. Maar wat vind je karig aan het aanbod? Je hebt letterlijk vrije keuze in alle merken/modellen. Ja het budget is snel overschreden, door de brandstofpas en alles. Maar de keuze is nogal breed.

[ Voor 19% gewijzigd door SmurfLink op 27-06-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Yaaas schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Volgens mij heb je bij beiden een behoorlijk brede keus aan alle gangbare modellen. Beide sites geven alleen niet zoveel inzicht als je nog niet ingelogd bent inderdaad. Daarvoor moet je even wachten tot je je inlog gegevens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paperclip1
  • Laatst online: 02-07-2021
Spammen mag je ergens anders doen.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 02-07-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Beste tweakers (cappers?), kan ik jullie een paar vraagjes stellen over capgemini en vooral deze functie? https://www.werkenbijcapg...tant-bi-en-data-analytics

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek dus, en ik heb al glassdoor reviews en deze topic doorgelezen, echter heb ik nog steeds niet echt een idee wat ik hiervan (de functie) moet vinden. Ik heb al wat werkervaring bij een 'groot' bedrijf (4000 werknemers) op een administratieve functie, maar niet iets richting consultancy. Ik ben ook net afgestudeerd (masteropleiding), en de zoektocht naar passende functies is best lastig (gezien een heleboel bedrijven al wat jaren relevante werkervaring willen zien bij een junior functie). Ik vraag me daarom af, is dit wel iets? Ik ben al bijna 30, en als ik het zo lees, weet ik niet of ik zo binnen het jonge, energieke team echt zou passen. Maar ik zie wel een heleboel opleidingsmogelijkheden...lastig allemaal.

Daarnaast heb ik nergens een salaris voorbij zien komen? Wat zou ik ongeveer kunnen verwachten? Ik las vaak dat de salaris aan de lagere kant staat, maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

Alvast bedankt voor alle info, wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Morika schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:31:
Beste tweakers (cappers?), kan ik jullie een paar vraagjes stellen over capgemini en vooral deze functie? https://www.werkenbijcapg...tant-bi-en-data-analytics

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek dus, en ik heb al glassdoor reviews en deze topic doorgelezen, echter heb ik nog steeds niet echt een idee wat ik hiervan (de functie) moet vinden. Ik heb al wat werkervaring bij een 'groot' bedrijf (4000 werknemers) op een administratieve functie, maar niet iets richting consultancy. Ik ben ook net afgestudeerd (masteropleiding), en de zoektocht naar passende functies is best lastig (gezien een heleboel bedrijven al wat jaren relevante werkervaring willen zien bij een junior functie). Ik vraag me daarom af, is dit wel iets? Ik ben al bijna 30, en als ik het zo lees, weet ik niet of ik zo binnen het jonge, energieke team echt zou passen. Maar ik zie wel een heleboel opleidingsmogelijkheden...lastig allemaal.

Daarnaast heb ik nergens een salaris voorbij zien komen? Wat zou ik ongeveer kunnen verwachten? Ik las vaak dat de salaris aan de lagere kant staat, maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

Alvast bedankt voor alle info, wordt zeer gewaardeerd!
Trek je van teksten niet teveel aan. Elke junior functie wordt aangeboden voor personen die net zijn afgestudeerd, werkervaring is daar helemaal niet nodig. Bij Capgemini stroom je dan gewoon in als Young Professional en zal je gewoon geïntroduceerd worden in de wereld van consultancy.

Die wereld kan bestaan uit werkzaamheden voor verschillende klanten (op hetzelfde moment) vanuit een setting bij Capgemini, maar ook best dat je een tijdje bij een klant intern zal vertoeven (detachering). Dat is maar net waar op dat moment vraag naar is en waar jij zin in hebt en het beste van groeit.

Ook het feit dat je bijna 30 bent maakt daar helemaal niets voor uit. Je zal er alleen wat rekening mee moeten houden dat anderen op die leeftijd al een paar jaar ervaring hebben opgedaan, maar leeftijd bij Capgemini doet er niet veel toe. Er is vaak ook al wel een aardige spreiding qua leeftijd en werkervaring, dus het is echt niet zo dat je alleen maar met jonge honden zit te werken. Sterker nog, dat zou enorm onverantwoord zijn, want dan zou je dus alleen een sloot junior/medior medewerkers op klanten af sturen. Dus ook daar zitten wel genoeg mensen met grijze haren hoor.

Salaris zal ik wel even in een DM droppen, want daar hoort dan ook gelijk een heel verhaal bij. Je moet namelijk kijken naar pakketwaarde, zeker als je gaat vergelijken met andere bedrijven. Iets teveel situaties gehad als "ja, maar daar krijg ik 200 euro bruto meer", met als antwoord "die je daar dan gelijk in moet leggen als pensioen". Pakketwaarde vergelijkt een stuk makkelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
Prx schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Trek je van teksten niet teveel aan. Elke junior functie wordt aangeboden voor personen die net zijn afgestudeerd, werkervaring is daar helemaal niet nodig. Bij Capgemini stroom je dan gewoon in als Young Professional en zal je gewoon geïntroduceerd worden in de wereld van consultancy.

Die wereld kan bestaan uit werkzaamheden voor verschillende klanten (op hetzelfde moment) vanuit een setting bij Capgemini, maar ook best dat je een tijdje bij een klant intern zal vertoeven (detachering). Dat is maar net waar op dat moment vraag naar is en waar jij zin in hebt en het beste van groeit.

Ook het feit dat je bijna 30 bent maakt daar helemaal niets voor uit. Je zal er alleen wat rekening mee moeten houden dat anderen op die leeftijd al een paar jaar ervaring hebben opgedaan, maar leeftijd bij Capgemini doet er niet veel toe. Er is vaak ook al wel een aardige spreiding qua leeftijd en werkervaring, dus het is echt niet zo dat je alleen maar met jonge honden zit te werken. Sterker nog, dat zou enorm onverantwoord zijn, want dan zou je dus alleen een sloot junior/medior medewerkers op klanten af sturen. Dus ook daar zitten wel genoeg mensen met grijze haren hoor.

Salaris zal ik wel even in een DM droppen, want daar hoort dan ook gelijk een heel verhaal bij. Je moet namelijk kijken naar pakketwaarde, zeker als je gaat vergelijken met andere bedrijven. Iets teveel situaties gehad als "ja, maar daar krijg ik 200 euro bruto meer", met als antwoord "die je daar dan gelijk in moet leggen als pensioen". Pakketwaarde vergelijkt een stuk makkelijker. :)
Bedankt voor de uitgebreide reactie! _/-\o_ Ik ben benieuwd naar je DM ;) Maar het was meer om te peilen van wat ik kan verwachten (1.500? 3.000?). Ik heb te maken met een heleboel vaste lasten helaas, dus als de salaris dusdanig zo laag is dat ik die niet eens kan betalen, wordt het helaas lastig, ook al hebben ze een mooi pakket en geweldige secundaire arbeidsvoorwaarden :-( . Voor 200 euro hoger of lager ga ik niet echt een probleem van maken, maar ik heb ook geen idee wat de gewoonlijke salaris is bij een (IT?) consultant.

Wat ik me ook afvraag is wat voor soorten opdrachten/projecten kan ik verwachten? Ik heb gelezen dat dat ook best kan verschillen, maar een concreet voorbeeld (of twee) zou mij echt helpen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Dan hoop ik dat er iemand van die kant hier ook op het forum zit. Ik kan misschien nog wel de aanvragen van klanten uit het systeem vissen, maar ik ga ervanuit dat ze daar ook interne projecten draaien voor klanten en daar heb ik geen zicht op. Terwijl dat vaak ook wel hele leuke, toffe projecten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Ik zou in het salaris topic hier kijken of tweakers of mikken op 2500 bruto als starter. Het zal er wellicht wat onder of boven zitten maar dat is wel een goede range vaak.

Overigens dit stukje:
Zie jij je toekomst al bij Capgemini?
Dan maken we graag kennis met je. Zorg dat je de volgende documenten hebt klaarstaan om toe te voegen aan je sollicitatie:

Cv
Motivatiebrief
Motivatiebrief :') in een werknemersmarkt gaan werven d.m.v. een motivatiebrief vind k wel gedurfd (of achterhaald) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:22
ID-College schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:47:
Ik zou in het salaris topic hier kijken of tweakers of mikken op 2500 bruto als starter. Het zal er wellicht wat onder of boven zitten maar dat is wel een goede range vaak.

Overigens dit stukje:

[...]

Motivatiebrief :') in een werknemersmarkt gaan werven d.m.v. een motivatiebrief vind k wel gedurfd (of achterhaald) :D
Ik tackle dit vaak door de recruiter te bellen en wat relevante vragen te stellen die in de vacature niet helder zijn (want die zijn over het algemeen zéér generiek opgesteld). Bij CAP moet je toch een assessment door voordat ze je uitnodigen als YP. Ik moet via deze route geen motivatiebrief opstellen in ieder geval (hekel aan die dingen).

Maar eens, motivatiebrief is niet meer echt van deze tijd en zonde van ieders tijd. Ik vind een telefoongesprekje vaak nuttiger, merk je snel genoeg of je aansluit bij elkaars verwachtingen. En ze hebben meteen een stem/indruk bij je solliciatie :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Stufferdt schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Ik tackle dit vaak door de recruiter te bellen en wat relevante vragen te stellen die in de vacature niet helder zijn (want die zijn over het algemeen zéér generiek opgesteld). Bij CAP moet je toch een assessment door voordat ze je uitnodigen als YP. Ik moet via deze route geen motivatiebrief opstellen in ieder geval (hekel aan die dingen).

Maar eens, motivatiebrief is niet meer echt van deze tijd en zonde van ieders tijd. Ik vind een telefoongesprekje vaak nuttiger, merk je snel genoeg of je aansluit bij elkaars verwachtingen. En ze hebben meteen een stem/indruk bij je solliciatie :)
Ik vraag mij altijd af of je er de juiste mensen mee krijgt.. Ik solliciteer zelf niet bij een toko als ik een motivatiebrief moet indienen (zonde van mijn tijd). Vele mensen met mij. Ik vraag mij altijd af: als je dit werft, dan krijg je volgens mij juist de mensen die je niet wilt hebben. Mensen die weten wat ze inbrengen en waar ze voor staan, worden daarom ook gewaardeerd en zijn er baankansen genoeg voor. Echter, mensen die altijd op het randje van "mwah" fungeren zullen b.v. wel een brief schrijven (immers, het ging ze al lastig af).. Bottom line geloof ik er niet in, en het is imo ook een teken van een bedrijf dat niet echt met zijn tijd mee gaat..

Heb zelf overigens 4 jaar naar tevredenheid gewerkt bij Cap overigens maar sinds ik weg ben geen moment gemist of spijt van gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:22
ID-College schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:07:
[...]

Ik vraag mij altijd af of je er de juiste mensen mee krijgt.. Ik solliciteer zelf niet bij een toko als ik een motivatiebrief moet indienen (zonde van mijn tijd). Vele mensen met mij. Ik vraag mij altijd af: als je dit werft, dan krijg je volgens mij juist de mensen die je niet wilt hebben. Mensen die weten wat ze inbrengen en waar ze voor staan, worden daarom ook gewaardeerd en zijn er baankansen genoeg voor. Echter, mensen die altijd op het randje van "mwah" fungeren zullen b.v. wel een brief schrijven (immers, het ging ze al lastig af).. Bottom line geloof ik er niet in, en het is imo ook een teken van een bedrijf dat niet echt met zijn tijd mee gaat..

Heb zelf overigens 4 jaar naar tevredenheid gewerkt bij Cap overigens maar sinds ik weg ben geen moment gemist of spijt van gehad :)
Ja eens denk ik. Kijk, als je ergens graag wil werken en ze vragen een brief, so be it. Maar ik vraag me af of ze echt gelezen worden én of het de moeite die je erin steekt ook waard is. Ik ben nog geen senior, dus ben nog niet voldoende zeker van mezelf op een manier die jij hierboven schetst, maar snap je punt zeker wel. Zeker in een markt met meer vraag dan aanbod ben ik het met je eens dat het ongetwijfeld (goede) kandidaten kost.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prx schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:48:

Mwah, een heel verhaal... dat valt ook wel weer mee. Bruto salaris + matige leaseconstructie + pensioeninleg, daar komt het wel op neer. Zeker als starter heb je meer aan een bruto salaris dan aan de pensioenregeling, van een pensioenregeling koop je je eerste huis niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
Hoe makkelijk is het binnen Capgemini doorstromen of overstappen naar een andere (domein) functie? Ik zie dat ze een heleboel opleidingen aanbieden, maar hoe zit het met werkelijk solliciteren op een andere functie? Wordt dat vaak gedaan? Of is het vooraal een doorstroom aan nieuwe consultants en de mediors/seniors worden alsnog extern gewerft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
Doorstromen en overstappen gebeurt heel veel, het enige wat je nodig hebt is een akkoord van je nieuwe practice.

Een bekende truc is: Mensen zonder IT achtergrond plaatsen bij testen (Testing) en die willen dan doorstromen naar business analist (BTS) of software ontwikkelaar (CSD).

Personen die die baan aannemen, willen vooral bij Capgemini werken. Zetten een jaartje door, gaan leren en dan switchen ze.

Wat hier wel een punt is: Ze willen je vaak niet hebben als je op de bank zit dus je moet wel in dat nieuwe domein ingezet kunnen worden. Dan willen ze je vaak wel overnemen.

Ik zit inmiddels al bij mijn 3e practice in een paar jaar tijd.

Overigens nu na een paar jaar Capgemini, eigenlijk alles wel gezien en heel veel groei doorgemaakt. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je beter een paar jaar kan leren, ervaring op doen en dan beter z.s.m. moven naar een andere partij om diverse redenen, tenzij je van jezelf te kort doen / middelmaat houdt of een andere bron van inkomsten hebt (partner bijvoorbeeld).

Voornaamste reden:
- Salaris, zeker voor inhoudelijke rollen veel lager dan marktconform (Glassdoor is een aardige bron). Alles is zowat mogelijk maar salaris is een onderwerp, wat amper in beweging komt en houdt inflatie amper bij. Hoe hard je ook werkt en presteert, salaris schiet gewoon niet echt op. Pas na escalatie is er vaak wat mogelijk en dan sta je zowat al buiten de deur.
- Opdrachten zijn vaak niet al te boeiend, bijvoorbeeld overheidscontracten en dan niet de meest hightech onderdelen.
- Platte detachering voor langere tijd, waardoor je bij een klant zit waar je ook zou kunnen werken. De vraag is, zou je er zelf solliciteren op die rol. Dat is vaak niet het geval.
- Regelingen worden steeds matiger of gaan niet mee met inflatie. Bijvoorbeeld pensioen & leasevergoedingen.
- Work/life balance -> steeds minder mensen (groot tekort op dit moment) en steeds meer werk. Veel avondsessies, leuk als je wil leren maar na een tijd gaat het tegenstaan zonder vergoeding.
- Matige pensioensregeling, volledig betaald maar te weinig inleg, zeker voor jongeren.
- Arrogant management, die vooral kortzichtig op de cijfers kijken en zeer ouderwets/ niet presterend werken.

Overigens kan ik genoeg punten opnoemen die wel positief zijn zoals:

- Academy&University: Onbeperkt leren zonder restrictie en wurgcontracten, wel weer in eigen tijd.
- Eigen agenda indelen.
- Remote werken de afgelopen periode en toekomstige periode (max 2 dagen per week naar kantoor als de opdrachtgever dat oké vindt).
- Allemaal slimme collega's, die over het algemeen willen helpen.
- Wereldwijd actief in eigenlijk alle landen, je komt er alleen (bijna) nooit.
- Je kan bij alle klanten in de commerciële sector en overheidssector binnen kijken.
- Alle sectoren binnen de IT zijn aanwezig dus de kennis is altijd in huis. Niveau is weer een ander verhaal.

Het maakt het daarom wel een leuke omgeving om je eerste stappen te zetten.

[ Voor 93% gewijzigd door wm1234 op 30-06-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
Klinkt allemaal mooi! Wat ik me wel nu afvraag, wat Capgemini doet zijn toch geen (verkapte) traineeships? Hoe werkt het eigenlijk met verkrijgen van opdrachten? Moet je ze zelf werven binnen Capgemini of krijg je ze aangeboden? En stel dat je even geen opdracht hebt, hoe zit het met salaris? Word je alsnog doorbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Morika schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:20:
Klinkt allemaal mooi! Wat ik me wel nu afvraag, wat Capgemini doet zijn toch geen (verkapte) traineeships? Hoe werkt het eigenlijk met verkrijgen van opdrachten? Moet je ze zelf werven binnen Capgemini of krijg je ze aangeboden? En stel dat je even geen opdracht hebt, hoe zit het met salaris? Word je alsnog doorbetaald?
Als je geen opdracht hebt krijg je gewoon doorbetaald, maar word je geacht vanaf de bank jezelf nuttig te maken. Het is dus niet de bedoeling dat je thuis je tuinhek gaat zitten verven onder werktijd (true story), maar dat je actief op zoek gaat naar een volgende opdracht. Of aan je CV gaat werken, gaat netwerken binnen 't bedrijf, of in de Co-Zone aan de slag gaat. Trainingen volgen mag uiteraard ook.

Je kan zowel zelf achter opdrachten aan gaan, of het via Staffing laten lopen, die zetten opdrachten op de 'markt' en daar kan je op reageren. maar door actief contact te hebben met ze kunnen ze ook omgedraaid werken, als zij weten wat jij zoekt kunnen ze jou laten weten als ze iets gevonden hebben.

Zelf ben ik achter mijn eigen opdracht aan gegaan. Ik zocht iets met tooling die ik net geleerd had, hoorde via via in de Co-zone dat 1 klant dat zocht, dus ik ben die account manager aan z'n jasje gaan trekken "Ey, ik kan dat, jij zoekt het, vertel!". :+ Inmiddels zit ik alweer een tijdje op die opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
De kunst is om zo snel mogelijk een eerste opdracht te krijgen, dat is het lastigste. Vanaf dat moment zorgen dat je ingezet bent en ver vooruit blijven kijken zodat je niet op de bank komt.

Staffing is eigenlijk een plek waar je niet wilt komen omdat het veel portaal (losse detachering) en contract aanvragen (raamovereenkomsten) zijn. Ze zullen nooit zo actief zoeken, als jijzelf. Het gaat vooral om inzetbaar zijn voor hun.

Daarom liever zelf in je (Cap) netwerk de opdrachten regelen.

Tip daarin is volg de sales en delivery personen die betrokken zijn bij nieuwe klanten, als je in die netwerken ziet heb je een leuke toekomst. De rest voert voornamelijk het werk uit, wat er ligt en binnenkomt.

Persoonlijk heb ik nog geen dag op de bank gezeten en moet ik werk doorschuiven. Als je dingen goed doet en je zorgt voor een goed netwerk, dan komt het werk vanzelf.

[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 30-06-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
wm1234 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:00:

Staffing is eigenlijk een plek waar je niet wilt komen omdat het veel portaal (losse detachering) en contract aanvragen (raamovereenkomsten) zijn. Ze zullen nooit zo actief zoeken, als jijzelf. Het gaat vooral om inzetbaar zijn voor hun.
Verschilt dat wellicht per afdeling of spreek je vanuit je eigen ervaring?

Young professionals zullen denk ik in het begin nog meer afhankelijk zijn van staffing, omdat je nieuw bent en nog geen groot netwerk hebt opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Ik ken bijna elke afdeling wel, heb er ook dagelijks mee te maken en spreek uit eigen ervaring.

Als YP'er kan je heel snel iets opbouwen, door actief aanwezig te zijn op borrels, opleidingen, andere YP'ers die elders zitten. Door corona en de nieuwe situatie is dat een stuk lastiger geworden dus ben je afhankelijk aan wat ze hebben en zal je dus moeten accepteren dat je er minder invloed op hebt. Als je eenmaal op een contract zit (dat heeft de voorkeur omdat je een netwerk kan opbouwen), leer je mensen kennen en die stromen in en uit. Altijd veel contact proberen te zoeken en elkaar te blijven volgen.

Overigens is corona /hybride werken niet direct een excuus om niet te netwerken, ik moet zeggen alles loopt gewoon door, je moet alleen wel zelf initiatief blijven nemen. Actief via Teams bellen, online/offline events. Je hebt diverse sportcommunities, CapCup is er weer in september.

Als bovenstaande je niet aanspreekt, gaat een lastig verhaal worden of je moet het zien als een gewone baan, dat kan ook (je kan prima bij een klant zitten voor jaren) maar de meeste mensen komen met veel ambitie binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFLe
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-01 21:30
Ik heb even een algemene vraag voor alle consultants/cappers:
Ik ben een aantal weken geleden aangenomen als rijks I-trainee (data). Gezien de strenge selectie had ik niet echt de verwachting om aangenomen te worden, gezien ik weinig werkervaring heb in IT/data analytics/science. Voor mij was het een 'oefening' om te solliciteren. Hierdoor heb ik gezien de tijd die ik aan mijn masterscriptie heb moeten besteden eigenlijk geen tijd gehad om verder te kijken dan m'n neus lang is. Omdat ik boven alle verwachtingen cum laude ben afgestudeerd, begin ik toch een beetje cold feet te krijgen om als rijks trainee te starten. Alhoewel andere rijks I trainees behoorlijke CVs hebben (2 technische masters) maar ook mensen die HBO hebben gedaan. Dus ik heb geen idee of ik mezelf nou onderwaardeer. Van wat ik heb vernomen is het zo dat tot 8-10 jaar werkervaring bij de rijksoverheid, salaris en arbeidsvoorwaarden behoorlijk marktconform zijn (voor WO functies). Wellicht zelfs iets beter vanwege gunstige verlofregelingen. Echter zijn er weinig functies boven schaal 13/14, waardoor je eigenlijk moeilijk verder komt dan 5-6k/maand.
Dus nu mijn vraag:
Is het een kolossale fout om als Rijks I-trainee te starten, gezien ik ook wel met een beetje geluk/moeite ook een data-gerelateerde consultancy functie te krijgen bij De Big Four of bedrijven zoals Capgemini?
Is de overstap van publieke sector naar bedrijfsleven lastig (dus i.e. over 10 jaar) ? Als ik een moeilijke HR recruiter zou zijn, dan zou een ambtenaar met 10 jaar ervaring wellicht toch onbewust overkomen als niet 'resultaatgericht' en 'hardwerkend'. Ergens kloppen die vooroordelen natuurlijk altijd wel een beetje als je kijkt naar de gehele ambtenarij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Ik kan geen antwoord geven op je vraag wat je beter kunt doen. Wat ik wel kan zeggen is dat het in dienst zijn geweest van een overheidsorganisatie geen belemmering hoeft te zijn voor een carrière in de consultancy hoor. De overheid is een gigantische werkgever in Nederland en heeft een heel groot portfolio, waar ook de consultancy bedrijven aan bijdragen. De kennis die je daar op gaat doen kan voor organisaties ook heel waardevol en bruikbaar zijn om diensten op af te stemmen. Daar kun je later altijd dus nog een steentje aan bijdragen vanuit de consultancy.

En volgens mij wil je die traineeship ook niet gaan doen om 'doorsnee ambtenaar' te worden, dus ook dat zit volgens mij wel goed. Recruiters kunnen daar ook best doorheen prikken hoor. Snel genoeg door of je met een 'pencil pusher' te maken hebt of iemand die amibitie heeft en zijn ei kwijt wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
Wat Prx zegt, als jij ambitie hebt om binnen de overheid carrière te maken, dan kan je met een gezonde balans een hoop bereiken. Twee paden om boven dat bedrag te komen: Door blijven groeien op management gebied, dan kom je ook heel aardig uit qua salaris of wat veel mensen ook doen is verder als zzp'er op een bepaald specialistisch domein bijvoorbeeld Developer + Justitie en Veiligheidsdomein, heb je altijd werk tegen flinke bedragen. Vaak niet het meest leuke en innovatieve werk maar heel complex.

Persoonlijk heb ik aan beide kanten gezeten maar de mentaliteit bij de overheid, zorgt erbij mij voor dat ik daar nooit in dienst zou willen, tenzij op hoger niveau. Switchen vanaf bedrijfsleven naar overheid is makkelijker dan andersom, tenzij je weer in de consultancy bij de overheid opdrachten wil uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paperclip1
  • Laatst online: 02-07-2021
Zie vorige mod-ingreep

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 02-07-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
wm1234 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:24:

Persoonlijk heb ik aan beide kanten gezeten maar de mentaliteit bij de overheid, zorgt erbij mij voor dat ik daar nooit in dienst zou willen, tenzij op hoger niveau. Switchen vanaf bedrijfsleven naar overheid is makkelijker dan andersom,
Ik heb er ook het geduld niet voor. Maar overstappen.. salarissen liggen wel forst lager bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

LFLe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:06:
Is het een kolossale fout om als Rijks I-trainee te starten, gezien ik ook wel met een beetje geluk/moeite ook een data-gerelateerde consultancy functie te krijgen bij De Big Four of bedrijven zoals Capgemini?
Is de overstap van publieke sector naar bedrijfsleven lastig (dus i.e. over 10 jaar) ? Als ik een moeilijke HR recruiter zou zijn, dan zou een ambtenaar met 10 jaar ervaring wellicht toch onbewust overkomen als niet 'resultaatgericht' en 'hardwerkend'. Ergens kloppen die vooroordelen natuurlijk altijd wel een beetje als je kijkt naar de gehele ambtenarij.
Even los van Cap, nee. R-ICT is een mooie kans als je er in kan komen. Je kan op veel verschillende manieren aan/met "I" werken, van diehard developer tot beleidsmedeweker in een beleidsdomein. Je hebt iig 3 plaatsingen, het is aan jou om het zelf zo divers te maken als je wilt. Hiermee is het dus ook diverser dan veel traineeships in het bedrijfsleven.

Over het algemeen zitten R-ICT'ers, als ze bij de overheid blijven, daarna z'n 3-5 jaar op een functie en gaan dan weer door naar een andere. Dus als je bv 10 jaar bij het rijk werkt zie je waarschijnlijk al 4-5 verschillende organisaties als R-ICT'er.

Je hebt dus een groot voordeel dat je de cultuur kent en waarschijnlijk een netwerk hebt binnen de overheid. Hiermee kan je juist een stuk nuttiger zijn (en dus meer waarde hebben) dan iemand die 10 jaar in het bedrijfsleven zit.

Wat betreft de rest: ze zoeken juist meer diversiteit in het R-ICT programma omdat het dus niet alleen maar programmeren e.d. is. Strategische advisering is ook een richting die je op kan gaan, wat dus veel meer "met mensen werken" is. En iemand die puur informatica heeft gestudeerd is daar niet altijd de beste match voor ;). Na 10 jaar zit je waarschijlijk in S12, T12 oid. Let wel dat de CAO salarissen op basis van 36u zijn en er nog eens 19% bovenop komt. dus wat jij zegt als 5k is eigenlijk 6,5k. Ook zijn opleidingen voor zo ver ik weet gratis.

Lang verhaal kort: elke starter die nog niet precies weet wat hij/zij wil zou ik het R-ICT traject aanbevelen.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Wat is hier de ervaring met het verschil tussen de leaseprijs die Alphabet aangeeft en de uiteindelijke leaseprijs van PHEV's? Gaat daar nog even een flink bedrag bovenop komen of blijft dat wel.
Onlangs inloggegevens gekregen en wat mij opvalt is dat grotere PHEV's flink goedkoper of bijna gelijk uitkomen met kleinere ICE's. Ondanks de gelijke bijtelling (22%). Of komt dit door de enorm hoge benzineprijzen van het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:51
Wat is de gemiddelde salarisrange van een MC? Kan niks vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Net even voor je gekeken, dit klopt precies:

https://www.glassdoor.nl/...issen-E3803_D_KO10,29.htm

Hele brede range, afhankelijk van je ervaring. Als je jong bent zal je echt aan de linkerkant zitten en als je een senior manager meer aan de rechterkant.

[ Voor 35% gewijzigd door wm1234 op 09-07-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
wuzzy schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:27:
Wat is hier de ervaring met het verschil tussen de leaseprijs die Alphabet aangeeft en de uiteindelijke leaseprijs van PHEV's? Gaat daar nog even een flink bedrag bovenop komen of blijft dat wel.
Onlangs inloggegevens gekregen en wat mij opvalt is dat grotere PHEV's flink goedkoper of bijna gelijk uitkomen met kleinere ICE's. Ondanks de gelijke bijtelling (22%). Of komt dit door de enorm hoge benzineprijzen van het moment?
Dit komt grotendeels door het brandstofbudget. Bij PHEV's ligt het brandstofbudget aanmerkelijk lager dan bij ICE's. Bij ICE zit je vaak al op €300+ terwijl dit bij PHEV's vaak tussen de €80-€90 ligt. Wanneer je weinig rijdt kun je misschien nog binnen dat budget blijven. Maar wanneer je al grotere afstanden gaat rijden is dat budget niet meer toereikend. Die €80-€90 is namelijk voor zowel benzine als stroom bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Herax10NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Dit komt grotendeels door het brandstofbudget. Bij PHEV's ligt het brandstofbudget aanmerkelijk lager dan bij ICE's. Bij ICE zit je vaak al op €300+ terwijl dit bij PHEV's vaak tussen de €80-€90 ligt. Wanneer je weinig rijdt kun je misschien nog binnen dat budget blijven. Maar wanneer je al grotere afstanden gaat rijden is dat budget niet meer toereikend. Die €80-€90 is namelijk voor zowel benzine als stroom bedoeld.
Ja het viel mij op dat het brandstof gedeelte zelfs lager is dan een redelijke EV. Dan kan ik dus verwachten dat ik maandelijks nog een rekening krijg voor het overschot aan brandstofkosten die ik maak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
wuzzy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Ja het viel mij op dat het brandstof gedeelte zelfs lager is dan een redelijke EV. Dan kan ik dus verwachten dat ik maandelijks nog een rekening krijg voor het overschot aan brandstofkosten die ik maak?
Die kans is inderdaad vrij groot. Een volle tank benzine tikt tegenwoordig al gauw de €60 aan, dus dan heb je na 1x benzine tanken nog maar €20/30 over voor de rest van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Herax10NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Die kans is inderdaad vrij groot. Een volle tank benzine tikt tegenwoordig al gauw de €60 aan, dus dan heb je na 1x benzine tanken nog maar €20/30 over voor de rest van de maand.
Duidelijk. Werkt dat ook omgekeerd? Als bij een ICE bijvoorbeeld €260 aan brandstof voorschot in de prijs zit, maar ik werk veel thuis en tank dus maar 1x die maand (voor het gemak €60). Krijg ik dan die 200 terug of heb je dan pech omdat dat nou gewoon onderdeel is van de leaseprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herax10NL
wuzzy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Duidelijk. Werkt dat ook omgekeerd? Als bij een ICE bijvoorbeeld €260 aan brandstof voorschot in de prijs zit, maar ik werk veel thuis en tank dus maar 1x die maand (voor het gemak €60). Krijg ik dan die 200 terug of heb je dan pech omdat dat nou gewoon onderdeel is van de leaseprijs?
Zo werkt het inderdaad. Het wordt wel verrekend met je (te veel) gereden privé-kilometers mocht je die hebben.
Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste