Doorstromen en overstappen gebeurt heel veel, het enige wat je nodig hebt is een akkoord van je nieuwe practice.
Een bekende truc is: Mensen zonder IT achtergrond plaatsen bij testen (Testing) en die willen dan doorstromen naar business analist (BTS) of software ontwikkelaar (CSD).
Personen die die baan aannemen, willen vooral bij Capgemini werken. Zetten een jaartje door, gaan leren en dan switchen ze.
Wat hier wel een punt is: Ze willen je vaak niet hebben als je op de bank zit dus je moet wel in dat nieuwe domein ingezet kunnen worden. Dan willen ze je vaak wel overnemen.
Ik zit inmiddels al bij mijn 3e practice in een paar jaar tijd.
Overigens nu na een paar jaar Capgemini, eigenlijk alles wel gezien en heel veel groei doorgemaakt. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je beter een paar jaar kan leren, ervaring op doen en dan beter z.s.m. moven naar een andere partij om diverse redenen, tenzij je van jezelf te kort doen / middelmaat houdt of een andere bron van inkomsten hebt (partner bijvoorbeeld).
Voornaamste reden:
- Salaris, zeker voor inhoudelijke rollen veel lager dan marktconform (Glassdoor is een aardige bron). Alles is zowat mogelijk maar salaris is een onderwerp, wat amper in beweging komt en houdt inflatie amper bij. Hoe hard je ook werkt en presteert, salaris schiet gewoon niet echt op. Pas na escalatie is er vaak wat mogelijk en dan sta je zowat al buiten de deur.
- Opdrachten zijn vaak niet al te boeiend, bijvoorbeeld overheidscontracten en dan niet de meest hightech onderdelen.
- Platte detachering voor langere tijd, waardoor je bij een klant zit waar je ook zou kunnen werken. De vraag is, zou je er zelf solliciteren op die rol. Dat is vaak niet het geval.
- Regelingen worden steeds matiger of gaan niet mee met inflatie. Bijvoorbeeld pensioen & leasevergoedingen.
- Work/life balance -> steeds minder mensen (groot tekort op dit moment) en steeds meer werk. Veel avondsessies, leuk als je wil leren maar na een tijd gaat het tegenstaan zonder vergoeding.
- Matige pensioensregeling, volledig betaald maar te weinig inleg, zeker voor jongeren.
- Arrogant management, die vooral kortzichtig op de cijfers kijken en zeer ouderwets/ niet presterend werken.
Overigens kan ik genoeg punten opnoemen die wel positief zijn zoals:
- Academy&University: Onbeperkt leren zonder restrictie en wurgcontracten, wel weer in eigen tijd.
- Eigen agenda indelen.
- Remote werken de afgelopen periode en toekomstige periode (max 2 dagen per week naar kantoor als de opdrachtgever dat oké vindt).
- Allemaal slimme collega's, die over het algemeen willen helpen.
- Wereldwijd actief in eigenlijk alle landen, je komt er alleen (bijna) nooit.
- Je kan bij alle klanten in de commerciële sector en overheidssector binnen kijken.
- Alle sectoren binnen de IT zijn aanwezig dus de kennis is altijd in huis. Niveau is weer een ander verhaal.
Het maakt het daarom wel een leuke omgeving om je eerste stappen te zetten.
[
Voor 93% gewijzigd door
wm1234 op 30-06-2021 17:47
]