PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
- Is zeker een pluspunt en eerder vanzelfsprekend. FS is een apart onderdeel binnen Cap. De kans is dus groot dat ze je op een bank/verzekeraars klant zetten ivm de verrekening intern. Als je echt graag wil, kan ook prima op andere onderdelen worden ingezet.
- Vanaf 2 jaar is consultant level. Net junior af. Afhankelijk van ervaring denk ik tussen de 3000 en 3300 (geen 13e maand) + 800 mobiliteit per maand (te besteden aan lease auto of bruto uit te laten keren.
-Verwacht het van wel.
- Geen idee, maar als je een leuk cv hebt gaat het meestal wel snel. Ligt echt aan de situatie en noodzaak voor Cap.
Ben ook bezig met een grote update voor de TS, daar komt ook weer bijgewerkte info. Als je wilt weten hoe de huidige testen in elkaar steken, doe dan vooral even een test assessment bij die toko:
https://www.talentindex.org/test-uzelf/login_page_nl?l=
Ja je krijgt een tankpas, hier moet je wel de kilometerstand bijhouden om te zien of je zuinig rijdt en tankt, doe je dat, dan krijg je het volgende kwartaal korting op je leasebedrag.perform93 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:11:
Over de mobiliteitsvergoeding, komt daar ook een tankpas mee waar "onbeperkt" getankt mag worden voor zakelijke ritjes. Of komt dat nog bovenop de kosten die iemand kwijt is bij het nemen van een lease auto?
Voor privé ritten kan je daar dus ook gewoon mee tanken overigens.
I have stability. The ability to stab.
Dus onzuinig rijden wordt verrekend op het leasebudget wat je niet gebruikt hebt of op je netto salaris?SmurfLink schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:58:
[...]
Ja je krijgt een tankpas, hier moet je wel de kilometerstand bijhouden om te zien of je zuinig rijdt en tankt, doe je dat, dan krijg je het volgende kwartaal korting op je leasebedrag.Rij je aso of tank je alleen duur langs de snelweg, dan wordt dat dus ook verrekend.
Voor privé ritten kan je daar dus ook gewoon mee tanken overigens.
En het prive ritten verhaal, dat heb ik bij andere consultancy bedrijven ook gezien, bijv. Ordina. Iedereen tankt privé gewoon en doet net alsof dat zakelijke kilometers waren. Zo rijd je zelf gratis nederland door. Of sommige seniors zelf EU, omdat zij weten dat er toch geen afscheid van ze genomen wordt. Geen haan die er naar kraait. Ik heb dit altijd een best vreemde ''secundaire'' voorwaarden gevonden. Werkt het bij Cap ook zo?
[ Voor 29% gewijzigd door spartacusNLD op 11-03-2021 17:25 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Op het leasebudget en daarmee je netto salaris.spartacusNLD schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:17:
[...]
Dus onzuinig rijden wordt verrekend op het leasebudget wat je niet gebruikt hebt of op je netto salaris?
Eh, tanken is gewoon voor de auto, het is niet relevant of het zakelijk of privé is. Je krijgt een tankpas om te tanken. Privé versus zakelijk gaat om de kilometers die je rijdt, niet om wat je tankt.En het prive ritten verhaal, dat heb ik bij andere consultancy bedrijven ook gezien, bijv. Ordina. Iedereen tankt privé gewoon en doet net alsof dat zakelijke kilometers waren. Zo rijd je zelf gratis nederland door. Of sommige seniors zelf EU, omdat zij weten dat er toch geen afscheid van ze genomen wordt. Geen haan die er naar kraait. Ik heb dit altijd een best vreemde ''secundaire'' voorwaarden gevonden. Werkt het bij Cap ook zo?of is dat bij cap niet mogelijk omdat zij een GPS kastje gebruiken?
Ah natuurlijk, ik was de bonus malus vergeten. Hoe werkt het met onzuinig rijden als je het leasebudget volledig gebruikt?SmurfLink schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:33:
Op het leasebudget en daarmee je netto salaris.
Zo wordt die inderdaad altijd uitgelegd, super blij dat het zo ''werkt''. Maar het is toch niet logisch dat je werkgever betaald voor de kilometers die de consultant privé rijd? Als ze er in je budget vanuit gaan dat je voor die 11.500km per jaar ook mag tanken dan is het logisch. Maar of dat zo werkt weet ik niet. Zo wordt die namelijk niet benoemd in je contract of voorwaardenSmurfLink schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:33:
Eh, tanken is gewoon voor de auto, het is niet relevant of het zakelijk of privé is. Je krijgt een tankpas om te tanken. Privé versus zakelijk gaat om de kilometers die je rijdt, niet om wat je tankt.
[ Voor 18% gewijzigd door spartacusNLD op 11-03-2021 17:38 ]
Er is 1 post op je salarisstrook getiteld Bruto Autovergoeding. Die kan zowel positief (je hebt budget over, maar dat komt nu echt niet meer voor met de hoge leaseprijzen), of negatief zijn. is ie negatief gaat het dus van je bruto salaris af. Scheelt wel weer loonbelasting I guess.spartacusNLD schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:36:
[...]
Ah natuurlijk, ik was de bonus malus vergeten. Hoe werkt het met onzuinig rijden als je het leasebudget volledig gebruikt?
[...]
Daar gaan ze vanuit. De leaseprijs is best hoog als je begint, pas na 3 maanden kan je 'm dus naar beneden brengen met zuinig tanken en rijden.Zo wordt die inderdaad altijd uitgelegd, super blij dat het zo ''werkt''. Maar het is toch niet logisch dat je werkgever betaald voor de kilometers die de consultant privé rijd? Als ze er in je budget vanuit gaan dat je voor die 11.500km per jaar ook mag tanken dan is het logisch. Maar of dat zo werkt weet ik niet. Zo wordt die namelijk niet benoemd in je contract of voorwaarden
Niet helemaal hoe hij wordt verrekend volgens mij. Heb het in het verleden wel eens gehad. Het resultaat is hetzelfde overigens.SmurfLink schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:41:
[...]
Er is 1 post op je salarisstrook getiteld Bruto Autovergoeding. Die kan zowel positief (je hebt budget over, maar dat komt nu echt niet meer voor met de hoge leaseprijzen), of negatief zijn. is ie negatief gaat het dus van je bruto salaris af. Scheelt wel weer loonbelasting I guess.
Stel dat je leaseprijs van je auto 800 euro is en je hebt 900 euro vergoeding, maar je rijdt zoveel in de periode dat je 150 euro per maand moet bijbetalen. Dan wordt de nieuwe leaseprijs van je auto in de 4 maanden erna dus 950 euro (800+150). Die 50 euro boven je mobiliteitsvergoeding wordt ingehouden van je netto salaris. Maar, omdat die 50 euro wordt gezien als een eigen bijdrage, mag je deze weer aftrekken van je bijtelling. Daarmee wordt het dus effectief geen netto 50 euro, maar bruto 50 euro.
Dat ziet er bij raet bijvoorbeeld als volgt uit bij een proefberekening (salaris: 3K, fiscale prijs auto: 22K @ 22%, eigen bijdrage: 50 EUR).
:fill(white):strip_exif()/f/image/WayUKac7NenMWByOLl0FaftG.png?f=user_large)
Periodes lopen dus per 4 maanden (3 periodes per jaar). Als je de lease auto net hebt en de periode zou daarmee korter zijn dan 2 maanden, dan wordt hij verlengd met de nieuwe periode.SmurfLink schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:41:
[...]
Daar gaan ze vanuit. De leaseprijs is best hoog als je begint, pas na 3 maanden kan je 'm dus naar beneden brengen met zuinig tanken en rijden.
Jan - Feb - Mar - Apr
Mei - Jun - Jul - Aug
Sep - Okt - Nov - Dec
Auto krijgen op 11 maart betekent dus dat je eerste periode loopt tot en met 31 augustus.
OopsPrx schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:49:
Periodes lopen dus per 4 maanden (3 periodes per jaar). Als je de lease auto net hebt en de periode zou daarmee korter zijn dan 2 maanden, dan wordt hij verlengd met de nieuwe periode.
Jan - Feb - Mar - Apr
Mei - Jun - Jul - Aug
Sep - Okt - Nov - Dec
Auto krijgen op 11 maart betekent dus dat je eerste periode loopt tot en met 31 augustus.

Najaar 2019 geen rollenspel gezien. Misschien een invent dingetje?Prx schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:12:
Er wordt nog altijd gewerkt met de capaciteitentesten. Of het rollenspel er nog in zit weet ik zo niet, dat was sowieso alleen voor Senior en hoger.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Mijn leasecontract loopt tot december, maar wegens omstandigheden heb ik een andere auto nodig en die wil ik zelf kopen. Daarom wil ik dus mijn lease auto eigenlijk vroegtijdig inleveren. Staat al een tijdje op de overname lijst, maar daar krijg ik (tot op heden) nog geen reacties op.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
In welke situatie komt het dikgedrukt voor dan? Begrijp ik het goed dat als je teveel naar kantoor (van de opdrachtgever) gaat, en je daarmee over je leasebudget komt, Je zelf moet bijbetalen? Of zijn alleen prive kilometers hierop van toepassing? Dat zou nog logisch zijn.Prx schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:49:
[...]
Stel dat je leaseprijs van je auto 800 euro is en je hebt 900 euro vergoeding, maar je rijdt zoveel in de periode dat je 150 euro per maand moet bijbetalen. Dan wordt de nieuwe leaseprijs van je auto in de 4 maanden erna dus 950 euro (800+150). Die 50 euro boven je mobiliteitsvergoeding wordt ingehouden van je netto salaris. Maar, omdat die 50 euro wordt gezien als een eigen bijdrage, mag je deze weer aftrekken van je bijtelling. Daarmee wordt het dus effectief geen netto 50 euro, maar bruto 50 euro.
Lijkt wel bijna private lease die je betaald uit een stukje extra bruto salaris. En als dat budget niet voldoende is dat je dan zelf moet bijlappen. Vreemde zaak.
Zo stimuleer je toch juist om je consultants thuis te houden (niet dat je nu een andere keus hebt)? Of dat ze alleen opdrachten dicht bij huis zoeken? Ik zou als Capgemini juist willen dat mijn consultants zo veel mogelijk ''zichtbaar'' zijn bij de klant.
[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 13-03-2021 16:39 ]
Een NS vrij reizen abonnement is 326 euro per maand. Als je dan met metro/bus/tram e.d. erbij neemt, wordt het 382 euro. Is redelijk aan de hoge kant vind ik zelf. Met zo'n prijs kan je ook net zo goed voor een simpele lease auto gaan denk ik.
Of is een traject vrij abonnement nemen beter? Dat begint dan +/- op 220 euro per maand, maar dat is weer afhankelijk waar de opdrachtgever zich bevindt en voor hoe lang je op een project zit wat ook weer variabel is.
Of je beter een leasauto kan nemen? Als je zoveel mogelijk geld wil over houden niet. Met vrij reuzwn hou je sowieso een paar honserd ectra per maand, bruto, over. En je hebt geen bijtelling. Wel vanuutgaande dat je niet alsnog prive wen auto koopt.
Ik zat nog bij Athlon dus dat kon niet.Prx schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:56:
Eigen keuze om de auto al direct in te leveren? Vaak accepteren ze het wel om nog even door te rijden, als je bij dezelfde lease maatschappij blijft. Of heb je een voorloopauto gevraagd? Of juist niet meer ivm Corona?
Nee, dit is niet mogelijk. De afgesloten verzekering is alleen van toepassing bij uitdiensttreding. Toevallig vorige week nog een YP gehad die van haar Ibiza af wilde, had ze nu net geen twee jaar. Aanbod voor afkoop: ~8K EUR.miicker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:39:
Weet iemand hier of het mogelijk is mijn auto vroegtijdig in te leveren en de boete te betalen zonder uit dienst te treden?
Mijn leasecontract loopt tot december, maar wegens omstandigheden heb ik een andere auto nodig en die wil ik zelf kopen. Daarom wil ik dus mijn lease auto eigenlijk vroegtijdig inleveren. Staat al een tijdje op de overname lijst, maar daar krijg ik (tot op heden) nog geen reacties op.
Helaas is het uitzitten van je contract dan nog de enige optie.
Overigens zie je ook weleens mensen die op de overname lijst dan een bonus geven. Ik weet niet hoeveel geld je gaat uitsparen, maar dat is anders ook nog een optie.
Verrekeningen gelden alleen voor privé kilometers en voor brandstof boven die 145% van de fabrieksnorm. Ritten die zakelijk worden gereden betaal je nooit extra meer of minder kilometers voor (alleen dus brandstof, bij zware rechtervoet).spartacusNLD schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:30:
[...]
In welke situatie komt het dikgedrukt voor dan? Begrijp ik het goed dat als je teveel naar kantoor (van de opdrachtgever) gaat, en je daarmee over je leasebudget komt, Je zelf moet bijbetalen? Of zijn alleen prive kilometers hierop van toepassing? Dat zou nog logisch zijn.
Lijkt wel bijna private lease die je betaald uit een stukje extra bruto salaris. En als dat budget niet voldoende is dat je dan zelf moet bijlappen. Vreemde zaak.
Zo stimuleer je toch juist om je consultants thuis te houden (niet dat je nu een andere keus hebt)? Of dat ze alleen opdrachten dicht bij huis zoeken? Ik zou als Capgemini juist willen dat mijn consultants zo veel mogelijk ''zichtbaar'' zijn bij de klant.
En die afkoop, is dat te regelen via de lease maatschappij (alphabet) of via de lease administratie?Prx schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:49:
[...]
Nee, dit is niet mogelijk. De afgesloten verzekering is alleen van toepassing bij uitdiensttreding. Toevallig vorige week nog een YP gehad die van haar Ibiza af wilde, had ze nu net geen twee jaar. Aanbod voor afkoop: ~8K EUR.
Helaas is het uitzitten van je contract dan nog de enige optie.
Overigens zie je ook weleens mensen die op de overname lijst dan een bonus geven. Ik weet niet hoeveel geld je gaat uitsparen, maar dat is anders ook nog een optie.
Ik heb zelf dus die verzekering sowieso niet. Maar ik weet dat als ik nu uit dienst zou treden de regel geldt dat ik een boete betaal ter hoogte van 1x het leasebedrag. Maar als ik het goed begrijp kan dat dus niet zonder uit dienst te gaan?
Een eventuele afkoop van je leaseauto doe je in eerste instantie via onze eigen lease administratie. Zij vragen dan een offerte op bij jouw leasemaatschappij voor de afkoop van het lopende contract. Dat is dus vaak een gigantisch bedrag.miicker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:07:
[...]
En die afkoop, is dat te regelen via de lease maatschappij (alphabet) of via de lease administratie?
Ik heb zelf dus die verzekering sowieso niet. Maar ik weet dat als ik nu uit dienst zou treden de regel geldt dat ik een boete betaal ter hoogte van 1x het leasebedrag. Maar als ik het goed begrijp kan dat dus niet zonder uit dienst te gaan?
Alleen bij uitdiensttreding treedt de clausule dan in werking dat je maar maximaal 4 maal het leasebedrag (ex. brandstofkosten, maar weer vermeerderd met 21% BTW) aan boete af moet dragen, afhankelijk van het aantal jaren dat jij nog moet rijden. In jouw geval dus maar 1 maand, omdat je nog minder dan een jaar te gaan hebt op je contract blijkbaar.
Uit dienst gaan is dus inderdaad de enige manier om 'voor weinig' van je auto af te komen, maar klinkt ook gelijk wel heel drastisch om dat te doen.
Maar zit dat niet gewoon in het contract dat je hebt met de werkgever? Bij ons staat expliciet vermeld dat je 15.000 kilometer prive mag rijden (in de praktijk wordt het niet gecontroleerd, maar het zal er vooral in staan om iets te kunnen doen als er er misbruik van wordt gemaakt). Wij kunnen ook tanken in het buitenland, ook tijdens vakantie, declareren.En het prive ritten verhaal, dat heb ik bij andere consultancy bedrijven ook gezien, bijv. Ordina. Iedereen tankt privé gewoon en doet net alsof dat zakelijke kilometers waren. Zo rijd je zelf gratis nederland door. Of sommige seniors zelf EU, omdat zij weten dat er toch geen afscheid van ze genomen wordt. Geen haan die er naar kraait. Ik heb dit altijd een best vreemde ''secundaire'' voorwaarden gevonden. Werkt het bij Cap ook zo?of is dat bij cap niet mogelijk omdat zij een GPS kastje gebruiken?
Niet specifiek op die manier bij mijn huidige / vorige werkgevers. Maar het zal wel zo zijn hoor. Ben er alleen maar blij meeK-aroq schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:16:
[...]
Maar zit dat niet gewoon in het contract dat je hebt met de werkgever? Bij ons staat expliciet vermeld dat je 15.000 kilometer prive mag rijden (in de praktijk wordt het niet gecontroleerd, maar het zal er vooral in staan om iets te kunnen doen als er er misbruik van wordt gemaakt). Wij kunnen ook tanken in het buitenland, ook tijdens vakantie, declareren.
Vanmorgen HR gesprek gehad en lig nu bij hiring manager van FS. Bij zijn goedvinden binnenkort 1e gesprek en daarna assessment.
Andere vraag; werkt capgemini nog steeds met een vast contract direct als je in dienst komt? Vroeger stond dit nog wel een in de vacature tekst, nu niet. Wellicht doen ze dat nu niet ivm corona? Vanmorgen vergeten te vragen aan HR.
Ik heb recentelijk een aanvraag gedaan, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan met levering voor december. Ik kwam uit op een bedrag van 2,5kmiicker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:39:
Weet iemand hier of het mogelijk is mijn auto vroegtijdig in te leveren en de boete te betalen zonder uit dienst te treden?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Het is momenteel natuurlijk ook zeer ongunstig om een leaseauto over te nemen. Misschien kan een overnamebonus helpen. Vervroegd afkopen mag volgens mij altijd en via de leasemij kan je een voorstel opvragen.Paganstars schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Ik heb recentelijk een aanvraag gedaan, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan met levering voor december. Ik kwam uit op een bedrag van 2,5k
Of je zoekt een andere werkgever die jouw leasecontract afkoopt. :-)
Als het goed is wel, mits je uit je proeftijd komt natuurlijk. Dit hangt bij YPers wel af of je de psycholoog 'haalt', bij een negatief advies van de psych kunnen ze je wel aannemen maar met een jaarcontract. Na een jaar wordt het dan alsnog vast.spartacusNLD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:49:
[...]
Niet specifiek op die manier bij mijn huidige / vorige werkgevers. Maar het zal wel zo zijn hoor. Ben er alleen maar blij mee![]()
Vanmorgen HR gesprek gehad en lig nu bij hiring manager van FS. Bij zijn goedvinden binnenkort 1e gesprek en daarna assessment.![]()
Andere vraag; werkt capgemini nog steeds met een vast contract direct als je in dienst komt? Vroeger stond dit nog wel een in de vacature tekst, nu niet. Wellicht doen ze dat nu niet ivm corona? Vanmorgen vergeten te vragen aan HR.
Oke, Duidelijk. Het is geen YP functie waar ik mee bezig ben. Dus dat zit wel goed.SmurfLink schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:26:
[...]
Als het goed is wel, mits je uit je proeftijd komt natuurlijk. Dit hangt bij YPers wel af of je de psycholoog 'haalt', bij een negatief advies van de psych kunnen ze je wel aannemen maar met een jaarcontract. Na een jaar wordt het dan alsnog vast.
@Prx gaf aan dat er alleen bij management functie met een psycholoog gewerkt wordt. Klopt dat? Dan zou dat in deze niet van toepassing zijn lijkt me.
edit: rollenspel met psycholoog verward..
[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 16-03-2021 15:31 ]
Nee voor management en senior functies heb je de rollenspellen. De psycholoog heb ik zelf ook gehad en al mijn jaargenoten ook, daarmee bespreek je de uitslag van de persoonlijkheidstest waarmee ze kunnen bepalen welke afdeling jij op je plek zou zitten.spartacusNLD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:28:
[...]
Oke, Duidelijk. Het is geen YP functie waar ik mee bezig ben. Dus dat zit wel goed.
@Prx gaf aan dat er alleen bij management functie met een psycholoog gewerkt wordt. Klopt dat? Dan zou dat in deze niet van toepassing zijn lijkt me.
Haha, ik ga niet weg bij Capmcsluis schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Het is momenteel natuurlijk ook zeer ongunstig om een leaseauto over te nemen. Misschien kan een overnamebonus helpen. Vervroegd afkopen mag volgens mij altijd en via de leasemij kan je een voorstel opvragen.
Ik ga het wrs wel doen, op 4 of 5 jaar heb ik die kosten er fiscaal wel uit
Ik heb geen psycholoog test gehad. Wel mijn persoonlijkheidstest resultaat besproken met HR. Misschien afhankelijk van de functie? Of soms wel en soms niet (afhankelijk of het echt veel afwijkt van wat zij verwachten)?SmurfLink schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:30:
[...]
Nee voor management en senior functies heb je de rollenspellen. De psycholoog heb ik zelf ook gehad en al mijn jaargenoten ook, daarmee bespreek je de uitslag van de persoonlijkheidstest waarmee ze kunnen bepalen welke afdeling jij op je plek zou zitten.Komt bij mij steevast uit dat ik niet zo goed ben met autoriteit, dus ik zit in een unit waarbij dat voor de manager totaal niet boeit. Wel zo prettig. En zo kunnen zij natuurlijk weer doorspelen wat jouw kernwaarden zijn, waardoor je gemotiveerd raakt, zodat je manager daarop kan inspelen.
Hm misschien is dat inmiddels veranderd dan. In 2016 kreeg iedereen van onze onboarding groep een gesprek met die psycholoog, waren er 2 die het niet gehaald hadden en een jaarcontract kregen. Was echt specifiek een externe psycholoog.perform93 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:09:
[...]
Ik heb geen psycholoog test gehad. Wel mijn persoonlijkheidstest resultaat besproken met HR. Misschien afhankelijk van de functie? Of soms wel en soms niet (afhankelijk of het echt veel afwijkt van wat zij verwachten)?
Ik heb inmiddels contact gehad met de lease administratie, zij hebben de aanvraag ingediend bij Alphabet om te vragen wat het zou kosten om het contract te ontbinden per 1 mei (dat zou dus 7 maanden voor einde contract zijn). Ben benieuwd met wat voor bedrag ze komen. Maar waarschijnlijk zal het gunstiger zijn om voor 7 maanden zowel een lease als privé auto te hebben gok ik zoPaganstars schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Ik heb recentelijk een aanvraag gedaan, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan met levering voor december. Ik kwam uit op een bedrag van 2,5k
Vind het ook wel lastig of een psycholoog, naast je persoonlijkheidstest en je capaciteitentest, ook nog nodig is? De resultaten die uit die testen komen zijn goed te begrijpen door bijv. iemand van HR en kan daar op zich ook wel een keuze op baseren. Vervolgens heb je ook nog een kennismakingsgesprek en mocht dat niks worden, kan HR nog altijd de keuze maken om niet verder te gaan.SmurfLink schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:11:
[...]
Hm misschien is dat inmiddels veranderd dan. In 2016 kreeg iedereen van onze onboarding groep een gesprek met die psycholoog, waren er 2 die het niet gehaald hadden en een jaarcontract kregen. Was echt specifiek een externe psycholoog.
[ Voor 31% gewijzigd door perform93 op 16-03-2021 21:17 ]
Nou ik heb inmiddels een aanbod gekregen dat verrassend voordelig is. Rond de 700€ (ex btw) voor vroegtijdige beëindiging van het contract. Wat ik me wel afvraag is of dit bedrag bruto wordt verrekend met mijn loon, of dat ik het bedrag incl. btw moet betalen aan Alphabet.miicker schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:16:
[...]
Ik heb inmiddels contact gehad met de lease administratie, zij hebben de aanvraag ingediend bij Alphabet om te vragen wat het zou kosten om het contract te ontbinden per 1 mei (dat zou dus 7 maanden voor einde contract zijn). Ben benieuwd met wat voor bedrag ze komen. Maar waarschijnlijk zal het gunstiger zijn om voor 7 maanden zowel een lease als privé auto te hebben gok ik zo
Ik heb in ieder geval akkoord gegeven. Nu moet ik me opeens gaan verdiepen in de km vergoeding voor als ik straks weer naar kantoor moet. Hoe zit dat? Als ik het goed begrijp krijg ik mijn mobiliteitsbudget straks bruto uitbetaald, maar als ik zakelijke kilometers maak wordt dit verrekend met mijn mobiliteitsbudget en ontvang ik 0,19 cent netto per gereden kilometer. Klopt dat?
En waar moet ik dan die kilometers gaan declareren?
Ik zou verwachten dat het bedrag incl. btw van je (netto) loon wordt ingehouden. Ik weet niet of je dit nog mag verrekenen met bruto bijtelling, als eigen bijdrage? Dat mag wel als je uit dienst gaat en je moet betalen, maar bij vrijwillig contract beëindigen..?miicker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:14:
[...]
Nou ik heb inmiddels een aanbod gekregen dat verrassend voordelig is. Rond de 700€ (ex btw) voor vroegtijdige beëindiging van het contract. Wat ik me wel afvraag is of dit bedrag bruto wordt verrekend met mijn loon, of dat ik het bedrag incl. btw moet betalen aan Alphabet.
JaIk heb in ieder geval akkoord gegeven. Nu moet ik me opeens gaan verdiepen in de km vergoeding voor als ik straks weer naar kantoor moet. Hoe zit dat? Als ik het goed begrijp krijg ik mijn mobiliteitsbudget straks bruto uitbetaald, maar als ik zakelijke kilometers maak wordt dit verrekend met mijn mobiliteitsbudget en ontvang ik 0,19 cent netto per gereden kilometer. Klopt dat?
Wat je declareert krijg je €0,19 per kilometer uitgekeerd, dat gaat van je mobiliteitsvergoeding af en wat over blijft daarvan krijg je bruto uitgekeerd.
Toen ik er nog werkte moest ik het in Excel bijhouden en die eenmaal per maand indienen als declaratie. Ik hoop dat ze het nu beter hebben gemaakt, maar het zou me ook niet verbazen als dat niet zo isEn waar moet ik dan die kilometers gaan declareren?
Tenzij het een elektrische auto is, dan kun je nog mooi een wagen met lage bijtelling scoren.mcsluis schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Het is momenteel natuurlijk ook zeer ongunstig om een leaseauto over te nemen. Misschien kan een overnamebonus helpen. Vervroegd afkopen mag volgens mij altijd en via de leasemij kan je een voorstel opvragen.
Bizar dat er zo'n verschil tussen Arval en Alphabet zit!miicker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:14:
[...]
Nou ik heb inmiddels een aanbod gekregen dat verrassend voordelig is. Rond de 700€ (ex btw) voor vroegtijdige beëindiging van het contract. Wat ik me wel afvraag is of dit bedrag bruto wordt verrekend met mijn loon, of dat ik het bedrag incl. btw moet betalen aan Alphabet.
Ik heb in ieder geval akkoord gegeven. Nu moet ik me opeens gaan verdiepen in de km vergoeding voor als ik straks weer naar kantoor moet. Hoe zit dat? Als ik het goed begrijp krijg ik mijn mobiliteitsbudget straks bruto uitbetaald, maar als ik zakelijke kilometers maak wordt dit verrekend met mijn mobiliteitsbudget en ontvang ik 0,19 cent netto per gereden kilometer. Klopt dat?
Je krijgt bruto 750 t/m 900 euro uitbetaald bruto, alle kilometers die je invoert in Concur (expenses systeem) per maand krijg je netto tussentijds uitbetaald (kan bijvoorbeeld wekelijks). Dat bedrag wordt afgetrokken van je bruto bedrag en alles wat overblijft wordt bruto naar netto uitbetaald.miicker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:14:
[...]
Voorbeeld: 500 km per week x 0,19 cent = 95 euro netto per week uitbetaald x 4 weken = 380 euro netto apart gestort.
Mobiliteitsbudget: 800 euro - 380 euro = 420 euro bruto uitbetaald - 168 euro (40% inkomstenbelasting) = 252 euro netto.
Je krijgt dus 380 euro + 252 euro = 632 euro in totaal in die maand overgemaakt. Daar moet je alles van kunnen betalen.
Dat gehele bedrag wordt inderdaad, vermeerderd met BTW, van je netto loon ingehouden. Afkopen van een contract is nou niet echt iets wat de belastingdienst je fiscaal vriendelijk laat verrekenen, hehe.Tankiej schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:09:
[...]
Ik zou verwachten dat het bedrag incl. btw van je (netto) loon wordt ingehouden. Ik weet niet of je dit nog mag verrekenen met bruto bijtelling, als eigen bijdrage? Dat mag wel als je uit dienst gaat en je moet betalen, maar bij vrijwillig contract beëindigen..?
[ Voor 75% gewijzigd door spartacusNLD op 21-03-2021 20:11 ]
Dat laatste heb ik niet meegemaakt in ieder geval. Ik zat pas een jaar later op m'n eerste opdracht eigenlijk.spartacusNLD schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:57:
Klopt het nog steeds dat je als non-YP'er tijdens je proeftijd al een poolauto krijgt toegewezen? En ik las in een paar oude posts hier dat Capgemini je proeftijd niet omzet naarvast als je niet binnen 2 maanden geplaatst bent? Klopt dat ook nog steeds?
Dan moet je in die periode YP'er zijn geweest?SmurfLink schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:10:
[...]
Dat laatste heb ik niet meegemaakt in ieder geval. Ik zat pas een jaar later op m'n eerste opdracht eigenlijk.
Bij mij werd erg moeilijk gedaan over een poolauto. Ik ben dus uiteindelijk met m'n NS Businesscard naar de klant gegaan, waar ik later aan kwam dan gewenst. Ik gaf aan dat dit kwam omdat ik letterlijk niet eerder weg kon omdat ik de allereerste bus pakte die bij mij reed. Toen werd er in een dag tijd opeens een huurauto geregeld zodat ik wel op tijd kon zijn. Het ligt dus denk ik aan je opdracht en wellicht ook afdeling.spartacusNLD schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:57:
Klopt het nog steeds dat je als non-YP'er tijdens je proeftijd al een poolauto krijgt toegewezen? En ik las in een paar oude posts hier dat Capgemini de proeftijd niet omzet naar vast als je niet binnen 2 maanden geplaatst bent? Klopt dat ook nog steeds?
Ja en dit was ook wel in overleg, ik was beloofd aan een klant maar de screening liep enorm uit.spartacusNLD schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:10:
[...]
Dan moet je in die periode YP'er zijn geweest?
Ik ben in Januari 2020 begonnen en verder geen problemen gehad, kreeg meteen een tijdelijke auto totdat ik mijn leaseauto had besteld. Ook meteen een vast contract gekregen.spartacusNLD schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:57:
Klopt het nog steeds dat je als non-YP'er tijdens je proeftijd al een poolauto krijgt toegewezen? En ik las in een paar oude posts hier dat Capgemini de proeftijd niet omzet naar vast als je niet binnen 2 maanden geplaatst bent? Klopt dat ook nog steeds?
Als Niet-YP krijg je je mobiliteitsbudget al direct toegewezen, ook in je proeftijd. (tenzij dat veranderd is zonder dat ik het weet). Een nieuwe auto bestellen mag niet, maar je kunt inderdaad een auto uit de pool halen (zonder poolkorting, je mag het contract niet overnemen, pas na proeftijd) of een huurauto als het echt moet. Maar voor dat laatste is dan wel een onderbouwing nodig waarom het zakelijk nodig is. Als je dat zou willen moet je het even aangeven bij je inhurende manager, dan kunnen zij met de lease afdeling al wat regelen voor dag 1.spartacusNLD schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:57:
Klopt het nog steeds dat je als non-YP'er tijdens je proeftijd al een poolauto krijgt toegewezen?
Hoe oud waren die posts dan? Want ik heb dat niet meer meegemaakt sinds de kredietcrisis eigenlijk. Zelfs in deze beginperiode van Corona werd er iets minder gerecruit, maar zeker niet afscheid genomen van mensen aan het einde van de proeftijd als er nog geen opdracht was.spartacusNLD schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:57:
En ik las in een paar oude posts hier dat Capgemini de proeftijd niet omzet naar vast als je niet binnen 2 maanden geplaatst bent? Klopt dat ook nog steeds?
Recentelijk is bij mijn afdeling ook iemand begonnen (Managing Consultant) die wat moeite heeft om op stoom te komen met zijn nieuwe rol, maar ook daar heb ik niets gehoord van mogelijk afscheid nemen na die twee maanden. Hij is er dus ook nog gewoon.
[ Voor 4% gewijzigd door Prx op 22-03-2021 13:32 ]
Assessment rapport gelezen en kan me in veel van de ''persoonlijke eigenschappen'' niet vinden. Daarnaast spreken de uitkomst van sommige persoonlijke eigenschappen en drijfveren elkaar tegen. Zal een interessant gesprek worden vanmiddag als ze daar veel waarde aan hechten
Zal uitleg gaan maken bij de punten waar ik me niet in kan vinden om deze proberen te weerleggen. Iemand nog meer tips? Hoe zwaar wordt er aan zo'n rapport getild? En welke onderdelen tellen het zwaarst? Intelligentietest was HBO+ voor een HBO functie dus dat was prima gelukkig.
[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 29-03-2021 08:46 ]
Bij mij was de uitkomst van de psych niet super, dus moest ik eerst 1 op 1 met m'n manager gaan zitten.
Die was makkelijk, ik was een vrouw en kwam uit zijn geboortedorp, dus dat zat wel goed. En toen was ik aangenomen
Uiteindelijk had de psych best wel gelijk en paste ik niet in het wereldje en was ik ook na 10 maanden weer weg (aanbod oude werkgever gekregen, anders was ik wel langer gebleven)
Heb je ook de pagina gekregen met de scores voor zelfdeceptie en impressiemanagement? Die twee tonen namelijk aan of je conflicterende antwoorden hebt gegeven, of dat het systeem het gevoel heeft dat je de antwoorden hebt gegeven waarvan je misschien denkt dat men ze wil hebben. Benieuwd of je daar dan twee keer een 1 hebt gescoord (dus dat alles goed in lijn is met elkaar).spartacusNLD schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:38:
Assessment rapport gelezen en kan me in veel van de ''persoonlijke eigenschappen'' niet vinden. Daarnaast spreken de uitkomst van sommige persoonlijke eigenschappen en drijfveren elkaar tegen. Zal een interessant gesprek worden vanmiddag als ze daar veel waarde aan hechten
1 voor zelfdeceptie en 2 op impressiemanagementPrx schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Heb je ook de pagina gekregen met de scores voor zelfdeceptie en impressiemanagement? Die twee tonen namelijk aan of je conflicterende antwoorden hebt gegeven, of dat het systeem het gevoel heeft dat je de antwoorden hebt gegeven waarvan je misschien denkt dat men ze wil hebben. Benieuwd of je daar dan twee keer een 1 hebt gescoord (dus dat alles goed in lijn is met elkaar).
Waarom paste je niet in het 'wereldje'? Wat had de psycholoog wel verwacht van een 'ideale' persoon?Cue_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:35:
Wat mij opviel aan het gesprek is dat ze vooral voorbeelden vragen. Dus als je zegt dat iets niet klopt (of juist wel) of je voorbeelden kan aandragen uit je leven waar je je zo bv gedroeg. Of waaruit bleek dat dat gedrag naar boven kwam (of juist niet).
Bij mij was de uitkomst van de psych niet super, dus moest ik eerst 1 op 1 met m'n manager gaan zitten.
Die was makkelijk, ik was een vrouw en kwam uit zijn geboortedorp, dus dat zat wel goed. En toen was ik aangenomen
Uiteindelijk had de psych best wel gelijk en paste ik niet in het wereldje en was ik ook na 10 maanden weer weg (aanbod oude werkgever gekregen, anders was ik wel langer gebleven)
[ Voor 79% gewijzigd door perform93 op 29-03-2021 12:26 ]
Ik was, ben, te voorzichtig. Nam niet echt risico's enzo. Niet toen ik jong was, niet qua uit huis gaan of qua werkkeuzes.perform93 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:21:
Waarom paste je niet in het 'wereldje'? Wat had de psycholoog wel verwacht van een 'ideale' persoon?
Komt ook omdat alles wel gewoon simpel en standaard was in mijn leven, maar ook omdat ik het niet zelf opzocht
Voorzichtig ben ik ook wel eigenlijk lol. Alhoewel ik ook open sta voor uitdagingen en veranderingen, als de omgeving maar niet te chaotisch is.Cue_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:10:
[...]
Ik was, ben, te voorzichtig. Nam niet echt risico's enzo. Niet toen ik jong was, niet qua uit huis gaan of qua werkkeuzes.
Komt ook omdat alles wel gewoon simpel en standaard was in mijn leven, maar ook omdat ik het niet zelf opzocht
Het hoeft ook niet perse iets slechts te zijn.perform93 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:35:
Voorzichtig ben ik ook wel eigenlijk lol. Alhoewel ik ook open sta voor uitdagingen en veranderingen, als de omgeving maar niet te chaotisch is.
Daarbij, je kiest om bepaalde redenen nu voor dit werk en zo'n omgeving. Stel dit zou wel onder 'risky of anders' vallen, dan vragen ze vast uit te leggen waarom het daar nu tijd voor is. Of dat je denkt dat je er spijt van zult krijgen of iets in die zin.
Belangrijkste is denk ik dat je je loopbaan en bepaalde keuzes die jouw pad hebben bepaald kunt vertellen en kunt onderbouwen.
Of nouja, het is in ieder geval handig om daarover na te denken.
spartacusNLD schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:38:
HR gesprek, 1e gesprek met unit lead en assessment succesvol doorlopen. Vanmiddag 2e gesprek met unit directeur.![]()
Assessment rapport gelezen en kan me in veel van de ''persoonlijke eigenschappen'' niet vinden. Daarnaast spreken de uitkomst van sommige persoonlijke eigenschappen en drijfveren elkaar tegen. Zal een interessant gesprek worden vanmiddag als ze daar veel waarde aan hechten![]()
Zal uitleg gaan maken bij de punten waar ik me niet in kan vinden om deze proberen te weerleggen. Iemand nog meer tips? Hoe zwaar wordt er aan zo'n rapport getild? En welke onderdelen tellen het zwaarst? Intelligentietest was HBO+ voor een HBO functie dus dat was prima gelukkig.
[ Voor 40% gewijzigd door spartacusNLD op 29-03-2021 16:26 ]
Hij kwam te laat, heeft niks voorbereid en over over het rapport gelezen en denkt na twee minuten zo'n conclusie te trekken?
Erg geloofwaardig he.
Hoe kan hij op basis van het rapport zien dat je "niet goed" in bent in je drijfveren? Er zijn vast wel testen oid ervoor, maar dat valt denk ik net buiten het gemaakte assessement.
Ik zit in een procedure om als Management Consultant bij Capgemini Invent te starten. Tot nu toe zijn de ervaringen heel positief, het bedrijf komt over als een bedrijf met een hele fijne cultuur en voldoende doorgroeimogelijkheden. Echter ben ik benieuwd wat ik kan verwachten qua arbeidsvoorwaarden. Met name op het punt van salaris. Heeft er iemand meer kennis omtrent het salaris (en de rest van de arbeidsvoorwaarden) op dit moment ?
Salaris zal afhankelijk zijn van werkervaring natuurlijk, dus kun je daar wat meer over delen? Misschien dat er iemand van Invent mee leest die dan wat meer kan zeggen. Anders kunnen we over het algemeen wel een duit in het zakje doen, maar ik weet dat Invent net wat snellere groei heeft. Iets ander management daar.chunwl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:48:
Hey allemaal,
Ik zit in een procedure om als Management Consultant bij Capgemini Invent te starten. Tot nu toe zijn de ervaringen heel positief, het bedrijf komt over als een bedrijf met een hele fijne cultuur en voldoende doorgroeimogelijkheden. Echter ben ik benieuwd wat ik kan verwachten qua arbeidsvoorwaarden. Met name op het punt van salaris. Heeft er iemand meer kennis omtrent het salaris (en de rest van de arbeidsvoorwaarden) op dit moment ?
Daarop heb ik eigenlijk besloten om uit dienst te gaan bij Cap. Ik heb dit bij de klant, bij mijn manager van Cap en bij de delivery manager aangegeven. De klant vond het erg jammer maar was zeer begripvol. Ook mijn manager van Cap was begripvol. De delivery manager probeert me over te halen om te blijven. Hij komt met het voorstel om de overstap te maken naar een andere practice (ADM). Hij gaf aan dat daar een andere cultuur heerst dan de practice waar ik nu zit.
Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen bij ADM? Klopt het dat de zaken waar ik me nu aan stoor minder zijn bij ADM?
Daarnaast vraag ik me af of het een redelijke eis is om te onderhandelen over het salaris, mocht ik inderdaad overwegen om de overstap naar een andere practice te maken? Ik heb van de klant een uitstekende beoordeling en ik weet dat ze daar enorm tevreden over me zijn. In maart heb ik te horen gekregen dat ik dit jaar een salarisverhoging van 1% krijg... De jaren daarvoor was dit meestal rond de 10% en mijn beoordeling was dit jaar niet anders (als het anders was dan was het vanuit de klant gezien alleen maar positiever). Ook dit speelt wel mee in mijn overweging namelijk.
Als dit ADM is van FS, dan klopt dat. Ik ga dit jaar ook naar Senior, enige wat ik hoef te doen is een of ander excelletje in te vullen en een board in een presentatie ervan te overtuigen dat ik het verdien om senior te zijn. Trainingen en wat dan ook zijn verder niet nodig, en er wordt ook niet van je verwacht dat je veel op Cap bent buiten werktijd. Dat mag, is prima, maar hoeft niet. In het begin deed ik daar heel erg mijn best voor, maar ik kreeg dezelfde beoordeling als mijn collega die nooit op kantoor komt en nooit trainingen volgt, dus dat heb ik wel een beetje afgeleerd.miicker schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:58:
Vraagje, ik al een aantal jaar bij Capgemini. Ik was niet meer helemaal tevreden. Ik ben bezig om senior consultant te worden. Vanuit onze practice zijn daar vrij strenge eisen aan gekoppeld waaronder een aantal trainingen die erg veel tijd vergen. Een aantal van deze trainingen zie ik voor mij persoonlijk totaal niet als toegevoegde waarde. Daarnaast werd er vanuit Cap een behoorlijk beroep gedaan op mijn vrije tijd, zeker als ik senior zou worden, dan zou dat betekenen: meer meeting bijwonen en organiseren, meer trainingen volgen etc. Nu vind ik het niet erg om af en toe wat in mijn vrije tijd voor werk te doen, maar ik vond het simpelweg teveel worden.
Daarop heb ik eigenlijk besloten om uit dienst te gaan bij Cap. Ik heb dit bij de klant, bij mijn manager van Cap en bij de delivery manager aangegeven. De klant vond het erg jammer maar was zeer begripvol. Ook mijn manager van Cap was begripvol. De delivery manager probeert me over te halen om te blijven. Hij komt met het voorstel om de overstap te maken naar een andere practice (ADM). Hij gaf aan dat daar een andere cultuur heerst dan de practice waar ik nu zit.
Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen bij ADM? Klopt het dat de zaken waar ik me nu aan stoor minder zijn bij ADM?
Daarnaast vraag ik me af of het een redelijke eis is om te onderhandelen over het salaris, mocht ik inderdaad overwegen om de overstap naar een andere practice te maken? Ik heb van de klant een uitstekende beoordeling en ik weet dat ze daar enorm tevreden over me zijn. In maart heb ik te horen gekregen dat ik dit jaar een salarisverhoging van 1% krijg... De jaren daarvoor was dit meestal rond de 10% en mijn beoordeling was dit jaar niet anders (als het anders was dan was het vanuit de klant gezien alleen maar positiever). Ook dit speelt wel mee in mijn overweging namelijk.
Salarisverhogingen worden mede bepaald door Parijs, de unit stuurt een verdeling van beoordelingen en parijs stuurt het terug van doe maar minder hoog, dat is elk jaar weer een spelletje. Maar als jouw unit goed presteert met een lage bank dan mogen ze meer hogere beoordelingen geven en betere salarisverhogingen.
Practice's onderling mogen geen personeel weg kopen dus salaris verhoging is onwaarschijnlijk. Je kan natuurlijk wel afspraken maken op de officiële momenten.
Studeren en certificaten halen is in de detachering/consultancy altijd belangrijk dus verwacht dat ook weer. Er lopen zelfs incentive programma's op dat vlak en klanten vragen er wel om (meer dan ooit) met harde eisen.
En om de vraag te beantwoorden, zoals hier ook al is verteld: Als je meer wilt verdienen, moet je ook meer kunnen dan een ander en een klant moet er ook voor betalen.
Als je juist wel cursussen gaat doen op onderwerpen die veel gevraagd zijn in de markt, gaat je tarief omhoog.
- Beheerder -> cloud engineer
- ontwikkelaar -> dev ops engineer.
Blijf je wel te maken hebben met een aantal harde criteria die klanten stellen aan ervaringseisen.
Ook je contract opzeggen, geeft weer optie tot binnen houden maar wel met het risico dat je geen baan meer hebt.
Als ik je verhaal zo lees, kan je beter iets anders zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 15-04-2021 17:52 ]
@wm1234 als je goed leest zie je dat ik nergens zeg dat ik geen vrije tijd wil gebruiken om te investeren in mij zelf. Ik ben alleen niet van plan die tijd te gaan verspillen aan een aantal trainingen die in mijn ogen niets bijdragen aan mijn ontwikkeling en waar de klant ook niet om vraagt.
Is je talent reviewer het daar ookmee eens? Want daar kan je toch prima afspraken over maken?@wm1234 als je goed leest zie je dat ik nergens zeg dat ik geen vrije tijd wil gebruiken om te investeren in mij zelf. Ik ben alleen niet van plan die tijd te gaan verspillen aan een aantal trainingen die in mijn ogen niets bijdragen aan mijn ontwikkeling en waar de klant ook niet om vraagt.
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
En uiteraard:wm1234 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:49:
Als je juist wel cursussen gaat doen op onderwerpen die veel gevraagd zijn in de markt, gaat je tarief omhoog.
- Beheerder -> cloud engineer
- ontwikkelaar -> dev ops engineer.
- schoonmaker -> interieur verzorger.
Al die dure namen voor dezelfde functies zijn af en toe wel jammer.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2021 20:54 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Echt een grote bulk van de mensen, doet niets tot nauwelijks iets aan scholing omdat ze het wel best vinden. De eerste jaren gaat het nog wel vanuit YP programma's maar vanaf senior consultant valt het behoorlijk stil.
Ik moet zeker wel minimaal één certificaat halen in het jaar dat ik senior wil worden.SmurfLink schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:22:
[...]
Als dit ADM is van FS, dan klopt dat. Ik ga dit jaar ook naar Senior, enige wat ik hoef te doen is een of ander excelletje in te vullen en een board in een presentatie ervan te overtuigen dat ik het verdien om senior te zijn. Trainingen en wat dan ook zijn verder niet nodig, en er wordt ook niet van je verwacht dat je veel op Cap bent buiten werktijd. Dat mag, is prima, maar hoeft niet. In het begin deed ik daar heel erg mijn best voor, maar ik kreeg dezelfde beoordeling als mijn collega die nooit op kantoor komt en nooit trainingen volgt, dus dat heb ik wel een beetje afgeleerd.
Salarisverhogingen worden mede bepaald door Parijs, de unit stuurt een verdeling van beoordelingen en parijs stuurt het terug van doe maar minder hoog, dat is elk jaar weer een spelletje. Maar als jouw unit goed presteert met een lage bank dan mogen ze meer hogere beoordelingen geven en betere salarisverhogingen.
Ah dat is zeker handig! Ik begin als junior management consultant (na mijn master). Dus startpositie bij Invent eigenlijk.Prx schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:25:
[...]
Salaris zal afhankelijk zijn van werkervaring natuurlijk, dus kun je daar wat meer over delen? Misschien dat er iemand van Invent mee leest die dan wat meer kan zeggen. Anders kunnen we over het algemeen wel een duit in het zakje doen, maar ik weet dat Invent net wat snellere groei heeft. Iets ander management daar.
Het continu blijven ontwikkelen van jouw eigen compententies is natuurlijk erg belangrijk. Dat kan gepaard gaan met certificeringen, maar hoef niet altijd. Persoonlijk heb ik jaren gewerkt met producten waar dit niet mogelijk was, dus hebben we daar zelf een invulling aan gegeven. Uiteindelijk heb ik me daarna bij elke klant via een intake nog wel naar binnen kunnen praten, of werd ik toch wel gevraagd voor bepaalde projecten, onafhankelijk van velletjes papier die iets zeggen.miicker schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:58:
Vraagje, ik al een aantal jaar bij Capgemini. Ik was niet meer helemaal tevreden. Ik ben bezig om senior consultant te worden. Vanuit onze practice zijn daar vrij strenge eisen aan gekoppeld waaronder een aantal trainingen die erg veel tijd vergen. Een aantal van deze trainingen zie ik voor mij persoonlijk totaal niet als toegevoegde waarde. Daarnaast werd er vanuit Cap een behoorlijk beroep gedaan op mijn vrije tijd, zeker als ik senior zou worden, dan zou dat betekenen: meer meeting bijwonen en organiseren, meer trainingen volgen etc. Nu vind ik het niet erg om af en toe wat in mijn vrije tijd voor werk te doen, maar ik vond het simpelweg teveel worden.
Zelf waarschuw ik Young Professionals ook altijd dat je, als je je een beetje laat gaan, wel 5 avonden per week bezig bent met Capgemini. Er zijn zoveel leuke en interessante avonden die worden georganiseerd, dat je echt moet leren om een keuze te maken. Ook daar kan je Talent Reviewer nog wel een rol in spelen. Wat @SmurfLink aangeeft is tot zekere hoogte ook wel waar, stevige aanwezigheid bij al dit soort avonden wil niet zeggen dat het automatisch betekent dat je opvalt en een goede beoordeling hebt. Zo ook met het punt dat afwezigheid niet direct betekent dat je afgestraft wordt. Maar hier kun je dus keuzes in maken die wel degelijk je 'zichtbaarheid' (hekel aan het woord) verbeteren, maar daar moet je ook maar net op zitten te wachten.
En verwacht overigens niet dat het bij andere organisaties zo mega veel beter is op die vlakken hoor. Als je genoeg bij klanten hebt rondgelopen dan zie je ook daar genoeg interne medewerkers die met dezelfde problemen zitten. Alleen de ambtelijke organisaties zijn daar iets minder in, maar daar kennen we allemaal de keerzijde wel van.
Of je wel of niet bij Capgemini wilt blijven is echt jouw keuze, maar ik denk dat je met een stukje coaching best een goede balans kunt vinden. Je zou dus ook kunnen overwegen om een coach van het EIC te vragen. Bernard bijvoorbeeld is een held als het aankomt op het coachen van mensen op dit vlak. Anders staat mijn deur ook altijd voor je open, al zit ik wel bij CIS en ken dus iets minder die kant van de organisatie.
Ja ik heb het gevoel dat dat bij de meeste consultancies (uitgezonderd MBB en andere strategy) wel vaker het geval is. Maar in ieder geval goed om op te letten inderdaad.wm1234 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:13:
Let wel op bij Invent, dat er ook veel detacheringsopdrachten zijn en die wil je juist niet hebben, terwijl je als management consultant wordt aangenomen.
En dat vind ik dus heel sterk. De route naar een coach is erg kort en ze zijn gewoon intern te vinden.Of je wel of niet bij Capgemini wilt blijven is echt jouw keuze, maar ik denk dat je met een stukje coaching best een goede balans kunt vinden. Je zou dus ook kunnen overwegen om een coach van het EIC te vragen. Bernard bijvoorbeeld is een held als het aankomt op het coachen van mensen op dit vlak. Anders staat mijn deur ook altijd voor je open, al zit ik wel bij CIS en ken dus iets minder die kant van de organisatie.
Dikke +1 voor Bernard inderdaad. Wat een topvent is dat.Prx schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:36:
[...]
Of je wel of niet bij Capgemini wilt blijven is echt jouw keuze, maar ik denk dat je met een stukje coaching best een goede balans kunt vinden. Je zou dus ook kunnen overwegen om een coach van het EIC te vragen. Bernard bijvoorbeeld is een held als het aankomt op het coachen van mensen op dit vlak. Anders staat mijn deur ook altijd voor je open, al zit ik wel bij CIS en ken dus iets minder die kant van de organisatie.
Het kan ook betekenen dat je na een EIC traject juist tot de conclusie komt dat je eigenlijk helemaal niet past bij Cap, dat je er je ei niet kwijt kan of wat dan ook. Ook dat is een winstpunt! En zelfs als dat de uitkomst is...helpen ze je weer verder
In mijn geval kwam er wel iets positiefs uit en dat wat eruit kwam doe ik nu ook en ik heb er geen seconde spijt van. En dat doe ik dus buiten Capgemini om bij mijn nieuwe werkgever waar ik er eigenlijk op alle vlakken op vooruit ben gegaan
Dus mijn tip voor de mensen die vast zitten of wat dan ook: ga gewoon eens vrijblijvend het gesprek aan bij het EIC. Ze zijn er niet voor niets, alles is daar in vertrouwen en je helpt er echt jezelf mee.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Na 4 jaar bij dezelfde werkgever als business analist gewerkt te hebben, ben ik op zoek naar iets nieuws. Capgemini lijkt mij een interessante werkgever, gezien brede opleidingsmogelijkheden en verschillende projecten. Op de website van Capgemini zie ik verschillende BA functies open staan: overheid, banken of pensioen sector
Ik ben benieuwd hoe Capgemini arbeidsvoorwaardelijk is? Specifiek wat ik als (jaar) salaris range zou kunnen verwachten?
Enkele punten over mij;
- 4 jaar werkervaring als BA (Bank)
- 2 jaar ervaring als Scrum Master
- MSc informatie management
- 5+ certificaten voor BA (IREB en BCS)
- 3 certificaat als Scrum Master (PSM2)
- 30 jaar
- Woonachtig Randstad
Alvast bedankt!
Capgemini en vergelijkbare bedrijven noemen te snel iemand een senior om zo een hogere tarief te kunnen vragen aan hun klanten.Een prima salaris (€ 35k - € 60k afhankelijk van je kennis en ervaring) en vakantiegeld.
GoT, You have to love it!
Ja niet opgenomen vakantiedagen worden uitbetaald.miicker schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:17:
Bij mij is het ineens vrij snel gegaan. Inmiddels mijn ontslag ingediend. Ik ga per 1 augustus uit dienst bij Cap en heb reeds iets anders gevonden. Hoe zit dat met vakantie- en overwerkuren? Krijg ik wat ik niet op neem uitbetaald? Heb nog zo'n 15 weken staan waarvan ik er nog 6 opneem.
Tenzij je nog b.v. een studieschuld open hebt staan dan wordt dat eerst daarmee verrekend.
Ben je die 6 weken overeen gekomen en heb je dit in de mail? Even als controle, dat er geen vervelende verrassingen gaan komen.miicker schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:17:
Bij mij is het ineens vrij snel gegaan. Inmiddels mijn ontslag ingediend. Ik ga per 1 augustus uit dienst bij Cap en heb reeds iets anders gevonden. Hoe zit dat met vakantie- en overwerkuren? Krijg ik wat ik niet op neem uitbetaald? Heb nog zo'n 15 weken staan waarvan ik er nog 6 opneem.
Ja die 6 weken is afgestemd met de klant en met de delivery manager van Cap. Heb de vrije uren ook al geschreven.Prx schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:31:
[...]
Ben je die 6 weken overeen gekomen en heb je dit in de mail? Even als controle, dat er geen vervelende verrassingen gaan komen.Jammer om te horen dat je toch hebt gekozen om de weg naar buiten te gaan bewandelen.
Van HR begreep ik trouwens dat overwerkuren niet automatisch uitbetaald worden, maar wettelijke en bovenwettelijke vakantie-uren worden wel uitbetaald. Ik heb gelukkig maar 13 overwerk uren en die zullen ook gebruikt worden
Standaard is dat. Helaas wel tegen het hoogste belastingtarief
Toch leuk dit: https://www.linkedin.com/...-bedrijven-ontwikkel-%2F/
Nummer 2 op de lijst van beste bedrijven om je carrière te ontwikkelen
[ Voor 29% gewijzigd door Wijnands op 07-05-2021 22:16 ]
Zoals waarschijnlijk vele anderen ben ik benaderd door een Capgemini-recruiter. Ik twijfel enorm of ik moet reageren; ik ken Capgemini alleen uit het nieuws en de overheidsprojecten. Nu schrijft hij dat ze aan het veranderen en reorganiseren zijn in "chapters". Wat kan ik daarvan uit de praktijk verwachten?
Wordt trouwens de capaciteitentest ook nog afgenomen? (linkje naar voorbeeld werkte niet meer) Ook bij mensen met ervaring?
Ik zie hier veel vragen over de arbeidsvoorwaarden en lees op glassdoor een gemiddeld salaris van 4200 euro voor een senior consultant. Moet je hier nog echt uitgaan van een kaal salaris? Of is dat het wel zo ongeveer?
Ah nog een vraag; hoe zit het met thuiswerken bij Capgemini? Nu en in de toekomst?
Dank je!
[ Voor 5% gewijzigd door Yordi- op 15-05-2021 21:00 ]
Maar het kost je toch alleen geld als je overdreven veel meer gebruikt dan wat verwacht mag worden? Dus als je met een beetje beleid rijdt kost het niets extra's. Zo lees ik het tenminste.Yordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Hoi @Prx , ik zat jouw OP te lezen en ik vroeg me af hoe actueel deze info nog is? Ik verbaasde me enorm over dat leasebeleid met die brandstofregeling en de verrekening van verbruik... dan kun je toch beter privé een auto gaan rijden? Enfin...
Al je inkomen wordt op dezelfde manier belast. Er bestaat niet een speciaal vakantiedagentarief.Wijnands schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:12:
Standaard is dat. Helaas wel tegen het hoogste belastingtarief
Klopt, ik heb eigenlijk altijd geld terug gehad door zuinig rijden en goedkoop tanken. Kwestie van zuinig rijden en geen zware rechterpoot hebben.Frame164 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:41:
[...]
Maar het kost je toch alleen geld als je overdreven veel meer gebruikt dan wat verwacht mag worden? Dus als je met een beetje beleid rijdt kost het niets extra's. Zo lees ik het tenminste.
@Yordi- Thuiswerken wordt enorm gestimuleerd bij Cap, je kan via flexbudget en andere mogelijkheden nu ook via Cap je thuiswerkplek in elkaar sleutelen. Maar het wordt zeker als de toekomst gezien.
In mijn ervaring was leasen veel duurder dan zelf rijden in een eigen auto, maar dat is voor iedereen anders ze hebben op het intranet genoeg informatie om die afweging zelf te maken. Als senior zit je gok ik rond de 4K excl mobiliteit dus dat is dan nog extra, bovendien als zij instromer kun je nog onderhandelen over salaris als je dat goed doet helpt ook natuurlijk (kan zo een paar honderd euro schelen tov je collega's). Thuiswerken hangt af van je opdracht, sommige opdrachtgevers doen daar niet aan anderen weer wel kan je deels zelf sturen afhankelijk van waar je terecht komt.Yordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Hoi @Prx , ik zat jouw OP te lezen en ik vroeg me af hoe actueel deze info nog is? Ik verbaasde me enorm over dat leasebeleid met die brandstofregeling en de verrekening van verbruik... dan kun je toch beter privé een auto gaan rijden? Enfin...
Zoals waarschijnlijk vele anderen ben ik benaderd door een Capgemini-recruiter. Ik twijfel enorm of ik moet reageren; ik ken Capgemini alleen uit het nieuws en de overheidsprojecten. Nu schrijft hij dat ze aan het veranderen en reorganiseren zijn in "chapters". Wat kan ik daarvan uit de praktijk verwachten?
Wordt trouwens de capaciteitentest ook nog afgenomen? (linkje naar voorbeeld werkte niet meer) Ook bij mensen met ervaring?
Ik zie hier veel vragen over de arbeidsvoorwaarden en lees op glassdoor een gemiddeld salaris van 4200 euro voor een senior consultant. Moet je hier nog echt uitgaan van een kaal salaris? Of is dat het wel zo ongeveer?
Ah nog een vraag; hoe zit het met thuiswerken bij Capgemini? Nu en in de toekomst?
Dank je!
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 14:15
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik snap @Yordi- wel: ik ken geen andere werkgever dan Cap die zo strak een grens hanteert voor zowel prive kilometers als brandstof. Het bijhouden door middel van een kastje van deze kilometers is imo voor zo’n groot bedrijf een verkeerde manier van besparen.Frame164 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:41:
[...]
Maar het kost je toch alleen geld als je overdreven veel meer gebruikt dan wat verwacht mag worden? Dus als je met een beetje beleid rijdt kost het niets extra's. Zo lees ik het tenminste.
Wat @We Are Borg zegt inderdaad; zakelijk (privé) rijden is voor mij ook een groot deel onbezorgdheid. Geen zorgen over afschrijving van je extra kilometers (op vakantie bijvoorbeeld), geen zorgen over je brandstofkosten en geen zorgen over schades en afhandeling daarvan. Met zo'n beleid introduceer je toch eigenlijk weer een onnodige drempel, terwijl het op jaarbasis waarschijnlijk tientjeswerk zal zijn. Als er een kastje geïntroduceerd wordt is voor mij een leaseauto voor privégebruik sowieso een no-go.Frame164 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:41:
[...]
Dank je, maar begrijp ik Capgemini nu verkeerd? Is Capgemini nu een detacheerder of een partij voor outsourcing? Werk je altijd (of vaak) bij de opdrachtgever?TheUninvited schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:53:
[...] Thuiswerken hangt af van je opdracht, sommige opdrachtgevers doen daar niet aan anderen weer wel kan je deels zelf sturen afhankelijk van waar je terecht komt.
[ Voor 3% gewijzigd door Yordi- op 16-05-2021 10:39 ]
- We Are Borg
Tsurany in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)"
Ben al even bezig met het verzamelen van nieuwe informatie voor een nieuwe TS. Een deel van de TS is verouderd inderdaad, maar het leasebeleid niet. Dat is nog gewoon actueel. Zal daar hieronder bij je andere punt ook even op ingaan.Yordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Daar ga je helemaal niets van merken. Het is gewoon een manier om de organisatie in te delen in behapbare onderdelen met een manager die daar de verantwoordelijkheid over heeft. Ik weet trouwens niet of chapters ook wel echt door de hele organisatie heen gebruikt wordt. Je komt ook termen als 'cluster' en 'practice' tegen. Gewoon een verzameling vakidioten dusYordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Ja, deze wordt nog afgenomen al zijn ze inderdaad overgestapt op een andere organisatie voor het afnemen van de testen. Je kunt de drijfverentest, intelligentietest en persoonlijkheidsmeting zelf uitvoeren via de demo van HFMtalentindex. Dat zijn ook testen die Capgemini zelf laat uitvoeren door deze organisatie.Yordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Bijzonder afhankelijk van kennis & kunde en natuurlijk ervaring, maar als glassdoor dat aangeeft dan zal het wel. Het voelt voor mij wat hoog, maar ik ben nooit echt van hard onderhandelen geweest. Volgens mij verdient iedereen om me heen meer dan ik, maar soit.Yordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Naast salaris heb je dus nog een mobiliteitsbudget (waarover dus meer) van 850 EUR/maand voor een Senior Consultant. Daarnaast is de pensioenbijdrage 100% vanuit de werkgever, geen eigen inleg vanuit salaris (natuurlijk wel mogelijk voor extra inleg). Bruto en netto onkostenvergoedingen, waaronder voor tegemoetkoming in kosten voor thuiswerken. Telefoonabbo en laptop is van de zaak, telefoon zelf is naar eigen keuze en is verwerkt in je maandelijkse netto connectiviteitsvergoeding om in de aanschaf tegemoet te komen. Zal vanavond even kijken voor wat exactere getallen voor je.
Thuiswerken wordt gestimuleerd en gaat altijd in overleg met de projectleider/klant waar je actief voor bent. Zover zij het accepteren dat je thuiswerkt is het allemaal prima. Aanwezigheid op kantoor bij Capgemini was ook buiten Coronatijdperk niet verplicht. We hebben geen 'werk op kantoor'-dagen voor medewerkers ofzo.Yordi- schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:53:
Dank je!
Zit je niet op een klus (intern of extern) dan is meerdere dagen per week op kantoor zijn wel aan te raden voor snel contact met account managers, je collega's en manager-gespuis.
Zal na het eten even reageren met de details over lease.
[ Voor 7% gewijzigd door Prx op 16-05-2021 17:40 ]
Ligt aan je functie, je kunt gedetacheerd worden of voor een klant werken met een team van Capgemini. Maar dat weet je niet van tevoren als consultant kun je op zoveel plekken terecht komen. Of je moet aangenomen worden voor een puur interne functie, maar dat weet ik niet.Yordi- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:35:
[...]
Wat @We Are Borg zegt inderdaad; zakelijk (privé) rijden is voor mij ook een groot deel onbezorgdheid. Geen zorgen over afschrijving van je extra kilometers (op vakantie bijvoorbeeld), geen zorgen over je brandstofkosten en geen zorgen over schades en afhandeling daarvan. Met zo'n beleid introduceer je toch eigenlijk weer een onnodige drempel, terwijl het op jaarbasis waarschijnlijk tientjeswerk zal zijn. Als er een kastje geïntroduceerd wordt is voor mij een leaseauto voor privégebruik sowieso een no-go.
[...]
Dank je, maar begrijp ik Capgemini nu verkeerd? Is Capgemini nu een detacheerder of een partij voor outsourcing? Werk je altijd (of vaak) bij de opdrachtgever?
Voor wat betreft dat pensioen deel, het is inderdaad 100% inleg vanuit cap, maar de inleg is niet bijster hoog. Iedereen doet een goed aan om te kijken wat dat precies betekent in hun eigen situatie, maar het risico is wel dat er bij pensioenleeftijd (als die voor ons ooit nog komtPrx schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:36:
Naast salaris heb je dus nog een mobiliteitsbudget (waarover dus meer) van 850 EUR/maand voor een Senior Consultant. Daarnaast is de pensioenbijdrage 100% vanuit de werkgever, geen eigen inleg vanuit salaris (natuurlijk wel mogelijk voor extra inleg). Bruto en netto onkostenvergoedingen, waaronder voor tegemoetkoming in kosten voor thuiswerken. Telefoonabbo en laptop is van de zaak, telefoon zelf is naar eigen keuze en is verwerkt in je maandelijkse netto connectiviteitsvergoeding om in de aanschaf tegemoet te komen. Zal vanavond even kijken voor wat exactere getallen voor je.
Het model is inderdaad leeftijdsafhankelijk. Bij elke nieuwe drempel stijgt het percentage inleg dat Capgemini voor jou zal inleggen. Het idee erachter is dat geld dat op jonge leeftijd wordt ingelegd in het pensioenfonds nog langere tijd kan renderen, derhalve is de opbouw nogsteeds leidend tot een 'goed' pensioen.kezzza schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:18:
[...]
Voor wat betreft dat pensioen deel, het is inderdaad 100% inleg vanuit cap, maar de inleg is niet bijster hoog. Iedereen doet een goed aan om te kijken wat dat precies betekent in hun eigen situatie, maar het risico is wel dat er bij pensioenleeftijd (als die voor ons ooit nog komt) minder is dan verwacht.
Als jonger persoon was ik inderdaad wel iets meer fan van de oude 13% inleg (na aftrek franchise), ongeacht je leeftijd.
Yordi- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:35:
[...]
Wat @We Are Borg zegt inderdaad; zakelijk (privé) rijden is voor mij ook een groot deel onbezorgdheid. Geen zorgen over afschrijving van je extra kilometers (op vakantie bijvoorbeeld), geen zorgen over je brandstofkosten en geen zorgen over schades en afhandeling daarvan. Met zo'n beleid introduceer je toch eigenlijk weer een onnodige drempel, terwijl het op jaarbasis waarschijnlijk tientjeswerk zal zijn. Als er een kastje geïntroduceerd wordt is voor mij een leaseauto voor privégebruik sowieso een no-go.
[...]
Dank je, maar begrijp ik Capgemini nu verkeerd? Is Capgemini nu een detacheerder of een partij voor outsourcing? Werk je altijd (of vaak) bij de opdrachtgever?
De mobiliteitsregeling die Capgemini hanteert is gebaseerd op vrije keuze van vervoer, flexibiliteit in wagenpark en "de rekening neerleggen daar waar hij hoort". In het verleden is er excessief misbruik gemaakt van de leaseregeling, die op zich zelf al aardig duur was. Capgemini Group heeft Capgemini Nederland toen de opdracht gegeven om in te grijpen op de excessen en te besparen op de regeling. Ik heb het nooit van Senior Leadership bevestigd gekregen, maar de marching order vanuit Parijs was "stoppen met lease auto's privé rijden, en anders gewoon helemaal kappen ermee".Frame164 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:41:
[...]
Oké, groot bedrijf met grote woorden. De keuze was toen eigenlijk uit twee: of we hogen alle leaseprijzen op met ~60 EUR per maand om dekkend te worden, of er wordt een model bedacht waarbij er verrekening plaats vindt van de excessen. Dat laatste is gekozen en heeft geleid tot de huidige regeling.
Personal opinion: had mij die 60 EUR er maar bovenop gegooid en had de internationale tankpas in de ban gedaan als standaard. Zoveel werken we niet over de grens en dan nodigt het een stuk minder uit tot lange vakanties (tot aan buiten de EU aan toe kwam uit de analyse) met de 'onbeperkte autoregeling' zoals we die hadden. Die paar mensen die wel een inzet hebben over de grens laat je gewoon via de corporate creditcard tanken en verrekenen, hoeven ze ook niets voor te schieten.
Maar toen kwam dus het model wat we nu hebben. De contracten zijn vastgesteld op 36K KM per jaar (was ooit 40K per jaar) en in de proefperiode is gekeken wat de gemiddelde Capgemini medewerker nu eigenlijk privé rijdt. Dat bleek zo rond de 11.500 KM per jaar te zijn.
Personal opinion: vond het meetmoment maar nep, want ze hebben lopen meten in de periode dat we er al op afgerekend werden. Natuurlijk rijden mensen dan minder.
Dus een mooie black box in de auto van het bedrijf "Mobility Concept". Bij elke rit wordt de start- en eindpositie opgeslagen (en natuurlijk datum/tijd). Ritten die je als privé aangeeft blijven alle details bij Mobility Concept en krijgt Capgemini alleen een aggregatie van het aantal KM privé gereden op dagniveau. Bij zakelijke ritten worden alle details naar Capgemini doorgespeeld. Zo blijft de privacy voor privé ritten dus wel gewaarborgd. En waar je woont weet Capgemini toch al.
Elke 4 maanden wordt de periode afgesloten en wordt 'de rekening opgemaakt'. Veel privé gereden in die periode? Dan iets bijbetalen. Teveel brandstof verbruikt voor al die kilometers? Dan iets bijbetalen.
Omgekeerd dus ook. Weinig privé gereden? Geld terugkrijgen. Gewoon normaal gereden op je lange afstanden? Geld terugkrijgen. Goedkoop getankt? Geld terugkrijgen.
Ik heb in al die jaren meer geld teruggekregen dan ik heb moeten inleggen. Ja, in deze corona tijdperken rijd ik alleen maar korte stukjes en dus haal ik het brandstofverbruik net niet waar ze mee rekenen (fabrieksopgave + 45%). Maar dat zijn zo weinig kilometers dat we het over enkele euro's hebben, geen tientjes. Terwijl als ik op klussen zit op normale afstand (~1 uur rijden) ik vaak tientjes korting weet te scoren op mijn leaseprijs per maand.
De flexilibiliteit zit hem erin dat je helemaal geen lease auto hoeft te nemen. Je mag best een lease motor nemen (ook een optie), of gewoon lekker eigen vervoer rijden en 19 ct/km netto uit die 850 EUR per maand 'declareren'. Een eventueel restant wordt gewoon bruto uitgekeerd bovenop je salaris. Het is jouw mobilteitsvergoeding, dus geen leasevergoeding waarbij je 'ongebruikt geld' maar even kwijt bent. Elke Capgemini medewerker krijgt standaard een NS Businesscard voor het openbaar vervoer. Als je een lease auto neemt mag je die onbeperkt zakelijk gebruiken, aangezien je dan de auto laat staan. Heb je geen lease dan krijg je elke maand de rekening en kun je die laten verrekenen met die 850 EUR als Senior Consultant. Het restant krijg je wederom gewoon als extra salaris.
Lease kun je heel goedkoop met een Up of een Aygo, of heel duur met een Model X of een dikke BMW (merkregeling heeft Capgemini niet, dus zoek uit wat je wilt). Je kunt er je halve salaris op stuk slaan, of gewoon goedkoop rijden en er wat aan overhouden. En als jij die lease auto alleen maar zakelijk wilt rijden? Dan heb je dus geen last van die bijtelling bij de belasting en krijg je bij Capgemin die 11.500 KM per jaar dus gewoon terug als geld. Dat is dan wel een hele positieve kant van die regeling, hoe je het ook wend of keert. Bij elke andere organisatie is je auto nog steeds even duur en is alleen je regelingetje met de belastingdienst waar je iets bespaard door alleen zakelijk te gaan rijden.
Mobiliteit gaat de komende jaren wel veranderen. Corona heeft daar mede voor gezorgd. Capgemini gaat al kijken naar de huidige regeling, het aantal kilometers en de soorten auto's (we gaan hybrid/elektrisch in het model, lijkt het erop). Dat zullen andere organisaties ook gaan doen, de vraag is alleen nog hoe ze het gaan doen.
Personal opinion: De regeling die we hebben is echt enorm flexibel en ik vind het ook jammer dat we de 'onbeperkt rijden'-regeling kwijt zijn. Maar voor dit geld kan ik geen nieuwe auto rijden, dus ik blijf nog even leasen. Het is bij ons ook de enige auto die we hebben, dat maakt de keuze nog wat makkelijker.
Blijf vooral vragen stellen over wat ik hier zeg, zeker als het onduidelijk is of als ik iets te rooskleurig schets, want dat is niet de bedoeling.
Oh, ik heb overigens weleens begrepen dat sommige consultancy organisaties (o.a. Accenture?) ook zo'n regeling hebben, maar in plaats van een kastje hebben zij een vel papier en een pen. Ze controleren dan ook een stuk minder dan bij Capgemini, maar doe mij dan maar een stukje technologie... dan vergeet ik (en mijn partner) het tenminste niet om een ritje op te schrijven. Mocht dit niet waar zijn over b.v. Accenture dan hoor ik het ook graag natuurlijk.
Die mag je gewoon 'omdenken' wat mij betreft. Het ging er altijd al om dat de trein (en ander OV) wordt gezien als groener alternatief voor de lease auto. Dat is gewoon iets wat ze wilden stimuleren. Eis was natuurlijk vroeger wel dat als je het OV nam, dat de lease auto dan stil moest staan. Met het nieuwe verrekeningsmodel mag de lease nog wel gebruikt worden, maar dan alleen in Privé-stand. Dat geeft ook voor gezinnen wel wat flexibiliteit terug.kezzza schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:14:
@Prx weet jij waarom de business card alleen "gratis" is als je al een lease auto gebruikt? Ik heb dat principe nooit helemaal begrepen, en het kwam bij mij altijd over als een extraatje voor mensen die al een lease auto reden.
Ook krijgt Capgemini voor minder-kilometers met de lease auto's natuurlijk ook wat geld terug. En dat kunnen ze op de privé kant niet stimuleren, want dat geld komt tegenwoordig bij jou weer terug, maar voor zakelijk kunnen ze dat dus wel.
Je krijgt wel een rare prikkel overigens. Want het is voor mensen die heul veul met het OV naar klanten gaan dus voordeliger om maar een goedkope lease te nemen (zoals zo'n Up of Aygo) en dan die OV kaart maximaal zakelijk te benutten, aangezien je dan geen verdere verrekening hebt van je OV kosten. Maar tegenwoordig mag je ook een OV abonnement via je mobilteitsregeling laten verrekenen, dus is er weer een alternatief voor die prikkel. Vroeger moest je verplicht dan losse ritten maken, dan liep het hard op. En als het één ding is wat je niet wilt, dan is het boven je mobiliteitsvergoeding uitstijgen qua kosten, want dan verrekenen ze het bruto-netto met andere salariscomponenten en die waren daar nou niet echt voor bedoeld.
- We Are Borg
Of het pensioen “goed” is kan je niet bepalen op het feit dat er op jonge leeftijd wordt ingelegd. Opbouwpercentage per leeftijdscategorie (staffel) en franchise zijn de indicatorenPrx schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:33:
[...]
Het model is inderdaad leeftijdsafhankelijk. Bij elke nieuwe drempel stijgt het percentage inleg dat Capgemini voor jou zal inleggen. Het idee erachter is dat geld dat op jonge leeftijd wordt ingelegd in het pensioenfonds nog langere tijd kan renderen, derhalve is de opbouw nogsteeds leidend tot een 'goed' pensioen.
Als jonger persoon was ik inderdaad wel iets meer fan van de oude 13% inleg (na aftrek franchise), ongeacht je leeftijd.