Aangezien ik sinds 1 januari officieel in dienst ben bij een nieuwe werkgever, is het wel aardig om een ‘recensie’ te schrijven over mijn tijd bij Capgemini. Het is tenslotte het ‘ervaring werken bij Capgemini topic’.
De meningen die ik hier geef, zijn natuurlijk gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, keuzes die ik heb gemaakt en eventuele gevolgen daarvan.
Laat ik beginnen met de positieve punten:
- Ontwikkelingsmogelijkheden
Ik ben als starter binnengekomen bij Capgemini, vers van de opleiding. Ik kreeg gelijk de kans om opleidingen te doen en zo relevante kennis te vergaren voor mijzelf en toekomstige opdrachtgevers. Hierbij kun je zowel Capgemini-interne opleidingen doen (zoals cv workshop) als externe certificeringen, denk aan Prince 2, CISSP etc. Eigenlijk was er nooit een probleem om, na overleg met de manager, een opleiding + examen te doen. De kosten kon je gewoon netjes declareren.
- ESOP
De mogelijkheid om mee te doen aan het aandelenpakket van Capgemini tegen gunstige voorwaarden (bruto salaris inleg).
- Package voor starter
Voor de gemiddelde starter, is het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden erg redelijk. Het bruto salaris is aan de lage kant, maar samen met bijvoorbeeld het leasebudget kom je op best een mooi bedrag uit. Ik weet niet of specifieke verdagen genoemd mogen worden, dus die laat ik er maar even buiten
- Verzameling van kennis
Binnen Capgemini zijn op verschillende gebieden veel experts bezig met hetzelfde onderwerp. Bijvoorbeeld op het gebied van cyber security (waar ik vandaan kom) kun je eigenlijk met al je vragen wel ergens terecht. Dit heeft zeker een bijdrage geleverd aan mijn ontwikkeling.
- Mobiliteitsregeling
De totale regeling van mobiliteit werkt goed, als je een lease auto hebt. Aangezien je dan ook een NS businesscard krijgt, kun je het OV makkelijk combineren met de auto.
- Exit gesprek
Ik vind het erg netjes dat je een formeel, onafhankelijk exitgesprek krijgt. Hier had ik zeker de ruimte om neutraal zonder verwijten de reden voor vertrek te bespreken.
Negatieve punten:
- Package voor medior (en later?)
Waar het totaalpakket voor een starter wat mij betreft goed is, wordt het met de jaren wel duidelijk dat de groei beperkt is. De eerste 2 jaar is het in orde (met het vaste groeipad voor Young Professionals), maar daarna is het onduidelijk. Het totaalpakket blijft wat mij betreft achter, zeker wanneer ik kijk naar mijn nieuwe werkgever.
- Tijd
Werken bij Capgemini kost je gemiddeld meer tijd dan bijvoorbeeld de 40 uur die je werkt bij een andere organisatie. Dit heeft zeker ook te maken met de aard van het werk, waarbij je vooral werkt voor klanten van Capgemini. Aangezien je toch wel geacht wordt ook extra inzet voor Capgemini te tonen. Denk aan bijeenkomsten, trainingen geven, bids, ‘zichtbaarheid’ etc. In de praktijk werk je vaak simpelweg meer dan 40 uur. Waardoor het package per uur eigenlijk nog minder is. Dit contrast is wel erg groot, wanneer je het vergelijkt met een interne positie, bijvoorbeeld een medewerker bij een klant. Waar vrijwel al het werk gewoon in die 40 uur gedaan wordt.
Ik vind ook dat je relatief veel tijd kwijt bent aan ‘randzaken’, zoals het schrijven van uren (welke ik bij de klant ook nog moest schrijven en controleren), controleren van zakelijke vs privé kilometers (met dat fantastische kastje) en bijvoorbeeld het inschrijven, of organiseren van trainingen. Al deze dingen zijn waarschijnlijk niet uniek voor Capgemini, maar ik vond het tegenvallen. Ik had eigenlijk verwacht meer ‘ontzorgt’ te worden door de support afdelingen, denk aan HR, lease etc.
- Waardering
Ik vind over het algemeen de waardering die je krijgt voor het werk wat je verzet binnen Capgemini erg situatie gebonden. In mijn ervaring leek ‘zichtbaarheid’ en ‘dingen organiseren’ belangrijker dan bijvoorbeeld elke week 40 uur goed werk afleveren bij de klant. Ik heb meer dan eens het gevoel gehad dat het maken van een mooie planning voor de practice manager, belangrijker werd gevonden dan 100% inzet bij de klant (bijvoorbeeld afgelopen jaar alleen al).
Neutraal
- Lease (regeling)
Ik heb getwijfeld of ik dit als negatief punt moest neerzetten, of meer neutraal. Aangezien er zowel positieve als negatieve aspecten aanzitten, zal ik beide toelichten.
Positief:
o Nagenoeg onbeperkte keuzevrijheid in merk, type auto kleur etc. binnen het budget
o Op het gebied van het leaserijden daadwerkelijk ontzorgt, hoewel dit grotendeels te danken is aan de leasemaatschappij
o Binnen Europa overal kunnen tanken
o Bonus malus regeling
Voor mij persoonlijk was deze opzet eigenlijk best positief. Omdat ik vaak minder privé kms reed, goedkoper kon tanken en zuiniger reed. Zoals te zien in het topic is het voor elektrisch rijden echter weer nadelig
Negatief (lease):
o Het leasebudget zelf is niet erg hoog (of de regeling duur), afhankelijk van hoe je het bekijkt. De bovengenoemde keuzevrijheid is weldegelijk beperkt door het budget (of je moet behoorlijk bijbetalen). Gecombineerd met de stijgende kosten van nieuwe auto’s (o.a. bpm etc.) en het ontbreken van een indexatie, wordt leaserijden kostentechnisch steeds minder aantrekkelijk. Het beeld wordt denk ik ook versterkt doordat je ziet wat mensen met 14% bijtelling bijvoorbeeld konden rijden. Over het algemeen vind ik de lease regeling zeker geen reden meer om voor Capgemini te kiezen.
o Wisselende kosten. Juist door de bonus malus, wisselen de kosten van de leaseauto nogal. In mijn persoonlijke situatie was meer zakelijke km’s maken goedkoper bijvoorbeeld. Waardoor ik afgelopen jaar, ondanks dat ik bijna niet heb gereden met de auto, duurder uit was. Voor Capgemini zelf zullen er juist minder kosten geweest zijn.
Zoals in het begin al aangegeven is dit 100% gebaseerd op mijn eigen mening en ervaringen. Sommige positieve zaken zullen door andere als negatief zijn ervaren en andersom net zo goed. Ik heb over het algemeen een goede tijd gehad bij Capgemini, maar de combinatie van negatieve punten, zoals in het hele verhaal beschreven en het goede aanbod van mijn nieuwe werkgever, hebben mijn doen besluiten over te stappen.