Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• blblacklabel
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14-06 18:41
Er zijn geruchten over mogelijke aanpassingen omtrent de mobiliteitsvergoeding.
Het is ook eerder vermeldt in de nieuwsbrieven.

Iemand enig idee wat er precies gaat veranderen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18:26
blblacklabel schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:49:

Wordt de leaseregeling nog slechter 😂

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• blblacklabel
TweakerVincent schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:04:
[...]

hahah geen idee, er komt wel een wijziging maar wat het is weet ik niet :)
ik hoop echt dat ze de mobiliteitsvergoeding als salaris uitkeren.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Waarschijnlijk wordt het flexibeler zodat je d'r ook een speed pedelec uit kan halen ofzo? :+

Hoop niet dat het te veel verandert, ik heb nét m'n nieuwe auto besteld. :X

Ben wel benieuwd naar de mogelijke nieuwe thuiswerkvergoedingen. Die kwamen ook in de nieuwsbrief voorbij. Geen idee wanneer dat gaat gebeuren..

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
blblacklabel schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:49:

Er zijn ook wettelijke wijzigingen aan hoe de vergoeding berekend moet worden, maar als het alleen die zouden zijn dan zouden ze dat wel gewoon direct gezegd hebben? Als er geheimzinnig gedaan word tot de big-reveal dan is het vaak een boodschap die voorzichtig gebracht moet worden.

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-06 21:49
Por de ondernemingsraad 's. Als er echt wat speelt moeten ze betrokken zijn. En de OR heeft soms wat aanmoediging nodig om te communiceren.
TweakerVincent schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:04:
[...]

:) Ik vind de regeling juist een luxe verademing als ik 'm vergelijk met mijn vorige werkgever.

[Voor 51% gewijzigd door Wijnands op 03-01-2021 10:52]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• blblacklabel
SmurfLink schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:22:
Waarschijnlijk wordt het flexibeler zodat je d'r ook een speed pedelec uit kan halen ofzo? :+

Hoop niet dat het te veel verandert, ik heb nét m'n nieuwe auto besteld. :X

Ben wel benieuwd naar de mogelijke nieuwe thuiswerkvergoedingen. Die kwamen ook in de nieuwsbrief voorbij. Geen idee wanneer dat gaat gebeuren..
ja idd. dat stond ook in de nieuwsbrief. hoop dat ze de mobiliteitsvergoeding deels in de salaris verwerken :)

• blblacklabel
wttj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Er zijn ook wettelijke wijzigingen aan hoe de vergoeding berekend moet worden, maar als het alleen die zouden zijn dan zouden ze dat wel gewoon direct gezegd hebben? Als er geheimzinnig gedaan word tot de big-reveal dan is het vaak een boodschap die voorzichtig gebracht moet worden.
ja ben benieuwd, wss. horen we binnen enkele weken meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
blblacklabel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:50:
[...]

ja idd. dat stond ook in de nieuwsbrief. hoop dat ze de mobiliteitsvergoeding deels in de salaris verwerken :)
Sowieso zou die mobiliteitsvergoeding wel wat inflatiegecorrigeerd mogen worden. Ik zou nu letterlijk 100 euro netto meer gaan betalen als ik exact dezelfde auto weer zou willen leasen... terwijl ie niet in waarde omhoog gegaan is. Leaseprijzen zijn dus een stuk duurder dan 4 jaar geleden. Terwijl mijn budget niet veranderd is. :/ Nou hoop ik komend jaar promotie te gaan maken tot senior maarja dat gooit er 50 euro per maand op. Houdt ook niet over.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:45

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Mijn vermoeden is dat er allereerst een aanpassing plaats zal gaan vinden aan het kilometrage van onze contracten.

Zo rond 2010 heeft Capgemini alle contracten laten aanpassen van 40.000 KM/jaar naar 36.000 KM/jaar. Aangezien men (zoals je kunt lezen in de nieuwsbrief) verwacht dat er minder zakelijke kilometers gereden gaan worden, lijkt dat me de eerste knop waar aan gedraaid zal gaan worden. De huidige 36.000 is opgebouwd uit 24.500 zakelijk en 11.500 privé.

Een aanpassing van die kilometrages gaat onze contracten dus ook iets goedkoper maken. Dan is de vraag of men dit wil gaan verrekenen met de mobiliteitsvergoeding (dus instemming OR nodig, aangezien aanpassing arbeidsvoorwaarde).

Daarnaast zou je kunnen indenken dat ze een deel van de mobiliteitsvergoeding om gaan zetten in een ander soort vergoeding, waaruit dus nog meer zaken voor thuiswerken gehaald kunnen worden. Op dit moment hebben we alleen een bruto-netto verrekening waarin je elke X jaar een maximaal bedrag van ~1.800 EUR mag verrekenen, maar dat scheelt je dus alleen een beetje belasting. Daarnaast is het ook nog eens een sigaar uit eigen doos, want Capgemini verrekent het via de WKR van de overheid, maar ondertussen bouw je over dat uitgekeerde netto bedrag weer geen pensioen op, dus je krijgt wel lekker even 40-50% belasting terug van jouw uitgegeven centen aan je thuiswerkplek, maar dat geld kan dan weer niet 1-45 jaar renderen. Houd daar rekening mee ...

Ik weet ook niet of dit hele verhaal meegenomen gaat worden in de eerste ronde van de onderhandelingen voor de arbeidsvoorwaarden van 2021. Normaliter worden die concreet in januari/februari en moet dan de goedgekeuring nog komen door alle lagen van de organisatie heen, zodat ze met de salarisverhogingen in maart doorgevoerd kunnen worden (met terugwerkende kracht vanaf januari). Een dergelijke aanpassing als het bovenstaande kan nog wel even op zich laten wachten. Sterker nog, als de OR zijnde zou ik echt niet over 1 nacht ijs gaan bij een dergelijke aanpassing...
Wijnands schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:50:
Por de ondernemingsraad 's. Als er echt wat speelt moeten ze betrokken zijn. En de OR heeft soms wat aanmoediging nodig om te communiceren.
Ghehehe, hoefde niet eens naar de username te kijken om te weten wie dit had getypt. :P :>

[Voor 7% gewijzigd door Prx op 03-01-2021 20:36]

• Herax10NL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:55
Prx schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:34:
Mijn vermoeden is dat er allereerst een aanpassing plaats zal gaan vinden aan het kilometrage van onze contracten.

Zo rond 2010 heeft Capgemini alle contracten laten aanpassen van 40.000 KM/jaar naar 36.000 KM/jaar. Aangezien men (zoals je kunt lezen in de nieuwsbrief) verwacht dat er minder zakelijke kilometers gereden gaan worden, lijkt dat me de eerste knop waar aan gedraaid zal gaan worden. De huidige 36.000 is opgebouwd uit 24.500 zakelijk en 11.500 privé.

Een aanpassing van die kilometrages gaat onze contracten dus ook iets goedkoper maken. Dan is de vraag of men dit wil gaan verrekenen met de mobiliteitsvergoeding (dus instemming OR nodig, aangezien aanpassing arbeidsvoorwaarde).
Dit zou ik wel erg vervelend vinden. Ik woon in het oosten (in de buurt van Almelo) en moet voor opdrachten dus al gauw 100+km enkele reis rijden. Het afgelopen jaar ben ik dagelijks naar Groningen en omgeving gereden met dagen waarop ik al over de 400km kwam. Ik reed elektrisch maar omdat ik zo veel rij (zonder corona had ik makkelijk 70.000+km per jaar gehaald) ging ik dus ook maandelijks over mijn brandstofbudget heen. Aangezien de waardes die berekend worden (aantal wh/km en €/kwh) moest ik maandelijks minimaal €50 bij betalen. Mijn EV is nu weg naar een collega die minder km's maakt en ik heb zelf weer een benzineauto besteld zodat ik over de grens kan tanken en dus wat eenvoudiger onder het budget blijf. Wanneer ze de kilometers gaan minderen en ik alsnog veel zakelijke kilometers blijf maken hoop ik niet dat ik weer boven die budgetten uit kom...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Herax10NL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:46:
[...]

Dit zou ik wel erg vervelend vinden. Ik woon in het oosten (in de buurt van Almelo) en moet voor opdrachten dus al gauw 100+km enkele reis rijden. Het afgelopen jaar ben ik dagelijks naar Groningen en omgeving gereden met dagen waarop ik al over de 400km kwam. Ik reed elektrisch maar omdat ik zo veel rij (zonder corona had ik makkelijk 70.000+km per jaar gehaald) ging ik dus ook maandelijks over mijn brandstofbudget heen. Aangezien de waardes die berekend worden (aantal wh/km en €/kwh) moest ik maandelijks minimaal €50 bij betalen. Mijn EV is nu weg naar een collega die minder km's maakt en ik heb zelf weer een benzineauto besteld zodat ik over de grens kan tanken en dus wat eenvoudiger onder het budget blijf. Wanneer ze de kilometers gaan minderen en ik alsnog veel zakelijke kilometers blijf maken hoop ik niet dat ik weer boven die budgetten uit kom...
Het aantal kilometers in onze contracten is gebaseerd op een gemiddelde over de gehele organisatie natuurlijk. Wat je echter omschrijft heeft niet zozeer te maken met het aantal kilometers wat jij zakelijk rijdt, maar met het halen van de brandstofnorm die voor een auto bestaat. Als je een auto zeer onzuinig rijdt (dus fabrieksopgave + x% [bij meeste auto's is dat 45, maar weet niet voor EV uit mijn hoofd]) dan zal er inderdaad ook een eigen bijdrage verrekend worden, ook over de zakelijke kilometers. Dus in dat geval is het inderdaad zinnig om een auto te kiezen die gewoon fatsoenlijk binnen die norm te houden is (wat met vrijwel elke benzine/diesel auto te doen is, wederom... geen ervaring met EV), zolang je maar geen zwarte rechtervoet hebt.

Die budgetten zijn dus altijd afgestemd op het aantal gereden kilometers afgezet tegen jouw aantal getankte liters tegen een bepaalde prijs. Minder rijden = minder brandstof verstoken maar dus ook minder 'budget' over die zakelijke kilometers die je had mogen verstoken in het motortje.

Maar over de gehele linie van de organisatie heen zal je dus zien dat er (veel) minder kilometers gemaakt zullen gaan worden, ook al blijf jij wel 70K+ rijden bijvoorbeeld.

Maar op aantal zakelijke kilometers gereden zul jij nooit 'gestraft' worden, op het overschrijden van de brandstofnorm (die fabrieksopgave + x%) echter... tjah.

Overigens zie ik niet voor me dat we echt gekort gaan worden op mobiliteitsvergoeding, maar alleen dat deze gaat verplaatsen naar een andere post. Dus dat scheelt misschien ook weer wat.

[Voor 11% gewijzigd door Prx op 03-01-2021 21:55]

• Wijnands
Voor zover ik de leaseregeling nu heb mee gemaakt is meer zakelijk rijden niet onvoordelig, als je het maar zuinig doet. Een van de sterke dingen aan deze lease regeling!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:23

Arfman

Drome!

Mooi man, met 80 over de snelweg sukkelen zodat je leasebak je niet nog meer geld kost :') Ik weet niet hoor, maar als buitenstaander klinkt mij dit allemaal vreemd in de oren.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• SmurfLink
  • Niet online
Arfman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:27:
Mooi man, met 80 over de snelweg sukkelen zodat je leasebak je niet nog meer geld kost :') Ik weet niet hoor, maar als buitenstaander klinkt mij dit allemaal vreemd in de oren.
Waarom 80? 100 is zuinig genoeg. Scheelt enorm met de 130 van vroeger, maar zelfs daarmee stond ik nog makkelijk in het groen. Zuinig rijden is echt niet zo moeilijk... en niet bij de snelweg tanken maar bij een goedkope pomp ook niet. Dus het is juist een top systeem om mensen te belonen die wat moeite willen doen, daarmee goed voor het milieu en alles.

• Herax10NL
SmurfLink schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Waarom 80? 100 is zuinig genoeg. Scheelt enorm met de 130 van vroeger, maar zelfs daarmee stond ik nog makkelijk in het groen. Zuinig rijden is echt niet zo moeilijk... en niet bij de snelweg tanken maar bij een goedkope pomp ook niet. Dus het is juist een top systeem om mensen te belonen die wat moeite willen doen, daarmee goed voor het milieu en alles.
Precies de reden waarom ik weer overgestapt ben op benzine. Met een elektrische auto zijn de waardes ronduit onhaalbaar. Ik ken meerdere collega's met een EV, maar niemand kan de richtwaardes (133wh/km) halen. Met een Model 3 zit iedereen tussen de 140-160 wh/km wanneer men zuinig rijdt. De zomerdag moet 130wh/km haalbaar zijn, de winterdag zit je echter eerder op 180wh+. Daarnaast is het laadbudget €0,25/kwh maar laad je met je MTC/Eneco laadpas overal met een flatfee tarief van €0,275 (per 1 januari €0,28). Op deze manier kun je bijna onmogelijk onder het budget blijven.

[Voor 8% gewijzigd door Herax10NL op 04-01-2021 09:46]

• SmurfLink
  • Niet online
Herax10NL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Precies de reden waarom ik weer overgestapt ben op benzine. Met een elektrische auto zijn de waardes ronduit onhaalbaar. Ik ken meerdere collega's met een EV, maar niemand kan de richtwaardes (133wh/km) halen. Met een Model 3 zit iedereen tussen de 140-160 wh/km wanneer men zuinig rijdt. De zomerdag moet 130wh/km haalbaar zijn, de winterdag zit je echter eerder op 180wh+. Daarnaast is het laadbudget €0,25/kwh maar laad je met je MTC/Eneco laadpas overal met een flatfee tarief van €0,275 (per 1 januari €0,28). Op deze manier kun je bijna onmogelijk onder het budget blijven.
Ja Elektrisch lijkt me vrij lastig, weet niet hoe ze die normen vaststellen maar zal wel voor stadsverkeer zijn zonder snelweg. Ik ben ook voor een benzine gegaan nu, had een diesel maar dat was destijds goedkoper en nu niet meer.

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heb vorig jaar na aflopen van mijn eigen contract ook een auto van een collega overgenomen. Die moet volgende maand ingeleverd worden, dus ik ben ook aan het kijken wat ik het beste kan doen. Lease is inderdaad wel weer een stuk duurder geworden en EV ga ik inderdaad op dit moment nog niet doen.

Aangezien onze lease auto de enige auto is die we hebben (uit milieu overwegingen ook) moet er wel echt iets voor terugkomen.
Arfman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:27:
Och, met uitzondering van de afgelopen 9 maanden waarin ik alleen maar ritjes naar de bouwmarkt heb haal ik fabrieksopgave + 45% makkelijk. Dus ik maak me er helemaal geen zorgen om en krijg tot op heden altijd nog 'geld terug' in de nieuwe regeling. Ook nu is mijn leaseprijs weer met 45 euro/maand verlaagd omdat ik zo weinig privé heb gereden en niet teveel extra kosten qua brandstof heb gemaakt. Dus voor mij valt hij weer de goede kant op. :)

[Voor 46% gewijzigd door Prx op 04-01-2021 09:50]

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• PureLOOD
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 18:19
Aangezien ik sinds 1 januari officieel in dienst ben bij een nieuwe werkgever, is het wel aardig om een ‘recensie’ te schrijven over mijn tijd bij Capgemini. Het is tenslotte het ‘ervaring werken bij Capgemini topic’.

De meningen die ik hier geef, zijn natuurlijk gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, keuzes die ik heb gemaakt en eventuele gevolgen daarvan.

Laat ik beginnen met de positieve punten:

- Ontwikkelingsmogelijkheden
Ik ben als starter binnengekomen bij Capgemini, vers van de opleiding. Ik kreeg gelijk de kans om opleidingen te doen en zo relevante kennis te vergaren voor mijzelf en toekomstige opdrachtgevers. Hierbij kun je zowel Capgemini-interne opleidingen doen (zoals cv workshop) als externe certificeringen, denk aan Prince 2, CISSP etc. Eigenlijk was er nooit een probleem om, na overleg met de manager, een opleiding + examen te doen. De kosten kon je gewoon netjes declareren.

- ESOP
De mogelijkheid om mee te doen aan het aandelenpakket van Capgemini tegen gunstige voorwaarden (bruto salaris inleg).

- Package voor starter
Voor de gemiddelde starter, is het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden erg redelijk. Het bruto salaris is aan de lage kant, maar samen met bijvoorbeeld het leasebudget kom je op best een mooi bedrag uit. Ik weet niet of specifieke verdagen genoemd mogen worden, dus die laat ik er maar even buiten

- Verzameling van kennis
Binnen Capgemini zijn op verschillende gebieden veel experts bezig met hetzelfde onderwerp. Bijvoorbeeld op het gebied van cyber security (waar ik vandaan kom) kun je eigenlijk met al je vragen wel ergens terecht. Dit heeft zeker een bijdrage geleverd aan mijn ontwikkeling.

- Mobiliteitsregeling
De totale regeling van mobiliteit werkt goed, als je een lease auto hebt. Aangezien je dan ook een NS businesscard krijgt, kun je het OV makkelijk combineren met de auto.

- Exit gesprek
Ik vind het erg netjes dat je een formeel, onafhankelijk exitgesprek krijgt. Hier had ik zeker de ruimte om neutraal zonder verwijten de reden voor vertrek te bespreken.

Negatieve punten:

- Package voor medior (en later?)
Waar het totaalpakket voor een starter wat mij betreft goed is, wordt het met de jaren wel duidelijk dat de groei beperkt is. De eerste 2 jaar is het in orde (met het vaste groeipad voor Young Professionals), maar daarna is het onduidelijk. Het totaalpakket blijft wat mij betreft achter, zeker wanneer ik kijk naar mijn nieuwe werkgever.

- Tijd
Werken bij Capgemini kost je gemiddeld meer tijd dan bijvoorbeeld de 40 uur die je werkt bij een andere organisatie. Dit heeft zeker ook te maken met de aard van het werk, waarbij je vooral werkt voor klanten van Capgemini. Aangezien je toch wel geacht wordt ook extra inzet voor Capgemini te tonen. Denk aan bijeenkomsten, trainingen geven, bids, ‘zichtbaarheid’ etc. In de praktijk werk je vaak simpelweg meer dan 40 uur. Waardoor het package per uur eigenlijk nog minder is. Dit contrast is wel erg groot, wanneer je het vergelijkt met een interne positie, bijvoorbeeld een medewerker bij een klant. Waar vrijwel al het werk gewoon in die 40 uur gedaan wordt.

Ik vind ook dat je relatief veel tijd kwijt bent aan ‘randzaken’, zoals het schrijven van uren (welke ik bij de klant ook nog moest schrijven en controleren), controleren van zakelijke vs privé kilometers (met dat fantastische kastje) en bijvoorbeeld het inschrijven, of organiseren van trainingen. Al deze dingen zijn waarschijnlijk niet uniek voor Capgemini, maar ik vond het tegenvallen. Ik had eigenlijk verwacht meer ‘ontzorgt’ te worden door de support afdelingen, denk aan HR, lease etc.

- Waardering
Ik vind over het algemeen de waardering die je krijgt voor het werk wat je verzet binnen Capgemini erg situatie gebonden. In mijn ervaring leek ‘zichtbaarheid’ en ‘dingen organiseren’ belangrijker dan bijvoorbeeld elke week 40 uur goed werk afleveren bij de klant. Ik heb meer dan eens het gevoel gehad dat het maken van een mooie planning voor de practice manager, belangrijker werd gevonden dan 100% inzet bij de klant (bijvoorbeeld afgelopen jaar alleen al).

Neutraal

- Lease (regeling)
Ik heb getwijfeld of ik dit als negatief punt moest neerzetten, of meer neutraal. Aangezien er zowel positieve als negatieve aspecten aanzitten, zal ik beide toelichten.
Positief:
o Nagenoeg onbeperkte keuzevrijheid in merk, type auto kleur etc. binnen het budget
o Op het gebied van het leaserijden daadwerkelijk ontzorgt, hoewel dit grotendeels te danken is aan de leasemaatschappij
o Binnen Europa overal kunnen tanken
o Bonus malus regeling
Voor mij persoonlijk was deze opzet eigenlijk best positief. Omdat ik vaak minder privé kms reed, goedkoper kon tanken en zuiniger reed. Zoals te zien in het topic is het voor elektrisch rijden echter weer nadelig

Negatief (lease):
o Het leasebudget zelf is niet erg hoog (of de regeling duur), afhankelijk van hoe je het bekijkt. De bovengenoemde keuzevrijheid is weldegelijk beperkt door het budget (of je moet behoorlijk bijbetalen). Gecombineerd met de stijgende kosten van nieuwe auto’s (o.a. bpm etc.) en het ontbreken van een indexatie, wordt leaserijden kostentechnisch steeds minder aantrekkelijk. Het beeld wordt denk ik ook versterkt doordat je ziet wat mensen met 14% bijtelling bijvoorbeeld konden rijden. Over het algemeen vind ik de lease regeling zeker geen reden meer om voor Capgemini te kiezen.
o Wisselende kosten. Juist door de bonus malus, wisselen de kosten van de leaseauto nogal. In mijn persoonlijke situatie was meer zakelijke km’s maken goedkoper bijvoorbeeld. Waardoor ik afgelopen jaar, ondanks dat ik bijna niet heb gereden met de auto, duurder uit was. Voor Capgemini zelf zullen er juist minder kosten geweest zijn.

Zoals in het begin al aangegeven is dit 100% gebaseerd op mijn eigen mening en ervaringen. Sommige positieve zaken zullen door andere als negatief zijn ervaren en andersom net zo goed. Ik heb over het algemeen een goede tijd gehad bij Capgemini, maar de combinatie van negatieve punten, zoals in het hele verhaal beschreven en het goede aanbod van mijn nieuwe werkgever, hebben mijn doen besluiten over te stappen.

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:48:
Heb vorig jaar na aflopen van mijn eigen contract ook een auto van een collega overgenomen. Die moet volgende maand ingeleverd worden, dus ik ben ook aan het kijken wat ik het beste kan doen. Lease is inderdaad wel weer een stuk duurder geworden en EV ga ik inderdaad op dit moment nog niet doen.

Aangezien onze lease auto de enige auto is die we hebben (uit milieu overwegingen ook) moet er wel echt iets voor terugkomen.
:+ Ik heb net toestemming van m'n manager gekregen om m'n nieuwe auto te bestellen. Was nodig wegens een overschrijding van het leasebudget >20%. Heb hem ook maar uitgelegd dat als ik mijn huidige auto opnieuw bouwde ik ook al over dat leasebudget heen zat, en flink ook. Scheelt ruim 100 euro per maand met 4 jaar geleden.. dus dat het tijd wordt voor een beter leasebudget. :+ Of een mooie salarisverhoging.

Kon ie wel om lachen geloof ik, kreeg gelijk een akkoord naar de leasemaatschappij. :+

Maar het is wel echt vies duurder geworden. Uiteindelijk hoop ik redelijk quitte te spelen met de jaarlijkse verhoging. Krijg ik hetzelfde percentage als vorig jaar scheelt het me 90 euro netto, dat vind ik prima te doen voor wat meer comfort (ga van een Corsa diesel naar Astra benzine). Maar ergens ben ik wel bang dat de verhogingen lager gaan uitvallen 'want corona'.. terwijl ik het hele jaar gewoon inzet had. :/ Maarja, company wide enzo. We gaan het zien.

• PureLOOD
SmurfLink schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:39:
[...]

:+ Ik heb net toestemming van m'n manager gekregen om m'n nieuwe auto te bestellen. Was nodig wegens een overschrijding van het leasebudget >20%. Heb hem ook maar uitgelegd dat als ik mijn huidige auto opnieuw bouwde ik ook al over dat leasebudget heen zat, en flink ook. Scheelt ruim 100 euro per maand met 4 jaar geleden.. dus dat het tijd wordt voor een beter leasebudget. :+ Of een mooie salarisverhoging.

Kon ie wel om lachen geloof ik, kreeg gelijk een akkoord naar de leasemaatschappij. :+

Maar het is wel echt vies duurder geworden. Uiteindelijk hoop ik redelijk quitte te spelen met de jaarlijkse verhoging. Krijg ik hetzelfde percentage als vorig jaar scheelt het me 90 euro netto, dat vind ik prima te doen voor wat meer comfort (ga van een Corsa diesel naar Astra benzine). Maar ergens ben ik wel bang dat de verhogingen lager gaan uitvallen 'want corona'.. terwijl ik het hele jaar gewoon inzet had. :/ Maarja, company wide enzo. We gaan het zien.
Goed om te zien dat mijn post meteen ondersteund wordt door andere ervaringen m.b.t. lease :+

• SmurfLink
  • Niet online
PureLOOD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Goed om te zien dat mijn post meteen ondersteund wordt door andere ervaringen m.b.t. lease :+
Nou ja ik ben het wel volledig met je eens qua kosten dat het leasebudget echt niet meer van deze tijd is. Als er in 4 jaar 100 euro bovenop dezelfde auto is gekomen (die toen al 22% was!), en mijn leasebudget met slechts 60 euro is gestegen door promotie, dan zit daar niet heel veel rek in..

• Wijnands
PureLOOD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:12:

- Tijd
Werken bij Capgemini kost je gemiddeld meer tijd dan bijvoorbeeld de 40 uur die je werkt bij een andere organisatie. Dit heeft zeker ook te maken met de aard van het werk, waarbij je vooral werkt voor klanten van Capgemini. Aangezien je toch wel geacht wordt ook extra inzet voor Capgemini te tonen. Denk aan bijeenkomsten, trainingen geven, bids, ‘zichtbaarheid’ etc. In de praktijk werk je vaak simpelweg meer dan 40 uur. Waardoor het package per uur eigenlijk nog minder is. Dit contrast is wel erg groot, wanneer je het vergelijkt met een interne positie, bijvoorbeeld een medewerker bij een klant. Waar vrijwel al het werk gewoon in die 40 uur gedaan wordt.
Het ligt er ook een beetje aan hoe je jezelf profileert en wat mensen van je verwachten. Ik denk dat ik in een gemiddelde week 40-45 uur doe maar er zijn zeker uitschieters bij.
Ik ervaar niet meer werkdruk dan bij branche genoten en een stuk minder dan bij sommigen. Ik heb ook nog niet mee gemaakt dat veel uren extra werken stoer is zoals dat bij sommige andere bedrijven het geval is.
Ik vind ook dat je relatief veel tijd kwijt bent aan ‘randzaken’, zoals het schrijven van uren (welke ik bij de klant ook nog moest schrijven en controleren), controleren van zakelijke vs privé kilometers (met dat fantastische kastje) en bijvoorbeeld het inschrijven, of organiseren van trainingen. Al deze dingen zijn waarschijnlijk niet uniek voor Capgemini, maar ik vond het tegenvallen. Ik had eigenlijk verwacht meer ‘ontzorgt’ te worden door de support afdelingen, denk aan HR, lease etc.
Ik vind de hoeveelheid tijd die dat soort dingen kosten niet abnormaal. En ook dat is normaal voor dit soort bedrijven, employee self service is het toverwoord. Wat me wel opvalt is dat het allemaal een stuk vriendelijker is georganiseerd dan bij sommige andere bedrijven. De tone of voice is veel meer van "je hebt dit niet gedaan, heb je hulp nodig?" dan " je hebt dit niet gedaan, FOEI!"
- Waardering
Ik vind over het algemeen de waardering die je krijgt voor het werk wat je verzet binnen Capgemini erg situatie gebonden. In mijn ervaring leek ‘zichtbaarheid’ en ‘dingen organiseren’ belangrijker dan bijvoorbeeld elke week 40 uur goed werk afleveren bij de klant. Ik heb meer dan eens het gevoel gehad dat het maken van een mooie planning voor de practice manager, belangrijker werd gevonden dan 100% inzet bij de klant (bijvoorbeeld afgelopen jaar alleen al).
De uitdaging van bedrijven met een consultancy tak. De collega's die veel ingezet zijn en hun uurtjes schrijven en maar af en toe wat buiten werktijd doen zijn gewoon minder zichtbaar. Ik heb nog geen bedrijf gezien wat daar de ideale oplossing voor heeft.
Neutraal

- Lease (regeling)
Ik heb getwijfeld of ik dit als negatief punt moest neerzetten, of meer neutraal. Aangezien er zowel positieve als negatieve aspecten aanzitten, zal ik beide toelichten.
Positief:
o Nagenoeg onbeperkte keuzevrijheid in merk, type auto kleur etc. binnen het budget
o Op het gebied van het leaserijden daadwerkelijk ontzorgt, hoewel dit grotendeels te danken is aan de leasemaatschappij
o Binnen Europa overal kunnen tanken
o Bonus malus regeling
Voor mij persoonlijk was deze opzet eigenlijk best positief. Omdat ik vaak minder privé kms reed, goedkoper kon tanken en zuiniger reed. Zoals te zien in het topic is het voor elektrisch rijden echter weer nadelig
En je kan de inlever boete mee verzekeren in je tarief.

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Wijnands schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:29:

[...]

De uitdaging van bedrijven met een consultancy tak. De collega's die veel ingezet zijn en hun uurtjes schrijven en maar af en toe wat buiten werktijd doen zijn gewoon minder zichtbaar. Ik heb nog geen bedrijf gezien wat daar de ideale oplossing voor heeft.
Ze zijn minder zichtbaar inderdaad, maar is dat erg? Ik denk dat dat is wat @PureLOOD bedoelt. Er wordt door veel managers gefocust op 'zichtbaarheid binnen Capgemini', meer dan op wat er gepresteerd wordt bij en voor een klant.
Dat is ook de ervaring die ik heb gehad bij Capgemini. Bij vrijwel elke beoordeling die ik van mijn manager heb gehad begon hij met mijn zichtbaarheid binnen Capgemini: wat heb ik betekend voor collega's, wat heb ik gedaan naast mijn werk bij de klant. Pas op het allerlaatste punt werden mijn werkzaamheden bij de klant benoemd.

Ik had het 'geluk' dat mijn manager ook een tijd ingezet zat bij dezelfde klant, daardoor zagen en spraken we elkaar regelmatig. Ik vermoed dat hij dingen die ik voor de klant deed regelmatig (onterecht?) zag als punten die bijdroegen aan mijn zichtbaarheid binnen Capgemini. Ik heb namelijk vrijwel niets gedaan binnen Capgemini, naast mijn werk voor de klant en dingen die bijdroegen aan mijn werk bij de klant. Maar ik kreeg altijd pluspunten voor m'n zichtbaarheid.
Een collega die tegelijk met mij begonnen was, lang naast mij op dezelfde opdracht heeft gezeten en vrijwel hetzelfde deed, kreeg juist altijd minpunten op zichtbaarheid (andere manager).. :)

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wijnands schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Eens, maar het is wel een punt waar Capgemini vroegâh wel echt een stuk beter in was. Toen had je nog dedicated People Managers (wat nu dus de Counselors/Talent Reviewers zijn) die echt alleen daarmee bezig waren. Die kwam dus ook gewoon bij je langs bij de klant en hadden daar het gesprekje met jou en je klant, dus nog los van Account Managers die specifiek op één klant lopen. Er was oprechte interesse in jouw werkzaamheden en hoe je Capgemini vertegenwoordigd bij de klant.

Je merkt gewoon dat tegenwoordig iedereen 'te druk' is om daar echt goed te tijd voor te nemen. Talent Reviewers doen het er altijd 'maar gewoon bij' en in steeds minder tijd (2 uur per week krijgen ze voor 7+ mensen). Alles moet vanuit de medewerker worden geïnitieerd, niemand die pro-actief even komt vragen of die oprechte interesse nog heeft, want mensen moeten zelf ook die 40+ uur voor de klant & Capgemini maken.

Dat kan dan bij andere organisaties ook slechter zijn geregeld, maar ik ben echt wel een tijd gewend dat het bij ons anders was. En natuurlijk was vroeger alles beter, maar verhalen als het bovenstaande waar jij ook op reageert, zijn niet altijd nieuw, maar komen wel een stuk vaker voor helaas.

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:28
Ik zal ook maar even my 2cts geven mbt de uren;

Ja ik onderschrijf dat je soms meer uren werkt dan gecontracteerd, maar dat is part of the business... Wil je echt strak die 36, 38, 40 uur werken? Ga dan bij de Overheid in dienst... Ik heb in alle jaren consultancy nooit mijn contracturen gewerkt, soms meer, soms minder, dat weet je van te voren (iig als mr/sr).

Wat ik juist zo prettig vind binnen Cap is dat er veel van je gevraagd wordt, maar dat je ook kan beslissen om even wat gas terug te nemen, niemand die daar raar van op kijkt. Ik heb dit echt wel anders meegemaakt. Uren compensatie na te lange dagen kon ik moeiteloos inzetten om eerder weg te kunnen of vrij te nemen. Ik heb dit serieus wel eens anders meegemaakt!

Daarnaast ben ik het wel met Prx eens dat een talent reviewer te weinig tijd krijgt voor zijn werk! Ik zie bij de meeste dat ze verzuipen in het werk voor talent review, naast hun gewone werk. Dit doet mij soms twijfelen, of ik wel een talent reviewer zou willen worden.

:edit: oh en als je het echt beroerd wil hebben, ga eens voor een Amerikaanse toko werken! Nooit weer!

[Voor 4% gewijzigd door Paganstars op 05-01-2021 09:15]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• PureLOOD
Tankiej schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:28:
[...]

Ze zijn minder zichtbaar inderdaad, maar is dat erg? Ik denk dat dat is wat @PureLOOD bedoelt. Er wordt door veel managers gefocust op 'zichtbaarheid binnen Capgemini', meer dan op wat er gepresteerd wordt bij en voor een klant.
Dat is ook de ervaring die ik heb gehad bij Capgemini. Bij vrijwel elke beoordeling die ik van mijn manager heb gehad begon hij met mijn zichtbaarheid binnen Capgemini: wat heb ik betekend voor collega's, wat heb ik gedaan naast mijn werk bij de klant. Pas op het allerlaatste punt werden mijn werkzaamheden bij de klant benoemd.

Ik had het 'geluk' dat mijn manager ook een tijd ingezet zat bij dezelfde klant, daardoor zagen en spraken we elkaar regelmatig. Ik vermoed dat hij dingen die ik voor de klant deed regelmatig (onterecht?) zag als punten die bijdroegen aan mijn zichtbaarheid binnen Capgemini. Ik heb namelijk vrijwel niets gedaan binnen Capgemini, naast mijn werk voor de klant en dingen die bijdroegen aan mijn werk bij de klant. Maar ik kreeg altijd pluspunten voor m'n zichtbaarheid.
Een collega die tegelijk met mij begonnen was, lang naast mij op dezelfde opdracht heeft gezeten en vrijwel hetzelfde deed, kreeg juist altijd minpunten op zichtbaarheid (andere manager).. :)
Exact. Ik zat in een vergelijkbare situatie, daardoor was het nodig om continue aan mijn zichtbaarheid te werken. Dit had dan weer als effect dat ik meer uren moest maken, bijvoorbeeld door trainingen te geven.

Het kwam er op neer, dat ik meer dan 40 uur moest maken om een goede beoordeling= salarisverhoging te krijgen. @Wijnands dat is waar ik op doelde in ieder geval in mijn specifieke situatie.

De keuze om 40 uur te maken was er zeker voor mij, maar dat had wel impact op mijn beoordeling. Als je dan van collega's, die een paar maanden op de bank hebben gezeten (en exact 40 uur maakten), maar wel aan de slag zijn voor de practice, dat zij een betere beoordeling krijgen is dat wel een beetje zuur.

Het lijkt altijd een beetje schipperen te zijn, je wordt geacht zoveel mogelijk ingezet te zijn, maar je moet ook andere zaken oppakken. wat @Prx zegt, dat heeft dus ook weer effect op de talent reviewers. Die dus standaard ook meer dan 40 uur moeten maken. Of je gaan bellen vanuit de auto :P (wat verder prima is trouwens, maar een echt goed gesprek voeren onder het rijden is moeilijker dan iedereen denkt)

Ik ben eens dat het bij vergelijkbare bedrijven waarschijnlijk hetzelfde gaat, maar dat is toch eigenlijk vreemd? Structureel meer dan 40 werken, maar voor 40 betaald krijgen.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:49
Prx schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:58:
[...]
Je merkt gewoon dat tegenwoordig iedereen 'te druk' is om daar echt goed te tijd voor te nemen. Talent Reviewers doen het er altijd 'maar gewoon bij' en in steeds minder tijd (2 uur per week krijgen ze voor 7+ mensen). Alles moet vanuit de medewerker worden geïnitieerd, niemand die pro-actief even komt vragen of die oprechte interesse nog heeft, want mensen moeten zelf ook die 40+ uur voor de klant & Capgemini maken.
Mijn ervaring met Cap lijkt daar ook op: te druk met van alles, je moet zelf overal initiatief voor nemen, geen pro-actieve communicatie. Begin vorig jaar zag ik een leuke vacature bij Cap, en in contact gekomen met een kennis die bij Cap werkt. In mei mijn sollicitatie ingediend bij HR, daarna bleef het stil. Ik verwachtte toch met een paar weken een reactie. Ik vraag mijn kennis hoe het er mee staat, en krijg te horen dat HR al een aantal keer geprobeerd had om te bellen. Vreemd want mijn nummer staat niet op mijn CV, maar okay, uiteindelijk direct gebeld met HR, excuses gekregen en mijn CV was "erg interessant, en zou worden voorgelegd aan de business". De weken daarop, weer radiostilte. Ik vraag weer aan mijn kennis hoe het er mee staat, en krijg te horen dat Cap een sollicitatiestop voor de betreffende business unit heeft in verband met corona. Begrijpelijk, maar waarom krijg ik dat niet van HR te horen? Ik bel HR om te vragen of er nog wel gesprekken met kandidaten worden gevoerd, dat ik kan zien of er uberhaupt een klik is. Helaas kon dat niet, maar HR zou mij eind augustus of begin september terugbellen.

Halverwege september is het wederom stil, dus ik bel weer met HR. De vacature was nog beschikbaar en men zou er mee aan de slag gaan, ik zou begin volgende week meer horen. De week erop niks. Ik bel weer met HR, spreek mijn ongenoegen uit over de communicatie, krijg allerlei excuses en ik zou later teruggebeld worden. De week erop... niks. Ik vraag aan mijn kennis of dit de normale gang van zaken is, die zich ook begint te generen voor de situatie. Zo ging het nog een aantal weken door met bellen, smsen, en niks laten horen. Intussen zitten we in oktober en krijg ik het gevoel dat ik aan een dood paard sta te trekken. Bij andere bedrijven waar ik solliciteerde kreeg ik met een paar dagen reactie, of ik zin had om mee te lunchen of op de vrimibo te komen zodat ik meteen de collega's kan ontmoeten. Eind oktober had ik bij een aantal bedrijven al 2 of 3 gesprekken of assessments uitgevoerd, bij Cap nog niks. Terwijl het toch bekend staat als een van de grotere en betere bedrijven in de branche :? uiteindelijk bij een ander bedrijf terecht gekomen, en goed naar mijn zin nu. Maar ik snap niet dat het hele sollicitatieproces zo stroef verloopt...

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:23

Arfman

Drome!

Eerlijk gezegd had ik het na die 2e poging al opgegeven (tenzij je het echt financieel nodig hebt uiteraard, omdat je zonder baan zit oid.). Als ze al zo omgaan met mensen die voor hen willen werken, hoe gaat het dan wel niet als je er eenmaal zit?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Herax10NL
Widow schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Mijn ervaring met Cap lijkt daar ook op: te druk met van alles, je moet zelf overal initiatief voor nemen, geen pro-actieve communicatie. Begin vorig jaar zag ik een leuke vacature bij Cap, en in contact gekomen met een kennis die bij Cap werkt. In mei mijn sollicitatie ingediend bij HR, daarna bleef het stil. Ik verwachtte toch met een paar weken een reactie. Ik vraag mijn kennis hoe het er mee staat, en krijg te horen dat HR al een aantal keer geprobeerd had om te bellen. Vreemd want mijn nummer staat niet op mijn CV, maar okay, uiteindelijk direct gebeld met HR, excuses gekregen en mijn CV was "erg interessant, en zou worden voorgelegd aan de business". De weken daarop, weer radiostilte. Ik vraag weer aan mijn kennis hoe het er mee staat, en krijg te horen dat Cap een sollicitatiestop voor de betreffende business unit heeft in verband met corona. Begrijpelijk, maar waarom krijg ik dat niet van HR te horen? Ik bel HR om te vragen of er nog wel gesprekken met kandidaten worden gevoerd, dat ik kan zien of er uberhaupt een klik is. Helaas kon dat niet, maar HR zou mij eind augustus of begin september terugbellen.

Halverwege september is het wederom stil, dus ik bel weer met HR. De vacature was nog beschikbaar en men zou er mee aan de slag gaan, ik zou begin volgende week meer horen. De week erop niks. Ik bel weer met HR, spreek mijn ongenoegen uit over de communicatie, krijg allerlei excuses en ik zou later teruggebeld worden. De week erop... niks. Ik vraag aan mijn kennis of dit de normale gang van zaken is, die zich ook begint te generen voor de situatie. Zo ging het nog een aantal weken door met bellen, smsen, en niks laten horen. Intussen zitten we in oktober en krijg ik het gevoel dat ik aan een dood paard sta te trekken. Bij andere bedrijven waar ik solliciteerde kreeg ik met een paar dagen reactie, of ik zin had om mee te lunchen of op de vrimibo te komen zodat ik meteen de collega's kan ontmoeten. Eind oktober had ik bij een aantal bedrijven al 2 of 3 gesprekken of assessments uitgevoerd, bij Cap nog niks. Terwijl het toch bekend staat als een van de grotere en betere bedrijven in de branche :? uiteindelijk bij een ander bedrijf terecht gekomen, en goed naar mijn zin nu. Maar ik snap niet dat het hele sollicitatieproces zo stroef verloopt...
Wel 'grappig' om dit soort ervaringen te lezen. Ik weet van andere collega's dat de ervaringen per business unit erg kunnen verschillen. Ik was zelf namelijk onder de indruk van de snelheid. Ik werk nu sinds juni 2019 bij Cap (afdeling CIS) en ben op een zaterdag in april 2019 bij de vacaturebeurs geweest en heb mijn gegevens achter gelaten bij Cap, maandags een mailtje of ik mijn CV wou toesturen. Vervolgens die maandagmiddag nog een telefoongesprek gehad met de recruiter waarna ik gelijk al het assessment toegestuurd kreeg. Deze op donderdag in alle rust gemaakt waarna ik de dinsdag er op het gesprek op locatie had en het contract al kon ondertekenen. Ik was nog in gesprek bij een andere instantie voor een andere functie dus aangegeven dat ik even een week bedenktijd wou. Ook dit was geen probleem en na die week getekend en was alles rond. In principe had ik binnen een week een baan kunnen hebben dus.

• Wijnands
Prx schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Eens, maar het is wel een punt waar Capgemini vroegâh wel echt een stuk beter in was. Toen had je nog dedicated People Managers (wat nu dus de Counselors/Talent Reviewers zijn) die echt alleen daarmee bezig waren. Die kwam dus ook gewoon bij je langs bij de klant en hadden daar het gesprekje met jou en je klant, dus nog los van Account Managers die specifiek op één klant lopen. Er was oprechte interesse in jouw werkzaamheden en hoe je Capgemini vertegenwoordigd bij de klant.
Klinkt als een constructie die inderdaad meer aandacht geeft. Ik ben echter nieuw hier en heb dat dus nooit mee gemaakt.
Wel bij een vorige werkgever mee gemaakt dat er een overgang kwam van de dedicated manager die people management deed en sales naar een part-time manager/part time consultant. Dat veranderde wel een hoop ja.

• MechToBo
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 02-06 23:14
Hallo allemaal, ik ben bezig met de sollicitatieprocedure en wil graag goed oefenen voor de capaciteitentest. Op 123test.nl heb ik een training aangeschaft maar deze stelt niet veel voor. Zijn er mensen die veel profijt hebben gehad met oefenen bij een bepaalde website o.i.d.?

• blblacklabel
MechToBo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:21:
Hallo allemaal, ik ben bezig met de sollicitatieprocedure en wil graag goed oefenen voor de capaciteitentest. Op 123test.nl heb ik een training aangeschaft maar deze stelt niet veel voor. Zijn er mensen die veel profijt hebben gehad met oefenen bij een bepaalde website o.i.d.?
Niet echt.. Logisch nadenken vooral en pen/papier/rekenmachine naast je hebben.

• blblacklabel
Dit jaar worden bepaalde grades beoordeeld op basis van exceptional, good, bad.

Iemand enig idee wat de percentages (salarisverhoging) worden dit jaar voor de beoordeling?

• SmurfLink
  • Niet online
blblacklabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:11:
Dit jaar worden bepaalde grades beoordeeld op basis van exceptional, good, bad.

Iemand enig idee wat de percentages (salarisverhoging) worden dit jaar voor de beoordeling?
Dat is persoonlijk en per afdeling bepaald dus dat kan niemadn zo zeggen.

• Cue_
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:49
Als je het niet veel doet is het wel eens handig om de denkwijze in je hoofd te krijgen. En een logica erin te gaan zien.

Ik vond die oefeningen juist leuk, dus vooral daarom gedaan. Of het echt geholpen heeft, geen idee, vast wel een beetje.

• Wijnands
Ik heb helemaal niks geoefend. Wel de tip van de recruiter ter harte genomen om het op een dag te doen dat je goed geslapen hebt en even een rustige plek op te zoeken

• xjust_mii
  • Laatst online: 12:01
Fijn om je ervaring te lezen @Widow betreft de lange sollicitatieprocedure nu met Corona. Niet fijn voor jou natuurlijk, maar ik zit nu in hetzelfde schuitje en het is goed om te lezen dat het niet aan mij ligt.

In augustus had ik gereageerd op een vacature waarvan ik wist dat ik niet aan alle eisen voldeed (WO werd gevraagd en ik ben nog bezig met mijn master naast fulltime werk). Dus netjes twee dagen erna een afwijzing ontvangen. In december gereageerd op een vacature die compleet op mijn ervaring aansluit en mij de mogelijkheid biedt om te groeien in een bepaalde richting.
Helaas nog steeds geen reactie. Ik heb zelf contact opgenomen om de status te achterhalen, maar eerst waren het de feestdagen en daarna Corona. Er is mij verteld dat ik wel in het proces zit en dat er meerdere mensen naar kijken, maar dat het door corona langer duurt. In de tussentijd is de vacature wel al vaker opnieuw geplaatst op LinkedIn.
Het is dat ik weet dat ik compleet voldoe aan alle eisen en heel graag deze richting op wil. Ook spreken de opleidingsmogelijkheden van CapGemini mij aan en wil ik graag bij een detacheringsbedrijf werken voor de ervaring in de verschillende branches. Maar het is heel eerlijk, heel frusterend.

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
Widow schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Ik was al afgehaakt bij de eerste keer dat jij na weken niks hoorde contact zocht en zij met de smoes aankwamen dat ze geprobeerd hadden te bellen. Als zij het nou te druk hadden en hun dit ontschoten was okay maar dit is gewoon keihard liegen.

• HSG
  • Nu online
PureLOOD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Ik ben eens dat het bij vergelijkbare bedrijven waarschijnlijk hetzelfde gaat, maar dat is toch eigenlijk vreemd? Structureel meer dan 40 werken, maar voor 40 betaald krijgen.
Als jij (en/of de rest van de afdeling) structureel moet overwerken dan gaat er iets mis.

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:00:
[...]
Als jij (en/of de rest van de afdeling) structureel moet overwerken dan gaat er iets mis.
Volgens mij is het hele 'zichtbaarheid' gedoe vrij normaal bij de grotere detacheerders. Net als meetings en zelfontwikkeling in de avonduren. Een van grote redenen waarom ik liever bij kleinere clubs werk, dan is 40 uur per week ook gewoon 40 uur per week en krijg je gewoon tijd ingepland voor alle niet-facturabele zaken die nu eenmaal wel bij de functie horen.

• HSG
  • Nu online
wttj schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Volgens mij is het hele 'zichtbaarheid' gedoe vrij normaal bij de grotere detacheerders. Net als meetings en zelfontwikkeling in de avonduren. Een van grote redenen waarom ik liever bij kleinere clubs werk, dan is 40 uur per week ook gewoon 40 uur per week en krijg je gewoon tijd ingepland voor alle niet-facturabele zaken die nu eenmaal wel bij de functie horen.
Jup bij Atos was dat ook zo en zo te zien ook bij Capgemini. Zelfontwikkeling in de avonduren en van die verplichte meetings waar je de hele avond mocht aanhoren hoe het management zichzelf de hemel in prees en de klant nog niet helemaal tevreden was (wij van de werkvloer wisten dat overigens wel beter maar wisten zij veel). Een keer moesten wij opdraven en was er geen eten want kredietcrisis en dat hadden ze maar beter niet kunnen doen want daarmee hadden ze de wet overtreden.

Gelukkig zit in nu bij een niet-detacheerder en dat bevalt mij toch 10.000x beter.

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Nu online
blblacklabel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Niet echt.. Logisch nadenken vooral en pen/papier/rekenmachine naast je hebben.
Je bedoelt laptop / calculator / word hoop ik?

• HSG
  • Nu online
JtjeWtje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Of typemachine en telraam.

• Paganstars
[...]

Nee serieus pen en papier! sneller en makkelijker dan laptop. Zakjappaner zou nog uitkomst kunnen bieden maar, gaat om snelheid en accuratesse! (iig dat is wat ik me herinner van 2 jaar terug)

• blblacklabel
[...]

Zou echt pen / papier / rekenmachine gebruiken i.p.v. laptop.

[Voor 5% gewijzigd door blblacklabel op 13-02-2021 21:06]

• Diablow
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 03-04 19:34
wttj schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Ook niet hetzelfde bij alle kleinere clubs, maar vaak is er wel meer mogelijk. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je eigen ambities zijn, met hoeveel tijd je aan werk gerelateerde taken stopt.

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Nu online
Ik lees een aantal verhalen over moeizame sollicitatie procedures en misschien niet de meest transparante / actieve terugkoppeling maar wat mij is opgevallen:

- Populaire profielen zijn nog steeds in trek en kan je zo mee aan de slag. Denk aan Java /.Net dev's/security professionals/architecten etc. Als je daar niet onder valt, dan is het gewoon lastiger omdat er ook mensen op de bank zitten die zo aan de slag kunnen.

- Volgens mij is er tijdelijk een stop geweest op werving i.v.m. een tweede golf, wat ook niet zo gek is omdat je niet weet hoe de markt ontwikkeld.

- YP'ers zijn over het algemeen lastig te plaatsen bij klanten. In goede tijden zijn klanten flexibeler dan nu. De eisen voor kandidaten liggen er hoog op dit moment (veel ervaring, plug & play).

- Capgemini komt best aardig door Corona heen, neemt nog mensen aan i.p.v. met grote getallen mensen eruit zetten (Accenture, Atos etc.) of in omvang krimpen. Maar het blijft een pandemie en ook Capgemini heeft er last van (van sterke groei naar je positie in de markt proberen te behouden).

• HSG
  • Nu online
wm1234 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:01:
Ik lees een aantal verhalen over moeizame sollicitatie procedures en misschien niet de meest transparante / actieve terugkoppeling maar wat mij is opgevallen:

- Populaire profielen zijn nog steeds in trek en kan je zo mee aan de slag. Denk aan Java /.Net dev's/security professionals/architecten etc. Als je daar niet onder valt, dan is het gewoon lastiger omdat er ook mensen op de bank zitten die zo aan de slag kunnen.

- Volgens mij is er tijdelijk een stop geweest op werving i.v.m. een tweede golf, wat ook niet zo gek is omdat je niet weet hoe de markt ontwikkeld.

- YP'ers zijn over het algemeen lastig te plaatsen bij klanten. In goede tijden zijn klanten flexibeler dan nu. De eisen voor kandidaten liggen er hoog op dit moment (veel ervaring, plug & play).

- Capgemini komt best aardig door Corona heen, neemt nog mensen aan i.p.v. met grote getallen mensen eruit zetten (Accenture, Atos etc.) of in omvang krimpen. Maar het blijft een pandemie en ook Capgemini heeft er last van (van sterke groei naar je positie in de markt proberen te behouden).
Als ik ervaring mis, waar ga ik deze ophalen als alle klanten roepen "u heeft geen ervaring"?

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Nu online
HSG schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:16:
[...]
Als ik ervaring mis, waar ga ik deze ophalen als alle klanten roepen "u heeft geen ervaring"?
Misschien off-topic en niet direct aan Cap gerelateerd maar om het plat te zeggen, dat is niet hun probleem. Ze betalen grof geld per uur voor een consultant en het verschil tussen junior en senior is maar een paar tientjes per uur dus dan is de keuze snel gemaakt tenzij de opdracht dusdanig simpel is. Een werk/leerplek voor zo'n bedrag zien de meeste (niet alle) klanten zitten, tenzij ze echt omhoog zitten of ze krijgen een aantal maanden gratis.

Ook tegen lagere tarieven kunnen ze uitwijken naar het buitenland voor geschoolde consultants/ontwikkelaars tegen lagere tarieven (Zuid/Oost-Europa) of India als buiten de EU geen probleem is. Dat is ook het model wat Capgemini aanbied.

Uiteraard als de markt weer zo goed wordt als de afgelopen jaren, laten klanten de eisen weer varen (het is ten slotte vraag en aanbod).

Overigens ervaring op doen/ raakvlak met het onderwerp kan je op vele manieren en sowieso hebben veel mensen voordat ze bij Capgemini hebben gewerkt, ook als ergens anders gewerkt/stage gelopen. Dus over het algemeen lukt het wel.

• Paganstars
Hoewel ervaring leert dat offshore/nearshore nou ook niet altijd zaligmakend is!

• HSG
  • Nu online
Paganstars schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:43:
Hoewel ervaring leert dat offshore/nearshore nou ook niet altijd zaligmakend is!
Klopt, ze zijn niet echt goedkoper uit. De lonen liggen idd veel lager maar de kosten stijgen op andere gebieden.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
wm1234 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Misschien off-topic en niet direct aan Cap gerelateerd maar om het plat te zeggen, dat is niet hun probleem. Ze betalen grof geld per uur voor een consultant en het verschil tussen junior en senior is maar een paar tientjes per uur dus dan is de keuze snel gemaakt tenzij de opdracht dusdanig simpel is. Een werk/leerplek voor zo'n bedrag zien de meeste (niet alle) klanten zitten, tenzij ze echt omhoog zitten of ze krijgen een aantal maanden gratis.

Ook tegen lagere tarieven kunnen ze uitwijken naar het buitenland voor geschoolde consultants/ontwikkelaars tegen lagere tarieven (Zuid/Oost-Europa) of India als buiten de EU geen probleem is. Dat is ook het model wat Capgemini aanbied.

Uiteraard als de markt weer zo goed wordt als de afgelopen jaren, laten klanten de eisen weer varen (het is ten slotte vraag en aanbod).

Overigens ervaring op doen/ raakvlak met het onderwerp kan je op vele manieren en sowieso hebben veel mensen voordat ze bij Capgemini hebben gewerkt, ook als ergens anders gewerkt/stage gelopen. Dus over het algemeen lukt het wel.
En de junior heeft vaak weer begeleiding nodig van de senior, waardoor de effectieve inzet van de senior ook weer minder wordt. Of die senior moet die extra begeleidingstaken in eigen tijd gaan doen.

Ik heb het zelf bij een klant gezien (niet via Capgemini), die was het op een gegeven moment ook een beetje zat dat er iedere keer weer juniors aangeboden werden, terwijl er net een aantal toch wat mindere ervaringen waren geweest bij die klant (mensen die na een paar maanden weer doorgeschoven werden, juniors die echt veel meer begeleiding nodig hadden, seniors die niet voldoende de senior-rol oppakten). De klant had ook het gevoel eigenlijk de mensen op te leiden om ze daarna te zien vertrekken naar een andere klus (dus wel de lasten, niet de lusten), dan kan ik me goed voorstellen dat klanten de boot afhouden met een junior/YP/trainee zonder ervaring.

• Paganstars
Ik denk dat dat ook wel ligt aan de senioren, zij moeten inspringen en helpen

• Wijnands
In een detacheringsmodel is de junior/senior combi nogal eens lastig. Als je een project verkoopt is het vaak makkelijker in te vullen.

• Paganstars
even een vraagje, (en geen zin om mijn TR te vervelen ermee) Weet iemand waar je de YER ratings kan bekijken? Ik wil weten wat de precieze ratings inhouden.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:21

t_captain

Moderator General Chat
Transportman schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Ik heb het zelf bij een klant gezien (niet via Capgemini), die was het op een gegeven moment ook een beetje zat dat er iedere keer weer juniors aangeboden werden, terwijl er net een aantal toch wat mindere ervaringen waren geweest bij die klant (mensen die na een paar maanden weer doorgeschoven werden, juniors die echt veel meer begeleiding nodig hadden, seniors die niet voldoende de senior-rol oppakten). De klant had ook het gevoel eigenlijk de mensen op te leiden om ze daarna te zien vertrekken naar een andere klus (dus wel de lasten, niet de lusten), dan kan ik me goed voorstellen dat klanten de boot afhouden met een junior/YP/trainee zonder ervaring.
Dat is sectorbreed. De grote ICT bedrijven hebben een enorm probleem met retentie. Vooral in gewilde rollen zoals software engineer en data engineer hebben werknemers het voor het kiezen. Ik denk dat de grote toko's al jarenlang niet meer de leukste propositie hebben voor een ervaren werknemer.

Dus, verloop. En dus, steeds nieuwe juniors aanwerven, en dat proberen aan de klant te verkopen. Die daar niet per se behoefte aan heeft.

• Zeewolf
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20-06 16:37
Ik zit nu ook midden in de sollicitatie procedure als consultant. Gaat juist allemaal erg snel en transparant naar mijn mening. Van begin tot eind zal het traject niet langer duren dan 2 weken. Zo snel dat ik eigenlijk overal totaal onvoorbereid ben ingesprongen, maar tot nu toe is alles positief.

Dit word (mogelijk) mijn eerste "echte" baan na WO ICT, dus mijn vergelijkingsmateriaal is vooral bijbaantjes (dev) en wat Googlen. Maar dan vind ik het startsalaris wel laag met 2500 (+750 mobiliteit, maar dat gaat normaal natuurlijk vooral naar mobiliteit..), met na +- 2 jaar op 3100. Zie ik dit verkeerd, of is dit toch een beetje de bekende millennial/snowflake mindset?

• Jealgu
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 17:10
@Zeewolf is denk ik een gewoon startsalaris, maar niet bijzonder hoog. Vooral na de eerste twee jaar blijft het salaris vaak achter bij de markt.

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Paganstars schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:57:
even een vraagje, (en geen zin om mijn TR te vervelen ermee) Weet iemand waar je de YER ratings kan bekijken? Ik wil weten wat de precieze ratings inhouden.
YER? De A-D en 1-5 scores?

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Ik heb onlangs besloten Capgemini na bijna 8 jaar te verlaten. Heb er mooie dingen meegemaakt maar ook zeker minder mooie dingen. Uiteindelijk er toch achter gekomen dat ik beter pas bij een kleinere organisatie met meer oog voor de mens en gewoon meer vrijheid/verantwoordelijkheid. Bevalt tot nu toe erg goed!

Ik wens iedereen iig veel plezier en succes toe bij Cap!

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.152 Thu Mar 18 | Android 10 | Patch 1 maart 2021

• Paganstars
Prx schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Die ja

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Bij mij is juist verteld dat die zijn afgeschaft. Voor Grades A en B in ieder geval, weet niet of Senior er ook bij zat. Nu is het opeens een range van Excellent (die niet gegeven wordt uiteraard), Good en Needs Attention. :/ Dus de salarisverhogingen worden ook allemaal wat minder.. top. Alsof ik minder heb gewerkt dan vorig jaar toen ik wel gewoon m'n 2 kreeg.

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:52:
[...]

Bij mij is juist verteld dat die zijn afgeschaft. Voor Grades A en B in ieder geval, weet niet of Senior er ook bij zat. Nu is het opeens een range van Excellent (die niet gegeven wordt uiteraard), Good en Needs Attention. :/ Dus de salarisverhogingen worden ook allemaal wat minder.. top. Alsof ik minder heb gewerkt dan vorig jaar toen ik wel gewoon m'n 2 kreeg.
Dat is wel apart. Vanochtend nog een gesprek gehad met een B-grade die vorige week haar beoordeling heeft gehad met zowel een potentieel beoordeling (A-D) als een performance beoordeling (1-5). In dit geval gaat het om iemand bij CIS, misschien dat het bij een ander bedrijfsonderdeel was?

• SmurfLink
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Dat is wel apart. Vanochtend nog een gesprek gehad met een B-grade die vorige week haar beoordeling heeft gehad met zowel een potentieel beoordeling (A-D) als een performance beoordeling (1-5). In dit geval gaat het om iemand bij CIS, misschien dat het bij een ander bedrijfsonderdeel was?
Dan zal FS wel weer de nieuwe meuk mogen uitproberen. Ook met dat Perform en CapGenie. Wat ik overigens nooit gebruikt heb verder, ik bleef maar lekker Mypath invullen tot ze die troep eens op orde hadden. En dat hebben ze nog steeds niet. Salarisverhoging is waarschijnlijk pas met het maartsalaris bekend, ipv dat ik het nu al weet. Da's ook wel anders dan voorgaande jaren.

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
SmurfLink schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Dan zal FS wel weer de nieuwe meuk mogen uitproberen. Ook met dat Perform en CapGenie. Wat ik overigens nooit gebruikt heb verder, ik bleef maar lekker Mypath invullen tot ze die troep eens op orde hadden. En dat hebben ze nog steeds niet. Salarisverhoging is waarschijnlijk pas met het maartsalaris bekend, ipv dat ik het nu al weet. Da's ook wel anders dan voorgaande jaren.
Volgens de planning die ik hier heb wordt bij ons tussen nu en eind februari iedereen persoonlijk geïnformeerd over zijn/haar nieuwe salariscomponenten. Deze worden dan met de salarisbetaling van maart uitbetaald, met terugwerkende kracht vanaf januari.

• Lisadr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:33
FlapJacks schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:06:
@Prx hier was de volgorde: benaderd door recruiter -> gesprek recruiter ->. gesprek managing consultant -> gesprek business developer -> IQ test, persoonlijkheidstest, motivatietest -> Gesprek Head Of -> Aanbieding.
Lijkt een lange proces. Hoe lang duurt het geheel?

GoT, You have to love it!

• HSG
  • Nu online
FlapJacks schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:06:
@Prx hier was de volgorde: benaderd door recruiter -> gesprek recruiter ->. gesprek managing consultant -> gesprek business developer -> IQ test, persoonlijkheidstest, motivatietest -> Gesprek Head Of -> Aanbieding.

Nu geven ze aan dat er na de onderhandelingen, mochten we tot een overeenkomst komen, de gesprekken met een psycholoog nog volgen en daarnaast nog een intelligentietest.

Grade is nog niet besproken, ik verwacht ergens tussen senior en managing uit te komen. Ben nog steeds heel benieuwd naar de laatste test. Head of heeft aangegeven dat hij al lang op zoek is naar iemand met mijn skillset en me er heel graag bij wil hebben, misschien trek ik de stoute schoenen wel aan en geef ik aan dat psycholoog prima is, maar ik geen zin heb in nog een intelligentietest. Een baan heb ik wel, en hoef niet weg, zij willen mij graag hebben :-)
ik snap niet dat zij jou al die testen laten aanbieden want wat willen zij hiermee uit halen? Of je de functie aan kan?. Zoals je als zei willen zij jouw hebben en die conclusie hebben ze uit jouw cv en gesprekken gehaald.

• Juancho
  • Nu online
Die test is normaal gesproken verplicht maar volgens mij maar er wel zijn uitzonderingen. Ik was er daar zelf namelijk ook één van. Bepaalde testen op de test dag, die ik als zeer vermoeiend (van s'ochtends vroeg tot begin van de avond en wat mij betreft ook echt overdreven) heb ervaren, heb ik niet gehaald vanwege bepaalde persoonlijke zaken. Dat wist men ook van te voren overigens. Uiteindelijk wel een negatief advies gekregen, want... te test op papier niet gehaald, maar na een eindgesprek met mijn toenmalige manager (ik ben ondertussen dus weg bij Cap) is er toch een aanbieding gegeven omdat men mij blijkbaar toch graag wilde hebben.

Eindelijk bepaalt volgens mij de manager of divisie lead of een negatief advies ook daadwerkelijk inhoudt: geen contract voorstel. Volgens mij is daar nog wel eens ruimte in, afhankelijk van iemand zijn persoonlijke situatie en/of hoe graag ze je willen hebben.

• SmurfLink
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:15:
Die test is normaal gesproken verplicht maar volgens mij maar er wel zijn uitzonderingen. Ik was er daar zelf namelijk ook één van. Bepaalde testen op de test dag, die ik als zeer vermoeiend (van s'ochtends vroeg tot begin van de avond en wat mij betreft ook echt overdreven) heb ervaren, heb ik niet gehaald vanwege bepaalde persoonlijke zaken. Dat wist men ook van te voren overigens. Uiteindelijk wel een negatief advies gekregen, want... te test op papier niet gehaald, maar na een eindgesprek met mijn toenmalige manager (ik ben ondertussen dus weg bij Cap) is er toch een aanbieding gegeven omdat men mij blijkbaar toch graag wilde hebben.

Eindelijk bepaalt volgens mij de manager of divisie lead of een negatief advies ook daadwerkelijk inhoudt: geen contract voorstel. Volgens mij is daar nog wel eens ruimte in, afhankelijk van iemand zijn persoonlijke situatie en/of hoe graag ze je willen hebben.
Dat is volgens mij alleen met het advies van de psycholoog. Als die negatief is kan er nog steeds besloten worden je aan te nemen, maar dan met een jaarcontract ipv direct OT. Ken een aantal die dat hadden, maar na een jaar gewoon hun OT kregen.

• Juancho
  • Nu online
SmurfLink schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Dat is volgens mij alleen met het advies van de psycholoog. Als die negatief is kan er nog steeds besloten worden je aan te nemen, maar dan met een jaarcontract ipv direct OT. Ken een aantal die dat hadden, maar na een jaar gewoon hun OT kregen.
In mijn geval niet.

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:07
Is Cap nog een beetje actief op de Outsourcing markt? Lang geleden bij Cap gewerkt. Begonnen toen Cap een grote speler was, maar toen ik daar weg ging waren de klanten nog op 1 hand te tellen en werd het meeste technische werk vanuit India gedaan. Toch altijd met plezier daar gewerkt.

• HSG
  • Nu online
technoaddict schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:17:
Is Cap nog een beetje actief op de Outsourcing markt? Lang geleden bij Cap gewerkt. Begonnen toen Cap een grote speler was, maar toen ik daar weg ging waren de klanten nog op 1 hand te tellen en werd het meeste technische werk vanuit India gedaan. Toch altijd met plezier daar gewerkt.
Wanneer ben je daar weggegaan. Ik weet dat zij twee jaar geleden DICTU definitief zijn kwijt geraakt (en terecht) en dat was volgens mij een grote klant van hun.

• Jealgu
Toen Cap nog groot was? Cap is alleen maar groter geworden, maar veel vam de groei is inderdaad in India. Toch zou ik Cap nederland ook niet bepaalt klein noemen.

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:07
@HSG een jaar of 7 geleden ben ik daar weg gegaan.
@Jealgu maar niet op gebied van Outsourcing denk ik? Toen ik daar weg ging had je Eneco groep en Kadaster nog volgens mij. Wat daar nog van over is gebleven weet ik niet. Eneco groep misschien alleen Eneco en niet meer Stedin/Joulz..

• Herax10NL
technoaddict schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:29:
@HSG een jaar of 7 geleden ben ik daar weg gegaan.
@Jealgu maar niet op gebied van Outsourcing denk ik? Toen ik daar weg ging had je Eneco groep en Kadaster nog volgens mij. Wat daar nog van over is gebleven weet ik niet. Eneco groep misschien alleen Eneco en niet meer Stedin/Joulz..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door Herax10NL op 24-02-2021 11:43]

• Paganstars
Praten over klanten is niet altijd handig, dus even in een M/O block of fingeren...

• blblacklabel
Wanneer is een lease auto voordelig bij Capgemini? Ik krijg het gevoel dat je hoe dan ook duurder uitkomt met een lease auto via Capgemini dan rijden in een prive auto.

Hoe zitten jullie erbij? Hebben jullie een prive auto of een lease auto?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
blblacklabel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:44:
Wanneer is een lease auto voordelig bij Capgemini? Ik krijg het gevoel dat je hoe dan ook duurder uitkomt met een lease auto via Capgemini dan rijden in een prive auto.

Hoe zitten jullie erbij? Hebben jullie een prive auto of een lease auto?
Lease is praktisch altijd duurder dan een privé auto, daar maakt het bedrijf geen snars bij uit. :+

Ik heb alleen geen zin om me te moeten verdiepen in auto's, het kopen ervan en onderhouden. Ik weet niks van auto's behalve hoe ermee te rijden en dat vind ik wel prima zo. Dus ben ik bereid meer te betalen en een lease auto te rijden. De nieuwe is net besteld. In vier jaar is het echter wel flink duurder geworden helaas, en onze leasebudgetten zijn niet mee gegroeid. ;(

• blblacklabel
SmurfLink schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Lease is praktisch altijd duurder dan een privé auto, daar maakt het bedrijf geen snars bij uit. :+

Ik heb alleen geen zin om me te moeten verdiepen in auto's, het kopen ervan en onderhouden. Ik weet niks van auto's behalve hoe ermee te rijden en dat vind ik wel prima zo. Dus ben ik bereid meer te betalen en een lease auto te rijden. De nieuwe is net besteld. In vier jaar is het echter wel flink duurder geworden helaas, en onze leasebudgetten zijn niet mee gegroeid. ;(
Ja dat dacht ik al, met eigen auto zit je wel met onderhoud, verzekering, rijtuigenbelasting en de waarde daalt.

Denk dat het 200 ongeveer extra kost in de maand als je een lease auto neemt.

Hoe zit het met prive rijden wanneer je een lease auto hebt? 15 of 30 km per dag toch?

Ik geloof dat prive rijden met je lease auto ook niet heel duur wordt als je over het limiet heen gaat of wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
blblacklabel schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Ja dat dacht ik al, met eigen auto zit je wel met onderhoud, verzekering, rijtuigenbelasting en de waarde daalt.

Hoe zit het met prive rijden wanneer je een lease auto hebt? 15 of 30 km per dag toch?

Ik geloof dat prive rijden met je lease auto ook niet heel duur wordt als je over het limiet heen gaat of wel?
Klinkt alsof je je echt even moet gaan inlezen op lease auto's..

Hoeveel het extra kost is namelijk geheel afhankelijk van je leasereglement, je budget, en bovenal welke auto je neemt met welke opties. Daar is niks zinnigs over te zeggen zo.

privé rijden hangt ook af van je contract. Als je een puur zakelijke auto heb mag je tot 500km privé rijden, anders ga je bijtelling betalen. En die hangt ook weer van de fiscale waarde af.

• blblacklabel
SmurfLink schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Klinkt alsof je je echt even moet gaan inlezen op lease auto's..

Hoeveel het extra kost is namelijk geheel afhankelijk van je leasereglement, je budget, en bovenal welke auto je neemt met welke opties. Daar is niks zinnigs over te zeggen zo.

privé rijden hangt ook af van je contract. Als je een puur zakelijke auto heb mag je tot 500km privé rijden, anders ga je bijtelling betalen. En die hangt ook weer van de fiscale waarde af.
Thanks voor je antwoorden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HSG
  • Nu online
SmurfLink schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Mwoah hangt er vanaf wat voor auto je hebt en dan moet ik er ook nog bij zeggen dat het leasen tegenwoordig duurder is geworden.

In 2016 was ik bij een nieuwe werkgever begonnen en kreeg ik een Ford Focus SW van 2014. Dit koste mij qua bijtelling €150,- all in. Bovendien als er iets gebeurde dan hoefde ik alleen maar de garage te bellen en de rest werd vanzelf geregeld. Ik werk daar niet meer en dus helaas ook geen auto. :P

Nu heb ik een Ford Focus st uit 2019 privé en deze kost mij hetzelfde per maand. Punt is wel als er iets met je auto gebeurd dan is dat ook mijn probleem en dus ook mijn kosten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
blblacklabel schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:31:
[...]

De contracten bij Capgemini zijn gecalculeerd op 36.000 KM per jaar, waarbij er vanuit wordt gegaan dat je 11.500 KM van die kilometers privé rijdt. Het verrekeningsmodel werkt dus ook dat bij elke kilometer minder je geld terugkrijgt, en bij elke kilometer meer je betaalt. Denk daarbij aan ongeveer 10 ct bruto (dus ongeveer de helft netto, dankzij fiscale verrekening) per kilometer.

Mijn verhaal bij Young Professionals is altijd dat een Lease auto nemen van je mobiliteitsvergoeding een soort van verzekering is. De werkgever laat je jouw eigen auto kiezen, waar jij verder vrij weinig verantwoordelijkheid cq onkosten aan gaat hebben. Welke klus er ook komt, je hebt maximale flexibiliteit met een lease auto en de bijbehorende onbeperkte NS Businesscard (voor zakelijke ritten only).

Daarnaast is het een vorm van luxe. Je kunt uitgeven aan een lease auto wat je zelf wilt. Alleen vervoer van/naar klantje en beetje privé rondcrossen, dat kan met een Up al, maar het gaat natuurlijk veel comfortabeler in een Audi Q7 die ongeveer 6 keer zo duur is in de lease. Tjah, dat is de keuze.

Ondanks de stijgende leaseprijzen (ook ivm brandstofprijzen die flink zijn gestegen) is het moeilijk om privé een nieuwe auto te rijden voor hetzelfde geld. Alleen als jij het geld op de plank hebt liggen om die auto die je qua lease overweegt privé aan te schaffen, dan kun je beter privé gaan rijden. Maar dat doet he-le-maal niemand, want je zit niet te wachten op de afschrijving van een nieuwe auto. En daarmee gaan mensen dan vaak een nieuwe lease vergelijken met een 4+ jaar oude auto, en dat is appels en peren. Maar die peer... dat zou zomaar gewoon perfect kunnen voldoen aan je wensen. Maar (ook dat zeg ik tegen een YP), als daar gezeik mee is dan is het 100% jouw eigen verantwoordelijkheid om het te laten fixen en je ondertussen nog gewoon te melden bij de klant voor je werk (tenzij je vrije tijd gaat opnemen, dat is een ander verhaal).

Lease is luxe en gedeeltelijk ontzorgen. Dat is mijn visie erop. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 16:33
Prx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:43:
[...]

De contracten bij Capgemini zijn gecalculeerd op 36.000 KM per jaar, waarbij er vanuit wordt gegaan dat je 11.500 KM van die kilometers privé rijdt. Het verrekeningsmodel werkt dus ook dat bij elke kilometer minder je geld terugkrijgt, en bij elke kilometer meer je betaalt. Denk daarbij aan ongeveer 10 ct bruto (dus ongeveer de helft netto, dankzij fiscale verrekening) per kilometer.

Mijn verhaal bij Young Professionals is altijd dat een Lease auto nemen van je mobiliteitsvergoeding een soort van verzekering is. De werkgever laat je jouw eigen auto kiezen, waar jij verder vrij weinig verantwoordelijkheid cq onkosten aan gaat hebben. Welke klus er ook komt, je hebt maximale flexibiliteit met een lease auto en de bijbehorende onbeperkte NS Businesscard (voor zakelijke ritten only).

Daarnaast is het een vorm van luxe. Je kunt uitgeven aan een lease auto wat je zelf wilt. Alleen vervoer van/naar klantje en beetje privé rondcrossen, dat kan met een Up al, maar het gaat natuurlijk veel comfortabeler in een Audi Q7 die ongeveer 6 keer zo duur is in de lease. Tjah, dat is de keuze.

Ondanks de stijgende leaseprijzen (ook ivm brandstofprijzen die flink zijn gestegen) is het moeilijk om privé een nieuwe auto te rijden voor hetzelfde geld. Alleen als jij het geld op de plank hebt liggen om die auto die je qua lease overweegt privé aan te schaffen, dan kun je beter privé gaan rijden. Maar dat doet he-le-maal niemand, want je zit niet te wachten op de afschrijving van een nieuwe auto. En daarmee gaan mensen dan vaak een nieuwe lease vergelijken met een 4+ jaar oude auto, en dat is appels en peren. Maar die peer... dat zou zomaar gewoon perfect kunnen voldoen aan je wensen. Maar (ook dat zeg ik tegen een YP), als daar gezeik mee is dan is het 100% jouw eigen verantwoordelijkheid om het te laten fixen en je ondertussen nog gewoon te melden bij de klant voor je werk (tenzij je vrije tijd gaat opnemen, dat is een ander verhaal).

Lease is luxe en gedeeltelijk ontzorgen. Dat is mijn visie erop. :)
De ritjes die trouwens gemaakt worden om naar de klant en terug te reizen met de onbeperkte NS businesscard, worden die ook van de mobiliteitsvergoeding afgehaald of zit dat al in het NS abonnement?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
perform93 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:49:
[...]

De ritjes die trouwens gemaakt worden om naar de klant en terug te reizen met de onbeperkte NS businesscard, worden die ook van de mobiliteitsvergoeding afgehaald of zit dat al in het NS abonnement?
Dat ligt eraan of je een lease auto hebt. Als je die hebt dan zijn alle zakelijke ritten met de kaart automatisch gedekt. De gedachte erachter is dat je dus de auto laat staan voor een groener alternatief.

Als je géén lease auto hebt, dan moet je het verrekenen met je mobiliteitsvergoeding.

Een eventueel restant van die vergoeding kriig je altijd bruto uitgekeerd. Dus neem je een lease auto van 700 euro met 800 euro mobiliteitsvergoeding, dan krijg je dus 100 euro bruto per maand uitgekeerd. Neem je geen lease auto en reis je voor 700 euro zakelijk met de trein in een maand, dan krijg je dus ook 100 euro uitgekeerd.

Enige omweg is dat je die nog via het declaratiesysteem moeten laten lopen, net als 19 CT/km declareren uit je vergoeding als je eigen vervoer gebruikt.

Je budget is 100% van jou, hoe je het uitgeeft is ook 100% aan jou.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jealgu
@prx, met die toevoeging dat als je voor volldedig ov kiest je ook een ov maandabbonement kunt nemen. Dat kost naar ik meen iets in de 300 euro per maand, meer dan dat hoeft er dus niet van je mobiliteitsbudget te worden gehaald.

Mijn ervaring is vam 2017 geleden, maar de ns businesdcard en bijbehorende abbonementen bedtaan nog steeds. Dus het zou gek zijn als dat niet meer zou kunnen.

[Voor 26% gewijzigd door Jealgu op 07-03-2021 20:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perform93
Prx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Dat ligt eraan of je een lease auto hebt. Als je die hebt dan zijn alle zakelijke ritten met de kaart automatisch gedekt. De gedachte erachter is dat je dus de auto laat staan voor een groener alternatief.

Als je géén lease auto hebt, dan moet je het verrekenen met je mobiliteitsvergoeding.

Een eventueel restant van die vergoeding kriig je altijd bruto uitgekeerd. Dus neem je een lease auto van 700 euro met 800 euro mobiliteitsvergoeding, dan krijg je dus 100 euro bruto per maand uitgekeerd. Neem je geen lease auto en reis je voor 700 euro zakelijk met de trein in een maand, dan krijg je dus ook 100 euro uitgekeerd.

Enige omweg is dat je die nog via het declaratiesysteem moeten laten lopen, net als 19 CT/km declareren uit je vergoeding als je eigen vervoer gebruikt.

Je budget is 100% van jou, hoe je het uitgeeft is ook 100% aan jou.
Helder! Dank voor je uitleg!

• perform93
Verder vroeg ik me wel af waarom ik bij de ene vacature zag dat er eindejaarsuitkering wordt aangeboden en bij andere vacatures weer niet. En bij de een is er een premievrij pensioen en bij de ander weer niet. Dit terwijl die vacatures binnen software development vallen. Iemand hier enig idee over?

• SmurfLink
  • Niet online
perform93 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:16:
Verder vroeg ik me wel af waarom ik bij de ene vacature zag dat er eindejaarsuitkering wordt aangeboden en bij andere vacatures weer niet. En bij de een is er een premievrij pensioen en bij de ander weer niet. Dit terwijl die vacatures binnen software development vallen. Iemand hier enig idee over?
Welk niveau zijn ze? Onder senior niveau (Grade A, B ) krijg je je 13e maand bij je maandsalaris inbegrepen. Boven senior niveau (C en verder) krijg je 'm dacht ik nog wel in december. Dus wellicht is dat het verschil.

het pensioen zou wel gelijk moeten zijn, dus dat is gek.

• perform93
SmurfLink schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Welk niveau zijn ze? Onder senior niveau (Grade A, B ) krijg je je 13e maand bij je maandsalaris inbegrepen. Boven senior niveau (C en verder) krijg je 'm dacht ik nog wel in december. Dus wellicht is dat het verschil.

Dat zou wellicht het verschil (grades) kunnen zijn inderdaad over de 13e maand. Wel vreemd dat beide vacatures wel met junior beginnen. Kan ik hier gewoon linkjes van de vacatures plaatsen overigens of is dat niet gewoonlijk? Gaat in ieder geval over junior java developer en junior .net developer, waarbij de laatste dus wel een 13e maand heeft.

En over premievrij pensioen, tja dat blijft ook een beetje onduidelijk over wanneer wel of niet als ik de vacatures doorneem.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Capgemini kent voor zover ik weet sowieso geen 13e maand. Tot 3 jaar terug was er een eindejaarsuitkering van 4% (ongeveer half salaris dus) dit is toen opgenomen in het maandsalaris.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• SmurfLink
  • Niet online
miicker schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Capgemini kent voor zover ik weet sowieso geen 13e maand. Tot 3 jaar terug was er een eindejaarsuitkering van 4% (ongeveer half salaris dus) dit is toen opgenomen in het maandsalaris.
Een 13e maand is een eindejaarsuitkering. :+

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Een 13e maand is een eindejaarsuitkering. :+
Een 13e maand is een extra maand salaris. 4% is geen maandsalaris en dus per definitie geen 13e maand.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• SmurfLink
  • Niet online
miicker schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Een 13e maand is een extra maand salaris. 4% is geen maandsalaris en dus per definitie geen 13e maand.
En het is dus een type eindejaarsuitkering. Bij ons is de hoogte danwel anders, maar beiden is hetzelfde idee. een bonus die uitgekeerd wordt in december. En het wordt op veel plaatsen door elkaar gebruikt.

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
perform93 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Dat zou wellicht het verschil (grades) kunnen zijn inderdaad over de 13e maand. Wel vreemd dat beide vacatures wel met junior beginnen. Kan ik hier gewoon linkjes van de vacatures plaatsen overigens of is dat niet gewoonlijk? Gaat in ieder geval over junior java developer en junior .net developer, waarbij de laatste dus wel een 13e maand heeft.

En over premievrij pensioen, tja dat blijft ook een beetje onduidelijk over wanneer wel of niet als ik de vacatures doorneem.
Capgemini Nederland heeft inderdaad de eindejaarsuitkering opgenomen in het maandsalaris, dat geldt voor alle grades.

Daar bovenop kent Capgemini wel voor Senior Consultant en hoger de zogenaamde Tantième, een prestatiebonus die afhankelijk is van persoonlijke resultaten en die van de organisatie. Deze is dus niet gegarandeerd en wordt, in tegenstelling tot een eindejaarsuitkering, niet meegenomen als vast inkomen waarover je bijvoorbeeld een hypotheek kunt afsluiten.

Capgemini Nederland heeft daarnaast een premievrij pensioen voor alle medewerkers. Er is natuurlijk wel altijd nog een mogelijkheid om zelf nog in te leggen. De hoogte van de inleg van Capgemini is afhankelijk van salaris en je leeftijd. Dus als je daar een indicatie van wilt krijgen, dan zou je die gegevens even moeten delen.

Kijk bij de vacatures even goed of je dus wel Nederland hebt gekozen als regio. Zeker als je naar binnen fietst via capgemini.com dan zit je naar een globale vacaturebank te kijken.

Ps. Linkjes naar de publieke website gewoon plaatsen hoor, geen probleem.

[Voor 34% gewijzigd door Prx op 08-03-2021 13:24]

• perform93
Dank voor je uitleg. Goed om te weten dat eindejaarsuitkering in het salaris al is opgenomen, hoe grades werken en hoe pensioenen geregeld worden.

De vacatures zitten op de Nederlandse Capgemini website en heb ze weer even opgezocht:

https://www.werkenbijcapg...ure-junior-java-developer
Premievrij pensioen en eindejaarsuiterking staan er niet bij.

Bij deze vacature wel: https://www.werkenbijcapg...r-microsoft-net-developer

Allebei junior posities waar het ook gewoon om software developen gaat. Verder moet de taal waarin dat gedaan wordt niet uitmaken denk ik.

Wellicht dat de vacatures door verschillende personen worden geschreven, waardoor het kan verschillen van elkaar? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat op je arbeidscontract staat, maar dacht dat het wel verwarrend kan zijn voor mensen die nieuw zijn met Capgemini en dit soort punten wat meer gaan opvallen.

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
perform93 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:12:
Wellicht dat de vacatures door verschillende personen worden geschreven, waardoor het kan verschillen van elkaar? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat op je arbeidscontract staat, maar dacht dat het wel verwarrend kan zijn voor mensen die nieuw zijn met Capgemini en dit soort punten wat meer gaan opvallen.
Vacature teksten worden door de bedrijfsonderdelen zelf geschreven, en zelfs dan niet altijd door dezelfde personen. Het kan dus inderdaad voor komen dat iemand wel de nadruk legt op dat soort arbeidscomponenten en een ander dat niet doet. In dit geval is het wel dezelfde recruiter die hier als naam aan verbonden zit, maar dat is vaak alleen maar contactpersoon. Ik heb zelf recentelijk nog een vacaturetekst geschreven voor een stagiair, maar reken maar dat niet mijn naam en telefoonnummer eronder staat. ;)

Bij de arbeidsvoorwaarden op de werkenbij website wordt overigens het pensioen ook nog even toegelicht. De eindejaaruitkering wordt daar niet genoemd, aangezien die niet langer meer van toepassing is.
https://www.werkenbijcapgemini.nl/arbeidsvoorwaarden

Over die ene vacature waar het wel in staat ga ik wel even mailen. :)

[Voor 14% gewijzigd door Prx op 09-03-2021 09:48]

• perform93
Prx schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Vacature teksten worden door de bedrijfsonderdelen zelf geschreven, en zelfs dan niet altijd door dezelfde personen. Het kan dus inderdaad voor komen dat iemand wel de nadruk legt op dat soort arbeidscomponenten en een ander dat niet doet. In dit geval is het wel dezelfde recruiter die hier als naam aan verbonden zit, maar dat is vaak alleen maar contactpersoon. Ik heb zelf recentelijk nog een vacaturetekst geschreven voor een stagiair, maar reken maar dat niet mijn naam en telefoonnummer eronder staat. ;)

Bij de arbeidsvoorwaarden op de werkenbij website wordt overigens het pensioen ook nog even toegelicht. De eindejaaruitkering wordt daar niet genoemd, aangezien die niet langer meer van toepassing is.
https://www.werkenbijcapgemini.nl/arbeidsvoorwaarden

Over die ene vacature waar het wel in staat ga ik wel even mailen. :)
Helder! Hehe is goed :P
Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True