FlapJacks schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:35:
Hi iedereen,
Ik ben een aantal weken geleden benaderd door Cap Gemini, en inmiddels door alle gesprekken heen gemanoeuvreerd. Volgende week krijg ik het aanbod. Voor de mensen die er werken, hoe is de sfeer in deze periode in het bedrijf? Positief gestemd, of toch wel enigszins angstig?
Ik ga een vast contract verlaten, mocht ik hiermee doorzetten, en twijfel toch een beetje (last in first out en dat soort capriolen).
Bedankt alvast voor de reacties!
Tenzij er iets heel geks aan de hand is, zal je bij Capgemini ook gewoon een vast contract aangeboden krijgen. Dat is altijd al de standaard geweest, tenzij mensen de capaciteitstest niet haalden, of niet lekker door de gesprekken heen kwamen. Dan werd er een jaarcontract aangeboden.
Gisteren hebben we weer een centrale webinar gehad met verschillende sprekers vanuit de hogere regionen van de Nederlandse organisatie. Men maakt zich niet heel erg druk, maar er is wel de nadruk om te blijven kijken waar de kansen liggen bij klanten, aangezien men wel verwacht dat een deel van onze klanten het moeilijker heeft en zal blijven houden. Als gevolg zal dan een deel van het werk wel minder worden. Tegelijk zien we echter wel dat het op andere gebieden nu wel een stuk beter gaat, denk aan remote werkplekken.
Ik zat als stagiair bij Capgemini in de periode 2008-2009, en heb toen de organisatie wat vervelende sprongen zien maken in die crisis. Maar de organisatie van vandaag is totaal anders. Andere mensen, andere markt en ook een heel ander soort crisis. De zachte maatregelen, zoals @
t_captain dat mooi benoemd, van de vakanties zijn allen erop gericht om zo goed mogelijk voorbereid te zijn als het leven weer langzaam richting het nieuwe normaal gaat. Dat zijn maatregelen die veel prettiger (en normaal) zijn, dan dat we gelijk weer iedereen in zijn proeftijd eruit gaan gooien.
Voor wat betreft ontwikkeling en inzet bij klanten zou ik me niet te druk maken. Als men jou graag wil opnemen in de organisatie, dan is dat mede omdat ze capaciteiten en kwaliteiten in jou zien die men dan in kan zetten bij klanten. Geen enkele organisatie zal iemand aannemen 'voor de leuk' of 'voor de heb', zeker niet op dit moment. Het kan natuurlijk altijd nog dat je niet direct een inzet hebt, maar als je zelf ook wat vertrouwen hebt in je eigen kunsten, dan komt dat wel goed.
Edit: onderhandel anders gewoon iets met die proeftijd. Geef aan dat je in deze moeilijke tijd wat op zoek bent naar vastigheid. Dus dat je maar 1 maand proeftijd wil ipv de standaard 2 maanden voor een vast contract bijvoorbeeld. Daar valt vast wel iets in te betekenen als ze je willen hebben.

SmurfLink schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:44:
Je krijgt nogal veel mailspam deze tijd

Elke dag een corona update. Heb er al over geklaagd maar blijkbaar vinden mensen het leuk ofzo?
[..]
@
Cue_ Sinds wanneer hebben wij studiecontracten??? Dat klinkt bizar, gezien het All You Can Train principe wat we hanteren.
Er is, in één van die mails, ook al aangekondigd dat de frequentie wordt teruggebracht naar 3 maal per week, in plaats van elke dag. Klagen heeft overigens weinig zin, geen idee waarom je niet gewoon een rule op je mailbox zet als je het zo vervelend vindt.
Studiecontracten werken we inderdaad wel mee, maar dan alleen voor de duurdere en externe trainingen. Interne trainingen van Academy, en het gros van de externe trainingen, gaan niet gepaard met die contracten. Ik heb het alleen gezien voor OSCP certificeringen, met een looptijd van 1 jaar voor het contract.
Zolang het niet ten koste gaat van billable uren. Als jij een 100% inzet hebt (40 u/wk), dan geldt deze regeling niet. Althans, zo stond het in de eerste paar e-mails.
[
Voor 8% gewijzigd door
Prx op 23-04-2020 09:43
]