Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 14:03
Mijn vrouw is één van de personen die 6% moet inleveren en nog eens 2% het jaar daarop. Zij is echter niet echt 'oud' te noemen, met haar leeftijd van ~30. Ik heb liever dat zij minder gespannen naar het werk toe gaat met iets minder geld, dan dat zij dalijk aan de stress bezwijkt. De economie en het management is gewoon niet prettig, maar denk ook aan je gezondheid mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Phion schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:15:
Mijn vrouw is één van de personen die 6% moet inleveren en nog eens 2% het jaar daarop. Zij is echter niet echt 'oud' te noemen, met haar leeftijd van ~30. Ik heb liever dat zij minder gespannen naar het werk toe gaat met iets minder geld, dan dat zij dalijk aan de stress bezwijkt. De economie en het management is gewoon niet prettig, maar denk ook aan je gezondheid mensen.
Dat is inderdaad niet 'oud' te noemen. En de hoogte van het salaris nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aboreon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 07:55
Anoniem: 495320 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:34:
Beste Collega s,

Wie is aanstaande vrijdag ook aanwezig bij de kennismakingsworkshop FS?? :D

grt izzy
Ik ook :) Ben benieuwd hoeveel FS starters er totaal zijn.

grt,

Aboreon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 09:38
Phion schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 12:15:
Het "oudere werknemer" is slechts een laagje vernis over een zeer subjectieve maatregel die Cap uitroept over haar medewerkers door haar eigen incompetente handelen mbt forecasting en scenario's die daaruit voortvloeien. Ondertussen staan overal vacatures van Cap waar men mensen vraagt ...

"oudere werknemers" is op vele wijzen interpreteerbaar ... als je 28 bent ben je nog altijd ouder dan iemand van 24 ... en ga zo maar door. Het betreft de totale Cap populatie dat moet de Cappers toch ondertussen wel duidelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:16
Als de marge van de billable medewerkers daalt, dan blijft er dus automatisch ook minder over voor non-billable personeel zoals HRM, sales, management en directie.

Je zou dus ook kunnen stellen dat juist bij de non-billable medewerkers binnen een bedrijf als Cap er nu een onbalans is tussen 'opbrengsten' en 'kosten'. Begin eens met bijv. iedereen die non-billable is en meer dan 2x modaal binnen haalt ook 10% te laten inleveren zou ik zeggen, waarschijnlijk dat dan de billable medewerkers die nu getroffen worden er niet zo'n nare bijsmaak aan overhouden...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
hoevenpe schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:26:
Als de marge van de billable medewerkers daalt, dan blijft er dus automatisch ook minder over voor non-billable personeel zoals HRM, sales, management en directie.

Je zou dus ook kunnen stellen dat juist bij de non-billable medewerkers binnen een bedrijf als Cap er nu een onbalans is tussen 'opbrengsten' en 'kosten'. Begin eens met bijv. iedereen die non-billable is en meer dan 2x modaal binnen haalt ook 10% te laten inleveren zou ik zeggen, waarschijnlijk dat dan de billable medewerkers die nu getroffen worden er niet zo'n nare bijsmaak aan overhouden...
Helaas maar je hebt non-billables nodig om uberhaupt billeable te kunnen zijn en te kunnen factureren, de een is niet belangrijker dan de ander, je hebt ze allebei net zo hard nodig.

De nare bijsmaak is er voor iedereen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
R3M1 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:20:
[...]

Het "oudere werknemer" is slechts een laagje vernis over een zeer subjectieve maatregel die Cap uitroept over haar medewerkers door haar eigen incompetente handelen mbt forecasting en scenario's die daaruit voortvloeien. Ondertussen staan overal vacatures van Cap waar men mensen vraagt ...

"oudere werknemers" is op vele wijzen interpreteerbaar ... als je 28 bent ben je nog altijd ouder dan iemand van 24 ... en ga zo maar door. Het betreft de totale Cap populatie dat moet de Cappers toch ondertussen wel duidelijk zijn?
Daarom ook mijn vraag wat het salaris is. Omdat er ook wordt gesuggeerd dat het 'torenhoge' salarissen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
R3M1 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:34:
[...]

Helaas maar je hebt non-billables nodig om uberhaupt billeable te kunnen zijn en te kunnen factureren, de een is niet belangrijker dan de ander, je hebt ze allebei net zo hard nodig.

De nare bijsmaak is er voor iedereen :|
Het gaat me natuurlijk niet om de telefoniste, secetaresse of andere administratieve medewerkers. Ik had het expliciet over mensen boven bijv. 2x modaal, dat zijn de mensen waarvan het inkomen toch echt een weergave zou moeten zijn van het rendement van de billable professionals. Staat dat onder druk zoals nu dan is dat toch ook aan het functioneren van deze toplaag toe te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Radical1980 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:34:
[...]
Daarom ook mijn vraag wat het salaris is. Omdat er ook wordt gesuggeerd dat het 'torenhoge' salarissen betreft.
De hoogte van het salaris is net zoals de leeftijd van de "oudere" werknemer een zeer subjectief selectiegegeven en het is niet transparant hoe men dit bepaalt. Als je de hoogte van het salaris zou weten dan zou het alleen een soort schijnzekerheid leveren en is het dus eigenlijk niet relevant, want in principe is iedereen vogelvrij gegeven de selectiecriteria (billable, non-billable, "oud", "jong", salarisniveau, ... etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
hoevenpe schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:40:
[...]

Het gaat me natuurlijk niet om de telefoniste, secetaresse of andere administratieve medewerkers. Ik had het expliciet over mensen boven bijv. 2x modaal, dat zijn de mensen waarvan het inkomen toch echt een weergave zou moeten zijn van het rendement van de billable professionals. Staat dat onder druk zoals nu dan is dat toch ook aan het functioneren van deze toplaag toe te rekenen?
Ik doelde meer op afdelingen als Planning & Control, Legal, HR, Finance, IT, Facilities, etc. daar werken ook zeer gekwalificeerde mensen die het mogelijk maken dat mensen als jij billable kunnen zijn -- waarom zou een accountant die zijn werk bij Cap op kantoor goed doet meer moeten inleveren dan een programmeur bij een klant? Het lijkt alsof je mensen die non-billable zijn als minder relevant ziet dan ze in werkelijkheid zijn.

Tenzij je natuurlijk die taken die nu door non-billables worden gedaan er 's-avonds nog bij gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
R3M1 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:47:
[...]

Ik doelde meer op afdelingen als Planning & Control, Legal, HR, Finance, IT, Facilities, etc. daar werken ook zeer gekwalificeerde mensen die het mogelijk maken dat mensen als jij billable kunnen zijn -- waarom zou een accountant die zijn werk bij Cap op kantoor goed doet meer moeten inleveren dan een programmeur bij een klant? Het lijkt alsof je mensen die non-billable zijn als minder relevant ziet dan ze in werkelijkheid zijn.

Tenzij je natuurlijk die taken die nu door non-billables worden gedaan er 's-avonds nog bij gaat doen.
Allemaal waar...

Maar hoeveel van deze mensen verdienen echt meer dan 2x modaal? En waarom zou het omzetrisico puur bij de billable medewerkers moeten komen te liggen?

Iedereen heeft recht op een fatsoenlijk salaris, maar als overal de marges onder druk staan waarom zou Jeroen Versteeg (en de rest van de top) zelf dan ook niet 10% mogen inleveren? Zijn salaris wordt mogelijk gemaakt door de billable medewerkers, en als daar minder marge overblijft dan zou zowel billable als non-billable dat 'verlies' samen moeten nemen waarbij de lagere inkomens zoveel mogelijk onzien moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
hoevenpe schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:53:
[...]

Allemaal waar...

Maar hoeveel van deze mensen verdienen echt meer dan 2x modaal? En waarom zou het omzetrisico puur bij de billable medewerkers moeten komen te liggen?

Iedereen heeft recht op een fatsoenlijk salaris, maar als overal de marges onder druk staan waarom zou Jeroen Versteeg (en de rest van de top) zelf dan ook niet 10% mogen inleveren? Zijn salaris wordt mogelijk gemaakt door de billable medewerkers, en als daar minder marge overblijft dan zou zowel billable als non-billable dat 'verlies' samen moeten nemen waarbij de lagere inkomens zoveel mogelijk onzien moeten worden...
Klopt, het zou fair als iedereen een duit in het zakje doet naar draagkracht zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
Nou is het ook wel zo dat er nog best wat gesneden kan worden op het gebied van support-personeel. Bijvoorbeeld door een veel betere samenwerking tussen de BU's, betere regels, betere processen etc. Des te minder overhead we hebben, des te hoger de marge is voor het personeel dat wel ingezet is.

Waarom er bijvoorbeeld 4 man personeel nodig is voor wagenparkbeheer is mij echt een raadsel, dat kan vele malen efficiënter. Zelfde geldt overigens voor Business Support en secretaresses. Ik snap echt niet dat mijn practice één dedicated secretaresse heeft, waarom zou ik uberhaupt een secretaresse nodig hebben als senior consultant zijnde? En waarom moet business support altijd al 3 dagen voor de maandafsluiting de uren hebben van iedereen, waardoor ze vervolgens standaard weer een dag bezig zijn om alle wijzigingen door te voeren? De situatie bij andere afdelingen zoals inkoop, facilities, etc. ken ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496217

Ik werk nu bij Cap maar wil op korte termijn mijn ontslag aanbieden. Nu heb ik een opzegtermijn van twee maanden, is iemand er bekend mee of bij Cap die twee maanden ook echt uitgediend moeten worden of wordt er bij verzoek daartoe coulance verleend en is vertrek na één maand ook af te spreken? Ik zit overigens op een lopende opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Dat is maar net hoe het men uitkomt is mijn ervaring.... gaat het ze geld kosten (lees jou betalen) kan je volgende week zonder probleem vertrekken (in wederzijdse overeenstemming noemt men dat dan _O- ), even goede vrindjes. Maar kunnen ze nog twee maanden aan je verdienen, zit jij die twee maandjes gewoon uit! :z

[ Voor 12% gewijzigd door WeaZuL op 08-01-2013 17:01 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Bijzonder dat je al met een jaar of 30 tot de "oud, grijs, te duur" categorie kunt behoren. Wie nu 30 is, werkt hooguit een jaar of 6, 7 voor Cap lijkt me. 7 jaar geleden lagen de uurtarieven een procent of 15 a 20 lager dan in de piek van 2000. Cap had dus al weet van de veranderde marktomstandigheden, anders dan in het geval van een werknemer die in de booming jaren <= 2000 in dienst kwam. Het is dus eerder een mistekening van de kant van Cap dan nieuwe omstandigheden.Ik vind het eigenlijk niet sportief om dat probleem zomaar bij de werknemer neer te leggen.

A propos wat een hoog of normaal salaris mag heten: een 30-jarige werknemer mey WO opleiding en een stuk of zes jaar ervaring kan bij ASML een bruto jaarinkomen van ongeveer 50k verwachten. Philips zal iets lager zitten; Rabobank misschien iets hoger. Unilever idem. Shell en ABN hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
Na een nogal intensief gesprek met mijn vrouw te hebben gehad, heeft zij besloten (in overleg met mij) om eind februari haar ontslag aan te bieden. Niet de meest financieel positieve optie die wij voor ogen hadden, maar de sfeer op kantoor laat volgens haar niets ander toe. Aan de ene kant is het wel een onprettige gedachte om een tijdje een werkloze vrouw te hebben, maar het is voor haar wel wat aangenamer dan elke dag op haar tenen te moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
@t_captain: Precies. Philips zit je overigens ook wel iets hoger. Zie CAO (met WO instroom vakgroep 60 op niveau 60, 6x 3 a 4 punten groeiverhoging (educated guess) bij score tussen gemiddeld en goed brengt je op niveau 78 a 84 wat overeenkomt met een bruto maandsalaris van 3527 a 3798, oftewel 42324 a 45578 plus 24.57% persoonlijk budget wat het geheel brengt op 52723 a 56777 euro bruto op jaarbasis.) En dan zit je dus nog ruim niet aan de grens qua doorgroeien zonder uberhaupt promotie te maken.

Ik heb niet het idee dat dergelijke salarissen bij de gemiddelde grote IT mensenverhuurtoko haalbaar zijn voor de gemiddelde (uit de totale populatie wellicht iets boven gemiddelde) werknemer.

Maar wat me nog wel het meest verbaast is dat een bedrijf er uberhaupt in slaagt om (volgens eigen zeggen) overbetaalde 30 jarige werknemers in dienst te hebben. Waar was je dan mee bezig op het moment dat je de salarisverhogingen uitdeelde vraag ik me dan af. En dan ook nog eens gaan pushen om een 8%. In de industry is dat twee jaar salarisgroei op die leeftijd (groeiverhoging + inflatiecorrectie).
Phion schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:40:
Na een nogal intensief gesprek met mijn vrouw te hebben gehad, heeft zij besloten (in overleg met mij) om eind februari haar ontslag aan te bieden. Niet de meest financieel positieve optie die wij voor ogen hadden, maar de sfeer op kantoor laat volgens haar niets ander toe. Aan de ene kant is het wel een onprettige gedachte om een tijdje een werkloze vrouw te hebben, maar het is voor haar wel wat aangenamer dan elke dag op haar tenen te moeten lopen.
Waarom niet gewoon blijven zitten? Bij niet accepteren is de kans toch groot dat men vanzelf met een aanbod komen. Of worden het treitereien gevolgd door de UWV route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
R3M1 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:42:
[...]

De hoogte van het salaris is net zoals de leeftijd van de "oudere" werknemer een zeer subjectief selectiegegeven en het is niet transparant hoe men dit bepaalt. Als je de hoogte van het salaris zou weten dan zou het alleen een soort schijnzekerheid leveren en is het dus eigenlijk niet relevant, want in principe is iedereen vogelvrij gegeven de selectiecriteria (billable, non-billable, "oud", "jong", salarisniveau, ... etc.)
Zou jij kunnen bevestigen dat salaris een subjectief selectiegegeven is aan de hand van een voorbeeld? Ik blijf namelijk in de reacties de koppeling zien tussen salaris:

http://www.nrc.nl/carrier...ij-capgemini-de-reacties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:13
Iedereen wordt een keer oud, dat lijken veel mensen te vergeten, hoe jonger des te moelijker mensen dit kunnen beseffen.
Je hebt lang gewerkt, veel gestudeerd, vele prestaties geleverd, een duurder huis gekocht, kindertjes gemaakt die nu ook studiekosten hebben, etc...

Het kan ook zijn dat iemand al 20 jaar bij deze club werkt, en dus 20 jaar billable bezig is geweest. Die persoon heeft dus wel even flink wat meer aan het bedrijf bijgedragen dan iemand die net komt kijken en alleen maar naar het salaris van een oudere werknemer kijkt en vooral roept dat die dure mensen maar moeten inleveren, zo makkelijk.

Veel mensen, ook in de categorie >modaal hebben het moeilijk op dit moment.

Dan even een loonoffer vragen van 10% ?
Moeten zij dan gewoon maar hun huis verkopen en weer in een starterswoning gaan zitten (tuurlijk, ik chargeer het hier)

Ik zou 100% nee zeggen, ontsla me dan maar (grote kans), dan heb ik tenminste nog 1 jaar een ww uitkering die niet 10% lager ligt, want een baan zoeken wordt steeds lastiger als je ouder bent, en ja, ook jij krijgt daar ooit eens mee te maken want je wordt een keer ouder, met hopelijk een fijn salaris.

En wat als je Ja zegt, en vervolgens alsnog wordt ontslagen? Een zekerheid heb je iig: 10% lagere ww. Maar de jonge tweakert ligt daar natuurlijk niet wakker van ;)

Ps.
Zo oud ben ik overigens nog niet, al is dat wel wat ouder dan de gemiddelde tweakert.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 08-01-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 23:30
rinkel schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:43:
Ps.
Zo oud ben ik overigens nog niet, al is dat wel wat ouder dan de gemiddelde tweakert.
Ik schat 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

zolang de kostprijs nog een keer of twee over de kop gaat bij de gemiddelde warmvleesverhuurder voordat de rekening de deur uitgaat denk ik dat het meeste voordeel gehaald kan worden uit het terugbrengen van die overhead (lees: spreadsheet- en faxmanagers), niet uit het basissalaris van de oudere.

overigens kom je vrijwel nergens meer in loondienst zodra het abonnement van de Intermediair stopt. Vanaf die leeftijd ben je veroordeeld tot ZZP of zoals hierboven al aangehaald, tot de kleine bedrijfjes uit je LinkedIn kennissenkring waar hooguit een marge van 20% wordt bijgeteld

Heel jammer dat de vakbonden zulke schaduwen van zichzelf zijn geworden. Tijd om te stoppen met polderen. Tijd om zieltjes te winnen bij de galeislaven der detachering.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik had het gisteren met een klant over dit dilemma, en hij vond het helemaal geen vreemd idee dat er een salarisoffer gevraagd werd van de duurdere medewerkers. Maar hij gaf wel aan dat er ook iets voor tegenover zou moeten staan. De persoon waar ik mee sprak is 58 en hij zou het geen probleem vinden om 10% in te leveren als hij een baangarantie zou krijgen tot zijn pensioen.

Ik weet niet of Cap dergelijke garanties geeft, maar dat zou voor mij ook wel een vereiste zijn voor als er een dergelijk offer gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:02

Gotez

42

Phion schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:40:
Ik zou lekker (op de bank) blijven zitten. Ze doen anders een aanbod met wat geld en de opzegtermijn van 4 maanden, dan kun je mooi iets anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 14:52
Blik1984 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:12:
Ik had het gisteren met een klant over dit dilemma, en hij vond het helemaal geen vreemd idee dat er een salarisoffer gevraagd werd van de duurdere medewerkers. Maar hij gaf wel aan dat er ook iets voor tegenover zou moeten staan. De persoon waar ik mee sprak is 58 en hij zou het geen probleem vinden om 10% in te leveren als hij een baangarantie zou krijgen tot zijn pensioen.

Ik weet niet of Cap dergelijke garanties geeft, maar dat zou voor mij ook wel een vereiste zijn voor als er een dergelijk offer gevraagd wordt.
Kijk naar het interview van oa Jeroen Versteeg bij Nieuwsuur (http://nieuwsuur.nl/onder...werknemers-loonoffer.html).

Hierin wordt oa een aantal vragen van je beantwoord (gemiddelde leeftijd van Capmedewerkers is 42 en Cap kan geen baangarantie geven bij het inleveren van 10% salaris.) Volgens mij is dat dan ook de bottleneck. Overigens heb ik het nog prima naar m'n zin bij Capgemini ondanks alle 'negatieve' berichtgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 10:18
Gotez schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:28:
[...]

Ik zou lekker (op de bank) blijven zitten. Ze doen anders een aanbod met wat geld en de opzegtermijn van 4 maanden, dan kun je mooi iets anders zoeken.
Inderdaad, gewoon rustig wat bankzitten en weinig extra's meer doen.

Onderwijl al wat begin rondsoliciteren, vind ze iets tegen eind februari, dan kan ze alsnog ontslag nemen.
Anders rustig blijven zitten en voort zoeken.

Maar zelfs ontslag nemen om gewoon werk te gaan liggen zoeken is vaak niet zo slim (of de werksfeer zou zo naar de kloten moet zijn dat je op de stress bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
leroydew schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:51:
[...]

Kijk naar het interview van oa Jeroen Versteeg bij Nieuwsuur (http://nieuwsuur.nl/onder...werknemers-loonoffer.html).

Hierin wordt oa een aantal vragen van je beantwoord (gemiddelde leeftijd van Capmedewerkers is 42 en Cap kan geen baangarantie geven bij het inleveren van 10% salaris.) Volgens mij is dat dan ook de bottleneck. Overigens heb ik het nog prima naar m'n zin bij Capgemini ondanks alle 'negatieve' berichtgeving.
Bij Consulting is geen turn-around, dus voor mij is het sowieso geen issue.

Maar als Capgemini geen baangarantie erbij geeft dan zouden ze wat mij betreft de boom inkunnen bij een dergelijk voorstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Anoniem: 496217 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:42:
Ik werk nu bij Cap maar wil op korte termijn mijn ontslag aanbieden. Nu heb ik een opzegtermijn van twee maanden, is iemand er bekend mee of bij Cap die twee maanden ook echt uitgediend moeten worden of wordt er bij verzoek daartoe coulance verleend en is vertrek na één maand ook af te spreken? Ik zit overigens op een lopende opdracht.
Als je nu zorgt dat je klant jouw nog maar 1 maand nodig heeft dan denk ik dat het een stuk makkelijker is om eerder weg te gaan. Dus zorgen dat je op de bank terecht komt.
Zolang ze aan jouw verdienen wordt het moeilijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 16-06 11:45
Anoniem: 496217 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:42:
Mijn advies zou zijn om te kijken of het mogelijk is om een andere Capgemini collega te charteren voor jouw klus. Als jij namelijk de continuiteit van de inkomsten kunt waarborgen, waarbij je zelf uit het plaatje gaat, dan lijkt me er niets op tegen voor Capgemini om jou eerder te laten gaan. Ze hebben dan iemand van de bank op jouw rol, terwijl jij het bedrijf verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 20:10
Hallo allemaal,

Vorige week een kennismakingsgesprek gehad voor de MasterClass Junior Test Consultant. Daar heb ik te horen gekregen dat Cap verder met me wil en dat ik volgende week dinsdag de testen moet gaan maken. Ik heb nu het topic doorgelezen en het oefenassessment gemaakt. Heeft iemand zo nog een link of tips, waarop ik nog wat meer gelijkwaardige oefeningen kan maken? Hopelijk kan ik dan met vlag en wimpel slagen en me binnenkort ook Capper noemen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Shiver87 op 10-01-2013 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aboreon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 07:55
Robbartelds schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 01:14:
Hallo allemaal,

Vorige week een kennismakingsgesprek gehad voor de MasterClass Junior Test Consultant. Daar heb ik te horen gekregen dat Cap verder met me wil en dat ik volgende week dinsdag de testen moet gaan maken. Ik heb nu het topic doorgelezen en het oefenassessment gemaakt. Heeft iemand zo nog een link of tips, waarop ik nog wat meer gelijkwaardige oefeningen kan maken? Hopelijk kan ik dan met vlag en wimpel slagen en me binnenkort ook Capper noemen ;)
Heb zelf afgelopen oktober de test gedaan. Toen heb ik gezocht voor tests die te vergelijken waren kwa testvorm, dit was niet eenvoudig. Het is mij in ieder geval niet gelukt.

Je kan natuurlijk wel gewoon andere analystisch denk vermogen tests zoeken. Je moet ook zeker de PDF die de tests uitleggen doorlezen(had ik in mail ontvangen) hier staat precies om welke 4 tests het gaat. Het oeffen assesment bevat namelijk niet precies de zelfde tests. Al zit de belangrijkste (generiek analytisch vermogen) wel in de oefening.

Daarna heb je nog tijdens de test de mogelijkheid om oefenopgaven te herhalen tot je helemaal snapt hoe het werkt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282119

ictleerling schreef op maandag 07 januari 2013 @ 11:31:
Zijn er meer mensen die een capaciteitentest niet fair vinden? Het zegt namelijk niks over je doorzettingsvermogen en dergelijke lijkt me.
Je moet je indenken dat elk IT bedrijf opzoek is naar bepaalde mensen en die het werk ook aankunnen. Ze kunnen dan wel gewoon gesprekken met mensen aangaan, maar dan nog kunnen veel mensen bluffen en opscheppen. Of ze doen het voor het geld of gewoon echt voor het bedrijf en de baan e.d. Daarvoor heb je bepaalde vaardigheden voor nodig en daar testen ze je op. Daarnaast is bij Capgemini de capaciteiten test al een soort van opstapje.
Maar als je de capaciteitentest niet hebt behaald, misschien pas je gewoon niet bij dat bedrijf. Misschien ben je meer een iemand die past bij Sogeti of anders bij Logica.

Ik begon ook al die capaciteitentesten tegen te staan, maar inmiddels heb ik mijzelf er bij neergelegd. Gelukkig was er hier veel informatie te vinden over deze test en heb ik mijzelf toch nog kunnen voorbereiden. En met succes behaald natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sogeti heeft een zeer vergelijkbare capaciteitentest, die doet qua niveau zeker niet onder.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282119

Tsurany schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:58:
Sogeti heeft een zeer vergelijkbare capaciteitentest, die doet qua niveau zeker niet onder.
Ik heb deze test in 2011 gemaakt en ik vond m toen al best pittig! Toendertijd had ik m niet behaald en mocht ik ook niet meer terugkomen, want dat kon niet of zo. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
chime schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:21:
[...]
Inderdaad, gewoon rustig wat bankzitten en weinig extra's meer doen.

Onderwijl al wat begin rondsoliciteren, vind ze iets tegen eind februari, dan kan ze alsnog ontslag nemen.
Anders rustig blijven zitten en voort zoeken.

Maar zelfs ontslag nemen om gewoon werk te gaan liggen zoeken is vaak niet zo slim (of de werksfeer zou zo naar de kloten moet zijn dat je op de stress bent)
Wij leven beiden heel zuinig sinds 2007, omdat wij de 'bom' van de crisis al voelde aankomen. Het is even een periode overbruggen zonder veel luxe totdat zij zich weer optimaal voelt. Het is voor haar inderdaad niet meer te houden op kantoor, en haar (mentale) gezondheid staat op het spel. Vandaar die keuze. Overigens, haar inkomen is in mijn optiek niet zo hoog ~3.100 bruto met 6 jaar werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Zoals je het nu formuleert is dit gewoon een recept voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Werkgerelateerde stress.

3100 bruto is niet hoog met 6 jaar ervaring, zelfs niet als je er nog wat secundaire voorwaarden bijrekent. Als er in voorgaande jaren goede beoordelingen zijn gegeven dan is het verzoek helemaal raar. Wat voor functie trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
Rukapul schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:49:
Zoals je het nu formuleert is dit gewoon een recept voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Werkgerelateerde stress.

3100 bruto is niet hoog met 6 jaar ervaring, zelfs niet als je er nog wat secundaire voorwaarden bijrekent. Als er in voorgaande jaren goede beoordelingen zijn gegeven dan is het verzoek helemaal raar. Wat voor functie trouwens?
Service/Problem/Change Management. Uit mijn hoofd de gebruikelijke ITIL en Prince certs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Phion schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:30:
[...]

Wij leven beiden heel zuinig sinds 2007, omdat wij de 'bom' van de crisis al voelde aankomen. Het is even een periode overbruggen zonder veel luxe totdat zij zich weer optimaal voelt. Het is voor haar inderdaad niet meer te houden op kantoor, en haar (mentale) gezondheid staat op het spel. Vandaar die keuze. Overigens, haar inkomen is in mijn optiek niet zo hoog ~3.100 bruto met 6 jaar werkervaring.
Ik zou daar ook niet mee akkoord gaan, het salaris is verre van hoog te noemen met 3100 bruto. Als je 8% moet inleveren in 2 jaar zit je nog maar op 2850 met bijna 8 jaar ervaring...

Of heeft het te maken met de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486235

Ik heb een aanbod gehad om als Senior Consultant te beginnen in de SAP groep. Ik had nog wat algemene vragen over CAP en wat vragen die mensen uit de SAP groep het beste kunnen beantwoorden denk ik.

Algemeen
  • Wat zijn de doorgroei mogelijkheden na Senior Consultant (en hoe snel kan je die posities halen en wat verdien je ongeveer?)
  • Er is ook een trainingsbudget neem ik aan? Hoeveel is dit per jaar? Wat kan je hier ongeveer van doen (bijvoorbeeld 2 hardskill trainingen van 2 dagen en 1 soft skill training van 2 dagen)
  • Als je ver van huis moet werken kan je dan 'gemakkelijk' een hotel krijgen? Of zijn hier bepaalde (strenge) eisen aan? Wordt in dit geval het hotel en eten overnacht of krijg je ook nog iets van een per diem?
SAP
  • Wat voor projecten voeren jullie uit in SAP en hoe voeren jullie deze projecten uit?
  • Wat zijn de grote SAP klanten?
  • Doen jullie ook projectmanagement van SAP projecten of zijn het meer specialistische rollen?
  • Zitten jullie op projecten met veel collega's of zit je meer gedetacheerd?
Een hoop vragen, hopelijk hebben jullie antwoord op 1 of meerdere :-)

Alvast dank voor de antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Ik zal in ieder geval trachten om de algemene vragen zoveel mogelijk te beantwoorden, aangezien ik zelf niet bij SAP zit.

Wat zijn de doorgroei mogelijkheden na Senior Consultant (en hoe snel kan je die posities halen en wat verdien je ongeveer?)
Ik nodig je uit om de Topic start hierover nog even door te nemen. De grades staan los van het salaris. Dat laatste hangt namelijk samen met met je level/niveau (1 tot 33). Capgemini zegt zelf in het interne nieuwsbericht over de 'promoties' het volgende over grading:
Door het jaarlijks toekennen van nieuwe Grades geeft Capgemini expliciet uiting aan haar waardering voor de professionaliteit van haar medewerkers. Hiermee wordt de erkenning van de individuele inzet en persoonlijke ontwikkeling uitdrukkelijk getoond. Een belangrijke graadmeter voor dit proces zijn de door de medewerker behaalde resultaten en potentiële groei.
De grootste stap die je als normale medewerker kan maken vind ik wel die van Senior Consultant (SC) naar Managing Consultant (MC). Dan krijg je namelijk te maken met persoonlijke targets die op het commerciële vlak liggen. Dat heb je als SC niet echt. Als MC bestaat de calculatie voor jouw uitgekeerd tantième ook voor een groter deel uit jouw persoonlijke resultaten dan bij een SC.

De doorgroei van SC naar MC kan (afhankelijk van werkervaring) met een jaar of 2-3 wel voor een zij-instromer. Volgens mij staat er 10 jaar voor MC (vanaf starter), maar ik heb mensen gezien die het met minder zijn geworden.

Er is ook een trainingsbudget neem ik aan? Hoeveel is dit per jaar? Wat kan je hier ongeveer van doen (bijvoorbeeld 2 hardskill trainingen van 2 dagen en 1 soft skill training van 2 dagen)

Er is op Capgemini Nederland niveau een budget vastgesteld per medewerker (hoogte ken ik niet precies). Die wordt eigenlijk per divisie weer op de grote hoop gegooid en daar wordt uitgeput wanneer medewerkers graag een training willen volgen. Bij de Capgemini Academy is een groot aanbod aan trainingen, die ook gegeven worden aan externe bedrijven. Daar kan je eigenlijk altijd wel terecht. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een training werd geweigerd. Het afgelopen jaar heb ik weinig hardskill trainingen gevolgd, maar welk enkele softskill trainingen.

Bij het volgen van een training kan het ook zijn dat je dit moet doen om je eigen klus goed uit te kunnen voeren. Als dat het geval is dan kan er ook nog budget vanuit het project/contract beschikbaar worden gesteld, waardoor je dus niet uit die grote pot je training krijgt. Dat betekent dat je er vaak wat meer per jaar kunt doen. Ik denk dat jouw vermoeden dus ook wel aardig in de lijn ligt van wat je kunt verwachten.

Als je ver van huis moet werken kan je dan 'gemakkelijk' een hotel krijgen? Of zijn hier bepaalde (strenge) eisen aan? Wordt in dit geval het hotel en eten overnacht of krijg je ook nog iets van een per diem?

Voor deze vraag heb ik even het HR Charter 2013 erbij gepakt. Hierin staat letterlijk het volgende:
Indien de medewerker werkzaamheden dient te verrichten in een plaats buiten een straal van 90 kilometer van de woonplaats van de medewerker, worden de in redelijkheid te maken kosten van verblijf vergoed, indien de medewerker besluit in de (directe omgeving van de) plaats van de werkzaamheden te overnachten, dan wel besluit aldaar voor een langere periode te verblijven.
Voor het boeken van hotels wordt iedere medewerker geacht gebruik te maken van het interne Reisbureau. Voor declaratie van hotel- en maaltijdkosten gelden maximum bedragen zoals vermeld in de Bijlage 1: Overzicht Vergoedingen.
Overnachtingen geboekt bij het interne reisbureau worden altijd gedekt, als het bij de aangesloten hotelketens is. Wanneer je wilt afwijken daarvan dan is er een maximum per nacht (daarboven eigen kosten). Je maaltijden worden ook vergoed, maar vaak ook weer tegen een maximum. De exacte bedragen blijf ik je even schuldig (niet de plek om te delen), maar ik heb er eigenlijk nooit een collega over horen klagen. ;)

Hopelijk heb ik zo antwoord gegeven op jouw algemene vragen. Mocht ik nog iets moeten verduidelijken, of wanneer je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Prx,

Bedankt voor je antwoorden, zeer nuttig.

Ik had nog een vraag m.b.t. lease. Ik las dat als je begint je eerst een auto uit de pool krijgt (of kan je deze ook zelf uitkiezen?). Ik prefereer namelijk om misschien een 'goedkopere' auto uit de pool te nemen zoals bijvoorbeeld een VW Polo en het overschot van mijn leasebudget uit te laten keren.

Weet iemand toevallig hoeveel een VW Polo ongeveer kost in de lease (als die uit de pool komt), ik heb namelijk een leasebudget van 870 en benieuwd hoeveel ik dan over zou houden. Krijg je dit bedrag trouwens maandelijks erbij of is dit jaarlijks?

Daarnaast had ik nog een vraag gesteld over SAP project en hoe die uitgevoerd worden maar misschien kan jij vanuit jouw groep daar ook wel een antwoord op geven Prx. Zitten jullie op projecten veel met Cap collega's of is het meer dat je gedetacheerd zit (graag misschien even een voorbeeld geven van jouw huidige situatie)?

Bedankt alvast weer voor de antwoorden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 486235 op 13-01-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedrag wat je overhoud krijg je er maandelijks bij. Een VW Polo uit de pool zit rond de 500-600 euro afhankelijk van de opties. Enkel, er is op dit moment geen VW Polo in de pool. Je kan kiezen uit Aygo's en C1's, misschien geluk met een C3 en MiTo die er afgelopen donderdag nog opstonden en anders iets van een Hybride waar er veel van zijn maar die aardig prijzig zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks. Jammer dat er weinig polo's in de pool zitten. Ik vind dit wel een prettige auto en zeker voor een prettige prijs. Een C1 en Aygo zijn gelijk een stuk minder ook qua conform.

Een Hybride geef je aan. Wat voor auto (merk, type) moet ik dan aan denken voor welke prijs?

Wat ik trouwens wel heel raar vind bij Cap is dat je alleen een telefoon abonnement krijgt (wel met internet neem ik aan?) en zelf voor je hardware moet zorgen. Ik kan trouwens wel de telefoon van mijn oude werk overnemen, kan je dit denk je laten meenemen dat Cap hiervoor betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je krijgt maandelijks een vergoeding die bedoelt is voor aanschaf van zaken zoals een telefoon. Dit is, uit mijn hoofd, 30 euro. Je kan fiscaal voordelig elk jaar een telefoon aanschaffen dus met dat budget moet dat mogelijk zijn.
Qua Hybride auto's moet je denken aan de Honda Insight, Toyota Prius,... de poollijst is op dit moment vrij schaars en de leuke en betaalbare auto's zijn er uit geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Anoniem: 486235 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:50:
Ik had nog een vraag m.b.t. lease. Ik las dat als je begint je eerst een auto uit de pool krijgt (of kan je deze ook zelf uitkiezen?). Ik prefereer namelijk om misschien een 'goedkopere' auto uit de pool te nemen zoals bijvoorbeeld een VW Polo en het overschot van mijn leasebudget uit te laten keren.
Wat je overhoudt van je lease budget krijg je maandelijks bruto uitgekeerd. Het is niet mogelijk om dit het gehele jaar op te sparen en dan pas uit te laten keren.
Anoniem: 486235 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:50:
Daarnaast had ik nog een vraag gesteld over SAP project en hoe die uitgevoerd worden maar misschien kan jij vanuit jouw groep daar ook wel een antwoord op geven Prx. Zitten jullie op projecten veel met Cap collega's of is het meer dat je gedetacheerd zit (graag misschien even een voorbeeld geven van jouw huidige situatie)?
Op dit moment zit ik gedetacheerd bij een klant in de regio Arnhem. Hier zit ik met bijzonder veel Capgemini collega's bij dezelfde klant. Dat geeft wel een leuk effect, aangezien we allemaal bij hetzelfde bedrijf werken maar eigenlijk elkaar nog nooit hebben gezien. We zijn dus ook van verschillende disciplines.

Hiervoor zat ik 10 maanden op een project in de regio Den Haag. Dat deed ik dan weer met een team van 8-10 man (afhankelijk van de drukte op het project) die allen van Capgemini waren.

Zoals je ziet is het eigenlijk een mengelmoesje van alles. Ik ken namelijk ook collega's die bij een klant zitten waar zij zo ongeveer de enige van Capgemini zijn. Dat hoeft niet erg te zijn, maar komt de binding met Capgemini ook weer niet echt ten goede.
Wat ik trouwens wel heel raar vind bij Cap is dat je alleen een telefoon abonnement krijgt (wel met internet neem ik aan?) en zelf voor je hardware moet zorgen. Ik kan trouwens wel de telefoon van mijn oude werk overnemen, kan je dit denk je laten meenemen dat Cap hiervoor betaald?
Dit klopt inderdaad. Capgemini Nederland heeft ervoor gekozen om toestellen niet ter beschikking te stellen aan de consultant, omdat iedereen weer een andere wens heeft. Je zou met vaste keuzes kunnen werken, maar hier is gewoon gezegd dat de Consultant zelf over zijn toestel mag beslissen, net zoals deze dat (uiteindelijk) voor zijn lease auto doet.

De connectiviteitsvergoeding die genoemd werd heeft een hoogte van 35 euro bruto en die dient voor compensatie in de kosten voor de aanschaf van een mobiele telefoon en je internet thuis. Voor beiden kan je overigens de facturen inleveren bij Capgemini, waarna deze verrekend worden met je bruto loon (flexdeclaratie). Hierover kan je in dit, en vorig, topic nog wel meer vinden.

Internet zit niet standaard inbegrepen, maar door het aanvragen van pushmail bij Capgemini wordt deze automatisch geactiveerd. Daarna heb je 250MB in de bundel en wordt het vervolg aan MB's doorgefactureerd aan Capgemini. Daarover krijg jij elke maand ook een overzicht, zodat je weet wat de kosten zijn voor jouw mobiele telefoon. Mochten deze buitensporig zijn, dan word je daar wel op aangesproken.

[ Voor 28% gewijzigd door Prx op 13-01-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ahja 35 was het. Beetje alle regels door elkaar mixen en dan is in feite die 35 bruto per maand om te zetten in 35 netto per maand. Dus ruim 400 op jaarbasis voor een telefoon. Alleen dat wordt pas aan het eind van het jaar verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Prx schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:48:
[...]

[...]

Dit klopt inderdaad. Capgemini Nederland heeft ervoor gekozen om toestellen niet ter beschikking te stellen aan de consultant, omdat iedereen weer een andere wens heeft. Je zou met vaste keuzes kunnen werken, maar hier is gewoon gezegd dat de Consultant zelf over zijn toestel mag beslissen, net zoals deze dat (uiteindelijk) voor zijn lease auto doet.
Dat is natuurlijk een mooi verkooppraatje van Capgemini. Maar uiteindelijk bespaart het Capgemini gewoon een heleboel geld om de populatie geen telefoon te geven. Dat ze daar een mooi sausje overheen gieten rondom de corporate value "Freedom" is redelijk doorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ze geven een vergoeding om zelf een telefoon aan te schaffen. Die vergoeding is in principe genoeg om elk jaar een nieuwe high-end telefoon te kopen aangezien je die keurig kan flexen. Nu kan je elk jaar voor 420 euro een telefoon kopen. En wil je een duurdere telefoon koop je elke twee jaar voor 840 euro een telefoon.
Het is tegenwoordig niet meer acceptabel om je medewerkers met een enkel type telefoon op te zadelen, zeker niet als het IT'ers zijn, die weten alles toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Blik1984 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 07:50:
[...]

Dat is natuurlijk een mooi verkooppraatje van Capgemini. Maar uiteindelijk bespaart het Capgemini gewoon een heleboel geld om de populatie geen telefoon te geven. Dat ze daar een mooi sausje overheen gieten rondom de corporate value "Freedom" is redelijk doorzichtig.
Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, juist omdat we een connectiviteitsvergoeding hebben. Wanneer we wel toestellen zouden krijgen van Capgemini, dan lijkt het me ook weer redelijk dat we een deel van deze vergoeding weer inleveren.
Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:08:
Ze geven een vergoeding om zelf een telefoon aan te schaffen. Die vergoeding is in principe genoeg om elk jaar een nieuwe high-end telefoon te kopen aangezien je die keurig kan flexen. Nu kan je elk jaar voor 420 euro een telefoon kopen. En wil je een duurdere telefoon koop je elke twee jaar voor 840 euro een telefoon.
Het is tegenwoordig niet meer acceptabel om je medewerkers met een enkel type telefoon op te zadelen, zeker niet als het IT'ers zijn, die weten alles toch beter.
Mwah... die 35 euro is zowel voor de aanschaf van een telefoon als voor connectiviteit omtrent jouw privé internetaansluiting. Het is mij echter niet helder of dit 50/50 verwerkt zit in dit bedrag, of dat de verhoudingen anders liggen.

[ Voor 39% gewijzigd door Prx op 14-01-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prive internetaansluiting heb je toch enkel het flex voordeel bij? Volgens mij is dat geen onderdeel van je connectiviteitsvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 19:48
Tsurany schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:58:
Prive internetaansluiting heb je toch enkel het flex voordeel bij? Volgens mij is dat geen onderdeel van je connectiviteitsvergoeding.
Bij mij staat in de HR-charter dat de connectiviteitsvergoeding is 'ter financiering van zaken als een internetabonnement en de aanschaf van een mobiele telefoon' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Prx schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:38:
[...]

Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens, juist omdat we een connectiviteitsvergoeding hebben. Wanneer we wel toestellen zouden krijgen van Capgemini, dan lijkt het me ook weer redelijk dat we een deel van deze vergoeding weer inleveren.
Die connectiviteitsvergoeding is 35 euro bruto per maand. Op zijn gunstigst is 20,50 netto per maand. Van die 240 euro op jaarbasis kan ik enkel en alleen mijn internet betalen. Het is niet voldoende om daar ook nog mijn mobiele telefoon van te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die 35 euro kan je gewoon zien als 35 euro netto per maand omdat je zowel je internet verbinding als je telefoon fiscaal voordelig kan inkopen. Internet kost je niet meer dan 240 euro per jaar (20 euro per maand is al duur eigenlijk), dan heb je nog ruim 180 euro over voor een telefoon. Koop je elke twee jaar een nieuwe telefoon kan je voor 360+ euro shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:18:
Die 35 euro kan je gewoon zien als 35 euro netto per maand omdat je zowel je internet verbinding als je telefoon fiscaal voordelig kan inkopen. Internet kost je niet meer dan 240 euro per jaar (20 euro per maand is al duur eigenlijk), dan heb je nog ruim 180 euro over voor een telefoon. Koop je elke twee jaar een nieuwe telefoon kan je voor 360+ euro shoppen.
Voor 35 netto per maand kan je natuurlijk geen internet aansluiting en telefoon hardware betalen, dat is bijzonder karig. Daarnaast loop je nog eens het risico dat je telefoon stuk gaat en mag je hier dus zelf voor opdraaien?

Als je geen (smart)phone koopt, word je daar dan op aangesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom kan dat niet? Je kan geen iPhone 5 en een 500Mbit glasvezel verbinding aanschaffen maar je kan zeker wel een internet verbinding hebben. Je hebt een prima ADSL verbinding voor onder de 20 euro per maand en bij UPC en Ziggo heb je een alles in een verbinding voor onder de 50 euro per maand. Dan is het internet component ook niet meer dan 20 euro.
En dan heb je dus gewoon 420-240=180 euro per jaar over. Dan koop je een telefoon van 300 euro, keuze genoeg, en kan je daar twee jaar mee bellen, mail ontvangen en mee internetten. Die twee jaar heb je gewoon garantie dus gaat je telefoon stuk kan je daar aanspraak op maken.
Capgemini geeft je een bijdrage om connectiviteit te regelen, niet om excessief downloaden te sponsoren of je HD streaming on demand te betalen. En zeker niet om je speelgoed te betalen wat zakelijk absoluut niet nodig is. Wil jij een duurdere telefoon kan je die gewoon fiscaal voordelig aanschaffen maar komt daar wel een eigen bijdrage bij kijken.

Waarom zou Capgemini moeten betalen voor een 50Mbit+ internetverbinding en de allernieuwste smartphone? Zakelijk heb je dit zeer waarschijnlijk niet nodig en zal de behoefte dus voor een deel uit de prive sfeer komen. Dan betaal je daar een kleine bijdrage voor.

De helft van de collega's loopt rond met een dumbphone zonder mail functies, niemand die daar wat van zegt. Zolang jij maar telefonisch bereikbaar bent en zorgt dat je zelf je mail bijhoud (op kantoor, bij de klant of 's avonds thuis) komt niemand bij je klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 15-01-2013 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:41:
Waarom kan dat niet? Je kan geen iPhone 5 en een 500Mbit glasvezel verbinding aanschaffen maar je kan zeker wel een internet verbinding hebben. Je hebt een prima ADSL verbinding voor onder de 20 euro per maand en bij UPC en Ziggo heb je een alles in een verbinding voor onder de 50 euro per maand. Dan is het internet component ook niet meer dan 20 euro.
ADSL internet zit zo rond de 25 euro en dan heb je vaak 10 Mb down/1 Mb up. Voor mail is dat werkbaar, maar voor remote werken zou het voor mij te weinig zijn.
En dan heb je dus gewoon 420-240=180 euro per jaar over. Dan koop je een telefoon van 300 euro, keuze genoeg, en kan je daar twee jaar mee bellen, mail ontvangen en mee internetten. Die twee jaar heb je gewoon garantie dus gaat je telefoon stuk kan je daar aanspraak op maken.
Ik bedoelde meer als de telefoon stuk gaat door andere oorzaken. Je laat hem per ongeluk vallen, de batterij is versleten dat soort dingen. Gezien je hem puur zakelijk gebruikt zou ik verwachten dat de werkgever dan ook verantwoordelijk ervoor is, zo werkt het immers ook met de laptop die wordt verschaft aan de werknemer.
De helft van de collega's loopt rond met een dumbphone zonder mail functies, niemand die daar wat van zegt. Zolang jij maar telefonisch bereikbaar bent en zorgt dat je zelf je mail bijhoud (op kantoor, bij de klant of 's avonds thuis) komt niemand bij je klagen.
Dat is nuttig, een simpele oersterke Nokia zou in dat geval een uitkomst bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Een oerdegelijke Nokia wordt bij Consulting niet "echt" meer geaccepteerd, we moeten helemaal digital worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wolly schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:04:
ADSL internet zit zo rond de 25 euro en dan heb je vaak 10 Mb down/1 Mb up. Voor mail is dat werkbaar, maar voor remote werken zou het voor mij te weinig zijn.
Te weinig? Volgens mij is een RDP sessie daar prima mee te doen. En ADSL is al jaren lang onder de 20 euro per maand te krijgen hoor ;) Maar anders Ziggo/UPC alles in een pakket? Wil je meer comfort moet je een eigen bijdrage leveren. Zie hier het probleem niet zo, die paar euro per maand.
Ik bedoelde meer als de telefoon stuk gaat door andere oorzaken. Je laat hem per ongeluk vallen, de batterij is versleten dat soort dingen. Gezien je hem puur zakelijk gebruikt zou ik verwachten dat de werkgever dan ook verantwoordelijk ervoor is, zo werkt het immers ook met de laptop die wordt verschaft aan de werknemer.
De laptop is eigendom van de werkgever en de werknemer is vrijgesteld van schade die niet door onnozelheid of opzet wordt veroorzaakt aan eigendommen van de werkgever. Echter wanneer jij schade veroorzaakt aan je eigen apparatuur ben je daar gewoon zelf verantwoordelijk voor. Dan kan jij daar zelf een verzekering voor afsluiten. Beste is om zorgvuldig met je eigendommen om te gaan.
Dat is nuttig, een simpele oersterke Nokia zou in dat geval een uitkomst bieden.
Of voorzichtiger zijn. Bij Capgemini werken is nou niet echt een risicovolle baan waarbij schade aan apparatuur overal op de loer ligt.

Het kan aan mij liggen maar volgens mij ben je wel heel erg gericht op deze onkostenvergoeding en de angst om ook maar iets uit eigen salaris te moeten betalen. Lijkt mij niet helemaal de juiste houding. Als jij de onkostenvergoeding niet hoog genoeg vind moet je een hoger salaris vragen of je contract niet tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 08:11
Anoniem: 282119 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:51:
[...]

Je moet je indenken dat elk IT bedrijf opzoek is naar bepaalde mensen en die het werk ook aankunnen. Ze kunnen dan wel gewoon gesprekken met mensen aangaan, maar dan nog kunnen veel mensen bluffen en opscheppen. Of ze doen het voor het geld of gewoon echt voor het bedrijf en de baan e.d. Daarvoor heb je bepaalde vaardigheden voor nodig en daar testen ze je op. Daarnaast is bij Capgemini de capaciteiten test al een soort van opstapje.
Maar als je de capaciteitentest niet hebt behaald, misschien pas je gewoon niet bij dat bedrijf. Misschien ben je meer een iemand die past bij Sogeti of anders bij Logica.

Ik begon ook al die capaciteitentesten tegen te staan, maar inmiddels heb ik mijzelf er bij neergelegd. Gelukkig was er hier veel informatie te vinden over deze test en heb ik mijzelf toch nog kunnen voorbereiden. En met succes behaald natuurlijk O-)
Nee ik heb niet gesolliciteerd en ben het ook niet van plan, al moet ik wel zeggen dat het bedrijf voor een junior erg aantrekkelijk is.

Naar mijn mening zegt IQ nog weinig. Want eigenlijk is het gewoon een IQ test. Je kunt nog zo'n hoog IQ hebben maar als je het gereedschap niet hebt om het zo maar te zeggen kom je er nog niet. Maar daar zullen ze tijdens de sollicitaties wel doorheen prikken neem ik aan.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar is het gesprek met de psycholoog voor, die kijkt of er een match is tussen sollicitant en Capgemini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440431

@ictleerling: als het een IQ-test zou zijn, zou het inderdaad weinig zeggen.

De naam capaciteitentest zegt het eigenlijk al een beetje. De testen die onderdeel uitmaken van de sollicitatie richten zich op het meten van een aantal 'capaciteiten'. Denk hierbij bijvoorbeeld aan competenties als analytisch vermogen, of hoe snel iemand in staat is hoofd van bijzaken te scheiden (onder tijdsdruk) en hier de juiste conclusies uit te trekken.

Dit zijn competenties waarvan in het verleden al bewezen is, dat die over het algemeen een randvoorwaarde zijn voor een goede toekomst binnen Capgemini. Vandaar ook de reden dat daar apart op getest wordt, dit betekent dus iets anders dan het afnemen van een (algemene) IQ-test. Die zou in mindere mate kunnen uitsluiten dat iemand de geschikte competenties heeft om een goede toekomst bij en binnen Capgemini tegemoet te gaan.

Tijdens het sollicitatiegesprek en het gesprek met de psycholoog vindt verdere selectie plaats. Hier wordt beoordeeld op onderdelen of zaken die in de tests niet aan bod komen en worden uitkomsten van de test (en daarmee dus ook iemands capaciteiten) getoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:26:
Qua Hybride auto's moet je denken aan de Honda Insight, Toyota Prius,... de poollijst is op dit moment vrij schaars en de leuke en betaalbare auto's zijn er uit geplukt.
Hoe zit het eigenlijk met zij-instromers en lease auto's? Krijg je gelijk na de 1e dag beschikking over een lease auto? Kan je deze van te voren al uit zoeken? Of krijg je eerst een huurauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Anoniem: 486235 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:47:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met zij-instromers en lease auto's? Krijg je gelijk na de 1e dag beschikking over een lease auto? Kan je deze van te voren al uit zoeken? Of krijg je eerst een huurauto?
Als zij-instromer krijg je de mogelijkheid om vanaf dag 1 een lease auto uit te zoeken uit de pool. Na je proeftijd zou je dan ook een auto mogen bestellen. Echter geldt ook de regel dat je de eerste 5 maanden van je dienstverband een auto uit de pool dient te rijden ook voor een zij-instromer.
Die connectiviteitsvergoeding is 35 euro bruto per maand. Op zijn gunstigst is 20,50 netto per maand. Van die 240 euro op jaarbasis kan ik enkel en alleen mijn internet betalen. Het is niet voldoende om daar ook nog mijn mobiele telefoon van te betalen
Het lijkt me dan ook niet dat de werkgever de kosten moet dragen die gemaakt worden voor privé verbruik. Vergeet niet dat je de facturen ook nog eens via de flex in kunt dienen. Het is dan ook een vergoeding/tegemoetkoming, het is niet zo dat de werkgever alle kosten op zich gaat nemen. Persoonlijk vind ik het heel normaal dat niet alle kosten worden vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
Anoniem: 486235 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 21:18:
Ik heb een aanbod gehad om als Senior Consultant te beginnen in de SAP groep. Ik had nog wat algemene vragen over CAP en wat vragen die mensen uit de SAP groep het beste kunnen beantwoorden denk ik.

Algemeen
  • Wat zijn de doorgroei mogelijkheden na Senior Consultant (en hoe snel kan je die posities halen en wat verdien je ongeveer?)
  • Er is ook een trainingsbudget neem ik aan? Hoeveel is dit per jaar? Wat kan je hier ongeveer van doen (bijvoorbeeld 2 hardskill trainingen van 2 dagen en 1 soft skill training van 2 dagen)
  • Als je ver van huis moet werken kan je dan 'gemakkelijk' een hotel krijgen? Of zijn hier bepaalde (strenge) eisen aan? Wordt in dit geval het hotel en eten overnacht of krijg je ook nog iets van een per diem?
SAP
  • Wat voor projecten voeren jullie uit in SAP en hoe voeren jullie deze projecten uit?
  • Wat zijn de grote SAP klanten?
  • Doen jullie ook projectmanagement van SAP projecten of zijn het meer specialistische rollen?
  • Zitten jullie op projecten met veel collega's of zit je meer gedetacheerd?
Een hoop vragen, hopelijk hebben jullie antwoord op 1 of meerdere :-)

Alvast dank voor de antwoorden
Hi Temp21,

Ik werk voor de SAP divisie binnen Cap, Mocht je nog onbeantwoorde vragen hebben, kun je deze stellen via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 20:10
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle informatie en hulp! Gisteren de testen succesvol afgerond! Ik krijg één dezer dagen mijn contract binnen. Er is zeker niet veel onderhandelingsruimte voor een Young Proffesional?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nog nooit gehoord dat een YP'er een ander salaris krijgt dan de rest. Je eerste jaar staat het groeipad gewoon vast met vaste verhogingen en beloningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroydew
Heb ik ook nog nooit van gehoord. Enige wat je eruit kan halen is direct een poolauto bij je indiensttreding. Althans, dat is mij gelukt :). Je groeit ook al 400 euro bruto in het eerste jaar.....!

[ Voor 17% gewijzigd door leroydew op 16-01-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
leroydew schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:16:
Heb ik ook nog nooit van gehoord. Enige wat je eruit kan halen is direct een poolauto bij je indiensttreding. Althans, dat is mij gelukt :). Je groeit ook al 400 euro bruto in het eerste jaar.....!
Startsalaris is 2150 en dan ga je direct naar 2550?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je stijgt na twee maanden, na 6 maanden en na 12 maanden in dienst. Je eerste jaar ga je vrij vlot vooruit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Ik ken wel YP'ers die al een klein beetje ervaring hadden, niet eens compleet relevant maar toch nog wat uit de salarisonderhandeling hebben kunnen halen....

Alles is mogelijk als je het maar kunt aantonen ofwel naar redelijkheid kunt verantwoorden ;)

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Je hebt inderdaad twee manieren om al YP iets meer te verdienen, en dat is een relevante opleiding, of relevante werkervaring. Werkervering moet dan tussen de half jaar en twee jaar zijn geloof ik. Bij meer dan 2 jaar ben je geen YP meer, en werkervaring binnen je opleiding telt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495320

hi,

Ik heb een vraag omtrent het ''flex-keuzeformulier''. Het is voor onduidelijk wat er wordt bedoeld met het begrip tantieme ruimte, het wordt niet echt uitgelegd in de HR map.

vr gr

Izzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Tantième is de 'bonus' die wordt toegekend aan medewerkers, ook wel gerefereerd als het variabele deel van je salaris. Deze bonus staat los van je eindejaarsuitkering (die 4% is gegarandeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zit het eigenlijk met het Performance management proces, daar heb ik weinig over kunnen lezen.

Wordt je 1 keer per jaar beoordeeld en krijg je daarna, naar gelang van deze beoordeling, een ophoging? Misschien dat iemand hier wat meer over kan uitweiden zoals wanneer je je beoordeling krijgt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499961

Afgelopen dinsdag het assessment en gesprek psycholoog gehad, beiden succesvol en heb een aanbod gekregen om per 1-3 bij Capgemini te starten. Erg veel gehad aan dit forum om mezelf te kunnen voorbereiden, hulde!

Praktisch vraagje:
- In het aanbod staat een leasebudget van 750 euro, dit is incl. brandstofkosten?
- Krijg je vanaf dag 1 de beschikking over een poolauto voor tijdens de proeftijd/eerste maanden?

Verder moet ik mij nog verdiepen in de HR charter en overige vergoedingen, deze heb ik nog niet ontvangen. Als ik hier vragen over heb ben ik ervan overtuigd dat deze hier beantwoord kunnen worden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Anoniem: 486235 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:14:
Hoe zit het eigenlijk met het Performance management proces, daar heb ik weinig over kunnen lezen.

Wordt je 1 keer per jaar beoordeeld en krijg je daarna, naar gelang van deze beoordeling, een ophoging? Misschien dat iemand hier wat meer over kan uitweiden zoals wanneer je je beoordeling krijgt etc.
In principe vindt er 1 keer per jaar een beoordeling plaats. Echter wordt er gedurende het jaar ook een mid-year evaluatie geplanned, zodat gekeken kan worden waar je al aan gewerkt hebt en waar je nog aan dient te werken om jouw jaarplanning (POP, KPI's) te behalen.

Een salarisverhoging hangt vast aan de beoordeling die je hebt gehad op het onderdeel Potentie, dus niet op Realisatie. Je krijgt een verhoging als Capgemini oordeelt dat je nog steeds groeipotentie hebt. In het geval dat dit er niet is, dan verdien je dus je salaris zoals je dat nu hebt (dat is het idee).

Men kan overigens bij jouw jaarbeoordeling vaak niet zeggen hoeveel deze verhoging is, aangezien dit bepaald wordt door het budget dat ter beschikking wordt gesteld door Capgemini (Frankrijk) om te verdelen over iedereen die deze verhoging verdient.

Hopelijk heb je zo een beetje een beeld.
Anoniem: 499961 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:18:
Afgelopen dinsdag het assessment en gesprek psycholoog gehad, beiden succesvol en heb een aanbod gekregen om per 1-3 bij Capgemini te starten. Erg veel gehad aan dit forum om mezelf te kunnen voorbereiden, hulde!

Praktisch vraagje:
- In het aanbod staat een leasebudget van 750 euro, dit is incl. brandstofkosten?
- Krijg je vanaf dag 1 de beschikking over een poolauto voor tijdens de proeftijd/eerste maanden?
Het leasebedrag is inclusief de brandstofkosten. Dit maakt het wel erg moeilijk om vooraf al goed te oriënteren op een lease auto en wat de gevolgen van die auto zijn voor je netto salaris. Houd er rekening mee dat je in het eerste jaar ongeveer 4 levels stijgt, wat ervoor zorgt dat je na 1 jaar zo ongeveer 815 euro leasebudget hebt.

Als Young Professional krijg je overigens niet vanaf dag 1 een poolauto. In principe krijg je in de eerste 2 maanden alleen een reiskostenvergoeding (op basis van declareren). Nadat je de proeftijd door bent mag je een auto uit de pool uitzoeken. Een nieuwe bestellen mag pas als je 5 maanden een pool auto hebt gereden. Deze laatste maatregel is (helaas) ingesteld omdat i.v.m. de ontslagen er een enorme pool is ontstaan.

Mocht jij in de eerste 2 maanden op een klus terecht komen die het werkelijk onmogelijk maakt om via openbaar vervoer te komen (reistijd wordt te groot, etc), dan is er de mogelijkheid om alsnog een pool auto te gaan rijden. Dat is echter iets wat je met jouw (people-)manager dient te bespreken. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Prx op 31-01-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij start als YP'er en gezien het leasebudget bij FS, dan is het leasebudget in het eerste jaar altijd 763 euro. Was normaliter 750,50 euro maar ze hebben het verhoogd ivm de stijgende brandstofkosten. Pas na de eerste twaalf maanden zal het budget stijgen, niet in het eerste jaar. Wellicht bij Apps2 anders?
Die pool auto's zullen er gok ik uit zijn tegen de tijd dat hij begint aangezien Februari die lijst wel gaat opschonen, die is nu al vrij leeg in de 14% categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499961

Hebben jullie nog tips voor de eerste weken/maanden binnen Cap? Dingen waar jullie tegenaan liepen waar ik rekening mee kan houden? Heb een jaar ervaring binnen de branche dus ben geen 'totale leek', organisatie waar ik vandaan kom is vééél kleiner dan Cap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kom je als YP'er binnen? Dan even de YP wiki doornemen. En veel vragen aan collega's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Tsurany schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 08:15:
Hij start als YP'er en gezien het leasebudget bij FS, dan is het leasebudget in het eerste jaar altijd 763 euro. Was normaliter 750,50 euro maar ze hebben het verhoogd ivm de stijgende brandstofkosten. Pas na de eerste twaalf maanden zal het budget stijgen, niet in het eerste jaar. Wellicht bij Apps2 anders?
Die pool auto's zullen er gok ik uit zijn tegen de tijd dat hij begint aangezien Februari die lijst wel gaat opschonen, die is nu al vrij leeg in de 14% categorie.
Ik hoop voor de nieuwkomers dat deze restrictie inderdaad snel wordt opgeheven, want met alle veranderingen is het feit dat je een nieuwe auto mag leasen nog één van de weinige echte voordelen van het leven van een consultant. Ik heb nu net mijn nieuwe auto opgehald, maar de voorwaarden van het nieuwe contract zijn toch niet echt geweldig. Vooral de e-mail van de OR dat er over een jaar gewoon met terugwerkende kracht opnieuw berekend zal worden n.a.v. definitieve vaststelling van privé kilometers, was niet erg welkom bij mij.

Jammer dat FS een aanpassing heeft doorgevoerd aan lease budget, dit is bij IS (waar ik zit) in ieder geval niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 14:21
Ja het nieuwe lease reglement is niet erg gunstig inderdaad, heb dan zelf ook nog snel voor 1 juni een nieuwe auto besteld zodat ik nog 3-4 jaar goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die restrictie is waarschijnlijk wel snel weg, er zijn gewoon te weinig auto's die met korting in het budget passen, op dit moment 8 in de 14% klasse, 6 in de 20% klasse en 2 in de 25% klasse. Dat betekent dat er dus 16 auto's zijn die budgetair te verantwoorden zijn voor YP'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Zojuist de OP nog maar eens bijgewerkt, maar weinig nieuws aan de horizon.

Zijn er eigenlijk punten die jullie besproken hebben zien worden, waarvan jullie vinden dat deze in de OP terecht moeten komen? Moet ik dat dan in een blokje doen, of is een Q&A ondertussen wel van toepassing voor een aantal onderwerpen?

Ik hoor graag jullie reacties, zodat ik de OP weer eens goed onder handen kan nemen, zodat iedereen een goed beeld heeft van onze organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:57:
Die restrictie is waarschijnlijk wel snel weg, er zijn gewoon te weinig auto's die met korting in het budget passen, op dit moment 8 in de 14% klasse, 6 in de 20% klasse en 2 in de 25% klasse. Dat betekent dat er dus 16 auto's zijn die budgetair te verantwoorden zijn voor YP'ers.
Wat meer dan genoeg is voor een YP-er.

Ik snap al niet waarom Capgemini niet gewoon één type auto inkoopt voor de YP-er zoals ze bij andere soortgelijke bedrijven wel doen. Capgemini is 800 euro per maand kwijt aan een YP-er voor zijn auto. Dit kan zo in één klap met 300-400 per maand naar beneden als Capgemini die belachelijke "vrij bestellen" mogelijkheid eens laat vervallen. Kost bakken met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Dat de afspraken met de lease maatschappij wel eens op de schop kunnen is wel een feit. We hebben echt een belachelijk dure regeling, zelfs als bepaalde boetes zijn afgekocht. In vergelijk met andere organisaties, met soortgelijke en soms betere regelingen, zijn wij alsnog duurder. Daar mag van mij wel eens verandering in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 08:00:
[...]

Ik snap al niet waarom Capgemini niet gewoon één type auto inkoopt voor de YP-er zoals ze bij andere soortgelijke bedrijven wel doen. Capgemini is 800 euro per maand kwijt aan een YP-er voor zijn auto. Dit kan zo in één klap met 300-400 per maand naar beneden als Capgemini die belachelijke "vrij bestellen" mogelijkheid eens laat vervallen. Kost bakken met geld.
Waarom enkel voor YP'ers? Waarom mogen mensen die langer bij het bedrijf zitten wel zelf een auto kiezen? Waarom is een Polo Bluemotion voor hen ook niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tsurany schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:07:
[...]

Waarom enkel voor YP'ers? Waarom mogen mensen die langer bij het bedrijf zitten wel zelf een auto kiezen? Waarom is een Polo Bluemotion voor hen ook niet goed genoeg?
Iedereen dezelfde auto die je toegewezen wordt. Dat zou voor een aantal collega's zo zeer doen dat ze meteen op zouden stappen. Bovendien maakt het financieel niet echt uit. Er is een mobilitiets budget, en als je duurder wil dan betaal je dat bij. Verder zitten er in de lease regeling wel degelijk een paar voorkeurs auto's (14% modellen) waar er wat voordelen aan zitten. Maar het moet niet, dat is dus duidelijk een stukje vrijheid wat je krijgt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 11:24
Blik1984 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 08:00:
[...]

Voor mensen die een beetje van auto's houden (en dat zijn er nogal wat) is het echt wel wat waard om zelf een auto te mogen kiezen. Persoonlijk zou ik serieus om me heen gaan kijken naar een andere werkgever wanneer ik in een of ander saai hok wordt gezet. Zo belachelijk is die regeling dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, een beetje leuke leaseauto mogen uitzoeken is vaak meer waard dan de besparing in salaris krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 10:18
leuk_he schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:59:
[...]

Iedereen dezelfde auto die je toegewezen wordt. Dat zou voor een aantal collega's zo zeer doen dat ze meteen op zouden stappen. Bovendien maakt het financieel niet echt uit. Er is een mobilitiets budget, en als je duurder wil dan betaal je dat bij. Verder zitten er in de lease regeling wel degelijk een paar voorkeurs auto's (14% modellen) waar er wat voordelen aan zitten. Maar het moet niet, dat is dus duidelijk een stukje vrijheid wat je krijgt.
Niet alleen dat .. na een tijd (gezin starten bvb.) wordt een polo blue motion toch echt wel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anders zou het toch een Ford Fiesta worden. De Champions League editie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
jap85 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 12:13:
[...]

Voor mensen die een beetje van auto's houden (en dat zijn er nogal wat) is het echt wel wat waard om zelf een auto te mogen kiezen. Persoonlijk zou ik serieus om me heen gaan kijken naar een andere werkgever wanneer ik in een of ander saai hok wordt gezet. Zo belachelijk is die regeling dus niet.
Echter krijg je bij andere bedrijven bijna per definitie een standaard auto als eerste auto, dus dan heeft rondkijken weinig zin. Ik vind het zelf ook een fijne arbeidsvoorwaarde, maar het is ook een arbeidsvoorwaarde die héél véél geld kost. Als je een YP-er een standaardauto geeft kun je zo 300-400 euro per maand besparen. Als je dan de YP-er de helft van dat geld als salarisverhoging geeft heb je al snel een tevreden YP-er en een tevreden CEO (aangezien de operationele kosten omlaag gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Want je kan voor 300-350 euro per maand een standaard auto rijden? Vraag me af waar dat te besparen bedrag precies vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
chime schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 12:54:
[...]

Niet alleen dat .. na een tijd (gezin starten bvb.) wordt een polo blue motion toch echt wel te klein.
Is ook niet haalbaar, dan gaat iedereen flink in de contramine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:55:
Want je kan voor 300-350 euro per maand een standaard auto rijden? Vraag me af waar dat te besparen bedrag precies vandaan komt.
Volgens mij is het budget van een YP rond de 750 euro. Ik weet uit ervaring van een ander consultancy-bedrijf die wel een standaardauto aanbiedt dat je bij slim inkopen een flinke korting kunt krijgen op het wagenpark. Polo's werden op die manier voor 250 euro p/m aangekocht excl. benzine. Incl. benzine kom je dan op 450 euro uit en dan heb je dus je besparing a 300 euro te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498538

Ik heb nu meerdere keren de oefentest van Capgemini gemaakt en ik krijg steeds als resultaat "Bijna goed".

Goed:
- Redeneren met cijfermateriaal (tabellen en grafieken)
- Redeneren met teksten (teksten en stellingen)
- Oorzaken en gevolgen herkennen (sudoku test)

Bijna goed:
- Verbanden herkennen en toepassen (4 ruiten som)

De eerste 2 oefeningen maak ik steeds goed (bij 4 ruiten som), maar blijkbaar doe ik iets fout tijdens de echte oefening. Wat zijn hier de 'trucjes' precies? En wanneer moet je de bovenste selecteren en wanneer de onderste?

Als ik bovenaan 2 letters zie, dan selecteer ik de bovenste 2, en bij cijfers de onderste 2.
Zijn het allemaal letters of cijfers, wat dan? Hoe bepaal ik dan welke boven en welke onder komt? Of doe ik het helemaal verkeerd?

Bij de overige onderdelen van de test kom ik aardig ver maar door tijdsnood kan ik de laatste 4 á 5 vragen niet aandachtig lezen en beantwoorden en daarom selecteer ik zonder te lezen juist / onjuist / onbepaald zodat ik geen vragen open laat maar die maak ik zo te zien wel goed. En is het verstandig om een vraag open te laten als je deze niet weet?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 498538 op 12-02-2013 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bedoelt die opgaven waarbij je zes ruiten hebt met bepaalde patronen en dan daar onder vier ruiten hebt en de patronen moet matchen? Daar is niet echt een truuk voor. Soms is het patroon dat er enkel cijfers zijn, dan is dat simpel. Soms is het patroon dat bij de een de cijfers lager dan vijf zijn en bij de andere de cijfers hoger dan vijf. Soms een bepaalde letter die vier keer voor komt. Kan van alles zijn qua patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 18:06:
Je bedoelt die opgaven waarbij je zes ruiten hebt met bepaalde patronen en dan daar onder vier ruiten hebt en de patronen moet matchen? Daar is niet echt een truuk voor. Soms is het patroon dat er enkel cijfers zijn, dan is dat simpel. Soms is het patroon dat bij de een de cijfers lager dan vijf zijn en bij de andere de cijfers hoger dan vijf. Soms een bepaalde letter die vier keer voor komt. Kan van alles zijn qua patroon.
Oke, maar hoe bepaal je dan of je oranje (boven) of blauw (onder) moet selecteren? Stel dat ik een verband heb gevonden tussen cijfers. Moet ik dat dan aan de bovenkant of aan de onderkant selecteren?

En je ziet boven de opgave ook van die voorbeelden, moet je die gebruiken bij jouw keuze of is dat niet nodig, dus puur kijken naar de onderste 4 en daaruit 2 boven en 2 onder selecteren?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 498538 op 12-02-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarvoor heb je de bovenste rij. Daar zitten verbanden in, Zit het verband dat je gevonden hebt in de ruiten met de oranje bollen dan kijk je met welke ruiten op de onderste rij dat overeen komt en die kleur je dan oranje. Het is dus echt kijken welke ruiten op de onderste rij matchen aan de ruiten op de bovenste rij qua patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Tsurany,

Hartstikke bedankt voor je uitleg. Ik wist dat namelijk niet.
Ik keek puur naar de onderste gedeelte en keek puur naar de top van die ruiten. Stel dat dit er 4 zijn met de volgende letter/cijfer in de top:

A 6 Y 5

Dan doe ik letter standaard boven en cijfers standaard onder. Maar ik zal de oefentest (ruiten) nogmaals maken en kijken of ik er nu wel een goede score uit kan halen.

Edit
De oefentoets gemaakt, de 4 ruiten opgaven bestaat uit 6 vragen en als resultaat heb ik "goed".
Het is als je het snapt best simpel.

Ik denk dat ik alle onderdelen, behalve 1, goed zal maken. Voor mij is Scales FX de lastigste waar ik echt NIKS van snap, ook na het lezen van de uitgebreide uitleg van sommige leden hier op Tweakers.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 498538 op 12-02-2013 19:29 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 83 Laatste