Congratz! Ben benieuwd naar de uitslag!
Onlangs ook alle lease gegevens binnengekregen, maar kan het zo zijn dat Alphabet een stuk duurder is dan Athlon? is er nog een groot verschil tussen beide leasemaatschappijen? voor of nadelen bijvoorbeeld?
Wat ik heb begrepen is dat het inderdaad zo is dat Alphabet duurder is dan Athlon. De ervaringen met Alphabet lijken echter wel weer beter te zijn. Ondersteuning in het geval van problemen en het laten uitvoeren van reparaties lijkt bij Alphabet net wat minder gezeur op te leveren.
Oké, goed om te weten.
Ik zie bijvoorbeeld dat Auto A bij Athlon 60,- goedkoper per maand is dan bij Alphabet.
Kan zo'n groot verschil kloppen of heb ik Athlon nog niet 100% ingesteld
Ik zie bijvoorbeeld dat Auto A bij Athlon 60,- goedkoper per maand is dan bij Alphabet.
Kan zo'n groot verschil kloppen of heb ik Athlon nog niet 100% ingesteld
Dat is wel een van de grootste verschillen die ik heb gezien. Misschien dat je even moet kijken of je bij beide wel de juiste leasevergoeding hebt geselecteerd.
Tevens is het tegenwoordig zo dat je bij Alphabet enorme keuze hebt qua verzekering voor voortijdig inleveren en vervangend vervoer. Let daar ook goed op.
Tevens is het tegenwoordig zo dat je bij Alphabet enorme keuze hebt qua verzekering voor voortijdig inleveren en vervangend vervoer. Let daar ook goed op.
Misschien is er ook een actie oid, die bij de een in de leaseprijs meegenomen wordt, maar je bij de ander gewoon krijgt. Toen ik prijzen aan het vergelijken was was dit op een paar modellen toen ook zo.
Ik deed even voor de grap de Megane Bose (estate)
Die kost standaard bij Alphabet al 40,- meer in de maand.
Kan iemand dit bevestigen? dan weet ik of mijn instellingen juist staan
Die kost standaard bij Alphabet al 40,- meer in de maand.
Kan iemand dit bevestigen? dan weet ik of mijn instellingen juist staan
Iets meer dan 50 euro verschil bij mij, en dan is het voor alphabeth nog het goedkoopst mogelijk (geen dealerkeuze, geen winterbanden, geen verzekering eerder terug)...
Ahtlon en Alphabet kunnen veel verschillen, mijn Peugeot 508 was bij Alphabet bijna 50 euro in de maand goedkoper. En alles was goed ingesteld! Scheelt mij weer geld om te switchen...
"Find what you love and let it kill you"
Hier komt Athlon toevallig 50 euro goedkoper uit.. Waarschijnlijk te maken met grotere kortingen tijdens de inkoop?
Leaseprijs, is mde afhankelijk van de inkoop naturlijk, soms hebben ze bij de een of de ander wel een inkoopactie, waardoor een bepaald model tijdelijk iets goedkoper is. Verder lopen ze niet altijd bij met bmp/benzinerpijzen. Dan is er nog het verwachte verbruik (weet niet of ze daarvoor gewoon de specificatie van de fabrikant gebruiken) en de restwaarde. Verder willen ze ook nog winst maken natuurlijk, ben wel benieuwd waar het verschil zit. Als een deel van het verschil in het verwachte verbruik zit, dan wordt dat door de nieuwe leaseregeling weer opgeheven.
Nog iemand de dupe geworden van de turn-around?
Gelukkig niet, al hadden wij het op onze afdeling ook niet verwacht moet ik zeggen. We zoeken nog steeds mensen omdat we meer dan genoeg werk hebben.
Gelukkig niet. En voor degenen die aan boord blijven: wees assertief, denk mee, laat je zien en voeg meer waarde aan je project en team toe dan ze van je verwachten.
Eer aan je korf (haha)
Blijf jezelf!Jentae schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:01:
Gelukkig niet. En voor degenen die aan boord blijven: wees assertief, denk mee, laat je zien en voeg meer waarde aan je project en team toe dan ze van je verwachten.
Weet iemand of poolauto's die voor juni op naam staan, nog in de oude leaseregeling vallen?
Regeling is als het goed is per juli 2012 ingegaan dus inderdaad, auto's van juni zouden onder de oude regeling moeten vallen aangezien de bestel datum al veel eerder is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Afgelopen week divisiemeeting gehad. MT gaf aan dat Infrastructure Services het niet perfect doet, maar op zich nog wel aardig. Er wordt verwacht dat voor IS in ieder geval nog een goed percentage van het tantieme uitbetaald zal gaan worden.
Ben zelf wel reuze benieuwd hoe het over de hele organisatie heen zal leiden tot aanpassing van de norm. Benelux blijft een zorgenkindje.
Overigens zojuist de Topic-Start nog eens refreshed. Vooral omdat ik nu pas zag dat IE8 niet goed om kan gaan met de 'justify' text alignment. Tweakers v7 breekt ook nog wat uitlijning, dus dat ook maar gefixed. Mocht iemand nog wat foutjes zien, let me know!
Ben zelf wel reuze benieuwd hoe het over de hele organisatie heen zal leiden tot aanpassing van de norm. Benelux blijft een zorgenkindje.
Overigens zojuist de Topic-Start nog eens refreshed. Vooral omdat ik nu pas zag dat IE8 niet goed om kan gaan met de 'justify' text alignment. Tweakers v7 breekt ook nog wat uitlijning, dus dat ook maar gefixed. Mocht iemand nog wat foutjes zien, let me know!
Anoniem: 282119
Ik geloof dat ik 1 van de weinige vrouwen die hier reageert maar goed.
Gisteren een Young Professional Talent Day gehad. Veel informatie gekregen en ook weer een opfriscursus gehad van wat mijn opleiding ook alweer inhield. Ik ben al ruim twee maanden aan het solliciteren. En nu dus bij Capgemini op de Talent Day geweest.
En toen wist ik het: ik wil bij Capgemini werken. Het is 1 van de weinige bedrijven die ook daadwerkelijk werk kunnen aanbieden op mijn vakgebied (bedrijfskundige informatica) Voor de rest krijg ik mailtjes en telefoontjes van bedrijven die programmeurs zoeken of anders een helpdeskmedewerker.
Ik heb mn kaartje gelegd in het "JA" bakje. Ik hoop op een vervolg gesprek bij Private Btech en Private SAP. Ik hoop ook een gesprek te krijgen bij Public Btech. Daarna is het dus de bedoeling dat ik een capaciteiten test ga maken. Ik heb de tips van Px (zoiets, zeg "foei" als ik het verkeerd heb geschreven
) gelezen.
Kun je de test ook oefenen met behulp van literatuur? Ik heb 3 van dit soort testen gemaakt ( en niet behaald) en de bedrijven zeiden allemaal dat ik met boekjes de testen ook kon oefenen. Wie weet het?
Gisteren een Young Professional Talent Day gehad. Veel informatie gekregen en ook weer een opfriscursus gehad van wat mijn opleiding ook alweer inhield. Ik ben al ruim twee maanden aan het solliciteren. En nu dus bij Capgemini op de Talent Day geweest.
En toen wist ik het: ik wil bij Capgemini werken. Het is 1 van de weinige bedrijven die ook daadwerkelijk werk kunnen aanbieden op mijn vakgebied (bedrijfskundige informatica) Voor de rest krijg ik mailtjes en telefoontjes van bedrijven die programmeurs zoeken of anders een helpdeskmedewerker.
Ik heb mn kaartje gelegd in het "JA" bakje. Ik hoop op een vervolg gesprek bij Private Btech en Private SAP. Ik hoop ook een gesprek te krijgen bij Public Btech. Daarna is het dus de bedoeling dat ik een capaciteiten test ga maken. Ik heb de tips van Px (zoiets, zeg "foei" als ik het verkeerd heb geschreven

Kun je de test ook oefenen met behulp van literatuur? Ik heb 3 van dit soort testen gemaakt ( en niet behaald) en de bedrijven zeiden allemaal dat ik met boekjes de testen ook kon oefenen. Wie weet het?
Wat je kan doen is bijvoorbeeld oefenen met Sudoku's en andere puzzels om ervaring op te bouwen. Bij de puzzels is het vaak een geval van doorhebben welke strategie nodig is om het probleem snel op te lossen.
Of er echt boekjes voor zijn zou ik niet direct weten.
Of er echt boekjes voor zijn zou ik niet direct weten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Anoniem: 481732
Globaal gezien, of alleen IS?
Heb zelf de capaciteitentest (en trouwens de gehele sollicitatieprocedure) als zeer fijn ervaren. Goede en vlotte communicatie, en bij iedere stap werd duidelijk vermeld wat de bedoeling was en wat er van je werd verwacht. In februari als YPer aan de slag bij FS
Anoniem: 481752
Om dit bericht te plaatsen heb ik een account gemaakt bij Tweakers. Dank aan iedereen voor de behulpzame berichten (PRX in het bijzonder) met betrekking tot het assessment enzovoorts.
Morgen krijg ik een voorstel gestuurd om bij cap aan de slag te gaan als tester (divisie testing, public), graag wou ik mijn ervaring met capgemini tot nu toe beschrijven voor diegenen die er wat aan hebben.
Vanaf het eerste moment is het contact met capgemini uitstekend geweest, ze waren overal vlot mee, waren aanspreekbaar, behulpzaam en kwamen hun afspraken na. Wat mij betreft maakt dat capgemini al bijzonder. Het eerste gesprek was ontspannen; er werd uitgelegd over het bedrijf en er werd gevraagd wat mij zo aansprak in cap gemini (feitelijk alles).
Met betrekking tot het assessment (young professional), ontzettend goed te doen (CLS 92%, fx voldoende, numerical sterk en verbal sterk). Wat betreft de numerical en verbal taken was het exact hetzelfde als in het oefen-assessment, alleen meer vragen en meer tijd. Voorbereiding voor beiden lijkt me dan gewoon het meermaals doen van het oefenassessment om het nodige tempo te ontwikkelen. Scales FX (stroomschema's) was ook goed te doen. Ik heb het aangepakt zoals PRX het volgens mij ook had voorgesteld in ervaringen deel 1 of 2 - het maken van een tabel met input en output. Zo noteren kost je wel snelheid, maar levert compleet juiste antwoorden op. Ik heb gemerkt dat ik hierbij veel gehad heb aan het oefenen van de abstracte opgaves bij vacature.com (weet niet of ik hiernaar mag linken, maargoed). Daar moet je vaststellen welke uitwerkingen bepaalde processen hebben op een bepaalde input - sterk vergelijkbaar met de scales FX.
Als laatste tip: neem je tijd voor de voorbeeldopgaves, daar wordt heel duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is en is voldoende ruimte om uit te proberen. Pak eventueel ook je rust tussen de taken door, drink wat water, ontspan even. In een rits er doorheen gaan lijkt me niet voordelig voor de concentratie (afgestudeerd psycholoog). Laat je tevens niet gek maken door mensen die het niet gehaald hebben - er zijn dusdanig veel factoren die daar invloed op hebben dat jouw situatie zelden vergelijkbaar zal zijn.
De psycholoog was eigenlijk een erg leuk gesprek, hij bespreekt de uitkomsten met je en hoe jij dat zelf ziet - indien hij meer duidelijkheid wil zal hij vragen naar voorbeelden en doorvragen indien nodig. In mijn ervaring was de psycholoog absoluut niet star - hij stond open voor jou om je scores toe te lichten. Als je hier gewoon ontspannen zit kun je die antwoorden prima bedenken en plezier hebben in het gesprek (je mag immers over jezelf praten!).
In som: ik ben ontzettend enthousiast om per december aan de slag te gaan bij Cap Gemini. Het bedrijf heeft gedurende het hele sollicitatieproces en hele goede indruk op mij achtergelaten.
Morgen krijg ik een voorstel gestuurd om bij cap aan de slag te gaan als tester (divisie testing, public), graag wou ik mijn ervaring met capgemini tot nu toe beschrijven voor diegenen die er wat aan hebben.
Vanaf het eerste moment is het contact met capgemini uitstekend geweest, ze waren overal vlot mee, waren aanspreekbaar, behulpzaam en kwamen hun afspraken na. Wat mij betreft maakt dat capgemini al bijzonder. Het eerste gesprek was ontspannen; er werd uitgelegd over het bedrijf en er werd gevraagd wat mij zo aansprak in cap gemini (feitelijk alles).
Met betrekking tot het assessment (young professional), ontzettend goed te doen (CLS 92%, fx voldoende, numerical sterk en verbal sterk). Wat betreft de numerical en verbal taken was het exact hetzelfde als in het oefen-assessment, alleen meer vragen en meer tijd. Voorbereiding voor beiden lijkt me dan gewoon het meermaals doen van het oefenassessment om het nodige tempo te ontwikkelen. Scales FX (stroomschema's) was ook goed te doen. Ik heb het aangepakt zoals PRX het volgens mij ook had voorgesteld in ervaringen deel 1 of 2 - het maken van een tabel met input en output. Zo noteren kost je wel snelheid, maar levert compleet juiste antwoorden op. Ik heb gemerkt dat ik hierbij veel gehad heb aan het oefenen van de abstracte opgaves bij vacature.com (weet niet of ik hiernaar mag linken, maargoed). Daar moet je vaststellen welke uitwerkingen bepaalde processen hebben op een bepaalde input - sterk vergelijkbaar met de scales FX.
Als laatste tip: neem je tijd voor de voorbeeldopgaves, daar wordt heel duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is en is voldoende ruimte om uit te proberen. Pak eventueel ook je rust tussen de taken door, drink wat water, ontspan even. In een rits er doorheen gaan lijkt me niet voordelig voor de concentratie (afgestudeerd psycholoog). Laat je tevens niet gek maken door mensen die het niet gehaald hebben - er zijn dusdanig veel factoren die daar invloed op hebben dat jouw situatie zelden vergelijkbaar zal zijn.
De psycholoog was eigenlijk een erg leuk gesprek, hij bespreekt de uitkomsten met je en hoe jij dat zelf ziet - indien hij meer duidelijkheid wil zal hij vragen naar voorbeelden en doorvragen indien nodig. In mijn ervaring was de psycholoog absoluut niet star - hij stond open voor jou om je scores toe te lichten. Als je hier gewoon ontspannen zit kun je die antwoorden prima bedenken en plezier hebben in het gesprek (je mag immers over jezelf praten!).
In som: ik ben ontzettend enthousiast om per december aan de slag te gaan bij Cap Gemini. Het bedrijf heeft gedurende het hele sollicitatieproces en hele goede indruk op mij achtergelaten.
Het is Prx, maar ik doe niet echt moeilijk over het verkeerd spellen van een username op een community.Anoniem: 282119 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:34:
Ik heb mn kaartje gelegd in het "JA" bakje. Ik hoop op een vervolg gesprek bij Private Btech en Private SAP. Ik hoop ook een gesprek te krijgen bij Public Btech. Daarna is het dus de bedoeling dat ik een capaciteiten test ga maken. Ik heb de tips van Px (zoiets, zeg "foei" als ik het verkeerd heb geschreven) gelezen.
De beste oefening tot nu toe is echt het maken van de voorbeeldopgaven, zoals deze ook gelinkt staan in de topic-start. Daarvan is het wel belangrijk om te weten dat er geen Sudoku test in de werkelijke test zit, maar dat je nogsteeds de oefeningen zal krijgen zoals ik die een hele tijd geleden uit heb gelegd. Daarentegen oefen je met een Sudoku wel het logisch denken en dat is natuurlijk nooit verkeerd.
Ik bedoel het dan globaal. Waar de Benelux in de jaren voor de crisis altijd het bestje jongetje van de klas is geweest, zijn we dat sinds de crisis totaal niet meer. Dit wordt ook bij elke publicatie van cijfers (kwartaal, half jaar, jaar) weer onderschreven, helaas.
Niets te danken! Ik vind het altijd geweldig als mensen net zo enthousiast worden over Capgemini als ikzelf. Elke werkgever (en ook werknemer) heeft zo zijn nukken, maar ik heb het na 3 jaar nogsteeds bijzonder goed naar mijn zin.Anoniem: 481752 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:28:
Om dit bericht te plaatsen heb ik een account gemaakt bij Tweakers. Dank aan iedereen voor de behulpzame berichten (PRX in het bijzonder) met betrekking tot het assessment enzovoorts.
Ik heb de capaciteiten test behaald! Ik heb veel gehad aan de uitleg van de tests en ik heb me daardoor goed kunnen voorbereiden. Echter is het dan nog niet makkelijk om de capaciteitentest te maken.
Aanstaande vrijdag een gesprek met de psycholoog. Ik vind dat soort dingen maar eng en ik praat niet graag met ze. Wat kan ik verwachten bij het gesprek? Wordt hierdoor ook bepaald of je wordt aangenomen bij capgemini? Is er een kans dat je hierdoor nog niet aangenomen wordt?
Aanstaande vrijdag een gesprek met de psycholoog. Ik vind dat soort dingen maar eng en ik praat niet graag met ze. Wat kan ik verwachten bij het gesprek? Wordt hierdoor ook bepaald of je wordt aangenomen bij capgemini? Is er een kans dat je hierdoor nog niet aangenomen wordt?
Kijk, gefeliciteerd! Het gesprek is vooral om te kijken of het beeld wat is geschetst bij de test te toetsen aan de werkelijkheid. Hoe pak jij dingen aan? Hoe bereid jij je voor? Waarom heb je karaktereigenschap X op je cv? Je zegt dat je creatief bent, kan je daar een voorbeeld van geven?
Heerlijk een uur over jezelf praten! Het is wel een deal breaker als je het niet haalt, maar het moeilijkste heb je nu wel gehad.
Heerlijk een uur over jezelf praten! Het is wel een deal breaker als je het niet haalt, maar het moeilijkste heb je nu wel gehad.
Gesprek met de psycholoog wordt wel gebruikt voor de beslissing om je wel of niet aan te nemen. Het is echter geen keuring met Rorschach vlekken en allerlei andere tests. Gewoon een gesprek om te kijken of je qua mentaliteit bij Capgemini past. Zou me daar niet te druk om maken, tenzij je een vrij verknipt persoon bent.
Zo, ik ben blij.
Capaciteitentest behaald. Ook een positief gesprek gehad met de psycholoog. Vandaag een contractaanbod gekregen per 1 december.
Ik maak me echter wel zorgen om de werkdruk omdat er bij de arbeidsvoorwaarden ook iets staat over pakketwaarde wat je minimaal moet binnen halen e.d. Ik heb het gevoel gekregen dat je in de eerste paar jaar flink moet presteren.
Hoe zien jullie dat? En waar hangt het vanaf?
Trouwens: ontzettend fijn dat ik hier terecht kan met vragen over capgemini en dat ik mede hierdoor ook succesvol ben aangenomen bij Capgemini! Bedankt!
Capaciteitentest behaald. Ook een positief gesprek gehad met de psycholoog. Vandaag een contractaanbod gekregen per 1 december.
Ik maak me echter wel zorgen om de werkdruk omdat er bij de arbeidsvoorwaarden ook iets staat over pakketwaarde wat je minimaal moet binnen halen e.d. Ik heb het gevoel gekregen dat je in de eerste paar jaar flink moet presteren.
Trouwens: ontzettend fijn dat ik hier terecht kan met vragen over capgemini en dat ik mede hierdoor ook succesvol ben aangenomen bij Capgemini! Bedankt!
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 282119 op 19-11-2012 22:53 ]
Van harte! Wat bedoel je met pakketwaarde? En weet je al iets over de practice waar je in terecht komt? Ik werk voor SAP. Daar kan ik je best wel wat over vertellen........Anoniem: 282119 schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:51:
Zo, ik ben blij.
Trouwens: ontzettend fijn dat ik hier terecht kan met vragen over capgemini en dat ik mede hierdoor ook succesvol ben aangenomen bij Capgemini! Bedankt!![]()
Bedoel je dat je een X maal je eigen kosten aan omzet moet halen?
Allereerst, van harte gefeliciteerd! Welkom bij de organisatie.Anoniem: 282119 schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:51:
Zo, ik ben blij.
Trouwens: ontzettend fijn dat ik hier terecht kan met vragen over capgemini en dat ik mede hierdoor ook succesvol ben aangenomen bij Capgemini! Bedankt!![]()
Ik kan me niet voorstellen dat er in de arbeidsvoorwaarden afspraken worden gemaakt over het behalen van targets. Sterker nog, de targets van een Young Professional zijn aardig zacht aangezien deze mensen nog bezig zijn om zich te ontwikkelen in hun vakgebied. Maak je daar dus maar niet druk om! :-)
[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 20-11-2012 22:45 ]
Ik kom me ook maar even melden hier :W
Ik begin 1 februari (2013) bij Capgemini, bij het Young Professional programma voor de functie Business Technology Consultant bij FS (Financial Services). Nu ben ik aan het rondkijken naar (tijdelijke) woonruimte in (omg.) Utrecht, aangezien ik niet echt veel zin heb om elke dag heen en weer te reizen vanaf mijn huidige woonplaats. Dat is namelijk 220km enkele reis
Ik heb nu voornamelijk gekeken voor tijdelijke woonruimte, aangezien ik niet ergens aan vast wil zitten mocht ik om wat voor reden dan ook weg willen (of zij willen mij weg) in de proefperiode. Ik heb nu gekeken naar Short Stay XL (sshxl.nl), anti-kraak en op kamernet.nl. Bij de laatste waarschijnlijk al wel iets, maar nog niks concreets..
Zijn er nog mensen hier, die wellicht beter bekend zijn in de regio, die eventuele tips hebben waar ik kan kijken? Alvast bedankt!
Ik begin 1 februari (2013) bij Capgemini, bij het Young Professional programma voor de functie Business Technology Consultant bij FS (Financial Services). Nu ben ik aan het rondkijken naar (tijdelijke) woonruimte in (omg.) Utrecht, aangezien ik niet echt veel zin heb om elke dag heen en weer te reizen vanaf mijn huidige woonplaats. Dat is namelijk 220km enkele reis
Ik heb nu voornamelijk gekeken voor tijdelijke woonruimte, aangezien ik niet ergens aan vast wil zitten mocht ik om wat voor reden dan ook weg willen (of zij willen mij weg) in de proefperiode. Ik heb nu gekeken naar Short Stay XL (sshxl.nl), anti-kraak en op kamernet.nl. Bij de laatste waarschijnlijk al wel iets, maar nog niks concreets..
Zijn er nog mensen hier, die wellicht beter bekend zijn in de regio, die eventuele tips hebben waar ik kan kijken? Alvast bedankt!
Anoniem: 483019
Neem eens contact op met De Wolf:
http://www.wolfhuisvestin...d-van-wolf/woningruimtes/
Zij hadden (mischien nu nog) wat anti-kraak woningen in kanaleneiland (5 minuten lopen van Cap).
http://www.wolfhuisvestin...d-van-wolf/woningruimtes/
Zij hadden (mischien nu nog) wat anti-kraak woningen in kanaleneiland (5 minuten lopen van Cap).
Bedankt, zal er achteraan gaan!
Ga woensdag ook al twee kamers bekijken in Utrecht. Eén in Lombok en één in Pijlsweerd, ook allebei wel redelijke ligging volgens mij
Ga woensdag ook al twee kamers bekijken in Utrecht. Eén in Lombok en één in Pijlsweerd, ook allebei wel redelijke ligging volgens mij
Anoniem: 483019 schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:38:
Kan je overigens wel 220 km van Utrecht wonen in Nederland?
offtopic:
Ja hoor, in Bad Nieuweschans bijvoorbeeld.
Over de weg wel ja, hemelsbreed wordt het wat lastiger. Om precies te zijn is het 219 km (volgens Google Maps) vanaf mijn voordeur naar Capgemini, Utrecht!Anoniem: 483019 schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:38:
Kan je overigens wel 220 km van Utrecht wonen in Nederland?
Klopt, ik woon nog net iets ten noorden daarvansebasd schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:49:
[...]
offtopic:
Maandag gaat mn eerste werkdag bij Capgemini beginnen. Dan heb ik de Onboarding dag. Iik heb er echt zin in. Ik ben echt zo blij dat ik hier mag gaan werken!
Anoniem: 486235
Ik heb onlangs een aanbieding gehad van Cap en kan instromen als een Senior Consultant. Ik had echter nog wat vragen waar jullie hopelijk bij kunnen helpen:
- Pensioenbedrijge: Bij de aanbieding hebben ze bij mijn compensatie een jaarlijks bedrag gezet voor ' Pensioenbijdrag werkgever (13%). Ik neem aan dat dit bedrag naar je pensioen gaat en je hier verder op bruto salaris niks van terug ziet? Daarnaast neem ik aan dat je bij bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek geen rekening mee worden gehouden?
- Leasebedrag Ik vroeg mij af wat je van 850 kan leasen? Ik wil graag een bijvoorbeeld een VW Golf (bluemotion, trendline) - kan je dat uit dit budget halen?
- Leaseauto Als je als experience hire in dienst treed krijg je dan gelijk een lease auto (ook in je proefperiode?) Mag je zelf een auto uitzoeken of krijg je eerst een auto uit de pool waarna je een auto mag uitzoeken (na 2 maanden?)
- Onderhandelen Zijn er hier mensen die als experience hirer zijn aangenomen en (met succes) hebben kunnen onderhandelen over hun aanbieding?
Momenteel krijgt iedereen een pool auto en mag je pas na vijf maanden een eigen leaseauto uitzoeken. Er zijn nogal wat mensen ontslagen en er zijn dus een flink aantal auto's over.
Wat leasebedrag betreft, daar kan je best wel wat leuks voor rijden. Ik zit zelf rond dat bedrag en rijd een Peugeot 508 Hybrid4 en zit nog onder m'n budget.Anoniem: 486235 schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:58:
- Leasebedrag Ik vroeg mij af wat je van 850 kan leasen? Ik wil graag een bijvoorbeeld een VW Golf (bluemotion, trendline) - kan je dat uit dit budget halen?
Ik heb even bij de leasemaatschappij gekeken voor Volkswagen Golf en dat valt ruim binnen je budget
Maar inderdaad, eerst zul je een poolauto moeten gaan rijden omdat er op het moment een grote voorraad in de pool is.
[ Voor 9% gewijzigd door M-Opensource op 02-12-2012 16:38 ]
Met 850 euro kan je makkelijk een VW Golf leasen. Het dekt waarschijnlijk alleen de bijtelling niet. Maar dat hangt sterk af van de prijs/uitvoering. Dus netto betekent dat je moet bijleggen (indien je er privé meer wil rijden).
< dit stukje webruimte is te huur >
Bedankt voor de antwoorden :-)
Ik wil er uiteraard wel prive mee rijden. Met het 'dekt de bijtelling niet' bedoel je dat het bedrag dat je over houdt van je leasebudget minder is dat je bijtelling? Dat is geen probleem verder :-)
Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met onderhandelen nadat ze een aanbod hadden gehad als experiece hirer?
Ik wil er uiteraard wel prive mee rijden. Met het 'dekt de bijtelling niet' bedoel je dat het bedrag dat je over houdt van je leasebudget minder is dat je bijtelling? Dat is geen probleem verder :-)
Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met onderhandelen nadat ze een aanbod hadden gehad als experiece hirer?
Wat eigenlijk wel weer idioot is gezien de grote hoeveelheid 20% auto's en de zeer geringe hoeveelheid 14% auto's voor een leuk budget. Of je rijd zeer klein of je rijd een Prius. Hier en daar een uitzondering maar die zijn ook snel weg. Een echt leuke auto zit er voorlopig niet bij, tenzij je een aardig budget hebt.M-Opensource schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:38:
Maar inderdaad, eerst zul je een poolauto moeten gaan rijden omdat er op het moment een grote voorraad in de pool is.
Zijn de Prius auto's snel weg? die stonden er een maand geleden nog in grote getale op 
Dacht juist dat ze daar niet van af zouden komen.
Dacht juist dat ze daar niet van af zouden komen.
De uitzonderingen zijn snel weg, die Priussen krijg je nooit weg. Zijn vreselijke auto's, te duur voor YP'ers en gewoon niet interessant voor mensen die auto's leuk vinden aangezien hij doodsaai is. Die dingen gaan er lang op staan.
Onderhandelen is echt een must als zij-instromer. Ik zat niet in de positie om te onderhandelen en heb daar nog altijd spijt van. Bij Capgemini is het namelijk niet zo dat je op een gegeven moment gelijk komt met je peers als je bijvoorbeeld een promotie maakt, startsalaris is daarbij dus enorm belangrijk.Anoniem: 486235 schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:58:
Ik heb onlangs een aanbieding gehad van Cap en kan instromen als een Senior Consultant. Ik had echter nog wat vragen waar jullie hopelijk bij kunnen helpen:Een hoop vragen die misschien ook al uit de verschillende threads zijn te destilleren (ik heb wel gezocht maar niet echt antwoord gevonden op deze vragen. Alvast dank voor de antwoorden :-)
- Onderhandelen Zijn er hier mensen die als experience hirer zijn aangenomen en (met succes) hebben kunnen onderhandelen over hun aanbieding?
Persoonlijk vind ik ons salarishuis heel vreemd opgebouwd. Weinig additioneel salaris bij promotie, geen koppeling tussen level en niveau, altijd maar marginale verhogingen. Iedereen, onafhankelijk van SBU, krijgt in principe hetzelfde salaris, ook onafhankelijk van vooropleiding. Het is niet voor niets dat er intern gezegd wordt dat je maar beter een keer Cagemini kunt verlaten om later weer terug te komen wil je ook qua salaris er een beetje op vooruit gaan. Dan pas ga je een echte stap maken.
Kortom, onderhandelen is een must
Kan je misschien even aangeven wat je bedoelt met 'promotie'? Ik dacht dat je het namelijk daar over 'grade' had, maar in de volgende zin noem je het 'niveau'.
Als je in complete Capgemini terminologie gaat praten dan betekent 'level' en 'niveau' hetzelfde. Dat zijn de niveaus die vanaf 1 tot 33 lopen. Er is inderdaad geen directe koppeling tussen je 'grade' en je 'niveau', maar er is wel degelijk een plafond/start voor elke grade. Ik zou de exacte tabel op moeten zoeken, maar volgens mij is niveau 18 het hoogste wat toegestaan wordt voor een Consultant, terwijl eigenlijk niveau 16 wordt gezien als het niveau dat een 'promotie' naar Senior Consultant in het verschiet moet liggen, om nog normaal te groeien. Het is alleen niet hard gemaakt en er wordt (in verband met verschillende overnames) ook niet echt naar gekeken.
Verder ben ik het wel met je eens dat een stap naar buiten en dan weer terug wel zorgt voor de beste sprongen, want hard doorgroeien binnen de organisatie (qua niveau) is er inderdaad niet echt bij.
Als je in complete Capgemini terminologie gaat praten dan betekent 'level' en 'niveau' hetzelfde. Dat zijn de niveaus die vanaf 1 tot 33 lopen. Er is inderdaad geen directe koppeling tussen je 'grade' en je 'niveau', maar er is wel degelijk een plafond/start voor elke grade. Ik zou de exacte tabel op moeten zoeken, maar volgens mij is niveau 18 het hoogste wat toegestaan wordt voor een Consultant, terwijl eigenlijk niveau 16 wordt gezien als het niveau dat een 'promotie' naar Senior Consultant in het verschiet moet liggen, om nog normaal te groeien. Het is alleen niet hard gemaakt en er wordt (in verband met verschillende overnames) ook niet echt naar gekeken.
Verder ben ik het wel met je eens dat een stap naar buiten en dan weer terug wel zorgt voor de beste sprongen, want hard doorgroeien binnen de organisatie (qua niveau) is er inderdaad niet echt bij.
Thanks voor de reactie. Ik heb maandag een tegenaanbod gedaan en wacht nog op antwoord.
Hebben jullie advies voor als ik vandaag nog niks gehoord heb? Verder afwachten of bellen?
Met name even benieuwd naar onderhandelspositie (bellen kan misschien de onderhandelingspositie verslechteren maar geeft aan de andere kant misschien een betere indruk)
Hebben jullie advies voor als ik vandaag nog niks gehoord heb? Verder afwachten of bellen?
Met name even benieuwd naar onderhandelspositie (bellen kan misschien de onderhandelingspositie verslechteren maar geeft aan de andere kant misschien een betere indruk)
Hoe vergaat het de mensen die op 1 december zijn gestart, of die nu in het proces zitten? Ben erg benieuwd of we in 2013 ook een goede aanwas kunnen verwachten, maar nog meer benieuwd wat de eerste ervaringen zijn met Capgemini!
Het is nu mn derde week bij Cap. Het is me tot nu toe erg goed bevallen! Ik merk wel dat je erg op jezelf ben aangewezen dat je veel zelf moet regelen, maar je kunt wel veel vragen aan je collega's als je iets te vragen hebt. Er heerst een goede sfeer hier bij Cap dat is wat ik altijd heb gehad. Je wordt getriggerd om sociaal te zijn, maar je doet het eigenlijk zelf. De mensen hier zijn ook anders dan waar ik voor heen heb gewerkt. Socialer, maatschappelijker, bescheiden, toleranter (zal ook wel moeten, vanwege hun internationale positie).
Wat me ook is opgevallen: iedereen gaat met elkaar om als gelijken. Je weet dat een collega senior of management consultant is, maar in omgang merk je dat niet. Dat is wel fijn. Ik vind het fijn dat ik gewoon mijzelf kan zijn.
Wat me ook is opgevallen: iedereen gaat met elkaar om als gelijken. Je weet dat een collega senior of management consultant is, maar in omgang merk je dat niet. Dat is wel fijn. Ik vind het fijn dat ik gewoon mijzelf kan zijn.
Beste CapTweakers
Ik ben op dit moment bezig met afstuderen (HBO Business IT & Management / Bedrijfskundige Inf.), de laatste maandjes. Op dit moment ben ik bezig met het initieren van de sollicatie met een contactpersoon, echter moet ik nu aangeven waar op dit moment mijn voorkeur ligt op het gebied van de vacatures. Door recruitment zijn een aantal vacatures voorgesteld: Junior Test Consultant(masterclass), en junior infrastructure engineer en een niet gedefinieerde vacature van business analist (strengere toelating).
Nu weet ik wat de vacatures inhouden alleen ben ik opzoek naar ervaringen van Cap'ers (met name op het gebied van testen en de doorgroeimogelijkheden e.d.), een algemeen informatief stukje is ook voldoende. Bedankt!
Ik ben op dit moment bezig met afstuderen (HBO Business IT & Management / Bedrijfskundige Inf.), de laatste maandjes. Op dit moment ben ik bezig met het initieren van de sollicatie met een contactpersoon, echter moet ik nu aangeven waar op dit moment mijn voorkeur ligt op het gebied van de vacatures. Door recruitment zijn een aantal vacatures voorgesteld: Junior Test Consultant(masterclass), en junior infrastructure engineer en een niet gedefinieerde vacature van business analist (strengere toelating).
Nu weet ik wat de vacatures inhouden alleen ben ik opzoek naar ervaringen van Cap'ers (met name op het gebied van testen en de doorgroeimogelijkheden e.d.), een algemeen informatief stukje is ook voldoende. Bedankt!
GT: The Bozzz88
krijg je bij cap eigenlijk een kerst pakket?
Vorig jaar kon je als kerstcadeau een sticker voor de deksel van je laptop bestellen, helemaal gratis en met Cap logo er op!
Volgens mij doe Cap niet aan kerstpakketten. Wel hebben we patatjesdag
Hangt ook weer af van de practice/sector af hoor. IOS heeft namelijk wel een pakket uitgedeeld.
Kerstpakket verschilt per Sector/practice.M-Opensource schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:16:
Volgens mij doe Cap niet aan kerstpakketten. Wel hebben we patatjesdag
Wij kregen voorgaande jaren steeds HEMA cadeaukaarten.
Computer says no
hmm beetje jammerMeekoh schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:41:
[...]
Kerstpakket verschilt per Sector/practice.
Wij kregen voorgaande jaren steeds HEMA cadeaukaarten.
Ach ja, HEMA is grote klant van Cap dus verbaast me niks als ze daar een of andere deal mee hebben gemaakt
Daar kun je best veel worsten voor halen
Computer says no
Heel handig ook voor taart. Kun je ook lekker uitdelen aan anderen. ;-)Meekoh schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:53:
[...]
Ach ja, HEMA is grote klant van Cap dus verbaast me niks als ze daar een of andere deal mee hebben gemaaktWas trouwens wel cadeaukaart van 50 euro.
Daar kun je best veel worsten voor halen
Ik heb gehoort dat mn collega's vorig jaar een kookboek van Jamie Oliver kregen. Ik heb ook een 'gerucht' gehoord dat er waarschijnlijk geen kerstpakket komt. Wel jammer hoor. We hebben wel eergisteren een kerstdiner gehadSeanCattery schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:52:
krijg je bij cap eigenlijk een kerst pakket?
Vorig jaar inderdaad een mooi, dik kookboek van Gordon Ramsey gekregen van Cap!
Het kerstpakket dit jaar moeten we maar afwachten...
Als je goed gepresteerd hebt dit jaar, dan heb je nog andere mooie presentjes die ze je kunnen geven..
Het kerstpakket dit jaar moeten we maar afwachten...
Als je goed gepresteerd hebt dit jaar, dan heb je nog andere mooie presentjes die ze je kunnen geven..
Eer aan je korf (haha)
Hoe zit het trouwens met je mobiliteitsvergoeding als je geen leaseauto neemt? Wordt dit dan bruto bij je loon opgeteld en uitgekeerd of wordt dit deels verrekend met je reiskosten? Ik vroeg mij het af en heb hier niet de charter bij de hand!
Je kunt dan je werkelijk gemaakte reiskosten netto declaren tot maximaal je mobiliteitsvergoeding. Het restant krijg je in december ineens uitgekeerd (bruto). Kan dus voordelig zijn als je weet dat je een periode dichtbij huis gaat werken of in buitenland zit oid.
Wij hebben dit jaar weer een HEMA cadeaukaart gekregen, net als vorig jaar. Vorig jaar was de waarde van de kaart 50 euro, dus ben benieuwd wat het dit jaar is. 
Je kan er ook voor kiezen om elke maand het bedrag bruto uit te laten betalen bovenop je loon, maar dan ben je dus zelf volledig verantwoordelijk voor alle kosten (en dus geen fiscale voordelen met declareren).
Je kunt tegen 19 ct/km declareren bij eigen vervoer (let erop dat je aanvullend verzekerd moet zijn! zie charter.) tot het maximum van je mobiliteitsvergoeding. Wanneer je zoveel kilometers maakt dat je over je mobiliteitsvergoeding heen gaat, dan wordt het verrekend met je eindejaarsuitkering en je vakantiegeld (als het zover komt). Declareer je minder zakelijke kilometers, dan krijg je het restant bruto.ID-College schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 01:21:
Hoe zit het trouwens met je mobiliteitsvergoeding als je geen leaseauto neemt? Wordt dit dan bruto bij je loon opgeteld en uitgekeerd of wordt dit deels verrekend met je reiskosten? Ik vroeg mij het af en heb hier niet de charter bij de hand!
Je kan er ook voor kiezen om elke maand het bedrag bruto uit te laten betalen bovenop je loon, maar dan ben je dus zelf volledig verantwoordelijk voor alle kosten (en dus geen fiscale voordelen met declareren).
Staat er niet op ofwel? ik kon het in ieder geval niet vinden.Prx schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:42:
Wij hebben dit jaar weer een HEMA cadeaukaart gekregen, net als vorig jaar. Vorig jaar was de waarde van de kaart 50 euro, dus ben benieuwd wat het dit jaar is.
Kan je dit enkel in de winkel achterhalen?

Vorig jaar werd de kaart vergezeld van een iets meer uitgebreidere mededeling, waarbij ook de waarde werd aangegeven. Dit jaar is dat niet het geval, dus ik vrees inderdaad dat je dit in de winkel moet achterhalen.
ps. Als je iets afrekent met de kaart, dan krijg je netjes te horen wat de resterende waarde nog is.
ps. Als je iets afrekent met de kaart, dan krijg je netjes te horen wat de resterende waarde nog is.
Staat op de verpakking " ... voor saldo-informatie kijk op www.hema.nl" Na activatie zal het hier wel opstaan denk ik: http://www.hema.nl/online...arten/saldo_opvragen.aspx
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Yes werkt, wederom 50,-
Zijn er ook collega's uit België?
Ik heb een aanbod gekregen van Cap België dat ik overweeg aan te nemen:
- Senior Consultant (level C2, intl type B ).
- 3,3 brut/2,1nett
- 675€ auto budget + tankkaart
- telefoonabbo.
Is er volgens jullie nog ruimte om te onderhandelen of zijn ze in BE er moeilijk over?
Ik heb een goeie 3j werkervaring
Ik heb een aanbod gekregen van Cap België dat ik overweeg aan te nemen:
- Senior Consultant (level C2, intl type B ).
- 3,3 brut/2,1nett
- 675€ auto budget + tankkaart
- telefoonabbo.
Is er volgens jullie nog ruimte om te onderhandelen of zijn ze in BE er moeilijk over?
Ik heb een goeie 3j werkervaring
Bijna afgestudeerd, zou nog gesprek hebben met iemand binnen Infra maar die krijg ik al zeker 3/4 weken niet te pakken.... Balen als een stekker.
De enige ekte...
Contact opnemen met recruitment en situatie voorleggen?
Toch een aparte situatie. De "oudere" werknemers hebben dat salaris vast niet "opeens" gekregen, maar waarschijnlijk regelmatig een verhoging gekregen tijdens hun dienst bij Cap.Alarmnummer schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:54:
http://www.nu.nl/economie...en-oudere-werknemers.html
oa Ordina en Cap Gemini.
10% Is best aanzienlijk, ik weet niet of ik daar mee akkoord zou gaan....
De vraag is of het zin heeft om er niet mee akkoord te gaan. Als je er niet mee in stemt, dan zijn er genoeg manieren om iemand het leven zuur te maken. En in 2014, wanneer de versoepeling van ontslagrecht ingaat, dan lig je er er sowieso uit.De_Bastaard schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:23:
[...]
Toch een aparte situatie. De "oudere" werknemers hebben dat salaris vast niet "opeens" gekregen, maar waarschijnlijk regelmatig een verhoging gekregen tijdens hun dienst bij Cap.
10% Is best aanzienlijk, ik weet niet of ik daar mee akkoord zou gaan....
Het lijkt me een erg onprettig gevoel om bij zo'n organisatie te zitten. Het is sowieso onverstandig om vast te roesten in zulke organisaties; waar je kennis out of date raakt en je moeilijk aan een nieuwe baan komt en je verder gewoon een regeltje op een excel sheet bent. Maar dat is een persoonlijke keuze die mensen maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 07-01-2013 11:06 . Reden: typo's ]
Vanavond wel een stukje op het NOS journaal te zien, cameraploeg staat nu beneden bij Papendorp as we speak.
Zijn er meer mensen die een capaciteitentest niet fair vinden? Het zegt namelijk niks over je doorzettingsvermogen en dergelijke lijkt me.
Als jij niet de capaciteiten hebt ga je dat met doorzettingsvermogen niet goed maken. Capgemini zit vaak in complexe projecten en wilt er vanuit kunnen gaan dat iedere werknemer boven een bepaalde grens zit qua capaciteiten.
Ik wil liever geen collega's die de capaciteitentest niet gehaald hebben omdat je weet dat ze projecten zwaar kunnen vertragen omdat ze het niet kunnen bijbenen.
Ik wil liever geen collega's die de capaciteitentest niet gehaald hebben omdat je weet dat ze projecten zwaar kunnen vertragen omdat ze het niet kunnen bijbenen.
De salarissen komen voort uit een historie.
De markt is intussen veranderd; in de detachering worden bijvoorbeeld anno 2013 nog met veel moeite de uurtarieven van 2000 gehaald. Gevolg is dat vooral die werknemers in de knel komen waarbij de ontwikkeling is afgevlakt en de dienstjaren zijn doorgeteld. Hun uurtarief is niet meer voldoende om hun loonkosten + de dikke overhead van Cap te rechtvaardigen.
Dit is waar de tweedeling tussen kleine en grote bedrijven zich laat zien: de ene doet er alles aan om de overhead uit te dunnen, de ander legt het probleem bij de werknemer neer. Bij een bedrijf waar de overhead 100% bedraagt, komt 75 euro uurtarief overeen met 2600 bruto oid.
De markt is intussen veranderd; in de detachering worden bijvoorbeeld anno 2013 nog met veel moeite de uurtarieven van 2000 gehaald. Gevolg is dat vooral die werknemers in de knel komen waarbij de ontwikkeling is afgevlakt en de dienstjaren zijn doorgeteld. Hun uurtarief is niet meer voldoende om hun loonkosten + de dikke overhead van Cap te rechtvaardigen.
Dit is waar de tweedeling tussen kleine en grote bedrijven zich laat zien: de ene doet er alles aan om de overhead uit te dunnen, de ander legt het probleem bij de werknemer neer. Bij een bedrijf waar de overhead 100% bedraagt, komt 75 euro uurtarief overeen met 2600 bruto oid.
Anoniem: 495461
Wel slecht nieuws op NOS vandaag, ze bleken van bijna alle werknemers gevraagd te hebben om in te leveren op hun salaris. Bij sommigen zelfs tot 10%. Dit om in de toekomst massa ontslagen te voorkomen. Wat dat betreft wel logisch van Capgemini.
Wat me verbaast is dat men het zo aanpakt. 10% salaris is immers ook vlot ingehaald door betreffende personen op een nullijn te zetten met geen inflatie- en groeiverhogingen. Als werkgever heb je ook de loonsverhogingen in het verleden toegekend en je mag dan toch aannemen dat daar enige mate van beleid achter heeft gezeten.
Het lastige van detachering in verhouding tot andere typen werkgevers is dat de relatie tussen kosten en baten zo duidelijk is. In Nederland is het klassiek zo dat je in het begin van je werkzame leven te weinig verdient in relatie tot productiviteit, maar dat compenseert in de latere jaren wanneer je productiviteit afneemt maar wel het hogere salaris houdt. Dit werkt echter niet in sectoren als detachering of bij alles waarbij je werk opknipt in losse economisch rendabele deelactiviteiten. (De VS is op dit vlak bv heel anders.)
Strikt genomen zou het salaris voor 'jongeren' in de IT-detachering (flink) hoger moeten liggen om te compenseren voor het lagere haalbare salaris. Feitelijk betekent dit een vervlakking van het loongebouw (of zelfs een hyperbool met groei- en afnamefase).
Het lastige van detachering in verhouding tot andere typen werkgevers is dat de relatie tussen kosten en baten zo duidelijk is. In Nederland is het klassiek zo dat je in het begin van je werkzame leven te weinig verdient in relatie tot productiviteit, maar dat compenseert in de latere jaren wanneer je productiviteit afneemt maar wel het hogere salaris houdt. Dit werkt echter niet in sectoren als detachering of bij alles waarbij je werk opknipt in losse economisch rendabele deelactiviteiten. (De VS is op dit vlak bv heel anders.)
Strikt genomen zou het salaris voor 'jongeren' in de IT-detachering (flink) hoger moeten liggen om te compenseren voor het lagere haalbare salaris. Feitelijk betekent dit een vervlakking van het loongebouw (of zelfs een hyperbool met groei- en afnamefase).
Strakke analyse.
De detacheerders (vooral de grote) zijn eigenlijk geworden tot de kweekschool van ITers.
Starters en juniors worden met karrevrachten binnengehaald, salarisrange 1800-2800 bruto. Tegelijk is er een forse uitstroom van werknemers met een werkervaring van 10-15 jaar, salarisrange 3500-4000.
Bijna niemand blijft en groeit door; er is geen ruimte voor veertigers of ouder.
Wat doen ervaren werknemers? Of in de consultancy blijven bij kleine bedrijfjes of als zelfstandige. Of in vaste dienst bij een interne IT afdeling. Die laatste groep heeft soms de pech dat hun afdeling wordt geoutsourced en ze weer terug bij af zijn. Ik zou wel eens cijfers willen zien hoeveel van die werknemers 5 jaar na de outsourcing nog bij hun werkgevers zitten.
De detacheerders (vooral de grote) zijn eigenlijk geworden tot de kweekschool van ITers.
Starters en juniors worden met karrevrachten binnengehaald, salarisrange 1800-2800 bruto. Tegelijk is er een forse uitstroom van werknemers met een werkervaring van 10-15 jaar, salarisrange 3500-4000.
Bijna niemand blijft en groeit door; er is geen ruimte voor veertigers of ouder.
Wat doen ervaren werknemers? Of in de consultancy blijven bij kleine bedrijfjes of als zelfstandige. Of in vaste dienst bij een interne IT afdeling. Die laatste groep heeft soms de pech dat hun afdeling wordt geoutsourced en ze weer terug bij af zijn. Ik zou wel eens cijfers willen zien hoeveel van die werknemers 5 jaar na de outsourcing nog bij hun werkgevers zitten.
Nou is een beetje overdreven (volgens mij van de NOS).Anoniem: 495461 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 11:47:
Wel slecht nieuws op NOS vandaag, ze bleken van bijna alle werknemers gevraagd te hebben om in te leveren op hun salaris. Bij sommigen zelfs tot 10%. Dit om in de toekomst massa ontslagen te voorkomen. Wat dat betreft wel logisch van Capgemini.
Het is niet aan bijna alle werknemers gevraagd. Er werken +- 6000 mensen bij Cap in NL.
hiervan is aan rond de 400 man gevraagd in te leveren.
Dit is niet bij iedereen 10%!
Daarnaast ken ik wel een paar mensen die via overnames binnen zijn gekomen met belachelijk hoge salarissen voor wat ze kunnen. Die groep wordt nu voornamelijk benaderd.
Computer says no
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 14:51
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Die groep heeft ooit gekregen wat ze vroegen. Nu wil de werkgever daar op terug komen? En het is geen vraag, want wat als je nee zegt? Dan zijn er geen nadelige gevolgen? Dat is toch geen verzoek te noemen
Ik vind het een merkwaardige actie van cap.

Ik vind het een merkwaardige actie van cap.
Haha dat je dat met droge ogen kunt vertellen en verwacht dat mensen dat geloven."Dat mensen die niet willen inleveren worden ontslagen, zijn niet mijn woorden. Als zij weigeren willen wij met hen in discussie of we hun werkzaamheden misschien op een andere manier meer met hun marktwaarde in overeenstemming kunnen brengen.''
[ Voor 47% gewijzigd door We Are Borg op 07-01-2013 17:09 ]
Ik geef toe het is een merkwaardige manier van handelen.
Het enige wat ik benadruk is dat er zeker een groep is die veel meer verdiend dat een vergelijkbaar persoon met zijn/haar vaardigheden en ervaring.
Geloof mij er zit in de loonverdeling tussen de starters/mediors en een aantal anderen (veelal ouderen) een gigantische scheefgroei in het salaris.
Dan hebben ze twee opties, het aan de kant van de starters/mediors opkrikken (kost meer geld).
Of het aan de kant van de anderen beperken/verlagen, zodat het op die manier gelijker wordt (kost minder geld).
edit:
@we are Borg
Bij je edit het volgende:
Ja dat doen ze inderdaad, ik ken er wel een paar die extra opleidingen hebben gedaan (gesponsord door Cap) zodat hun vaardigheden meer in lijn met hun loon liggen. Dan kunnen ze je bij de klant voor een hoger bedrag neerzetten.
Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
Het enige wat ik benadruk is dat er zeker een groep is die veel meer verdiend dat een vergelijkbaar persoon met zijn/haar vaardigheden en ervaring.
Geloof mij er zit in de loonverdeling tussen de starters/mediors en een aantal anderen (veelal ouderen) een gigantische scheefgroei in het salaris.
Dan hebben ze twee opties, het aan de kant van de starters/mediors opkrikken (kost meer geld).
Of het aan de kant van de anderen beperken/verlagen, zodat het op die manier gelijker wordt (kost minder geld).
edit:
@we are Borg
Bij je edit het volgende:
Ja dat doen ze inderdaad, ik ken er wel een paar die extra opleidingen hebben gedaan (gesponsord door Cap) zodat hun vaardigheden meer in lijn met hun loon liggen. Dan kunnen ze je bij de klant voor een hoger bedrag neerzetten.
Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
[ Voor 22% gewijzigd door Meekoh op 07-01-2013 17:18 ]
Computer says no
Tja wat moet je anders met mensen die iets kunnen wat de markt niet wilt? Mensen die alleen maar geld kosten en waar alleen maar verlies op gemaakt wordt?
Daar gaat het hier niet om. Als dat zo zou zijn dan vraag je niet om 10% loon in te leveren, maar start je een heel ander traject op. Het zijn werknemers die de werkgever willens en wetens in dienst heeft genomen en het salaris heeft toegekend.Tsurany schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:25:
Tja wat moet je anders met mensen die iets kunnen wat de markt niet wilt? Mensen die alleen maar geld kosten en waar alleen maar verlies op gemaakt wordt?
Elk ander bedrijf / sector neemt gewoon de tijd om loonverhoudingen te normaliseren. Ik ken zelfs wel voorbeelden van aangespoorde demotie maar qua salaris betekent dat typisch gewoon een nullijn tot het salaris weer in lijn is met de uitgevoerde functie.
Anoniem: 495320
Beste Collega s,
Wie is aanstaande vrijdag ook aanwezig bij de kennismakingsworkshop FS??
grt izzy
grt izzy
Ikke :WAnoniem: 495320 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:34:
Beste Collega s,
grt izzy
De betreffende bezoeker had eerst zijn auto pontificaal in beeld gezet, op verzoek van beveiliging is hij maar verplaatstTankiej schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:03:
Net item bij het NOS journaal over dat inleveren van het salaris, rijdt er op de achtergrond een Maybach voor de hoofdingang. Leuk plaatje geeft dat
RTL heeft shots met "maar" een BMW, die overigens van de reporters was
Hoe zit het met het management zelf? en RvB gaat die ook 10% achteruit?
Anoniem: 479654
Ik denk dat je voorbij gaat aan het feit dat er NU een probleem is met lagere inkomsten en dat in heel veel bedrijven werknemers al jaren op de nullijn zitten.Rukapul schreef op maandag 07 januari 2013 @ 11:56:
Wat me verbaast is dat men het zo aanpakt. 10% salaris is immers ook vlot ingehaald door betreffende personen op een nullijn te zetten met geen inflatie- en groeiverhogingen. Als werkgever heb je ook de loonsverhogingen in het verleden toegekend en je mag dan toch aannemen dat daar enige mate van beleid achter heeft gezeten.
Ik heb recentelijk 20% van mijn inkomen opgeven, lullig maar noodzakelijk in deze economische tijden.
Het is leuk dat je een mooi salaris kan verdienen in tijden dat het voor de wind gaat maar waarom is het ineens 'not done' dat je wat van dat salaris inlevert als de tijden niet zo voorspoedig zijn?
De salarissen in de ICT sector zijn over het algemeen zeer royaal, zeker bij een bedrijf als capgemini, kan dus met gemak 10% vanaf als daarmee ontslagen afgewend kunnen worden. Het gaat natuurlijk ook om een stukje onderlinge solidariteit imo.
IT sector en Cap een zeer royale betaler?
Vergelijk voor de lol eens wat een gemiddelde 30-jarige informatica-ingenieur (WO) bij dergelijke bedrijven verdient met een gemiddelde 30-jarige WO opgeleide werknemer bij:
- ABN-Amro
- Shell
- Unilever
- ASML
- McKinsey
- NautaDulith
Dat zet e.e.a. in een ander daglicht.
Vergelijk voor de lol eens wat een gemiddelde 30-jarige informatica-ingenieur (WO) bij dergelijke bedrijven verdient met een gemiddelde 30-jarige WO opgeleide werknemer bij:
- ABN-Amro
- Shell
- Unilever
- ASML
- McKinsey
- NautaDulith
Dat zet e.e.a. in een ander daglicht.
Wat een pretenties zeg ... de capaciteitentest en Cap zijn beiden niet heilig.Tsurany schreef op maandag 07 januari 2013 @ 11:38:
Als jij niet de capaciteiten hebt ga je dat met doorzettingsvermogen niet goed maken. Capgemini zit vaak in complexe projecten en wilt er vanuit kunnen gaan dat iedere werknemer boven een bepaalde grens zit qua capaciteiten.
En complexe projecten, nee, geloof me de rekeningen worden betaald met langdurige outsourcingscontracten. En geloof me de medewerkers die overgenomen worden bij dit soort outsourcingdeals hoeven echt geen capaciteitentest te doen om zich Capper te mogen noemen.
wat het probleem van Capgemini is, is dat het jarenlang veel te coulant is geweest naar werknemers. Het is jarenlang geaccepteerd geweest om niet bijzonder goed te presteren en wel altijd loonsverhoging te ontvangen. Ook is er een te lage eindgrade bij de Apps-collega's, met als gevolg dat er een grote populatie is die al jarenlang weinig groeit qua capaciteiten, maar waar wel een toptarief voor betaald moet worden door klanten. Dit zijn vaak Managing Consultants met een laag salestarget die alleen delivery doen, maar weinig extra waarde toevoegen voor de rest van de populatie. Probleem is dat deze mensen te duur zijn om nu te ontslaan, omdat met hun jarenlange ervaring de kantonrechtersformule een duur geintje wordt.
Ik snap soms ook echt niet hoe het komt dat ik zoveel mensen rond zie lopen van 50+. Ik weet niet wat de gemiddelde leeftijd is van onze werknemers, maar ik denk persoonlijk dat die een flink stuk omlaag moet om competitief te blijven. Daarbij overigens niet zeggende dat we teveel betalen aan onze werknemers, want ik weet uit eigen ervaring dat dat best wel meevalt.
Ik snap soms ook echt niet hoe het komt dat ik zoveel mensen rond zie lopen van 50+. Ik weet niet wat de gemiddelde leeftijd is van onze werknemers, maar ik denk persoonlijk dat die een flink stuk omlaag moet om competitief te blijven. Daarbij overigens niet zeggende dat we teveel betalen aan onze werknemers, want ik weet uit eigen ervaring dat dat best wel meevalt.