Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-03 13:56
Zijn er hier Cappers die intern de overstap hebben gemaakt naar een andere divisie? En wat zijn de ervaringen? Ben erg benieuwd! Mag evt. ook in PM als dat gewenst is.

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-03 17:45
Ja, ik zit er middenin, ga maar los op PM, organisatorisch is dit een rommeltje, je kan beter ontslag nemen en opnieuw solliciteren :P. Maar als het goed is komt het bij mij nu helemaal goed na bijna 5-6 maanden.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:13
Juancho schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:47:
Zijn er hier Cappers die intern de overstap hebben gemaakt naar een andere divisie? En wat zijn de ervaringen? Ben erg benieuwd! Mag evt. ook in PM als dat gewenst is.
Ik werk al jaren niet meer bij Cap, maar ik heb het destijds ook gedaan en het ging soepeltjes. Belangrijk is:

- Helder communiceren naar de toekomstige divisie leader waarom jij daar beter past dan bij je huidige divisie. Kortom, waarom zouden zij je willen hebben? En uiteraard bij je huidige counselor aangeven waarom jij je toekomst daar ziet i.p.v. waar je nu zit.
- Een lopende opdracht hebben. Dat maakt overstap makkelijker, omdat de toekomstige divisie geen bankzitter erbij krijgt. ;)

Dat was het voor mij simpelweg, maar het zal ongetwijfeld niet bij iedereen zo soepel lopen.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Collega van me heeft het gedaan, daar liep alles soepel. Ze was al in gesprek met de manager van de beoogde afdeling en idd zoals _vision zegt, duidelijk maken waarom je daar hoort. Die waren het er mee eens, nieuwe counselor gekregen en contact opgenomen met de oude counselor en PUM. Was binnen een maand ofzo gefixt.

• Lightning89
Misschien dat het binnen AppsTwo makkelijker gaat, maar van buiten AppsTwo daarheen gaan is echt drama, ondanks het hebben van een opdracht.

Lightning89 wijzigde deze reactie 19-09-2018 19:21 (15%)

• R.Danton
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 26-11-2018
@Tankiej Heb je enig idee hoe ik kan berekenen wat dat bedrag kan zijn? Als het niet veel is, dan kan ik beter maar die dagen opnemen.

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06:30
R.Danton schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:57:
@Tankiej Heb je enig idee hoe ik kan berekenen wat dat bedrag kan zijn? Als het niet veel is, dan kan ik beter maar die dagen opnemen.
Niet echt. Ik weet niet meer precies hoeveel uren ik nog open had staan, anders had ik wellicht terug kunnen rekenen.

Als ik er op zoek op internet dan zou het ongeveer (bruto uurloon + 8% (vakantiegeld)) * aantal openstaande verlofuren moeten zijn (voor het bruto bedrag). Maar volgens mij moet er ook nog iets gedaan worden met de pensioenpremie die door de werkgever betaalt wordt.
Als je het exact wil weten kan je evt. navragen bij de salarisadministratie, die kunnen je er vast snel mee helpen!

• R.Danton
Tankiej schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:13:
[...]

Niet echt. Ik weet niet meer precies hoeveel uren ik nog open had staan, anders had ik wellicht terug kunnen rekenen.

Als ik er op zoek op internet dan zou het ongeveer (bruto uurloon + 8% (vakantiegeld)) * aantal openstaande verlofuren moeten zijn (voor het bruto bedrag). Maar volgens mij moet er ook nog iets gedaan worden met de pensioenpremie die door de werkgever betaalt wordt.
Als je het exact wil weten kan je evt. navragen bij de salarisadministratie, die kunnen je er vast snel mee helpen!
Top, bedankt!!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Iemand een idee waar ik de huidige staat van de ESOP van voor 2018 kan zien? Op de site vind ik enkel info over 2018.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-03 17:04

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Als het goed is heb je een inlogcode van daarvoor, als je daarmee inlogt krijg je de info van de ESOP van dat jaar te zien.

2017 staat er heel gustig voor, de rest kan ik niet inzien (aangezien ik daaraan niet heb deel genomen.).

Gewoon sebastiaan

• SmurfLink
  • Niet online
Je hebt vorig jaar een mailtje gekregen van Amundi, daarin je link naar de website en de inlognaam. Als je daarop inlogt met het wachtwoord wat je destijds koos (duurde ff voor ik 'm herrinnerde :p ) kan je het inzien. Mijn inleg is ongeveer verdubbeld zo te zien. De rest heb ik niet aan deelgenomen dus kan ik nog niet zien. Dit jaar ook alweer ingelegd, heb helaas wat minder te besteden ivm aankoop motor, maar ach, iets is beter dan niets. Wel fijn dat je het nu kan uitsmeren over de salarissen van Dec/Jan/Feb (dit doe je in ESS).

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11-03 23:51
Die van 2013 die dus net is uitbetaald, is een aantal over de kop gegaan. Dacht iets van 3-4x je inleg. Mijn counselor en naaste collega's zeggen gewoon meedoen met het maximale bedrag.

• Tsurany
  • Niet online
Ik werk al een geruime tijd niet meer bij Capgemini dus heb dat nooit ontvangen. Vroeger kon je gewoon een jaar kiezen en je inleg invullen en dan kreeg je een bedrag te zien.

• SmurfLink
  • Niet online
Xepos schreef op woensdag 26 september 2018 @ 23:54:
Die van 2013 die dus net is uitbetaald, is een aantal over de kop gegaan. Dacht iets van 3-4x je inleg. Mijn counselor en naaste collega's zeggen gewoon meedoen met het maximale bedrag.
Bruto of netto? Da's nog wel een dingetje om rekening mee te houden namelijk. De loonbelasting gaat er nog overheen voor je het terug krijgt. :p Maar alsnog een goede investering.

• Tsurany
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:48:
[...]

Bruto of netto? Da's nog wel een dingetje om rekening mee te houden namelijk. De loonbelasting gaat er nog overheen voor je het terug krijgt. :p Maar alsnog een goede investering.
Je hebt natuurlijk ook bruto ingelegd.

• SmurfLink
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:58:
[...]

Klopt, dus over het ingelegde bedrag heb je nog geen loonbelasting betaald. Dit is alleen wel een flink kleiner bedrag dan het uitgekeerde dus dan is het wel fijn als je niet vergeet dat er nog belasting afgaat. Anders denk je dik binnen te lopen terwijl je maar de helft krijgt. :9 Dat had een collega van me vorig jaar dus. Die had even een pijnlijk momentje bij het zien van z'n salarisstrook.

• Xepos
SmurfLink schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:48:
[...]

Bruto natuurlijk haha.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:07
Fiscaal niet zo gunstig. De winst valt onder de progressieve inkomstenbelasting in box 1. Voor winst op vermogen zijn box 2 en 3 gunstiger.

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:39
t_captain schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:55:
Fiscaal niet zo gunstig. De winst valt onder de progressieve inkomstenbelasting in box 1. Voor winst op vermogen zijn box 2 en 3 gunstiger.
Niet meedoen is ongunstiger :)

Mijn inleg uit ESOP heb ik bij vertrek uit laten betalen, inleg was in 9 maanden verdubbeld. Toch een leuk rendement. Dus ik zou ook zeggen, altijd maximaal inleggen. Kun je bijna niet mis mee gaan. In het ergste geval heb je geen rendement, maar die kans is erg klein

• Tankiej
Tsurany schreef op donderdag 27 september 2018 @ 06:49:
Ik werk al een geruime tijd niet meer bij Capgemini dus heb dat nooit ontvangen. Vroeger kon je gewoon een jaar kiezen en je inleg invullen en dan kreeg je een bedrag te zien.
Als het goed is heb je post van Amundi gehad toen de rekening geopend is, en krijg je elk jaar post met de status van je inleg (o.i.d.). Op deze post kan je je rekenningnummer van Amundi terugvinden, vervolgens kan je daarmee op de Amundi site 'wachtwoord vergeten' doen en kan je die resetten.
Ik hoop wel dat je je privé emailadres hier hebt opgegeven toen je uitdienst bent gegaan. Anders komt het uiteraard bij je, niet meer bestaande, Capgemini email terecht.. In dat geval kan je beter even contact opnemen met iemand bij Cap, ik denk dat de salarisadministratie een goed startpunt is.
Blik1984 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:20:
[...]

Mijn inleg uit ESOP heb ik bij vertrek uit laten betalen, inleg was in 9 maanden verdubbeld. Toch een leuk rendement. Dus ik zou ook zeggen, altijd maximaal inleggen. Kun je bijna niet mis mee gaan. In het ergste geval heb je geen rendement, maar die kans is erg klein
Zelfde hier, ook uit laten betalen toen ik uit dienst ging. Kreeg netto iets meer dan het dubbele uitgekeerd, dus was een mooi rendement. Ik had met ESOP 2014 en 2017 meegedaan :)

Tankiej wijzigde deze reactie 27-09-2018 11:24 (25%)

• Tsurany
  • Niet online
Tankiej schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:22:
[...]

Als het goed is heb je post van Amundi gehad toen de rekening geopend is, en krijg je elk jaar post met de status van je inleg (o.i.d.). Op deze post kan je je rekenningnummer van Amundi terugvinden, vervolgens kan je daarmee op de Amundi site 'wachtwoord vergeten' doen en kan je die resetten.
Ik hoop wel dat je je privé emailadres hier hebt opgegeven toen je uitdienst bent gegaan. Anders komt het uiteraard bij je, niet meer bestaande, Capgemini email terecht.. In dat geval kan je beter even contact opnemen met iemand bij Cap, ik denk dat de salarisadministratie een goed startpunt is.
Dat is wel erg veel werk :+ Ik wacht het dan wel gewoon af, als het goed is wordt het in 2019 uitbetaald aangezien ik in 2014 heb ingelegd.
Blik1984 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:20:
[...]

Waarom heb je het laten uitbetalen? Daar mis je nu aardig wat rendement mee.

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:39
Tsurany schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:24:
[...]
[...]

Waarom heb je het laten uitbetalen? Daar mis je nu aardig wat rendement mee.
Weet ik eigenlijk niet meer, wellicht om het hele dossier Capgemini te sluiten. Misschien ook niet op de hoogte dat ik door had kunnen zetten. Had toen ook net een kind dus kon het geld ook wel goed gebruiken eigenlijk

• zessen
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-03 14:41
Tsurany schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:58:
[...]

Inleg is netto, maar krijg je ook weer netto terug na 5 jaar.
Over de winst betaal je wel (loon)belasting.

• t_captain
En dat is ongunstig, om twee redenen:

- je aggregeert de winst van meerdere jaren naar één belastingjaar, namelijk het jaar van uitkeren. In een progressief tarief is dat ongunstig. Alleen als je uitkering kan uitstellen tot na je AOW-gerechtigde leeftijd is het gunstig.

- het inkomen (de winst van je opties) komt feitelijk voort uit ter beschikking stellen van vermogen en niet uit arbeid. De tarieven op vermogen zijn gunstiger dan die op arbeid.

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:34
t_captain schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:59:
En dat is ongunstig, om twee redenen:

- je aggregeert de winst van meerdere jaren naar één belastingjaar, namelijk het jaar van uitkeren. In een progressief tarief is dat ongunstig. Alleen als je uitkering kan uitstellen tot na je AOW-gerechtigde leeftijd is het gunstig.

- het inkomen (de winst van je opties) komt feitelijk voort uit ter beschikking stellen van vermogen en niet uit arbeid. De tarieven op vermogen zijn gunstiger dan die op arbeid.
punt 1 kan je oplossen door te middelen.

• t_captain
Over maximaal drie jaar. En het kost 545 euro (als je bijvoorbeeld door middeling een teruggaaf van 2000 zou verwachten, wordt slechts 1455 uitgekeerd).

Als je netto inlegt, zou box3 gunstiger zijn.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
Ik heb ook mee gedaan maar ben al weer even weg.. ESOP 2014 meegedaan en dat wordt over een jaartje uitgekeerd.. ben benieuwd hoeveel t wordt!

• SmurfLink
  • Niet online
ID-College schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:49:
Ik heb ook mee gedaan maar ben al weer even weg.. ESOP 2014 meegedaan en dat wordt over een jaartje uitgekeerd.. ben benieuwd hoeveel t wordt!
Zorg wel dat ze je kunnen bereiken, zodat je kan aangeven dat je het uitgekeerd wil hebben (dit moet vanwege vage Franse regels apart aangegeven worden! anders wordt het omgezet in aandelen). Dus dat ze iig je privé emailadres of dat van je nieuwe werk hebben of een telefoonr ofzo.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
SmurfLink schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:00:
[...]

Zorg wel dat ze je kunnen bereiken, zodat je kan aangeven dat je het uitgekeerd wil hebben (dit moet vanwege vage Franse regels apart aangegeven worden! anders wordt het omgezet in aandelen). Dus dat ze iig je privé emailadres of dat van je nieuwe werk hebben of een telefoonr ofzo.
Ja ik heb de boel omgezet iig destijds.. zal morgen eens kijken of ik er nog in kan!

• Valdun
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 18-03 13:46
Ik heb heel wat pagina's terug hier eens gezien dat Capgemini een korting aanbiedt voor Fitland. Dit is ook afgelopen week bevestigd door Fitland zelf.

Echter kan ik hier verder nergens over vinden. Heb ondertussen al drie mails gestuurd naar Sporten, BNL en verscheidene andere personen en heb precies 0 reacties terug gehad.

Weten jullie waar ik hier meer informatie over kan vinden, of wie ik hier over aan kan spreken? Thanks!

• SmurfLink
  • Niet online
Valdun schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:30:
Ik heb heel wat pagina's terug hier eens gezien dat Capgemini een korting aanbiedt voor Fitland. Dit is ook afgelopen week bevestigd door Fitland zelf.

Echter kan ik hier verder nergens over vinden. Heb ondertussen al drie mails gestuurd naar Sporten, BNL en verscheidene andere personen en heb precies 0 reacties terug gehad.

Weten jullie waar ik hier meer informatie over kan vinden, of wie ik hier over aan kan spreken? Thanks!
Zit dat niet gewoon ergens bij Cap Countdown of Benefits?

*even opgezocht* Ja dit is gewoon via Countdown.
https://capgemini.countdown.nl/company/online/onlineID/667

• Valdun
SmurfLink schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Thanks, op deze site was ik al een keer terecht gekomen, maar heb ik geen toegang toe. Hoe ben jij aan de activeringscode gekomen? Ik had hen al een keer gecontacteerd, ook zonder resultaat.

• SmurfLink
  • Niet online
Valdun schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Thanks, op deze site was ik al een keer terecht gekomen, maar heb ik geen toegang toe. Hoe ben jij aan de activeringscode gekomen? Ik had hen al een keer gecontacteerd, ook zonder resultaat.
Die heb ik gekregen toen we het lentevoordeel hadden eerder dit jaar, waar je kon kiezen tussen een Bol.com bon, een weekendjeweg bon of geld.

• Chanchan01
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-12-2018
SmurfLink schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Ik zie dat Suitsupply een korting aanbiedt via Cap Countdown. Ik begin 1 december bij Capgemini. Weet iemand of deze kortingsactie ook te gebruiken is voor bijna-werknemers? :P

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:44

aex351

I am the one

Valdun schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:30:

Dat kan je hier vinden: https://capgemini.countdown.nl/company/online/onlineID/667, even inloggen en de instructies volgen. Op zich wel een goede deal. Abonnement is per 2 weken. Met een aardige korting ten opzichte van het reguliere tarief.
Chanchan01 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:59:
[...]
Ik zie dat Suitsupply een korting aanbiedt via Cap Countdown. Ik begin 1 december bij Capgemini. Weet iemand of deze kortingsactie ook te gebruiken is voor bijna-werknemers? :P
Nee, dat loopt uiteindelijk niet via Countdown maar via Capgemini (intranet) zelf zo lijkt het nu. Countdown is slechts een verwijzing / informatiepagina.

aex351 wijzigde deze reactie 05-10-2018 23:46 (22%)

< dit stukje webruimte is te huur >

• MisterGurkin
  • Laatst online: 10-03 11:47
Vraagje: ik ga binnenkort verhuizen. Biedt Capgemini de mogelijkheid om één (of twee) extra verlofdagen hiervoor op te nemen? Dit is volgens mij redelijk gangbaar, echter kan ik hier niets over vinden in de HR Charter.

• Juancho
Je kan volgens mij gewoon altijd dagen bij kopen. Als je op project zit moet je natuurlijk wel bekijken of het kan, maar normaal gesproken levert dat geen problemen op.

• MisterGurkin
@Juancho, dat begrijp ik (sorry als ik niet duidelijk was). Bij veel bedrijven (of vaak in CAO's opgenomen) is het echter gebruikelijk dat je per jaar één of twee extra ('gratis') verlofdagen krijgt bij verhuizing. Maar wat ik wel uit je antwoord kan opmaken is dat dat bij Cap waarschijnlijk niet het geval is en je zelf extra dagen moet kopen.

• SmurfLink
  • Niet online
MisterGurkin schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:51:
Vraagje: ik ga binnenkort verhuizen. Biedt Capgemini de mogelijkheid om één (of twee) extra verlofdagen hiervoor op te nemen? Dit is volgens mij redelijk gangbaar, echter kan ik hier niets over vinden in de HR Charter.
Heb hier nog niks over gehoord, vraag het even aan je Delegate/Counselor.

Mocht je dichter naar Cap gaan verhuizen, daar kan je een vergoeding voor krijgen. Dat staat wel in het HR charter als het goed is.

• Juancho
Volgens mij is het idd zo dat als je gaat verhuizen voor Capgemini (dit zal je moeten aantonen lijkt me) je er ook tijd/geld voor krijgt. Verhuis je bijv. in je huidige woonplaatsen naar 3 straten verderop ga je daar geen extra verlofdagen voor krijgen natuurlijk. Die zal je gewoon moeten kopen.

• Juancho
Heeft er iemand ook een idee hoe je goed kan berekenen wat je bruto loon zal zijn als je geen leaseauto neemt? Is daar een handige toolachtig iets voor? Of kan je daarvan iets laten opstellen bij de salarisafdeling?

• Xepos
Juancho schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:57:
Heeft er iemand ook een idee hoe je goed kan berekenen wat je bruto loon zal zijn als je geen leaseauto neemt? Is daar een handige toolachtig iets voor? Of kan je daarvan iets laten opstellen bij de salarisafdeling?
Je krijgt dan gewoon je mobiliteitsbudget bruto uitgekeerd (als je niks declareert). Je brutoloon verandert niet want je mobiliteitsbudget is een andere categorie. Wat je netto krijgt is dan mobiliteitsbudget - 42%.

Xepos wijzigde deze reactie 11-10-2018 19:53 (13%)

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:25
Juancho schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:57:
Ja, dit is goed te berekenen. Toevallig morgen op kantoor? :9

• Juancho
Heb je even een PM gestuurd Prx!

• t_captain
Xepos schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Je krijgt dan gewoon je mobiliteitsbudget bruto uitgekeerd (als je niks declareert). Je brutoloon verandert niet want je mobiliteitsbudget is een andere categorie. Wat je netto krijgt is dan mobiliteitsbudget - 42%.
Als je zelf in de hand had om niet te rijden voor de zaak, klopt deze visie aardig.

Maar: Cap stuurt je van hot naar her en die autokosten komen uit jouw potje. Natuurlijk heb je belastingvoordeel vanwege de netto uitkering van het zakelijke deel. Maar dat is niet genoeg om de kosten te dekken. En dus gaan zakelijke ritten ten koste van je “loon”.

• Tankiej
t_captain schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:43:
[...]

Als je zelf in de hand had om niet te rijden voor de zaak, klopt deze visie aardig.

Maar: Cap stuurt je van hot naar her en die autokosten komen uit jouw potje. Natuurlijk heb je belastingvoordeel vanwege de netto uitkering van het zakelijke deel. Maar dat is niet genoeg om de kosten te dekken. En dus gaan zakelijke ritten ten koste van je “loon”.
Dat kan je niet zo simpel stellen. Dat is afhankelijk van de functie van de persoon, of diegene voor lange tijd ingezet zit op dezelfde functie (detachering) etc. Maar het allerbelangrijkste in de berekening is wat voor auto diegene privé dan gaat rijden. Nieuw, tweedehands, groot, klein, benzine, diesel, hybride, elektrisch, enz. En dat dan afzetten tegen welke leaseauto diegene zou nemen, en vergeet ook niet de privé kilometers in beide berekeningen mee te nemen. Die berekening is niet voor iedereen gelijk.

Ik heb de laatste 10 maanden van mijn tijd bij Cap een privé auto gereden. In deze periode heb ik nog eens gekeken wat het verschil was als ik toch weer een leaseauto nam. Als voorbeeld nam ik een Renault Mégane met een fiscale waarde van +/- 35.000 euro, want dat was dan hoogstwaarschijnlijk de auto zijn die ik zou kiezen. Als ik daar naar zou overstappen, zou ik €1000 netto per maand minder krijgen, maar was de auto uiteraard betaalt.

Voor €1000 euro per maand kon ik wel een tweedehands auto rijden met het aantal kilometers dat ik reed, incl. afschrijving, reservering voor onderhoud, verzekering, mrb, alles.

• t_captain
Klopt 100%.

Met de huidige cataloguswaarde en 22% bijtelling, is een leaseauto lang niet altijd interessant.

Dan vergelijk ik de fiscale waarde van het privégebruik met de feitelijke waarde van het privégebruik - je moet een aardig aantal kilometers rijden voordat deze vergelijking gunstig uitvalt.

Ik reageerde op iemand die min of meer zei “mobiliteitsbudget is extra loon”. Dat zou zo zijn, als Cap mobiliteitsbudget en daarbovenop kilometervergoeding zou betalen. Nu is het een vergoeding voor zakelijke kilometers, en slechts wat daarna resteert is extra loon.

• TweakerVincent
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:46:
Klopt 100%.

Met de huidige cataloguswaarde en 22% bijtelling, is een leaseauto lang niet altijd interessant.

Dan vergelijk ik de fiscale waarde van het privégebruik met de feitelijke waarde van het privégebruik - je moet een aardig aantal kilometers rijden voordat deze vergelijking gunstig uitvalt.

Ik reageerde op iemand die min of meer zei “mobiliteitsbudget is extra loon”. Dat zou zo zijn, als Cap mobiliteitsbudget en daarbovenop kilometervergoeding zou betalen. Nu is het een vergoeding voor zakelijke kilometers, en slechts wat daarna resteert is extra loon.
Dus dan word je zwaar benadeeld als je een opdracht erg ver weg accepteert? EN veel reistijd EN meer kosten?

• t_captain
Ja.

De meestvoorkomende implementaties van een mobliteitsbudget werken met een vast bedrag per maand.
Uit die pot wordt a 19 cent/km netto uitgekeerd voor zakelijke ritten. Het restant wordt als bruto vergoeding uitgekeerd. Bij mijn weten is Cap geen uitzondering.

Stel, budget 800 euro per maand. Eigen auto met variabele kosten van 19 cent/km (dat is al behoorlijk laag). 220 werkdagen per jaar. Belastingdruk 40 a 50% (bestaande uit marginaal tarief IB + afbouw inkomensafhankelijke heffingskortingen. afhankelijk van de hoogte van je inkomen in box 1 en eventuele aftrekposten en de vraag of je wel of geen kinderen in de opvang hebt).

* werken naast de deur: 0 euro netto + 800 euro bruto uitkering = 400 a 480 euro netto. Geen autokosten. 400 a 480 over.

* werken op 50km van huis: 350 netto + 450 bruto uitkering = 575-620 euro netto. 350 autokosten. 225 a 270 over.

* werken op 100km van huis: 700 netto + 100 bruto uitkering = 750 a 760. 700 eurokosten. 50 a 60 over.

Hierboven gaat het pas hard:

* werken op 150 km van huis: 800 netto vergoeding. 1045 autokosten. 245 tekort.

Wat is het probleem: bij een leaseauto zijn de meerkosten van extra zakelijke kilometers (extra post op rekening leasemaatschappij + extra brandstofkosten) voor de baas. Bij een mobiliteitsbudget wordt dit risico naar de werknemer verlegd.

• Tankiej
Wat jij nu noemt is wel alleen de vergoeding die onder de noemer reiskostenvergoeding komt.
Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat je dan geen bijtelling betaalt, en dus al snel €300 euro netto per maand meer krijgt bij je salaris (bij een auto van +/- €33k fiscale waarde).
Als je een goedkope, zuinige en enigszins betrouwbare tweedehands auto koopt, kan je wel uitkomen met een eigen auto.

Maar het verschilt simpelweg per persoon en per situatie. De ene heeft graag iets meer over voor een nieuwe auto en dan niets zelf hoeft te regelen als er iets is, en gaat dus voor lease. De ander heeft graag iets meer over voor het feit dat je dan een auto kan kopen die je wellicht niet kan leasen (wat onzuinigere auto met een dikke motor bijvoorbeeld).
En weer iemand kijkt alleen naar wat er onder de streep overblijft.

• Lightning89
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:36:
Ja.

De meestvoorkomende implementaties van een mobliteitsbudget werken met een vast bedrag per maand.
Uit die pot wordt a 19 cent/km netto uitgekeerd voor zakelijke ritten. Het restant wordt als bruto vergoeding uitgekeerd. Bij mijn weten is Cap geen uitzondering.

Stel, budget 800 euro per maand. Eigen auto met variabele kosten van 19 cent/km (dat is al behoorlijk laag). 220 werkdagen per jaar. Belastingdruk 40 a 50% (bestaande uit marginaal tarief IB + afbouw inkomensafhankelijke heffingskortingen. afhankelijk van de hoogte van je inkomen in box 1 en eventuele aftrekposten en de vraag of je wel of geen kinderen in de opvang hebt).

* werken naast de deur: 0 euro netto + 800 euro bruto uitkering = 400 a 480 euro netto. Geen autokosten. 400 a 480 over.

* werken op 50km van huis: 350 netto + 450 bruto uitkering = 575-620 euro netto. 350 autokosten. 225 a 270 over.

* werken op 100km van huis: 700 netto + 100 bruto uitkering = 750 a 760. 700 eurokosten. 50 a 60 over.

Hierboven gaat het pas hard:

* werken op 150 km van huis: 800 netto vergoeding. 1045 autokosten. 245 tekort.

Wat is het probleem: bij een leaseauto zijn de meerkosten van extra zakelijke kilometers (extra post op rekening leasemaatschappij + extra brandstofkosten) voor de baas. Bij een mobiliteitsbudget wordt dit risico naar de werknemer verlegd.
En als je nog meer rijdt dan je vergoeding gaat het van je brutoloon af. Ik had een keer berekend dat het break-even punt voor prive-bezit/zakelijke lease rond de 4000km/maand zit en 1000+ km prive (vanwege bijtelling). (persoonlijke situatie).

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:07
Vergeet niet de kosten van de bijtelling, dat hakt er ook flink in.

• t_captain
Lightning89 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:57:
[...]

En als je nog meer rijdt dan je vergoeding gaat het van je brutoloon af.
Dat dempt het effect een beetje, want je pakt een stukje belastingvoordeel door geld van belastbaar inkomen naar netto onkostenvergoeding te schuiven.

Ik zou twee bezwaren houden:

1. waarom moet jij opdraaien voor het werkgeversrisico dat je ver van huis komt te werken?
2. wat doet een inhouding op je brutoloon met de premies voor pensioen en werknemersverzekeringen? waar gaat dat geld heen?

• Lightning89
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:04:
[...]

Dat dempt het effect een beetje, want je pakt een stukje belastingvoordeel door geld van belastbaar inkomen naar netto onkostenvergoeding te schuiven.

Ik zou twee bezwaren houden:

1. waarom moet jij opdraaien voor het werkgeversrisico dat je ver van huis komt te werken?
2. wat doet een inhouding op je brutoloon met de premies voor pensioen en werknemersverzekeringen? waar gaat dat geld heen?
1. Letterlijk wat Cap zegt: "Maar in de maanden dat je minder rijdt heb je voordeel omdat het bij je loon wordt opgeteld".
Mijn reactie hierop is: Regel maar een hotel, of vervoer. Ik stop met rijden zodra ik het maximum van mijn mobiliteitsbudget bereikt hebt. (Ik heb inmiddels een hotel).

2. Je krijgt minder brutoloon, dus geen pensioen, geen vakantiegeld, minder verzekeringen

Mobiliteitsvergoeding ongebruikt = 19ct/km bruto ~ 11ct/km netto + 8% vakantie + pensioen ~ 13ct/km netto
Mobiliteitsvergoeding gebruikt = 19ct netto

Het verschil is 6ct/km netto

Lightning89 wijzigde deze reactie 12-10-2018 13:11 (4%)

• TweakerVincent
Tankiej schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:52:
Wat jij nu noemt is wel alleen de vergoeding die onder de noemer reiskostenvergoeding komt.
Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat je dan geen bijtelling betaalt, en dus al snel €300 euro netto per maand meer krijgt bij je salaris (bij een auto van +/- €33k fiscale waarde).
Als je een goedkope, zuinige en enigszins betrouwbare tweedehands auto koopt, kan je wel uitkomen met een eigen auto.

Maar het verschilt simpelweg per persoon en per situatie. De ene heeft graag iets meer over voor een nieuwe auto en dan niets zelf hoeft te regelen als er iets is, en gaat dus voor lease. De ander heeft graag iets meer over voor het feit dat je dan een auto kan kopen die je wellicht niet kan leasen (wat onzuinigere auto met een dikke motor bijvoorbeeld).
En weer iemand kijkt alleen naar wat er onder de streep overblijft.
Dat was de vraag niet. Ik blijf het bizar vinden dat je dubbel pech hebt als je ver weg een opdracht hebt. Gelukkig lease ik.

• t_captain
Lightning89 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

1. Letterlijk wat Cap zegt: "Maar in de maanden dat je minder rijdt heb je voordeel omdat het bij je loon wordt opgeteld".
Dat vind ik een ontwijkend antwoord. Het probleem is imho dat ze een bedrijfsrisico (meer of minder zakelijke reiskosten) naar de werknemer verleggen. Dat je slechte maanden kunt compenseren met goede maanden, neemt het risico niet weg.

Een mobiliteitsbudget zou imho eerlijker zijn als je altijd een bruto vergoeding zou uitkeren t.w.v. het privegebruik van de leaseauto, plus daarbovenop een onbegrensde kilometervergoeding voor zakelijke kilometers. Denk aan 450 bruto + 19 cent/km netto.
2. Je krijgt minder brutoloon, dus geen pensioen, geen vakantiegeld, minder vezekeringen
Premies werknemersverzekeringen bedragen 15 a 17%, vakantiegeld 8%, pensioenpremie werkgever ~10%. Ik vind het verwerpelijk dat de werkgever dit geld in zijn zak houdt. Om 100 euro loon van de werknemer in een reiskostenvergoeding om te zetten, geld dat eigenlijk de werkgever zou moeten betalen, stopt de werkgever ook nog eens 30+ euro in eigen zak.

t_captain wijzigde deze reactie 12-10-2018 13:19 (8%)

• Lightning89
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Dat vind ik een ontwijkend antwoord. Het probleem is imho dat ze een bedrijfsrisico (meer of minder zakelijke reiskosten) naar de werknemer verleggen. Dat je slechte maanden kunt compenseren met goede maanden, neemt het risico niet weg.

Een mobiliteitsbudget zou imho eerlijker zijn als je altijd een bruto vergoeding zou uitkeren t.w.v. het privegebruik van de leaseauto, plus daarbovenop een onbegrensde kilometervergoeding voor zakelijke kilometers. Denk aan 450 bruto + 19 cent/km netto.

[...]

Premies werknemersverzekeringen bedragen 15 a 17%, vakantiegeld 8%, pensioenpremie werkgever ~10%. Ik vind het verwerpelijk dat de werkgever dit geld in zijn zak houdt.
Ik vermoed dat Cap met vaste kosten werkt, want voor Cap kosten alle werknemers hetzelfde:
Werknemer met mob. vergoeding kost altijd: Salaris + Mob. vergoeding
Werknemer met leaseauto hetzelfde: Salaris + leasevergoeding

Netto/bruto is alleen een verschil voor de belastingdienst.

Het zou Cap ook sieren dat zodra je boven je mob. vergoeding gaat, de vergoeding netto is en niet van je brutoloon gaat. Dat gebeurt namelijk wel als je een leaseauto neemt, daarmee kan je gewoon elke dag op het kantoor in bijvoorbeeld Frankrijk werken en 25k per maand rijden met je leaseauto. In dit extreme voorbeeld moet je Capgemini zelfs betalen als je met je priveauto rijdt.

• t_captain
Lightning89 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Ik vermoed dat Cap met vaste kosten werkt, want voor Cap kosten alle werknemers hetzelfde:
Werknemer met mob. vergoeding kost altijd: Salaris + Mob. vergoeding
Niet helemaal. Werknemer met mobiliteitsvergoeding die heel veel voor de zaak rijdt kost minder omdat er premies en vakantiegeld worden bespaard op de looninhouding.
Werknemer met leaseauto hetzelfde: Salaris + leasevergoeding
De kosten van een leaseauto lopen wel degelijk op. Ieder leasecontract heeft een prijs per meer/minder kilometer. En de tankpas gaat ook op nacalculatie.

Ik begrijp het belang van de werkgever om de kosten onder controle te houden, maar dat is geen rechtvaardiging om zijn risico's bij de werknemer te leggen.

Stel dat ik een huis verhuur. Dan moet ik als verhuurder zorgen dat de CV-ketel werkt. Dat kost gemiddeld 200 euro per jaar. Het ene jaar niets, het andere jaar kost misschien wel 1000 euro. Wat Cap doet, is een vaste vergoeding van 200 geven en zeggen "zoek het maar uit".

• Prx
Ook een manier om het uit te leggen inderdaad. Maar helemaal omgedraaid zou je ook kunnen zeggen dat Capgemini vindt dat de medewerker een keuze mag maken die het beste past bij die specifieke medewerker, die ten alle tijden een lease auto kan nemen vanuit de mobiliteitsvergoeding om in één klap van alle zakelijke kosten af te zijn.

Een medewerker heeft ook gewoon recht op overnachting wanneer de werkzaamheden verricht moeten worden buiten een straal van 90 kilometer, dus dan kun je inderdaad afspraken maken over minder reistijd (en dus ook potentiële kosten boven je vergoeding).

Mijns inziens is het uitgangspunt gewoon dat je een lease auto kiest als je in dienst komt, ongeacht of je die nu privé gebruikt of niet. Daarnaast heb je de optie om daar vanaf te wijken door eigen vervoer te houden of te kiezen voor uitkering en het allemaal zelf te regelen. Maar zo stellig wordt het jammergenoeg niet gebracht bij Capgemini.

• R.Danton
Weet iemand misschien of er bijkomende kosten zijn als je met Cap simkaart naar een land belt buiten de EU? Heb tot dusver nooit een bericht ontvangen dat ze er niet blij mee zijn, maar misschien krijg ik nog een bonnetje bij het verlaten van het bedrijf :)

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Privé of zakelijk?

Indien zakelijk: geen probleem lijkt me. indien privé, en het valt niet op, dan denk ik niet dat ze daar erg moeilijk over doen. Hoewel de sim kaart bedoeld is voor zakelijk telefoneren.

Bel jij zeer regelmatig en lang voor privé naar het buitenland, dan kan je daar een opmerking over verwachten imo.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• R.Danton
Equator schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:49:
Privé of zakelijk?

Indien zakelijk: geen probleem lijkt me. indien privé, en het valt niet op, dan denk ik niet dat ze daar erg moeilijk over doen. Hoewel de sim kaart bedoeld is voor zakelijk telefoneren.

Bel jij zeer regelmatig en lang voor privé naar het buitenland, dan kan je daar een opmerking over verwachten imo.
Privé, maar ik belde er niet regelmatig mee. Het was meer voor een maand, dat ik af en toe wel is belde. Maar als ik het goed begrijp hadden zij mij allang moeten benaderen?

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

R.Danton schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Privé, maar ik belde er niet regelmatig mee. Het was meer voor een maand, dat ik af en toe wel is belde. Maar als ik het goed begrijp hadden zij mij allang moeten benaderen?
Dan heb je denk ik geluk. :)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• mrbootster
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07-03 15:17
Hi guys! Even iets anders dan mobiliteits budgetten

Binnenkort heb ik een selectiedag voor een rol als junior consultant bij Capgemini Invent. Ik heb begrepen dat dat een recente samenvoeging is van meerdere afdelingen uit andere delen van de organisatie.

Wat moet ik verder over Capgemini Invent weten? Wat kan ik me voorstellen bij de teams en collega's daar? Aan welk soort projecten kan ik denken die daar lopen? En net zoals iemand die eerder in dit topic postte heb ik ook 2 gesprekken - wat is het doel van het 2e gesprek en waar ligt daarin de nadruk op?

Als jullie andere tips hebben ter voorbereiding hoor ik het graag. Mag ook in PM natuurlijk. Thx! :)

• SmurfLink
  • Niet online
:P Dat is een hele goeie vraag. Ik heb nog nooit van Capgemini Invent gehoord...

• volcurd
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-03 15:05
Het is een rebranding van Capgemini Consulting, samengevoegd met nog wat andere groepen: https://www.consultancy.n...samen-in-capgemini-invent

volcurd wijzigde deze reactie 17-10-2018 14:44 (0%)
Reden: typefoutje

• SmurfLink
  • Niet online
Ah ik hoorde al dat Backelite van naam ging veranderen. :p Dat verklaart een hoop.

@mrbootster Kan je je rol iets meer specificeren? Je begint over geheel cap als junior consultant namelijk. Ga je de consultancy tak in of word je developer of UX designer of heel iets anders? Dat gaat vooral je vragen beantwoorden denk ik.

• MisterGurkin
@mrbootster inderdaad een favoriet terugkerend topic hier! Volgens mij is de helft van de vragen rondom mobiliteitsbudget al eerder beantwoord in de 235 hier aanwezige discussiepagina's.

Anyhow, om je vraag te beantwoorden (ik zit zelf bij Invent): in Invent zijn meerdere voorheen losstaande onderdelen geïntegreerd: primair Capgemini Consulting, met daarnaast recente acquisities als Fahrenheit 212, LiquidHub, Idean, die wat meer aan de creative/customer engagement/innovatiekant zitten. Verdere info staat ook in het door @volcurd gelinkte artikel.

In Nederland is Invent echter in hoofdlijnen nog een voortzetting van wijlen Capgemini Consulting (de genoemde bedrijven zijn niet actief in Nederland), zij het iets nauwer samenwerkend met de andere Capgemini divisies. Wat verder speelt is dat we met Capgemini Invent NL sinds afgelopen jaar nauw samenwerken met onze collega's in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, en dus ook meer projecten in die landen doen (en vice versa).

Projecten variëren sterk van echte strategieprojecten (6-8 weken) tot implementaties (6 maanden of langer) en alles daar tussenin. Sommige projecten hebben een IT karakter, maar (in ieder geval voor mij persoonlijk) de meerderheid is klassiek management consulting werk.

In het tweede gesprek wordt dieper ingegaan op je motivatie en drijfveren, ervaring en skills en wordt je (mogelijk) ook een case voorgelegd.

• mrbootster
Thanks voor jullie antwoorden! Praten hierover en mijn gedachten uitschrijven helpt al heel veel. Ik solliciteer op de rol als junior management consultant digital experience.

Voor mij zal dat neerkomen op het bijdragen aan de groei van klanten door samen met hen te werken aan strategieën, ontwerpen en implementaties van innovatieve gebruikerservaringen. Ik heb een achtergrond in vernieuwende vormen van human computer interaction dus dat stukje zit wel goed denk ik. Tevens een stuk procesoptimalisatie en kennisontwikkeling hierover. Denk ik zo?

Het stuk omtrent management consulting is minder bekend terrein voor mij dus daar ga ik me in inlezen. Bv het omzetten van een prototype naar een lange termijn business benefit. En hoe kan ik weerbarstige mid level managers beïnvloeden in gespannen onderhandelingen? Ik denk dat ik daarin moet bijspijkeren.

Voor op de langere termijn ben ik geïnteresseerd in duurzame bedrijfsvoering als specialisatie, en een PhD en/of MBA voor persoonlijke ontwikkeling - weten jullie hoe daar binnen Cap naar gekeken wordt en in hoeverre dat wordt ondersteund?

Ik ben erg geïnteresseerd in deze rol :) vooral omdat het klinkt als een relevante en vooruitstrevende functie. Als iemand nog andere tips aanbevelingen heeft hoor ik het graag.

mrbootster wijzigde deze reactie 18-10-2018 19:08 (71%)

• JohnDalton
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 29-11-2018
MisterGurkin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:37:
@mrbootster inderdaad een favoriet terugkerend topic hier! Volgens mij is de helft van de vragen rondom mobiliteitsbudget al eerder beantwoord in de 235 hier aanwezige discussiepagina's.

Anyhow, om je vraag te beantwoorden (ik zit zelf bij Invent): in Invent zijn meerdere voorheen losstaande onderdelen geïntegreerd: primair Capgemini Consulting, met daarnaast recente acquisities als Fahrenheit 212, LiquidHub, Idean, die wat meer aan de creative/customer engagement/innovatiekant zitten. Verdere info staat ook in het door @volcurd gelinkte artikel.

In Nederland is Invent echter in hoofdlijnen nog een voortzetting van wijlen Capgemini Consulting (de genoemde bedrijven zijn niet actief in Nederland), zij het iets nauwer samenwerkend met de andere Capgemini divisies. Wat verder speelt is dat we met Capgemini Invent NL sinds afgelopen jaar nauw samenwerken met onze collega's in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, en dus ook meer projecten in die landen doen (en vice versa).

Projecten variëren sterk van echte strategieprojecten (6-8 weken) tot implementaties (6 maanden of langer) en alles daar tussenin. Sommige projecten hebben een IT karakter, maar (in ieder geval voor mij persoonlijk) de meerderheid is klassiek management consulting werk.

In het tweede gesprek wordt dieper ingegaan op je motivatie en drijfveren, ervaring en skills en wordt je (mogelijk) ook een case voorgelegd.
Ik heb binnenkort een 2e gesprek met case (Invent). Hoe diep gaat zo'n case precies en wat kan ik het beste voorbereiden?

• mrbootster
JohnDalton schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:53:
[...]

Ik heb binnenkort een 2e gesprek met case (Invent). Hoe diep gaat zo'n case precies en wat kan ik het beste voorbereiden?
inhoudelijk gesproken vond ik de case erg goed te doen. Redelijk standaard: bedrijf X heeft core business Y, en extern onderzoek A heeft bewezen dat B niet goed loopt. Presenteer een analyse en verbeteringsvoorstel. Rollenspel dus, eigenlijk een simulatie van de werkelijkheid.

In mijn geval ging het om voornamelijk om de customer journey, en digitale toepassingen om conversion rates te verhogen.

Je wordt beoordeeld op wie jij bent: persoonlijkheid, houding, en handelen. En alle andere standaard consultancy gerelateerde skills.

Na mijn presentatie en volgde een open gesprek met vragen van de gesprekspartners (zogenaamd de marketing- en sales directeur). Dan wordt het zaak om actief te luisteren en om goed in te spelen op de input van gesprekspartners.

Op internet kun je aanbevelingen vinden ter voorbereiding. Erover lezen is natuurlijk nog niet hetzelfde als dit vaak IRL gedaan hebben. Het komt ook neer op je ervaring en aanleg.

• Sreini
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Heeft iemand trouwens ervaring met je salaris onderhandelen bij cap? Ik krijg de komende maanden de mogenlijkheid dit te doen en ben benieuwd naar wat mensen te zeggen hebben. Had gehoord dat hier best moeilijk over gedaan word.

• SmurfLink
  • Niet online
Sreini schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:06:
Heeft iemand trouwens ervaring met je salaris onderhandelen bij cap? Ik krijg de komende maanden de mogenlijkheid dit te doen en ben benieuwd naar wat mensen te zeggen hebben. Had gehoord dat hier best moeilijk over gedaan word.
Hangt er vanaf of je als junior begint of als zij instromer. Als junior, vergeet het maar. Er zijn vaste trajecten met vaste salarissen. Als zij instromer kan je wel onderhandelen.

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:07
Van junior naar consultant moet je op insteken. Kernpunten: Goede beoordelingen, zelfstandig inzetbaar, op 1 gebied expert inclusief certificering (vakcertificaat) en de Associate Masterclass afronden. Dat is de snelste manier om te groeien. Al is dat ook wel lastiger gemaakt.

Van consultant naar senior is doorgroei op competentie, expertise en leiderschap. Waar je zelfstandig zonder hulp kan functioneren (zelf werk inschatten) en kleine teams kan trekken. Kernpunten: Inzet/arve/cor en interne certificering. Ook is het belangrijk om zichtbaar te zijn in je expertise gebied en kennisdeling.

Hoe meer je bovenstaande punten hebt, hoe meer er mogelijk is. Je moet het alleen zelf aantonen in de vorm van dossiers. Je counselor moet het altijd verdedigen t.o.v. de peergroup en toetsen aan de hand van het grading handboek en de certificering boards. Hoe gewilder je bent in de markt, hoe makkelijker het proces gaat.

wm1234 wijzigde deze reactie 03-11-2018 10:17 (4%)

• Sreini
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:24
SmurfLink schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:59:
[...]

Hangt er vanaf of je als junior begint of als zij instromer. Als junior, vergeet het maar. Er zijn vaste trajecten met vaste salarissen. Als zij instromer kan je wel onderhandelen.
Dit zeg jij maar ik ken een YP'er die samen met mij is begonen die wel zijn salaris omhoog heeft kunnen krikken :p. Ik werk wel bij cap maar via een ander bedrijf en word straks overgenomen in een apart soort "YP" traject van een paar maanden. Ik zou dus denken dat aangezien ik al bij de klant zit en een aantal certificaten op zak heb dat ik dan dus in princiepe wel zou kunnen onderhandelen.

Ik vraag me dan wel af via wie dat zou gaan. Mijn practice head? Of zou dat via HR gaan?

• SmurfLink
  • Niet online
Sreini schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:38:
[...]

Dit zeg jij maar ik ken een YP'er die samen met mij is begonen die wel zijn salaris omhoog heeft kunnen krikken :p. Ik werk wel bij cap maar via een ander bedrijf en word straks overgenomen in een apart soort "YP" traject van een paar maanden. Ik zou dus denken dat aangezien ik al bij de klant zit en een aantal certificaten op zak heb dat ik dan dus in princiepe wel zou kunnen onderhandelen.

Ik vraag me dan wel af via wie dat zou gaan. Mijn practice head? Of zou dat via HR gaan?
Hm, interessant zeg... dat is voor het eerst dat ik hiervan hoor, ben ook wel erg benieuwd hoe dit is gegaan. Binnen Cap zou ik in eerste instantie aan de practicehead denken, maar ik heb geen idee.

• Aceta
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 05-02 22:33
Wat wordt er eigenlijk van een YP'er verwacht als hij net nieuw in een team komt te werken?
( Ik bedoel hiermee op het gebied van kennis van het programmeren, in een functie wiens hoofdtaak programmeren is ).

• Shiver87
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-02 23:14
Aceta schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:06:
Wat wordt er eigenlijk van een YP'er verwacht als hij net nieuw in een team komt te werken?
( Ik bedoel hiermee op het gebied van kennis van het programmeren, in een functie wiens hoofdtaak programmeren is ).
Heel eenvoudig, je bent YPr. Oftewel men Zal je inzetten naast een meer ervaren collega zodat je samen met hem ingewerkt wordt. Er wordt echt niet van je verwacht dat jij dan de kar gaat trekken. Daarnaast zijn er voldoende opleidingsmogelijkheden om je te ontwikkelen.

• Shiver87
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-02 23:14
SmurfLink schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:59:
[...]

Inderdaad je kunt alleen onderhandelen als je er komt werken. Wanneer je eenmaal binnen bent hangt het af van hoe goed je beoordeeld bent het afgelopen jaar. Heb je het erg goed gedaan en scoor je een A1 of B1 (op schaal van A1 als hoog tot E5 als laagste). En heeft je afdeling het ook erg goed gedaan dan kan het zijn dat er een zakje geld is wat verdeeld wordt over de medewerkers. Dit zal max een verhoging zijn van 10% tot consultant, 5% tot senior consultant en daar boven wordt het lastiger.

• Cue_
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-03 08:29
Sreini schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:38:

Zelf ook 'iets' kunnen onderhandelen toen ik als YP-er binnenkwam, omdat ik meer ervaring had dan de gemiddelde starter daar. Maar het lukte niet bij het maandsalaris te krijgen. Ja ik begon een stap(pen) hoger dan de rest.
En ik kreeg een tantieme, nouja, daar blijft altijd weinig van over, dus stelt weinig voor :+

Echt veel was er niet mogelijk.. of je moet geluk hebben.
Zeker binnen het YP traject zijn ze wat stricter volgens mij.

• consolefreak
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-03 02:35
Dit is meer iets voor V&A, of iig de Capgemini-versie daarvan.

ardana wijzigde deze reactie 13-11-2018 12:08 (82%)

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Zojuist een telefonisch gesprek gevoerd met een Capgemini recruiter. Nu werk ik bijna 18 jaar als front-end developer en verdien ik €5906 per maand bij 40 uur per week. Ik heb zo'n vermoeden dat een Senior Consultant bij Capgemini daar over het algemeen iets onder zit en dat ik erg "blij" mag zijn met mijn gouden handboeien :7

Maar zit daar veel ruimte in bij Cap? Zouden ze mij op een Managing Consultant rol willen of kunnen plaatsen? Daar heb ik volgens mij niet de juiste ervaring of skills voor. Of moet ik er gewoon vanuit gaan dat ik te duur ben en dit afkappen? De recruiter leek er niet van onder de indruk te zijn, namelijk. Dat vond ik een klein beetje vreemd.

• Lightning89
Senior is toch voor iedereen vanaf 2-3 jaar werkervaring?
En ik denk dat die schaal van 3500-5000€ loopt max? Heeft iemand daar ervaring mee?

• Prx
Er zijn geen echte schalen voor Senior Consultant en vergelijken op basis van alleen een maandsalaris is ook erg moeilijk. Je zou dan moeten kijken naar het gehele pakket.

Je kunt ook best Managing Consultant worden op basis van ervaring en competenties, maar men verwacht ook een bepaald commercieel inzicht bij die rol. Dus even kijken of dat lekker gaat passen inderdaad.

Ik zou sowieso gewoon even de volgende stap nemen, niet gelijk laten afschrikken hierdoor. :)

Prx wijzigde deze reactie 15-11-2018 17:10 (11%)

• Tankiej
Blue-eagle schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:07:
Zojuist een telefonisch gesprek gevoerd met een Capgemini recruiter. Nu werk ik bijna 18 jaar als front-end developer en verdien ik €5906 per maand bij 40 uur per week. Ik heb zo'n vermoeden dat een Senior Consultant bij Capgemini daar over het algemeen iets onder zit en dat ik erg "blij" mag zijn met mijn gouden handboeien :7

Maar zit daar veel ruimte in bij Cap? Zouden ze mij op een Managing Consultant rol willen of kunnen plaatsen? Daar heb ik volgens mij niet de juiste ervaring of skills voor. Of moet ik er gewoon vanuit gaan dat ik te duur ben en dit afkappen? De recruiter leek er niet van onder de indruk te zijn, namelijk. Dat vond ik een klein beetje vreemd.
Je kan later in het proces altijd nog nee zeggen als het aanbod je niet bevalt. Dus als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent in werken bij Capgemini, zou ik het gesprek aan gaan :)

• SmurfLink
  • Niet online
Laat ze maar lekker met een aanbod komen idd. Senior is alles wat meer dan 2 jaar werkervaring heeft en wat kleine competenties heeft. Managing heeft als groot verschil dat het daar veel meer draait om KPI's, dus om commerciele zaken. Je zal moeten bewijzen dat je geld opbrengt voor het bedrijf. Dus daar staat wel een hoop meer druk achter dan Senior zijn.
Waarom zou je het nu al afkappen op de aanname dat je salaris te hoog is? Dat vind ik dan wel een beetje vreemd...

• t_captain
Grote softwarehuizen hebben notoir lage salarisplafonds voor developers. Vandaar dat je ook een grote uittocht ziet van ervaren krachten op dat gebied.

Ik heb een verleden bij wat nu CGI heet. Ander bedrijf, maar kwa kostenstructuur en marktpositie imho wel vergelijkbaar. Op papier kon een developer daar max tussen de 4500 en 5000 verdienen. In de praktijk werd de bovenste helft van de salarisschaal helemaal niet gebruikt, vlakte de loonontwikkeling van een developer af rond de 3500 en stagneerde tegen de 4000.

In een bull market zoals nu zijn goede tarieven haalbaar en is de nood hoog. Dan worden salarishuizen vaak wel flexibel. Zo worden developers ingeschaald als managing consultant ofzo.

De vraag is of je dat moet willen. Want op papier heb je een veel zwaardere functie. Als de markt wat afkoelt, heeft je werkgever meteen een stok om mee te slaan. Krijg je kritiek op je gebrek aan bewezen people management taken of sales.

TL/DR: ik verwacht niet dat Cap (of een willekeurige concurrent) je een aanbod kan doen wat qua arbeidsvoorwaarden en functieinhoud concurreert met je huidige baan. Misschien komen ze qua arbeidsvoorwaarden in de buurt, maar dan in combinatie met een zwaardere functie. Als ze je hebben benaderd en je hebt zelf geen behoefte aan ander werk, dan denk ik dat het tijdsverspilling is.

t_captain wijzigde deze reactie 15-11-2018 19:08 (20%)

• Valdun
Ik heb het al een paar keer in dit topic gezien, maar heb nog steeds het idee dat ik het volledig begrijp: mobiliteitsvergoeding met eigen vervoer.

Ik wil namelijk de keuze maken tussen leasen en eigen vervoer. Leasen kost me 750mobiliteitsvergoeding+250bijtelling.

Eigen vervoer kost me 0 voor de auto, 400,- brandstof (+ zo'n 150 aan maandelijkse kosten en onderhoud).

Mijn vraag ligt bij de brandstof t.o.v. de vergoeding bij eigen vervoer. De bedoeling is dus volgens mij dat je je kilometers declareert zodat dit verrekend wordt met je mobiliteitsvergoeding. Maar hoe of wat wordt precies verrekend? Waarom krijg ik niet bijvoorbeeld gewoon die 750 bruto als netto bedrag gestort, waar ik dan mijn kilometers uit betaal? In andere woorden, hoe worden de gedeclareerde kilometers en het idee van 19ct/km gebruikt in de verrekening met de 750 vergoeding?

• Tankiej
Valdun schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:22:
Ik heb het al een paar keer in dit topic gezien, maar heb nog steeds het idee dat ik het volledig begrijp: mobiliteitsvergoeding met eigen vervoer.

Ik wil namelijk de keuze maken tussen leasen en eigen vervoer. Leasen kost me 750mobiliteitsvergoeding+250bijtelling.

Eigen vervoer kost me 0 voor de auto, 400,- brandstof (+ zo'n 150 aan maandelijkse kosten en onderhoud).

Mijn vraag ligt bij de brandstof t.o.v. de vergoeding bij eigen vervoer. De bedoeling is dus volgens mij dat je je kilometers declareert zodat dit verrekend wordt met je mobiliteitsvergoeding. Maar hoe of wat wordt precies verrekend? Waarom krijg ik niet bijvoorbeeld gewoon die 750 bruto als netto bedrag gestort, waar ik dan mijn kilometers uit betaal? In andere woorden, hoe worden de gedeclareerde kilometers en het idee van 19ct/km gebruikt in de verrekening met de 750 vergoeding?
De kilometers die je declareert krijg je 19ct/km netto, dit bedrag wordt van je mobiliteitsvergoeding afgehaald en wat er van die vergoeding over blijft krijg je bruto uitgekeerd.

Dus bijvoorbeeld, als je 2500 kilometer zakelijk per maand rijdt:
2500 x 0,19 = €475 netto
750 - 475 = €275 bruto

Wat er van het bruto deel over blijft is afhankelijk van veel factoren, maar het zal +/- de helft zijn van het bruto deel. Dus je krijgt dan netto ongeveer €475 + (€275 * 0,50) = € 612,50.

• t_captain
Valdun schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:22:

Leasen kost me 750mobiliteitsvergoeding+250bijtelling.

Eigen vervoer kost je geen 400,- maar veel meer. Je auto schrijft harder af als je meer rijdt, je staat vaker bij de garage, gaat sneller door je banden geen en soms stijgt je verzekeringspremie iets. Als vuistregel zijn de variabele kosten van een auto 1.5 (benzine) a 2 (diesel) maal de brandstofkosten.

• Valdun
Tankiej schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:14:
[...]

De kilometers die je declareert krijg je 19ct/km netto, dit bedrag wordt van je mobiliteitsvergoeding afgehaald en wat er van die vergoeding over blijft krijg je bruto uitgekeerd.

Dus bijvoorbeeld, als je 2500 kilometer zakelijk per maand rijdt:
2500 x 0,19 = €475 netto
750 - 475 = €275 bruto

Wat er van het bruto deel over blijft is afhankelijk van veel factoren, maar het zal +/- de helft zijn van het bruto deel. Dus je krijgt dan netto ongeveer €475 + (€275 * 0,50) = € 612,50.
Thanks, dit maakt het een heel stuk duidelijker. Voor mij houdt dat dan in dat ik mijn mob. vergoeding volledig netto uitgekeerd krijg (ik rij 4000 per maand).
t_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:26:
[...]

Eigen vervoer kost je geen 400,- maar veel meer. Je auto schrijft harder af als je meer rijdt, je staat vaker bij de garage, gaat sneller door je banden geen en soms stijgt je verzekeringspremie iets. Als vuistregel zijn de variabele kosten van een auto 1.5 (benzine) a 2 (diesel) maal de brandstofkosten.
Yes, ben ik me van op de hoogte. Ik bereken het voor mezelf zo omdat dit een 'wegwerpauto' is die ik afrijdt tot 'ie niet meer wilt. Het idee is om voor het einde van mijn YP-schap sowieso aan de lease te gaan. Maar bedankt!

• t_captain
Valdun schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:39:
[...]

Thanks, dit maakt het een heel stuk duidelijker. Voor mij houdt dat dan in dat ik mijn mob. vergoeding volledig netto uitgekeerd krijg (ik rij 4000 per maand).

[...]
Dan is een leaseauto gunstiger.

Mobiliteitsbudget valt uiteen in twee delen:
1. vergoeding zakelijke reiskosten (netto)
2. wat overblijft (bruto)

Nummer 1 levert je niets op. Het is geen loon, maar een vergoeding voor zakelijke kosten.
Nummer 2 heeft wel loonwaarde. Het is een stukje "extra brutoloon".

Het verschil met een leaseauto is dat de leaseauto voor iedereen dezelfde loonwaarde (privegebruik) heeft. Bij een mobiliteitsbudget is de loonwaarde aflopend met toenemend aantal zakelijke kilometers.
Werknemer A die zijn hele mobiliteitsbudget oprijdt voor de zaak, ziet zijn kosten betaalt, maar tegelijk is nummer 2 als sneeuw voor de zon verdwenen. Werknemer B die naast de deur werkt heeft geen reiskosten en houdt de volle 750,- bruto over.

Een leaseauto is voor A en B evenveel waard. Een mobiliteitsbudget is vooral interessant voor B. Jij bent A.

• Lightning89
t_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:04:
[...]

Nummer 1 levert je niets op. Het is geen loon, maar een vergoeding voor zakelijke kosten.

Het verschil met een leaseauto is dat de leaseauto voor iedereen dezelfde loonwaarde (privegebruik) heeft. Bij een mobiliteitsbudget is de loonwaarde aflopend met toenemend aantal zakelijke kilometers.
Werknemer A die zijn hele mobiliteitsbudget oprijdt voor de zaak, ziet zijn kosten betaalt, maar tegelijk is nummer 2 als sneeuw voor de zon verdwenen. Werknemer B die naast de deur werkt heeft geen reiskosten en houdt de volle 750,- bruto over.

Een leaseauto is voor A en B evenveel waard. Een mobiliteitsbudget is vooral interessant voor B. Jij bent A.
En B vangt ook nog eens pensioen en vakantiegeld over het resterende deel.

• t_captain
Dat betwijfel ik. Het brutodeel van een mobiliteitsbudget wordt meestal als een bruto vergoeding uitbetaald, niet als een loonsverhoging (plus pensioen en vakantiegeld).

• Valdun
t_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:04:
[...]

Yes, ben er van op de hoogte dat dat een stuk gunstiger is :). Echter wil ik een auto leasen waarvoor ik financieel iets te krap zit, wat over een jaartje geen probleem meer is dmv de salarisstijging als YP (en ik wil ff flink sparen..). Daarom overbrug ik die tijd even met mijn huidige auto - of overname van een kort contract als er toevallig wat leuks beschikbaar komt op de overnamelijst.

Edit: om te verduidelijken waarom zelf rijden dan in deze situatie toch nog eventjes gunstiger is: auto heeft geen waarde meer, is erg zuinig en ik investeer niet meer in onderhoud. Uitgerekend kost rijden me nu 10ct/km. Ik steek dus als het ware de vergoeding voor onderhoud en afschrijving in eigen zak.

Valdun wijzigde deze reactie 16-11-2018 18:34 (10%)

• TweakerVincent
Valdun schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:30:
[...]

Yes, ben er van op de hoogte dat dat een stuk gunstiger is :). Echter wil ik een auto leasen waarvoor ik financieel iets te krap zit, wat over een jaartje geen probleem meer is dmv de salarisstijging als YP (en ik wil ff flink sparen..). Daarom overbrug ik die tijd even met mijn huidige auto - of overname van een kort contract als er toevallig wat leuks beschikbaar komt op de overnamelijst.

Edit: om te verduidelijken waarom zelf rijden dan in deze situatie toch nog eventjes gunstiger is: auto heeft geen waarde meer, is erg zuinig en ik investeer niet meer in onderhoud. Uitgerekend kost rijden me nu 10ct/km. Ik steek dus als het ware de vergoeding voor onderhoud en afschrijving in eigen zak.
en wat doe je als je oude auto volgende maand kapot is. Ga je dan OV gebruiken oid?

• t_captain
Met 50.000 km/jaar in een afgeschreven auto is het risico van een dure reparatie niet uit te sluiten.

Ik zou iets uit de pool halen en zakelijk gaan rijden. Je kunt de berekening maken of het beter is om je auto nu al weg te doen of deze nog even aan te houden en niet bij te tellen (let op: keuze per kalenderjaar!)

Of, misschien nog veel beter, pak een project aan waarvoor je niet zo veel hoeft te rijden.

• Valdun
TweakerVincent schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:35:
[...]

en wat doe je als je oude auto volgende maand kapot is. Ga je dan OV gebruiken oid?
Jep, ben met OV net zo lang onderweg, dus is niet zo'n ramp.

• Valdun
t_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:42:
Met 50.000 km/jaar in een afgeschreven auto is het risico van een dure reparatie niet uit te sluiten.

Ik zou iets uit de pool halen en zakelijk gaan rijden. Je kunt de berekening maken of het beter is om je auto nu al weg te doen of deze nog even aan te houden en niet bij te tellen (let op: keuze per kalenderjaar!)

Of, misschien nog veel beter, pak een project aan waarvoor je niet zo veel hoeft te rijden.
Een dure reparatie (alles hoger dan wat tientjes..) voer ik simpelweg niet uit. Is 'ie kapot gaat hij weg en wordt het OV/overnamelijst/toch de auto die ik graag wil leasen.

Projectje in de buurt zou super zijn, ik ben flink op zoek, maar helaas nog niets gevonden.

Wat bedoel je precies met de auto aanhouden en niet bij te tellen / keuze per kalenderjaar? Die volg ik eventjes niet.

Valdun wijzigde deze reactie 16-11-2018 18:52 (5%)

• t_captain
Als je niet prive rijdt met je leaseauto, heb je geen kosten aan een auto van de zaak (geen bijtelling). Maar die keuze kun je alleen per kalenderjaar of bij verandering van werkgever wijzigen.

t_captain wijzigde deze reactie 16-11-2018 19:18 (4%)

Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True