is er een mogelijkheid om je cap-mobielnummer over te zetten naar een prepaid kaatje bij uit dienst treden? dacht zoiets gelezen te hebben, maar kan het niet terug vinden
Dat is inderdaad mogelijk sinds volgens mij vorig jaar. Gewoon even een ticket inschieten bij de helpdeskSolarOrbiter schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:36:
is er een mogelijkheid om je cap-mobielnummer over te zetten naar een prepaid kaatje bij uit dienst treden? dacht zoiets gelezen te hebben, maar kan het niet terug vinden
Sinds 2012 is het voor detacheringsbedrijven bij wet verboden om iemand aan een relatiebeding te houden. De WAADI is sinds die tijd van kracht en die wet zorgt er voor dat bedrijven die voornamelijk mensen uitlenen deze mensen op geen enkele manier mogen beperken in hun arbeids mobiliteit.avotar schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:33:
En verzoek om ontheffing van eventuele bedingen die je zou kunnen overtreden. Neem met name even de tijd voor je relatiebeding (hoewel ik niet vanuit Cap oogpunt kan praten, maar CGI houdt je er bv over het algemeen aan).
Dat gezegd hebbende heb ik vorig jaar, toen ik Cegeka verliet, in goed overleg beloofd me een jaar lang niet te bemoeien met de klanten met wie ik vanuit Cegeka contact gehad heb. Er is wet, en er is netjes met elkaar zaken doen :-)
Heeft er hier iemand ervaring met het werken bij Cap als (Senior) Front End Developer?
En zo ja, kan je wat toelichten hoe het er daar aan toe gaat, locatie, salarisindicatie, is thuiswerken mogelijk etc? Ik woon in het oosten van het land maar heb het er niet voor over om elke dag uren in de auto te zitten natuurlijk.
Alvast bedankt voor de info!
En zo ja, kan je wat toelichten hoe het er daar aan toe gaat, locatie, salarisindicatie, is thuiswerken mogelijk etc? Ik woon in het oosten van het land maar heb het er niet voor over om elke dag uren in de auto te zitten natuurlijk.
Alvast bedankt voor de info!
Ik heb geen ervaring als front end developer, wel als developer. Maar wat betreft locatie en thuiswerken is het volgens mij voor ongeveer alle functies hetzelfde (behalve die op Capgemini kantoor zelf natuurlijk; secretariaat, HR etc): dat is volledig afhankelijk van de klant waar je ingezet wordt.
Niemand kan je van te voren vertellen of thuiswerken mogelijk is en op welke plek je komt te werken, want dan moet al bekend zijn bij welke klant je ingezet wordt. In de praktijk willen veel klanten tegenwoordig wel dat je x aantal dagen in de week thuiswerkt, dus de kans dat het kan is wel erg groot.
Wel is het zo dat (volgens mij) de meerderheid van de klanten in de randstad zitten, dus de kans is groot dat er daar een opdracht voor je is. Er zijn wel klanten in het oosten, maar minder, dus er is een kans dat er geen opdracht beschikbaar is in het oosten op het moment dat jij op zoek bent naar een opdracht.
Niemand kan je van te voren vertellen of thuiswerken mogelijk is en op welke plek je komt te werken, want dan moet al bekend zijn bij welke klant je ingezet wordt. In de praktijk willen veel klanten tegenwoordig wel dat je x aantal dagen in de week thuiswerkt, dus de kans dat het kan is wel erg groot.
Wel is het zo dat (volgens mij) de meerderheid van de klanten in de randstad zitten, dus de kans is groot dat er daar een opdracht voor je is. Er zijn wel klanten in het oosten, maar minder, dus er is een kans dat er geen opdracht beschikbaar is in het oosten op het moment dat jij op zoek bent naar een opdracht.
Thuiswerken is inderdaad afhankelijk van de klant, maar heb het tot nu toe niet meegemaakt dat het onmogelijk is.
I have stability. The ability to stab.
Anno 2018 vind ik dat een beetje slap.
Cap verhuurt consultants aan klanten. Kennelijk accepteren ze op het punt van thuiswerken alles wat de klant vraagt.
In een markt van schaarse consultants zou je ook namens je personeel en namens je maatschappelijke doelen wat grenzen kunnen stellen. “onze consultants werken tot drie dagen per week op uw locatie en de andere twee dagen remote”.
Als je eisen stelt aan de maximale CO2 uitstoot van de leaseauto’s die je werknemers kunnen kiezen, laat het mes dan aan twee kanten snijden.
Cap verhuurt consultants aan klanten. Kennelijk accepteren ze op het punt van thuiswerken alles wat de klant vraagt.
In een markt van schaarse consultants zou je ook namens je personeel en namens je maatschappelijke doelen wat grenzen kunnen stellen. “onze consultants werken tot drie dagen per week op uw locatie en de andere twee dagen remote”.
Als je eisen stelt aan de maximale CO2 uitstoot van de leaseauto’s die je werknemers kunnen kiezen, laat het mes dan aan twee kanten snijden.
Nou ik heb wel meegemaakt dat het bij bepaalde overheidsinstanties niet kan. Of er wordt heel moeilijk over gedaan. Maar over het algemeen was het bij de meeste commerciele klanten wel mogelijk.SmurfLink schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:51:
Thuiswerken is inderdaad afhankelijk van de klant, maar heb het tot nu toe niet meegemaakt dat het onmogelijk is.
Computer says no
Ik vind dat een werkgever voor zijn werknemers moet staan. Dat betekent niet klakkeloos de eisen van de klant doorgeven aan de consultant, maar tegengas geven als dat nodig of nuttig is. Klanten zijn anno 2018 minder schaars dan werknemers 
Eigenlijk is het probleem dat de werkgever zelf niet veel belang heeft bij de reistijd van de werknemers. In tegenstelling tot sommige andere CAO's rijden ICT consultants in hun vrije tijd. Dan resteert slechts een beperkt belang qua vervoerskosten.
Eigenlijk is het probleem dat de werkgever zelf niet veel belang heeft bij de reistijd van de werknemers. In tegenstelling tot sommige andere CAO's rijden ICT consultants in hun vrije tijd. Dan resteert slechts een beperkt belang qua vervoerskosten.
Helemaal mee eens! Wat mij betreft mogen ze dat gewoon onderdeel maken van de overeenkomst met de klant om het zo af te dwingen.
Echter ik blijf wel realistisch. In bepaalde sectoren (militair/defensie bijv.) is thuiswerken simpelweg niet mogelijk vanwege strikt beveiligde netwerk omgevingen. Je komt alleen op het netwerk vanaf locatie X, anders niet.
Echter ik blijf wel realistisch. In bepaalde sectoren (militair/defensie bijv.) is thuiswerken simpelweg niet mogelijk vanwege strikt beveiligde netwerk omgevingen. Je komt alleen op het netwerk vanaf locatie X, anders niet.
Computer says no
Dat is prima mogelijk hoor. Heb je gewoon een stickje voor met een virtuele machine.Meekoh schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:51:
Helemaal mee eens! Wat mij betreft mogen ze dat gewoon onderdeel maken van de overeenkomst met de klant om het zo af te dwingen.
Ik heb een aantal jaar gewerkt bij een concurrent van Cap, en de houding tav thuiswerken (“als de klant het goed vindt”) komt me heel bekend voor.
Sindsdien ben ik een aantal jaar zelfstandig. In die hoedanigheid komen alle belangen (klantwensen, efficiency, reiskosten, reistijd, algemene zake als milieu en fileproblematiek) op mijn bord terecht. Ik ben immers zowel de ondernemer zoals Cap, als de consultant die in de auto naar de klant rijdt zoals de Capper.
Ik heb het opgeteld. Ik rijd 50% minder dan toen ik in dienst was. Mijn auto is twee maten groter, maar mijn brandstofverbruik en CO2 emissie zijn desondanks 35% gedaald.
Dat komt omdat ik méér dan een sales manager belang heb om reisafstanden te beperken. Ik moet de kilometers immers zelf maken. Een iets groter deel van mijn projecten is regionaal. En de projecten op grotere afstand doe ik meestal gedeeltelijk remote. 40% remote blijkt vaak wel bespreekbaar.
Sindsdien ben ik een aantal jaar zelfstandig. In die hoedanigheid komen alle belangen (klantwensen, efficiency, reiskosten, reistijd, algemene zake als milieu en fileproblematiek) op mijn bord terecht. Ik ben immers zowel de ondernemer zoals Cap, als de consultant die in de auto naar de klant rijdt zoals de Capper.
Ik heb het opgeteld. Ik rijd 50% minder dan toen ik in dienst was. Mijn auto is twee maten groter, maar mijn brandstofverbruik en CO2 emissie zijn desondanks 35% gedaald.
Dat komt omdat ik méér dan een sales manager belang heb om reisafstanden te beperken. Ik moet de kilometers immers zelf maken. Een iets groter deel van mijn projecten is regionaal. En de projecten op grotere afstand doe ik meestal gedeeltelijk remote. 40% remote blijkt vaak wel bespreekbaar.
Hallo, ik kom op 3 April ook bij Cap werken als (YP) Developer bij AppsTwo onder de Microsoft afdeling. Ik heb er zeker zin in. Leuk om te zien dat er hier een draad is waar mensen hun ervaringen delen.
Overigens, wat moet ik verwachten bij de onboarding? Krijg ik dan meer te horen over interne processen en systemen? Ik heb nu namenlijk een inlogcode gekregen maar waar ik daarmee in kan loggen en wat daar te vinden is is mij nog een raadsel.
Nog bedankt!
Overigens, wat moet ik verwachten bij de onboarding? Krijg ik dan meer te horen over interne processen en systemen? Ik heb nu namenlijk een inlogcode gekregen maar waar ik daarmee in kan loggen en wat daar te vinden is is mij nog een raadsel.
Nog bedankt!
Welkom
Ja op de Onboarding krijg je de eerste dag een algemeen beeld van het bedrijf zelf, waar op kantoor je wat kan vinden etc. Op de 2e dag is het gespecificeerder voor je afdeling.
Die inlogcode zegt me even niet veel. Wellicht is dat je loginnaam voor de Cap systemen? Bij de onboarding krijg je je laptop en SIMkaartje mee, voor die laptop heb je een account en wachtword nodig.
Die inlogcode zegt me even niet veel. Wellicht is dat je loginnaam voor de Cap systemen? Bij de onboarding krijg je je laptop en SIMkaartje mee, voor die laptop heb je een account en wachtword nodig.
Ik overweeg om dit jaar bij Capgemini te gaan vertrekken, nu hoor ik wel eens dat mensen hun lease auto overnemen. Is dit ook mogelijk bij Capgemini? Mijn lease contract is nog niet afgelopen, ik zit pas op 2.5 jaar.
Dus niet het overnemen van het leasecontract maar het overnemen van de auto zelf.
Dus niet het overnemen van het leasecontract maar het overnemen van de auto zelf.
BlaBlaBla
Dat moet je met Alphabet regelen, het kan Capgemini vrij weinig schelen. Als Alphabet zegt dat je hem ook voor het aflopen van het contract mag overnemen dan kan dat. Verwacht alleen wel de hoofdprijs in de offerte terug te zienStrider schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:53:
Ik overweeg om dit jaar bij Capgemini te gaan vertrekken, nu hoor ik wel eens dat mensen hun lease auto overnemen. Is dit ook mogelijk bij Capgemini? Mijn lease contract is nog niet afgelopen, ik zit pas op 2.5 jaar.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat moet je inderdaad met de leasemaatschappij regelen. Voor het juiste bedrag is het vast mogelijk 
Wel moet je er rekening mee houden dat ze als eerste prijs een veel te hoog bedrag geven en dat daar nog veel ruimte in zit. Een collega had een aanbod gekregen om zijn leaseauto over te nemen en de collega bood 30% minder na dat aanbod, Alphabet was gelijk akkoord, dus waarschijnlijk was er zelfs nog meer ruimte.
Eerste bod is nooit het laatste bod
Wel moet je er rekening mee houden dat ze als eerste prijs een veel te hoog bedrag geven en dat daar nog veel ruimte in zit. Een collega had een aanbod gekregen om zijn leaseauto over te nemen en de collega bood 30% minder na dat aanbod, Alphabet was gelijk akkoord, dus waarschijnlijk was er zelfs nog meer ruimte.
Eerste bod is nooit het laatste bod
Goede tips, thanks!
Ik ga meteen eens navragen of ze een indicatie kunnen geven
BlaBlaBla
Het is weer tijd voor het lentevoordeel via Cap (ontvang net de post
). Ik ging er alleen vanuit dat je voor een hoger bedrag dan de genoemde €165,-- Bol.com bonnen kon aanschaffen. Was dit altijd al 'zo laag'?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Was vorige keer exact hetzelfde bedrag en volgens mij is in eerdere communicatie aangegeven dat het dezelfde actie zou worden?Juancho schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:58:
Het is weer tijd voor het lentevoordeel via Cap (ontvang net de post). Ik ging er alleen vanuit dat je voor een hoger bedrag dan de genoemde €165,-- Bol.com bonnen kon aanschaffen. Was dit altijd al 'zo laag'?
Vorige keer was in de zomer van 2016SmurfLink schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:20:
Kan me niet herinneren dat ik dit vorig jaar heb gekregen.
[ Voor 19% gewijzigd door Tankiej op 01-05-2018 18:05 ]
Ah, ik ben najaar 2016 begonnen, vandaar dat ik de vorige ronde gemist heb dan.Tankiej schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:04:
[...]
Was vorige keer exact hetzelfde bedrag en volgens mij is in eerdere communicatie aangegeven dat het dezelfde actie zou worden?
[...]
Vorige keer was in de zomer van 2016
Is het mogelijk om voortijdig te stoppen met het aandelen pakket van Cap? (Ben even naam kwijt). Ik heb in 2014 en afgelopen jaar mee gedaan, maar volgens mij moet je 5 jaar volmaken?
Stop het geld nu liever in Crypto. Desnoods met boete uitbetalen?
Voor zover ik weet is de enige mogelijkheid om eerder te stoppen als je uitdienst gaat.TweakerVincent schreef op zondag 6 mei 2018 @ 03:07:
Is het mogelijk om voortijdig te stoppen met het aandelen pakket van Cap? (Ben even naam kwijt). Ik heb in 2014 en afgelopen jaar mee gedaan, maar volgens mij moet je 5 jaar volmaken?
Waarschijnlijk is een auto overnemen uit een lopend lease contract niet erg voordelig, volgens Alphabet komt er ook een afkoopboete bij en zal de overname prijs alleen met Capgemini gedeeld wordenStrider schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:34:
Goede tips, thanks!
Ik speel met de gedachte om over te stappen naar de klant waar ik op dit moment werkzaam ben, of als freelancer te starten waarbij mijn eerste klant het huidige bedrijf zal zijn waar ik nu mijn opdracht uitvoer. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik met mijn huidige opdracht doorga maar dan als freelancer.
Hoe gaat Capgemini om met het concurrentiebeding voor het laatste? Bestaat er een reële kans dat Capgemini hier een stokje voor gaat steken?
Wie maakt normaliter dit soort beslissingen, is het een samenspel tussen de Account Manager + mijn People Manager?
Tips over de aanpakwijze zijn welkom!
BlaBlaBla
Ik denk dat zij voor jou niet echt kunnen bepalen of het gunstig is of niet. Dat ze dat zeggen, geeft eigenlijk alleen aan dat ze liever nog x aantal keer bedrag y willen ontvangen, in plaats van nu één keer bedrag z.Strider schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:22:
[...]
Waarschijnlijk is een auto overnemen uit een lopend lease contract niet erg voordelig, volgens Alphabet komt er ook een afkoopboete bij en zal de overname prijs alleen met Capgemini gedeeld worden. Alphabet gaf zelf ook aan dat de prijs niet gunstig zal gaan uitvallen. Ik ga maar eens kijken naar de opties om het lease contract over te nemen.
Als jij de auto over gaat nemen, zal Capgemini het bedrag dat aan hen wordt gecommuniceerd gelijk aan jou doorgeven. Dat is verder geen probleem lijkt me.
Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik denk wel dat ze er meer bezwaar tegen zouden hebben als je als freelancer op dezelfde plek blijft tegenover indienst komen bij de klant.Ik speel met de gedachte om over te stappen naar de klant waar ik op dit moment werkzaam ben, of als freelancer te starten waarbij mijn eerste klant het huidige bedrijf zal zijn waar ik nu mijn opdracht uitvoer. In de praktijk zal het er op neerkomen dat ik met mijn huidige opdracht doorga maar dan als freelancer.
Hoe gaat Capgemini om met het concurrentiebeding voor het laatste? Bestaat er een reële kans dat Capgemini hier een stokje voor gaat steken?
Wie maakt normaliter dit soort beslissingen, is het een samenspel tussen de Account Manager + mijn People Manager?
Tips over de aanpakwijze zijn welkom!
In overleg zijn er vast dingen mogelijk, maar Capgemini zal in eerste instantie nee zeggen tegen die freelancer optie gok ik zo. Als jij weg gaat, zullen ze jouw positie bij de klant willen opvullen door een andere Capgemini collega, niet door iemand buiten Capgemini.
@Strider toen ik uit dienst ging mocht ik een jaar lang geen diensten vervullen voor de klant waar ik op dat moment werkzaam was, dat was geheel conform contract.
Het zal voornamelijk een samenspel zijn tussen de klant en Capgemini. In principe wilt Capgemini namelijk niet dat jij daar in dienst gaat maar als de klant jou graag wilt hebben kunnen ze onderling afspraken maken. Capgemini wilt natuurlijk ook goed contact onderhouden met de klant.
Het zal voornamelijk een samenspel zijn tussen de klant en Capgemini. In principe wilt Capgemini namelijk niet dat jij daar in dienst gaat maar als de klant jou graag wilt hebben kunnen ze onderling afspraken maken. Capgemini wilt natuurlijk ook goed contact onderhouden met de klant.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Welke afdeling gaf dit aan? Is dat HR?Tsurany schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:00:
@Strider toen ik uit dienst ging mocht ik een jaar lang geen diensten vervullen voor de klant waar ik op dat moment werkzaam was, dat was geheel conform contract.
BlaBlaBla
Ligt eraan welke klant enz. Van wat ik gezien heb ik mijn omgeving dan zal Capgemini echt niet moeilijk doen. Omdat anders de klant moeilijk kan gaan doen. Wat dat betreft is het niet zo heel zwart wit.
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik maak me geen zorgen als ik zelf naar de klant wil overstappen.aex351 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:32:
Ligt eraan welke klant enz. Van wat ik gezien heb ik mijn omgeving dan zal Capgemini echt niet moeilijk doen. Omdat anders de klant moeilijk kan gaan doen. Wat dat betreft is het niet zo heel zwart wit.
Maar wat als ik als freelancer aan de slag wil gaan, en mijn huidige opdracht bij de klant als freelancer wil doorzetten.
BlaBlaBla
Dan heb je een probleem vanwege jouw relatie/concurrentiebeding. Dus je moet dialoog aangaan.
Wellicht kun je x% voor een jaar afdragen, of eenmalige afkoop waarbij jij risico loopt ivm niet verlengen opdracht.
Genoeg te vinden op dit forum over rechtspraak.
Wellicht kun je x% voor een jaar afdragen, of eenmalige afkoop waarbij jij risico loopt ivm niet verlengen opdracht.
Genoeg te vinden op dit forum over rechtspraak.
Geen idee, kreeg een brief thuis. Heb er verder weinig aandacht aan besteed, was al lang blij dat ik weg was
Brief komt van HR inderdaad, maar die sturen gewoon wat er contractueel is afgesproken. Als jij afwijkende afspraken gaat maken, zal HR dat ook nog opsturen met het hele pakket.
Die afwijkende afspraken zul je echter met iemand anders moeten maken, ik gok dat je het beste kan beginnen bij je delegate/counselor/people manager en/of account manager.
Als je uit dienst gaat krijg je een bevestiging. Daarin staat ook waar je de komende periode niet in dienst mag treden. Over algemeen loopt dit vrij los. Bij mij was het echt een specifieke afdeling / project waar ik gewerkt heb. Dat betekent dat je theoretisch gewoon een deur verderop bij diezelfde klant kan werken..
Overigens zijn er ook veel cap collega's in dienst van de klant getreden toen ik er nog werkte. Als je de dialoog aangaat gaat dat meestal wel goed. Uiteindelijk is het ook een klant en als je een goede positie gaat bekleden is het ook nog interessant voor cap. Je moet alleen wel het gesprek aangaan van te voren
Zelf alweer 1,5 jaar weg en nog geen moment spijt van gehad. Beloning was niet zo heel goed en de reistijd is heel wat waard.. merk wel dat ik echt heel veel geleerd heb in die 4 jaar dus nog altijd een prima ervaring
Overigens zijn er ook veel cap collega's in dienst van de klant getreden toen ik er nog werkte. Als je de dialoog aangaat gaat dat meestal wel goed. Uiteindelijk is het ook een klant en als je een goede positie gaat bekleden is het ook nog interessant voor cap. Je moet alleen wel het gesprek aangaan van te voren
Zelf alweer 1,5 jaar weg en nog geen moment spijt van gehad. Beloning was niet zo heel goed en de reistijd is heel wat waard.. merk wel dat ik echt heel veel geleerd heb in die 4 jaar dus nog altijd een prima ervaring
Op het moment ben ik bezig met mijn afstudeerstage. Na mijn afstuderen ben ik van plan het studentenleven achter mij te laten en het werkende leven te omarmen. Nu ben ik dus aan het orienteren op wat er allemaal mogelijk is en waar een beetje mijn interesses liggen.
Zodoende was ik laatst aanwezig op de Software Testing Xperience van Capgemini. Capgemini lijkt mij een leuk bedrijf en het testing vak wekt wel mijn interesse. Daarnaast heb ik meegekregen dat er binnen Capgemini ontzettend veel doorgroeimogelijkheden zijn. Zijn er hier wellicht mensen aanwezig die dezelfde keuze als mij moeten maken? Hoe ervaarde je de stap van student naar werknemer van een grote organisatie als Capgemini? Was hier voldoende begeleiding aanwezig? Als je opnieuw de keuze zou moeten maken, zou je dan weer voor Capgemini kiezen? Hoe zit het qua salaris en arbeidsvoorwaarden, zijn deze marktconform?
Ik heb ook het oog op een aantal andere bedrijven zoals KZA en Alten. Iemand hier ervaringen mee?
Zodoende was ik laatst aanwezig op de Software Testing Xperience van Capgemini. Capgemini lijkt mij een leuk bedrijf en het testing vak wekt wel mijn interesse. Daarnaast heb ik meegekregen dat er binnen Capgemini ontzettend veel doorgroeimogelijkheden zijn. Zijn er hier wellicht mensen aanwezig die dezelfde keuze als mij moeten maken? Hoe ervaarde je de stap van student naar werknemer van een grote organisatie als Capgemini? Was hier voldoende begeleiding aanwezig? Als je opnieuw de keuze zou moeten maken, zou je dan weer voor Capgemini kiezen? Hoe zit het qua salaris en arbeidsvoorwaarden, zijn deze marktconform?
Ik heb ook het oog op een aantal andere bedrijven zoals KZA en Alten. Iemand hier ervaringen mee?
Ik ben ook na m'n afstuderen begonnen bij Capgemini (2013). De stap toen was redelijk klein, er was goede begeleiding. Ik weet dat ze ondertussen veel anders hebben ingericht, dus ik kan je niet helpen bij hoe de begeleiding nu is. Maar ik kan me niet voorstellen dat die veel slechter is geworden eigenlijk.JST94 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:48:
Op het moment ben ik bezig met mijn afstudeerstage. Na mijn afstuderen ben ik van plan het studentenleven achter mij te laten en het werkende leven te omarmen. Nu ben ik dus aan het orienteren op wat er allemaal mogelijk is en waar een beetje mijn interesses liggen.
Voor een beginner zijn de primaire en secundaire voorwaarden meer dan prima in mijn ogen, zeker de secundaire voorwaarden. Het is een goed bedrijf om te beginnen aan je carrière (eerste paar jaar), veel opleidingsmogelijkheden en je kan talloze trainingen makkelijk volgen (wel eigen tijd vaak, 's avonds). Daarna, zodra je uit de beginnersfase bent, valt toch vaak wel op dat vooral het salaris flink achterblijft in vergelijking met andere IT bedrijven. Dat is ook het moment waarop veel mensen om zich heen gaan kijken.
Als ik nu opnieuw de keuze zou moeten maken als beginner, is de kans groot dat ik weer voor Capgemini zou kiezen. Ik moet wel zeggen dat ik de grote IT-bedrijven veelal als gelijke zie (Atos, Accenture, Sogeti, Ordina etc), dus ik zou ook zo voor één van die kunnen kiezen dan.
Het overstappen naar de klant is iets wat je het beste neer kunt leggen bij je klant. Zij kunnen dan, in overleg met Capgemini, de voorwaarden voor de overstap bepalen. Capgemini zet niet snel de relatie met de klant op het spel, dus echt hard blokkeren zal niet snel gebeuren. Een directe collega van mij is bijvoorbeeld zo overgestapt naar zijn klant, de voorwaarde van Capgemini was dat die klant een Programmeur en een Tester voor 1 jaar zou afnemen bij Capgemini voor een lopend project. Daarna was het geen probleem om over te stappen.Strider schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:43:
[...]
Ik maak me geen zorgen als ik zelf naar de klant wil overstappen.
Maar wat als ik als freelancer aan de slag wil gaan, en mijn huidige opdracht bij de klant als freelancer wil doorzetten.
Ik ken één geval waarin een medewerker uit dienst is gegaan bij Capgemini, om daarna als ZZP verder te gaan bij zijn huidige klant. Daar ken ik helaas geen details van, maar ik weet wel dat dit absoluut niet de voorkeur heeft van Capgemini. Ook daar zal vast wat te regelen zijn, maar de situatie zal ingewikkelder worden dan het eerste geval. In het geval van ZZP zie ik ook niet snel gebeuren dat de klant voor jou 'het gevecht aan gaat' met Capgemini, als je in dienst gaat is dat een ander geval.
Deze voorwaarden heb je overigens wel voor getekend in je initiële arbeidscontract. Daarin staat de clausule opgenomen met een verwijzing dat Capgemini bij uitdiensttreding een lijst dient te verstrekken met daarop de klanten waarvoor je de laatste 2 jaar van jouw arbeidscontract voor hebt gewerkt, en waar jij 1 jaar na uitdiensttreding niet voor mag werken.
Juridisch houden dat soort dingen niet altijd stand als het voor de rechter komt, zeker niet als je er open en eerlijk over bent geweest en het dialoog bent aangegaan. Maar IANAL en je moet voor jezelf uit gaan vinden hoe ver jij er dan in wilt gaan, want dit soort dingen heeft Capgemini wel voor de rechter laten komen in het verleden (van horen zeggen).
Dit soort gevallen houden juist vrijwel altijd stand aangezien het uitsluiten van een specifieke klant absoluut niet als broodroof gezien kan worden of het onrechtmatig belemmeren van iemands carrière.Prx schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:41:
Juridisch houden dat soort dingen niet altijd stand als het voor de rechter komt, zeker niet als je er open en eerlijk over bent geweest en het dialoog bent aangegaan. Maar IANAL en je moet voor jezelf uit gaan vinden hoe ver jij er dan in wilt gaan, want dit soort dingen heeft Capgemini wel voor de rechter laten komen in het verleden (van horen zeggen).
Maar tegelijk is Capgemini nou juist een partij waar je in dit soort situaties goede afspraken kan maken. (in tegenstelling tot diverse andere IT bedrijven die hier altijd lastig over doen)Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:58:
[...]
Dit soort gevallen houden juist vrijwel altijd stand aangezien het uitsluiten van een specifieke klant absoluut niet als broodroof gezien kan worden of het onrechtmatig belemmeren van iemands carrière.
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten, vanuit studie overgegaan naar werken bij Capgemini. De doorgroeimogelijkheden zijn inderdaad groot en vooral ook breed.JST94 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:48:
Er is veel begeleiding, je krijgt een persoonlijke coach (Counselor/Delegate) die je begeleidt bij alle stappen, en er zijn veel trainingen waarin ook een uitleg wordt gegeven, bijvoorbeeld over je groeipad, hoe je dat in moet gaan delen met de gesprekken aan het begin/halverwege/einde van het jaar. Ik heb me in het begin wel kort verzopen gevoeld, omdat er wat problemen waren met onze opleiding moesten we een maand volbrengen met trainingen, maar dit was uiteindelijk ook prima verlopen. En dit zal jou niet gebeuren gezien de Testing masterclass direct zal beginnen.
Als ik nogmaals moest kiezen zou ik direct weer voor Cap kiezen. Voor een beginner zijn de voorwaarden prima, vooral de secundaire zijn erg goed, en de begeleiding is fijn. Daarnaast is het all you can train principe de doorslaggevende reden voor mij om voor Cap te gaan. De afgelopen 2 jaar heb ik alle trainingen kunnen doen die ik wilde, zonder enig probleem. Ik ben een compleet andere kant op gegaan dan waar ik voor aangenomen ben, no problem. Zolang je weet wat je wil en dat goed kan motiveren is er alle ruimte voor je. En als je niet weet wat je wil dan zijn er legio mogelijkheden om daar achter te komen.
Hoe zou jij als people manager reageren als 1 van jouw medewerkers die vraag stelt. Kun jij zelf de goedkeuring geven en daarmee ook het concurrentiebeding uit het contract laten aanpassen, of gaat dit toch hogerop via de cluster/afdelingsmanager?Prx schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:41:
[...]
knip
Ik ken één geval waarin een medewerker uit dienst is gegaan bij Capgemini, om daarna als ZZP verder te gaan bij zijn huidige klant. Daar ken ik helaas geen details van, maar ik weet wel dat dit absoluut niet de voorkeur heeft van Capgemini. Ook daar zal vast wat te regelen zijn, maar de situatie zal ingewikkelder worden dan het eerste geval. In het geval van ZZP zie ik ook niet snel gebeuren dat de klant voor jou 'het gevecht aan gaat' met Capgemini, als je in dienst gaat is dat een ander geval.
Deze voorwaarden heb je overigens wel voor getekend in je initiële arbeidscontract. Daarin staat de clausule opgenomen met een verwijzing dat Capgemini bij uitdiensttreding een lijst dient te verstrekken met daarop de klanten waarvoor je de laatste 2 jaar van jouw arbeidscontract voor hebt gewerkt, en waar jij 1 jaar na uitdiensttreding niet voor mag werken.
BlaBlaBla
Tegenwoordig ligt het anders. Art 9a van de WAADI zegt dat de werkgever geen belemmering mag vormen als werknemer in dienst wil treden bij de opdrachtgever. De Hoge Raad heeft vorig jaar bepaald dat dit ook voor zzp'ers geldt.Tsurany schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:58:
[...]
Dit soort gevallen houden juist vrijwel altijd stand aangezien het uitsluiten van een specifieke klant absoluut niet als broodroof gezien kan worden of het onrechtmatig belemmeren van iemands carrière.
Detacheerders houden hun werknemers graag onwetend over hun rechten, maar in het huidige recht zijn relatiebedingen erg discutabel.
Ben zelf niet als student er gekomen, maar volgens mij is dat wel een mooie stap. De begeleiding is hier groot en je kan veel (kleine) cursussen volgen die goed zijn voor je ontwikkeling.JST94 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:48:
Je moet wel beseffen dat het veel tijd kost. Bij ons gingen ze er vanuit dat je 2x (soms 3x) in de week wel een avondje aan Cap zou besteden (vrije tijd / geen vergoeding).
Netwerkborrels / cursussen / etc
Als je dat niet erg vindt en je ben benieuwd naar het consultancy wereldje en je bent wel echt een doorzetter, dan zeker doen.
Het basisloon is niet superhoog, maar zeker niet slecht voor alle mogelijkheden die ze bieden En wat men al zei, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt goed.
Zelf heb ik er maar 11 maanden gezeten (na 5 jaar in het 'gewone' bedrijfleven gezeten) en het bleek niet vor mij geschikt te zijn. Maar ben wel heel blij dat ik het heb meegemaakt
De WAADI zit toch wat complexer in elkaar dan jij hier schetst. Dit artikel is namelijk alleen van toepassing, wanneer de arbeidskracht direct onder leiding staat bij de opdrachtgever. Dat is bij de meeste detacheerders ondervangen, bijvoorbeeld doordat de arbeidskracht wordt beoordeeld door de detacheerder, niet door de opdrachtgever (alhoewel die vaak wel input geeft). De arbeidskracht staat formeel dus onder leiding van de detacheerder, niet van de opdrachtgever.Metaalhoofd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 06:45:
[...]
Tegenwoordig ligt het anders. Art 9a van de WAADI zegt dat de werkgever geen belemmering mag vormen als werknemer in dienst wil treden bij de opdrachtgever. De Hoge Raad heeft vorig jaar bepaald dat dit ook voor zzp'ers geldt.
Detacheerders houden hun werknemers graag onwetend over hun rechten, maar in het huidige recht zijn relatiebedingen erg discutabel.
Ook je vakantieaanvragen moeten worden goedgekeurd door de detacheerder, je opleidingen verlopen via de detacheerder, enz enz. Allemaal zaken die aantonen dat de daadwerkelijke leidinggevende de detacheerder is en niet de opdrachtgever.
Voor degenen die iets afweten van de "Flexpolicy" bij ASML: Het is niet voor niets dat de groepsleiders geen formele beoordeling meer mogen geven volgens het ASML systeem aan flexwerkers. Dat móet volgens het systeem van de supplier (detacheerder) en de GL geeft slechts verbaal (of in elk geval niet formeel volgens ASML normen) input voor deze beoordeling.
Bij uitzendkrachten ligt het anders. Die staan meestal formeel onder leiding van de opdrachtgever. Dat is waar de WAADI op doelt.
Disclaimer: IANAL.. dit is zoals ik het heb begrepen.
Zie bijvoorbeeld: https://www.barentskrans....06/LAGR-JAVO-TAP-0515.pdf
En verderop:[...] namelijk dat de reikwijdte van de Waadi wel is beperkt tot situaties waarin de partij aan wie de werknemer ter beschikking is gesteld leiding en toezicht uitoefent bij het verrichten van de arbeid.
Het gaan nogmaals hier niet om uitzendwerk. De meeste gedetacheerden hier hebben een vast contract en staan blijvend onder leiding van hun eigen werkgever en worden (formeel in elk geval) slechts tijdelijk ter beschikking gesteld van de opdrachtgever.‘Deze op Richtlijn 2008/104 EG gebaseerde regel heeft ten doel de toegang van de gedetacheerde werknemer tot vast werk te vergroten. De werknemer had echter bij NCIM [het detacheringsbedrijf, toev. LBdG en JRV] ook ‘vast werk’, nu hij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd had. Het concurrentiebeding is niet in strijd met art. 9a Waadi.’
Er zijn een heleboel "grijze gebieden" (zoals dat document ook aangeeft), maar meestal is het formeel wel dichtgetimmerd. Er is zat jurisprudentie over relatiebedingen die wel degelijk hebben standgehouden, soms met pijnlijke / kostbare gevolgen.
Ik weet van voorbeelden op het forum hier, maar durf de namen niet te noemen omdat ik niet zeker weet of ze dat publiek hebben gepost of in afgesloten forumdelen.
[ Voor 22% gewijzigd door Whuzz op 09-05-2018 12:18 ]
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Zoals je zegt is het een grijs gebied. De meeste gedetacheerden zitten bij de klant, zien hun 'eigen' manager maar eens per 2 a 3 maanden, terwijl de invulling van het werk onder leiding is van de klant. Die 4-6 keer per jaar dat je je 'eigen' manager ziet is echt minimaal ten opzichte van de leiding die je ervaart van een klant en menig rechter zal (zoals de uitspraak van het Hof van 18 april jl) er naar neigen om art 9a wel van toepassing te verklaren in zo'n situatie. Ook al sta je formeel onder leiding van de detacheerder, het gaat om de praktijk en in het Focus on Human-arrest (en de afhandeling van het Hof) zie ik dat er meer naar de praktijk wordt gekeken.Whuzz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:07:
[...]
De WAADI zit toch wat complexer in elkaar dan jij hier schetst. Dit artikel is namelijk alleen van toepassing, wanneer de arbeidskracht direct onder leiding staat bij de opdrachtgever. Dat is bij de meeste detacheerders ondervangen, bijvoorbeeld doordat de arbeidskracht wordt beoordeeld door de detacheerder, niet door de opdrachtgever (alhoewel die vaak wel input geeft). De arbeidskracht staat formeel dus onder leiding van de detacheerder, niet van de opdrachtgever.
Ook je vakantieaanvragen moeten worden goedgekeurd door de detacheerder, je opleidingen verlopen via de detacheerder, enz enz. Allemaal zaken die aantonen dat de daadwerkelijke leidinggevende de detacheerder is en niet de opdrachtgever.
Er zijn een heleboel "grijze gebieden" (zoals dat document ook aangeeft), maar meestal is het formeel wel dichtgetimmerd. Er is zat jurisprudentie over relatiebedingen die wel degelijk hebben standgehouden, soms met pijnlijke / kostbare gevolgen.
Ik weet van voorbeelden op het forum hier, maar durf de namen niet te noemen omdat ik niet zeker weet of ze dat publiek hebben gepost of in afgesloten forumdelen.
Vooral de laatste paar jaar zie ik wel een verschuiving in de jurisprudentie ten voordele van de werknemer, daarvoor was het meer ten voordele van de werkgever.
Als juridisch geschoolde vind ik het interessante materie, maar in de praktijk doe je er toch vaak het beste aan om de dialoog aan te gaan.
Werkgever wil dat je een andere opdracht zoekt (om precedent-werking te voorkomen), jij & de klant willen je bestaande opdracht voortzetten dus een compromis is dan vaker mogelijk dan je in eerste instantie denkt.
Die kentering zie ik ook in de LJN's als ik Google.
Dan nog, het lijkt me niet prettig om in een juridisch conflict met je ex-werkgever terecht te komen.
Toen ik zelfstandig werd, heb ik mijn project verlaten en een ander project gevonden. Overigens ging twee maanden later de telefoon, mijn oude baas wilde dat ik via hun een klein stukje meerwerk op mijn laatste project in loondienst wilde doen. Dat heb ik toen als side project opgepakt.
Van de klanten van mijn baas ben ik vele jaren lang afgebleven. Uiteindelijk ben ik toch nog gekomen bij een oude opdrachtgever, maar dat was jaren na het einde van de relatie tussen de betreffende klant en mijn ex-baas.
Dan nog, het lijkt me niet prettig om in een juridisch conflict met je ex-werkgever terecht te komen.
Toen ik zelfstandig werd, heb ik mijn project verlaten en een ander project gevonden. Overigens ging twee maanden later de telefoon, mijn oude baas wilde dat ik via hun een klein stukje meerwerk op mijn laatste project in loondienst wilde doen. Dat heb ik toen als side project opgepakt.
Van de klanten van mijn baas ben ik vele jaren lang afgebleven. Uiteindelijk ben ik toch nog gekomen bij een oude opdrachtgever, maar dat was jaren na het einde van de relatie tussen de betreffende klant en mijn ex-baas.
Ik heb volgens mij nooit een code ontvangen, alleen de aankondiging. Hebben meer mensen dat? En is het zo dat wanneer je geen keuze maakt, de default keuze gewoon is dat je het netto uitbetaald krijgt?Juancho schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:58:
Het is weer tijd voor het lentevoordeel via Cap (ontvang net de post). Ik ging er alleen vanuit dat je voor een hoger bedrag dan de genoemde €165,-- Bol.com bonnen kon aanschaffen. Was dit altijd al 'zo laag'?
Je krijgt ook geen code, alleen een kaartje thuis dat je kan kiezen. Vervolgens inloggen bij countdown en een keuze maken. Als je niet kiest, krijg je het bedrag netto uitgekeerd inderdaadjap85 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:11:
[...]
Ik heb volgens mij nooit een code ontvangen, alleen de aankondiging. Hebben meer mensen dat? En is het zo dat wanneer je geen keuze maakt, de default keuze gewoon is dat je het netto uitbetaald krijgt?
O
Ah mooi, thanks! Ja ik wilde me registreren bij countdown maar toen had ik een code nodig, maar goed ik vind het prima om het netto uitbetaald te krijgen dus dan komt het goedTankiej schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:28:
[...]
Je krijgt ook geen code, alleen een kaartje thuis dat je kan kiezen. Vervolgens inloggen bij countdown en een keuze maken. Als je niet kiest, krijg je het bedrag netto uitgekeerd inderdaad
Die had ik ook niet, even mailen en je krijgt je code. Is ook een mailtje over gestuurd als het goed is.jap85 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:37:
O
[...]
Ah mooi, thanks! Ja ik wilde me registreren bij countdown maar toen had ik een code nodig, maar goed ik vind het prima om het netto uitbetaald te krijgen dus dan komt het goed
jap85 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:37:
O
[...]
Ah mooi, thanks! Ja ik wilde me registreren bij countdown maar toen had ik een code nodig, maar goed ik vind het prima om het netto uitbetaald te krijgen dus dan komt het goed
Zie op Yammer staan dat de deadline voor de keuze uitgesteld is tot 17 mei ipv 14 mei (komt nog mail over). Dus @jap85, je kan nog een keuze maken voor een cadeaubon als je wiltSmurfLink schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:21:
[...]
Die had ik ook niet, even mailen en je krijgt je code. Is ook een mailtje over gestuurd als het goed is.
Dat mailtje zag ik vandaag inderdaad. Maar je moet dus wel echt zelf een keuze maken, als je geen keuze maakt krijg je dus geen voordeel, ook niet via salaris verrekening. Niet echt handig eerlijk gezegd maar er zal een reden voor zijn..SmurfLink schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:21:
[...]
Die had ik ook niet, even mailen en je krijgt je code. Is ook een mailtje over gestuurd als het goed is.
Ik werk niet bij Cap, maar bij mijn vorige opdracht hadden ze simpelweg geen VPN, de enige workaround was om via Teamviewer te werken (ze hadden daar nog vaste desktops), waar ik nu zit is er ook geen VPN, maar kan wel thuis werken, heb de afgeschermde database even gescript en locaal gezett_captain schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 20:33:
Anno 2018 vind ik dat een beetje slap.
Als ik kijk naar de situatie in België ligt het toch iets anders.Metaalhoofd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:06:
[...]
Vooral de laatste paar jaar zie ik wel een verschuiving in de jurisprudentie ten voordele van de werknemer, daarvoor was het meer ten voordele van de werkgever.
Als juridisch geschoolde vind ik het interessante materie, maar in de praktijk doe je er toch vaak het beste aan om de dialoog aan te gaan.
Werkgever wil dat je een andere opdracht zoekt (om precedent-werking te voorkomen), jij & de klant willen je bestaande opdracht voortzetten dus een compromis is dan vaker mogelijk dan je in eerste instantie denkt.
- Werknemers kunnen normaal gezien nooit een relatie of concurrentiebeding krijgen. Dit kan enkel indien je in een bepaalde sector zit en een loon boven een bepaald niveau hebt (vb. topverkopers met jaarloon boven €70000) en het verbod heel specifiek is. Hierbij komt nog dat de vorige werkgever nog steeds 50% loon moet uitbetalen voor de duur van het beding (bovenop eventuele opzegvergoedingen).
- concurrentie- en relatiebeding wordt dan meestal in het contract met de klant gestoken.... Bij projecten is dit soms de leverancier, maar vooral in losse detacheringen gelden hier vaak de contractuele voorwaarden van de klant.
Zo weet ik dat in mijn detacheringscontract keihard staat dat de klant na x maanden gewoon het recht heeft een directe of indirecte samenwerking aan te gaan met de gedetacheerde. (Dit komt omdat dit gewoon een standaard contract is dat ook aan recruiters wordt voorgeschoteld).
Verwijderd
Ook ik ben bijna overtuigd om bij Capgemini te solliciteren, de Experience Day is goed bevallen en ik heb een positieve indruk van de organisatie. Toch heb ik nog enkele vragen waar de insiders misschien wel antwoord op hebben:
Is het mogelijk om een benzine auto te leasen? Overal staat dat je in principe alles mag kiezen wat je wil, maar benzine rijden is toch vaak wel een dingetje.
Als je er voor kiest om je mobiliteitsbudget te gebruiken voor een auto die bijvoorbeeld 550 euro per maand kost, krijg je dan het overgebleven bedrag van je budget (190 euro voor een YP'er volgens mij) bruto uitgekeerd of gaat dat niet naar jou?
Heeft iemand een korte uitleg over privé kilometers met een lease auto? Bijtelling snap ik allemaal, maar ben benieuwd hoe de kosten zoals brandsotf voor de privé kilometers er uit zien.
Ik ben benieuwd naar een indicatie van het salaris als Young Professional als je net begint. Er is van alles te vinden, maar ik hoor het toch liever van iemand die het bijvoorbeeld zelf heeft meegemaakt (niet al te lang geleden
)
Er staat nu een vacature voor Business Analist Financial Services open en ik ben geneigd om te gaan solliciteren. Iemand toevallig een voorbeeld van een opdracht die je in deze functie kan gaan doen?
En last but not least: Ik twijfel tussen Capgemini en Ordina. Is er iemand die ervaring heeft met beide en mij het verschil kan uitleggen? Allebei lijken me gave bedrijven...
Alvast bedankt!
Is het mogelijk om een benzine auto te leasen? Overal staat dat je in principe alles mag kiezen wat je wil, maar benzine rijden is toch vaak wel een dingetje.
Als je er voor kiest om je mobiliteitsbudget te gebruiken voor een auto die bijvoorbeeld 550 euro per maand kost, krijg je dan het overgebleven bedrag van je budget (190 euro voor een YP'er volgens mij) bruto uitgekeerd of gaat dat niet naar jou?
Heeft iemand een korte uitleg over privé kilometers met een lease auto? Bijtelling snap ik allemaal, maar ben benieuwd hoe de kosten zoals brandsotf voor de privé kilometers er uit zien.
Ik ben benieuwd naar een indicatie van het salaris als Young Professional als je net begint. Er is van alles te vinden, maar ik hoor het toch liever van iemand die het bijvoorbeeld zelf heeft meegemaakt (niet al te lang geleden
Er staat nu een vacature voor Business Analist Financial Services open en ik ben geneigd om te gaan solliciteren. Iemand toevallig een voorbeeld van een opdracht die je in deze functie kan gaan doen?
En last but not least: Ik twijfel tussen Capgemini en Ordina. Is er iemand die ervaring heeft met beide en mij het verschil kan uitleggen? Allebei lijken me gave bedrijven...
Alvast bedankt!
Ja natuurlijk mag je een benzine leasen. Benzine, diesel, electrisch, hybride, kan ze echt niet bommen. Hoezo zou benzine een dingetje zijn?
Wat je niet spendeert aan je mobiliteitsbudget krijg je bij je brutosalaris als losse post onder "autovergoeding" of iets dergelijks.
Prive kilometers heb je 11.000 per jaar. Brandstof included. Dit is verdeeld per periode, dit gaat per 4 maanden, de periode is net op 1 mei over gegaan. Over die periode heb je een X aantal prive kilometers gereden, dus dat wordt vermenigvuldigd met je verbruik en dat is je prive verbruik. Zolang dit binnen de limiet blijft krijg je geld terug. Zo niet, dan moet je bij betalen. Zelfde geldt voor je zakelijke kilometers. Dus in beide gevallen: Hoe zuiniger je rijdt en tankt, hoe meer je terugkrijgt.
Indicatie van het salaris van YPer kan je opvragen bij je contactpersoon. Die is per 1 januari veranderd omdat de eindejaarsbonus nu maandelijks wordt uitgekeerd en de schalen zijn veranderd, dus dat kan ik je niet vertellen. Handiger het even op te vragen, er is gewoon een excelletje van, die heb ik zelf ook gekregen toen ik daarom vroeg (maar die is dus verouderd).
Wat je niet spendeert aan je mobiliteitsbudget krijg je bij je brutosalaris als losse post onder "autovergoeding" of iets dergelijks.
Prive kilometers heb je 11.000 per jaar. Brandstof included. Dit is verdeeld per periode, dit gaat per 4 maanden, de periode is net op 1 mei over gegaan. Over die periode heb je een X aantal prive kilometers gereden, dus dat wordt vermenigvuldigd met je verbruik en dat is je prive verbruik. Zolang dit binnen de limiet blijft krijg je geld terug. Zo niet, dan moet je bij betalen. Zelfde geldt voor je zakelijke kilometers. Dus in beide gevallen: Hoe zuiniger je rijdt en tankt, hoe meer je terugkrijgt.
Indicatie van het salaris van YPer kan je opvragen bij je contactpersoon. Die is per 1 januari veranderd omdat de eindejaarsbonus nu maandelijks wordt uitgekeerd en de schalen zijn veranderd, dus dat kan ik je niet vertellen. Handiger het even op te vragen, er is gewoon een excelletje van, die heb ik zelf ook gekregen toen ik daarom vroeg (maar die is dus verouderd).
@Verwijderd Je zou zelfs een Motor kunnen leasen, als je dat interessanter vindt
Maar jij mag zelf bepalen hoe je je mobiliteitsbudget inzet. Je kan ook privé rijden en dan de kosten an €0,19/km netto declareren uit je mobiliteitsbudget. Wat je overhoudt, krijg je dan alsnog bruto uitgekeerd.
En daarbij krijg je ook nog eens een NS Business Card. Als jij je auto laat staan voor de zakelijke kilometers, kan je gratis met het OV.
@SmurfLink 11.500 privé kilometers per jaar.
En daarbij krijg je ook nog eens een NS Business Card. Als jij je auto laat staan voor de zakelijke kilometers, kan je gratis met het OV.
@SmurfLink 11.500 privé kilometers per jaar.
Ik ga zelf binnenkort voor een motorrijbewijs, heb nog 2,5 jaar leasecontract van m'n koekblikje.. zat er over te denken het eens door te gaan rekenen qua kosten als ik begin met een goedkopere oude motor kopen, over 2,5jaar mijn koekblik overneem bij einde leasecontract en vervolgens een nagelnieuwe leasemotor te nemen. Dan na 4 jaar neem ik die weer over, verkoop k m'n koekblik en ga ik weer een nieuwe auto leasen. Dan heb ik zowel een nieuwe motor als auto, zonder al te veel gedoe. En in de eerste 4 jaar van de motor goede verzekering included in geval van diefstal en dergelijke. Het gaat nog wel veel uitzoeken vergen, hoe en wat met prive gebruik, wat als ik de auto naar werk pak (geen brandstofvergoeding enzo), flink wat doorrekenen. Maar wellicht is het enigszins rendabel.
Ik heb het ook overwogen, een leasemotor nemen en dan een eigen auto kopen. Uiteindelijk niet gedaan, maar in plaats daarvan een eigen auto aangeschaft nadat m'n leasecontract afliep (motor had ik al). Op die manier kan ik gewoon zelf kijken per dag wat ik doe en altijd kilometers declareren.SmurfLink schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:45:
Oke oke, die 500 was ik vergeten.
Ik ga zelf binnenkort voor een motorrijbewijs, heb nog 2,5 jaar leasecontract van m'n koekblikje.. zat er over te denken het eens door te gaan rekenen qua kosten als ik begin met een goedkopere oude motor kopen, over 2,5jaar mijn koekblik overneem bij einde leasecontract en vervolgens een nagelnieuwe leasemotor te nemen. Dan na 4 jaar neem ik die weer over, verkoop k m'n koekblik en ga ik weer een nieuwe auto leasen. Dan heb ik zowel een nieuwe motor als auto, zonder al te veel gedoe. En in de eerste 4 jaar van de motor goede verzekering included in geval van diefstal en dergelijke. Het gaat nog wel veel uitzoeken vergen, hoe en wat met prive gebruik, wat als ik de auto naar werk pak (geen brandstofvergoeding enzo), flink wat doorrekenen. Maar wellicht is het enigszins rendabel.
Als ik een leasemotor zou nemen, zou ik het 'zonde' vinden om dan een keer de eigen auto te pakken, omdat je die dan 100% zelf betaalt. En omgekeerd met een leaseauto, als ik dan eens met de motor ga vind ik het zonde omdat ik dat 100% zelf betaal.
Nu ga ik meestal met de auto en af en toe met de motor, als het zo uitkomt en het is lekker weer
Qua financiën goed om rekening mee te houden; kosten van de motor voor verzekering en wegenbelasting en een deel van onderhoud heb ik niet meegerekend in m'n keuze, omdat ik die motor toch al heb en ook zal houden. Als ik hem niet voor woon-werk gebruik, heb ik wel voor m'n hobby. Dus die kosten maak ik toch, dat wordt niet meer als ik hem ook voor woon-werk gebruik. Alleen gaan de onderhoudskosten en reservering voor afschrijving iets omhoog, want meer kilometers.
Autoleasen is al beantwoord, salaris ligt rond de 2300-2400 bruto per maand (Excl. mob. budget van 750). Je komt het YP programma in, dus afhankelijk van de afdeling heb je óf elke 6 maanden verhoging (50-150€) voor 36 maanden, of net een iets andere indeling. Ordina zou ik niet weten.Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:50:
Ook ik ben bijna overtuigd om bij Capgemini te solliciteren, de Experience Day is goed bevallen en ik heb een positieve indruk van de organisatie. Toch heb ik nog enkele vragen waar de insiders misschien wel antwoord op hebben:
Ik ben benieuwd naar een indicatie van het salaris als Young Professional als je net begint. Er is van alles te vinden, maar ik hoor het toch liever van iemand die het bijvoorbeeld zelf heeft meegemaakt (niet al te lang geleden)
Alvast bedankt!
Voorbeeld opdrachten zijn extreem divers, je kan bijvoorbeeld werken aan RPA tool PEGA bij FS, maar ook compleet andere dingen (van puur technisch programmeren tot aan 0 programmeren en bedrijfsprocessen analyseren of architectuur uitdenken).
Ik heb er zelf voor gekozen om te Private Leasen en de km's te declareren, scheelt mij 200€ netto per maand in vergelijking met leasen bij Cap.
Voor meer vragen stuur mij even een berichtje.
Private Lease kan inderdaad leuk zijn. Totdat je een klus dicht bij je woonplaats hebt, en je dus relatief weinig km mag declareren. Dan wordt de auto duurder lijkt me. Hoewel de rest van je budget bruto uitgekeerd wordt, misschien scheelt dat. Interessant idee, dank je wel, ik ga er eens naar kijken.
Thanks @Tankiej , goede punten om rekening mee te houden! Had de optie prive auto + prive motor nog niet bedacht! Het is sowieso nog maar een idee, maar goed om alle opties te weten wanneer ik het ga uitwerken. Gelukkig heb ik nog ruim 2 jaar de tijd daarvoor.
Eerst maar eens m'n AVD halen.
Als ik 0 km rij betaal ik geen benzine en geen kms, dus dan bespaar ik nog meer geld tov Bijtelling betalen als je niet rijdt, want elke km die je declareert krijg je normaal bruto en nu netto, het verschil zal grofweg 10ct in praktijk zijn. Je kan geen enkele auto rijden voor 10ct per km (totale kosten auto).Equator schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:42:
Private Lease kan inderdaad leuk zijn. Totdat je een klus dicht bij je woonplaats hebt, en je dus relatief weinig km mag declareren. Dan wordt de auto duurder lijkt me. Hoewel de rest van je budget bruto uitgekeerd wordt, misschien scheelt dat. Interessant idee, dank je wel, ik ga er eens naar kijken.
Capgemini is meer gefocust om samen te werken met collega's uit de rest van de wereld. Ordina is een bedrijf dat werkt alleen in de Benelux. Wat je merkt is dat bij Capgemini de voertaal engels is en Ordina een echt Nederlands bedrijf.Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:50:
Verder zijn er wat verschillen qua arbeidsvoorwaarden met name leaseregeling is verschillend. Bij cap is het voordeel dat je keuze hebt uit alle merken, waar je bij Ordina gelimiteerd bent aan een x aantal merken. Daar staat tegenover dat je bij Ordina de privé kilometers niet uit eigen zak hoeft te betalen. Als je weinig privé rijdt ben je qua lease beter af bij Cap denk ik
Nu we het even over de lease hebben hoe zit het eigenlijk met het leasen van elektrische auto's?
En dan met name hoe gaat men om met de kosten van de lader thuis, heb ergens iets gelezen van €2500 als stelpost. Dus vermoed dat die €2500 word uitgesmeerd over de leaseperiode en na afloop terug moet geven?
Kon helaas niet bij de laatste infosessie aanwezig zijn.
En dan met name hoe gaat men om met de kosten van de lader thuis, heb ergens iets gelezen van €2500 als stelpost. Dus vermoed dat die €2500 word uitgesmeerd over de leaseperiode en na afloop terug moet geven?
Wordt als accesoire gerekend bij de leaseauto, en aan het einde van de looptijd mag je hem houden. De reden dat je hem mag houden is omdat hij (eigenlijk altijd) gemonteerd zit aan je huis en er in je huis ook aanpassingen gedaan zijn (kabels). Het is niet zoals een trekhaak of velgen, die echt bij de auto horen.Xepos schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:44:
Nu we het even over de lease hebben hoe zit het eigenlijk met het leasen van elektrische auto's?
Vroeg mij dat ook af, dus heb het eens nagevraagd bij de leaseadministratie
[ Voor 14% gewijzigd door Tankiej op 20-05-2018 20:23 ]
@Tankiej Helder, even snel de dingen narekenen en een keuze maken. Er loopt nog een actie op de e-golf tot eind mei.
Zijn er mensen die recentelijk de intelligentie test gemaakt hebben hier?
Zojuist de intelligentietest gemaakt van Capgemini, die was goed pittig.
Tijdsdruk erg hoog, 30 minuten voor 68 vragen met erg veel hoofdrekenen (helaas niet mijn sterkste punt).
Nu wachten op de terugkoppeling.
Tijdsdruk erg hoog, 30 minuten voor 68 vragen met erg veel hoofdrekenen (helaas niet mijn sterkste punt).
Ja, ongeveer 3 maanden geledengerlof92 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:07:
Zijn er mensen die recentelijk de intelligentie test gemaakt hebben hier?
Ik had me wel voorbereid met de test die in de topicstart wordt genoemd, maar dat komt niet overeen met de vragen op de WIT. Eerste reactie op een vraag was "slik.. hoe the fuck moet ik dat nu even snel uitrekenen
Dus geskipt. Dat was dan ook waarschijnlijk de juiste reactie. Ze kijken dus ook naar hoe je reageert op een vraag die je nooit binnen de tijd uitgerekend kan hebben.
Ik had ongeveer 45 vragen beantwoord en was uiteindelijk prima door de test heengekomen. Maak je er dus niet al te druk over. of je het antwoord goed had is niet het enige waar ze naar kijken.
@Equator Haha thanks! Ik had er uiteindelijk 52 goed vaarvan een aantal educated guess. Gisteren gebeld nav de test en ben uitgenodigd om op gesprek te komen
Een hele leuke practise waar ik 4 jaar heb gewerkt als data integratie / BI specialist.
Succes met je gesprekken Gerlof, gaat goedkomen ;-).
Story of my life ^^gerlof92 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:48:
[~Joerie] Thanks Joeri!
Kan iemand vertellen wat de cash in grade% inhoudt op het aanbod van Cap? Thanks
Vandaag selectiedag gehad op kantoor in Utrecht, erg blij dat ik hier positief doorheen ben gekomen en een contractaanbod heb mogen ontvangen van Capgemini. In het contractaanbod staat dat ik o.a. 750 euro mobiliteitsbudget krijg, wat voor soort auto's kan je hier voor krijgen?
Ik heb zelf al wel eens lopen google'en. Maar ik denk niet dat je hier de juiste resultaten op krijgt in verband met afspraken die Capgemini heeft met leasemaatschappijen. Kan iemand daar wellicht meer over vertellen?
Ik heb zelf al wel eens lopen google'en. Maar ik denk niet dat je hier de juiste resultaten op krijgt in verband met afspraken die Capgemini heeft met leasemaatschappijen. Kan iemand daar wellicht meer over vertellen?
Je moet denken aan een B-klasse (en geen premium merk) met redelijke opties en dan is je budget op.JST94 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:54:
Vandaag selectiedag gehad op kantoor in Utrecht, erg blij dat ik hier positief doorheen ben gekomen en een contractaanbod heb mogen ontvangen van Capgemini. In het contractaanbod staat dat ik o.a. 750 euro mobiliteitsbudget krijg, wat voor soort auto's kan je hier voor krijgen?
Reken je hierin de bijtelling mee? (Je bijtelling betalen van wat je overhoudt van je budget)Xepos schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:58:
[...]
Je moet denken aan een B-klasse (en geen premium merk) met redelijke opties en dan is je budget op.
Nee, die rekent Athlon niet mee. Maar er zijn wel B-klasse auto's zoals de Cactus die je kan redelijk goedkoop kan krijgen. Dan hou je genoeg geld over om de bijtelling te betalen, je moet wel even rekening mee houden dat de bijtelling van je netto salaris gaat en niet van je bruto mobiliteitsvergoeding, zover ik heb begrepen.gerlof92 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:31:
[...]
Reken je hierin de bijtelling mee? (Je bijtelling betalen van wat je overhoudt van je budget)
[ Voor 37% gewijzigd door Xepos op 31-05-2018 15:49 ]
Bijtelling is niets meer dan een bedrag dat bij je salaris opgeteld wordt voor de loonbelasting.Xepos schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:38:
[...]
Nee, die rekent Athlon niet mee. Maar er zijn wel B-klasse auto's zoals de Cactus die je kan redelijk goedkoop kan krijgen. Dan hou je genoeg geld over om de bijtelling te betalen, je moet wel even rekening mee houden dat de bijtelling van je netto salaris gaat en niet van je bruto mobiliteitsvergoeding, zover ik heb begrepen.
Wat betreft auto typen, denk aan een B segment goed aangekleed of een C segment redelijk kaal.
Ik heb nog een excelletje met alle auto's van Cap en de bedragen (Ook een keertje de prijs/pk uitgerekend op een rustige zondag). PM maar even als je interesse hebt.
Weet iemand hoe het leasen van motoren werkt?
Ik begrijp dat dit kan maar op KM 3.0 vind ik alleen maar informatie over auto's.
Wil graag paar berekeningen uitvoeren
Ik begrijp dat dit kan maar op KM 3.0 vind ik alleen maar informatie over auto's.
Volgens mij moet je een offerte op laten stellen bij een dealer/motorzaak en die mailen naar de leasemaatschappij om een leaseprijs te krijgen. Er zijn via de portals die we hebben in ieder geval geen berekeningen voor leasemotoren mogelijk, jammer genoeg..Xepos schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:55:
Weet iemand hoe het leasen van motoren werkt?
Mocht je daarvoor gaan, vergeet niet om motorkleding mee te nemen in de offerte. Die kan je meeleasen als accesoire (als je dat wil natuurlijk).
[ Voor 12% gewijzigd door Tankiej op 06-06-2018 19:44 ]
Ben ook wel benieuwd naar die berekeningen! Staan er op de sites van Alphabet en Arval uberhaupt leasemotoren (heb een auto dus kan die site niet meer in, gekke regel)? Dan kan je wellicht daar wat indicaties vandaan halen.
Ik ga wel een mailtje sturen naar de lease afdeling vragen naar de gang van zaken.Tankiej schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:44:
[...]
Volgens mij moet je een offerte op laten stellen bij een dealer/motorzaak en die mailen naar de leasemaatschappij om een leaseprijs te krijgen. Er zijn via de portals die we hebben in ieder geval geen berekeningen voor leasemotoren mogelijk, jammer genoeg..
Mocht je daarvoor gaan, vergeet niet om motorkleding mee te nemen in de offerte. Die kan je meeleasen als accesoire (als je dat wil natuurlijk).
Nope, op Alphabet staan alleen auto's. Oh ja en de halve motor/auto: Renault Twizzy.SmurfLink schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:10:
Ben ook wel benieuwd naar die berekeningen! Staan er op de sites van Alphabet en Arval uberhaupt leasemotoren (heb een auto dus kan die site niet meer in, gekke regel)? Dan kan je wellicht daar wat indicaties vandaan halen.
[ Voor 42% gewijzigd door Xepos op 06-06-2018 21:15 ]
Iemand een idee wanneer we de bol.com bonnen kunnen verwachten? Ik ging er vanuit dat we ze bij de uitbetaling van salaris van deze maand kregen maar helaas tot vandaag nog niets ontvangen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Geen idee, ik zit er ook behoorlijk op te wachten,.. wil nou wel eens boeken. Had ook verwacht dat het met het salaris mee zou komen. Enige wat er stond was dat we ze digitaal in de Cap mailbox zouden krijgen 'in juni'.Juancho schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:12:
Iemand een idee wanneer we de bol.com bonnen kunnen verwachten? Ik ging er vanuit dat we ze bij de uitbetaling van salaris van deze maand kregen maar helaas tot vandaag nog niets ontvangen.
Had even contact met Cap opgenomen hierover, ze hadden verwacht eind vorige week of begin deze week dat ze de bonnen op zouden sturen. Dus volgens mij niet digitaal.
Vorige keer kreeg je hem in de mail, ergens einde van de maand.
Nou dan wachten we maar geduldig af... hoop wel dat het een beetje op tijd komt, ik wou eigenlijk nog voor deze zomer wat boeken maar als die bon er pas echt einde van de maand is zal alles wel volzitten..
Ik ga per 1-9-2018 uit dienst bij Capgemini na 5 leuke jaren. Ik heb een leaseauto welke ik met een jaar extra verlengd heb. Ik vind het namelijk een fijne auto en hij had nog niet zoveel kilometers. Dit contract loopt t/m februari 2019, nog 6 maanden na uitdiensttreding dus en dit is het 5e leasejaar. Volgens de lease-afdeling moet ik een inleverboete betalen in verband met vroegtijdig inleveren (indien ik geen collega vind die de auto wil overnemen natuurlijk). In het leasecontract staat dit:
Einde in contractjaar | Leasetermijnen te betalen voor medewerker:
1 | 4
2 | 3
3 | 2
4 | 1
Dus als ik hem een jaar geleden had moeten inleveren zou ik 1 leasetermijn als boete moeten betalen. Nu zit ik echter in het vijfde contractjaar en staat daar niks over in het leasereglement. Ik zou daar uit halen dat ik dan niks hoef te betalen, de lease-afdeling lijkt het daar nog niet helemaal mee eens te zijn. Hoe zouden jullie dit lezen? Iemand er toevallig al ervaring mee?
Als ik iets moet betalen, betaal ik het uiteraard gewoon, maar als er niks over staat, houd ik die € 600 liever in m'n zak natuurlijk.
Einde in contractjaar | Leasetermijnen te betalen voor medewerker:
1 | 4
2 | 3
3 | 2
4 | 1
Dus als ik hem een jaar geleden had moeten inleveren zou ik 1 leasetermijn als boete moeten betalen. Nu zit ik echter in het vijfde contractjaar en staat daar niks over in het leasereglement. Ik zou daar uit halen dat ik dan niks hoef te betalen, de lease-afdeling lijkt het daar nog niet helemaal mee eens te zijn. Hoe zouden jullie dit lezen? Iemand er toevallig al ervaring mee?
Als ik iets moet betalen, betaal ik het uiteraard gewoon, maar als er niks over staat, houd ik die € 600 liever in m'n zak natuurlijk.
Je levert hem in met minder dan een jaar in het contract resterend, dus ik zou verwachten dat je 1 maand leasetermijn als boete zou krijgen. Houd er rekening mee dat de boete het bedrag zonder brandstofcomponent is, maar daarbovenop komt dus wel de BTW (21%). Just making sure you know. 
Als je geen heel spannende auto hebt dan komt het overigens vaak wel goed met hem over te laten nemen. Zeker als hij een beetje Young Professional-proof is.
Als je geen heel spannende auto hebt dan komt het overigens vaak wel goed met hem over te laten nemen. Zeker als hij een beetje Young Professional-proof is.
Wie hier weet alles m.b.t. de leaseregeling van Cap en kan mij daar (via PM) wat meer over vertellen?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Krijg net een mailtje van Cap binnen met de bol.com bonnen!SmurfLink schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:09:
Nou dan wachten we maar geduldig af... hoop wel dat het een beetje op tijd komt, ik wou eigenlijk nog voor deze zomer wat boeken maar als die bon er pas echt einde van de maand is zal alles wel volzitten..
Ja dat hoor ik van meer collega's. Nog niks voor het weekendje hier, maar die komen dan hopelijk ook vandaag of morgen.
Het is een Ford Fiesta met 21% bijtelling dus ik denk dat het wel goed komt, maar toch..Prx schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:39:
Je levert hem in met minder dan een jaar in het contract resterend, dus ik zou verwachten dat je 1 maand leasetermijn als boete zou krijgen. Houd er rekening mee dat de boete het bedrag zonder brandstofcomponent is, maar daarbovenop komt dus wel de BTW (21%). Just making sure you know.
Geef maar een gil in de DM met wat je wilt weten.Harrie_ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:43:
Wie hier weet alles m.b.t. de leaseregeling van Cap en kan mij daar (via PM) wat meer over vertellen?