Werkt, ok. Maar mogen we dus ook internetten in het buitenland alsof we in NL zitten zonder extra kosten etcetera?SmurfLink schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:34:
Hm, goed punt. We zitten bij Vodafone. Ik ga wel even langs de IT servicedesk!
Update: Ben langsgeweest en heb garantie gekregen dat het voor ons gewoon werkt. Onze Cap kaartjes moeten gewoon in de hele
EU werken met het domestic traveller profiel.
Dat zeiden ze wel ja, met 99% zekerheid. Dus ik ga het volgende week maar even uitproberen.
I have stability. The ability to stab.
Ja, staat nu ook een bericht hierover op TalentPimmeh schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:30:
[...]
Werkt, ok. Maar mogen we dus ook internetten in het buitenland alsof we in NL zitten zonder extra kosten etcetera?
Zodra ik de grens overga kan ik met mijn Cap sim niet verbinden met een zendmast.... Ik ga eens bellen met de IT service desk, wellicht moeten ze een instelling aanpassen.
Hi iedereen,
Kan iemand mij vertellen hoe de eerste twee maanden voor een YP eruit zien bij Cap, zoals welke trainingen we moeten gaan volgen en of er ook al gepresteerd moet worden? Daarnaast ben ik benieuwd naar wat de eisen zijn om te slagen voor je proefperiode, oftewel je proefperiode omzetten naar vast contract
.
Verder ben ik benieuwd naar de reiskosten voor de eerste twee maanden, want ik heb begrepen dat je dan nog geen recht hebt op een lease auto. Dus moet je zelf de eerste twee maanden ophoesten
of zijn er andere compensaties en zo ja wat zijn de opties en hoe snel krijg je ze?
Ter aanvulling ik word een YP consultant Insight & Data.
Alvast bedankt voor de moeite!
Kan iemand mij vertellen hoe de eerste twee maanden voor een YP eruit zien bij Cap, zoals welke trainingen we moeten gaan volgen en of er ook al gepresteerd moet worden? Daarnaast ben ik benieuwd naar wat de eisen zijn om te slagen voor je proefperiode, oftewel je proefperiode omzetten naar vast contract
Verder ben ik benieuwd naar de reiskosten voor de eerste twee maanden, want ik heb begrepen dat je dan nog geen recht hebt op een lease auto. Dus moet je zelf de eerste twee maanden ophoesten
Geen idee hoe jouw eerste 2 maanden eruit zullen zien, maar het was voor mij vooral veel trainingsdagen, wat netwerkborrels en trainingen savonds.
En wie weet krijg je al gelijk een inzet.
De reiskosten kan je declareren, maar je moet wel vooruit betalen dus.
Even doorkrijgen hoe het allemaal werkt en dan komt het allemaal goed
Bedankt voor je reactie! Kun je meer vertellen over de trainingsdagen, zoals waren ze functie specifiek of meer over de inhoud van wat een consultant hoort te weten en doen?Cue_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:59:
Geen idee hoe jouw eerste 2 maanden eruit zullen zien, maar het was voor mij vooral veel trainingsdagen, wat netwerkborrels en trainingen savonds.
Hoorde ook al van een andere collega dit dit probleem heeft, is er al een tijd mee bezig om dit op te lossen. Tot op heden nog geen succes volgens mij..Boedie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:30:
Zodra ik de grens overga kan ik met mijn Cap sim niet verbinden met een zendmast.... Ik ga eens bellen met de IT service desk, wellicht moeten ze een instelling aanpassen.
Reiskosten kan je gewoon declareren inderdaad. Dan krijg ie 19ct/km (netto) of werkelijke kosten van het OV (als je daarmee reist). Mocht je binnen die 2 maanden al ingezet worden, dan is het soms mogelijk om al een leaseauto te krijgen (wel alleen poolauto). Moet je even overleggen met je delegate/counselor/managerR.Danton schreef op zondag 9 juli 2017 @ 20:16:
Hi iedereen,
Kan iemand mij vertellen hoe de eerste twee maanden voor een YP eruit zien bij Cap, zoals welke trainingen we moeten gaan volgen en of er ook al gepresteerd moet worden? Daarnaast ben ik benieuwd naar wat de eisen zijn om te slagen voor je proefperiode, oftewel je proefperiode omzetten naar vast contract.
Verder ben ik benieuwd naar de reiskosten voor de eerste twee maanden, want ik heb begrepen dat je dan nog geen recht hebt op een lease auto. Dus moet je zelf de eerste twee maanden ophoestenof zijn er andere compensaties en zo ja wat zijn de opties en hoe snel krijg je ze?
![]()
Ik kan verder weinig vertellen over de eerste periode voor een YP nu, dat is heel erg veranderd de laatste jaren
Bij mij waren ze functiespecifiek mbt overdag trainingen, dat was fullpull zeker 3 weken van 8 tot 5 achter de pc bezig op de Academy.R.Danton schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:47:
Bedankt voor je reactie! Kun je meer vertellen over de trainingsdagen, zoals waren ze functie specifiek of meer over de inhoud van wat een consultant hoort te weten en doen?
Die savonds zijn vanuit YP traject. Als het goed is hebben ze daar ook wel wat over verteld tijdens de experience dagen en dergelijke (denk aan Scrum / etiquette / online dingen / etc) .
Tankiej schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:49:
[...]
Hoorde ook al van een andere collega dit dit probleem heeft, is er al een tijd mee bezig om dit op te lossen. Tot op heden nog geen succes volgens mij..
[...]
Op de WiKi over Vodafone staat dit probleem ook aangegeven. Een reset van roaming op je profiel zou het issue moeten verhelpen. Ik ga het volgende week merken of het werkt.
Reiskosten kan je gewoon declareren inderdaad. Dan krijg ie 19ct/km (netto) of werkelijke kosten van het OV (als je daarmee reist). Mocht je binnen die 2 maanden al ingezet worden, dan is het soms mogelijk om al een leaseauto te krijgen (wel alleen poolauto). Moet je even overleggen met je delegate/counselor/manager
Ik kan verder weinig vertellen over de eerste periode voor een YP nu, dat is heel erg veranderd de laatste jaren
Ik wil misschien een elektrische auto. Hopelijk de Tesla Model 3. Hoe werkt het met een stroompaal voor je deur? Ik las dat je een aansluiting in je huis moet maken. Wie betaalt dit? En is het dan echt een prive parkeer geworden?
Je kan niet zomaar een openbare parkeerplaats op je huis aansluiten en hem als privé parkeerplaats claimen. Dus je moet of een eigen oprit hebben of een vast punt in een parkeergarage. Wie de paal gaat betalen durf ik niet zo te zeggen, bij sommige auto's krijg je die van de leverancier. Staat er niks over op Talent of Yammer?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Op Yammer is er een aparte groep voor, 'e-leasers' heet ie volgens mij, daar zitten een aantal mensen die een elektrische auto/plugin-hybride/hybride rijden. Zij kunnen je er sowieso alles over vertellen vanuit eigen ervaring.
Van een collega die een BMW i3 rijdt weet ik dat hij als actie een laadpaal erbij 'kreeg' van BMW. Maar hij heeft een eigen oprit, dus die hangt aan z'n eigen huis op eigen terrein. Wanneer hij deze niet kreeg, kon hij hem meenemen in de lease als accessoire.
Als je een laadpaal op een openbare parkeerplaats wil hebben moet je bij de gemeente zijn. Hoe het dan met kosten gaat, geen idee. Dat kan je beter in eerder genoemde Yammer groep vragen
Van een collega die een BMW i3 rijdt weet ik dat hij als actie een laadpaal erbij 'kreeg' van BMW. Maar hij heeft een eigen oprit, dus die hangt aan z'n eigen huis op eigen terrein. Wanneer hij deze niet kreeg, kon hij hem meenemen in de lease als accessoire.
Als je een laadpaal op een openbare parkeerplaats wil hebben moet je bij de gemeente zijn. Hoe het dan met kosten gaat, geen idee. Dat kan je beter in eerder genoemde Yammer groep vragen
Thanks! Yammer is interessant, maar ik zie denk ik af van elektrisch rijden na het lezen van Yammer posts... Geen oplaadpaal kunnen krijgen in LR omdat alles bezet is en niet eens een paal voor je deur. Lijkt me bij nader inzien niks om elke keer een paal te moeten zoeken. Klinkt niet heel positief.Tankiej schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:31:
Op Yammer is er een aparte groep voor, 'e-leasers' heet ie volgens mij, daar zitten een aantal mensen die een elektrische auto/plugin-hybride/hybride rijden. Zij kunnen je er sowieso alles over vertellen vanuit eigen ervaring.
Als er één groep is die op dit moment wordt voorgetrokken op Leidsche Rijn dan zijn het de elektrische rijders wel. Beetje gratis opladen op de verdieping met de stopcontacten en lekker op kosten van Capgemini weer naar huis tuffen.TweakerVincent schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:56:
Ik wil misschien een elektrische auto. Hopelijk de Tesla Model 3. Hoe werkt het met een stroompaal voor je deur? Ik las dat je een aansluiting in je huis moet maken. Wie betaalt dit? En is het dan echt een prive parkeer geworden?
De paal is overigens altijd een zorg. Maar de meeste gemeenten hebben hier zelf wel iets voor verzonnen, dat je je kunt aanmelden dat er dan een openbare paal wordt geplaatst. Gewoon even opletten dus met hoeveel mensen je elektrisch rijdt in de buurt. Als dat er dan teveel worden dan kun je altijd nog een tweede paal aanvragen bij de gemeente. Een eigen paal is ook mogelijk, maar dan dient hij ook aangesloten te worden op jouw eigen stroomnet. Dat maakt overigens de plek (vaak) ook nog niet persoonlijk.
Verwijderd
Heren,
Ik ben aan het solliciteren voor een YP rol bij Capgemini consulting, waarbij mij verteld is dat een assessment onderdeel is van de sollicitatie procedure. Wijkt dit assessment af van het assessment bij de 'normale' Capgemini? Verder werkt de oefenlink niet: https://www.nl.capgemini....rierepad/oefen-assessment.
Kent een van jullie een andere link die wel werkt?
Weten jullie wat er naast sudoku's, figuurreeksen en teksten (allemaal besproken in dit forum) nog meer aan bod komt in dit assessment?
Ik ben aan het solliciteren voor een YP rol bij Capgemini consulting, waarbij mij verteld is dat een assessment onderdeel is van de sollicitatie procedure. Wijkt dit assessment af van het assessment bij de 'normale' Capgemini? Verder werkt de oefenlink niet: https://www.nl.capgemini....rierepad/oefen-assessment.
Kent een van jullie een andere link die wel werkt?
Weten jullie wat er naast sudoku's, figuurreeksen en teksten (allemaal besproken in dit forum) nog meer aan bod komt in dit assessment?
Nog even hierop terugkomend, van de week uitgetest en het werkte prima! In het begin 0 bereik, m'n prive simkaart was veel sneller met wakker worden uit vliegtuigmodus, maar na een paar minuten werkte de Capkaart gewoon. Zou idd ff bij de servicedesk gaan vragen wat er met jouw kaartje is!Boedie schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:30:
Toevallig net een elektrische auto besteld! Ik heb het geluk thuis een eigen parkeerplaats te hebben. De laadpaal en installatie lease je mee en aan het einde van de looptijd mag je de laadpaal houden. Dus in mijn geval was het slim om gelijk een 22kW paal te laten installeren (terwijl de auto maar max 6,6kW op1 fase kan laden) aangezien ik in de toekomst voor elektrisch wil blijven gaan.TweakerVincent schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:56:
Openbaar opladen kan ook. Dan hoef je dus geen paal mee te leasen en scheelt je ongeveer 30-40 euro per maand. Een deel daarvan ben je dan waarschijnlijk kwijt aan de hogere laadtarieven. Wat dan erg loont is te kijken naar de verschillende (gratis en betaalde) laadpassen. Daar zitten grote verschillen in die per situatie voordeliger kunnen zijn (ander starttarief, wel of geen opslag per kWh).
Woon je toevallig in de buurt van een onlangs geopende Lidl? Daar kun je namelijk gratis snelladen
Ik zou elektrisch rijden niet gelijk opgeven! Ik kom niet zoveel bij Cap, zit vaker bij de klant. Daar kun je bijna altijd wel opladen (of vlak in de buurt). Het is niet alleen heel leuk rijden, je profiteert ook nog eens van een hele lage bijtelling
Gasloos sinds 2018.
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in de lease-mogelijkheden bij Cap. De mobiliteitsvergoeding is 750. Aan welk gemiddeld bedrag moet ik denken bij een Audi A3, Mercedes A-klasse, BMW 1 serie etc.? Wat is de Capper hier gemiddeld kwijt aan leaseauto incl. bijtelling etc.? Wil even een ruwe schatting zien van de leasekosten bij Cap..
Die auto's zullen, afhankelijk van de opties, boven de 850 euro zitten. Capgemini betaalt de brandstof ook (deels) uit de mobiliteitsvergoeding. Dus per auto komt er nog een brandstofcomponent bij en deze tikt aardig aan.
Een B segment auto zit rond de ~650 euro incl brandstof.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
En een Audi, Mercedes en BMW hebben een hoge basisprijs gezien het A-merk. Ik ben toen zelf voor een Ford Fiesta gegaan 3,5 jaar geleden en dan heb je nog geld over om bijna alle mogelijke opties te kiezen. Bij een Audi A1 had je geeneens geld over om navigatie erop te zetten.
Ah op die manier, maar als mijn vergoeding 750 is, en de auto kost 900, kan ik toch het resterend bedrag zelf betalen?
Dat klopt, je mag tot 30% boven je budget, wat dan een eigen bijdrage wordt. Maar ik zou er wel goed over nadenken voordat je dat doet. Je zal niet de eerste collega zijn die na een jaar spijt krijgt van de te dure auto en die ook niet kwijt aan collega's omdat ie redelijk prijzig is.Tweekeraar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:39:
Ah op die manier, maar als mijn vergoeding 750 is, en de auto kost 900, kan ik toch het resterend bedrag zelf betalen?
Thanks voor de tip. Heb jij zelf een auto via Cap? En wat is jouw vergoeding?Tankiej schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:43:
[...]
Dat klopt, je mag tot 30% boven je budget, wat dan een eigen bijdrage wordt. Maar ik zou er wel goed over nadenken voordat je dat doet. Je zal niet de eerste collega zijn die na een jaar spijt krijgt van de te dure auto en die ook niet kwijt aan collega's omdat ie redelijk prijzig is.
Nog wel; over 5 weken lever ik m'n leaseauto in. Vanaf dat moment ga ik een eigen auto rijden en kilometers declarerenTweekeraar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:44:
[...]
Thanks voor de tip. Heb jij zelf een auto via Cap? En wat is jouw vergoeding?
Ik heb een auto die nu (ruim) onder budget valt. Toen ik net begon bij Capgemini was hij gelijk aan m'n mobiliteitsvergoeding, maar in de afgelopen jaren de nodige verhogingen gehad.
Verwijderd
Als je daar om geeft tenminste. Ik heb een keer een auto geleased met een hele berg opties omdat dat moest, maar ik heb ze nooit gebruikt. Navigatie heb ik liever naast de binnenspiegel zodat ik navigatie en weg tegelijk kan zien en telefoonnavigatie is veel actueler dan inbouw. Over de ingebouwde carkit was ik ook niet enthousiast, ik was onverstaanbaar. Dus dan liever een "kale" auto met een goede motor.Pimmeh schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:44:
En een Audi, Mercedes en BMW hebben een hoge basisprijs gezien het A-merk. Ik ben toen zelf voor een Ford Fiesta gegaan 3,5 jaar geleden en dan heb je nog geld over om bijna alle mogelijke opties te kiezen. Bij een Audi A1 had je geeneens geld over om navigatie erop te zetten.
Ik werk ondertussen bijna 8 jaar voor Capgemini en heb in die tijd de volgende lease-auto's gereden, in deze volgorde:Tweekeraar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:44:
[...]
Thanks voor de tip. Heb jij zelf een auto via Cap? En wat is jouw vergoeding?
| Auto | Leaseprijs | Bijtelling percentage | Bijtelling bruto |
|---|---|---|---|
| Fiat Grande Punto (Pool) | € 710 | 25% | € 385 |
| Volkswagen Polo BlueMotion | € 600 | 14% | € 244 |
| Volvo V40 D2 | € 880 | 20% | € 550 |
| Seat Ibiza ST FR | € 745 | 21% | € 400 |
Na mijn uitstapje naar de Volvo ben ik dus weer teruggegaan naar een lager segment. De reden hiervoor was voor mij ook zoals hierboven al genoemd. Een 'dikke bak' is leuk, maar uiteindelijk toch veel liever wat meer netto overhouden waar ik andere (nog leukere) dingen mee kan doen.
Maar pas er wel mee op. Ik zie in mijn omgeving ook veel teveel Young Professionals die een volledig aangeklede Mercedes A180 of Audi A1 gaan rijden om hem daarna met geen mogelijkheid kwijt te kunnen aan een collega omdat ze hem toch veel te duur vinden. Het is zonde om 200-300 nettoloon weer in te leveren zodat je net dat beetje extra luxe hebt onderweg naar je klus. Als je nog thuis woont (en dat 4 jaar blijft doen) dan is er weinig aan de hand, anders denk ik dat ook jij er leukere dingen mee kan doen.
Hahaha, ik ben ook van plan om voor de Mercedes A180 te gaan. Weet je toevallig wat je per maand kwijt bent, want wat ik op Athlon heb gezien is dit rond de 670 en volgens m'n operation manager kregen we 850 om te leasen, dus waarschijnlijk mis ik ietsPrx schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:10:
[...]
Ik werk ondertussen bijna 8 jaar voor Capgemini en heb in die tijd de volgende lease-auto's gereden, in deze volgorde:
Auto Leaseprijs Bijtelling percentage Bijtelling bruto Fiat Grande Punto (Pool) € 710 25% € 385 Volkswagen Polo BlueMotion € 600 14% € 244 Volvo V40 D2 € 880 20% € 550 Seat Ibiza ST FR € 745 21% € 400
Na mijn uitstapje naar de Volvo ben ik dus weer teruggegaan naar een lager segment. De reden hiervoor was voor mij ook zoals hierboven al genoemd. Een 'dikke bak' is leuk, maar uiteindelijk toch veel liever wat meer netto overhouden waar ik andere (nog leukere) dingen mee kan doen.
Maar pas er wel mee op. Ik zie in mijn omgeving ook veel teveel Young Professionals die een volledig aangeklede Mercedes A180 of Audi A1 gaan rijden om hem daarna met geen mogelijkheid kwijt te kunnen aan een collega omdat ze hem toch veel te duur vinden. Het is zonde om 200-300 nettoloon weer in te leveren zodat je net dat beetje extra luxe hebt onderweg naar je klus. Als je nog thuis woont (en dat 4 jaar blijft doen) dan is er weinig aan de hand, anders denk ik dat ook jij er leukere dingen mee kan doen.
Oh, dus in principe tank je niet gratis met je tankpas?Tsurany schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:24:
Die auto's zullen, afhankelijk van de opties, boven de 850 euro zitten. Capgemini betaalt de brandstof ook (deels) uit de mobiliteitsvergoeding. Dus per auto komt er nog een brandstofcomponent bij en deze tikt aardig aan.
670 klopt ongeveer wel, voor de prijs exclusief het brandstofdeel. Maar die komt er nog wel bij.. De A180d heeft daarmee een vanafprijs van +/- €820 en de A180 €940.R.Danton schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:29:
[...]
Hahaha, ik ben ook van plan om voor de Mercedes A180 te gaan. Weet je toevallig wat je per maand kwijt bent, want wat ik op Athlon heb gezien is dit rond de 670 en volgens m'n operation manager kregen we 850 om te leasen, dus waarschijnlijk mis ik iets
Maar dat is wel een hele kale A-klasse, dat zou ik niemand toewensen..
Nee, je tankt niet gratis. Nergens tank je gratisR.Danton schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:32:
[...]
Oh, dus in principe tank je niet gratis met je tankpas?
Elke auto heeft een leaseprijs per maand. Dat zijn de kosten voor die auto gebaseerd op 36.000 kilometer per jaar en een leasetermijn van 4 jaar. Die leaseprijs bestaat weer uit twee bedragen, een bedrag voor aanschaf/onderhoud/verzekering en een bedrag voor de brandstof.R.Danton schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:32:
[...]
Oh, dus in principe tank je niet gratis met je tankpas?
Dit brandstof bedrag is gebaseerd op 36.000 kilometer en een verbruik volgens fabrieksnorm + x%. Als jij zuiniger rijdt krijg je geld terug, als je meer verbruikt moet je bij betalen.
Ook zit in dat maandbedrag je privé kilometers. Als je minder kilometers rijdt krijg je geld terug en als je meer rijdt moet je bij betalen.
Dus alle risico's, behalve het aantal zakelijke kilometers, zijn op de medewerker afgewenteld. Je tankt met de tankpas maar alle kosten voor privé gebruik worden door belast en als je onzuinig rijdt in je zakelijke ritten wordt dat ook door belast.
Het lijkt er op alsof je gratis 12.000 kilometer per jaar mag rijden maar als je beseft dat je geld terug krijgt voor elke kilometer die je niet rijdt betaal je effectief die 12.000 kilometer gewoon uit je budget.
Nu breng je het wel heel negatief, terwijl voor iedereen die ik ken, die regeling over verbruik juist positief uitpakt.Tsurany schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:41:
[...]
Elke auto heeft een leaseprijs per maand. Dat zijn de kosten voor die auto gebaseerd op 36.000 kilometer per jaar en een leasetermijn van 4 jaar. Die leaseprijs bestaat weer uit twee bedragen, een bedrag voor aanschaf/onderhoud/verzekering en een bedrag voor de brandstof.
Dit brandstof bedrag is gebaseerd op 36.000 kilometer en een verbruik volgens fabrieksnorm + x%. Als jij zuiniger rijdt krijg je geld terug, als je meer verbruikt moet je bij betalen.
Ook zit in dat maandbedrag je privé kilometers. Als je minder kilometers rijdt krijg je geld terug en als je meer rijdt moet je bij betalen.
Dus alle risico's, behalve het aantal zakelijke kilometers, zijn op de medewerker afgewenteld. Je tankt met de tankpas maar alle kosten voor privé gebruik worden door belast en als je onzuinig rijdt in je zakelijke ritten wordt dat ook door belast.
Het lijkt er op alsof je gratis 12.000 kilometer per jaar mag rijden maar als je beseft dat je geld terug krijgt voor elke kilometer die je niet rijdt betaal je effectief die 12.000 kilometer gewoon uit je budget.
Ik zit altijd ruim boven mijn normverbruik, maar ik heb tot nu toe elke periode geld teruggekregen. Ze gaan niet alleen uit van verbruik, maar ook de brandstofprijs waar je voor tankt. Ze rekenen zelf met de gemiddelde prijs van tankstations aan de snelweg. Als je bij een pomp niet aan de snelweg tankt, ben je veel goedkoper uit. Dit zorgt ervoor dat in principe iedereen positief uit komt wat betreft het bedrag voor brandstof.
Behalve als je een plugin hybride rijdt en dagelijks meer rijd dan wat deze elektrisch kan. Die auto's zijn dan namelijk heel erg onzuinig op het moment dat de accu leeg is.
Wanneer je een erg hoog verbruik hebt en hier niets aan kan doen (klant eist dat je op bepaalde tijdstippen op kantoor bent en dan bijv. altijd in de file staat), dan is hier een compensatie voor mogelijk. Dit risico ligt niet 100% bij de medewerker.
Het klopt dat je in principe elke privé kilometer zelf betaalt, omdat je ook geld terug krijgt voor niet gereden kilometers. Voor mij is dit erg gunstig, ik rijd namelijk lang niet die 11.500km privé per jaar. Mijn auto is dus veel goedkoper met deze regeling, dan wanneer de oude regeling in stand was gebleven.
Daarnaast is het bedrag wat je dan per privé kilometer betaalt ook erg beperkt (voor mij €0,10 bruto), daar rijd je geen eigen auto voor..
Beste Capgeministen,
Ik mag mijzelf binnenkort jullie collega noemen. Ik ga aan de slag als yp cyber security!
Ik mag mijzelf binnenkort jullie collega noemen. Ik ga aan de slag als yp cyber security!
Verwijderd
Hi!
1 september ga ik beginnen aan mijn traineeship junior java developer bij Capgemini. Nu heb ik een aantal berichten voorbij zien komen over de dresscode, maar niet zozeer voor de afdeling waar ik ga beginnen. Iemand tips voor kleding op kantoor en bij de klant?
Alvast bedankt!
1 september ga ik beginnen aan mijn traineeship junior java developer bij Capgemini. Nu heb ik een aantal berichten voorbij zien komen over de dresscode, maar niet zozeer voor de afdeling waar ik ga beginnen. Iemand tips voor kleding op kantoor en bij de klant?
Alvast bedankt!
In het begin, een pak en/of pantalon met een net overhemd. Afhankelijk waar je later terecht komt dan kan je dit eventueel afbouwen richting Air Max in combinatie met een spijkerbroek met gaten. Kortom, eigen keus genoeg. Maar met een pak zit je altijd goed.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:39:
Hi!
Alvast bedankt!
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik hoorde vandaag van Athlon dat Athlon geen businesspartner meer is van Capgemini. Bestaande contracten uiteraard wel nog maar nieuwe niet... Betekent dit dat we alleen alphabet over houden? Ik heb leaseadm. gemail maar nog geen respons.
Athlon is idd geen dealer meer.
Andere vraag, ik heb een 14% auto die ik volgend jaar oprij. Ik kan mijn contract omzetten naar 5 jaar zodat ik het jaar erop de Tesla Model 3 (aug 2019) kan leasen, In 2018 gaat dat niet lukken. Ik ga er op vooruit wbt leasebedrag volgens de leasadm.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten of kan dit gewoon easy? Lijkt me wel lekker een jaar nog 14% en dan kans op een Tesla
Andere vraag, ik heb een 14% auto die ik volgend jaar oprij. Ik kan mijn contract omzetten naar 5 jaar zodat ik het jaar erop de Tesla Model 3 (aug 2019) kan leasen, In 2018 gaat dat niet lukken. Ik ga er op vooruit wbt leasebedrag volgens de leasadm.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten of kan dit gewoon easy? Lijkt me wel lekker een jaar nog 14% en dan kans op een Tesla
[ Voor 47% gewijzigd door TweakerVincent op 27-07-2017 16:47 ]
Ik ga waarschijnlijk binnenkort bij Cap aan de slag, krijg over enkele dagen een aanbieding thuisgestuurd, als Junior consultant.
Ik vroeg me nog twee dingen af: 1) is er ruimte tot onderhandelen over de aanbieding, of is het pakket voor elke startende Young professional in principe hetzelfde zonder daar nog iets aan te veranderen, en 2) ik begreep dat je de eerste twee maanden nog geen mobiliteitsvergoeding krijgt, is het inderdaad normaal om de eerste twee maanden met de trein op en neer te moeten (aangezien ik geen privé-auto heb), of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik vroeg me nog twee dingen af: 1) is er ruimte tot onderhandelen over de aanbieding, of is het pakket voor elke startende Young professional in principe hetzelfde zonder daar nog iets aan te veranderen, en 2) ik begreep dat je de eerste twee maanden nog geen mobiliteitsvergoeding krijgt, is het inderdaad normaal om de eerste twee maanden met de trein op en neer te moeten (aangezien ik geen privé-auto heb), of zijn er nog andere mogelijkheden?
Heb je al ervaring in je vak gebied? Als wat voor consultant ga je aan de slag? In principe is de inschaling standaard (zie eerste pagina). Je hebt de eerste twee maanden recht op vergoeding van OV of 19 cent per km. Dat zijn de twee keuze's. Als je al gelijk ingezet wordt bij een klus, kunnen ze volgens mij wel een tijdelijke auto voor je regelen.konewka schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:57:
Ik ga waarschijnlijk binnenkort bij Cap aan de slag, krijg over enkele dagen een aanbieding thuisgestuurd, als Junior consultant.
Komt er ook een andere voor in de plaats of blijft nu alleen Alphabet over?TweakerVincent schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:19:
Ik hoorde vandaag van Athlon dat Athlon geen businesspartner meer is van Capgemini. Bestaande contracten uiteraard wel nog maar nieuwe niet... Betekent dit dat we alleen alphabet over houden? Ik heb leaseadm. gemail maar nog geen respons.
Leasebedrag kan lager worden, maar ook hoger, wanneer je je contract verlengt met een jaar. Je gaat daarmee, wat betreft het leasebedrag, er niet altijd op vooruit, verschilt per auto. Grote bedragen zijn dit trouwens niet, van de mensen die ik ken die hem verlengd hebben, is het bij de ene 2 euro per maand duurder geworden en bij de ander 10 euro goedkoper..Andere vraag, ik heb een 14% auto die ik volgend jaar oprij. Ik kan mijn contract omzetten naar 5 jaar zodat ik het jaar erop de Tesla Model 3 (aug 2019) kan leasen, In 2018 gaat dat niet lukken. Ik ga er op vooruit wbt leasebedrag volgens de leasadm.
Verder heb je dan natuurlijk nog een jaar langer de lagere bijtelling, dat is wel lekker natuurlijk.
Ik weet niet wat voor auto je nu hebt en met wat voor opties, er zijn auto's die bijv. internet aan boord hebben of andere diensten met een 4 jarig contract. Dat moet dan ook verlengd worden als je dat wil behouden, of je zit een jaar zonder.
Arval. Ik was de eerste die een calculatie van Arval zou krijgen voor mijn nieuwe leaseauto. Aangezien ze nog geen calculatie tool hebben moest ik de bestelling plaatsen via Alphabet. Deze werd dan doorgezet naar Arval zodat zij met exact dezelfde bestelling een calculatie kunnen doen. Vervolgens zou ik mogen kiezen met wie ik in zee ga. In principe zijn alle afspraken hetzelfde dus het zou niet veel mogen verschillen. Echter kreeg ik al snel het bericht dat mijn auto definitief bij Alphabet is geplaatst. Ik vermoed dat het verschil nog erg groot was met Arval...Tankiej schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:56:
Komt er ook een andere voor in de plaats of blijft nu alleen Alphabet over?
Gasloos sinds 2018.
Huh, hebben ze nu voor jou bepaalt dat ie bij Alphabet moet? Dat vind ik een beetje raar, we hadden die keuze toch niet voor niets zelf..Stephanoff schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:03:
[...]
Arval. Ik was de eerste die een calculatie van Arval zou krijgen voor mijn nieuwe leaseauto. Aangezien ze nog geen calculatie tool hebben moest ik de bestelling plaatsen via Alphabet. Deze werd dan doorgezet naar Arval zodat zij met exact dezelfde bestelling een calculatie kunnen doen. Vervolgens zou ik mogen kiezen met wie ik in zee ga. In principe zijn alle afspraken hetzelfde dus het zou niet veel mogen verschillen. Echter kreeg ik al snel het bericht dat mijn auto definitief bij Alphabet is geplaatst. Ik vermoed dat het verschil nog erg groot was met Arval...
Ik zou bijvoorbeeld persoonlijk nooit een auto bij Athlon hebben besteld, of hij moest wel erg veel goedkoper zijn. Ik vind de portal van Athlon waardeloos en bij Athlon moet je verplicht je bandenwissels bij Profile/Euromaster (of een andere bandenboer, weet niet meer exact welke) doen. Bij Alphabet heb je gewoon eigen keuze waar je heen gaat.
Weet niet hoe het bij Arval zit, ben benieuwd!
Nu heb ik er sowieso niet zoveel meer mee te maken, ik heb een eigen auto gekocht. Maar ik heb wel een aantal collega's geholpen met een auto uitzoeken, het zou wel mooi zijn als de calculatiepagina van Arval ook gewoon goed werkt en een beetje modern is (niet zoals die van Athlon). Dan kan ik daar ook makkelijk kijken
Ik zal het nog eens navragen hoe dat zit. Momenteel zit ik bij Alphabet en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de service. De tool van Athlon was inderdaad onwerkbaar!
Gasloos sinds 2018.
Ik heb wel iets kunnen onderhandelen (tantieme (waar je weinig aan hebt) en hogere instap), ivm eerdere werkervaring. Maar opzich valt er verder weinig te onderhandelen.konewka schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:57:
Mocht je echt een auto nodig hebben, kan je die soms wel eens krijgen.
Okay, aangezien ik alleen mijn studie mee heb, en verder geen werkervaring, weet ik genoeg!Cue_ schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:03:
[...]
Ik heb wel iets kunnen onderhandelen (tantieme (waar je weinig aan hebt) en hogere instap), ivm eerdere werkervaring. Maar opzich valt er verder weinig te onderhandelen.
Mocht je echt een auto nodig hebben, kan je die soms wel eens krijgen.
Ik was ook nog wel benieuwd wat de standaard is wat betreft telefoongebruik: heeft iedereen twee telefoons (een zakelijk, een privé), is Dual-SIM een oplossing die veel gebruikt wordt, of kun je de SIM-kaart van Cap zien als vervanging van je huidige privé-abonnement?
Er is geen standaard wat betreft telefoongebruik, alle opties die je noemt zie ik voorbij komenkonewka schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
Okay, aangezien ik alleen mijn studie mee heb, en verder geen werkervaring, weet ik genoeg!
Ik was ook nog wel benieuwd wat de standaard is wat betreft telefoongebruik: heeft iedereen twee telefoons (een zakelijk, een privé), is Dual-SIM een oplossing die veel gebruikt wordt, of kun je de SIM-kaart van Cap zien als vervanging van je huidige privé-abonnement?
Ik heb zelf twee telefoons, omdat ik het prettig vind de zakelijke telefoon gewoon thuis te laten wanneer ik niet aan het werk ben.
Ik heb zelf een dual sim telefoon, je kan los aangeven welke sim je aan/uit wil hebben staan dus wat Tankiej aangeeft kan er prima ook mee. Met als voordeel dat je alle data over je Cap bundel laat lopen en dus prive geen duur abonnement meer nodig hebt. Zolang je het niet bont maakt, onder de 2gb per maand blijft, dan vinden ze dat helemaal prima.
Dat klinkt als een optie!SmurfLink schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:02:
...
Met als voordeel dat je alle data over je Cap bundel laat lopen en dus prive geen duur abonnement meer nodig hebt. Zolang je het niet bont maakt, onder de 2gb per maand blijft, dan vinden ze dat helemaal prima.
Zoals in de eerste post staat:
Wat moet ik me precies van die vergoeding voorstellen?De telefoon zelf dien je zelf aan te schaffen vanuit jouw connectiviteitsvergoeding
Dat is uit m'n hoofd rond de 30 euro per maand. In ieder geval genoeg voor een midrange toestel elke 2 jaar.konewka schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:44:
[...]
Dat klinkt als een optie!
Zoals in de eerste post staat:
[...]
Wat moet ik me precies van die vergoeding voorstellen?
Tegenwoordig is het zelfs 5 GB / maand met een Fair Use Policy en uiteraard onbeperkt bellen en SMSen (ook voor privé).SmurfLink schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:02:
Ik heb zelf een dual sim telefoon, je kan los aangeven welke sim je aan/uit wil hebben staan dus wat Tankiej aangeeft kan er prima ook mee. Met als voordeel dat je alle data over je Cap bundel laat lopen en dus prive geen duur abonnement meer nodig hebt. Zolang je het niet bont maakt, onder de 2gb per maand blijft, dan vinden ze dat helemaal prima.
konewka schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:44:
Wat moet ik me precies van die vergoeding voorstellen?
Connectiviteitsvergoeding is 50 euro netto per maand. Deze vergoeding is voor de aanschaf van een toestel en tegemoetkoming in kosten voor gebruik van jouw internetverbinding thuis voor je zakelijke werkzaamheden (thuiswerken, standby, etc).Tsurany schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:46:
[...]
Dat is uit m'n hoofd rond de 30 euro per maand. In ieder geval genoeg voor een midrange toestel elke 2 jaar.
Daar bovenop komen dus ook nog de gewone netto en bruto onkostenvergoedingen. De connectiviteitsvergoeding staat daar los van.
Is dat niet functiegebonden dan? Zie net op mijn salarisstrook dat hij (vorig jaar) 40 euro per maand was. Inderdaad wel netto.Prx schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:01:
[...]
[...]
Connectiviteitsvergoeding is 50 euro netto per maand. Deze vergoeding is voor de aanschaf van een toestel en tegemoetkoming in kosten voor gebruik van jouw internetverbinding thuis voor je zakelijke werkzaamheden (thuiswerken, standby, etc).
Daar bovenop komen dus ook nog de gewone netto en bruto onkostenvergoedingen. De connectiviteitsvergoeding staat daar los van.
Nee, alleen de netto en bruto onkostenvergoedingen verschillen voor de volgende categorieën:Tsurany schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:04:
[...]
Is dat niet functiegebonden dan? Zie net op mijn salarisstrook dat hij (vorig jaar) 40 euro per maand was. Inderdaad wel netto.
- Consultant & Senior Consultant (11 euro netto, 14 euro bruto)
- Managing Consultant, Principal Consultant & Vice-President (11 euro netto, 29 euro bruto)
Alles is mogelijk. Deed het zelf gewoon met prive telefoon, want werd toch zelden / niet gebeld. En databundel heb ik prive meer dan genoeg.konewka schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:52:
Okay, aangezien ik alleen mijn studie mee heb, en verder geen werkervaring, weet ik genoeg!
Dual telefoon moet je maar net een goede/leuke vinden en twee telefoons vind ik alles behalve prettig.
Nice, dat klinkt alsof ik het met alleen het abonnement van Cap prima af kan. Een nummerbehoud zit er zeker niet in, of wel?Pimmeh schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:49:
[...]
Tegenwoordig is het zelfs 5 GB / maand met een Fair Use Policy en uiteraard onbeperkt bellen en SMSen (ook voor privé).
Toevallig is dat recent wel ingevoerd. Heb er zelf geen gebruik van gemaakt maar ik dacht gehoord te hebben dat je je privénummer kon over laten nemen door Capgemini (Vodafone). Al leert men van alle bureaucratische processen hier dat als het mis gaat, je misschien je nummer kwijt bent, maar volgens mij moet het wel goedkomen. 
Ik heb zelf een dual sim met de Cap-sim voor data en mijn eigen sim van 3 euro per maand om mijn eigen nummer te houden, ook na Capgemini.
En in totaal unrelated news:
Er zijn een paar Cappers die met een groot aantal anderen met grote korting pakken willen regelen bij bijv Suit Supply of een andere winkel. Dus als je nog interesse hebt in potentieel een goede korting, moet je even hun survey invullen en dan houden ze je op de hoogte.Je zit dan nergens aan vast, maar dan weten ze hoeveel mensen ze ongeveer kunnen krijgen. Stuur mij dan vanuit je Cap-mail even een mailtje, dan stuur ik de link naar de Google Docs-survey, lijkt me niet zo handig die hier publiek te posten.
Ik heb zelf een dual sim met de Cap-sim voor data en mijn eigen sim van 3 euro per maand om mijn eigen nummer te houden, ook na Capgemini.
En in totaal unrelated news:
Er zijn een paar Cappers die met een groot aantal anderen met grote korting pakken willen regelen bij bijv Suit Supply of een andere winkel. Dus als je nog interesse hebt in potentieel een goede korting, moet je even hun survey invullen en dan houden ze je op de hoogte.Je zit dan nergens aan vast, maar dan weten ze hoeveel mensen ze ongeveer kunnen krijgen. Stuur mij dan vanuit je Cap-mail even een mailtje, dan stuur ik de link naar de Google Docs-survey, lijkt me niet zo handig die hier publiek te posten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 38% gewijzigd door Pimmeh op 03-08-2017 13:43 ]
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik mijn lease contract met een jaar ga verlegen om te hopen dat ik de tesla kan leasen.
Vraag, is 383 euro bruto bijtelling p maand veel? Ik heb een vrij dure auto en twijfel of ik goedkoper wil.
Vraag, is 383 euro bruto bijtelling p maand veel? Ik heb een vrij dure auto en twijfel of ik goedkoper wil.
383 is redelijk weinig, met de huidige bijtellingsregels (22%) is dat een auto van omgerekend €21k.TweakerVincent schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:23:
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik mijn lease contract met een jaar ga verlegen om te hopen dat ik de tesla kan leasen.
Zoiets dacht ik al. Daarom is het nog interessanter om een jaar te verlengen. Rij nu Lexus, 36kBlik1984 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:44:
[...]
383 is redelijk weinig, met de huidige bijtellingsregels (22%) is dat een auto van omgerekend €21k.
Check wel even of je de 14% bijtelling houdt bij verlengen. Wij hebben recent een paar cases gehad waarbij door verlenging de bijtelling naar 25% ging (ging wel over 5+ jaar)TweakerVincent schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:55:
[...]
Zoiets dacht ik al. Daarom is het nog interessanter om een jaar te verlengen. Rij nu Lexus, 36k
Yeah dat had ik ook gehoord, maar toen ik in het buitenland zat kreeg ik inene wel een smsje van Vodafone dat ik bijna de limiet van m'n bundel had bereikt! Toen zat ik net niet aan de 2gig. Maar toen ik erovehreen ging leek het niet trager te worden ofzo, dus wellicht is dat smsje nog uit het vorige tijdperk en zit die limiet idd nu op 5.Pimmeh schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:49:
[...]
Tegenwoordig is het zelfs 5 GB / maand met een Fair Use Policy en uiteraard onbeperkt bellen en SMSen (ook voor privé).
Either way, ik heb wat geinvesteerd in m'n Dual sim telefoon maar bespaar er nu 20 euro per maand op met m'n prive abbonement, wat teruggeschroefd is naar een cheape simonly.
Daarom heb ik een dual sim gehaald, m'n eigen kaartje met SimOnly abbo van onder de tien euro per maand, met nog wat belminuten/smsjes/data in geval van dat de capsim niet mocht werken (heb het nog niet meegemaakt maar je weet maar nooit), en nummerbehoud!konewka schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:15:
[...]
Nice, dat klinkt alsof ik het met alleen het abonnement van Cap prima af kan. Een nummerbehoud zit er zeker niet in, of wel?
[ Voor 22% gewijzigd door SmurfLink op 03-08-2017 17:36 ]
Kan maximaal met 1 jaar verlengen, waardoor het contract op 5 jaar komt. Dan blijf je de 14% bijtelling houdenBlik1984 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:28:
[...]
Check wel even of je de 14% bijtelling houdt bij verlengen. Wij hebben recent een paar cases gehad waarbij door verlenging de bijtelling naar 25% ging (ging wel over 5+ jaar)
Verwijderd
Hoi allen,
Misschien ook leuk voor dit topic... ik werk zelf in het Corporate Strategy team van Capgemini Consulting en wij hebben sinds kort een Instagram account om een inkijkje te geven in het dagelijks leven van ons team
https://www.instagram.com/corporate_strategy_cc/
Misschien ook leuk voor dit topic... ik werk zelf in het Corporate Strategy team van Capgemini Consulting en wij hebben sinds kort een Instagram account om een inkijkje te geven in het dagelijks leven van ons team
Het hele forum is er al mee vol geschreven maar de mobiliteitsvergoeding blijft toch niet altijd even duidelijk.
Heeft iemand al een keer een rekenmodel gemaakt tussen een privé auto en een lease auto?
Ik ga waarschijnlijk meer zakelijk rijden dan 40 000 kilometer per jaar (woon-werkverkeer bij mijn klant overtreft dit al) en voorlopig zit ik er nog wel even. Je hebt ook nog 11.500 kilometer privé kilometers. Heeft iemand hier al mee te maken gehad? Dus circa 42k + je prive kilometers (11.500 kilometer voor het gemak) = meer dan 50k per jaar. Je gaat dan ruim over je mobiliteitsbudget heen. Hoe wordt dit opgelost. Ik neem aan dat Cap alle zakelijke kilometers vergoed en ook nog een keer mee betaald aan je privé gedeelte (ook als de brandstof rekening hoger is)?
Als je dan een privé auto zou gaan rijden, doe jezelf te kort met de 0,19 cent per km. Lijkt mij, want dat is maar (42.000 km x 0,19 cent = 7980 euro). De mobiliteitsvergoeding is circa 800 euro x 12 = 9800 euro + ze betalen de overige km's + prive lijkt mij?
Bijtelling even buiten beschouwing gelaten.
Heeft iemand al een keer een rekenmodel gemaakt tussen een privé auto en een lease auto?
Ik ga waarschijnlijk meer zakelijk rijden dan 40 000 kilometer per jaar (woon-werkverkeer bij mijn klant overtreft dit al) en voorlopig zit ik er nog wel even. Je hebt ook nog 11.500 kilometer privé kilometers. Heeft iemand hier al mee te maken gehad? Dus circa 42k + je prive kilometers (11.500 kilometer voor het gemak) = meer dan 50k per jaar. Je gaat dan ruim over je mobiliteitsbudget heen. Hoe wordt dit opgelost. Ik neem aan dat Cap alle zakelijke kilometers vergoed en ook nog een keer mee betaald aan je privé gedeelte (ook als de brandstof rekening hoger is)?
Als je dan een privé auto zou gaan rijden, doe jezelf te kort met de 0,19 cent per km. Lijkt mij, want dat is maar (42.000 km x 0,19 cent = 7980 euro). De mobiliteitsvergoeding is circa 800 euro x 12 = 9800 euro + ze betalen de overige km's + prive lijkt mij?
Bijtelling even buiten beschouwing gelaten.
Klopt, daar worden jouw kosten niet hoger van. Alleen zit je eerder aan het einde van je leasecontract.wm1234 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:40:
Het hele forum is er al mee vol geschreven maar de mobiliteitsvergoeding blijft toch niet altijd even duidelijk.
Je krijgt wat je declareert netto (19ct/km inderdaad) en restant van je mobiliteitsbudget bruto uitgekeerd wanneer je privé een auto rijdt.Als je dan een privé auto zou gaan rijden, doe jezelf te kort met de 0,19 cent per km. Lijkt mij, want dat is maar (42.000 km x 0,19 cent = 7980 euro). De mobiliteitsvergoeding is circa 800 euro x 12 = 9800 euro + ze betalen de overige km's + prive lijkt mij?
Waarom zou je de bijtelling buiten beschouwing laten? Lijkt mij een zeer belangrijk onderdeel van de berekening.Bijtelling even buiten beschouwing gelaten.
Ik ga vanaf september een eigen auto rijden, geen leaseauto meer. Belangrijkste reden is omdat ik ook met de motor naar werk wil wanneer ik daar zin in heb. Financieel ben ik ongeveer hetzelfde uit met de auto die ik gekocht heb
Volgens mij als je weinig zakelijk rijdt, kan je beter privé declareren en als je veel rijd beter een lease auto nemen.
Ik rijd privé zeer weinig km's. Alles zit hier in de buurt en na zoveel uren en km's doordeweeks ga ik niet weer het hele weekend in de auto zitten. Vandaar geen bijtelling.
Ik rijd privé zeer weinig km's. Alles zit hier in de buurt en na zoveel uren en km's doordeweeks ga ik niet weer het hele weekend in de auto zitten. Vandaar geen bijtelling.
Grappig, zitten een paar oud-collega's tussen op de foto'sVerwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:08:
Hoi allen,
Ik denk dat je beter naar je privé kilometers kan kijken voor de beslissing: als je veel privé kilometers rijdt is een leaseauto voordeliger dan een eigen auto.wm1234 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:08:
Volgens mij als je weinig zakelijk rijdt, kan je beter privé declareren en als je veel rijd beter een lease auto nemen.
Als jij heel veel zakelijk rijdt, dan moet je ook weer opletten dat je met de declaraties niet boven je mobiliteitsbudget uit komt. Want volgens mij krijg je maximaal dat budget uitgekeerd?
Heb jij dan geen bijtelling en rijdt je je auto niet privé, of rijdt je gewoon bijna niet privé? Als jij nu bijtelling betaalt met zeer weinig privé kilometers, dan heb je relatief gezien hoge kosten per privé kilometer. Als je een eigen auto hebt en zeer weinig privé kilometers rijdt, dan houd je dat geld (die bijtelling dus) in je zak.Ik rijd privé zeer weinig km's. Alles zit hier in de buurt en na zoveel uren en km's doordeweeks ga ik niet weer het hele weekend in de auto zitten. Vandaar geen bijtelling.
Bijtelling meenemen is in mijn ogen essentieel voor een eerlijke vergelijking tussen een leaseauto of eigen auto rijden, als je dat nu ook betaalt
[ Voor 21% gewijzigd door Tankiej op 07-08-2017 22:10 ]
Verwijderd
Leuk idee, maar het lijkt mee een instagram account om een inkijkje te geven in de leuke activiteiten van jullie team. Tenzij jullie dagelijks gaan uiteten en andere uitjes doenVerwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:08:
Hoi allen,
Je hebt wel een goed punt. Ik begin steeds meer te neigen naar mijn eigen privé auto ipv lease.Tankiej schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:01:
[...]
Ik denk dat je beter naar je privé kilometers kan kijken voor de beslissing: als je veel privé kilometers rijdt is een leaseauto voordeliger dan een eigen auto.
Als jij heel veel zakelijk rijdt, dan moet je ook weer opletten dat je met de declaraties niet boven je mobiliteitsbudget uit komt. Want volgens mij krijg je maximaal dat budget uitgekeerd?
[...]
Heb jij dan geen bijtelling en rijdt je je auto niet privé, of rijdt je gewoon bijna niet privé? Als jij nu bijtelling betaalt met zeer weinig privé kilometers, dan heb je relatief gezien hoge kosten per privé kilometer. Als je een eigen auto hebt en zeer weinig privé kilometers rijdt, dan houd je dat geld (die bijtelling dus) in je zak.
Bijtelling meenemen is in mijn ogen essentieel voor een eerlijke vergelijking tussen een leaseauto of eigen auto rijden, als je dat nu ook betaalt
Steeds meer collega's neigen daar naar merk ik. Je kan er ook geld mee overhouden, als je een niet al te dure auto neemt (tweedehands dan uiteraard), die redelijk zuinig is en lage maandlasten heeft.wm1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:06:
[...]
Je hebt wel een goed punt. Ik begin steeds meer te neigen naar mijn eigen privé auto ipv lease.
Ik haal a.s. maandag mijn eerste echte eigen auto op, dan nog vakantie en vanaf september daarmee naar werk. Afwisselend met de auto en motor, waar ik maar zin in heb die dag. Kan niet wachten
Klinkt goed op de motor en de auto! Altijd leuk een eigen auto, wat heb je gekocht?
Overigens zijn er ook mensen die hun Vodafone simkaart hebben ingeleverd? Krijg je dan een vergoeding gewoon netto gestort of hoe gaat dat in ze werk?
Overigens zijn er ook mensen die hun Vodafone simkaart hebben ingeleverd? Krijg je dan een vergoeding gewoon netto gestort of hoe gaat dat in ze werk?
Ik kreeg niks. Enkel een hoop gedoe om mijn prive nummer geregistreerd te krijgen.wm1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:55:
Een Volvo C30 D3 Summum automaat uit 2011. Eén van de laatsten die nog voorzien is van een 5 cilinder van Volvowm1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:55:
Klinkt goed op de motor en de auto! Altijd leuk een eigen auto, wat heb je gekocht?
Nee, je kan een simkaart krijgen of niets. Tot een paar jaar geleden kon je ook een privé abonnement nemen en die declareren in de flexdeclaraties/bruto-netto verhaal. Maar dat kan niet meer, je krijgt nu €50 netto per maand connectiviteitsvergoeding.Overigens zijn er ook mensen die hun Vodafone simkaart hebben ingeleverd? Krijg je dan een vergoeding gewoon netto gestort of hoe gaat dat in ze werk?
[ Voor 5% gewijzigd door Tankiej op 09-08-2017 06:31 ]
Ik kan bevestigen dat je hier inderdaad niets voor terug krijgt. Er is de netto connectiviteitsvergoeding van 50 euro per maand. Daarvan wordt je geacht een telefoon aan te schaffen (en hoe uitgebreid die is mag je dus weer helemaal zelf weten). Hoe je jouw privé situatie oplost is niet aan de werkgever, maar het wordt ook toegestaan om je zakelijke abonnement ook te gebruiken voor privé doeleinden. Aangezien je tegenwoordig bij uitdiensttreding ook je telefoonnummer mee kunt nemen is het dus wel het overwegen waard om gewoon helemaal over te stappen op je abonnement van Capgemini.wm1234 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:55:
Tankiej schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:01:
[...]
Heb jij dan geen bijtelling en rijdt je je auto niet privé, of rijdt je gewoon bijna niet privé? Als jij nu bijtelling betaalt met zeer weinig privé kilometers, dan heb je relatief gezien hoge kosten per privé kilometer. Als je een eigen auto hebt en zeer weinig privé kilometers rijdt, dan houd je dat geld (die bijtelling dus) in je zak.
De lease afdeling heeft een berekentool beschikbaar gesteld waarin je kunt kijken wat de werkelijke kosten worden van het gebruik van je lease auto. Daarnaast kun je ook berekenen wat het je zou gaan kosten als je een auto privé zou gaan rijden. Via de Mobility pagina op Talent kom je er wel (na een paar keer doorklikken).wm1234 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:40:
Die is er inderdaad, maar heb je daar al eens mee geprobeerd te werken? Waardeloze tool in mijn ogen, totaal niet duidelijk en ook niet gebruiksvriendelijk. Die raad ik dan ook niemand aan..Prx schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:38:
[...]
De lease afdeling heeft een berekentool beschikbaar gesteld waarin je kunt kijken wat de werkelijke kosten worden van het gebruik van je lease auto. Daarnaast kun je ook berekenen wat het je zou gaan kosten als je een auto privé zou gaan rijden. Via de Mobility pagina op Talent kom je er wel (na een paar keer doorklikken).
Ik heb m'n eigen sheet gemaakt met berekeningen
Ik bereken het zelf ook altijd door gewoon de bedragen van alles op te zoeken en het geheel even door Raet heen te trekken om te kijken wat het nu echt onder de streep voor me doet.Tankiej schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:42:
[...]
Die is er inderdaad, maar heb je daar al eens mee geprobeerd te werken? Waardeloze tool in mijn ogen, totaal niet duidelijk en ook niet gebruiksvriendelijk.
Ik heb m'n eigen sheet gemaakt met berekeningen
Ja, dat zal hij vast doen. Nadat je een opleiding hebt gevolgd bij de leaseadministratie om die sheet te kunnen gebruiken. Zal dat in het AdvantageYou programma zitten?Prx schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:44:
[...]
Ik bereken het zelf ook altijd door gewoon de bedragen van alles op te zoeken en het geheel even door Raet heen te trekken om te kijken wat het nu echt onder de streep voor me doet.Die sheet is drama zoals je zegt, maar ik heb begrepen dat hij wel een goed beeld kan opleveren.
Ik vind dat die sheet wel eens een update kan gebruiken, net zoals de poollijst Excel. Die laatste zitten al fouten in zolang ik bij Capgemini werk (verkeerde verwijzingen naar andere tabbladen)..
[ Voor 13% gewijzigd door Tankiej op 09-08-2017 07:49 ]
Die tool heb ik ook gevonden maar niet echt ideaal. Ik zit met een probleem dat ik een privé nummer heb, gecombineerd met mijn eigen bedrijf (zakelijk nummer en ook zakelijk aftrek) en daarnaast krijg ik dan nog een nieuw nummer van Capgemini. Dus 3 doeleinden en op die manier met 2 nummers en telefoons of dual sim, niet ideaal ... Ik ga maar is vragen of ik mijn oude nummer kan overzetten, aangezien mijn huidige abonnement afloopt bij een andere provider.
Weet iemand het volgende: stel dat je bij Cap via alphabet of die andere leasemaatschappij een Audi wil leasen en gebruik wil maken van een actie bij Audi om een oudere A3 etron (2015) te nemen ivm de lage bijtelling (7%). Kan dit gewoon? Of kan je alleen autos leasen die de leasemaatschappijen 'aanbieden'?
Link naar de actie: https://www.audi.nl/nl/we.../7procent-bijtelling.html
Dat kan wel, weet van andere collega's dat ze ook wel voorraadauto's hebben gereden of nog rijden. Even bellen met Alphabet (of de andere leasemaatschappij) en vragen hoe je dat het beste kan regelen. Volgens mij moet je dan bij de (Audi) dealer een offerte op laten stellen en die mailen naar de leasemaatschappij, waarna het verder op dezelfde manier geregeld kan worden als een reguliere auto bestellen via de portal.Tweekeraar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:01:
Weet iemand het volgende: stel dat je bij Cap via alphabet of die andere leasemaatschappij een Audi wil leasen en gebruik wil maken van een actie bij Audi om een oudere A3 etron (2015) te nemen ivm de lage bijtelling (7%). Kan dit gewoon? Of kan je alleen autos leasen die de leasemaatschappijen 'aanbieden'?
Yep, wat Tankiej zegt. Offerte laten opstellen en de leasemaatschappij vervolgens ermee akkoord laten gaan. Dit is absoluut geen probleem oid.
Overigens heb ik van collega's wel vernomen dat de leasemaatschappij niet happig is op het leasen van een auto die ouder is dan 6 maanden. Er was vorig jaar ook nog even een run op die 308 in de 14% en die moest voor een collega toch echt voor 01-07 op kenteken staan. Bij hoge uitzondering kon hij toen nog twee weken uitstel krijgen. Ik denk dan ook niet dat ze een auto uit 2015 gaan goedkeuren, tenzij met hoge uitzondering en < 500KM op de teller.
Dat zou wel minder zijn helaas..Prx schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:10:
Overigens heb ik van collega's wel vernomen dat de leasemaatschappij niet happig is op het leasen van een auto die ouder is dan 6 maanden. Er was vorig jaar ook nog even een run op die 308 in de 14% en die moest voor een collega toch echt voor 01-07 op kenteken staan. Bij hoge uitzondering kon hij toen nog twee weken uitstel krijgen. Ik denk dan ook niet dat ze een auto uit 2015 gaan goedkeuren, tenzij met hoge uitzondering en < 500KM op de teller.
Hallo allemaal !
Ik heb een tijdje terug een Xperienceday bijgewoond en heb na afloop de volgende 2 vacatures ontvangen waarvoor ik zou kunnen solliciteren:
https://www.nl.capgemini....ant-business-intelligence
https://www.nl.capgemini....-cybersecurity-consultant
Helaas zit ik nu in de afstudeerfase en heb daardoor nog geen tijd gehad om te solliciteren (bekend bij de recruiter), maar grote probleem is juist dat ik heel erg ben gaan twijfelen over de vacatures.
Mijn voornaamste reden om deel te nemen aan de xperienceday was omdat ik geïnteresseerd ben in (big) data. Ik vind het vet hoe je uit data nuttige informatie kan halen en bepaalde dingen kan ontdekken of optimaliseren. Tijdens mijn studie heb ik ook enige ervaring opgedaan met data analyse, vooral met behulp van Matlab, R en klein beetje Python.
Het is mij alleen niet echt duidelijk in hoeverre ik mezelf als data scientist/analyst verder zou kunnen ontwikkelen bij de vacature als junior BI in vergelijking tot iemand die werkzaam is bij big data/ data science onder Insights & Data.
Zijn er misschien mede-tweakers/cappers die meer zouden kunnen vertellen over in hoeverre het werk verschilt van een Junior BI tot iemand die werkzaam is bij big data/ data science?
Tijdens de Xperienceday raakte ik ook geinteresserd in Cyber security. Ik heb hier eigenlijk 0.0% ervaring mee en dit is dus ook een totaal andere koek voor mij. Echter lijkt het me natuurlijk vet om er meer over te leren en mezelf te ontwikkelen. Zijn er misschien mede-tweakers/cappers actief binnen de cyber security afdeling die misschien meer kunnen vertellen over het werk wat jullie doen, is dat vooral Identity Management en SIEM dienstverlening? In de vacature staat dat je bereid moet zijn om ook buiten Nederland te werken. Hoe gaat dit precies in werking? Vlieg je dan voor een dag heen en terug? Of zijn dit projecten voor enkele weken/ maanden? En is het haalbaar voor iemand zoals ik (dus zonder ervaring) om binnen een aantal maanden opgeleid te worden tot een nuttige collega voor jullie?
Mijn excuses alvast mocht ik het wat slecht geformuleerd hebben. Ik ben heel erg aan het twijfelen over deze 2 vacatures aangezien het in 2 totaal verschillende richtingen zijn en ik nog in het begin van mijn carrière sta. Mochten jullie algemene tips en of comments hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt!
Ik heb een tijdje terug een Xperienceday bijgewoond en heb na afloop de volgende 2 vacatures ontvangen waarvoor ik zou kunnen solliciteren:
Helaas zit ik nu in de afstudeerfase en heb daardoor nog geen tijd gehad om te solliciteren (bekend bij de recruiter), maar grote probleem is juist dat ik heel erg ben gaan twijfelen over de vacatures.
Mijn voornaamste reden om deel te nemen aan de xperienceday was omdat ik geïnteresseerd ben in (big) data. Ik vind het vet hoe je uit data nuttige informatie kan halen en bepaalde dingen kan ontdekken of optimaliseren. Tijdens mijn studie heb ik ook enige ervaring opgedaan met data analyse, vooral met behulp van Matlab, R en klein beetje Python.
Het is mij alleen niet echt duidelijk in hoeverre ik mezelf als data scientist/analyst verder zou kunnen ontwikkelen bij de vacature als junior BI in vergelijking tot iemand die werkzaam is bij big data/ data science onder Insights & Data.
Zijn er misschien mede-tweakers/cappers die meer zouden kunnen vertellen over in hoeverre het werk verschilt van een Junior BI tot iemand die werkzaam is bij big data/ data science?
Tijdens de Xperienceday raakte ik ook geinteresserd in Cyber security. Ik heb hier eigenlijk 0.0% ervaring mee en dit is dus ook een totaal andere koek voor mij. Echter lijkt het me natuurlijk vet om er meer over te leren en mezelf te ontwikkelen. Zijn er misschien mede-tweakers/cappers actief binnen de cyber security afdeling die misschien meer kunnen vertellen over het werk wat jullie doen, is dat vooral Identity Management en SIEM dienstverlening? In de vacature staat dat je bereid moet zijn om ook buiten Nederland te werken. Hoe gaat dit precies in werking? Vlieg je dan voor een dag heen en terug? Of zijn dit projecten voor enkele weken/ maanden? En is het haalbaar voor iemand zoals ik (dus zonder ervaring) om binnen een aantal maanden opgeleid te worden tot een nuttige collega voor jullie?
Mijn excuses alvast mocht ik het wat slecht geformuleerd hebben. Ik ben heel erg aan het twijfelen over deze 2 vacatures aangezien het in 2 totaal verschillende richtingen zijn en ik nog in het begin van mijn carrière sta. Mochten jullie algemene tips en of comments hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt!
Vreemd dat je de BI vacature toegestuurd krijgt als je aangegeven hebt met big data bezig te willen gaan. Is deze dan niet beter voor je https://www.nl.capgemini.com/junior-data-scientist ?ldexter schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:48:
Hallo allemaal !![]()
Alvast bedankt!
Nee inderdaad. Had eerlijk gezegd ook verwacht dat ze die vacature zouden sturen, maar misschien vonden ze me beter geschikt voor die van BI? Maar ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen ervaring met cyber security dus zou het dan vreemd vinden als het komt doordat ik niet goed genoeg ben of zo.Tankiej schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 18:35:
[...]
Vreemd dat je de BI vacature toegestuurd krijgt als je aangegeven hebt met big data bezig te willen gaan. Is deze dan niet beter voor je https://www.nl.capgemini.com/junior-data-scientist ?
Het zijn vacatures voor young professionals/juniors, ervaring is wel het laatste waar ze naar kijkenldexter schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:04:
[...]
Nee inderdaad. Had eerlijk gezegd ook verwacht dat ze die vacature zouden sturen, maar misschien vonden ze me beter geschikt voor die van BI? Maar ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen ervaring met cyber security dus zou het dan vreemd vinden als het komt doordat ik niet goed genoeg ben of zo.
Zou kunnen omdat ze (meer) mensen zoeken voor BI dan voor Data Scientist. Maar ik zit niet bij recruiting, dus dat weet ik niet zeker..
Je kan het natuurlijk altijd even navragen bij je contactpersoon van recruiting, waar je die vacatures ook van hebt gekregen.
Ze willen wel vaker mensen in andere functies krijgen, puur omdat er vraag naar (lijkt) te zijn. Dus dat verbaasd me niets.
Ik zou het ook ff vragen aan de inhouse recruiters, op welk vlak ze jou hiermee matchen.
Dit is iets wat bij YP'ers veelvuldig gebeurd bij Cap. Ben zelf 8 jaar geleden als YP'er begonnen bij Capgemini (inmiddels weer weg), maar ondanks mijn overduidelijke Infra/beheer achtergrond vonden ze het logisch om mij een functie als SAP consultant aan te bieden.ldexter schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:04:
[...]
Nee inderdaad. Had eerlijk gezegd ook verwacht dat ze die vacature zouden sturen, maar misschien vonden ze me beter geschikt voor die van BI? Maar ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen ervaring met cyber security dus zou het dan vreemd vinden als het komt doordat ik niet goed genoeg ben of zo.
Dat wilde ik absoluut niet, dus ik vroeg hebben jullie niet iets anders wat meer op windows/server/beheer gericht? Antwoord was: Ja hoor geen probleem.
Volgens mij bieden ze je als eerste aan waar zij behoefte aan hebben, het is aan jou om voor je eigen voorkeuren op te komen.
Computer says no
Verwijderd
Wat ik tot nu toe hoor is dat bij Capgemini Consulting het mobiliteitsbudget voor een Young Professional op 840 euro ligt. Ik heb vrienden die bij EY, Deloitte en PWC werken, allemaal in tax of advisory. Daar ligt het mobiliteitsbudget voor een leaseauto op respectievelijk 500, 500 en 435.
Is het bij Capgemini Consulting nou simpelweg zoveel meer of zit er een adder onder het gras?
Is het bij Capgemini Consulting nou simpelweg zoveel meer of zit er een adder onder het gras?
Bij Capgemini zit de brandstofvergoeding ook in de prijs van je leaseauto. Je wordt dan gecompenseerd met een hogere vergoeding. Daarnaast is er een bonus/malus-regeling voor (on)zuinig rijden en meer of minder privékilometers per jaar. Andere werkgevers betalen wellicht gewoon al je brandstof voor al je kilometers en dan zie je die kosten niet terug maar alleen de kosten voor gebruik en onderhoud?
Verwijderd
Bedankt voor je reactie Pimmeh.
Met het mobiliteitsbudget van 450 heeft een vriend van mij een Volkswagen Polo (Pakket met luxere uitvoering). Hij heeft 50K zakelijk per jaar, 20K privé. Hij blijft binnen deze Kilometers. Alles wordt verder vergoed, onderhoud en al het brandstof. Netto betaalt hij 215 p/m, voornamelijk bijtelling en kleine eigen bijdrage.
Iemand een idee hoe dit zich verhoudt met Capgemini met een mobiliteitsbudget van 840? Dat zou toch moeten lukken zonder dat je zelf nog kosten maakt?
Met het mobiliteitsbudget van 450 heeft een vriend van mij een Volkswagen Polo (Pakket met luxere uitvoering). Hij heeft 50K zakelijk per jaar, 20K privé. Hij blijft binnen deze Kilometers. Alles wordt verder vergoed, onderhoud en al het brandstof. Netto betaalt hij 215 p/m, voornamelijk bijtelling en kleine eigen bijdrage.
Iemand een idee hoe dit zich verhoudt met Capgemini met een mobiliteitsbudget van 840? Dat zou toch moeten lukken zonder dat je zelf nog kosten maakt?
Dat kan ook wel zeker, behalve je verbruik. Je wordt afgerekend op hoe zuinig je rijdt, dat is fabrieksopgave van de zuinigheid plus een bepaald percentage afhankelijk van het bijtellingspercentage van je auto. Aannemende dat je eigenlijk nooit je ideale verbruik haalt zou je altijd bij moeten betalen voor je auto. Maar, je krijgt bijvoorbeeld geld terug doordat je weinig privé rijdt en/of niet langs de snelweg tankt maar bij goedkopere benzinestations. Als je daarnaast nog geld overhoudt van je mobiliteitsbudget, wordt dit allemaal met elkaar verrekend en ben je meestal met wat tientjeswerk per maand (in de plus of in de min) wel klaar. Dan heb je daarnaast natuurlijk je bijtelling nog.
Conclusie: veel variabelen maar redelijk transparant hoe het berekend wordt.
Conclusie: veel variabelen maar redelijk transparant hoe het berekend wordt.
Ik dacht dat het normverbruik het gemiddelde verbruik was van Cappers met dezelfde auto, ipv het normverbruik van de fabriek wat niet haalbaar is?
Normverbruik fabrikant +X%, er zit dus wel een marge op.SmurfLink schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:13:
Ik dacht dat het normverbruik het gemiddelde verbruik was van Cappers met dezelfde auto, ipv het normverbruik van de fabriek wat niet haalbaar is?
Was het maar zo eerlijk ja...SmurfLink schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:13:
Verwijderd
Ik heb een vraagje. Ik werk sinds een tijdje bij Cap. Bij mijn vorige werkgever kon ik met de tankpas ook producten kopen zoals ruitenwisservloeistof en wasbeurten. Kan dat bij Cap ook? Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik heb een Multitankcard van Alphabet.
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Je kunt wel ruitenvloeistof kopen, maar je auto wassen mag je zelf betalen. Je krijgt van Cap ook per maand een bedrag van rond de 20 euro oid voor 'kleine onkosten'. Daar kun je ook je auto wassen van betalen bijvoorbeeld.