• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Vraagje over de 'PT Regeling - Persoonlijke KPI-1'

Is het mogelijk om de peil periode van deze KPI aan te laten passen? In de periode van oktober t/m oktober zit ik namelijk op 100%, maar in de periode van januari t/m januari op 99% :/

BlaBlaBla

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:14:
[...]

Deel 1 van de vraag, overdragen, is beantwoord.

Deel 2, Tesla. Anyone?
Als iemand een Tesla wil leasen en die niet via het portaal te berekenen is, dan kun je gewoon een offerte laten opstellen door de lease maatschappij. De Model S ging volgens mij voor 1300 euro lease ofzo, dat ik een keer heb opgevangen in de wandelgangen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Netjes dat je buiten het lijstje kunt winkelen en electrisch niet wordt tegengehouden.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:39
De Model S en Model X staan er wel bij op de Alphabet pagina (evenals alle andere elektrische auto's volgens mij), de Model 3 nog niet natuurlijk, die is ook nog niet beschikbaar :)

De goedkoopste Model S die ik nu zie zit al op bijna 1600 euro overigens..

[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 02-03-2017 13:31 ]

• LcsRaw
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 23:30
Hey allemaal,

Ik zit nu al een tijdje dit topic door te lezen en vind vooral een berg informatie mbt lease auto lijkt het :p
Maar de informatie die ik zoek kan ik niet zo makkelijk vinden.

Heb vandaag een selectiedag gehad voor een YP vacature, heb het assessment gehaald en het gesprek daarna was ook erg positief. Nu ben ik uitgenodigd voor het zgn. Shapes & Views-gesprek met een assessmentpsycholoog maar ik heb niet echt duidelijk wat ik hiervan kan verwachten.

Hebben jullie nog tips over de vragen die er worden gesteld en op welke manier ik mij kan voorbereiden behalve goed uitgerust en op tijd aanwezig zijn?

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:11
LcsRaw schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:30:
Hey allemaal,

Ik zit nu al een tijdje dit topic door te lezen en vind vooral een berg informatie mbt lease auto lijkt het :p
Maar de informatie die ik zoek kan ik niet zo makkelijk vinden.

Heb vandaag een selectiedag gehad voor een YP vacature, heb het assessment gehaald en het gesprek daarna was ook erg positief. Nu ben ik uitgenodigd voor het zgn. Shapes & Views-gesprek met een assessmentpsycholoog maar ik heb niet echt duidelijk wat ik hiervan kan verwachten.

Hebben jullie nog tips over de vragen die er worden gesteld en op welke manier ik mij kan voorbereiden behalve goed uitgerust en op tijd aanwezig zijn?
Heb deze een aantal weken geleden gehad.

Aan de hand van de uitkomsten van de persoonlijkheidstest kan je vragen verwachten waarom je een bepaalde eigenschap hebt (Of niet). Er werd mij ook gevraagd naar het moment wanneer ik mijn eerste eigen keuzes moest maken, het verklaren van je CV waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.

Maak je hier niet druk om, je bent zoals je bent. De test is gewoon een beeld van hoe je zelf bent. Als jij de test niet naar waarheid hebt ingevuld kan je het natuurlijk wel lastig krijgen :+

• LcsRaw
Mr.Joker schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:17:
[...]

Heb deze een aantal weken geleden gehad.

Aan de hand van de uitkomsten van de persoonlijkheidstest kan je vragen verwachten waarom je een bepaalde eigenschap hebt (Of niet). Er werd mij ook gevraagd naar het moment wanneer ik mijn eerste eigen keuzes moest maken, het verklaren van je CV waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.

Maak je hier niet druk om, je bent zoals je bent. De test is gewoon een beeld van hoe je zelf bent. Als jij de test niet naar waarheid hebt ingevuld kan je het natuurlijk wel lastig krijgen :+
Bedankt voor je tips! Ik ben er heelhuids door heen gekomen!

• Mr.Joker
LcsRaw schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor je tips! Ik ben er heelhuids door heen gekomen!
Gefeliciteerd!

Voor welke functie?

• LcsRaw
Mr.Joker schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:25:
[...]

Gefeliciteerd!

Voor welke functie?
Thanks!
YP consultant bij Insights & Data

• Strider
Zoals jullie vast ook wel hebben gelezen kun je je WIA verzekering voor 20 maart nog 1x aanpassen. Ik vind het lastig om te bepalen wat het verstandigste is, ook in relatie met je belastingaangifte.

Waar hebben jullie voor gekozen?

BlaBlaBla

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Strider schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:39:
Zoals jullie vast ook wel hebben gelezen kun je je WIA verzekering voor 20 maart nog 1x aanpassen. Ik vind het lastig om te bepalen wat het verstandigste is, ook in relatie met je belastingaangifte.

Waar hebben jullie voor gekozen?
Ik heb mij niet zo heel erg verdiept in wat er precies gaat veranderen (dacht dat hij straks juist met je salaris gaat meestijgen, dus dat je premie mogelijk ook hoger wordt als je meer verdiend. Op dit moment ben ik dus nog voor mijn YP salaris verzekerd :S ), aangezien ik per 1 april weg ben bij Cap.
Maar ik zie nog even niet in hoe dit invloed heeft op je belastingaangifte?
Dit is een verzekering, dat heeft toch niets te maken met je belastingaangifte?

Computer says no

• dvm1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2021
Hi allemaal,

Goed om hier al weer wat info te lezen! :)

Heeft iemand ervaring met een casus interview? Ik heb gesolliciteerd bij Capgemini Consulting en heb de eerste gespreksronde overleefd. Nu is er een nieuw gesprek met weer een junior en senior consultant (alhoewel ik op LinkedIn zag dat ze allebei 'Managing Consultant' zijn) en gaan ze me een casus voorleggen.
Heeft iemand dit al een keer gedaan en is het bv erg rekenkundig of erg open voor meerdere interpretaties?
Het gaat om een functie binnen DCX.

Ik heb gemerkt dat ze er erg van de STAR methode houden dus die zal ik zeker aanraden te gebruiken ! ;)

Alvast bedankt!

• joeyjoey
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06-2021
Per 1 maart heb ik Capgemini verlaten.
Ik heb toentijds ook een back up gemaakt (gekopierd naar mn externe HDD) van mijn prive documenten welke ik had opgeslagen op mijn Cap laptop.

Vandaag probeer ik deze bestanden te openen (onder andere vakantiefotos) en krijg de melding dat safeguard dit niet toestaan. Ik krijg een melding dat de bestanden corrupt zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Tankiej
joeyjoey schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:51:
Per 1 maart heb ik Capgemini verlaten.
Ik heb toentijds ook een back up gemaakt (gekopierd naar mn externe HDD) van mijn prive documenten welke ik had opgeslagen op mijn Cap laptop.

Vandaag probeer ik deze bestanden te openen (onder andere vakantiefotos) en krijg de melding dat safeguard dit niet toestaan. Ik krijg een melding dat de bestanden corrupt zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, alle bestanden op je Capgemini laptop zijn versleuteld. Als jij bestanden van de Capgemini laptop naar externe media (HDD, USB-stick, telefoon) kopieert, zijn de bestanden daar nog steeds versleuteld. Om ze te ontsleutelen/openen heb je de (public/private?) key nodig en de software die is gebruikt om ze te versleutelen.
Dat is een paar maanden geleden geïntroduceerd.. :)

• joeyjoey
Tankiej schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Ja, alle bestanden op je Capgemini laptop zijn versleuteld. Als jij bestanden van de Capgemini laptop naar externe media (HDD, USB-stick, telefoon) kopieert, zijn de bestanden daar nog steeds versleuteld. Om ze te ontsleutelen/openen heb je de (public/private?) key nodig en de software die is gebruikt om ze te versleutelen.
Dat is een paar maanden geleden geïntroduceerd.. :)
Helder, niks van mee gekregen in de communicatie.

Is er nog een mogelijkheid om deze files te unlocken?

• Prx
  • Nu online
joeyjoey schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:18:
[...]

Helder, niks van mee gekregen in de communicatie.

Is er nog een mogelijkheid om deze files te unlocken?
Neem even contact op met een oud-collega. Die kan de gegevens nog wel voor je benaderen (als je even langsgaat met je bestandjes). Dan moet je het vanaf zijn laptop uploaden/mailen o.i.d., want als hij ook die policy heeft dan zal ook hij dat niet un-encrypted weg kunnen zetten op je schijf.

• joeyjoey
Prx schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:20:
[...]

Neem even contact op met een oud-collega. Die kan de gegevens nog wel voor je benaderen (als je even langsgaat met je bestandjes). Dan moet je het vanaf zijn laptop uploaden/mailen o.i.d., want als hij ook die policy heeft dan zal ook hij dat niet un-encrypted weg kunnen zetten op je schijf.
Ok, thanks voor je hulp, ga ik doen!
Wel vreemd dat ze het op deze manier encrypten zonder dat de medewerker daarover ingelicht wordt (of heb ik dit totaal gemist??)

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 20:16
Dit is zeker gemaild, één of twee keer zelfs. :)

• Meekoh
joeyjoey schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:27:
[...]

Ok, thanks voor je hulp, ga ik doen!
Wel vreemd dat ze het op deze manier encrypten zonder dat de medewerker daarover ingelicht wordt (of heb ik dit totaal gemist??)
Dat heb je inderdaad totaal gemist dan. Het is meerdere malen gecommuniceerd namelijk. Was alweer een tijd geleden. Maar het was je ook niet opgevallen dat er ineens safeguard software op je disk stond? Die krijg je namelijk automatisch erbij, zodat je het elders kunt decrypten

Computer says no

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 17:59

Vickiieee

Kritische lezer.

Geachte dames/heren,

Een tijdje terug contact opgenomen met een recruiter van Capgemini omdat ik (erg) graag de I(C)T in wil en een start via een Capgemini Masterclass perfect lijkt.
Nu heb ik onlangs mijn eerste eigen app geschreven, en deze opgestuurd, reactie van de recruiter was: 'Je applicatie ziet er echt goed uit, je hebt het mooi in elkaar gezet.' Zodoende nog even gebeld met genoemde recruiter en mag maandag a.s. op de selectiedag komen, geweldig!

Echter een paar dingen: als ik maandag door de selectiedag kom, heb ik diezelfde dag nog een sollicitatie, als die ook goed gaat ga ik door voor een gesprek met een psycholoog, om te kijken of Capgemini en ik bij elkaar passen. Als ik dinsdag het gesprek met de psycholoog heb, heb ik nog 'even' om het contract te bekijken, als ik het gesprek donderdag heb, moet ik bij wijze van direct ondertekenen (in ieder geval dezelfde dag nog). Mits alles dan lukt kan ik 3 april met de masterclass beginnen (allemaal èrg kort dag dus), zo niet dan wordt dit 1 juni.

Daarom mijn vraag (omdat de recruiter ook geen voorbeeld contract op mag sturen en ik me wel wil kunnen voorbereiden): wat zijn de belangrijkste aspecten om naar te kijken bij een contract voor een Young Professional? Wat kan/mag ik als starter zonder ervaring verwachten, wat kan ik als redelijk/degelijk beschouwen en waar moet ik echt bedachtzaam op zijn?

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• Prx
  • Nu online
Vickiieee schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:09:
Daarom mijn vraag (omdat de recruiter ook geen voorbeeld contract op mag sturen en ik me wel wil kunnen voorbereiden): wat zijn de belangrijkste aspecten om naar te kijken bij een contract voor een Young Professional? Wat kan/mag ik als starter zonder ervaring verwachten, wat kan ik als redelijk/degelijk beschouwen en waar moet ik echt bedachtzaam op zijn?
Erh, helemaal niets. Een Young Professional contract is een arbeidscontract zoals alle anderen. Standaard gemaakt door legal en HR en dus ook al jaren in gebruik bij Capgemini. Er staat een startsalaris in en wat andere arbeidsvoorwaarden. Tevens staan er wat clausules in over concurrentiebeding en dat al jouw werken eigendom zijn van Capgemini.

Het meeste in het contract is ook niet onderhandelbaar. Alleen als jij een eigen bedrijf hebt waarmee je actief bent op hetzelfde gebied als de werkzaamheden van Capgemini zou ik hier even over in gesprek gaan, zodat hier later geen discussie over kan zijn.

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Prx schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Erh, helemaal niets. Een Young Professional contract is een arbeidscontract zoals alle anderen. Standaard gemaakt door legal en HR en dus ook al jaren in gebruik bij Capgemini. Er staat een startsalaris in en wat andere arbeidsvoorwaarden. Tevens staan er wat clausules in over concurrentiebeding en dat al jouw werken eigendom zijn van Capgemini.

Het meeste in het contract is ook niet onderhandelbaar. Alleen als jij een eigen bedrijf hebt waarmee je actief bent op hetzelfde gebied als de werkzaamheden van Capgemini zou ik hier even over in gesprek gaan, zodat hier later geen discussie over kan zijn.
Een en ander heb ik al aan de telefoon te horen gekregen waaronder zaken die bij alle Trainees gedurende het programma in ieder geval gelijk zijn, dus daar hoef ik me inderdaad niet druk om te maken.
Bovenal is het dus zoals ik zei een contract voor een Young Professional (komend vanuit een Traineeship) en heb ik dus nog niet veel te eisen/wensen/willen.

Het was dan ook meer een vraag of er dingen zijn die ik als starter misschien nog wil onderhandelen (en die dan dus ook onderhandelbaar zijn), maar ik had mezelf eigenlijk al bedacht dat het een 'standaardcontract' zou zijn wat in de basis voor een startende Young Professional niet meer dan degelijk is.

Edit: laat ik de vraag anders stellen: zijn er bij de reagerende tweaker dingen in het contract meegenomen waarvan je later dacht: 'had ik daar nu eens beter bij nagedacht'?

In ieder geval bedankt voor je reactie! :)

Het zal voor mij mijn eerste 'echte' fulltime contract zijn, dus ik vind het ook allemaal wat spannend en ik wil een goede start maken, vandaar mijn vraag/vragen! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Vickiieee op 25-03-2017 23:49 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vickiieee schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:45:
[...]

Een en ander heb ik al aan de telefoon te horen gekregen waaronder zaken die bij alle Trainees gedurende het programma in ieder geval gelijk zijn, dus daar hoef ik me inderdaad niet druk om te maken.
Bovenal is het dus zoals ik zei een contract voor een Young Professional (komend vanuit een Traineeship) en heb ik dus nog niet veel te eisen/wensen/willen.

Het was dan ook meer een vraag of er dingen zijn die ik als starter misschien nog wil onderhandelen (en die dan dus ook onderhandelbaar zijn), maar ik had mezelf eigenlijk al bedacht dat het een 'standaardcontract' zou zijn wat in de basis voor een startende Young Professional niet meer dan degelijk is.

Edit: laat ik de vraag anders stellen: zijn er bij de reagerende tweaker dingen in het contract meegenomen waarvan je later dacht: 'had ik daar nu eens beter bij nagedacht'?

In ieder geval bedankt voor je reactie! :)

Het zal voor mij mijn eerste 'echte' fulltime contract zijn, dus ik vind het ook allemaal wat spannend en ik wil een goede start maken, vandaar mijn vraag/vragen! :)
Ik ben zelf 1 maart begonnen bij Cap als YP. Geen gekke dingen in het contract. Kijk wel even goed naar hoeveel uur je contract zal zijn. Ik kwam er eigenlijk pas thuis achter dat er een 36-uur contract werd aangeboden. Nu bleek dat binnen mijn business unit de standaard te zijn, dus daar zou ik in ieder geval even op letten. Verder is er niets onderhandelbaar (denk ik).
Deze contracten worden waarschijnlijk al jaren gebruikt, als er gekke dingen in zouden staan dan neem ik aan dat die er in de loop der jaren wel uit zijn gehaald.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

miicker schreef op zondag 26 maart 2017 @ 00:51:
[...]

Ik ben zelf 1 maart begonnen bij Cap als YP. Geen gekke dingen in het contract. Kijk wel even goed naar hoeveel uur je contract zal zijn. Ik kwam er eigenlijk pas thuis achter dat er een 36-uur contract werd aangeboden. Nu bleek dat binnen mijn business unit de standaard te zijn, dus daar zou ik in ieder geval even op letten. Verder is er niets onderhandelbaar (denk ik).
Deze contracten worden waarschijnlijk al jaren gebruikt, als er gekke dingen in zouden staan dan neem ik aan dat die er in de loop der jaren wel uit zijn gehaald.
Tijdens een telefoongesprek met eerder genoemde recruiter werd mij inderdaad al verteld over de 36 urige werkweek, niet zozeer omdat Capgemini dat niet wil, maar omdat opdrachtgevers (voornamelijk banken en verzekeraars) werken met een 36 urige werkweek.

Wat betreft het contract: als er echt hele rare dingen in gestaan hadden dan was ik dat al wel tegen gekomen denk ik. En inderdaad, als Young Professional begin je 'onderaan' om het zo te zeggen en heb je nog niet echt wat te eisen. Dat komt later pas, haha.

Misschien dat ik ook tegen beter weten in de vraag stel, wil daadwerkelijk voorbereid zijn en niets echt aan het toeval overlaten. In ieder geval ook bedankt voor de reactie! :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De 36 uur contracten zijn echt onzin. Bij heel veel klanten is het geen enkel probleem om 40 uur per week te werken. En al zou een YP'er 36 uur bij de klant werken dan heeft hij nog 4 uur over om zichzelf te trainen en op te leiden. Maar nee, liever dat dit in eigen tijd gebeurt natuurlijk...

Het is echt een verkapte bezuiniging om YP'ers maar zo min mogelijk te betalen. Liever standaard overuren uitbetalen dan salaris, pensioen en mobiliteitsbudget permanent te verhogen. Ik heb er aardig moeite voor moeten doen om van 36 uur naar 40 uur te gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tankiej
Tsurany schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:39:
De 36 uur contracten zijn echt onzin. Bij heel veel klanten is het geen enkel probleem om 40 uur per week te werken. En al zou een YP'er 36 uur bij de klant werken dan heeft hij nog 4 uur over om zichzelf te trainen en op te leiden. Maar nee, liever dat dit in eigen tijd gebeurt natuurlijk...

Het is echt een verkapte bezuiniging om YP'ers maar zo min mogelijk te betalen. Liever standaard overuren uitbetalen dan salaris, pensioen en mobiliteitsbudget permanent te verhogen. Ik heb er aardig moeite voor moeten doen om van 36 uur naar 40 uur te gaan.
Inderdaad. Ik werk vanaf het moment dat ik op een project zit 40 uur per week. Met wat moeite kon ik toen ook m'n contract om laten zetten.
Elke collega die ik ken bij Financial Services, kan ook 40 uur per week werken. Niet iedereen wil dit, maar het kan wel.

De enigen die ik er over heb gehoord dat ze geen 40 uur per week bij de klant mogen/kunnen maken zijn een aantal die bij een overheidsinstantie zitten, niet in de financiële sector :)

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Tankiej schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:48:
[...]

Inderdaad. Ik werk vanaf het moment dat ik op een project zit 40 uur per week. Met wat moeite kon ik toen ook m'n contract om laten zetten.
Elke collega die ik ken bij Financial Services, kan ook 40 uur per week werken. Niet iedereen wil dit, maar het kan wel.

De enigen die ik er over heb gehoord dat ze geen 40 uur per week bij de klant mogen/kunnen maken zijn een aantal die bij een overheidsinstantie zitten, niet in de financiële sector :)
Maar dan nog, je bent toch een consultant en geen uitzendbureau? Ook al werkt men bij een klant 36 uur, je kan daarnaast genoeg andere dingen oppakken.

Bij ons heeft iedereen een 40 uur contract, of je nou public of financial services doet.

[ Voor 17% gewijzigd door _vision op 26-03-2017 15:27 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_vision schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Maar dan nog, je bent toch een consultant en geen uitzendbureau? Ook al werkt men bij een klant 36 uur, je kan daarnaast genoeg andere dingen oppakken.

Bij ons heeft iedereen een 40 uur contract, of je nou public of financial services doet.
Dit is het verdienmodel van Capgemini. De "andere dingen" moet je in eigen tijd doen want dan kost het Capgemini geen geld. Liefst zo min mogelijk investeren en enkel medewerkers belonen die daadwerkelijk hun avonden opofferen voor Capgemini.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Tankiej schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:48:
[...]

Het zal ook eens niet.. :D Heb mijn afstuderen bij een gemeente gedaan, dus ik ken het (niet) 'klappen van de zweep' bij een overheidsinstantie, haha.

In ieder geval bedankt voor de opmerking over de 36 urige werkweek ten opzichte van de 40 urige. Misschien dat ik dit mee neem het sollicitatiegesprek in, mocht dat er van komen na de assessment straks om 10:00 uur.
Capgemini heeft namelijk wel mooi bij de vacatures voor Traineeships staan: "Capgemini biedt je bovendien de mogelijkheid jezelf verder te ontwikkelen aan de Capgemini Academy en University, waar je de certificering kunt halen die geldt binnen jouw vakgebied. We investeren hiermee in jouw toekomst." Wat dus stiekem in eigen tijd is. Misschien niet iets om direct veel over te zeggen (Hallo, ik begin er dan net als YP), maar wel om in het achterhoofd te houden voor na een paar maanden FP als ik bij klant toch een 40 urige werkweek blijk te maken.

• Tankiej
_vision schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Tsurany schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:24:
[...]

Dit is het verdienmodel van Capgemini. De "andere dingen" moet je in eigen tijd doen want dan kost het Capgemini geen geld. Liefst zo min mogelijk investeren en enkel medewerkers belonen die daadwerkelijk hun avonden opofferen voor Capgemini.
Wat Tsurany zegt :)
Ze willen dat je 100% declarabel bent bij de klant, en daarnaast nog eigen tijd steekt in 'andere dingen'.
Vickiieee schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:56:
[...]

Het zal ook eens niet.. :D Heb mijn afstuderen bij een gemeente gedaan, dus ik ken het (niet) 'klappen van de zweep' bij een overheidsinstantie, haha.

In ieder geval bedankt voor de opmerking over de 36 urige werkweek ten opzichte van de 40 urige. Misschien dat ik dit mee neem het sollicitatiegesprek in, mocht dat er van komen na de assessment straks om 10:00 uur.
Capgemini heeft namelijk wel mooi bij de vacatures voor Traineeships staan: "Capgemini biedt je bovendien de mogelijkheid jezelf verder te ontwikkelen aan de Capgemini Academy en University, waar je de certificering kunt halen die geldt binnen jouw vakgebied. We investeren hiermee in jouw toekomst." Wat dus stiekem in eigen tijd is. Misschien niet iets om direct veel over te zeggen (Hallo, ik begin er dan net als YP), maar wel om in het achterhoofd te houden voor na een paar maanden FP als ik bij klant toch een 40 urige werkweek blijk te maken.
Ze investeren in jouw toekomst in de manier van dat bijna alle trainingen/cursussen (er zijn altijd uitzonderingen..) voor kosten van Capgemini zijn, daar hoef je niets voor te ondertekenen of zelf financieel aan bij te dragen. Bijvoorbeeld, 'x bedrag terug betalen als je binnen x aantal maanden na de training uit dienst gaat' zoals je wel eens bij andere bedrijven hoort. Alleen besteed je er bijna altijd eigen tijd aan.

Wanneer ik er zelf echt iets aan heb, dan vind ik dat niet eens zo erg. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, eventueel afhankelijk van je thuissituatie (kinderen, mantelzorg etc). :)

Succes met je assessment/gesprek d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Tankiej op 27-03-2017 09:14 ]

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Tankiej schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:11:
[...]

Ze investeren in jouw toekomst in de manier van dat bijna alle trainingen/cursussen (er zijn altijd uitzonderingen..) voor kosten van Capgemini zijn, daar hoef je niets voor te ondertekenen of zelf financieel aan bij te dragen. Bijvoorbeeld, 'x bedrag terug betalen als je binnen x aantal maanden na de training uit dienst gaat' zoals je wel eens bij andere bedrijven hoort. Alleen besteed je er bijna altijd eigen tijd aan.

Wanneer ik er zelf echt iets aan heb, dan vind ik dat niet eens zo erg. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, eventueel afhankelijk van je thuissituatie (kinderen, mantelzorg etc). :)

Succes met je assessment/gesprek d:)b
Wat betreft de 'afkoopsom' als je eerder uit dienst treedt nadat zei je opgeleid hebben, heb ik inderdaad ook nog niets gelezen, dat in tegenstelling tot Calco.

En wat je ook zegt, veel certificaten die jij wil behalen om jezelf verder te ontwikkelen worden door Capgemini gefinancierd. Dus in dat opzicht doen ze het uitmuntend. We gaan het allemaal zien/meemaken!

En bedankt, hoop op een goede afloop! :D

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:48
De enige voorbeelden van afkoopsommen die ik ken binnen Capgemini, waren gerelateerd aan andere intensieve opleidingen zoals een RC-opleiding. Kost veel geld maar ook vaak 1 dag in de week opleiding. Dat 'betaal' je dan in 3 jaar af na de afronding van de opleiding ( zonder daadwerkelijk iets te betalen natuurlijk)

• Meekoh
Vickiieee schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:56:
[...]
Capgemini heeft namelijk wel mooi bij de vacatures voor Traineeships staan: "Capgemini biedt je bovendien de mogelijkheid jezelf verder te ontwikkelen aan de Capgemini Academy en University, waar je de certificering kunt halen die geldt binnen jouw vakgebied. We investeren hiermee in jouw toekomst." Wat dus stiekem in eigen tijd is.
Dat is niet perse waar. Ik heb best wel veel cursussen en trainingen gedaan onder werktijd. Dus het is zeker niet altijd eigen tijd! En anders is het vaak 50/50, s'ochtends werken en in de middag en avond cursus.

Computer says no

• _vision
Tankiej schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:11:
[...]
Wat Tsurany zegt :)
Ze willen dat je 100% declarabel bent bij de klant, en daarnaast nog eigen tijd steekt in 'andere dingen'.
Hieruit maak ik op dat Capgemini nog steeds vooral aan detachering doet i.p.v. echte consultancy waarbij projectwerk wordt afgeleverd met een duidelijke scope en budget. Dan zit je inderdaad vast aan de uren van de klant in tegenstelling tot eigen projecten waar je de uren vooral zelf in de hand hebt.

Wel jammer wat mij betreft.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Meekoh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Dat is niet perse waar. Ik heb best wel veel cursussen en trainingen gedaan onder werktijd. Dus het is zeker niet altijd eigen tijd! En anders is het vaak 50/50, s'ochtends werken en in de middag en avond cursus.
Zolang je niet op opdracht zit is dat geen probleem. Gaat het ten koste van declarabele uren dan wel. Het is zeker niet de norm dat je overdag trainingen kan volgen. Tenzij specifieke bootcamps waarna ze je als junior bij een klant neerzetten.

• Meekoh
Tsurany schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:30:
[...]

Zolang je niet op opdracht zit is dat geen probleem. Gaat het ten koste van declarabele uren dan wel. Het is zeker niet de norm dat je overdag trainingen kan volgen. Tenzij specifieke bootcamps waarna ze je als junior bij een klant neerzetten.
Het is gewoon wat je afspreekt met je manager. Het feit dat je niet declarabel bent zal mij een biet wezen. Die uren gaan namelijk van het opleidingsbudget af en moeten ze niet moeilijk over doen er is gewoon geld voor.
Ook wanneer ik op een opdracht zit. Heb het zelf al meerdere malen zo geregeld namelijk, voor mijn MCSE:Private Cloud, Azure Architecture, Softskills, AWS Foundation etc. Allemaal cursussen die een week of langer duurden. No problemo

Computer says no

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Meekoh schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Het is gewoon wat je afspreekt met je manager. Het feit dat je niet declarabel bent zal mij een biet wezen. Die uren gaan namelijk van het opleidingsbudget af en moeten ze niet moeilijk over doen er is gewoon geld voor.
Ook wanneer ik op een opdracht zit. Heb het zelf al meerdere malen zo geregeld namelijk, voor mijn MCSE:Private Cloud, Azure Architecture, Softskills, AWS Foundation etc. Allemaal cursussen die een week of langer duurden. No problemo
Mijn ervaring is dat dit toch echt niet zo makkelijk gaat. Als ze je op een opdracht hebben zitten vergeten ze je het liefst. Ook een van de redenen waarom ik daar weg ben, Capgemini is voor mij een organisatie waar goed werk niet beloond wordt.

• Vickiieee

Vickiieee

Kritische lezer.

Tsurany schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Mijn ervaring is dat dit toch echt niet zo makkelijk gaat. Als ze je op een opdracht hebben zitten vergeten ze je het liefst. Ook een van de redenen waarom ik daar weg ben, Capgemini is voor mij een organisatie waar goed werk niet beloond wordt.
Gezien de hoeveelheid vragen in de persoonlijkheidstest over beloning van prestaties ben ik daar nu ook wel benieuwd naar. Om de 4/5 vragen kwam er voor mij wel een stelling voorbij waarbij gevraagd werd in hoeverre het voor mij belangrijk is dat prestaties beloond worden (financieel, schouderklopje bij wijze van, organisatie breed, individueel juist etc.).

Overigens assessment goed doorgekomen, op drie van de vier onderdelen (waaronder het verplicht te halen) boven het gewenste niveau gescoord, alleen het onderdeel dat 'bijna niemand haalt' onder gewenst niveau gescoord, dus dat is positief! :)
Nu nog het gesprek met de psycholoog en dan hopelijk in juni beginnen! (Anders was ik begin april de enige voor het traineeship geweest.. :D B))

Wat betreft de cursussen en dergelijke nog die aangeboden worden: ik vind het als YP sowieso al ontzettend tof dat de mogelijkheid er is om van alles te volgen 'op kosten van de baas', mits het binnen je PoP past. :)

• Meekoh
Tsurany schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Waar zat jij dan? Ik zit(deze week nog :P ) bij Cloud Services en daarvoor bij Outsourcing Services en ik heb nooit dat soort ervaringen gehad die jij omschrijft.
In overleg is bijna alles wel mogelijk. Bovendien heeft Capgemini als Werkgever er ook heel veel aan als ik die Azure Architecture certificering haal, dus ze hebben er zelf ook baat bij. Je kunt zelfs een bonus krijgen bij het behalen van bepaalde certificeringen...Eigenlijk had jij dan gewoon een Prutser van een Review manager 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 27-03-2017 15:18 ]

Computer says no

• joeyjoey
Meekoh schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:47:
[...]

Dat heb je inderdaad totaal gemist dan. Het is meerdere malen gecommuniceerd namelijk. Was alweer een tijd geleden. Maar het was je ook niet opgevallen dat er ineens safeguard software op je disk stond? Die krijg je namelijk automatisch erbij, zodat je het elders kunt decrypten
My fault; laatste periode (6 maanden) bij Cap waren erg druk.
Kan ik deze software nu ook nog ergens downloaden/laten installeren op mijn prive pc door Cap of gaat die vogel niet op?

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Ben toen binnengekomen bij de SAP afdeling en de eerste drie maanden waren training. Elke dag in dat opleidingscentrum in Papendorp en daarvoor moesten we ook een opleidingscontract tekenen (3 jarig)

Gelukkig heeft m'n nieuwe(oude) werkgever deze overgenomen toen ik wegging bij Cap.

Cap biedt zeker veel opleidingen/certificaten/cursussen aan om jezelf te ontwikkelen, maar je moet ervoor bereid zijn dit in eigen tijd te doen. Want als je eenmaal op een opdracht zit, moet je de opleiding ook naast je werk doen.

En het hele verkopen van dat je in pitch al moest aangeven dat je bepaalde certificering al had, terwijl je pas 1 dag cursus had gehad, stootte me ook wat tegen de borst.

• Bas.Bas.Bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07-2023
Vraagje over werken bij CG: moet je vaak op het hoofdkantoor in Utrecht aanwezig zijn? Of ben je meer bij de klanten op kantoor aanwezig? Ik woon momenteel in de regio Den Haag, en verhuis liever niet tenzij ik anders dagelijks naar Utrecht moet forenzen.

• _vision
Bas.Bas.Bas schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:21:
Vraagje over werken bij CG: moet je vaak op het hoofdkantoor in Utrecht aanwezig zijn? Of ben je meer bij de klanten op kantoor aanwezig? Ik woon momenteel in de regio Den Haag, en verhuis liever niet tenzij ik anders dagelijks naar Utrecht moet forenzen.
Uit eigen ervaring weet ik dat je over het algemeen bij de klant op kantoor zit, mits je natuurlijk een intern project doet bij Capgemini.

Houd er wel rekening mee dat als je snel wilt groeien bij Capgemini (B of A beoordeling), je verwacht wordt om zaken naast klantwerk op te pakken. En dit gebeurt over het algemeen wel op kantoor Utrecht, vaak in de avonduren.

• Prx
  • Nu online
Ik heb een boel collega's die in Den Haag wonen en de reistijd naar Utrecht valt ze allemaal goed mee. Ik zou zelf ook niet snel vanuit die regio verhuizen omdat het hoofdkantoor toevallig hier in Utrecht zit. Zoals _vision al aangeeft kan het zomaar zijn dat je aan de slag gaat bij een klant in Den Haag of Rotterdam. Dan weet ik niet of je heel veel gelukkiger wordt van je verhuizing naar Utrecht. :)

• Bas.Bas.Bas
Bedankt voor jullie antwoorden, dan is dat niet iets dat me van solliciteren zal belemmeren. Nog een andere vraag. Ik lees iets over een A of B beoordeling. Kan je uitleggen hoe deze beoordelingen werken?

• Prx
  • Nu online
Capgemini voert beoordelingen uit op basis van twee assen, Performance en Potentieel.

Performance wordt uitgedrukt in een cijfer:
1 - Ver boven de norm
2 - Boven de norm
3 - Op de norm
4 - Onder de norm
5 - Ver onder de norm

Potentieel wordt uitgedrukt in een cijfer:
A - Zeer sterke groei
B - Sterke groei
C - (Horizontale) groei
D - 'alles behalve groei' ;)

Performance kijkt dus naar het verleden, Potentieel kijkt naar wat de toekomst dan in petto heeft voor jou met het gedrag wat je laat zien. Je performance is dan ook de grootste beïnvloeder voor jouw persoonlijke deel van je prestatiebonus (tantième). Je potentieel is de grootste beïnvloeder voor salarisverhogingen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vickiieee schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:44:
[...]

Gezien de hoeveelheid vragen in de persoonlijkheidstest over beloning van prestaties ben ik daar nu ook wel benieuwd naar. Om de 4/5 vragen kwam er voor mij wel een stelling voorbij waarbij gevraagd werd in hoeverre het voor mij belangrijk is dat prestaties beloond worden (financieel, schouderklopje bij wijze van, organisatie breed, individueel juist etc.).
Van wat ik hier lees verschilt dat blijkbaar nogal per afdeling. Waar ik zelf zit word ik namelijk prima beloond, op de manieren hoe ik dat in die persoonlijkheidstest had aangegeven. Voor mij is geld minder belangrijk dan waardering, en die krijg ik persoonlijk van m'n people unit manager. Ben er eigenlijk dik tevreden over.

I have stability. The ability to stab.

Verwijderd

Hallo, even een vraagje. Ik woon in Nijmegen en wil mogelijk bij insights & data aan de slag. Weet iemand hoe het zit met reizen? Wonen er meer mensen in (de buurt van) Nijmegen bij die afdeling? Nijmegen-Utrecht vind ik nog heel goed te doen, maar komt het vaak voor dat je verplicht veel verder moet?

Wat voor soort klanten hebben ze daar? Hebben ze ook bijvoorbeeld klanten in Utrecht, Arnhem, Eindhoven Den Bosch etc.?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Capgemini heeft klanten door de gehele randstad. Waar je komt te zitten is vooraf echt niet te zeggen. Je zal het hoofdkantoor waarschijnlijk maar een paar keer per jaar zien en voornamelijk bij de klant zitten.

• Tankiej
Tsurany schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:18:
Capgemini heeft klanten door de gehele randstad heel Nederland, maar de meesten zitten in de randstad. Waar je komt te zitten is vooraf echt niet te zeggen. Je zal het hoofdkantoor waarschijnlijk maar een paar keer per jaar zien en voornamelijk bij de klant zitten.
There, I fixed it :Y)

• Blik1984
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:15:
Hallo, even een vraagje. Ik woon in Nijmegen en wil mogelijk bij insights & data aan de slag. Weet iemand hoe het zit met reizen? Wonen er meer mensen in (de buurt van) Nijmegen bij die afdeling? Nijmegen-Utrecht vind ik nog heel goed te doen, maar komt het vaak voor dat je verplicht veel verder moet?

Wat voor soort klanten hebben ze daar? Hebben ze ook bijvoorbeeld klanten in Utrecht, Arnhem, Eindhoven Den Bosch etc.?
Ik heb 50% van de tijd in Eindhoven gezeten, rest van de tijd in Amsterdam, Ijmuiden, Rotterdam en op kantoor. Dus heel wisselend

Verwijderd

Hallo!

Ik had een snelle vraag.Weet iemand toevallig welk Database management programma (SQL) ze gebruiken by Capgemini?

Bedankt!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:21:
Hallo!

Ik had een snelle vraag.Weet iemand toevallig welk Database management programma (SQL) ze gebruiken by Capgemini?

Bedankt!
Lokaliseer of specificeer de vraag even beter, Cagemini intern gebruikt alles onder de zon voor een enorme hoeveelheid doeleinden. Varieert van SAP modules op Oracle tot (een heel enkele keer) Baan Triton op Informix. Nu werk ik er al 18 maanden niet meer, dus daar zal ongetwijfeld zaken in zijn veranderd of aangevuld.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Verwijderd

Voor de business intelligence/ data analytics area wil ik weten wat voor database programas gebruikt worden. i.e.: MySQL, Postgre SQL, Oracle, Microsoft SQL Server, etc.

• t_captain
Wat Cap gebruikt is niet zo relevant, welke adviesdiensten ze aan hun cliënten aanbiede des te meer :)

• Meekoh
Cap is zo groot, je kunt al die tools wel ergens voorbij zien komen bij verschillende klanten.

Computer says no

• Strider
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:36:
Voor de business intelligence/ data analytics area wil ik weten wat voor database programas gebruikt worden. i.e.: MySQL, Postgre SQL, Oracle, Microsoft SQL Server, etc.
Ik wil hier wel op ingaan, maar dan moet je de vraag wel wat duidelijker stellen dus met een heldere aanleiding erbij.

BlaBlaBla

Verwijderd

Goedemiddag,

Onlangs heb ik gesolliciteerd op een vacature betreft Junior SAP Consultant. Ik had mijn CV + motivatiebrief ingeschoten via een werknemer van Capgemini en ben vervolgens door een recruiter uitgenodigd op kantoor. Volgende week moet ik diverse testen afleggen om in aanmerking te komen voor een functie als Junior Oracle Consultant. Ik heb nu twee vragen betreft de functie en het assessment dat ik moet afleggen:

1. - Ik heb het oefen-assessment dat op de website van Capgemini staat vermeld nu al meerdere keren gemaakt en vroeg mezelf eigenlijk af of het oefen-assessment net zo lang duurt als het officiële assessment. Daarnaast is mijn vraag of één van jullie nog een link heeft naar een insgelijks oefen-assessment zodat ik mezelf nog beter kan voorbereiden.

2. Zijn er wellicht (Junior) Oracle Consultants die zijn of haar ervaringen betreft de functie met mij zouden willen delen? Ik kom graag met jullie in contact!

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Nick

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:24:
Goedemiddag,

Onlangs heb ik gesolliciteerd op een vacature betreft Junior SAP Consultant. Ik had mijn CV + motivatiebrief ingeschoten via een werknemer van Capgemini en ben vervolgens door een recruiter uitgenodigd op kantoor. Volgende week moet ik diverse testen afleggen om in aanmerking te komen voor een functie als Junior Oracle Consultant. Ik heb nu twee vragen betreft de functie en het assessment dat ik moet afleggen:

1. - Ik heb het oefen-assessment dat op de website van Capgemini staat vermeld nu al meerdere keren gemaakt en vroeg mezelf eigenlijk af of het oefen-assessment net zo lang duurt als het officiële assessment. Daarnaast is mijn vraag of één van jullie nog een link heeft naar een insgelijks oefen-assessment zodat ik mezelf nog beter kan voorbereiden.

2. Zijn er wellicht (Junior) Oracle Consultants die zijn of haar ervaringen betreft de functie met mij zouden willen delen? Ik kom graag met jullie in contact!

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Nick
Je hebt gesolliciteerd voor SAP, maar die zat vol en je mag nu voor Oracle?
Maakt het jou niets uit wat het precies gaat worden? WAnt neem aan dat je bewust voor SAP hebt gekozen om daarop te solliciteren.

1. Aan het oefenassesment heb je genoeg. Die komt redelijk overeen met de praktijk. Enkel krijg je volgens mij iets meer vragen in het echte assesment.

2. Ik zat bij SAP, geen ervaring met Oracle.

En succes! :)

Verwijderd

Goedemiddag,

Dank voor je toelichting en tips! Goed weekend.
Cue_ schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:02:
[...]

Je hebt gesolliciteerd voor SAP, maar die zat vol en je mag nu voor Oracle?
Maakt het jou niets uit wat het precies gaat worden? WAnt neem aan dat je bewust voor SAP hebt gekozen om daarop te solliciteren.

1. Aan het oefenassesment heb je genoeg. Die komt redelijk overeen met de praktijk. Enkel krijg je volgens mij iets meer vragen in het echte assesment.

2. Ik zat bij SAP, geen ervaring met Oracle.

En succes! :)

• t_captain
Voor een starter is het kiezen van richting niet altijd even makkelijk. Waarom had je SAP gekozen?

En bij je eerste gesprek kun je deze vraag stellen: waarom ziet Cap je eerder bij Oracle dan bij SAP?

Het kan twee dingen zijn:
1. ze hebben harder Oracle consultants nodig
2. ze zien in jouw profiel meer een Oracle consultant dan een SAP consultant

In geval 1 moet je goed bij jezelf te rade gaan: moet je jouw keuze laten bepalen door de omstandigheden van de dag?

In geval 2 kan het best zo zijn dat iemand met kennis van zaken een hele goede zet heeft gedaan door je CV te verplaatsen naar een andere stapel.

Verwijderd

Goedemiddag,

Dank voor je bericht. Wat je zegt: het is moeilijk om als starter een keuze te maken tussen SAP en Oracle. Mijn voorkeur ging uit naar SAP, omdat ik geënthousiasmeerd werd door kennissen die een beroep uitvoeren als SAP consultant. De desbetreffende recruiter gaf aan dat ik voor nu niet in aanmerking kwam voor SAP, omdat ze op dit moment binnen Cap geen starters (met betrekking tot SAP) meer zoeken. De enige starters die Cap nog zocht m.b.t. SAP zijn starters met een financiële achtergrond. Zij gaf wel aan dat mijn CV goed aansloot voor de functie als Oracle consultant (en ik meen de CX divisie) en dat ik wel open moest staan voor JAVA-training.

Ik snap in grote lijnen de verschillen tussen SAP en Oracle wel, maar de echte details niet. Ik weet daarom ook niet zo goed hoe ik kan achterhalen welke van de twee beter bij mijn profiel zou aansluiten. Waarom heb jij destijds voor Oracle of SAP gekozen?

Goed weekend!
t_captain schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:12:
Voor een starter is het kiezen van richting niet altijd even makkelijk. Waarom had je SAP gekozen?

En bij je eerste gesprek kun je deze vraag stellen: waarom ziet Cap je eerder bij Oracle dan bij SAP?

Het kan twee dingen zijn:
1. ze hebben harder Oracle consultants nodig
2. ze zien in jouw profiel meer een Oracle consultant dan een SAP consultant

In geval 1 moet je goed bij jezelf te rade gaan: moet je jouw keuze laten bepalen door de omstandigheden van de dag?

In geval 2 kan het best zo zijn dat iemand met kennis van zaken een hele goede zet heeft gedaan door je CV te verplaatsen naar een andere stapel.

• t_captain
Wat is je beeld bij een functie als SAP consultant? Wil je meer naar functionele rollen (BPM) of naar technische rollen (integratie, development, database specialist etc)?

Cap lijkt jou (mede door de huidige recruitment targets) naar de meer technische richting te willen hebben. Oracle is vooral groot in databases en BI, zet daar Java development bij en je hebt een echt gechnisch consultant profiel.

• Mr.Joker
Kan iemand me vertellen wat de dress code is bij FS op het kantoor? Ik kan begrijpen dat je bij de klant in pak moet, maar moet dat ook op het kantoor en ook tijdens de trainingen de eerste paar weken?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In pak hoeft niet, al is dat wel de standaard. Een pantalon met overhemd, dus zonder jasje, is prima op kantoor. Zorg wel dat je een jasje in de auto hebt liggen, het kan voorkomen dat je 's middags opeens bij een klant moet op intake.

• Mr.Joker
Tsurany schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:12:
In pak hoeft niet, al is dat wel de standaard. Een pantalon met overhemd, dus zonder jasje, is prima op kantoor. Zorg wel dat je een jasje in de auto hebt liggen, het kan voorkomen dat je 's middags opeens bij een klant moet op intake.
Al de eerste weken? Dacht dat de eerste weken voor een YP full time trainingen waren

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mr.Joker schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:50:
[...]

Al de eerste weken? Dacht dat de eerste weken voor een YP full time trainingen waren
Als een klant goedkope krachten nodig heeft die nog niet veel ervaring hebben kan je direct ingezet worden. Geld is geld.

• miicker
  • Niet online
Mr.Joker schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:43:
Kan iemand me vertellen wat de dress code is bij FS op het kantoor? Ik kan begrijpen dat je bij de klant in pak moet, maar moet dat ook op het kantoor en ook tijdens de trainingen de eerste paar weken?
Bij FS inderdaad altijd in pak, behalve op vrijdag.
Mr.Joker schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:50:
[...]

Als YP heb je bij FS 12 dagen onboarding (en 2 algemene onboarding dagen). Tijdens die onboarding wordt er niemand ingezet (naar mijn weten). Daarna kun je in principe meteen ingezet worden. Aangezien er nu redelijk wat mensen op de bank zitten kun je er vanuit gaan dat je wel minimaal 2 maanden (inclusief onboarding) op de bank zit.

• Mr.Joker
miicker schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:54:
[...]

Bij FS inderdaad altijd in pak, behalve op vrijdag.

[...]

Als YP heb je bij FS 12 dagen onboarding (en 2 algemene onboarding dagen). Tijdens die onboarding wordt er niemand ingezet (naar mijn weten). Daarna kun je in principe meteen ingezet worden. Aangezien er nu redelijk wat mensen op de bank zitten kun je er vanuit gaan dat je wel minimaal 2 maanden (inclusief onboarding) op de bank zit.
Bedankt Miicker....

Weet je of die situatie ook nog wijizigt? Ik zou eigenlijk 1 April beginnen, dit hebben ze uigesteld naar 1 mei omdat de klas van maart nog op de bank zat.

Ze zeiden dat het opgelost zou zijn als ik in Mei zou beginnen

Verwijderd

Goedemiddag Captain,

Dank voor je toelichting. Ik moet eerlijk bekennen dat het mij beide leuk lijkt. Ik vind voornamelijk ''het samen tot oplossingen/verbeteringen komen'' ontzettend leuk. Ik krijg energie door in teamverband nieuwe oplossingen/verbeteren te bedenken en deze met de juiste personen te implementeren zodat je daadwerkelijk wat kan toevoegen aan een bedrijf. Daarnaast vind ik het leuk om mezelf in zaken te verdiepen zodat ik zowel mezelf kan ontwikkelingen, als mijn kennis weer kan overdragen aan andere. Ik geloof heel erg in het 1+1=3 principe. Wat voor functie/rol beoefen jij (binnen Capgemini) als ik vragen mag? Nogmaals dank voor je toelichting!
t_captain schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:35:
Wat is je beeld bij een functie als SAP consultant? Wil je meer naar functionele rollen (BPM) of naar technische rollen (integratie, development, database specialist etc)?

Cap lijkt jou (mede door de huidige recruitment targets) naar de meer technische richting te willen hebben. Oracle is vooral groot in databases en BI, zet daar Java development bij en je hebt een echt gechnisch consultant profiel.

• SmurfLink
  • Niet online
Hangt er vanaf waar je zit. Ik zit ook bij FS maar een net shirt/t-shirt met nette broek/spijkerbroek is prima.

• Tankiej
SmurfLink schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:33:
[...]

Hangt er vanaf waar je zit. Ik zit ook bij FS maar een net shirt/t-shirt met nette broek/spijkerbroek is prima.
Dat, en bij de klant is het ook heel erg afhankelijk van bij welke klant je zit. Het is niet zo dat je altijd in pak moet.
Ik heb zelf alleen nog maar bij verzekeraars gezeten. Als ik daar in pak aan kom word ik toch wat vreemd aangekeken en komt af en toe de opmerking of ik me (weer) bij de baas moet melden.. :)
Maar van een collega die bij banken heeft gezeten, hoorde ik dat hij vreemd aangekeken wordt als hij juist niet in pak op komt dagen.

In principe is er volgens mij wel de (ongeschreven?) regel dat je in pak komt als je beschikbaar bent/op de bank zit, omdat ze verwachten dat je in pak naar een intake gaat die er opeens kan zijn ( * ). Tijdens de onboarding/trainingen in het begin ben je in principe beschikbaar, dus zou ik in pak komen.

Als je op een opdracht zit; pas je aan, aan hoe het bij de klant is. Lopen ze daar allemaal in pak? Dan is het wellicht handig dat je hetzelfde doet. Lopen ze rond in tshirts/truien, spijkerbroeken (evt. met gaten) etc? Trek lekker aan wat jij aan wil trekken, zolang het er een beetje netjes uit ziet (kan ook t-shirt/polo en spijkerbroek zijn) zal dat geen enkel probleem zijn. :)

* In mijn ogen belachelijk. Maar (o.a.) de accountmanagers blijven volhouden dat dat is wat alle klanten verwachten. Uit eigen ervaring weet ik ondertussen wel dat het niet waar is dat alle klanten dat verwachten, maar dat willen sommige mensen lastig geloven volgens mij..

[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 02-05-2017 19:15 ]

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
Zijn er toevallig mensen werkende bij Capgemini België? Die enkele vraagjes kunnen beantwoorden? Evt mensen die er ook gestart zijn, zou fijn zijn maar niet vereist? :)

In hoeverre scheelt Capgemini België van Capgemini Nederland? Het is hetzelfde bedrijf natuurlijk, maar is daar veel verschil tussen?

Alvast bedankt! :)

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zat bij een bank bij de developers, wellicht is dat anders dan bij FS Consulting. ;) De devs zijn niet bepaald van pak, ik heb daar geen enkele stropdas zien lopen.

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:27

ragged

2

Hallo, Ik kwam op Linked-in een promotie tegen voor een "Big talent day" van Capgemini.
Nu lijkt mij het security gedeelte heel interessant aangezien ik deze kant eventueel op wil gaan.
( de rest ziet er tevens ook boeiend uit ). Ik heb zelf (nog) niets met Capgemini, is het dan nog interessant om te gaan?

https://www.nl.capgemini.com/evenementen/big-talent-day

1

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-11 07:33
<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door Scoro op 10-06-2017 16:22 ]

Verwijderd

Ik ben bijna aangenomen bij cap, maar nu ook met bdo aan het onderhandelen. Beide zou gaan om een data analyse positie. Hebben jullie enig idee wat verschillen zijn in werkdruk en groeimogelijkheden etc.? Vind het erg moeilijk zelf een vergelijking te maken omdat de mensen waar ik mee praat binnen die bedrijven natuurlijk niet echt objectief zijn.

• RecurverMB
  • Laatst online: 31-07 13:54
Hoi allemaal,

Volgende week heb ik mijn tweede (en waarschijnlijk laatste) ronde bij Capgemini. Dit gesprek zal ook een case bevatten. Ik kan hier online eigenlijk geen informatie over vinden. Hebben jullie ervaring met het maken van zo'n case bij Cap? En misschien nog tips qua voorbereiding hierop? Ik ga er liever niet compleet blanco in namelijk.

Alvast dank!

• ran-dy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 14:53
He mensen,

Omdat ik bijna afstudeer, ben ik mij een beetje aan het orienteren op een baan.
Nou heb ik bij Capgemini gesolliciteerd als SAP consultant en ben ik uitgenodigd om op gesprek te komen. Ik kan echter weinig vinden over de arbeidsvoorwaarden. Nou begrijp ik dat het startsalaris relatief laag is en er een vast groeipad voor het eerste jaar is. Ook begreep ik dat, wanneer je geld overhoudt van je leasebedrag, dit uitgekeerd kan worden.

Nou is mijn vraag of iemand mij een indicatie kan geven over de salarissen behorende bij het groeipad en de totale leasekosten voor een goedkope auto, bijvoorbeeld corsa/polo. Gezien ik veel aanbiedingen krijg van andere (weliswaar technische bedrijven) met een hoger salaris aanbod, hoop ik een reeel beeld te kunnen vormen van wat Cap biedt.

• Tankiej
ran-dy schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:47:
He mensen,

Omdat ik bijna afstudeer, ben ik mij een beetje aan het orienteren op een baan.
Nou heb ik bij Capgemini gesolliciteerd als SAP consultant en ben ik uitgenodigd om op gesprek te komen. Ik kan echter weinig vinden over de arbeidsvoorwaarden. Nou begrijp ik dat het startsalaris relatief laag is en er een vast groeipad voor het eerste jaar is. Ook begreep ik dat, wanneer je geld overhoudt van je leasebedrag, dit uitgekeerd kan worden.

Nou is mijn vraag of iemand mij een indicatie kan geven over de salarissen behorende bij het groeipad en de totale leasekosten voor een goedkope auto, bijvoorbeeld corsa/polo. Gezien ik veel aanbiedingen krijg van andere (weliswaar technische bedrijven) met een hoger salaris aanbod, hoop ik een reeel beeld te kunnen vormen van wat Cap biedt.
Als je de voorwaarden en het startsalaris bij Capgemini nog niet kent, hoe weet je dan dat de andere aanbiedingen die je krijgt een hoger salaris bieden? ;)

De arbeidsvoorwaarden, salaris, groeipad etc. krijg je ook allemaal te horen bij dat gesprek, of kan je in ieder geval om vragen als je het niet krijgt. Ik zou eerst dat gesprek afwachten en daarna een afweging maken :)

• SmurfLink
  • Niet online
Het startsalaris is niet het hoogste wat je kan krijgen maar wel conform de norm, dus om het laag te noemen is misschien een beetje negatief. Het is gemiddeld.

Vast groeipad geldt als je instroomt als Young Professional. Dan heb je de eerste 18 maanden je leertraject, krijg je cursussen en trainingen (je mag zelf alles volgen wat je leuk lijkt, All You Can Train), en wordt je nog niet afgerekend op prestaties. Je krijgt hier ook vaste salarisverhogingen per 2, 6, 12 maanden. Je leasebedrag groeit hierin ook mee, na je proeftijd kan je dit gebruiken om een auto te leasen, mocht je hiervan afzien dan gaat het bedrag bij je salaris.

Totale leasekosten is totaal afhankelijk van alle opties die je op je auto neemt. Ik heb bijvoorbeeld een nieuwe Corsa, maar wel gepimpt met alle mogelijke opties tot een waarde van 21k. Dus die is iets duurder, maar kost me zo'n 100-150 euro boven m'n leasebedrag per maand, dat heb ik er graag voor over. Je kan hem ook binnen budget houden, dan heb je alleen minder opties. En het hangt uiteraard ook af van de bijtelling op je auto. Is een ingewikkeld rekensommetje ;) mocht je hier komen werken wil de salarisadministratie vast wel een proefberekening voor je maken.

• _vision
SmurfLink schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:17:
Het startsalaris is niet het hoogste wat je kan krijgen maar wel conform de norm, dus om het laag te noemen is misschien een beetje negatief. Het is gemiddeld.
Eens in het geval van HBO. Voor WO-ers is het salaris wel degelijk beneden het gemiddelde.

• Blik1984
_vision schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Eens in het geval van HBO. Voor WO-ers is het salaris wel degelijk beneden het gemiddelde.
Zelfs voor HBO-ers is het aan de lage kant, helemaal als je naar de branche kijkt. Dat stijgt natuurlijk aardig in het eerste jaar. Maar puur als startsalaris is het gewoon matig. WO-ers hoeven we idd niet eens over te beginnen. Met name voor de Capgemini Consulting tak is het echt te laag om competitief te kunnen zijn

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:06
Blik1984 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:01:
[...]

Zelfs voor HBO-ers is het aan de lage kant, helemaal als je naar de branche kijkt. Dat stijgt natuurlijk aardig in het eerste jaar. Maar puur als startsalaris is het gewoon matig. WO-ers hoeven we idd niet eens over te beginnen. Met name voor de Capgemini Consulting tak is het echt te laag om competitief te kunnen zijn
Erg lage kant in vergelijking met andere IT consultancy bedrijven, je krijgt er echter wel erg veel trainingen voor terug. En tijdens het Young Professional Program een halfjaarlijkse salarisverhoging. Plus een leaseauto/ of budget.

• Blik1984
Lightning89 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Erg lage kant in vergelijking met andere IT consultancy bedrijven, je krijgt er echter wel erg veel trainingen voor terug. En tijdens het Young Professional Program een halfjaarlijkse salarisverhoging. Plus een leaseauto/ of budget.
Ik wist dat de training voorbij zou komen, maar ik ken geen consultancy-bedrijf die ook niet veel investeert in zijn eigen personeel, dat vind ik altijd een beetje een dooddoener. Lease-auto krijgt ook iedereen in de branche en de salarisverhoging was al genoemd. Blijft gewoon een matig salaris, als HBO-er na een jaar op zich ok. Als WO-er eigenlijk niet interessant in de branche

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grote verschil is dat ik bij mijn huidige bedrijf uren krijg om training in te volgen, bij Capgemini moest het zoveel mogelijk in eigen tijd. Ik vond de cultuur ook niet top, salarisverhoging leek vooral af te hangen van alles wat je doet naast je standaard werkweek. Hoe goed je het doet bij de klant is vrijwel irrelevant.

• Bas.Bas.Bas
Ondanks de klachten over het salaris hier ben ik nog steeds geïnteresseerd in solliciteren bij Cap Gemini. Ik heb me dan ook aangemeldt voor een van de Xperience Days. Mijn vraag: hoe gaat zo'n er aan toe? Kan ik me op een bepaalde manier voorbereiden?

• SmurfLink
  • Niet online
Bas.Bas.Bas schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:52:
Ondanks de klachten over het salaris hier ben ik nog steeds geïnteresseerd in solliciteren bij Cap Gemini. Ik heb me dan ook aangemeldt voor een van de Xperience Days. Mijn vraag: hoe gaat zo'n er aan toe? Kan ik me op een bepaalde manier voorbereiden?
Weinig, zorg dat je overhemd gestreken is en je voor jezelf al een beetje een idee hebt wat je wil. De Experienceday is zoveel mogelijk gericht op je een indruk te geven van de bedrijfscultuur (en voor Cap om te kijken of jij interessant bent uiteraard). Je krijgt een rondleiding langs verschillende afdelingen, de ASE en CoZone waarschijnlijk sowieso wel, en kan vragen stellen aan mensen die al bij cap werken. Er zijn sessies bij verschillende afdelingen dus je kan even kijken welke vlakken je zelf interessant vindt en alvast wat vragen voorbereiden.
Achteraf is er een kleine netwerkborrel waarbij je in relaxte sfeer nog dingen kan vragen, hier zijn ook vaak medewerkers bij die de afdelingspraatjes hebben gegeven dus als je meer vragen hebt voor ze kan je die ook dan vragen.

• Strider
Heeft er iemand ervaring met het solliciteren op een senior consultant positie bij Capgemini?

Ik vroeg me namelijk af wat voor vragen een sollicitant kan ontvangen en of bijvoorbeeld de capaciteitstesten ook van toepassing zijn op een senior consultant? Misschien kan een sollicitant voor zo'n positie ook een case verwachten?

BlaBlaBla

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52

Cyphax

Moderator LNX
@Strider Ik ben wel van de zij-instroom maar dan als consultant, niet als senior, maar dat was in principe een sollicitatiegesprek als vele andere. Tenminste, ik had een ontzettend fijn sollicitatiegesprek, maar dat heb ik weleens vaker gehad. Wat mij het meest opviel is hoeveel gewone mensen er rondlopen. Het klinkt allemaal wel indrukwekkend (voor mij in elk geval toentertijd wel) maar uiteindelijk was het heel gezellig, 'k kreeg direct een indruk van het bedrijf die best goed matcht met hoe ik het altijd heb gevonden. :)
Ik heb overigens wel die capaciteitentest gedaan, ná het sollicitatiegesprek. Ik kreeg geloof ik de middag na het gesprek het aanbod van Cap en heb daarna die test gedaan, waar het dus van afhing of het doorging of niet. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• miicker
  • Niet online
Weet iemand eigenlijk of je, nu roaming etc. gelijk is getrokken in de EU, je ook met je Cap simkaart mag roamen?

• Tankiej
miicker schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:48:
Weet iemand eigenlijk of je, nu roaming etc. gelijk is getrokken in de EU, je ook met je Cap simkaart mag roamen?
Die EU regels gelden alleen voor consumentencontracten, niet voor zakelijke. Daar is het puur afhankelijk van wat het bedrijf afspreekt met de provider.
En te zien aan de discussie hierover op Yammer, hebben wij nog roaming kosten :)

• SmurfLink
  • Niet online
Tankiej schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 06:26:
[...]

Die EU regels gelden alleen voor consumentencontracten, niet voor zakelijke. Daar is het puur afhankelijk van wat het bedrijf afspreekt met de provider.
En te zien aan de discussie hierover op Yammer, hebben wij nog roaming kosten :)
Yep, heb dit even nagevraagd bij de manager en helaas is het niet voor zakelijk. Ik heb sowieso geen Global profiel dus dan werkt het al helemaal niet. Maar ach ,ik heb een dual sim telefoon waarvan ik mijn eigen internet nooit gebruik (alles over het Cap kaartje), dus dan gebruik ik die weer eens.

• Tankiej
SmurfLink schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:26:
[...]

Yep, heb dit even nagevraagd bij de manager en helaas is het niet voor zakelijk. Ik heb sowieso geen Global profiel dus dan werkt het al helemaal niet. Maar ach ,ik heb een dual sim telefoon waarvan ik mijn eigen internet nooit gebruik (alles over het Cap kaartje), dus dan gebruik ik die weer eens.
Hoezo werkt het helemaal niet bij jou? Ik heb nu een domestic traveller profiel (de standaard en simpelste die er is volgens mij?) maar internet in het buitenland werkt gewoon. Dan worden er wel kosten in rekening gebracht bij Capgemini, maar als het zakelijk is en je gaat maar een enkele keer voor Capgemini naar het buitenland, dan is dat verder prima weet ik uit eigen ervaring.

• _vision
Strider schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:26:
Heeft er iemand ervaring met het solliciteren op een senior consultant positie bij Capgemini?

Ik vroeg me namelijk af wat voor vragen een sollicitant kan ontvangen en of bijvoorbeeld de capaciteitstesten ook van toepassing zijn op een senior consultant? Misschien kan een sollicitant voor zo'n positie ook een case verwachten?
Volgens mij krijg je als zij-instromer vanaf de positie Senior en hoger een andere capaciteitstest, zoals een rollenspel. Althans dat was een paar jaartjes geleden zo, geen idee of dat nog steeds zo is.

• miicker
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:26:

Mijn zwager is aangenomen bij Cap op een medior/senior functie. Hij moest de standaard capaciteiten test maken (thuis). Toen was hij uitgeloot om de test ook nog eens op kantoor te maken, daarnaast werden er een aantal praktijksituaties gespeeld (door ingehuurde acteurs) en de manier waarop hij daarmee omging werd beoordeeld. Dat was volgens hem behoorlijk pittig, dat duurde geloof ik 2 of 4 uur. Tijdens die case werd hij door een externe bedrijfspsycholoog beoordeeld, die geeft dan een go of een no go. Bij een no go kan de practice waar je terecht zou komen echter beslissen om je aan te nemen, maar dan krijg je een jaarcontract i.p.v. een contract voor onbepaalde tijd.

• SmurfLink
  • Niet online
Tankiej schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Hoezo werkt het helemaal niet bij jou? Ik heb nu een domestic traveller profiel (de standaard en simpelste die er is volgens mij?) maar internet in het buitenland werkt gewoon. Dan worden er wel kosten in rekening gebracht bij Capgemini, maar als het zakelijk is en je gaat maar een enkele keer voor Capgemini naar het buitenland, dan is dat verder prima weet ik uit eigen ervaring.
Ah ja ik wist niet of het dan afgesloten was of er kosten kwamen, bedankt voor de verduidelijking. Dan moet ik wel even opletten dat ik 'm uitzet als ik prive naar het buitenland ga, gezien ik een dualsim heb.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 20:35
SmurfLink schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:26:
[...]

Weet niet waar Cap tegenwoordig zit, maar Vodafone en KPN hanteren voor zakelijke klanten dezelfde regeling. En andere providers volgens mij ook. Zou eerder denken dat je manager niet weet hoe het zit...

• SmurfLink
  • Niet online
Hm, goed punt. We zitten bij Vodafone. Ik ga wel even langs de IT servicedesk!

Update: Ben langsgeweest en heb garantie gekregen dat het voor ons gewoon werkt. Onze Cap kaartjes moeten gewoon in de hele
EU werken met het domestic traveller profiel.

[ Voor 52% gewijzigd door SmurfLink op 03-07-2017 20:40 ]

• miicker
  • Niet online
Ik zit op het moment in het buitenland (geen idee welk profiel ik heb). Maar ik kreeg dus wel een SMS dat sms'en, bellen en MB's extra kosten hier. Ik zit gewoon in de EU. Op mijn privé simkaart kreeg ik een SMS dat alles van de bundel af gaat.

Pagina: 1 ... 53 ... 84 Laatste