Ik denk dat als ik overal de maximumsnelheid ga rijden en rustiger optrek, dat ik wel op de norm die gesteld is voor mijn auto uit kom. Ik rijd nu dagelijks op de A12 en daar mag je 100 km/h als de spitsstrook open is (die lijkt altijd open te zijn, behalve 's avonds laat of 's nachts), als ik 110-115 op de teller heb dan zit ik volgens de boordcomputer al onder de norm. Nu is de boordcomputer iets te optimistisch, dus zal ik wel ongeveer op de norm zitten.Juancho schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:14:
[...]
Ik gooide het balletje op, ik weet ook niet zo 123 waar nu eigenlijk de fout het beste opgelost kan worden. Persoonlijk denk ik idd ook in eerste instantie dat de fabrieksnorm realistisch moet zijn en daarboven op bijv. de 45% van Cap om wel enige speling te houden en het fair te houden.
[...]
Wat mij betreft is bijv. zachter rijden dan mag geen excuus. Die snelheden zijn er niet voor niets en je gaat ook niet met 80 op een 100/120/130 weg rijden. Lijkt me toch dat je daar niet over hoeft te discussiëren toch? Daarnaast heb je zoveel zaken waar je dus geen invloed op hebt. Files, weersomstandigheden, type wegdek noem maar op. De marge voor deze zaken is denk ik ook te beperkt.
Daarnaast heb ik de bandenspanning iets verlaagt t.o.v. de fabrieksopgave, omdat die eco stand (2.6-2.7 bar rondom) niet lekker rijdt, de banden zijn dan veel te hard. Maar dan verbruikt het wel weer iets meer.
Ook zijn de banden onder mijn auto geen echte eco banden, hebben redelijk veel rolweerstand wat ook z'n invloed heeft op het verbruik.
In mijn ogen heb je wel invloed op het rijden in files. Flexibele werktijden afspreken, vroeger of later beginnen en dus de spits mijden, en/of (meer) thuis werken. Er zijn genoeg klanten die daar tegenwoordig voor openstaan en er zijn er ook die zelfs willen dat je dat doet.
Ik ben rond 7.15-7.30 op kantoor en vertrek weer rond 16.00, dan heb ik eigenlijk nooit last van files. Er is ook een collega die pas rond 10.00 binnen komt en dan tot 18.30 door werkt, die heeft ook zo goed als geen last van files.
Omdat iedereen er mee te maken kan moet er inderdaad iets voor geregeld worden, voor degenen die er daadwerkelijk mee te maken hebben. Dat is er ook, je kan er voor gecompenseerd worden als blijkt dat je er echt niets aan kan doen en voor zakelijke kilometers bij moet betalen.[...]
Tja dat kan wellicht, aan de andere kant vind ik dat dit gewoon een Cap breed punt is of moet zijn aangezien iedereen er mee te maken kan hebben. Zoiets moet je gewoon bedrijfsbreed oplossen, niet per individue.
Begrijp me verder goed hoor, ik ben niet eens tegen de nieuwe regel en het valt me zelf nog behoorlijk mee. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt kijken of je het proces nog strakker kunt trekken. En dus helemaal als het gaat over gemaakte KM voor de baas.....
Dat vind ik ook zeker terecht, je moet niet voor zakelijke kilometers moeten betalen door omstandigheden waar je zelf geen invloed op hebt.
Maar dan vind ik niet dat je het proces moet aanpassen, want niet iedereen heeft er (altijd) mee te maken