• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 10:10
Juancho schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:14:
[...]

Ik gooide het balletje op, ik weet ook niet zo 123 waar nu eigenlijk de fout het beste opgelost kan worden. Persoonlijk denk ik idd ook in eerste instantie dat de fabrieksnorm realistisch moet zijn en daarboven op bijv. de 45% van Cap om wel enige speling te houden en het fair te houden.

[...]

Wat mij betreft is bijv. zachter rijden dan mag geen excuus. Die snelheden zijn er niet voor niets en je gaat ook niet met 80 op een 100/120/130 weg rijden. Lijkt me toch dat je daar niet over hoeft te discussiëren toch? Daarnaast heb je zoveel zaken waar je dus geen invloed op hebt. Files, weersomstandigheden, type wegdek noem maar op. De marge voor deze zaken is denk ik ook te beperkt.
Ik denk dat als ik overal de maximumsnelheid ga rijden en rustiger optrek, dat ik wel op de norm die gesteld is voor mijn auto uit kom. Ik rijd nu dagelijks op de A12 en daar mag je 100 km/h als de spitsstrook open is (die lijkt altijd open te zijn, behalve 's avonds laat of 's nachts), als ik 110-115 op de teller heb dan zit ik volgens de boordcomputer al onder de norm. Nu is de boordcomputer iets te optimistisch, dus zal ik wel ongeveer op de norm zitten.
Daarnaast heb ik de bandenspanning iets verlaagt t.o.v. de fabrieksopgave, omdat die eco stand (2.6-2.7 bar rondom) niet lekker rijdt, de banden zijn dan veel te hard. Maar dan verbruikt het wel weer iets meer.
Ook zijn de banden onder mijn auto geen echte eco banden, hebben redelijk veel rolweerstand wat ook z'n invloed heeft op het verbruik.

In mijn ogen heb je wel invloed op het rijden in files. Flexibele werktijden afspreken, vroeger of later beginnen en dus de spits mijden, en/of (meer) thuis werken. Er zijn genoeg klanten die daar tegenwoordig voor openstaan en er zijn er ook die zelfs willen dat je dat doet.
Ik ben rond 7.15-7.30 op kantoor en vertrek weer rond 16.00, dan heb ik eigenlijk nooit last van files. Er is ook een collega die pas rond 10.00 binnen komt en dan tot 18.30 door werkt, die heeft ook zo goed als geen last van files.
[...]

Tja dat kan wellicht, aan de andere kant vind ik dat dit gewoon een Cap breed punt is of moet zijn aangezien iedereen er mee te maken kan hebben. Zoiets moet je gewoon bedrijfsbreed oplossen, niet per individue.

Begrijp me verder goed hoor, ik ben niet eens tegen de nieuwe regel en het valt me zelf nog behoorlijk mee. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt kijken of je het proces nog strakker kunt trekken. En dus helemaal als het gaat over gemaakte KM voor de baas.....
Omdat iedereen er mee te maken kan moet er inderdaad iets voor geregeld worden, voor degenen die er daadwerkelijk mee te maken hebben. Dat is er ook, je kan er voor gecompenseerd worden als blijkt dat je er echt niets aan kan doen en voor zakelijke kilometers bij moet betalen.
Dat vind ik ook zeker terecht, je moet niet voor zakelijke kilometers moeten betalen door omstandigheden waar je zelf geen invloed op hebt.
Maar dan vind ik niet dat je het proces moet aanpassen, want niet iedereen heeft er (altijd) mee te maken :)

Verwijderd

_vision schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Ja hoor, een oud-collega waarmee ik op een project zat werkte ook 36 uur. Het is dus mogelijk.
Oke cool, maar geeft dat geen problemen bij opdrachtgevers? Kan me voorstellen dat als zij 40 uur werken er dan een gat ontstaat.

Hoe gaat het trouwens bij nieuwe opdrachten, is er dan de mogelijkheid tot training voordat je eraan begint? Lijkt me dat Capgemini je niet zomaar zonder kennis ergens heen zal sturen, right? :)

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:06:
[...]

Oke cool, maar geeft dat geen problemen bij opdrachtgevers? Kan me voorstellen dat als zij 40 uur werken er dan een gat ontstaat.

Hoe gaat het trouwens bij nieuwe opdrachten, is er dan de mogelijkheid tot training voordat je eraan begint? Lijkt me dat Capgemini je niet zomaar zonder kennis ergens heen zal sturen, right? :)
Nee, heb ik hem niet over gehoord. En hij werkt er al jaren.

Je kan in het diepe worden gegooid. ;) Maar uiteraard zal dat afhankelijk van de situatie zijn. Dat kan variëren van training (bepaalde nieuwe tooling) of een senior die je begeleidt.

Verwijderd

_vision schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:20:
[...]

Nee, heb ik hem niet over gehoord. En hij werkt er al jaren.

Je kan in het diepe worden gegooid. ;) Maar uiteraard zal dat afhankelijk van de situatie zijn. Dat kan variëren van training (bepaalde nieuwe tooling) of een senior die je begeleidt.
Kun je eens wat situaties noemen? Ben wel benieuwd hoe de aanloop naar en aanpak van zo'n opdracht precies in z'n werk gaat :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:53
36 uur (en dan 4x9) kan nog lastig zijn omdat niet iedere klant accepteert dat je 9 uur factureert per dag. Dus dan zou je naar 1x per 2 weken ene dag vrij moeten gaan. Of dus 32 uur en 4 dagen werken

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:35:
[...]

Kun je eens wat situaties noemen? Ben wel benieuwd hoe de aanloop naar en aanpak van zo'n opdracht precies in z'n werk gaat :)
Daar is niet een bepaalde aanpak voor en heel afhankelijk van klant, sector en project. Daarnaast zal het ook erg verschillen of je een echt project doet of gedetacheerd wordt en wat je rol hierin is. Er is nogal een verschil tussen een Javaan, tester, procesanalist of enterprise architect. ;) Voorbeelden (niet allen bij Cap, maar vergelijkbaar):

* Implementatie case management systeem: mijn eerste job met een senior collega. Project was al een tijdje bezig maar wij schoven aan omdat zaken sneller moesten gaan. Beide training gehad in een BPM systeem omdat daar processen en informatiestromen worden gemodelleerd. Hij begeleidde mij de eerste periode tijdens de opdracht met zijn ervaring.
* Advisering ERP-pakket: Kwam midden in het project omdat een collega een andere job vond. Inlezen in het bedrijf / sector omdat ik deze niet kende en raamwerken / methoden voor ERP-selecties. Samen met de senior collega analyses gemaakt welke ERP het beste bij de klant past. Hij reviewde de analyses en begeleidde de workshops.
* IT strategie ontwikkeling: samen met 2 andere collega's een 3 jaren strategie op het gebied van IT ontwikkeld. Eerst inlezen in raamwerken / modellen van IT strategie en bergen info bij de klant opvragen. Eerste verkenningen bij klant doen aan de hand van interviews en workshops organiseren. Adviesrapport schrijven waarbij de medior mij hierin ondersteunt en de echte senior alleen de review doet.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Wat ik vooral heb gemerkt is dat je altijd wel wordt gekoppeld in het begin aan de juiste collega. Bijv. Junior/Senior combi. Voordeel voor de klant is vaak dat de junior goedkoop aangeboden wordt terwijl die wel redelijk snel up to date gestoomd wordt door de ervaren persoon.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat daar geen tijd/ruimte voor is en dat je veelal zelf zal moeten doen. Inlezen, gerichte trainingen volgen etc. etc. Het verschilt echt per project en natuurlijk ook met de duur van een project. Bij een kort project heb je natuurlijk minder inwerktijd terwijl op een langer project daar veel meer tijd voor kennisdeling is.

Gewoon vooraf goed afstemmen met klant en de Capper waarmee je gaat samenwerken. Er is altijd wel een oplossing, of het nu linksom of rechtsom is... :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:23:
Hoe reageert Capgemini eigenlijk op de vraag om minder dan 40 uur per week te werken wanneer dit de standaard is binnen een SBU, dus bijvoorbeeld de vraag om 36 of zelfs 32 uur te werken? Bestaat die mogelijkheid? :)
Ik ben vandaag aangenomen voor een fucntie voor 36 uur, dus dat is zeker mogelijk. Is wel bij Financial Services, in het bankwezen zijn weken van 36 gebruikelijk. Maar als ik er vaker meer uren draai kan het geupgrade worden naar 40.

Bedankt allemaal voor de tips in dit topic overigens, ze hebben gewerkt. Per 1 oktober kom ik jullie versterken. ^^

I have stability. The ability to stab.

• Juancho
Gefeliciteerd en welkom natuurlijk bij Cap! :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
SmurfLink schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:24:
bij Financial Services, in het bankwezen
Uit interesse: waarom bij een IT detacheerder en niet direct bij een bank/verzekeraar gesolliciteerd?

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 13:15
Juancho schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:38:
Gewoon vooraf goed afstemmen met klant en de Capper waarmee je gaat samenwerken. Er is altijd wel een oplossing, of het nu linksom of rechtsom is... :)
Vergeet inderdaad niet dat je gewoon een bedrijf met 180.000 medewerkers achter je hebt staan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn collega's me niet konden helpen met een vraagstuk. Je kunt vragen stellen aan directe collega's, aan je cluster of misschien zelfs aan een hele Community of Practice (CoP), over het algemeen krijg je altijd wel een richting waar je moet zoeken of een naam van iemand waar je bij moet zijn.

Een voorbeeld ...

Twee jaar geleden kreeg ik vanuit mijn manager van Infastructure Services de opdracht om samen met Consulting Services een response te maken op een RFI van een Belgische netbeheerder voor de security monitoring van smart-metering netwerken. Aangezien mijn security ervaring wel uitgebreid is, maar mijn smart-metering kennis nul, heb ik een vraag gesteld in de CoP Cyber Security. Het resultaat daarvan was dat ik de naam kreeg van een collega vanuit Application Services die hier veel verstand van had. Na één contactmomentje zaten we al snel met wat mensen samen in een kamer. Nog een extra collega erbij die de lead was voor SIEM systemen binnen Infrastructure Services en we hebben in een paar dagen een mooie offerte neer kunnen leggen bij de klant.

Mijn collega's zijn me altijd te hulp geschoten als ik dat nodig had, vanuit welke unit ze ook moesten komen. Dus zelfs al heb je het gevoel dat je moederziel alleen op een opdracht zit, je bent niet echt alleen. ;)

En dat.. is de kracht van Capgemini.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:12:
[...]

Uit interesse: waarom bij een IT detacheerder en niet direct bij een bank/verzekeraar gesolliciteerd?
Omdat ik eigenlijk per toeval in die branche ben beland, ik wilde graag de IT consultancy in en er was een opening bij FS. Dan zit ik liever bij een bedrijf als Cap waar ik nog alle ontwikkelmogelijkheden heb voor mijn toekomst dan bij een bank waar je pad pretty much vast staat. Daarnaast hou ik van afwisseling dus vind ik het wel zo fijn om verschillende projecten bij verschillende opdrachtgevers te gaan doen.

I have stability. The ability to stab.

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
SmurfLink schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Omdat ik eigenlijk per toeval in die branche ben beland, ik wilde graag de IT consultancy in en er was een opening bij FS. Dan zit ik liever bij een bedrijf als Cap waar ik nog alle ontwikkelmogelijkheden heb voor mijn toekomst dan bij een bank waar je pad pretty much vast staat. Daarnaast hou ik van afwisseling dus vind ik het wel zo fijn om verschillende projecten bij verschillende opdrachtgevers te gaan doen.
Ik heb tot eind vorig jaar bij Cap gewerkt (8 jaar) en werk nu z'n 3 jaar bij een bank (eerst gedetacheerd en nu in dienst) en ik kan je melden dat het beeld dat je schetst over werken bij een bank enigzins achterhaald is. Voor mij persoonlijk kan ik binnen mijn vakgebied veel meer (cursussen/events/workshops etc etc) bijwonen en mijzelf verder ontwikkelen dan ik vanuit mijn Capgemini rol kon. Tevens is de bank waar ik werk erg innovatief in de IT dus er zijn zat projecten waar je in diverse rollen in zou kunnen stappen.

Dat gezegd hebbende Capgemini is een erg mooi bedrijf om voor te werken met leuke collega's, zoals PRX O+ . Mijn redenen om weg te gaan lagen op het vlak van mijn verdere ontwikkeling binnen mijn vakgebied en de investering welke Capgemini er niet in wilde/kon doen.

Van een ieder die er net gestart is of gaat starten ik weet zeker dat je snel je plekje vindt binnen de organistie (zolang je er zelf energie in stopt) en zoals PRX aangeeft zal je snel genoeg een netwerk hebben waar je kennis uit kunt halen die je nodig hebt voor een goede invulling van je opdracht of het verkrijgen van een nieuwe opdracht. Succes!

• Juancho
Vraagje over de zomer korting actie die je bij Cap kan gebruiken:
De twee opties:

• Je kiest ervoor om € 150,- van je bruto salaris netto te laten uitbetalen. Dit levert je na verrekening met je brutosalaris in september netto een belastingvoordeel op ter waarde van circa € 60,- tot € 75,-.
• Je kiest voor een waardebon van Bol.com of Weekendjeweg ter waarde van € 165,-. Dit levert je na verrekening met je brutosalaris in september netto een belastingvoordeel op van circa € 75,- tot € 90,-.

In beide gevallen wordt een bedrag van € 150,- met je brutosalaris in september verrekend.
Hoe moet ik dit zien? Ik heb toevallig binnenkort een weekendje weg geboekt (betaling bij aankomst) en het hotel waar ik heen wil accepteert de waardebon van weekendjeweg. Als ik kies voor optie 2, wat zou dan de korting zijn? het hele netto/bruto verhaal is me niet helemaal duidelijk...oeps... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 14-07-2016 13:38 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je levert 150 euro bruto in en kan kiezen tussen:
- 150 euro netto
- Waardebon van 165 euro

Afhankelijk van je belastingschaal levert je dat dus een bepaald percentage netto voordeel op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Juancho
Stel ik zit in schaal 42 dan bespaar ik met die bon dus 69.30 euro? Is natuurlijk wel aantrekkelijk als je weekendje weg zo opeens bijna 70 euro goedkoper wordt...

Verwijderd

Het valt me op dat Infrastructure Services nu Cloud Infrastructure Services heet op de (internationale) site. Merken jullie dit ook in het werk, bijvoorbeeld dat er bij non-cloud opdrachten ook een cloud element is? Of is er een andere motivatie om dit zo te noemen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2016 20:17 ]

• Prx
Marketing, niets meer, niets minder. De insteek is om meer en meer met Cloud te gaan doen en naar buiten toe uit te stralen dat we als Capgemini Cloud belangrijk vinden. Door de naam van Infra te veranderen hoopt men deze uitstraling voor een deel te bewerkstelligen.

Maar nee, ik merk er niets van. ;-)

• SeanCattery
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-11 11:05
Mijn lease contract (oude regeling) loopt af eind september. Nu zit ik er aan te denken om een auto te kopen en het woon-werk verkeer gewoon met de trein te doen (utrecht-amsterdam). Doen meer mensen dit en is dit rendabel qua kosten etc.

• Blik1984
SeanCattery schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:06:
Mijn lease contract (oude regeling) loopt af eind september. Nu zit ik er aan te denken om een auto te kopen en het woon-werk verkeer gewoon met de trein te doen (utrecht-amsterdam). Doen meer mensen dit en is dit rendabel qua kosten etc.
Is een beetje afhankelijk van een aantal zaken. Maar je kunt sowieso nu kiezen om het OV te gebruiken (de kosten die je niet opmaakt krijg je als extra salaris) en mocht je opdracht wijzigen kun je weer een lease-auto nemen.

Vraag is alleen of je prive de auto kunt missen of niet.

• SeanCattery
Blik1984 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:09:
[...]

Is een beetje afhankelijk van een aantal zaken. Maar je kunt sowieso nu kiezen om het OV te gebruiken (de kosten die je niet opmaakt krijg je als extra salaris) en mocht je opdracht wijzigen kun je weer een lease-auto nemen.

Vraag is alleen of je prive de auto kunt missen of niet.
Bedankt voor je reactie, de privé auto missen kan ik sowieso niet. Dus daarom zou ik dan ook een auto kopen. Echter maak ik niet veel kilometers en daarom is mijn huidige lease auto te duur (32000 - 20%).

En als ik met mijn NS business kaart reis met de NS dan wordt dit automatisch van mijn mobiliteitsvergoeding afgehaald of moet ik dit nog wel declareren?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 16:19
SeanCattery schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:06:
Dit moet je persoonlijk door rekenen. Ik heb een aantal jaren ook mijn lease auto overgenomen, en heb dit al dik terug verdient. En verdien er nu eigen aan.
Maar de terug verdientijd hangt weer erg af van de auto, en km die je moet rijden, onderhoud kosten.
Ik zie echter wel steeds meer collega's de lease auto vervangen voor een eigen auto en dit dan af en toe afwisselen met de trein. En dit is gewoon goed te doen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Achilleshiel van de meeste leaseregelingen: de behoefte aan een gezinsauto tijdens werktijd. Vaak is het niet interessant om op de zaak een compacte auto te rijden met minder kilometers; wat je bespaart krijg je slechts gedeeltelijk terug.

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:09
SeanCattery schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:19:

En als ik met mijn NS business kaart reis met de NS dan wordt dit automatisch van mijn mobiliteitsvergoeding afgehaald of moet ik dit nog wel declareren?
Dit moet je nog wel zelf declareren, overzicht downloaden van mijn NS-zakelijk en kijken wat je totale kosten waren (ex-btw!) deze kun je declareren. na 2 maanden worden de kosten van je NS business card ingehouden op je loon dus wel zorgen dat je voor die tijd gedeclareerd hebt :)

Verwijderd

Hoeveel kost een standaard Polo met wat opties erbij eigenlijk? En wat moet je rekenen voor de tankpas? :)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:13:
Hoeveel kost een standaard Polo met wat opties erbij eigenlijk? En wat moet je rekenen voor de tankpas? :)
Laat ik het houden op tussen de 600 en 700 euro per maand incl. Brandstof. Afhankelijk van model en opties (kan ook nog duurder hoor)
Tankpas rekenen we niks voor, dus ik denk dat je doelt op het brandstof component van het leasebedrag?

Computer says no

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Zijn er hier Cappers die naar de gaming night gaan? :)

BlaBlaBla

• Meekoh
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:15:
Gaming night?

Computer says no

• Tankiej
Strider schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:15:
Was het wel van plan, maar ik kan helaas niet meer. Volgende keer probeer ik er wel bij te zijn!
Ik heb afgelopen weekend TF2 op m'n laptop geïnstalleerd. Dat had ik veel eerder moeten doen, wat een tof spel :D

Viel me trouwens op dat de link naar BF1942 in de uitnodiging alleen naar een discussie is binnen Steam. Vervolgens staat daar weer een link naar een site waar je het kan downloaden. Maar verschillende mensen hebben vraagtekens bij die site, of de download geen troep bevat.
Ik wilde de organisator nog daarnaar vragen, er staan namelijk verder geen contactpersonen in de uitnodiging. Maar hij blijkt op vakantie te zijn t/m volgende week :')

[ Voor 37% gewijzigd door Tankiej op 20-07-2016 09:53 ]

• Prx
Als eeuwige bemoeial ben ik natuurlijk ook bij dit initiatief betrokken. Maikel is inderdaad met vakantie, dus vanuit de CoZone en wat ander gespuis nemen wij het op ons om het alsnog in goede banen te leiden. ;-)

Voor wat betreft BF1942 zou ik hem even overslaan voor nu. Eén van de benodigde files wordt geflagged door de antivirus omdat hij hem niet kent, en het zou zo een false-positive kunnen zijn, maar ik ga niet 100 man adviseren om een antivirus te disablen. ;-)

Vanzelfsprekend hebben we wel weer 2 Team Fortress 2 servers. Houd er rekening mee dat de firewall op het gasten netwerk morgen vanaf 18:00 pas toegang biedt tot Steam, dus graag voor die tijd zelf al de nodige files op je laptop installeren.

Iedere Capgemini medewerker is overigens van harte welkom morgen vanaf 18:00 op Leidsche Rijn. zoek een plekje op N.1.12 to N.1.15 en speel naar harte lust wat games met collega's.

Poorten staan open voor:
- Steam
- BF1942
- League of Legends
- Heartstone (Battle.net)

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-11 16:13

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

en... hoe was het? Kon er zelf helaas niet bij zijn :(

• Prx
Het was gisteren helaas erg rustig. De vorige keer waren er een 70 aanwezigen (geschat), dat kan gisteren nooit meer zijn geweest dan 20-25. Hopelijk heeft het veel te maken met de vakantie, maar ik hoop wel dat de volgende keer weer een stuk drukker wordt.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:41
Prx schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:50:
Het was gisteren helaas erg rustig. De vorige keer waren er een 70 aanwezigen (geschat), dat kan gisteren nooit meer zijn geweest dan 20-25. Hopelijk heeft het veel te maken met de vakantie, maar ik hoop wel dat de volgende keer weer een stuk drukker wordt.
Ik ben niet gekomen omdat ik de spellen niet speel. LoL is dan wat suf. Weet niet of er veel andere spellen gespeeld werden (behalve de hierboven beschreven spellen)?

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 22-07-2016 16:07 ]

• Prx
We staan absoluut open voor andere games die ook een draagvlak hebben in de groep die aanwezig is. Als er dedicated servers voor ingeregeld kunnen worden dan doen we dat ook nog eens. We hebben de capaciteit om gaming servers te draaien.

De games waarvoor dit keer de poorten zijn opengezet waren allemaal aangevraagd. Dan is het toch wat jammer als er zoveel mensen vragen om open poorten voor een game, maar alsnog zelf niet aanwezig zijn.

Hopelijk de volgende keer dus beter. Je kunt voorstellen altijd naar me sturen, dan neem ik ze mee voor de volgende keer. :)

• ErnstMid

ErnstMid

Ja ik was graag heen gegaan maar was er niet op tijd van op de hoogte. Kan natuurlijk ook goed komen omdat ik nu welgeteld 25 dagen in dienst ben :)

Daarnaast heb ik op pc eigenlijk alleen maar RTS games gespeeld, weet niet hoeveel animo daar voor is?

• Piratebay
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-12-2022

Piratebay

Ik zal er volgende keer ook proberen te zijn :) Hearthstone vind ik stiekem wel leuk.

Verwijderd

Hoe is het eigenlijk met overuren geregeld (bij Infrastructure Services), ik zie in dit topic voorbij komen dat die later op zijn te nemen als verlofuren. Is dat nog steeds zo of zitten hier haken en ogen aan? :)

• Strider
Ik ben aan het overwegen om dit jaar mijn senior grading aan te gaan vragen, hebben jullie nog tips bij het invullen van het senior consultant promotion form?

BlaBlaBla

• Prx
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:29:
Hoe is het eigenlijk met overuren geregeld (bij Infrastructure Services), ik zie in dit topic voorbij komen dat die later op zijn te nemen als verlofuren. Is dat nog steeds zo of zitten hier haken en ogen aan? :)
Standaard worden alle uren om gezet naar tijd-voor-tijd uren. Wanneer je in de outsourcing tak zit dan geldt er een aanvullende regeling voor het aantal standby uren die je draait, alsmede de extra compensatie daarvoor. Vanuit consultancy is het gewoon vaak zo dat je het meeste gewoon 1:1 terugkrijgt als tijd-voor-tijd, maar hierover kun je altijd afspraken maken. Als ik releases moet deployen en dat moet persé in het weekend, dan pak ik ook altijd de outsourcing regeling erbij. :)
Strider schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:37:
Ik ben aan het overwegen om dit jaar mijn senior grading aan te gaan vragen, hebben jullie nog tips bij het invullen van het senior consultant promotion form?
Neh, gewoon invullen. Als je er klaar voor bent dan is het formulier echt maar een formaliteit. Probeer jezelf gewoon helemaal de hemel in te prijzen en zoek even 2 goede mensen op die een referent willen zijn voor jouw 'promotie'.

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:23

Jentae

Houdt van aglets.

Strider schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:37:
Vraag alvast quotes aan bij collega's / teamgenoten waarmee je in het verleden hebt gewerkt om je 'proofing points' uit de SC grading kracht bij te zetten. Dit werkt enorm sterk.

Eer aan je korf (haha)

• Meekoh
Jentae schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:47:
[...]

Vraag alvast quotes aan bij collega's / teamgenoten waarmee je in het verleden hebt gewerkt om je 'proofing points' uit de SC grading kracht bij te zetten. Dit werkt enorm sterk.
Inderdaad en hoe hoger hun grade is hoe beter ;)
Verder is het allemaal niet zo spannend als dat het lijkt. Pas wanneer je Managing Consultant wilt worden krijg je geneuzel. Moet je op interview komen etc.

Computer says no

• Strider
Prx schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:42:
[...]

Standaard worden alle uren om gezet naar tijd-voor-tijd uren. Wanneer je in de outsourcing tak zit dan geldt er een aanvullende regeling voor het aantal standby uren die je draait, alsmede de extra compensatie daarvoor. Vanuit consultancy is het gewoon vaak zo dat je het meeste gewoon 1:1 terugkrijgt als tijd-voor-tijd, maar hierover kun je altijd afspraken maken. Als ik releases moet deployen en dat moet persé in het weekend, dan pak ik ook altijd de outsourcing regeling erbij. :)

[...]

Neh, gewoon invullen. Als je er klaar voor bent dan is het formulier echt maar een formaliteit. Probeer jezelf gewoon helemaal de hemel in te prijzen en zoek even 2 goede mensen op die een referent willen zijn voor jouw 'promotie'.
En wanneer ben je er helemaal klaar? Ook al ben ik er niet helemaal klaar voor dan wil ik het toch proberen, wie weet lukt het, en zo niet dan ben ik die ervaring ook rijker.

Wat voor quotes werken het sterkst?

Mogen deze 2 personen ook 2 klanten zijn?

BlaBlaBla

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Strider schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:29:
[...]

En wanneer ben je er helemaal klaar? Ook al ben ik er niet helemaal klaar voor dan wil ik het toch proberen, wie weet lukt het, en zo niet dan ben ik die ervaring ook rijker.

Wat voor quotes werken het sterkst?

Mogen deze 2 personen ook 2 klanten zijn?
Sure. Wat ik heb gedaan (ben zelf SC, nu bezig voor MC grading en heb heel veel collega's geholpen naar SC niveau te komen) is kijken welke boodschap je de quote wil laten uitdragen (bv. excellente performance bij delivery of people skills of...), en dan dit aangeven in een mail naar de persoon die je de quote wil laten afgeven. Daarna kijken wat eruit rolt en evt herschrijven naar nog wat passenders voor je voordracht. Uiteraard navragen of je de quote in herschreven vorm mag gebruiken aan degene die m heeft afgegeven! (10/10 keren is dat prima).

Je kunt ook quoten uit recommendations uit klantbeoordelingen (dus ja, het mogen ook klanten zijn) of van LinkedIn etc.

Overigens moet je grading altijd bespreken met je Counselor/Delegate. Die gaat je promotieverzoek uiteindelijk indienen. Zoek ook goed uit welke certificering je nodig hebt (bijv in AppsTwo/CSD waar ik in zit is dat de Software Engineer Level 1 certificering voor SC en SE Level 2 voor MC).

Je gradingaanvraag moet superstrak en goed lezen. Als je de tekst leest, moet je zelf overtuigd zijn dat de persoon waar het over gaat eigenlijk al een SC of MC is. Laat je aanvraag ook proofreaden voor feedback door iemand die al SC of MC is en door je HR partner/HR manager.

Laatste tip: Vul zoveel mogelijk 1-tjes in bij je aanvraag en een paar 2-en en onderbouw dit goed.
Je wilt krachtig overkomen, maar ook laten zien dat er nog ruimte voor verbetering is.

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Jentae op 26-07-2016 13:26 ]

Eer aan je korf (haha)

• Strider
Jentae schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:23:
[...]

Sure. Wat ik heb gedaan (ben zelf SC, nu bezig voor MC grading en heb heel veel collega's geholpen naar SC niveau te komen) is kijken welke boodschap je de quote wil laten uitdragen (bv. excellente performance bij delivery of people skills of...), en dan dit aangeven in een mail naar de persoon die je de quote wil laten afgeven. Daarna kijken wat eruit rolt en evt herschrijven naar nog wat passenders voor je voordracht. Uiteraard navragen of je de quote in herschreven vorm mag gebruiken aan degene die m heeft afgegeven! (10/10 keren is dat prima).

Je kunt ook quoten uit recommendations uit klantbeoordelingen (dus ja, het mogen ook klanten zijn) of van LinkedIn etc.

Overigens moet je grading altijd bespreken met je Counselor/Delegate. Die gaat je promotieverzoek uiteindelijk indienen. Zoek ook goed uit welke certificering je nodig hebt (bijv in AppsTwo/CSD waar ik in zit is dat de Software Engineer Level 1 certificering voor SC en SE Level 2 voor MC).

Je gradingaanvraag moet superstrak en goed lezen. Als je de tekst leest, moet je zelf overtuigd zijn dat de persoon waar het over gaat eigenlijk al een SC of MC is. Laat je aanvraag ook proofreaden voor feedback door iemand die al SC of MC is en door je HR partner/HR manager.

Laatste tip: Vul zoveel mogelijk 1-tjes in bij je aanvraag en een paar 2-en en onderbouw dit goed.
Je wilt krachtig overkomen, maar ook laten zien dat er nog ruimte voor verbetering is.

Succes!
Thanks! Uit hoeveel pagina's bestaat een gemiddeld voordracht formulier? Moet het allemaal kort en krachtig?

BlaBlaBla

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Strider schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:09:
[...]

Thanks! Uit hoeveel pagina's bestaat een gemiddeld voordracht formulier? Moet het allemaal kort en krachtig?
Je kunt het standaard voordrachtformulier vinden op de Capgemini Wiki. Gemiddeld zijn ze zo'n 5 a 6 A4tjes inclusief de standaard gegevens die je moet invullen.

Maak er een mooi verhaal van, maar houd het strak en gericht. Niet per sé in steno, maar get to the point. :)

Eer aan je korf (haha)

• Strider
Jentae schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:57:
[...]

Je kunt het standaard voordrachtformulier vinden op de Capgemini Wiki. Gemiddeld zijn ze zo'n 5 a 6 A4tjes inclusief de standaard gegevens die je moet invullen.

Maak er een mooi verhaal van, maar houd het strak en gericht. Niet per sé in steno, maar get to the point. :)
Het voordrachtformulier had ik al eens doorgekeken en ook de competenties die bij een senior consultant horen. Ik vroeg me nu af of je iedere senior competentie moet laten terugkomen in je onderbouwing?

Een andere vraag, is er ook een voorbeeld beschikbaar? :)

BlaBlaBla

• t_captain
Ik moet denken aan Ben Tiggelaar:

http://www.nrc.nl/nieuws/...lk-bedrijf-1613622-a61503

:)

Verwijderd

Prx schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:42:
[...]

[...]

Bedankt Prx, helemaal helder :) Ik zie veel regelmatig dat MCSA's (Windows Server) en andere Microsoft certificaten opvallend snel zijn gehaald bij Capgemini, is het gebruikelijk om daarvoor op cursus te gaan of zeggen ze al snel dat het zelfstudie wordt als het niet bij de academy te doen is? :)

• Prx
Ik merk dat het toch veelal zelfstudie is. Ik moet bijvoorbeeld nu nog even met wat anderen de CEH binnentikken (ik pentest al jaren maar de certificering nooit gehaald). Wij krijgen nu een week cursus waarin we middag-avond cursus hebben. Er wordt van ons verwacht dat we de ochtend nog gewoon voor klanten werken. (dus nog 20 uur facturabel bovenop 40 uur cursus). Dat is een constructie die ook kan, maar ik eigenlijk niemand zou willen aanbevelen. :p

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

Nee, zelfstudie (lees: eigen tijd) is fijn. Vooral als je nog iets van een leven naast het werken wilt houden ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Strider
Je kunt het ter discussie stellen, maar dit is de wijze die Capgemini gekozen heeft, ik leg me daarbij neer ;)

Op dit moment ben ik consultant (grade B ) en zit in niveau 15. Mijn enige doel met met het doorgroeien naar grade C is een salaris groei. Maar ik vraag me op dit moment af wat ik kan verwachten, ik ga dit ook nog bespreken met mijn p-manager.

Mijn concern:
Grade B (consultant) ---> Niveau 13-18
Grade C (senior consultant) --> Niveau 17 - 21

Nu heb ik begrepen dat het doorgroeien naar grade C niet betekent dat je ook automatisch naar niveau 17 groeit. De kans is groot dat je naar niveau 16 groeit en wellicht het jaar daarna pas naar 17.

Maar je gaat in die tijd wel een zwaardere beoordeling krijgen, je bent immers een grade C en geen grade B meer. Met wat pech heeft dit een negatieve invloed op je groei, je wordt namelijk ook vergeleken met de andere seniors. Als 'junior' senior consultant presteer je waarschijnlijk minder goed dan een ervaren senior consultant.

Volgens het 'Handboek Kalibratie AS 15 medewerker' is de tantieme bandbreedte van een grade B, 0-5% en van een grade C, 5-10%. Maar ik hoor ook weer verhalen dat het tantieme ook gekoppelt is aan je vaste salaris deel, wat zou inhouden dat beide niet verder dan X-marge uit elkaar mogen liggen.

Ik vraag me daarom sterk af wat voor een salarisgroei ik mag verwachten, misschien is het zelfs interessanter om het uit te stellen, en een niveau door te groeien in grade B.

Wat is jullie ervaring hiermee?

BlaBlaBla

• t_captain
Ik ben gewoon blij dat ik niets te maken heb met een
'Handboek Kalibratie AS 15 medewerker'
:)

Ik snap dat het op dit moment een gegeven is, en ik denk dat je een goede vraag stelt aan je collega's. Maar ik krijg koude rillingen van dit soort super-formele systemen.

Als goede en gemotiveerde werknemer wil je eigenlijk twee dingen: zoveel mogelijk waarde (zowel financiële waarde als niet-financiële) toevoegen aan je bedrijf. En eerlijk meedelen in de waarde die je toevoegt.

Meestal staan die systemen meer in de weg van deze doelstellingen dan dat ze eraan bijdragen. Het biedt vooral zoveel handvaten voor een werkgever om de promotie van zijn werknemers tegen te werken, en vervangt maar al te vaak de common sense met de regeltjes.

• Prx
Als het één ding is waar Capgemini van mij mee mag kappen, dan is het wel dat hele formele inderdaad. In de jaren dat ik Capgemini nu meemaak (zo'n 8 jaar) is dit er toch wel aardig ingeslopen. Ik denk dat het ook wel te maken heeft met die groei die we hebben doorgemaakt in de afgelopen jaren. Die globalisering zorgt natuurlijk ook voor een bepaalde afstand naar de medewerker. Ik heb het geluk dat mijn manager in Nederland zit, maar hij is ook de manager van Duitsland en Zweden voor mijn vakgebied, dus die hebben gewoon ook al meer afstand.

Doe mij maar gewoon een systeempje als Impaise, en schaf die Mid-Year en End-Year alsjeblieft a.s.a.p. af.

• Juancho
Dat laatste idd graag ASAP. Of iig het bij 1x per jaar houden. Die hele tussentijdse evaluatie gaat nergens over. Allemaal te formeel, te veel herhaling van zetten en je hebt er maar weinig aan.

• Meekoh
hangt ook een beetje van je review manager af. Ik had tot nu toe wel een relaxte review manager steeds, eentje die veel minder formeel is en moeite doet om uit te zoeken hoe jij presteert in plaats van excel sheet management.
Maargoed, volgens mij is er sowieso een wereld van verschil tussen Apps, Infra en Consulting, zowel in grading als in procedures.

Computer says no

• t_captain
Uiteindelijk leidt het vooral af van waar het écht om gaat. Het idee van consequent en reproduceerbaar beoordelen en belonen is goed, maar de uitvoering in een ingewikkeld systeem met grades, ik zie niet hoe het baat.

De meeste consultants bij Cap moeten uren schrijven op (interne of externe) projecten. Voor die uren staat een tarief.

Dan is je salaris toch heel makkelijk uit te leggen? Je manager bepaalt wat hij een realistisch uurtarief acht; dat ligt grotendeels in het verlengde van je huidige tarieven en bevat een stukje speculatie over je ontwikkeling en die van de markt. Dan heb je de geschatte omzet, legt er een bedrijfsbrede factor overheen (ongeveer 0.55 schat ik momenteel in bij de grote softwarehuizen), en rekent het loonkosten- budget terug naar een salarisaanzegging.

Eventueel wijk je een fractie van de norm af wanneer iemand erg betrokken is buiten zijn declarabele werkzaamheden, of wanneer iemand heel gestructureerd bezig is met zijn ontwikkeling en toekomstige inzetbaarheid.

Lijkt me een eind eenvoudiger en transparanter.

• Prx
t_captain schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:37:
Uiteindelijk leidt het vooral af van waar het écht om gaat. Het idee van consequent en reproduceerbaar beoordelen en belonen is goed, maar de uitvoering in een ingewikkeld systeem met grades, ik zie niet hoe het baat.
Het is ook gewoon niet te doen in het huidige systeem. Maar hoe ga je dat wel doen in een organisatie met 180.000+ medewerkers die je op dezelfde manier zou willen behandelen? Wanneer je een enorme groeipotentie hebt in jouw onderdeel (zoals bv bij mij in het Security cluster) dan kan in het huidige systeem het nooit zo zijn dat wij alleen maar groeiers hebben. Nee, wij moeten op cluster niveau voldoen aan de normaalwaarden, wat betekent dat X% een "Sterke Groei" mag hebben als potentie, Y% een "Groei" mag hebben, Z% een "Horizontale Groei" en W% een "Stilstand". Dat werkt gewoon niet en dat merk ik zelf in mijn beoordelingen ook. Het is één van de weinige punten waar ik binnen Capgemini nu echt moeite mee heb.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Tweakers en Capgemini hebben dit jaar weer samengewerkt om een set Java tutorials te maken. Hier te vinden: https://tweakers.net/advertorials/onlinejavaacademy2/

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Dipsausje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 07:41:
Tweakers en Capgemini hebben dit jaar weer samengewerkt om een set Java tutorials te maken. Hier te vinden: https://tweakers.net/advertorials/onlinejavaacademy2/
Cool! Giselle doet het goed!

Eer aan je korf (haha)

• Tankiej
Dipsausje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 07:41:
Ik ga er ook eens naar kijken. Heb wel een OCA certificaat (Java 8 ) gehaald enkele weken geleden, maar nog niet het idee dat ik echt kan programmeren :+

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:25

Koppensneller

winterrrrrr

Tankiej schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Ik ga er ook eens naar kijken. Heb wel een OCA certificaat (Java 8) gehaald enkele weken geleden, maar nog niet het idee dat ik echt kan programmeren :+
Ach joh, dat maakt toch niet uit. Naar de klant! ;)

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Na vijf jaar neem ik afscheid van Capgemini per oktober. Was een mooie tijd!
Ik zou zeggen: Groei, bloei en trek zaken naar je toe. Word ergens specialist in en zorg ervoor dat mensen je kunnen vinden :)

(En er staat btw een mooie blauwe Toyota Auris TS Lease Pro op de overnamelijst met 14% bijtelling voor de komende drie jaar! ;))

Eer aan je korf (haha)

Verwijderd

Waarschijnlijk al eerder vermeld, maar hoe zit het met een MBO diploma, maak je dan een kans om te werken bij Capgemini als Junior .Net developer?

• t_captain
Lijkt me niet. Of je moet tenminste iets op je CV hebben waaruit blijkt dat je al werkt op HBO-niveau, en zelfs dan vraag ik me af je bij Cap wel op de juiste plek zoekt. Het is een organisatie die sterk aan regels lijkt te hechten.

Verwijderd

Beste vrienden,

Ik heb bij Capgemini gesolliciteerd voor een functie als Test Consultant, alle gesprekken waren positief en ik heb ook de capaciteitentest met succes afgerond. Afgelopen week een aanbieding geaccepteerd dus ergens deze week een gesprek met de psycholoog inclusief rollenspellen. Ik heb 1,5 jaren ervaring als tester vandaar dat ik ook aan een rollenspel moet deelnemen. Echter heb ik helemaal geen idee wat ik tijdens zo een rollenspel kan verwachten. Zijn er mensen die soort gelijke rollenspellen hebben gehad en ook voor een testfunctie hadden gesolliciteerd? Hebben jullie tips voor mij die ik kan gebruiken tijdens het assessment? Hebben jullie mogelijke cases die naar voren kunnen komen?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Strider
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:33:
Beste vrienden,

Ik heb bij Capgemini gesolliciteerd voor een functie als Test Consultant, alle gesprekken waren positief en ik heb ook de capaciteitentest met succes afgerond. Afgelopen week een aanbieding geaccepteerd dus ergens deze week een gesprek met de psycholoog inclusief rollenspellen. Ik heb 1,5 jaren ervaring als tester vandaar dat ik ook aan een rollenspel moet deelnemen. Echter heb ik helemaal geen idee wat ik tijdens zo een rollenspel kan verwachten. Zijn er mensen die soort gelijke rollenspellen hebben gehad en ook voor een testfunctie hadden gesolliciteerd? Hebben jullie tips voor mij die ik kan gebruiken tijdens het assessment? Hebben jullie mogelijke cases die naar voren kunnen komen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Rollenspel is nieuw voor mij, is dit in een groep? Bij mij was het een gesprek met de arbeidspsycholoog die input kreeg uit een voorafgaande test.

BlaBlaBla

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:33:
Afgelopen week een aanbieding geaccepteerd dus ergens deze week een gesprek met de psycholoog inclusief rollenspellen.
[ ... ]
Hebben jullie tips voor mij die ik kan gebruiken tijdens het assessment? Hebben jullie mogelijke cases die naar voren kunnen komen?
Twee tips: ga er goed uitgerust naar toe en wees jezelf.
Een rollenspel is een heel aardige manier om reacties te forceren, met een lastige klant, een vervelende collega, een te veel eisende manager, enz.
Ik had destijds te maken met een tweetal acteurs die verschillende rollen op zich namen en damn! dat deden ze goed & realistisch.
Van te voren word ook uitgelegd wat jouw rol moet zijn en welk doel je wilt bereiken tijdens het gesprek, dus echt lastig is het niet.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• SeanCattery
Collega's en evt. toekomstige collega's :)

Heeft iemand nog een aantal links om het assessment te kunnen oefenen?

Bedankt alvast!

• Prx
Strider schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:16:
[...]

Rollenspel is nieuw voor mij, is dit in een groep? Bij mij was het een gesprek met de arbeidspsycholoog die input kreeg uit een voorafgaande test.
Het assessment is verschillend voor Young Professionals en Senior+. Voor een Young Professional wordt de capaciteitentest tegenwoordig gewoon thuis afgelegd, achter de eigen computer. Het is dus niet meer zo dat ze allemaal in een hokje worden gestopt om de test te maken op één en hetzelfde moment. Steeksproefsgewijs worden er dan hertesten uitgedeeld om te controleren of iemand niet stiekem de test door iemand anders heeft laten maken. Als de Young Professional de test heeft gehaald dan wordt hij/zij uitgenodigd op kantoor om kennis te maken met de organisatie en het onderdeel waar hij/zij mogelijk gaat werken.

Voor niet Young Professionals is de capaciteitentest aangevuld met een rollenspel met acteurs, om zodoende een goed beeld te krijgen van de professionaliteit en de consultancy skills van een persoon. Van iemand met enkele jaren werkervaring wordt namelijk verwacht dat hij/zij al enige kennis en kunde heeft.

Daarin verschil het proces dus voor die twee 'smaken'. :) Voor Principals/Vice Presidents is het natuurlijk weer een ander feestje, maar daar komen er zo weinig van binnen dat ook ik daar het proces niet helemaal van ken. Vooral veel gesprekken had ik begrepen, aangevuld voor VP's met een Business Case die aangedragen moet worden.

• Piratebay

Piratebay

SeanCattery schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:44:
Collega's en evt. toekomstige collega's :)

Heeft iemand nog een aantal links om het assessment te kunnen oefenen?

Bedankt alvast!
Jazeker: https://www.nl.capgemini....rierepad/oefen-assessment

Succes met je oefen-assessment!

• ErnstMid

ErnstMid

Weet iemand toevallig of je een speciale verlofdag kan krijgen om een verhuizing te regelen? :)

• Tankiej
ErnstMid schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:38:
Weet iemand toevallig of je een speciale verlofdag kan krijgen om een verhuizing te regelen? :)
In de HR Charter staat niets over bijzonder verlof vanwege een verhuizing voor zover ik weet, dus ik geef het weinig kans. Je kan natuurlijk altijd bij je manager informeren, als er een bijzondere reden is waarom je een dag vrij moet nemen. Maar ik gok dat je een dag 'gewoon' verlof op moet nemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tankiej op 29-08-2016 14:55 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met uit dienst gaan en prive kilometers? Afgelopen periode erg weinig prive gereden waardoor ik in de plus sta. Nu ga ik per 1 november uit dienst maar staat er nog wel een autovakantie op de planning met circa 5000 kilometers. Krijg ik hier een narekening van? Normaliter verrekenen ze het in de volgende periode maar die komt dus niet meer.

Ik weet niet of het relevant is maar ik neem de auto mee naar mijn nieuwe werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 06-09-2016 08:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tankiej
Tsurany schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:00:
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met uit dienst gaan en prive kilometers? Afgelopen periode erg weinig prive gereden waardoor ik in de plus sta. Nu ga ik per 1 november uit dienst maar staat er nog wel een autovakantie op de planning met circa 5000 kilometers. Krijg ik hier een narekening van? Normaliter verrekenen ze het in de volgende periode maar die komt dus niet meer.

Ik weet niet of het relevant is maar ik neem de auto mee naar mijn nieuwe werkgever.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat het in één keer verrekend wordt, de stand van het moment waarop je uit dienst gaat. Daarnaast ook nog van afgelopen periode, omdat die normaal gesproken verrekend wordt t/m 31-12 en daar dus ook dan nog 2 maanden zijn die nog verrekend moeten worden.

Om het zeker te weten kan je het natuurlijk navragen bij de leaseadministratie, of salarisadministratie. Die zullen wel exact weten hoe het gaat :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zal ik het daar eens navragen, had gehoopt iemand te vinden die hier al ervaring mee heeft gehad.

• Piratebay

Piratebay

Tsurany schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:13:
Dan zal ik het daar eens navragen, had gehoopt iemand te vinden die hier al ervaring mee heeft gehad.
Ja hier krijg je een rekening van :). Ik heb een tijdelijke auto gehad waar een kastje in zat, en toen ik mijn 'eigen' auto kreeg ontving ik een eenmalige uitbetaling van vier tientjes. Dit werd dus niet verrekend met mijn maandbedrag van mijn nieuwe auto. Andersom (credit) zal je moeten betalen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piratebay schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:50:
[...]

Ja hier krijg je een rekening van :). Ik heb een tijdelijke auto gehad waar een kastje in zat, en toen ik mijn 'eigen' auto kreeg ontving ik een eenmalige uitbetaling van vier tientjes. Dit werd dus niet verrekend met mijn maandbedrag van mijn nieuwe auto. Andersom (credit) zal je moeten betalen.
Ah thnx, dan weet ik genoeg. Even wat geld reserveren dus voor de vakantie kilometers.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Tsurany schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:53:
[...]
Even wat geld reserveren dus voor de vakantie kilometers.
Vergeet niet dat jouw tantieme deels in december en deels in april ook nog komt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Tankiej
DeBolle schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:54:
[...]

Vergeet niet dat jouw tantieme deels in december en deels in april ook nog komt.
Tantieme komt tegenwoordig toch niet meer deels in december en deels in april, maar volledig in april? Is volgens mij gewijzigd per 2016.

Maar ook: vakantiegeld, eventuele overgebleven verlofuren, uitbetaling van ESOP als je daar aan meegedaan hebt, en vast nog wel iets wat ik vergeet.. :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar had ik wel aan gedacht inderdaad. ESOP laat ik lekker doorlopen, dat gaat wel redelijk heb ik het idee. Alleen dit kon ik ook nergens goed terug vinden in de lease bijlage of de uit dienst brief.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:41
Tsurany schreef op donderdag 08 september 2016 @ 15:35:
Daar had ik wel aan gedacht inderdaad. ESOP laat ik lekker doorlopen, dat gaat wel redelijk heb ik het idee. Alleen dit kon ik ook nergens goed terug vinden in de lease bijlage of de uit dienst brief.
ESOP kan je toch pas na 5 jaar laten uitbetalen? Ik ben 1.5 jaar geleden mee gaan doen en dacht dat ik pas over 5 jaar of bij uit dienst geld kon opnemen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt. Ik ga echter uit dienst dus vandaar dat ik nu kan kiezen tussen laten uitbetalen of door laten lopen. Voorlopig laat ik het doorlopen, ik heb naast de ESOP ook nog losse aandelen en ik hoop dat die binnenkort ook weer richting de 100 euro per stuk gaan.

• Blik1984
ESOP, geweldig initiatief is dat. Binnen een jaar een rendement van rond de 90% bij uit dienst gaan.

Moeten meer bedrijven doen

• t_captain
Hmm, dat zal niet de bedoeling zijn geweest :)

Heel vaak zijn dergelijke regelingen juist instrumenten om mensen in dienst te houden (bv opties die na een lang embargo alleen mogen worden ingewisseld bij in dienst). Hier dus een positieve uitzondering.

Verwijderd

Wanneer gebeurt het bijkopen van vakantiedagen eigenlijk, is dat altijd aan het einde van het jaar? En maakt het daarbij nog uit als je minder dan een jaar in dienst bent? :)

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 23:06
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:10:
Wanneer gebeurt het bijkopen van vakantiedagen eigenlijk, is dat altijd aan het einde van het jaar? En maakt het daarbij nog uit als je minder dan een jaar in dienst bent? :)
Normaal moet je dat inderdaad aangeven aan het eind van het jaar, eind november dacht ik uit m'n hoofd. Ik ben ook destijds in april begonnen en toen kon ik nog gewoon dagen bijkopen. Het enige verschil is natuurlijk dat je het moet uitsmeren over minder dagen.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30
t_captain schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:07:
Hmm, dat zal niet de bedoeling zijn geweest :)

Heel vaak zijn dergelijke regelingen juist instrumenten om mensen in dienst te houden (bv opties die na een lang embargo alleen mogen worden ingewisseld bij in dienst). Hier dus een positieve uitzondering.
Het zijn nou ook weer niet zulke grote bedragen om daarvoor in dienst te blijven ... Ik had zelf 1500 bruto ingelegd en laat het uitbetalen (wat nu waarschijnlijk rond de 3800eu waard is ... geen verkeerde regeling)

Ik zwaai volgende week ook af. Met plezier bijna 12 jaar bij Cap gewerkt maar ga nu voor een wat kleiner bedrijf werken. Combinatie van redenen; binding met Cap werd minder, beter salaris, meer gespecialiseerd bedrijf.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ga volgende maand (ook) uit dienst.

Maar nu wordt ik nog even verrast met kleine letters uit de leaseregelement.( berijders overeenkomst verwijst naar HR lease regelement, waar ergens in een tabellletje iets staat ) Moet nog even 4 termijnen lease dokken. Tenzij iemand een 14% auris TS stationwagon wil overnemen. Ben eigenlijk best wel boos, want deze zag ik gewoon niet aankomen. Auto staat op interne yammer en op interne lease wiki...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Meekoh
leuk_he schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:28:
Ik ga volgende maand (ook) uit dienst.

Maar nu wordt ik nog even verrast met kleine letters uit de leaseregelement.( berijders overeenkomst verwijst naar HR lease regelement, waar ergens in een tabellletje iets staat ) Moet nog even 4 termijnen lease dokken. Tenzij iemand een 14% auris TS stationwagon wil overnemen. Ben eigenlijk best wel boos, want deze zag ik gewoon niet aankomen. Auto staat op interne yammer en op interne lease wiki...
Sorry, maar dat had je zelf aan moeten zien komen.
1. Lees wat je ondertekend.
2. Waarom is er anders een optie in de lease portals voor een auto met afkoopverzekering en zonder?
Wellicht dat je nieuwe werkgever de auto wil overnemen?

Computer says no

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 23:06
Artikel 3 van de Berijdersovereenkomst is anders ook vrij ondubbelzinnig.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Meekoh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:57:
[...]

Sorry, maar dat had je zelf aan moeten zien komen.
1. Lees wat je ondertekend.
2. Waarom is er anders een optie in de lease portals voor een auto met afkoopverzekering en zonder?
Wellicht dat je nieuwe werkgever de auto wil overnemen?
1. Wat ik heb ondertekend heb ik gelezen. Daarin staat punt 6: bij binnen 6 maanden na bestelling uit dienst kost je een boete.
Verder wordt er verwezen naar een lease regelement waar ik het nu pas uit kan halen. dat dit geen "standaard wagen" is. lease relgelement is 27 pagina's
2. staat dus niet op wat ik heb ondertekend. ;(

Met nieuwe werkgever is dit dus niet onderhandeld, omdat ik me hiervan niet bewust was. Ik ga ook geen lease meer rijden.

Maar weet je nog iemand voor een 14% "niet standaard" auris TS, (Niet standaard betekend dus : iets ander dan een peogeot 208 8)7 ) , dan houd ik me erg aanbevolen. Het is immers een vrij nieuwe goede zuinige auto die nog jaren in de 14% zit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Meekoh
leuk_he schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:59:
[...]

1. Wat ik heb ondertekend heb ik gelezen. Daarin staat punt 6: bij binnen 6 maanden na bestelling uit dienst kost je een boete.
Verder wordt er verwezen naar een lease regelement waar ik het nu pas uit kan halen. dat dit geen "standaard wagen" is. lease relgelement is 27 pagina's
2. staat dus niet op wat ik heb ondertekend. ;(

Met nieuwe werkgever is dit dus niet onderhandeld, omdat ik me hiervan niet bewust was. Ik ga ook geen lease meer rijden.

Maar weet je nog iemand voor een 14% "niet standaard" auris TS, (Niet standaard betekend dus : iets ander dan een peogeot 208 8)7 ) , dan houd ik me erg aanbevolen. Het is immers een vrij nieuwe goede zuinige auto die nog jaren in de 14% zit.
In wat je ondertekend hebt, staat dat je door ondertekening akkoord gaat met het lease reglement.
En in het LeaseReglement staat een mooi tabelletje, pagina 24.
Afwijkende auto besteld na 1 juli 2012 – voortijdig inleveren niet meeverzekerd
< € 41.000
Conform bovenstaande staffel (zie 6.1.8 bovenaan, auto naar leasemaatschappij)

edit: en PM gestuurd ;)

Computer says no

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55
Ik begrijp wel wat leuk_he bedoelt. Ik zat in dezelfde situatie als hem. Al had ik wel in m'n achterhoofd dat ik een boete zou moeten betalen bij uit dienst. Dus op het moment dat ik er mee bezig was m'n multomap er bij gepakt die ik ooit heb gekregen toen ik in dienst ging. Blijkt dat hier een veroudert lease regelement in zat. In het oude regelement staat dat je voor auto's onder de 41K geen boete hoeft te betalen bij vroegtijdige inlevering. Op dat moment ging ik daar ook vanuit.

Zodra bekend is dat je uit dienst gaat kreeg ik een mail met de te verwachten boete (in mijn geval ruim 2 maanden van te voren). Dus dat was voor mij ook toch nog best een verassing. M'n auto heb ik op de overnamelijst gezet en er was best veel interesse. Het is een beetje geluk hebben met vraag een aanbod. Maar uiteindelijk heb ik m'n auto kunnen ruilen met een collega die een standaardauto heeft en ben ik goed weg gekomen

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Meekoh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:10:
[...]

In wat je ondertekend hebt, staat dat je door ondertekening akkoord gaat met het lease reglement.
En in het LeaseReglement staat een mooi tabelletje, pagina 24.
Afwijkende auto besteld na 1 juli 2012 – voortijdig inleveren niet meeverzekerd
< € 41.000
Conform bovenstaande staffel (zie 6.1.8 bovenaan, auto naar leasemaatschappij)

edit: en PM gestuurd ;)
Ja,... Nu weet ik dat. Niet begrepen indertijd dat dit van toepassing was.

Zie je hoeveel verwijzingen er in dat stukje al zitten?

Bedankt voor PM :) , maar die helpt niet.

/Edit: hij is al weg.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30
Tja, met alle commotie over het leasereglement en alles inloopsessies de afgelopen jaren zou je mogen verwachten ... Nouja, balen dan. Ik gok wel dat dat bedrag van je bruto salaris wordt ingehouden, dus dat scheelt nog iets ...

Er werd bij mij ook al gedreigd met een boete (ondanks dat het contract al overgenomen was ...) Wat me wel verbaasde was dat ze met 14 maanden in het contract te gaan, wel 2 volle leasetermijnen rekenen (1 per jaar) maar goed, niet van toepassing bij mij dus

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Ik vind het gek dat er zoveel wordt afgegeven op deze constructie. Je least een auto waar je nota bene een contract voor tekent dat je kennelijk zelf niet goed doorleest (Het is een contract! Geen krabbel op een servetje!). Daarnaast zijn alle reglementen te vinden op het intranet. Vooral bij uitdiensttreding ga je dit soort zaken toch juist extra goed na?

Ik had ook een 14% Auris TS en ga ook uit dienst. Geen probleem, op tijd op de lijst zetten en ze zijn zo weg. Anders inderdaad een aantal leasetermijnen betalen.

Bij andere bedrijven zijn zulke constructies ook gewoon en moet je je auto zelfs verplicht meenemen naar je nieuwe werkgever als je geen standaardauto neemt. En Capgemini heeft overigens ook standaardauto's, kun je gewoon vinden in het Leaseportaal.

Lekker makkelijk om boos te worden terwijl je zelf verantwoordelijk bent.

Eer aan je korf (haha)

• Prx
Die auto is inderdaad snel weg, daar hoef je je denk ik weinig zorgen over te maken. :)

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

avotar

P0werd by Black Coffee

Bij Logica CGI was het in mijn tijd zelfs zo dat als je ontslag nam in je eerste contractjaar van je leasewagen, je het verschil tussen de cataloguswaarde en de dagwaarde mocht lappen.
Tenzij je hem inderdaad meenam of kwijt kon bij een ander.

En ik meen dat je daar een staffel had van 6 naar 4 naar 2 termijnen bij voortijdige inlevering.

Maar het is inderdaad redelijk standaard gebruik, ook elders.
Dus dat is alvast iets voor je volgende baan ;)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Juancho
Mocht iemand evt. nog interesse hebben in een Volvo V40 D4 Summum (meest luxe en uitgebreide versie) met 14% bijtelling...ik zit te twijfelen of ik hem op de lijst ga zetten ja/nee. KM stand is 110.000 met een contractuele einddatum van 21-07-2018. Met het aantal KM dat ik rijd ligt de verwachting echter dat ik rond mei aan mijn max aantal KM zit...

Bij interesse hoor ik het graag! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 29-09-2016 14:49 ]

• Meekoh
Juancho schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:32:
Mocht iemand evt. nog interesse hebben in een Volvo V40 D4 met 14% bijtelling...ik zit te twijfelen of ik hem op de lijst ga zetten ja/nee. KM stand is 110.000 met een contractuele einddatum van 21-07-2018. Met het aantal KM dat ik rijd ligt de verwachting echter dat ik rond mei aan mijn max aantal KM zit...

Bij interesse hoor ik het graag! :)
Jij wilt dus eerder al een nieuwe als ik het goed begrijp?
Anders is het gewoon een kwestie van doorrijden? Leasemaatschappij gaat vanzelf miepen.

Computer says no

Pagina: 1 ... 50 ... 84 Laatste