BlaBlaBla
[ Voor 4% gewijzigd door Meekoh op 04-11-2015 10:26 ]
Computer says no
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik ga m'n auto vanaf volgende week tot einde jaar schorsen om dat ik voor een project een tijdje weg ben, die periode wordt ook bij de leasetermijn opgeteld dus dat scheelt ook weer.
Daarna sowieso maar eens kijken of een prive auto niet interessanter is, ik rij weinig prive KM's, ben max 4 dagen per week bij de klant (en das ook maar een km of 60 van huis) en vaak in het buitenland. Woon redelijk centraal dus hoef eigenlijk nooit echt ver te rijden. Daarnaast hoef ik ook niet perse een grote of nieuwe auto, een goed uitgeruste B segmenter van 3 jaar oud vind ik ook prima dus iets zegt mij dat leasen dan niet voordelig is (nog niet uitgerekend trouwens, ik heb nog even). Bovendien kan ik dan ook iets beter gemotoriseerd op benzine kopen dus meer rijplezier (kun je natuurlijk ook leasen maar daar betaal je dan onevenredig veel extra voor). Geld om een leuke auto te kopen heb ik ook wel, hoef niets te financieren/lenen oid dus dat is ook geen reden om het niet te doen.
Voordeel van leasen blijft natuurlijk de zekerheid qua schades en onderhoud mja er zit wel een grens aan wat dat mag kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door jap85 op 05-11-2015 14:26 ]
Het geheugen in de nieuwe laptops is 1600Mhz. De huidige T520's die nu vervangen worden hebben standaard 1333Mhz geheugen aan boord. Als je hem over wilt zetten dan kan dit inderdaad, maar je zult dus een minimale performance hit moeten accepteren.Juancho schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:21:
Ik ben één van de "gelukkige" die een nieuwe laptop krijgt. Ik neem aan dat het mogelijk is het extra geheugen wat ik onlangs ontving ook over te laten zetten in mijn nieuwe laptop zodat ik weer 16GB heb? En is het ook mogelijk om bijv. naast de SSD schijf je HDD schijf uit je laptop in de nieuwe laptop te zetten? Lijken me allemaal kleine aanpassingen...
Zover ik zie is de SSD in de nieuwe laptop een M2, waarmee de interne HDD bay dus niet gevuld is. In theorie kun je hier dan ook een schijf inplaatsen. Natuurlijk moet je jouw oude laptop werkend inleveren, dus je kunt die niet schijfloos inleveren. Mocht je zelf nog een schijf hebben die je erin kan plaatsen, dan kan dit dus inderdaad (is waar ik ook op reken).
Waar je wel even mee zit is dat de nieuwe laptops geen eenvoudige toegang meer hebben tot HDD en geheugen. Je zult de volledige onderkant van de laptop moeten demonteren om deze zaken uit te voeren.
Ik bedoel eigenlijk het werkgeheugen. Ik heb nu 16GB terwijl in de standaard nieuwe 550 laptops 8GB zit. Ik heb, denk 2 maand geleden, net 8GB extra gekregen en uiteraard ben ik deze ook nodig in de nieuwe laptop. Ik neem aan dat dit gewoon ter plekke overgezet kan worden?Prx schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:40:
[...]
Het geheugen in de nieuwe laptops is 1600Mhz. De huidige T520's die nu vervangen worden hebben standaard 1333Mhz geheugen aan boord. Als je hem over wilt zetten dan kan dit inderdaad, maar je zult dus een minimale performance hit moeten accepteren.
Als je bij het omruilen de laptop werkend laat zien, dan kunnen ze daarna toch mijn huidige HDD schijf eruit halen en terug zetten in de nieuwe? Of kan dit niet omdat de laptops naar weet ik veel gaan en daarom een HDD moeten hebben...?Zover ik zie is de SSD in de nieuwe laptop een M2, waarmee de interne HDD bay dus niet gevuld is. In theorie kun je hier dan ook een schijf inplaatsen. Natuurlijk moet je jouw oude laptop werkend inleveren, dus je kunt die niet schijfloos inleveren. Mocht je zelf nog een schijf hebben die je erin kan plaatsen, dan kan dit dus inderdaad (is waar ik ook op reken).
De vraag is... mag je dit zelf doen of kan je dit beter laten doen door de ICT shop? Ik ben bang dat je dan weer zit met dat zij geen persoonlijke hardware in de laptop mogen plaatsen....Waar je wel even mee zit is dat de nieuwe laptops geen eenvoudige toegang meer hebben tot HDD en geheugen. Je zult de volledige onderkant van de laptop moeten demonteren om deze zaken uit te voeren.
Ik vind 250GB in deze tijd gewoon bizar weinig dus wat mij betreft hadden ze het standaard gemaakt dat je je oude HDD in de nieuwe laptop erbij kreeg. Zou ook een hoop schelen met bestanden overzetten etc. En wat kost een HDD tegenwoordig nou...
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Helaas.... dit weer opnieuw geheugen aanvragen, weer naar kantoor en weer problemen met beperkte schijfruimte, even los van dat je een externe schijf mee kan nemen.Waarschijnlijk is het meenemen van het oude geheugen niet mogenlijk .
Dit omdat de nieuwe Laptops een ander type Geheugen modules bevatten.
Het meenemen van de oude Hardeschijf is ook niet mogelijk.
Het is altijd aan te bevelen dat de ICT Shop de werkzaamheden uitvoert aan de laptop. Ze kunnen anders nog wel eens moeilijk gaan doen. Neemt niet weg dat ik het waarschijnlijk toch echt zelf ga doen.
Ik denk niet dat ze de HDD uit de oude laptop zullen verwijderen en in je nieuwe laptop zullen plaatsen. Ze worden na 7 dagen opslag wel allemaal geformat (low-level), maar daarna zullen ze naar de broker gaan en ik vermoed dat ze dan moeten werken, zodat ze 1 op 1 doorverkocht kunnen worden.
Ben het overigens voor de rest totaal met je eens hoor, dat 250GB gewoon te weinig is.
edit
Beide laptops bevatten DDR3 geheugen, dus het heeft niets te maken met een 'ander type' geheugen. Het enige verschil is de snelheid en je kunt gewoon 1333Mhz geheugen plaatsen in een systeem dat 1600Mhz verwacht. Dan gaat hij gewoon op 1333Mhz functioneren. Waarschijnlijk is het eerder zo dat ze geen zin hebben om het te regelen.
Heb overigens zelf een 2TB externe HDD aangeschaft voor het opslaan van Virtuele Machines e.d. die ik niet zo vaak gebruik.
[ Voor 25% gewijzigd door Prx op 05-11-2015 15:21 ]
Bovendien is het toch raar dat JIJ als werknemer zelf een schijf moet kopen omdat je in je werk laptop een veelste kleine schijf hebt? Het mag toch algemeen bekend zijn binnen Cap dat een groot deel vrijwel altijd loopt te knooien met te weinig ruimte. Zeker als je het hebt over de meer technische divisies die idd werken met VM's en andere software die nogal wat ruimte vragen.
Zet er nog een HDD van 500GB in en je bent gewoon klaar en maakt het zoveel mensen zoveel makkelijker....
Lekker gemakkelijk op vakantie ook, even SDD wisselen en alle werk-gerelateerde spulletjes lekker thuis laten. :-)
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Nu moet ik wel zeggen dat ik m'n laptop niet veel meer heb gebruikt dan voor wat trainingen af en toe, midyear/endyear reviews, declaraties etc
Volgens mij is het een gewone SSD, dus geen M2 variant (15" laptop). En volgens het type nummer (Toshiba ook geen super snelle). Maar ik ken al diverse die heb vervangen hebben, en gewoon W10 er op draaien. Werkt goed :-).[b]Prx schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:40:
Zover ik zie is de SSD in de nieuwe laptop een M2, waarmee de interne HDD bay dus niet gevuld is. In theorie kun je hier dan ook een schijf inplaatsen. Natuurlijk moet je jouw oude laptop werkend inleveren, dus je kunt die niet schijfloos inleveren. Mocht je zelf nog een schijf hebben die je erin kan plaatsen, dan kan dit dus inderdaad (is waar ik ook op reken).
Hou er ook rekening mee dat er dit keer alleen maar een 2.4GHz wifi kaart in zit. Oude laptop deed het een stuk beter op de wifi. Hoor heel veel klachten er over.
Je krijgt een "monster" van een laptop, maar een kever om er mee over de snelweg te rijden. Thuis pak ik momenteel al vaak de kabel, omdat dit beter werkt dan de wifi. Zo jammer.....
Ik zit er al aan te denken om voor 25 euro zelf een beter kaart in te bouwen. Volgens de Lenovo site koste dit maar 15 euro extra bij een nieuwe laptop waarin CAP dit niet direct gedaan heeft weet ik ook niet. Misschien maar meteen met een 500G SSD er in. Kunnen me virtuele machines er tenminste ook staan.
De batterijen in de 15 zijn wel geweldig. Kan bijna 2 dagen er op werken volgens Windows. Gisteren volledige dag gewoon normaal gewerkt, volledig op de accu, Batterij nog meer dan 60% vol, en kon er nog dik 12 uur mee doen. Thuis nooit meer de voeding nodig als ik in de avond nog even wat moet doen
Alleen zo jammer, ik zou graag de oude wifi kaart van mijn oude laptop in deze machine willen hebben. Dan zou de laptop "perfect" zijn.
Die ruimte is niet noodzakelijk voor iedereen, maar voor een bepaalde groep gebruikers. Als jij vindt dat je die ruimte echt nodig hebt dan kun je vast iets regelen met je manager. Mijn manager heeft ook totaal niet moeilijk gedaan over de 8GB die ik extra nodig heb aan werkgeheugen. Heb in mijn T520 al 16GB zitten waar hij totaal niet moeilijk over deed.Juancho schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:37:
Bovendien is het toch raar dat JIJ als werknemer zelf een schijf moet kopen omdat je in je werk laptop een veelste kleine schijf hebt? Het mag toch algemeen bekend zijn binnen Cap dat een groot deel vrijwel altijd loopt te knooien met te weinig ruimte. Zeker als je het hebt over de meer technische divisies die idd werken met VM's en andere software die nogal wat ruimte vragen.
Zet er nog een HDD van 500GB in en je bent gewoon klaar en maakt het zoveel mensen zoveel makkelijker....
Gewoon even motiveren waar je het voor nodig hebt en dan komt het wel goed.
Ja dit zou voor mij een optie kunnen zijn als ik de Cap laptop ook voor persoonlijk zaken gebruik. Ik ben toevallig nu op een punt dat ik we/geen nieuwe privé laptop wil gaan komen. De nieuwe die ik straks krijg van Cap is wel een beest die mijn privé zaken (ik ben muziek producer) makkelijk aan kan. Dus om daarvoor nu een nieuwe laptop te kopen...DeBolle schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:49:
Of je haalt de schouders op zoals ik heb gedaan en zet er zelf jouw eigen SDD en memory in. Ja, dat kost wat en nee, dat krijg je niet terug. Het was het *mij* wel waard, ik kan niet voor anderen spreken.
Lekker gemakkelijk op vakantie ook, even SDD wisselen en alle werk-gerelateerde spulletjes lekker thuis laten. :-)
Dan zou ik er idd gewoon zelf een 2de schijf in kunnen zetten, extra geheugen krijgt onze divisie normaal gesproken wel. Maarja, in hoeverre mag je de laptop ook privé gebruiken.
Overigens daarover gelijk een vraag. Ik heb regelmatig exe bestanden die de scanner van Cap blokkeert en je kan werkelijk niets aanpassen aan rechten en toegang. Behoorlijk frustrerend als je dat ene bestandje net nodig ben. Iemand een workaround?
Met name op het Cap kantoor kan je dat snelheid voordeel opleveren, aangezien die intel drivers ook meerdere AP's tegelijk kunnen gebruiken voor downloads.
Computer says no
Hier nog nooit last van gehad.Juancho schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:28:
[...]
Ja dit zou voor mij een optie kunnen zijn als ik de Cap laptop ook voor persoonlijk zaken gebruik. Ik ben toevallig nu op een punt dat ik we/geen nieuwe privé laptop wil gaan komen. De nieuwe die ik straks krijg van Cap is wel een beest die mijn privé zaken (ik ben muziek producer) makkelijk aan kan. Dus om daarvoor nu een nieuwe laptop te kopen...
Dan zou ik er idd gewoon zelf een 2de schijf in kunnen zetten, extra geheugen krijgt onze divisie normaal gesproken wel. Maarja, in hoeverre mag je de laptop ook privé gebruiken.
Overigens daarover gelijk een vraag. Ik heb regelmatig exe bestanden die de scanner van Cap blokkeert en je kan werkelijk niets aanpassen aan rechten en toegang. Behoorlijk frustrerend als je dat ene bestandje net nodig ben. Iemand een workaround?
Download nog best wel een en ander.
Maar het is mijn werk laptop, kortom alles netjes uit legale bronnen
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Ik heb tot nu toe alles nog kunnen installeren/openen dat ik wilde, nog niets geblokkeerd. Wat voor dingen wil jij dan installeren die geblokkeerd worden? En zijn die echt voor werk of privé?Juancho schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:28:
[...]
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 06-11-2015 13:38 ]
Op een Cap locatie valt het ook over het algemeen mee met wifi. Werkt vrij stabiel. Maar daar is ook alles op elkaar afgestemd.Meekoh schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:00:
Wat betreft de WIFI heb ik nergens last van. Heb ook Windows 10 erop gezet, maar vergeet niet de drivers van Intel te installeren! Dat kon je al wat voordeel opleveren op de vorige laptops.
Met name op het Cap kantoor kan je dat snelheid voordeel opleveren, aangezien die intel drivers ook meerdere AP's tegelijk kunnen gebruiken voor downloads.
Thuis is het wat anders. Het aantal accesspoints kan ik niet meer op 2 handen tellen. Diverse repeaters zie ik staan.
2.4GHz is gewoon niet meer van deze tijd. Gaat minder ver, maar wel een stabieler. Ik merk een wereld van verschil tussen mij oude laptop op 5GHz en mijn nieuwe laptop op 2.4GHz. Ben al een paar keer terug gegaan naar de kabel.
De nieuwste generatie AC is toch simultaan dualband 2.4 + 5?
Verwijderd
grapje zekerBlik1984 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:02:
[...]
Wat een farce was dat, laptops uitgeven met 2GB intern geheugen waardoor vervolgens het hele bedrijf om een upgrade ging vragen bij de servicedesk.
MIjn toenmalige manager vond het te gortig worden, en wilde van iedereen een business case hebben waarom die de upgrade nodig zou hebben. Die upgrade kostte 16 euro
Helaas niet.
Maar na een mail van mij dat het maken van een business case al meer geld zou kosten dan de daadwerkelijke kostenpost ging die redelijk makkelijk overstag en keurde die het goes
Opleidingen/trainingen etc. is vrij breed en volgens mij mag je ook vrij veel zolang het maar gerelateerd is aan je vakgebied. Bij ons juichen ze dat alleen maar toe. Wel is het natuurlijk zo dat het, als je bij een klant ingezet bent, dat het in de avonduren moet.
Zit je op de bank zou ik zeker zoveel mogelijk proberen te doen wat echt je interesse heeft. Gewoon een plan maken met je counselor in je eerste week.
Dan kan het best zijn dat je tussendoor eens wat anders moet doen, maar je kunt dan nog gerust je focus op je doel houden en daarmee bezig blijven.
Die vraag is lastig te beantwoorden als je niet op z'n minst het type of merk auto waar je ongeveer naar op zoek bent noemt. Wil je geld overhouden of niet bijbetalen?xypds schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:19:
Welke auto is zeer geschikt voor een YP zonder al teveel geopentrek van je eigen portemonnee?
Een Aygo/C1/108/Up/Mii houd je gegarandeerd geld mee over en dat wordt gewoon uitbetaald. Reed ik ook in het begin mee rond. Alleen met de nieuwe leaseregeling zou je alsnog de portemonnee kunnen gaan trekken afhankelijk van het aantal prive kilometers dat je gaat maken.xypds schreef op woensdag 11 november 2015 @ 16:19:
Welke auto is zeer geschikt voor een YP zonder al teveel geopentrek van je eigen portemonnee?
Computer says no
[ Voor 15% gewijzigd door Koppensneller op 13-11-2015 09:42 ]
Want? Wat weet je nu waardoor je echt spijt hebt?Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:03:
Capgemini weet de boel wel te demotiveren op dit moment. Nog geen jaar in dienst en ik heb op dit moment echt spijt dat ik onlangs een andere baan afgewezen heb.
Wat doen ze dan om je te demotiveren?Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:03:
Capgemini weet de boel wel te demotiveren op dit moment. Nog geen jaar in dienst en ik heb op dit moment echt spijt dat ik onlangs een andere baan afgewezen heb.
Wel ben ik erg benieuwd welke stap je exact wil maken. Zou je daar misschien iets over willen sturen in de DM?
Verwijderd
Zeker. Zal je zo een DM sturenPrx schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 00:23:
Als jij een overstap wil maken naar een andere practice en die andere practice wil jou ook hebben, dan mag je huidige practice hier eigenlijk niet veel tegenin brengen. Dat lijkt me een gevalletje smullen voor de ondernemingsraad.
Wel ben ik erg benieuwd welke stap je exact wil maken. Zou je daar misschien iets over willen sturen in de DM?
Overigens moet je, en je geeft het zelf al aan gelukkig, wel wat nuance brengen in je reactie. Dit is een specifiek geval en staat natuurlijk niet voor Capgemini breed. In mijn netwerk heb ik aardig wat collega's moeiteloos een overstap zien maken.
Lijkt me erg onwenselijk, heb je weer proeftijd, pensioensopbouw komt een gat in te zitten, en al het administratieve gezeik (ander personeelsnummer waarschijnlijk). Als je dan toch ontslag moet nemen, zou ik het ergens anders gaan zoeken.Juancho schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:29:
Wat ook kan is dat je gewoon ontslag neemt en vervolgens weer in dienst gaat bij die andere divisie.
Misschien een idee om eens bij HR/OR te gaan buurten als de andere divisie em echt wil hebben
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Alles wat je nog wel kan declareren staat op Talent: People -> Compensation & Benefits -> Flex choice package.Juancho schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:19:
Wat kan/mag je dit jaar nog declareren eigenlijk? Vorig jaar was het nog telefoon, internetabonnement en een hele boel andere zaken. Dat is natuurlijk dit jaar verandert maar iemand nog tips/tricks wat je wel kan doen?
Niet zoveel meer dus..
Verwijderd
Lijkt me ook niet wenselijk. Het zijn alsnog collega's, dus ik wil het graag gewoon netjes oplossen. Hopelijk snel genoeg, het motiveert nou niet echt in mijn huidige werkvectormatic schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:54:
[...]
Lijkt me erg onwenselijk, heb je weer proeftijd, pensioensopbouw komt een gat in te zitten, en al het administratieve gezeik (ander personeelsnummer waarschijnlijk). Als je dan toch ontslag moet nemen, zou ik het ergens anders gaan zoeken.
Misschien een idee om eens bij HR/OR te gaan buurten als de andere divisie em echt wil hebben
Edit: Inmiddels is alles opgelost.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2015 15:14 ]
Ik sta op het punt om te gaan afstuderen, en zou graag de IT project management kant op willen gaan. CAP lijkt mij prima voor een yp. Ik las op de site van CAP dat ik nu al kan solliciteren ook al heb ik nog geen diploma.
Ik verwacht deze te behalen eind Januari, maar hoe zou dit proces ingang gezet worden? Heeft iemand misschien ervaring met dit soort sollicitatie processen.
Is het bijvoorbeeld zo dat ik eventueel nu al zou kunnen beginnen mijn diploma later zou mogen aanleveren, Of zie ik dit verkeerd?
Alvast bedankt.
Je kan zeker alvast solliciteren terwijl je nog geen diploma hebt, dat heb ik zelf ook gedaan. Mocht je overal doorheen komen, dan kan je je diploma wel overleggen zodra je indienst komt. Dat zal dan toch pas zijn zodra je het diploma hebt behaald.Zebesco schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:02:
Hallo heren van Tweakers,
Ik sta op het punt om te gaan afstuderen, en zou graag de IT project management kant op willen gaan. CAP lijkt mij prima voor een yp. Ik las op de site van CAP dat ik nu al kan solliciteren ook al heb ik nog geen diploma.
Ik verwacht deze te behalen eind Januari, maar hoe zou deze sollicitatie proces ingang gezet worden? Heeft iemand misschien ervaring met dit soort sollicitatie processen.
Is het misschien bijvoorbeeld zo dat omdat ik eventueel nu al zou kunnen beginnen mijn diploma later zou mogen aanleveren? Of zie ik dit verkeerd?
Alvast bedankt.
Als je meer specifieke info wilt, kan je ook altijd dm'en/pm'en, m'n inbox staat open
Verwijderd
Is dus geen probleem.
(als horizontale instroom dan, ik denk niet dat je dan als YP binnenkomt)
Verwijderd
De casus:
- Ik ging september 2014 uit dienst. Louter goede beoordelingen, en goed uit elkaar gegaan, na een dienstverband van 7,5 jaar. Ik ben naar een partnerbedrijf van Cap gegaan.
- In April kreeg ik mijn tantieme, daar stond (zonder toelichting) een persoonlijke beoordeling van -100% op.
- Ik heb dit direct nagevraagd bij mij P-manager, maar ik kreeg geen toelichting. Ook in de HR charter werd hier niet over gerept. De hele zaak voelde voor mij als een schop na. Een collega die in het zelfde schuitje zat kreeg te horen dat hij -100 kreeg omdat hij voor zichzelf was begonnen.
- In de zomer heb ik de OR ingeschakeld. Zij hebben navraag gedaan bij directie, en uiteindelijk (na nog een aantal keer mailen en bellen) is er resultaat uit gekomen.
De uitkomst:
UIteindelijk kreeg ik een briefje, zonder toelichting / excuses / oid, met daarop de persoonlijke beoordeling '- 50%- . Ik ben nu het mailen en bellen wel zat, en neem hier genoegen mee. Jammer dat het zo moet na 7,5 jaar wat voor beide partijen tot voller tevredenheid is verlopen.
Dus, wat ik jullie wil meegeven: Als jullie uit dienst gaan, hou hier dan even rekening mee
Ga ik het direct even nuancerenVerwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:19:
Zo, nog even terugkoppeling op een berichtje uit het verleden.
De casus:
- Ik ging september 2014 uit dienst. Louter goede beoordelingen, en goed uit elkaar gegaan, na een dienstverband van 7,5 jaar. Ik ben naar een partnerbedrijf van Cap gegaan.
- In April kreeg ik mijn tantieme, daar stond (zonder toelichting) een persoonlijke beoordeling van -100% op.
- Ik heb dit direct nagevraagd bij mij P-manager, maar ik kreeg geen toelichting. Ook in de HR charter werd hier niet over gerept. De hele zaak voelde voor mij als een schop na. Een collega die in het zelfde schuitje zat kreeg te horen dat hij -100 kreeg omdat hij voor zichzelf was begonnen.
- In de zomer heb ik de OR ingeschakeld. Zij hebben navraag gedaan bij directie, en uiteindelijk (na nog een aantal keer mailen en bellen) is er resultaat uit gekomen.
De uitkomst:
UIteindelijk kreeg ik een briefje, zonder toelichting / excuses / oid, met daarop de persoonlijke beoordeling '- 50%- . Ik ben nu het mailen en bellen wel zat, en neem hier genoegen mee. Jammer dat het zo moet na 7,5 jaar wat voor beide partijen tot voller tevredenheid is verlopen.
Dus, wat ik jullie wil meegeven: Als jullie uit dienst gaan, hou hier dan even rekening mee. En laat het er niet bij zitten.
In september 2013 uit dienst gegaan, in april 2014 gewoon fatsoenlijke tantième (= standaard performance rating) ontvangen op basis van gewerkte maanden.
Dus is blijkbaar erg afhankelijk van je unit.
Persoonlijk zou ik het overigens wel begrijpen als ze me een lagere beoordeling hadden gegeven, je wilt tenslotte je huidige personeel beter belonen dan het personeel dat al weg is gegaan. Echter moeten ze dat gewoon dichttikken in de arbeidsvoorwaarden door aan te geven dat je alleen recht hebt op een tantième als je het hele jaar (of bepaald aantal maanden) in dienst bent.
Verwijderd
Volledig mee eens. Als je dat maar van te voren aftikt in je HR charter. Nav het oude draadje waren er ook al mensen die in hetzelfde schuitje zaten, maar ook mensen die wel de 100% kregen.Blik1984 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:25:
[...]
Ga ik het direct even nuanceren
In september 2013 uit dienst gegaan, in april 2014 gewoon fatsoenlijke tantième (= standaard performance rating) ontvangen op basis van gewerkte maanden.
Dus is blijkbaar erg afhankelijk van je unit.
Persoonlijk zou ik het overigens wel begrijpen als ze me een lagere beoordeling hadden gegeven, je wilt tenslotte je huidige personeel beter belonen dan het personeel dat al weg is gegaan. Echter moeten ze dat gewoon dichttikken in de arbeidsvoorwaarden door aan te geven dat je alleen recht hebt op een tantième als je het hele jaar (of bepaald aantal maanden) in dienst bent.
Wat een manager in zo'n dilemma besluit, zegt heel veel over zijn mentaliteit.
Dat gebeurt sowieso al. Maar daarnaast is de tantieme gebaseerd op je beoordeling. En het is natuurlijk net gek dat iemand die al weg is een lagere beoordeling krijgt dan een blijvertjeJuancho schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:13:
Je kan toch gewoon naar ratio uitbetaald krijgen? Lijkt me de meest logische manier.
Gaat je loyaliteit verder dan je zakelijke belang? In dat geval zul je ex-werknemers even goed behandelen als huidige werknemers. Zo niet, dan naai je wat je kunt naaien om budget vrij te maken voor je huidige teamleden (zakelijk en persoonlijke belangen: retentie, van het gezeur af zijn, ...).
Verwijderd
Ik heb net contract binnen gekregen en ik mag in februari beginnen bij Capgemini. Nu vroeg ik me af, hoe hebben jullie het vervoer ingeregeld tijdens de proefperiode? Ik woon zelf in Utrecht en zit te twijfelen of dat het slim is om meteen een huurauto te nemen vanuit mijn mobiliteitsbudget of dat ik niet beter eerst gebruik kan maken van openbaar vervoer. Wat denken jullie? Alvast bedankt!
De eerste weken zit je hoogstwaarschijnlijk op kantoor. dus dan is OV wel het meest aantrekkelijk voor de portemonnee. MOcht je op een project gezet worden kun je altijd nog een huurauto nemenVerwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:03:
Heren van Tweakers,
Ik heb net contract binnen gekregen en ik mag in februari beginnen bij Capgemini. Nu vroeg ik me af, hoe hebben jullie het vervoer ingeregeld tijdens de proefperiode? Ik woon zelf in Utrecht en zit te twijfelen of dat het slim is om meteen een huurauto te nemen vanuit mijn mobiliteitsbudget of dat ik niet beter eerst gebruik kan maken van openbaar vervoer. Wat denken jullie? Alvast bedankt!
Computer says no
Verwijderd
Verwijderd
In mijn YP ervaring is de mobiliteitsbudget beschikbaar na de proefperiode, tenzij dit anders besproken is. In die eerste twee maanden kan je je zakelijke reizen declareren dmv een bon of rittenstaatVerwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:35:
Ok, ik zag in mijn contractvoorstel wel een mobiliteitsbudget staan, maar het zou dus kunnen dat dit nog niet geldt in de proefperiode? Weet niet of ik Young Professional ben, ik ben zij instromer en kom binnen op niveau 15. Weet jij het wel Piratebay?
Volgens mij is niveau 15 echter geen YP meer. Dus dan zou je het wel direct hebben. Kan je HR even over bellen natuurlijk
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 17:42 ]
Dat was een huurauto (Fiat Punto) omdat ik natuurlijk meteen ingezet kon worden en de pool leeg was.
Later is dat dus nog omgezet naar een poolauto.
[ Voor 51% gewijzigd door Memocrat op 10-12-2015 16:15 ]
Intern zijn er wel omscholingstrajecten hoor. Maar dat is voor als je dus al bij Cap werkt en iets anders binnen Cap wilt doen. Dat gaat via het Employability & Inspiration Center, zoek dat maar eens op TalentPrx schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:24:
Zover ik weet biedt Capgemini geen omscholingstrajecten aan. Mag ik vragen welke informatie je aan het zoeken bent op de website, want ik kan toch altijd goed vinden wat ik zoek.
Computer says no
In dat geval betreft het wel een 'omscholing' qua IT specifieke skills, terwijl ik bij een omscholingstraject in de buitenwereld toch echt meer moet denken aan een overstap van Tandarts naar IT Consultant o.i.d. En dat soort trajecten doen we niet (zover ik weet).Meekoh schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:32:
[...]
Intern zijn er wel omscholingstrajecten hoor. Maar dat is voor als je dus al bij Cap werkt en iets anders binnen Cap wilt doen. Dat gaat via het Employability & Inspiration Center, zoek dat maar eens op Talent
Ja zo extreem is het niet inderdaad. Het is ook alleen voor interne functies. Ken wel overigens iemand die van Service coordinator naar HR recruiter is gegaan via zo'n traject. Ook iets heel anders...Prx schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:01:
[...]
In dat geval betreft het wel een 'omscholing' qua IT specifieke skills, terwijl ik bij een omscholingstraject in de buitenwereld toch echt meer moet denken aan een overstap van Tandarts naar IT Consultant o.i.d. En dat soort trajecten doen we niet (zover ik weet).
Computer says no
Had anders geen pagina gevonden over een contactpersoon waar je vragen aan kan stellen, e.g. over de mogelijkheid van een omscholing. Vond alleen jullie algemene 'contactformulier' - en dat verloopt meestal slecht, op basis van mijn ervaring op andere websites.Prx schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:01:
[...]
In dat geval betreft het wel een 'omscholing' qua IT specifieke skills, terwijl ik bij een omscholingstraject in de buitenwereld toch echt meer moet denken aan een overstap van Tandarts naar IT Consultant o.i.d. En dat soort trajecten doen we niet (zover ik weet).
Ook maakt jullie website gebruik van een bovenbalk-menu die niet weggaat als je naar beneden scrolt. Ik vergroot altijd mijn browserwindow vanwege de 1080 resolutie van mijn scherm en hierdoor verloor ik 1/4 van het leesgedeelte van de website. Daarnaast werd ik ook lastiggevallen door een twitter-feed aan de onderkant. Heel storend allemaal.
Hoe dan ook. Ik wil me omscholen van jurist naar IT'er, eventueel via het programma 'Make It Work' van de overheid. Maar ik zoek echt een functie waar ik niet voor hoef te reizen, of waar ik weinig klantcontact voor moet hebben. (Anders kan ik net zo goed doorgaan met het vinden van een juridische baan.)
[ Voor 15% gewijzigd door Memocrat op 10-12-2015 17:46 ]
Als reizen en klantcontact niet je ding is, dan zou ik Capgemini (en iedere consultancy / detacheerder) niet eens overwegen.Memocrat schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:44:
[...]
Hoe dan ook. Ik wil me omscholen van jurist naar IT'er, eventueel via het programma 'Make It Work' van de overheid. Maar ik zoek echt een functie waar ik niet voor hoef te reizen, of waar ik weinig klantcontact voor moet hebben. (Anders kan ik net zo goed doorgaan met het vinden van een juridische baan.)
Is het echt alleen maar consultancy/detachering? Vreselijk zeg. Niets anders?_vision schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:58:
[...]
Als reizen en klantcontact niet je ding is, dan zou ik Capgemini (en iedere consultancy / detacheerder) niet eens overwegen.
Het geld wordt verdiend bij klanten. Dat houd vrijwel altijd klantcontact in natuurlijk. Als je ingehuurde IT'er geen klantcontact heeft en thuis of op zijn kantoor werkt waarom zou je hem dan niet uit India inhuren? Veel goedkoper.Memocrat schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:12:
[...]
Is het echt alleen maar consultancy/detachering? Vreselijk zeg. Niets anders?
Wellicht op infrastructuur of beheer gebied dat dit nog kan, maar ook dat gebeurt vaker offshore.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Enorm teleurstellend. Ik wil gewoon ergens achter mijn scherm kruipen en mijn werkzaamheden verrichten. Wie zit er te wachten op vervelende klanten?Tsurany schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:25:
[...]
Het geld wordt verdiend bij klanten. Dat houd vrijwel altijd klantcontact in natuurlijk. Als je ingehuurde IT'er geen klantcontact heeft en thuis of op zijn kantoor werkt waarom zou je hem dan niet uit India inhuren? Veel goedkoper.
Wellicht op infrastructuur of beheer gebied dat dit nog kan, maar ook dat gebeurt vaker offshore.
Als je dit echt meent en niet wat zit te trollen, dan begrijp ik niet wat je dan heeft doen kijken naar Capgemini en gelijksoortige bedrijven. Die vervelende klanten zijn vrijwel altijd de hart en ziel van alle werkzaamheden.Memocrat schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:18:
[...]
Enorm teleurstellend. Ik wil gewoon ergens achter mijn scherm kruipen en mijn werkzaamheden verrichten. Wie zit er te wachten op vervelende klanten?
Zoals Tsurany al opmerkt, er zijn nog enkele FTE's in de datacenters waar lokaal beheer plaatsvindt van infra, maar het merendeel daarvan is in de afgelopen twee jaren verhuisd naar India. Zet het uit jouw hoofd, het is verdwenen uit Nederland en zal niet meer terugkomen.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Die "vervelende klanten" betalen wel jouw salaris. Jouw soort IT'er is de reden dat veel werkzaamheden geoutsourced worden. Mensen achter een scherm weg laten kruipen kan in India voor een kwart van de prijs.Memocrat schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:18:
[...]
Enorm teleurstellend. Ik wil gewoon ergens achter mijn scherm kruipen en mijn werkzaamheden verrichten. Wie zit er te wachten op vervelende klanten?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je dat vervelend vindt gaat het denk ik lastig worden om anno 2015 een baan in de IT te vinden in Nederland. De meerwaarde van een goede IT-er is juist dat hij niet alleen zijn dingetje goed doet, maar daarover helder communiceert en met het bedrijf meedenkt. Zijn het geen klanten, dan zijn het wel andere stakeholders binnen je eigen organisatie zoals gebruikers of het management / de business.Memocrat schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:18:
[...]
Dus IT in het jaar 2015 is net zoals de juridische beroepsgroep, alleen krijg je dan beter betaald. Nou, leuk om te weten. Maar Capgemini is een enorm groot bedrijf? Hebben ze geen plaatsje voor mij in een leuk hoekje ergens? haha
Heeft Capgemini dan juridische functies? Ik moet nog mijn scriptie afronden. Eventueel zou ik er één kunnen schrijven over een IT onderwerp dat Capgemini interessant vindt.
[ Voor 24% gewijzigd door Memocrat op 11-12-2015 08:55 ]
Aan iedere deal zit een contract vast, dus ja, er zijn ook juridische functiesMemocrat schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:53:
Helaas zit ik niet te trollen.
Dus IT in het jaar 2015 is net zoals de juridische beroepsgroep, alleen krijg je dan beter betaald. Nou, leuk om te weten. Maar Capgemini is een enorm groot bedrijf? Hebben ze geen plaatsje voor mij in een leuk hoekje ergens? haha
Heeft Capgemini dan juridische functies? Ik moet nog mijn scriptie afronden. Eventueel zou ik er één kunnen schrijven over een IT onderwerp dat Capgemini interessant vindt.
Vraagje....Memocrat schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:53:
Lees nu je voorgaande berichten nog eens terug en zeg dan eens eerlijk... Waarom zou Capgemini jou in godsnaam moeten aannemen? Je hebt overduidelijk geen flauw idee waarover je praat, je hebt niet de moeite gedaan om je in te lezen over wat Capgemini nu doet, je zoekt iets wat totaal niet relevant is en tot slot kraak je ook nog eens onze klanten af.
Kortom, waarom wil je in hemelsnaam bij Capgemini werken en belangrijker, waarom zou Capgemini jou in hemelsnaam in dienst willen hebben als je zo loopt te schreeuwen. Los van het feit dat ik wel 100% weet dat je de test niet gaat halen
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 11-12-2015 10:43 ]
En die zijn vaak net zo vervelend, al dan niet vervelender.
Ja, want we weten allemaal hoe goed Capgemini is in het inhuren van Indiërs. *kuch* iets met Zembla documentaires en PGB's en zo *kuch*Tsurany schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:40:
[...]
Die "vervelende klanten" betalen wel jouw salaris. Jouw soort IT'er is de reden dat veel werkzaamheden geoutsourced worden. Mensen achter een scherm weg laten kruipen kan in India voor een kwart van de prijs.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Verwijderd
Misschien een diepere vraag, de werkwijze kan je natuurlijk niet liggen als je het liefst ergens in een hoekje wilt zitten en nooit contact wilt hebben met opdrachtgevers/klanten. Ieder zijn ding, en er zijn vast ergens bedrijven of branches waar dit nog gebruikelijk is.Memocrat schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:53:
Maar waarom heb je in vredesnaam gekozen voor een juridische studie als je eigenlijk liever geen persoonlijke contacten hebt met opdrachtgevers/klanten? Dat lijkt me toch redelijk standaard, en ik neem aan dat je ook wel iets van adviesvaardigheden hebt moeten leren. Dus of je bent het enigszins lomp aan het verwoorden, of je zit echt gewoon compleet verkeerd
Met ruim honderdduizend man in India moet er toch iets goed gaan, die moeten toch ergens van betaald wordenDigitalExcorcist schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:37:
[...]
Ja, want we weten allemaal hoe goed Capgemini is in het inhuren van Indiërs. *kuch* iets met Zembla documentaires en PGB's en zo *kuch*
Ja, mijn belastingcenten. En wie weet zijn er geen honderdduizend man in India, maar zijn het er hoogstens 10 die allemaal Steve heten. Immers, je krijgt (als klant) alléén via het management van Cap contact met India, en nooit rechtstreeks, dus wie 't weet mag 't zeggenTsurany schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:52:
[...]
Met ruim honderdduizend man in India moet er toch iets goed gaan, die moeten toch ergens van betaald worden
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Als je alles wilt baseren op een enkele eenzijdige documentaire is dat prima maar dan houd het voor mij hier op.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:55:
[...]
Ja, mijn belastingcenten. En wie weet zijn er geen honderdduizend man in India, maar zijn het er hoogstens 10 die allemaal Steve heten. Immers, je krijgt (als klant) alléén via het management van Cap contact met India, en nooit rechtstreeks, dus wie 't weet mag 't zeggen
Neuh, het is ook ervaring hoor, geen zorgen. Maar die bewuste reportage kennen we hier allemaal wel, en mijn ervaring ken ik alleen zelfTsurany schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:57:
[...]
Als je alles wilt baseren op een enkele eenzijdige documentaire is dat prima maar dan houd het voor mij hier op.
Is de proefperiode 2 maanden (afgeleid uit jouw antwoord), of korter/langer?Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:41:
[...]
In mijn YP ervaring is de mobiliteitsbudget beschikbaar na de proefperiode, tenzij dit anders besproken is. In die eerste twee maanden kan je je zakelijke reizen declareren dmv een bon of rittenstaat
In India heb je net zo goed gasten / dames die het goed doen en gasten / dames die het heel slecht doen.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:59:
[...]
Neuh, het is ook ervaring hoor, geen zorgen. Maar die bewuste reportage kennen we hier allemaal wel, en mijn ervaring ken ik alleen zelf(of nou ja, dat is wat lastiger te verifiëren).
Moet eerlijk zeggen dat wij een aantal leuke opdrachten hebben waar onze klanten zeer tevreden zijn over het rechtstreekse contact met India.
Kortom ieder zo zijn meug, maar India is niet alleen kommer en kwijl
Het gebeurt regelmatig van India direct met de klant schakelt of gewoon in conf calls er bij zit.DigitalExcorcist schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:55:
[...]
Ja, mijn belastingcenten. En wie weet zijn er geen honderdduizend man in India, maar zijn het er hoogstens 10 die allemaal Steve heten. Immers, je krijgt (als klant) alléén via het management van Cap contact met India, en nooit rechtstreeks, dus wie 't weet mag 't zeggen
Verwijderd
2 maanden bij een contract voor onbepaalde tijdArcastin schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:45:
[...]
Is de proefperiode 2 maanden (afgeleid uit jouw antwoord), of korter/langer?
Ik heb een hele tijd deel uitgemaakt van het delivery team voor een nederlandse Telco bij Capgemini. De klant had hier voor zowel projecten als beheer gewoon direct contact met Capgemini India. Het team in Nederland werd ook ingezet als 2e lijns ondersteuning. Maar ook al die mensen waren direct toegankelijk voor de klant.Rolfie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 22:06:
[...]
Het gebeurt regelmatig van India direct met de klant schakelt of gewoon in conf calls er bij zit.
Het is maar net hoe het account in elkaar steekt, zoals genoemd.
Het ligt er ook sterk aan wat de contract afspraken zijn.Prx schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:27:
[...]
Ik heb een hele tijd deel uitgemaakt van het delivery team voor een nederlandse Telco bij Capgemini. De klant had hier voor zowel projecten als beheer gewoon direct contact met Capgemini India. Het team in Nederland werd ook ingezet als 2e lijns ondersteuning. Maar ook al die mensen waren direct toegankelijk voor de klant.
Het is maar net hoe het account in elkaar steekt, zoals genoemd.
Ik werk voor meerdere klanten.
De ene klant schakelt rechtstreeks met india.
De andere klant heeft als aangegeven alleen in het Nederlands te willen communiceren.
In laatste geval kan de klant niet met India rechtstreeks schakelen. (En wil dat meestal ook niet)
2de SSD is niet mogelijk, of het moet een M2 versie zijn, maar daar heb ik nog geen ervaringen mee.Juancho schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:39:
Zou het echt niet mogeljk zijn om een (eigen) 2de SSD schijf in de laptop te laten plaatsen? Waarom zou men hierop tegen zijn als de ICT shop het doet? Enige voordeel is meer ruimte (waarop je bij de nieuwe laptop al inlevert) en een nadeel zie ik niet echt.
Maar je kan hem ook gewoon vervangen voor een 500GB of 1TB SSD. Uit ervaring weet ik al dat diverse collega's dit al gedaan hebben. Idem voor een Dual band 5GHz kaartje.
Alles op de capaciteiten oefentest heb ik ver bovengemiddeld gehaald. Ben benieuwd.
[ Voor 34% gewijzigd door melkislekker op 04-01-2016 00:28 ]