• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Juancho schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:21:
Btw je kunt ook met je NS kaart parkeren bij een Q-park plek toch? Ik heb alleen geen idee of die kosten nog worden door belast als je het niet voor zakelijke doeleinden gebruikt.. :)
Mijn gevoel zegt "offcieel wel, maar gebeurd niet "

:+

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 15:59
Juancho schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:21:
Btw je kunt ook met je NS kaart parkeren bij een Q-park plek toch? Ik heb alleen geen idee of die kosten nog worden door belast als je het niet voor zakelijke doeleinden gebruikt.. :)
Niet alle Q-parks, alleen die een contract hebben met NS voor zover ik weet. Zo is er in Utrecht geen Q-park meer waar je met je NS kaart terecht kan (of hebben ze weer een nieuw contract?).

En nee, die kosten worden niet doorbelast :+

[ Voor 5% gewijzigd door Tankiej op 25-03-2015 14:32 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:47:
[...]

CAp mag alles vinden ze, kwam voor de winst cijfers niet goed uit om de overuren uit te betalen _/-\o_
Valt dus wel mee. Uiteindelijk gaan ze gewoon mijn overuren uitbetalen die ik nog had staan buiten de standaard 80 uur die automatisch altijd al mee genomen werden. In overleg is dus wederom genoeg mogelijk bij Cap heb ik ervaren :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik ga zaterdagavond naar Amsterdam. Kan ik ergens gratis of goedkoop parkeren met mijn businesscard?

[ Voor 3% gewijzigd door Tennisbal op 27-03-2015 19:26 ]

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Wat is dat nou voor vraag?? Als je een leaseauto hebt kun je tanken met de tankpas, heb je die niet maar heb je wel een NS Business Card, dan kun je met het OV of parkeren bij sommige P+R

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
DaSaN schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 19:18:
Wat is dat nou voor vraag?? Als je een leaseauto hebt kun je tanken met de tankpas, heb je die niet maar heb je wel een NS Business Card, dan kun je met het OV of parkeren bij sommige P+R
haha sorry, iets te snel geschreven. Bedoelde parkeren :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:23:
@hierboven. Je mag rustig een mening hebben, maar onderbouw het dan tenminste :)
http://www.computable.nl/...-om-salarisverlaging.html

ging om mensen die meestal een grade te laag waren qua salarisinschaling en daardoor " te veel " verdienden maar waarbij de insourcing/overname werd verteld dat een grade niks met je salaris had te maken ;) wat een grap was 2 jaar later 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 21:10 ]

Verwijderd

Juancho schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:25:
[...]

Valt dus wel mee. Uiteindelijk gaan ze gewoon mijn overuren uitbetalen die ik nog had staan buiten de standaard 80 uur die automatisch altijd al mee genomen werden. In overleg is dus wederom genoeg mogelijk bij Cap heb ik ervaren :)
Top dat je er uit bent gekomen _/-\o_

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023
Het zal wel eens gevraagd zijn, maar.... kan je een motor leasen en de businesscard erbij houden?

• Tankiej
Aerevan schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:59:
Het zal wel eens gevraagd zijn, maar.... kan je een motor leasen en de businesscard erbij houden?
Ja.
Dit staat letterlijk in de HR Charter (en het Leasereglement dat ook los te vinden is). Heb je daar al gekeken? ;)

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Bij Capgemini geldt een opzegtermijn van 2 maanden. Hoe gaat dit in de praktijk?
Stel je wilt zo snel mogelijk weg, zijn ze daar flexibel in? En stel je zegt in het begin van een maand op, kan je dan alleen opzeggen vanaf de 1e, wat inhoudt dat je nog bijna 3 maanden moet blijven?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
Viavia28 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:46:
Bij Capgemini geldt een opzegtermijn van 2 maanden. Hoe gaat dit in de praktijk?
Stel je wilt zo snel mogelijk weg, zijn ze daar flexibel in? En stel je zegt in het begin van een maand op, kan je dan alleen opzeggen vanaf de 1e, wat inhoudt dat je nog bijna 3 maanden moet blijven?
Ik heb gewoon netjes einde van de maand opgezegd, had nog een lopend project en ben netjes tot einde opzegperiode gebleven. Dus ik denk niet dat mijn ervaring leidend is.

Ik denk dat ze best flexibel zullen zijn zodra je geen project hebt en bijvoorbeeld al na 1 maand weg zou willen. Scheelt Cap tenslotte een maand salariskosten. Maar als je een project hebt zullen ze je denk ik gewoon aan de wettelijke opzegtermijn houden. En dan geldt volgens mij ook dat als je op de 1ste opzegt je eigenlijk nog 3 maanden hebt ipv 2 maanden.

• Cue_
Viavia28 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:46:
Als je 30 april opzegt, mag je per 1 juli bij ander werkgever beginnen
Zeg je 15 april op, mag je per 1 juli bij ....

Oftewel, vanaf de volgende 1e van de maand ben je nog twee maanden in dienst van Cap, ongeacht dus of je het de 14e of 29e opzegt.

Al doet Cap volgens mij gewoon letterlijk 2 maanden (dacht ik) 15-4 opzeggen is 15-6 weg mogen.

Maar dat weet ik niet meer :@
(heb zelf gewoon 2 maanden gerekend vanaf de 1e, aangezien ik ook 1e van de maand in dienst trad bij volgende werkgever. Voor de zekerheid in de brief ook vermeld wat mijn laatste werkdag zou zijn, om te voorkomen dat er evt anders over gedacht zou worden (was het verkeerd geweest, hadden ze het vast wel gezegd)

Of ze flexibel zijn? Als je op de bank zit en niets doet, vinden ze het vast niet erg dat je eerder weggaat. Zit je bij een klant, kunnen ze natuurlijk je daar houden de volle twee maanden, zodat ze ook een ander kunnen inwerken / project afronden.

Verwijderd

Wie kan me vertellen wat de maandelijkse kosten van een voorloopauto zijn? Is dat de afgesproken leaseprijs van de bestelde auto? (De voorloopauto heeft een fiscale waarde van 5000 euro minder)

En wanneer worden deze kosten afgeschreven/verrekend? Ik heb mijn budget namelijk uitgekeerd gekregen, maar er is niets verrekend tot dusver. De voorloopauto heb ik sinds 7 april.

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:20:
Wie kan me vertellen wat de maandelijkse kosten van een voorloopauto zijn? Is dat de afgesproken leaseprijs van de bestelde auto? (De voorloopauto heeft een fiscale waarde van 5000 euro minder)

En wanneer worden deze kosten afgeschreven/verrekend? Ik heb mijn budget namelijk uitgekeerd gekregen, maar er is niets verrekend tot dusver. De voorloopauto heb ik sinds 7 april.
Het ligt eraan wat je voorloopauto is. Als dit een poolauto is, dan betaal je gewoon de leaseprijs + bijtelling van die poolauto. Als je voorloopauto een huurauto is, bij gebrek aan poolauto's bijvoorbeeld, dan is de leaseprijs de prijs van je bestelde auto, maar wel de bijtelling van die huurauto.

Als het niet bij de salarisuitbetaling van deze maand is verrekend, dan wordt het volgende maand gedaan. Dan wordt het met terugwerkende kracht vanaf het moment dat je de auto hebt verrekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 14-04-2015 15:25 ]

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:24:
[...]

Het ligt eraan wat je voorloopauto is. Als dit een poolauto is, dan betaal je gewoon de leaseprijs + bijtelling van die poolauto. Als je voorloopauto een huurauto is, bij gebrek aan poolauto's bijvoorbeeld, dan is de leaseprijs de prijs van je bestelde auto, maar wel de bijtelling van die huurauto.

Als het niet bij de salarisuitbetaling van deze maand is verrekend, dan wordt het volgende maand gedaan. Dan wordt het met terugwerkende kracht vanaf het moment dat je de auto hebt verrekend.
Thanks, slim van Alphabet dan.. Betaal ik de kosten van een flink duurdere auto :'(
De bijtelling valt daarentegen weer mee van mijn huurauto.

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:31:
[...]

Thanks, slim van Alphabet dan.. Betaal ik de kosten van een flink duurdere auto :'(
De bijtelling valt daarentegen weer mee van mijn huurauto.
Als je niet tevreden bent met de huurauto, kan je Alphabet bellen en aangeven dat je een andere huurauto wil. Er zijn meer collega's die dit gedaan hebben, bijvoorbeeld omdat de bijtelling juist veel te hoog was, de auto te klein/groot, niet qua klasse gelijk aan je bestelde auto.

Alphabet ziet een gelijkwaardige auto nogal ruim. Ik had twee jaar geleden ook een huurauto als voorloopauto, ik heb toen een V40 besteld net zoals 3 collega's. Ik kreeg een Ford C-Max als voorloper en de collega's kregen een Renault Megane, Peugeot 508 sedan en Peugeot 508 SW.
Voor Alphabet is het gelijkwaardig als hij een gelijk aantal deuren heeft en de motor loopt op dezelfde brandstof..

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:39:
[...]

Als je niet tevreden bent met de huurauto, kan je Alphabet bellen en aangeven dat je een andere huurauto wil. Er zijn meer collega's die dit gedaan hebben, bijvoorbeeld omdat de bijtelling juist veel te hoog was, de auto te klein/groot, niet qua klasse gelijk aan je bestelde auto.

Alphabet ziet een gelijkwaardige auto nogal ruim. Ik had twee jaar geleden ook een huurauto als voorloopauto, ik heb toen een V40 besteld net zoals 3 collega's. Ik kreeg een Ford C-Max als voorloper en de collega's kregen een Renault Megane, Peugeot 508 sedan en Peugeot 508 SW.
Voor Alphabet is het gelijkwaardig als hij een gelijk aantal deuren heeft en de motor loopt op dezelfde brandstof..
Ik heb een Peugeot 308 besteld en heb een 308 gekregen als voorloopauto. Hiervoor had ik een 308SW (voor een week), die was al iets luxer, maar nu is het wel erg magertjes. Maar qua model kan ik er niets van zeggen, het zijn beide 308's. Alleen is dit dus de eenvoudigste versie, en heb ik een versie met alle opties e.d. (Vandaar het verschil in waarde).

Ik denk dat ik het maar heb te accepteren

• The Menace
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Een ander vraagje, hoe zit het precies met een voortijdig afkoop contract van je leasewagen. Als je dit niet neemt en je gaat na een jaar of 2 toch uit dienst, moet je dan betalen als bijv. een collega hem over wilt nemen? (als je hem op de overnamelijst zet bijvoorbeeld.)

• Juancho
Volgens mij is het zo dat als je een collega vindt die je leasecontract wil overnemen je niets hoeft te betalen. Je betaalt pas een boete als je zelf besluit weg te gaan en je je auto niet kwijt kunt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:44:
[...]

Ik heb een Peugeot 308 besteld en heb een 308 gekregen als voorloopauto. Hiervoor had ik een 308SW (voor een week), die was al iets luxer, maar nu is het wel erg magertjes. Maar qua model kan ik er niets van zeggen, het zijn beide 308's. Alleen is dit dus de eenvoudigste versie, en heb ik een versie met alle opties e.d. (Vandaar het verschil in waarde).

Ik denk dat ik het maar heb te accepteren
Vind het eigenlijk niet eens verkeerd dat je een minder luxe krijgt. Het zijn nu eenmaal huurauto's en die bestellen ze nooit met maximale opties. Het moet overigens een vergelijkende auto zijn, dus voor hetzelfde geld had je er wel één gekregen in dezelfde klasse maar met meer waarde, dan zat je ook weer aan die bijtelling vast.

Verwijderd

Prx schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:14:
[...]

Vind het eigenlijk niet eens verkeerd dat je een minder luxe krijgt. Het zijn nu eenmaal huurauto's en die bestellen ze nooit met maximale opties. Het moet overigens een vergelijkende auto zijn, dus voor hetzelfde geld had je er wel één gekregen in dezelfde klasse maar met meer waarde, dan zat je ook weer aan die bijtelling vast.
Zit wat in, wat dat betreft voldoet het wel, en achja het is maar voor eventjes

• Prx
Even volhouden dus. ;)

Nog even en je zit heerlijk in jouw eigen autootje

Verwijderd

Prx schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:54:
Even volhouden dus. ;)

Nog even en je zit heerlijk in jouw eigen autootje
Toentertijd gaf je trouwens een voorstel om de Capgemini medewerkers hier in het topic voor te laten stellen (in de openingspost). Lijkt me wel een leuk en praktisch idee voor de mensen wie daar aan mee willen doen. Het geeft veel meer aanspreekpunten, voor zowel medewerkers onderling, als geïnteresseerden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2015 23:02 . Reden: Er ging even iets mis met Tweakers ]

• Prx
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:01:
[...]

Toentertijd gaf je trouwens een voorstel om de Capgemini medewerkers hier in het topic voor te laten stellen (in de openingspost). Lijkt me wel een leuk en praktisch idee voor de mensen wie daar aan mee willen doen. Het geeft veel meer aanspreekpunten, voor zowel medewerkers onderling, als geïnteresseerden.
Mjah, maar ik kreeg toen welgeteld 0 reacties van mensen, dus heb dat niet doorgezet. Misschien anders maar met zijn tweeën beginnen en dan kijken wat er volgt. :p

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 09:11

Jentae

Houdt van aglets.

Prx schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:56:
[...]

Mjah, maar ik kreeg toen welgeteld 0 reacties van mensen, dus heb dat niet doorgezet. Misschien anders maar met zijn tweeën beginnen en dan kijken wat er volgt. :p
I'm in hoor! (Senior Consultant + P-manager)

Eer aan je korf (haha)

Verwijderd

Iemand moet het goede voorbeeld geven :)

• Tankiej
Ik kan me niet herinneren dat ik dat voorstel ooit voorbij heb zien komen, maar ik vind het een goed voorstel. Ik doe ook wel mee!

Welke info zou er dan in moeten staan? Grade, practice, rol, welke leaseauto (veel besproken onderwerp :+ )?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Prx schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:56:
[...]

Oh, nooit gezien. Maar daar wil ik ook wel aan meewerken hoor :)

Computer says no

Verwijderd

Tankiej schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:44:
Ik kan me niet herinneren dat ik dat voorstel ooit voorbij heb zien komen, maar ik vind het een goed voorstel. Ik doe ook wel mee!

Welke info zou er dan in moeten staan? Grade, practice, rol, welke leaseauto (veel besproken onderwerp :+ )?
Zoiets, en dan gewoon 1 standaard formatje kiezen?

Mogelijke aanvullingen hierop: Werkgebieden/Interessegebieden, Bij Capgemini sinds:

• Prx
Laat het vooral een persoonlijk verhaaltje zijn. Dus geen template ofzoiets is mijn voorstel dan.

Gewoon een stukje tekst over jezelf, hoelang je bij Capgemini werkt (en welk onderdeel), wat je van Capgemini vindt en wat voor werk jij precies doet. Dan plaats ik ze wel in de topic-start onder een kopje "Medewerkers van Capgemini op Tweakers" o.i.d. :)

• Meekoh
Prx schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:30:
Laat het vooral een persoonlijk verhaaltje zijn. Dus geen template ofzoiets is mijn voorstel dan.

Gewoon een stukje tekst over jezelf, hoelang je bij Capgemini werkt (en welk onderdeel), wat je van Capgemini vindt en wat voor werk jij precies doet. Dan plaats ik ze wel in de topic-start onder een kopje "Medewerkers van Capgemini op Tweakers" o.i.d. :)
in een DM opsturen?

Computer says no

• Prx
Lijkt me dan het handigste :)

• Cue_
Een lijstje is het handigst om het snel te zien, gewoon die praktische zaken.
Kan je als laatste punt altijd nog die extra info neerzetten

• Prx
Ik houd er persoonlijk niet van. Dan lijkt het net alsof we hier naar het salaris topic zitten te kijken. :|
Leuk voor een overzicht zoals je zelf al aangeeft, maar niet als we persoonlijke verhalen van Capgemini medewerkers neerzetten.

[ Voor 37% gewijzigd door Prx op 17-04-2015 16:54 ]

• Juancho
Vraagje over het nieuwe reisbureau. Als ik het goed heb moet je nu dus altijd zelf boeken en zelf ook ter plekke betalen met de CC van Cap en dat declareren? De laatste keren dat ik een hotel gebruikt hebt was nog via het oude reisbureau en die maakten altijd een virtuele CC rekening van Cap aan zodat de betalingen rechtstreeks naar Cap gingen.

En zijn er verder nog bepaalde restricties van wat je ma? Wat is bijv. het budget? Ik kan dit nergens terugvinden....

• Tankiej
Juancho schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:08:
Vraagje over het nieuwe reisbureau. Als ik het goed heb moet je nu dus altijd zelf boeken en zelf ook ter plekke betalen met de CC van Cap en dat declareren? De laatste keren dat ik een hotel gebruikt hebt was nog via het oude reisbureau en die maakten altijd een virtuele CC rekening van Cap aan zodat de betalingen rechtstreeks naar Cap gingen.

En zijn er verder nog bepaalde restricties van wat je ma? Wat is bijv. het budget? Ik kan dit nergens terugvinden....
Er loopt op Yammer een discussie over het nieuwe reisbureau (volgens mij in de Netherlands groep), ik denk dat je daar je vraag beter kan stellen. Daar zijn een paar mensen die ervaring hebben met het nieuwe reisbureau.
Restricties qua budget is er niet voor zover ik weet, alleen reis je altijd economy class. Dus het budget ligt er helemaal aan waar je heen moet, dat moet dan goedgekeurd worden door de manager(s).

Ik weet niet of je nu inderdaad zelf met de CC van Cap moet betalen, maar declareren met die CC is geen probleem toch? Cap betaalt in principe altijd binnen een maand uit nadat de declaratie ingediend is en CC verrekend het pas na twee maanden. Dus je zou het geld altijd op tijd binnen moeten hebben.

• Juancho
De bedragen vanuit het HR charter zijn nog geldig. Je moet dus wel zelf nu goed opletten dat je je aan dat budget houdt want er staan genoeg hotels/kamers tussen die (veel) duurder zijn...

• Filthypagan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-11 19:45
Hey allemaal,

2 vraagjes. Ik heb redelijk wat gelezen over de trainingen (vooral ik het begin).
Is het echt waar dat dit in de avond moet in je eigen tijd (en dus onbetaald)
Als je dus op 2 uur rijden woont (zoals ik) moet je dan na t werken, 2 uur rijden, training krijgen, 2 uur terugrijden, en dat allemaal onbetaald?

En nog een vraagje:

Welk hotel wordt rondom Cap in Utrecht het meeste gebruikt?

Groetjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Filthypagan op 22-04-2015 13:02 ]

• Meekoh
Dat ligt er maar net aan wat voor training het is en wat je afspreekt met je P manager.
Ik heb ook weleens trainingen gedaan die gewoon 9 tot 5 zijn doordeweeks tijdens werktijd.
Of trainingen die 's middags beginnen tijdens werktijd en dan tot 20:00 's avonds duren. Dan is het dus deels in de baas zijn tijd en deels in je eigen tijd.

En wat betreft het hotel, ik ken wel wat buitenlandse collega's die vaak in het Carlton President hotel zitten. Die zit redelijk in de buurt.

Computer says no

• Juancho
Ligt er idd aan wat de afspraken zijn met Cap en de eventuele klant waar je voor werkt. Zit je op de bank dan kun je natuurlijk gewoon trainingen volgen tijdens werktijd.

Zit je bij de klant wordt het anders want dat gaat normaal gesproken altijd voor. Is het een online training die je zelfstandig kunt doen wordt het idd vaak of avonduren of in het weekend. Is het een groepstraining ergens op locatie valt er vaak in overleg wel iets af te spreken. Ik heb bijv. vaak trainingen bij Oracle (vlak bij Cap) maar zit in Rotterdam bij de klant. Die trainingen beginnen vaak rond 16:00 uur tot uurtje of half 10. Dan moet je dus eerder weg.

Uiteraard overleg je dit met klant en manager.

Overigens is een training natuurlijk niet altijd maar 'onbetaald'. Vaak zit er wel een vrij duur examen aan vast voor certificering die je kunt doen en dat wordt gewoon netjes door Cap betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 22-04-2015 14:16 ]

• Cue_
Als je doelt op de trainingen mbt masterclasses/eerste twee jaar enzo. Ja die zijn savonds in eigen tijd. Veelal van 6 tot 9.
Ook netwerkborrels en andere zaken zijn savonds.

Volgens mij werd ooit gezegd, binnen Cap is het 'normaal' dat je 1 a 2x in de week savonds (op eigen kosten) voor Cap bezig bent. Of dit nu training, netwerken of wat dan ook is.

• Juancho
Je kunt het gewoon zo druk maken als je wil. Er zijn iedere avonden wel leuke dingen te doen of te volgen. Je kunt zelf vrij goed bepalen wat wel/niet interessant voor je is, los van de standaard divisie/cluster meetings.

In je eerste jaar is het wellicht goed/leuk om redelijk veel dingen bij te wonen. netwerk opbouwen, kennis opdoen. Ik merk zelf dat het een stuk lastiger wordt als je ergens op project zit wat je al veel privé tijd kost. Dan ga je nog gerichter keuzes maken.

Verwijderd

Ha (ex) collega's,

Ik heb tot en met augustus vorig jaar voor Cap gewerkt. Daarna heb ik nog 3 maanden geld verdiend voor CAP in een soort 50/50 constructie met mn nieuwe werkgever. Easy money voor Cap dus. Heb er overigens een perfecte tijd gehad, veel geleerd etc. En ook elkaar goed gepresteerd (wat heel mooi zichtbaar is gemaakt).

Nu krijg ik de tantieme brief in de bus, maar tot mijn verbazing heb ik een persoonlijke kicker van -100%. Dus, uitkeer is.. je raadt het zelf, 0, nakkes, nada.

Navraag van een collega bij een manager leverde het volgende op: HR heeft in overleg met divisiemanagement besloten om iedereen die uit dienst is gaan een tantiemebedrag van 0 te geven.

Nu voelt dit vrij naar. Het gaat mij niet eens om de centen (al is die paar 100 euro best lekker ;) ), maar dit voelt vooral als een schop na. Heb 7,5 jaar prima gewerkt voor Cap, altijd goede beoordelingen, altijd veel centjes binnen gebracht, en nu dit?

Mijn vraag aan jullie is dan ook: is dit algemeen bekend bij jullie? En had ik dit kunnen weten?

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Lijkt mij onrechtvaardig, in ieder geval voor de maanden dat je volledig in dienst was zou je er recht op moeten hebben

• Cue_
Hmm ik heb afgelopen jaar 11 maanden voor Cap gewerkt en zelf weggegaan, maar heb wel een minibeete gekregen.

• Prx
Heb hier nog niet eerder van gehoord. Ken zelf iemand die bij FS weg is gegaan en die heeft wel degelijk nog tantieme gehad. Het lijkt dus geen algemene Capgemini-regel te zijn. Vind het persoonlijk een heel raar gebaar naar ex-medewerkers.

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:09
Ik vraag me af of ze dit ook mogen doen, het tantiemepercentage moet toch ergens onderbouwd worden.

Maar of het nu wel of niet is toegestaan zullen ex cappers zoals marcinko81 in hun verdere loopbaan niet meer zo snel met Cap willen werken, bijv als klant.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:12:
Ha (ex) collega's,

[...]
Nu krijg ik de tantieme brief in de bus, maar tot mijn verbazing heb ik een persoonlijke kicker van -100%. Dus, uitkeer is.. je raadt het zelf, 0, nakkes, nada.
[...]
Heb je wel het voorschot gehad in december of was toen al bekend dat het niet zou worden uitgekeerd?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Verwijderd

Nee, dat voorschot is toen niet uitbetaald. Dat schijnt standaard procedure te zijn. Medewerkers die uit dienst gaan, krijgen in April (normaalgesproken) het hele bedrag.

Ik vind het iig fijn dat jullie het ook raar vinden. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik verdere onderbouwing krijg. Ik blijf het raar vinden, en het voelt niet goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:13:
Nee, dat voorschot is toen niet uitbetaald. Dat schijnt standaard procedure te zijn. Medewerkers die uit dienst gaan, krijgen in April (normaalgesproken) het hele bedrag.

Ik vind het iig fijn dat jullie het ook raar vinden. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik verdere onderbouwing krijg. Ik blijf het raar vinden, en het voelt niet goed.
Ik ben vorig jaar augustus weggaan en heb in April nog wel mijn tantieme gekregen. Lijkt me dat dit gewoon in je arbeidsovereenkomst staat, dus dat je daar ook recht op hebt!

• Juancho
Hoe ben je "uit elkaar gegaan" dan? Gewoon netjes in overleg met je manager of ging het wat moeizaam? Niet dat het uit zou moeten maken aangezien je volgens mij gewoon recht hebt op je tantieme deel. Maar het kan natuurlijk zijn dat dit een heel persoonlijke kwestie is.

Verwijderd

Juancho schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:41:
Hoe ben je "uit elkaar gegaan" dan? Gewoon netjes in overleg met je manager of ging het wat moeizaam? Niet dat het uit zou moeten maken aangezien je volgens mij gewoon recht hebt op je tantieme deel. Maar het kan natuurlijk zijn dat dit een heel persoonlijke kwestie is.
netjes in overleg met mn manager. Heb zelfs nog twee maanden na uitdiensttreding een opdracht afgerond voor CAP. Dit om ze uit de brand te helpen, en bovendien werden de inkomsten van de klant 50/50 gedaan tussen CAP / NIeuwe werkgever. Cap had geen loonkosten in die maanden, dus gratis geld voor hen ;).

Nieuwe werkgever is een partner van Cap, dus het standaardbeding was niet van kracht.

• Blik1984
Ik kreeg na mijn vertrek in september nog 1500 netto als tantieme in april

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Ik ben momenteel een 3e jaars software engineering student, en ik ga langzamerhand zoeken naar bedrijven om bij af te studeren/na mijn opleiding te gaan werken. Aangezien wij (ik en mijn projectgroepje) een document (project initiatie document) moesten opstellen onder begeleiding van enkele werknemers van Capgemini, heb ik dus al een contactpersoon daar. Ook zijn wij op locatie geweest om dit document te presenteren ter afsluiting en beoordeling van het desbetreffende vak. Destijds kregen wij ook een presentatie van enkele werknemers, inclusief een Young Professional. Ik werd hier best enthousiast van en daarom zie ik dit bedrijf dan ook als een potentiële toekomstige werkgever.

Wat zijn jullie ervaringen als software engineers (of anders benoemd: ontwikkelaars, developers, etc) binnen Capgemini? Zit je vaker op kantoor, of bij de klant (of een mix)? Zijn er mogelijkheden om vanuit thuis te werken (eens in de zoveel tijd)? Ik specialiseer mij momenteel in het ontwikkelen van mobiele applicaties (iOS, Android), zijn hier (voldoende) mogelijkheden voor binnen Capgemini?

• Prx
Arcastin schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:26:
Wat zijn jullie ervaringen als software engineers (of anders benoemd: ontwikkelaars, developers, etc) binnen Capgemini? Zit je vaker op kantoor, of bij de klant (of een mix)? Zijn er mogelijkheden om vanuit thuis te werken (eens in de zoveel tijd)? Ik specialiseer mij momenteel in het ontwikkelen van mobiele applicaties (iOS, Android), zijn hier (voldoende) mogelijkheden voor binnen Capgemini?
Het is, zoals altijd :P, weer heel erg afhankelijk van de opdracht die je aan het doen bent. Soms werk je aan een opdracht/product waarbij Capgemini een resultaatverplichting heeft (en wij dus het product in zijn geheel opleveren). In dat geval zal je vaak bij Capgemini op kantoor werken. Wanneer de klant gewoon vraagt om een software developer om mee te werken in een klantteam, dan zal je weer veel bij de klant zitten.

In overleg is er altijd veel mogelijk op het gebied van thuiswerken. Het is niet ongewoon om thuis te werken met een dergelijke functie, zolang je jouw werkzaamheden maar gewoon kunt uitvoeren. Houd er wel rekening mee dat niet elke klant zijn infrastructuur hierop heeft ingericht en het dus kan zijn dat je een keer een opdracht hebt waarbij het gewoon echt niet kan.

Ik weet dat er op dit moment al teams zijn die ontwikkeling doen op het gebied van mobile applications (IOS, Android, Win?). Op dat gebied zit je dus helemaal goed bij Capgemini. :)

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-11 14:22

Koppensneller

winterrrrrr

Prx schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:31:
[...]
Ik weet dat er op dit moment al teams zijn die ontwikkeling doen op het gebied van mobile applications (IOS, Android, Win?). Op dat gebied zit je dus helemaal goed bij Capgemini. :)
Daar wil ik nog wel een kanttekening bij plaatsen. Het Appcenter (wat dus app-ontwikkeling doet in projectvorm) ligt al een tijdje min of meer uit elkaar omdat er geen geschikte opdrachten zijn. Natuurlijk wordt er verder gewerkt aan de bankier-app van ING en zo, maar dat je helemaal goed zit bij Cap als je graag mobile development wil doen lijkt me wat overdreven.

• Juancho
Vraagje aan mede Cappers... hoe gaan jullie om met een divisie verzoek om verlof op te nemen op dagen na een feestdag (bijv.a.s. vrijdag na hemelvaartsdag) omdat veel klanten dan ook gesloten zijn? Blijft toch altijd even een lastig punt vind ik... :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Cyphax

Moderator LNX
Dat komt maar zo weinig voor dat ik er in elk geval geen probleem van maak. Niet in de laatste plaats omdat ik het helemaal niet zo erg vind om na een vrije donderdag ook de vrijdag vrij te hebben. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Juancho
Dat klopt zeker, maar stel je bent je dagen hard nodig voor later in het jaar (bijv. een extra lange vakantie of je wil vrij als je partner ook vrij heeft), dan is het soms toch wel lastig kan ik me voorstellen...

• Tankiej
Juancho schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:05:
Vraagje aan mede Cappers... hoe gaan jullie om met een divisie verzoek om verlof op te nemen op dagen na een feestdag (bijv.a.s. vrijdag na hemelvaartsdag) omdat veel klanten dan ook gesloten zijn? Blijft toch altijd even een lastig punt vind ik... :)
Is het een verzoek of maken ze gebruik van de mogelijkheid om verplichte vrije dagen aan te wijzen? Volgens mij het laatste, daar heb ik andere collega's ook al over gehoord.

Als jij bij een klant zit en je kan aan het werk, dan kan je dat gewoon doen, dan hoef je geen vrij te nemen. Maar als je op de bank zit en je hebt nog vrije dagen, dan kunnen ze je volgens mij verplichten om vrij te nemen. Dit staat ook in de HR charter beschreven en op verschillende sites voor werkgevers, dat zij dit mogen doen.
Volgens mij staat in de HR charter ook dat ze maximaal 3 verplichte vrije dagen per jaar aanwijzen, die hebben ze dan nu al gehad (2 januari, 4 mei en 15 mei).

Ik had er zelf al voor gekozen om 15 mei vrij te nemen, dus ik heb er verder weinig mee te maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 11-05-2015 14:10 ]

• Juancho
Nee gaat erom dat je klant gesloten is en je dus ook niet kunt werken. Dit is vooraf ook zo afgesproken tussen klant en Cap. Er wordt niet letterlijk gezegd dat je vrij MOET nemen maar iedereen snapt natuurlijk wel de insteek van het verzoek :).

• Meekoh
Bij Infra zijn de verplicht vrije dagen afgeschaft. Voor mij werkte dat sowieso al niet, want alle retail klanten zijn ook gewoon open en aan het werk ook al vind Cap het een verplicht vrije dag.

Computer says no

• Prx
Juancho schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:05:
Er zijn voor dit jaar géén verplichte vrije dagen aangewezen binnen Infrastructure Services. Ze kunnen dus het verzoek doen dat je vrij neemt, maar ze kunnen het niet verplichten. Mocht jij dus besluiten dat jij deze dag nuttig kunt besteden, en je wilt jouw vrije dag op een dag inzetten dat je er zelf het meeste behoefte aan hebt, dan zou ik je vooral adviseren om dat te doen.

• Beetjes
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
hoi, ik zie 'bank zitten' bij Capgemini nog wel eens voorkomen in dit topic. Ik vroeg me af wat jullie daar nou precies mee bedoelen. Zit je letterlijk thuis zonder opdracht? Of zit je thuis en moet je dan verplichte trainingen volgen? moet je dan zelf actief op zoek gaan naar opdrachten? Krijg je dan wel nog je vaste salaris binnen?

iRacing Profiel

• Juancho
Bank zitten houdt in dat je op dat moment geen betaalde klus hebt. Uiteraard ontvang je gewoon maandelijks je salaris. Wat er dan oa wel van je verwacht wordt is:

1. actief op zoek gaan naar een opdracht en het niet alleen overlaten aan staffing
2. connecties opbouwen in je vakgebied, contacten leggen met accountmanagers, je gezicht laten zien, schrijf blogs, geef presentaties of help mee met cursussen
3. je hebt juist dan de tijd om je te certificeren, dus gebruik dat zeker! Eenmaal op klus heb je daar veel minder tijd/puf voor
4. zit je in bij bids en offerte trajecten
5. ga bezig met een interne opdracht
6. onderzoek ook zeker of je tijdelijk via een andere divisie ingezet kan worden op een opdracht

Kortom, lekker thuis letterlijk op de bank zitten wordt daar ZEKER niet mee bedoelt :)

• Prx
Beetjes schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:41:
hoi, ik zie 'bank zitten' bij Capgemini nog wel eens voorkomen in dit topic. Ik vroeg me af wat jullie daar nou precies mee bedoelen. Zit je letterlijk thuis zonder opdracht? Of zit je thuis en moet je dan verplichte trainingen volgen? moet je dan zelf actief op zoek gaan naar opdrachten? Krijg je dan wel nog je vaste salaris binnen?
Op de bank zitten moet je niet letterlijk nemen hoor. :) Het betekent dat je op dat moment niet op een (facturabele) opdracht zit bij de klant. Je bent dan dus (100% => 5 dagen per week) 'beschikbaar' voor een nieuwe opdracht. Veelal betekent dit dat je enkele dagen per week op kantoor bent in Utrecht om samen met Staffing te kijken naar een leuke, nieuwe opdracht. Daarnaast werk je jouw interne CV bij (en dat kan dus ook net zogoed thuis). Een lekker bakje koffie met een Account Manager van die leuke klant waar je wel zou willen zitten is dan wel mooi meegenomen. Tevens kun je die tijd aangrijpen om inderdaad iets te doen aan cursussen en/of web-based trainingen. Als je wat een wat groter netwerk hebt is dit ook de ideale kans om eens terug te gaan naar die klant van 1-2-3 jaar geleden om te kijken hoe het daar nu gaat en gezellig weer bij te babbelen met mensen bij die klant (en misschien haal je nog een leuke opdracht binnen voor jou of een collega).

Neemt niet weg dat er mensen zijn die Capgemini zien als een veredeld uitzendbureau en dus inderdaad thuis gaan zitten wachten tot ze gebeld worden met een nieuwe opdracht, maar dat is niet de houding die op prijs wordt gesteld.

Oh, en je krijgt gewoon 100% van jouw salaris uitbetaald als je beschikbaar bent ('op de bank zit'). Te lang beschikbaar zijn is natuurlijk wel weer nadelig voor je Performance Tantieme aan het einde van het jaar. :+

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juancho schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:18:
Bank zitten houdt in dat je op dat moment geen betaalde klus hebt. Uiteraard ontvang je gewoon maandelijks je salaris. Wat er dan oa wel van je verwacht wordt is:
Opdracht, geen klus. Je bent toch geen bouwvakker?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-11 14:22

Koppensneller

winterrrrrr

Tsurany schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:12:
[...]

Zeg je dat ook tegen Staffing als ze een leuke klus voor je hebben?

• Juancho
Tsurany schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:12:
[...]

Je wil niet weten hoevaak ik het woord klus hoor binnen/bij Cap... Wat natuurlijk ook hetzelfde is als een opdracht ;)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad een term die je vaker hoort maar wel een die door velen als ongepast gezien wordt. Zou toch altijd 'opdracht' hanteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 09:19
Juancho schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:18:
Kortom, lekker thuis letterlijk op de bank zitten wordt daar ZEKER niet mee bedoelt :)
Ik heb toch echt wel eens te horen gekregen toen ik terugkwam van een heftig project: "ga jij maar eens lekker 2 weken thuis op de bank zitten". Toegegeven, ik had mijn kpi's al binnen en na die 2 weken al een nieuw project, maar het gebeurde af en toe dus wel :)

Zal tegenwoordig wel niet veel meer gebeuren...

• Juancho
Dat is een ander uiterste lijkt me. Ik heb het ook wel eens gehad dat je na een zware klus van een paar maand met enorm veel overwerken even mag "uitblazen thuis op de bank". Maar in die tijd kun je dus wel mooi rustig op zoek naar een nieuwe opdracht.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 20:55

aex351

I am the one

Prx schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:21:
[...]
Neemt niet weg dat er mensen zijn die Capgemini zien als een veredeld uitzendbureau en dus inderdaad thuis gaan zitten wachten tot ze gebeld worden met een nieuwe opdracht, maar dat is niet de houding die op prijs wordt gesteld.
Het lijkt me een gezonde houding om inderdaad zelf rond te kijken en bij de verschillende afdelingen/individuen/klanten je wensen kenbaar te maken. Maar de ondertoon zoals ik die lees in je reply, dat je zelf de rol van account management op je moet nemen, vind ik een verkeerde motivatie. Binnen Capgemini zijn er mensen wiens KPI's het zijn om jou te helpen. Die komen er dan mooi vanaf wanneer je het toch allemaal zelf doet. Ik denk daarom dat Capgemini er goed aan zou doen om naar een Partner-model te stappen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 09:11

Jentae

Houdt van aglets.

aex351 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:40:
[...]
Maar de ondertoon zoals ik die lees in je reply, dat je zelf de rol van account management op je moet nemen, vind ik een verkeerde motivatie.
Nee, dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je zelf contacten legt met mensen die jou aan een klus kunnen helpen (dus bv. accountmanagers), naast het feit dat er vanuit een intern centraal staffingsbureau opdrachten/inzetten binnenkomen. Account management laat je lekker aan de AM-ers over, klantcontact onderhouden (bijvoorbeeld met een klant waarvoor je in het verleden hebt gewerkt en die nog wat werk en budget heeft liggen) is een prima manier om zelf assertief op zoek te gaan naar een nieuwe inzet. :)

Eer aan je korf (haha)

• Piratebay
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-12-2022

Piratebay

Net terug uit Utrecht na een selectiedag. Na binnenkomst de assessment gemaakt, waar 8/8 mensen voor zijn geslaagd. Volgens de aanwezige recruiter kwam dit niet vaak voor. Het is zeker zo, net als hier te lezen in het topic, dat de test zwaarder is dan de oefentest online. Zeker het onderdeel met de ruiten bevat gecompliceerdere patronen dan in de online test. Tip die hier ook veel wordt gegeven: oefen de online test en blijf rustig.

Vervolgens moest bijna iedereen twee persoonlijkheidstesten maken. Hierna werd geluncht en werd vervolgens iedereen individueel opgehaald voor een sollicitatiegesprek. Mijn gesprek was met twee mensen van HR uit het cluster waar ik voor heb gesolliciteerd. Dit gesprek was zeer positief, en ik zal waarschijnlijk volgende week een afspraak hebben met de psycholoog. Inhoud van het gesprek is jezelf voorstellen, waarom je kiest voor Capgemini, sterke en verbeterpunten opnoemen en daarna gaat het gesprek een beetje zijn eigen weg.

Niet iedereen kwam voor een YP traject, maar de test was voor iedereen hetzelfde. Of hier een weging op wordt toegepast wisten we niet, vermoedelijk wel.

• Juancho
Gefeliciteerd! Dan komt de rest wel goed, het gesprek met de psycholoog zal geen probleem voor je worden. Overigens is volgens mij de test voor iedereen hetzelfde met dezelfde weging. Of je nu YP'er, zijinstroom of senior bent. Wel kan het zijn dat bijv. een senior of leidinggevende een andere test/case heeft. Ik had als zijinstromer bijv. nog een rollenspel die jij dus niet hebt gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 13-05-2015 16:12 ]

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:17
ik zou het gesprek met de psycholoog niet onderschatten.. ik heb laatst iemand gesproken van recruitment en ongeveer 3 op de 10 zakt nog wel voor het gesprek..

• Blik1984
ls789 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:41:
ik zou het gesprek met de psycholoog niet onderschatten.. ik heb laatst iemand gesproken van recruitment en ongeveer 3 op de 10 zakt nog wel voor het gesprek..
wordt idd echt onderschat, de psycholoog geeft gewoon een bindend advies en ik ken genoeg mensen die een negatief advies kregen bij de psycholoog.

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
Even een vraag, ik werk voor Sogeti en vraag mij af wat precies een gesprek met een psycholoog inhoud. Toen ik bij Sogeti op gesprek ben geweest heb ik geen gesprek met een psycholoog gehad dus ik ben nieuwsgierig wat het precies inhoud.

• Tankiej
Mohius schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:03:
Even een vraag, ik werk voor Sogeti en vraag mij af wat precies een gesprek met een psycholoog inhoud. Toen ik bij Sogeti op gesprek ben geweest heb ik geen gesprek met een psycholoog gehad dus ik ben nieuwsgierig wat het precies inhoud.
De psycholoog bespreekt de uitslag van een persoonlijkheidstest die je hebt gemaakt. Hij probeert erachter te komen wat voor persoon jij bent en of jij binnen Capgemini past.

Ik vond het niet zo bijzonder, was gewoon een gesprek over wie ik ben. Ik was ook heel erg verbaasd toen ik voor het eerste hoorde dat er mensen zijn die afgewezen zijn na een dergelijk gesprek :X

• Juancho
Ja ik snap de verhalen hierboven ook niet helemaal. Als je bij de persoonlijkheidtesten gewoon jezelf bent en niet gaat zoeken naar het juiste antwoord (dat is er immers niet) dan stelt zo'n gesprek met een psycholoog toch niets voor? Je bent wie je bent, ga daar nooit over liegen. Als het goed is moet je er dan moeiteloos door heen komen.

Ik vraag me dus dan wel af of de personen die niet door dat gesprek komen zich anders hebben voorgedaan. Of bij de persoonlijkheidstesten of bij het gesprek met de psycholoog...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Of gewoon niet geschikt voor een bedrijf als Capgemini, dat kan natuurlijk ook. Genoeg mensen die überhaupt niet geschikt zijn voor detachering en de manier van werken van Capgemini. En dat hoeft niks ten nadele te zijn van die mensen natuurlijk.

• Juancho
Klopt zeker, maar dat zou je dus al deels moeten terug kunnen zien uit de testresultaten en uit de gesprekken die je voorafgaand de testdag hebt met HR en/of een manager van de divisie lijkt me.

Ik zie dat hele psychologische gesprek vooral als bevestiging van wat je daarvoor allemaal al hebt gedaan. Maar zo heb ik het gesprek ervaren. Dat kan bij een ander natuurlijk totaal anders zijn :)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 20:55

aex351

I am the one

Weet iemand hier of Capgemini nog aanbiedingen heeft lopen bij Oger of vergelijkbaar? Voor een maatpak.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

aex351 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:22:
Weet iemand hier of Capgemini nog aanbiedingen heeft lopen bij Oger of vergelijkbaar? Voor een maatpak.
Zou dan bij Countdown moeten staan denk ik? Ik heb er nog niets van gezien of gehoord eigenlijk..

• Tankiej
aex351 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:22:
Een collega met wie ik samenwerk vroeg er laatst ook naar, maar we konden het beide niet meer vinden. Dus ik vermoed dat ergeen aanbieding meer is.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 01:10:
[...]

Zou dan bij Countdown moeten staan denk ik? Ik heb er nog niets van gezien of gehoord eigenlijk..
Dat was in 2013 en 2014 (misschien nog wel eerder, maar ik kwam in 2013 in dienst) via Escape (PV) volgens mij.

• Blik1984
Juancho schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:12:
Ja ik snap de verhalen hierboven ook niet helemaal. Als je bij de persoonlijkheidtesten gewoon jezelf bent en niet gaat zoeken naar het juiste antwoord (dat is er immers niet) dan stelt zo'n gesprek met een psycholoog toch niets voor? Je bent wie je bent, ga daar nooit over liegen. Als het goed is moet je er dan moeiteloos door heen komen.

Ik vraag me dus dan wel af of de personen die niet door dat gesprek komen zich anders hebben voorgedaan. Of bij de persoonlijkheidstesten of bij het gesprek met de psycholoog...
De psycholoog kan ook gewoon een rotdag hebben gehad natuurlijk. Dat maakt een negatief advies van een psycholoog nadat je alle testen en gesprekken al positief hebt afgerond wel erg zuur. Het is gewoon een weinig objectieve manier van meten.

Ik snap ook niet waarom Capgemini dat gesprek erin laat zitten, ik ken geen bedrijven die dat doen. En het kost bakken met geld in het recruitmentproces

Verwijderd

Blik1984 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:17:
[...]

De psycholoog kan ook gewoon een rotdag hebben gehad natuurlijk. Dat maakt een negatief advies van een psycholoog nadat je alle testen en gesprekken al positief hebt afgerond wel erg zuur. Het is gewoon een weinig objectieve manier van meten.

Ik snap ook niet waarom Capgemini dat gesprek erin laat zitten, ik ken geen bedrijven die dat doen. En het kost bakken met geld in het recruitmentproces
De gesprekken vond ik vooral gericht op je motivatie om een bepaalde functie uit te willen voeren. In mijn gesprek was het voornamelijk gericht op mijn ambitie en hoe ik zou kunnen groeien en waar ik het beste zou kunnen passen binnen Capgemini. Dat had verder vrij weinig met mij als persoon te maken.

Het gesprek bij de psycholoog gaat echt over mij als persoon, buiten de feitelijke werkzaamheden om haast. Dat vind ik best nuttig, want het zegt veel over wie je aan neemt. Wat ik inmiddels gemerkt heb is dat Capgemini een bedrijf is dat bepaalde kwaliteiten verwacht, typische dingen zoals in een team kunnen werken en andere dingen rondom de kernwaarden, maar ook dingen als 'niet terughoudend zijn'.
Een negatief advies komt natuurlijk best cru over, maar uiteindelijk pas je dan misschien gewoon niet in het type bedrijf.. Terwijl je wel prima een functie uit zou kunnen voeren.

Edit: extra voorbeeld: Een collega van mij heeft veel moeite en problemen met het vinden van een nieuw project. Het zorgt voor stress en je merkt gewoon dat dat hoog zit. Terwijl dat wel het realisme van Capgemini is, op projecten zitten is top, maar het omgaan met teleurstellingen als je op de bank zit is weer een ander ding :)

Wel ben ik van mening dat een afwijzing wat strict is op dit punt, aangezien je volgens Cap verder geschikt bent.. ik zou dan eerder nog een extra gesprek met een toekomstige manager in plannen. Dat is niet erg kostenintensief, en je zult er echt nog goede werknemers mee bij je kunnen krijgen.

Aldus mijn bescheiden mening :9

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2015 14:26 ]

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:23:
[...]
Het gesprek bij de psycholoog gaat echt over mij als persoon, buiten de feitelijke werkzaamheden om haast. Dat vind ik best nuttig, want het zegt veel over wie je aan neemt. Wat ik inmiddels gemerkt heb is dat Capgemini een bedrijf is dat bepaalde kwaliteiten verwacht, typische dingen zoals in een team kunnen werken en andere dingen rondom de kernwaarden, maar ook dingen als 'niet terughoudend zijn'.
Een negatief advies komt natuurlijk best cru over, maar uiteindelijk pas je dan misschien gewoon niet in het type bedrijf.. Terwijl je wel prima een functie uit zou kunnen voeren.
Volgens mij omschrijf je redelijk standaard eigenschappen die iedere IT consulting / detachering club van je verwacht. Eerlijk gezegd denk ik dat een ervaren consultant en practice / divisie manager dit tijdens een sollicitatie ook goed kan polsen en inschatten. Het inschakelen van een arbeidspsycholoog is daarmee denk ik redelijk overbodig en duur. Ik ken bovendien ook geen ander bedrijf in dit segment dat dit doet.

Verwijderd

_vision schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:10:
[...]

Volgens mij omschrijf je redelijk standaard eigenschappen die iedere IT consulting / detachering club van je verwacht. Eerlijk gezegd denk ik dat een ervaren consultant en practice / divisie manager dit tijdens een sollicitatie ook goed kan polsen en inschatten. Het inschakelen van een arbeidspsycholoog is daarmee denk ik redelijk overbodig en duur. Ik ken bovendien ook geen ander bedrijf in dit segment dat dit doet.
Denk ik ook wel, maar dan moet het sollicitatiegesprek gewoon iets langer worden en moet er inderdaad een ervaren consultant/manager bij zitten.
Dat zal dan wel het afhaak moment wel zijn voor Cap, want als er dan bijvoorbeeld een groep Java developers gezocht worden zoals recentelijk, ben je als manager/consultant op dat gebied elke week druk daar mee. En dan gaat het dus ten koste van de primaire werkzaamheden.

Dan is er wel alsnog de optie om het de recruiters zelf te laten beslissen.. Maar blijkbaar ziet Cap dat niet zitten ofzo

• Blik1984
Laten we het er maar op houden dat ik niet begrijp dat Capgemini de mening van een psycholoog meer waardeert dan de mening van de eigen medewerkers die de sollicitatie-gesprekken hebben afgenomen

• Piratebay

Piratebay

Afgelopen donderdag een gesprek gehad met de psycholoog, wat overigens een erg leuk en leerzaam gesprek was. Advies van de psycholoog was positief, dus had daarna een (informele) kennismaking met de People Manager van de divisie waar ik aan de slag zal gaan vanaf 1 juli. Deze kennismaking is tevens ook in vogelvlucht door je arbeidsvoorwaarde heen lopen.

De inhoud van het gesprek met de psycholoog was (zoals hier ook terug te lezen is) de ingevulde persoonlijkheidstest tijdens je assessmentdag. Uit die test kwamen blijkbaar wat stellingen die de psycholoog, om het gesprek af en toe bij te sturen, oplas. Dit was bijvoorbeeld de stelling: 'Ik laat beslissingen graag over aan andere en ben terughoudend in het verkondigen van mijn eigen ideeën'. Dit klopte uiteraard niet, dus aan mij dan de taak om met voorbeelden dit te weerleggen en je correcte houding in een dergelijke situatie te schetsen. De manier waarop je die test zelf invult is ondergeschikt aan het gesprek met de psycholoog, de test is puur input voor de verschillende onderwerpen. Alhoewel veel van de stellingen toch wel klopte met mijn persoonlijkheid.

Ik heb, voor een YP functie, al redelijk wat werkervaring dus de praktijk-voorbeelden benoemen was voor mij niet lastig, maar op het moment dat je weinig werkervaring hebt kan ik mij voorstellen dat het gesprek wat lastiger is om te voeren. Mijn advies is dan ook om jezelf goed voor te bereiden door jou persoonlijkheid en voorbeelden te bedenken bij de onderwerpen van de persoonlijkheidstest. Het kan daarbij helpen om tijdens het invullen van die persoonlijkheidstest de verschillende onderwerpen te noteren, zodat je deze thuis kunt voorbereiden. Je bent vrij om aantekeningen te maken tijdens de assessmentdag, dus doe daar je voordeel mee.

Ik heb hier ook gelezen dat mensen afvallen bij een dergelijk gesprek, dit kan denk ik niet zomaar uit de lucht vallen. Hiervoor moeten de voorgaande gesprekken al gematigd positief zijn, of je moet echt niet bij de cultuur passen. Voor dit laatste zul je dingen moeten roepen als: het niet willen werken in teamverband, geen ambitie of enige vorm van zelfvertrouwen hebben. Maar dat is mijn interpretatie van het gesprek, ik ben natuurlijk alleen bij mijn eigen gesprek geweest. :P

Anyway, per 1 juli aan de slag. Kan niet wachten! Overigens in de divisie Oracle :)

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Piratebay schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:30:
Ik heb, voor een YP functie, al redelijk wat werkervaring dus de praktijk-voorbeelden benoemen was voor mij niet lastig, maar op het moment dat je weinig werkervaring hebt kan ik mij voorstellen dat het gesprek wat lastiger is om te voeren.
Redelijk wat werkervaring en als YP-er beginnen? Waarom als ik vragen mag? Lijkt me namelijk niet dat je dan een YP-er bent.

• Piratebay

Piratebay

_vision schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:34:
[...]

Redelijk wat werkervaring en als YP-er beginnen? Waarom als ik vragen mag? Lijkt me namelijk niet dat je dan een YP-er bent.
Ik studeer Business IT & Management in duale vorm, waarbij ik al drie jaar werkzaam ben als consultant. De reden dat ik start als YP is dat ik nog net binnen deze grens val en het opleidingstraject mij erg aanstaat. Het is wel zo dat ik een versneld traject af zal leggen ten opzichte van schoolverlaters die alleen stage hebben gelopen.

• Blik1984
Piratebay schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:30:
Ik heb hier ook gelezen dat mensen afvallen bij een dergelijk gesprek, dit kan denk ik niet zomaar uit de lucht vallen. Hiervoor moeten de voorgaande gesprekken al gematigd positief zijn, of je moet echt niet bij de cultuur passen. Voor dit laatste zul je dingen moeten roepen als: het niet willen werken in teamverband, geen ambitie of enige vorm van zelfvertrouwen hebben. Maar dat is mijn interpretatie van het gesprek, ik ben natuurlijk alleen bij mijn eigen gesprek geweest. :P

Anyway, per 1 juli aan de slag. Kan niet wachten! Overigens in de divisie Oracle :)
Wilde eigenlijk niet meer ingaan op de psycholoog, maar nu kan ik het toch niet laten. Ik ben namelijk zo'n persoon die ooit een keer een negatief advies heeft gekregen van een psycholoog, en dat kwam toch echt als een grote verrassing. Mijn gevoel na het gesprek was dan ook echt alsof ze een schaap met 5 poten zochten. Bijna cum laude geslaagd op de universiteit, gewerkt naast de studie, vrijwilligerswerk gedaan, buitenland-ervaring, etc. En dan komen als redenatie dat ik niet ondernemend genoeg zou zijn... Ik was overigens niet de enige die het niet begreep, want de recruiter begreep er ook niks van.

Is ondertussen al wel weer 7 jaar geleden ofzo, dus wellicht dat er iets is gewijzigd in het proces in de tussentijd. Maar het gesprek is gewoon geen 'walk in the park'. Ik kan zo een aantal mensen noemen die met een forse kater dat gesprek verlieten, en dat alleen maar omdat de psycholoog een andere mening was toegedaan dan zijzelf

• Piratebay

Piratebay

Blik1984 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:54:
[...]

Wilde eigenlijk niet meer ingaan op de psycholoog, maar nu kan ik het toch niet laten. Ik ben namelijk zo'n persoon die ooit een keer een negatief advies heeft gekregen van een psycholoog, en dat kwam toch echt als een grote verrassing. Mijn gevoel na het gesprek was dan ook echt alsof ze een schaap met 5 poten zochten. Bijna cum laude geslaagd op de universiteit, gewerkt naast de studie, vrijwilligerswerk gedaan, buitenland-ervaring, etc. En dan komen als redenatie dat ik niet ondernemend genoeg zou zijn... Ik was overigens niet de enige die het niet begreep, want de recruiter begreep er ook niks van.

Is ondertussen al wel weer 7 jaar geleden ofzo, dus wellicht dat er iets is gewijzigd in het proces in de tussentijd. Maar het gesprek is gewoon geen 'walk in the park'. Ik kan zo een aantal mensen noemen die met een forse kater dat gesprek verlieten, en dat alleen maar omdat de psycholoog een andere mening was toegedaan dan zijzelf
Dit is ook de reden dat ik wel aangeef dat het mijn interpretatie is van het gesprek met de psycholoog, dit zal echt niet voor iedereen hetzelfde zijn. Het is wel zo dat ik, als ik ook andere kandidaten sprak na mijn assessmentdag, ditzelfde beeld voorgeschoteld kreeg, vandaar mijn eerdere bericht.

Uiteraard is het onderschatten van het gesprek sowieso nooit slim. Je goed voorbereiden, je CV kennen en jezelf zijn is wel een vereiste. En misschien spelen er factoren mee die buiten jezelf liggen.. kan natuurlijk ook nog.

• Cue_
Bij mijn gesprek twijfelde de psycholoog (wss dat ik daardoor ook nog extra gesprek met de afdelingsmanager moest doen).
De twijfel ontstond volgens mij vooral doordat ik niet echt wist waar ik over 10 jaar zou willen staan en doordat ik nooit echt grote gedurfde carrierestappen heb genomen (Alles kwam wel een beetje aanwaaien).

Uiteindelijk blijkt het toch ook wel te kloppen, aangezien ik na 10 maanden ben weggegaan. Een bedrijf als Cap is veels te ambiteus voor mij, met dat eeuwige verder willen komen. Ik wil gewoon een leuke baan en dat blijven doen. Hoef niet perse over 2 jaar een senior te zijn enzo of (soms over ruggen van anderen) mijn werk beter doen zodat je een streepje voor krijgt.

Ben het wel eens met de tip die hier eerder werd gegeven. Bereid je vooral op het gesprek voor door voorbeelden te bedenken. Waarom heb je op bepaalde momenten voor iets gekozen of wat zou je evt anders doen.

• Blik1984
Cue_ schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:48:

Uiteindelijk blijkt het toch ook wel te kloppen, aangezien ik na 10 maanden ben weggegaan. Een bedrijf als Cap is veels te ambiteus voor mij, met dat eeuwige verder willen komen. Ik wil gewoon een leuke baan en dat blijven doen. Hoef niet perse over 2 jaar een senior te zijn enzo of (soms over ruggen van anderen) mijn werk beter doen zodat je een streepje voor krijgt
Grappig, ik vond Capgemini juist te teveel laissez-faire. Weinig druk om te presteren/bij te dragen buiten het project om en alles veel te vrijblijvend. Kan natuurlijk per practice of BU verschillen

• Cue_
Blik1984 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 15:39:
[...]

Grappig, ik vond Capgemini juist te teveel laissez-faire. Weinig druk om te presteren/bij te dragen buiten het project om en alles veel te vrijblijvend. Kan natuurlijk per practice of BU verschillen
Het is opzich ook wel vrijblijvend, zeker als je gewoon op een project zit. Maar toch blijft het "verplicht" in enige zin
Pagina: 1 ... 42 ... 84 Laatste