SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
In jouw voorbeeld houdt dat in dat je vanuit de flex 500 euro netto krijgt voor de declaratie van je telefoon.
Dit bruto deel (wat omgezet is naar netto) wordt dan wel weer van je eindejaarsuitkering afgetrokken.
Je hebt dan dus nog 500 euro bruto over, waar je 42% belasting over betaalt.
huh? stel je krijgt 1000 eindejaarsuitkering dan mag je toch voor 420 euro aan spullen declareren (het bruto gedeelte) dus een tel van 500 is 210 euro brutonetto dus heb je nog 420-210 = 210 over ?Prx schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:55:
Het is een bruto-netto omzetting.
In jouw voorbeeld houdt dat in dat je vanuit de flex 500 euro netto krijgt voor de declaratie van je telefoon.
Dit bruto deel (wat omgezet is naar netto) wordt dan wel weer van je eindejaarsuitkering afgetrokken.
Je hebt dan dus nog 500 euro bruto over, waar je 42% belasting over betaalt.
die 580 netto krijg je aan het einde van het jaar sowieso?
Nee. Je mag voor 1000 euro declareren. Als je dat doet krijg je die 1000 euro gestort, in plaats van de 580 euro die je na belastingen zou krijgen.ls789 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:00:
[...]
huh? stel je krijgt 1000 eindejaarsuitkering dan mag je toch voor 420 euro aan spullen declareren (het bruto gedeelte) dus een tel van 500 is 210 euro brutonetto dus heb je nog 420-210 = 210 over ?
die 580 netto krijg je aan het einde van het jaar sowieso?
kort door de bocht klopt dit alleen je krijgt het nogal omslachtig..Koppensneller schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:02:
[...]
Nee. Je mag voor 1000 euro declareren. Als je dat doet krijg je die 1000 euro gestort, in plaats van de 580 euro die je na belastingen zou krijgen.
ik heb namelijk 42% van het aankoopbedrag van mijn telefoon gekregen via mijn salaris
In de praktijk werkt het net zo. Enig verschil is dat je bepaalde uitgaven ook met een overschot aan bruto loon kan verrekenen. Maar de berekening blijft hetzelfde.ls789 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:58:
het klopt dat het makkelijker zal rekenen maar in praktijk zit het anderszojuist via mijn salarisstrook 42% van het aankoopbedrag van mijn tel gekregen. Aan het einde van het jaar krijg ik dus alsnog mijn eindejaarsuitkering. Ik dacht dat als je voor 1000 euro declareerde je aan het einde van het jaar 0 euro krijgt omdat je dit al eerder hebt gekregen
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ze hebben het goed verstopt
2 maanden, zou gewoon in je contract moeten staanCue_ schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:44:
Is de opzegtermijn eigenlijk 1 maand (voor ontbinding arbeidscontract)? Kan het niet op het contract vinden of ergens op Talent.
Ze hebben het goed verstopt
Dat had ik ook verwacht idd. Of ik ben zo'n blinde kip dat ik er 3x overheen gelezen hebBlik1984 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:08:
2 maanden, zou gewoon in je contract moeten staan
Is in ieder geval ook standaard bij een contract van onbepaalde tijd, anders is het 1 maand.Cue_ schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:11:
[...]
Dat had ik ook verwacht idd. Of ik ben zo'n blinde kip dat ik er 3x overheen gelezen heb
en uiteraard zijn hierop uitzonderingen, maar bij Capgemini werkt het in ieder geval zo
Wou net zeggen, zo standaard is dat ook weer niet. Bij m'n vorige twee werkgevers zat het hem vooral in de duur dat je er werkte (langer dan 3 jaar dan werd het 2 maand ofzoiets)Blik1984 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:14:
Is in ieder geval ook standaard bij een contract van onbepaalde tijd, anders is het 1 maand.
en uiteraard zijn hierop uitzonderingen, maar bij Capgemini werkt het in ieder geval zo
Maar tnx!
Heb begrepen dat degene die je introduceert 1500 euro krijgt als ik door me proefperiode kom.
Maar wat heeft dit voor voordelen voor mij en wat verschild het met zelf solliciteren via de website?
Maar dat zal netto op +/- 1500 uitkomen bij 42% als ik goed reken, dus dan klopt het wel wat ie zegt toch?Cue_ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 00:04:
De bonus is trouwens 2500 bruto, dus kan je vast wel splitten
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Gaat om P9, niet P4. En dat kan inderdaad, afgaande op de discussie hierover op Yammer in de lease groeppven schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:06:
Ik ben gedetacheerd bij Capgemini in LR, daar heb ik een pasje waarmee ik oa kan parkeren. Binnenkort moet ik naar de HMH (naar een concert). Nu hoor ik geruchten dat ik dan met mijn pasje gratis op P4 kan parkeren. Helaas kan ik er verder nergens iets over vinden. Iemand die weet hoe dit zit?
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Verwijderd
Even een snelle vraag: mag je met een jaarcontract na je proeftijd direct een nieuwe auto uitzoeken of wordt dat eerst een poolauto?
Dankje alvast!
Nee, dat mag niet. Wordt eerst een poolauto (of huurauto als er geen poolauto's zijn binnen jouw budget/klasse). Nieuwe auto bestellen mag alleen als je een vast contract hebt en uit je proeftijd bent.Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:55:
Hi allemaal,
Even een snelle vraag: mag je met een jaarcontract na je proeftijd direct een nieuwe auto uitzoeken of wordt dat eerst een poolauto?
Dankje alvast!
[ Voor 6% gewijzigd door Tankiej op 16-10-2014 10:02 ]
Had niet gezien of ie bruto/netto bedoelde.Tankiej schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 07:49:
[...]
Maar dat zal netto op +/- 1500 uitkomen bij 42% als ik goed reken, dus dan klopt het wel wat ie zegt toch?
Wat je vaak ziet is dat men andere bedragen noemt om maar niet eerlijk te hoeven splitten
Dat had ie ook niet aangegeven, maar ik merkte op dat het netto ongeveer gelijk is aan wat hij noemdeCue_ schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:04:
[...]
Had niet gezien of ie bruto/netto bedoelde.
Wat je vaak ziet is dat men andere bedragen noemt om maar niet eerlijk te hoeven splitten
Verwijderd
Mmmm, dat is dan wel anders dan wat mij verteld was...Tankiej schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:00:
[...]
Nee, dat mag niet. Wordt eerst een poolauto (of huurauto als er geen poolauto's zijn binnen jouw budget/klasse). Nieuwe auto bestellen mag alleen als je een vast contract hebt en uit je proeftijd bent.
Heb je de HR Charter nog niet ontvangen? Daar staat het ook allemaal inVerwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:18:
[...]
Mmmm, dat is dan wel anders dan wat mij verteld was...dankje in ieder geval!
Houd er rekening mee dat, wanneer er een evenementen is en er bij P9 mensen bij de poort staan voor parkeren (vaak voor 10 euro), zij het recht hebben om je te weigeren. We hebben als Capgemini een 'Office Hours' contract met die parkeergarage. We worden gedoogd in de normale avonduren, maar tijdens evenementen werkt de pas wel, maar mogen we niet parkeren. Neem het aan van iemand die een keer dit gezeik heeft gehad.Tankiej schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:08:
[...]
Gaat om P9, niet P4. En dat kan inderdaad, afgaande op de discussie hierover op Yammer in de lease groep
Wel kun je altijd onder het Atlas gebouw van Capgemini parkeren. Voor meer informatie, zie:
Prx in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)"
Die persoon vouched voor jou en jij kunt het zien als een bedankje naar die persoon dat hij je voordraagt. Wat jij er uit haalt? Een baan...Chris89 schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 23:51:
Kan iemand mij aangeven wat het voor voordelen heeft als je word aangedragen door een medewerker?
Heb begrepen dat degene die je introduceert 1500 euro krijgt als ik door me proefperiode kom.
Maar wat heeft dit voor voordelen voor mij en wat verschild het met zelf solliciteren via de website?
Mocht die persoon echt helemaal niets voor je gedaan hebben en je van 0 informatie hebben voorzien over het bedrijf, de werkomgeving en de voorwaarden... tjah... dan zou ik ook 2 keer nadenken voor ik hem mijn CV zou sturen.
[ Voor 31% gewijzigd door Prx op 16-10-2014 11:20 ]
Als het niet in je arbeidsovereenkomst vermeld is dan is het dus wettelijk gezien 1 maand.Cue_ schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:11:
[...]
Dat had ik ook verwacht idd. Of ik ben zo'n blinde kip dat ik er 3x overheen gelezen heb
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Een communicatiemiddel dat voldoet aan de voorwaarden (waar eigenlijk elke smartphone aan voldoet) kan elk jaar in de flex verrekend worden.SolarOrbiter schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 12:05:
om de hoeveel jaar kun je een smartphone flex-declareren?
Verwijderd
Misschien handig om te weten voor in het starttopic. Scales FX was er bij mijn capaciteitentest niet meer, het is nu volledig zo als het oefenassessment, het sudoku gedeelte is echter met symbolen (driehoek, ster, vierkant etc.) ipv cijfers.
Ik weet natuurlijk niet of het altijd zo is tegenwoordig, maar dat lijkt me wel logisch, aangezien het ook van dezelfde maker is als het oefenassessment (dus de layout e.d. is ook precies zo).
Op welke onderdelen werd je getest?Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:10:
@Prx
Misschien handig om te weten voor in het starttopic. Scales FX was er bij mijn capaciteitentest niet meer, het is nu volledig zo als het oefenassessment, het sudoku gedeelte is echter met symbolen (driehoek, ster, vierkant etc.) ipv cijfers.
Ik weet natuurlijk niet of het altijd zo is tegenwoordig, maar dat lijkt me wel logisch, aangezien het ook van dezelfde maker is als het oefenassessment (dus de layout e.d. is ook precies zo).
Ik ga binnenkort het assessment maken en word getest op de onderstaande onderdelen. Na het doornemen van het oefen assesment en dit topic (deel 2 & 3) denk ik dat de onderdelen corresponderen met de test's die ik erachter heb gezet.
Kan iemand mij bevestigen of dit klopt?
Deductief redeneren - Scales FX of Sudoku met symbolen
Inductief redeneren - Scales CLS
Numerieke logica - Tabellen en diagrammen analyseren
Verbale logica - teksten analyseren
Het idee van die test is juist dat je bovengemiddeld moet zijn. Dus wat dat betreft zou 50% niet halen prima moeten zijn. 30% kan ook juist zijn, maar dan is de wervingsafdeling van Capgemini niet echt juist bezig.Tsurany schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:19:
Lijkt mij ook sterk. Het is een relatief eenvoudige test en de meesten met HBO niveau zouden hem moeten kunnen halen. Universitair opgeleiden zouden hem zonder twijfel moeten kunnen halen. Mocht dat niet het geval zijn vraag ik me af hoe ze hun opleiding afgerond hebben.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Dat wordt zeer gewaardeerdPrx schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:52:
Ik zal het in de TS eens aanpassen, zodat het helder is welke testen gedaan worden.
Ik heb zelfs met iemand gesproken die bij Cap werkt en hij wil graag me cv voordragen.
Nu zag ik op de site van Cap dat donderdag de Xperience Day is. Nu vraag ik me af is het slim om me daarvoor aan te melden? Wat heeft zo'n dag voor voordelen en hoe ziet zo'n dag eruit?
De eerste vraag is; waarom zou je er niet heen gaan?Chris89 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:12:
Na het lezen van dit topic heb ik ondertussen een heel goed beeld van Cap.
Ik heb zelfs met iemand gesproken die bij Cap werkt en hij wil graag me cv voordragen.
Nu zag ik op de site van Cap dat donderdag de Xperience Day is. Nu vraag ik me af is het slim om me daarvoor aan te melden? Wat heeft zo'n dag voor voordelen en hoe ziet zo'n dag eruit?
Voordeel is dat je de sfeer proeft, dus wat voor mensen werken er, hoe gaan ze met elkaar om. Vond dat zelf redelijk bepalend.
Ten tweede leer je meer over de diverse afdelingen, wat doen ze nou eigenlijk. Dus kan je beter kijken of het ook daadewrkelijk bij je past of dat je misschien toch in een andere afdeling geintresseerd bent.
Het geeft je net wat meer info dan enkel een forum / gesprek met een capper.
doen! ik ben er ook om te helpen ^^ hahaChris89 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 22:12:
Na het lezen van dit topic heb ik ondertussen een heel goed beeld van Cap.
Kan je mij vertellen hoe deze dag eruit ziet? Weet dat ik de sfeer van Cap kan proeven maar ben wel benieuwd naar de dag indeling
Vanaf volgend jaar gaat de flexregeling weer veranderen vanwege verschillende wetswijzigingen. Ik heb gehoord dat de bedrijfsfiets vanaf volgend jaar wordt afgeschaft. Stel dat ik nu eind december een fiets koop, kan ik die dan het jaar daarop nog aftrekken (de aankoop valt in het fiscale jaar van 2014, maar je trekt het dan van de belasting af in 2015..)
ik heb echt geen flauw ideeChris89 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:28:
[...]
Kan je mij vertellen hoe deze dag eruit ziet? Weet dat ik de sfeer van Cap kan proeven maar ben wel benieuwd naar de dag indeling
Je krijgt wat presentaties te zien over CAP (algemeen), maar ook van diverse managers van de verschillende afdelignen.Chris89 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 00:28:
Vervolgens ga je dacht ik een rondje door het pand heen om evt met wat mensen te kletsen
En uiteindelijk is er een borrel, waar je dus ook weer met wat mensen kan praten / speeddaten. Om te kijken of het klikt en of ze evt wat in jou zien / of je CV bij hen past.
Net even nagevraagd en dit klopt ongeveer welCue_ schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:15:
[...]
Je krijgt wat presentaties te zien over CAP (algemeen), maar ook van diverse managers van de verschillende afdelignen.
Vervolgens ga je dacht ik een rondje door het pand heen om evt met wat mensen te kletsen
En uiteindelijk is er een borrel, waar je dus ook weer met wat mensen kan praten / speeddaten. Om te kijken of het klikt en of ze evt wat in jou zien / of je CV bij hen past.
Voor de mensen die er vandaag wel bij zijn, ik ben zeer geïnteresseerd naar jullie verhalen van deze dag! Veel succes voor XD bezoekers ;-)
Verwijderd
Precies dezelfde testen, Scales FX kwam dus bij mij niet naar voren. Het was inderdaad een sudoku test met symbolen.Necros schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:16:
[...]
Op welke onderdelen werd je getest?
Ik ga binnenkort het assessment maken en word getest op de onderstaande onderdelen. Na het doornemen van het oefen assesment en dit topic (deel 2 & 3) denk ik dat de onderdelen corresponderen met de test's die ik erachter heb gezet.
Kan iemand mij bevestigen of dit klopt?
Deductief redeneren - Scales FX of Sudoku met symbolen
Inductief redeneren - Scales CLS
Numerieke logica - Tabellen en diagrammen analyseren
Verbale logica - teksten analyseren
Layout e.d. is ook precies zo als in het oefenassessment, dus dat maar goed oefenen.
Succes!
_________
Vandaag contract getekend, per 1 februari ben ik van de partij!
Bedankt en gefeliciteerd!Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:09:
[...]
Precies dezelfde testen, Scales FX kwam dus bij mij niet naar voren. Het was inderdaad een sudoku test met symbolen.
Layout e.d. is ook precies zo als in het oefenassessment, dus dat maar goed oefenen.
Succes!
_________
Vandaag contract getekend, per 1 februari ben ik van de partij!
ah das jammer.. Mensen die komen worden overigens wel geselecteerd op basis van c.v.Chris89 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 08:04:
Na al deze lovende berichten van de XD had ik gisteren ochtend besloten om me nog aan te melden. Helaas kon dat niet meer... Zelfs nadat ik gebeld had konden ze niks voor mij meer beteken helaas..
Voor de mensen die er vandaag wel bij zijn, ik ben zeer geïnteresseerd naar jullie verhalen van deze dag! Veel succes voor XD bezoekers ;-)
Verder waren er een paar niet komen opdagen dus je had prima aan kunnen sluiten denk ik
Dat is altijd achteraf zo! Het is lastig inschatten! Afijn me cv ligt er nu ook dus zou niet lang duren voordat ik wat hoor. Kan iemand nog vertellen hoe de dag was? Wat hebben jullie gedaan?ls789 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:54:
[...]
ah das jammer.. Mensen die komen worden overigens wel geselecteerd op basis van c.v.
Verder waren er een paar niet komen opdagen dus je had prima aan kunnen sluiten denk ik
Volgens het contract: mogen bijvoorbeeld vrienden alleen in de auto rijden als ik er zelf inzit. Huisgenoten (zij dus nu) mogen wel in de auto zonder dat ik erin zit als ik het goed begrijp?
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Grappige is dan wel dat als je in een studentenhuis woont met 10 mensen met allemaal hetzelfde adres, zij allemaal in jouw auto zouden mogen rijden
Maar dat zal waarschijnlijk zo weinig voorkomen dat daar geen speciale uitzondering voor is gemaakt.
Voorbeeld:
Ik woon met mijn vriendin samen, dus zij mag in mijn auto rijden.
Zij gaat met vrienden, zonder mij, op pad. Mogen die vrienden dan ook de auto besturen? Het zijn geen reisgenoten van mij (tenzij we samen op vakantie zijn en ik even ergens achterblijf), maar van haar.
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik heb dat ooit nagevraagd en zolang jij of je vriendin in de auto zit, is het geen probleem... Maar dat was een aantal jaar geleden.. Dus als je het zeker wilt weten, even mailen.....;-)volcurd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:25:
Wat ik me ook afvraag, is of het recht van de reisgenoten overdraagbaar is.
Voorbeeld:
Ik woon met mijn vriendin samen, dus zij mag in mijn auto rijden.
Zij gaat met vrienden, zonder mij, op pad. Mogen die vrienden dan ook de auto besturen? Het zijn geen reisgenoten van mij (tenzij we samen op vakantie zijn en ik even ergens achterblijf), maar van haar.
Kreeg een goede aanbieding van m'n vorige werkgever en heb die geaccepteerd.
Nog 2 maanden voor Cap / inzet werken en dan zit het er alweer op
Wanneer ben je begonnen?Cue_ schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:19:
Ik heb m'n ontslag ingedient bij Cap, toch erachter gekomen dat het niet de organisatie voor mij is.
Verwijderd
Klopt het dat als ik geen lease auto neem ik bedrag X bruto vergoed krijg? En als ik dan zakelijk (naar de klant en woon-werk verkeer) met mijn prive auto rijd ik dan 19 cent per km krijg? Is dat dan bovenop de maandelijke mobiliteitsvergoeding? Zo is het mij uit gelegd, maar kan dit niet helemaal terug vinden in de policy!
Thanks voor de info!
Je mobiliteitsvergoeding is 800 euro. Jij rijdt in een maand 1000 km zakelijk à €0,19/km. Dat is dus 190 euro. Die 190 euro krijg je netto uitgekeerd. Van je mobiliteitsvergoeding blijft dan nog 800 - 190 = 610 euro over. Daar gaat loonbelasting (laten we zeggen 42%) vanaf, en de rest krijg je uitgekeerd. In dit geval is die rest dus €353,80.
Van je 800 euro vergoeding krijg je in dit voorbeeld dus €543,80 uitgekeerd.
Dat zou betekenen, als je elke maand 1000km zakelijk rijdt, je in december bruto 7320 krijgt, en je dus een redelijke flexruimte hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Tankiej op 27-10-2014 15:56 ]
Dat mag je zelf kiezen. Als je het restant niet maandelijks maar aan het eind van het jaar laat uitkeren, heb je het totaalbedrag beschikbaar in je flexruimte.Tankiej schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:55:
Maar wat je overhoudt van die mobiliteitsvergoeding, bij declareren, wordt toch pas aan het einde van het jaar uitgekeerd, niet maandelijks? En kan je dan dus ook gebruiken voor de flexdeclaratie?
Dat zou betekenen, als je elke maand 1000km zakelijk rijdt, je in december bruto 7320 krijgt, en je dus een redelijke flexruimte hebt.
Is dat wel zo? Volgens mij is het declareren en aan het einde van het jaar restant uitbetaald krijgen, óf elke maand bruto laten uitkeren en niet declareren.Koppensneller schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 16:02:
[...]
Dat mag je zelf kiezen. Als je het restant niet maandelijks maar aan het eind van het jaar laat uitkeren, heb je het totaalbedrag beschikbaar in je flexruimte.
Moet straks toch nog m'n flexdeclaraties indienen, dan maar even kijken in de HR Charter, ben nu wel nieuwsgierig
Of maandelijks uitbetaald krijgen en niet declaren
De eerste optie is volgens mij altijd goedkoper / beter.
(tenminste, zou niets weten waarbij optie twee handiger is... ja als je elke maand het geld echt nodig hebt ofzo)
Vandaar de "geld echt nodig" , want anders bouw je namelijk een mooi spaarpotje op, wat ook niet verkeerd is.Tsurany schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 23:48:
Hangt er vanaf hoeveel reiskosten je hebt. Als je niet veel kosten maakt is het wellicht interessanter om maandelijks uit te keren en dat in de aflossing van je hypotheek te stoppen.
ik zit er aan te denken om een losse toestel van 500 euro te kopen, is mijn voordeel dan 500x0,42 ??
Maar eerlijk gezegd zo geen idee,z ou je even in de documentatie ervan moeten kijken. (of iemand hier moet het even weten
Ik had mijn telefoon gedeclareerd in juni en kreeg deze in juli al verrekend
Je mag je smartphone het hele jaar door declareren en het bedrag krijg je ongeveer 2 maanden later verrekend in je salaris (geldt voor alle losse aankopen zoals ook een aktetas bijv). Het bruto gedeelte wordt netto uitbetaald dus inderdaad ongeveer 40%.Let op dat je 1x per jaar een smartphone mag declareren, dus wel voor 1-1 kopen in ieder gevalSolarOrbiter schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:49:
een vraagje: is de flex declaratie van een smartphone alleen voor 1 november mogelijk, of kan dit ook gedurende het jaar?
ik zit er aan te denken om een losse toestel van 500 euro te kopen, is mijn voordeel dan 500x0,42 ??
edit; @tankiej: dat dus
Meestal wel, en de hoeveelheid hangt af van je P-manager.Viavia28 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:06:
Weet iemand of je er bij een nieuwe grade ook met salaris op vooruit gaat? En zo ja, hoeveel (Assistant --> Consultant)
Computer says no
Hoeft niet, hoogste niveau van Assistant = laagste niveau Consultant. Dus het ligt eraan op welk niveau je nu zit en waar je naar toe gaat.Viavia28 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:06:
Weet iemand of je er bij een nieuwe grade ook met salaris op vooruit gaat? En zo ja, hoeveel (Assistant --> Consultant)
[ Voor 7% gewijzigd door Tankiej op 28-10-2014 10:27 ]
Spaarpotje zonder rente en die je niet op elk moment aan kan spreken, toch niet ideaal. Maar dat je kan kiezen is wel mooiCue_ schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:47:
[...]
Vandaar de "geld echt nodig" , want anders bouw je namelijk een mooi spaarpotje op, wat ook niet verkeerd is.
Verwijderd
Nee, dit is (helaas) niet mogelijk.Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:38:
Is het binnen de flexruimte ook mogelijk om bijvoorbeeld de werkkleding (pak, overhemden, schoenen e.d.) te declareren? Beetje een grijs gebied misschien, maar toch wel benieuwd haha
Geen grijs gebied, belastingdienst is hier heel duidelijk in. Werkkleding mag mits logo werkgever zeer groot vermeld staat.Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:38:
Is het binnen de flexruimte ook mogelijk om bijvoorbeeld de werkkleding (pak, overhemden, schoenen e.d.) te declareren? Beetje een grijs gebied misschien, maar toch wel benieuwd haha
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
1200 bellen, dat is de klantenservice van Vodafone. Of naar 06 54 50 01 00, kom je op hetzelfde uit. Staat gewoon op de site van Vodafone: https://www.vodafone.nl/z...tact/telefoonnummer.shtmlJuancho schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 19:50:
Vraagje, ik wil net Vodafone bellen (0900 nummer) maar die wordt blijkbaar geblokkeerd door de Cap simkaart. Klopt dit of hoe kun je dit omzeilen?
Als je weer naar 0900-nummers wil bellen moet je een Cap creditcard aanvragen en split billing voor je telefoon activeren (dat moet ook als je in het buitenland bereikbaar wil zijn).
[ Voor 36% gewijzigd door Tankiej op 29-10-2014 20:02 ]
Je kan ze in principe iedere maand opnieuw declareren tegenwoordig, maar dat is nogal veel werk. Je kan ook twee jaar wachten en dan die twee jaar in een keer doen (mits je genoeg ruimte hebt). Ik ging halverwege het jaar weg, dus nog een maand of 8 kunnen declareren toen.monkel schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:00:
[...]
Voor abonnementen geldt dat je ze uiterlijk voor 1-11 moet inleveren, wil je ze dat jaar nog verrekend zien en die worden 1x per jaar uitgekeerd in december.
edit; @tankiej: dat dus
Verwijderd
Dat gaat me iets te verTsurany schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 19:47:
[...]
Geen grijs gebied, belastingdienst is hier heel duidelijk in. Werkkleding mag mits logo werkgever zeer groot vermeld staat.
heb een mobiel gekocht via een site, maar het is een soort van reseller die zijn producten uit het buitenland (met name china) besteld en dit direct laat bezorgen naar mij. Kan ik deze ook flex-declareren?
Als jij gewoon een factuur op naam hebt (dat is wel belangrijk voor m.n. de belastingdienst) is het gewoon alsof je het via iedere andere website besteld en dus geen probleemSolarOrbiter schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:54:
vreemde vraag:
heb een mobiel gekocht via een site, maar het is een soort van reseller die zijn producten uit het buitenland (met name china) besteld en dit direct laat bezorgen naar mij. Kan ik deze ook flex-declareren?
Verwijderd
Volgens de planning kan ik per april gaan leasen, dus het is nog wel ver weg. Echter ben ik wel benieuwd of er nog geluisterd wordt naar al het commentaar dat op dit onderwerp is gegeven in het afgelopen jaar(als ik tweakers even als een klankbord neem voor heel Capgemini NL). Daarnaast ook ivm de verandering in bijtelling die per 2015 komt..
Dus als er mensen zijn wie er iets over gehoord hebben, ben heel benieuwd!
Er is een enquete geweest onder de medewerkers die nu rijden onder de nieuwe leaseregeling. De uitkomsten daarvan worden nu bekeken als het goed is. Misschien komt daar nog iets uit, maar ik verwacht geen grote wijzigingen eigenlijk..Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 20:09:
Ik heb de afgelopen dagen dit topic een beetje doorgelezen en vorig jaar werd aan het einde van het jaar nog wat aan de leaseregeling veranderd (qua brandstofberekening). Weet iemand of er op dit moment plannen zijn om nog iets aan de leaseregeling te veranderen voor 2015?
Volgens de planning kan ik per april gaan leasen, dus het is nog wel ver weg. Echter ben ik wel benieuwd of er nog geluisterd wordt naar al het commentaar dat op dit onderwerp is gegeven in het afgelopen jaar(als ik tweakers even als een klankbord neem voor heel Capgemini NL). Daarnaast ook ivm de verandering in bijtelling die per 2015 komt..
Dus als er mensen zijn wie er iets over gehoord hebben, ben heel benieuwd!
Ik heb een HBO informatica gedaan en doe nu een MSc computer science. Erg technisch dus. Heel kort samengevat was de HBO Informatica vooral veel ontwikkelen en software project-management, en de master computer science richt zich op het ontwikkelen en toepassen van algoritmes voor 'intelligente software', bijvoorbeeld handschriftherkenning, voorspellen van interessante producten voor klanten, fraude-detectie voor gebruik van creditcards of het optimaliseren van roosters. Voor de geïnteresseerde: mijn LinkedIn.
Bij ECM worden systemen geconfigureerd voor workflow van documenten en digitale archivering. Best interessant, maar ik denk dat ik daar een technische uitdaging zal missen omdat al bestaande systemen worden geconfigureerd en er niets wordt ontwikkeld. Ik kreeg tips over BI en CSD, iemand op Tweakers die daar zit en wat kan zeggen over het soort opdrachten daar? Ik zoek iets als software engineer/data analyst.
Tips zijn welkom
Ik werk binnen CSD! CSD = Custom Software Development, oftewel het bouwen van software op basis van maatwerk (itt de pakketten zoals SAP en Oracle).BasPH schreef op maandag 03 november 2014 @ 00:04:
Ik doe op dit moment een afstudeeropdracht bij Capgemini, afdeling ECM. Ben begin december klaar, en mijn manager heeft mij inmiddels een contract aangeboden. Ben er erg blij mee en wil graag in zee met Capgemini, maar ik voel mij niet helemaal thuis bij ECM.
Ik heb een HBO informatica gedaan en doe nu een MSc computer science. Erg technisch dus. Heel kort samengevat was de HBO Informatica vooral veel ontwikkelen en software project-management, en de master computer science richt zich op het ontwikkelen en toepassen van algoritmes voor 'intelligente software', bijvoorbeeld handschriftherkenning, voorspellen van interessante producten voor klanten, fraude-detectie voor gebruik van creditcards of het optimaliseren van roosters. Voor de geïnteresseerde: mijn LinkedIn.
Bij ECM worden systemen geconfigureerd voor workflow van documenten en digitale archivering. Best interessant, maar ik denk dat ik daar een technische uitdaging zal missen omdat al bestaande systemen worden geconfigureerd en er niets wordt ontwikkeld. Ik kreeg tips over BI en CSD, iemand op Tweakers die daar zit en wat kan zeggen over het soort opdrachten daar? Ik zoek iets als software engineer/data analyst.
Tips zijn welkom
Binnen CSD voeren wij het gehele proces van softwareontwikkeling in de breedste zin van het woord uit, dus van analyse, ontwerp, specificatie, implementatie (in allerlei smaken, van C#/.NET/Mendix/Java/PHP/vele andere talen, zelfs Cobol! Hangt van de klantwens af en wat de beste technologie is per situatie) tot testing. Hierbij werken we nauw samen met specialisten op vakgebieden die aan software development grenzen, zoals de business analysten uit BTech, de Testers uit Testing etc.
BIM specialiseert zich naar mijn weten meer op de business intelligence kant, interpretatie en analyse van big data, master data management etc. Dit zou iemand uit BIM zelf beter kunnen verwoorden.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan help ik je graag die te beantwoorden!
Eer aan je korf (haha)
Is de OP al aangepast? Ben wel benieuwd naar de test en wat er nu minimaal gehaald moet worden? 1 verplicht maar welke? En dan nog 1 minimaal halen van de 3?Prx schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:52:
Ik zal het in de TS eens aanpassen, zodat het helder is welke testen gedaan worden.
Dat eerste is nog niet gedaan. Ik kan wel antwoord geven op je vraag.Chris89 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:16:
[...]
Is de OP al aangepast? Ben wel benieuwd naar de test en wat er nu minimaal gehaald moet worden? 1 verplicht maar welke? En dan nog 1 minimaal halen van de 3?
De test Scales CLS is verplicht om te behalen. Dat was hij en dat zal hij blijven. Daarnaast zijn de Scales Numerical en Scales Verbal ook gebleven. Alleen Scales FX (met de stroomdiagrammen) is vervangen door Scales LST. Van deze laatste 3 moet je er 1 behalen.
Ik ga hem vanavond bijwerken, anders vergeet ik het weer.
edit
Heb hem in zijn essentie bijgewerkt. Als iemand ooit nog een actuele versie kan plaatsen van een selectiedag (zoals ik in het verleden heb gedaan, die staat ook daar gelinkt) dan kan ik die gaan linken in de toekomst.
[ Voor 14% gewijzigd door Prx op 07-11-2014 00:31 ]
Verwijderd
Als YP voor een ICT functie bij FS (maar de volgorde is verder hetzelfde voor de anderen)
De vier capaciteitentesten
We moesten ons (ik en 5 anderen) rond 10 uur melden op het kantoor Utrecht Leidsche Rijn, waarna we meegenomen werden door de recruiter naar een testruimte. Hier stonden laptops klaar voor ons en daarnaast waren er wat hulpmiddelen (pen, papier en een rekenmachine). In de testruimte kregen we een korte introductie over de 4 tests.
Dit zijn dezelfde test als in het oefenassessment zijn opgenomen, al zijn ze wel iets moeilijker. Het oefenassessment bevat daarnaast een sudoku met cijfers, terwijl dit in de daadwerkelijke test met figuren/symbolen is.Er zit een vaste volgorde in de testjes, hier kan niet van afgeweken worden. Wel mag je tussen de testjes rustig even pauzeren of een bakje koffie drinken, al deed niemand dat eigenlijk. Het advies was daarbij ook om gewoon door te gaan (met natuurlijk wel een korte pauze).
De belangrijkste tip hierbij is om gewoon rustig en zorgvuldig de tests uit te voeren, dus ga niet haasten om zoveel mogelijk af te krijgen. Elk foute antwoord kost je namelijk punten. Lees vooraf goed de instructies, deze geven dit ook duidelijk aan: De tests zijn niet ontworpen om af te ronden binnen de gegeven tijd.
De CLS test is een verplicht onderdeel en dit moet je halen om door te mogen naar de volgende stap van de selectiedag, van de andere testjes moest er minimaal 1 voldoende zijn. Hierdoor kan het dus voor komen dat je op 3 testjes sterk scoort, maar alsnog niet verder mag. Erg vervelend, maar zo gaat het dus.
Na het afronden van de testjes ga je naar een soort wachtruimte. Hier kan je gewoon rustig even een bakje koffie drinken, tot de recruiter je op haalt voor het resultaat. Dit wordt individueel met je besproken. Je hoort dan direct of je het gehaald hebt natuurlijk. Zelf krijg je een a4 met een klein overzicht van het resultaat, de recruiter heeft een uitgebreide rapportage over de snelheid en resultaten. Ze spreekt dit kort met je door, om te kijken waar je sterk op scoorde of waar je eventueel nog op kunt verbeteren.
Van de zes kandidaten bleven we na de eerste selectie nog maar met twee over, er is dus best een hoog uitvalpercentage.
Persoonlijkheidstest
Er werd afscheid genomen van de afvallers, deze worden door de recruiter naar de uitgang begeleidt. De andere persoon en ik werden vervolgens weer meegenomen naar de testruimte. Hierbij moesten we twee persoonlijkheidstesten invullen.
Bij deze testjes kreeg je steeds 3 stellingen te zien en daarbij moest je 6 punten verdelen. Je geeft veel punten aan een stelling die dicht bij je staat als persoon, en logischerwijs minder punten aan stellingen die je minder belangrijk vindt.
Onderwerpen van de stellingen zijn hierbij onder andere:
- Verantwoordelijkheid nemen
- Gewenste organisatiestructuur
- Jezelf willen ontwikkelen
- Beloond willen worden voor je werk
- Ambities
- Flexibel werken (Wat vind je belangrijk aan je werkplek, kan je tegen stress etc.)
- Collegialiteit & Samenwerken
- Nog enkele onderwerpen, je begrijpt het idee waarschijnlijk.
De resultaten hiervan krijg je niet te horen. Dit wordt verwerkt in een soort profielschets waarmee je in gesprek gaat met de psycholoog (volgt hieronder).
Na het maken van de test konden we weer terug naar de wachtruimte, hier stond een lunch klaar (broodjes, fruit en drinken; erg goed verzorgd). We hadden een luxe, want met 2 man hadden we een lunch voor 6 personen, geen honger gehad dus
Sollicitatiegesprek
Na de lunch werden we weer opgehaald voor het volgende onderdeel. Bij mij was dit een sollicitatiegesprek met twee recruiters. Zij vroegen mij voornamelijk naar de motivatie om binnen het ICT vakgebied te gaan werken (omdat ik een andere achtergrond heb) en zij probeerden te kijken waar ik eventueel nog beter zou kunnen passen binnen de organisatie. Het was een vrij informeel gesprek, maar je moet je gewoon goed voorbereiden op wat je precies wil en waar je voor staat. Ik vind het zelf bijvoorbeeld erg belangrijk om mezelf te kunnen blijven ontwikkelen en dat ik niet stil sta, dat soort dingen zijn logischerwijs wel belangrijk om voor jezelf te weten (en dat je het ook kunt vertellen). Wees gewoon eerlijk.
De andere kandidaat heb ik niet meer gezien, maar bij mij was het gesprek dus positief. Dit is lang niet altijd het geval, dus reken jezelf niet rijk als je op dit moment bent.
Met de twee recruiters heb ik vervolgens een afspraak gemaakt voor de assessmentpsycholoog, als laatste stap. Normaal gesproken is dit binnen enkele dagen na de eerste selectiedag, maar bij mij hebben ze dit twee weken later gedaan (omdat ze nog wilden kijken waar ik nog beter zou kunnen passen).
Assessmentpsycholoog
Je meldt je gewoon weer op het kantoor en vervolgens komt de psycholoog (en soms een recruiter) je ophalen. Het gesprek met de assessmentpsycholoog duurt ongeveer een uur en daarbij bespreek je de resultaten van de persoonlijkheidstest in combinatie met je CV. Uit de persoonlijkheidstest komen bepaalde punten naar voren waar de psycholoog over zal praten, je moet dan bijvoorbeeld toelichten hoe je dit in je eerdere ervaring hebt toegepast. Bij mij kwam bijvoorbeeld naar voren dat ik graag verantwoordelijkheid neem, waarbij de vraag werd gesteld: Waarbij nam je bij je eerdere ervaring verantwoordelijkheid? Etc etc.
De hoofdlijn van het gesprek wordt gevormd door ca. 10 hoofdonderwerpen, deze zullen terugkomen tijdens het gesprek. Helaas weet ik ze niet allemaal, maar ze zijn gebaseerd op de vragenlijst dus daar ligt je antwoord (dus bijvoorbeeld: Past de organisatie bij je, wat vind je belangrijk (Status/Beloning/verantwoordelijkheid etc.), ben je flexibel, ben je collegiaal, wat is je ambitie, hoe wil je je ontwikkelen enzovoorts).
Op het einde van het gesprek geeft de assessmentpsycholoog zijn oordeel of je bij de organisatie past. Ik las in het topic dat het altijd als een kleine verplichting wordt gezien en dat het niets voor stelt, maar er schijnen toch veel mensen op uit te vallen. Dus nogmaals: reken je niet rijk en blijf scherp.
Als het gesprek positief was, kun je plaatsnemen op de blauwe bank (bij het centrale plein).
Contractbespreking/Kennismaking
Ik begreep van de recruiter dat ik een informele kennismaking zou krijgen, maar omdat het een XperienceDay was, waren de recruiters denk ik druk. Ik werd daarom meegenomen door iemand van HR voor de contractbespreking. Hierbij krijg je een stapel papierwerk om in te vullen (Contract/Toepassing loonheffing/Algemene gegevens/Flexkeuze/Allerlei verklaringen). Na het invullen lever je dit in bij HR en vervolgens ben je klaar en word je naar de uitgang begeleidt.
___
Mochten er vragen zijn (of aanvulling nodig zijn), dan hoor ik het graag
Waarom was het toch niet jouw organisatie?Cue_ schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:19:
Ik heb m'n ontslag ingedient bij Cap, toch erachter gekomen dat het niet de organisatie voor mij is.
BlaBlaBla
Ten eerste vind ik de bedrijven waar je wordt ingezet toch te groots (maar bij 1 bedrijf ingezet, dat wel). Verantwoordelijkheden, projectstructuren, vaak nogal onduidelijk daardoor. Ook de vele consultants en hoe belangrijk/druk/etc ze zichzelf vaak vinden. Je merkt het er toch tussendoor.
Ik ben werkzaam gegaan binnen SAP, wat niet het pakket voor mij blijkt te zijn. Was er nieuwsgierig naar, maar vind het te groot, te log, te onlogisch ofzo. Icm dat ik een financiele opdracht heb gekregen en dat niet mijn sterkste punt is, werd het er niet beter op. Ook dat het werk bij m'n inzet nu vooral PMO is, vind ik minder, maar de opdracht is eind december afgelopen, dus dat scheelt.
Maar ook Cap zelf. Opzich een erg gezellig bedrijf, leuke collega's, dat zeker!
Je moet erg ambitieus zijn, om alles eruit te halen. En ik merk dat ik dat niet zo heb. Ik wil leuk werk, leuke collega's en m'n ding doen.
En bij Cap is het altijd maar afwachten (ja je hebt er zelf wel invleod op, maar beperkt) waar je terecht komt, wat je precieze taken zullen worden. Dit kan enorm in je straatje liggen, of je heb een half jaar lang een kut opdracht + de werklocatie is altijd afwachten.
Ook het hele jezelf verkopen elke keer, het netwerken, de avonden die je aan Cap kwijt bent, het is niet aan mij besteed.
Ben erg blij dat ik het gedaan heb, het was toch een baan die ik altijd al eens wou hebben. Altijd ook gezegt "of ik vind het fantastisch, of ik vind er geen reet aan"
Heb er zeker veel van geleerd. Vooral over mezelf, wat ik zoek in een organisatie, in m'n baan.
En misschien was ik op een andere afdeling van Cap beter op m'n plek geweest, maar de aanbieding die ik kreeg, de timing ervan, plus het idee van m'n oude werk en collega's maakte dat ik toch voor hen heb gekozen.
[ Voor 3% gewijzigd door Cue_ op 07-11-2014 14:34 ]
Dank voor het delen. Ik heb je verhaal gelinkt in de TS, zodat iedereen jouw post kan vinden voor meer informatie over de testdag.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:52:
Mijn selectiedag begin oktober '14:
Als YP voor een ICT functie bij FS (maar de volgorde is verder hetzelfde voor de anderen)
[...]
Mochten er vragen zijn (of aanvulling nodig zijn), dan hoor ik het graag
Tevens wil ik even een idee polsen bij iedereen hier. Ik wil graag een "Tweakers bij Capgemini" onderdeel in de TS verwerken, met daarin informatie over wie je bent en waar je ergens zit bij Capgemini. Natuurlijk wil ik dit wel geanonimiseerd doen. Iets in de trend van:
Ik wil dan graag een linkje opnemen naar de DM van iedereen. Zodoende kunnen mensen, die anders niet publiekelijk zouden reageren, misschien iemand van ons contacteren als ze wat meer informatie willen over onze specifieke afdeling/unit/club/hobby/interesse.Prx is Senior Consultant binnen Infrastructure Services. Hij is daar onderdeel van het Security & Governance Advisory team en houdt zich bezig met technische security vraagstukken en penetratietesten. Tevens is hij actief op het gebied van Identity & Access Management.
Zijn jullie hiervoor te porren, of vinden jullie dit geen goede aanvulling voor de TS? Ik hoor het graag
ps. Mocht je dit zonder meer iets vinden, DM dan even jouw elevatorpitch naar me, dan kan ik het alvast voorbereiden.
[ Voor 4% gewijzigd door Prx op 07-11-2014 15:02 ]
Heel herkenbaar en ook de reden waarom ik bij Cap niet snel succesvol zal worden. Ik doe graag mijn werk bij de klant zo goed mogelijk en zet daar een mooi resultaat neer. Echter gaat Cap je voornamelijk beoordelen op alle extra dingen die je daarnaast doet en dan kan je nog zo goed je werk doen, als je niet hard genoeg werkt aan je Capgemini netwerk zal je nooit promotie maken.Cue_ schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 14:33:
Verhaal...
Ik heb op dit moment amper binding met Capgemini, voel me veel meer thuis bij de klant waar ik al ruim een jaar zit.
Verwijderd
No problem.Prx schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:02:
Dank voor het delen. Ik heb je verhaal gelinkt in de TS, zodat iedereen jouw post kan vinden voor meer informatie over de testdag.
Tevens wil ik even een idee polsen bij iedereen hier. Ik wil graag een "Tweakers bij Capgemini" onderdeel in de TS verwerken, met daarin informatie over wie je bent en waar je ergens zit bij Capgemini. Natuurlijk wil ik dit wel geanonimiseerd doen. Iets in de trend van:
Ik wil dan graag een linkje opnemen naar de DM van iedereen. Zodoende kunnen mensen, die anders niet publiekelijk zouden reageren, misschien iemand van ons contacteren als ze wat meer informatie willen over onze specifieke afdeling/unit/club/hobby/interesse.
Zijn jullie hiervoor te porren, of vinden jullie dit geen goede aanvulling voor de TS? Ik hoor het graag
ps. Mocht je dit zonder meer iets vinden, DM dan even jouw elevatorpitch naar me, dan kan ik het alvast voorbereiden.
Dat is denk ik wel fijn, het lijkt mij ook interessant om al eens mensen te spreken die hetzelfde doen (/gaan doen). Dat is voor anderen ook makkelijk denk ik.
Zelf begin ik pas februari, dus zal nog even wachten met aanmelden daarvoor.
Als je idd fulltime bij een klant zit is het lastig om die binding te behouden. Vooral als je niet de ambitie hebt om er veel naast te doen (die avond / netwerkdingen enzo)Tsurany schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:14:
[...]
Heel herkenbaar en ook de reden waarom ik bij Cap niet snel succesvol zal worden. Ik doe graag mijn werk bij de klant zo goed mogelijk en zet daar een mooi resultaat neer. Echter gaat Cap je voornamelijk beoordelen op alle extra dingen die je daarnaast doet en dan kan je nog zo goed je werk doen, als je niet hard genoeg werkt aan je Capgemini netwerk zal je nooit promotie maken.
Ik heb op dit moment amper binding met Capgemini, voel me veel meer thuis bij de klant waar ik al ruim een jaar zit.
Ik ben na m'n opleiding de eerste 1,5 maand ook gelijk op project gezet, waardoor je sneller die binding verliest, want die heb je ook nog niet echt opgebouwd.
Merkte wel aan collega's die langer opd e bank zaten / studie deden, dat ze meer mensen leerden kennen, meer bij Cap betrokken waren. Logisch, maar daardoor mis je wel iets.