• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-11 09:49

Cyphax

Moderator LNX
Het is niet zo dat ik het liever wel zou willen maar dat het zo lastig is dat ik het maar niet doe. Als Cap een en ander makkelijker zou maken of beter of wat dan ook, dan zou ik hetzelfde blijven doen. Ik heb bijvoorbeeld ook m'n werktelefoon nog niet gedeclareerd. Ik heb geen duur toestel gekocht en ik wist in eerste instantie niet dat ie gedeclareerd kon worden, maar ach. Ik krijg ook elke maand een connectiviteitsvergoeding die ik helemaal niet verwacht (ik bedoel; ik betaal m'n internetverbinding toch wel, of ik nou thuiswerk of niet). Dan is dat de vergoeding van de telefoon wel, maakt me niet zo heel veel uit. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:00:
Het is niet zo dat ik het liever wel zou willen maar dat het zo lastig is dat ik het maar niet doe. Als Cap een en ander makkelijker zou maken of beter of wat dan ook, dan zou ik hetzelfde blijven doen. Ik heb bijvoorbeeld ook m'n werktelefoon nog niet gedeclareerd. Ik heb geen duur toestel gekocht en ik wist in eerste instantie niet dat ie gedeclareerd kon worden, maar ach. Ik krijg ook elke maand een connectiviteitsvergoeding die ik helemaal niet verwacht (ik bedoel; ik betaal m'n internetverbinding toch wel, of ik nou thuiswerk of niet). Dan is dat de vergoeding van de telefoon wel, maakt me niet zo heel veel uit. :)
Is toch 42%/52% van de nieuwwaarde van de telefoon en internetabo wat je weggooit, terwijl je het in een uur geregeld hebt. Zonde van het geld zou ik zeggen

Verwijderd

Even een aanvullende vraag nog: weet iemand in hoeverre de arbeidsvoorwaarden overeenkomen tussen Cap en de Big-4? Specifiek ICT consultancy (security).
Als ik op het internet kijk zie ik dat het over Cap heel open is, de bedragen zijn bijna al bekend voor de eerste jaren, maar voor bijvoorbeeld EY (waar ik dus ook een gesprek heb) kan ik echt niets/weinig vinden.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zonde van het geld is een goed argument, maar ik voel me prettiger bij de manier waarop ik het nu aanpak en dat is me ook wat waard. :)
Ik wil het ook niet overdrijven trouwens; het gaat om vrij kleine bedragen (zeg enkele tientjes in een jaar) die ik zo misloop. :)
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:05:
Even een aanvullende vraag nog: weet iemand in hoeverre de arbeidsvoorwaarden overeenkomen tussen Cap en de Big-4? Specifiek ICT consultancy (security).
Als ik op het internet kijk zie ik dat het over Cap heel open is, de bedragen zijn bijna al bekend voor de eerste jaren, maar voor bijvoorbeeld EY (waar ik dus ook een gesprek heb) kan ik echt niets/weinig vinden.
Ik ken wel een consultant bij Deloitte die wel een beetje stond te kijken van de keuzevrijheid die Capgemini biedt. Zo heeft hij een leaseauto aangewezen gekregen. Wij kiezen zelf. De werkdruk is ook lager bij Cap. Het salaris daarentegen ook wel.

Ik heb ook toen ik aan het solliciteren was bij Capgemini gesolliciteerd bij Centric en dat kwam op dat gebied ook heel anders over; alsof je wat minder vrijheid zou hebben. Je kunt ook even in WI kijken in de betreffende topics trouwens, voor ervaringen van werknemers daar.

[ Voor 65% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2014 14:08 ]

• rhogyr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-11 12:25
Beste Cappers,

vorige week mijn eerste assessment goed doorgekomen en het gesprek met de manager van mijn toekomstige afdeling ging ook voorbeeldig. Vandaag dus het gesprek met de psycholoog gehad, en daarbij dus ook een positief advies gekregen.. Ik treed dus vanaf 3 november in werking bij Capgemin!! De onboarding zal dan officieel beginnen. Ik word geplaats op de afdeling Financial Services, en ga daar als Junior Developer/Assistent-Consultant/YP aan de slag. Heb veel positieve verhalen gehoord van kennissen, en de verhalen in dit topic hebben ook een goede indruk achtergelaten, dus ik heb er al enorm zin in!

Is er trouwens een levendige Tweakers community binnen CG?

groetjes,

Rogier

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:18
Tsurany schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:52:
[...]

Dat is wellicht juist wat Cap wilt bereiken. Dat mensen geen zin hebben om moeilijk te doen en dus deze constructie kiezen om teveel toe te geven.
Belangrijk hierin is ook in hoeverre de controle van Cap hierbij gaat. Is daar al iets bekends over? Voeren ze steekproeven uit (bijv. door te checken wie zakelijk boekt in het weekend?) of kijken ze alleen als iemand echt flink zakelijke KM boekt terwijl het eigenlijk niet kan?

@Prx
Ik heb het niet over wat ik eerlijk vind, maar ik deel gewoon wat Jack Knol op Yammer heeft geplaatst. Je eerste echte stop is je eindbestemming en vanaf daar is het privé.
Hier sta ik echt van te kijken. Zowel van wat Jack als jezelf zegt. Het slaat toch werkelijk helemaal nergens op dat je eerste stop na werktijd je eindbestemming is en je daarna op privé moet boeken? Dus als je 5km om rijdt na werktijd om (bewust) goedkoop te tanken of boodschappen te doen is de (bijv.) 50km daarna richting huis opeens privé? Wat is dat voor waanzinnig slechte stelling?

No way dat ik dat doe, laat staan dat ik me er slecht door zou voelen of mezelf een egoistich vindt. Ik zou me juist voor de kop slaan als ik me zo zou laten behandelen! Ik moet al bijbetalen voor zakelijke ritten doordat ik met normaal rijgedrag niet de norm haal, dus laat staan dat ik ook nog eens zakelijke ritten ga omzetten naar persoonlijke ritten omdat ik even een paar KM om moet voor een privé afspraak. Bekijk het ff lekker zeg.... 8)7

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juancho schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:14:
[...]

Belangrijk hierin is ook in hoeverre de controle van Cap hierbij gaat. Is daar al iets bekends over? Voeren ze steekproeven uit (bijv. door te checken wie zakelijk boekt in het weekend?) of kijken ze alleen als iemand echt flink zakelijke KM boekt terwijl het eigenlijk niet kan?
Zou me niks verbazen als ze het actief monitoren. Werkverschaffing voor de leaseafdeling.
Hier sta ik echt van te kijken. Zowel van wat Jack als jezelf zegt. Het slaat toch werkelijk helemaal nergens op dat je eerste stop na werktijd je eindbestemming is en je daarna op privé moet boeken? Dus als je 5km om rijdt na werktijd om (bewust) goedkoop te tanken of boodschappen te doen is de (bijv.) 50km daarna richting huis opeens privé? Wat is dat voor waanzinnig slechte stelling?

No way dat ik dat doe, laat staan dat ik me er slecht door zou voelen of mezelf een egoistich vindt. Ik zou me juist voor de kop slaan als ik me zo zou laten behandelen! Ik moet al bijbetalen voor zakelijke ritten doordat ik met normaal rijgedrag niet de norm haal, dus laat staan dat ik ook nog eens zakelijke ritten ga omzetten naar persoonlijke ritten omdat ik even een paar KM om moet voor een privé afspraak. Bekijk het ff lekker zeg.... 8)7
Er moet geld bespaart worden. Het gaat niet om wat eerlijk of redelijk is maar wat het meeste geld bespaart.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Juancho
Werkverschaffing voor de leaseafdeling? Die zijn nu als ik me niet vergis met 2 of 3 man, zijn moeilijk te bereiken. Lijkt me sterk dat die heel actief hierop kunnen monitoren en alle afwijkingen, hoe dan ook, gaan onderzoeken.....

Dat er geld bespaard moet worden is prima, maar het gaat wel om de wijze waarom. Ik vertik het daarom ook dat ik bijv. de helft van mijn woon/werk verkeer te boeken als privé KM omdat ik onderweg even langs de supermarkt moet. Dat gaat me echt veel, heeeeeel veel te ver.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Blik1984
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:05:
Zonde van het geld is een goed argument, maar ik voel me prettiger bij de manier waarop ik het nu aanpak en dat is me ook wat waard. :)
Ik wil het ook niet overdrijven trouwens; het gaat om vrij kleine bedragen (zeg enkele tientjes in een jaar) die ik zo misloop. :)
Het is wel iets meer dan een paar tientjes in een jaar, het is eerder een paar tientjes per maand. Of je internet en telefoon moeten je minder kosten dan 100 euro in een jaar.

Maar goed, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Het is gewoon een erg makkelijke manier om je salaris wat op te krikken op een volledig legale manier. Ik kreeg mijn eerste jaar ruim 400 euro netto extra terug (iPhone gekocht, internet en Escape), dat is toch een leuk cadeautje rond de feestdagen

• Blik1984
Tsurany schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:17:
[...]

Er moet geld bespaart worden. Het gaat niet om wat eerlijk of redelijk is maar wat het meeste geld bespaart.
Als het aan Parijs lag was er uberhaupt geen lease-afdeling meer en zou Nederland geen lease-auto's meer hebben. Dus hier sla je de spijker op zijn kop. Anders had Jack Knol waarschijnlijk geen baan meer gehad.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Juancho schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:14:
[...]

Ik heb nog niet van iemand gehoord dat ze daar gezeik mee hebben gehad.
@Prx

[...]

Hij schreef waarschijnlijk niet ontoevallig "echte" stop. :)
Toch; als ik van Utrecht naar huis rij en onderweg een paar km omrij voor wat te eten ofzo (stel dat ik een half uur ergens ga eten; da's wel een echte stop denk ik), dan ga ik ook niet 60km privé boeken. Dat zou gekkenwerk zijn. Kan me ook niet voorstellen dat zo'n Jack dat bedoelt. En zo wel; dan hoop ik dat ie zich niet heeft ingedekt want dan kan ik na het werk naar de andere kant van het land rijden om iets op te halen ofzo (of lekker in Groningen gaan eten) en tja, da's dan óók de eerste stop. Gelijke monnikken..
Blik1984 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:19:
[...]

Het is wel iets meer dan een paar tientjes in een jaar, het is eerder een paar tientjes per maand. Of je internet en telefoon moeten je minder kosten dan 100 euro in een jaar.
Het is niet dat ik die connectiviteitsvergoeding weiger ofzo he ;) Het enige wat ik niet (nog niet, kan nog makkelijk) gedaan heb is de telefoon declareren. 40% van de aanschafprijs is in mijn geval wel tientjeswerk.
Aan de andere kant; als ik 'm wel declareer is Cap nog steeds niet duur uit. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2014 14:24 ]

• Juancho
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:21:
Toch; als ik van Utrecht naar huis rij en onderweg een paar km omrij voor wat te eten ofzo (stel dat ik een half uur ergens ga eten; da's wel een echte stop denk ik), dan ga ik ook niet 60km privé boeken. Dat zou gekkenwerk zijn. Kan me ook niet voorstellen dat zo'n Jack dat bedoelt. En zo wel; dan hoop ik dat ie zich niet heeft ingedekt want dan kan ik na het werk naar de andere kant van het land rijden om iets op te halen ofzo (of lekker in Groningen gaan eten) en tja, da's dan óók de eerste stop. Gelijke monnikken..
Maar de hele term echte stop slaat toch helemaal nergens op zolang je stop redelijk tussen werk en thuis ligt? Of je nu 5km om rijdt om te tanken of 5 km omrijdt om 2 uur bij een vriend te eten, wat maakt dat in hemelsnaam uit? De auto staat in die tijd toch stil, je rijdt maar een klein stukje om en moet in beide gevallen toch echt naar huis.

Dus wat is dan het verschil? Waarom is het één wel woon/werk verkeer en het andere niet terwijl de auto NIET extra gereden wordt?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Juancho schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:24:
[...]

Maar de hele term echte stop slaat toch helemaal nergens op zolang je stop redelijk tussen werk en thuis ligt?
Het zou ook mijn woordkeuze niet zijn. Dat ben ik dus wel met je eens. :)

• Blik1984
[...]

Het is niet dat ik die connectiviteitsvergoeding weiger ofzo he ;) Het enige wat ik niet (nog niet, kan nog makkelijk) gedaan heb is de telefoon declareren. 40% van de aanschafprijs is in mijn geval wel tientjeswerk.
Maar je kunt je internet ook nog declareren via de flexregeling, is toch ook al minimaal 200 per jaar dus ruim 80 euro netto. Als je een duurder abonnement hebt loopt dat natuurlijk op

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat wist ik nieteens :D
(Ik werk nog niet zo lang bij Cap; ben net een paar weken uit m'n proefperiode)

• Blik1984
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:36:
Dat wist ik nieteens :D
(Ik werk nog niet zo lang bij Cap; ben net een paar weken uit m'n proefperiode)
Ik zou je er maar eens in verdiepen, want volgens mij heb je niet zo lang meer voor het inleveren van al je spullen. Meestal is die deadline ergens in oktober.

• Juancho
Kijk dan eens op talent onder People - Flex choise....Daar staan alle mogelijkheden. Deadline is 1 november als ik me niet vergis, dat zie ik op het formulier voor Escape iig...

[ Voor 36% gewijzigd door Juancho op 02-10-2014 14:44 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zal eens een blik werpen, thnx voor de tips! d:)b

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:42
[...]

Ik heb nog niet van iemand gehoord dat ze daar gezeik mee hebben gehad.

[...]

[...]
Ik ga gemiddeld 1x per maand naar Groningen voor een weekend (bij vrienden/ouders/familie), dan zorg ik eigenlijk altijd dat ik vrijdag vanuit werk die kant op ga. Dan is het zakelijk die kant op rijden. Ik ga dan wel altijd zaterdag of zondag terug wat wel privé is :)

• Juancho
Edit: Java probleempje :)

[ Voor 68% gewijzigd door Juancho op 02-10-2014 15:21 ]

Verwijderd

Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:05:
Ik ken wel een consultant bij Deloitte die wel een beetje stond te kijken van de keuzevrijheid die Capgemini biedt. Zo heeft hij een leaseauto aangewezen gekregen. Wij kiezen zelf. De werkdruk is ook lager bij Cap. Het salaris daarentegen ook wel.

Ik heb ook toen ik aan het solliciteren was bij Capgemini gesolliciteerd bij Centric en dat kwam op dat gebied ook heel anders over; alsof je wat minder vrijheid zou hebben. Je kunt ook even in WI kijken in de betreffende topics trouwens, voor ervaringen van werknemers daar.
Thanks, dat idee kreeg ik ook al wel enigszins. Qua secundaire voorwaarden vind ik Cap zeer aardig (zeker voor een starter), maar ik verbaasde mij dus dat er bijna niets te vinden is van de andere bedrijven.

Ik zocht inderdaad al naar de desbetreffende topics, maar ze zijn of al een tijd verouderd of het is er simpelweg niet. :/

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:21:
[...]

Als het aan Parijs lag was er uberhaupt geen lease-afdeling meer en zou Nederland geen lease-auto's meer hebben. Dus hier sla je de spijker op zijn kop. Anders had Jack Knol waarschijnlijk geen baan meer gehad.
Dat zou betekenen dat Capgemini in een klap geen YP'ers meer binnen zal krijgen en een groot deel van zijn seniors ook zal zien vertrekken. Dat zou stupiditeit zijn.

Het gaat om een fiscale regeling met de belastingdienst, Capgemini verliest er geen geld op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:20:
[...]

Thanks, dat idee kreeg ik ook al wel enigszins. Qua secundaire voorwaarden vind ik Cap zeer aardig (zeker voor een starter), maar ik verbaasde mij dus dat er bijna niets te vinden is van de andere bedrijven.
Sowieso lijkt het bedrijf voor een starter heel interessant, als je als YP aan de slag gaat. Ik ben zelf veel te oud daarvoor dus ik ben via de zij-instroom binnen gekomen. :P
Ik zocht inderdaad al naar de desbetreffende topics, maar ze zijn of al een tijd verouderd of het is er simpelweg niet. :/
Het topic van Centric is denk ik up-to-date genoeg. Ik heb dat zelf ook eens doorgelezen toen ik nog in m'n sollicitatieronde zat (ergens in mei was dat). Kreeg uit het Centric-topic niet zo'n goede indruk van het bedrijf. :X Het gesprek zelf was prima maar bij Centric is iedereen buiten de deur en bij Cap zitten in Utrecht veel mensen, wat een heel ander beeld geeft. :)

• Juancho
Hoe kun je nu een consultancy organisatie zijn zonder lease regeling? Het personeel verplichten met het openbaar vervoer te gaan? Ze verplichten een eigen auto te kopen terwijl ze het geld er misschien niet voor hebben? En idd, hoe wil je in godsnaam seniors behouden en YP'ers aantrekken.....

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Poolauto's bijvoorbeeld, denk ik? Ik zou het ook een hele domme stap vinden; ik heb het idee dat de meeste mensen de lease-regeling na hun salaris de belangrijkste regeling vinden. Ik ben ook wel van mening dat als Capgemini van mij verwacht dat ik 250km per dag rijd, er tegenover staat dat ik dat een beetje comfortabel kan doen, anders is het niet vol te houden. :)
Het OV is ook echt geen goede optie, meestal. Dat zou voor mij betekenen dat ik ruim 4 uur per dag moet reizen. Met de auto is het ook niet mals (sowieso 3 uur) maar dan zit je wel comfortabel achter het stuur.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 02-10-2014 15:31 ]

• Blik1984
Tsurany schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:23:
[...]

Dat zou betekenen dat Capgemini in een klap geen YP'ers meer binnen zal krijgen en een groot deel van zijn seniors ook zal zien vertrekken. Dat zou stupiditeit zijn.
Toch is het echt zo. Was één van de betrokken medewerkers die in discussie zijn gegaan met de COR over de nieuwe lease-regeling. Dit was de verklaring voor het feit dat er een dergelijke regeling moest komen. Jaarlijks werden er namelijk miljoenen extra afgeboekt vanwege een overschot aan brandstofverbruik, tot grote ergernis van het management in Parijs

• Blik1984
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:30:
Poolauto's bijvoorbeeld, denk ik? Ik zou het ook een hele domme stap vinden; ik heb het idee dat de meeste mensen de lease-regeling na hun salaris de belangrijkste regeling vinden. Ik ben ook wel van mening dat als Capgemini van mij verwacht dat ik 250km per dag rijd, er tegenover staat dat ik dat een beetje comfortabel kan doen, anders is het niet vol te houden. :)
Het OV is ook echt geen goede optie, meestal. Dat zou voor mij betekenen dat ik ruim 4 uur per dag moet reizen. Met de auto is het ook niet mals (sowieso 3 uur) maar dan zit je wel comfortabel achter het stuur.
Je weet dat er een regeling is dat je bij dergelijke afstanden en reistijden in een hotel mag zitten als je in ieder geval op een project zit

• Juancho
Blik1984 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:37:
[...]

Toch is het echt zo. Was één van de betrokken medewerkers die in discussie zijn gegaan met de COR over de nieuwe lease-regeling. Dit was de verklaring voor het feit dat er een dergelijke regeling moest komen. Jaarlijks werden er namelijk miljoenen extra afgeboekt vanwege een overschot aan brandstofverbruik, tot grote ergernis van het management in Parijs
En hoe wilde ze dit gaan oplossen dan? Is daar ook iets bekends over?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Blik1984 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:38:
[...]

Je weet dat er een regeling is dat je bij dergelijke afstanden en reistijden in een hotel mag zitten als je in ieder geval op een project zit
Wij hebben een andere oplossing intussen; we gaan een paar dagen per week in Papendorp zitten. Dat maakt voor mij de reisafstand 50km minder zodat ik nog maar 2x70km hoef te rijden een paar keer per week. Uiteraard is Utrecht een hel met het verkeer eromheen dus qua tijd maakt het relatief nieteens zoveel uit. :+

• Blik1984
Juancho schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:41:
[...]

En hoe wilde ze dit gaan oplossen dan? Is daar ook iets bekends over?
Ik denk dat ze in Nederland ook wel weten dat als ze geen lease-auto's zouden geven als arbeidsvoorwaarde ze net zo goed de tent kunnen sluiten. Vandaar dus deze oplossing

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:35
Wat ik heb begrepen van IS MT is dat er 3 miljoen bespaard moest worden. Dat decreet kwam gewoon vanuit Parijs. Als antwoord op een reactie van CapNL is er toen geroepen dat dan alle privé kilometers voor de Nederlandse medewerker verboden moesten worden (dus allemaal geen bijtelling meer, jeuj).

Omdat men dit niet kon maken is het nieuwe lease model bedacht, waarbij 1,5M besparing direct gerealiseerd werd door het doorberekenen van de stijgende kosten e.d. en nog eens 1,5M besparing via indirecte maatregelen (geen idee welke dat dan waren).

Al met al een gedrocht van een regeling en dat heb ik dan ook laten weten in de enquête die zojuist in mijn mailbox lag. :)

• Tankiej
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:44:
[...]

Wij hebben een andere oplossing intussen; we gaan een paar dagen per week in Papendorp zitten. Dat maakt voor mij de reisafstand 50km minder zodat ik nog maar 2x70km hoef te rijden een paar keer per week. Uiteraard is Utrecht een hel met het verkeer eromheen dus qua tijd maakt het relatief nieteens zoveel uit. :+
Oh? Ik zit al ruim een jaar bij een klant naast Utrecht, ik heb tot nu toe nog maar één keer in de file gestaan. Dat ik altijd vroeg begin (7.15 - 7.30) en dus weer vroeg naar huis kan/ga (+/- 16.00), zal er vast veel aan bijdragen. Maar toch :P

• Blik1984
Prx schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:49:
Wat ik heb begrepen van IS MT is dat er 3 miljoen bespaard moest worden. Dat decreet kwam gewoon vanuit Parijs. Als antwoord op een reactie van CapNL is er toen geroepen dat dan alle privé kilometers voor de Nederlandse medewerker verboden moesten worden (dus allemaal geen bijtelling meer, jeuj).

Omdat men dit niet kon maken is het nieuwe lease model bedacht, waarbij 1,5M besparing direct gerealiseerd werd door het doorberekenen van de stijgende kosten e.d. en nog eens 1,5M besparing via indirecte maatregelen (geen idee welke dat dan waren).

Al met al een gedrocht van een regeling en dat heb ik dan ook laten weten in de enquête die zojuist in mijn mailbox lag. :)
En die 3 miljoen is precies het bedrag wat Capgemini jaarlijks moest afdragen aan additionele kosten voor het wagenpark

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tankiej schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:49:
[...]

Oh? Ik zit al ruim een jaar bij een klant naast Utrecht, ik heb tot nu toe nog maar één keer in de file gestaan. Dat ik altijd vroeg begin (7.15 - 7.30) en dus weer vroeg naar huis kan/ga (+/- 16.00), zal er vast veel aan bijdragen. Maar toch :P
Het is voornamelijk de A2 en de A12. Kom je daar niet overheen? Dat zijn voor mij de enige echte manieren om naar Utrecht te komen maar ook naar Zoetermeer toe kom ik gewoon langs Utrecht en nadat je Utrecht voorbij bent is het op de A12 altijd wel te doen. :)

Dat met die tijden is gewoon slim maar dat doe ik het liefst ook. Ik ga om 7:00 ook van huis en 's morgens is het meestal niet zo'n probleem. Maar 's middags, na een uur of vier... :X

• Blik1984
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:56:
[...]

Het is voornamelijk de A2 en de A12. Kom je daar niet overheen? Dat zijn voor mij de enige echte manieren om naar Utrecht te komen maar ook naar Zoetermeer toe kom ik gewoon langs Utrecht en nadat je Utrecht voorbij bent is het op de A12 altijd wel te doen. :)

Dat met die tijden is gewoon slim maar dat doe ik het liefst ook. Ik ga om 7:00 ook van huis en 's morgens is het meestal niet zo'n probleem. Maar 's middags, na een uur of vier... :X
Ligt natuurlijk aan waar je vandaag moet komen. Vanuit het zuiden naar utrecht toe is 's ochtends gewoon ruk en vice versa hetzelfde voor 's middags. Als je zo vaak in de file staat zou ik gewoon dat hotel proberen te regelen. Als je kan beargumenteren dat je daardoor flexibeler wordt en ook 's avonds nog eens een keertje door kunt werken en langere dagen kan maken zouden ze er best wel eens voor open kunnen staan :)

• Tankiej
Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:56:
[...]

Ik kom vanuit het oosten over de A12, ga op de A2 richting A'dam en dan gelijk de eerste afrit (centrum, jaarbeurs, de meern etc). Dus ja, ik rijd wel over de A2 en A12 :P

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Die flexvergoeding is best wel relaxed. Volgens mij ligt de deadline ook 1 november.

Heb zelf net m'n internetvergoeding ingediendt/td en dat zou toch zo'n 140 euro kunnen worden voor 8 maand. Dat lijkt me toch niet verkeerd :)

Ik vind de secundaire arbeidsvoorwaarden van Cap nog zo slecht nog niet, ook niet voor een starter. Je kunt een leuke auto rijden, doe je dat niet (ov) dan krijg je bakken met geld terug in december.
De flexregeling is relaxed, mobiel, internet, etc. Eindejaarsuitkering, evt bonussen.

Het startsalaris is niet zo heel super, maar er wordt ook flink in je geinvesteerd qua opleidingen/avondcursussen.

Als ik soms zie wat een 'standaard' leraar / verzorger / productiemedewerker verdiend dan mag je blij zijn dat je in dit vak toch redelijk wat meer krijgt.

• Juancho
Je moet natuurlijk wel kijken naar iemand zijn achtergrond, studie, niveau etc. Je kunt niet een productiemedewerker gaan vergelijken met een HBO'er of WO'er. Overigens totaal niet lullig bedoelt maar je ziet die verschillen gewoon terug bij arbeidsvoorwaarden.

Cap is ook zeker niet slecht, ik denk dat sommigen dat misschien verkeerd interpreteren vanwege de lange discussies over de lease. Maar daartegenover staan gewoon prima voorwaarden, ben ik het helemaal met je eens! Mijn startsalaris (zijinstroom) vond ik ook wat aan de lage kant maar omdat ik wat technische bagage miste kon ik dat begrijpen. Eerst investeren in kennis, ervaring en jezelf bewijzen, daarna komt de rest automatisch wel. Wat ondertussen ook deels gebeurt is en hopelijk aan het einde van het jaar het volgende deel.

Verder heb ik niets te klagen eigenlijk, ik vind Cap sowieso een prachtige werkgever. Zo enorm veel mogelijkheden die jezelf kunt/moet aanpakken, de sfeer vind ik echt ongelofelijk goed voor zo'n grote organisatie. Het type mensen wat er rondlopen lijken ook echt op elkaar, sociaal, open, kunt alles vragen. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt (oa bij Accenture).

Kortom ondanks het gedrocht van een leaseregeling (of misschien meer de onduidelijkheid die het creëert) zie ik mezelf wel een jaar of 10 zeker bij Cap werken :)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:58 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Juancho
En voor je werk enorm veel reizen en dus zelf voor de onderhoud van de auto mag zorgen? Dus welke vrijheid heb je dan als ik mag vragen? Ik kan geen auto van zo'n 10k kopen waarmee je een beetje fatsoenlijk door het land rijdt naar je klanten....

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 12:59
over dat salaris verhaal.. ik heb zo een pad gezien wat ik over een jaar ongeveer ga verdienen maar hoe het erna gaat lopen is mij totaal onduidelijk ^^ iemand enig idee wat je na 2 jaar cap als salaris hebt? (begin op het YP niveau van 1870). Volgens het schema zit ik na 1 jaar op 2300 ofzo

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
ls789 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:07:
over dat salaris verhaal.. ik heb zo een pad gezien wat ik over een jaar ongeveer ga verdienen maar hoe het erna gaat lopen is mij totaal onduidelijk ^^ iemand enig idee wat je na 2 jaar cap als salaris hebt? (begin op het YP niveau van 1870). Volgens het schema zit ik na 1 jaar op 2300 ofzo
Dat is afhankelijk van je beoordeling, practice/divisie, economische situatie en prestatie van het gehele bedrijf. Bij een goede beoordeling (B of A) zul je ongeveer rond een stijging van 4% tot 7% komen in de meeste gevallen. Stijging van level betekent daarnaast wat hogere lease en tantième. Zo kun jezelf berekenen waar je op uitkomt. ;)

Vroeger was dat, als ik de oudere garde mocht geloven, een stuk hoger, maar ja...het is economisch een andere tijd en Cap krimpt/stabiliseert.

• ls789
oke dus gemm stijg je minimaal 4% per jaar ongeveer.

• Blik1984
ls789 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:49:
oke dus gemm stijg je minimaal 4% per jaar ongeveer.
Hou dat minimaal maar weg, 0% is namelijk ook prima mogelijk

• Piratebay
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-12-2022

Piratebay

Iemand een idee hoe ver vooruit je kunt solliciteren bij Capgemini als YP? Korte schets van mijn situatie:

Ik ben momenteel bezig met mijn laatste jaar Business IT & Management (duaal: 4 dagen werken, 1 avond school). Ik verwacht rond mei/juni klaar te zijn met mijn opleiding, waarna ik graag zou ik graag mijn huidige baan willen inruilen van Cap. Ik werk momenteel al als consultant bij een ICT bedrijf. Mijn wens is om na het schooljaar (dus vanaf juli/augustus) te wisselen, ongeacht of ik eerder klaar ben met mijn afstuderen. Dit is mogelijk in verband met vaste aanstelling (niet gekoppeld aan mijn studie).

In hoeverre faciliteert Cap dit? Kan ik solliciteren voor over 9/10 maanden? Ik ben overigens twee jaar geleden al op een XperienceDay geweest, onder andere de reden dat ik graag bij Cap wil gaan werken. :)

• Tankiej
Piratebay schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:49:
Iemand een idee hoe ver vooruit je kunt solliciteren bij Capgemini als YP? Korte schets van mijn situatie:

Ik ben momenteel bezig met mijn laatste jaar Business IT & Management (duaal: 4 dagen werken, 1 avond school). Ik verwacht rond mei/juni klaar te zijn met mijn opleiding, waarna ik graag zou ik graag mijn huidige baan willen inruilen van Cap. Ik werk momenteel al als consultant bij een ICT bedrijf. Mijn wens is om na het schooljaar (dus vanaf juli/augustus) te wisselen, ongeacht of ik eerder klaar ben met mijn afstuderen. Dit is mogelijk in verband met vaste aanstelling (niet gekoppeld aan mijn studie).

In hoeverre faciliteert Cap dit? Kan ik solliciteren voor over 9/10 maanden? Ik ben overigens twee jaar geleden al op een XperienceDay geweest, onder andere de reden dat ik graag bij Cap wil gaan werken. :)
Ik ben destijds in augustus/september voor sollicatiegesprekken geweest en ben op 1 februari daarna begonnen. Ik had eerder kunnen beginnen (1 okt of 1 nov), maar ik zou eerst nog voor 2-3 maanden naar het buitenland gaan. Dat was geen enkel probleem in ieder geval, dus je kan altijd solliciteren en als je uitgenodigd wordt, het in het gesprek melden :)

• _vision
Blik1984 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:38:
[...]

Hou dat minimaal maar weg, 0% is namelijk ook prima mogelijk
Klopt, alleen zal dat over het algemeen niet gelden voor 'de jonkies' met een A of B score.

• Juancho
Vraagje over de simkaart van Cap, kun je deze onbeperkt (natuurlijk wel in verhouding) ook gebruiken voor privé gebruik? Dus gratis bellen en internetten? Ik moet namelijk nu een keuze maken en mijn voorkeur gaat er naar uit om een nieuwe telefoon te kopen, te declareren en per volgende maand mijn privé abonnement op te zeggen.

Dat bespaart me dan maandelijks een behoorlijk bedrag waar ik de rest van het aankoopbedrag al dik mee terug verdien...

• Blik1984
_vision schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

Klopt, alleen zal dat over het algemeen niet gelden voor 'de jonkies' met een A of B score.
Ik heb meegemaakt dat alleen mensen met een a-score er een paar procenten op vooruit gingen. De rest bleef 0%

• Blik1984
Juancho schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:04:
Vraagje over de simkaart van Cap, kun je deze onbeperkt (natuurlijk wel in verhouding) ook gebruiken voor privé gebruik? Dus gratis bellen en internetten? Ik moet namelijk nu een keuze maken en mijn voorkeur gaat er naar uit om een nieuwe telefoon te kopen, te declareren en per volgende maand mijn privé abonnement op te zeggen.

Dat bespaart me dan maandelijks een behoorlijk bedrag waar ik de rest van het aankoopbedrag al dik mee terug verdien...
Ik heb nooit een prive-abo gehad. Zolang je prive kosten binnen de perken blijven (lees: geen extreme kosten in het buitenland) mag dat gewoon

• _vision
Blik1984 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:06:
[...]

Ik heb meegemaakt dat alleen mensen met een a-score er een paar procenten op vooruit gingen. De rest bleef 0%
Dat heb ik nog nooit meegemaakt en is verrekte karig, maar zoals ik al zei hangt dat af van divisie/practice. Kennelijk ging het toen daar erg slecht.

• Juancho
Blik1984 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:07:
[...]

Ik heb nooit een prive-abo gehad. Zolang je prive kosten binnen de perken blijven (lees: geen extreme kosten in het buitenland) mag dat gewoon
Aha ok thanks! Dan moet het wel goedkopen. Op veel plekken heb je ook gewoon WIFI dus internet kosten heb je sowieso al weinig. En bellen doe ik ook niet zo heel gek veel, zowel zakelijk als privé.
Dan is de keuze voor mij duidelijk.

Gaat een mooie besparing worden op basis van een heel jaar :)

• Tankiej
Juancho schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:10:
[...]

Aha ok thanks! Dan moet het wel goedkopen. Op veel plekken heb je ook gewoon WIFI dus internet kosten heb je sowieso al weinig. En bellen doe ik ook niet zo heel gek veel, zowel zakelijk als privé.
Dan is de keuze voor mij duidelijk.

Gaat een mooie besparing worden op basis van een heel jaar :)
We hebben sinds vorig jaar een flatfree abonnement bij Vodafone, onbeperkt bellen binnen NL. Internet is 1GB per maand dacht ik.. Als je in het buitenland bereikbaar wil zijn moet je nu eerst een Cap creditcard aanvragen, zodat ze de kosten bij jou in rekening kunnen brengen als je boven budget zit in het buitenland. Weet zo niet wat dat budget is, maar dat is wel terug te vinden in de documentatie op talent :)

• Blik1984
Tankiej schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:23:
[...]

We hebben sinds vorig jaar een flatfree abonnement bij Vodafone, onbeperkt bellen binnen NL. Internet is 1GB per maand dacht ik.. Als je in het buitenland bereikbaar wil zijn moet je nu eerst een Cap creditcard aanvragen, zodat ze de kosten bij jou in rekening kunnen brengen als je boven budget zit in het buitenland. Weet zo niet wat dat budget is, maar dat is wel terug te vinden in de documentatie op talent :)
Oh ja shit, dat is idd veranderd. Was ik even vergeten. De situatie die ik beschreef was de oude situatie

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:14
Ik kreeg vandaag een mail over een enquette over de nieuwe leaseregeling. Ik heb hem nog niet ingevuld maar ik ben er erg tevreden mee. Wss zal ik bij de 1% horen oid die positief is erover :D

• Juancho
Tankiej schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:23:
[...]

En wat als je nu voor Cap in het buitenland zit? (wat voor mij een grote kans is overigens :)). Dat je dan privé niet onbeperkt kunt bellen en internetten snap ik. Maar kun je daarvoor dan niet zo'n vakantiebundel er bij nemen? Of dat Cap dat voor je regelt? Voor een paar euro kun je op vakantie volgens mij al aardig gebruik maken van internet en/of bellen...

• Tankiej
Juancho schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:11:
[...]

En wat als je nu voor Cap in het buitenland zit? (wat voor mij een grote kans is overigens :)). Dat je dan privé niet onbeperkt kunt bellen en internetten snap ik. Maar kun je daarvoor dan niet zo'n vakantiebundel er bij nemen? Of dat Cap dat voor je regelt? Voor een paar euro kun je op vakantie volgens mij al aardig gebruik maken van internet en/of bellen...
Dan moet je dus zo'n Cap creditcard aanvragen + splitbilling voor je telefoonabonnement, anders kan je niet gebeld worden of bellen in het buitenland. Dat kost je helemaal niets, zolang je dus onder dat budget blijft. Ik vermoed overigens dat als je boven budget komt en het is zakelijk, dat je het gewoon kan declareren. Maar dat zul je dus even na moeten kijken in documentatie hierover, dat wel terug te vinden is op Talent :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 07-10-2014 07:39 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Juancho schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:11:
[...]

Het lijkt me redelijk dat je wel een bepaalde hoeveelheid privegebruik mag maken van je telefoon. De extra kosten voor roaming zijn immers het gevolg van je dienstreis.

• Blik1984
Tankiej schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:38:
[...]

Dan moet je dus zo'n Cap creditcard aanvragen + splitbilling voor je telefoonabonnement, anders kan je niet gebeld worden of bellen in het buitenland. Dat kost je helemaal niets, zolang je dus onder dat budget blijft. Ik vermoed overigens dat als je boven budget komt en het is zakelijk, dat je het gewoon kan declareren. Maar dat zul je dus even na moeten kijken in documentatie hierover, dat wel terug te vinden is op Talent :)
Uit de discussies toendertijd kan ik me herinneren dat je manager de additionele kosten boven de 14 (??) euro goed zou moeten keuren. Dan loop je dus nog altijd het risico dat zelfs je zakelijke kosten niet eens vergoedt worden als je in het buitenland zit.

• Tankiej
Blik1984 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:37:
[...]

Uit de discussies toendertijd kan ik me herinneren dat je manager de additionele kosten boven de 14 (??) euro goed zou moeten keuren. Dan loop je dus nog altijd het risico dat zelfs je zakelijke kosten niet eens vergoedt worden als je in het buitenland zit.
Bedoel je dan additionele kosten in het algemeen, of voor de telefoon?
Overigens vind ik het niet vreemd dat je manager declaraties goed moet keuren, wat de grens dan ook is. Maar ik heb nog nooit gehoord van collega's dat een manager een declaratie afkeurt als het (over)duidelijk zakelijk gemaakte kosten zijn..

[ Voor 21% gewijzigd door Tankiej op 07-10-2014 09:47 ]

• Blik1984
Tankiej schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:41:
[...]

Bedoel je dan additionele kosten in het algemeen, of voor de telefoon?
Overigens vind ik het niet vreemd dat je manager declaraties goed moet keuren, wat de grens dan ook is. Maar ik heb nog nooit gehoord van collega's dat een manager een declaratie afkeurt als het (over)duidelijk zakelijk gemaakte kosten zijn..
Additionele kosten voor de telefoon. Ik zeg ook niet dat het gebeurt, maar feit is wel dat managers moeilijk kunnen gaan doen als een rekening bijvoorbeeld 100 euro is. Als de manager niet wilt goedkeuren heb je gewoon een probleem omdat de kosten direct van jouw rekening gehaald worden. Dat is een risico dat je als medewerker loopt, terwijl je weg bent van huis voor je werk. Dergelijke risico's zouden niet eens moeten bestaan. Daarbij is de 14 euro grens nogal bespottelijk als je in het buitenland zit.

Daarnaast creëert het ook weer extra administratieve rompslomp voor de medewerker en de manager.

• Tankiej
Blik1984 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:59:
[...]

Additionele kosten voor de telefoon. Ik zeg ook niet dat het gebeurt, maar feit is wel dat managers moeilijk kunnen gaan doen als een rekening bijvoorbeeld 100 euro is. Als de manager niet wilt goedkeuren heb je gewoon een probleem omdat de kosten direct van jouw rekening gehaald worden. Dat is een risico dat je als medewerker loopt, terwijl je weg bent van huis voor je werk. Dergelijke risico's zouden niet eens moeten bestaan. Daarbij is de 14 euro grens nogal bespottelijk als je in het buitenland zit.

Daarnaast creëert het ook weer extra administratieve rompslomp voor de medewerker en de manager.
14 euro is wel een lage grens inderdaad, komt mij ook helemaal niet bekend voor. Volgens mij ligt het budget voor telefoonkosten in het buitenland nu op 35-40 euro per maand.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-11 03:55
Blijf me verbazen hoe ze met telkens nieuwe spreadsheetmanagement-ideeën maximaal de medewerker plagen om een paar kwartjes te bezuinigen.

• Blik1984
Tankiej schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:23:
[...]

14 euro is wel een lage grens inderdaad, komt mij ook helemaal niet bekend voor. Volgens mij ligt het budget voor telefoonkosten in het buitenland nu op 35-40 euro per maand.
Toen ik wegging was het nieuwe beleid net ingevoerd en was het 14 euro, vandaar de vraagtekens ook een paar posts eerder bij het bedrag. Kan prima dat ze dat omhoog hebben gevoerd

(of het is dat het totale abonnement inclusief buitenland 35 euro kost, waarvan 21 euro binnen Nederland. Dus alsnog 14 euro voor buitenland, daar staat me ook iets van bij)

• Blik1984
timag schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:36:
Blijf me verbazen hoe ze met telkens nieuwe spreadsheetmanagement-ideeën maximaal de medewerker plagen om een paar kwartjes te bezuinigen.
Heeft ook te maken met dat sommige mensen gewoon totaal niet opletten. Een oud-collega van mij heeft een keer een rekening gehad van 1500 euro, omdat die gewoon tijdens zijn vakantie youtube-filmpjes heeft lopen roamen. Denk dan maar niet dat Capgemini de ballen heeft om de medewerker dat te laten betalen, dat betaalde Capgemini dus met een waarschuwing naar de medewerker.

Maar om dat soort uitwassen tegen te gaan kun je natuurlijk ook iets anders bedenken dan dit arbeidsintensieve beleid. Maar goed, Capgemini is nogal goed in arbeidsintensieve oplossingen te bedenken...

• _vision
Blik1984 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:57:
[...]

Heeft ook te maken met dat sommige mensen gewoon totaal niet opletten. Een oud-collega van mij heeft een keer een rekening gehad van 1500 euro, omdat die gewoon tijdens zijn vakantie youtube-filmpjes heeft lopen roamen. Denk dan maar niet dat Capgemini de ballen heeft om de medewerker dat te laten betalen, dat betaalde Capgemini dus met een waarschuwing naar de medewerker.

Maar om dat soort uitwassen tegen te gaan kun je natuurlijk ook iets anders bedenken dan dit arbeidsintensieve beleid. Maar goed, Capgemini is nogal goed in arbeidsintensieve oplossingen te bedenken...
Wat Cap blijkbaar niet snapt dat je met zulke administratieve, 'draai-ieder-kwartje-om' maatregelen vooral de goede mensen raakt waarmee je good will bij hen verspeelt.

In plaats van het verouderde business model te moderniseren met dito KPI's en de bezem door de organisatie te halen om de executiekracht van de strategie te verhogen, wordt de kaasschaafmethode op ieder vlak gehanteerd. Hierdoor blijf je zitten met een hoge overhead (talloze account, delivery, engagement, sales managers) en een erg moeizame samenwerking tussen business units. Hiermee loop je pas de echte knaken mis...

• Chris89
  • Laatst online: 13-11 13:16
Ben in juni afgestudeerd technische informatica en zou wel eens met Cap van gedachten willen wisselen. Ben heel benieuwd wat ze voor mij kunnen betekenen en of ze me willen hebben. Wie kan ik het beste benaderen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo'n beetje iedereen in dit topic wilt je cv wel doorspelen :). En anders rechtstreeks een sollicitatie.

• Prx
Neem even contact op met recruitment via de website, dat werkt waarschijnlijk het makkelijkste. Nog beter kun je morgen even bellen naar iemand van recruitment. Contactgegevens vind je op http://www.nl.capgemini.c...obs/junior-ict-consultant

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik snap de lease-berekening niet zo goed. Mijn vrouw werkt bij Cap NL en we hebben net nog eens samen gekeken naar de lease prijzen in het excel bestand dat daarvoor voorzien wordt. Je vult je lease-budget in en kiest er een wagen uit. Dan zie je in de laatste kolommetjes de berekening staan, eerst je bijtelling, dan het leasebudget-kosten en dan je bruto leasekosten. Maar deze bruto leasekosten zijn de bijtelling MIN het (leasebudget-kosten). Stel dus dat je een overschot van je leasebudget hebt dan wordt bovenop je bijtelling geteld om je bruto bedrag te berekenen. Dat is toch omgekeerd?
Willekeurig voorbeeld: budget 900 euro, auto kost 800, bijtelling 160 euro, budgetoverschot 100 (900-800). Resultaat brutobedrag: 260 euro.
Ik zou toch echt 60 euro verwachten! Wat mis ik in deze logica?

Volgende stap wordt er adhv de belastingschijf bepaald hoeveel deze wagen dan netto kost. Voorbeeld netto= 100euro. Is mijn redenering dan juist dat die wagen mij eigenlijk 622 euro zal kosten per maand op het einde van de rekening? (Namelijk 522 euro gemiste mobiliteitsvergoeding (900euro - 42% = 522euro) + deze netto kosten van 100euro) Of mis ik hier ook nog iets in mijn logica?

Excuses, ben zelf Belg dus de Nederlandse leaseregels zijn me niet helemaal bekend en voor mijn vrouw is het ook allemaal nog wat nieuw, maar we proberen voor onszelf de kosten eens duidelijk te maken. We wonen trouwens in Antwerpen, dus als er iemand een mening heeft of dat wel voordelig of juist niet is met deze nieuwe km-regeling, dan is die mening ook welkom :).

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:16

aex351

I am the one

Ik heb het vermoeden dat je netto/bruto en leasebedrag/bijtelling door elkaar aan het halen bent. De bijtelling is het bedrag die je aan de fiscus betaald om de auto privé te mogen rijden (lees: belasting). Dit bedrag mag je niet in vermindering brengen met een eventueel overschot van je leasebedrag (logisch natuurlijk want anders betaal je minder belasting). De te betalen bedrag is netto. Van je leasebedrag heb je nog een bruto overschot van 100 euro. Hier gaat de inkomstenbelasting nog vanaf. Het restant wordt netto uitgekeerd. Bijvoorbeeld 58 euro (na aftrek van 42% inkomstenbelasting).

< dit stukje webruimte is te huur >

• t_captain
Yohsoog schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:07:
[...]
Willekeurig voorbeeld: budget 900 euro, auto kost 800, bijtelling 160 euro, budgetoverschot 100 (900-800). Resultaat brutobedrag: 260 euro.
Ik zou toch echt 60 euro verwachten! Wat mis ik in deze logica?
[...]
160 aan bijtelling lijkt me erg laag. Een auto van 20.000 euro met een bijtellingspercentage van 14% (zeer zuinige auto) doet al 2800 per jaar = 233 per maand. Check even dat je niet rekent met "netto bijtelling" (een nitwit woord waarmee de loonbelasting over de bijtelling wordt bedoeld). Gewoon de cataloguswaarde van de auto incl BTW en BPM en dan het percentage (bv 14% of 20%) vermenigvuldigen. Delen met 12 en je hebt de maandelijkse bijtelling.

Dat bedrag tel je dus bij je belastbaar inkomen op. Daar komt bij: het bedrag dat je niet gebruikt van de leasenorm (in dit voorbeeld 100 euro per maand). Over deze twee zaken moet immers belasting worden betaald. Over de auto omdat het loon in natura is, over het ongebruikte leasebudget omdat Cap het uitbetaalt.

Om bij mijn auto van 20.000 en 14% te blijven, heb je 333 aan bijtelling. Bij een belastbaar inkomen tussen pakweg 30.000 en 55.000 per jaar moet je rekenen met een belastingdruk van 45 a 50% (42% inkomstenbelasting en een aantal procent vanwege het gedeeltelijke verlies van inkomensafhankelijke heffingskortingen). Netto komt het erop neer dat je zo'n 160 a 170 euro extra belasting betaalt.

Cap betaalt 100 euro omdat het leasebudget niet is gebruikt. De belasting over die uitkering is reeds berekend hierboven. Dus de totale netto kosten van deze auto zijn 60 a 70 euro per maand.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-11 13:44
Yohsoog schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:07:
Ik snap de lease-berekening niet zo goed......
wat nog makkelijker is.. Mail sturen naar salaris administratie met de lease gegevens en zij zullen dan een salarisstrookje "aanmaken" . kun je teruglezen wat je netto overhoud en hoe de berekening heeft plaats gevonden

Verwijderd

Deze week de selectiedag gehad en alles was positief, wel veel uitval bij de selectie, dat viel me wel echt op. Over twee weken een gesprek met de assessment psycholoog en dan als het goed is mijn contractbespreking :)

• Prx
SolarOrbiter schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:14:
[...]

wat nog makkelijker is.. Mail sturen naar salaris administratie met de lease gegevens en zij zullen dan een salarisstrookje "aanmaken" . kun je teruglezen wat je netto overhoud en hoe de berekening heeft plaats gevonden
Ik zal vanavond, als ik tijd heb, hier eens uitleggen hoe je de RAET salaris calculator kunt gebruiken om te berekenen wat een lease auto e.d. voor gevolg heeft voor je netto salaris. Ik krijg de mijne altijd op de cent nauwkeurig berekend. Op die manier kun je het zelf doen.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:41:
Deze week de selectiedag gehad en alles was positief, wel veel uitval bij de selectie, dat viel me wel echt op. Over twee weken een gesprek met de assessment psycholoog en dan als het goed is mijn contractbespreking :)
Ben niet anders gewend. Volgens mij zit het percentage wat door de testen komt zo rond de 35-40% ofzo. Bij mijn selectie (al heel wat jaartjes geleden) waren er 3/10 door.

[ Voor 28% gewijzigd door Prx op 10-10-2014 11:38 ]

• Cue_
Prx schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:37:

Ben niet anders gewend. Volgens mij zit het percentage wat door de testen komt zo rond de 35-40% ofzo. Bij mijn selectie (al heel wat jaartjes geleden) waren er 3/10 door.
Dat hoorde ik idd ook. Vind dat toch bar weinig eigenlijk.
Dan vraag je je toch af welke mensen dan deelnemen aan die tests, want kan mezelf echt niet zo slim noemen. In mijn groep gingen er 4 van de 4 door, waarvan 1tje met wat moeite.

• Blik1984
Ik zat toendertijd ook in een groepje van 10, waarvan er maar 3 doorgingen

Verwijderd

Bij ons 2/6, waarbij 1 persoon overal sterk op scoorde behalve de verplichte CLS test. Best lullig :p

Heb me overigens wat verder verdiept in het reizen, en dan specifiek op het gebruik van OV in mijn eerste jaren (dat ik veelal in Utrecht zit), want dat is voor mij best praktisch en ik ben het toch al gewend als student.
De recruiter gaf ook aan dat dit flink wat extra kan opleveren voor mij als medewerker, nu ben ik wel benieuwd wat dit kost in de maand aan mobiliteitsbudget (of is dit mogelijk zelfs vrij?).

• Cue_
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:03:
Bij ons 2/6, waarbij 1 persoon overal sterk op scoorde behalve de verplichte CLS test. Best lullig :p

Heb me overigens wat verder verdiept in het reizen, en dan specifiek op het gebruik van OV in mijn eerste jaren (dat ik veelal in Utrecht zit), want dat is voor mij best praktisch en ik ben het toch al gewend als student.
De recruiter gaf ook aan dat dit flink wat extra kan opleveren voor mij als medewerker, nu ben ik wel benieuwd wat dit kost in de maand aan mobiliteitsbudget (of is dit mogelijk zelfs vrij?).
Zelf heb ik mijn mobiliteitsbudget als Flex ingezet. Wat eigenlijk betekend dat mijn budget aan het eind van het jaar wordt uitbetaald.
Ondertussen kan ik mijn gemaakte reizen (ov) declareren bij Cap wat dan uit dat potje wordt gehaald.
Je kan de echt OV kosten declareren of voor de KM vergoeding gaan. Net wat beter uitkomt voor je.

Voor mij betekent dit dat ik aan het einde van het jaar flink wat geld terug krijg, omdat ik maar max 300 euro per maand declareer aan reiskosten O+

Verwijderd

Cue_ schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:06:
[...]

Zelf heb ik mijn mobiliteitsbudget als Flex ingezet. Wat eigenlijk betekend dat mijn budget aan het eind van het jaar wordt uitbetaald.
Ondertussen kan ik mijn gemaakte reizen (ov) declareren bij Cap wat dan uit dat potje wordt gehaald.
Je kan de echt OV kosten declareren of voor de KM vergoeding gaan. Net wat beter uitkomt voor je.

Voor mij betekent dit dat ik aan het einde van het jaar flink wat geld terug krijg, omdat ik maar max 300 euro per maand declareer aan reiskosten O+
Maar ik gok dat je dan een voordelig NS traject abbo hebt?
Ik zie bijvoorbeeld dat een altijd vrij treinreizen ongeveer 300 euro in de maand kost, en als je ook gebruik maakt van bus e.d. maximaal 400 per maand.

Ik neem aan dat Cap ook nog steeds de NS businesscards gebruikt? Dit moet vast voordeliger zijn lijkt me..

• Cue_
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:17:
[...]

Maar ik gok dat je dan een voordelig NS traject abbo hebt?
Ik zie bijvoorbeeld dat een altijd vrij treinreizen ongeveer 300 euro in de maand kost, en als je ook gebruik maakt van bus e.d. maximaal 400 per maand.

Ik neem aan dat Cap ook nog steeds de NS businesscards gebruikt? Dit moet vast voordeliger zijn lijkt me..
Ik heb nog een oude voordeelurenabonnement. Dus vol tarief in ochtendspits en in de middag 40% korting.

Een abo is idd ook handig om te nemen, zou dan zelf voor de maandversie gaan, aangezien je niet weet waar en wanneer je wordt ingezet. (al zie ik dat een OVvrij (dus bus/tram/trein) goedkoper is dan een NSvrij maandabo, mits Zakelijk, want die bestaat zo te zien niet voor consumenten)

De NS businesscard heeft een dalabonnement. dus buiten de twee spitsmomenten met 40%korting reizen. En wat je op de businesscard reist wordt van je bruto salaris afgehaald.

Het voordeel evt wat je hierop hebt is dat je geen BTW over de reis zelf hoeft te betalen. Dus daardoor kan je net wat goedkoper uitkomen dan wanneer je op je eigen kosten reist.

Enkel als je leaseauto hebt kosten de reizen op de NS businesscard je niets dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Cue_ op 10-10-2014 12:26 ]

Verwijderd

Cue_ schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:24:
[...]

Ik heb nog een oude voordeelurenabonnement. Dus vol tarief in ochtendspits en in de middag 40% korting.

Een abo is idd ook handig om te nemen, zou dan zelf voor de maandversie gaan, aangezien je niet weet waar en wanneer je wordt ingezet. (al zie ik dat een OVvrij (dus bus/tram/trein) goedkoper is dan een NSvrij maandabo, mits Zakelijk, want die bestaat zo te zien niet voor consumenten)

De NS businesscard heeft een dalabonnement. dus buiten de twee spitsmomenten met 40%korting reizen. En wat je op de businesscard reist wordt van je bruto salaris afgehaald.

Het voordeel evt wat je hierop hebt is dat je geen BTW over de reis zelf hoeft te betalen. Dus daardoor kan je net wat goedkoper uitkomen dan wanneer je op je eigen kosten reist.

Enkel als je leaseauto hebt kosten de reizen op de NS businesscard je niets dacht ik.
Thanks voor de info, ik denk dat ik inderdaad voor de maandkaart ga, dan hou ik praktisch de helft van het budget over, toch een leuk cadeautje aan het einde van het jaar.

• Cue_
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:27:
[...]

Thanks voor de info, ik denk dat ik inderdaad voor de maandkaart ga, dan hou ik praktisch de helft van het budget over, toch een leuk cadeautje aan het einde van het jaar.
Bekijk even goed hoeveel je reist en wat het je zou kosten. Hou evt ook rekening mee dat het niet perse altijd nodig is dat je 5 dagen p/w op kantoor hoeft te zitten. Maar soms ook wel weer vaker ivm avondzaken. (en natuurlijk of je prive nog veel reist)

• Tankiej
Cue_ schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:24:
[...]

Klopt, maar als je geen leaseauto hebt kan je met de NS Businesscard wel gebruik maken van de 'korting' die Cap heeft bij NS. Dat is dit jaar inderdaad niets meer zoals je zegt, je hebt gewoon het standaard dalabonnement. Vorig jaar kreeg je ook nog wat korting bij reizen in de spits..

• ls789
Heb je al eens gekeken voor de kleinste auto? Neem een C1 bijvoorbeeld (net even snel gekeken) ik zou dan 305 euro bruto per maand over houden van mijn leasebudget.. De bijtelling is ook laag. Volgens mij hou je dan dus per maand geld over en krijg je een NS abbo van cap.

Ik vraag me af of ik lekker zit bij cap met de gedachte dat ik ergens kan worden geplaatst waar het gewoon niet praktisch is om met het OV heen te gaan.. dan heb je natuurlijk dikke pech

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voordeel is wel dat je zeer makkelijk kan wisselen van geen auto naar wel een auto. Bestel er een en je krijgt direct een voorloopauto van de leasemaatschappij. Dus zodra dat gebeurt kan je alsnog het kleinste gebakje nemen dat je kan vinden.

Verwijderd

Wat ik tot dusver weet, zit ik alleen in Utrecht/Amsterdam in de eerste jaren (al weet je dat nooit 100% natuurlijk). Vandaar ook de keuze voor nu om met het OV te gaan, de lease optie staat dan gewoon open, mocht het toch niet lekker werken

• Cue_
ls789 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:45:
Heb je al eens gekeken voor de kleinste auto? Neem een C1 bijvoorbeeld (net even snel gekeken) ik zou dan 305 euro bruto per maand over houden van mijn leasebudget.. De bijtelling is ook laag. Volgens mij hou je dan dus per maand geld over en krijg je een NS abbo van cap.

Ik vraag me af of ik lekker zit bij cap met de gedachte dat ik ergens kan worden geplaatst waar het gewoon niet praktisch is om met het OV heen te gaan.. dan heb je natuurlijk dikke pech
Enkel als je een jaarabo hebt. Anders kan je natuurlijk zo overgaan op een auto.
Auto is sowieso duurder dan OV, dus waarom voor de auto gaan als je hem niet nodig vindt :)

• Silentuz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:01

Silentuz

-_-

Hey iedereen, sinds begin deze maand aan de slag als java developer bij Capgemini.

Ik was even leaseauto's aan het bekijken (jaja, zoals iedereen in dit topic) en ik vroeg me wat af: Hoe bereken je nou makkelijk wat je uiteindelijk aan je auto kwijt bent? Is dit letterlijk leasebudget-leaseprijs=bruto betalen/overhouden? En dan natuurlijk ook nog de belasting op de bijtelling? Of zitten er (naast de bonus/malus regelingen) nog andere addertjes onder het gras.

Verder zie ik ook dat diesels over het algemeen een stuk goedkoper zijn, waarom zou je dan benzine gaan rijden? omdat t sportief rijd?

[ Voor 12% gewijzigd door Silentuz op 10-10-2014 21:56 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik vond de site van Alphabet het makkelijkst. Je kunt daar max 3 auto's tegelijk berekenen en vergelijken. Als het goed is heb je logingegevens. Als je dan inlogt weten ze je leasebudget en kan je snel rekenen wat je onder de streep overhoudt of bijbetaalt.

Waarom je voor benzine zou kiezen... 'k weet niet. Een dieselmotor rijdt nauwelijks anders. Een dieselmotor is wel een tikje efficienter dan een benzinemotor.

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 11-10-2014 17:38 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Diesel rijdt stuk fijner als je aan het cruisen bent doordat je veel lager in de toeren kan blijven, stuk rustiger. Benzine zou ik enkel nemen bij een hybride of een sportwagen als het om lease gaat.

• t_captain
Niet helemaal mee eens. De moderne generatie benzinemotoren heeft door de turbo ook een goed koppel vanaf zo'n 1500 a 2000 toeren. Het zijn in dat opzicht van schakellui rijden net diesels, met het verschil dat je veel meer flexibiliteit hebt om hoger in toeren door te trekken. De TSI van mijn vrouw heeft tussen 2500 en 6000+ rpm
nagenoeg het hele koppel beschikbaar.

• Blik1984
Tsurany schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:26:
Diesel rijdt stuk fijner als je aan het cruisen bent doordat je veel lager in de toeren kan blijven, stuk rustiger. Benzine zou ik enkel nemen bij een hybride of een sportwagen als het om lease gaat.
Mijn v60 is anders muisstil op de snelweg, met dank aan de 6de versnelling, cruisend nog geen 2000 toeren met 110km/u op de teller

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Blik1984 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:00:
[...]

Mijn v60 is anders muisstil op de snelweg, met dank aan de 6de versnelling, cruisend nog geen 2000 toeren met 110km/u op de teller
Da's wel lekker rijden ja. Dat doet zo'n diesel niet anders. Het maakt wel een ander geluid. Maarja, je hebt onderin iets meer koppel met een dieselmotor, da's denk ik het voornaamste verschil.

• Prx
Berekenen Netto salaris

Wat verlaat, maar zoals beloofd nog even een korte uitleg over hoe je jouw netto salaris kan uitrekenen bij een dienstverband bij Capgemini. Ik maak hierbij gebruik van de 'Salaris Berekenen' tool van Raet.

Je maakt gebruik van de sector 'Algemeen' (default).

Salaris per periode: Vul hier je bruto maandsalaris in
Auto van de zaak: Zet deze op Ja bij een lease auto
Eigen bijdrage aftrekbaar: Het verschil tussen je mobiliteitsvergoeding en je leasebedrag. Alleen in te vullen wanneer je auto duurder is dan je mobiliteitsvergoeding.
Fiscale-/cataloguswaarde auto: De fiscale waarde van je auto (met fabrieksaf opties, dus niet de accessoires)
Percentage bijtelling: Kies hier hoeveel % bijtelling je hebt

Belaste vergoeding: Maak hier een optelsom van je connectiviteitsvergoeding (35) en je bruto onkostenvergoeding (14 voor (senior) consultant). Trek hier eventuele premies voor WGA Hiaat en/of WIA Excedent weer vanaf. Mocht jouw lease auto goedkoper zijn dan jouw mobiliteitsvergoeding, dan dien je het verschil in dit vakje bij te plussen.
Onbelaste vergoeding: Vul hier je netto onkostenvergoeding in (11 voor (senior) consultant)

Op deze manier kun je netto berekenen wat een auto voor je doet, ook op basis van de berekening die je vanuit de lease calculator hebt gemaakt. Mocht ik velden niet genoemd hebben, dan hoef je er ook niets mee te doen.

• SolarOrbiter
@prx: wat te doen wanneer je mobiliteitsvergoeding lager is dan je leasebdrag.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarOrbiter op 13-10-2014 11:03 ]

• ls789
dan heb je dus eigen bijdrage, ''Eigen bijdrage aftrekbaar: Het verschil tussen je mobiliteitsvergoeding en je leasebedrag. Alleen in te vullen wanneer je auto duurder is dan je mobiliteitsvergoeding.''

• SolarOrbiter
ls789 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:17:
dan heb je dus eigen bijdrage, ''Eigen bijdrage aftrekbaar: Het verschil tussen je mobiliteitsvergoeding en je leasebedrag. Alleen in te vullen wanneer je auto duurder is dan je mobiliteitsvergoeding.''
stupid 8)7

ik bedoel andersom :*) wanneer je leasebedrag lager is dan mob.verg.

• Prx
In dat geval is Belaste Vergoeding de thuisbasis voor dat bedrag.
Belaste vergoeding: Maak hier een optelsom van je connectiviteitsvergoeding (35) en je bruto onkostenvergoeding (14 voor (senior) consultant). Trek hier eventuele premies voor WGA Hiaat en/of WIA Excedent weer vanaf. Mocht jouw lease auto goedkoper zijn dan jouw mobiliteitsvergoeding, dan dien je het verschil in dit vakje bij te plussen.
Stel dat je een mobiliteitsvergoeding hebt van 800 euro en jouw lease auto kost 760 euro. Stel je hebt dan ook nog de twee verzekeringen die samen 15,50 kosten.

In dat geval vul je dus (35 + 14) + (800 - 760) - 15,50 = 73,50 in.

• ls789
Klopt mijn idee over hoe de flexregeling in elkaar steekt?

Flexbudget = 1000 euro (eindejaarsuitkering)
Telefoon gekocht en gedeclareerd van 500 euro

ik krijg via mijn salaris 42% van die 500 gestort (is dus 210)

aan het einde van het jaar krijg ik 1000 euro - 42% = 580 euro netto

De 420 euro belasting die ik van de 1000 heb betaald is gedeeltelijk (210 euro) naar die telefoon gegaan en heb ik via mijn salaris uitgekeerd gekregen.

of zit ik er helemaal naast :)
Pagina: 1 ... 35 ... 84 Laatste