• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
@ Sieger,

Ik heb het gisteren uitgezocht.
Via Achmea krijg je 0.02% korting op je hypotheekrente, maar de rente ligt daar een paar procent hoger dan bij andere aanbieders dus je kan niet echt spreken van een "voordeel"..

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Dat is gewoon lachwekkend. Op een hypotheek van 300.000 euro is dat 5 euro rente per maand, een voordeel van 2,50-3,00 netto per maand.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:18
Ander vraagje, helaas weer over lease :).

Ik heb vlak voor bestelling van mijn nieuwe auto de offerte getekend met hierin ook een vaste eigen bijdrage. Met dit contract is de auto direct besteld en 6 weken later afgeleverd. Nu kijk ik op mijn salarisstrook en zie tot mijn grote verbazing dat de eigen bijdrage 32 euro(!!) hoger ligt.

Hoe kan dit in hemelsnaam of is dit gewoon een fout? Dat de brandstofprijs wat kan stijgen ok, maar tientallen euro's gaat me wel heel erg ver. Waarom onderteken je dan een contract met een bedrag aan eigen bijdrage erin?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 12:59
Juancho schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:25:

Ik heb vlak voor bestelling van mijn nieuwe auto de offerte getekend met hierin ook een vaste eigen bijdrage. Met dit contract is de auto direct besteld en 6 weken later afgeleverd. Nu kijk ik op mijn salarisstrook en zie tot mijn grote verbazing dat de eigen bijdrage 32 euro(!!) hoger ligt.

Hoe kan dit in hemelsnaam of is dit gewoon een fout? Dat de brandstofprijs wat kan stijgen ok, maar tientallen euro's gaat me wel heel erg ver. Waarom onderteken je dan een contract met een bedrag aan eigen bijdrage erin?
Dat is vreemd.. ik heb exact dezelfde eigen bijdrage op mijn loonstrook als in het alphabet contract stond. Overigens is het minder geworden (hogere schaal leasebudget). Kan het zijn dat er een soort combi is van de voorloopauto en jouw eigen auto? De eerste maand was bij mij ook anders.

• Juancho
Ik heb de auto eind juli ontvangen en ondertussen heb ik al 2 nieuwe salarisbetalingen gehad. Bij de laatste (september) zou je dus geen (her)berekening meer mogen hebben...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Viavia28 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 12:30:
@ Sieger,

Ik heb het gisteren uitgezocht.
Via Achmea krijg je 0.02% korting op je hypotheekrente, maar de rente ligt daar een paar procent hoger dan bij andere aanbieders dus je kan niet echt spreken van een "voordeel"..
Ik heb wel eens begrepen dat de korting voor werknemers van ABN-Amro 0.65% bedraagt. Dat lijkt er natuurlijk meer op.

• sebasd
  • Laatst online: 21:40

sebasd

loopt op espresso

En wat zegt je afdeling Mobiliteit en/of de salarisverwerking? Het lijkt me toch dat die hier het antwoord wel op moeten weten.

• Juancho
Die gaven in eerste instantie aan dat het lag aan een verhoging van de brandstof. Ik geloof daar niets van, is het verschil gewoon te groot voor. Ze gaan het nu verder uitzoeken...
Maar vond het wel handig om hier even na te vragen :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Juancho schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:08:
Die gaven in eerste instantie aan dat het lag aan een verhoging van de brandstof. Ik geloof daar niets van, is het verschil gewoon te groot voor. Ze gaan het nu verder uitzoeken...
Maar vond het wel handig om hier even na te vragen :)
Draag je dan als werknemer zelf het risico van hogere brandstofprijzen? Dat lijkt mij erg vreemd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Blik1984
Woy schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:18:
[...]

Draag je dan als werknemer zelf het risico van hogere brandstofprijzen? Dat lijkt mij erg vreemd.
Dat risico loop je inderdaad, maar bij dalende prijzen krijg je het ook weer terug. Er wordt gerekend met de prijs aan de snelweg, dus daar kun je ook al winst op pakken

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:34:
[...]

Dat risico loop je inderdaad, maar bij dalende prijzen krijg je het ook weer terug. Er wordt gerekend met de prijs aan de snelweg, dus daar kun je ook al winst op pakken
Die snap ik niet. Ze kijken toch naar het verschil tussen de adviesprijs en jouw prijs en niet naar de absolute prijzen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:34:
[...]

Dat ze rekenen met de adviesprijs dat snap ik, maar dat zou toch niet uit moeten maken voor de basis van je eigen bijdragen, alleen bij de afrekening als je duurder dan de adviesprijs getankt hebt?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Juancho
Dat bedoel ik. Ik vind het echt zeer vreemd en zag het net toen ik even mijn salarisstrook van deze maand bekeek. Verschil is gewoon een paar tientjes met mijn ondertekende offerte, dat kan niet zomaar door stiging van de brandstof mijn dunkt... Even zien wat de leaseafdeling gaat zeggen....

• Blik1984
Tsurany schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:35:
[...]

Die snap ik niet. Ze kijken toch naar het verschil tussen de adviesprijs en jouw prijs en niet naar de absolute prijzen?
Maar ze berekenen je voorschotbedrag wel op basis van de adviesprijzen, als die in de tussentijd is gestegen kan dat impact hebben op je basis leasebedrag

• Juancho
Maar dan praat je toch nooit over tientallen euro's lijkt me? Een paar euro verschil, nou ok, maar +30 euro gaat wel erg ver...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blik1984 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:00:
[...]

Maar ze berekenen je voorschotbedrag wel op basis van de adviesprijzen, als die in de tussentijd is gestegen kan dat impact hebben op je basis leasebedrag
Dat zou toch nooit uit moeten maken voor het bedrag dat de werknemer betaalt? Als de adviesprijzen stijgen zou het budget toch net zo hard mee moeten stijgen?

• Juancho
Interessante kwestie merk ik al :)

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:42

Is dat niet nog een verrekening van je vorige leaseauto, aangezien die ook een kastje had en er deze maand net een nieuwe periode is begonnen?

Overigens staat in de berijdersovereenkomst die je hebt ondertekent, ook dat de eigen bijdrage die daar staat voorlopig is. Definitieve wordt pas vastgesteld bij aflevering van de auto ivm brandstofprijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 19-09-2014 16:22 ]

• Juancho
Hmm dat zou kunnen, niet aan gedacht. Ik stond bij de vorige wel in het rood dus wellicht dat dat het verklaard?

• Tankiej
Juancho schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:23:
Hmm dat zou kunnen, niet aan gedacht. Ik stond bij de vorige wel in het rood dus wellicht dat dat het verklaard?
Kijk even op please.capgemini.com (alleen benaderbaar vanaf je Cap laptop), wellicht dat de kosten daar gespecificeerd staan :)

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
Als je een auto besteld staat er ook altijd keurig dat de definitieve lease prijs wordt berekend bij aflevering... Even goed kijken wat je getekend hebt ;)

• Juancho
Klopt, dat gaat over:

 Consumentenprijs
 HSB (Wegenbelasting)
 Assurantiepremie
 Brandstofprijs

Blijft staan dat een paar tientjes verhoging ergens vandaan moet komen en ik denk niet dat dat gebeurt met bovenstaande punten toch? Benieuwd waarmee de leaseafdeling aankomt zetten...

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:35
Heb je al in p-lease gekeken? Dan kun je zien of er een afwijkende vergoeding is aangegeven. Zoja, dan is dat een verrekening.

• Juancho
Het verschil in brandstofprijs is 16 cent hoger als in mijn ondertekende contract als ik kijk op please.capgemini.nl.

Verder zie ik geen extra informatie over verrekeningen etc. Zou je een specifieke verrekening ook niet zo moeten zien op je salarisstrook? Lijkt me wel een stuk overzichtelijker. Ik weet wel dat ik over afgelopen kwartaal wat moet bijbetalen omdat ik teveel privé gereden heb, alleen dit is nu onmogelijk terug te vinden op je salarisstrook of dus in please. Kosten/bedragen staan nergens gespecificeerd.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Toch blijf ik wel benieuwd hoe de brandstofprijs invloed kan hebben op de overschreiding van je leasebudget. Dat het bij de afrekening effect heeft i.c.m. de daadwerkelijk getankte kosten snap ik, maar het feit dat het al voor je afrekening effect kan hebben doet vermoeden dat de werknemer het risico van stijgende brandstofkosten draagt, en dat lijkt mij erg vreemd.

• Tankiej
Juancho schreef op maandag 22 september 2014 @ 10:51:
Het verschil in brandstofprijs is 16 cent hoger als in mijn ondertekende contract als ik kijk op please.capgemini.nl.

Verder zie ik geen extra informatie over verrekeningen etc. Zou je een specifieke verrekening ook niet zo moeten zien op je salarisstrook? Lijkt me wel een stuk overzichtelijker. Ik weet wel dat ik over afgelopen kwartaal wat moet bijbetalen omdat ik teveel privé gereden heb, alleen dit is nu onmogelijk terug te vinden op je salarisstrook of dus in please. Kosten/bedragen staan nergens gespecificeerd.
Dat staat ook niet op please of op je salarisstrook, dat staat op je dashboard van het kastje :)
Woy schreef op maandag 22 september 2014 @ 10:57:
Toch blijf ik wel benieuwd hoe de brandstofprijs invloed kan hebben op de overschreiding van je leasebudget. Dat het bij de afrekening effect heeft i.c.m. de daadwerkelijk getankte kosten snap ik, maar het feit dat het al voor je afrekening effect kan hebben doet vermoeden dat de werknemer het risico van stijgende brandstofkosten draagt, en dat lijkt mij erg vreemd.
Het brandstofcomponent wordt gebasseerd op de brandstofadviesprijs/gemiddelde brandstofprijs. Volgens mij staat in het contract dat 1 keer per jaar het brandstofcomponent van je leasebedrag aangepast mag worden..

• Juancho
Tankiej schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:53:
[...]

Dat staat ook niet op please of op je salarisstrook, dat staat op je dashboard van het kastje :)
Ik weet dat ik voor afgelopen kwartaal moet bijbetalen maar ik kan dus nergens zien hoeveel dat per maand is. Ik zou hiervoor een speciale regel op je salarisstrook verwachten.

Nu kan ik dus nog niet inzien waarom mijn eigen bijdrage ruim 30 euro hoger ligt als contractueel afgesproken. Waarbij ik dus wist dat het bij levering wat meer/minder kon zijn, maar waar die 30 euro in hemelsnaam vandaan komt is me nog een raadsel.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tankiej schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:53:
[...]
Het brandstofcomponent wordt gebasseerd op de brandstofadviesprijs/gemiddelde brandstofprijs. Volgens mij staat in het contract dat 1 keer per jaar het brandstofcomponent van je leasebedrag aangepast mag worden..
Maar stel dat heel extreem de branstofprijs halverwege het jaar even dubbel zo hoog is dan betaal je dat zelf dus :?

En buiten dat zou ik verwachten dat het dus ook niet uit zou halen voor je voorlopige verrekening. Immers als de brandstofprijs hoger is, zou ook het bijbehorende budget omhoog moeten gaan. Het lijkt me immers dat er bij bestellen gewoon wordt berekend dat je met x duizend KM's y liter benzine verbruikt.

Op het moment dat de brandstofprijs opnieuw bepaald wordt, zou het leasebudget IMHO gelijk mee moeten bewegen v.w.b. het brandstofcomponent ( Zeker als dat gebeurt nadat je besteld hebt ).

[ Voor 35% gewijzigd door Woy op 22-09-2014 14:57 ]

• Blik1984
Woy schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:55:
[...]

Maar stel dat heel extreem de branstofprijs halverwege het jaar even dubbel zo hoog is dan betaal je dat zelf dus :?
Ja, al wordt je daar in de praktijk wel voor gecompenseerd in de vorm van een hoger lease-budget. Maar dat is wel achteraf.

Dat is het hele systeem van Capgemini nu. Alles wat je over de vastgestelde normen heengaat betaal je nu zelf, of de normen nou wel of niet realistisch zijn

• Prx
Afrekening aan het einde van een trimester vindt plaats op basis van een afgewogen gemiddelde van die periode. Deze wordt afgezet tegen de werkelijk getankte kosten.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blik1984 schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:57:
[...]

Ja, al wordt je daar in de praktijk wel voor gecompenseerd in de vorm van een hoger lease-budget. Maar dat is wel achteraf.

Dat is het hele systeem van Capgemini nu. Alles wat je over de vastgestelde normen heengaat betaal je nu zelf, of de normen nou wel of niet realistisch zijn
Dat van het normverbruik snap ik. Maar als je nog geen liter gebruikt hebt mag dat toch niet uithalen? Ik heb het puur over de brandstofprijs. Verschillen in die prijs zouden niet uit moeten halen op het bedrag dat je onder/boven je leasebudget zit.

• Tankiej
Juancho schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:57:
[...]

Ik weet dat ik voor afgelopen kwartaal moet bijbetalen maar ik kan dus nergens zien hoeveel dat per maand is. Ik zou hiervoor een speciale regel op je salarisstrook verwachten.

Nu kan ik dus nog niet inzien waarom mijn eigen bijdrage ruim 30 euro hoger ligt als contractueel afgesproken. Waarbij ik dus wist dat het bij levering wat meer/minder kon zijn, maar waar die 30 euro in hemelsnaam vandaan komt is me nog een raadsel.
Dit kan je dus gewoon op het dashboard zien, hoeveel je per maand bij betaalt.

• Juancho
Als ik in de vorige periode kijk bij financieel overzicht/saldo zie ik wel het bedrag staan wat ik moet bijbetalen maar dus niet hoe dit per maand verrekend wordt zodat ik kan controleren of dit bedrag voor het verschil zorgt in eigen bijdrage....

Je zou dat bij financieel overzicht/periodeafrekening verwachten maar dat is nog helemaal leeg.

• Blik1984
Woy schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:59:
[...]

Dat van het normverbruik snap ik. Maar als je nog geen liter gebruikt hebt mag dat toch niet uithalen? Ik heb het puur over de brandstofprijs. Verschillen in die prijs zouden niet uit moeten halen op het bedrag dat je onder/boven je leasebudget zit.
Als de brandstofprijs hoger wordt in de tussentijd en er dus gebruik wordt gemaakt van een andere normprijs voor je brandstof, dan heeft dat invloed op je lease-prijs.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blik1984 schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:13:
[...]

Als de brandstofprijs hoger wordt in de tussentijd en er dus gebruik wordt gemaakt van een andere normprijs voor je brandstof, dan heeft dat invloed op je lease-prijs.
Dat is dan IMHO heel erg krom. Hogere brandstofprijs wordt dan dus 1 op 1 aan de werknemer doorbelast, dat is IMHO echt de omgekeerde wereld.

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:19
Woy schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:07:
[...]

Dat is dan IMHO heel erg krom. Hogere brandstofprijs wordt dan dus 1 op 1 aan de werknemer doorbelast, dat is IMHO echt de omgekeerde wereld.
Zo ongenuanceerd is dat toch niet

- dat weet je toch van te voren (uit de voorwaarden van de lease dat de prijs een indicatie is en def. prijs wordt vastgesteld als auto geleverd wordt)
- je kiest zelf voor een leaseauto ipv ov of privéauto waarbij je ook niet gecompenseerd wordt als de prijzen omhoog gaan.

Verwijderd

Goedemorgen allemaal,

Na heel wat leeswerk, heb ik me toch maar even geregistreerd. Door iemand in mijn netwerk ben ik voorgedragen als YP bij Capgemini, waar ik nu de afgelopen dagen wel erg in geïnteresseerd ben geraakt. Op veel vragen heb ik wel antwoord gekregen, maar toch heb ik nog wat vraagjes (Excuses als ik niet ver genoeg teruggelezen heb). Het is misschien voorbarig omdat ik nog niet benaderd ben voor een gesprek, maar ik bereid me graag voor.

Ik werk nu ongeveer een half jaar bij een overheidsinstelling als veiligheidsconsultant, en hier ben ik de luxe van mobiliteitsvergoeding (lease opties) etc. sowieso al niet gewend, dus dat voouitzicht stemt mij zeker al tevreden. Alhoewel veel mensen het mager vinden, is het voor mij een stap vooruit op dit moment. Nu staat daar het halve topic al bijna vol mee, en mijn vraag gaat dus gelukkig over iets anders, namelijk over de mogelijkheden die geboden worden om te verhuizen.

Ik woon op dit moment ca. 130km van Utrecht af, dat vind ik zelf te lang en te ver rijden iedere dag (ook gezien de niet zo gunstige route die ik moet volgen). Daarom is het voor mij interessanter om iets te gaan huren de komende jaren.
De kosten van inboedel/verhuizen e.d. lopen natuurlijk snel op, en ik heb iets gelezen over een limiet van ca. 7750 euro. Alleen is mijn vraag dus: Is dit bedrag simpelweg beschikbaar voor een verhuizing, of is dit het bedrag dat maximaal belastingvrij is. (Dus bij 7000 euro aan kosten is het gratis OF wanneer ik 10.000 uitgeef, dan zou ik ca. 2100 belastingvrij krijgen)
Vanuit Capgemini kan ik hier geen concreet antwoord op vinden, is er iemand met deze ervaring die mij dit kan vertellen?

Bij voorbaat dank!

• Tankiej
Dat bedrag is beschikbaar als je gevraagd wordt om te verhuizen, niet als je het op eigen initiatief doet. Dan kan je alleen wat bij de flexdeclaraties krijgen (deel van 13e maand die dan netto uitbetaald wordt).
Ik ben 200km dichterbij komen wonen, maar op geen enkele manier kon ik de verhuisvergoeding krijgen, omdat het op eigen initiatief was..

Verwijderd

Ik ben er naar gaan zoeken omdat de persoon door wie ik benaderd ben eenzelfde aanbod heeft gekregen toen hij begon (om te verhuizen), hij woonde oorspronkelijk een kilometer van mijn huis af.
Uiteindelijk heeft hij het toen niet gedaan, omdat hij een klus elders in het land kreeg (Ik geloof in Eindhoven).

Stel dat je dit wel gevraagd wordt vanuit Capgemini, wat is dan de regeling?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2014 10:24 ]

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
De eerste vraag die ik kreeg vanuit Cap voordat ik solliciteerde was "ben je bereid te verhuizen" Aangezien ik in Enschede woon en bijna al het werk voorbij Afoort ligt
En dan val je niet onder de verhuisregeling. Want je verhuist uit eigen beweging dichterbij voor je werk.

Pas wanneer Cap echt vraagt te verhuizen omdat het in belang van het werk is, zal die verhuisregeling gaan gelden voor je.

• Tankiej
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 10:23:
Ik ben er naar gaan zoeken omdat de persoon door wie ik benaderd ben eenzelfde aanbod heeft gekregen toen hij begon (om te verhuizen), hij woonde oorspronkelijk een kilometer van mijn huis af.
Uiteindelijk heeft hij het toen niet gedaan, omdat hij een klus elders in het land kreeg (Ik geloof in Eindhoven).

Stel dat je dit wel gevraagd wordt vanuit Capgemini, wat is dan de regeling?
Mij is bij de sollicitatie ook gevraagd of ik bereid was om te verhuizen, maar dat betekent nog niet dat ze je een verzoek gaan doen om ook echt te verhuizen. Je bent misschien wat lastiger inzetbaar vanwege lange reistijd, maar daar heb je in principe voornamelijk jezelf mee. Ik ben verhuisd omdat het anders gewoon echt niet te doen was (woonde in noord-oosten prov. Groningen).

Mochten ze je bij hoge uitzondering toch wel vragen om te verhuizen, dan klopt het bedrag van maximaal 7.750 dat je noemde, voor 'herinrichtingskosten'. Daarnaast kan je de kosten van een verhuisbedrijf vergoed krijgen, bij overleg van een nota van een erkend verhuisbedrijf.

• trombom
Je kan ook vanuit je flex budget een verhuisvergoeding declareren. Dat bestaat uit de daadwerkelijke verhuiskosten (aantonen met factuur) en volgens mij een som vergelijkbaar met de herinrichtingskosten genoemd hierboven.

De verhuisvergoeding die je vanuit je Flex budget kan declaren is niet afhankelijk van het 'vragen' om te verhuizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan. Zo uit mijn hoofd in ieder geval:

Je mag niet al binnen een straal van X km van hoofdkantoor wonen
Je reisafstand naar hoofdkantoor moet met X % verkleint worden

En je moet wel je p-manager / delegate lief aankijken dat hij het ook in belang van bedrijf vindt, hij moet er namelijk voor tekenen dat je idd verhuist om dichter bij je werk te zitten:)

Van je flex budget wil overigens, simpel gezegd, zeggen dat je het bedrag netto uitbetaald krijgt van je bruto loon. Dus belasting technisch gunstig.

• t_captain
Fiscaal gunstig. Maar desondanks wel vreemd dat je je eigen verhuisvergoeding betaalt. Alleen als je toch al dergelijke verhuisplannen had (ongeacht CapGemini) een interessante regeling.

• Tankiej
trombom schreef op donderdag 25 september 2014 @ 21:59:
Je kan ook vanuit je flex budget een verhuisvergoeding declareren. Dat bestaat uit de daadwerkelijke verhuiskosten (aantonen met factuur) en volgens mij een som vergelijkbaar met de herinrichtingskosten genoemd hierboven.

De verhuisvergoeding die je vanuit je Flex budget kan declaren is niet afhankelijk van het 'vragen' om te verhuizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan. Zo uit mijn hoofd in ieder geval:

Je mag niet al binnen een straal van X km van hoofdkantoor wonen
Je reisafstand naar hoofdkantoor moet met X % verkleint worden

En je moet wel je p-manager / delegate lief aankijken dat hij het ook in belang van bedrijf vindt, hij moet er namelijk voor tekenen dat je idd verhuist om dichter bij je werk te zitten:)

Van je flex budget wil overigens, simpel gezegd, zeggen dat je het bedrag netto uitbetaald krijgt van je bruto loon. Dus belasting technisch gunstig.
De verhuiskosten die je via je flexruimte kan declareren moet je 100% kunnen aantonen mbv facturen. Dan is er geen deel waar je geen factuur voor nodig hebt, zoals bij de andere verhuisvergoeding. Daarnaast is het ook nog afhankelijk van hoeveel budget je hebt in je flexruimte. Als een starter zal dat niet heel veel zijn met alleen een eindejaarsuitkering (geen tantieme), of je moet je leasebudget daar voor gaan gebruiken natuurlijk (dus geen leaseauto nemen).. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tankiej op 25-09-2014 22:48 ]

• trombom
Tankiej schreef op donderdag 25 september 2014 @ 22:46:
[...]

De verhuiskosten die je via je flexruimte kan declareren moet je 100% kunnen aantonen mbv facturen. Dan is er geen deel waar je geen factuur voor nodig hebt, zoals bij de andere verhuisvergoeding. Daarnaast is het ook nog afhankelijk van hoeveel budget je hebt in je flexruimte. Als een starter zal dat niet heel veel zijn met alleen een eindejaarsuitkering (geen tantieme), of je moet je leasebudget daar voor gaan gebruiken natuurlijk (dus geen leaseauto nemen).. :)
Eens, de ruimte zal niet groot zijn:)

Maar kijk maar even op het flex formulier voor verhuizen, herinrichtingskosten hoef je geen factuur voor te kunnen overleggen:)

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 19:49
Is er iemand hier door voor/nadelen weet van ESOP?

PM mag ook.

• Blik1984
Scoro schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:43:
Is er iemand hier door voor/nadelen weet van ESOP?

PM mag ook.
Nadeel, in theorie kan Capgemini failliet gaan en dan ben je je geld kwijt.

Voordeel, de multiplier werkt echt, en ook versterkt mocht je Capgemini eerder verlaten. Zo kreeg ik bij een inleg van 1000 euro na een jaar meer dan 3000 euro terug van ESOP omdat ik dat toevallig de koers was. De opgebouwde waarde was ecthter slechts 1300 euro.

Ik zou altijd inleggen, en altijd het maximale bedrag. Je kunt er eigenlijk geen geld mee verliezen.

• Viavia28
Iemand een idee of je usb-sticks of externe harde schijven mag declareren met de flex-regeling?

Bij communicatieapparatuur kwam ik tegen: "Aanschafkosten voor een USB-toestel."

• Prx
Nee, die mogen niet worden gedeclareerd. Waarschijnlijk gaat het daar om telefoontoestellen die via USB aan te sluiten zijn.

• Juancho
Iemand nog andere handige dingen die je wel kunt declareren maar niet voor de hand liggen? Telefoon/internet/abonnement/Escape weet iedereen denk ik wel :)

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 09:11

Jentae

Houdt van aglets.

Abonnement fitnessschool, kantoorinrichting voor thuiswerken (bureau, stoel), aktetas!

Eer aan je korf (haha)

• leroydew
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 16:24
Kwam toevallig langs dit stuk vandaag. Benieuwd of dat betekent dat Ipads nu bij Cap ook mogen worden gedeclareerd.

http://www.rechtspraak.nl...del-en-geen-computer.aspx

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 09:11

Jentae

Houdt van aglets.

leroydew schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:21:
Kwam toevallig langs dit stuk vandaag. Benieuwd of dat betekent dat Ipads nu bij Cap ook mogen worden gedeclareerd.

De afspraak omtrent communicatiemiddelen is tussen Cap en de Belastingdienst, meneertje leroydew :)

Eer aan je korf (haha)

• Blik1984
Jentae schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:17:
Abonnement fitnessschool, kantoorinrichting voor thuiswerken (bureau, stoel), aktetas!
Bedenk je wel dat je voor de kantoorinrichting gebonden aan zeer duur spul van bijvoorbeeld Ahrend, in ieder geval vorig jaar nog. Voor de meesten weinig interessant

Verwijderd

Hi allemaal,

Ik heb vorige week een aanbod van Capgemini geaccepteerd en heb inmddels gehoord dat ik de testen gehaald heb, dus vanaf 1 december ben ik jullie nieuwe collega :)

Ik heb wat vragen over de mobiliteitsvergoeding/leaseregeling (zie hierboven vooral negatieve verhalen, dus ben benieuwd :/ ) en hoop dat iemand ze kan beantwoorden!

- Krijg je inderdaad 19 cent per km betaald voor je woon-werk verkeer met je eigen auto?
- Hoeveel prive km mag je rijden? hoort woon-werk verkeer hier wel of niet bij? Hoe houden ze dit bij?
- Ik las ergens dat direct-lease.nl een redelijk goede indicator is voor het berekenen van je leasebedrag. Hoeveel km zou ik dan moeten meenemen in de berekening?
- Mag je direct een nieuwe auto bestellen (als in, ook tijdens je proeftijd?)? De Volvo v40 heeft namelijk tot het eind van dit jaar 14% bijtelling.. Erg interessant dus om dit jaar nog te bestellen!

Alvast super bedankt voor jullie antworoden!

• leroydew
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 16:24
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:03:
Hi allemaal,

Ik heb vorige week een aanbod van Capgemini geaccepteerd en heb inmddels gehoord dat ik de testen gehaald heb, dus vanaf 1 december ben ik jullie nieuwe collega :)

Ik heb wat vragen over de mobiliteitsvergoeding/leaseregeling (zie hierboven vooral negatieve verhalen, dus ben benieuwd :/ ) en hoop dat iemand ze kan beantwoorden!

- Krijg je inderdaad 19 cent per km betaald voor je woon-werk verkeer met je eigen auto? - Ja!
- Hoeveel prive km mag je rijden? hoort woon-werk verkeer hier wel of niet bij? Hoe houden ze dit bij? 11500 KM per jaar Prive. Er geldt tevens een bonus/malus regeling. Woon werk verkeer valt niet onder privé
- Ik las ergens dat direct-lease.nl een redelijk goede indicator is voor het berekenen van je leasebedrag. Hoeveel km zou ik dan moeten meenemen in de berekening? Contractduur is 4 jaar of 144000 km (36000 km per jaar)
- Mag je direct een nieuwe auto bestellen (als in, ook tijdens je proeftijd?)? De Volvo v40 heeft namelijk tot het eind van dit jaar 14% bijtelling.. Erg interessant dus om dit jaar nog te bestellen! Neen. Nadat je proeftijd is afgelopen, kun je een leasewagen bestellen.

Alvast super bedankt voor jullie antwoorden! Graag gedaan ;-)

• Prx
Hi allemaal,

Welkom, welkom!! :)
- Krijg je inderdaad 19 cent per km betaald voor je woon-werk verkeer met je eigen auto?
Wanneer je er voor kiest om géén lease te rijden maar voor jouw eigen vervoer te kiezen, dan heb je eigenlijk weer twee keuzes hoe je om wilt gaan met jouw mobiliteitsbudget:
  • Declareren van 19 ct/km uit jouw mobiliteitsbudget (netto uitkering)
  • Maandelijks laten uitkeren van jouw mobiliteitsbudget (bruto uitkering)
Wanneer je er voor kiest om te declareren dan wordt jouw mobiliteitsbudget elke maand 'opgepot'. Je declareert gewoon netjes je kilometers (met een ingeleverde rittenstaat). Aan het einde van het jaar wordt dan gekeken of je nog budget overhebt, zoja dan wordt dat bruto uitgekeerd.
- Hoeveel prive km mag je rijden? hoort woon-werk verkeer hier wel of niet bij? Hoe houden ze dit bij?
Er is geen limiet voor het aantal privékilometers wat je met een lease auto mag rijden. Wel is het zo dat er standaard 11.500 kilometer/jaar ingecalculeerd zit. Rijd je minder dan dat, dan krijg je terug, rijd je meer dan dat, dan betaal je wat bij. Het bedrag wat je bij moet betalen is afhankelijk van het type auto dat je kiest (hoe groter, hoe duurder) en het brandstofverbruik. Maar denk in ieder geval aan 10-12 ct/km (bruto) die je moet betalen voor elke KM privé, dan zit je wel aardig voor een normale 14% auto van nu.

Je woon-werkverkeer valt niet onder de privékilometers. Registratie wordt bijgehouden met behulp van een GPS tracker in de auto waar je per rit (tijdens en achteraf) aan kunt geven in welke categorie de rit valt.
- Ik las ergens dat direct-lease.nl een redelijk goede indicator is voor het berekenen van je leasebedrag. Hoeveel km zou ik dan moeten meenemen in de berekening?
Stuur je even een DM met de auto die je wilt en de opties. Dan geef ik je een exacte calculatie. Daarna kun je zelf kijken hoe dat overeen komt met direct-lease.
- Mag je direct een nieuwe auto bestellen (als in, ook tijdens je proeftijd?)? De Volvo v40 heeft namelijk tot het eind van dit jaar 14% bijtelling.. Erg interessant dus om dit jaar nog te bestellen!
Nee, je mag in je proeftijd geen nieuwe lease auto bestellen. Als Young Professional mag je in de proeftijd alleen kilometers declareren (of openbaar vervoerkosten tegen werkelijke kosten). Als Consultant mag je al wel een pool auto gaan rijden in je proeftijd. De lease websites worden echter pas open gezet na afloop van jouw proeftijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 29-09-2014 15:12 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

leroydew schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:21:

Dat lijkt mij wel, als een partij het rond heeft moet de rest snel kunnen volgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-11 09:49

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb het zelf bij Alphabet gedaan. Als je eenmaal begonnen bent krijg je een login voor de site van Alphabet waar je die berekening vrij makkelijk kunt maken. Dat werkte wel heel prettig. Het aantal kilometers was geen overweging; die is met (of door) Capgemini vastgesteld op een bepaald kilometrage per jaar.

Saved by the buoyancy of citrus

• Cue_
Kan je eigenlijk ergens zien hoeveel flexbudget je nog hebt?

• Viavia28
Tsurany schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:47:
[...]

Dat lijkt mij wel, als een partij het rond heeft moet de rest snel kunnen volgen.
Sws is het raar dat tablets maar max 7 inch mogen zijn...

• Prx
Cue_ schreef op maandag 29 september 2014 @ 23:43:
Kan je eigenlijk ergens zien hoeveel flexbudget je nog hebt?
Het is natuurlijk niet echt een budget. Maar ga er maar vanuit dat je genoeg hebt. ;-)

Allereerst wordt er een bruto-netto omzetting gedaan binnen de ruimte van je eindejaarsuitkering, als je meer dan dit bedrag wilt omzetten dan wordt er overgeschakeld naar je tantième. Mocht je daar ook volledig doorheen zijn (props als dat je lukt ;-), dan gaan ze verder met je vakantiegeld in april.

Totaal heb je daar dus al zo'n 10-15% van je jaarinkomen wat je bruto-netto om kunt zetten.

• Cue_
Prx schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:55:
[...]

Het is natuurlijk niet echt een budget. Maar ga er maar vanuit dat je genoeg hebt. ;-)

Allereerst wordt er een bruto-netto omzetting gedaan binnen de ruimte van je eindejaarsuitkering, als je meer dan dit bedrag wilt omzetten dan wordt er overgeschakeld naar je tantième. Mocht je daar ook volledig doorheen zijn (props als dat je lukt ;-), dan gaan ze verder met je vakantiegeld in april.

Totaal heb je daar dus al zo'n 10-15% van je jaarinkomen wat je bruto-netto om kunt zetten.
Daar heb je een punt natuurlijk.
Ik gebruik mijn mobiliteitsbudget er ook voor, dus dan tikt dat 'budget' nog meer aan.

Ik vind het sowieso wel fijn om te weten hoeveel eindejaarsuitkering/tantieme kan verwachten, zodat je er evt met vakantieplanning rekening mee kan houden.

Maar als je bv Cap zou verlaten, is het ook handig om te weten hoeveel bv van je mobiliteitsbudget er nog over is wat je dan nog krijgt uitbetaald.

Dusin die zin zou een overzicht ervan wel handig zijn.

• Prx
Tantième kun je natuurlijk altijd opzoeken, die staat in jouw salarisbrief. Als er een aanpassing is geweest aan de hoogte van dit bedrag dan krijg je ook een nieuwe salarisbrief.

Eindejaarsuitkering is altijd 4% van je jaarsalaris (bruto maandsalaris * 12). Vakantiegeld is altijd 8% van je jaarsalaris (bruto maandsalaris * 12).

Voor je mobiliteitsbudget kan ik me voorstellen dat je wel wilt weten hoeveel je al 'uit de pot' hebt gehaald met je declaraties. Daar is inderdaad geen mooi overzichtje voor. Maar je kunt natuurlijk altijd zelf een schaduw administratie bijhouden. :)

• Tankiej
Prx schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:08:
Tantième kun je natuurlijk altijd opzoeken, die staat in jouw salarisbrief. Als er een aanpassing is geweest aan de hoogte van dit bedrag dan krijg je ook een nieuwe salarisbrief.

Eindejaarsuitkering is altijd 4% van je jaarsalaris (bruto maandsalaris * 12). Vakantiegeld is altijd 8% van je jaarsalaris (bruto maandsalaris * 12).

Voor je mobiliteitsbudget kan ik me voorstellen dat je wel wilt weten hoeveel je al 'uit de pot' hebt gehaald met je declaraties. Daar is inderdaad geen mooi overzichtje voor. Maar je kunt natuurlijk altijd zelf een schaduw administratie bijhouden. :)
En de eindejaarsuitkering- en vakantiegeldopbouw staan ook op de loonstrookjes :)

• Prx
Tankiej schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:15:
[...]

En de eindejaarsuitkering- en vakantiegeldopbouw staan ook op de loonstrookjes :)
Daar staat inderdaad tot op de eurocent nauwkeurig je opgebouwde 'budget'. :9

• Cue_
Dus bij een declaratie van bv een mobiele telefoon zie je dit terug op je loonstrook dus?
Want dan zou dit dus van mobbudget / eindejaars / vakantieopbouw af moeten gaan?

Maar met vervoersdeclaratie (eigen vervoer) zie je dat enkel terug als uitbetaalde declaratie. Maar niet dat het ergens 'vanaf' gaat zeg maar.
(al lijkt het wel te staan onder "caf bon zakelijk km" als een optelling

[ Voor 39% gewijzigd door Cue_ op 30-09-2014 14:21 ]

• Tankiej
Cue_ schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:19:
Dus bij een declaratie van bv een mobiele telefoon zie je dit terug op je loonstrook dus?
Want dan zou dit dus van mobbudget / eindejaars / vakantieopbouw af moeten gaan?

Maar met vervoersdeclaratie (eigen vervoer) zie je dat enkel terug als uitbetaalde declaratie. Maar niet dat het ergens 'vanaf' gaat zeg maar.
(al lijkt het wel te staan onder "caf bon zakelijk km" als een optelling
Ik heb m'n telefoon in juni gedeclareerd, ik zal vanavond eens kijken of dat terug te zien is op m'n loonstrook bij de opbouw :)

• Cue_
Tankiej schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:26:

Ik heb m'n telefoon in juni gedeclareerd, ik zal vanavond eens kijken of dat terug te zien is op m'n loonstrook bij de opbouw :)
Tnx! :)

• Cue_
Prx schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:08:

Net wel even gekeken met een eigen administratie en dan kom je erachter dat toch wel veel info op je loonstrook staat O-)

Tis alleen dat je hem even moet leren begrijpen. Men wat een geld heb ik dan over van mijn mob vergoeding :9~

• Tankiej
Het lijkt alsof het gewoon van de loonbelasting is afgegaan (dus minder belasting betaald) , de verschillende dingen voor opbouw die er op staan zijn niet minder geworden :o

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:14
Wss vloeken in de kerk, maar ik ben enorm blij met de nieuwe leaseregeling... Krijg alleen maar geld terug. sta op -176 euro na een maand.

rijd heel weinig prive km's en gewoon normaal (dan haal ik nog makkelijk mijn verbruikslimit). Tanken is ook easy. Met de oude leaseregeling zou ik niks terugkrijgen. ideaal dit.

Alle vakanties pak ik het vliegtuig, ben gek om 1500 km te rijden naar een vakantieplek, heb wel wat beters te doen :-) Vrijwel alle vrienden/familie wonen dicht in de buurt.

Kan dus ook positief...

• t_captain
Als je zo weinig rijdt, is een leaseauto dan wel handig?

• The Menace
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Weinig privé wilt niet perse zeggen weinig zakelijke km's

• t_captain
Als je veel zakelijk rijdt en weinig prive, is een leaseauto zonder privegebruik misschien interessant. Zakelijke kilometers zijn dan netjes afgedekt en je hebt geen eigen kosten om voor de baas te mogen rijden.

Met bijtelling wordt het gauw duur rijden. Bijtelling houdt immers geen rekening met de hoeveelheid privekilometers die je rijdt. Alleen met een zeer gunstige auto kan het aantrekkelijk zijn.

Stel dat je 5000 per jaar prive rijdt. Een auto van 15.000 euro met 14% bijtelling kost je 80 euro per maand netto, 19 cent per privekilometer. Wil je vanwege al je zakelijke ritten een grotere auto rijden, verandert het plaatje dramatisch. 25% over 40k kost 400 in de maand netto, bijna een euro per privekilometer.

• Tankiej
t_captain schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:18:
Als je veel zakelijk rijdt en weinig prive, is een leaseauto zonder privegebruik misschien interessant. Zakelijke kilometers zijn dan netjes afgedekt en je hebt geen eigen kosten om voor de baas te mogen rijden.

Met bijtelling wordt het gauw duur rijden. Bijtelling houdt immers geen rekening met de hoeveelheid privekilometers die je rijdt. Alleen met een zeer gunstige auto kan het aantrekkelijk zijn.

Stel dat je 5000 per jaar prive rijdt. Een auto van 15.000 euro met 14% bijtelling kost je 80 euro per maand netto, 19 cent per privekilometer. Wil je vanwege al je zakelijke ritten een grotere auto rijden, verandert het plaatje dramatisch. 25% over 40k kost 400 in de maand netto, bijna een euro per privekilometer.
Als je maar 5000 per jaar prive rijdt, maar wel veel zakelijk, kan het waarschijnlijk financieel ook nog wel uit om een eigen (jonge) tweedehands auto te kopen en kilometers te declareren :)

• Cue_
Tankiej schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:19:

Het lijkt alsof het gewoon van de loonbelasting is afgegaan (dus minder belasting betaald) , de verschillende dingen voor opbouw die er op staan zijn niet minder geworden :o
Maar is er wel iets omhoog gegaan dan? Wat mij is opgevallen dat het kopje "Caf Bon zakelijk" rechtsonderin omhoog is gegaan bij de "Totalen", niet bij maandelijks.

• Tankiej
Cue_ schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:33:
[...]

Maar is er wel iets omhoog gegaan dan? Wat mij is opgevallen dat het kopje "Caf Bon zakelijk" rechtsonderin omhoog is gegaan bij de "Totalen", niet bij maandelijks.
Nope, alleen in de maand juli staat de post 'Caf Bon Communicatie' in het linkerrijtje. Verder is er niets anders, staat rechts ook helemaal niets met Caf. Ook niet in de maanden daarna :o

• Cue_
Tankiej schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:55:
[...]

Nope, alleen in de maand juli staat de post 'Caf Bon Communicatie' in het linkerrijtje. Verder is er niets anders, staat rechts ook helemaal niets met Caf. Ook niet in de maanden daarna :o
Communicatie klinkt logisch voor de mobiel.
Hmmm mijn declaratie voor de mobiel is goedgekeurd, dus wie weet staat ie komende loonstrook erop. Ben nu wel benieuwd :+

• Tankiej
Cue_ schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:01:
[...]

Communicatie klinkt logisch voor de mobiel.
Ja, toch wel he :P
Hmmm mijn declaratie voor de mobiel is goedgekeurd, dus wie weet staat ie komende loonstrook erop. Ben nu wel benieuwd :+
Zal waarschijnlijk hetzelfde staan als bij mij, lijkt me :)

Verwijderd

Thanks nog voor de eerdere informatie!

Inmiddels ben ik uitgenodigd voor het assessment (aankomende week) en sollicitatiegesprek, vanwege mijn huidige contract bij mijn werkgever kan ik pas starten in december, maar dat was gelukkig geen probleem.
Het oefen assessment heb ik tot dusver goed gemaakt, het is vrij logisch allemaal als je het eenmaal door hebt, dus ik maak me daar nog weinig zorgen over. Alleen het inductief redeneren kan ik dus niet oefenen, dus dit zal wel even een verrassing worden gok ik.

Ik kijk er erg naar uit, al ben ik wel benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de ICT cursussen.. Ik ben op dit moment puur werkzaam als consultant/adviseur en dan op volledig op het gebied van veiligheid, ICT ervaring is puur op basis van affiniteit (altijd iets met computers gehad, mezelf daarbij geleerd om bijvoorbeeld met html te werken).
Is dit zonder ICT achtergrond (aan opleidingen dus) een beetje goed te doen? Ik heb het hierbij over de softwarepakketen die horen bij de Junior Developer Masterclass (dus in eerste instantie Java)

Edit: aanvullende vraag:
Naar verwachting wil ik na mijn proeftijd gaan verhuizen naar Noord-Brabant, aangezien mijn vriendin daar woont/studeert en ik qua verbindingen relatief snel in Utrecht/Amsterdam kan zijn. Ik rij dan in principe alleen zakelijke kilometers (Naar Utrecht is ca. 90 km, maar wel in een uur te doen). Vanaf dat moment maak ik bijna geen prive kilometers. Ik heb op dit moment prive een nette BMW 3 serie ter beschikking.

Wat is jullie advies om te gaan doen met de mobiliteitsvergoeding?
Uit eerder berichten maak ik namelijk op dat leasen interessant is bij veel zakelijke kilometers, maar dat een netto km uitkering hiervoor ook wel geschikt zou kunnen zijn.

Alvast hartelijk dank voor de expertise :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2014 11:24 . Reden: aanvullende vraag ]

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:14
Tankiej schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:20:
[...]

Als je maar 5000 per jaar prive rijdt, maar wel veel zakelijk, kan het waarschijnlijk financieel ook nog wel uit om een eigen (jonge) tweedehands auto te kopen en kilometers te declareren :)
even terugkomend op mijn leaseverhaal. Ik kan inderdaad zelf rijden in een gare auto en dan waarschijnlijk nog goedkoper uitzijn, maar leasen heeft ook voordelen. Nieuwe bak, geen gezeur met reparatie/verzekering etc. Daar betaal ik graag voor. Geen zin om een loos autootje van 10k te kopen en daarmee tig zakelijke km's te maken. Mij niet gezien.

Verklaring geen prive van 500 km wil ik niet, ik rijd wel meer dan 500 km EN ik wil de vrijheid hebben om gewoon ff naar Limburg te kunnen rijden indien dit nodig is.

Mijn punt is dat de nieuwe leaseregeling voor mij vele male voordeliger is dan de oude onbeperkt km variant. Ben er dus erg blij mee :P

• Tankiej
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:14:
Thanks nog voor de eerdere informatie!

Inmiddels ben ik uitgenodigd voor het assessment (aankomende week) en sollicitatiegesprek, vanwege mijn huidige contract bij mijn werkgever kan ik pas starten in december, maar dat was gelukkig geen probleem.
Het oefen assessment heb ik tot dusver goed gemaakt, het is vrij logisch allemaal als je het eenmaal door hebt, dus ik maak me daar nog weinig zorgen over. Alleen het inductief redeneren kan ik dus niet oefenen, dus dit zal wel even een verrassing worden gok ik.

Ik kijk er erg naar uit, al ben ik wel benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de ICT cursussen.. Ik ben op dit moment puur werkzaam als consultant/adviseur en dan op volledig op het gebied van veiligheid, ICT ervaring is puur op basis van affiniteit (altijd iets met computers gehad, mezelf daarbij geleerd om bijvoorbeeld met html te werken).
Is dit zonder ICT achtergrond (aan opleidingen dus) een beetje goed te doen? Ik heb het hierbij over de softwarepakketen die horen bij de Junior Developer Masterclass (dus in eerste instantie Java)

Edit: aanvullende vraag:
Naar verwachting wil ik na mijn proeftijd gaan verhuizen naar Noord-Brabant, aangezien mijn vriendin daar woont/studeert en ik qua verbindingen relatief snel in Utrecht/Amsterdam kan zijn. Ik rij dan in principe alleen zakelijke kilometers (Naar Utrecht is ca. 90 km, maar wel in een uur te doen). Vanaf dat moment maak ik bijna geen prive kilometers. Ik heb op dit moment prive een nette BMW 3 serie ter beschikking.

Wat is jullie advies om te gaan doen met de mobiliteitsvergoeding?
Uit eerder berichten maak ik namelijk op dat leasen interessant is bij veel zakelijke kilometers, maar dat een netto km uitkering hiervoor ook wel geschikt zou kunnen zijn.

Alvast hartelijk dank voor de expertise :9
Uitrekenen wat voor jou het voordeligste is :+

Als je een maand lang heen en weer naar Utrecht rijdt (90km is dan enkele reis neem ik aan?), dan zit je op: 90 * 2 * 20 (ca. aantal werkdagen per maand) * 0,19 = 684 euro netto kilometervergoeding per maand. Het resterende deel van je mobiliteitsbudget spaar je dan op en krijg je aan het einde van het jaar bruto, en kan je evt. ook gebruiken voor de bruto/netto flexdeclaratie. Dat moet je dan even afzetten tegen de kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) om te zien wat er onderaan de streep over blijft.

Vervolgens kijken wat je evt. voor auto zou willen leasen en uitrekenen wat dat kost incl. bijtelling, en vergeet niet een schatting/berekening van aantal privé kilometers mee te nemen om te zien wat je daarvoor terug krijgt. Daarnaast ook de verbruikskosten, omdat je daar ook op afgerekend kan worden.
Als je aangeeft wat voor auto je in gedachten hebt, kan ik je wel een indicatie geven van de leaseprijs :)

Of je wacht tot je tegen het einde van je proeftijd bent en kijkt dan wat je doet. Je kan toch pas een auto bestellen na je proeftijd :)
TweakerVincent schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:25:
[...]

even terugkomend op mijn leaseverhaal. Ik kan inderdaad zelf rijden in een gare auto en dan waarschijnlijk nog goedkoper uitzijn, maar leasen heeft ook voordelen. Nieuwe bak, geen gezeur met reparatie/verzekering etc. Daar betaal ik graag voor. Geen zin om een loos autootje van 10k te kopen en daarmee tig zakelijke km's te maken. Mij niet gezien.

Verklaring geen prive van 500 km wil ik niet, ik rijd wel meer dan 500 km EN ik wil de vrijheid hebben om gewoon ff naar Limburg te kunnen rijden indien dit nodig is.

Mijn punt is dat de nieuwe leaseregeling voor mij vele male voordeliger is dan de oude onbeperkt km variant. Ben er dus erg blij mee :P
Ik zei ook dat het financieel voordeliger kan zijn, ik had het niet over andere voor- of nadelen ;)
Ik heb ook bewust voor een leaseauto gekozen, omdat het gewoon erg makkelijk is. Geen gezeur, geen risico, geen extra kosten (zolang je binnen de verbruiksnormen en kilometeraantallen blijft :P ).

Ik gok ook zo dat ik nu goedkoper uit ben dan ik met de oude leaseregeling zou zijn, vanwege het bedrag dat ik terug krijg voor privé kilometers. Maar daarbij moet ik dan wel zeggen dat ik nu veel bewuster ben van de ritten die ik maak en daardoor ook gewoon minder rijdt.
Toen ik wachtte op mijn bestelde auto kreeg ik een huurauto waar ik ruim 4 maanden in gereden heb, ik pakte toen voor elk klein dingetje de auto en 'combineerde' ik de ritten niet/nauwelijks. Dus vanaf werk eerst naar huis en dan pas bedenken of ik nog iets nodig had bij een winkel. Nu doe ik dat van te voren en rijd ik vanaf mijn werk naar een winkel als het nodig is en dan naar huis, wat resulteert in minder kilometers.
Ook reed ik zonder twijfel even voor een avond naar Groningen (220km enkele reis) en weer terug, om uit eten te gaan met vrienden. Dat doe ik nu niet meer :+

• Juancho
us vanaf werk eerst naar huis en dan pas bedenken of ik nog iets nodig had bij een winkel. Nu doe ik dat van te voren en rijd ik vanaf mijn werk naar een winkel als het nodig is en dan naar huis, wat resulteert in minder kilometers.
De vraag is dan, noteer jij alles als zakelijk? Al rij je maar 100m om? Want die discussie ga je dan ook krijgen als die er nog niet is. Ik vind het normaal dat een tussenstop bij de supermarkt ook gewoon onder zakelijk valt. Het ligt redelijk op de route en het is gewoon een normale stop lijkt me. Het wordt anders als je een KM of 100 omrijdt omdat je even langs een vriend wil gaan. Gaat mij echt puur om de korte tussen stoppen. Dus tanken, supermarkt, even eten bij je ouders die iets verder wonen. Dat soort dingen.

Boeken jullie dat op privé of zakelijk?

Verder, misschien een handigheidje om er in gebakken te krijgen... Als ik zakelijk rij, rij ik heel netjes. Maximaal 5 km over de max snelheid. Rij ik privé rij ik ook wat steviger. 130/135. De zakelijke kilometers zijn namelijk toch het grootste deel en over de langste afstand. Gevolg is dat ik nu met mijn V40 D4 op 4.9 L/100KM zit terwijl ik in mijn vorige tijdelijke V40 op 5.4 a 5.6 zat. Wel houdt dit nog in een + 0,54 L/100KM.

Uiteindelijk staat mijn saldo nu op -11 euro. Waarom dit overigens in het rood staat weet ik niet want het is juist onder budget en krijg dus geld terug als ik het goed heb.

Verwijderd

Tankiej schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:46:
[...]
Uitrekenen wat voor jou het voordeligste is :+

Als je een maand lang heen en weer naar Utrecht rijdt (90km is dan enkele reis neem ik aan?), dan zit je op: 90 * 2 * 20 (ca. aantal werkdagen per maand) * 0,19 = 684 euro netto kilometervergoeding per maand. Het resterende deel van je mobiliteitsbudget spaar je dan op en krijg je aan het einde van het jaar bruto, en kan je evt. ook gebruiken voor de bruto/netto flexdeclaratie. Dat moet je dan even afzetten tegen de kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) om te zien wat er onderaan de streep over blijft.

Vervolgens kijken wat je evt. voor auto zou willen leasen en uitrekenen wat dat kost incl. bijtelling, en vergeet niet een schatting/berekening van aantal privé kilometers mee te nemen om te zien wat je daarvoor terug krijgt. Daarnaast ook de verbruikskosten, omdat je daar ook op afgerekend kan worden.
Als je aangeeft wat voor auto je in gedachten hebt, kan ik je wel een indicatie geven van de leaseprijs :)

Of je wacht tot je tegen het einde van je proeftijd bent en kijkt dan wat je doet. Je kan toch pas een auto bestellen na je proeftijd :)
Lijkt erop dat leasen dan toch voordeliger en makkelijker (ook niet onbelangrijk) is, gezien de verzekeringskosten en andere bijkomende kosten bij mijn privé auto.
Sowieso wacht ik tot het einde van de proeftijd, kan ook niet anders.

Ik maak graag van dat aanbod gebruik, al heb ik al wel een indicatie gezien bij directlease
Ik ben niet echt een autofanaat dat ik 100 opties wil, of uberhaupt hoge eisen heb, dus dat scheelt al weer. Dus het is puur een vervoersmiddel, maar dat het er mooi uit ziet is natuurlijk mooi meegenomen :+

- Volkswagen Golf VII 1.6 TDI (bijvoorbeeld: Trendline Plus BlueMotion (5d) 110pk)
- Volvo V40 D2 (Bijvoorbeeld: Business R-Design (5d) 115pk)
- Audi A3 1.6 TDI
- SEAT Leon 1.6 TDI (Bijvoorbeeld: Ecomotive Lease Sport (5d) 110pk)

Zou je hier een indicatie voor kunnen geven? Mag eventueel ook in een DM

• Prx
Juancho schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:00:
De vraag is dan, noteer jij alles als zakelijk? Al rij je maar 100m om? Want die discussie ga je dan ook krijgen als die er nog niet is. Ik vind het normaal dat een tussenstop bij de supermarkt ook gewoon onder zakelijk valt. Het ligt redelijk op de route en het is gewoon een normale stop lijkt me. Het wordt anders als je een KM of 100 omrijdt omdat je even langs een vriend wil gaan. Gaat mij echt puur om de korte tussen stoppen. Dus tanken, supermarkt, even eten bij je ouders die iets verder wonen. Dat soort dingen.

Even stoppen bij een supermarkt die op de route ligt gaat bij mij wel op zakelijk, en eigenlijk is dat ook nog afhankelijk van context. Wanneer ik net 2 uur over heb gewerkt dan gaat het boodschappen doen/eten standaard op zakelijk. Wanneer ik gewoon normaal boodschappen ga doen, dan gaat hij privé.

Tanken gaat altijd op zakelijk, met natuurlijk een maximum. Het is niet zo dat ik naar het tankstation rijd op zaterdag en daarna door naar mijn ouders en daarom maar de hele rit zakelijk boek. De rit naar het tanktstation bij mij in de buurt is zakelijk, daarna gewoon privé.

Als ik een tussenstop heb op weg naar huis, dan is het vervolg van mijn rit gewoon privé. Dat was nou eenmaal mijn 'eindbestemming' vanaf het werk op dat moment. Zeker als ik daar 30+ minuten blijf, dan vind ik het niet netjes om dan maar het vervolg op zakelijk te boeken.
Verder, misschien een handigheidje om er in gebakken te krijgen... Als ik zakelijk rij, rij ik heel netjes. Maximaal 5 km over de max snelheid. Rij ik privé rij ik ook wat steviger. 130/135. De zakelijke kilometers zijn namelijk toch het grootste deel en over de langste afstand. Gevolg is dat ik nu met mijn V40 D4 op 4.9 L/100KM zit terwijl ik in mijn vorige tijdelijke V40 op 5.4 a 5.6 zat. Wel houdt dit nog in een + 0,54 L/100KM.

Uiteindelijk staat mijn saldo nu op -11 euro. Waarom dit overigens in het rood staat weet ik niet want het is juist onder budget en krijg dus geld terug als ik het goed heb.
Als je saldo rood is, dan is het geld wat jij moet betalen. Bij mij gaat het overigens nu wel heel goed. Ik zit deze periode (sinds 01-09) op een gemiddelde van 4,19L/100KM met mijn D2 (20%).

• Blik1984
Prx schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:36:
[...]

Als ik een tussenstop heb op weg naar huis, dan is het vervolg van mijn rit gewoon privé. Dat was nou eenmaal mijn 'eindbestemming' vanaf het werk op dat moment. Zeker als ik daar 30+ minuten blijf, dan vind ik het niet netjes om dan maar het vervolg op zakelijk te boeken.
Hmm, dat zie ik persoonlijk wel anders, maar het ligt ook een beetje aan waar je tussenstop is. Als je van Utrecht naar Amsterdam rijd en je tussenstop is in Breukelen dan zou het wat mij betreft gewoon allemaal op zakelijk mogen.

De belastingdienst rekent dat weer anders overigens. Die neemt volgens mij het verschil tussen de normale zakelijke kilometers en de extra kilometers als privé-kilometers

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:14:
De trainingen vallen qua moeilijkheid reuze mee. Iemand zonder enige kennis van Java moet mee kunnen doen in zo 'n Masterclass. Voorkennis is uiteraard erg handig.

Mag ik overigens vragen vanwaar de switch van advies naar de meer technische implementatiehoek? Cap doet ook aan business analysis, enteprise architectuur en management consulting. Iets wat veel meer in jouw straatje ligt denk ik.

• Tankiej
[...]

[...]
Zakelijk :)
Ik rijd letterlijk langs een supermarkt op weg naar huis, omrijden is alleen parkeren (misschien 30-40 meter extra).

Overigens heb je bij het mobility dashboard de mogelijkheid om omrijkilometers in te vullen bij je zakelijke ritten, die worden dan als privé kilometers gezien. Maar toen ik dat een keer opperde op Yammer om dat te gebruiken werd ik voor gek verklaard, er staat immers nergens beschreven dat je dat moet gebruiken. Een rit is gewoon zakelijk of privé, niet een combinatie daarvan, kreeg ik te horen :)
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:34:
[...]

Lijkt erop dat leasen dan toch voordeliger en makkelijker (ook niet onbelangrijk) is, gezien de verzekeringskosten en andere bijkomende kosten bij mijn privé auto.
Sowieso wacht ik tot het einde van de proeftijd, kan ook niet anders.

Ik maak graag van dat aanbod gebruik, al heb ik al wel een indicatie gezien bij directlease
Ik ben niet echt een autofanaat dat ik 100 opties wil, of uberhaupt hoge eisen heb, dus dat scheelt al weer. Dus het is puur een vervoersmiddel, maar dat het er mooi uit ziet is natuurlijk mooi meegenomen :+

- Volkswagen Golf VII 1.6 TDI (bijvoorbeeld: Trendline Plus BlueMotion (5d) 110pk)
- Volvo V40 D2 (Bijvoorbeeld: Business R-Design (5d) 115pk)
- Audi A3 1.6 TDI
- SEAT Leon 1.6 TDI (Bijvoorbeeld: Ecomotive Lease Sport (5d) 110pk)

Zou je hier een indicatie voor kunnen geven? Mag eventueel ook in een DM
Ik zal het even opzoeken en stuur het je in een DM :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 01-10-2014 13:08 ]

Verwijderd

_vision schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:57:
[...]

De trainingen vallen qua moeilijkheid reuze mee. Iemand zonder enige kennis van Java moet mee kunnen doen in zo 'n Masterclass. Voorkennis is uiteraard erg handig.

Mag ik overigens vragen vanwaar de switch van advies naar de meer technische implementatiehoek? Cap doet ook aan business analysis, enteprise architectuur en management consulting. Iets wat veel meer in jouw straatje ligt denk ik.
Klinkt goed!

Mijn oorspronkelijke open sollicitatie, via een Cap medewerker, was gericht op een startersfunctie binnen het onderwerp cyber security, waarbij ik dus ook zeker de technische kant had willen leren kennen. Ik heb een hbo opleiding en daardoor kon ik niet bij bijvoorbeeld management consulting terecht, ook business analist was blijkbaar geen optie (dit heb ik namelijk wel gevraagd).

Er bleek uiteindelijk geen plek te zijn bij Cyber Security, maar ze boden mij wel deze mogelijkheid. Gezien de huidige arbeidsmarkt in mijn eigen vakgebied (Safety & Security) + mijn eigen ambitie om richting ICT te gaan, lijkt het me daarom een buitenkans.
Ik krijg namelijk voldoende ruimte om me te ontwikkelen in het ICT vakgebied en daarnaast sluit het niet uit dat een switch richting CyberSec alsnog mogelijk is (Dat gaf de Capgemini contactpersoon in mijn netwerk ook aan).
Ik zie het zelf dus als een ideale opstap waar leren goed mogelijk is en waar mijn toekomstige loopbaan binnen Cap ook nog mee verder zou kunnen. En misschien denk ik er over een jaar wel weer heel anders over en voel ik me helemaal op mijn plaats.

• Blik1984
Tankiej schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:05:
[...]
Een rit is gewoon zakelijk of privé, niet een combinatie daarvan, kreeg ik te horen :)

[...]
Als ik vanuit mijn werk een privé-afspraak heb is bij mij het verschil tussen de privé-km en de zakelijke km's het getal wat ik gebruik als privé-kilometers. Niet de totaal aantal kms

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 19:49
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:13:
[...]

Mijn oorspronkelijke open sollicitatie, via een Cap medewerker, was gericht op een startersfunctie binnen het onderwerp cyber security, waarbij ik dus ook zeker de technische kant had willen leren kennen. Ik heb een hbo opleiding en daardoor kon ik niet bij bijvoorbeeld management consulting terecht, ook business analist was blijkbaar geen optie (dit heb ik namelijk wel gevraagd).
Misschien beetje laat maar bij welk cluster kwam je sollicitatie terecht?
Er zijn namelijk verschillende clusters met Security onderdelen.

Maar misschien was het meer qua ervaring deze keuze.

In ieder geval welkom ! :)

• Tankiej
Blik1984 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 13:22:
[...]

Als ik vanuit mijn werk een privé-afspraak heb is bij mij het verschil tussen de privé-km en de zakelijke km's het getal wat ik gebruik als privé-kilometers. Niet de totaal aantal kms
Ik bedoel natuurlijk bij gebruik van het kastje die we bij Cap hebben :)

• Juancho
Prx schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:36:
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Als ik een tussenstop heb tussen werk en thuis en dat ligt redelijk op de route, waarom zou je het 2de deel van je rit dan niet op zakelijk mogen boeken? Je moet hoe dan ook naar huis, of je nu een tussenstop hebt ofniet.

Voorbeeldje: je werkt in utrecht, woont in het oosten en hebt een privé etentje in Amersfoort. Je rijdt dezelfde rit die je anders helemaal op zakelijk boekt alleen nu heb je een tussenstop. Waarom zou je de rit van na het etentje naar huis niet op zakelijk mogen/kunnen boeken?

• Prx
Juancho schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:53:
[...]

Voorbeeldje: je werkt in utrecht, woont in het oosten en hebt een privé etentje in Amersfoort. Je rijdt dezelfde rit die je anders helemaal op zakelijk boekt alleen nu heb je een tussenstop. Waarom zou je de rit van na het etentje naar huis niet op zakelijk mogen/kunnen boeken?
Ik heb het niet over wat ik eerlijk vind, maar ik deel gewoon wat Jack Knol op Yammer heeft geplaatst. Je eerste echte stop is je eindbestemming en vanaf daar is het privé.

Ik zou het ook graag allemaal zakelijk boeken, maar ik krijg het niet over mijn integere ziel om het zo te doen. :)

• Blik1984
Prx schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:04:
[...]

Ik heb het niet over wat ik eerlijk vind, maar ik deel gewoon wat Jack Knol op Yammer heeft geplaatst. Je eerste echte stop is je eindbestemming en vanaf daar is het privé.

Ik zou het ook graag allemaal zakelijk boeken, maar ik krijg het niet over mijn integere ziel om het zo te doen. :)
Jack :N

De man die de duurzaamheidskaart heeft gespeeld om dit belachelijke lease-beleid goed te praten. Ondertussen maakt hij goede sier in allerlei magazines, wordt zijn team uitgebreid omdat er meer werk voor zijn team is maar wordt er tegelijkertijd vergeten dat het personeel ongelukkiger wordt. Een echte teamspeler die man

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prx schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:04:
[...]

Ach als ik zie hoe je als medewerker op alle secundaire arbeidsvoorwaarden gekort wordt moet je haast vechten om het laatste restantje nog te behouden. Zolang het omrijden niet te gortig wordt is het voor mij gewoon woon-werk verkeer.

Verwijderd

Scoro schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 18:17:
[...]

Misschien beetje laat maar bij welk cluster kwam je sollicitatie terecht?
Er zijn namelijk verschillende clusters met Security onderdelen.

Maar misschien was het meer qua ervaring deze keuze.

In ieder geval welkom ! :)
Dat weet ik niet, het enige dat ik te horen kreeg is dat er alleen een senior functie was, maar dat dit logischerwijs te hoog was direct (pas afgestudeerd).

Aankomende week hoor ik als het goed is of ik de baan krijg, dus ik ben er nog niet. Wel heb ik ook een gesprek bij EY (daar het e-assessment al wel gehaald), maar ik weet hier nog niets van arbeidsvoorwaarden e.d., wat in de afweging natuurlijk wel belangrijk is. Afwachten!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-11 09:49

Cyphax

Moderator LNX
Tsurany schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:37:
[...]

Ach als ik zie hoe je als medewerker op alle secundaire arbeidsvoorwaarden gekort wordt moet je haast vechten om het laatste restantje nog te behouden. Zolang het omrijden niet te gortig wordt is het voor mij gewoon woon-werk verkeer.
Ben ik het mee eens. Ik moet wel opmerken dat ik vind dat het vrij snel gortig is (en bij twijfel maak ik er wel privé van; ik rij niet zoveel privé) en dat ik het ook rustig andersom doe: ik moet vanavond nog even tanken, maar bij zoiets laat ik 'm op privé staan ondanks dat het strictgenomen voor 99% zakelijk gebruik is. Ik ben er niet zo moeilijk in, en blijft binnen de perken of ik zal eerder mezelf licht benadelen dan Cap, dus ik maak me er geen zorgen om. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cyphax schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:48:
[...]

Ben ik het mee eens. Ik moet wel opmerken dat ik vind dat het vrij snel gortig is (en bij twijfel maak ik er wel privé van; ik rij niet zoveel privé) en dat ik het ook rustig andersom doe: ik moet vanavond nog even tanken, maar bij zoiets laat ik 'm op privé staan ondanks dat het strictgenomen voor 99% zakelijk gebruik is. Ik ben er niet zo moeilijk in, en blijft binnen de perken of ik zal eerder mezelf licht benadelen dan Cap, dus ik maak me er geen zorgen om. :)
Dat is wellicht juist wat Cap wilt bereiken. Dat mensen geen zin hebben om moeilijk te doen en dus deze constructie kiezen om teveel toe te geven.

Pagina: 1 ... 34 ... 84 Laatste