Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:14:
Thanks nog voor de eerdere informatie!
Inmiddels ben ik uitgenodigd voor het assessment (aankomende week) en sollicitatiegesprek, vanwege mijn huidige contract bij mijn werkgever kan ik pas starten in december, maar dat was gelukkig geen probleem.
Het oefen assessment heb ik tot dusver goed gemaakt, het is vrij logisch allemaal als je het eenmaal door hebt, dus ik maak me daar nog weinig zorgen over. Alleen het inductief redeneren kan ik dus niet oefenen, dus dit zal wel even een verrassing worden gok ik.
Ik kijk er erg naar uit, al ben ik wel benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de ICT cursussen.. Ik ben op dit moment puur werkzaam als consultant/adviseur en dan op volledig op het gebied van veiligheid, ICT ervaring is puur op basis van affiniteit (altijd iets met computers gehad, mezelf daarbij geleerd om bijvoorbeeld met html te werken).
Is dit zonder ICT achtergrond (aan opleidingen dus) een beetje goed te doen? Ik heb het hierbij over de softwarepakketen die horen bij de Junior Developer Masterclass (dus in eerste instantie Java)
Edit: aanvullende vraag:
Naar verwachting wil ik na mijn proeftijd gaan verhuizen naar Noord-Brabant, aangezien mijn vriendin daar woont/studeert en ik qua verbindingen relatief snel in Utrecht/Amsterdam kan zijn. Ik rij dan in principe alleen zakelijke kilometers (Naar Utrecht is ca. 90 km, maar wel in een uur te doen). Vanaf dat moment maak ik bijna geen prive kilometers. Ik heb op dit moment prive een nette BMW 3 serie ter beschikking.
Wat is jullie advies om te gaan doen met de mobiliteitsvergoeding?
Uit eerder berichten maak ik namelijk op dat leasen interessant is bij veel zakelijke kilometers, maar dat een netto km uitkering hiervoor ook wel geschikt zou kunnen zijn.
Alvast hartelijk dank voor de expertise

Uitrekenen wat voor jou het voordeligste is
Als je een maand lang heen en weer naar Utrecht rijdt (90km is dan enkele reis neem ik aan?), dan zit je op: 90 * 2 * 20 (ca. aantal werkdagen per maand) * 0,19 = 684 euro netto kilometervergoeding per maand. Het resterende deel van je mobiliteitsbudget spaar je dan op en krijg je aan het einde van het jaar bruto, en kan je evt. ook gebruiken voor de bruto/netto flexdeclaratie. Dat moet je dan even afzetten tegen de kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting) om te zien wat er onderaan de streep over blijft.
Vervolgens kijken wat je evt. voor auto zou willen leasen en uitrekenen wat dat kost incl. bijtelling, en vergeet niet een schatting/berekening van aantal privé kilometers mee te nemen om te zien wat je daarvoor terug krijgt. Daarnaast ook de verbruikskosten, omdat je daar ook op afgerekend kan worden.
Als je aangeeft wat voor auto je in gedachten hebt, kan ik je wel een indicatie geven van de leaseprijs
Of je wacht tot je tegen het einde van je proeftijd bent en kijkt dan wat je doet. Je kan toch pas een auto bestellen na je proeftijd

TweakerVincent schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:25:
[...]
even terugkomend op mijn leaseverhaal. Ik kan inderdaad zelf rijden in een gare auto en dan waarschijnlijk nog goedkoper uitzijn, maar leasen heeft ook voordelen. Nieuwe bak, geen gezeur met reparatie/verzekering etc. Daar betaal ik graag voor. Geen zin om een loos autootje van 10k te kopen en daarmee tig zakelijke km's te maken. Mij niet gezien.
Verklaring geen prive van 500 km wil ik niet, ik rijd wel meer dan 500 km EN ik wil de vrijheid hebben om gewoon ff naar Limburg te kunnen rijden indien dit nodig is.
Mijn punt is dat de nieuwe leaseregeling voor mij vele male voordeliger is dan de oude onbeperkt km variant. Ben er dus erg blij mee

Ik zei ook dat het financieel voordeliger
kan zijn, ik had het niet over andere voor- of nadelen

Ik heb ook bewust voor een leaseauto gekozen, omdat het gewoon erg makkelijk is. Geen gezeur, geen risico, geen extra kosten (zolang je binnen de verbruiksnormen en kilometeraantallen blijft

).
Ik gok ook zo dat ik nu goedkoper uit ben dan ik met de oude leaseregeling zou zijn, vanwege het bedrag dat ik terug krijg voor privé kilometers. Maar daarbij moet ik dan wel zeggen dat ik nu veel bewuster ben van de ritten die ik maak en daardoor ook gewoon minder rijdt.
Toen ik wachtte op mijn bestelde auto kreeg ik een huurauto waar ik ruim 4 maanden in gereden heb, ik pakte toen voor elk klein dingetje de auto en 'combineerde' ik de ritten niet/nauwelijks. Dus vanaf werk eerst naar huis en dan pas bedenken of ik nog iets nodig had bij een winkel. Nu doe ik dat van te voren en rijd ik vanaf mijn werk naar een winkel als het nodig is en dan naar huis, wat resulteert in minder kilometers.
Ook reed ik zonder twijfel even voor een avond naar Groningen (220km enkele reis) en weer terug, om uit eten te gaan met vrienden. Dat doe ik nu niet meer