Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 22:17
Met Lync (de opvolger) wel, maar waarom we dat nog niet hebben is me een raadsel.

Als je bij de klant zit dat je dan toch nog makkelijk snel bereikbaar bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropfater
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Vraagje. Ik denk er ook aan om een V40 te leasen. Mijn huidige leasecontract loopt eind juni af. Iemand nog een tip waar te bestellen? Ik wil wel graag in de 14 % regeling vallen... Voor de slachtoffers: hebben jullie de standaard versies via Alphabet gekozen?

Ben benieuwd naar jullie reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:53
Bij Volvo heb je vrije lease keuze bij Alphabet. Ik zou dus je adviseren om bij wat dealers in de buurt proberen een mooie offerte te scoren. Korting hier, korting daar, dreigen met andere dealers ;). Als je 14% wil met je dus de D4 190pk nemen, prima leasebak! Ga die zelf ook bestellen als ik (eindelijk) mn nieuwe vaste contract binnen heb!

Rij overigens nu al een tijdje een V40 tijdelijk van een collega tot ik mijn eigen krijg, maar wat een heerlijke auto zeg!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-10 23:22
ik zat sterk te twijfelen tussen die D4 en een audi a3.. maar de a3 vond ik een stuk beter rijden/schakelen. Vooral het laatste ging niet helemaal lekker naar mijn idee in de volvo.

Kan aan mij liggen :) maar vond de audi net wat lekkerder rijden/ luxer aanvoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:42
Scoro schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 21:11:
Met Lync (de opvolger) wel, maar waarom we dat nog niet hebben is me een raadsel.

Er loopt een Pilot met Lync, zit ik ook in. Alleen het is met recht een pilot, sommige dingen werken nog niet helemaal goed.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een lazy question aan de to be collegas,

zijn we met 5 mei btw vrij? ik zou zeggen van niet en toch wil ik voor de zekerheid vragen vanwege een bachelorparty van een maat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 23:18
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:11:
Even een lazy question aan de to be collegas,

zijn we met 5 mei btw vrij? ik zou zeggen van niet en toch wil ik voor de zekerheid vragen vanwege een bachelorparty van een maat _/-\o_
5 mei is geen officiële vrije dag. Veel CAO's stellen dat het één keer in de vijf jaar een vrije dag is, maar ik weet niet hoe het bij Cap geregeld is.. Volgens Clarity is het in ieder geval geen algemene vrije dag :)

Edit:
Het staat trouwens gewoon in de HR charter:
Indien in lustrumjaren 5 mei als nationale feestdag wordt gevierd, geldt deze dag eveneens als feestdag.

Volgend jaar dus wel een vrije dag.

[ Voor 18% gewijzigd door Tankiej op 23-04-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 22:17
Meekoh schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:16:
[...]

Er loopt een Pilot met Lync, zit ik ook in. Alleen het is met recht een pilot, sommige dingen werken nog niet helemaal goed.
Hoe geef ik me op?

Ik zit nu bij de klant dus me Cap laptop vangt stof. Dus als ik lync op me mobiel enigzins kan draaien is dat prima voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Scoro schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 21:11:

Waarom we het niet hebben, simpel volgens mij geeft Capgemini nu liever geld uit aan zaken die er echt toe doen. Lync is niet bepaald iets wat extra waarde toevoegd tov Communicator zijn er maar een paar nieuwe features. Er loopt een pilot, loopt volgens mij al een paar maanden, zolang niet alle bugs/issues verholpen zijn en zolang er geen urgente noodzaak is om over te gaan op lync zullen we bij communicator blijven gok ik zo. Maar het kan ook best zijn dat we einde van het jaar met MS onderhandelingen (contract verjaardag) een kadootje krijgen van MS :)

Met communicator kon je trouwens ook via de tel (iphone/android) online zijn, bug / gat in het netwerk, heb het even geprobeerd maar irriteerde toch vrij snel dat je s'avonds thuis een constante flow van berichten van collegas kreeg die zich verveelden bij een cursus of andere avond activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Scoro schreef op woensdag 23 april 2014 @ 23:22:
[...]

Hoe geef ik me op?

Ik zit nu bij de klant dus me Cap laptop vangt stof. Dus als ik lync op me mobiel enigzins kan draaien is dat prima voor mij. :)
Niet, ze laten geen nieuwe gebruikers toe.
Je zult gewoon moeten wachten net als de rest van het bedrijf.

En zoals Sieger ook al zegt, het is niet simpel om global in 1x over te gaan naar lync.
Maar lync heeft wel degelijk toegevoegde waarde! met name rondom het uitnodigen van gebruikers die geen communicator of lync hebben. Of de ingebouwde whitebord, is al vaak handig geweest in architectuur besprekingen met MS.
edit:
En het integreert echt goed met de windows phone app. Als je een lync meeting hebt, dan kun je bijv. zeggen bel mij op tel x en join de call.

[ Voor 9% gewijzigd door Meekoh op 24-04-2014 10:56 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropfater
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Thanks Juancho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik ga vrijdag een offerte samenstellen bij een goede bekende die werkt bij een Volvo dealer, dus hoop een mooie offerte samen te stellen. Als je interesse hebt om die eens naast een offerte van jou te leggen hoor ik het wel!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-10 18:59

YoVla

Yoghurt met vla

Zijn er binnen Cap eigenlijk al pilots voor Windows 8.1?

Ben er zelf veel mee bezig, waardoor ik het wel zou willen testen voor Cap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
YoVla schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:52:

Niet dat ik weet.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-10 21:04
YoVla schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:52:

Volgens mij word er in de hoek van de App Center en bij Microsoft al gebruik gemaakt van windows 8(.1) mede doordag veel software voor microsoft ontwikkeling alleen werkt op de laatste versies. Ik weet in ieder geval van 2 collega's die W8.1 hebben draaien op hun Lenovo bakbeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
kuno_van_dijk schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:56:
[...]

Volgens mij word er in de hoek van de App Center en bij Microsoft al gebruik gemaakt van windows 8(.1) mede doordag veel software voor microsoft ontwikkeling alleen werkt op de laatste versies. Ik weet in ieder geval van 2 collega's die W8.1 hebben draaien op hun Lenovo bakbeesten.
Klopt. Ik heb zelf ook Office 2013 ^^ meeste mensen bij AppsTwo die ontwikkelen hebben een msdn account waar alle benodigde licenties staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
kuno_van_dijk schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:56:
[...]

aaah die hebben gewoon hun msdn keys daarvoor gebruikt. Wil ik ook nog een keer gaan doen, maar heb geen tijd...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posted and solved.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Hebben mensen ervaring met een voorloopauto/huurauto op vakantie te gaan? Ik heb een tankpas voor alleen nl.. Dus vraag mijzelf af of ik uberhaupt naar het buitenland mag met die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:39:
Hebben mensen ervaring met een voorloopauto/huurauto op vakantie te gaan? Ik heb een tankpas voor alleen nl.. Dus vraag mijzelf af of ik uberhaupt naar het buitenland mag met die auto.
Ik denk dat je dat het beste kan vragen aan de lease administratie. Ik gok er op dat het wel mag, maar dat je dus eerst de brandstof moet voorschieten en dan kan declareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:18
Zo, de topic-start ook maar weer eens bijgewerkt met wat nieuwe media en Papendorp maar eens helemaal vervangen met Leidsche Rijn. :) We zitten hier ondertussen ook alweer een jaar, dus het mocht ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 21:20
ls789 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:39:
Even navragen bij de lease afdeling inderdaad, maar volgens mij mag je die bonnetjes gewoon declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 11:02
dan zou je in principe alleen voor een maandje een poolauto kunnen nemen en vervolgens na je vakantie weer terug geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 16:25:
@Is789: Ik denk dat je mijn bovenstaande punt mist.

En dan heb je nog enkele zaken in het voordeel van Cap werken: je bent jong (detacheerders betalen naar verhouding vrij goed voor jonge werknemers maar de loonontwikkeling vlakt er wel snel af voor seniors), en je rijdt een fiscaal gunstige auto.
Helemaal mee eens dat na een aantal jaren de loonontwikkeling afvlakt: er zijn oudere collega's die meerde jaren geen loonsverhoging cq inflatie correctie hebben ontvangen. Bij hierboven genoemde werkgevers is dat wel de normaalste zaak van de wereld :'(

Dus wegwezen na een aantal jaren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
SolarOrbiter schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:58:
dan zou je in principe alleen voor een maandje een poolauto kunnen nemen en vervolgens na je vakantie weer terug geven ?
Nee, dat kan niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 16:50
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:45:
[...]

Helemaal mee eens dat na een aantal jaren de loonontwikkeling afvlakt: er zijn oudere collega's die meerde jaren geen loonsverhoging cq inflatie correctie hebben ontvangen. Bij hierboven genoemde werkgevers is dat wel de normaalste zaak van de wereld :'(

Dus wegwezen na een aantal jaren :)
Dat je salarisontwikkeling afvlakt, is an sich geen probleem. Boven een bepaalde leeftijd stijgt je waarde op de werkvloer ook niet meer zoveel; de extra ervaringsjaren voegen steeds minder toe, en boven een bepaalde leeftijd krijg je te maken met een afnemende energie en flexibiliteit.

Wanneer je piekt, is afhankelijk van de persoon en de functie. Bij een hoogopgeleide kantoorfunctie met een flinke technologie-component zou ik gokken rond de 45 a 50 jaar.

Het probleem is dat je salaris bij detacheerders al 10 a 15 jaar eerder uitvlakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 12:39
Is er een minimale periode dat je een poolauto mag leasen dan? Ik heb een paar jaar geleden een half jaar een poolauto gehad en weer ingeleverd. Uiteraard geen korting gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 06:42

aex351

I am the one

Dat kan, de minimale leaseperiode van een poolauto is een maand.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Ja kan theoretisch. Je profiteert dan uiteraard niet van die kortingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Ik las een aantal pagina's terug over parkeren in het weekend bij het capgemini gebouw "Amsterdam atlas" . Nu ga ik zaterdag naar oranje in de arena ;) hoe heet het parkeerterrein waar ik mag parkeren? De p9 schijnt niet te mogen .. Las ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Het is inderdaad niet toegestaan om gedurende de avonduren, weekenden (en evenementen) te parkeren op P9 Antartica. Het is echter wel toegestaan om onder het gebouw America te staan. Je kunt dan het terrein oprijden, de slagboom door (na aanbieden pas) en naar beneden rijden en daar opnieuw je pas aanbieden. Je kunt dan naar buiten en binnen bij dezelfde roldeur via de fietsers in-/uitgang.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EdgspWTmM98TfZrNg52eO8wR/full.jpg
(Klik op de afbeelding om deze te vergroten) (Link naar Google Maps)

De blauwe lijn geeft aan hoe je in kunt rijden. De twee rode stippen zijn de momenten waarop je jouw Capgemini badge aan moet bieden bij een paal om in te kunnen rijden.

Wanneer je het bezoekje aan de ArenA hebt afgerond dan zul je natuurlijk het pand weer moeten betreden. Dit kun je doen door je pas aan te bieden bij de paal bij de gele stip. Op de hoek van dit muurtje zal je de reader vinden. Wanneer je daar je pas bij de reader houdt, dan zal de deur beneden open gaan en kun je de parkeergarage weer betreden.

Voor de volledigheid nog even de groene lijn om aan te geven hoe je uit kunt rijden.

ps. Het kan zijn dat je vanaf P9 komt. Dan kom je onder de overgang aan de rechterzijde van de afbeelding uit. Maar met deze informatie zou je er wel moeten komen. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Prx op 15-05-2014 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 13:28
Verouderd bericht, niet meer van toepassing. Zojuist een calculatie doorgestuurd gekregen waarin de juiste bedragen staan. Komt erop neer dat de privé kilometers die ik nu heb bespaard later even veel kosten dan wat ze nu opgeleverd hebben!

[ Voor 77% gewijzigd door Tedillac op 26-05-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Prx schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 17:30:
Het is inderdaad niet toegestaan om gedurende de avonduren, weekenden (en evenementen) te parkeren op P9 Antartica. Het is echter wel toegestaan om onder het gebouw America te staan. Je kunt dan het terrein oprijden, de slagboom door (na aanbieden pas) en naar beneden rijden en daar opnieuw je pas aanbieden. Je kunt dan naar buiten en binnen bij dezelfde roldeur via de fietsers in-/uitgang.

[afbeelding]
(Klik op de afbeelding om deze te vergroten) (Link naar Google Maps)

De blauwe lijn geeft aan hoe je in kunt rijden. De twee rode stippen zijn de momenten waarop je jouw Capgemini badge aan moet bieden bij een paal om in te kunnen rijden.

Wanneer je het bezoekje aan de ArenA hebt afgerond dan zul je natuurlijk het pand weer moeten betreden. Dit kun je doen door je pas aan te bieden bij de paal bij de gele stip. Op de hoek van dit muurtje zal je de reader vinden. Wanneer je daar je pas bij de reader houdt, dan zal de deur beneden open gaan en kun je de parkeergarage weer betreden.

Voor de volledigheid nog even de groene lijn om aan te geven hoe je uit kunt rijden.

ps. Het kan zijn dat je vanaf P9 komt. Dan kom je onder de overgang aan de rechterzijde van de afbeelding uit. Maar met deze informatie zou je er wel moeten komen. :)
top man! thanks hiervoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Dat kan. Je betaalt dan de normale leaseprijs (niet de korting die je bij contractovername hebt). Je kunt te allen tijde een auto uit de pool gebruiken, met een minimale termijn van 1 kalendermaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Verouderd bericht, niet meer van toepassing. Zojuist een calculatie doorgestuurd gekregen waarin de juiste bedragen staan. Komt erop neer dat de privé kilometers die ik nu heb bespaard later even veel kosten dan wat ze nu opgeleverd hebben!

[ Voor 90% gewijzigd door Tedillac op 26-05-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Dat had ik ook al aangegeven toen dit werd ingevoerd. Je hebt geen 10.000 per jaar, maar +- 3333 per 4 maanden. Als je dus theoretisch gezien prive 10.000 km zou rijden in 1 maand, dan moet je flink bijbetalen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 15:41
Eh? Je krijgt bruto terug en betaald netto, dat klinkt érg krom. Zo krom zal de regeling toch wel niet zijn?
(Ik werk niet meer bij Cap, maar vind het wel een intressante discussie want dit gaat natuurlijk bij steeds meer bedrijven terugkomen).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac

[ Voor 79% gewijzigd door Tedillac op 26-05-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Je lijkt inderdaad precies zo'n geval te zijn met de (on)juiste combinatie van factoren..

Ik vind hem in ieder geval zeer interessant, omdat je zo in een trimester behoorlijk benadeeld wordt tegenover het gehele jaar. Ik zou hem eens als case neerleggen bij de COR, als ik jou was. Misschien dat het systeem toch nog een kleine tweak nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Het voorbeeld klopt alleen niet, omdat wat je er over heen gaat ook van je bruto loon afgaat, ofwel van de vergoeding die nog over is, of het wordt verrekend als prive bijdrage aan je auto waardoor je bijtelling minder wordt. Het kan zijn dat er dan nog een klein verschil overblijft, maar dat zijn geen honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Het komt er op neer dat ik afgelopen periode 1718km privé over heb gehouden. Daarnaast heb ik 0.42l/100km te zuinig gereden (groene cijfers dus) en een dikke 10ct per liter te goedkoop getankt. Dat alles over zo'n 17.400km in die periode. Al die besparing levert me nu dus netto 31€ per maand op wat bruto volgens het dashboard €92 is.

Voor die €31 netto per maand kan ik geen 1718km terug kopen a €11.52 per 100km (bruto dan, maar dan haal je het nog niet netto). En dan heb ik het nog niet eens over waar het bespaarde geld is gebleven want het goedkoper rijden en tanken staat los van de kilometers, maar zit wel in die netto €31 meegerekend!

[ Voor 3% gewijzigd door Tedillac op 19-05-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Ja, maar dan komt het erop neer dat als je het meeste waarde voor je geld wilt hebben je moet zorgen dat je met alle plussen en minnen net op je lease-budjet zit, dat klopt, maar dat was met de oude lease-regeling ook al zo. Alleen is het nu veel moeilijker te bapalen waar dat optimum ligt, en tevens afhankelijk van je zakelijke en prive kilometers. Als ik ga rekenen kom ik er overheen, 1/0,58 * 31 * 4 / 11.52 = 18,59 bij mij, dus kun je er 1859 kilometer mee rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac

[ Voor 77% gewijzigd door Tedillac op 26-05-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Nee, de 1/0,58 is de omrekening van netto naar bruto. Je rekent vanuit netto, dus 1 - 0,42 = 0,58 is het netto deel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Meekoh schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:56:
Dat had ik ook al aangegeven toen dit werd ingevoerd. Je hebt geen 10.000 per jaar, maar +- 3333 per 4 maanden. Als je dus theoretisch gezien prive 10.000 km zou rijden in 1 maand, dan moet je flink bijbetalen.
A propos de beperking van privekilometers:

Worden de leaseprijzen nog steeds berekend op basis van 40.000 km/jaar, ook al is het privegebruik van onbeperkt naar 10.000 beperkt? In dat geval betaal je namelijk dubbelop voor de privekilometers kilometers tussen de 10.000 en pak-hem-beet 15.000 per jaar waarmee de 40k is bepaald: zowel via de verrekening van meer/minder rijden als via de verrekening van boven norm/onder norm leasen.

Verder is 3333/trimester minder dan 10k per jaar. Neem een consultant met een (in mijn ogen) bescheiden privegebruik van 500 km/maand + 1x per jaar een vakantie van 2500 km extra. Deze consultant rijdt 8500 per jaar prive, ruim onder de vrije kilometers van Cap (en nog ruimer onder de vrije kilometers in sommige andere leaseregelingen). Toch moet hij ineens 1167 km bijbetalen als de vakantie niet over de grens van twee trimesters spreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
t_captain schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:33:
[...]

A propos de beperking van privekilometers:

Worden de leaseprijzen nog steeds berekend op basis van 40.000 km/jaar, ook al is het privegebruik van onbeperkt naar 10.000 beperkt? In dat geval betaal je namelijk dubbelop voor de privekilometers kilometers tussen de 10.000 en pak-hem-beet 15.000 per jaar waarmee de 40k is bepaald: zowel via de verrekening van meer/minder rijden als via de verrekening van boven norm/onder norm leasen.

Verder is 3333/trimester minder dan 10k per jaar. Neem een consultant met een (in mijn ogen) bescheiden privegebruik van 500 km/jaar + 1x per jaar een vakantie van 2500 km extra. Deze consultant rijdt 8500 per jaar prive, ruim onder de vrije kilometers van Cap (en nog ruimer onder de vrije kilometers in sommige andere leaseregelingen). Toch moet hij ineens 1167 km bijbetalen als de vakantie niet over de grens van twee trimesters spreidt.
Nee, tegenwoordig wordt dat berekend op basis van 36.000 km/jaar.

Daarom zei ik ook +-. Aangezien ze per 4 maanden afrekenen.
3x4 = 12, dus 10K/3 = 3333,3333333333.
Omlaag afgerond dus 3333 per 4 maanden.
Dus inderdaad, zoals ook de persoon boven jou meldde. Meer dan de norm prive kilometers maken kost meer, dan dat je terugkrijgt door onder de norm te blijven.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkessels87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 20:40
Hoe zit het verschil tussen Mobiliteitsvergoeding en het bruto leasebedrag?
Is de bijtelling aftrekbaar van het verschil tussen de max en het werkelijke lease bedrag?

Met name hoe dit wordt weergegeven op de loonstrook. Dit vanwege schuld hulp verlening.

Bijtelling binnen MV resulteert is goedkeuring. Daarbuiten zorgt voor belasting op salaris en is daarom niet mogelijk.

Ik zou dit graag willen weten omdat ik binnenkort start binnen Cap en in de schuldsanering dreig te geraken.

[ Voor 60% gewijzigd door johnkessels87 op 20-05-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Ik stuur je per DM wel even een screenshot van mijn loonstrook, dan kun je zelf kijken of het beeld overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Als je onder je MV blijft, dan krijg je het restbedrag bij je salaris erbij (en betaal je er dus loonbelasting op). Als je er overheen gaat, dan wordt het gezien als een prive bijdrage aan de auto, en op een of andere manier op de bijtelling in mindering gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Weet iemand welke informatie Cap in ziet / in mag zien van je mobility dashboard? Bijv. je ritten, zien ze alle gegevens zoals ik ze ook zien of zien ze bijv alleen of een rit zakelijk of privé is? Toch even benieuwd naar ivm de privacy...

Bij mij gaat het volgens mij trouwens helemaal mis met de nieuwe leaseregeling, en dan puur op het aantal gemaakte privé km. Qua verbruik zat ik er iets boven maar de laatste maand rij ik netjes de normale snelheden maar privé rij ik best veel (vriendin woont 100km verder op). Ga uit van 3x die rit p/w waarvan de helft ongeveer privé is en de helft zakelijk en ik maak per week aardig wat privé km.

Mijn dashboard geeft echter aan dat ik nu op € -326,-- sta :| over een periode van bijna 4 maand.... Ik vind dit nogal schokkend eerlijk gezegd....

[ Voor 53% gewijzigd door Juancho op 22-05-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:53
De lease-regeling blijft in ieder geval verbazen bij Capgemini... man man man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De topic titel moet eigenlijk zijn " het grote cap lease Topic " ipv "Ervaring werken bij Capgemini " >:) >:) >:) >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Juancho schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:08:
Weet iemand welke informatie Cap in ziet / in mag zien van je mobility dashboard? Bijv. je ritten, zien ze alle gegevens zoals ik ze ook zien of zien ze bijv alleen of een rit zakelijk of privé is? Toch even benieuwd naar ivm de privacy...
Waarom zou je je priveritten in detail invoeren? Gewoon alle zakelijke ritten invoeren en elke maand 1 sluitpost met de privekilometers. (31-5-2014, "privegebruik mei 2014", 1278 km) Je werkgever heeft natuurlijk niets te maken met de details van je privegebruik.
Bij mij gaat het volgens mij trouwens helemaal mis met de nieuwe leaseregeling, en dan puur op het aantal gemaakte privé km. Qua verbruik zat ik er iets boven maar de laatste maand rij ik netjes de normale snelheden maar privé rij ik best veel (vriendin woont 100km verder op). Ga uit van 3x die rit p/w waarvan de helft ongeveer privé is en de helft zakelijk en ik maak per week aardig wat privé km.

Mijn dashboard geeft echter aan dat ik nu op € -326,-- sta :| over een periode van bijna 4 maand.... Ik vind dit nogal schokkend eerlijk gezegd....
Je rijdt kennelijk 600 km/week op en neer naar je vriendin, waarvan de helft samenvalt met zakelijke ritten en de helft prive is. Dat telt op naar zo'n 15.500 km/jaar, plus overig privegrbuik zal tussen 20 en 25Mm per jaar zitten. Dan vind ik 80 per maand aan extra kilometers niet schokkend. Ik vergelijk met de regeling die ik ooit bij LogicaCMG had (13.500 privekm vrij, 12 ct/km daarboven). In die regeling zou een privegebruik van 22.500 leiden tot een bijdrage van 1080 per jaar = 90 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
t_captain schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:22:
Waarom zou je je priveritten in detail invoeren? Gewoon alle zakelijke ritten invoeren en elke maand 1 sluitpost met de privekilometers. (31-5-2014, "privegebruik mei 2014", 1278 km) Je werkgever heeft natuurlijk niets te maken met de details van je privegebruik.
Ik voer niets in wbt details, ik zet gewoon de knop op zakelijk/privé en dat is het. Maar vervolgens zie je in je dashboard wel van welke locatie je bent vertrokken, waar je onderweg stopt en waar je eindigt. Mijn vraag is dus, zie Capgemini deze details ook of juist niet? Ik begrijp dan ook niet je opmerking over "gewoon alle zakelijke ritten invoeren en elke maand 1 sluitpost maken..". Wat bedoel je hiermee?
Je rijdt kennelijk 600 km/week op en neer naar je vriendin, waarvan de helft samenvalt met zakelijke ritten en de helft prive is. Dat telt op naar zo'n 15.500 km/jaar, plus overig privegrbuik zal tussen 20 en 25Mm per jaar zitten. Dan vind ik 80 per maand aan extra kilometers niet schokkend. Ik vergelijk met de regeling die ik ooit bij LogicaCMG had (13.500 privekm vrij, 12 ct/km daarboven). In die regeling zou een privegebruik van 22.500 leiden tot een bijdrage van 1080 per jaar = 90 per maand.
Tja dat verschilt dan. Ik vind 80 euro extra per maand bovenop mijn standaard leasekosten best behoorlijk. Persoonlijk had ik gehoopt net op nul uit te komen of wellicht max 10 a 20 euro te moeten bij betalen. Maar ok, toen ik de auto kreeg was ik nog vrijgezel en had ik die extra ritjes niet. Je moet wat voor je vriendin over hebben he :). Het is sowieso nog altijd stukken goedkoper dan zelf rijden of met de trein gaan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Staat gewoon beschreven in de beschikbare documentatie wat Cap kan zien van jouw ritten. Van zakelijke ritten zien ze begin en eindpunt en aantal km's, van privé ritten alleen aantal km's.

Natuurlijk zijn de begin en eindpunten van privé ritten niet al te moeilijk om te gokken als je 1 ritje tussen 2 zakelijke ritten hebt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Is die GPS tracker verplicht, of kun je gewoon met de hand schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
t_captain schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:38:
Is die GPS tracker verplicht, of kun je gewoon met de hand schrijven?
Verplicht bij alle leaseauto's besteld vanaf 1 juli 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Persoonlijke mening: een GPS tracker plus een complex systeem voor verrekening van allerlei kosten maken de leaseauto oninteressant als arbeidsvoorwaarde.

Ik zou die auto gewoon pakken voor de zakelijke ritten, en een concurrerend salaris onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:01:
Persoonlijke mening: een GPS tracker plus een complex systeem voor verrekening van allerlei kosten maken de leaseauto oninteressant als arbeidsvoorwaarde.

Ik zou die auto gewoon pakken voor de zakelijke ritten, en een concurrerend salaris onderhandelen.
Inderdaad de verrekening van allerlei kosten is dusdanig complex geworden dat er op (interne) fora pagina's over vol worden geschreven. Bovendien is door de complexiteit van de regeling de voorspelbaarheid van je eigen bijdrage erg moeilijk in te schatten. :(

Dus als ik ben het ermee eens dat op deze manier de leaseregeling oninteressant is geworden als arbeidsvoorwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt., als je niet vies bent van een beetje rekenen kan je je eigen bijdrage voor de komende periode goed inschatten.. Ik durf wel te zeggen dat ik nu goedkoper uit ben dan wanneer ik dezelfde auto bij de oude leaseregeling zou hebben. Ik rijd namelijk niet zoveel privé kilometers dat ik aan het budget kom, voor elke niet gereden kilometer krijg ik geld terug. Daarnaast zit ik redelijk op de norm voor verbruik en tank ik (uiteraard) goedkoper dan de rekenprijs, dus daar krijg ik ook geld voor terug.

Het enige grote nadeel is dat ze eind vorig jaar plotseling hebben besloten om het brandstofbudget fors te verhogen (bij 14% bijtelling ging het van 115% naar 145% van de fabrieksnorm). Nu is de basisleaseprijs hoger geworden. Wat ik vorige periode teveel betaalt heb, krijg ik nu wel weer terug, dus nu is het wel weer prima. Maar toch een beetje jammer dat ze dat zomaar hebben aangepast..

[ Voor 6% gewijzigd door Tankiej op 23-05-2014 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tankiej schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 08:58:
Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt., als je niet vies bent van een beetje rekenen kan je je eigen bijdrage voor de komende periode goed inschatten.. Ik durf wel te zeggen dat ik nu goedkoper uit ben dan wanneer ik dezelfde auto bij de oude leaseregeling zou hebben. Ik rijd namelijk niet zoveel privé kilometers dat ik aan het budget kom, voor elke niet gereden kilometer krijg ik geld terug. Daarnaast zit ik redelijk op de norm voor verbruik en tank ik (uiteraard) goedkoper dan de rekenprijs, dus daar krijg ik ook geld voor terug.

Het enige grote nadeel is dat ze eind vorig jaar plotseling hebben besloten om het brandstofbudget fors te verhogen (bij 14% bijtelling ging het van 115% naar 145% van de fabrieksnorm). Nu is de basisleaseprijs hoger geworden. Wat ik vorige periode teveel betaalt heb, krijg ik nu wel weer terug, dus nu is het wel weer prima. Maar toch een beetje jammer dat ze dat zomaar hebben aangepast..
Als jij je privé-kilometers niet maakt, moet je je afvragen of je uberhaupt wel privé moet rijden met je lease-auto, of uberhaupt een lease-auto moet nemen. Dan is het waarschijnlijk veel voordeliger om zelf een auto te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je wel veel zakelijke kilometers rijdt, is een leaseauto wel weer prettig.

Een bruto/netto mobiliteitsbudget levert wel heel weinig vergoeding voor een zakelijke km (19 cent van bruto naar netto = nog geen 10 cent netto verschil). Bovendien is de uitkering gemaximeerd en legt het systeem alle risico's op zakelijke kilometers naar de werknemer toe.

Ik zou eerder gaan voor een leaseauto zonder privegebruik en een hoger salaris ter compensatie van het privegebruik dat je vroeger had maar nu niet meer zo interessant is. Als je alleen zakelijk rijdt, is er geen basis om tegenvallers in de benzineprijs naar de werknemer door te belasten. Bovendien is de GPS tracker niet zo'n inbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VegZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 13:10
Over een niet al te lange tijd verloopt ook mijn leasecontract.
Langzaamaan ben ik me ook aan het verdiepen in de leaseregeling.
Alleen roept deze ook bij mij meer vragen, dan antwoorden op.
Over mijn vraag heb ik echter nog niets gelezen.

Ik rijd elk jaar ongeveer 55k. Hiervan zijn 50k zakelijke kilometers.
De leaseregeling is qua kilometrage niet flexibel ingestoken.
Er wordt bij mijn weten altijd uitgegaan van 36k per jaar.
Hiervan zijn dan 26k zakelijk en 10k privé (+ bijbetalen voor elke teveel gereden privékilometer)
De bonus/malus brandstof verrekening gebeurt over het zakelijke en privé gedeelte.

Wat gebeurt er als je boven de geraamde 26k zakelijke kilometers uitkomt?
Moet ik daar ook voor betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Volgens mij niet, in mijn geval zit ik namelijk al over de 26k (31k), en dat in ongeveer een half jaar tijd. Het lijkt er nog niet op dat ik meer ga betalen vanwege mijn zakelijke gebruik. Als dat wel zo is wordt dat 5 dagen per week thuis werken vanaf nu, en nog 5k privé erbij rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
VegZ schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:33:
Wat gebeurt er als je boven de geraamde 26k zakelijke kilometers uitkomt?
Moet ik daar ook voor betalen?
Nee, zakelijke km zijn altijd voor kosten Cap. (behalve het meerverbruik ten opzichte van de norm)
Dat kun je ook zien als je het aantal zakelijke km in de rekentool omhoog gooit. Dan blijft het bedrag nagenoeg gelijk (verschilde 3 euro bij het standaard rekenvoorbeeld)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:42:
Als je wel veel zakelijke kilometers rijdt, is een leaseauto wel weer prettig.

Een bruto/netto mobiliteitsbudget levert wel heel weinig vergoeding voor een zakelijke km (19 cent van bruto naar netto = nog geen 10 cent netto verschil). Bovendien is de uitkering gemaximeerd en legt het systeem alle risico's op zakelijke kilometers naar de werknemer toe.

Ik zou eerder gaan voor een leaseauto zonder privegebruik en een hoger salaris ter compensatie van het privegebruik dat je vroeger had maar nu niet meer zo interessant is. Als je alleen zakelijk rijdt, is er geen basis om tegenvallers in de benzineprijs naar de werknemer door te belasten. Bovendien is de GPS tracker niet zo'n inbreuk.
Je gaat er echt geen enkele cent van Capgemini bijkrijgen als je beslist om niet privé te gaan rijden. Bovendien ook niet nodig aangezien je bijtelling weggaat en je netto-salaris dus hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Blik1984 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:01:
[...]

Je gaat er echt geen enkele cent van Capgemini bijkrijgen als je beslist om niet privé te gaan rijden.
Ik keek vanuit het perspectief van een potentiele werknemer, niet vanuit het perspectief van een bestaande werknemer.

Ik zie de leaseregeling met z'n complexiteit en verplichte GPS tracker niet als iets dat ik heel graag prive zou gebruiken. In mijn optiek vertegenwoordigt de leaseregeling dus geen loonwaarde. Dat betekent dat men on par zou moeten betalen met andere bedrijven die geen leaseauto's hebben. Voor consultancybedrijven (die van oudsher een flink stuk van hun arbeidsvoorwaarden in de vorm van een leaseauto aanbieden) is die conclusie even slikken denk ik :)
Bovendien ook niet nodig aangezien je bijtelling weggaat en je netto-salaris dus hoger wordt.
Met andere woorden: je krijgt minder belastbaar inkomen, betaalt minder belasting en daardoor heb je eigenlijk niet minder loon.

Die redenering klopt alleen bij een belastingtarief van 100% ;)
Meekoh schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:10:

Nee, zakelijke km zijn altijd voor kosten Cap. (behalve het meerverbruik ten opzichte van de norm)
[...]
Voor iemand die niet prive rijdt is dat niet fair. Zijn autokosten zijn principeel zakelijke kosten, daar staat de loonstrook van de consultant volledig buiten. Als iemand dan erg veel brandstof verbruikt, mag zijn leidinggevende hem daar natuurlijk op aanspreken. Maar een automatische boete zodra je iets boven een normverbruik zit, daarmee begeeft een bedrijf zich in ongewenst gezelschap. Een looninhouding bij elk akkefietje, dat is de systematiek waarvan uitzendbedrijven met oost-europese seizoenswerkers zich graag bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
t_captain schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:57:
[...]
Voor iemand die niet prive rijdt is dat niet fair. Zijn autokosten zijn principeel zakelijke kosten, daar staat de loonstrook van de consultant volledig buiten. Als iemand dan erg veel brandstof verbruikt, mag zijn leidinggevende hem daar natuurlijk op aanspreken. Maar een automatische boete zodra je iets boven een normverbruik zit, daarmee begeeft een bedrijf zich in ongewenst gezelschap. Een looninhouding bij elk akkefietje, dat is de systematiek waarvan uitzendbedrijven met oost-europese seizoenswerkers zich graag bedienen.
Mee eens, maar dat is wel hoe het nu is. (don't shoot the messenger ;) )
De reden is dat men ervanuit gaat dat dus die norm + nu 45% te halen is en dat afwijkingen daarboven komen door iemand met een te zwaar voetje of uitermate sportief rijgedrag, om het even simpel te zeggen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik neem aan dat norm +45% in de meeste gevallen prima te halen is.

Maar het automatisme (meer verbruik = looninhouding) deugt niet. Als iemand bijvoorbeeld heel veel files op zijn traject heeft, of veel druk stadsverkeer, dan is dat principieel een probleem van de werkgever. Als iemand erg veel benzine gebruikt, dient zijn manager hem daarop aan te spreken. Files en stadsverkeer zijn dan een goed verweer. Pas als een goed verweer ontbreekt, is een tuchtmaatregel op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Er komt in de maand juni wel en wijziging betreft het leasebeleid. Dit zal denk alleen over de prive kilometers gaan (gaat omhoog van 10k naar ?? 15K??12k?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
t_captain schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:24:
Ik neem aan dat norm +45% in de meeste gevallen prima te halen is.
Ter informatie:

norm = 100% = verwerkt in leaseprijs
+15% = bijgelegd door Capgemini
+30% = bijgelegd door Medewerker (leaseprijs wordt opgehoogd)

Je betaalt dus altijd alles boven de 115% alsnog zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Prx op 23-05-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Blik1984 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:06:
[...]

Als jij je privé-kilometers niet maakt, moet je je afvragen of je uberhaupt wel privé moet rijden met je lease-auto, of uberhaupt een lease-auto moet nemen. Dan is het waarschijnlijk veel voordeliger om zelf een auto te regelen
Ik maak geen 10k privé kilometers per jaar, maar ik maak wel privé kilometers. Met de hoeveelheid zakelijke kilometers icm de privé kilometers, vind ik het wel prettig om een leaseauto te hebben. Ook dat je gewoon geen zorgen hebt over onderhoud of als er iets mis mee is. Qua kosten zal het niet veel verschillen, tenzij ik in een autootje ga rijden die zo goedkoop is dat je geen afschrijving meer hebt..
Prx schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 19:14:
[...]

Ter informatie:

norm = 100% = verwerkt in leaseprijs
+15% = bijgelegd door Capgemini
+30% = bijgelegd door Medewerker (leaseprijs wordt opgehoogd)

Je betaalt dus altijd alles boven de 115% alsnog zelf.
Eh, de complete 145% is verwerkt in de leaseprijs, als brandstofbudget? Het verschil is alleen dat je die laatste 30% terug kan krijgen.

Overigens is die 145% alleen voor 14%-bijtelling auto's in de nieuwe leaseregeling. 20% heeft een beetje minder (125% dacht ik?) en 25% zit nog op de 115% van de brandstofnorm. Dat omdat de auto's met 14% bijtelling gemiddeld meer afwijken in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Tankiej schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 19:53:
Eh, de complete 145% is verwerkt in de leaseprijs, als brandstofbudget? Het verschil is alleen dat je die laatste 30% terug kan krijgen.
Nope, het voorbeeld vanuit mijn p-lease:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4saInCeRPPUw9aBhdSMEh0EC/full.png

Laten we in ieder geval de terminologie even vaststellen:
Diesel: Brandstofprijs per liter (inclusief BTW)
Brandstof: Budget binnen standaard leaseprijs voor brandstof
Leaseprijs: Prijs voor de leaseauto zonder aanvullende brandstof
Poolkorting: Misbruikt veld voor de opslag van 115% naar 130%/145%
Afwijkende verogeding: Bedrag dat afgetrokken wordt van, of opgeteld wordt bij, je leaseprijs n.a.v. jouw rijgedrag (elke 4 maanden hercalculatie vanuit dashboard)
Totaal: Totaalprijs voor jouw leaseauto gedurende dit trimester

Nou, daar gaan we dan.

Met een standaard brandstofbudget van € 155,63 kan ik 108 liter diesel kopen voor € 1,441.
In het contract wordt gewerkt met 36.000 KM per jaar, ofwel 3.000 KM per maand.
Als ik 3.000 KM moet rijden met 108 liter dan zou mijn auto 1 op 27,77 moeten rijden.
Deel ik dan even 100 door 27,77 dan kom ik uit op 3,6 L/100 KM, wat de fabrieksopgave is voor mijn 20% Volvo V40 D2.

Dus: In de standaard leaseprijs zit maar 100% verwerkt, geen 115%. Capgemini sponsort dus ons nog wel een beetje. :)

Die misbruikte poolkorting is er later bijverzonnen om het naar 130%/145% te tillen voor 20%/14% bijtellings autos. Ik hoop dat je me daar wel op het woord geloofd dat die 15% opslag daar niet in zit? Anders heb ik nog een boel meer rekenwerk te doen om dat uit te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 23-05-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarom zit er BTW in de dieselprijs? Cap betaalt daar geen BTW over.

En de BTW die wel verschuldigd is over het gedeelte van de leasekosten i.r.t. privegebruik wordt op een andere manier verrekend, namelijk een BTW-correctie op basis van de cataloguswaarde. Als een liter teveel gebruikte diesel tegen 1.44 wordt doorbelast, maakt Cap winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Tjah, ik zou willen zeggen dat ik het mis heb maar de calculatie komt zo perfect uit op 36.000 KM met het verbruik van de auto. Hoe dat dan precies zit met de BTW zal nagevraagd moeten worden bij de lease administratie.

Voor wat betreft het meerverbruik ga ik even kijken hoe dat zit, want ik ben zelf ook wel benieuwd.

edit
Meerverbruik in het Dashboard wordt allemaal gerekend met een brandstofprijs ex BTW.

[ Voor 14% gewijzigd door Prx op 24-05-2014 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Cap rekent inderdaad met brandstofprijzen incl. BTW, het bedrijf dat de online dashboards verzorgt gebruikt prijzen excl. BTW. Ik heb me ook wel afgevraagd waarom ze daar in verschillen, maar verder dan dat ben ik nog niet gekomen :+
Prx schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:47:
[...]

Nope, het voorbeeld vanuit mijn p-lease:
[afbeelding]

Laten we in ieder geval de terminologie even vaststellen:
Diesel: Brandstofprijs per liter (inclusief BTW)
Brandstof: Budget binnen standaard leaseprijs voor brandstof
Leaseprijs: Prijs voor de leaseauto zonder aanvullende brandstof
Poolkorting: Misbruikt veld voor de opslag van 115% naar 130%/145%
Afwijkende verogeding: Bedrag dat afgetrokken wordt van, of opgeteld wordt bij, je leaseprijs n.a.v. jouw rijgedrag (elke 4 maanden hercalculatie vanuit dashboard)
Totaal: Totaalprijs voor jouw leaseauto gedurende dit trimester

Nou, daar gaan we dan.

Met een standaard brandstofbudget van € 155,63 kan ik 108 liter diesel kopen voor € 1,441.
In het contract wordt gewerkt met 36.000 KM per jaar, ofwel 3.000 KM per maand.
Als ik 3.000 KM moet rijden met 108 liter dan zou mijn auto 1 op 27,77 moeten rijden.
Deel ik dan even 100 door 27,77 dan kom ik uit op 3,6 L/100 KM, wat de fabrieksopgave is voor mijn 20% Volvo V40 D2.

Dus: In de standaard leaseprijs zit maar 100% verwerkt, geen 115%. Capgemini sponsort dus ons nog wel een beetje. :)

Die misbruikte poolkorting is er later bijverzonnen om het naar 130%/145% te tillen voor 20%/14% bijtellings autos. Ik hoop dat je me daar wel op het woord geloofd dat die 15% opslag daar niet in zit? Anders heb ik nog een boel meer rekenwerk te doen om dat uit te leggen.
Dat het laatste extra deel brandstof dat toe is gevoegd onder poolkorting staat dat weet ik, maar dat wordt gewoon bij je brandstofdeel opgeteld. Dat zie ik dus ook als brandstof die bij de leaseprijs in zit. Het lijkt me ook dat ze dit nog wel gaan aanpassen, of op z'n minst een veld toevoegen met de naam die erbij hoort.

Toen ik het voor mezelf uit heb gerekend kwam ik precies op mijn normverbruik uit (ook een V40 D2, maar dan 14%), met het budget als je de 145% neemt, of 115% bij het 'oude' brandstofbudget. Ik kan hier niet bij m'n please pagina, die kan je alleen vanaf de Cap laptop bereiken. Zal eens kijken als ik weer thuis ben :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tankiej op 24-05-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje,

Even los van de PM kilomters die je rijdt met bijbehorende norm. Stel je moet voor je klus bij de klant iedere dag erg ver reizen. Echter rijd je netjes 100 waar je 100 mag, 120 waar je 120 mag enzovoort. Bovendien tank je bij één van de goedkoopste tankstations.

Deze rit doe je een maand lang, 4 dagen in de week over een lengte van pak um beet 155 km per ENKELE reis (totaal 1240km per week). Soms met file, soms zonder file. Is het in dit geval uberhaubt mogelijk om binnen je norm te blijven wbt zakelijke KM en je brandstof?

Kortom, zal je moeten bij betalen terwijl je voor Cap die lange reizen maakt om bij je klant te komen? Of is de nieuwe leaseregeling al zo aangepast dat dit niet meer voor kan komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 27-05-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 20:11

Jentae

Houdt van aglets.

Even een kleine boodschap aan de collega's (het is wel Capgemini gerelateerd ;)):

Fijne collega's, dit jaar doet Nederland mee aan de voorrondes van de Capgemini Super Techies show! Studenten van universiteiten worden in duo's uitgenodigd om een business case op te lossen en naar de Nederlandse finale in Leidsche Rijn te komen. Dit jaar is het thema 'Digitale transformatie'.

Het winnende team gaat voor televisieopnames van de halve finales naar Mumbai, India, waar de Super Techies Show tijdens prime time op televisie wordt uitgezonden. Alle kosten worden betaald door Capgemini.

De teams proberen tijdens de halve finales oplossingen te bedenken voor echte problemen van echte multinationals (Zoals Unilever, LinkedIn, Amazon etc), wiens CXO's (CEO/CTO/CIO) aanwezig zullen zijn. De finale vindt daarna plaats in Lesfontaines in Parijs. De winnaars winnen $25.000, de titel Super Techies 2014 en natuurlijk eeuwige roem!

Helpen jullie mee dit nieuws te verspreiden naar IT studenten die jullie kennen die aan Nederlandse universiteiten en/of hogescholen studeren? Alvast bedankt! Je kunt ze doorverwijzen naar onderstaande URL.

Kijk voor meer informatie op http://www.capgeminisupertechiesshow.com/netherlands, Facebook (WerkenbijCapgemini) en Twitter (#SuperTechies).

Laten we zien wat voor IT talent we in Nederland hebben! (Zweden, UK, Frankrijk en India doen ook mee)

[ Voor 13% gewijzigd door Jentae op 27-05-2014 15:23 ]

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gaaf initiatief!! Hoorde het al in de laatste webcast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Juancho schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:49:
Vraagje,

Even los van de PM kilomters die je rijdt met bijbehorende norm. Stel je moet voor je klus bij de klant iedere dag erg ver reizen. Echter rijd je netjes 100 waar je 100 mag, 120 waar je 120 mag enzovoort. Bovendien tank je bij één van de goedkoopste tankstations.

Deze rit doe je een maand lang, 4 dagen in de week over een lengte van pak um beet 155 km per ENKELE reis (totaal 1240km per week). Soms met file, soms zonder file. Is het in dit geval uberhaubt mogelijk om binnen je norm te blijven wbt zakelijke KM en je brandstof?

Kortom, zal je moeten bij betalen terwijl je voor Cap die lange reizen maakt om bij je klant te komen? Of is de nieuwe leaseregeling al zo aangepast dat dit niet meer voor kan komen?
Extra zakelijke kilometers (26.000+) zijn altijd voor rekening van Capgemini. Je zal hier dus nooit op bij moeten leggen. De enige uitzondering daarop is wanneer je het verbruik van je auto niet haalt (115%/130%/145%). Dan moet je inderdaad bijleggen op het brandstofcomponent, ongeacht het aantal zakelijke kilometers.

De lease administratie (uit hoofde Jack Knol) heeft op de meeting in Q4 2013 uitgelegd dat wanneer jij een opdracht krijgt bij een klant waarbij het overduidelijk je enorm gaat kosten aan extra brandstofkosten (veel file, opdracht in centrum Rotterdam, etc) dit een probleem van de business is en de practice dus een bruto bonus kan uitkeren om dit te compenseren. Het is ook zijn verwachting dat dit gaat gebeuren.

Mijn manager snapt er totaal niets van dat we dit weer decentraal moeten gaan oplossen met de nodige papierwinkel tot gevolg. Ikzelf eigenlijk ook niet.

Dekt dit antwoord jouw vraag?
Heb enkele collega's geïnformeerd die doceren aan hogescholen/universiteiten en dus in direct contact staan met studenten. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Prx op 27-05-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn vervolg vraag is dan, wat nu als ik netjes rijdt, goedkoop tank, me aan de standaard snelheden houdt maar toch over de norm ga. Misschien doordat je veel in de file staat, of misschien omdat je auto gewoon meer verbruikt dan de fabriek zegt (incl. de correctie van Cap). Dan mag ik dus alsnog gaan bijlappen terwijl ik a. heel bewust tank en rijd en b. voor Cap naar een klant erg ver weg ga om centjes te verdienen.

Komt deze situatie nog voor? Zelfs na aanpassing van de norm? Ik rijd overigens een V40 14% auto dus voor mij is de norm verhoogt naar 145%. Echter wie garandeert mij dat ik binnen die norm blijf terwijl ik dus niet harder rij dan op de verkeersborden staat aangegeven?

Ik ga namelijk absoluut niet bijbetalen in zo'n situatie natuurlijk. Je offert al veel op door veel te reizen (hoort bij je beroep, klaag ik niet over) dus om dan daarvoor ook nog eens geld te gaan inleveren gaat me toch echt te ver.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 27-05-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Helaas is dit wel de realiteit. Daarom dat ook geadviseerd wordt om vooraf goed te oriënteren (zover mogelijk) op het werkelijke verbruik van een auto. Als deze gegevens niet beschikbaar zijn dan wordt het aan de medewerker overgelaten om te bepalen of deze het 'risico' wil lopen om extra bij te betalen voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Eén woord....schandalig......

Als je als een idioot gaat rijden, je eigen schuld. Maar netjes je aan de snelheid houden, goedkoop tanken. Dan is het schandalig als je dan nog eens extra moet betalen omdat je reist voor je werk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vooral bij werknemers die niet privé rijden is dit ontoelaatbaar. Voor hen is de auto een bedrijfsmiddel, dat met de loonstrook niets te maken heeft.
Zoals ik eerder schreef, bij excessief verbruik mag een leidinggevende ze natuurlijk aanspreken. Maar een automatische sanctie, zonder rekening te houden met feiten en omstandigheden en zonder hoor en wederhoor, dat hoort bij de wereld van Columbus detachering en niet bij de wereld waarin Cap aktief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
al rij je wel privé, dat heeft nog niets met de zakelijke KM te maken vind ik. Mits je je dus goed gedraagt op de weg. Dus netjes rijden en goedkoop tanken.... Privé en zakelijk staan dan gewoon los van elkaar. je zet niet voor niets die knop om toch?

Persoonlijk vind ik dat eigenlijk de volgende stap die ze moeten doen. Als jij privé wil crossen als een malle en daar wel wat extra voor wil betalen, prima. Ga je gang. Als je daarnaast zakelijk gewoon heel netjes rijdt vind ik dat je daar 0 cent voor moet bij betalen als je voor je baas notabene reist. Volledig de omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

Zeker als je dus een klus accepteert die op 2 uur rijden (enkele reis) ligt met 99,99% kans op files. Als organisatie kun je toch snel genoeg zien welke medewerkers zakelijk ook rond crossen als een gek? Je hebt toch de beschikking over de data?

[ Voor 54% gewijzigd door Juancho op 27-05-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:00

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ontvang hopelijk half juli mijn bestelde auto en ik ben benieuwd of ik de norm haal. Het is eigenlijk te gek dat de overige 30% (115%+30%=145% norm) stiekem door jou zelf betaald wordt. De norm ophogen naar 145% is een prima start en met enigszins normaal rijgedrag kom je er in de buurt. Lees, in de buurt, want het kan per dag verschillen, per klant, per locatie. Het zou in ieder geval zo moeten zijn dat voor het zakelijke stuk bij aantoonbaar normaal weggedrag (verbruik in de buurt dus) niet aangerekend wordt en de 30% gewoon wel door Cap betaald wordt. Daarnaast is de 145% norm haalbaar en zou deze ook voor privé moeten gelden, zonder dat jij zelf de 30% ophoest. Linksom of rechtsom maakt het niet uit. Bij de 115% norm haalde je het wellicht niet en zat je op 145% en betaalde je 25 euro meer na een kwartaal. Nu wordt die 25 euro gewoon bovenop de leaseprijs gesmeten en betaal je het dus alsnog zelf.

Als je meent privé het gaspedaal in te duwen, daar mag best naar gekeken worden. Ik kan me voorstellen dat de Blackbox door middel van het dashboard makkelijk een onderscheid kan tonen van zakelijk en privé verbruik. Het zakelijke deel zou je in de gaten kunnen houden vanuit MT perspectief, waarbij uitschieters in dialoog gevoerd moeten worden. Privé is je eigen ding, dus die kunnen ze vind ik verhogen zonder dialoog.

Binnen Cap is iedereen er eigenlijk ook mee bezig, het kost manuren en niemand is er nou echt, zorgeloos, happy mee. Het lijkt me dat bovenstaand verhaal toch ergens aangekaart moet kunnen worden?

[ Voor 12% gewijzigd door Fab1Man op 27-05-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Ik moet wel zeggen dat ik het twee discussies vind, die nu helaas met elkaar vermengd worden.

Allereerst is er de discussie dat Capgemini steeds meer kosten aan het verleggen is naar de medewerker. Denk dan aan de lease auto maar ook aan het nieuwe telefoon abonnement waarbij je boven een X bedrag het ook zelf moet gaan betalen (alleen buitenland gebruik).

Ten tweede is er met de discussie van het verleggen van de kosten de discussie over het wel of niet halen van het normverbruik, wat een probleem is wat de wetgever heeft gecreeerd en waarbij de testen op europees niveau gewoon niet goed zijn opgezet. Gelukkig gaat daar in de komende jaren wel verandering in komen, maar die verandering gaat nog wel even op zich laten wachten.

De reden dat we deze twee tegelijk voeren is niet gek, omdat wij de dupe zijn van beiden, en dat voelen we allemaal in ozne portomonnee.

Overigens is het punt om je beklag te doen gewoon de (C)OR. Je kunt de vertegenwoordiging van jouw eigen onderdeel binnen Capgemini hier gewoon op aanspraken. Zij hebben in het verleden de afspraken en kunnen heel goed uitleggen waarom de huidige vorm is gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Juancho: op zich heb je gelijk. Zakelijke ritten zouden niet tot verrekening moeten leiden. Helaas is het niet mogelijk om brandstof precies te verdelen zakelijk/prive.

Daarom is de zaak van de niet-priverijder veel sterker. Deze hoort helemaal geen leaseauto op zijn loonstrook te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Thanks voor het delen van de Capgemini Super Techies Show berichten allemaal! Ik organiseer dit jaar samen met een collega van Oracle voor het eerst de Nederlandse voorrondes, het lijkt mij dat volgende jaren door andere business units worden georganiseerd. :D

Dus nogmaals:

Info en inschrijven: http://www.capgeminisupertechiesshow.com/netherlands
Facebook: https://www.facebook.com/werkenbijcapgemini?fref=ts
Twitter: https://twitter.com/supertechies

:)

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Jentae schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 08:52:
Thanks voor het delen van de Capgemini Super Techies Show berichten allemaal! Ik organiseer dit jaar samen met een collega van Oracle voor het eerst de Nederlandse voorrondes, het lijkt mij dat volgende jaren door andere business units worden georganiseerd. :D

Dus nogmaals:

Info en inschrijven: http://www.capgeminisupertechiesshow.com/netherlands
Facebook: https://www.facebook.com/werkenbijcapgemini?fref=ts
Twitter: https://twitter.com/supertechies

:)
Ik heb het gedeeld met m'n oude studievereniging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CakeSpork
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 11:45
Iemand enig idee hoe ik weer op de vpn kan komen als mobilepass zijn cache heeft geleegd na een fatal error? Ik heb overal mobilepass voor nodig... zelfs om het nummer te vinden van de IT servicedesk! Heeft iemand die laatste misschien voor me, als het eerste niet kan?

Zo onhandig om daarvoor naar Leidsche Rijn te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Je hebt een PM!

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
Welke onderdelen zijn voor een YP'er belangrijk om in je myPath in te vullen, ik moet het nog steeds doen, en mijn people manager dringt hier nu op aan :P

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Belangrijkste is aangeven welke richting je op wilt en welke stappen je gaat nemen om daar te komen. Waar wil jij eind van het jaar staan? Wil je opleidingen afgerond hebben? Certificaten behaald hebben? Wil je bepaalde opdrachten binnen slepen? Wil je je in een bepaalde techniek verdiepen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
In je eerste jaar kun je niet alles invullen en hoef je maar 1 onderdeel in te vullen. Tenminste, dat was bij ons zo voor je jaarbeoordeling. Gewoon aan je P-manager vragen wat hij van jou verwacht dat je invult. Het voornaamste geeft Tsurany hierboven al aan. Het belangrijkste is hoe jij komend jaar voor jezelf invult, wat je doelen zijn, hoe je die wil bereiken, welke opleidingen daarbij horen en mocht je bij de klant zitten combineer dit dan met voorbeelden.

Hiervoor zijn wel standaarden voor, kun je gewoon aan je Pmanager vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Ik ben zelf P-manager. Strider, je hebt een PM. :)

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Jentae schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:44:
Ik ben zelf P-manager. Strider, je hebt een PM. :)
Kan je mij die info ook sturen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
aan mij ook :)? ik struggle hier ook een beetje mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zou je dat niet gewoon aan je eigen P-manager moeten vragen? Hij gaat je immers beoordelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Ik kan jullie guidelines meegeven waaraan ik vind dat mijn eigen werknemers moeten voldoen, maar je eigen P-manager is inderdaad degene aan wie je het zou moeten vragen. De opzet die ik heb voor mijn werknemers (YP-ers) kan verschillen met de punten waarop je eigen P-manager je wilt beoordelen.

Ik had wel verwacht dat jullie P-managers jullie hierover zouden hebben ingelicht, want het zetten van objectives in MyPath/MyConnect sluit al op 31 juni.

Mocht je toch willen weten wat ik voor guidelines voor objectives gebruik, stuur me dan even een PM met je emailadres.

Eer aan je korf (haha)

Pagina: 1 ... 29 ... 84 Laatste