Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ElectronLion schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:08:
De bedoeling is uiteindelijk natuurlijk dat je meer thuiswerkt en met de trein reist.
Ik woon in Rotterdam, Capgemini Utrecht ligt op (stel) 50km afstand. Dat is 100km per dag. Als ik één dag thuiswerk en één dag de trein pak (wat qua tijd weinig uitmaakt!) scheelt dat 200km per week en rijd ik geen 500km, maar 300km in de week. Maar goed, niet iedereen woont in de Randstad, dus ik heb makkelijk praten.
Dat werkt niet als je bij de klant zit, in een scrum team werkt en moet samenwerken aan complexe materie. Ik kan niet thuis werken, dat gaat de klant nooit accepteren. Als je naar Utrecht moet ben je bankzitter, dan is naar kantoor komen wel een onnodige kostenpost. Als je bij de klant zit is het een niet te vermijden kostenpost.
En joh, wat hebben we het goed met z'n allen! Werk, auto, eten, hopelijk gezond.. Luxeprobleempje dit ;)
Zullen we elk probleem weg relativeren op die manier? Lever jij ook even een paar honderd euro salaris in? Joh, het is toch maar een luxeprobleempje.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08
Tsurany schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:16:
[...]

Dat werkt niet als je bij de klant zit, in een scrum team werkt en moet samenwerken aan complexe materie. Ik kan niet thuis werken, dat gaat de klant nooit accepteren. Als je naar Utrecht moet ben je bankzitter, dan is naar kantoor komen wel een onnodige kostenpost. Als je bij de klant zit is het een niet te vermijden kostenpost.

[...]

Zullen we elk probleem weg relativeren op die manier? Lever jij ook even een paar honderd euro salaris in? Joh, het is toch maar een luxeprobleempje.
Ik ziet iedere dag in LR, en ben geen bankzitter. Ligt maar net aan je afdeling, opdracht en klant :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 19:32

YoVla

Yoghurt met vla

De klant springt uit zijn vel als ik zou vragen 'zal ik eens 1 dag in de week thuis gaan werken?'.

Wel jammer, want thuis werken kan veel extra opleveren.
(op het werk wordt ik continu gestoord voor allerlei zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Strider schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:20:
[...]

Ik ziet iedere dag in LR, en ben geen bankzitter. Ligt maar net aan je afdeling, opdracht en klant :)
Ja true, dat kan natuurlijk ook. Maar wat ik bedoel is dat je als bankzitter makkelijk thuis kan zitten. Heb je een opdracht waar dat niet kan is er geen andere keuze. Dat lijken veel mensen toch te vergeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
Het is goed om als bankzitter toch wel je gezicht te laten zien op LR. Een buurman van mij werkt bij een financiële dienstverlener en zit daar als consultant gedetacheerd bij regionale vestigingen als er niet genoeg personeel is. Wanneer hij geen klus heeft zit hij 5 dagen per week thuis op de bank, naast de telefoon te wachten. Lijkt me niet echt het business model wat we voor ogen hebben.

Ik propageer al enige tijd om juist al die bankzitters naar LR toe te trekken en ze in een hokje te stoppen. Je hebt het namelijk niet over gewoon 'bankzitters', maar over een boel kennis en ervaring in een jasje genaamd 'mens', die samen geweldige dingen kunnen bedenken die Capgemini nog wel eens een goede boost zou kunnen geven. Noem het innovatie sessies, noem het creatief samenzijn... maar maak goed gebruik van de capaciteit van de mensen die je niet kwijt bent aan een klant. :)

Pas als we die weg gaan bewandelen, en niet zozeer praten over het terugdringen van kilometers, gaat Capgemini misschien weer eens goed leven.

Maar dit is natuurlijk mijn visie op onze organisatie.. die helemaal niet overeen hoeft te komen met die van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:36
Klopt, als bankzitter is het niet verstandig om 5 dagen per week thuis te gaan zitten imo. Dat is ook wat ons vertelt is bij de onboarding, laat je gezicht zien en ga actief opzoek naar dingen om te doen. Maak jezelf nuttig, dat doe je (meestal) niet door 5 dagen per week thuis te zitten volgens mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:44
ElectronLion schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:08:
En joh, wat hebben we het goed met z'n allen! Werk, auto, eten, hopelijk gezond.. Luxeprobleempje dit ;)
Dit gaat mij ook echt veelste ver. Ik ben persoonlijk altijd in voor relativeren want er zijn ergere dingen in het leven, maar hoe de regeling nu is gaat werkelijk nergens over. Ten eerste is het mijn salaris, ten tweede is een leaseauto geen luxe maar noodzakelijk voor een consultant (even van uitgaande dat je gewoon netjes binnen budget blijft met je keuze auto. Budgetten worden immers niet voor niets afgestemd op je rol) en ten derde vind ik het schandalig dat ik straks zelf zou moeten betalen als ik naar een klant moet op forse afstand!

Ik woon in het oosten en heb nu geluk met een project op een half uur rijden + 1 dag in de week thuis. Maar stel dat ik straks op project in Den Haag zit. Ik wil best reizen, maar als me dat geld gaat KOSTEN vanwege de idiote nieuwe leaseregeling dan ben ik wel zwaar pistoff natuurlijk.

Geld betalen om ergens op project te kunnen en zo declarabel zijn voor Cap, het moet toch niet gekker worden.... Ook ik ben dus erg benieuwd wat er in de loop van komend jaar gaat gebeuren met de leaseregeling. Ik kan me niet voorstellen dat het 100% blijft zoals nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 18-10-2013 12:06 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Prx schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:53:
Het is goed om als bankzitter toch wel je gezicht te laten zien op LR. Een buurman van mij werkt bij een financiële dienstverlener en zit daar als consultant gedetacheerd bij regionale vestigingen als er niet genoeg personeel is. Wanneer hij geen klus heeft zit hij 5 dagen per week thuis op de bank, naast de telefoon te wachten. Lijkt me niet echt het business model wat we voor ogen hebben.

Ik propageer al enige tijd om juist al die bankzitters naar LR toe te trekken en ze in een hokje te stoppen. Je hebt het namelijk niet over gewoon 'bankzitters', maar over een boel kennis en ervaring in een jasje genaamd 'mens', die samen geweldige dingen kunnen bedenken die Capgemini nog wel eens een goede boost zou kunnen geven. Noem het innovatie sessies, noem het creatief samenzijn... maar maak goed gebruik van de capaciteit van de mensen die je niet kwijt bent aan een klant. :)

Pas als we die weg gaan bewandelen, en niet zozeer praten over het terugdringen van kilometers, gaat Capgemini misschien weer eens goed leven.

Maar dit is natuurlijk mijn visie op onze organisatie.. die helemaal niet overeen hoeft te komen met die van jullie.
Ben het helemaal met je eens, er wordt veel te weinig gebruik gemaakt van de bankzitters. Heeft ook te maken met cultuur, en de directe managers. Toen ik bij Accenture werkte en 9 maanden op een klus had gezeten, werd ik direct de eerste dag dat ik beschikbaar was gebeld door een manager die vroeg of ik nog tijd had om aan een proposal te werken. Dat gebeurt bij Capgemini veel te weinig. Toen er bij ons 50% op de bank zat, was dat echt niet aan het kantoor af te lezen, meer dan 80% "werkt" dan opeens thuis (of gaan lekker stiekum met vakantie...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Blik1984 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:22:
[...]

Ben het helemaal met je eens, er wordt veel te weinig gebruik gemaakt van de bankzitters. Heeft ook te maken met cultuur, en de directe managers. Toen ik bij Accenture werkte en 9 maanden op een klus had gezeten, werd ik direct de eerste dag dat ik beschikbaar was gebeld door een manager die vroeg of ik nog tijd had om aan een proposal te werken. Dat gebeurt bij Capgemini veel te weinig. Toen er bij ons 50% op de bank zat, was dat echt niet aan het kantoor af te lezen, meer dan 80% "werkt" dan opeens thuis (of gaan lekker stiekum met vakantie...).
Accenture, Capgemini, waar werk je nu als ik vragen mag ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:26:
[...]

Accenture, Capgemini, waar werk je nu als ik vragen mag ;)
Ik ben weggegaan uit de Consultancy. Werk nu voor Sanoma (uitgeverij van o.a. Libelle, Margriet, Donald Duck, eigenaar Malmberg, mede-eigenaar SBS6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind dat ook niet meer als normaal. Er zijn toch genoeg dingen te verzinnen voor medewerkers die op de bank zitten? Maak trainingen in je vakgebied, kijk naar interne klussen, ondersteun managers op kantoor die het kneiter druk hebben, ga aan de slag met YP'ers, weet ik veel wat. :)

Bij mijn vorige werkgever was dat ook doodnormaal. Even zonder klus zitten is helemaal geen probleem, dat is een gezamenlijk punt, maar in de tussentijd kun je genoeg goede dingen doen voor de organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het probleem is dat er niemand is die dit coördineert. Er komen wel eens aanvragen binnen bij de YP'ers voor beschikbare handen maar dan gaat het vooral om geestdodend werk en niet om ze daadwerkelijk wat bij te brengen om daarna beter inzetbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tja als YP'er heb je lijkt me weinig te vertellen als je geen klus hebt waar men wel druk mee bezig is voor je. Naast je studies kun je dan best tijdelijk wat moeten doen wat je niet leuk vind.

1 klus weet ik nu al, het vinden van informatie is dramatisch bij Cap. De wiki's, KM 2.0, en al die andere zaken. Eén groot drama. Verzin en bouw daar een totaal nieuw systeem voor. Ik weet zeker dat je heel veel collega's daarmee erg blijk kunt maken :)

Ik had dat bijv. best graag willen oppakken als ik op de bank zat. Zelf dat opzetten met de juiste personen. Alleen heb ik het geluk dat ik na 4 weken al mijn eerste project had.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:09:
Het probleem is dat er niemand is die dit coördineert. Er komen wel eens aanvragen binnen bij de YP'ers voor beschikbare handen maar dan gaat het vooral om geestdodend werk en niet om ze daadwerkelijk wat bij te brengen om daarna beter inzetbaar te zijn.
Volgens mij komt iedere manager om in het werk qua projecten, proposals, interne klussen en kunnen ze makkelijk dingen "outsourcen" naar hun eigen bankzitters.

En geestdodend werk moet ook gebeuren, YP-ers worden daar echt niet minder van. En het is nog stommer om het als manager dan maar zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is geen werk dat een manager anders moet doen. Het is vaak werk voor een klant dat even gratis uitgevoerd dient te worden. Vertaalwerk bijvoorbeeld, even een paar honderd pagina's van Nederlands naar Engels vertalen voor een klant omdat het vooral niks mag kosten.
YP'ers zouden dolblij zijn als ze een manager kunnen helpen of aan proposals mee kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik denk idd dat YP'ers maar wat graag dat soort klusjes willen doen. Desnoods gezellig met z'n tweeen als het toch gratis is. Ben je iig bezig, lekker op kantoor contacten en werken, niet de hele week trainingen volgen en je leert toch ook echt wel wat.

Dat soort zaken zouden toch eigenlijk standaard doorgeschoven moeten worden naar bankzitters, en met name de starters? Ik weet niet of dat gebeurt hoor, maar ik zou het wel weten als ik manager was en het giga druk had en dat soort mindere klusjes zou hebben.

Pluk een starter van de bank/kantoor en zet hem tijdelijk in. Goed voor alles en iedereen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:32:
Het is geen werk dat een manager anders moet doen. Het is vaak werk voor een klant dat even gratis uitgevoerd dient te worden. Vertaalwerk bijvoorbeeld, even een paar honderd pagina's van Nederlands naar Engels vertalen voor een klant omdat het vooral niks mag kosten.
YP'ers zouden dolblij zijn als ze een manager kunnen helpen of aan proposals mee kunnen werken.
Ach, ik heb ook wel eens powerpoint vertaald naar het Engels. Soms moeten dat soort dingen gewoon gebeuren. Of er moet een database opgeschoond worden, of een spend-analyse gemaakt worden. Is helemaal niks mis mee als dat soort dingen door een YP-er uitgevoerd worden, helemaal niet als het alternatief is om op de bank te zitten.

Wel moet altijd het credo zijn, betaald werk gaat voor proposal werk, en dat gaat weer voor onbetaald werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het is toch ook gewoon heel leerzaam werk of zie ik dat verkeerd? Je kunt je Engelse taal verbeteren, je kunt leren in databases, je kunt leren offertes maken, je kunt leren samenwerken, je kunt zoveel leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juancho schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:38:
Het is toch ook gewoon heel leerzaam werk of zie ik dat verkeerd? Je kunt je Engelse taal verbeteren, je kunt leren in databases, je kunt leren offertes maken, je kunt leren samenwerken, je kunt zoveel leren!
In theorie kan je heel veel leren. In de praktijk zit je intake formulieren te vertalen of allerlei werkinstructies. In de praktijk leer je er helemaal niks van, is het geestdodend werk en is het heel demotiverend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tja ik zou liever dat doen omdat je dan iig contact op de werkvloer hebt, bezig bent en ook meer om je heen voor bij ziet komen dan dat je iedere dag thuis zit, laptop op schoot en online trainingen volgen....

De kans dat je je met die klusjes meer laat zien, in contact komt met de juiste personen lijkt me veel groter. Ik zou het wel weten als ik starter was, geen klus had en op de bank zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 547736

Jentae schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 09:41:
[...]

Hi Sacha,
In de praktijk zul je vooral (of bijna alleen maar) ruiten verwachten met een visueel patroon (je tweede set aan voorbeelden dus). Het kan wel voorkomen dat een frequentie wordt gevraagd, bv alle ruiten met meer dan 2 A's zijn oranje. Maak je niet druk en succes gewenst. :)
Test
De test die ik had gemaakt ging erg goed, mijn scores waren op alle vlakken zeer sterk, als tip : bereid de toets voor via de voorbeeld test online, en FX Scales is geen onderdeel van de toets, maar het betreft een Sudoku opdracht met figuren i.p.v. nummers. Mijn ervaring over Scales CLS was dat het niet ging om echt rekenen (dan bedoel ik de som of vermenigvuldiging van bepaalde getallen), maar met name over verhoudingen tussen getallen en letters, oneven getallen en even getallen, en posities van letters en getallen.

Nadat ik de test had gemaakt mocht ik op gesprek bij een andere recruiter.

Ik heb mij voorbereid door te spreken met medewerkers van Capgemini, door naar de Xperienceday te gaan (dat is een aanrader om op een te ervaren wat de sfeer en cultuur is) door specifieke tools te bekijken waarmee wordt gewerkt, na te denken over de sfeer, werkcultuur, en hoe opdrachten worden opgepakt, en door dit alles af te zetten tegen mijn voorkeuren en werkstijl, en tot de conclusie gekomen dat Capgemini bij mij past, als voorbeeld kan ik geven dat het ontwikkeltraject bij mij past, ik vindt het leuk om uitgedaagd te worden, en voor mijzelf zag ik de kans om in de beginfase van mijn werk uit te vinden waar ik mijn vaardigheden kon inzetten, welke vaardigheden ik moest leren d.m.v. cursussen , en door dit inzicht te combineren met netwerken er voor te zorgen om snel op eerste opdracht te zitten. Daarnaast heb ik gekeken hoe mijn werkervaring en de vaardigheden passen bij Capgemini.

Mijn ervaring met het gesprek:
Het gesprek ging niet over mijn vaardigheden niet over competenties en niet over waarom ik dit werk wilde doen niet over waarom ik geschikt ben en er werden geen 'STAR' vragen gesteld, overigens werd wel gevraagd wat zwaktes van mij waren.
Het gesprek draaide juist om intrinsieke en extrinsieke motivatie, zelfreflectie en uitleggen wie je bent als persoonlijkheid.

De conclusie van dit gesprek was dat ik te veel op zoek was naar hoe mijn kwalificaties en vaardigheden correleren met de functie en Capgemini, en dat ik mede daarom niet de juiste persoonlijkheid had voor Capgemini, werkervaring, opleiding en testresultaten waren hier voor mijn gevoel eerder ondergeschikt.
Wellicht dat deze vorm van interviewen een uitzondering was maar ik wil als tip meegeven om stil te gaan staan bij jouw persoonlijkheid, jouw gevoelens en emoties, en hoe je zelfreflectie toepast en inzicht in jouw persoonlijk ontwikkelingsproces, en dit gaat verder dan simpelweg te zeggen wat een zwakte is van jouw en hoe je daarmee omgaat.

Ik wens anderen veel succes met hun sollicitatie bij dit mooie bedrijf (ondanks een afwijzing, meen ik dat echt!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Jammer om te horen dat het gesprek met de psycholoog niet de gewenste uitkomst heeft. Ben je nog van plan om direct contact op te nemen met de lijnmanager bij Capgemini? Soms kunnen die namelijk het advies van een psycholoog naast zich neer leggen, om zodoende iemand alsnog binnen te kunnen halen. Mocht je niet echt voor één bepaalde afdeling binnen 'zijn gehaald', dan wordt dan natuurlijk wat moeilijker.

Dank voor het delen van je verhaal. Ik zal binnenkort ook de topic-start eens bijwerken met de nieuwe test.

Veel succes gewenst in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 547736

Prx schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:23:
Jammer om te horen dat het gesprek met de psycholoog niet de gewenste uitkomst heeft. Ben je nog van plan om direct contact op te nemen met de lijnmanager bij Capgemini? Soms kunnen die namelijk het advies van een psycholoog naast zich neer leggen, om zodoende iemand alsnog binnen te kunnen halen. Mocht je niet echt voor één bepaalde afdeling binnen 'zijn gehaald', dan wordt dan natuurlijk wat moeilijker.

Dank voor het delen van je verhaal. Ik zal binnenkort ook de topic-start eens bijwerken met de nieuwe test.

Veel succes gewenst in de toekomst!
Graag gedaan!
Overigens was dit niet het gesprek met de psycholoog, dit was een gesprek met een recruiter (het gesprek met de psycholoog zou moeten plaatsvinden nadat de recruiter een positief advies had gegeven). Het gesprek was voor een specifieke afdeling, maar de uitkomst van dat gesprek was 'bindend' voor de gehele organisatie. Toch bedankt voor jouw reactie! Geeft ook weer stof tot nadenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 547736 op 21-10-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:07:
[...]

In theorie kan je heel veel leren. In de praktijk zit je intake formulieren te vertalen of allerlei werkinstructies. In de praktijk leer je er helemaal niks van, is het geestdodend werk en is het heel demotiverend.
Naar je laptop staren en nutteloze e-learnings te doen werkt wel motiverend zeker. Door klusjes te doen kun je tenminste nog wat aan je skills werken zoals Excel, Visio, Powerpoint, etc.

Uiteindelijk zijn dat zaken die gewoon gedaan moeten worden, en om daar nou een duur vertaalbureau voor in te schakelen lijkt me ook een beetje onzin. Als je op die manier de klant op een goede kost-efficiënte manier kunt helpen moet je dat niet nalaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Niet alleen werkt het niet motiverend , het helpt Capgemini als organisatie ook niet echt vooruit. Natuurlijk moeten dit soort klusjes ook gebeuren en daar kan een beschikbare consultant goed bij helpen, maar ze alleen dit soort werk geven gaat totaal voorbij aan de capaciteit van de medewerker.

Ik kan me goed voorstellen dat er collega's zijn die zich serieuzer voelen genomen bij de klant, dan bij Capgemini zelf. (gebaseerd op ervaringen van anderen, zelf vind ik het nog meevallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Prx schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:08:
Niet alleen werkt het niet motiverend , het helpt Capgemini als organisatie ook niet echt vooruit. Natuurlijk moeten dit soort klusjes ook gebeuren en daar kan een beschikbare consultant goed bij helpen, maar ze alleen dit soort werk geven gaat totaal voorbij aan de capaciteit van de medewerker.

Ik kan me goed voorstellen dat er collega's zijn die zich serieuzer voelen genomen bij de klant, dan bij Capgemini zelf. (gebaseerd op ervaringen van anderen, zelf vind ik het nog meevallen)
Ik ga er natuurlijk vanuit dat het een tijdelijke situatie betreft, aangezien het gaat om mensen die op de bank zitten. Het gaat dus niet om permanent dergelijke klusjes uitvoeren, alleen maar tijdelijk tot ze weer op een klus zitten. Er zijn een heleboel collega's die een bord voor hun kop hebben. ze moeten bedenken dat ze geen ene reet bijdragen aan Capgemini als ze op de bank zitten en in principe gewoon veredelde assistenten zijn. Het is te belachelijk voor woorden dat mensen zich te goed voelen voor een vertaalklusje, terwijl ze anders nutteloos op de bank zitten niks te doen.

De workforce die op de bank zit moet veel effectiever gebruikt worden dan dat er nu gebeurt. Ik kon bij Capgemini een maand op de bank zitten, terwijl er niemand naar me toekwam met een vraag of ik ze kon helpen (dat deed ik zelf wel, maar dat kun je niet van iedereen verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:39:
Naar je laptop staren en nutteloze e-learnings te doen werkt wel motiverend zeker. Door klusjes te doen kun je tenminste nog wat aan je skills werken zoals Excel, Visio, Powerpoint, etc.
Volgens mij ken je de aard van deze klusjes niet? Je werkt absoluut niet aan skills, enige wat je doet is je tijd uitzitten.
Uiteindelijk zijn dat zaken die gewoon gedaan moeten worden, en om daar nou een duur vertaalbureau voor in te schakelen lijkt me ook een beetje onzin. Als je op die manier de klant op een goede kost-efficiënte manier kunt helpen moet je dat niet nalaten
Maar zet dan ook eens seniors daarvoor in. Kennelijk worden die te waardevol geacht en zijn het altijd de YP'ers die zulk werk mogen opknappen. Mensen komen niet bij Capgemini werken omdat ze graag zulke saaie klusjes uitvoeren, je kweekt zo erg ongemotiveerde werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 11:17
Anoniem: 547736 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:51:
[...]

Ik wens anderen veel succes met hun sollicitatie bij dit mooie bedrijf (ondanks een afwijzing, meen ik dat echt!).
Netjes dat je zo positief blijft ondanks een afwijzing. Goede tips ook voor andere die nog op gesprek moeten. Binnenkort ga ik ook een sollicitatie uitzetten bij Cap. Ben erg benieuwd hoe ik het traject doorloop en of ik uberhaupt opvolging krijg a.d.h.v mijn CV en motivatie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:48
ob3lix schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:44:
[...]

Binnenkort ga ik ook een sollicitatie uitzetten bij Cap.
Heb je al een idee welke kant je op wil binnen Cap qua werkzaamheden? Of wat doe je nu in het werkveld*

*Geen idee of je net van school komt of al ervaring heb. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:49:
[...]

Volgens mij ken je de aard van deze klusjes niet? Je werkt absoluut niet aan skills, enige wat je doet is je tijd uitzitten.

[...]

Maar zet dan ook eens seniors daarvoor in. Kennelijk worden die te waardevol geacht en zijn het altijd de YP'ers die zulk werk mogen opknappen. Mensen komen niet bij Capgemini werken omdat ze graag zulke saaie klusjes uitvoeren, je kweekt zo erg ongemotiveerde werknemers.
Ik heb 5 jaar in de Consultancy gewerkt bij Accenture en Capgemini. Ik weet precies wat voor soort klusjes dit kunnen zijn. Mijn punt is dat je op deze manier meer kunt bijdragen aan het bedrijf dan nutteloze e-learnings te doen. Sterker nog, het kan heel erg voor je werken als je dit soort klusjes goed doet, ook bijvoorbeeld interne projecten. Je hebt namelijk een veel grotere exposure bij een intern project of klusje als dat je bij de klant zit.

Ook ben ik het niet met je eens dat je niet aan je skills werkt, je leert efficiënt te werken als het repeterend saai werk is, je leert secuur te werken, wellicht leer je nog wat skills in office-pakketten (MS Project en MS access heb ik puur mee leren werken door interne klussen). Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de klus, maar het is niet alleen maar ruk.

En seniors moeten projecten verkopen, dat doet Capgemini te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 18:16
Blik1984 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:27:
[...]

Hangt er vanaf waar je zit, binnen sommige disciplines gebeurt dit wel, ook ten koste van betaalde inzet af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tsurany schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:49:
Mensen komen niet bij Capgemini werken omdat ze graag zulke saaie klusjes uitvoeren, je kweekt zo erg ongemotiveerde werknemers.
Dat klopt... MAAR men weet ook dat je komt te werken bij een bedrijf waarbij het mogelijk is dat je tijdelijk even geen klus hebt. In mijn ogen mag Capgemini dan gewoon van je vragen en zelfs eisen dat je dan maar tijdelijk intern ingezet wordt. Op welk project dan ook. Misschien ligt er iets leuks intern, misschien moet je verslagen uittypen of offertes schrijven of verschrikkelijk saai werk. Wat het ook is maakt in mijn beleving niet uit. Alles beter dan thuis op de bank zitten en maar voor de helft van de tijd bezig zijn met online trainingen terwijl je de andere helft van de tijd series zit te kijken en zit te wachten tot je iets aangeboden wordt.

Zeker bij YP'ers moet je ze in die situatie gewoon eisen om zeker 4 dagen op kantoor te komen. Klusjes te doen, hoe saai dan ook, contacten leggen, dagelijks even langs de personen die voor jou een opdracht zoeken.

Dat is toch een volstrekt logische gang van zake? Niet iedereen stapt al vanaf dag 1 op alles en iedereen af, daarin kan de begeleiding soms best beter. Je kunt wel zeggen, je moet zelf je zaakjes regelen. Deels mee eens. Maar YP'ers die de weg nog niet goed kennen binnen Cap, laat ze lekker naar kantoor komen, contacten, de weg vinden en wat mij betreft zelfs eens een paar dagen mee lopen met iemand uit de sector om gewoon ervaring op te doen. Kosteloos uiteraard want de klant gaat daar niet voor betalen.

Er zijn toch genoeg zaken te bedenken die beter zijn dan iedere dag online trainingen te moeten volgen terwijl met een beetje pech niemand eens naar je vraagt? Als ik kijk wat er in onze divisie momenteel allemaal speelt, buiten het werk om bij de klant, echt meer dan genoeg om een hele leuke en leerzame werkweek in elkaar te flansen. Maar misschien verschilt dat wel per divisie hoor, daarvoor ben ik nog te kort in dienst. Maar als ik nu niet op project zat was er meer dan genoeg te doen intern om toch lekker leerzaam bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:27:
Volgens mij is er sowieso een gebrek aan focus binnen Capgemini. Er wordt te weinig gekeken naar het opzetten van teams met een bepaald kennisdomein. Alles gaat op basis van losse aanvragen en hoe de wind van de dag waait.
Juancho schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 00:47:
Dat klopt... MAAR men weet ook dat je komt te werken bij een bedrijf waarbij het mogelijk is dat je tijdelijk even geen klus hebt. In mijn ogen mag Capgemini dan gewoon van je vragen en zelfs eisen dat je dan maar tijdelijk intern ingezet wordt. Op welk project dan ook. Misschien ligt er iets leuks intern, misschien moet je verslagen uittypen of offertes schrijven of verschrikkelijk saai werk. Wat het ook is maakt in mijn beleving niet uit. Alles beter dan thuis op de bank zitten en maar voor de helft van de tijd bezig zijn met online trainingen terwijl je de andere helft van de tijd series zit te kijken en zit te wachten tot je iets aangeboden wordt.
Voor Capgemini is dat zeker beter. Maar het zou nog beter zijn als ze daadwerkelijk het talent en de kennis van de YP'ers gaan vergroten of inzitten. Een groot probleem is dat trainingen enkel aangeboden worden in de vorm van online trainingen terwijl juist een groot probleem momenteel het gebrek aan pakketkennis is. We krijgen genoeg aanvragen binnen voor technische rollen maar we hebben de kennis hiervoor niet. En dat soort kennis krijg je enkel als je een opdracht hebt die zulke kennis vereist. Beetje vicieuze cirkel. Capgemini mist hier echt focus.
Zeker bij YP'ers moet je ze in die situatie gewoon eisen om zeker 4 dagen op kantoor te komen. Klusjes te doen, hoe saai dan ook, contacten leggen, dagelijks even langs de personen die voor jou een opdracht zoeken.
De mensen die de opdrachten zoeken willen niet dagelijks al die YP'ers langs krijgen, daar zitten ze echt niet op te wachten ;)
Dat is toch een volstrekt logische gang van zake? Niet iedereen stapt al vanaf dag 1 op alles en iedereen af, daarin kan de begeleiding soms best beter. Je kunt wel zeggen, je moet zelf je zaakjes regelen. Deels mee eens. Maar YP'ers die de weg nog niet goed kennen binnen Cap, laat ze lekker naar kantoor komen, contacten, de weg vinden en wat mij betreft zelfs eens een paar dagen mee lopen met iemand uit de sector om gewoon ervaring op te doen. Kosteloos uiteraard want de klant gaat daar niet voor betalen.
De begeleiding kan zeker een stuk beter. Van de YP'er wordt veel te veel zelfstandigheid gevraagd terwijl de organisatie hier niet op ingericht is. Meelopen met een senior zou ideaal zijn echter de organisatie is niet ingericht om dat aan te bieden. Als je zelf de seniors niet kent weet je niet waar de interessante opdrachten zitten en zijn er eigenlijk geen mensen die je hier kunnen helpen. Opdrachten kunnen YP'ers zelf niet scoren. Je bent hier afhankelijk van de account manager en die kent vaak al de mensen die hij wilt hebben. Er wordt niet afgestemd om de juiste opdracht voor de juiste persoon te vinden, dat gaat veel te veel met de losse pols.
Het grote probleem is dat de YP'ers in hun eigen practice zitten losgekoppeld van de rest. Hierdoor worden ze door de rest ook uit het oog verloren en is de aansluiting eigenlijk niet aanwezig.
Er zijn toch genoeg zaken te bedenken die beter zijn dan iedere dag online trainingen te moeten volgen terwijl met een beetje pech niemand eens naar je vraagt? Als ik kijk wat er in onze divisie momenteel allemaal speelt, buiten het werk om bij de klant, echt meer dan genoeg om een hele leuke en leerzame werkweek in elkaar te flansen. Maar misschien verschilt dat wel per divisie hoor, daarvoor ben ik nog te kort in dienst. Maar als ik nu niet op project zat was er meer dan genoeg te doen intern om toch lekker leerzaam bezig te zijn.
Klopt, in divisies speelt meer dan genoeg. De aansluiting tussen YP'er en de divisies is er echter niet waardoor de YP'ers vaak niet voor dit soort werk worden gevraagd. Het werk wat zij krijgen is het simpele werk, geen uitdagend en leerzaam werk. Wanneer dat zou veranderen krijg je niet alleen YP'ers met een hogere motivatie maar verhoog je tegelijkertijd hun kennis en kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik herken de bovenstaande dingen niet echt. Binnen mijn afdeling worden de YP'ers actief gecoacht, en zijn bankzitters verplicht om aan bepaalde programma's mee te doen om zo de kans te vergroten dat ze een opdracht krijgen. Daarnaast kunnen ze ook interne klussen aangeboden krijgen :)

--> Dit betekent dus dat bankzitters iedere dag aanwezig moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 23-10-2013 09:58 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 09:57:
Ik herken de bovenstaande dingen niet echt. Binnen mijn afdeling worden de YP'ers actief gecoacht, en zijn bankzitters verplicht om aan bepaalde programma's mee te doen om zo de kans te vergroten dat ze een opdracht krijgen. Daarnaast kunnen ze ook interne klussen aangeboden krijgen :)

--> Dit betekent dus dat bankzitters iedere dag aanwezig moeten zijn.
Dan ben je één van de weinigen denk ik die een dergelijke ervaring hebben. Ik meen serieus dat ik zonder problemen een maand op vakantie kon gaan op kosten van de zaak (zonder vakantiedagen op te nemen dus) omdat er totaal niet gekeken wordt naar wie er op de bank zitten. Het enige is dat je af en toe een aanvraag binnen krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Of YP'ers nu wel of geen klusjes krijgen binnen de organisatie krijgen (die maar weinig echte nieuwe kennis opbrengen), dan nog zie ik weinig initiatieven om me heen om de capaciteiten van medewerkers echt goed in te zetten op dit soort momenten.

Ik zal niet ontkennen dat het een moeilijke opgave is en dat het veel tijd en moeite zal kosten om dat te bewerkstelligen, maar als de organisatie echt wil groeien qua competenties en een meerwaarde wil hebben voor onze klanten, dan ontkomen we er volgens mij niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prx schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 10:44:
Of YP'ers nu wel of geen klusjes krijgen binnen de organisatie krijgen (die maar weinig echte nieuwe kennis opbrengen), dan nog zie ik weinig initiatieven om me heen om de capaciteiten van medewerkers echt goed in te zetten op dit soort momenten.

Ik zal niet ontkennen dat het een moeilijke opgave is en dat het veel tijd en moeite zal kosten om dat te bewerkstelligen, maar als de organisatie echt wil groeien qua competenties en een meerwaarde wil hebben voor onze klanten, dan ontkomen we er volgens mij niet aan.
Zo vreemd is dat toch ook helemaal niet, Capgemini bestaat gewoon uit allemaal verschillende kleine organisaties, en al die kleine organisaties moeten wel voldoen aan bepaalde richtlijnen, maar er is maar weinig voor gestandaardiseerd.

Als jij vindt dat jij dat de capaciteiten beter benut moeten worden, dan zou ik zeggen, toon je initiatief en dien een voorstel bij je clustermanager in.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
deels waar maar je kunt niet van 1 persoon verwacht dat hij of zij de boel helemaal kan omdraaien. Deze discussie, die ik overigens erg goed vind en Cap zou dit gewoon moeten lezen, moet vooral ook van hoger hand aangepakt worden. Een YP'er heeft niet de macht om echt daadwerkelijk grote veranderingen door te voeren.

Maar als ik me niet vergis zijn ze bij Cap al bezig met veel meer standaardisering en de samenhang tussen groepen te vergroten. Tenminste, dat kreeg ik deels mee tijdens de road show. In hoeverre dat direct aansluiting heeft met deze discussie is voor mij nog wat lastig te bepalen want zolang werk ik nog niet bij Cap.

Ook zie ik dat men, iig wederom binnen onze divisie, ze wel bezig zijn om YP'ers veel beter te begeleiden. Er is een speciale groep opgericht die met starters meetings houdt over hoe het nu gaat, er is naast je P- manager een mentor beschikbaar voor al je vragen die je (nog) niet aan je p-manager wilt vragen. Gaat echt over de meest idiote kleine dingen, maar voor een starter wel heel belangrijk. Ik heb zelf al één en ander besproken en het werkt gewoon prima. Dan heb je voor de grotere lijnen je P-manager (projecten/ontwikkeling etc.) en voor de dagelijkse zaken je mentor.

Maar dat er nog veel verbetering te halen valt blijkt wel, maar dat is opzich geen probleem maar juist goed dat men (lees wij :)) er zo goed over spreken! Ook zeker op basis van eigen ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Forum staat nu een week stil, geen nieuwe mensen meer per 1-11? Iemand aan het solliciteren toevallig? Laat het weten! :)

Ik had nog een vraagje over een optie bij het bestellen van je leaseauto: vervangend vervoer binnen of na 24 uur. Wat wordt hiermee bedoeld? Als je pech hebt? Als je een afspraak bij de dealer maakt binnen 24 uur? Wat is het verschil..

[ Voor 49% gewijzigd door ElectronLion op 31-10-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 22:51

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

ElectronLion schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:52:
Forum staat nu een week stil, geen nieuwe mensen meer per 1-11? Iemand aan het solliciteren toevallig? Laat het weten! :)

Ik had nog een vraagje over een optie bij het bestellen van je leaseauto: vervangend vervoer binnen of na 24 uur. Wat wordt hiermee bedoeld? Als je pech hebt? Als je een afspraak bij de dealer maakt binnen 24 uur? Wat is het verschil..
binnen 24 uur: voor ieder onderhoud aan je auto heb je direct recht op vervangend vervoer, dus ook bij gepland onderhoud zoals een kleine beurt.
na 24 uur: wanneer de reparatie (gepland of ongepland) binnen 24 uur opgelost kan zijn krijg je geen vervangend vervoer mee. Pas wanneer de verwachte werkzaamheden langer dan een dag duren krijg je een vervangende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Het laatste is vaak bij een schade. Meeste onderhoud moet wel lukken in 24 uur. Dus bij standaard kleine of grote beurt krijg je geen vervangende auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Houd bij die keuze ook even jouw eigen dealer in jouw dorp/stad in het achterhoofd. Er zijn een hoop dealers die je de mogelijkheid bieden om met een taxi service weer thuis afgezet te worden of dat je een leenfiets mee krijgt (als je lekker dichtbij woont). Dan zou je ervoor kunnen kiezen om dus geen vervangend vervoer binnen 24h mee te nemen in je calculatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
En voor een kleine beurt kun je sowieso vaak wel wachten als ze een wachtkamer hebben met wifi en goede koffie. Ga je gewoon even daar werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vervangend vervoer is heerlijk. Gewoon 's ochtends de auto droppen, leenauto compleet afraggen en 's avonds m'n eigen wagen weer ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Tsurany schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:43:
Vervangend vervoer is heerlijk. Gewoon 's ochtends de auto droppen, leenauto compleet afraggen en 's avonds m'n eigen wagen weer ophalen :)
Inderdaad!
Daarnaast biedt 'mijn' dealer zelfs aan om de auto op mijn locatie op te halen, een leenauto achter te laten en ook weer om te wisselen als mijn auto klaar is. Ideaal :D

Geen idee of ze dat doen als ik 50km+ bij hun vandaan zit, maar op dit moment zit ik dagelijks op +/- 5km afstand vanaf de dealer. Dan doen ze het in ieder geval wel!

[ Voor 16% gewijzigd door Tankiej op 31-10-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
OK, duidelijk! Thx voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498538

Wie van jullie heeft er al wat over gehoord: Er komt een 2 jaar durende masterclass voor YP'ers die sinds juli 2012 in dienst zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 498538 op 01-11-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Ik zou me meteen afvragen wat daarachter zit. Is het echt een tweejarig opleidingstraject? Of ben je in die periode grotendeels billable en is het slechts een poging om je loonontwikkeling te remmen of amortisatieregeling te rekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
t_captain schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:33:
Ik zou me meteen afvragen wat daarachter zit. Is het echt een tweejarig opleidingstraject? Of ben je in die periode grotendeels billable en is het slechts een poging om je loonontwikkeling te remmen of amortisatieregeling te rekken?
Ze willen je vakkennis verbeteren, niet specifiek per afdeling, maar in het algemeen, en er zou aan je softskills gewerkt worden. In de zin dat je je zelf goed moeten kunnen verkopen, en dat je ook weet hoe je meer inzetten bij de klant zou kunnen regelen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als een significante hoeveelheid van het 2e jaar aan training wordt besteed, is het een superintetessant aanbod voor een starter. Maar een traineeship of masterclass die voornamelijk uit declarabel werk bestaat, is eerder een mooie naam voor een programma om je werknemers met matige salarissen en -verhogingen vast te binden aan een enorme studieschuld.

Wees daar wel kritisch op. Als ik kijk naar de huidige marktomstandigheden en vooral de problemen die bedrijven als Cap ondervinden met hun marktpositionering, dan vrees ik dat het niet alles goud is wat blinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
t_captain schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 19:07:
Als een significante hoeveelheid van het 2e jaar aan training wordt besteed, is het een superintetessant aanbod voor een starter. Maar een traineeship of masterclass die voornamelijk uit declarabel werk bestaat, is eerder een mooie naam voor een programma om je werknemers met matige salarissen en -verhogingen vast te binden aan een enorme studieschuld.

Wees daar wel kritisch op. Als ik kijk naar de huidige marktomstandigheden en vooral de problemen die bedrijven als Cap ondervinden met hun marktpositionering, dan vrees ik dat het niet alles goud is wat blinkt.
Het is een verplichte training voor iedere YP'er, je komt niet aan een studieschuld vast te zitten, je moet er alleen vrije tijd voor opofferen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat gaat dus mooi niet door hier. Ik ga geen vrije tijd opofferen zodat ik een verplicht programma kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Tsurany schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:56:
Dat gaat dus mooi niet door hier. Ik ga geen vrije tijd opofferen zodat ik een verplicht programma kan volgen.
Ik heb er helemaal niks over gehoord/gelezen. Maar zo denk ik er ook over inderdaad.. Af en toe een cursus/training 's avonds ok, maar twee jaar lang structureel eigen tijd opofferen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tsurany schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 20:56:
Zover ik het heb begrepen is het verplicht, of je moet kunnen aantonen dat je de modules al tijdens je werkervaring hebt opgedaan, of door vorige trainingen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486041

ElectronLion schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:52:

Don't worry! Gisteren begonnen bij Cap. Leuke eerste dag en een leuke compacte groep van 24 blauwgeverfde mannen en vrouwen.

Zowel voordeel als nadeel om zo het weekend er tussen te hebben, wilde vandaag maar eens beginnen met die mandatory E-learnings, maar ik kan volgens mij nog niet met de gebruikersnaam van m'n AD inloggen op het intranet (of is daar een VPN voor nodig?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
Er vanuit gaan dat je in het weekend thuis achter je laptop zit zul je inderdaad VPN moeten hebben. Daar is Cisco Anywhere Connect voor, maar je moet ook MobilePass geïnstelleerd hebben op je laptop of telefoon om toegangscodes te kunnen genereren. Hoe je dat in moet stellen staat op intranet ergens ;) maar heb je nu dus niet zo veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Strider schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 22:45:
Zover ik het heb begrepen is het verplicht, of je moet kunnen aantonen dat je de modules al tijdens je werkervaring hebt opgedaan, of door vorige trainingen.
In dat geval zoek ik een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
En wat zou de inhoud van die modules zijn? Ik heb afgelopen maand 5 woensdagen, 4 donderdagen en 2 dinsdagen na het werk bij de klant op papendorp gezeten voor trainingen (wat dus ook betekend 400km per dag rijden met de nieuwe leaseregeling). Hier heb ik totaal geen probleem mee omdat dit trainingen zijn die ikzelf heb aangevraagd en leuke certificeringen tegenover staan.

Voor iets als MCITP kom ik echter niet in mijn eigen tijd, heeft totaal geen toegevoegde waarden voor mijn werk en kennisgebied.

[ Voor 7% gewijzigd door Tedillac op 02-11-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486041

Tedillac schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 09:53:
Er vanuit gaan dat je in het weekend thuis achter je laptop zit zul je inderdaad VPN moeten hebben. Daar is Cisco Anywhere Connect voor, maar je moet ook MobilePass geïnstelleerd hebben op je laptop of telefoon om toegangscodes te kunnen genereren. Hoe je dat in moet stellen staat op intranet ergens ;) maar heb je nu dus niet zo veel aan.
Thanks! Dan moet 't maar even wachten; ik klapte 'm pas in de trein op de terugweg open, blijkt dat je de laptop eerst in het Cap netwerk moet pluggen. Ah wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigen tijd opofferen is minder, vooral als je een paar keer in de week of elke week tot laat trainingen of cursussen moet volgen. Door de trainingen die je 'moet' volgen wordt je "beter", heb je "sneller" de kans op een inzet etc. etc. allemaal pluspunten voor de medewerker als wij Capgemini mogen geloven. Daar tegenover zou op financieel vlak moeten staan dat je (ook) opslag krijgt (Financiele KPI's). Dan komt het opofferen van je eigen tijd misschien wat minder hard aan.

Het zou idd vreemd zijn als je 2 jaar lang verplicht een YP programma moet volgen en 2 jaar lang als YP'er behandeld wordt, ook op financieel gebied. Misschien is dit een onderwerp dat nagevraagd kan worden. Vanuit Capgemini ligt de focus enkel op 'je wordt professioneler, je krijgt sneller een inzet, je verbetert je skills'. Voor de rest, wat voor gevolgen dit voor de medewerker en zijn of haar salaris heeft, weten we niet. Groeit hierdoor je salaris ook sneller of blijft deze juist hangen bij de YP-salarissen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 498538 op 03-11-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik ga er even vanuit dat het hetzelfde programma betreft wat ook binnen Consulting plaats vind, en dat is op zich wel een aardige verrijking voor je als YP-er zijnde. Gedurende 2 jaar krijg je een flink aantal "master classes" over een bepaalde onderwerp. Vaak zijn deze master classes 2 dagen, met inderdaad als doel om je softskills te vergroten, netwerk uit te breiden en breder inzetbaar te zijn.

Of dat impact heeft op je loonontwikkeling durf ik niet te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar dat is vrijwel altijd in eigen tijd. Je moet altijd je eigen tijd opofferen voor training want stel je voor dat je uren verliest waar de klant voor betaald. Al werk je 40 uur bij de klant, je mag nooit uren rekenen voor trainingen die Capgemini wilt opdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:20:
Maar dat is vrijwel altijd in eigen tijd. Je moet altijd je eigen tijd opofferen voor training want stel je voor dat je uren verliest waar de klant voor betaald. Al werk je 40 uur bij de klant, je mag nooit uren rekenen voor trainingen die Capgemini wilt opdwingen.
De masterclass bestaat uit verplichte e-learnings, cursussen (overdag) en avondtrainingen/cursussen.
Ik denk dat elk YP'er op zijn eigen tempo de masterclass kan volgen, althans dat hoop ik. Lijkt mij onmogelijk om verplicht aanwezig te zijn bij een cursus dat overdag plaatsvindt terwijl je bij de klant hoort te zitten voor een project.

Ik ben benieuwd naar het effect voor de salarissen van YP'ers die deze masterclass willen moeten volgen. Groeit de salaris hierdoor ook sneller, of blijft het hangen. Iemand al meer informatie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Bij mij, en mijn collega's die ik ernaar gevraagd heb is er sowieso nog niets bekend over een masterclass. Alle gestart vanaf maart dit jaar of recenter. Het zal me benieuwen, als ik zie hoeveel e-learnings en cursussen/certificaten ik heb gehaald dit jaar sinds bij Cap dan hoeven ze over mij niet te klagen. Als die onderdeel zouden zijn van die masterclass dan maak ik me nergens zorgen over, als die masterclass echter andere vakgebieden ingaat dan wordt het een ander verhaal want daar is mijn kennis en interesse gewoon niet toereikend genoeg voor ;). Maar zoals gezegd bij mij, en anderen is helemaal niets hierover bekend of gecommuniceerd dus ik ga er vanuit dat het hele masterclass gebeuren alleen voor nieuwe starters van toepassing gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Bij Consulting was het ook gewoon in de baas z'n tijd. Gewoon 2 volle dagen. En ja, soms moet je ook wat in je eigen tijd doen. Als je daar geen zin in hebt moet je maar een ander vak kiezen dan Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:46:
[...]

Bij Consulting was het ook gewoon in de baas z'n tijd. Gewoon 2 volle dagen. En ja, soms moet je ook wat in je eigen tijd doen. Als je daar geen zin in hebt moet je maar een ander vak kiezen dan Consultancy
Soms is wat anders dan een reeks verplichte trainingen waarvan het nut soms discutabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:47:
[...]

Soms is wat anders dan een reeks verplichte trainingen waarvan het nut soms discutabel is.
Ik denk dat een YP van iedere training iets kan leren. misschien niet altijd direct toepasbaar maar dan is het wel later toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat een YP van iedere training iets kan leren. misschien niet altijd direct toepasbaar maar dan is het wel later toepasbaar.
Dan wens ik je veel plezier bij al die trainingen maar dat ga ik toch niet in mijn vrije tijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tsurany schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:35:
[...]

Dan wens ik je veel plezier bij al die trainingen maar dat ga ik toch niet in mijn vrije tijd doen.
Blik1984 is geen consultant meer :+
CAP verdient grof geld aan de YP'ers, door de YP'ers kan Cap ook de dure oudere werknemers betalen. Als Cap de uren moet gaan betalen waarin jij trainingen volgt dan wordt de marge op YP'er ook kleiner. Dus waarom zouden ze zoiets doen? Er zijn genoeg andere mensen die bij Cap willen werken, en die het ervoor over hebben om een paar avonden per week op te offeren om zo later een hogere positie te kunnen verkrijgen.

[ Voor 60% gewijzigd door Strider op 05-11-2013 09:39 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:35:
[...]

Ik ben al een tijdje weg, maar jouw opmerking is wel tekenend voor het ambitie-niveau van een boel Cappers. Dit soort discussies had je nooit bij Accenture. Altijd dat gezeur en gezeik als er een paar uurtjes eigen tijd in gestoken moet worden. Als je nou een Principal was die een simpel traininkje moest doen kon ik je opmerking nog begrijpen. Maar als je YP-er bent met wat stage-ervaring en misschien een jaar werk-ervaring is je opmerking gewoon kul. Dan is iedere training die in een algemeen curriculum gegeven wordt gewoon waardevol, of denk je dat je manager een andere reden heeft om je op die training te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:29:
Ik ben al een tijdje weg, maar jouw opmerking is wel tekenend voor het ambitie-niveau van een boel Cappers. Dit soort discussies had je nooit bij Accenture. Altijd dat gezeur en gezeik als er een paar uurtjes eigen tijd in gestoken moet worden. Als je nou een Principal was die een simpel traininkje moest doen kon ik je opmerking nog begrijpen. Maar als je YP-er bent met wat stage-ervaring en misschien een jaar werk-ervaring is je opmerking gewoon kul. Dan is iedere training die in een algemeen curriculum gegeven wordt gewoon waardevol, of denk je dat je manager een andere reden heeft om je op die training te sturen?
Het heeft niks met ambitie te maken, het heeft met een work-life balance te maken. Ik zit voor 7 uur 's ochtends in de auto en ik ben tegen 7 uur 's avonds weer thuis. Als ik dan ook nog trainingen verplicht moet gaan volgen kom ik tegen half 11 's avonds thuis terwijl ik de volgende dag weer op tijd op kantoor verwacht wordt.
Geef mij trainingen van niveau in de richting waar ik mij in ontwikkel en ik kom met plezier 's avonds langs. Sterker nog, dat heb ik al vaak genoeg gedaan. Maar kom niet aanzetten met de standaard getting acquainted trainingen die geen enkel inhoudelijke diepte geven. Als ik daar kennis van op wil doen heeft een avond zelfstudie meer effect.

Ik wil best eigen tijd investeren in trainingen maar dan wel trainingen waar ik ook daadwerkelijk het nut van in zie. Niet enkel trainingen die door Capgemini tot een totaalpakket gevormd zijn met een one size fits all idee. En dat krijg je wel met verplichte trajecten. En ja, dan kan je best wat leren van elke training, maar je kan nog veel meer leren van een avond zelfstudie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 05-11-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:00:
[...]

Het heeft niks met ambitie te maken, het heeft met een work-life balance te maken. Ik zit voor 7 uur 's ochtends in de auto en ik ben tegen 7 uur 's avonds weer thuis. Als ik dan ook nog trainingen verplicht moet gaan volgen kom ik tegen half 11 's avonds thuis terwijl ik de volgende dag weer op tijd op kantoor verwacht wordt.
Geef mij trainingen van niveau in de richting waar ik mij in ontwikkel en ik kom met plezier 's avonds langs. Sterker nog, dat heb ik al vaak genoeg gedaan. Maar kom niet aanzetten met de standaard getting acquainted trainingen die geen enkel inhoudelijke diepte geven. Als ik daar kennis van op wil doen heeft een avond zelfstudie meer effect.

Ik wil best eigen tijd investeren in trainingen maar dan wel trainingen waar ik ook daadwerkelijk het nut van in zie. Niet enkel trainingen die door Capgemini tot een totaalpakket gevormd zijn met een one size fits all idee. En dat krijg je wel met verplichte trajecten. En ja, dan kan je best wat leren van elke training, maar je kan nog veel meer leren van een avond zelfstudie.
Volgens mij gaf ik vrij duidelijk aan dat het in principe om full-time trainingen gaat, dus 2 dagen zonder dat je bij de klant hoeft te zitten. Inclusief avondprogramma (eten en drinken) en inclusief overnachting. Dat is hoe het bij Consulting ging. Als jij dan zegt dat je geen zin hebt in het avondprogramma in je eigen tijd, dan vind ik dat allereerst bijzonder arrogant en getuigen van bijzonder weinig hart voor de zaak.

Als consultant dien je je te ontwikkelen op meerdere gebieden, enerzijds functioneel zoals een SAP-training. Anderzijds zijn trainingen op het gebied van softskills zoals presenteren ook erg belangrijk voor een consultant. Die laatste is een typisch voorbeeld van een training die je krijgt in een "one size fits all" programma, in zijn algemeenheid zeer nuttig om dat soort trainingen voor je hele workforce verplicht aan te bieden. Je wilt als Cap tenslotte een bepaald niveau hebben in je organisatie. En als jij denkt dat je een cursus presenteren of workshop geven via zelfstudie kunt doen, dan heb je het echt verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:16:
Volgens mij gaf ik vrij duidelijk aan dat het in principe om full-time trainingen gaat, dus 2 dagen zonder dat je bij de klant hoeft te zitten. Inclusief avondprogramma (eten en drinken) en inclusief overnachting. Dat is hoe het bij Consulting ging. Als jij dan zegt dat je geen zin hebt in het avondprogramma in je eigen tijd, dan vind ik dat allereerst bijzonder arrogant en getuigen van bijzonder weinig hart voor de zaak.
Gezien de huidige tendens van kostenbesparing zie ik dat absoluut niet gebeuren. Sterker nog, cursussen onder kantoortijd zijn al een luxe als je op de bank zit. En als er dan een paar bootcamps komen zijn die altijd voor beschikbare mensen en zijn het vrijwel altijd functionele cursussen. Rest is puur eigen tijd op dit moment, zeker niet in tijd die ten kosten gaat van inzetbaarheid.
Hoe jij bij arrogant komt snap ik niet, wat is hier nu arrogant? Dat ik mijn eigen tijd niet wil opofferen voor de zoveelste cursus? Dat is puur zelfbescherming. Ik wil ook nog een privé leven hebben.

Hart voor de zaak krijg je pas als de zaak ook hart heeft voor de medewerkers. Laat ik dat nu net missen bij Capgemini. Ik heb hart voor mijn project, mijn projectteam en mijn collega's zowel bij Capgemini als bij de klant. Daar werk ik hard voor, daar steek ik graag extra moeite in en daar krijg ik ook wat voor terug.
Als consultant dien je je te ontwikkelen op meerdere gebieden, enerzijds functioneel zoals een SAP-training. Anderzijds zijn trainingen op het gebied van softskills zoals presenteren ook erg belangrijk voor een consultant. Die laatste is een typisch voorbeeld van een training die je krijgt in een "one size fits all" programma, in zijn algemeenheid zeer nuttig om dat soort trainingen voor je hele workforce verplicht aan te bieden. Je wilt als Cap tenslotte een bepaald niveau hebben in je organisatie. En als jij denkt dat je een cursus presenteren of workshop geven via zelfstudie kunt doen, dan heb je het echt verkeerd
Dat zijn cursussen die nuttig kunnen zijn, echter praat je dan over een zeer kleine selectie van het cursus aanbod. Zeker als ik kijk naar de huidige cursussen die als "verplicht" gezien worden om een bepaalde richting in te stormen, dat zijn voornamelijk functionele cursussen. En dat is dan ook waar constant op aangestuurd wordt, functionele cursussen. Soft skills komen amper aan bod.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 05-11-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Het programma lijkt precies op hoe het bij Consulting de afgelopen 2 jaar werg vormgegeven, een andere vorm zie ik ook niet als mogelijkheid aangezien dat zou betekenen dat je minimaal 1 keer in de week 's avonds een training zou hebben. De trainingen die daar aan bod kwamen waren juist allemaal bij uitstek soft-skills trainingen en geen harde functionele skills. Dat kan ook helemaal niet als je een gemeleerde groep als de hele Consultancy-community. De meningen waren over het algemeen zeer positief.

Arrogant, ik vind je houding arrogant, dat je overkomt alsof je het allemaal niet nodig hebt. Dat je je te goed voelt voor een training in de avonduren met collega's. Dat je overkomt alsof ieder uurtje buiten normale werktijd teveel is. Je hebt nou éénmaal voor het consultancy-leven gekozen, daar horen trainingen buiten werktijd bij. Er is geen enkele consultancy-club die dat anders doet en dat niet van je vraagt. Wees blij dat er uberhaupt trainingen zijn die je kunt volgen. Een heleboel bedrijven doen al jaren geen enkele vorm van training meer, en dan sta je naast je werkervaring behoorlijk stil in je ontwikkeling. Dus in plaats van direct kritiek te hebben over iets zonder dat je weet waar het precies over gaat zou je ook er het positieve van kunnen inzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Blik1984 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:38:
Het programma lijkt precies op hoe het bij Consulting de afgelopen 2 jaar werg vormgegeven, een andere vorm zie ik ook niet als mogelijkheid aangezien dat zou betekenen dat je minimaal 1 keer in de week 's avonds een training zou hebben. De trainingen die daar aan bod kwamen waren juist allemaal bij uitstek soft-skills trainingen en geen harde functionele skills. Dat kan ook helemaal niet als je een gemeleerde groep als de hele Consultancy-community. De meningen waren over het algemeen zeer positief.

Arrogant, ik vind je houding arrogant, dat je overkomt alsof je het allemaal niet nodig hebt. Dat je je te goed voelt voor een training in de avonduren met collega's. Dat je overkomt alsof ieder uurtje buiten normale werktijd teveel is. Je hebt nou éénmaal voor het consultancy-leven gekozen, daar horen trainingen buiten werktijd bij. Er is geen enkele consultancy-club die dat anders doet en dat niet van je vraagt. Wees blij dat er uberhaupt trainingen zijn die je kunt volgen. Een heleboel bedrijven doen al jaren geen enkele vorm van training meer, en dan sta je naast je werkervaring behoorlijk stil in je ontwikkeling. Dus in plaats van direct kritiek te hebben over iets zonder dat je weet waar het precies over gaat zou je ook er het positieve van kunnen inzien
Het programma is nog niet helemaal klaar, en ik weet ook nog niet welke onderwerpen er precies aan bod gaan komen. Lijkt me sterk dat het een 1 op 1 kopie is :+

Waarom ben jij eigenlijk uit de consultancy weggegaan :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:00:
[...]

Het programma is nog niet helemaal klaar, en ik weet ook nog niet welke onderwerpen er precies aan bod gaan komen. Lijkt me sterk dat het een 1 op 1 kopie is :+

Waarom ben jij eigenlijk uit de consultancy weggegaan :)
Heb in 5 jaar tijd bij mooie klanten gezeten, in retail, high-tech, banking, overheid, productie, media en consumenten elektronica. Over het algemeen allemaal bedrijven die in de AEX staan. En ook vanuit verschillende disciplines, vanuit pre-merger integration en post-merger integration kant, inkoop, project management, analyst, etc.

Na 5 jaar was het voor mij een mooie tijd om eruit te stappen. Kreeg een heel concreet aanbod van een oude klant waardoor ik nu eigenlijk een soort van interne consultant ben geworden. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden echt stukken beter, heb ik het gevoel dat ik ook gewaardeerd wordt als medewerker en is er nooit meer de druk om enerzijds inzet te hebben, danwel projecten te verkopen. Daarnaast staan we voor een enorme uitdaging om het bedrijf weer op de rails te zetten nadat er op sommige vlakken 10 jaar lang niks is gedaan omdat het altijd zo goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
En wat meer kritisch richting Capgemini. Ik voelde me zwaar onderbetaald (draaide een fantastische URVE en had goede sales, maar kreeg er weinig voor terug), te weinig groeimogelijkheden omdat het bedrijf het niet goed deed, allerlei arbeidsvoorwaarden die stukken minder werden (zoals de leaseregeling) en de uiteindelijke richting waarin Capgemini Consulting op wilt gaan (Digital Transformation) heeft een zwaar IT-component, en daar had ik weinig trek in.

Ik ben ook aardig vaak tekeer gegaan op Yammer over bijvoorbeeld die stomme lease-regeling die op basis van leugenachtige beredenaties is geïmplementeerd. Dat soort dingen kon ik echt kwaad om worden. Geef gewoon toe dat er vanuit Parijs is gezegd dat er keihard bezuinigd moet worden op de auto's, in plaats van al dat gedraai en de leugens over onze fantastische duurzame lease-regeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
Ik snap Tsurany wel, ik heb dat zelf ook. Ik ga niet van 7 uur 's ochtends tot 6 's avonds werken/reizen en dan ook nog eens onbetaald een training doen. Ik heb er wat aan, Cap ook, maar het voelt gewoon niet goed om 15 uur per dag van huis weg te zijn en maar 8 uur te mogen schrijven, dat vind ik krom. Bovendien, je bent alleen thuis om te slapen die dag, of meerdere dagen, dat kan niet gezond zijn.

Dat mensen als Blik1984 vinden dat het wel in de eigen tijd moet is een kwestie van het gewend zijn, het is niet anders. Maar (@Blik1984) hierboven zeg je wel dat je onderbetaald wordt.. Dat zou ik ook hebben als je gratis tijd 'geeft' en er weinig voor terug krijgt.

Ikzelf heb sinds de Albert Heijn (overwerken zonder uitbetalen) iets tegen het extra uren maken zonder daar iets terug voor te zien. Ook al leer ik veel tijdens een cursus, uiteindelijk heeft Cap er net zo goed iets aan en kan mijn uurtarief omhoog, of kan ik met een extra certificaat als YP'er (Grade A) op een project gezet worden waar anders een consultant (Grade B ) op had gezeten.

Misschien voor ieder persoonlijk, maar ik hecht dus veel aan vrije tijd en tijd met vrienden/gezin. Daarom wil ik gewoon 40 uur maken en niet veel meer. Heeft niets met 'geen loyaliteit' te maken, want ik heb het erg naar m'n zin bij Cap en op het project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
De reden dat ik me onderbetaald voelde heeft niks te maken met overwerk, dat viel in mijn geval heel erg mee. Het had veel meer te maken met een stukje waardering icm overperformen en de combinatie met vooruitzichten. Ik had weinig zin om ieder jaar me uit de naad te werken en te overperformen voor een lullige 100 - 200 euro bruto salaris per jaar meer.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben over of wel of niet overwerken en hoe die daar tegenaan kijkt. Ik hecht persoonlijk ook veel waarde aan mijn privé-leven en heb ook een zoontje en vriendin thuis zitten. Ik ben me alleen wel bewust van de markt waarin ik werkte. In een business waarin projecten volgens T&M worden afgerekend is het normaal dat een groot gedeelte van de extra activiteiten in de eigen tijd zijn. Dat was 30 jaar geleden zo (mijn pa heeft ook altijd cursussen in de avond moeten doen), dat is nu zo en dat is over 30 jaar nog steeds zo. Als je daar geen trek in hebt en er zelfs ongemotiveerd van raakt, dan moet je misschien overwegen een andere tak van sport te kiezen als beroep. Trainingen in eigen tijd is gewoon de norm, iedere IT-boer is daarin hetzelfde, en dat gaat echt niet veranderen. Een training in werktijd plannen kost tenslotte een veelvoud van dezelfde training in de avonduren doen, namelijk naast de kosten voor de training ook nog eens het dagtarief wat de consultant kan verdienen bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je herkent sterk dat er vanuit het bedrijf amper waardering is voor extra inzet maar ondertussen vind je het wel normaal dat de werknemer allerlei trainingen gaat volgen zonder daar ook maar iets voor terug te zien?
Ik ga niet 's avonds naar een training in mijn eigen tijd als Capgemini ondertussen de leaseregeling afbreekt, geen inflatiecorrectie toepast op het salaris en probeert elke vorm van extra kosten zoveel mogelijk te vermijden.

Hart voor de zaak betekent dat de zaak hart heeft voor zijn medewerker. Ik ga geen extra werk verrichten als ik daar geen extra waardering voor krijg. Dan is het bij mij ook puur uurtje factuurtje. Mag dan de verkeerde mentaliteit zijn, Capgemini moet zichzelf maar eens afvragen hoe ze die mentaliteit kweken bij hun medewerkers.

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 06-11-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Je interpreteert mijn woorden verkeerd. Ik vind dat trainingen in eigen tijd onderdeel zijn van je functie-pakket gezien de markt waarin je opereert. In de consultancy-markt is dat gewoon een normale manier van werken. Wil je hier niet aan meedoen staat dit voor mij gelijk aan mindere performance gezien het niet voldoen aan een vereiste van je functiepakket.

Daarnaast heb je nog het gehele salaris verhaal, geen inflatie-correctie doorvoeren, lage salarisverhoging of helemaal geen verhoging, etc. Daar ben ik het met je eens, daarin doet Capgemini te weinig om waardering uit te spreken voor de inzet van de medewerker.

Ik zie bovenstaande 2 punten echter wel als apart en niet als het tweede niet voldoet, dan voldoe ik niet aan het eerste punt. Dan kom je namelijk in een vicieuze spiraal van negativiteit waar je niet meer uit gaat komen. En die vicieuze spiraal creeer je zelf door niet aan bepaalde aspecten van je functieomschrijving te voldoen, niet de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
Goed dat deze discussie wordt gevoerd, al zal het een eeuwige discussie blijven ben ik bang. Ik ben dit jaar pas begonnen, dus ik ben geen andere leaseregeling gewend (behalve die van m'n pa, die onbeperkt privé kan rijden zonder dat zijn verbruik in de gaten wordt gehouden).

Hopelijk ziet Cap in dat ze de leaseregeling niet hard naar beneden moeten brengen, IT-ers zijn toch veelal mannen en daar hoort (vaak) een leuke auto bij :) Althans, wij geven daar meer om over het algemeen. Die CO2-uitstoot en de daarop gebaseerde bijtelling is echt onzin en niet realistisch, hopelijk gaat Cap geen beleid voeren wat gebaseerd is op onrealistisch waarden, zoals een 1.6TDI motor met een verbruik van 1 op 30. Lol.. Gebruik werkelijk verbruik (die site), dan hoef je ook geen extra percentage toe te voegen, dat geeft al aan dat er iets niet klopt en ze daarin meegaan!

Waar ik wel tevreden over ben is dat, als je op de bank zit, je makkelijk een dag in de week thuis kan werken. Mij valt het erg mee dat daar totaal niet moeilijk over gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 553837

Hallo,

Ik werk bij het Kadaster en mag binnenkort over naar Capgemini ivm sourcing van het datacenter.

Er heerst veel tegenstand, vooral door de onbekendheid (maakt onbemind), wat een voedingsbodem is voor roddels. Het is immers een heel ander bedrijf. Het management van het Kadaster maakt de keuze wel/niet met het werk mee ook niet bepaald gemakkelijk. Ze hebben van ons zelfs een 3 gekregen voor communicatie. Maar dat maakt hun niet echt uit, want als je het werk niet volgt, dan helpen ze je met solliciteren, en lukt het niet een andere job te vinden (de gemiddelde leeftijd is hoog), dan wordt je alsnog ontslagen.

De Capgemini mensen die hier al rondlopen zijn veel enthausiaster, vertellen bij de koffiemachine honderduit over hun bedrijf. Het is zo slecht nog niet bij Cap.

Het grootste verschil is, zo horen we van alle kanten, dat je veel meer zelf moet regelen. Ambtenaren zijn dat niet gewend, die wachten tot ze door hun chef naar een cursus worden gestuurd.

Ik wilde dit even van me af schrijven toen ik dit forum tegen kwam, kweenie of hier al eerder over geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Over het algemeen wordt er meer aandacht geschonken door Capgemini aan de mensen die overkomen, dan de vorige werkgever waar ze vandaan komen. Ik ben erg benieuwd hoe deze transitie voor je gaat zijn. Wanneer nodig willen we hier graag nog wat dingen voor je verduidelijken die nu niet helder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:58
Begrijp ik goed uit het HR Charter, dat wanneer men meer zakelijke kilometers maakt dan van tevoren vastgesteld (26k), de medewerker dit verschil moet betalen?

Dit vind ik een bijzonder vreemde constructie.. Stel dat ik 50.000km per jaar rijd, kan ik dus niet gaan leasen, aangezien dat een duur geintje wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Phyc schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:37:
Begrijp ik goed uit het HR Charter, dat wanneer men meer zakelijke kilometers maakt dan van tevoren vastgesteld (26k), de medewerker dit verschil moet betalen?

Dit vind ik een bijzonder vreemde constructie.. Stel dat ik 50.000km per jaar rijd, kan ik dus niet gaan leasen, aangezien dat een duur geintje wordt?
Nee, dat begrijp je niet goed :)
Je moet voor privé kilometers extra betalen zodra je boven dat budget komt (10.000km).
Daarnaast betaal je voor het verbruik dat je boven de norm +15% zit, dit geld wel voor zakelijk én privé. Maar je betaalt voor zakelijk geen vast bedrag per kilometer als je boven de norm aantal kilometers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:58
Dank voor de reactie; Gelukkig maar! Zakelijk rijden gaat dus alleen duur worden wanneer de 115% overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Ja precies zoals je daar samenvat. Of goedkoper als je eronder weet te komen (ja het is mogelijk als je ook rekening houd met goedkoop tanken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tankiej schreef op maandag 11 november 2013 @ 16:25:
[...]

Nee, dat begrijp je niet goed :)
Je moet voor privé kilometers extra betalen zodra je boven dat budget komt (10.000km).
Daarnaast betaal je voor het verbruik dat je boven de norm +15% zit, dit geld wel voor zakelijk én privé. Maar je betaalt voor zakelijk geen vast bedrag per kilometer als je boven de norm aantal kilometers zit.
Die 26K staat anders wel vermeld voor je zakelijke km's, het is mij ook niet helemaal helder wat daar nu precies mee bedoelt wordt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Strider schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:23:
[...]

Die 26K staat anders wel vermeld voor je zakelijke km's, het is mij ook niet helemaal helder wat daar nu precies mee bedoelt wordt.
Dat is gewoon omdat de leasecontracten zijn gebaseerd op 36k km per jaar en 10k voor privé is. Dan houd je 26k km zakelijk over. Je brandstofbudget is ook gebaseerd op 36k km per jaar.
Maar die 26k km zakelijk is geen hard limiet en je betaalt niet extra per kilometer als je hier boven zit, alleen het extra brandstofverbruik betaal je bij zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat betekent een gedeeltelijke bijbetaling.

Als het normverbruik ECE+15% is en het werkelijk verbruik ECE+35%, dan betaal je dus 20% van het ECE verbruik zelf. Voor veel auto's zal dit op ongeveer 1.5 a 2 cent per kilometer uitkomen. Geen schokkend bedrag maar wel enkele tientjes per maand voor een veelrijder die 220 dagen per jaar naar een project op 100km afstand rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tankiej schreef op woensdag 13 november 2013 @ 06:24:
[...]

Dat is gewoon omdat de leasecontracten zijn gebaseerd op 36k km per jaar en 10k voor privé is. Dan houd je 26k km zakelijk over. Je brandstofbudget is ook gebaseerd op 36k km per jaar.
Maar die 26k km zakelijk is geen hard limiet en je betaalt niet extra per kilometer als je hier boven zit, alleen het extra brandstofverbruik betaal je bij zakelijke kilometers.
Dat is het oude contract, het nieuwe contract is 48 maanden.

BlaBlaBla

• Tankiej
Strider schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:22:
[...]

Dat is het oude contract, het nieuwe contract is 48 maanden.
Ik noem helemaal geen tijdsduur van het contract, ik heb het over aantal kilometers ;)

Ik heb geen idee wat het oude contract allemaal inhoud. Ik ben dit jaar in dienst gekomen bij Cap en ken alleen maar de huidige leasecontracten. Dus 144k km of 4 jaar (wat neerkomt op 36k km per jaar).

[ Voor 7% gewijzigd door Tankiej op 14-11-2013 08:03 ]

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:38

Insehh

Define good enough.

Ik heb ook tot nog toe alleen de trainingen gevolgd die ik nuttig acht, steek de tijd liever in ontwikkeling die er wél toe doet. Met achteraf toejuiching van mijn manager, dus zo nauw neemt men het allemaal niet...

De enige ekte...

• Strider
Tankiej schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:01:
[...]

Ik noem helemaal geen tijdsduur van het contract, ik heb het over aantal kilometers ;)

Ik heb geen idee wat het oude contract allemaal inhoud. Ik ben dit jaar in dienst gekomen bij Cap en ken alleen maar de huidige leasecontracten. Dus 144k km of 4 jaar (wat neerkomt op 36k km per jaar).
Het oude contract was 36k * 4 = 144k rijden, of 4 jaar. Het nieuwe contract is gewoon 4 jaar met 26k zakelijke kilometers per jaar. Het is helemaal niet bekend wat er gebeurd als je hier overheen gaat.

BlaBlaBla

• Tankiej
Strider schreef op donderdag 14 november 2013 @ 08:52:
[...]

Het oude contract was 36k * 4 = 144k rijden, of 4 jaar. Het nieuwe contract is gewoon 4 jaar met 26k zakelijke kilometers per jaar. Het is helemaal niet bekend wat er gebeurd als je hier overheen gaat.
Bij mij staat toch echt 144k km of 4 jaar en ik heb een nieuw contract. Het enige is dat je 10k privé per jaar hebt :)

• Strider
Tankiej schreef op donderdag 14 november 2013 @ 09:03:
[...]

Bij mij staat toch echt 144k km of 4 jaar en ik heb een nieuw contract. Het enige is dat je 10k privé per jaar hebt :)
Ik heb hier ook het nieuwe contract liggen.

Looptijd: 48 maanden
Jaarkilometrage: 36.000

Maar, ik ga voorlopig toch een poolauto rijden, ik ga dit wurgcontract niet tekenen :)

BlaBlaBla

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:09:
Dat betekent een gedeeltelijke bijbetaling.

Als het normverbruik ECE+15% is en het werkelijk verbruik ECE+35%, dan betaal je dus 20% van het ECE verbruik zelf. Voor veel auto's zal dit op ongeveer 1.5 a 2 cent per kilometer uitkomen. Geen schokkend bedrag maar wel enkele tientjes per maand voor een veelrijder die 220 dagen per jaar naar een project op 100km afstand rijdt.
Je word dus inderdaad "Gestraft" als je ver moet rijden. Ik kan me best iets voorstellen dat er op het verbruik gelet moet worden, maar dan zou dat IMHO wel genormaliseerd moeten zijn naar een fixed aantal KM's want het mag IMHO nooit zo zijn dat extra zakelijk rijden geld kost.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Tankiej
Strider schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:13:
[...]

Ik heb hier ook het nieuwe contract liggen.

Looptijd: 48 maanden
Jaarkilometrage: 36.000

Maar, ik ga voorlopig toch een poolauto rijden, ik ga dit wurgcontract niet tekenen :)
Ehh.. Dat is dan toch precies hetzelfde als wat ik zeg?
48 maanden = 4 jaar
36k km per jaar = 144k km per 4 jaar

Ik zie het verschil niet helemaal wat je nu probeert aan te geven :P

• t_captain
Cap had dit systeem imho heel anders moeten ontwerpen.

* target verbruik per km = normverbruik + 15%
* target verbruik per periode: (zakelijke kms in period + norm privekm in periode) x target verbruik per km

Boven of onder target: incentives.
Pagina: 1 ... 22 ... 83 Laatste