SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Een andere vraag. Heeft iemand een schatting van de verhoging van je leasetarief als je auto geleverd wordt in 2014? Als ik me niet vergis komt er dan BPM bij én wegenbelasting? Aan hoeveel moet ik ongeveer denken voor een auto van laten we zeggen €21.000 + €4.000 aan opties? Ik zit te denken aan de Renault Clio Estate
Verwijderd
Kost een autootje als een Clio station al 25k? Ik dacht dat die bpm vrije koekblikken in Nederland inmiddels hetzelfde kosten als in Duitsland en daar zie ik hem vanaf 11.302,50 incl. btw nieuw te koop staan. Geen wonder dat de detacheerders hier willen bezuinigen op leasekosten, kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven bij de prijzen die hier gevraagd worden.Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 17:01:
Een andere vraag. Heeft iemand een schatting van de verhoging van je leasetarief als je auto geleverd wordt in 2014? Als ik me niet vergis komt er dan BPM bij én wegenbelasting? Aan hoeveel moet ik ongeveer denken voor een auto van laten we zeggen €21.000 + €4.000 aan opties? Ik zit te denken aan de Renault Clio Estate
De 14% bijtelling uitvoeringen zijn er vanaf 19k volgens mij. Er zijn wel goedkopere inderdaad, vanaf 13 of 14k. Maar dan betaal je dus meer bijtellingVerwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 19:36:
[...]
Kost een autootje als een Clio station al 25k? Ik dacht dat die bpm vrije koekblikken in Nederland inmiddels hetzelfde kosten als in Duitsland en daar zie ik hem vanaf 11.302,50 incl. btw nieuw te koop staan. Geen wonder dat de detacheerders hier willen bezuinigen op leasekosten, kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven bij de prijzen die hier gevraagd worden.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Iemand buitenland ervaring opgedaan tijdens zijn loopbaan bij Cap? Wat zijn de leuke en minder leuke kanten van een internationale opdracht bij Cap? Wordt er goed voor je gezorgd en krijg je hier bijvoorbeeld nog een extra vergoeding voor?
Hoe gemakkelijk is het om in aanmerking te komen voor buitenlandse opdrachten?
In aanmerking komen is simpel, de klant moet jouw profiel willen. Als dat goed zit dan kom je in aanmerking.
Je kan er in ieder geval flink aan verdienen, meerdere collega's halen ruim 1000 euro netto extra per maand binnen.
Mijn pa die ruim 20 jaar bij Capgemini heeft gewerkt is slapend rijk erdoor geworden, kreeg per maand ongeveer 4000 gulden extra salaris vanwege buitenlandvergoeding en daily allowances. En dat zo'n 7 jaar achter elkaar. Omgerekend bijna een ton aan euro's...
Vreemd genoeg hoor je de collega's die in het buitenland zitten niet zoveel klagen over salaris
En de consultant die dagelijks anderhalf uur in de auto zit? Die ziet er niks van terug terwijl hij minder privé tijd over houd. Sterker nog, de meesten die in het buitenland zitten vinden juist de hele ervaring al geweldig. Daar hoeft dan toch geen financiële bonus bij?t_captain schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:42:
Zie het als een vergoeding voor de extra aanslag op je priveleven. Een uitgezonden militair ontvangt ook een aardige vergoeding, ook als de uitzending niet naar een gevaarlijk gebied gaat.
Misschien kun je een onderscheid maken tussen werknemers die hebben gevraagd om overplaatsing/uitzending en diegenen die doir de baas gevraagd zijn. Maar ook dat lijkt een wat dunne lijn.
Waar Capgemini in ieder geval op kan besparen is door de daily allowance te baseren op hotelovernachtingen in plaats van op vertrekdag en aankomstdag. Toen ik naar HK ging vertrok ik op zaterdag en kwam op zaterdag terug. Ik kreeg dus daily allowance voor 8 dagen. Echter had ik maar 5 hotelovernachtingen (kwam zondagochtend heel vroeg aan, en vertrok vrijdagavond heel laat). Mijn inziens was het veel logischer geweest als ik maar voor 5 dagen daily allowance had ontvangen (en zo werkt het ook bij bijvoorbeeld een Accenture). Scheelt zomaar 400 euro.
Kijk dat collega's profiteren van een dergelijke regeling is volstrekt normaal, dat zou ik zelf ook doen en ik zou het ook niemand kwalijk nemen. Alleen als je kijkt naar kostenbesparing is dit wel een enorme kostenpost wat uiteindelijk pure netto winst is voor de individuele consultant, daar waar op andere punten enorm bespaard wordt.
Reiskosten voor de consultant zelf zijn ook minimaal omdat hij meestal in de buurt van de klant zit. Vliegtickets worden door Cap betaald en een leaseauto wordt bij langere opdrachten vaak ingeleverd zodat ook al maximaal geprofiteerd wordt van het uitkeren van mobiliteitsbudget.
Uiteraard moet je er als consultant zijnde van profiteren, dat heb ik dus ook gedaan. ik heb het gewoon gecashed en er een stuk studieschuld van afgelostTsurany schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:58:
Aan de andere kant, de dag zonder overnachting ben je wel kosten kwijt aan eten en dergelijken.
Kijk dat collega's profiteren van een dergelijke regeling is volstrekt normaal, dat zou ik zelf ook doen en ik zou het ook niemand kwalijk nemen. Alleen als je kijkt naar kostenbesparing is dit wel een enorme kostenpost wat uiteindelijk pure netto winst is voor de individuele consultant, daar waar op andere punten enorm bespaard wordt.
Reiskosten voor de consultant zelf zijn ook minimaal omdat hij meestal in de buurt van de klant zit. Vliegtickets worden door Cap betaald en een leaseauto wordt bij langere opdrachten vaak ingeleverd zodat ook al maximaal geprofiteerd wordt van het uitkeren van mobiliteitsbudget.
Je additionele kosten zijn te verwaarlozen. Het is in ieder geval belachelijk dat je voor die dagen een volledige vergoeding krijgt.
Voorbeelden van mijn trip: Ik vertrok om 12 uur 's middags en kreeg een volledige daily allowance voor alleen wat kosten van de bus (trein via NS businesscard) en lunch op Schiphol. Rest is gecovered in het vliegtuig. Vervolgens einde van de week, ik was om 9 uur 's ochtends thuis en kreeg voor die hele dag gewoon een daily allowance van 135 euro waarvoor ik nog met mijn gezin kon lunchen en dineren. Dan heb ik alleen wat kosten voor de bus gehad.
Kortom: Die regeling is echt te ruim, zeker voor intercontinentale reizen.
Zeker als dat weekenddagen zijn kan je die daily allowance gewoon dan ook zien als compensatie voor je eigen tijd die je erbij insteekt.
Er zijn dagen dat ik geen 135 euro netto verdien... Helemaal niet slapend in een vliegtuig. Dit is nou echt een voorbeeld van slapend rijk worden. Ik heb in die week Hong Kong een additioneel salaris van 33% verdient na aftrek van kosten (inclusief flink stappen en een complete dag sightseeing gehad). Prima dat je daar een vergoeding voor krijgt, en dat vind ik ook goed. Ik zeg alleen dat de huidige vergoeding erg ruim is. In dit 2 voorbeeld heb ik dus ruim 270 euro vergoeding gekregen terwijl ik hooguit 15 a 20 euro aan kosten heb gehad die 2 dagen. Alleen een vergoeding op basis van kleine kosten is dan veel meer op zijn plaats.chime schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:07:
Er zijn mensen die bij 9u 's morgens thuis toekomen wsl een hele dag moeten recupereren - bij de dag van vertrek verlies je gewoon veel tijd.
Zeker als dat weekenddagen zijn kan je die daily allowance gewoon dan ook zien als compensatie voor je eigen tijd die je erbij insteekt.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat een groot gedeelte van de workforce dit soort opdrachten juist als bijster interessant ziet en juist dit soort opdrachten wil vanwege de internationale ervaring.
En een telefoon voor de simkaart van Capgemini, die kan toch binnen het flexpakket gedeclareerd worden?
En komt daar alleen rekening op naam voorkijken, om het vergoed te krijgen door Cap?
Je kan in de eerste week al op een opdracht/project bij een klant gezet wordenPSP123 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:47:
De eerste twee maanden van je contract, zit je dan hoofdzakelijk op het kantoor op Utrecht Leidsche Rijn? Of bestaat er ook al een kans dat je ervaring opdoet door mee te lopen bij een klant?
Klopt inderdaad, die kan je declareren binnen het flexpakket. Daarvoor is voor zover ik weet inderdaad alleen een rekening op naam voor nodig. Bij bepaalde declaraties is ook een rekeningafschrift (of screenshot van internetbankieren) nodig om te laten zien dat hij ook daadwerkelijk betaald is. Of dit ook voor de telefoon geld weet ik niet 100% zeker, maar het zou me niks verbazen als het zo is!En een telefoon voor de simkaart van Capgemini, die kan toch binnen het flexpakket gedeclareerd worden?
En komt daar alleen rekening op naam voorkijken, om het vergoed te krijgen door Cap?
Thx!Tankiej schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:57:
[...]
Je kan in de eerste week al op een opdracht/project bij een klant gezet worden
[...]
Klopt inderdaad, die kan je declareren binnen het flexpakket. Daarvoor is voor zover ik weet inderdaad alleen een rekening op naam voor nodig. Bij bepaalde declaraties is ook een rekeningafschrift (of screenshot van internetbankieren) nodig om te laten zien dat hij ook daadwerkelijk betaald is. Of dit ook voor de telefoon geld weet ik niet 100% zeker, maar het zou me niks verbazen als het zo is!
En hoeveel kilometers woon/werk verkeer worden vergoed met je leaseauto enkel reis, voordat de overige kilometers van je prive kilometers afgaan? Of is dit niet het geval, aftrek van prive kilometers van het rijden van klant naar je woning, oftewel woon/werkverkeer?
[ Voor 17% gewijzigd door PSP123 op 29-09-2013 11:00 ]
's middags werd mij verteld dat ik een klus mocht doen, waar ik vervolgens dag 2 al ingezet ben.
Het kan dus alle kanten opgaan
Succes in ieder geval! welke divisie?
[ Voor 7% gewijzigd door YoVla op 30-09-2013 13:34 ]
Dit is niet riant, maar gewoon marktconform. De vergoedingen zijn standaardvergoedingen die door veel organisaties worden gebruikt. Ze gelden ook alleen de eerste twee maanden, en zijn erop gebaseerd dat je niet weet waar je terechtkomt en de standaardprijzen voor van alles en nog wat betaalt. Na twee maanden op dezelfde plek krijg je minder omdat je dan goed kan weten waar je voor een redelijke prijs kan eten etc.Blik1984 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:57:
[...]
Kortom: Die regeling is echt te ruim, zeker voor intercontinentale reizen.
Als je de tijd hebt kan het allemaal veel goedkoper maar de standaardvergoedingen zijn juist ook bedoeld voor mensen die van hot naar her vliegen. Dan kan je niet altijd prijsbewust zijn, daar heb je geen tijd voor.
Jullie hebben het over de onzin van een onkostenvergoeding op zaterdag als je een deel van de dag thuis bent, maar krijg je dan verder op die zaterdag nog iets vergoed? Reisuren kan je volgens mij alleen kwijt als je klant zo aardig is dat toe te staan. Anders is het allemaal eigen tijd.
De overige reisvoorwaarden noemen jullie dan verder niet: geen business class intercontinentaal (slapen is kennelijk luxe), low cost carriers binnen Europa en nog een heleboel andere zaken die vooral voor Capgemini goedkoop zijn maar alle ongemak bij de medewerker neerleggen.
Het lijkt allemaal leuk en riant als je eens een keer een reisje mag maken maar als je wekelijks reist (denk 50 tot 100+ vluchten per jaar) is het echt onder de maat. Er is ook veel minder animo voor echt internationaal werken dan je denkt, Capgemini heeft regelmatig moeite met het vinden van NL personeel voor internationale assignments. Die klussen komen vaak bij dezelfde, relatief kleine groep vaste mensen terecht, en voor zover ik heb gezien de laatste jaren wordt die groep door de alsmaar verslechterende voorwaarden kleiner en kleiner.
Capgemini NL is gewoon geen bedrijf voor frequente reizigers, laten we het daar maar op houden.
Ik gun het iedereen van harte hoor, maar ik ga het voorbeeld van mijn vader weer erbij halen. Mijn vader verdiende maandelijks 2000 euro per maand extra door de buitenlandvergoedingen, terwijl die donderdagavond gewoon weer thuis was. Dat was 10-20 jaar geleden in de goede tijden, maar dat is tot op heden niet veranderd. En een dergelijke vergoeding is naar mijn mening gewoon excessief te noementimag schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:14:
[...]
Dit is niet riant, maar gewoon marktconform. De vergoedingen zijn standaardvergoedingen die door veel organisaties worden gebruikt. Ze gelden ook alleen de eerste twee maanden, en zijn erop gebaseerd dat je niet weet waar je terechtkomt en de standaardprijzen voor van alles en nog wat betaalt. Na twee maanden op dezelfde plek krijg je minder omdat je dan goed kan weten waar je voor een redelijke prijs kan eten etc.
Als je de tijd hebt kan het allemaal veel goedkoper maar de standaardvergoedingen zijn juist ook bedoeld voor mensen die van hot naar her vliegen. Dan kan je niet altijd prijsbewust zijn, daar heb je geen tijd voor.
Jullie hebben het over de onzin van een onkostenvergoeding op zaterdag als je een deel van de dag thuis bent, maar krijg je dan verder op die zaterdag nog iets vergoed? Reisuren kan je volgens mij alleen kwijt als je klant zo aardig is dat toe te staan. Anders is het allemaal eigen tijd.
De overige reisvoorwaarden noemen jullie dan verder niet: geen business class intercontinentaal (slapen is kennelijk luxe), low cost carriers binnen Europa en nog een heleboel andere zaken die vooral voor Capgemini goedkoop zijn maar alle ongemak bij de medewerker neerleggen.
Het lijkt allemaal leuk en riant als je eens een keer een reisje mag maken maar als je wekelijks reist (denk 50 tot 100+ vluchten per jaar) is het echt onder de maat. Er is ook veel minder animo voor echt internationaal werken dan je denkt, Capgemini heeft regelmatig moeite met het vinden van NL personeel voor internationale assignments. Die klussen komen vaak bij dezelfde, relatief kleine groep vaste mensen terecht, en voor zover ik heb gezien de laatste jaren wordt die groep door de alsmaar verslechterende voorwaarden kleiner en kleiner.
Capgemini NL is gewoon geen bedrijf voor frequente reizigers, laten we het daar maar op houden.
Verder is de regeling zeker niet marktconform. De meeste bedrijven werken namelijk gewoon met een systeem dat je je kosten declareert en er zelf niet beter van kunt worden. En waarom zou een consultant die reist wel zijn uren moeten kunnen declareren terwijl onze klanten die vaak voor hun eigen personeel niet vergoeden? Dit geldt ook met betrekking tot op zaterdag thuis komen.
En het heeft niks met prijsbewust zijn te maken, het is gewoon bizar dat ik zonder op de kosten te letten (ik ben namelijk ook flink wezen stappen in Hong Kong met biertjes a 7 euro p.s.) meer dan 600 euro voor mezelf overhoud aan vergoeding en dat ik een volledige vergoeding krijg van 130 euro als ik om 9 uur thuis kom.
Laten we eerlijk zijn, hoeveel echte frequente intercontinentale reizigers heeft Capgemini nou? Die zijn echt zeer beperkt te noemen. Ik ken er in ieder geval geen één, en de enige frequente reizigers die ik ken reizen met de klant en dus ook op de travel policy van de klant. Je moet als consultant ook een beetje slim zijn en als je voor een klant moet reizen, moet je indien het voordelig voor jezelf is altijd proberen de travel policy van de klant over te nemen. Vaak genoeg gehoord van collega's dat ze wel Business Class konden vliegen naar bijv. Azië omdat ze met de klant mee gingen.
Ik zou het niet tot norm verheffen om de regelingen voor internationale reizen aan te meten, al zou de werkgever dat best willen
Je eigen ervaring op dit punt kleurt je beeld kennelijk nogal, maar in plaats van een discussie zal ik het met je eens zijn: wat je hierboven zegt onderstreept mijn punt volledig, Capgemini is geen bedrijf voor frequente reizigers. En daar mag je je best van bewust zijn als je graag veel internationaal wil werken (waar de oorspronkelijke vraag over ging).Blik1984 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:36:
[...]
Laten we eerlijk zijn, hoeveel echte frequente intercontinentale reizigers heeft Capgemini nou? Die zijn echt zeer beperkt te noemen. Ik ken er in ieder geval geen één, en de enige frequente reizigers die ik ken reizen met de klant en dus ook op de travel policy van de klant. Je moet als consultant ook een beetje slim zijn en als je voor een klant moet reizen, moet je indien het voordelig voor jezelf is altijd proberen de travel policy van de klant over te nemen.
Ik vind dat men dat ook kiest, zeker als je vaker naar het buitenland gaat. Dus dat het ten koste gaat van je privé leven klopt, maar dat is een eigen keuze. Daarvoor hoef je niet extra fors voor betaalt te worden. Zoals men hierboven ook stelt, Consultants in Nederland zitten op maandbasis ook regelmatig enorm veel in de auto, buiten werktijd om. Dat wordt toch ook niet extra vergoed? Maar ook dat heeft impact op je privéleven. Om maar te zwijgen over de vele meetings en trainingen in de avond uren. En nogmaals, ik klaag er niet over hoor want het hoort bij het vak. Maar als de extra vergoedingen voor buitenlandse reizen echt zo gruwelijk hoog zijn terwijl we in Nederland op werkelijk alles moeten bezuinigen is het natuurlijk wel erg krom.
Anyway, Australie is mijn droomland, op den duur zou ik heel graag voor Cap daar willen werken. gelukkig hebben ze in Australie ook 3 kantoren als ik me niet vergis. Jaartje Australie is voor mij echt een droom en ook één van de redenen waarom ik voor Cap koos.
Ander vraagje, ik rij nu een meer dan uitstekende huurauto. Kost me wel mijn volledige leasebudget maar ik heb verder dus niets te maken met die nieuwe regeling en privé rijden. Ik mag rijden wat ik wil zonder iedere keer de knop om te moeten zetten of te letten op verbruik. Ik vraag me echter af, hoelang mag je een huurauto rijden? Zit daar een termijn aan?
Ik zag vorige week wel eenzelfde type auto in de pool staan en heb daar ook navraag voor gedaan. Immers viel die onder de oude leaseregeling. Echter de auto die ik nu rij is vrijwel geheel nieuw en de andere komt uit 2011. Opzich vind ik dat geen probleem maar die poolauto bevat niet het audio/navigatie/telefoon systeem die ik nu wel heb. Aangezien ik veel op de weg zit (ook prive) vind ik dat juist verschrikkelijk belangrijk. Niet gek als je je ook bedenkt dat ik in eigen tijd producer ben
Maar gezien de enorme klachten en onduidelijkheden die ik om me heen hoor over de nieuwe leaseregeling vind ik het eigenlijk wel prima zo. Ik rij een prachtige nieuwe auto, betaal een vast bedrag en that's it. De vraag is dus, zit daar een termijn aan?
[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 08-10-2013 22:22 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je hebt toch een jaarcontract? Volgens mij krijg je dan geen lease-auto tot het moment dat je een contract voor onbepaalde tijd krijgtJuancho schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:12:
Laat ik nou zo'n type zijn die heel graag heel veel internationaal wil werken. Tenminste, zolang ik er met Engels kan communiceren. Het liefst zou ik zelfs om de week willen reizen. Weekje Nederland, weekje buitenland. En ik zou het dus niet voor dat extra geld doen. Sterker nog, als ik gewoon normaal mijn onkosten vergoed krijg vind ik de kans die ik dan krijg veel belangrijker. Dat het me dan prive een weekend kost, geen probleem. De ervaringen die je op doet, man dat zou ik echt zo geweldig vinden.
Ik vind dat men dat ook kiest, zeker als je vaker naar het buitenland gaat. Dus dat het ten koste gaat van je privé leven klopt, maar dat is een eigen keuze. Daarvoor hoef je niet extra fors voor betaalt te worden. Zoals men hierboven ook stelt, Consultants in Nederland zitten op maandbasis ook regelmatig enorm veel in de auto, buiten werktijd om. Dat wordt toch ook niet extra vergoed? Maar ook dat heeft impact op je privéleven. Om maar te zwijgen over de vele meetings en trainingen in de avond uren. En nogmaals, ik klaag er niet over hoor want het hoort bij het vak. Maar als de extra vergoedingen voor buitenlandse reizen echt zo gruwelijk hoog zijn terwijl we in Nederland op werkelijk alles moeten bezuinigen is het natuurlijk wel erg krom.
Anyway, Australie is mijn droomland, op den duur zou ik heel graag voor Cap daar willen werken. gelukkig hebben ze in Australie ook 3 kantoren als ik me niet vergis. Jaartje Australie is voor mij echt een droom en ook één van de redenen waarom ik voor Cap koos.
Ander vraagje, ik rij nu een meer dan uitstekende huurauto. Kost me wel mijn volledige leasebudget maar ik heb verder dus niets te maken met die nieuwe regeling en privé rijden. Ik mag rijden wat ik wil zonder iedere keer de knop om te moeten zetten of te letten op verbruik. Ik vraag me echter af, hoelang mag je een huurauto rijden? Zit daar een termijn aan?
Ik zag vorige week wel eenzelfde type auto in de pool staan en heb daar ook navraag voor gedaan. Immers viel die onder de oude leaseregeling. Echter de auto die ik nu rij is vrijwel geheel nieuw en de andere komt uit 2011. Opzich vind ik dat geen probleem maar die poolauto bevat niet het audio/navigatie/telefoon systeem die ik nu wel heb. Aangezien ik veel op de weg zit (ook prive) vind ik dat juist verschrikkelijk belangrijk. Niet gek als je je ook bedenkt dat ik in eigen tijd producer ben. Ik ga die poolauto dus niet nemen.
Maar gezien de enorme klachten en onduidelijkheden die ik om me heen hoor over de nieuwe leaseregeling vind ik het eigenlijk wel prima zo. Ik rij een prachtige nieuwe auto, betaal een vast bedrag en that's it. De vraag is dus, zit daar een termijn aan?
Niet alleen eigen ervaring, maar ook de ervaring van mijn vader en van collega's die regelmatig in het buitenland hebben gezeten. Stuk voor stuk is de ervaring dat de vergoedingen zeer ruim zijn. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze met low-cost carriers moeten reizen van Capgemini. Dat is misschien de policy als je moet reizen voor interne meetings, maar voor klanten kun je vaak gewoon de meest ideale vlucht kiezen. Ik ben het dan ook oneens met je opmerking dat Capgemini als bedrijf ongeschikt is als je veel internationaal wilt werken.timag schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:28:
[...]
Je eigen ervaring op dit punt kleurt je beeld kennelijk nogal, maar in plaats van een discussie zal ik het met je eens zijn: wat je hierboven zegt onderstreept mijn punt volledig, Capgemini is geen bedrijf voor frequente reizigers. En daar mag je je best van bewust zijn als je graag veel internationaal wil werken (waar de oorspronkelijke vraag over ging).
Bij Consulting kun je gewoon aangeven dat je graag naar het buitenland wilt, en daar wordt dan ook rekening mee gehouden. Ik heb regelmatig aanvragen gehad voor buitenlandse klussen en proposals. Verschillende collega's van mij zijn 9 maanden naar Nieuw-Zeeland gegaan voor een klus (ik kon helaas niet mee omdat mijn vriendin zwanger was), andere collega zit nu in Australië, en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen die in het buitenland zitten voor Capgemini.
Klopt, ik was er vergeten bij te melden dat ik alvast iets vooruit keekBlik1984 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:08:
[...]
Je hebt toch een jaarcontract? Volgens mij krijg je dan geen lease-auto tot het moment dat je een contract voor onbepaalde tijd krijgt
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Huur zullen ze je niet laten rijden. Wat Blik al aangaf, veel te duur. Ga er maar vanuit dat zo gauw het bekend word dat je jaar contract omgezet zal worden je ook de opdracht krijgt om een lease auto dan wel pool auto te nemen. Cap zal je in zekere zin inderdaad dwingen om een andere auto te nemen.Juancho schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:15:
[...]
Klopt, ik was er vergeten bij te melden dat ik alvast iets vooruit keek. Dus bij een vastcontract. Mag je dan nog huur blijven rijden tot je een passende pool auto ziet (of je bestelt een nieuwe) of kan Cap je 'dwingen' een andere auto te kiezen?
Verwijderd
-Bijvoorbeeld een ruit met de volgende rijen:
16
B 4 J
D D 8
Etc
Oftewel de letters representeren zijn positie in het alfabet en de som van de rij is steeds 16.
-Of een rij met alleen getallen waarbij het patroon steeds een bepaalde som is, bijvoorbeeld 27. Waarbij de andere ruiten niet op dezelfde som uitkomen.
-Ruiten waarbij de middelste rij alleen klinkers bevat.
-Ruiten waarbij de vermenigvuldiging van de linker en rechter hoeken steeds een bepaalde waarde zijn, bijvoorbeeld 12-2 ,6-4, 8-3 , dus 24
Mijn vraag is: kan ik ook zulke vraagstukken verwachten of draait het meer om het visuele patroon, en of patronen dmv de frequenties van letters en getallen zoals aangegeven in de voorbeeldopgaven.
En met de nieuwe lease regeling mag je zelfs gaan betalen voor je reis afstandt_captain schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:13:
Als je bijvoorbeeld bij Philips of ASML werkt en je rijdt naar een klant of leverancier, dan zijn die reisuren gewoon werktijd. Buiten de normale werktijd worden reisuren gewoonlijk uitbetaald. Wat dat betreft wordt een consultant die in NL uren rijdt slecht eigenlijk bar slecht behandeld. Dat is de detachering eigen.
Ik zou het niet tot norm verheffen om de regelingen voor internationale reizen aan te meten, al zou de werkgever dat best willen

BlaBlaBla
Dat ligt echt wel aan wat voor auto je rijdt, zoek je van te voren genoeg uit dan zal je niets bij betalen.Strider schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 18:18:
[...]
En met de nieuwe lease regeling mag je zelfs gaan betalen voor je reis afstand
Alleen dan rij je wel in een dure auto. Er zijn geen goedkope auto's waarbij je niet hoeft bij te betalen.kuno_van_dijk schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:19:
[...]
Dat ligt echt wel aan wat voor auto je rijdt, zoek je van te voren genoeg uit dan zal je niets bij betalen.
Hi Sacha,Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:34:
Ik ben uitgenodigd om binnen enkele dagen de capaciteitentest te maken, ik weet dat Scales CLS (de vier ruiten opgave) belangrijk is, de oefenopgaven zijn erg simpel, maar ik verwacht ook op basis van de ervaringen hier dat de opgaven veel moeilijker worden. Nu heb ik nagedacht over mogelijkheden qua patronen, en ik wil graag weten of ik ook het volgende kan verwachten:
-Bijvoorbeeld een ruit met de volgende rijen:
16
B 4 J
D D 8
Etc
Oftewel de letters representeren zijn positie in het alfabet en de som van de rij is steeds 16.
-Of een rij met alleen getallen waarbij het patroon steeds een bepaalde som is, bijvoorbeeld 27. Waarbij de andere ruiten niet op dezelfde som uitkomen.
-Ruiten waarbij de middelste rij alleen klinkers bevat.
-Ruiten waarbij de vermenigvuldiging van de linker en rechter hoeken steeds een bepaalde waarde zijn, bijvoorbeeld 12-2 ,6-4, 8-3 , dus 24
Mijn vraag is: kan ik ook zulke vraagstukken verwachten of draait het meer om het visuele patroon, en of patronen dmv de frequenties van letters en getallen zoals aangegeven in de voorbeeldopgaven.
In de praktijk zul je vooral (of bijna alleen maar) ruiten verwachten met een visueel patroon (je tweede set aan voorbeelden dus). Het kan wel voorkomen dat een frequentie wordt gevraagd, bv alle ruiten met meer dan 2 A's zijn oranje. Maak je niet druk en succes gewenst.
[ Voor 3% gewijzigd door Jentae op 14-10-2013 09:43 ]
Eer aan je korf (haha)
Ik heb 4 jaar bij Cap NL gewerkt alvorens ik ben overgestapt naar Capgemini Australie (Sydney) waar ik nu al weer ruim 3 jaar werk. Capgemini heeft hier 4 kantoren, Sydney, Melbourne, Canberra en Adelaide (BPO Centre).Juancho schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:12:
Laat ik nou zo'n type zijn die heel graag heel veel internationaal wil werken. Tenminste, zolang ik er met Engels kan communiceren. Het liefst zou ik zelfs om de week willen reizen. Weekje Nederland, weekje buitenland. En ik zou het dus niet voor dat extra geld doen. Sterker nog, als ik gewoon normaal mijn onkosten vergoed krijg vind ik de kans die ik dan krijg veel belangrijker. Dat het me dan prive een weekend kost, geen probleem. De ervaringen die je op doet, man dat zou ik echt zo geweldig vinden.
Verwijderd
Mijn ervaring was dat de persoon eigenlijk niet echt geïnteresseerd was maar vanwege de aanhoudendheid van de headhunter toch maar een gesprek met mij aanging.
We kwamen na 10 minuten al tot de conclusie dat we niks voor elkaar konden betekenen.
Ook zou ik echt hard in salaris op achteruit gaan. Een ervaring rijker geworden.
Moet de telefoon in de periode van het arbeidscontract aangeschaft zijn wil je deze binnen het flexpakket declareren? Of mag deze ook een maand eerder zijn aangeschaft en valt deze vervolgens te declareren?Klopt inderdaad, die kan je declareren binnen het flexpakket. Daarvoor is voor zover ik weet inderdaad alleen een rekening op naam voor nodig. Bij bepaalde declaraties is ook een rekeningafschrift (of screenshot van internetbankieren) nodig om te laten zien dat hij ook daadwerkelijk betaald is. Of dit ook voor de telefoon geld weet ik niet 100% zeker, maar het zou me niks verbazen als het zo is!
Wat gaaf! Ik zou graag even eens verder met je willen spreken, wat ervaringen horenharoldinho schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:39:
[...]
Ik heb 4 jaar bij Cap NL gewerkt alvorens ik ben overgestapt naar Capgemini Australie (Sydney) waar ik nu al weer ruim 3 jaar werk. Capgemini heeft hier 4 kantoren, Sydney, Melbourne, Canberra en Adelaide (BPO Centre).
je moet in dienst zijn, dus na indienst treding. Volgens mij, maar weet ik niet 100% zeker, moet je ook door je proeftijd zijn maar dit kun je checken bij je HR of P-mngrPSP123 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:53:
[...]
Moet de telefoon in de periode van het arbeidscontract aangeschaft zijn wil je deze binnen het flexpakket declareren? Of mag deze ook een maand eerder zijn aangeschaft en valt deze vervolgens te declareren?
staat aan!Juancho schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:17:
[...]
Wat gaaf! Ik zou graag even eens verder met je willen spreken, wat ervaringen horen. Ik kan je echter geen PM sturen... Zou je dit kunnen aanzetten?
Kosten die gemaakt zijn voordat de medewerker in dienst trad bij de werkgever, komen in principe niet voorSieger schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 07:14:
[...]
je moet in dienst zijn, dus na indienst treding. Volgens mij, maar weet ik niet 100% zeker, moet je ook door je proeftijd zijn maar dit kun je checken bij je HR of P-mngr
verrekening in aanmerking. Voor de bestedingsdoelen waarbij artikelen worden aangeschaft (kantoorinrichting
telewerken, communicatie en aktetas) geldt hierop een uitzondering. Deze kunnen worden vergoed mits de
aanschafdatum op of na de datum ligt waarop het arbeidscontract is getekend.
Ik rij een duurdere auto dan de 14% modellen maar niet extreem veel duurder. Onderaan de streep ben ik, vergeleken met hetzelfde model maar dan de 14% versie goedkoper uit onder aan de streep.Tsurany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 09:11:
[...]
Alleen dan rij je wel in een dure auto. Er zijn geen goedkope auto's waarbij je niet hoeft bij te betalen.
Bericht verstuurd!
En in wat voor auto rij je dan in ;-)kuno_van_dijk schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:31:
[...]
Ik rij een duurdere auto dan de 14% modellen maar niet extreem veel duurder. Onderaan de streep ben ik, vergeleken met hetzelfde model maar dan de 14% versie goedkoper uit onder aan de streep.
BlaBlaBla
De auto komt uit een serie waarvan modellen met 14% en andere bijtelling bestaan. De "andere bijtelling" modellen zijn duurder, maar onder de streep ben je goedkoper uit.
Is het een V60 Hybrid?
Thanks!Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:22:
[...]
Kosten die gemaakt zijn voordat de medewerker in dienst trad bij de werkgever, komen in principe niet voor
verrekening in aanmerking. Voor de bestedingsdoelen waarbij artikelen worden aangeschaft (kantoorinrichting
telewerken, communicatie en aktetas) geldt hierop een uitzondering. Deze kunnen worden vergoed mits de
aanschafdatum op of na de datum ligt waarop het arbeidscontract is getekend.
Weten jullie of eventuele tunnelkosten in woon/werk verkeer ook met de tankpas is te betalen?
En of dit is toegestaan, of wordt dit bekeken per individueel geval?
Yeah right, met dat leasebudget een Volvo V60 Hybrid rijdent_captain schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:24:
Hee, een autoraadsel.
De auto komt uit een serie waarvan modellen met 14% en andere bijtelling bestaan. De "andere bijtelling" modellen zijn duurder, maar onder de streep ben je goedkoper uit.
Is het een V60 Hybrid?
Ik gok op een 20% auto, waarvan er ook goedkope 14% auto's zijn zoals bijvoorbeeld een Polo
Overigens is bijbetalen aan een leaseauto alleen fiscaal gunstig binnen de bijtelling. Als je een auto met lage bijteling hebt dan gaat een eigen bijdrage gauw over de bijtelling heen, waarboven elke extra euro uit je nettoloon komt. In dat geval is leasebudget fiscaal gunstiger.
Kun je dit stukje iets beter uitleggen, ik begrijp niet helemaal welke kosten in mindering gebracht kunnen worden op je bijtelling, en hoe dit werkt.Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:04:
Niet van je leasebudget, dan moet je bijbetalen vanuit je salaris. Dat is fiscaal interessanter omdat dat in mindering gebracht kan worden op de bijtelling. Het liefst zo'n laag mogelijke leasevergoeding en een zo hoog mogelijk salaris
BlaBlaBla
BlaBlaBla
Volgens mij is het dat je inderdaad die 70 euro dan van je bijtelling af kan trekken, maar je het nog wel betaalt als extra leasekosten. Dus dan betaal je 210 per maand ipv 280.Strider schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:14:
Mijn leasebudget is op dit moment 800 euro, stel ik kies een auto die 870 euro kost, met een bijtelling van 210 euro per maand. Kan ik dan 70 euro van die 210 euro aftrekken? = 140 euro per maand?
Correct me if I'm wrong.
Bij deze een correctie. Bijtelling is niet wat je netto betaalt aan de belastingdienst, maar de fiscale waardering van je leaseauto die op je belastbaar inkomen wordt gezet. Er zit een factor 42% of 52% tussen.
Als je een euro kan aftrekken van de bijtelling is de besparing niet 1 euro maar slechts 0.48 a 0.58.
Ik zal het voorrekenen. Ik begin met een auto met cataloguswaarde 18.000 en bijtellingspercentage 14%.Strider schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:14:
Mijn leasebudget is op dit moment 800 euro, stel ik kies een auto die 870 euro kost, met een bijtelling van 210 euro per maand. Kan ik dan 70 euro van die 210 euro aftrekken? = 140 euro per maand?
Die heeft een bijtelling van 14%*18k = 2520 per jaar = 210 per maand (niet geheel toevallig gekozen
Je hebt een eigen bijdrage van 70 euro omdat je boven budget least. De meeste detacheerders hebben een afspraak met de belastingdienst waarin een eigen bijdrage voor budgetoverschrijding in zijn geheel mag worden toegerekend aan de privekilometers. Het gevolg is dat je dus slechts 210 - 70 = 140 euro per maand bijtelt.
Daarover betaal je belasting. Uitgaande van een belastbaar inkomen <55k per jaar is dat meestal 42%. De netto kosten van deze auto zijn dus 140*42%=59,- in de loonbelasting en daarbovenop je 70 euro eigen bijdrage. Totale netto kosten 129,- per maand.
Ik denk overigens dat je de bijtelling even moet narekenen. Een auto van 18k en dan 870 leasebedrag lijkt niet met elkaar in overeenstemming.
[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 17-10-2013 07:44 ]
Helaas heb je geen bijtelling bij de V60 Hybrid, alles boven je leasebudget is dus een netto betaling. De Volvo V60 Hybrid is zo'n 1500 euro per maand in de lease. Een VP mag dus 450 netto aftikken (wat op zich best te doen is natuurlijk als VP zijnde, mijn eigen auto kost nu ook rond de 400 euro netto)Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:04:
Niet van je leasebudget, dan moet je bijbetalen vanuit je salaris. Dat is fiscaal interessanter omdat dat in mindering gebracht kan worden op de bijtelling. Het liefst zo'n laag mogelijke leasevergoeding en een zo hoog mogelijk salaris
Ah ok, niet helemaal correct dus. Bedankt voor de aanvulling!t_captain schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:42:
[...]
Bij deze een correctie. Bijtelling is niet wat je netto betaalt aan de belastingdienst, maar de fiscale waardering van je leaseauto die op je belastbaar inkomen wordt gezet. Er zit een factor 42% of 52% tussen.
Als je een euro kan aftrekken van de bijtelling is de besparing niet 1 euro maar slechts 0.48 a 0.58.
[...]
Ik zal het voorrekenen. Ik begin met een auto met cataloguswaarde 18.000 en bijtellingspercentage 14%.
Die heeft een bijtelling van 14%*18k = 2520 per jaar = 210 per maand (niet geheel toevallig gekozen).
Je hebt een eigen bijdrage van 70 euro omdat je boven budget least. De meeste detacheerders hebben een afspraak met de belastingdienst waarin een eigen bijdrage voor budgetoverschrijding in zijn geheel mag worden toegerekend aan de privekilometers. Het gevolg is dat je dus slechts 210 - 70 = 140 euro per maand bijtelt.
Daarover betaal je belasting. Uitgaande van een belastbaar inkomen <55k per jaar is dat meestal 42%. De netto kosten van deze auto zijn dus 140*42%=59,- in de loonbelasting en daarbovenop je 70 euro eigen bijdrage. Totale netto kosten 129,- per maand.
Ik denk overigens dat je de bijtelling even moet narekenen. Een auto van 18k en dan 870 leasebedrag lijkt niet met elkaar in overeenstemming.
V60 D6 Hybrid zit op 1260 totale leaseprijs (zonder aanvullende opties). Maar hij is al redelijk compleet in de standaard (Summum) uitvoering, dus ik gok niet dat er nog 250 per maand bij komt. Alhoewel dat vast mogelijk is als je alle opties gaat aanvinken.Blik1984 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:45:
[...]
Helaas heb je geen bijtelling bij de V60 Hybrid, alles boven je leasebudget is dus een netto betaling. De Volvo V60 Hybrid is zo'n 1500 euro per maand in de lease. Een VP mag dus 450 netto aftikken (wat op zich best te doen is natuurlijk als VP zijnde, mijn eigen auto kost nu ook rond de 400 euro netto)
Maar ik heb me ook laten vertellen dat je vanaf VP een aparte (hogere) mobiliteitsvergoeding krijgt die niet in het tabelletje in de HR charter staat. Die zou veel hoger kunnen zijn dan wat er in die tabel staat. Geen idee of dat echt zo is, maar het zou me niks verbazen
Ah, ok. Dacht dat die wel een stuk hoger lag dan 1250, dan valt het nog mee. Maar budget van VP's is gewoon 1050, ook als je level 33 bent (weet ik uit betrouwbare bron)Tankiej schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:55:
[...]
V60 D6 Hybrid zit op 1260 totale leaseprijs (zonder aanvullende opties). Maar hij is al redelijk compleet in de standaard (Summum) uitvoering, dus ik gok niet dat er nog 250 per maand bij komt. Alhoewel dat vast mogelijk is als je alle opties gaat aanvinken.
Maar ik heb me ook laten vertellen dat je vanaf VP een aparte (hogere) mobiliteitsvergoeding krijgt die niet in het tabelletje in de HR charter staat. Die zou veel hoger kunnen zijn dan wat er in die tabel staat. Geen idee of dat echt zo is, maar het zou me niks verbazen
Ik begrijp wat je bedoelt, hoe gaat Capgemini hier mee om? Heb net het lease reglement nog eens snel doorgekeken en ik zag daar eigenlijk niets over staan.t_captain schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 07:42:
[...]
[...]
Ik zal het voorrekenen. Ik begin met een auto met cataloguswaarde 18.000 en bijtellingspercentage 14%.
Die heeft een bijtelling van 14%*18k = 2520 per jaar = 210 per maand (niet geheel toevallig gekozen).
Maar je maakt denk ik een fout in je berekening:
14% * 18.000= € 2520,-
12 * 70= €840,-
= 2520 - 840 = € 1680,- ---> op jaarbasis.
(En volgens mij moet je hier ook weer de bruto bijdrage bij tellen= 70*0.58*12= 487,5 euro. Dat zou betekenen dat je uiteindelijk: 1680 + 487,5 = 2167.5 per jaar voor je leasebak betaald, in de plaats van 2520 euro)
Maar in deze berekening is geen rekening gehouden met de zakelijke en de prive kilometers. Als ik dit artikel lees:
http://www.dewaardkramer....-niet-volledig-aftrekbaar
Dan zou je niet € 840,- mogen aftrekken, maar alleen dat gedeelte voor de prive kilometers, dus alleen voor de 10k prive die nu gehanteerd staat, 15k in het oude lease contract ofzo? Dan zou het geen 840 meer zijn, maar iets rond de 200-300.
Als dit zou kloppen, dan is de nieuwe leaseregeling nog erger dan hij lijkt, want iedereen probeert natuurlijk hun prive kilometers onder controle te houden = winst voor de fiscus, indien ze de gereden prive kilometers als norm hanteren.
[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 17-10-2013 09:27 ]
BlaBlaBla
Bij mij is 140,- per maand gelijk aan 1680,- per jaarStrider schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:18:
[...]
Maar je maakt denk ik een fout in je berekening:
14% * 18.000= € 2520,-
12 * 70= €840,-
Om het nog ingewikkelder te maken: je eigen bijdrage valt uiteen in twee delen. Privegebruik (waar de leaseauto loon in natura is) en zakelijk gebruik (waar de leaseauto gereedschap is). Het eerste deel van je EB is aftrekbaar van de bijtelling. Het tweede deel kan op een andere manier buiten de belasting worden gehouden, het is namelijk een eigen bijdrage aan een zakelijk gereedschap en zijn dus arbeidskosten die op de werknemer drukken. De werkgever zou deze bijvoorbeeld belastingvrij kunnen vergoeden ten koste van een stukje brutoloon, waardoor het loon voor belasting lager wordt.http://www.dewaardkramer....-niet-volledig-aftrekbaar
Dan zou je niet € 840,- mogen aftrekken, maar alleen dat gedeelte voor de prive kilometers, dus alleen voor de 10k prive die nu gehanteerd staat, 15k in het oude lease contract ofzo? Dan zou het geen 840 meer zijn, maar iets rond de 200-300.
Nu is dat een beetje ingewikkeld. Dus hebben de meeste IT bedrijven en andere werkgevers met een flink wagenpark een afspraak hierover gemaakt met de belastingdienst. Komt erop neer dat de hele EB van de bijtelling kan worden afgetrokken.
Weet je ook hoe dit bij Capgemini geregeld is? Ik heb hier nog nooit iemand over horen praten.t_captain schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:26:
[...]
Bij mij is 140,- per maand gelijk aan 1680,- per jaar
[...]
Om het nog ingewikkelder te maken: je eigen bijdrage valt uiteen in twee delen. Privegebruik (waar de leaseauto loon in natura is) en zakelijk gebruik (waar de leaseauto gereedschap is). Het eerste deel van je EB is aftrekbaar van de bijtelling. Het tweede deel kan op een andere manier buiten de belasting worden gehouden, het is namelijk een eigen bijdrage aan een zakelijk gereedschap en zijn dus arbeidskosten die op de werknemer drukken. De werkgever zou deze bijvoorbeeld belastingvrij kunnen vergoeden ten koste van een stukje brutoloon, waardoor het loon voor belasting lager wordt.
Nu is dat een beetje ingewikkeld. Dus hebben de meeste IT bedrijven en andere werkgevers met een flink wagenpark een afspraak hierover gemaakt met de belastingdienst. Komt erop neer dat de hele EB van de bijtelling kan worden afgetrokken.
Jij komt overigens uit op: Totale netto kosten 129,- per maand.
Ik kom uit op:
14% * 18.000= € 2520,-
12 * 70= €840,-
€ 1680,- * 0.42= 705,6
70*0.58*12= 487,5 euro.
705.6+487.5 / 12 = 99.425 netto per maand.
Jij telt die 70 euro eigen bijdrage bruto erbij op, volgens mij moet je daar eerst netto van maken?
[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 17-10-2013 09:41 ]
BlaBlaBla
Ik krijg een mobiliteitsbudget van 750 per maand. Hiervan kan ik bijvoorbeeld een vol aangeklede Seat Leon ST (1.6 TDI Ecomotive) leasen. Deze valt in de 14% bijtelling en hij is erg voordelig in de lease!
Op mijn mobiliteitsbudget hou ik er ongeveer 80 euro per maand (bruto) aan over. De bijtelling is netto (gecalculeerd door Alphabet) 120 euro netto.
Prima toch? Tenminste zo lijkt het, want ik denk dat het zo is. Zelf ben ik 1 oktober begonnen als Young Professional, geen idee of ik dus bepaalde valkuilen over het hoofd zie! Moet je nog extra betalen voor je NS-kaart die ik dan in december krijg? Moet ik nog ergens op letten?
Verder heb ik het erg naar mijn zin bij Cap. Collega's zijn erg gezellig, nu hopen dat ik z.s.m. een opdracht krijg! Twee maanden E-learnings is geestdodend...
Maar dat is een ander verhaal dan wanneer je met de leaseprijs over je budget heen gaat. Dan kan je het één en ander aftrekken van de bijtellingElectronLion schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:37:
Je kan dit allemaal toch uit laten rekenen bij het calculeren van een auto? Bij Alphabet wel in ieder geval.
Ik krijg een mobiliteitsbudget van 750 per maand. Hiervan kan ik bijvoorbeeld een vol aangeklede Seat Leon ST (1.6 TDI Ecomotive) leasen. Deze valt in de 14% bijtelling en hij is erg voordelig in de lease!
Op mijn mobiliteitsbudget hou ik er ongeveer 80 euro per maand (bruto) aan over. De bijtelling is netto (gecalculeerd door Alphabet) 120 euro netto.
Er zijn geen extra kosten voor de NS businesscard als je een leaseauto hebtPrima toch? Tenminste zo lijkt het, want ik denk dat het zo is. Zelf ben ik 1 oktober begonnen als Young Professional, geen idee of ik dus bepaalde valkuilen over het hoofd zie! Moet je nog extra betalen voor je NS-kaart die ik dan in december krijg? Moet ik nog ergens op letten?
Verder heb ik het erg naar mijn zin bij Cap. Collega's zijn erg gezellig, nu hopen dat ik z.s.m. een opdracht krijg! Twee maanden E-learnings is geestdodend...
Wel mag je hem officieel niet privé gebruiken als je een leaseauto hebt, ondanks de optie om je reizen op privé te zetten bij Mijn NS Zakelijk.
Let vooral even op MRB op al die 14% auto's. Zo'n diesel als jij beschrijft wordt volgend jaar (waarschijnlijk) al snel €100 per maand duurder vanwege wegenbelasting wat dit jaar nog niet betaald hoeft te worden en vanaf 2014 wel. Wordt nu dus nog niet in de calculatie meegenomen!ElectronLion schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:37:
Je kan dit allemaal toch uit laten rekenen bij het calculeren van een auto? Bij Alphabet wel in ieder geval.
Prima toch? Tenminste zo lijkt het, want ik denk dat het zo is. Zelf ben ik 1 oktober begonnen als Young Professional, geen idee of ik dus bepaalde valkuilen over het hoofd zie! Moet je nog extra betalen voor je NS-kaart die ik dan in december krijg? Moet ik nog ergens op letten?
Ja, klopt. Maar je kan prima je auto onder het budget houden, tenzij je perse iets specifieks wilt qua (benzine)motor en/of merk/type.Tankiej schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:50:
Maar dat is een ander verhaal dan wanneer je met de leaseprijs over je budget heen gaat. Dan kan je het één en ander aftrekken van de bijtelling
[...]
Er zijn geen extra kosten voor de NS businesscard als je een leaseauto hebt
Wel mag je hem officieel niet privé gebruiken als je een leaseauto hebt, ondanks de optie om je reizen op privé te zetten bij Mijn NS Zakelijk.
Thx voor je antwoord(en)
Goede opmerking! Ga ik rekening mee houden bij het bestellen van de auto!Tedillac schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:16:
[...]
Let vooral even op MRB op al die 14% auto's. Zo'n diesel als jij beschrijft wordt volgend jaar (waarschijnlijk) al snel €100 per maand duurder vanwege wegenbelasting wat dit jaar nog niet betaald hoeft te worden en vanaf 2014 wel. Wordt nu dus nog niet in de calculatie meegenomen!
Is van die extra kosten m.b.t. MRB bij 20% auto's geen sprake volgend jaar?Tedillac schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:16:
[...]
Let vooral even op MRB op al die 14% auto's. Zo'n diesel als jij beschrijft wordt volgend jaar (waarschijnlijk) al snel €100 per maand duurder vanwege wegenbelasting wat dit jaar nog niet betaald hoeft te worden en vanaf 2014 wel. Wordt nu dus nog niet in de calculatie meegenomen!
Ik werk er nog niet, maar ga zeker een bericht op Yammer plaatsen in de Leasened groep.Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:42:
In theorie kan dit wel met de tankpas die verstrekt wordt. Ik weet niet of Capgemini dit aangezet heeft. Werk je al bij Capgemini? Plaats even een bericht op Yammer in de Leasened groep. Dan is er vast een collega die dit weet.
Bedankt!
Klopt, dat kan ook wel makkelijk, binnen budget blijven. Maar ik wilde perse een bepaalde autoElectronLion schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:38:
[...]
Ja, klopt. Maar je kan prima je auto onder het budget houden, tenzij je perse iets specifieks wilt qua (benzine)motor en/of merk/type.
Thx voor je antwoord(en)
[...]
Goede opmerking! Ga ik rekening mee houden bij het bestellen van de auto!
Wellicht? Geen idee, misschien model afhankelijk. Het model ik heb besteld is ook 20% en daar betaal ik dit jaar al MRB over, oftewel volgend jaar geen verassing voor mij!PSP123 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:39:
[...]
Is van die extra kosten m.b.t. MRB bij 20% auto's geen sprake volgend jaar?
Stel je klant zit 100km bij je vandaan, dan kun je ong € 70,- aan brandstofkosten per maand verwachten. Zit je ineens op € 190,- per maand, daarbij komt ook nog de MRB verhoging, dus grofweg zit je dan rond de 190-200,- netto per maand wat je voor die Leon neertelt. Voor mij is het dan ineens minder primaElectronLion schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 14:37:
BlaBlaBla
Yest_captain schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:12:
Waarom zou je zelf de brandstof betalen over zakelijke ritten? Of is dat het meerverbruik tov de norm?
BlaBlaBla
Hopelijk ziet Cap in dat dit geen reële regeling is voor de werknemers, maargoed daar is natuurlijk al genoeg in dit topic over gesproken.
De twee P-managers die ik een paar maanden geleden gesproken heb, zwegen trouwens initieel allebei over deze leaseregeling, pas als je er naar gaat vragen dan ging er bij beide heren een lampje branden. Lijkt er dus op dat ook deze managers niet erg achter deze regeling stonden (of ze waren echt onbekend met deze 'nieuwe' regeling, wat ik sterk betwijfel gezien de ophef).
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Met andere woorden, het wordt nooit meer zoals het geweest is.
BlaBlaBla
Ik hoop alleen dat ze iets doen aan het bij betalen bij zakelijke kilometers. Eventueel de afwijking van de norm vergroten, dus misschien 25% ipv 15%. Of gewoon niet bij betalen bij zakelijke kilometers. Dat is wat mij het meeste tegenzit bij de nieuwe regeling. Maar ik gok dat er gewoon niks gaat veranderen
Verwijderd
Is er nog een mogelijkheid om te solliciteren op de vacature? Ik heb al een mailtje gestuurd naar de online recruitment afdeling.
Ik woon in Rotterdam, Capgemini Utrecht ligt op (stel) 50km afstand. Dat is 100km per dag. Als ik één dag thuiswerk en één dag de trein pak (wat qua tijd weinig uitmaakt!) scheelt dat 200km per week en rijd ik geen 500km, maar 300km in de week. Maar goed, niet iedereen woont in de Randstad, dus ik heb makkelijk praten.
Ik kan uiteraard niet vergelijken met 'vroeger', ik werk er net. Het is voor mij zoals het is, klaar. 10.000 privé per jaar is misschien niet veel als je 2x per jaar op vakantie gaat (zomer en wintersport) maar klagen mag je denk ik nog steeds niet. Bijbetalen voor zakelijke kilometers is wel eigenaardig, zeker als je regelmatig de trein pakt, stel 1x in de week. Dat scheelt toch al 1/5 zakelijke kilometers en brandstof.
En joh, wat hebben we het goed met z'n allen! Werk, auto, eten, hopelijk gezond.. Luxeprobleempje dit
Tja, das zuur. Heb je in je mail gezet dat de vacature er net af is gehaald? Misschien hebben zede juiste gevonden, of ze hebben genoeg sollicitaties binnen en ze moeten nog gesprekken afhandelen. Wacht je antwoord af, ik zou niet meteen rekenen op '0 op je rekest'.Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 20:56:
Ik wilde dernet gaan solliciteren op een vacature die ik vanmiddag nog zag... Junior Management Consultant Marketing & All Channel Experience. Toen dacht ik, ik ga de motivatiebrief in de avond schrijven en het gelijk opsturen! Maar nee hoor, de vacature is er vanaf gehaald. Wel jammer, want ik heb mijn motivatiebrief en CV en klaar staan...
Is er nog een mogelijkheid om te solliciteren op de vacature? Ik heb al een mailtje gestuurd naar de online recruitment afdeling.