Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Over elke kilometer betaal je als je boven de norm zit. Maakt niet uit of het zakelijk of privé is. Dat je extra betaald voor prive kilometers boven de 10k komt hier als extra bovenop.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tsurany schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:15:
Over elke kilometer betaal je als je boven de norm zit. Maakt niet uit of het zakelijk of privé is. Dat je extra betaald voor prive kilometers boven de 10k komt hier als extra bovenop.
Dat je voor het prive gebruik betaald vindt ik nog niet zo zeer oneerlijk ( Het is natuurlijk wel een vermindering van de arbeidsvoorwaarden, maar dat terzijde ).

Maar iemand die meer zakelijke KM's moet maken voor zijn werk wordt dus gewoon financieel benadeeld. Dat is echt absurd IMHO.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 08:32
Maar realistisch gezien betaalt dus bijna iedereen die bij de norm van 26k in de buurt komt, of er overheen gaat, bij. Als je niet zoveel kilometers rijdt kan het namelijk wel zo zijn dat het teveel verbruik nog uit het vooraf ingehouden brandstofbudget gehaald wordt.

Op yammer in de leasened groep staat een excelsheet die iemand gemaakt heeft met het percentageverschil tussen de fabrieksnorm en het verbruik dat van die modellen op te halen is bij Travelcard. Als je ziet wat voor modellen erover blijven als je het instelt op een maximale overschrijding van 15% en auto's die nu te bestellen zijn als nieuw.. Dat is sowieso allemaal 25% bijtelling en als ik kijk wat voor modellen dat zijn, dan is dat niks dat je kan betalen zonder ergens hoog in de top te zitten.

Natuurlijk is het verbruik van Travelcard een gemiddelde en zijn er altijd mensen die daar onder zitten, anders zou het geen gemiddelde zijn. Maar de auto's die gemiddeld de norm halen, zijn gewoon niet te betalen voor de normale medewerker uit het leasebudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt, je moet er vanuit gaan dat je standaard bij moet betalen per maand en dat dit rond de 100 euro zal zitten. Enig voordeel kan nog zijn dat het uit je bruto leasebudget gaat en als je buiten je leasebudget komt dit in mindering gebracht kan worden op de bijtelling.

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 18-07-2013 23:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tsurany schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:30:
Klopt, je moet er vanuit gaan dat je standaard bij moet betalen per maand en dat dit rond de 100 euro zal zitten. Enig voordeel kan nog zijn dat het uit je bruto leasebudget gaat en als je buiten je leasebudget komt dit in mindering gebracht kan worden op de bijtelling.
Ik zou hier geheid ruzie over krijgen met mijn manager. Mijn auto rijdt volgens de fabrieksopgave 3,4 l/100 KM. Maar gemiddeld volgens travelcard 5 l/100 km ( Dat komt overeen met mijn gemiddelde ). Dat zou betekenen dat ik na ~ 14,500 KM per jaar door mijn brandstofbudget heen zou zitten. Als ik met 225 werkdagen per jaar reken komt dat uit op 64 KM per dag. Ik zou dan ook geen opdracht meer accepteren die verder dan 32 KM is, anders kost het mij zelf geld. Dat kunnen ze nog wat oprekken door wat meer mogelijkheden te bieden om thuis te werken. Maar erg ruim is het in ieder geval niet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 17:42
Tsurany schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:30:
Dit is dus onzin he, 100 euro? Als ik nu op mijn dashboard kijk dan zal ik net geen 8 euro meer moeten gaan betalen. Ik rij niet extreem rustig, ook niet hard, maar wel alles op cruisecontrol, afremmen op motor en dergelijke. Mijn verbruik zit op dit moment, volgens Spritmonitor, op 15% overschrijding (5.52) van het gemiddeld gebruik (4.83) volgens Alphabet. Daarbij doe ik wel rustig aan met privé km, ik sta nu -211 en ga er eigenlijk vanuit dat aan het eind van deze periode ik daar min of meer op 0 uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Woy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:18:
[...]

Ik zou hier geheid ruzie over krijgen met mijn manager. Mijn auto rijdt volgens de fabrieksopgave 3,4 l/100 KM. Maar gemiddeld volgens travelcard 5 l/100 km ( Dat komt overeen met mijn gemiddelde ). Dat zou betekenen dat ik na ~ 14,500 KM per jaar door mijn brandstofbudget heen zou zitten. Als ik met 225 werkdagen per jaar reken komt dat uit op 64 KM per dag. Ik zou dan ook geen opdracht meer accepteren die verder dan 32 KM is, anders kost het mij zelf geld. Dat kunnen ze nog wat oprekken door wat meer mogelijkheden te bieden om thuis te werken. Maar erg ruim is het in ieder geval niet.
Met welk brandstofbudget reken jij in dit geval?

Als ik het met diesel bereken met zo'n verbruik, kom je ongeveer op een brandstofbudget van 150 per maand en 1800 per jaar (3.4 * 360 * 1.477, 360 want het is verbruik per 100 km en 1.477 is de adviesprijs voor diesel). Dan zou je +/- 26k km kunnen rijden met een verbruik van 5 l/100km en dat brandstofbudget, en een meer realistischere dieselprijs van 1,37 per liter. Benzine verschilt niet (zoveel) omdat er dan gewoon een hoger brandstofbudget wordt ingehouden.

Maar die 26k km en 14,5k die jij noemt verschilt nogal. Hoe kom jij op 14,5k km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tankiej schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:01:
[...]
Maar die 26k km en 14,5k die jij noemt verschilt nogal. Hoe kom jij op 14,5k km?
Ik heb denk ergens een rekenfoutje gemaakt, het is natuurlijk 26.000 / 5 * (3,4*115%) = 20332. Dan kom ik op een maximale afstand van 45 KM enkele reis. Maar dan moet je ook nog rekening houden met bijeenkomsten en dergelijke.

edit:

edit: Ik zie het al, ik had op de ene plek wel de brandstofprijs meegerekend, en op de andere niet. Dus er zat een factor 1,4 verschil in ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 19-07-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik wil wel even opmerken dat we niets zoiets kennen als een brandstofbudget. Wel is er voor 36.000 KM per jaar een bedrag opgenomen in je leasebedrag. Mocht je echter meer of minder kilometers rijden, dan zie je daar niets van terug. (afgezien van je 10.000 KM privé die je terug kunt krijgen)

Voor je zakelijke kilometers betaal je dus alleen de overschrijding van de fabrieksnorm * 1,15. Of dat nu 1 KM is of 100.000 KM maakt niets uit. Dat is wat je betaalt.

Wel is het natuurlijk zo dat wanneer je verder van je klus af zit, en je nu eenmaal niet zo zuinig rijdt als dat kan, je dus wel meer bij zal moeten betalen.

Ik krijg overigens nu geld terug op mijn brandstof. Mijn Volvo V40 moet 3,6 L/100 KM halen (115% norm is dus 4,14 L/100 KM) en ik doe op dit moment 4,38 L/100 KM. Maar omdat ik ook iets goedkoper tank, wat ik ook terug krijg, kom ik nu positief uit.

Heb niet het gevoel dat ik dit ga volhouden, maar het kan dus wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Prx schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:28:
Voor je zakelijke kilometers betaal je dus alleen de overschrijding van de fabrieksnorm * 1,15. Of dat nu 1 KM is of 100.000 KM maakt niets uit. Dat is wat je betaalt.

Wel is het natuurlijk zo dat wanneer je verder van je klus af zit, en je nu eenmaal niet zo zuinig rijdt als dat kan, je dus wel meer bij zal moeten betalen.
Maar het haalt dus wel uit hoeveel zakelijke KM's je maakt. Mijn auto als voorbeeld, fabrieksopgave + 15% = 3,91 l / 100 KM. Gemiddeld gebruik volgens travelcard 5 l/ 100 KM. Per zakelijke KM zou je dan dus 0,05 L zelf moeten betalen, dat is toch gek? Het zou een stuk logischer zijn als het genormeerd wordt. Dus een brandstofcomponent van zeg 150 euro ( gebaseerd op de norm + 15%. ), zit je daar 20% boven wordt het 180 euro. Dan is het niet meer afhankelijk van het daadwerkelijk gereden KM's.
Ik krijg overigens nu geld terug op mijn brandstof. Mijn Volvo V40 moet 3,6 L/100 KM halen (115% norm is dus 4,14 L/100 KM) en ik doe op dit moment 4,38 L/100 KM. Maar omdat ik ook iets goedkoper tank, wat ik ook terug krijg, kom ik nu positief uit.
Maar de daadwerkelijke tank kosten worden ook nog meegerekend? Dus mensen die in de grens-streek wonen worden gematst omdat die daar goedkoper kunnen tanken?

Kijk ik snap de motivatie wel dat er zuiniger gereden moet worden ( Zowel voor het milieu als voor de centen ), maar dit klinkt gewoon niet als een fatsoenlijke regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-02-2020
En OR heeft hiermee ingestemd?? Als dat zo is, is de OR rijp voor een wissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ik wil wel even opmerken dat we niets zoiets kennen als een brandstofbudget. Wel is er voor 36.000 KM per jaar een bedrag opgenomen in je leasebedrag. Mocht je echter meer of minder kilometers rijden, dan zie je daar niets van terug. (afgezien van je 10.000 KM privé die je terug kunt krijgen)

Het wordt wel 'brandstofbudget' genoemd. Dat is gewoon het deel dat bij de leaseprijs wordt opgeteld voor de brandstof en wordt samen de 'totale leaseprijs'.
Als aan het einde van de rit blijkt dat jij minder dan het aantal euro's hebt gebruikt voor brandstof, dan het bedrag dat voor brandstof is in de leaseprijs, dan krijg jij dat terug. Dat heeft inderdaad voor zakelijk niet te maken met het aantal kilometers, maar met wat je werkelijk verbruikt :)

Ik ben benieuwd wat ik ga halen met mijn V40 zodra die geleverd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
Tankiej schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:56:
[...]

Het wordt wel 'brandstofbudget' genoemd. Dat is gewoon het deel dat bij de leaseprijs wordt opgeteld voor de brandstof en wordt samen de 'totale leaseprijs'.
Als aan het einde van de rit blijkt dat jij minder dan het aantal euro's hebt gebruikt voor brandstof, dan het bedrag dat voor brandstof is in de leaseprijs, dan krijg jij dat terug. Dat heeft inderdaad voor zakelijk niet te maken met het aantal kilometers, maar met wat je werkelijk verbruikt :)

Ik ben benieuwd wat ik ga halen met mijn V40 zodra die besteld is!
ik mag hopen dat die al besteld is maar dat je aan het wachten bent tot dat die geleverd word? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
kuno_van_dijk schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:58:
[...]

ik mag hopen dat die al besteld is maar dat je aan het wachten bent tot dat die geleverd word? ;)
Oh, even in de war met de woorden.. Klopt, hij is in april al bestelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Woy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:18:
[...]

Dat zie je dus verkeerd. Je hebt geen aantal kilometers per jaar. Je hebt het norm verbruik en als jij daar boven zit betaal je bij. Dus voor elke 100 kilometer betaal je zelf bij als je boven de norm zit, ongeacht de werkelijke hoeveelheid kilometers. Zelfs al doe je 10k zakelijk per jaar betaal je bij.
kuno_van_dijk schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:58:
Dit is dus onzin he, 100 euro? Als ik nu op mijn dashboard kijk dan zal ik net geen 8 euro meer moeten gaan betalen. Ik rij niet extreem rustig, ook niet hard, maar wel alles op cruisecontrol, afremmen op motor en dergelijke. Mijn verbruik zit op dit moment, volgens Spritmonitor, op 15% overschrijding (5.52) van het gemiddeld gebruik (4.83) volgens Alphabet. Daarbij doe ik wel rustig aan met privé km, ik sta nu -211 en ga er eigenlijk vanuit dat aan het eind van deze periode ik daar min of meer op 0 uit kom.
Jij mag het onzin vinden, maar het gemiddelde zal daar wel op uit komen. En het gemiddelde verbruik volgens Alphabet is niet relevant, het gaat om de fabrieksnorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tsurany schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:22:
[...]

Dat zie je dus verkeerd. Je hebt geen aantal kilometers per jaar. Je hebt het norm verbruik en als jij daar boven zit betaal je bij. Dus voor elke 100 kilometer betaal je zelf bij als je boven de norm zit, ongeacht de werkelijke hoeveelheid kilometers. Zelfs al doe je 10k zakelijk per jaar betaal je bij.
Ok dat is dan een misverstand door de post van Tankiej, maar het feit blijft dat als je boven het normverbruik zit ( Wat bijna onvermijdelijk is bij een hoop auto's ), je meer gaat betalen als je meer zakelijke KM's maakt. Immers betaal je gewoon het meerverbruik per 100 KM.

Zoals ik aangaf zou het eerlijker zijn als het terug gerekend wordt naar het aantal KM's waar het brandstofcomponent op berekend is. Dan kan je gewoon van te voren in je lease keuze meenemen wat het daadwerkelijk verbruik van de auto is, en gewoon incalculeren.
Jij mag het onzin vinden, maar het gemiddelde zal daar wel op uit komen. En het gemiddelde verbruik volgens Alphabet is niet relevant, het gaat om de fabrieksnorm.
100 euro gemiddeld lijkt mij ook vreemd hoor. Stel gemiddeld zit men 1 l / 100 KM boven de norm ( dat lijkt me een aardige schatting ). Met een gemiddelde van 36.000 KM ( Zowel zakelijk als prive ), komt dat op 360 * brandstofprijs. Met een ruime € 1,50 als prijs is dat € 45,- per maand gemiddeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 19-07-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt, het grootste probleem is dat kosten niet voorspelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
Tsurany schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:22:

[...]

Voor zover ik de berekeningen kan inzien word er gerekend met de norm die alphabet heeft aangegeven (2xsnelweg+1xstadverkeer) welke bij mijn auto 4,83 is. Norm van de fabriek is 4,9 en die zie ik nergens terug komen in berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kuno_van_dijk schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:32:
Voor zover ik de berekeningen kan inzien word er gerekend met de norm die alphabet heeft aangegeven (2xsnelweg+1xstadverkeer) welke bij mijn auto 4,83 is. Norm van de fabriek is 4,9 en die zie ik nergens terug komen in berekeningen.
Dat is inderdaad de norm die gebruikt wordt. Dat is echter wat anders dan het gemiddelde van Alphabet, dat is een gemiddelde over alle soortgelijke voertuigen binnen Alphabet. Daar houden ze ook informatie over bij maar dat wordt niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
Tsurany schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:38:
[...]

Dat is inderdaad de norm die gebruikt wordt. Dat is echter wat anders dan het gemiddelde van Alphabet, dat is een gemiddelde over alle soortgelijke voertuigen binnen Alphabet. Daar houden ze ook informatie over bij maar dat wordt niet gebruikt.
In dat geval gaf ik het verkeerd aan, maar er word bij mij niet gerekend met de fabrieksnorm zoals jij aangaf maar met een verbruik dat zelfs nog lager ligt dat de fabrieksnorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is 2x fabrieksnorm snelweg + 1x fabrieksnorm stad / 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 vragen:

Bij athlon zie ik 2 leaseprijzen staan voor de polo blue gt... De eerste is leaseprijs inclusief oplages (brandstof etc) en de 2de is leaseprijs incl oplages incl btw... Dus laten we zeggen de eerste is 500 en de 2de is 650..

Welke prijs geld dan voor mij? met of zonder btw...

2de vraag:

Stel ik kies ervoor om geen leaseauto te bestellen.. krijg ik dan mijn reiskosten voor elke km of zit er een max aan? Bijv max van je mob. vergoeding? Want ik heb nu 3 weken gereden naar cap en trug na huis en zit al met reiskosten tegen de 800euro aan... Als er geen max is dan ga ik lekker met mijn eigen auto rijden ipv kopzorgen te krijgen door deze domme regels over leasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:09
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:08:
ik heb 2 vragen:

Bij athlon zie ik 2 leaseprijzen staan voor de polo blue gt... De eerste is leaseprijs inclusief oplages (brandstof etc) en de 2de is leaseprijs incl oplages incl btw... Dus laten we zeggen de eerste is 500 en de 2de is 650..

Welke prijs geld dan voor mij? met of zonder btw...

2de vraag:

Stel ik kies ervoor om geen leaseauto te bestellen.. krijg ik dan mijn reiskosten voor elke km of zit er een max aan? Bijv max van je mob. vergoeding? Want ik heb nu 3 weken gereden naar cap en trug na huis en zit al met reiskosten tegen de 800euro aan... Als er geen max is dan ga ik lekker met mijn eigen auto rijden ipv kopzorgen te krijgen door deze domme regels over leasen
Volgens mij mag je er voor kiezen 19 ct/km te declareren zonder maximum. Dat gaat in eerste instantie uit je mobiliteitsbudget, en daar betaal je dan geen belasting over. Alles wat dan overblijft (in jouw geval dus niets of nauwelijks denk ik) krijg je in december als bonus (en daarover betaal je natuurlijk wel inkomstenbelasting). Je kan er ook voor kiezen je mobiliteitsbudget bruto bovenop je loon uit te keren elke maand. Dan kan je alleen geen 19 ct/km meer declareren, en dan snij jij jezelf denk ik flink in de vingers (dus niet handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej

Trouwens, nog even een vraagje. Toen ik mijn V40 heb besteld stond het verbruik van die auto op 3,6 L/100km, maar als je hem nu berekend in de Alphabet tool dan staat die op 3,33 L/100km. Dat maakt het dus nog lastiger om binnen de norm te blijven :/

Maar houden ze de 3,6 L/100km aan waar hij op stond toen ik de auto bestelde of wordt hij vastgesteld op 3,33 L/100km? Het is verder precies dezelfde auto en de CO2 uitstoot staat ook nog steeds op 88 gram, dus dat is niet veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Travelan schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:11:
[...]
Je kan er ook voor kiezen je mobiliteitsbudget bruto bovenop je loon uit te keren elke maand. Dan kan je alleen geen 19 ct/km meer declareren, en dan snij jij jezelf denk ik flink in de vingers (dus niet handig).
Nee hoor, verdien er dik op :). Maar goed als ik opdracht dan krijg naar Eindhoven/amsterdam oid te gaan full time dan gaat het pas tegen mij werken. Dit kun je echter per maand aanpassen en dus verdien ik nu elke maand 600euro netto op mijn salaris waarvan ik met gemak 300euro in mijn zak steek en de overige 300 gebruik om de kosten van mijn auto te dekken.

Oke, ik fiets nu lekker naar werk en terug dus de auto is alleen nu ingebruik voor prive km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Sieger schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:58:
[...]

Nee hoor, verdien er dik op :).
Was ook naar Jemak bedoeld ;) Die is nu al declaraties van 800 euro p/m aan het doen. Vandaar.

Wel lekker dat je alles op de fiets kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Travelan schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:52:
[...]

Was ook naar Jemak bedoeld ;) Die is nu al declaraties van 800 euro p/m aan het doen. Vandaar.

Wel lekker dat je alles op de fiets kan doen!
Jaah zit ma 3 weken al op 800 denk dat ik voor heel juli die 1100 haal... Dus voor my gaat hrt dan zeker tegenwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:52
Tankiej schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:19:
[...]

Trouwens, nog even een vraagje. Toen ik mijn V40 heb besteld stond het verbruik van die auto op 3,6 L/100km, maar als je hem nu berekend in de Alphabet tool dan staat die op 3,33 L/100km. Dat maakt het dus nog lastiger om binnen de norm te blijven :/

Maar houden ze de 3,6 L/100km aan waar hij op stond toen ik de auto bestelde of wordt hij vastgesteld op 3,33 L/100km? Het is verder precies dezelfde auto en de CO2 uitstoot staat ook nog steeds op 88 gram, dus dat is niet veranderd...
Daarom betaal ik 20% bijtelling en jij maar 14%. Van dat verschil kun jij die 0.3 wel betalen. ;-)
CO2 was 94 bij mijn bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Prx schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 19:24:
[...]

Daarom betaal ik 20% bijtelling en jij maar 14%. Van dat verschil kun jij die 0.3 wel betalen. ;-)
CO2 was 94 bij mijn bestelling.
Maar ik bedoel, toen ik bestelde stond de co2 op 88 en het verbruik op 3.6 l/100km en ook al 14%. Als je de D2 14% nu configureert staat er 3.33. Maar wat houden ze bij aflevering aan, wat er stond bij bestelling en op de berijdersovereenkomst of wat er nu staat?

Ik zeg ook niet dat ik het niet kan/wil betalen, ben alleen benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sinds een paar maanden ben ik aan de slag bij Capgemini. Ik verbaas mij over de wilde verhalen die ik om me heen hoor over de nieuwe leaseregeling en die ik ook in dit topic teruglees.

Nu zie ik in mijn HR charter de sectie "Toelichting bij het lease reglement". Ik kan me voorstellen dat deze later is toegevoegd, en dus niet door iedereen is gelezen. Deze legt het allemaal, inclusief voorbeelden, erg helder uit. Een korte samenvatting:

Je krijgt per jaar een benzinebudget. Dit bedrag wordt achteraf bepaald volgens de volgende formule:

budget = (aantal zakelijke kms) * normverbruik * 115% * normbrandstofprijs + 10.000 * normverbruik * 115% * normbrandstofprijs + 10.000 * (prive km toelage).

Wat je aan het eind van het jaar hebt verbruikt wordt berekend volgens:

verbruikt = (totale bedrag dat je met je tankpas hebt afgerekend) + (prive kms) * (prive km toelage)

Wat je dan moet betalen is uiteraard: budget - verbruikt. Dit kan dus ook betekenen dat je geld terugkrijgt.

De prive km toelage is afhankelijk van het type auto maar zit rond de €4,50 per 100 km.

Rijd je in je zakelijke kms dus zuiniger dan het normverbruik en/of tank je voordeliger dan de normbrandsotfprijs, dan verdien je geld door zakelijke kms te maken.

Effectief betaal je voor prive kms ongeveer de benzine + 4,5 ct per km. Cap komt je voor de kosten die je hiervoor maakt tegemoet door je standaard een budget voor 10.000 kms te geven, maar het is helemaal aan jezelf hoe je dat budget besteed. Er is dus ook geen harde grens van 10.000 km, je gaat niet ineens meer betalen voor kms boven de 10.000.

Hiermee heb ik niet het hele verhaal verteld; de 10.000 is nu een indicatie. Deze zal nog aangepast gaan worden door het daadwerkelijke gemiddelde te bepalen.

De voordelen van de nieuwe regeling zijn stimuleren van zuinig rijden, zuinig tanken en bewust met je prive kms omgaan.

Nadeel van de regeling in de huidige opzet is dat er gewerkt wordt met een onrealistisch normverbruik, dat er een negatieve feedbackloop zit in het bepalen van het prive km budget, dat je effectief meestal wel degelijk meer bijbetaald voor meer zakelijke kms, dat je een kastje in je auto hebt dat je om moet zetten en dat wat privacy issues met zich mee brengt en dat je niet van tevoren exact weet hoeveel geld je kwijt bent aan je leaseauto. Persoonlijk verwacht ik dat het normverbruik ergens de komende jaren wel bijgesteld gaat worden, maar dat is alleen gebaseerd op mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel.

Overigens is er, voor nu, nog een goed alternatief, namelijk een auto uit de pool of van de overnamelijst overnemen. Dat heeft als voordelen: je hoeft niet op je auto te wachten, je rijdt een auto in de oude regeling, dus goedkoper, en je krijgt poolkorting, extra goedkoper. Je moet wel een beetje de poollijst in de gaten houden, want de gewilde auto's zijn snel weg.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande nog vragen oproept. Stel ze, dan beantwoord ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:25
Tankiej schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 19:49:
[...]

Maar ik bedoel, toen ik bestelde stond de co2 op 88 en het verbruik op 3.6 l/100km en ook al 14%. Als je de D2 14% nu configureert staat er 3.33. Maar wat houden ze bij aflevering aan, wat er stond bij bestelling en op de berijdersovereenkomst of wat er nu staat?

Ik zeg ook niet dat ik het niet kan/wil betalen, ben alleen benieuwd :)
Ze houden de waarde aan die geldt op het moment van aflevering. Bij mij was het namelijk andersom, toen ik m'n Megane bestelde (modeljaar 2012) stond ie nog niet in de showroom en waren de exacte details nog niet bekend, alleen dat ie minder dan 95gr zou uitstoten, destijds nog genoeg voor 14%, dit stond ook op mn overeenkomst. Uiteindelijk werd dit 91gr ofzo met bijbehorend verbruik, hier werd vervolgens mee gerekend in het tarief. Op moment van aflevering vind altijd een herberekening met de echte waarden plaats, heb de LM er ook over gebeld destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:01
Poeh net even de laatste pagina's door gespit. Mij werd verweten dat ik het alleen maar over auto's had, maar ik verwijt jullie dat het alleen maar over de leaseregeling gaat :p

Nee zonder gekheid, feit dat er zooooooooooo veel over gesproken wordt, zowel hier als toch ook op kantoor heb ik gemerkt, dat er zooooooooooo veel onduidelijkheid is, dat moet voor Capgemini (lees de OR) toch genoeg zeggen? Ik begreep dat het nu nog een pilot is, van een jaar? Ik mag toch serieus hopen dat ze langzamerhand wel door hebben dat dit zo niet gaat werken?

Ik las hier ook dat je benadeeld wordt als je verder weg van een project woont. Dat is toch te zot voor woorden? Jij steekt er veel energie in om voor Capgemini toch die opdracht zo goed mogelijk te doen (=inkomsten!) en hoe word je bedankt? Juist, door ff die extra kosten zelf te betalen. Gaat toch helemaal nergens over? Hoe wil je dat ooit verkopen aan je medewerkers? Hoe is dit in godsnaam ooit door de OR goedgekeurd vraag ik me dan af.

In mijn geval, leuk voorbeeld denk ik. Ik woon in Zwolle en alleen al naar Capgemini Utrecht reizen is 210 km per dag! Zit je dus per week op 1050km = per maand 4200km. Goed, nu werk ik lang niet altijd in Utrecht, ook thuis en Apeldoorn, maar als ik straks voor het eerst op project gezet wordt zal de kans groot zijn dat het ergens in de randstad is. Of ik moet heel veel geluk hebben dat er in het oosten/noorden wat leuks is. Ik klaag niet hoor al ik bijv. naar Den Haag zou moeten. Lange dagen, veel rijden, ik accepteer dat omdat ik EN het werk leuk vind en ik heb geen hekel aan autorijden. Maar je zit natuurlijk wel totaal anders in je auto als je weet dat je daarvoor eigenlijk gewoon gestraft wordt. En het rare kan dan ook weer zijn, zit je op project lekker dichtbij, wordt er wel van je verwacht aanwezig te zijn bij die ene cursus of die ene bijeenkomst in Utrecht. Kortom, mag je alsnog flink wat KM maken. Kortom, hoe kun je ooit een goede inschatting maken als bedrijf die je voor ieder individu wil toepassen? Je hebt met zoveel verschillende situaties te maken en dat hoort toch ook gewoon bij een consultancy onderneming? Geen 9 tot 5 baan, geen vaste werkplek, er wordt veel flexibiliteit van je gevraagd. Dat is allemaal prima want daar kiezen we allemaal bewust voor. Maar dan zijn dit soort regelingen toch totaal ongepast?

Goed, nu rij ik het eerste jaar nog huur, dus heb niets met die regeling te maken. Maar het gaat natuurlijk even om de situatie die na dit jaar wel zal ontstaan of voor anderen met dezelfde afstanden nu al geldt.

Ik begrijp ook best dat Cap wil besparen of wil dat rijders meer aan het milieu denken, maar dit gaat toch echt veelste ver als je het mij vraagt. Is er dan echt geen middenweg die voor alle partijen acceptabel is? Als OR en ook als bestuur wil je toch eensgezindheid in je organisatie? Geen weerstand of onduidelijkheid?

Los daarvan heb ik het super naar mijn zin gehad in de eerste 3 weken hoor, daar niet van :). Maar dat maakt het wel zonde want als er gewoon goede en duidelijke afspraken zijn voor beide partijen, dan is Cap toch op vrijwel alle gebieden een prachtige werkgever?

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 20-07-2013 14:38 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
Nikel schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:38:
Sinds een paar maanden ben ik aan de slag bij Capgemini. Ik verbaas mij over de wilde verhalen die ik om me heen hoor over de nieuwe leaseregeling en die ik ook in dit topic teruglees.

Nu zie ik in mijn HR charter de sectie "Toelichting bij het lease reglement". Ik kan me voorstellen dat deze later is toegevoegd, en dus niet door iedereen is gelezen. Deze legt het allemaal, inclusief voorbeelden, erg helder uit. Een korte samenvatting:

Je krijgt per jaar een benzinebudget. Dit bedrag wordt achteraf bepaald volgens de volgende formule:

budget = (aantal zakelijke kms) * normverbruik * 115% * normbrandstofprijs + 10.000 * normverbruik * 115% * normbrandstofprijs + 10.000 * (prive km toelage).

Wat je aan het eind van het jaar hebt verbruikt wordt berekend volgens:

verbruikt = (totale bedrag dat je met je tankpas hebt afgerekend) + (prive kms) * (prive km toelage)

Wat je dan moet betalen is uiteraard: budget - verbruikt. Dit kan dus ook betekenen dat je geld terugkrijgt.

De prive km toelage is afhankelijk van het type auto maar zit rond de €4,50 per 100 km.

Rijd je in je zakelijke kms dus zuiniger dan het normverbruik en/of tank je voordeliger dan de normbrandsotfprijs, dan verdien je geld door zakelijke kms te maken.

Effectief betaal je voor prive kms ongeveer de benzine + 4,5 ct per km. Cap komt je voor de kosten die je hiervoor maakt tegemoet door je standaard een budget voor 10.000 kms te geven, maar het is helemaal aan jezelf hoe je dat budget besteed. Er is dus ook geen harde grens van 10.000 km, je gaat niet ineens meer betalen voor kms boven de 10.000.

Hiermee heb ik niet het hele verhaal verteld; de 10.000 is nu een indicatie. Deze zal nog aangepast gaan worden door het daadwerkelijke gemiddelde te bepalen.

De voordelen van de nieuwe regeling zijn stimuleren van zuinig rijden, zuinig tanken en bewust met je prive kms omgaan.

Nadeel van de regeling in de huidige opzet is dat er gewerkt wordt met een onrealistisch normverbruik, dat er een negatieve feedbackloop zit in het bepalen van het prive km budget, dat je effectief meestal wel degelijk meer bijbetaald voor meer zakelijke kms, dat je een kastje in je auto hebt dat je om moet zetten en dat wat privacy issues met zich mee brengt en dat je niet van tevoren exact weet hoeveel geld je kwijt bent aan je leaseauto. Persoonlijk verwacht ik dat het normverbruik ergens de komende jaren wel bijgesteld gaat worden, maar dat is alleen gebaseerd op mijn eigen rechtvaardigheidsgevoel.

Overigens is er, voor nu, nog een goed alternatief, namelijk een auto uit de pool of van de overnamelijst overnemen. Dat heeft als voordelen: je hoeft niet op je auto te wachten, je rijdt een auto in de oude regeling, dus goedkoper, en je krijgt poolkorting, extra goedkoper. Je moet wel een beetje de poollijst in de gaten houden, want de gewilde auto's zijn snel weg.

Ik kan me voorstellen dat bovenstaande nog vragen oproept. Stel ze, dan beantwoord ik ze graag.
Heeft iemand inzicht in de huidige pool? Is dat op dit moment een lege vijver of genoeg keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
bakafish schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:39:
[...]

Heeft iemand inzicht in de huidige pool? Is dat op dit moment een lege vijver of genoeg keus?
Er staan nu wat meer auto's (13 beschikbaar op het moment) in de pool dan een paar maanden geleden, toen stonden er letterlijk drie auto's in waarvan de goedkoopste een full option Mitsubishi Outlander was. Maar ik zou niet zeggen dat er genoeg keus is als je naar de prijzen kijkt (vooral voor de YP'ers met een lager budget dan de oudere medewerker).

De overnamelijst geeft ook een rooskleuriger beeld dan het daadwerkelijk is, veel medewerkers vergeten hun auto er af te halen als deze is overgenomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 22-07-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jap85 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 09:44:
[...]

Ze houden de waarde aan die geldt op het moment van aflevering. Bij mij was het namelijk andersom, toen ik m'n Megane bestelde (modeljaar 2012) stond ie nog niet in de showroom en waren de exacte details nog niet bekend, alleen dat ie minder dan 95gr zou uitstoten, destijds nog genoeg voor 14%, dit stond ook op mn overeenkomst. Uiteindelijk werd dit 91gr ofzo met bijbehorend verbruik, hier werd vervolgens mee gerekend in het tarief. Op moment van aflevering vind altijd een herberekening met de echte waarden plaats, heb de LM er ook over gebeld destijds.
Voor de bijtelling is het inderdaad gewoon het moment van invoering ( Dat is immers de datum die de BD aanhoudt ), je weet echter al ruim van te voren wat de normen zijn waar je onder moet blijven, en wanneer die strenger worden. Voor het Cap gedeelte lijkt me dat het moment van bestelling aangehouden wordt, op dat moment maak je immers de kostenoverweging, lijkt me gek als dat later nog aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
Tankiej schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:49:
[...]

Er staan nu wat meer auto's (13 beschikbaar op het moment) in de pool dan een paar maanden geleden, toen stonden er letterlijk drie auto's in waarvan de goedkoopste een full option Mitsubishi Outlander was. Maar ik zou niet zeggen dat er genoeg keus is als je naar de prijzen kijkt (vooral voor de YP'ers met een lager budget dan de oudere medewerker).

De overnamelijst geeft ook een rooskleuriger beeld dan het daadwerkelijk is, veel medewerkers vergeten hun auto er af te halen als deze is overgenomen.
Bedankt tankiej, zitten daar ook leuke kleine/middenklassers tussen (formaat van Polo/Ibiza tot Golf/Leon/V40)? Kan je er een paar noemen? Ik zou er binnenkort eventueel eentje willen maar kan de lijst niet zien (ben nu nog niet in dienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:33
bakafish schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:58:
[...]

Bedankt tankiej, zitten daar ook leuke kleine/middenklassers tussen (formaat van Polo/Ibiza tot Golf/Leon/V40)? Kan je er een paar noemen? Ik zou er binnenkort eventueel eentje willen maar kan de lijst niet zien (ben nu nog niet in dienst).
Ik zie 1 golf en 1 ibiza, maar die zijn wel vrij prijzig (vind ik).

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
bakafish schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:58:
[...]

Op het moment staat er in dat formaat een Mini Cooper D Clubman tussen, maar die is wel gelijk wat duurder dan een Polo of Ibiza. Daarnaast is er nog een Hyundai i30 SW die qua formaat wat groter is, maar prijs lager. Alhoewel het wel een 20% is..

Voor de rest is er niks in dat formaat, verder zijn het namelijk allemaal grote auto's: 320d, passat, V70, S60, C180 etc.
Meekoh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:03:
[...]

Ik zie 1 golf en 1 ibiza, maar die zijn wel vrij prijzig (vind ik).
Die staan niet op de poollijst bij Alphabet of Athlon, jij kijkt zeker in de Excel lijst op talent? Die is niet erg up-to-date is mijn ervaring, je kan beter rechtstreeks bij de leasemaatschappijen kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
Thanks mannen. Zoveel grote auto's, maar misschien toch haalbaar vanwege de poolkorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Tankiej schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:04:
[...]

Op het moment staat er in dat formaat een Mini Cooper D Clubman tussen, maar die is wel gelijk wat duurder dan een Polo of Ibiza. Daarnaast is er nog een Hyundai i30 SW die qua formaat wat groter is, maar prijs lager. Alhoewel het wel een 20% is..

Voor de rest is er niks in dat formaat, verder zijn het namelijk allemaal grote auto's: 320d, passat, V70, S60, C180 etc.

[...]

Die staan niet op de poollijst bij Alphabet of Athlon, jij kijkt zeker in de Excel lijst op talent? Die is niet erg up-to-date is mijn ervaring, je kan beter rechtstreeks bij de leasemaatschappijen kijken :)
dat was de excel lijst idd.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
bakafish schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:12:
Thanks mannen. Zoveel grote auto's, maar misschien toch haalbaar vanwege de poolkorting?
Ligt eraan wat je haalbaar vindt.. :+
Bij Alphabet staan de leaseprijzen niet bij de poolauto's, daar moet je voor bellen. Bij Athlon staan ze wel, maar ik vind ze nog steeds erg prijzig. Eén van de 320d's (er staan 2) is het goedkoopste op de Cooper D na, maar die ligt met poolkorting nog steeds bijna 300 euro boven het budget dat ik als YP'er heb. Dan komt de bijtelling er ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Weet iemand ook of het wel eens is voorgekomen dat Cap zelf, bij gebrek aan pool auto's, zelf auto's in de pool wil zetten? Bijv. iemand rijdt een fijne huurauto, wil deze best graag houden als leaseauto voor de periode dat er nog voor die auto staat. Zou Cap zo'n auto zelf willen/kunnen overnemen, in de pool plaatsen met uiteraard wel de oude leaseregeling :)? Het is immers geen nieuw bestelde auto....

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 22-07-2013 11:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee. Cap wilt juist geen pool auto's want die kosten geld. En Cap wilt zelf geen auto's beheren want dat kost ook geld. Je gaat geen maatwerk krijgen, dat krijg je alleen als je een hele speciale jongeman bent die behoorlijk wat geld binnen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31

Koppensneller

winterrrrrr

Maar een huurauto is juist een auto met een flexibel contract, dus zonder vastgestelde einddatum. Ik kan me dan ook niet voorstellen waarom Cap dat zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok thanks! Als Cap dus liever wil huren, dan zou ik mijn huidige huur auto dus gewoon een jaar (of langer) mogen rijden als ik dat zelf graag wil?

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 22-07-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
Juancho schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:58:
Ok thanks! Als Cap dus liever wil huren, dan zou ik mijn huidige huur auto dus gewoon een jaar (of langer) mogen rijden als ik dat zelf graag wil?
Heb jij een huurauto gekregen bij gebrek aan poolauto's? Mocht je die ook zelf uitkiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wij kregen op de eerste onboarding dag bijna allemaal een envelop met een sleutel van een huur auto :). Voor sommigen voor de periode van een maand omdat ze daarna zelf mogen bestellen, voor anderen eerst voor een jaar. Niemand heeft zelf iets mogen kiezen, je kunt (mits je volgens mij GEEN YP'er bent) wel aangeven wat voor type auto je wil. Ik had aangegeven dat ik wel graag een type Astra/Golf zou willen en die eerste heb ik dan ook gekregen. Ik had bij mijn vorige werkgever al een Astra en was daar erg te spreken over, vandaar. Maar die aanvraag moet je manager wel voor je doen. Ik had eerst nog wel gekeken in de pool maar daar zaten misschien 3 tot 5 auto's in die niet bij mijn budget pasten. Hoe dat nu is weet ik niet, kan wel ff voor je kijken maar dat is hierboven al gedaan lees ik net :).

Ik weet echter niet hoe en wat betreffende jouw situatie, maar als je als YP'er start kun je natuurlijk gewoon even navraag doen bij je manager.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 22-07-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juancho schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:58:
Ja, tenzij er weer een hoge pool aan komt en ze die auto's kwijt willen. Cap wilt jou gewoon geen leaseauto bieden omdat je een jaarcontract hebt, dan blijft huren of pool als enige optie over. Als je na een jaar een vast contract krijgt zal je dan ook een eigen leaseauto mogen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De vraag is of ik dat dan nog wel wil gezien de nieuwe regelingen :). Als ik deze huur auto voor 1/2/3 jaar mag rijden vind ik dat prima, dit bakkie had slechts 6000 op de teller! Tenzij Cap na de testfase de regeling alsnog omgooit zodat het iets beter voor de leaserijder wordt. Even afwachten dus...

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 22-07-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Juancho schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:14:
De vraag is of ik dat dan nog wel wil gezien de nieuwe regelingen :). Als ik deze huur auto voor 1/2/3 jaar mag rijden vind ik dat prima, dit bakkie had slechts 6000 op de teller! Tenzij Cap na de testfase de regeling alsnog omgooit zodat het iets beter voor de leaserijder wordt. Even afwachten dus...
Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen, die huurauto is duurder dan een poolauto of nieuwe leaseauto lijkt me. Anders zou iedereen wel in huurauto's rijden.. :)

Dus als jij een vast contract krijgt na een jaar, dan verwacht ik dat ze zeggen dat je een poolauto moet nemen, een nieuwe auto moet bestellen of zelf voor vervoer regelt en dan kilometers declareert/budget laat uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok dat wilde ik even weten :). Thanks! Even afwachten wat er dus met de leaseregeling gaat gebeuren na de proeffase. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juancho schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:14:
Je hebt niks te willen. Ze gaan je echt die huurauto niet 3 jaar laten rijden, dat is gewoon te duur. Wil je geen leaseauto? Koop er zelf een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat kan misschien nog best een mogelijkheid kunnen worden. Maar zoals gezegd, eerst maar even afwachten wat er na de proefperiode gaat gebeuren... En ondertussen moet ik natuurlijk er wel voor zorgen dat ik een vast contact krijgt, dat mag duidelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakafish
Lijkt me niet rendabel om van het netto mobiliteitsbudget (400-500 euro?) de benzine te betalen en dan ook nog het onderhoud van je auto. Daarnaast ga je mogelijk zoveel km's maken dat je auto flink wat afschrijving kent met al die extra km's op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
bakafish schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:47:
Lijkt me niet rendabel om van het netto mobiliteitsbudget (400-500 euro?) de benzine te betalen en dan ook nog het onderhoud van je auto. Daarnaast ga je mogelijk zoveel km's maken dat je auto flink wat afschrijving kent met al die extra km's op de teller.
Kilometers declareren 19ct/km, dat krijg je netto uitgekeerd en wat erover blijft van je mobiliteitsbudget krijg je bruto uitgekeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bakafish schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:47:
Hangt compleet van de situatie af en wat je wilt gaan rijden. Genoeg collega's die goedkoper uit zijn door een eigen auto te nemen en handig het OV te gebruiken. Ook genoeg collega's die zoveel zakelijk rijden dat een leaseauto gewoon een stuk praktischer is.
Er zijn auto's die per kilometer goedkoper zijn dan die 19 cent, alle kosten in acht genomen. Dan verdien je dus per kilometer en krijg je het restant ook nog eens aan het eind van het jaar uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Tsurany schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:05:
[...]

Hangt compleet van de situatie af en wat je wilt gaan rijden. Genoeg collega's die goedkoper uit zijn door een eigen auto te nemen en handig het OV te gebruiken. Ook genoeg collega's die zoveel zakelijk rijden dat een leaseauto gewoon een stuk praktischer is.
Er zijn auto's die per kilometer goedkoper zijn dan die 19 cent, alle kosten in acht genomen. Dan verdien je dus per kilometer en krijg je het restant ook nog eens aan het eind van het jaar uitgekeerd.
En genoeg collega's die zoveel privé rijden (oude leaseregeling uiteraard) dat een eigen auto te duur is tov een leaseauto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Tankiej schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:12:
[...]

En genoeg collega's die zoveel privé rijden (oude leaseregeling uiteraard) dat een eigen auto te duur is tov een leaseauto :+
That would be me :P

Maar wat ik ook mensen zie doen is een heel goedkope leaseauto nemen en dan alleen maar de NS businesscard gebruiken.
Dat is het enige voordeel van de nieuwe leaseregeling, dat je die businesscard ook mag gebruiken tegelijk met je auto.
Bij de oude regeling moest je auto niet in gebruik zijn als je de businesscard gebruikte. Bij de nieuwe regeling, mag je auto wel rijden terwijl je de businesscard gebruikt MITS je het als prive kilometers aanmerkt.
Wanneer je geen leaseauto hebt, wordt het gebruik van de businesscard van je salaris ingehouden en moet je dat weer gaan declareren 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Meekoh op 22-07-2013 13:31 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Meekoh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:23:
[...]

That would be me :P

Maar wat ik ook mensen zie doen is een heel goedkope leaseauto nemen en dan alleen maar de NS businesscard gebruiken.
Dat is het enige voordeel van de nieuwe leaseregeling, dat je die businesscard ook prive mag gebruiken.Wanneer je geen leaseauto hebt, wordt het gebruik van de businesscard van je salaris ingehouden en moet je dat weer gaan declareren 8)7
Serieus? :o
Dat wist ik niet eens..

Zal het eens opzoeken, dat ik daaroverheen gelezen heb. Kan het me bijna niet voorstellen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Krijg je die NS kaart trouwens automatisch? Of moet je die aanvragen en/of pas na je proeftijd? Zou wel ideaal zijn als je die ook privé mag gebruiken, treinreizen is namelijk echt belachelijk duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Juancho schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:27:
Krijg je die NS kaart trouwens automatisch? Of moet je die aanvragen en/of pas na je proeftijd? Zou wel ideaal zijn als je die ook privé mag gebruiken, treinreizen is namelijk echt belachelijk duur....
Die krijg je automatisch.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Meekoh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:28:
[...]

Die krijg je automatisch.
Dat inderdaad. Zodra je recht hebt op een mobiliteitsvergoeding zou je die moeten krijgen. Aangezien je dat al hebt, Juancho, zou ik er even naar vragen. Bij mij kwam hij zelfs al twee-drie weken voordat ik er recht op had :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Maar je mag de kaart niet voor gratis privéreizen gebruiken....

Gebruiken mag dus wel, maar de kosten worden ingehouden van je netto salaris.

[ Voor 15% gewijzigd door Bizzarro op 22-07-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Bizzarro schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:53:
Maar je mag de kaart niet voor gratis privéreizen gebruiken....

Gebruiken mag dus wel, maar de kosten worden ingehouden van je netto salaris.
Ik lees het net inderdaad. Zou wel mooi zijn als je hem ook gewoon kosteloos privé mocht gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 16:28
Zojuist besloten en contract ondertekend: 1 oktober begin ik bij Capgemini bij AppsTwo: BTech Public. oOo
M'n eerste echte baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Leuk gefeliciteerd! Dan zullen we elkaar zeker nog wel gaan zien aangezien ik ook bij Apps Public zit. Gaan zeker even een bakkie doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Merci, als je tegen die tijd je nickname ook even laat vallen dan, dan weet ik dat jij jij bent van bovenstaande post... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Als nieuweling moet je de eerste week met een naambordje rondlopen op je borst, wist je dat niet? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Oh ik dacht krantenmeppertje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand onlangs nog een assessment gemaakt bij Kenhardt?

Wat zijn jullie ervaringen met dit assessment, ik heb al veel informatie kunnen vinden op het forum, is er ook nog iemand afgelopen maand bij Kenhardt langs geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Volgens mij had Juancho een assessment bij Kenhardt, hij is drie weken geleden bij Cap begonnen. Ik denk dat hij degene in dit topic is met de meest recente ervaring bij Kenhardt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callidonna
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09-2023
Pimmeh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:00:
Zojuist besloten en contract ondertekend: 1 oktober begin ik bij Capgemini bij AppsTwo: BTech Public. oOo
M'n eerste echte baan!
Gefeliciteerd!

Ik heb morgen het psychologisch assessment en als dat goed gaat mag ik ook beginnen bij AppsTwo: BTech Public

Dus hopelijk worden we collega's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Ah gaaf, laat even weten hoe het gaat! Per wanneer wil je beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maandag mijn capaciteitentest gehaald! positief gesprek gehad met een recruit-manager en nu wachten op een nog te maken afspraak met de psycholoog. Ik had eigenlijk een vraagje over hoe groot de kans is dat iemand die geen IT (of gerelateerde) studie heeft gedaan aangenomen word. Hoogstwaarschijnlijk ga ik de test-consultant kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:26:
Maandag mijn capaciteitentest gehaald! positief gesprek gehad met een recruit-manager en nu wachten op een nog te maken afspraak met de psycholoog. Ik had eigenlijk een vraagje over hoe groot de kans is dat iemand die geen IT (of gerelateerde) studie heeft gedaan aangenomen word. Hoogstwaarschijnlijk ga ik de test-consultant kant op.
Binnen FS ken ik redelijk wat mensen die geen IT opleiding hebben gedaan, die hebben dan meestal een opleiding in de richting van Bedrijfskunde. Hoe dat is binnen andere BU's weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik weet wel dat ze meer willen focussen op mensen die daadwerkelijk een IT opleiding hebben. Er lopen nu zoveel mensen binnen Cap rond die geen enkele affiniteit hebben met techniek dat het soms gewoon eng is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tankiej schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:31:
[...]

Binnen FS ken ik redelijk wat mensen die geen IT opleiding hebben gedaan, die hebben dan meestal een opleiding in de richting van Bedrijfskunde. Hoe dat is binnen andere BU's weet ik niet..
Ah ok. Het werd me in ieder geval aangeraden en dat het een afdeling is waar je eigenlijk geen IT-achtergrond nodig hebt maar wel de affiniteit natuurlijk. Heb zelf op de TU in eindhoven gezeten richting vastgoedmanagement en ontwikkeling. Dus ben benieuwd, volgende week heb ik een gesprek met een psycholoog (werd zojuist gebeld) en daarna nog een kort gesprek met een teamleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callidonna
Pimmeh schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 18:45:
Ah gaaf, laat even weten hoe het gaat! Per wanneer wil je beginnen?
Yes!

Goed gegaan!!

Ik start ook 1 oktober!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Gefeli! Wat heb je hiervoor gedaan? Studie afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31

Koppensneller

winterrrrrr

Aan iedereen die vandaag naar de Xperience Day komt: tot zo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:59
Tsurany schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:35:
Ik weet wel dat ze meer willen focussen op mensen die daadwerkelijk een IT opleiding hebben. Er lopen nu zoveel mensen binnen Cap rond die geen enkele affiniteit hebben met techniek dat het soms gewoon eng is.
Binnen Apps lijkt me IT wel een redelijke must, maar voor Consulting zeker niet. Ik heb nog nooit een project gedaan met een groot IT-component

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:46:
[...]

Binnen Apps lijkt me IT wel een redelijke must, maar voor Consulting zeker niet. Ik heb nog nooit een project gedaan met een groot IT-component
True.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik neem aan dat daar bij de sollicitatie ook wel over gesproken wordt? Natuurlijk kun je alles leren, bijna alles dan :), maar wat Tsurany al zegt, enige affiniteit met IT is toch wel gewenst lijkt me. Zeker bij functies voor Apps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callidonna
Juancho schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:30:
Ik neem aan dat daar bij de sollicitatie ook wel over gesproken wordt? Natuurlijk kun je alles leren, bijna alles dan :), maar wat Tsurany al zegt, enige affiniteit met IT is toch wel gewenst lijkt me. Zeker bij functies voor Apps...
Bij mij werd er in ieder geval over gesproken.

Heb op de TU/e gezeten met een groot IT component binnen mijn opleiding. Maar we hebben het er zeker over gehad wat ik dan leuk vond aan de IT en wat ik wel/niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juancho schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:30:
In het verleden hebben ze vaak die houding gehad, dat alles wel te leren viel. Uiteindelijk zat je met een enorme groep business analisten die op technisch gebied niks kunnen, als je dan veel technische aanvragen krijgt heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48
Zijn er meer gotters die donderdag / 1-8 hun onboarding hebben? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Menace
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik ben niet bekend met de term 'gotters' maar ik heb donderdag a.s. onboarding! Heb er ontzettend veel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 09:53
The Menace schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:31:
Ik ben niet bekend met de term 'gotters' maar ik heb donderdag a.s. onboarding! Heb er ontzettend veel zin in :)
'Gathering of Tweakers'-luitjes gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrn88
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 19:23
Ik heb donderdag ook de onboarding! Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Woensdag 24 juli de capaciteitentest gedaan. Was best makkelijk eigenlijk :) Al die stress voor niks...

Morgen ga ik mijn contract tekenen in Brussel, start op 2 september :) super blij.

Het gesprek met de psycholoog was trouwens een van de meest interessante die ik ooit had op een sollicitatie. Eerst 30 min over mijn resultaten, tot hij zei dat hij een positief advies ging geven. Daarna alle corporate stuff opzij geschoven en eens echt gaan praten over mensen en hun eigenschappen. Resultaat daarvan is dat ik nu een boek ben beginnen lezen over psychologie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor degenen die nog een capaciteitentest moeten maken. onderdeel scales fx zat er bij mij niet in 1 week geleden. in plaats daarvan heb je sudoku maar dan met figuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, toch wel even wennen. Ik vind het persoonlijk makkelijker met cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie de YP test gemaakt of de test bij Kenhardt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
Waar komen de nieuwe cappers te werken? Nog nieuwe CSD'ers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:40:
Inderdaad, toch wel even wennen. Ik vind het persoonlijk makkelijker met cijfers :)
klopt inderdaad met figuren moet je extra goed opletten.
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:55:
Hebben jullie de YP test gemaakt of de test bij Kenhardt?
ik de YP-test gemaakt. het was goed te doen, ik had het moeilijker verwacht om eerlijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
The Menace schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:31:
Cool :)

Gaan jullie trouwens een pak dragen, of gewoon een pantalon + overhemd?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Strider schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:05:
[...]

Ik zou voor het laatste gaan, het schijnt weer behoorlijk warm te worden donderdag. Ook al is er wel klimaatbeheersing in het gebouw, het jasje doe je vaak toch uit zodra je ergens gaat zitten. Dan hoef je er ook niet mee rond te lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Strider schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:05:
[...]

Hangt ook af van waar je aan de slag gaat.
Ik loop hier bijv. in T-shirt en spijkerbroek rond bij de klant. Dat is omdat ik mijn kleding aanpas aan de klant.
Ben daar 1x in overhemd +pantalon geweest en toen zaten ze me raar aan te kijken :P

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tankiej schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:12:
[...]

Ik zou voor het laatste gaan, het schijnt weer behoorlijk warm te worden donderdag. Ook al is er wel klimaatbeheersing in het gebouw, het jasje doe je vaak toch uit zodra je ergens gaat zitten. Dan hoef je er ook niet mee rond te lopen :)
Daarom dacht ik er ook aan om het jasje thuis te laten.
Meekoh schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:23:
[...]

Hangt ook af van waar je aan de slag gaat.
Ik loop hier bijv. in T-shirt en spijkerbroek rond bij de klant. Dat is omdat ik mijn kleding aanpas aan de klant.
Ben daar 1x in overhemd +pantalon geweest en toen zaten ze me raar aan te kijken :P
Algemene Capgemini onboarding :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 22:22
Mijn onboarding was een maand geleden en iedereen was in pak, including me.

Als je al een pak hebt zou ik er in gaan. Je zit toch heel de dag binnen in de airco dus geen probleem.
Is ook wel leuk iedereen in pak te zien want daarna word het toch wat minder afhankelijk waar je terecht komt (intern en extern).
Pagina: 1 ... 18 ... 84 Laatste