Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 08:32
t_captain schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:14:
Inderdaad. Je kunt zelf je leverancier kiezen, maar dan ben je gewoon eigen rijder. Jij koopt, huurt of least de auto van je keuze bij de leverancier van je keuze en betaalt dat uit je mobiliteitsbudget.

Als je wil dat het contract via Cap loopt, zul je aan hun leveranciers moeten conformeren. Naar ik begrijp wordt dat een poolauto, tenzij er een manager is die je toestemming geeft om een huurauto te rijden (bij gebrek aan een passende auto in de pool). Dan nog zie ik niet hoe de bevriende Volvo dealer in het plaatje past. Die willen die auto gewoon verkopen; het verhuurbedrijf heeft waarschijnlijk geen behoefte om speciaal een auto in te kopen voor een shortlease.
De manager hoeft geen toestemming te geven voor een huurauto, dit kan je met de lease administratie regelen. Alleen als je nieuw bent is het handig om dit via je manager te regelen, aangezien hij/zij waarschijnlijk beter weet hoe dat geregeld kan worden :)

Maar klopt, als je het via Cap wil doen dan moet je je aan de voorwaarden van Cap houden. Alphabet heeft een eigen verhuurbedrijf (AlphaRent), dus het zal een auto daar vandaan halen als je een huurauto moet hebben.
Ik rijd op dit moment ook een huurauto van AlphaRent als voorloper, bij gebrek aan geschikte auto's in de pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 13:28
Zelfde hier, ook AlphaRent. Ik weet overigens wel dat je, mocht je nu bijvoorbeeld al lease rijden bij Athlon of Alphabet dat je dan je huidige auto/contract over kan laten nemen. Echter geen idee of ze hierin nog onderscheid maken of je wel of geen vast contract hebt/krijgt op korte termijn.
Een collega van me heeft zo namelijk ook zijn vormalige leaseauto (bij Athlon) meegenomen naar Capgemini en ook via Capgemini weer bij Athlon onder gebracht. Dus mocht je nu bij je (voormalig) werkgever lease rijden, probeer dan zolang het nog kan na te gaan of je hem wellicht mee kan nemen naar Cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:52
Bedankt voor de info allemaal. Als ik het dus goed begrijp zou een huurauto gewoon mogelijk moeten zijn en dat je niet een auto wordt opgedrongen uit de pool die eigenlijk helemaal niet bij je past. Dat kun dus of een veel te dure auto zijn of gewoon een type auto (Aygo bijv) die je zelf niet geschikt vind om enorm veel in te rijden in een jaar.

Ik begrijp heus wel dat mijn keuzes door dat jaarcontract beperkt zijn, heb ik ook geen probleem mee. Zoals gezegd vind ik het veel belangrijker dat ik bij Cap aan het werk mag :). Maar dat houdt wel in dat ik dus erg veel moet reizen en hoop ik wel op een beetje fijne auto van het type polo/golf/seat/v40. Dat ik daar vervolgens wat meer moet betalen is mijn keuze.

Helaas is mijn leaseauto bij mijn vorige werkgever al overgenomen door een andere werknemer, dat gaat dus niet.

Maar ik zal volgende week even overleggen met mijn manager. Als ik, zoals Tankiej zegt, dit gewoon met de lease administratie kan regelen dan moet er toch een leuk autootje uitkomen voor komend jaar en dan kijken we daarna wel weer verder :).

Wbt shortlease buiten Cap om, zou dat uitkunnen met het leasebudget wat ik van Cap zou krijgen? Dan praat ik dus wel over een type auto die ik graag wil en dus zakelijk als privé moet gebruiken. Zou natuurlijk best een optie kunnen zijn, mits uit het kan. Wellicht dat ik dan wel die dealer in Zwolle kan gebruiken voor een mooie prijsafspraak. De vraag is dan even, krijg ik dan mijn mobiliteitsvergoeding iedere maand gewoon uitbetaald? En is dat bruto of netto? Ik zou natuurlijk met dat bedrag in het achterhoofd even een gesprek kunnen aangaan met die directeur :).

Stel dat ik er even vanuit ga dat ik het eerste jaar heel veel trainingen/cursussen moet doen en veel op kantoor in Utrecht zit, dan maak ik wekelijks 1060km (4240km p/m of 50880km p/j,thuis-->kantoor. En dan komen mijn privé KM er dus nog bij. Ik zal het zeker even uitzoeken, maar wellicht heeft iemand van jullie dat al eens gedaan of kennen personen die persoonlijk een shortlease hebben en dit betalen uit de mobiliteitsvergoeding?

[ Voor 31% gewijzigd door Juancho op 13-06-2013 17:22 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Vandaag mijn salaris strook van Juni ingezien, hier staat voor het eerst mijn huurauto op. Het valt me op dat ik voor mijn huurauto het leasebedrag van mijn toekomstige auto betaal, een auto die zo'n 65% duurder is. Is het niet wat onredelijk om een werknemer voor maanden (mijn auto wordt pas in September verwacht) het toekomstige bedrag te laten betalen terwijl hij/zij in een veel goedkopere auto rijdt? Het enige 'voordeel' wat ik nu zie is dat ik een stuk minder bijtelling betaal en daardoor dus iets 'bespaar'. Heb ik recht om onze vrienden van Alphabet te bellen en een luxere auto te eisen of gaat dit op niets uitdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 17:42
Juancho schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:27:
Bedankt voor de info allemaal. Als ik het dus goed begrijp zou een huurauto gewoon mogelijk moeten zijn en dat je niet een auto wordt opgedrongen uit de pool die eigenlijk helemaal niet bij je past. Dat kun dus of een veel te dure auto zijn of gewoon een type auto (Aygo bijv) die je zelf niet geschikt vind om enorm veel in te rijden in een jaar.

Ik begrijp heus wel dat mijn keuzes door dat jaarcontract beperkt zijn, heb ik ook geen probleem mee. Zoals gezegd vind ik het veel belangrijker dat ik bij Cap aan het werk mag :). Maar dat houdt wel in dat ik dus erg veel moet reizen en hoop ik wel op een beetje fijne auto van het type polo/golf/seat/v40. Dat ik daar vervolgens wat meer moet betalen is mijn keuze.

Helaas is mijn leaseauto bij mijn vorige werkgever al overgenomen door een andere werknemer, dat gaat dus niet.

Maar ik zal volgende week even overleggen met mijn manager. Als ik, zoals Tankiej zegt, dit gewoon met de lease administratie kan regelen dan moet er toch een leuk autootje uitkomen voor komend jaar en dan kijken we daarna wel weer verder :).

Wbt shortlease buiten Cap om, zou dat uitkunnen met het leasebudget wat ik van Cap zou krijgen? Dan praat ik dus wel over een type auto die ik graag wil en dus zakelijk als privé moet gebruiken. Zou natuurlijk best een optie kunnen zijn, mits uit het kan. Wellicht dat ik dan wel die dealer in Zwolle kan gebruiken voor een mooie prijsafspraak. De vraag is dan even, krijg ik dan mijn mobiliteitsvergoeding iedere maand gewoon uitbetaald? En is dat bruto of netto? Ik zou natuurlijk met dat bedrag in het achterhoofd even een gesprek kunnen aangaan met die directeur :).

Stel dat ik er even vanuit ga dat ik het eerste jaar heel veel trainingen/cursussen moet doen en veel op kantoor in Utrecht zit, dan maak ik wekelijks 1060km (4240km p/m of 50880km p/j,thuis-->kantoor. En dan komen mijn privé KM er dus nog bij. Ik zal het zeker even uitzoeken, maar wellicht heeft iemand van jullie dat al eens gedaan of kennen personen die persoonlijk een shortlease hebben en dit betalen uit de mobiliteitsvergoeding?
Waarschijnlijk zul je toch moeten accepteren wat de lease administratie voor je heeft geregeld, aangezien zij er over gaan en een manager je alleen maar door kan sturen naar hun. Dan kun je nog met de beide lease bedrijven gaan praten als het een huurauto word wat je dan wil hebben. Zo kon ik als voorloper op mijn Golf 7 (20%) ook een Golf 7 krijgen, alleen is er ook een collega die een Golf 6 (25%) als voorloper kreeg. Bedenk wel dat die beide leasebedrijven groot zijn en dus ook qua huurauto's een hele grote vloot hebben waar je uit zou kunnen kiezen.

Qua shortlease of private lease zijn ook discussies op het interne forum, en opzich is het wel te doen, alleen als je een tijd lang veel voor werk moet rijden dan kan het duurder uitpakken. Je kan ook met de dealer gaan praten of zij niet iets hebben staan en dan kijken of je dat met je mobiliteitsvergoeding kan betalen. vooral als je de 19cent per km gaat uitrekenen open kilometers die je denkt te gaan maken. Dit kun je ook gewoon zonder Cap of leasemaatschappij regelen.
Tedillac schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:41:
Vandaag mijn salaris strook van Juni ingezien, hier staat voor het eerst mijn huurauto op. Het valt me op dat ik voor mijn huurauto het leasebedrag van mijn toekomstige auto betaal, een auto die zo'n 65% duurder is. Is het niet wat onredelijk om een werknemer voor maanden (mijn auto wordt pas in September verwacht) het toekomstige bedrag te laten betalen terwijl hij/zij in een veel goedkopere auto rijdt? Het enige 'voordeel' wat ik nu zie is dat ik een stuk minder bijtelling betaal en daardoor dus iets 'bespaar'. Heb ik recht om onze vrienden van Alphabet te bellen en een luxere auto te eisen of gaat dit op niets uitdraaien?
Je kan het altijd proberen, ik weet dat het ze het recht hebben om een auto te leveren die 25% goedkoper of duurder is, zelfs als je een auto hebt besteld en je neemt geen voorloop auto dan worden de kosten in rekening gebracht. Bel ze op en kijk wat ze zeggen (dat zou mijn instelling zijn in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Een collega die ik ken zit in dezelfde situatie, hij kreeg te horen dat het niet mogelijk was om een andere (lees: duurdere) auto te krijgen als voorloper omdat hij deze had geaccepteerd in eerste instantie. Maar zijn nieuwe auto wordt ook over een maand al geleverd. Bij jou duurt het langer, dus ik zou het gewoon proberen!

Ik weet wel dat ze niet moeilijk doen als je naar een goedkopere auto wil, maar daar maken zij natuurlijk meer winst op. Hoe het zit als je naar een duurdere auto wil, zodat je ook krijgt waar je voor betaalt, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 21:35
Beetje vreemde gang van zaken om de voorloopauto tegen hetzelfde tarief als de leaseauto door te belasten. 65% is ook nog eens een heel verschil, 30k t.o.v. 50k bijvoorbeeld...

Ik weet dat we indertijd bij LogicaCMG een aparte prijslijst voor voorloopauto's hadden. Ongeacht het model was bijvoorbeeld een hatchback uit het C-segment "gratis" (in de zin van 0 euro EB); wou je een C-segment station dan betaalde je een EB van 10% van de leasenorm etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
t_captain schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:21:
[...]

Beetje vreemde gang van zaken om de voorloopauto tegen hetzelfde tarief als de leaseauto door te belasten. 65% is ook nog eens een heel verschil, 30k t.o.v. 50k bijvoorbeeld...

Ik weet dat we indertijd bij LogicaCMG een aparte prijslijst voor voorloopauto's hadden. Ongeacht het model was bijvoorbeeld een hatchback uit het C-segment "gratis" (in de zin van 0 euro EB); wou je een C-segment station dan betaalde je een EB van 10% van de leasenorm etc.
Het ligt er een beetje aan wat voor voorloopauto je krijgt. Bij een huurauto als voorloper betaal je inderdaad hetzelfde tarief, maar als je een poolauto neemt als voorloper heb je dit niet. Dan betaal je gewoon de prijs van die poolauto voor zover ik weet..

Daarnaast ken ik meer mensen die als voorloper een duurdere (huur)auto hebben gekregen dan dat ze besteld hebben, dan dat ik mensen heb gehoord die een goedkopere auto hebben gekregen. Dan hoor je ook niemand klagen uiteraard :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tankiej op 14-06-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:06
Vandaag een salarisvoorstel vanuit Cap gekregen, als YP'er, start in schaal 11. Zijn er hier Gotters waarbij het gelukt is om hoger dan schaal 11 te starten als YP'er?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat lukt alleen als je aantoonbare en nuttige werkervaring hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Even een ander vraagje, ik heb namelijk mijn HR map nog niet ontvangen. Het tantième bedrag, hoe wordt dat uitgekeerd? Kan dat 1x per maand of wordt dat op het einde van het jaar betaald? Is opzich namelijk best een leuk extra bedrag bij mij die ik wellicht zou kunnen gebruiken voor het leasen.

In een pagina uit 2007 las ik dit:
In december ontvang je hiervan 60%, en de rest in april, samen met het vakantiegeld.
Is dit nog van toepassing?

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 14-06-2013 14:28 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Juancho schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:23:
Even een ander vraagje, ik heb namelijk mijn HR map nog niet ontvangen. Het tantième bedrag, hoe wordt dat uitgekeerd? Kan dat 1x per maand of wordt dat op het einde van het jaar betaald? Is opzich namelijk best een leuk extra bedrag bij mij die ik wellicht zou kunnen gebruiken voor het leasen.

[...]

Het enige wat ik zo snel in de HR map vind over de tantieme is dat deze aan het einde van het jaar vast gesteld wordt. Ik denk dat wil zeggen dat je het ook pas aan het einde van het jaar krijgt en dus niet elke maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Maar in mijn aanbieding staat al een vast bedrag. Is dat wellicht het max. wat ik zou kunnen ontvangen? Ik las idd al dat het afhankelijk is van het bedrijfsresultaat, is toch een soort 13de maand/winstuitkering. Maar waarom staat er bij mij dan al een bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Juancho schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:32:
Maar in mijn aanbieding staat al een vast bedrag. Is dat wellicht het max. wat ik zou kunnen ontvangen? Ik las idd al dat het afhankelijk is van het bedrijfsresultaat, is toch een soort 13de maand/winstuitkering. Maar waarom staat er bij mij dan al een bedrag?
Ik heb geen flauw idee.. Als YP-er heb ik sowieso nog geen recht op tantieme, dus bij mij staat het er helemaal niet bij :X
Maar in de HR map staat dat het inderdaad afhankelijk is het bedrijfsresultaat en jouw persoonlijke performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 20:11

Jentae

Houdt van aglets.

Juancho schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:32:
Dat bedrag is je normbedrag, het bedrag dat je zal ontvangen bij vervulling van je KPI's en een goed bedrijfsresultaat. Het is geen 13e maand (dat is een bedrag dat je maandelijks opspaart), meer een deel beloning voor je prestaties en een deel winstuitkering.

Juancho, ik denk dat je de meeste van je vragen eens aan je p-manager (als je die al hebt, anders aan de HR-manager met wie je een gesprek hebt gehad) zou moeten stellen. Die kan je overal antwoord op geven en je meer vertellen dan je je nu al afvraagt. :)

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:23:

[...]

Is nog steeds van toepassing. In principe is je tantième-bedrag een vast bedrag, maar de factor waarmee die wordt uitgekeerd niet. Dit kan varieren tussen de 0 en de 2, dat ligt aan je persoonlijke KPI-score en collectieve KPI-score. Daarnaast heb je nog een halve 13de maand (4%) die je in december uitgekeerd krijgt

Het komt er dus op neer dat je in December vaak 2 maandsalarissen krijgt en in april 2 a 3 maandsalarissen krijgt (incl. vakantiegeld)

[ Voor 14% gewijzigd door Blik1984 op 14-06-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok thanks allemaal, ook weer duidelijk :)
Jentae schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:39:
Juancho, ik denk dat je de meeste van je vragen eens aan je p-manager (als je die al hebt, anders aan de HR-manager met wie je een gesprek hebt gehad) zou moeten stellen. Die kan je overal antwoord op geven en je meer vertellen dan je je nu al afvraagt. :)
Ik heb toevallig net vandaag mijn P manager kort gesproken en we hebben afgesproken om volgende week even een afspraak te maken om elkaar te ontmoeten en mijn vragenlijst door te nemen zodat alles duidelijk is.
Ik wil alleen niet direct (ok slaat waarschijnlijk nergens op) met een enorme waslijst aan vragen aankomen zetten en aangezien je hier ook veel antwoorden kunt vinden (top heren!!)....

Maar zoveel meer heb ik nu eigenlijk ook niet, de rest is vooral inhoudelijk. Dus sowieso bedanken mannen! Btw, zijn er hier ook vrouwen toevallig? Of binnen Cap in het algemeen? Toevallig binnen onze afdeling wel één, maar verder... Hoe ligt die verhouding een beetje? Kijk, dit soort vragen zijn wat onzinnig om te stellen aan je P manager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Juancho schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:44:
Ok thanks allemaal, ook weer duidelijk :)

[...]

Ik heb toevallig net vandaag mijn P manager kort gesproken en we hebben afgesproken om volgende week even een afspraak te maken om elkaar te ontmoeten en mijn vragenlijst door te nemen zodat alles duidelijk is.
Ik wil alleen niet direct (ok slaat waarschijnlijk nergens op) met een enorme waslijst aan vragen aankomen zetten en aangezien je hier ook veel antwoorden kunt vinden (top heren!!)....

Maar zoveel meer heb ik nu eigenlijk ook niet, de rest is vooral inhoudelijk. Dus sowieso bedanken mannen! Btw, zijn er hier ook vrouwen toevallig? Of binnen Cap in het algemeen? Toevallig binnen onze afdeling wel één, maar verder... Hoe ligt die verhouding een beetje? Kijk, dit soort vragen zijn wat onzinnig om te stellen aan je P manager ;)
Dat verschilt heel erg per team waar je in werkt en in welke expertise hoek je zit. Ik zit nu toevallig in een Oracle team (+/- 15 of 16 teamleden) bij een klant en de helft is vrouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij de YP'ers van FS is het zeker een minderheid. Wel een stel gezellige vrouwen, dat zeker :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Leuk om te horen! Een beetje een mengeling van vrouwen/mannen is vaak alleen maar goed voor de sfeer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Strider schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:30:
Vandaag een salarisvoorstel vanuit Cap gekregen, als YP'er, start in schaal 11. Zijn er hier Gotters waarbij het gelukt is om hoger dan schaal 11 te starten als YP'er?
Proberen kan altijd, maar als net afgestudeerde start je normaal op niveau 10, dus als je al op 11 start heb je dus al ergens aangetoont iets meer te kunnen dan de standaard. Het lijkt me daarom ook lastig om nog hoger kan starten, alhoewel schaal 12 ook nog kan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie van jullie rijd er hier de polo 1.4 tsi blue gt? Lijkt me een leuke auto met aardig wat pit... Hoe rijden de polo's over het algemeen? Zijn ze goed voor de lange afstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het zijn opzich prima auto's, rijden ook aardig. Enige wat mij tegenstaat bij dit soort auto's is dat je vooral betaald voor motor vermogen en dat is iets wat leuk is als je lekker op een rustig moment aan het rijden bent, maar wanneer je gewoon woon-werk verkeer hebt investeer ik liever in comfort dan in snelheid aangezien het toch zo druk is dat flink optrekken eigenlijk niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:28:
Het zijn opzich prima auto's, rijden ook aardig. Enige wat mij tegenstaat bij dit soort auto's is dat je vooral betaald voor motor vermogen en dat is iets wat leuk is als je lekker op een rustig moment aan het rijden bent, maar wanneer je gewoon woon-werk verkeer hebt investeer ik liever in comfort dan in snelheid aangezien het toch zo druk is dat flink optrekken eigenlijk niet mogelijk is.
Jah dat is wel zo. Als je dan toch niet de mogelijkheid hebt om op te trekken enzo is comfort betet. Dan is de volvo v40 beter en kost evenveel of zelfs iets goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor autodiscussies is een heel subforum aanwezig dus dat graag buiten dit topic houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik vernam dit weekend dat die bekende directeur van de Volvo dealer hier al zaken doet met Capgemini. Ik neem dus aan dat die dealer al auto's levert en contracten onderhoudt met één of beide leasemaatschappijen. Wellicht dat dit nog extra mogelijkheden biedt om een jaar een leuke V40 (let op, geen nieuwe eigen samengestelde) te huren!

Die man zegt iig dat er via hem alles mogelijk is, van huur/shortlease tot private lease, tot koop etc. Ben benieuwd! Ik zit toch gruwelijk veel op de weg straks dus wat hierboven staat, dan investeer ik best graag in een beetje een comfortabele auto.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 17-06-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk is via hem alles mogelijk, als hij er op kan verdienen maakt het hem niet uit of dat linksom of rechtsom gaat. Ik zou alleen wel oppassen om niet te veel te gaan willen voor je nog in dienst bent. Ik weet niet hoe ze daar naar zullen kijken aangezien ze al flink moeite hebben gedaan je überhaupt binnen te halen. Met een jaarcontract horen nu eenmaal wat beperkingen, dat betekent dat je mogelijk niet alles kan krijgen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
dat spreekt voorzich natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Gister selectiedag gehad en ben door de selectie testen heen.
Gesprek met cluster leader was ook positief (werd al 's middags voor gebeld).
Nu eigenlijk alleen het gesprek met de psycholoog nog...

maar.. de recruitment manager gaf aan dat binnen ITS alle YPers op hetzelfde niveau beginnen en dat het basis salaris 2025 euro is... ik heb gelijk aangegeven dat dit mij veel te laag is, en ik snap hun redenatie ook niet echt. Om te beginnen ben ik WO opgeleid, dus gelijk beginnen met HBO opgeleide YPers lijkt mij niet echt aan de orde. Daarnaast is (naar mijn mening) 2025 euro zelfs voor een HBO'er een beperkt salaris..niet wat ik bij capgemini had verwacht.

Ik weet van andere aanbiedingen die ik heb lopen (en van mede studenten) dat WO IT op mijn gebied een startsalaris heeft van tussen de 2500-3000 euro. De recruitment manager gaf al aan dat je in het eerste 1-1,5 jaar 21% kan stijging...wat neerkomt op 2400 euro. De vooruitzichten zijn dus ook gewoon slecht.
Hoe zit dat bij andere mensen? Is dit een normale gang van zaken bij capgemini?
Ik las hier dat er ook weinig te onderhandelen valt..

P.S. voor andere die dit topic lezen. Er werd mij verteld dat vorige week woensdag vanuit parijs is bepaald dat er een vacature stop is voor alle functies, afgezien van YPers. Voorlopig YP nog wel, maar hoe lang dat nog blijft kon hij niet zeggen. Hij gaf wel aan dat in Augustus de zaak pas geevalueerd wordt (en er dus misschien weer nieuwe mensen mogen worden aangenomen). Ik denk dat het alleen geldt voor ITS IOS, maar kan ook capgemini breed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 19:24

Koppensneller

winterrrrrr

Mythio schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:38:
maar.. de recruitment manager gaf aan dat binnen ITS alle YPers op hetzelfde niveau beginnen en dat het basis salaris 2025 euro is... ik heb gelijk aangegeven dat dit mij veel te laag is, en ik snap hun redenatie ook niet echt. Om te beginnen ben ik WO opgeleid, dus gelijk beginnen met HBO opgeleide YPers lijkt mij niet echt aan de orde. Daarnaast is (naar mijn mening) 2025 euro zelfs voor een HBO'er een beperkt salaris..niet wat ik bij capgemini had verwacht.

Ik weet van andere aanbiedingen die ik heb lopen (en van mede studenten) dat WO IT op mijn gebied een startsalaris heeft van tussen de 2500-3000 euro. De recruitment manager gaf al aan dat je in het eerste 1-1,5 jaar 21% kan stijging...wat neerkomt op 2400 euro. De vooruitzichten zijn dus ook gewoon slecht.
Hoe zit dat bij andere mensen? Is dit een normale gang van zaken bij capgemini?
Daarover valt inderdaad weinig te onderhandelen. Je moet alleen niet je mobiliteitsbudget vergeten, da's ook een vorm van beloning. Daarnaast krijg je uitgebreide mogelijkheden tot het volgen van trainingen en het halen van certificeringen en wordt je als YP (naar mijn mening) heel goed begeleid in het begin van je carriere. Het salaris is inderdaad wat aan de lage kant, maar je krijgt er andere zaken voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Om te beginnen ben ik WO opgeleid, dus gelijk beginnen met HBO opgeleide YPers lijkt mij niet echt aan de orde.
Arrogantie van de WO'ers... ik snap het nog steeds niet. Denk je echt dat je zo veel meer kan wanneer je net van je opleiding af komt?
Daarnaast is (naar mijn mening) 2025 euro zelfs voor een HBO'er een beperkt salaris..niet wat ik bij capgemini had verwacht.
Reken je wel mobiliteitsvergoeding mee? Dat is toch ook aardig wat waard. Laat je je mobiliteitsbudget uitkeren zit je op de 2800 euro bruto.
Is dit een normale gang van zaken bij capgemini?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

maar.. de recruitment manager gaf aan dat binnen ITS alle YPers op hetzelfde niveau beginnen en dat het basis salaris 2025 euro is... ik heb gelijk aangegeven dat dit mij veel te laag is, en ik snap hun redenatie ook niet echt.
[...]
Als je het totale plaatje bekijkt is het startniveau niet eens zo slecht. Flexbudget, mobiliteitsvergoeding etc. Maar een groot deel van de beloning bestaat uit dergelijke secundaire elementen en dat brengt een risico met zich mee. Als jij een loondverhoding krijgt van 10%, levert dat slechts 200 euro op. Een ander die geen flex- en mobiliteitsbudget heeft, maar wel een startsalaris van 2700, stijgt 270 euro. Zodoende gaan de beloningen uiteen lopen.

Ik vrees dat veel mensen bij Cap, Ordina, CGI met 5 jaar ervaring nog steeds de 3000 bruto niet / nauwelijks halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:46:
[...]

Arrogantie van de WO'ers... ik snap het nog steeds niet. Denk je echt dat je zo veel meer kan wanneer je net van je opleiding af komt?
Ik zie dat niet als arrogantie. WOers hebben 2 jaar langer gestudeerd dan HBOers, en laten zien dat ze een heel ander niveau aankunnen. Daarnaast zijn ze specialistischer opgeleid.
Let ook wel dat het gaat om een WO master t.o.v. HBO bachelor, niet WO bachelor t.o.v HBO bachelor.

Daarnaast is "zo veel meer kunnen" ook niet aan de orde, een startende HBOer kan ook nog niets. Het gaat erom dat je hebt laten zien een hoger niveau aan te kunnen. Daar zit het verschil tussen starters, een verschil wat je ook ziet tussen bijvoorbeeld HBOers en MBO 4 starters, of vind je dat daar ook geen verschil tussen hoort te zitten?

In ieder geval, ik zal het uiteindelijke contract afwachten om te zien hoe het totaal plaatje eruit ziet. Misschien dat dit nog verschil uitmaakt, afgaande op wat ik hier lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Mythio schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:57:
[...]

Ik zie dat niet als arrogantie. WOers hebben 2 jaar langer gestudeerd dan HBOers, en laten zien dat ze een heel ander niveau aankunnen. Daarnaast zijn ze specialistischer opgeleid.
Let ook wel dat het gaat om een WO master t.o.v. HBO bachelor, niet WO bachelor t.o.v HBO bachelor.

Daarnaast is "zo veel meer kunnen" ook niet aan de orde, een startende HBOer kan ook nog niets. Het gaat erom dat je hebt laten zien een hoger niveau aan te kunnen. Daar zit het verschil tussen starters, een verschil wat je ook ziet tussen bijvoorbeeld HBOers en MBO 4 starters, of vind je dat daar ook geen verschil tussen hoort te zitten?

In ieder geval, ik zal het uiteindelijke contract afwachten om te zien hoe het totaal plaatje eruit ziet. Misschien dat dit nog verschil uitmaakt, afgaande op wat ik hier lees.
Zo heb ik mijn WO opgeleiden collega's nog nooit horen praten. Zolang je geen baan hebt en aan het solliciteren bent mag je blij zijn met ieder aanbod, ik denk dat je met zulke eisen weinig vrienden maakt in de huidige markt, het is tenslotte geen 1999 meer. Als je daadwerkelijk zoveel beter bent als je zegt te zijn dan zul je na het YP programma ons als HBO-ers ook snel voorbij streven qua functie en salaris al heb ik zo mijn twijfels of dit altijd ook gebeurd, een papiertje zegt namelijk niet alles maar instelling, sociaal vermogen e.d. wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Toen ik een paar jaar geleden begon starte ik met 2300 euro in het eerste jaar. Ik was werkzaam bij een ERP organisatie, veelal intern, dus kreeg geen leaseauto, wel een gedeeltelijke vergoeding van KM. Dat bedrag was nog erg hoog.... Verder weinig officiele cursussen en certificaten etc., dus ook dat moet je gewoon mee rekenen. Net als de extra's die bovenop je salaris komen.

Al met al is het dus echt niet zo slecht wat jij krijgt, zeker niet als je na een jaar die groei maakt en dus al die extra's er bij optelt. Wil je puur voor het grote geld gaan, dan zou ik je nooit een top IT Consultant organisatie aanraden. Geen Cap, geen ATOS, geen Accenture, geen Ordina. Ga dan voor een kleinere specialist waar je waarschijnlijk sneller eigen verantwoordelijkheden krijgt en sneller door kunt groeien naar manager of iets dergelijks. Heeft ook voor- en nadelen, het is maar net wat jezelf wil.

Ik vind dat ik nu op een leeftijd ben (30) dat ik veel in mezelf moet investeren, meer specialisatie, aantal certificaten en veel project ervaring op doen. Daarnaast gewoon een leuk salaris met aanvullend pakket zodat je gewoon goed rond kunt komen met een eigen huis etc.. Investeren in jezelf is, vind ik, soms belangrijker dan direct voor het grote geld gaan. Dat komt namelijk vanzelf wel als je gecertificeerd en meer ervaren bent. Voor mij daarom ook de keuze voor Cap. Voor de komende jaren heb ik bewust die keuze gemaakt, wat ik daarna ga doen zien we dan wel weer....

EDIT: en wat hierboven staat, vergeet niet dat de tijden nu idd totaal anders zijn. Je mag blij zijn met een, waarschijnlijk prachtige job, bij een prachtige werkgever. Het is ook weer niet zo dat je giga wordt afgezet natuurlijk ;) (behalve dan die nieuwe leaseregels bij cap) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 18-06-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Tedillac schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:06:
[...]

Zo heb ik mijn WO opgeleiden collega's nog nooit horen praten. Zolang je geen baan hebt en aan het solliciteren bent mag je blij zijn met ieder aanbod, ik denk dat je met zulke eisen weinig vrienden maakt in de huidige markt, het is tenslotte geen 1999 meer. Als je daadwerkelijk zoveel beter bent als je zegt te zijn dan zul je na het YP programma ons als HBO-ers ook snel voorbij streven qua functie en salaris al heb ik zo mijn twijfels of dit altijd ook gebeurd, een papiertje zegt namelijk niet alles maar instelling, sociaal vermogen e.d. wel.
Ik ben echt verbaasd over deze reactie. Natuurlijk zegt een papiertje niet alles...dat claim ik ook helemaal niet.
Maar de aanname dat opleidingsniveau geen verschil maakt, dat vind ik erg vreemd.
Als dat zo zou zijn, dan zouden er geen verschillende opleidingsniveau's zijn. Dat is het enige wat ik probeer te zeggen.

Ik zeg ook helemaal niet dat ik beter ben, ik zeg alleen dat ik hoger ben opgeleid dan HBOers. Wat ook zo is, daar kan ik verder weinig aan veranderen...

@Juancho: In principe ja, alleen gaat dat verhaal in mijn gebied niet echt op. Vrijwel alle studenten op mijn opleiding hebben al (verschillende) aanbiedingen gehad, en in veel gevallen komen de bedrijven naar de studenten toe in plaats van andersom. Ik begrijp dat het voor veel mensen moeilijk is een baan te vinden en dat de "aannemen wat je wordt aangeboden" mentaliteit sterk heerst, maar het is niet zo dat dit echt voor alle gebieden geldt. Capgemini is inderdaad wel een grote naam met een goede reputatie, dat zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door Mythio op 18-06-2013 12:18 . Reden: reactie op juancho ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Misschien zou het wat verschil kunnen maken als je niet zou instromen als YP'er. Volgens mij maken maar heel weinig organisaties bij YP'ers onderscheid in salaris. Diploma is 1, dat wil niet zeggen dat het allemaal zo vlot ook gaat in praktijk. Een starter heeft altijd een bepaald risico dus vandaar dat men ze ook vrijwel allemaal gelijk inschaalt. Als je vervolgens door je kennis en kunde snel stappen maakt zal je salaris ook mee groeien.

Zo hoor en zie ik het tenminste om mij heen als het gaat om YP'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:48
Laten we wel wezen: als een organisatie mensen met een verschillende achtergrond in hetzelfde (YP) programma gooit en ook min of meer zonder aanziens des persoons op opdrachten gaat plaatsen dan zijn er slechts een paar opties:
• vooropleiding boeit niet
• HBO-ers moeten relatief overpresteren
• WO-ers worden relatief klein gehouden

Wetende dat optie 2 zeker niet aan de orde zal zijn, zouden dit als WO-er enorme red flags voor mij zijn. (Naast de absurde beloning(svooruitzichten) en carriere-perspectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
Klopt, maar als YP-er doen we allemaal dezelfde soort werkzaamheden dus afhankelijk van je groei lever je op dag één niet meer of minder op dan een HBO-er vandaar waarschijnlijk ook de vergelijking in salaris. Een mede YP-er van me is ook WO-afgestudeerd binnen Cap en hier blijven werken vanwege de organisatie, en primaire en secundaire voorwaarden. Een kennis van me is ook recent WO afgestudeerd en werkt nu als eerste hulp arts in opleiding tot chirurg en verdient zo'n 3000 per maand zonder lease e.d. wat neerkomt op 36k per jaar tov een verzamelinkomen bij Cap à 33k het eerste jaar (dus inclusief lease e.d.) dus zo enorm is dat verschil niet en over het algemeen wordt gezondheidszorg toch echt wel goed betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van, je ziet alleen snel je bruto maandloon en schrikt een beetje van dat lage bedrag. Maar ondertussen moet je dus wel even de bedragen er bij optellen die je extra krijgt. Mobiliteitsvergoeding, connectiviteitsvergoeding, tantième, eindejaarsuitkering (?). Al met al kom je dan op een heel leuk bedrag uit wat volgens mij vrij markt conform is. En je hebt een auto, misschien zijn de leaseregels bij Cap niet top, maar dan nog kun je er een flink financieel voordeel uithalen ivm banen waar jezelf een auto moet kopen en met alle kosten zit.

Zo betaalde ik voor mijn eerste eigen auto, een Seat Arosa, ruim 100 euro meer in de maand dan voor een splinternieuwe Opel Astra van 30k met alle vrijheid voor privé gebruik :).

Is het niet mogelijk dat HR even een pro forma uitdraai voor je doet zodat je een beetje een inschatting hebt wat je netto gaat verdienen als alles bij elkaar opgeteld wordt? Wil ik zelf ook nog gaan vragen, nadat ik weet wat ik kan/mag/ga leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:38
Graag wil ik nog even wat toelichting geven, omdat mogelijk wat dingen nu verkeerd overkomen. Capgemini heeft niet echt een Young Professional programma, de organisatie kent een groeipad voor Young Professionals. Dat betekent dat je uit kunt gaan van een (vrijwel) gegarandeerde groei van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden in je eerste jaar binnen de organisatie. Vanaf dat moment zal je gewoon op individuele basis beoordeeld en beloond worden.

Het is wel zo dat Capgemini heeft besloten om geen onderscheid te maken tussen HBO en WO in deze beloning voor het eerste jaar. Daarna is het dus aan jezelf en kan je als WO'er mogelijk meer onderscheid maken (het verschil maken) en daarmee sneller groeien.

De opdrachten die voor handen zijn, zijn natuurlijk heel divers. Je kunt als WO'er insteken op een ander soort opdrachten dan een HBO'er op zou reageren. Vooral binnen de Capgemini Consulting tak kun je daar goed je ei mee kwijt, aangezien een grote verscheidenheid van vooropleiding daar echt kan leiden tot een bepaalde inzet.

Binnen andere divisies kan het zijn dat je jezelf gaat ontwikkelen binnen een bepaalde technologie en/of rol, die mogelijk niet geheel in lijn ligt met een vooropleiding.

Ik stel in ieder geval voor dat je even de gehele aanbieding afwacht. Qua primaire arbeidsvoorwaarden lijkt het misschien allemaal wat minder, maar secundair en qua groei kan het aardig zijn.

Nog even als voorbeeld. Ik werk nu ruim 3,5 jaar in dienst van Capgemini. Afgelopen week heb ik eens zitten berekenen hoeveel extra vakantiedagen ik zou kunnen kopen per jaar, tot op het punt dat ik qua pakketwaarde (dus alles bij elkaar; salaris, bonussen, leasevergoedingen, afdracht pensioen) weer op hetzelfde zou zitten als een YP met die 2025 euro. Dat zijn 65 vakantiedagen.

Wat je dus kunt groeien in 3,5 jaar, is genoeg om een kwartaal aan vakantiedagen te kopen. Nou, als dat geen groei is, dan weet ik het niet meer. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Hmmm, het afwachten van de eindaanbieding ga ik zeker doen. Een uitdraai daarvan vragen is nog geen gek idee, bedankt @Juancho.

Overigens denk ik dat het inderdaad zal schelen dat de "functie young professional" niet op niveau wordt bekeken, maar gewoon voor iedereen het start traject is. Ik denk ook dat wat @Rukapul zegt daarvoor zeker relevant is. Misschien is het dan ook interessanter om eerst een echte WO IT functie ergens te gaan doen, ervaring op de bouwen, en over een X aantal jaren te kijken of zij-instromen bij Capgemini een interessante stap kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 20:55
@Myhtio: Meestal gaat het andersom. Je hebt je WO-kruiwagentje verdient, daarmee kom je binnen bij een bedrijf. Vervolgens ga je ervaring opdoen en investeren in jezelf dmv training en verdere opleiding. Daar zijn grote dienstverleners heel geschikt voor.

En als je dan je marktwaarde hebt opgebouwd en je er zelf ook van bewust bent verlaat je de grote dienstverlener en ga je bij een specialist werken. Met bijbehorend salaris.

Als YP ben je nou eenmaal een eenheidsworst en zo wordt je ook behandeld. Pas na bewezen kwaliteiten en resultaten kan je je gaan onderscheiden en daarmee zal ook je beloning veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin met functieniveau 9... ofwel bruto 1870... Dus lager dan de 2025.... Men kan zeggen dat dit weinig is... en is het ook maar ik ben dankbaar... waarom??

Ten eerste heb ik een baan... wat toch echt moeilijk is in deze tijden...

Ten tweede ik kan mij verder ontwikkelen binnen capgemini... Bij veel andere banen is dat niet het geval...

Ten derde... De leaseauto beschouw ik ook als loon... Ik kan een volvo v40 rijden voor 150euro per maand... dat lukt niet met de meeste andere banen..

Ten vierde.. als ik mij bewezen heb en aantal certificaten heb behaald binnen capgemini kan ik vragen om extra loon.. en zo kom ik terecht op het niveau van andere YPérs ofzo..

Men moet zich niet alleen blind staren op het loon.. Ook al is meer loon lekker.. soms moet men beetje investeren en genoegen nemen met minder... vooral in mindere tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Een goede vergelijking met andere aanbiedingen kan eigenlijk alleen maar gemaakt worden als je de verschillende componenten bij elkaar optelt:
  • Bruto salaris
  • Eindejaarsuitkering (4%)
  • Vakantiegeld (8%)
  • Tantieme (nvt bij YP)
  • Bijdrage pensioenvoorziening (13%) (Capgemini betaalt 100% van je inleg)
  • Bruto onkostenvergoeding
  • Netto onkostenvergoeding
Ik laat de mobiliteitsvergoeding (leasevergoeding) even achterwege. Laten we die maar beschouwen als iets wat volledig weggestreept wordt tegen de auto die je gaat leasen (of het verbruik van deze vergoeding voor al je reizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tedillac schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:20:
[...]Een kennis van me is ook recent WO afgestudeerd en werkt nu als eerste hulp arts in opleiding tot chirurg en verdient zo'n 3000 per maand zonder lease e.d. wat neerkomt op 36k per jaar tov een verzamelinkomen bij Cap à 33k het eerste jaar (dus inclusief lease e.d.) dus zo enorm is dat verschil niet en over het algemeen wordt gezondheidszorg toch echt wel goed betaald.
Ik heb kort gekeken in de CAO UMC.

Startsalaris arts in opleiding per 1-8-2012: 3132 per maand. Per jaar is dat 43.700 euro (incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Niet meegeteld zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals de werkgeverspremie voor het pensioen; ik weet niet of die in de 33k van Cap wel of niet is meegeteld.

Wellicht belangrijker dan het startsalaris is het groeiperspectief. Als 5 jaar verder kijkt, dan zou de arts in opleiding vermoedelijk medisch specialist zijn. In die functie ligt het salaris al een heel stuk hoger: incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering tussen de 74 en 89k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mythio schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:57:
Specialistischer opgeleid? Over het algemeen heeft de WO'er meer theorie meegekregen maar is hij werkelijk een stuk specialistischer? En laten we eens aannemen dat hij specialistischer is, wat heeft dat voor toegevoegde waarde bij een Consultancy organisatie waarbij je elke keer een andere opdracht kan krijgen?
Vergeet niet dat een startende HBO'er vaak een aantal inhoudelijke stages achter de rug heeft. In ieder geval de gemiddelde HBO'er die bij Cap binnen komt, Cap neemt namelijk niet zomaar elke HBO'er aan, er is een vrij sterke selectieprocedure. Tevens is de assessment de methode waarmee je als sollicitant laat zien wat je in je mars hebt. Ik, als HBO'er, heb hier een stuk hoger gescoord dan alle WO'ers die tegelijkertijd met mij de test deden en tevens een stuk hoger dan de meeste WO'ers die als YP"er gestart zijn. Moet ik dan meer salaris eisen omdat ik beter gescoord heb?
In de praktijk zie ik onder mijn collega's erg weinig verschil tussen de HBO'ers en de WO'ers, zeker wat betreft vaardigheden.

Bovendien, als je voor het geld gaat moet je niet bij organisaties zoals Capgemini zijn. Capgemini is een ladder voor velen, paar jaar hier ervaring op doen en dan verder kijken. Capgemini heeft niet voor niets een piramide structuur qua leeftijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 18-06-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
t_captain schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:47:
[...]

Ik heb kort gekeken in de CAO UMC.

Startsalaris arts in opleiding per 1-8-2012: 3132 per maand. Per jaar is dat 43.700 euro (incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Niet meegeteld zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals de werkgeverspremie voor het pensioen; ik weet niet of die in de 33k van Cap wel of niet is meegeteld.

Wellicht belangrijker dan het startsalaris is het groeiperspectief. Als 5 jaar verder kijkt, dan zou de arts in opleiding vermoedelijk medisch specialist zijn. In die functie ligt het salaris al een heel stuk hoger: incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering tussen de 74 en 89k.
En zo kun je dat wel doortrekken naar meer sectoren. Pak er eens een CAO bij van Rabobank (of andere bank), Philips, universiteiten, Shell, etc. en beschouw het groeipad. Doorgroeien (met WO) richting 4k lijkt dan min of meer triviaal (met een tempo van 5%-7% geannualiseerd). En bij voorgenoemde organisaties kun je prima jezelf ontwikkelen en carriere maken ;)

Puntvergelijkingen zijn makkelijk en m.i. ook nog de enige reden dat bedrijven zoals Cap nog in staat zijn mensen aan te trekken. Er wordt heel bewuust een ontransparant plaatje geschetst met secundaire voorwaarden tot en met het contant maken van een werktuig als een auto (stond Cap lang geleden al om bekend). Op zich niet verkeerd, maar wees er van bewust en heb een concreet plan om na een aantal jaar wat anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:50:

Vergeet niet dat een startende HBO'er vaak een aantal inhoudelijke stages achter de rug heeft. In ieder geval de gemiddelde HBO'er die bij Cap binnen komt, Cap neemt namelijk niet zomaar elke HBO'er aan, er is een vrij sterke selectieprocedure. Tevens is de assessment de methode waarmee je als sollicitant laat zien wat je in je mars hebt. Ik, als HBO'er, heb hier een stuk hoger gescoord dan alle WO'ers die tegelijkertijd met mij de test deden en tevens een stuk hoger dan de meeste WO'ers die als YP"er gestart zijn. Moet ik dan meer salaris eisen omdat ik beter gescoord heb?
In de praktijk zie ik onder mijn collega's erg weinig verschil tussen de HBO'ers en de WO'ers, zeker wat betreft vaardigheden.
Ik heb zelf zowel een afgeronde HBO als nu WO opleiding, dus de verschillen zijn mij wel bekend. Er zijn ook zat HBOers die afhaken op het WO omdat ze het niet aankunnen, en ook zat HBOers die het goed zouden kunnen, maar het niet willen. Maar goed, een HBOer kijkt uiteraard anders tegen de toegevoegde waarde van een WO opleiding aan dan een WOer..

Als jij je onderscheidt van andere kandidaten door betere papieren/scores/ervaring/etc., dan mag dat best verschil uitmaken. De capgemini selectietest (die ik moest doen) was 1.5 uur en een moment opname, dat is een hele andere situatie imho.
Rukapul schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:58:
Puntvergelijkingen zijn makkelijk en m.i. ook nog de enige reden dat bedrijven zoals Cap nog in staat zijn mensen aan te trekken. Er wordt heel bewuust een ontransparant plaatje geschetst met secundaire voorwaarden tot en met het contant maken van een werktuig als een auto (stond Cap lang geleden al om bekend). Op zich niet verkeerd, maar wees er van bewust en heb een concreet plan om na een aantal jaar wat anders te doen.
Zo begin ik het ook te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Mocht iemand dat vinden van zijn aanbieding; let me know! Ik zal hem dan zo transparant maken als je zelf wilt. :-)

Heb in het verleden regelmatig calculaties van Capgemini uitgelegd en doorgerekend, zelfs met een keuze van auto daarin al meegenomen. Ik doe het met liefde en plezier voor mensen die meer willen weten over de voorwaarden zoals Capgemini deze aanbiedt.

ps. Ik ben zelf ook erg kritisch voor wat betreft bepaalde secundaire voorwaarden, maar het derhalve de nodige tijd erin gestoken om er eens wat meer over te weten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 20:11

Jentae

Houdt van aglets.

Ik ben zelf WO afgestudeerd, en ben nu twee jaar in dienst bij Cap. In het begin werd ik samengenomen in een groep YP-ers met zowel HBO-ers als WO-ers. In het eerste jaar ga je qua financiën inderdaad gelijk op, maar daarna heb je het echt in eigen hand.

Doe je meer, dan krijg je meer. Doe je precies wat je wordt gezegd, dan krijg je ook precies wat je wordt gezegd. Het klinkt logisch, en dat is het ook.

Goede inzet tonen, assertief zijn en initiatief nemen, je eigen marktwaarde verhogen, de marktwaarde van je collega's verhogen; dat is wat er van je na het eerste jaar wordt gevraagd en als je het leuk vindt om aan je eigen professionele carrière te werken, dan word je daar ook financieel voor beloond binnen Cap.

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Prx @Jentae
Dan heb ik alvast een vraag om mee te beginnen: wat is je geannualiseerde salarisstijging?

Ter referentie: ik zit na 11jr op ca 7% gemiddeld per jaar (salaris meer dan verdubbeld). En ik ken flink wat mensen (WO) waarvoor een percentage van 5%-7% in de eerste jaren van hun carriere van toepassing was. Daar zitten echter geen mensen tussen die werkzaam zijn bij bv Cap dus potentieel een interessante vergelijking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Ik ga er dan vanuit dat je puur kijkt naar het bruto loon per maand? Ik reken dan dus geen verhoging van mijn leasebudget mee, wat ook tot gevolg had dat mijn nettoloon steeg (bij gelijkblijvende lease).

In dienst sinds oktober 2009.
Per 1 januari 2011 een verhoging van 4,55% over het salaris van oktober 2009
Per 1 januari 2012 een verhoging van 6,78% over het salaris van januari 2011
Per 1 januari 2013 een verhoging van 4,00% over het salaris van januari 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prx schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:46:
Ik ga er dan vanuit dat je puur kijkt naar het bruto loon per maand? Ik reken dan dus geen verhoging van mijn leasebudget mee, wat ook tot gevolg had dat mijn nettoloon steeg (bij gelijkblijvende lease).

In dienst sinds oktober 2009.
Per 1 januari 2011 een verhoging van 4,55% over het salaris van oktober 2009
Per 1 januari 2012 een verhoging van 6,78% over het salaris van januari 2011
Per 1 januari 2013 een verhoging van 4,00% over het salaris van januari 2012
Hoi Prx,

Ik heb de hr charter aantal keren doorgelezen en snap van sommige zaken nog steeds niks van:P

Ik heb de volgende vraag... betreffende dat bruto/ netto uitkering van onkosten zoals verhuizen.. mobiliteitsvergoeding wat overblijft etc..

Stel ik lees een auto voor 650€ pm... dit betekend dus dat ik pm €100 overhoud.. aan het eind van het jaar kan ik dus €1200 bruto laten uitkeren wat netto op ongeveer €800 komt toch??

Of ik kan ervoor kiezen om onkosten te declaren zoals verhuiskosten.. telefoon... internet enzo... dan gaat het bedrag wat ik uitgegeven heb af van die 1200€ toch?

Stel ik spaar niks op en heb een leaseauto van 750 pm.. betekend dit dat ik dan niks anders kan declareren?

en tenslotte... in de hr charter staat dat je extra mobiliteitsvergoeding kan krijgen in ruil voor je eindjaars uitkering.. hoe gaat dat in zijn werking? krijg ik dan bijv een mob. vergoeding van 800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
@Rukapul: Ik ben het 100% met je eens. Capgemini genereert een ontransparant plaatje van de inkomsten, en hopen eigenlijk dat ze daarmee nog mensen kunnen aannemen. Als we nou eens kijken naar het lijstje die prx heeft neergezet:

4% eindejaarsuitkering: Bij veel top-bedrijven is dit gewoon een volledige 13de maand
8% vakantiegeld: hoeft niet eens genoemd te worden, wettelijk verplicht.
onkostenvergoedingen: Nog niet eens 20 euro netto per maand, waar hebben we het over?
Lease-vergoeding: met de huidige regeling niet echt een luxe, maar moet je meenemen in het vergelijkingsplaatje
pensioenvoorziening: 100% door Cap betaald, dat is positief. Echter is het fonds al 5 jaar niet meer geïndexeerd en presteert het zwaar ondermaats. Capgemini presteert het echter om dit vaak mee te nemen in het totale inkomstenplaatje, en dat vertroebelt het overzicht enorm.

Dus waar hebben we het nou echt over? Dit is gewoon niet echt een indrukwekkend aanbod als je het even bij elkaar optelt en het startsalaris daarin meeneemt. Alleen die lease-vergoeding is iets wat andere grotere bedrijven lang niet altijd aanbieden, maar een IT-consultant zal dit altijd hebben als arbeidsvoorwaarde

Er kan misschien wel gezegd worden dat een WO-er niet zo arrogant moet doen betreffende startsalaris. Maar feit is wel dat dat als Capgemini in de Champions League wilt meedoen je ook goed opgeleid personeel wilt binnenhalen. WO-ers een startsalaris bieden van 2000 euro is gewoon (te) laag en WO-ers zullen steeds minder vaak naar Capgemini gaan als Capgemini niet daarin tegemoet gaat komen (Capgemini past ook geen inflatie-correctie toe op zijn salarissen, dus dat is al jarenlang niet verandert). Voor een HBO-er is 2000 euro plus een auto een prima startsalaris, voor een WO-er zul je echt al snel richting de 2500 moeten om interessant te zijn.

Ik begrijp dat een HBO-er die voor Cap werkt daar verder maling aan heeft en vind dat iedereen op eenzelfde niveau moet beginnen, wat de vooropleiding ook is. Maar ons management zou daar wel goed over moeten nadenken. WO-ers bieden gewoon een andere manier van denken dan een HBO-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het hangt toch ook gewoon af van de functie? Dat is natuurlijk voor een YP nog een beetje onduidelijk, maar daarna kun je toch ook gericht binnen Cap op zoek gaan naar WO functies? Als je voor een HBO functie kiest, tja, dan zul je ook het bijbehorende salaris krijgen lijkt mij.

Zo werkt het bijv. ook bij een KPMG die ik vrij hoog had staan in de lijst van bedrijven waar ik graag wilde werken. Maar daar bepalen ze voor bepaalde YP functie groepen al van te voren al of HBO of WO de grens is. Helaas voor mijn vakgebied was het WO terwijl ik HBO heb, dus daar kom je dan gewoon niet binnen. Maar ik neem toch aan dat men daar bij YP gewoon per functiegebied bepalen of het WO of HBO is en daar zal wel een apart salaris bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:38:
Het hangt toch ook gewoon af van de functie? Dat is natuurlijk voor een YP nog een beetje onduidelijk, maar daarna kun je toch ook gericht binnen Cap op zoek gaan naar WO functies? Als je voor een HBO functie kiest, tja, dan zul je ook het bijbehorende salaris krijgen lijkt mij.

Zo werkt het bijv. ook bij een KPMG die ik vrij hoog had staan in de lijst van bedrijven waar ik graag wilde werken. Maar daar bepalen ze voor bepaalde YP functie groepen al van te voren al of HBO of WO de grens is. Helaas voor mijn vakgebied was het WO terwijl ik HBO heb, dus daar kom je dan gewoon niet binnen. Maar ik neem toch aan dat men daar bij YP gewoon per functiegebied bepalen of het WO of HBO is en daar zal wel een apart salaris bij horen.
Bij Cap heb je geen WO-functies, en ook geen aparte salarissen. Vandaar de kritiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok als dat het beleid van Cap is (alleen bij YP??) dan vind ik het eerder de keuze van de sollicitant. Je weet immers van te voren wat je kunt verwachten, of je het er nou mee eens bent ofniet.

Zelfde zou zijn als ik bij een organisatie zou solliciteren die op MBO niveau inschaalt. Dan weet ik dat ik gewoon minder ga verdienen, zeker in het begin. Kies je dan voor ontwikkeling en de kans om jezelf te bewijzen, of wil je perse meer salaris? Dan zul je toch bij andere organisaties het moeten proberen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Blik1984 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:39:
[...]

Bij Cap heb je geen WO-functies, en ook geen aparte salarissen. Vandaar de kritiek
Offtopic: Daarnaast neemt KPMG nooit HBOers aan is mij verteld toen we daar op bedrijfsbezoek waren.
Alleen maar WOers. Dit was in ieder geval zo voor alle IT en Finance posities, maar waarschijnlijk buiten het ondersteunend personeel als administratie, receptie, gebouwbeheer, etc.
Daarnaast eisen ze ook dat iedereen die er binnenkomt een executive master volgt van 2 jaar naast het werk (in IT Auditing of 1 andere keuze, weet niet meer welke).

Ontopic: ik denk dat het daar inderdaad op neerkomt. Ze maken het onderscheid totaal niet, wat voor HBOers fijn is, maar voor WOers iets minder.

EDIT (om hier nog even op te reageren):
Juancho schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:42:
Ok als dat het beleid van Cap is (alleen bij YP??) dan vind ik het eerder de keuze van de sollicitant. Je weet immers van te voren wat je kunt verwachten, of je het er nou mee eens bent ofniet.

Zelfde zou zijn als ik bij een organisatie zou solliciteren die op MBO niveau inschaalt. Dan weet ik dat ik gewoon minder ga verdienen, zeker in het begin. Kies je dan voor ontwikkeling en de kans om jezelf te bewijzen, of wil je perse meer salaris? Dan zul je toch bij andere organisaties het moeten proberen toch?
Capgemini heeft mij benaderd of ik interesse had om daar te werken, niet andersom. Er is mij ook nooit verteld of dit een HBO of WO functie zou zijn, maar gezien het feit dat ik mijn WO bijna heb afgerond, dit op mijn linkedin vermeldt staat, en ze aangaven op basis van mijn profiel mij te willen hebben, ging ik er wel van uit dat het om een WO functie zou gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Mythio op 18-06-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Blik1984 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:39:
[...]

Bij BIM nemen ze andere geen HBO'ers aan, maar alleen mensen met een WO bedrijfseconomie...

Uiteindelijk is het een vrije markt, als het aanbod je niet aanstaat en je weet dat ze elders beter betalen... Dan ga je daar toch werken en niet bij Cap?

* Hooglander1 ziet het probleem niet zo. Het aanbod ligt op tafel, je hoeft het echt niet te accepteren hoor.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Hooglander1 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:44:
Uiteindelijk is het een vrije markt, als het aanbod je niet aanstaat en je weet dat ze elders beter betalen... Dan ga je daar toch werken en niet bij Cap?

* Hooglander1 ziet het probleem niet zo. Het aanbod ligt op tafel, je hoeft het echt niet te accepteren hoor.
Ben ik met je eens, ik vroeg hier dan ook alleen of dit een normale gang van zaken is bij Cap.
Ik wacht het uiteindelijke aanbod rustig af voor ik een definitieve beslissing neem, dan is alles tenminste helder en weet ik waar ik ja of nee tegen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb van BIM een voorstel gekregen, start in schaal 11 (€ 2120,-), en eindig in dat zelfde jaar in schaal 14. Schaal 14= € 2555,-

WO bijna afgerond, en een relevante thesis geschreven. Ook bij mij leggen ze de nadruk op de sec. arbeidsvoorwaarden.

En ik vind het net zoals de andere WO'ers in dit topic een belachelijk startsalaris, heb ik hier nu WO voor gedaan? En ja ik heb ook een HBO afgerond, en ze hebben mij het voorstel gedaan zonder dat ik ergens op gesolliciteerd heb.

Lease auto is leuk, en je hoeft er niet voor te kiezen, je kan ook een oudere zuinige auto rijden. Uiteindelijk zul je daar netto zelfs iets hoger mee uitkomen, maar ik vind dat ik daar niet eens naar zou moeten willen kijken, omdat je niet weet waar je ergens terecht gaat komen. Ik zie het meer als een 'onkostenvergoeding'.

Het grappige is dat ik van meer YP'ers heb gehoord dat ze het salaris niet geweldig vinden, maar er wordt dan keer op keer aangemerkt dat de sec. arbeidsvoorwaarden wel erg goed zijn :+

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 18-06-2013 18:39 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:32:
Ik begrijp dat een HBO-er die voor Cap werkt daar verder maling aan heeft en vind dat iedereen op eenzelfde niveau moet beginnen, wat de vooropleiding ook is. Maar ons management zou daar wel goed over moeten nadenken. WO-ers bieden gewoon een andere manier van denken dan een HBO-er.
Een behoorlijk sterke generalisatie. Wat je doet is op iemands capaciteiten filteren en voor het gemak maar aannemen dat een diploma een objectieve meetmethode van iemands capaciteiten is.
Waarom onderscheid maken op WO of HBO? Maak onderscheid op iemands capaciteiten, dat kan je na een jaar prima inschatten, dan is het onzin om met functies te komen waar enkel WO'ers toegestaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-10 19:19
Strider schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:36:
Ik heb van BIM een voorstel gekregen, start in schaal 11 (€ 2120,-), en eindig in dat zelfde jaar in schaal 14. Schaal 14= € 2555,-

En ik vind het net zoals de andere WO'ers in dit topic een belachelijk startsalaris, heb ik hier nu WO voor gedaan?
Binnen een jaar na afstuderen 2500 + leaseauto vind je een slecht startsalaris? Ik niet namelijk.

Maar als je dat vindt, vooral even rondkijken bij andere bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:42:
[...]

Een behoorlijk sterke generalisatie. Wat je doet is op iemands capaciteiten filteren en voor het gemak maar aannemen dat een diploma een objectieve meetmethode van iemands capaciteiten is.
Waarom onderscheid maken op WO of HBO? Maak onderscheid op iemands capaciteiten, dat kan je na een jaar prima inschatten, dan is het onzin om met functies te komen waar enkel WO'ers toegestaan worden.
Waarom dan onderscheid maken op VBO, MBO, HBO of WO? Die discussie is al zo vaak aangewakkerd. HBO'ers vinden doorgaans vaak dat een WO'er op hetzelfde niveau zou moeten beginnen als zijzelf.
Wilke schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:47:
[...]

Binnen een jaar na afstuderen 2500 + leaseauto vind je een slecht startsalaris? Ik niet namelijk.

Maar als je dat vindt, vooral even rondkijken bij andere bedrijven?
Al gedaan, ook naar de concurrent, en daar begin je hoger. Ik zie zelf ook die 2500+, maar dat is pas na een jaar, dat is niet waarmee je start. En dan is het ook nog maar de vraag hoeveel je in de jaren daarna nog gaat stijgen indien je geen cluster manager oid zou worden.

Daarnaast vind ik dat je best kritisch mag kijken naar je startsalaris, ook al is dat vaak bewust vastgesteld :)

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 18-06-2013 19:04 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Zie:
Strider schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:57:
HBO'ers vinden doorgaans vaak dat een WO'er op hetzelfde niveau zou moeten beginnen als zijzelf.
Maar goed, of je dat onderscheid nu wilt maken of niet, het is er gewoon. Anders zouden er geen verschillende opleidingsniveaus zijn.

@Strider; het aanbod zou m.i. zinnig zijn als de 2550 het startsalaris was, en er daarna werd gegroeid. In ieder geval deel ik je mening dat er veel te veel nadruk wordt gelegd op sec. abvw en vooral op het mobiliteitsbudget. Ik vind vooral dit laatste echt los staan van het salaris, zeker voor functies waarbij vast staat dat je vanwege je werk veel moet gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:09
Mythio schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:15:
Maar goed, of je dat onderscheid nu wilt maken of niet, het is er gewoon. Anders zouden er geen verschillende opleidingsniveaus zijn.
Ik denk dat je niet meer in 'niveaus' moet denken. HBO of WO verschilt namelijk in het beginsel niet in niveau, maar vooral in insteek, doel en richting. Daarnaast is er natuurlijk een verschil in hoeveelheid.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk zo dat iemand met een WO vaak en ander traject volgt dan iemand met een HBO achtergrond. Dat is een keuze en heeft vooral met ambitie te maken.

Daarnaast is het bij Cap zo dat je in het begin vooral heel veel geld kost. Het is daarom logisch dat je niet gelijk een monstersalaris verdient. Op het moment dat jij je marktwaarde aan kan tonen en dus geld op gaat leveren, zal Capgemini dat natuurlijk belonen. Voor YP-ers is dat in de regel vaak een standaard traject van een jaar waarin je 'aan het handje wordt genomen'. Daarna is dat je eigen taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Travelan schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je niet meer in 'niveaus' moet denken. HBO of WO verschilt namelijk in het beginsel niet in niveau, maar vooral in insteek, doel en richting. Daarnaast is er natuurlijk een verschil in hoeveelheid.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk zo dat iemand met een WO vaak en ander traject volgt dan iemand met een HBO achtergrond. Dat is een keuze en heeft vooral met ambitie te maken.

Daarnaast is het bij Cap zo dat je in het begin vooral heel veel geld kost. Het is daarom logisch dat je niet gelijk een monstersalaris verdient. Op het moment dat jij je marktwaarde aan kan tonen en dus geld op gaat leveren, zal Capgemini dat natuurlijk belonen. Voor YP-ers is dat in de regel vaak een standaard traject van een jaar waarin je 'aan het handje wordt genomen'. Daarna is dat je eigen taak.
Is dat niet bij ieder bedrijf zo? Als je als bedrijf de 'beste' mensen wilt zul je daar voor moeten betalen, anders lopen ze simpelweg naar een andere werkgever. Een starter is in het begin duur, maar door middel van capaciteitstesten, persoonlijkheidstest, recruitment gesprekken etc. probeer je de beste starters binnen te halen waarvan je het idee hebt dat juist deze mensen hard kunnen doorgroeien, en uiteindelijk significant kunnen bijdragen aan de winst van een organisatie. Als een bedrijf ervoor kiest om starters minder te betalen omdat ze in het eerste jaar duur zijn loop je net die potentiële 'talenten' mis. Want een 'goed' bedrijf zal ervoor zorgen dat hun werknemers niet weglopen! Later aantrekken van deze mensen zal dus moeilijk zijn.

Een WO'er heeft bewezen dat ze op een ander niveau kunnen nadenken, ze zouden kritischer moeten kunnen nadenken en daardoor uiteindelijk betere beslissingen moeten kunnen dan een HBO'er. Dat wil niet zeggen dat dit bij iedere WO'er zo zou moeten zijn, maar in het algemeen wel. En dat onderscheid wil Capgemini zo te zien niet overal maken. Volgens mij hebben ze een beetje de insteek van, we nemen zoveel mogelijk YP'ers aan, we weten dat de doorstroom erg hoog is, en uiteindelijk blijven er toch wel enkele over die passen in hun management plaatje.

Cultuur wat je wel vaker ziet bij consultingsbedrijven, maar echt niet tegenkomt bij productiebedrijven zoals bijv. FrieslandCampina.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar kan ik mij niet in herkennen. Via de assessments wordt toch zeker gepoogd enkel de juiste mensen binnen te halen. De gemiddelde HBO'er zal niet door de assessment heen komen en ik verwacht ook een redelijk aantal WO'ers die hier niet doorheen zullen komen. Juist via deze assessments wordt gekeken naar het juiste profiel, de juiste persoon. Opleiding is interessant maar niet bepalend, er kunnen genoeg veelbelovende HBO'ers binnen komen die juist door praktijkervaring meer te bieden hebben dan WO'ers. De laatste tijd is de focus steeds meer komen liggen op het rekruteren van mensen die echt wat te bieden hebben, niet mensen die wellicht eventueel iets kunnen.

Ik zeg niet dat HBO gelijk is aan WO of dat de gemiddelde HBO'er over dezelfde capaciteiten beschikt als een gemiddelde WO'er. Wel zeg ik dat een goede HBO'er met goede capaciteiten en aantoonbare ervaring niet lager betaald moet worden of zelfs lager gezien moet worden dan een WO'er die over dezelfde capaciteiten beschikt maar enkel een papiertje extra heeft. Je selecteert al bij sollicitatie op capaciteiten, je neemt geen mensen aan die waarschijnlijk het werk niet aan kunnen of die niks te bieden hebben. Dan kan je toch stellen dat je gelijkwaardige mensen aan neemt? Laat je kwaliteiten maar bewijzen dat je meer hoort te verdienen, niet puur dat extra papiertje dat je hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 18-06-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat is inderdaad waar. Mij werd nog expliciet vermeld in het gesprek met Kenhardt dat het niveau tussen HBO + en WO ligt. Dus dat verschil is niet zo gek groot.

Daarnaast haalt Tsurany nog een goed punt aan. HBO'ers hebben vaak al 1/2/3/4 jaar meer werkervaring terwijl een WO die jaren dus nog studeert. Het is dus niet zo dat een WO'er alleen maar een voorsprong heeft. Juist een HBO'er kan door die praktijk ervaring een voordeel hebben. Dan kan gaan van hele simpele dingen zoals hoe je je moet gedragen in een groep collega's tot diepgaande kennis over bijv. ERP.

Wat zegt dan meer, 3 jaar praktijkervaring in ERP of 4 jaar extra studie op WO zonder praktijk ervaring. Mij lijk het me dat Capgemini dat verschil redelijk in evenwicht vind en daardoor geen verschil maakt in salaris bij starters. Als je met die insteek je personeel wil werven, tja dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Personen die zich daar niet in kunnen vinden moeten simpelweg niet bij Cap willen werken toch?

Met alle respect, maar als je met een uitspraak komt als deze:
Volgens mij hebben ze een beetje de insteek van, we nemen zoveel mogelijk YP'ers aan, we weten dat de doorstroom erg hoog is, en uiteindelijk blijven er toch wel enkele over die passen in hun management plaatje.
Dan vraag ik me toch lichtelijk af waarom je zo graag bij Cap wil werken. Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar heel positief komt het niet op mij over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sorry, met die uitspraak was ik iets te kort door de bocht :)
Tsurany schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:29:
Ik zeg niet dat HBO gelijk is aan WO of dat de gemiddelde HBO'er over dezelfde capaciteiten beschikt als een gemiddelde WO'er. Wel zeg ik dat een goede HBO'er met goede capaciteiten en aantoonbare ervaring niet lager betaald moet worden of zelfs lager gezien moet worden dan een WO'er die over dezelfde capaciteiten beschikt maar enkel een papiertje extra heeft. Je selecteert al bij sollicitatie op capaciteiten, je neemt geen mensen aan die waarschijnlijk het werk niet aan kunnen of die niks te bieden hebben. Dan kan je toch stellen dat je gelijkwaardige mensen aan neemt? Laat je kwaliteiten maar bewijzen dat je meer hoort te verdienen, niet puur dat extra papiertje dat je hebt.
Een Google kan zeggen dat je je eerst moet bewijzen, want die hebben echt de status en super werkomgeving reputatie. Capgemini heeft dat niet.

[ Voor 88% gewijzigd door Strider op 18-06-2013 23:18 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoe wil je de werkomgeving van een interne functie bij Google gaan vergelijken met een grotendeels externe functie bij Cap?? Met je je juist bij Cap niet eerder bewijzen omdat je met klanten te maken hebt? Of beter gezegd, waarom zou Cap investeren in een giga geweldige werkomgeving terwijl het juist de bedoeling is dat de medewerkers bij de klanten zitten? Daar verdien je geld mee, niet met een hyper modern kantoor.

Overigens vond ik dat het vorige pand van Cap echt geweldig was, maakte heel veel indruk op me. Het nieuwe pand heb ik nog niet gezien, maar van wat ik hoor is het heel open en kun je juist veel makkelijker contacten leggen met alles en iedereen. Het nieuwe werken....open werkplekken, overal inpluggen en klaar :). Dat vind ik bijv. ook zo geweldig aan het Microsoft pand. Geen hokjes meer, gewoon iedereen door elkaar. Zo leer je nog eens anderen kennen!

[ Voor 77% gewijzigd door Juancho op 18-06-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Hooglander1 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:44:
[...]

Bij BIM nemen ze andere geen HBO'ers aan, maar alleen mensen met een WO bedrijfseconomie...
Bij Consulting in principe ook, maar dan is het wel gek dat daar geen ander salaris en groeipad bij hoort
[...]

We hebben het hier ook over grote lijnen. Op persoonlijk niveau is dat natuurlijk per individu verschillend. Ik ben zelf ook een HBO-er, die vervolgens WO heeft gedaan. En het is gewoon een feit dat er op WO een andere manier van denken is dan op een HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:58:

Daarnaast haalt Tsurany nog een goed punt aan. HBO'ers hebben vaak al 1/2/3/4 jaar meer werkervaring terwijl een WO die jaren dus nog studeert. Het is dus niet zo dat een WO'er alleen maar een voorsprong heeft. Juist een HBO'er kan door die praktijk ervaring een voordeel hebben. Dan kan gaan van hele simpele dingen zoals hoe je je moet gedragen in een groep collega's tot diepgaande kennis over bijv. ERP.

Wat zegt dan meer, 3 jaar praktijkervaring in ERP of 4 jaar extra studie op WO zonder praktijk ervaring.
Hoezo heeft een HBO-er meer werkervaring als een WO-er? Je begint toch allebei als starter? We kijken toch niet naar de leeftijd van een starter. En een stage kun je niet als werkervaring meenemen, ik hoop dat je dat met me eens bent. Vergeet ook niet dat een WO-er ook een afstudeer-onderzoek doet, en vaak ook bij een bedrijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:09
Blik1984 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:45:
[...]

Hoezo heeft een HBO-er meer werkervaring als een WO-er? Je begint toch allebei als starter?
Ik denk dat hij bedoelt dat als je vergelijkt op de leeftijd een HBO-er meer werkervaring heeft, simpelweg omdat hij eerder klaar is met zijn studie. Maar dat is mijn interpretatie van zijn woorden, don't shoot the messenger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:45:
Hoezo heeft een HBO-er meer werkervaring als een WO-er? Je begint toch allebei als starter? We kijken toch niet naar de leeftijd van een starter. En een stage kun je niet als werkervaring meenemen, ik hoop dat je dat met me eens bent. Vergeet ook niet dat een WO-er ook een afstudeer-onderzoek doet, en vaak ook bij een bedrijf zit.
Verschilt natuurlijk per persoon, maar toen ik afgestudeerd was had ik er vier grote stages opzitten die elk van hoog niveau was. Meer dan het simpele meekijken en mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Een HBOer doet (bij Fontys iig) twee stages: meeloopstage in derde jaar, afstudeer stage in 4de jaar.
Een WOer doet ook twee stages: aan einde van bachelor, aan einde van master.

Er zit weinig verschil in startervaring tussen WO en HBO als je van beide groepen iemand neemt direct van de opleiding. Waarschijnlijk heeft een WOer dan nog een klein voordeel dat de studie langer is, en ze dus ouder en volwassener zijn als ze klaar zijn met studeren, al geldt ook dat niet voor iedereen.

@Tsurany; in jou geval is dat meer dan gewoon denk ik. Op het HBO is mij toen wel gezegd dat meeloopstages niet als werkervaring worden gezien, en afstudeerstages als "halve" ervaring. Al zal het per bedrijf verschillen hoeveel belang ze er aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Mythio schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:31:
Een HBOer doet (bij Fontys iig) twee stages: meeloopstage in derde jaar, afstudeer stage in 4de jaar.

Er zit weinig verschil in startervaring tussen WO en HBO als je van beide groepen iemand neemt direct van de opleiding. Waarschijnlijk heeft een WOer dan nog een klein voordeel dat de studie langer is, en ze dus ouder en volwassener zijn als ze klaar zijn met studeren, al geldt ook dat niet voor iedereen.

@Tsurany; in jou geval is dat meer dan gewoon denk ik. Op het HBO is mij toen wel gezegd dat meeloopstages niet als werkervaring worden gezien, en afstudeerstages als "halve" ervaring. Al zal het per bedrijf verschillen hoeveel belang ze er aan hechten.
Ik heb drie stages gedaan bij mijn HBO opleiding
- 1 kwartaal in het 2e jaar
- 2 kwartalen in het 3e jaar
- 2 kwartalen in het 4e jaar

De eerste wordt gezien als 'oriëntatiestage', maar hier heb ik een zelfstandig onderzoek uitgevoerd waarna ik een advies heb uitgebracht. De tweede stage ook een zelfstandig onderzoek uitgevoerd, advies uitgebracht en advies geïmplementeerd. De derde stage was mijn afstudeerstage, gelijk aan de tweede stage maar dan op een ander gebied en het onderzoek was 'dieper'. Dit is standaard voor de HBO instelling, deze drie stages.

De bedrijven (incl. Capgemini) waar ik heb gesolliciteerd hebben allemaal aangegeven dat ze mijn stages zien als werkervaring, nadat ik had uitgelegd wat ik precies heb uitgevoerd bij deze stages :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mythio schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:31:
Hangt van de WO opleiding af. Bij velen is het einde van de bachelor een scriptie schrijven, vaak niet verbonden aan een bedrijf.
WO is 3 jaar bachelor en 1 jaar master en het HBO is 4 jaar. Dan ben je net zo lang bezig. Ze zitten enkel een jaar langer op het VWO als je er vanuit gaat dat het HBO enkel uit HAVO bestaat (in mijn geval niet, dus ook daar geen verschil).
Hangt vooral van de kwaliteit van je stages af. Een meeloopstage is wat anders dan zelfstandig onderzoek uitvoeren en het resultaat van het onderzoek implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Tsurany schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:43:
WO is 3 jaar bachelor en 1 jaar master en het HBO is 4 jaar. Dan ben je net zo lang bezig. Ze zitten enkel een jaar langer op het VWO als je er vanuit gaat dat het HBO enkel uit HAVO bestaat (in mijn geval niet, dus ook daar geen verschil).
WO master is ook vaak 2 jaar, zeker in de IT. Daar doelde ik eigenlijk op.
Hangt vooral van de kwaliteit van je stages af. Een meeloopstage is wat anders dan zelfstandig onderzoek uitvoeren en het resultaat van het onderzoek implementeren.
Helemaal eens, een onderzoeksopdracht voor een HBOer is vaak ook van een ander kaliber dan een onderzoeksopdracht van een WOer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Juancho schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 23:22:
Hoe wil je de werkomgeving van een interne functie bij Google gaan vergelijken met een grotendeels externe functie bij Cap?? Met je je juist bij Cap niet eerder bewijzen omdat je met klanten te maken hebt? Of beter gezegd, waarom zou Cap investeren in een giga geweldige werkomgeving terwijl het juist de bedoeling is dat de medewerkers bij de klanten zitten? Daar verdien je geld mee, niet met een hyper modern kantoor.

Overigens vond ik dat het vorige pand van Cap echt geweldig was, maakte heel veel indruk op me. Het nieuwe pand heb ik nog niet gezien, maar van wat ik hoor is het heel open en kun je juist veel makkelijker contacten leggen met alles en iedereen. Het nieuwe werken....open werkplekken, overal inpluggen en klaar :). Dat vind ik bijv. ook zo geweldig aan het Microsoft pand. Geen hokjes meer, gewoon iedereen door elkaar. Zo leer je nog eens anderen kennen!
Het gaat niet specifiek om de werkomgeving, je loopt mijn hele punt voorbij.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0kawa0o
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-08 20:31
@Mythio

Morgen naar de psycholoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Nee, ik heb het pas over een tijdje ingepland omdat ik niet zomaar vrij kan blijven nemen tijdens het afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0kawa0o
Ik heb wel morgen een afspraak bij de psycholoog, ik was er maandag samen met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Het gesprek was dus goed gegaan? :-)
Succes bij de psycholoog vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje, als je mag huren ipv een auto uit de pool, heb je daar dan nog invloed op? Je kiest toch voor een auto waarvoor je waarschijnlijk wat meer gaat betalen en een jaar in wil rijden. Kun je dan nog overleggen welke mogelijkheden er zijn? En doe je dat direct met de leasemaatschappij of met Cap?

Ik neem aan dat leasemaatschappijen wel genoeg mogelijkheden hebben om een leuke huur/voorloop auto te krijgen in overleg?

En privé lease, heeft iemand daar ervaring mee of heeft daar een berekening of iets dergelijks van? Ik probeer dat een beetje uit te zoeken, maar is best lastig eigenlijk. Zijn er nog bepaalde zaken waar je goed op moet letten?

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 20-06-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar heb je enige invloed op en dat kan je het beste met de leasemaatschappij regelen. Zij zijn degene die de auto's leveren dus daar kan je het beste onderhandelen.

Prive lease kan ook, dat is vrij simpel uit te rekenen. Ga naar een website van een van de vele bedrijven die aan private lease doen en kies daar een auto uit. Vervolgens kies je het aantal kilometers en de looptijd en je krijgt een indicatie. Waar je moet letten is dat er vaak hoge boetes zijn als je over het aantal kilometers heen gaat. Verder is er niet echt wat bijzonders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Alleen is het lastig om het aantal KM in te schatten die je moet declareren. Je weet immers niet op jaarbasis waar je allemaal terecht komt op projecten... Wat is dan een beetje een slim aantal om te gebruiken? 30/40k?

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 20-06-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuno_van_dijk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 17:42
Juancho schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:18:
Alleen is het lastig om het aantal KM in te schatten die je moet declareren. Je weet immers niet op jaarbasis waar je allemaal terecht komt op projecten... Wat is dan een beetje een slim aantal om te gebruiken? 30/40k?
36k is wat wij hebben gekregen, waarom ga je daar niet ook van uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Omdat het vaak per 5k gaat. Dus 35k of 40k... Maargoed, daar valt vast wel over te praten mocht ik private lease kiezen....

Overigens valt het me nog redelijk mee kwa prijs, het past allemaal nog altijd prima binnen mijn budget. Zou natuurlijk best een optie kunnen zijn, een jaar zelf leasen (vrije keuze) en dan hopelijk (gaan we wel vanuit :)) na dat jaar een vast contract bij Cap en dus ook de mogelijkheid om zelf een nieuwe auto te bestellen.

Even berekenen dus wat voordeliger is, zelf leasen en KM declareren of een jaar huren via Cap...

[ Voor 70% gewijzigd door Juancho op 20-06-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
kuno_van_dijk schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:19:
[...]

36k is wat wij hebben gekregen, waarom ga je daar niet ook van uit?
Omdat dat, afhankelijk van je persoonlijke situatie, niet altijd even realistisch is. Ik zit dit jaar al op 25.000 km.

Die 36k km klopt over de hele linie binnen Capgemini. Maar er zitten hele grote verschillen in op persoonlijk niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet niet dat bij private lease de brandstof niet meegenomen is, dit kunnen nog wel eens flinke kosten zijn. Enkel voor je zakelijke kilometers kan je de bruto->netto berekening toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat private lease voordelig kan zijn. Je hebt namelijk nul korting. Tevens moet je alle additionele kosten gewoon ook zelf betalen, zoals nu ook bij Capgemini het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:34:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat private lease voordelig kan zijn. Je hebt namelijk nul korting. Tevens moet je alle additionele kosten gewoon ook zelf betalen, zoals nu ook bij Capgemini het geval is.
Voordelig sowieso niet, het kan wel betaalbaar zijn. Private lease is altijd duurder omdat je geen belastingvoordeel hebt en de leasemaatschappij ook wilt verdienen aan de private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 09:54

Insehh

Define good enough.

Ik mag van geluk spreken dat ik nog een poolauto (DS3) kon meepikken onder oude leasevoorwaarden, maar als je ziet dat ik voor het werk al gemiddeld +/- 900km per week afleg, zou ik er boven uitschieten. Maar goed, weet verder niet hoe het zit, heb me niet meer verdiept in de nieuwe leaseregeling gezien het feit dat ik hier eerst nog 74k in moet rijden. :-)

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het hoeft natuurlijk ook niet voordeliger te zijn, als het verschil maar niet enorm groot is en het gewoon betaalbaar is. Ik heb voor mezelf een budget en zolang ik daar binnen blijf is er weinig aan de hand. Ik heb een leuke mobiliteitsvergoeding en daar kan ik, zoals ik nu zie, prima zelf uit kunnen leasen.

Uiteraard het liefst via Cap, maar a: de pool auto's zijn nou niet echt passend momenteel en b: huur zou een optie kunnen zijn als er een leuke auto bij zit. Wbt dat laatste heb ik nog wat in de pijplijn zitten, dus als dat door kan/mag gaan zou het helemaal super zijn.

Misschien een hele stomme vraag nog hoor, maar een poolauto, zijn dat alleen auto's die door personen van Capgemini zijn gereden? Ik de HR charter staat namelijk dat het gaat om auto's waarvan de leasetermijn nog niet is afgelopen en die bij de leasemaatschappij beschikbaar zijn. Maar zitten hier alleen auto's 'van Cap' in of ook van andere organisaties omdat een leasemaatschappij natuurlijk zoveel mogelijk auto's wil slijten, waar ze ook vandaan komen...

[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 20-06-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De poolauto's staan nog gewoon onder contract bij Capgemini. Je kan dus geen auto van een ander bedrijf overnemen omdat die auto's nog gewoon door dat bedrijf geleased worden. Capgemini gaat immers de overeenkomst aan voor vier jaar, dat de auto de laatste twee jaar geen berijder heeft is dan het probleem van Capgemini. De leasemaatschappij krijgt gewoon z'n maandelijkse bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrn88
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 19:23
Blik1984 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:27:
[...]

Omdat dat, afhankelijk van je persoonlijke situatie, niet altijd even realistisch is. Ik zit dit jaar al op 25.000 km.

Die 36k km klopt over de hele linie binnen Capgemini. Maar er zitten hele grote verschillen in op persoonlijk niveau.
Wat wordt bedoeld met deze normkilometrage? Zijn er consequenties als deze norm wordt overschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jrn88 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:17:
[...]

Wat wordt bedoeld met deze normkilometrage? Zijn er consequenties als deze norm wordt overschreven?
Onder het oude leasecontract waren er geen consequenties. Onder het nieuwe contract heb je een norm van 26k zakelijk die je gewoon mag overschrijden en 10k prive waarbij je bij overschrijving moet bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0kawa0o
Vanmiddag het gesprek met de psycholoog gehad en dat is positief afgesloten.
Ik start per 1 juli.
Nu moet ik nog wachten op het contract.

Zijn er nog tips waar ik op moet letten in het contract?
Is er een mogelijkheid om te onderhandelen bij het aangeboden contract?
Pagina: 1 ... 15 ... 84 Laatste